Klopt. De Olympus is dus kleiner. (Was ook mijn punt.)
[...]
Helemaal hetzelfde is erg lastig vinden met standaardlenzen voor verschillende sensoren, maar als jij vindt dat 14mm nogal anders is dan 18mm, dan is 42mm ook nogal anders dan 55mm.
Zeker. Ik vind ook niet dat je ze moet vergelijken.
[...]
Is ook echt maar 175mm en dat maakt bij telelenzen wel echt iets uit.
Ik weet niet of die 25mm het hele verschil maakt (lijkt mij sterk), maar jij begint met het vergelijken van twee verschillende objectieven (brandpuntsafstanden en lichtsterkte). Ik geef alleen maar aan dat als je toch verschillen accepteert voor je vergelijk, je dus ook een ander objectief van Panasonic had kunnen kiezen om mee te vergelijken en dan is de uitkomst precies het tegenovergestelde.
[...]
De Fuji is groter ontworpen dan noodzakelijk. Hij is zelfs langer dan de Canon FF versie. De beeldcirkel van FF is 4x zo groot qua oppervlakte en 2x zo groot qua diameter en toch is de lens maar 13% langer.
Jij kiest ervoor om ze te vergelijken. Ik niet. In dit geval bewijs je er dus niet je punt mee.
[...]
Niet vergelijkbaar in het nadeel van de Panasonic is het dan, want je kunt mij niet wijsmaken dat de Panasonic in deze vergelijking in het nadeel is qua brandpuntsafstand. Fuji 90mm is een achterlijk groot ontwerp.
En de Panasonic 42.5 1.2 is geen belachelijk groot ontwerp voor zijn brandpuntsafstand en lichtsterkte? Je kunt beide kanten op redeneren, punt is: geen gelijke brandpuntsafstanden en dus niet vergelijkbaar.
[...]
14% verschil is niet echt een groot punt.
Nee. Maar er zijn wel twee verschillen: brandpuntsafstand en lichtsterkte. Beide niet geweldig afwijkend van elkaar maar verschillen zijn het wel. bovendien: de Sony 16mm is berucht om zijn slechte kwaliteit terwijl de 14mm Panasonic een heel redelijk objectief is.
[...]
Brandpuntsafstanden 1 op 1 vergelijken blijft moeilijk vanwege verschillende cropfactor.
Zeker. Doe het dan ook niet als het niet kan.
[...]
Gelijke brandpuntsafstanden blijven lastig afgezien van primes. En die zijn redelijk gelijk qua formaat. De verschillen in grootte bij de zoomlenzen zijn minder dan het verschil in beeldcirkel.
Ben ik dus niet met je eens. Los daarvan, het is ook niet zo relevant, omdat ik niks heb aan een 35mm op mijn M5, maar wel aan een 25mm. Ik heb de 12mm f2, 17mm f1.8, 25mm f1.8, 45mm f1.8 en 60mm f2.8. Die lensjes zijn heerlijk klein en makkelijk mee te nemen. Dezelfde vergelijkbare range bij Fujifilm is een stuk zwaardere set die meer ruimte in beslag neemt. En bij Sony ook.
[...]
Zijn het ook, maar als je beweert dat autofocus een lens veel groter maakt, dan bewijzen tig compacte m4/3, aps-c en FF lenzen het tegendeel door gewoon compact te zijn inclusief autofocus. Een autofocusunit is namelijk niet meer dan een motortje en een paar chips op een printplaatje. Het ontwerp van de lens moet er wel op aan gepast worden, aangezien je maar enkele elementen in beweging wil brengen en niet alle lenzen samen.
Je zegt nu dat autofocus de lens niet groot hoeft te maken, mits je het lensontwerp er maar op aanpast. Juist, dat is dus wat een pancake lens doet. Kijk naar de Nikon-objectieven met ingebouwde focusmotor en de voorgangers zonder ingebouwde motor. Die laatste zijn een stuk kleiner. Over het algemeen zijn objectieven mét autofocusmotor groter dan vergelijkbare objectieven zonder autofocusmotor.
[...]
Ja en de Otus lenzen zijn gigantisch vergeleken met hun compacte even lichtsterke broertjes. Ontwerpkeuzes bepalen de grootte van de lens veel meer dan de beeldcirkel of het toevoegen van autofocus. Kijk maar eens naar de verschillen tussen 50mm f/1.4 dslr lenzen. De grootste is 3x zo zwaar als de kleinste.
De beeldkwaliteit is dan ook wel van een andere orde. Je kunt niet zomaar 1 variabele als irrelevant bestempelen omdat er ook andere variabelen zijn die van invloed zijn.