Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

De E-P5 oud? Is de laatste body in de P lijn, geïntroduceerd in 2013. Als je de PEN F als spirituele opvolger zou zien, de een-na-laatste :D
Zie anders het schemaatje op: Wikipedia: Olympus PEN E-P5

En de E-P5 heeft 5-axis IBIS, Wi-Fi en 1/8000. Dus 'das geen kattepis'.

Olympus gebruikt twee 'families' batterijen voor MFT, dat is waarom ik er over begon:

Voor de "mindere" lijn (de E-PLx, E-PMx, E-P1/2/3 en E-M10(II)) zijn dat de BLS batterijen (BLS-1, BLS-5, BLS-50). Die zijn behoorlijk interchangeable, maar niet 100%:
http://cs.olympus-imaging...era/compati/pen_power.cfm
Zie ook wat Sjekster zegt ^^^

Voor de top lijn (E-P5, PEN-F, E-M1, E-M5 & E-M5II) heb je maar één keuze in batterij: de BLN-1
(dat is voor mij een grote reden geweest, samen met high res shot, om een E-M5II te nemen ipv een E-M10II, want ik had al de E-P5)

[ Voor 51% gewijzigd door Twhomp op 19-07-2016 19:56 . Reden: stuk over de laders weggehaald, na googlen blijkt het toch allemaal niet zo erg ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Twhomp schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:41:
De E-P5 oud? Is de laatste body in de P lijn, geïntroduceerd in 2013. Als je de PEN F als spirituele opvolger zou zien, de een-na-laatste :D
Zie anders het schemaatje op: Wikipedia: Olympus PEN E-P5

En de E-P5 heeft 5-axis IBIS, Wi-Fi en 1/8000. Dus 'das geen kattepis'.

Olympus gebruikt twee 'families' batterijen voor MFT, dat is waarom ik er over begon:

Voor de "mindere" lijn (de E-PLx, E-PMx, E-P1/2/3 en E-M10(II)) zijn dat de BLS batterijen (BLS-1, BLS-5, BLS-50). Die zijn behoorlijk interchangeable, maar niet 100%:
http://cs.olympus-imaging...era/compati/pen_power.cfm
Zie ook wat Sjekster zegt ^^^

Voor de top lijn (E-P5, PEN-F, E-M1, E-M5 & E-M5II) heb je maar één keuze in batterij: de BLN-1
(dat is voor mij een grote reden geweest, samen met high res shot, om een E-M5II te nemen ipv een E-M10II, want ik had al de E-P5)
Tja. Allemaal logisch. Ik neig nu idd naar de e-p5, maar....die is €200 duurder dan de e-pl7. De om-d e-m10 mkii is nog goedkoper dan de e-p5....dus....

[ Voor 5% gewijzigd door GustavSan op 19-07-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

GustavSan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:56:
Een dillema. Ik heb de omd em5 mk2. Ik overweeg een reservebody, mocht er ooit eens wat misgaan tijdens mijn reizen. Ik kwam uit bij de E-PL7. Betaalbaar, mijn huidige lenzen passen erop en ik ben bekend met Olympus (menu etc).

Ik schiet echter altijd door de evf. Een 2e omd emd mk2 is teveel van het goede.

Wat zeggen jullie? Gewoon kopen als extra body, of zijn er alternatieven die ik zou moeten overwegen?
Ik ben voor! :Y
Al ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld. Dan ook een compacte prime erop en de camera kan 'altijd' mee.
GustavSan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:58:
[...]

