Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Royz

Kleurenblind!!

Vishari Beduk schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:56:
@link0007: Vreemd dat het bij jouw wel lukt :?

Anyway, vandaag wat getest op 'M' en dan werkt auto ISO gewoon goed.
Daarna wat getest op 'S' en diafragma vol open en het resultaat bevalt mij eigenlijk wel :)
Hier een test foto, de ruis valt mij niet tegen:

[afbeelding]
Olympus test by Vishari Beduk, on Flickr
Wat was hier de ISO van dan? Exif staat niet aan op Flickr zie ik :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Royz schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:48:
[...]
Wat was hier de ISO van dan? Exif staat niet aan op Flickr zie ik :)
De precieze ISO waarde doet er toch niet toe?
Voor mij ging het er om of er bruikbare foto's uitkomen.

Maar goed, LR geeft voor jou dit antwoord:

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/P1220104-exif_zpsqypu9osd.jpg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Vishari Beduk schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:29:
[...]

De precieze ISO waarde doet er toch niet toe?
Voor mij ging het er om of er bruikbare foto's uitkomen.

Maar goed, LR geeft voor jou dit antwoord:

[afbeelding]
Jawel, ik was benieuwd op welke ISO deze camera dan nog bruikbare foto's maakt :) Dank!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
Nee hoor, die laatste pano van Rotterdam is echt helemaal top!
Geeft me inspiratie om eens met mijn statief 's avonds op de brug van Maastricht te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:33:
Ja inderdaad. Als je de prestaties van de A7RII ziet :o

En wat je zegt, denk ik ook: die 20mp zien we terug in de E-M1 II, maar vast ook in de M5 3, M10 3 en bijhorende P/PM/whatever lijn. Pas bij het dan nieuwe vlaggeschip E-M1 3 verwacht ik pas een nieuwe sensor. Áls er al een nieuwe sensor komt (20mp op MFT, het is al krap). Misschien dan een backlit sensor.

Koffiedik kijken...
En dan te bedenken dat Panasonic bezig is met het ontwikkelen van een 8k sensor. Die moet in 2018 klaar zijn. Je kan dan 33mp foto's halen uit een 8k filmopname.
Zou dus zomaar kunnen dat we in 2018 een Panasonic GH camera hebben met een 33mp sensor.
(in ieder geval voor de Olympische Spelen in 2020 in Tokyo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:50:
[...]

En dan te bedenken dat Panasonic bezig is met het ontwikkelen van een 8k sensor. Die moet in 2018 klaar zijn. Je kan dan 33mp foto's halen uit een 8k filmopname.
Zou dus zomaar kunnen dat we in 2018 een Panasonic GH camera hebben met een 33mp sensor.
(in ieder geval voor de Olympische Spelen in 2020 in Tokyo).
dat zou goed kunnen, maar ik denk dat 33MP te veel wordt voor de m43 sensor en ze dus voor aps-c gaan.Met een beetje geluk moet dat wel passen met dezelfde m43 mount.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zolang de techniek gewoon doorontwikkeld zullen we uiteindelijk ook wel bij 33mp 4/3 sensoren komen en bij 100+ mp ff sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:51:
Zolang de techniek gewoon doorontwikkeld zullen we uiteindelijk ook wel bij 33mp 4/3 sensoren komen en bij 100+ mp ff sensoren.
Techniek is niet het probleem, diffractie wel. Diffractie kun je tegengaan met grotere diafragma's, maar dat levert weer kleinere DoF, grotere lenzen en hogere prijzen voor de ontwikkeling ervan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verkoopcijfers van Japan 2015 zijn bekend:

http://www.43rumors.com/j...ssive-12-in-market-share/

In MILC gebied; Olympus wint marktaandeel en heeft een stevige 1e positie. Panasonic verliest de 3e plaats aan........ Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olympus doet het erg goed met de OM-D lijn!
En de nieuwe PEN-F ziet er toch ook weer mooi uit.
Panasonic lukt het nog steeds niet om een grotere groep consumenten aan te spreken wat betreft fotografie.
Goed nieuws is wel dat ze wat betreft digitale videocamera's in Japan de eerste plaats hebben overgenomen van Sony:

Sales Aandeel (%)
- Panasonic 37.8
- Sony Corporation 36.7
- JVC Kenwood 20.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Vraagje: als je nu een nieuwe MFT systeem zou kopen en je hebt nog geen lenzen in bezit en aanschafprijs is niet zo belangrijk, wat zou je doen? Zou je voor een Olympus of Panasonic body gaan? Welke is over het algemeen het meest veelzijdig en beste in gebruik/bediening? En als je voor Olympus/Panasonic gaat, welke zou je dan specifiek kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sakete schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:02:
Vraagje: als je nu een nieuwe MFT systeem zou kopen en je hebt nog geen lenzen in bezit en aanschafprijs is niet zo belangrijk, wat zou je doen? Zou je voor een Olympus of Panasonic body gaan? Welke is over het algemeen het meest veelzijdig en beste in gebruik/bediening? En als je voor Olympus/Panasonic gaat, welke zou je dan specifiek kiezen?
Ik heb van de politiek geleerd dat ik niet moet ingaan op "Wat als" vragen :P

Er is in ieder geval een verschil in persoonlijke voorkeur qua looks en handling. Inhoudelijk niet zoveel.
de Em10 en de Gx7 zijn allebei goede camera's met veel controls voor een leuke prijs

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou iig voor een model gaan van een generatie eerder. Daarmee bespaar je heel veel geld. Maar als geld niet belangrijk is zou ik denk ik nu voor de E-M5II gaan. En als geld dan toch niet belangrijk is zou ik de grips erbij nemen evenals alle premium primes van Olympus en alle Pro lenzen van Olympus.

Ben meer een Olympus persoon. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
mrc4nl schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:13:
[...]

Ik heb van de politiek geleerd dat ik niet moet ingaan op "Wat als" vragen :P

Er is in ieder geval een verschil in persoonlijke voorkeur qua looks en handling. Inhoudelijk niet zoveel.
de Em10 en de Gx7 zijn allebei goede camera's met veel controls voor een leuke prijs
Ik heb de mogelijkheid om verschillende camera's te testen en wil ff weten welke ik uitvoerig moet gaan testen. Had onlangs een Sony Bridge Camera aangeschaft, maar wil toch nog ff een MFT systeem goed testen alvorens ik besluit de Sony definitief te behouden. Voor de Sony had ik $1200 betaald (woon in de VS), en heb nog een Canon 7D + een zooi lenzen, dus als ik de Sony terugdoe en al m'n Canon spul verkoop heb ik een hele hoop geld voor een goede camera en 1 of 2 lenzen. Vandaar mijn vraag :) Ik vrees dat ik met de 1" sensor van de Sony toch teveel in beeldkwaliteit inlever en daarnaast is de Canon met lenzen mij gewoon te groot en zwaar geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sakete schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:02:
Als je video ook belangrijk vind -> Panasonic.
Anders -> Olympus.

Ik ben zelf een Panasonic gebruiker. Als ik nu een nieuwe camera zou moeten kiezen zou ik voor de Panasonic G7 gaan (4k video/foto, lekkere grip met lenzen als de 14-140mm of 100-400mm).

Als ik een Olympus camera zou moeten uitkiezen zou het een E-M10 II worden denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 28-01-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ik wacht even op de pen F....
Must have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Nou ik ga de G7, GX8 en EM1 proberen. Zie wel of één van ze me aanspreekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sakete op 28-01-2016 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje! Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen! Pretty please!

