Vraagje, is het beter om voor een Olympus of Panasonic MFT camera te gaan wat betreft compatibiliteit en mogelijkheden (even los van andere zaken zoals sensor kwaliteit, etc.)? En werken alle MFT lenzen op alle MFT camera's?
Tja dat hangt van de lenzen af, olympus pro lenzen hebben een FN button die niet op panasonic werkt,Sakete schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:07:
Vraagje, is het beter om voor een Olympus of Panasonic MFT camera te gaan wat betreft compatibiliteit en mogelijkheden (even los van andere zaken zoals sensor kwaliteit, etc.)?
en panasonic lenzen hebben weer een diafragmaring en DFD autofocus die olympous weer niet heeft.MAar olympus heeft weer stabilisatie in in de camera, die ook met primes werkt, iets wat panasonic niet heeft.
Afhankelijk van je lenzenvoeur keur zou ik voor het cameramerk gaan waar je de meeste lenzen van wilt.
Jup, autofocus en diafragma werken pirma. net als vervorming correctieEn werken alle MFT lenzen op alle MFT camera's?
[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 12-01-2016 21:55 ]
ora et labora
Wat ik begrepen heb is dat Panasonic veelal geen stabilisatie in de body heeft maar in de lenzen en Olympus in de body. Voordeel voor olympus omdat je dan zowel met olympus als Panasonic lenzen goed uit de voeten kunt? Dat dacht ik, maar toen las ik dat Panasonic iets anders heeft in zijn lenzen dan Olympus en dat Panasonic dat prima managed in hun body waardoor ze mooie OOC jpeg foto's leveren terwijl je met een Olympus camera en bepaalde Panasonic lenzen met de RAW bestanden nog wat post processing hebt te doen. Geen punt als je sowieso voor RAW gaat.Sakete schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:07:
Vraagje, is het beter om voor een Olympus of Panasonic MFT camera te gaan wat betreft compatibiliteit en mogelijkheden (even los van andere zaken zoals sensor kwaliteit, etc.)? En werken alle MFT lenzen op alle MFT camera's?
Dat is wat ik begrepen heb, waardoor ik goed ben gaan nadenken wat boor lenzen en wat voor bodies me aanspreken. Misschien heel veel broodje aap verhaal of iets wat voor maar een paar lenzen of bodies opgaat, maar ga met m'n olympus camera hierdoor eerder voor een Olympus lens dan een Panasonic lens :-/
Ben er wel van overtuigd dat een Panasonic M43 lens gewoon werkt op een Olympus body en idem voor olympus lenzen met een Panasonic body. Panasonic heeft nu wel de DFD technologie met hun lenzen, neem aan dat olympus daar nog geen gebruik van kan maken.
Ik beperk me misschien dus onnodig qua lenzen. Goede vraag dus. Hoop dat anderen alles van mij ontkrachten :-)
Volgens mij is Oly-op-Loy en Pana-op-Pana alleen in speciale gevallen interessant (bv het echte tele werk). Voor de gewone foto's maakt het allemaal weinig uit.
Je kan eens op dit forum kijken: https://www.mu-43.com/for...sample-image-showcase.80/
hier staan per objectief foto topics en dan kom je echt alle mogelijke Oly-op-Pana en Pana-op-Oly combies tegen
Je kan eens op dit forum kijken: https://www.mu-43.com/for...sample-image-showcase.80/
hier staan per objectief foto topics en dan kom je echt alle mogelijke Oly-op-Pana en Pana-op-Oly combies tegen
weet het niet meer
Ik heb me daar ook nooit om bekommerd. Correcties worden door beide merken verwerkt, dus dat zit over het algemeen wel snor. Ik heb Oly, dus IS in lens is voor mij geen vereiste meer, wat de keuze aanzienlijk groter, maar ook goedkoper maakt.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
G7 en ik dacht ook de GX8 hebben ook in body stabilisatie
Het enige twee dingen waarvan ik weet dat je het mist is 1) de DFD focus als je een Olympus lens op een Panasonic body gebruikt en 2) de Dual-IS. Sommige body's met ingebouwde stabilisatie kunnen als ze een gestabiliseerde lens hebben van hetzelfde merk de twee vormen van stabiliseren combineren om een nog betere stabilisatie te krijgen.
Daarom zei ik al 'veelal'. GX7 en GX8 wel, G7 weet ik niet maar neem nu aan van wel.ramrodwillem schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:58:
G7 en ik dacht ook de GX8 hebben ook in body stabilisatie
Aleen de GX7 en GX8 hebben in body stabilisatie.
De G7, GH4 en GM5 niet.
De G7, GH4 en GM5 niet.
@ leendertv Ik heb de G7 , die heeft wel degelijk in body stabilisatie
Als de g7 een menu heeft waar je het brandpunt op kan geven als er geen lens is verbonden , Dan heeft hij stabilisatie.
Zoniet dan moet je toch echt een gx7 of gx8 kopen (of Olympus
)
Zoniet dan moet je toch echt een gx7 of gx8 kopen (of Olympus
ora et labora
De vraag was oa of Panasonic in body stabilisatie heeft , ja dus , ik heb hier de G7 en die heeft in het menu toch echt een stabilisatie mogelijkheid , voor verticaal en horizontaal en alleen voor verticaal .
Normaal panning en uit zekerramrodwillem schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:05:
De vraag was toch of Panasonic in body stabilisatie heeft , ja dus , ik heb hier de G7 en die heeft in het menu toch echt een stabilisatie mogelijkheid , voor verticaal en horizontaal en alleen voor verticaal .
Als je de lens erafhaalt staat er bij mijn gx7 met grote letters "body" boven.
ora et labora
Die instelling gaat denk ik over de stabilisatie van de lens.ramrodwillem schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:05:
De vraag was oa of Panasonic in body stabilisatie heeft , ja dus , ik heb hier de G7 en die heeft in het menu toch echt een stabilisatie mogelijkheid , voor verticaal en horizontaal en alleen voor verticaal .
Ik weet eigenlijk zeker dat de G7 geen in body stabilisatie heeft. Dat heeft alleen de GX lijn van Panasonic.
Net even in het boekje gekeken ,
Daar staat " Alleen beschikbaar als een lens is bevestigd die stabilisatie ondersteund"
Jullie hebben gelijk
Daar staat " Alleen beschikbaar als een lens is bevestigd die stabilisatie ondersteund"
Jullie hebben gelijk
Allemaal leuk en aardig dat IBIS maar alleen nuttig als je stilstaande dingen fotografeert.
Wat wel zou helpen is een auto-ISO waarbij je de grenswaardes zelf in kan vullen.
Echt onbegrijpelijk dat geen enkele MFT een fatsoenlijke auto-ISO heeft.
Wat eventueel nog een work around zou kunnen zijn is het gebruik van auto-ISO in combinatie met de M stand, maar dan wordt het uitgeschakeld
Wat wel zou helpen is een auto-ISO waarbij je de grenswaardes zelf in kan vullen.
Wat eventueel nog een work around zou kunnen zijn is het gebruik van auto-ISO in combinatie met de M stand, maar dan wordt het uitgeschakeld