Tja. Allemaal logisch. Ik neig nu idd naar de e-p5, maar....die is €200 250 duurder dan de e-pl7.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Prijs van de E-P5 valt momenteel erg mee bij cameranu voor 349 (witte) Ik zou hem daarvoor zelfs bijna kopen, alleen ik heb hem niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
wouter3 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:46:
Prijs van de E-P5 valt momenteel erg mee bij cameranu voor 349 (witte) Ik zou hem daarvoor zelfs bijna kopen, alleen ik heb hem niet nodig.
De zwarte voor die prijs en bij die zaak en ik koop em :). Vind wit niet handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Niet handig _O-

Je bedoelt vast niet mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Twhomp schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:26:
Niet handig _O-

Je bedoelt vast niet mooi ;)
Ook gruwelijk lelijk ja :). Zal wel de reden voor die prijs zijn. Maar ook niet handig, want bij een zwarte zie je de krassen minder snel :). En ook zaken als modder etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
Voor mijn vakantie was ik op zoek naar een breedhoek-lens, vereisten waren dat deze compact en licht moest zijn, weinig vervorming op 9mm heeft, gebruik van filters mogelijk is en allround moest kunnen ingezet worden, hiervoor heb ik dan ook de Olympus 9-18mm aangekocht.

Ik ben van de Olympus 9-18mm (9mm) zo uitermate tevreden dat deze tijdens mijn citytrips, 60% van de tijd op mijn body blijven is staan :9~

Wanneer je dan onderaan even naar het vakantie-gebruik het huidig assortiment aan lenzen bekijkt, dan denk ik er toch wel over na om de Pro 12-40 2.8 van de hand te doen. Temeer omdat de Olympus 9-18mm zo goed presteert en lekker compact / licht is t.o.v. de Pro 12-40.

De minst gebruikte lenzen:
25mm 1.8: Slechts 1 keer gebruikt en greep weer snel naar de Olympus 9-18mm.
Pro 12-40 2.8: Niet gebruikt!

De meest gebruikte lenzen:
Olympus 9-18mm: is op vakantie 60% van de tijd op mijn body blijven staan.
45mm 1.8: Aantal keer gebruikt voor portret en bij enkele situaties waar ik beperkte scherptediepte wenste (blijft een prachtig lensje).
Pro 40-150 2.8 + Olympus MC-14: 30% van de tijd gebruikt.

Aangezien de Olympus Pro 12-40 2.8 nog steeds een prachtige lens blijft en mijn keuze om deze lens van de hand te doen niet te snel wil maken, vraag ik me af of er hier meer mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan en of ik iets over het hoofd zie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Zo jammer dat de 7-14 F2.8 geen filter thread heeft ik denk dat veel mensen (naast de prijs) daardoor eerder voor de 9-18mm gaan. Een mooie 8 of 9mm snelle "filterbare" prime (geen fish eye) zou echt een goede toevoeging zijn aan het m43 lenzen arsenaal. Zoiets als bijvoorbeeld de Samyang 12mm F2 voor Sony E mount.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zie het zo gauw even niet, maar heeft de Panasonic 7-14/4 ook geen filterdraad? Ik ben helemaal met je eens dat het gebrek daarvan mij ervan zou weerhouden om een lens te kopen. Jammer dat je dan wel weer 2mm verliest aan de wijde kant met de 9-18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Moris schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:57:
Aangezien de Olympus Pro 12-40 2.8 nog steeds een prachtige lens blijft en mijn keuze om deze lens van de hand te doen niet te snel wil maken, vraag ik me af of er hier meer mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan en of ik iets over het hoofd zie :?
Ik heb ook de 9-18 en de 12-40 en hoewel ik veel meer op groothoek schiet zou ik de 12-40 toch niet snel wegdoen. Op vakantie zal ik de 9-18 waarschijnlijk meer gebruiken, maar de 12-40 is wel een ideale walk-around lens, omdat je hiermee natuurlijk wat meer bereik hebt. Wanneer ik geen landschappen schiet, neig ik zelf meer naar de 12-40 toe. Ik zou er in ieder geval spijt van krijgen. Los daarvan is het gewoon een goed gebouwde, mooie lens.
Furfoot schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:16:
Zo jammer dat de 7-14 F2.8 geen filter thread heeft ik denk dat veel mensen (naast de prijs) daardoor eerder voor de 9-18mm gaan. Een mooie 8 of 9mm snelle "filterbare" prime (geen fish eye) zou echt een goede toevoeging zijn aan het m43 lenzen arsenaal. Zoiets als bijvoorbeeld de Samyang 12mm F2 voor Sony E mount.
Ja, helemaal mee eens. Ik zit al jaren te wachten op bijvoorbeeld een 8mm f2.8 of f4 prime van Samyang :P
henkie196 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:32:
Ik zie het zo gauw even niet, maar heeft de Panasonic 7-14/4 ook geen filterdraad? Ik ben helemaal met je eens dat het gebrek daarvan mij ervan zou weerhouden om een lens te kopen. Jammer dat je dan wel weer 2mm verliest aan de wijde kant met de 9-18.
Die heeft ook geen filter thread. Dat kan niet vanwege het bolle lenselement. Er zijn echter wel genoeg DIY oplossingen, zodat je bijvoorbeeld met een 10x10cm systeem kan werken.