Ik heb een GLOEDNIEUWE Olympus E-M10 II gekocht als cadeau.

Ik vroeg in de winkel of ik hem nog kon terugbrengen of dat dat een probleem zou zijn. "Nee, dat is geen probleem meneer want we zien al snel of de camera gebruikt is of niet. Als u hem wilt terugbrengen dan mag hij niet uitgepakt zijn geweest.In de buitendoos zit een binnendoos en die zit in plastic of heeft een plastic lipje, dus als dat is losgemaakt dan weten we genoegg".

Het cadeau werd uitgepakt, de buitendoos werd opengemaakt en rara.... de binnendoos zat niet in iets van plastic en er was ook geen sprake van een lipje. Je kon de binnendoos gewoon openmaken. We haalden de manual uit het platte doosje en zagen dat er een ezelsoor zat in de buitenste pagina.

Ik vond het verdacht worden en heb de accu gepakt en ge-googled om te zoeken naar instructies om de shutter count te zien. In de Olympus camera krijg je 4 pagina's te zien met gegevens na het volgen van instructies.

Dit was het resultaat:
R: 000051 : total shot count
S: 000003 total shot count with flash
C: 000000
U: 000029 : turn on camera count
V: 000000
B: 000017 : total shot using IBIS

Is dit normaal? :? :? :? :? :?

Het betrof geen show model en er is niks verteld van refurbished of wat dan ook. Maar het toestel is blijkbaar wel gebruikt. Of wordt er in de de fabriek nog mee getest of zo?!?

Weet niet of ik hier mee terug moet gaan, want weet nu niet wat met het toestel mogelijk gebeurd is?!
Ik heb immers een flinke smak geld voor dit apparaatje neergeteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
Hoor eens bij de winkel. Dit is inderdaad niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ja niks gloednieuw dus. Fotoklein / Camera.nl zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:20:
Vraagje! Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen! Pretty please!

Ik heb een GLOEDNIEUWE Olympus E-M10 II gekocht als cadeau.

Ik vroeg in de winkel of ik hem nog kon terugbrengen of dat dat een probleem zou zijn. "Nee, dat is geen probleem meneer want we zien al snel of de camera gebruikt is of niet. Als u hem wilt terugbrengen dan mag hij niet uitgepakt zijn geweest.In de buitendoos zit een binnendoos en die zit in plastic of heeft een plastic lipje, dus als dat is losgemaakt dan weten we genoegg".

Het cadeau werd uitgepakt, de buitendoos werd opengemaakt en rara.... de binnendoos zat niet in iets van plastic en er was ook geen sprake van een lipje. Je kon de binnendoos gewoon openmaken. We haalden de manual uit het platte doosje en zagen dat er een ezelsoor zat in de buitenste pagina.

Ik vond het verdacht worden en heb de accu gepakt en ge-googled om te zoeken naar instructies om de shutter count te zien. In de Olympus camera krijg je 4 pagina's te zien met gegevens na het volgen van instructies.

Dit was het resultaat:
R: 000051 : total shot count
S: 000003 total shot count with flash
C: 000000
U: 000029 : turn on camera count
V: 000000
B: 000017 : total shot using IBIS

Is dit normaal? :? :? :? :? :?

Het betrof geen show model en er is niks verteld van refurbished of wat dan ook. Maar het toestel is blijkbaar wel gebruikt. Of wordt er in de de fabriek nog mee getest of zo?!?

Weet niet of ik hier mee terug moet gaan, want weet nu niet wat met het toestel mogelijk gebeurd is?!
Ik heb immers een flinke smak geld voor dit apparaatje neergeteld!
Ik heb hier eerder een melding van gezien op Dpreview
http://www.dpreview.com/forums/post/57179189

ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Ja niks gloednieuw dus. Fotoklein / Camera.nl zeker ?
Nee. MM. Ik vernam dat ze een actie hadden via het forum, dus ik zag het als ideaal moment om met een goed cadeau te scoren.

Maar mij staat bij met MM dat je een artikel niet kunt retourneren als je de verpakking hebt opengemaakt. Daar heb ik in het verleden al een discussie over gehad met MM. Maar nu heb ik dus een product die me als nieuw is verkocht, maar gebruikt lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Eerder getest in de fabriek.
Raar dat ze het niet resetten. Aan de andere kant: als user hoor je die counts niet eens te zien.

Verder is de camera perfect? Geen krasje,vlek of whatever?

* Twhomp zou de camera sowieso omruilen: een ezelsoor, dat kan natuurlijk niet...

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Ja, die specifieke post is van mij. Ik had zelf al een mooie body (bij een officiële dealer gekocht) en nu dus bij MM een camera als cadeau gekocht. Als ik zo'n duur cadeau aan iemand geef dan moet het wel goed zijn!

Die thread hielp me voor de instructies, maar daar staat niet dat het normaal is. Eén persoon zag ermee dat zijn refurbished body 125 shots had, maar hij wist blijkbaar dat hij een refurbished exemplaar had gekocht. Ik heb hem gekocht als zijnde nieuw.

Het was geen show model en zoals ik net al tegen iemand anders zei... mijn ervaringen met MM zijn dat je een artikel normaal niet kunt terugbrengen als hij al is gebruikt. Iets lijkt hier dus niet te kloppen.

1) wel een show model
2) wel gebruikt en terug gebracht
3) de winkel krijgt hem zo nieuw geleverd van een leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twhomp schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:53:
Eerder getest in de fabriek.
Raar dat ze het niet resetten. Aan de andere kant: als user hoor je die counts niet eens te zien.

Verder is de camera perfect? Geen krasje,vlek of whatever?

* Twhomp zou de camera sowieso omruilen: een ezelsoor, dat kan natuurlijk niet...
Jaja, ik weet.... waar maak ik me druk om :P

Een ezelsoor is niet gelijk een probleem; kan slordig verpakt zijn in de fabriek. Het is meer HOE het product aan me verkocht is en vervolgens de dingetjes die ik tegenkom. Het zou verpakt zijn in plastic in de buiten doos of er zou een plastic verzegel stickertje zijn. Dat alles zag ik niet terug. En dan zie je die counter informatie.... dan begin je aan alles te twijfelen.... en ja, dan telt zelfs een ezelsoortje mee :-(

Ik wil gewoon zeker weten dat ik een goed exemplaar heb.

Ik zie geen krasjes op de body of op het scherm. Er zit een plastic velletje op het scherm (met veel luchtbelletjes?!?)

Dus mjah, verder lijkt het netjes verpakt, maar weet niet wat er mee te doen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Bij een show model of terugbrenger, dan zal je toch wel meer sporen van 'eerder uitgepakt' zien?

Die ezelsoor, dat heb ik zo vaak meegemaakt bij nieuwe spullen (ik werkte een tijd in een computerwinkel: boekjes en doosjes don't mix). Niks aan de verpakkingen of zakjes te zien?

edit:
Je bent sneller dan ik met je reactie.
Dat schermprotectortje met bubbels vind ik dan wel weer verdacht.

edit2:
Is het een zwarte M10II? Ik geef je 100 euro ervoor :+
Maar serieus: het is maar hoe zwaar je er aan tilt. Het is niet netjes, maar vooral niet weten wat er mee gebeurd is, dat kan knagen. Kan het me goed voorstellen...

edit3:
Ik kan je helaas niet helpen: mijn camera's heb ik beide refurbished gekocht.

[ Voor 45% gewijzigd door Twhomp op 28-01-2016 22:10 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twhomp schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:02:
Bij een show model of terugbrenger, dan zal je toch wel meer sporen van 'eerder uitgepakt' zien?