weet het niet meer
Op mijn E-M5 kan ik de auto-ISO gewoon gebruiken in de manuele stand. Is 1 van de instellingen in het custom functions menu.Vishari Beduk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:32:
Allemaal leuk en aardig dat IBIS maar alleen nuttig als je stilstaande dingen fotografeert.
Wat eventueel nog een work around zou kunnen zijn is het gebruik van auto-ISO in combinatie met de M stand, maar dan wordt het uitgeschakeld![]()
Ik heb ooit ergens gelezen dat je de grenswaarden kunt instellen in het flitssynchronisatiemenu. Nooit geprobeerd, dus weet niet hoe.
[ Voor 9% gewijzigd door Kwintessens op 13-01-2016 20:43 ]
Geen idee hoe ik dit bericht verwijder. Lukt niet op telefoon.
[ Voor 89% gewijzigd door Kwintessens op 13-01-2016 20:42 ]
Ik snap niet wat je bedoeld met een fatsoenlijke auto-iso maar ik kan altijd al met mijn m43 camera's een max iso opgeven.Vishari Beduk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:32:
Wat eventueel nog een work around zou kunnen zijn is het gebruik van auto-ISO in combinatie met de M stand, maar dan wordt het uitgeschakeld![]()
Ik fotografeer eigenlijk altijd in de A stand met auto-iso op max 1600.
Ik kan me ernstig vergissen, maar dat denk ik niet. Volgens mij kan ik op mijn E-M10 gewoon auto ISO instellen in de M stand, kan ik daarvoor ook grenswaarden instellen. En volgens mij kon ik dat ook al bij mijn E-P3 en zelfs E-PL1.
Met Panasonic heb je geen auto ISO in M stand. Je kan wel een Max ISO instellen. Maar geen gewenste minimale sluitertijd,bij Nikon kan dit wel gewoon.
ora et labora
Ik wil verder geen welles/nietus discussie over auto-ISO bij Olympus maar als ik deze handleiding lees
http://www.olympusamerica...instruction_manual_en.pdf
dan kan je wel de default en max setting van de ISO wijzigen maar niet de minimum sluitertijd.
en in M is auto ISO 'not available'
waar het mij om gaat is dat (levende) mensen bewegen en dat je graag een minumum sluitertijd van 1/100 of 1/125s wilt hebben
bij Nikon zet je dan de camera op 'A' en de camera verhoogd dan (indien nodig) de ISO
en dat is best wel vreemd omdat dit een uiterst simpele setting is
dan kan je wel de default en max setting van de ISO wijzigen maar niet de minimum sluitertijd.
waar het mij om gaat is dat (levende) mensen bewegen en dat je graag een minumum sluitertijd van 1/100 of 1/125s wilt hebben
bij Nikon zet je dan de camera op 'A' en de camera verhoogd dan (indien nodig) de ISO
weet het niet meer
Jongens is er nu helemaal geen PEN-F discussie gaande? 
Weet alleen dat hij er heel stoer uit ziet, een EVF heeft, en heel duur is.
Dat wieltje in Leica III stijl is echt te gaaf. Ik wou dat Fuji dat had.
(vraag me af wat je er mee kan instellen)

Zal t morgen nog eens bekijken, maar herinner me dat ik naar auto iso i.c.m. M stand gekeken heb in de winkel destijds met een Olympus E-M10... En dit was mogelijk. Je moest alleen even t menu induiken om in te schakelen dat je auto ISO met M kunt kiezen.Vishari Beduk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:31:
Ik wil verder geen welles/nietus discussie over auto-ISO bij Olympus maar als ik deze handleiding lees
[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 13-01-2016 22:05 ]
? Hebben we hier niet de Ps-mode voor? Dat lijkt mij exact wat je hier bedoelt. Je wilt namelijk helemaal geen harde minimum hebben. Je wilt een zachte ondergrens hebben welke alleen overschreden wordt indien diafragma en ISO hun harde grens hebben bereikt.Vishari Beduk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:31:
(Daarnaast hanteert mijn camera sowieso 1/100s als voorkeursminimum, totdat de auto-ISO z'n limiet bereikt.)
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Op pagina 84 staat dat je bij 'iso-auto' kunt kiezen voor 'p/a/s' en voor 'all'. In die laatste stand werkt auto-iso ook in de m-stand.Vishari Beduk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:31:
Op pagina 85 staat 'flash slow limit'. Ik heb eens gelezen dat die instelling ook bepaalt welke minimale sluitertijd wordt toegestaan bij auto-iso. Nooit geprobeerd overigens.
Als ik het plaatje zo bekijk, doen de printjes om het wieltje me denken aan de ruitenwisser sproei stand.jesper86 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:02:
[afbeelding]
Maar ik kan het mis hebben.
Ben ook wel benieuwd waar dat wieltje voor is! Ik zie dat het bij de Leica III een slow shutter speed dial is. Een beetje omslachtig lijk me. Met de ibis van Olympus ook minder relevant. Misschien alleen voor de showjesper86 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:02:
[afbeelding]
De hoofdprijs in deze foto wedstrijd (afgelopen) blijkt een PEN-F te zijn.Sluw schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:16:
[...]
Ben ook wel benieuwd waar dat wieltje voor is! Ik zie dat het bij de Leica III een slow shutter speed dial is. Een beetje omslachtig lijk me. Met de ibis van Olympus ook minder relevant. Misschien alleen voor de show
En om een of andere reden staat er al een plaatje op met een stukje van de knop zichtbaar. ^^