[ Voor 30% gewijzigd door tommyz op 21-07-2016 14:55 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:45
Vishari Beduk schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:39:
Ik heb dit weekend eens gekeken of je met een Oly (die van die glimmende knopjes hierboven) ook aktie foto's kan maken. En ik moet zeggen, dat is vrij kansloos :X
Soms lukt het wel, zoals deze:

[afbeelding]
Oly! by Vishari Beduk, on Flickr

en dan zie je dat die rond vliegende modderspatten wel mooi scherp zijn :9
Maar ik moet zeggen dat Pana toch wel een heel stuk beter is in aktie.
Je moet em ook niet op autmatisch zetten hè :P diafragma open, hoge iso, korte sluitertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit er heel sterk aan te denken de Panasonic 14-140mm en 100-300mm lenzen in te ruilen voor een Sony RX10iii.
De 24-600mm f2.4-4 lens van de RX10iii is echt een klein wonder. Doet echt niet onder voor de genoemde Panasonic zoomlenzen. De 1 inch Sony sensor doet het onder ISO1600 ook erg goed (ISO1600 en daarboven is een m43 camera met 1.7 prime wel stukken beter).

Ik gebruik de Panasonic zoomlenzen eigenlijk vooral als walkaround/hiking lenzen in de natuur. En dan wil ik gewoon lekker van alles kunnen fotograferen zonder lenzen te verwisselen. Niets is zo irritant als lenzen verwisselen als er opeens een hert voor je neus staat ;)

Maar de Panasonic FZ1000 is ook al 2 jaar oud, eigenlijk verwacht ik binnenkort wel een opvolger die vergelijkbaar is met de Sony RX10iii (maar waarschijnlijk goedkoper). Dus ik wacht nog maar even af.
De FZ1000 heeft wel betere autofocus (DFD) en de bediening van Panasonic camera's ben ik gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Croqy schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:45:
[...]
Je moet em ook niet op autmatisch zetten hè :P diafragma open, hoge iso, korte sluitertijd
Als ik mijn post nu terug lees dan zie ik dat ik niet duidelijk was; ik bedoelde de autofocus snelheid. Soms gaat de Oly de verkeerde kant op en maakt de foto dan nog onscherper (100% bokeh). Het duurt dan vrij lang voordat de camera de scherpte weer heeft gevonden.

Ik fotografeer bijna altijd op 'A' en dan meestal f/1.2. Die bewuste zonnige dag was er zoveel licht dat ik de camera op 'S' en dan 1/4000 heb moeten zetten om overbelichting te voorkomen. Van bewegings onscherpte was dan ook geen sprake. ISO staat altijd op auto (behalve bij statief gebruik).

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
tommyz schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:40:
Ik heb ook de 9-18 en de 12-40 en hoewel ik veel meer op groothoek schiet zou ik de 12-40 toch niet snel wegdoen. Op vakantie zal ik de 9-18 waarschijnlijk meer gebruiken, maar de 12-40 is wel een ideale walk-around lens, omdat je hiermee natuurlijk wat meer bereik hebt. Wanneer ik geen landschappen schiet, neig ik zelf meer naar de 12-40 toe. Ik zou er in ieder geval spijt van krijgen. Los daarvan is het gewoon een goed gebouwde, mooie lens.
Voor de wide angle shots heb ik op het moment van schrijven nog geen behoefte gehad aan een lichtsterke lens. Wanneer er nood is aan meer detail, dof of een grotere lensopening, grijp ik wel naar de compacte en lichte primes f1.8 25mm / 45mm of de Olympus 60mm Macro.