Die ezelsoor, dat heb ik zo vaak meegemaakt bij nieuwe spullen (ik werkte een tijd in een computerwinkel: boekjes en doosjes don't mix). Niks aan de verpakkingen of zakjes te zien?
Het ezelsoortje is zoals ik al zei een kleinigheidje wat opeens is gaan meetellen vanwege de verzegeling waar mij over verteld is bij de aankoop. De verzegeling die er niet was?!

Toen iemand van jullie je Olympus camera ontvingen... was de doos of inhoud toen verzegeld? Of niet?

Verder zat alles netjes in de plastic zakjes. Geen zakjes die opengetrokken moeten worden. Netjes dichtgevouwen of met een clipje. Dus daar valt niks aan te zien.

Maar is het normaal dat er reeds met een nieuwe camera meerdere foto's zijn gemaakt en al diverse keren is aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twhomp schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:02:

edit:
Je bent sneller dan ik met je reactie.
Dat schermprotectortje met bubbels vind ik dan wel weer verdacht.

edit2:
Is het een zwarte M10II? Ik geef je 100 euro ervoor :+
Maar serieus: het is maar hoe zwaar je er aan tilt. Het is niet netjes, maar vooral niet weten wat er mee gebeurd is, dat kan knagen. Kan het me goed voorstellen...
Het is een zwart-zilver M10 II :) Zwart was uitverkocht, zwart-ziver hadden ze er nog eentje van staan. Van de zwarte stond wel een show model maar die was niet te koop.

Voordeel van zwart-zilver is dat zowel zilver als zwarte lenzen er goed op staan :) Keuze retro vs sexy haha. Dan is het ergens jammer dat sexy (?!) uitverkocht is.

Maar inderdaad... dat knagen... voor knagen koop ik wel een konijn, geen dure camera :-(

Of ik moet de 3 jaar garantie voor 75 euro erbij kopen. Dan mag ik hem zelfs laten stukvallen en dan krijg ik gewoon een nieuwe. LETTERLIJK zo gezegd in de winkel! Als ik zekerheid wil afkopen.... maar het is eigenlijk van de zotte als ik het puur zou doen vanwege mijn verhaal.

Als het goed is dan is het goed, maar nu. Wat zou jullie advies hierin zijn? Eerst een goed gesprek aangaan met MM? En het was het laatste exemplaar...

Het mooiste zou zijn als ik hem kon terugbrengen en er een ander exemplaar voor zou terugkrijgen, maar ik verwacht dat MM gaat zeggen dat het dan buiten de BTW actie valt en ik dan weer volle pond ga betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Ik lees nu inderdaad een reactie op die post: http://www.dpreview.com/forums/post/57179448

Volgens een forum pro is het normaal en zelfs vrij laag qua aantallen. Laatste tests die door de fabriek gedaan worden om te zien of het toestel goed is. Ik zou me pas zorgen moeten maken wanneer het aantal boven 200 komt.

Dus hmm... dan misschien toch oké.

Thanks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 13:19
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:06:
[...]

Het ezelsoortje is zoals ik al zei een kleinigheidje wat opeens is gaan meetellen vanwege de verzegeling waar mij over verteld is bij de aankoop. De verzegeling die er niet was?!

Toen iemand van jullie je Olympus camera ontvingen... was de doos of inhoud toen verzegeld? Of niet?

Verder zat alles netjes in de plastic zakjes. Geen zakjes die opengetrokken moeten worden. Netjes dichtgevouwen of met een clipje. Dus daar valt niks aan te zien.

Maar is het normaal dat er reeds met een nieuwe camera meerdere foto's zijn gemaakt en al diverse keren is aangezet?
Zelf heb ik een Olympus OM-D E-M10 mark ii gekocht. Deze had geen verzegeling en ook "bubbels" in het beschermfolie op de lcd. Deze kwam vers uit de fabriek.
Hoe het er bij mij uitzag is hetzelfde als in dit filmpje: YouTube: Olympus OM-D E-M10 II Unboxing & First Look #Olympus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je twijfelt of die nieuw is kan je altijd nog de schuttercount nagaan. Met Google vind je wel hoe.
Ik kan niet herinneren dat mijn OM-D10 verpakking verzegeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou me er verder niet druk over maken en lekker gaan fotograferen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:52

SomerenV

It's something!

Na het lezen over de Commlite adapter van Vishari Beduk heb ik besloten die adapter zelf ook aan te schaffen. Werkt perfect met m'n GH4 en EF-S lenzen :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0AkRyaO.jpg

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:25:
Als je twijfelt of die nieuw is kan je altijd nog de schuttercount nagaan. Met Google vind je wel hoe.
Ik kan niet herinneren dat mijn OM-D10 verpakking verzegeld was.
Over de shutter count had ik al gepost. Schijnt dat een 50 tal gebruikelijk is vanwege fabriekstesten aan het einde.

Rust is wedergekeerd :-) En de camera is met blijdschap in ontvangst genomen :-)

Bedankt mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
SomerenV schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:05:
Na het lezen over de Commlite adapter van Vishari Beduk heb ik besloten die adapter zelf ook aan te schaffen. Werkt perfect met m'n GH4 en EF-S lenzen :)

[afbeelding]
Waar hebben jullie dat ding gekocht?

En ik lees her en der over wat problemen, zoals ook in deze review wordt aangegeven. Problemen met exif en zooms e.d.

Henben jullie daar ook last van?

Edit: oops, linkje vergeten: http://www.amateurphotogr...ount-adapter-review-65924

[ Voor 15% gewijzigd door Sjekster op 29-01-2016 19:03 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Sjekster schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:56:
[...]

En ik lees her en der over wat problemen, zoals ook in deze review wordt aangegeven. Problemen met exif en zooms e.d.

Ik heb 'm nog niet heel erg goed aan de tand kunnen voelen (ga ik dit weekend doen) dus ik kan er niet veel over zeggen. Er staat trouwens geen linkje naar een review in je bericht ;) Exif boeit me overigens niet gek veel aangezien ik toch voornamelijk video zal schieten :) Ik heb de mijne trouwens hier gekocht. Iets duurder dan via Ebay, maar ik moest 'm snel hebben. Prima service daar trouwens!

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 29-01-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

SomerenV schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:05:
Ah mooi, goed om te horen lezen. :)
Sjekster schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:56:
[...]
HongKong/Ebay
Nee, geen problemen.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1519/24063926274_9fa64253ab_c.jpg
Rood! by Vishari Beduk, on Flickr

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 23:57

Christiano007

Ich bin der champion

SomerenV schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:58:
[...]

Ik heb 'm nog niet heel erg goed aan de tand kunnen voelen (ga ik dit weekend doen) dus ik kan er niet veel over zeggen. Er staat trouwens geen linkje naar een review in je bericht ;) Exif boeit me overigens niet gek veel aangezien ik toch voornamelijk video zal schieten :) Ik heb de mijne trouwens hier gekocht. Iets duurder dan via Ebay, maar ik moest 'm snel hebben. Prima service daar trouwens!
Kan die adapter alle automatische instellingen gewoon doen? Dus focus enz. ?

En als je een lens zonder stabilisatie op bijv. een OMD zet, heb je dan wel de stabiliteit van de camera zelf?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Christiano007 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:11:
[...]

Kan die adapter alle automatische instellingen gewoon doen? Dus focus enz. ?

