Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 724815

Topicstarter
Ik ben van plan een systeemcamera aan te schaffen. Ik heb echter nog niet helemaal mijn keuze kunnen maken. Ik hoop dat jullie mij net die informatie (feit, mening, gevoel) kunnen bieden die me over de streep trekt.

Ik gebruik momenteel een APS-C dSLR en een compact camera. Mijn dSLR blijft echter steeds vaker liggen, doordat hij te groot dan wel te zwaar is. Het zijn de echt geplande uitjes waarbij hij meegaat. Ik ben derhalve op zoek naar een systeemcamera; compactheid, licht en nog steeds de optie om lenzen te wisselen.

Een m43 sensor is prima, tussen groter dan 1" en kleiner dan APS-C sensor. Een kantelbaar touchscreen, silent shutter en EVF is gewenst. 4K is geen must. De camera wordt veelal gebruikt voor foto's, maar wordt zal soms ook gebruikt voor spontane filmpjes van een paar minuten.

Ik wil de camera gebruiken voor vakanties (gezin, landschap, stedentrip), thuis (gezin, verjaardagen, binnen en buiten), sporadisch straatfotografie en macro/close-up, avondwandelingen. M'n kinderen zijn nu nog klein, maar de oudste wil gaan hockeyen, dus ook daar zal ik sporadisch een foto van willen schieten. Ik ben een enthousiaste amateur en heb geen ambitie om sportfotograaf te worden. Mooie scherpe foto's zijn van belang, de ene keer met meer DOF dan de andere keer; net wat binnen de mogelijkheden ligt.

Ik heb mijn oog laten vallen op Micro Four Thirds.

Qua budget (+/- 700 euro) ben ik uitgekomen bij de volgende camera's:
  • Olympus E-M10 Mark II (met kitlens 14-42mm)
  • Panasonic G7 (met kitlens)
Ik kan uit de voeten met de grip van beide modellen, dus dat is niet doorslaggevend.

Waar twijfel ik op dit moment over?
Zoals gezegd bestaat mijn fotografie ten dele uit mijn gezin oftewel van kinderen niet niet altijd stil zitten :P Ik wil me niet helemaal blindstaren op C-AF en AF tracking. Ik wil het gewoon goed kunnen plaatsen in mijn afweging.

Hoe scoren beide camera's qua C-AF en AF tracking op een schaal van 1 tot 10? De ene is wellicht beter dan de andere, maar als het 6 t.o.v. 7 is dan is het nog steeds geen wereld van verschil.

Panasonic heeft nu blijkbaar DFD wat een verschil kan maken, maar hoeveel verschil? Het zou dan sowieso betekenen dat ik aangewezen ben op Panasonic lenzen en Panasonic lenzen die DFD ondersteunen. Olympus heeft blijkbaar een goedwerkende Eye Detection.

Wellicht dat ik als amateur teveel een probleem ervan maak. Zoals gezegd, hoef ik niet de kranten te halen met een voetballer in actie die perfect geïsoleerd is van de achtergrond. Iets minder isolatie, maar wel een mooie shot van m'n kind in actie maakt net zo'n mooie herinnering.

Ik verwacht geen 100% hitrate, maar is het realistisch om met een paar shots met een E-M10 II, een snelle prime, S-AF en Eye Detect één of meerdere mooie actie shots te eindigen? Sowieso heb ik met een kitlens door zijn diafragma al sneller een grotere in-focus zone, toch?

G7 of E-M10? Is eentje wereldschokkend beter op dit gebied? Ik probeer gewoon een "gevoel" te krijgen bij beide modellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
* De AF van de GH4 is vergelijkbaar met de G7. De E-M10 II is wat langzamer dan de E-M1.

Zoals je ziet zijn alle systeemcamera's ondertussen prima qua Autofocus. De een nog net iets beter dan de ander, waarbij de G7 nog net wat beter presteert dan de E-M10 II. Ook zou ik eens kijken naar de Sony A5100 en A6000, beide zeer capabele APS-C camera's. Het grootste verschil is dat de A5100 een touchscreen heeft en de A6000 een EVF (viewfinder).