Color, art... het zal toch geen filter knop zijn?
Speciaal voor de hipsters...Sluw schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:15:
Color, art... het zal toch geen filter knop zijn?
Echt zonde van zo'n knopje. Had dan gewoon een RAW/JPG/RAW+JPG knopje gemaakt.
[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 14-01-2016 12:34 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik vind het ook erg raar, zeker in dit prijssegment... het is toch als een serieuze camera bedoeld lijkt me.Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:33:
[...]
Speciaal voor de hipsters...
Echt zonde van zo'n knopje. Had dan gewoon een RAW/JPG/RAW+JPG knopje gemaakt.
Edit: er is en nieuwe afbeelding, het lijkt op colour, mono, art en nog iets?

[ Voor 20% gewijzigd door Sluw op 14-01-2016 18:38 ]
Dan liever een ISO wieletje...Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:33:
[...]
Had dan gewoon een RAW/JPG/RAW+JPG knopje gemaakt.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Ja, ik weet wat het is.
En nee dat wil ik zeker niet.
Dat wil ik wel!Je wilt namelijk helemaal geen harde minimum hebben.

Nee, 'all' betekent alles behalve M.Kwintessens schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:44:
[...]
Op pagina 84 staat dat je bij 'iso-auto' kunt kiezen voor 'p/a/s' en voor 'all'. In die laatste stand werkt auto-iso ook in de m-stand.
Dat werkt alleen met de flitser.Op pagina 85 staat 'flash slow limit'. Ik heb eens gelezen dat die instelling ook bepaalt welke minimale sluitertijd wordt toegestaan bij auto-iso. Nooit geprobeerd overigens.
Dat zou wel prettig zijn