En als je een lens zonder stabilisatie op bijv. een OMD zet, heb je dan wel de stabiliteit van de camera zelf?
Nee, je hebt geen autofocus met die adapter, maar again, ik doe film dus dat is niet zo'n issue. En de keren dat ik autofocus op m'n 550D (Canon APS-C) gebruikte zijn ook te verwaarlozen. De tweede vraag kan ik geen antwoord op geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Beestje is wel een stuk duurder dan die review aangeeft btw. Daar staat 75 dollar, op ebay is het al 125 en hier 170 euro :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Sjekster schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:51:
Beestje is wel een stuk duurder dan die review aangeeft btw. Daar staat 75 dollar, op ebay is het al 125 en hier 170 euro :o
Heb je niet de review van de Sony E mount variant gelezen? Die zou inderdaad wat problemen geven heb ik gelezen én die is aanzienlijk goedkoper.

Overigens is ie op Ebay inderdaad een stuk goedkoper. Spul vanuit Hong Kong over laten komen is om wat voor reden ook nou eenmaal goedkoper dan iets kopen in een Nederlandse winkel. Normaal zou ik die gok wel gewaagd hebben, maar er zit bij veel verkopers een levertijd van pak 'm beet 2+ weken op. Ik had 'm echter dit weekend al nodig. Daarbij wist ik niet zeker of de nieuwere STM-lenzen wel zouden werken. En nu zit ik qua garantie wat veiliger, wat ook wel prettig is. Dus al met al vind ik die extra kosten niet zo'n ramp. Als je zo rond de 1000 euro uit kunt geven aan een camera met accessoires dan moeten die paar tientjes ook niet zoveel uitmaken :+

[ Voor 46% gewijzigd door SomerenV op 29-01-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Nee, die review gaat echt over de mft versie. 125 dollar vs 170 euro is nog te overzien. Maar de stap van 75 dollar is wel errug groot....

Edit: prijs kan misschien wel van de e mount versie zijn idd...

[ Voor 19% gewijzigd door Sjekster op 29-01-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Sjekster schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:55:
Nee, die review gaat echt over de mft versie. 125 dollar vs 170 euro is nog te overzien. Maar de stap van 75 dollar is wel errug groot....

Edit: prijs kan misschien wel van de e mount versie zijn idd...
Op Ebay zitten de prijzen voor de EF-versie redelijk consequent rond de 135 dollar/125 euro. De E Mount versie is inderdaad zo rond de 90 dollar. Overigens heb ik net ook een review gelezen, en waarschijnlijk de review die jij bedoelt aangezien het de enige is die ik kon vinden :+ Daar werd inderdaad gepraat over problemen met zoom-lenzen. Morgen zal ik het even voor je uittesten met de enige zoomlens die ik heb O-)

Net zat ik trouwens even door het menu te bladeren op de GH4 maar het is echt niet normaal hoeveel opties er in zitten 8)7 (op een positieve manier overigens). En het merendeel is gericht op video _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nounou, in een review over de PEN-F wordt Olympus al de Apple onder de camerafabrikanten genoemd.

De designers bij Olympus krijgen het steeds voor elkaar een kloppend geheel te ontwerpen.
Neem bijvoorbeeld ook de E-M10 II.

Ik denk dat een mooi ontwerp tegenwoordig steeds belangrijker wordt om je te onderscheiden van andere net zo hele goede camera's. Alle details moeten kloppen.

De ontwerpers van Panasonic lukt het nog niet helemaal.
Neem de GX8, het is op de één of andere manier gewoon geen kloppend geheel.
Alleen de GX7 komt een beetje in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 30-01-2016 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
leendertv schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:38:
De ontwerpers van Panasonic lukt het nog niet helemaal.
Neem de GX8, het is op de één of andere manier gewoon geen kloppend geheel.
Het is allemaal persoonlijk, ik weet het, maar ik vond de GX8 wel ontzettend lekker vasthouden en bedienen, met de 14-140 b,v., véél prettiger dan die Oly met de 14-150 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt ja. Ergonomisch zijn de Panasonic G7, GX8 en GH4 erg goed.

Ik vind zelf de Panasonic G7 de beste balans tussen formaat, gewicht en ergonomie (en ook op gebied van prijs/kwaliteit/features).
Bijvoorbeeld met lenzen als de Panasonic 14-140mm of 12-35mm f2.8 erg fijn.

Een E-M10 is weer geweldig met de compacte primelenzen.

[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 31-01-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Zo, ik heb de plons genomen en heb een Olympus EM5 Mark II gekocht + 12-40mm f/2.8 Pro lens + 14-150mm f/4 - f/5.6 II lens (als gewoon walk around zoom lens). Fijn apparaatje!

Mijn Canon 7D + al het glas gaat in de verkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:39

amphora

Websites & Fotografie

Sakete schreef op zondag 31 januari 2016 @ 04:51:
Zo, ik heb de plons genomen en heb een Olympus EM5 Mark II gekocht + 12-40mm f/2.8 Pro lens + 14-150mm f/4 - f/5.6 II lens (als gewoon walk around zoom lens). Fijn apparaatje!
Welkom ;)
Maar ehm. de 12-40 lijkt mij juist een standaard walk around lens toch?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Sakete schreef op zondag 31 januari 2016 @ 04:51:

Mijn Canon 7D + al het glas gaat in de verkoop :)
Mooie combo. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-08 18:13
Gisteren een olympus E-M10 mark II aangeschaft. Leuk speelgoed zeg, wat een vooruitgang al ten opzichte van mn oude camera, de Sony Alpha 300. Ik vind het lastig zoeken en ben er niet zo bekend mee, dus vandaar mijn vraag hier: heeft iemand ervaring met of kennis van een degelijke adapter Sony A lens > MFT camera. Liefst eentje waarbij de diafragma ook via de camera te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Croqy schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:40:
Gisteren een olympus E-M10 mark II aangeschaft. Leuk speelgoed zeg, wat een vooruitgang al ten opzichte van mn oude camera, de Sony Alpha 300. Ik vind het lastig zoeken en ben er niet zo bekend mee, dus vandaar mijn vraag hier: heeft iemand ervaring met of kennis van een degelijke adapter Sony A lens > MFT camera. Liefst eentje waarbij de diafragma ook via de camera te regelen is.
Ja die heb ik. Prima ding. Geen speling (met een zware 300mm f4) en prima diafragmacontrole.Heb zelf via amazon gekocht. http://www.amazon.de/Foto...&keywords=fotodiox+af+mft

diafragma is wel traploos, je hebt geen indicatie op welke f stop je zit helaas.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Laatst online: 22-08 18:13
Dank je voor de info!
Dus diafragma stel je dan handmatig in op de adapter? Kwestie van ervaring ermee krijgen en dan doe je dat op gevoel neem ik aan?
mrc4nl schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:46:
[...]

Ja die heb ik. Prima ding. Geen speling (met een zware 300mm f4) en prima diafragmacontrole.Heb zelf via amazon gekocht. http://www.amazon.de/Foto...&keywords=fotodiox+af+mft

diafragma is wel traploos, je hebt geen indicatie op welke f stop je zit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Croqy schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:54:
Dank je voor de info!
Dus diafragma stel je dan handmatig in op de adapter? Kwestie van ervaring ermee krijgen en dan doe je dat op gevoel neem ik aan?

[...]
Jep. wat ik wel heb gedaan is met een kraspen wat steepjes op de buitenkant van de adapter gezet door naar de sluitertijden van de camera te kijken. T is een schatting en kan per lens variëren maar t is beter dan niets. je ziet dan ook meteen of je de adapter wide open gebruikt of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 31-01-2016 15:59 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
amphora schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:45:
[...]