Verder komt CP+ er weer aan, de grootste jaarlijkse fotografiebeurs. Deze vind plaats van 25 t/m 28 februari, en er worden vaak nieuwe camera's op deze beurs aangekondigd. Zo wordt er onder andere een Panasonic GF8, een Sony A6100 en een Olympus PEN-F verwacht. Verder zal Fujifilm op 15 januari de X-Pro2 en X-E2s aankondigen.

Hierdoor zijn er niet alleen meer interessante modellen op de markt, maar zullen de prijzen van oude modellen ook zakken. Als je je nu nog vermaakt met je APS-C DLSR en compactcamera raad ik je aan nog even op CP+ te wachten. Met name de A6100 lijkt binnen je budget erg interessant te worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De Sony A6000 heeft in ieder geval een goede APS-C sensor, klein formaat, ingebouwde OLED viewfinder en zowel C-AF als AF (waarvan de laatste als beeldpunten op de sensor). De kitlens is capabel genoeg en met de meer dan prima 50mm f1.8 met OSS kan je ook 's avonds prima schieten en pracht portretten maken. Verder zijn er veel converters op de markt om (oude) lenzen van andere systemen te gebruiken (voor een prikkie). Handmatig scherpstellen is dan gemakkelijk en prima door focus peaking. De opvolger wordt nog interessanter, maar qua prijs is dat nog even afwachten.

Dus neem deze camera ook in ogenschouw naast de G7 of E-M10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Balance schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:31:
Zoals je ziet zijn alle systeemcamera's ondertussen prima qua Autofocus. De een nog net iets beter dan de ander, waarbij de G7 nog net wat beter presteert dan de E-M10 II. Ook zou ik eens kijken naar de Sony A5100 en A6000, beide zeer capabele APS-C camera's. Het grootste verschil is dat de A5100 een touchscreen heeft en de A6000 een EVF (viewfinder).

Hierdoor zijn er niet alleen meer interessante modellen op de markt, maar zullen de prijzen van oude modellen ook zakken. Als je je nu nog vermaakt met je APS-C DLSR en compactcamera raad ik je aan nog even op CP+ te wachten. Met name de A6100 lijkt binnen je budget erg interessant te worden :).
Bedankt voor je reactie :)

Ik heb deze video meen ik al een keer gezien, maar ga hem nogmaals bekijken. Ik ben hem denk ik vergeten vanwege de verschillen tussen de E-M1 en E-M10 en tussen de GH4 en G7. E-M1 heeft PDAF en G7 ondersteunt (naast GX8?) DFD.

Maar als ik het goed lees doen ze dus niet echt veel voor elkaar onder, tenzij je misschien als pro het onderste uit de kan wil halen...

Een touchscreen en geïntegreerde EVF is wenselijk, waarmee een A5100 en A6000 afvallen. Eindig ik met een ASP-C sensor in een Sony systeemcamera niet met zwaardere/grotere lenzen, net zoals bij mijn huidige ASP-C dSLR?
ToFast schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:43:
Verder zijn er veel converters op de markt om (oude) lenzen van andere systemen te gebruiken (voor een prikkie). Handmatig scherpstellen is dan gemakkelijk en prima door focus peaking. De opvolger wordt nog interessanter, maar qua prijs is dat nog even afwachten.