Wat de vervorming betreft, heb ik het vooral op 12mm tussen beide lenzen, daarin scoort de 9-18mm in mijn opinie toch net iets beter dan de Pro 12-40mm. In scherpte zie ik tussen beiden geen uitschieters om hier mijn keuze te laten doorwegen.

Wanneer ik op vakantie, citytrips of naar evenementen vertrek, wil ik me uiteraard zo compact en licht mogelijk verplaatsen. Door de Pro 12-40mm te vervangen door de Olympus 9-18mm was ik voor het eerst in de mogelijkheid om voor het onderstaande assortiment een compacte schoudertas (Tenba Switch 10) aan te kopen. Met de Olympus Pro 12-40 erbij had ik de tas geheel anders moeten schikken.

Olympus 9-18mm.
Olympus f1.8 25mm.
Olympus f1.8 45mm.
Pro 40-150 2.8 + Olympus MC-14.
Flash Meike MK320
Etc..

Wanneer ik niet op vakantie citytrips of naar evenementen vertrek, wordt het uiteraard een ander verhaal.

Hobbymatig gaat de rugtas met statief / monopod als eens mee op verplaatsing, maar ook hier niet echt behoefte aan de Pro 12-40mm. Ik zie me op het moment van schrijven de Pro 12-40mm enkel nog in te zetten bij familie uitstapjes, etc.. maar ook hier ben ik al zeer vlug geneigd om de Olympus f1.8 45mm mee te nemen en dit vooral vanwege de dof.

Wat betreft de weather sealing, zie ik me niet in slechte weersomstandigheden opnamen maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 17:55
Deze vakantie ben ik heerlijk aan het fotograferen met mijn EM10 MKII en de Zuiko 17mm f1.8 lens. Ik begon toch wat het inzoomen te missen.

Ter plekke gezocht naar een compatible lens en uiteindelijk een Olympus M. Zuiko Digital ED 40-150mm R F4-5,6 op de kop weten te tikken nieuw voor €125.

Ik moet zeggen dat ik wel heb getwijfeld gezien de lens zoveel minder in kwaliteit lijkt aan te voelen. Aan de andere kant kon ik gezien het lage bedrag de lens niet laten liggen. Het lijkt me een prima lens om eens mee te beginnen op het gebied van zoom fotografie :)

Ik heb de lens nog even snel vergeleken met de Lumix DMC FZ1000 op het gebied van zoomen. Uiteindelijk was ik vooral bij die camera erg onder de indruk van de groothoek. Dat wordt dus sparen voor n echte groothoeklens voor de EM10 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

StephanO1990 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:23:
Deze vakantie ben ik heerlijk aan het fotograferen met mijn EM10 MKII en de Zuiko 17mm f1.8 lens. Ik begon toch wat het inzoomen te missen.

Ter plekke gezocht naar een compatible lens en uiteindelijk een Olympus M. Zuiko Digital ED 40-150mm R F4-5,6 op de kop weten te tikken nieuw voor €125.

Ik moet zeggen dat ik wel heb getwijfeld gezien de lens zoveel minder in kwaliteit lijkt aan te voelen. Aan de andere kant kon ik gezien het lage bedrag de lens niet laten liggen. Het lijkt me een prima lens om eens mee te beginnen op het gebied van zoom fotografie :)

Ik heb de lens nog even snel vergeleken met de Lumix DMC FZ1000 op het gebied van zoomen. Uiteindelijk was ik vooral bij die camera erg onder de indruk van de groothoek. Dat wordt dus sparen voor n echte groothoeklens voor de EM10 :9~
De 40-150mm is goedkoop en voelt wat goedkoop, maar een hele fijne, lichte lens, zeker voor het geld. Ik gebruik hem met alle plezier.