Welkom ;)
Maar ehm. de 12-40 lijkt mij juist een standaard walk around lens toch?
De 12-40 is ook een walk-around lens, maar als ik echt maar met 1 lens op pad zou willen gaan (puur in termen van bereik), dan is the 14-150 natuurlijk wat veelzijdiger (behalve dan de snelheid van de lens, kan alleen overdag gebruikt worden). Het liefst koop ik er nog de 40-150 f/2.8 bij, maar wat is dat ding groot zeg. Weet niet of dat ik wil hebben, maar kan in sommige situaties goed van pas komen. Maar denk dat ik eerst nog twee primes ga aanschaffen, de 17mm f/1.8 en de 25mm f/1.8 (beide van Olympus).

[ Voor 23% gewijzigd door Sakete op 31-01-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Sakete schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:36:
[...]
De 12-40 is ook een walk-around lens, maar als ik echt maar met 1 lens op pad zou willen gaan (puur in termen van bereik), dan is the 14-150 natuurlijk wat veelzijdiger (behalve dan de snelheid van de lens, kan alleen overdag gebruikt worden).
Dan zou ik eerder de 40-150 non pro er bij gekocht hebben. Ben ik zelf heel blij mee. de 14-150 gebruiken terwijl je de 12-40 hebt liggen zou ik zonde vinden.

Voor de geïnteresseerden heb ik m'n eerste portfolio waardige foto genomen met de 40-150:
https://500px.com/photo/138409431

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
amphora schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:25:
[...]

Dan zou ik eerder de 40-150 non pro er bij gekocht hebben. Ben ik zelf heel blij mee. de 14-150 gebruiken terwijl je de 12-40 hebt liggen zou ik zonde vinden.

Voor de geïnteresseerden heb ik m'n eerste portfolio waardige foto genomen met de 40-150:
https://500px.com/photo/138409431
Had ook gekund, maar dan moet ik vaker van lens wisselen. Maar ik speel nu met de gedachte om de 7-14 f/2.8 te halen en de 14-150 retour te doen omdat ik vaak dat hele verre tele niet echt gebruik. En dan kan ik altijd nog die 40-150 non-pro doen omdat die maar $100 kost hier. UWA kan ik wel gebruiken aangezien ik veel landschappen fotografeer. Maar ik zie wel, eerst m'n huidige Canon gear verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Ik dacht vooruit te kunnen met 1 batterij/accu (BLS-50) voor mijn E-M10 II, maar ik ben al een paar maal in de 'problemen' gekomen. Toch balen wanneer de batterij indicator knippert op een belangrijk moment |:(

Welke third-party batterij/accu kunnen jullie mij aanbevelen of juist niet? Het gaat me hierbij specifiek om een BLS-50 vervanger.

De volgende batterij merken kwam ik tegen:
- DSTE
- Wasabi
- Patona
- Hähnel (HL-S5)
- Hama (DP 470)
- Duracell (DR9964)
- Jupio (COL0012)
- Watson

Ik lees van alles over third party batterijen. Afwijkende voltages (geen 7.2), waardoor ze verstorend of beschadigend kunnen zijn, dat ze kunnen ontploffen of oververhitten, fysiek gaan uitzetten in de camera en daardoor vast komen te zitten, kunnen gaan lekken of dat er geen goede beveiliging op zit waardoor je risico loopt bij het ontladen of het opladen. Hierdoor ben ik geneigd om voor een duurdere officiële Olympus batterij te kiezen.

Welke batterijen zijn absoluut veilig voor mij en de camera en leveren kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Ik heb zelf een jaar geleden 2 Jupio (COL0012) aangeschaft.
In gebruik niet van het origineel te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

bieske schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:28:
Ik heb zelf een jaar geleden 2 Jupio (COL0012) aangeschaft.
In gebruik niet van het origineel te onderscheiden.
COL0012 is een vervanger van de BLS-5. Verschil tussen BLS-5 en 50 is uitsluitend mAh? BLS-5 werd geleverd bij de mark 1, BLS-50 bij mark 2.

Hoe snel zijn deze batterijen geheel opgeladen? Het laden duurt namelijk redelijk lang met BLS-50. Kun je er even lang mee doen of zijn ze sneller/langzamer leeg getrokken?

Ze hebben een voltage van 7.4V i.p.v. de originele 7.2V. Iets van gemerkt? Afgaande op je post, dan lijkt me van niet.

aanvulling: Bedankt! :)
Ik bekijk nu de website van Jupio. Geheel Nederlands-talige website. Jupio lijkt een gevestigd Zweeds batterij/accu merk? Bij FotoDeVakMan.nl wordt de camera zelfs verkocht met COL0012. Neem aan dat ze dat niet doen als er twijfel over bestaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Gim op 01-02-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Gim schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:34:
[...]

COL0012 is een vervanger van de BLS-5. Verschil tussen BLS-5 en 50 is uitsluitend mAh? BLS-5 werd geleverd bij de mark 1, BLS-50 bij mark 2.

Hoe snel zijn deze batterijen geheel opgeladen? Het laden duurt namelijk redelijk lang met BLS-50. Kun je er even lang mee doen of zijn ze sneller/langzamer leeg getrokken?

Ze hebben een voltage van 7.4V i.p.v. de originele 7.2V. Iets van gemerkt? Afgaande op je post, dan lijkt me van niet.

aanvulling: Bedankt! :)
Ik bekijk nu de website van Jupio. Geheel Nederlands-talige website. Jupio lijkt een gevestigd Zweeds batterij/accu merk? Bij FotoDeVakMan.nl wordt de camera zelfs verkocht met COL0012. Neem aan dat ze dat niet doen als er twijfel over bestaat.
Qua oplaadtijd heb ik geen idee, ze gaan de lader in en gaan weer eruit zodra ik er aan denk.
Qua gebruik merk ik echt helemaal geen verschil (tijden) tussen het origineel en de Jupio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:35
Laatste jaren altijd Patona via EBay gekocht , werken prima .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

ramrodwillem schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:10:
Laatste jaren altijd Patona via EBay gekocht , werken prima .
Met specifieke reden gekozen voor Patona?

Heb dan al twee opties :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gim op 01-02-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:35
Nee , op Ebay waren de gebruikers er tevreden over , 1x de gok genomen en daarna altijd Patona besteld .
Nu ook weer voor mn LX100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Op Amazon.com lees je over het algemeen goede reviews over de Wasabi, met af en toe een negatieve review over de duurzaamheid van die batterijen (dat ze vaak niet jaren meegaan zoals de originele OEM batterijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Sakete schreef op maandag 01 februari 2016 @ 01:16:
[...]
Maar ik zie wel, eerst m'n huidige Canon gear verkopen.
Ik probeer al lange tijd bezig mijn 17-40 f/4.0 en 17-55 f/2.8 te verkopen. Maar helaas, ik krijg het aan de straatstenen nog niet kwijt :/
Daarom maar een adapter gekocht zodat ik deze nog op MFT kan gebruiken.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Vishari Beduk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:26:
[...]