weet het niet meer
Je hebt ongelijk. In de handleiding staat duidelijk dat bij 'all' auto-iso in alle modes werkt. Zo werkt het ook op mijn EM5. Zou ook vreemd zijn dat opties 'p,a,s' en 'all' hetzelfde effect hebben. Lees de handleiding maar en probeer het uit.Vishari Beduk schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:17:
[...]
Nee, 'all' betekent alles behalve M
Aanvulling:
Ik heb net ook uitgeprobeerd wat de flash slow limit doet. In P met flash limit op 1/100 probeert mijn EM5 de sluitertijd op 1/100 te houden. Hij verlaagt de sluitertijd pas, als hij de iso niet hoger kan zetten en het diafragma niet groter. Ik heb dit niet geprobeerd in A maar ik neem aan dat hij daar de sluitertijd ook op 1/100 probeert te houden. ik had geen flitser op de body aangesloten.
[ Voor 33% gewijzigd door Kwintessens op 15-01-2016 07:15 ]
All is alles inclusief M, zoals al gezegd. Vandaag opnieuw bekeken. We zijn het er nu over eens? :-)
Die andere lijkt iets als cin te zijn? Cinema, misschien?Sluw schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:06:
Ik vind het ook erg raar, zeker in dit prijssegment... het is toch als een serieuze camera bedoeld lijkt me.
Edit: er is en nieuwe afbeelding, het lijkt op colour, mono, art en nog iets?
[afbeelding]
Misschien keken ze naar die hipster filters van Fuji en dachten dat ze ook zoiets moesten hebben, maar dan met een speciaal knopje?
ISO knopje was fijn geweest, maar dat is daar niet de goede locatie voor. Joystickje daar om AF punt / regio te kiezen had ergonomisch misschien wel gekund.
Nieuwe plaatjes van de PEN-F:
http://www.43rumors.com/f...n-see-it-from-all-angles/
Ik vind het helemaal niks, maar er zullen vast genoeg mensen zijn die het helemaal geweldig vinden.
Geef mij maar gewoon een functionele camera als de Panasonic G7.
http://www.43rumors.com/f...n-see-it-from-all-angles/
Ik vind het helemaal niks, maar er zullen vast genoeg mensen zijn die het helemaal geweldig vinden.
Geef mij maar gewoon een functionele camera als de Panasonic G7.
[ Voor 12% gewijzigd door leendertv op 15-01-2016 11:15 ]
Ik vind de PEN-F vooral erg druk. 4 wieltjes rechts, 1 vreemd 'hipster' wieltje voorop en links ziet de aan-uit-knop er ook als een wieltje uit. En "overbodige" 2 knopjes onder de hot shoe en een knopje op de thumbrest.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben voorstander van zoveel mogelijk knopjes en harde instellingen. Alles maar via menu's of touch screens vind ik niks: je moet een camera 'blind' kunnen bedienen.
Maar dit is wel heel druk, zeker op zo'n kleine behuizing.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben voorstander van zoveel mogelijk knopjes en harde instellingen. Alles maar via menu's of touch screens vind ik niks: je moet een camera 'blind' kunnen bedienen.
Maar dit is wel heel druk, zeker op zo'n kleine behuizing.
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Ik vind hem wel mooi, vooral de zwarte, alleen dat wieltje voorop vind ik complete onzin. Ook jammer dat dat wieltje bovenop PASM is maar zitten genoeg wieltjes op om te customizen. Qua bediening hebben ze iets te veel een mix gemaakt van pro en consument. Er is nog weinig bekend over specs he?
Zijwaarts klapschermpje ... neeeee Olympus, nee. 
Toegegeven, nu met de EVF heeft het ook wel een voordeel. Hij kan dan gewoon uit en dicht. Maar super vervelend imho als je even snel een lage of hoge hoek wil en die vervelende klap en draai beweging moet maken, het ziet er ook niet uit natuurlijk om te doen - wil je een klein beetje ervaren overkomen. Als dat uberhaupt mogelijk is met mirrorless, laat staan een normaal klapschermpje. ^^
Toegegeven, nu met de EVF heeft het ook wel een voordeel. Hij kan dan gewoon uit en dicht. Maar super vervelend imho als je even snel een lage of hoge hoek wil en die vervelende klap en draai beweging moet maken, het ziet er ook niet uit natuurlijk om te doen - wil je een klein beetje ervaren overkomen. Als dat uberhaupt mogelijk is met mirrorless, laat staan een normaal klapschermpje. ^^
Haha, ik wou er ook net over beginnen. Heel internet baalt van dat schermpje.
Hadden ze nou een bottom-hinged schermpje gedaan, had je best-of-both-worlds.
Bottom hinged (fully articulated) > Hinged (zoals E-P5) > Side hinge (fully articulated) > Fixed. Dat is mijn voorkeur qua schermen in volgorde.
Maar goed, behalve dat het er non-pro consumerig uitziet zo'n klapscherm, is er technisch niks mis mee toch?
En boeien dat het non-pro is: de pro's weten toch wel dat het een MFT camera is (of dat nou goed of slecht is in hun ogen laat ik in het midden). En de noobs, boeien wat die denken.
Hadden ze nou een bottom-hinged schermpje gedaan, had je best-of-both-worlds.
Bottom hinged (fully articulated) > Hinged (zoals E-P5) > Side hinge (fully articulated) > Fixed. Dat is mijn voorkeur qua schermen in volgorde.
Maar goed, behalve dat het er non-pro consumerig uitziet zo'n klapscherm, is er technisch niks mis mee toch?
En boeien dat het non-pro is: de pro's weten toch wel dat het een MFT camera is (of dat nou goed of slecht is in hun ogen laat ik in het midden). En de noobs, boeien wat die denken.
Wat is nou het probleem met dat scherm dan? Ik heb juist liever zo'n scherm. Als je het niet wilt gebruiken kun je hem mooi andersom dicht klappen en heb je ook geen blootliggend scherm
Ter land, ter zee en in de kroeg
Mij lijkt het juist vrij fijn om dan ook het scherm naar binnen te kunnen klappen bij het opbergen. Maar goed, het scherm is niet het grootste probleem voor mij. Ik moet vooral erg wennen en het gebrek aan fijnvormigheid zoals de E-P5 wel had.
Waarom reageer je nou niet op mijn post over auto-iso en flash slow limit?Vishari Beduk schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:41:
Morgen eens testen of dat werkt; met S op 1/125s en auto ISO waardoor het diafragma vol open staat
en dat met de trage AF van de 20mm
[afbeelding]
Wish me luck
Voor het openen van een swivel screen heb je twee handen nodig.Christiano007 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:46:
Wat is nou het probleem met dat scherm dan?
Het openen van een tilt screen gaat subtiel met één vinger.
En je neck strap zit (bijna) altijd in de weg bij swivel.
Ik begrijp jouw goede intenties en dank daarvoor. Maar ik heb Panasonic en deze kent echt geen auto ISO op M.Kwintessens schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:55:
[...]
Waarom reageer je nou niet op mijn post over auto-iso en flash slow limit?
weet het niet meer
Euh...Ok. Ik begrijp dan niet dat je zei dat geen enkele MFT-camera dat had en dat je linkte naar de handleiding van de Olympus E-P3 om dat aan te tonen. Jammer dat je Panasonic GF6 het niet heeft.Vishari Beduk schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:22:
[...]
Ik begrijp jouw goede intenties en dank daarvoor. Maar ik heb Panasonic en deze kent echt geen auto ISO op M.
andere panasonic camera's ook niet.Kwintessens schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:29:
[...]
Euh...Ok. Ik begrijp dan niet dat je zei dat geen enkele MFT-camera dat had en dat je linkte naar de handleiding van de Olympus E-P3 om dat aan te tonen. Jammer dat je Panasonic GF6 het niet heeft.
ora et labora
Volgens mij zit het ook in De GH4 en de camera's die daarna zijn gekomen. Maar ik kan het moeilijk vinden.
De nieuwste Panasonic camera's hebben wel auto ISO In de M modus.
Volgens mij was de GH4 de eerste, de GM5 heeft het ook.
Ik neem aan de G7 en de GX8 ook, maar dat kan ik zo snel niet vinden.
Net op mn G7 gekeken en op M gezet , ISO Auto kan je dan wel kiezen .
Woohoo, na lang wikken en wegen net een bestelling geplaatst voor de Oly 12-40mm f/2.8! En een CapturePRO... Hopelijk komen ze snel binnen, kan ik beginnen met oefenen
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Ok.Dan heb ik een oude camera blijkbaar.leendertv schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 10:07:
De nieuwste Panasonic camera's hebben wel auto ISO In de M modus.