Ga je sparen voor de 9-18mm of de 7-14mm? Ik zit zelf aan de 9-18mm te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Bestaat er een mogelijkheid om de settings van je MFT camera te exporteren naar de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:01:
Bestaat er een mogelijkheid om de settings van je MFT camera te exporteren naar de computer?
Nee helaas niet. Zover ik weet kan geen enkele camera dat.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
mrc4nl schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:29:
Nee helaas niet. Zover ik weet kan geen enkele camera dat.
Ik had deze mogelijkheid vroeger bij een Canon 7D wel.
Vreemd dat het bij de MFT niet zou lukken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

Ik had deze mogelijkheid vroeger bij een Canon 7D wel.
Vreemd dat het bij de MFT niet zou lukken :?
als jij het zegt. ik heb niets kunnen vinden op internet over de 7D naar pc

Ik heb 3 Panasonic camera's gehad (gf3,gx7,gf6) en die hadden die mogelijkheid zeker weten niet.
Nu heb ik een sony a7 en ben daar in het menu ook niets tegengekomen over exporteren van je instellingen.

Dit soort kleine features verschillen veel tussen fabrikanten. ik heb ook veel Panasonic features die ik graag op mijn sony had teruggezien, maar helaas. Het is allemaal niet zo universeel als je misschien dacht.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
mrc4nl schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:16:
als jij het zegt. ik heb niets kunnen vinden op internet over de 7D naar pc
Met Canon Pictures Style Editor ging dit probleemloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Laatst online: 11-09 13:19
Ik zie in het topic meerdere mensen die een Oly 25mm of 45mm hebben.
Zelf twijfel ik erg tussen deze 2 lenzen. Ik heb momenteel een O-M10 MK2 met een M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑150mm 1:4.0‑5.6 II lens.

Wat ik nu mis / tegenaan loop:

- Mogelijkheid om bij weinig licht te fotograferen.
- De mogelijkheid om te zoomen is niet altijd "handig", dit geeft een extra dimensie en ik wil ook wel eens aan de slag met een vast objectief.

Wat wil ik ermee:

- Newborn shoots
- Portret fotografie
- Optioneel: ook stad / landschap fotografie ( F4 en hoger is soms lastig in bijv donkere gebouwen zoals kerken )

Welke raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Motion2 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:12:
Zelf twijfel ik erg tussen deze 2 lenzen. Ik heb momenteel een O-M10 MK2 met een M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑150mm 1:4.0‑5.6 II lens.

Wat ik nu mis / tegenaan loop:

- Mogelijkheid om bij weinig licht te fotograferen.
- De mogelijkheid om te zoomen is niet altijd "handig", dit geeft een extra dimensie en ik wil ook wel eens aan de slag met een vast objectief.

Wat wil ik ermee:

- Newborn shoots
- Portret fotografie
- Optioneel: ook stad / landschap fotografie ( F4 en hoger is soms lastig in bijv donkere gebouwen zoals kerken )

Persoonlijk zou ik voor de 45mm gaan. Vanwege de kleine depth of field die je ermee kan maken (=bokeh)
Met de 25mm is dat vrij beperkt, en zie je niet veel verschil met je 14-150. en 45mm is een prima brandpunt voor portretten.

En ik denk dat die zachte achtergronden erg goed passen bij newborns. Voor landschappen en architectuur moet je het redelijk lange brandpunt wel liggen.Omdat je eerder een closeup/detail schiet dan een overzichtsfoto.Maar zoals ik al zij het persoonlijk. Gelukkig heb je een zoom, dus kies een onderwerp dat je graag zou willen fotograferen, en zet de zoom eerst op 25mm en daarna op 45 en kijk welke jij makkelijker vind.

Ikzelf vond de 25mm f1.7(=de panasonic variant) geen fijne lens om mee te schieten. ik schoot veel liever met mijn 15mm of 50/60mm. Nu ik een full frame camera heb gebruik ik mijn 50mm een stuk meer, maar dat komt omdat je daarmee veel meer vage achtergrond creëert dan met een 25mm f1.8 op mft/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 05:26
Motion2 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:12:

............