Ik probeer al lange tijd bezig mijn 17-40 f/4.0 en 17-55 f/2.8 te verkopen. Maar helaas, ik krijg het aan de straatstenen nog niet kwijt :/
Daarom maar een adapter gekocht zodat ik deze nog op MFT kan gebruiken.
Vraagprijs te hoog? Ik woon in de VS, misschien heb ik nog mazzel om het kwijt te raken. Verwacht dat m'n 70-200 nog het snelst verkoopt, de rest geen idee. Als het me na ~2 maanden echt niet lukt, dan verkoop ik 't aan een winkel o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Sakete op 01-02-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Extra batterijen zijn in bestelling! Ben voor COL0012 gegaan :)

Volgende gemis is nog een (circular) polarizer filter.

Bij mijn dslr gebruikte ik er een in combinatie met een zoom lens; ik had destijds nog geen prime. Ik voel er weinig voor om er nu eentje te kopen voor mijn 14-42mm EZ. Een hoogwaardig filter met een hoogwaardige prime lijkt me een betere combo, die ik ook vaker ga gebruiken.

Voor nu gaat het me dus om een 46mm filter voor mijn M.Zuiko 25mm 1.8. Tevens te gebruiken voor een 17mm met eenzelfde filter diameter.

Ik zit zelf te denken aan een B+W HTC CIR-PL 46mm MRC.

Heeft iemand tips waar je filters goedkoop kunt krijgen?

Voorheen bij maxsaver.net gekocht, maar die site is nu in elk geval dicht. Op eBay gekeken bij verkoper HKdirect, maar ze lijken qua prijs niet veel af te wijken van de prijzen op een Amazon.com. Of zijn de douane/belastingen dermate hoog, dat ik die bij een HKdirect ga besparen? Ik weet het niet; heb het idee dat de prijsverschillen paar jaar terug veel groter waren.

[ Voor 20% gewijzigd door Gim op 02-02-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo beste MFT fans,

Ik wil graag een RJ Lens turbo speedbooster kopen, maar kan eigenlijk nergens een site vinden waar ik dat kan doen in het nederlands..
Heeft iemand misschien een tip?
Het liefst pentax K of M42 naar MFT, maar MFT naar MFT of desnoods Canon naar MFT mag ook..
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:14:
Hallo beste MFT fans,

Ik wil graag een RJ Lens turbo speedbooster kopen, maar kan eigenlijk nergens een site vinden waar ik dat kan doen in het nederlands..
Heeft iemand misschien een tip?
Het liefst pentax K of M42 naar MFT, maar MFT naar MFT of desnoods Canon naar MFT mag ook..
Alvast bedankt!
De kans dat je dat Chinese ding gaat vinden in een Nederlandse webshop is nihil. Daarbij melden veel gebruikers problemen met zéér aanwezige lensflares bij het gebruik van deze adapter, dus misschien kijken naar een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb deze maand Live Composite ontdekt op mijn Olympus en ik moet zeggen dat ik dat toch wel erg tof vind! Zit veel potentie in, zeker als je het op een creatieve manier weet te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die RJ speed booster gehad (laatste versie), scherpte is prima maar de blue spot in het midden van je beeld krijg je sowieso met sterk tegenlicht. Wide open valt het niet zo op omdat de vlek over de helft van het beeld uitgesmeerd wordt (het is nog steeds niet fijn want je ziet het), maar afgestopt zie je duidelijk een veel lichtere blauwe vlek ontstaan. Dat was met een UWA ervoor, het schijnt dan wel eerder een probleem te zijn ivm de hoek van lichtinval en bijhorende weerkaatsing.

Bestellen kan via http://www.personal-view....j-lens-turbo-m43-adapters, werkt prima met aangetekende verzending en je kan zelf aangeven wat er op het pakketje moet komen te staan.

Nog niets gemeld hier over de organische sensor-update van Panasonic? De dynamic range-fans hier kunnen hun lol op:

Afbeeldingslocatie: http://news.panasonic.com/press/news/data/2016/02/en160203-5/en160203-5-3.jpg

En nog iets anders van hun hand wat wellicht meer impact gaat hebben dan dat beetje extra dynamic range:

Afbeeldingslocatie: http://news.panasonic.com/press/news/data/2016/02/en160203-13/en160203-13-1.jpg

"Panasonic says it has developed an image sensor 100 times as sensitive to light as existing technology, enabling self-driving cars to spot pedestrians, traffic signals and other objects instantly even at night. The Japanese manufacturer aims to have a practical version ready as early as 2020 or so."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had het paar dagen terug gezien. Maar de opmerking dat ie 100x gevoeliger is voor licht, is volgens mij totale bullshit. En volgens mij ging het meer over het dynamisch bereik door met een soort dubbele pixels te werken. Vergelijkbaar met de Fuji S5 Pro jaren geleden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi stukje Olympus PEN historie: YouTube: The Olympus PEN: A Brief History

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:40:
Ik had het paar dagen terug gezien. Maar de opmerking dat ie 100x gevoeliger is voor licht, is volgens mij totale bullshit. En volgens mij ging het meer over het dynamisch bereik door met een soort dubbele pixels te werken. Vergelijkbaar met de Fuji S5 Pro jaren geleden.
dpreview had heeft over 10x oftewel iets meer dan 3EV

op papier leuke ontwikkelingen, maar ik koop liever echte hardware, want voordat dit in productie gaat :Z

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Over hardware gesproken, Olympus heeft nieuwe firmware uitgebracht voor de OM-D EM1 en EM5II. Verbeterd de stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Royz schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:18:
Ik heb deze maand Live Composite ontdekt op mijn Olympus en ik moet zeggen dat ik dat toch wel erg tof vind! Zit veel potentie in, zeker als je het op een creatieve manier weet te gebruiken :)
Ontdekt of wel op de hoogte, maar pas voor het eerst iets mee gedaan? Was één van de redenen dat ik een Olympus kocht. Dusver alleen nog maar vluchtig mee gespeeld, maar weet dat het veel leuks gaat brengen. Geweldige feature! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
Sakete schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:36:
[...]

[..] Het liefst koop ik er nog de 40-150 f/2.8 bij, maar wat is dat ding groot zeg.[..]
Ik heb de 40-150 pro, maar ik vind het qua gewicht enorm meevallen. Hij heeft 72mm diameter aan de voorkant dus dat is wel groot, maar niet extreem. Wat hem wel groot maakt is de zonnekap. Die is echt nog wel 7 centimeter ofzo. Het opklapsysteem daarvan zit extreem goed in elkaar. Maar als ik rondloop wil ik niet ieder keer het lenskapje erop doen. Daarom vind ik wel een prettig idee om zonnekap erop te hebben als ik rond loop. En dan is het op het oog wel een groot lens. Qua handling is het een erg fijne lens en heb ik geen enkele problemen met balans of vermoeide armen. (Ik heb geen grip op mijn EM1, maar mist het totaal niet). Ik gebruik hem vooral voor wildlife fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Panasonic lijkt de productie van de nieuwe Panasonic 25mm f1.7 te hebben stopgezet en de openstaande orders geannuleerd.
Zie de discussie hier: http://www.43rumors.com/p...r-5-months/#disqus_thread

Hadden ze de populariteit van deze lens onderschat? De prijs was erg laag voor een m43 lens, dus misschien maakten ze zelfs verlies met deze lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Gim schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:28:
[...]

Ontdekt of wel op de hoogte, maar pas voor het eerst iets mee gedaan? Was één van de redenen dat ik een Olympus kocht. Dusver alleen nog maar vluchtig mee gespeeld, maar weet dat het veel leuks gaat brengen. Geweldige feature! :)
Ontdekt eerlijk gezegd... Had hem daar niet voor gekocht. Heb hem nu gebruikt met vuurwerk en voor lighttrails :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
sjobiscity schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:13:
[...]