Dus neem deze camera ook in ogenschouw naast de G7 of E-M10.
Bedankt voor je reactie :)

Niet om moeilijk te doen, maar ik had eigenlijk geen intentie om met convertors of adapters te gaan werken :|

Ik las dat Sony al lange tijd z'n ASP-C lenzen assortiment niet meer uitgebreid/vernieuwd heeft? Niet gelijk slecht als het assortiment al compleet is. Bij het lezen van diverse posts gaf het me wel een gevoel van wegblijven bij Sony.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 724815 op 11-01-2016 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Dan valt Sony waarschijnlijk af inderdaad. Als touchscreen én EVF nodig zijn, dan zal mogelijk alleen de opvolger de A6100 een optie zijn. Mits deze inderdaad volgens de geruchten touchscreen heeft. Natuurlijk, in het algemeen geldt des te groter de sensor des te meer glas. De kitlens (16-50mm versie) is echter van het zogenaamde pancake formaat en er zijn nog wat andere pancakes. Er zijn inderdaad niet zoveel nieuwe e-mount lenzen bijgekomen, alleen full frame versies. Toch is er al een redelijk aanbod, niet alleen van Sony zelf. De meest gebruikte 35mm f1.8 of 50mm zijn nou ook niet bepaald groot te noemen.

Als je toch kleiner en lichter wilt ga ik ervan uit dat je ook geen scala aan lenzen zult willen aanschaffen. Dus mocht het zo zijn dat er geen enkele nieuwe type e-mount lens meer zou uitkomen, tja hoe belangrijk is dat in jouw geval dan?

De enige reden zou trouwens zijn: APS-C sensor ten opzichte van M43 sensor.

Dat stukje over adapters in combinatie met oude of andere type lenzen moet je gewoon als extraatje qua mogelijkheden beschouwen. Dat werkt door focus peaking erg fijn ten opzichte van AF-conformation bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:36
De E-mount van Sony lijkt inderdaad behoorlijk op zijn eind te lopen. Daarnaast hebben ze niet al te goede objectieven in de E-mount. De full frame objectieven schijnen wel beter te zijn (Zeiss maakt zijn naam eindelijk waar), maar daar krijg je onder de 1000,= eigenlijk geen fatsoenlijk objectief. De genoemde kitlens (16-50) is gewoon een aanfluiting, dus Sony is wat dat betreft geen voor de hand liggende keuze.
MFT is wat dat betreft eerder een goede keuze en als je APS-C wilt blijft er ook nog Fuji als keuze waar wel weer goede objectieven bij te krijgen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Anoniem: 724815 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:00:
Ik heb deze video meen ik al een keer gezien, maar ga hem nogmaals bekijken. Ik ben hem denk ik vergeten vanwege de verschillen tussen de E-M1 en E-M10 en tussen de GH4 en G7. E-M1 heeft PDAF en G7 ondersteunt (naast GX8?) DFD.
De G7 en de GH4 hebben allebei DFD, sterker nog de AF systemen zijn bijna identiek. Maar onder de €500+ systeemcamera's maakt het allemaal niet zo heel veel meer uit.
Een touchscreen en geïntegreerde EVF is wenselijk, waarmee een A5100 en A6000 afvallen. Eindig ik met een ASP-C sensor in een Sony systeemcamera niet met zwaardere/grotere lenzen, net zoals bij mijn huidige ASP-C dSLR?

Ik las dat Sony al lange tijd z'n ASP-C lenzen assortiment niet meer uitgebreid/vernieuwd heeft? Niet gelijk slecht als het assortiment al compleet is. Bij het lezen van diverse posts gaf het me wel een gevoel van wegblijven bij Sony.
Als je beide wilt dan wordt het inderdaad een stuk lastiger. De A6100 krijgt dat waarschijnlijk wel.