ora et labora
Gefeliciteerd! :-) Denk dat t nog even duurt voor ik die koop. Mooie deal ergens op de kop getikt?azt33 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:43:
Woohoo, na lang wikken en wegen net een bestelling geplaatst voor de Oly 12-40mm f/2.8! En een CapturePRO... Hopelijk komen ze snel binnen, kan ik beginnen met oefenen
Ik ook hoor, maar ik mis auto ISO in de M stand ook helemaal niet.
M is M, dus is stel je ook de ISO maar gewoon manueel in
Dankjewel! Eigenlijk normale prijs hier, met CHF 25 extra korting via een coupon was het 'maar' CHF 818. Met 2 jaar garantie, en de CapturePRO was CHF 60, dus ben denk ik voorlopig wel even klaar. Nu kan het leuke werk beginnenGim schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:18:
[...]
Gefeliciteerd! :-) Denk dat t nog even duurt voor ik die koop. Mooie deal ergens op de kop getikt?
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Vandaag de ECG-1 binnen gekregen. Ik vond de E-M10 wat minder fijn vasthouden met de 12-40 erop. Ik vond het nogal duur voor een stukje plastic, uiteindelijk is het natuurlijk even duur maar een simpel stukje plastic is het niet. Het zit nog best doordacht in elkaar.
Het uiteindelijke doel een fijnere grip heb ik er zeker mee bereikt.

Olympus E-PM2 by Vishari Beduk, on Flickr
Ik zat op dxomark te kijken naar MFT sensors en het viel mij op dat de sensors van Oly bijna allemaal gelijk presteren. En ik zag ook een aanbieding van een Oly met goede sensor voor 149 euro. Die prijs is waarschijnlijk te verklaren vanwege de kleur die niemand wil hebben.
Deze gekocht en getest en de ruis prestaties zijn inderdaad stukken beter dan van de GF6.
weet het niet meer
Dat klinkt goed - heb het idee dat ik ook zoiets uiteindelijk zal kopen. Ik ga even kijken hoe het gaat zonder grip, wel jammer dat het geen batterijgrip is.Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:40:
Vandaag de ECG-1 binnen gekregen. Ik vond de E-M10 wat minder fijn vasthouden met de 12-40 erop. Ik vond het nogal duur voor een stukje plastic, uiteindelijk is het natuurlijk even duur maar een simpel stukje plastic is het niet. Het zit nog best doordacht in elkaar.
Én je hebt nu auto-iso in M.Vishari Beduk schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:57:
[afbeelding]
Olympus E-PM2 by Vishari Beduk, on Flickr
Ik zat op dxomark te kijken naar MFT sensors en het viel mij op dat de sensors van Oly bijna allemaal gelijk presteren. En ik zag ook een aanbieding van een Oly met goede sensor voor 149 euro. Die prijs is waarschijnlijk te verklaren vanwege de kleur die niemand wil hebben.
Deze gekocht en getest en de ruis prestaties zijn inderdaad stukken beter dan van de GF6.
Mee eens. Maar... Je hebt wel een geïntegreerde flitser ;-)azt33 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:50:
[...]
Dat klinkt goed - heb het idee dat ik ook zoiets uiteindelijk zal kopen. Ik ga even kijken hoe het gaat zonder grip, wel jammer dat het geen batterijgrip is.
Da's waar! Heb niks te klagenGim schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:40:
[...]
Mee eens. Maar... Je hebt wel een geïntegreerde flitser ;-)
JAAA de 12-40mm f/2.8 is binnen
Nog niet echt foto's mee gemaakt (behalve een paar testfoto's binnen), dat moet helaas wachten tot weekend
Eerste reactie - groot! Ik kom van een kleine, pancake kitlens (14-42mm), wat een verschil! Ergens ook wel fijn want het voelt stevig in de hand. Heb nu wel twee handen nodig voor de camera

Eerste reactie - groot! Ik kom van een kleine, pancake kitlens (14-42mm), wat een verschil! Ergens ook wel fijn want het voelt stevig in de hand. Heb nu wel twee handen nodig voor de camera
Ken het gevoel, ik ging vorig jaar van de 12-32 naar de 12-40. Ik denk er soms nog wel eens aan om een 12-32 opnieuw te kopen voor stedentripjes (camera past dan in mijn jaszak).azt33 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:54:
JAAA de 12-40mm f/2.8 is binnen![]()
![]()
Nog niet echt foto's mee gemaakt (behalve een paar testfoto's binnen), dat moet helaas wachten tot weekend
![]()
Verder is de 12-40 een fantastische lens.
Echt verbazingwekkend hoeveel instellingen de E-PM2 'speelgoed' cameraatje heeft.
Meest bizarre wat ik heb kunnen vinden is dat je kan instellen of je wilt scherp stellen op het linker-oog of op het rechter-oog.
Zojuist getest en het werkt nog ook
Nu moet ik oppassen dat ik geen Olympus fanboy wordt
edit: Behalve minimum sluitertijd bij auto ISO natuurlijk
Meest bizarre wat ik heb kunnen vinden is dat je kan instellen of je wilt scherp stellen op het linker-oog of op het rechter-oog.
Zojuist getest en het werkt nog ook

Nu moet ik oppassen dat ik geen Olympus fanboy wordt
[ Voor 10% gewijzigd door Vishari Beduk op 20-01-2016 22:02 ]
weet het niet meer
Zoals ik je nu tig keer heb gezegd: dit stel je in met 'slow limit' bij de flitser-instelling. Probeer het nou eens.Vishari Beduk schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:01:

Ik vind die PEN-F er leuk uitzien hoor. Ik vind dat ik wel weer een nieuwe camera mag na 4 jaar en wil ook nog de 12-40 2.8. Hopelijk komt er een leuke kit aanbieding.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
De geruchten gaan maar over twee kits:
- met de 14-42mm pancake: 1497 euro
- met de 17mm f1.8: 1797 euro
Best een hoop geld
Verder:
- 20 megapixel sensor
- nieuwe evf
- met de 14-42mm pancake: 1497 euro
- met de 17mm f1.8: 1797 euro
Best een hoop geld
Verder:
- 20 megapixel sensor
- nieuwe evf
[ Voor 8% gewijzigd door leendertv op 21-01-2016 11:26 ]
Werkt inderdaad. Eén nadeel: er wordt altijd een minimale sluitertijd van het aantal mm's*2 aangehouden. Dus met mijn 25mm erop, heb ik 1/50e. Met image stabilizer kan je echter makkelijk op een 1/20e schieten. Met m'n Canons kan ik dit wel instellen, hier helaas niet. Eigenlijk schiet ik dus altijd een stop te hoog, waardoor ik toch liever handmatig ISO kies met minder licht.Kwintessens schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 05:36:
[...]
Zoals ik je nu tig keer heb gezegd: dit stel je in met 'slow limit' bij de flitser-instelling. Probeer het nou eens.
Precies wat ik wilde zeggen. Die instelling heeft eigenlijk niks met auto iso te maken, maar is gewoon een algehele beperking. Met IS is dat niet altijd prettig.
Die pen-f ziet er wel lekker ruig uit. Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is de positie van de aan/uit schakelaar. ik zie die lever rechts binnen handbereik hebben. zoals veel dlsr's, en mijn gx7.
ora et labora
Ik heb het echt geprobeerd en het werkt echt niet.Kwintessens schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 05:36:
[...]
Zoals ik je nu tig keer heb gezegd: dit stel je in met 'slow limit' bij de flitser-instelling. Probeer het nou eens.
Niet verassend, want er staat in de handleiding op pagina 76 bij '# Slow Limit': Kies de langste sluitertijd die beschikbaar is als er een flits wordt gebruikt.
weet het niet meer
Vreemd. Werkt hier op een E-M5 prima. Als ik de sync limit op 1/100 zet, dan houdt de camera 1/100 aan als minimum in P. Zet ik 1/60, dan houdt de camera 1/60 aan. Zet ik 'm op 1/250, dan krijgt 'ie het niet voor elkaar met ISO 6400 en houdt hij 1/200 aan.Vishari Beduk schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:26:
[...]
Ik heb het echt geprobeerd en het werkt echt niet.
Niet verassend, want er staat in de handleiding op pagina 76 bij '# Slow Limit': Kies de langste sluitertijd die beschikbaar is als er een flits wordt gebruikt.
[YouTube: https://youtu.be/tWiD_H_Whl4]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
@link0007: Vreemd dat het bij jouw wel lukt
Anyway, vandaag wat getest op 'M' en dan werkt auto ISO gewoon goed.
Daarna wat getest op 'S' en diafragma vol open en het resultaat bevalt mij eigenlijk wel
Hier een test foto, de ruis valt mij niet tegen:

Olympus test by Vishari Beduk, on Flickr
Verder kwam er vandaag post uit Hong Kong met speelgoed

Commlite adapter by Vishari Beduk, on Flickr
Het leuke van deze adapter is dat het diafragma via de camera is in te stellen.
Daarna wat getest op 'S' en diafragma vol open en het resultaat bevalt mij eigenlijk wel

Verder kwam er vandaag post uit Hong Kong met speelgoed

weet het niet meer
Cool, laat je even weten hoe deze werkt? Kan best leuk zijn voor die enkele keer dat ik tele mis op m'n OMD
. Deze pakt ook ef-s zie ik? Adapter zonder glas dus neem ik aan?
Werkt goed, ook met EF-S. En vanzelfsprekend zonder optiek; dat is veeeeeeeeel te duur.Sjekster schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:36:
Cool, laat je even weten hoe deze werkt? Kan best leuk zijn voor die enkele keer dat ik tele mis op m'n OMD. Deze pakt ook ef-s zie ik? Adapter zonder glas dus neem ik aan?
Ik heb ook een adapter voor Nikon waarbij je het diafragma met een draai ring moet instellen, maar omdat diafragma geen lineaire schaal is dat bijna niet te doen. Dan moet ik het objectief eerst op mijn D5200 zetten en dan in liveview op het gewenste diafragma zetten. Dan kijken hoe groot de opening is en dat proberen te onthouden als ik het objectief op de adapter zit.
Daarbij vertrouw ik dat hele diafragma mechanisme van Nikon niet. Omdat alles zo stroef gaat ben ik bang dat ik iets kapot maak.
Nee, dan deze Commlite; alles elektrisch, dus ook het diafragma. Dat werkt veel beter.
Alleen geen AF.
weet het niet meer
Er was hier ooit eens iemand die een pano maakte van Rotterdam met zijn MFT en deze zeer groot afdrukte. Dat moest ik toch ook eens proberen. Dus de camera op statief:

En het resultaat bevalt mij wel
opklikken voor groot
Natuurlijk was het gebruik van een groothoek beter geweest, maar die heb ik niet.

Rotterdam-Pano-C-57MPC by Vishari Beduk, on Flickr
Nog een voorbeeld (op Flickr staan er meer):

Rotterdam-Pano-G-69MPC by Vishari Beduk, on Flickr

En het resultaat bevalt mij wel
Natuurlijk was het gebruik van een groothoek beter geweest, maar die heb ik niet.