Ik heb de 40-150 pro, maar ik vind het qua gewicht enorm meevallen. Hij heeft 72mm diameter aan de voorkant dus dat is wel groot, maar niet extreem. Wat hem wel groot maakt is de zonnekap. Die is echt nog wel 7 centimeter ofzo. Het opklapsysteem daarvan zit extreem goed in elkaar. Maar als ik rondloop wil ik niet ieder keer het lenskapje erop doen. Daarom vind ik wel een prettig idee om zonnekap erop te hebben als ik rond loop. En dan is het op het oog wel een groot lens. Qua handling is het een erg fijne lens en heb ik geen enkele problemen met balans of vermoeide armen. (Ik heb geen grip op mijn EM1, maar mist het totaal niet). Ik gebruik hem vooral voor wildlife fotografie.
De EM1 heeft toch gewoon een ingebouwde grip? Ik heb wel een grip van $30 erbij gehaald voor mijn EM5II, maakt de handling toch iets fijner. En als ik gewoon met een kleine prime lens erop wil rondlopen kan ik de grip eraf halen en past ie zo in m'n jaszak, ideaal. Zat nog te twijfelen om de EM5II om te ruilen voor de EM1 vanwege de iets grotere body op de EM1 en betere ergonomie, maar de beelkdwaliteit van de EM5II is iets beter en die heeft iets betere hoge ISO prestaties, en ook betere beeldstabiliteit. Dilemmas :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sakete op 05-02-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Sakete schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:36:
[...]

De EM1 heeft toch gewoon een ingebouwde grip? Ik heb wel een grip van $30 erbij gehaald voor mijn EM5II, maakt de handling toch iets fijner. En als ik gewoon met een kleine prime lens erop wil rondlopen kan ik de grip eraf halen en past ie zo in m'n jaszak, ideaal. Zat nog te twijfelen om de EM5II om te ruilen voor de EM1 vanwege de iets grotere body op de EM1 en betere ergonomie, maar de beelkdwaliteit van de EM5II is iets beter en die heeft iets betere hoge ISO prestaties, en ook betere beeldstabiliteit. Dilemmas :)
Ook voor de EM1 is een nog grotere grip beschikbaar: http://www.bhphotovideo.c...battery_holder_black.html
En ik zou zeker niet de EM5-II inruilen voor EM1. Dan zou ik eerder wachten op de EM1 mkII die dit jaar verwacht wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 05-02-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
amphora schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:51:
[...]

Ook voor de EM1 is een nog grotere grip beschikbaar: http://www.bhphotovideo.c...battery_holder_black.html
En ik zou zeker niet de EM5-II inruilen voor EM1. Dan zou ik eerder wachten op de EM1 mkII die dit jaar verwacht wordt.
Ah, de batterij grip. Ja, die is er idd ook voor EM5II. Ik heb zelf gewoon een aftermarket grip gehaald (Fotodiox) waarbij je het batterij deurtje ook nog open kan doen en kostte maar $30. De originele Olympus kost $130 en dan moet je iedere keer dat ding eraf schroeven als je je batterij moet verwisselen, lijkt me in de praktijd vrij irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
Sakete schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:36:
[...]

Ja het is denk ik een kwestie van smaak. En de EM1 is nu vaak goedkoper te krijgen omdat de EM1 II er al weer bijna aan komt (althans volgens de geruchten, volgens mij nog geen officiele aankondiging). Voor mij persoonlijk lag de EM1 een stuk beter in de hand dan de EM5 II. Zeker met wat grotere lenzen moest ik mijn handen een beetje raar houden. Stabiliteit zou hetzelfde moeten zijn na de firmupdate volgens mij. ISO & beeldstabiliteit is naar mijn idee puur theoretisch. Maar goed, met een pancake lens gaat de EM5 II wel een stukje makkelijker in een jaszak inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Royz schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:06:
[...]

Ontdekt eerlijk gezegd... Had hem daar niet voor gekocht. Heb hem nu gebruikt met vuurwerk en voor lighttrails :)
Ja, daarvoor is het ideaal. Heb het ook voor het eerst gebruikt voor vuurwerk afgelopen jaarwisseling. Super easy.

Live BULB is ook geweldig, dat je kan zien wanneer de exposure lang genoeg is, ipv proberen en erachter komen dat de exposure van 2 min eigenlijk 4 minuten moest zijn ofzo (en dan nog x2 vanwege long exposure noise reduction). Dat kan uitermate frusterend zijn soms :+

[ Voor 28% gewijzigd door Sjekster op 05-02-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
sjobiscity schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:17:
[...]

Ja het is denk ik een kwestie van smaak. En de EM1 is nu vaak goedkoper te krijgen omdat de EM1 II er al weer bijna aan komt (althans volgens de geruchten, volgens mij nog geen officiele aankondiging). Voor mij persoonlijk lag de EM1 een stuk beter in de hand dan de EM5 II. Zeker met wat grotere lenzen moest ik mijn handen een beetje raar houden. Stabiliteit zou hetzelfde moeten zijn na de firmupdate volgens mij. ISO & beeldstabiliteit is naar mijn idee puur theoretisch. Maar goed, met een pancake lens gaat de EM5 II wel een stukje makkelijker in een jaszak inderdaad.
Ik overweeg toch serieus om de EM1 te halen en de EM5II terug te doen. Ik ben een Canon 7D gewend qua ergonomie, dus soms zit ik nog te pielen met de EM5II, ook met grip. Denk dat ik meer plezier beleef aan een EM1. En ik kan idd een EM1 goedkoper krijgen dan een EM5II, als ik een international versie haal. Wil ik gewoon eentje voor de Amerikaanse markt dan kost ie net zoveel als een EM5II (en ivm garantie e.d. zou ik liever eentje voor de Amerikaanse markt halen).

Die Olympus Pro lenzen zijn relatief zwaar, dus een body met een comfortabele grip maakt het een stuk beter om vast te houden.

Maar ik slaap er nog een paar nachtjes op.

[ Voor 5% gewijzigd door Sakete op 05-02-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Sjekster schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:28:
[...]
Ja, daarvoor is het ideaal. Heb het ook voor het eerst gebruikt voor vuurwerk afgelopen jaarwisseling. Super easy.

Live BULB is ook geweldig, dat je kan zien wanneer de exposure lang genoeg is, ipv proberen en erachter komen dat de exposure van 2 min eigenlijk 4 minuten moest zijn ofzo (en dan nog x2 vanwege long exposure noise reduction). Dat kan uitermate frusterend zijn soms :+
Ja, Live BULB heb ik ook net ontdek, echt een fantastische feature voor nacht fotografie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een paar maanden geleden een EM-10 kit gekocht met de 12-42 en 40-150 erbij. Nog voor ik op vakantie ging een gebruikte Pana 20mm 1.7 erbij gescoord. Tot nu toe erg blij met deze set, en maakt absoluut mijn verwachtingen waar. Ideale switch van een 'lompe' SLR naar een compactere camera, zonder dat je direct inlevert op kwaliteit en mogelijkheden.

De 20mm 1.7 is echt een topper, maar ik merkte toch dat zowel mijn vriendin als ikzelf veel wisselden tussen de 12-42 en de Panasonic, met name omdat de 'beperking' van een prime en de creativiteit die dat brengt soms ook gewoon ff niet uitkomt. Dan wil je gewoon snel schieten en hoewel de 12-42 een prima lens is, wilde ik toch graag ook weer de bokeh van de panasonic.

Dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar een lichtsterke vervanger voor de 14-42, waarbij ik dan evt ook de panasonic 20mm ook weer in de verkoop doe. Initieel kom je dan vrij snel uit bij de 12-40 f/2.8 Pro van Olympus, die toch overwegend goede reviews krijgt en 2e hands vrij betaalbaar rond de 650,-. Zijn er nog andere objectieven die jullie aanraden om mee te nemen in de vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Sander schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:29:
Ik heb een paar maanden geleden een EM-10 kit gekocht met de 12-42 en 40-150 erbij. Nog voor ik op vakantie ging een gebruikte Pana 20mm 1.7 erbij gescoord. Tot nu toe erg blij met deze set, en maakt absoluut mijn verwachtingen waar. Ideale switch van een 'lompe' SLR naar een compactere camera, zonder dat je direct inlevert op kwaliteit en mogelijkheden.

De 20mm 1.7 is echt een topper, maar ik merkte toch dat zowel mijn vriendin als ikzelf veel wisselden tussen de 12-42 en de Panasonic, met name omdat de 'beperking' van een prime en de creativiteit die dat brengt soms ook gewoon ff niet uitkomt. Dan wil je gewoon snel schieten en hoewel de 12-42 een prima lens is, wilde ik toch graag ook weer de bokeh van de panasonic.

Dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar een lichtsterke vervanger voor de 14-42, waarbij ik dan evt ook de panasonic 20mm ook weer in de verkoop doe. Initieel kom je dan vrij snel uit bij de 12-40 f/2.8 Pro van Olympus, die toch overwegend goede reviews krijgt en 2e hands vrij betaalbaar rond de 650,-. Zijn er nog andere objectieven die jullie aanraden om mee te nemen in de vergelijking?
Kijk ook naar de Lumix 12-35 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Heb m'n EM5II toch maar omgeruild voor een EM1. De EM1 ligt gewoon een stuk lekkerder in de hand en verder was de prijs hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Sakete schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:37:
[...]

Kijk ook naar de Lumix 12-35 f/2.8
Veel meer keuzes heb je ook niet volgens mij. Ik heb de Oly 12-40 ook op m'n verlanglijstje staan.
Voordelen Oly t.o.v. de Pana zijn de 5mm extra tele en MF terugtrek ring. Voordelen Pana iets kleiner/lichter en IS op panasonic bodies (maar voor ons dus niet van toepassing, maar mocht je ooit overstappen op een pana body natuurlijk wel). Optisch is het verschil minimaal volgens mij.

Edit: Oh ja, de Olympus heeft iets betere macro functionaliteit, maar is zeker geen echte macro lens.

[ Voor 21% gewijzigd door amphora op 08-02-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
amphora schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:14:
[...]

Veel meer keuzes heb je ook niet volgens mij. Ik heb de Oly 12-40 ook op m'n verlanglijstje staan.
Voordelen Oly t.o.v. de Pana zijn de 5mm extra tele en MF terugtrek ring. Voordelen Pana iets kleiner/lichter en IS op panasonic bodies (maar voor ons dus niet van toepassing, maar mocht je ooit overstappen op een pana body natuurlijk wel). Optisch is het verschil minimaal volgens mij.

Edit: Oh ja, de Olympus heeft iets betere macro functionaliteit, maar is zeker geen echte macro lens.
Als je een Olympus body hebt dan zou ik voor de Oly 12-40 gaan. Bouwkwaliteit is beter, ziet er ook beter uit, minimale focus afstand is korter, MF ring, extra fn button op de lens. Hij is wel groter en zwaarder dan de Panasonic 12-35mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Mr.C4 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:29:
[...]Hij is wel groter en zwaarder dan de Panasonic 12-35mm.
Dat is precies de reden waarom ik twijfel. Ik ben overgestapt of MFT vanwege formaat en gewicht. Zo'n mega verschil is het ook weer niet tussen die twee lenzen maar toch. Al heeft de Olympus meer voordelen om het extra gewicht / formaat te verantwoorden. Ach... Geld is toch op nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gewicht is voor mij niet echt een doorslaggevende, verbetering tov de EOS + 17-85 IS is toch al gigantisch. Deze camera is toch niet echt geschikt voor in de broek of jaszak, maar past prima in een kleine rugzak zonder dat je gelijk met een baksteen op je rug rond loopt, dus wat dat betreft is een klein beetje zwaarder geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
amphora schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:20:
[...]

Dat is precies de reden waarom ik twijfel. Ik ben overgestapt of MFT vanwege formaat en gewicht. Zo'n mega verschil is het ook weer niet tussen die twee lenzen maar toch. Al heeft de Olympus meer voordelen om het extra gewicht / formaat te verantwoorden. Ach... Geld is toch op nu :)
Ik heb de Panasonic 12-35 verkocht voor de Olympus. De voordelen wegen het zeker op tegen de nadelen.
Beeldkwaliteit vind ik ook beter maar dat kan ik zelf niet meer objectief beoordelen nu ik de 12-35 niet meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 10:47
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Olympus OMD E-M5 II. Tot op heden vind ik het een erg fijne camera en een mooie upgrade van mijn Canon 500d.

Helaas heb ik sinds ik de laatste twee firmware upgrades heb gedaan een probleem. Wanneer ik op de fn1 toets de instelling zet om te switchen tussen Live View en de Super Control Panel, schakelt de camera zich automatisch uit na enkele seconden in de control panel. Als ik door de viewfinder kijk, of als ik het menu kijk, of live view inschakel werkt de camera zoals verwacht, maar met SCP dus niet.

Ik heb al een simpele en volledige reset gedaan van alle instellingen, maar daarmee gaat het niet weg. Heeft iemand anders dit ervaren en nog tips hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
PL JNS schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:33:
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Olympus OMD E-M5 II. Tot op heden vind ik het een erg fijne camera en een mooie upgrade van mijn Canon 500d.

Helaas heb ik sinds ik de laatste twee firmware upgrades heb gedaan een probleem. Wanneer ik op de fn1 toets de instelling zet om te switchen tussen Live View en de Super Control Panel, schakelt de camera zich automatisch uit na enkele seconden in de control panel. Als ik door de viewfinder kijk, of als ik het menu kijk, of live view inschakel werkt de camera zoals verwacht, maar met SCP dus niet.

Ik heb al een simpele en volledige reset gedaan van alle instellingen, maar daarmee gaat het niet weg. Heeft iemand anders dit ervaren en nog tips hoe ik dit kan oplossen?
Ik denk dat je Quick Sleep moet uitzetten in het instellingen menu. Is geloof ik te vinden onder de laatste "letter" van de geavanceerde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 10:47
Sakete schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat je Quick Sleep moet uitzetten in het instellingen menu. Is geloof ik te vinden onder de laatste "letter" van de geavanceerde instellingen.
U meneer, bent helemaal fantastisch! Die instelling had ik nog niet gevonden, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
PL JNS schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:51:
[...]

U meneer, bent helemaal fantastisch! Die instelling had ik nog niet gevonden, thanks!
Da's vreemd, Olympus cameras hebben zo weinig instellingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Sakete schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:55:
[...]

Da's vreemd, Olympus cameras hebben zo weinig instellingen :P
Door alle verhalen omtrent Olympus' menu interface en zee aan instelmogelijkheden had ik me op het ergste voorbereid, waarna mijn eerste echte indruk was: "is dit het nou?" :P Ik ben nieuw, dus ga er vanuit dat ik nog aan oever sta en de zee nog moet ontdekken. Onverschrokken in elk geval :P
Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.