Sony richt inderdaad nu al z'n aandacht op Fullframe E-mount lenzen (FE) en heeft al meer dan twee jaar geen lenzen specifiek voor APS-C camera's uitgebracht. Toch hebben ze nog een redelijk lensaanbod:
  • Compacte 16-50mm kitlens
  • 55-210mm telezoom
  • Lichtsterke 18-105mm f/4 zoomlens
  • Lichtsterke 35mm en 50mm f/1.8 primes
  • Compacte Sigma 19mm / 30mm / 60mm primes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Voeg daar onder andere deze nog aan toe:
  • 20mm f2.8 pancake
  • 16mm f2.8 pancake (originele opzet lenzen voor fisheye en extra wide mogelijk)
  • 35mm f3.5 macro
  • 10-18mm f4
  • 18-55mm kitlens (geen pancake, iets betere kwaliteit dan de 16-50mm pancake, wel stuk groter)
En er is nog wel wat te krijgen van third-party lenzenbouwers op e-mount gebied (wel vaak zonder AF). De andere lenzen zullen buiten budget gaan vrees ik.

Fuji is ook een aanrader als je het liefst bij APS-C wilt blijven zoals @Sodela aangaf.

[ Voor 29% gewijzigd door ToFast op 11-01-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:15
Heb zelf de G7 met 3 lenzen , bevalt prima , zeer veel mogelijkheden qua instellingen ,4k foto erg handig , ook op video gebied zeer goed en goed instelbaat , touchscreen , zeer goede grip .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:36
Van de Sony's zijn de 24 mm (te duur), de 50 mm en de 10-18 mm redelijk tot goed. De 18-55 is best wel aardig voor het geld. De pancakes 16,20 en de 16-50 zijn allemaal hooguit middelmaat maar eigenlijk gewoon slecht. De sigma's zijn redelijk vergeleken bij de andere "middelmaat" objectieven van Sony... dus op zich niet briljant... Ze zijn wel tegen een schappelijk prijs te krijgen en dan worden ze opeens "aantrekkelijk" bij het gebrek aan goede alternatieven.
Je hebt ook nog een 18-200 van Sony/ Tamron. Beide objectieven zijn best wel goed voor dat bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:44:
Als je toch kleiner en lichter wilt ga ik ervan uit dat je ook geen scala aan lenzen zult willen aanschaffen. Dus mocht het zo zijn dat er geen enkele nieuwe type e-mount lens meer zou uitkomen, tja hoe belangrijk is dat in jouw geval dan?
Ik wil beginnen met twee kitlenzen (bijv. 14-42mm en 40-150mm). Verder zijn een 45mm, 17mm en macro 60mm interessant. Kleiner en lichter gaat prima met een paar primes. Ik hoef niet altijd alles mee te nemen, een greep is voldoende.
Sodela schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:18:
De E-mount van Sony lijkt inderdaad behoorlijk op zijn eind te lopen. Daarnaast hebben ze niet al te goede objectieven in de E-mount. De full frame objectieven schijnen wel beter te zijn (Zeiss maakt zijn naam eindelijk waar), maar daar krijg je onder de 1000,= eigenlijk geen fatsoenlijk objectief. De genoemde kitlens (16-50) is gewoon een aanfluiting, dus Sony is wat dat betreft geen voor de hand liggende keuze.
MFT is wat dat betreft eerder een goede keuze en als je APS-C wilt blijft er ook nog Fuji als keuze waar wel weer goede objectieven bij te krijgen zijn..
Dat bedoelde ik inderdaad met Sony. De kittens van Fuji schijnt al erg goed te zijn. ASP-C is voor mij echter geen vereiste. Mij stond bij dat Fuji al snel prijzig wordt met verdere lenzen en dat Fuji als foto camera uitermate goed is, maar erg slecht scoort op gebied van video (slechter dan Olympus) en zaken zoals WiFi implementatie. Met de M43 modellen was ik meer overtuigd dat het aansluit bij wat ik wil.
ramrodwillem schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:50:
Heb zelf de G7 met 3 lenzen , bevalt prima , zeer veel mogelijkheden qua instellingen ,4k foto erg handig , ook op video gebied zeer goed en goed instelbaat , touchscreen , zeer goede grip .
Wat zijn jouw positieve, negatieve of wisselende ervaringen met continuous focus met mens, dier of object wat op je afkomt? En shutter shock, want las er net een stukje over?