Rotterdam-Pano-C-57MPC by Vishari Beduk, on Flickr
Nog een voorbeeld (op Flickr staan er meer):

Rotterdam-Pano-G-69MPC by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer
Ziet er mooi uit , welk programma gebruik voor die panorama foto's ?
Ook naar Nepal geweest zag ik ...?
Dankramrodwillem schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:45:
Ziet er mooi uit , welk programma gebruik voor die panorama foto's ?
Ik gebruik hiervoor 'gewoon' Lightroom CC.
En inderdaad naar Nepal geweest.
weet het niet meer
Heb ik iedereen weggejaagd?
Anyway, nog twee nachtjes slapen en dan kunnen jullie eindeloos discussiëren over de nieuwe PEN-F
En hierbij nog wat onzin:

totaal onzinnig by Vishari Beduk, on Flickr
Ik heb er een extension tube tussen gezet voor macro. Probleem is echter dat de afstand tot het onderwerp minder dan een centimeter wordt.
De foto zelf is trouwens een focus stack van 4 zodat toch alles redelijk scherp is.
Anyway, nog twee nachtjes slapen en dan kunnen jullie eindeloos discussiëren over de nieuwe PEN-F
En hierbij nog wat onzin:

totaal onzinnig by Vishari Beduk, on Flickr
Ik heb er een extension tube tussen gezet voor macro. Probleem is echter dat de afstand tot het onderwerp minder dan een centimeter wordt.

De foto zelf is trouwens een focus stack van 4 zodat toch alles redelijk scherp is.
weet het niet meer
Nope. Ik heb zitten genieten van jouw pano's
Ik heb met m'n OM-D ook nog een zooitje panos geschoten afgelopen vakanties. Een paar netjes van statief, maar ook een paar uit de losse pols, waaronder zelfs eentje van 60+ foto's. Op wat kleine stitchfouten in de hoekjes na, was die toch best goed gelukt. Verbazingwekkend hoeveel makkelijker het maken van panos is geworden afgelopen jaren. 10 jaar terug in mijn studietijd was het echt een drama om in photoshop pano's te maken. Handmatig slepen en alignen etc. Daar was je een halve dag bezig met een beetje pano, wat nu een paar minuten kost.
Ik gebruikte vroeger Panorama Factory. Werkte goed, zolang je maar enkele rij pano's maakte, meer rijen kon die helaas niet.Sjekster schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:09:
Ik heb met m'n OM-D ook nog een zooitje panos geschoten afgelopen vakanties. Een paar netjes van statief, maar ook een paar uit de losse pols, waaronder zelfs eentje van 60+ foto's. Op wat kleine stitchfouten in de hoekjes na, was die toch best goed gelukt. Verbazingwekkend hoeveel makkelijker het maken van panos is geworden afgelopen jaren. 10 jaar terug in mijn studietijd was het echt een drama om in photoshop pano's te maken. Handmatig slepen en alignen etc. Daar was je een halve dag bezig met een beetje pano, wat nu een paar minuten kost.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik wil ook wat meer panorama foto,s gaan maken , ga naar de Himalaya dit jaar
Welk programma werkt goed en makkelijk , ik heb geen Lightroom CC .
Welk programma werkt goed en makkelijk , ik heb geen Lightroom CC .
Microsoft ICE werkt voor meeste pano's prima. Heeft ook wat meer te tweaken dan Lightroom. (Zoals volgorde van stitchen, en het naderhand veranderen van projectie. Dat kan met Lightroom / Photoshop niet voor zover ik weet. Daar moet je voor een andere projectie weer heel de pano opnieuw maken....
Vandaag ga ik als het goed is de GH4 kopen en omdat ik een aantal EF-S lenzen heb lijkt deze adapter wel erg interessant. Kun je me zeggen of hij ook met STM-lenzen werkt? Ik heb namelijk een 10-18 en 24mm die beide STM zijn. Zou zonde zijn als ik die moet verkopen en voor de 14-35 (volgens mij) van Panasonic moet gaanVishari Beduk schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:56:toon volledige bericht
@link0007: Vreemd dat het bij jouw wel lukt![]()
Daarna wat getest op 'S' en diafragma vol open en het resultaat bevalt mij eigenlijk wel![]()
[afbeelding]
Verder kwam er vandaag post uit Hong Kong met speelgoed![]()
[afbeelding]
>Microsoft ICE werkt voor meeste pano's prima.
Niet bij mij , ik werk met Apple ...
Niet bij mij , ik werk met Apple ...
Tja, dan weet ik het ook niet hoor!
@Kwintessens: Dank
@Sjekster: Inderdaad, de technologische ontwikkeling heeft flinke sprongen gemaakt. Echt bizar hoeveel beter dit tegenwoordig gaat. Toch is LR nog niet perfect; sommige pano's krijg ik er nog niet mee gemaakt, als er te weinig variatie is in de foto's (dat heb je bij de lange Erasmus brug nou eenmaal).
@ramrodwillem: Ik raad je wel aan om het maken van pano's te oefenen voordat je weggaat.
Ik had dat niet gedaan en heb veel te krap gekaderd.
En als je goed kijkt zie je dat de gebouwen op de Rotterdam pan's bijna allemaal wat scheef staan. Dus ik moet binnenkort ook naar de bouwmarkt voor een kleine waterpas.
@SomerenV: Ik heb zelf geen STM objectieven. De verwachting is dat het wel mogelijk is omdat de adapter de electriciteit wel door geeft.
@Sjekster: Inderdaad, de technologische ontwikkeling heeft flinke sprongen gemaakt. Echt bizar hoeveel beter dit tegenwoordig gaat. Toch is LR nog niet perfect; sommige pano's krijg ik er nog niet mee gemaakt, als er te weinig variatie is in de foto's (dat heb je bij de lange Erasmus brug nou eenmaal).
@ramrodwillem: Ik raad je wel aan om het maken van pano's te oefenen voordat je weggaat.