Sony wordt erg vaak genoemd nu. Is dit omdat Sony uitermate goed presteert met bijvoorbeeld het vastleggen van onderwerpen die op je afkomen? Het gaat mij erom dat ik voor de keren dat met een paar shots in elk geval een mooie foto in focus er tussen heb zitten. De camera hoeft op dat gebied niet te heersen, de camera moet wel voldoende bieden zodat het niet gaat frustreren.

Gelet op een eerdere post is het een goede conclusie dat... de G7 en E-M10 beiden echt wel iets werkbaars gaan bieden met kinderen? maar dat de G7 een streep voor heeft en een Sony op dit gebied nog meer strepen voor heeft maar niet nodig is als het alleen voor huis en tuin vakantie vastleggen van spelende kinderen is? Als het niet voldoet, dan heb ik me vergist en moet ik me bezinnen wat te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 724815 op 11-01-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:15
Heb nog geen ervaring met CF en helaas ook met shutter shock geen ervaring ik heb tot nu toe alles met de elektronische sluiter gefotografeerd . Misschien heb je hier iets aan
http://www.dpreview.com/forums/post/56118620

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Wellicht dat je hier iets aan hebt. Gaat niet over de G7, maar de E-M10 I/II en een A6000 in combinatie met bewegende kinderen.

http://www.dpreview.com/forums/thread/3927611

De vraag:
- Met kitlens of met prime
- Vooral buiten of binnen

Het zijn persoonlijke ervaringen maar bepaalde gebruikers zijn tevreden over Touchscreen met kinderen. Je gaf al aan Touchscreen te willen. Bij verminderd licht wordt bij een post voorkeur gegeven voor de M43 boven de A6000 vanwege betere AF prestaties. Volgens de ervaringen van een persoon doet de A6000 het goed met beweging side-ways van bijvoorbeeld links naar rechts, maar presteert ie ondermaats wanneer een onderwerp op je afkomt.

Dit helpt je natuurlijk niet met de vraag G7 of E-M10 :-) Ofschoon iemand stelt dat een camera met goede video kwaliteiten wellicht meer kan bieden. Pana is sterker qua video en je kunt foto's tijdens/van video maken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier ben ik weer :)

Ik heb ondertussen gelukkig een keer volop mogen spelen met een G7 in en net buiten een winkel. Dit heeft me een goede indruk gegeven van deze camera. De E-M10 (II) was er helaas niet en vooralsnog geen winkel gevonden om op een soortgelijke manier mee te testen.

Ik heb de video bekeken, maar heb hier toch nog wat bedenkingen bij omdat in de shoot-out gewerkt wordt met de E-M1; toch een andere camera dan de nieuwe uitvoering van de E-M5 en E-M10.

De A6000 heb ik, door de diverse aanbevelingen, nogmaals in handen gehad, maar mijn voorkeur gaat toch nog steeds uit naar een M4/3 (eentje binnen budget).

Een vraag aan de E-M10 (I/II) bezitters...

Wat zijn jullie EIGEN ervaringen met het maken van foto's van bewegende objecten met een E-M10 I / II? C-AF dan wel S-AF. Tevreden over het resultaat?

Is er ook iets wat absoluut niet goed lukte?

Maakt me nu even niet uit of het onderwerp spelende kinderen zijn. Auto's of skaters die de bocht om komen, passerende fietsers of winkelend publiek welke jou tegemoet lopen in een winkelstraat, schommels of attracties op de kermis of pretpark. Alleen Birds in Flight daargelaten, want BIF schijnt sowieso een uitdaging te zijn :-)

Mijn gevoel zegt me dat de E-M10 prima "actie" plaatjes gaat opleveren, zij het met S-AF of in elk geval anticiperend te werk te gaan.

Mijn dank is echt groot! Mochten jullie een goede winkel nabij Eindhoven weten, waar ik goed met een E-M10 aan de slag kan, dan ook prima :)
Pagina: 1