Ik had dat niet gedaan en heb veel te krap gekaderd.
En als je goed kijkt zie je dat de gebouwen op de Rotterdam pan's bijna allemaal wat scheef staan. Dus ik moet binnenkort ook naar de bouwmarkt voor een kleine waterpas.
@SomerenV: Ik heb zelf geen STM objectieven. De verwachting is dat het wel mogelijk is omdat de adapter de electriciteit wel door geeft.
weet het niet meer
De PEN F is dan eindelijk officieel aangekondigd. Je leest er alles over op DPReview. Ziet er uit als een mooie toevoeging aan het m4/3 aanbod en een mooie opvolger van de E-P5.
Ja de Pen F heeft mijn interesse ook gewekt.
Ik vraag me af wat de verschillen nu zijn tov een E-M5 II , wat momenteel 'het beste' zou moeten zijn bij Olympus.
Buiten de weathersealing , als je kijkt naar optische kwaliteiten en functionaliteiten. Dan zit er volgens mij maar zeer weinig verschil tussen een E-M1 , E-M5II en of een Pen F , waarbij de Pen dan 20mp is.
Simpelweg andere behuizing. En weathersealed ja of nee.
Nu vind ik de Pen F er wel ontzettend gelikt uit zien...
Ik vraag me af wat de verschillen nu zijn tov een E-M5 II , wat momenteel 'het beste' zou moeten zijn bij Olympus.
Buiten de weathersealing , als je kijkt naar optische kwaliteiten en functionaliteiten. Dan zit er volgens mij maar zeer weinig verschil tussen een E-M1 , E-M5II en of een Pen F , waarbij de Pen dan 20mp is.
Anoniem: 724815
Biedt de battery grip (die is er toch?) voor de Pen F een extra batterij? Dat is bij de E-M1 en E-M5 wel het geval toch? Of in dat opzicht meer in lijn met de E-M10 II. Wellicht dat dat voor sommigen het verschil maakt.Lasteraar schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:13:
Ja de Pen F heeft mijn interesse ook gewekt.
Maar een accessoire wel of niet. Dat moet het verschil niet zijn.
Je koopt een basis camera en die heeft bepaalde specificaties. En onderling kan ik maar verdraaid weinig verschillen ontdekken dussen de M1 , M5II en de Pen F.
waterbestendig wel/niet
20mp vs 16mp
Allemaal dezelfde beeldsensor. Alleen sommige zijn softwarematig wat getweakt.
Niet erg natuurlijk. De Pen F is ook verre van een koopje. Het is zelfs de duurste.. En dat terwijl de Pen-series toch altijd de goedkope(re) broertjes onder de OMD lijn zou moeten zijn ?
Je koopt een basis camera en die heeft bepaalde specificaties. En onderling kan ik maar verdraaid weinig verschillen ontdekken dussen de M1 , M5II en de Pen F.
waterbestendig wel/niet
20mp vs 16mp
Allemaal dezelfde beeldsensor. Alleen sommige zijn softwarematig wat getweakt.
Niet erg natuurlijk. De Pen F is ook verre van een koopje. Het is zelfs de duurste.. En dat terwijl de Pen-series toch altijd de goedkope(re) broertjes onder de OMD lijn zou moeten zijn ?
Het is inderdaad jammer dat de eerste reviews al concluderen dat de 20mp sensor niet drastische verbeteringen tov de 16mp oplevert.
Nu is de Pen F direct een concurrent van de E-M5II.
Ikzelf verwacht dat Olympus het vuurwerk qua verbeteringen bewaart voor de E-M1II.
Maar als dat niet zo is, dan heb je 4 camera's die allemaal ongeveer hetzelfde doen (EVF, goede sensor (16 of 20mp), beste IBIS, etc): De drie MarkII OM-Ds en de PEN-F.
Vreemde commerciële strategie.
De PEN F is wel mooi. Maar als ik nu een nieuwe MFT body zou moeten kopen, neig ik meer naar de goedkopere E-M lijn. Puur omdat die de helft van de prijs van de F zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de straatprijs (over een tijdje) van de Pen F.
Nu is de Pen F direct een concurrent van de E-M5II.
Ikzelf verwacht dat Olympus het vuurwerk qua verbeteringen bewaart voor de E-M1II.
Maar als dat niet zo is, dan heb je 4 camera's die allemaal ongeveer hetzelfde doen (EVF, goede sensor (16 of 20mp), beste IBIS, etc): De drie MarkII OM-Ds en de PEN-F.
Vreemde commerciële strategie.
De PEN F is wel mooi. Maar als ik nu een nieuwe MFT body zou moeten kopen, neig ik meer naar de goedkopere E-M lijn. Puur omdat die de helft van de prijs van de F zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de straatprijs (over een tijdje) van de Pen F.
Tenzij ze zelf een sensor gaan ontwikkelen zal dit denk ik niet gebeuren. Ze gebruiken nu Sony sensoren en de 20MP versie is pas net in gebruik. Wanneer je ziet hoe lang ze de vorige Sony 16MP sensoren hebben gebruikt (o.a. in de E-M1, E-M5, E-M5 II, E-M10, E-M10 II), zal het nog wel een tijdje duren voor er verbeteringen komen. Overigens wel jammer dat de gebruikte sensor één van de weinige sensoren van Sony is die niet BSI is.Twhomp schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:27:
Ja inderdaad. Als je de prestaties van de A7RII ziet 
En wat je zegt, denk ik ook: die 20mp zien we terug in de E-M1 II, maar vast ook in de M5 3, M10 3 en bijhorende P/PM/whatever lijn. Pas bij het dan nieuwe vlaggeschip E-M1 3 verwacht ik pas een nieuwe sensor. Áls er al een nieuwe sensor komt (20mp op MFT, het is al krap). Misschien dan een backlit sensor.
Koffiedik kijken...
En wat je zegt, denk ik ook: die 20mp zien we terug in de E-M1 II, maar vast ook in de M5 3, M10 3 en bijhorende P/PM/whatever lijn. Pas bij het dan nieuwe vlaggeschip E-M1 3 verwacht ik pas een nieuwe sensor. Áls er al een nieuwe sensor komt (20mp op MFT, het is al krap). Misschien dan een backlit sensor.
Koffiedik kijken...
Dit topic is gesloten.