Ik heb ze zelf allebei en ik zou je de 25mm aanraden. Ik heb de 25mm er standaard opzitten en maak veel foto's binnen van de (kleine) kinderen. De 45mm krijgt bij het schieten binnen niet genoeg erop voor mij. Daarom heb ik de 45mm als aanvulling. Ze schieten beide overigens mooie plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

Maak met je huidige lens foto's bij op zowel 25mm als 45mm en bepaal dan wat het beste bevalt. 45mm voor binnen is vaak niet wijd genoeg.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thundy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:17
Ik heb samen met mijn vriendin (die meer into fotografie is) vorig jaar een Panasonic DMC-G6 gekocht samen met de 14-140mm lens als kit. Nu ben ik aan het kijken naar een leuke lens om nog wat meer van het fotografie spectrum uit de camera te kunnen halen. Zowel qua fotos als beleving tijdens het fotograferen. Ik zat zelf te denken aan spelen met achtergrond onscherpte/bokeh en natuur fotografie (bergen), hopelijk met 1 nieuwe lens.

Na wat onderzoek kwam ik zelf bij de twee primes van panasonic:
14mm/f2.5 en 20mm/f1.7

Eigenlijk vooral obv het feit dat dit betaalbare lichtsterke lensen zijn met vast brandpunt. Aangezien het toch nog om een redelijk bedrag gaat is mijn vraag eigenlijk vooral, is dit de investering waard of kan ik beter naar een andere lens kijken?

Thundy#2181

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thundy schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:16:
Ik heb samen met mijn vriendin (die meer into fotografie is) vorig jaar een Panasonic DMC-G6 gekocht samen met de 14-140mm lens als kit. Nu ben ik aan het kijken naar een leuke lens om nog wat meer van het fotografie spectrum uit de camera te kunnen halen. Zowel qua fotos als beleving tijdens het fotograferen. Ik zat zelf te denken aan spelen met achtergrond onscherpte/bokeh en natuur fotografie (bergen), hopelijk met 1 nieuwe lens.

14mm/f2.5 en 20mm/f1.7

Eigenlijk vooral obv het feit dat dit betaalbare lichtsterke lensen zijn met vast brandpunt. Aangezien het toch nog om een redelijk bedrag gaat is mijn vraag eigenlijk vooral, is dit de investering waard of kan ik beter naar een andere lens kijken?
De 14mm f2.5 is vooral 2e hands een leuk lensje, voor 120-140 euro heb je een redelijk lichtsterk lensje met vlotte autofocus. scherpte is prima.Het was tevens mijn 1e m43 lens. heb er vrij veel mee gefotografeerd, maar heb m weggedaan omdat ik de stabilisatie voor video mistte. (maar jij hebt al een 14-140 dus dat is geen probleem)

De 20mm f1.7 is erg scherp, maar moet het doen met mindere autofocus (is gewoon niet zo snel)

Ook hier zou ik toch weer de iets langere lens aanraden, het verschil tussen 14mm f2.5 en jou zoom 14mm @f3.5 met stabilisatie is het verschil gewoon niet waard. met de 20mm ga je denk ik meer lol hebben.

Mijn eigen favoriet blijft toch wel de 15mm f1.7. Die van mij ligt helaas op de plank omdat ik geen m43 camera meer heb -O-

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 17:55
Gim schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

De 40-150mm is goedkoop en voelt wat goedkoop, maar een hele fijne, lichte lens, zeker voor het geld. Ik gebruik hem met alle plezier.

Ga je sparen voor de 9-18mm of de 7-14mm? Ik zit zelf aan de 9-18mm te denken.
De 7-14 heeft mijn voorkeur, echter kost het wel een hoop meer geld. Echter wacht ik wel even nog een jaartje af en hoop dat er in tussentijd nog een leuke actie voorbij komt! Kan ik me in tussentijd nog mooi even oriënteren op de groothoeklens.

Die 40-150mm bevalt verder prima en heeft zeker deze vakantie zijn nut gehad! Binnenkort de foto's importeren om het uiteindelijke resultaat te kunnen bewonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik heb beide en mijn advies is de 25mm.
De 45mm is een heel mooi objectief en bijzonder slank. Maar het bereik is beperkt, je kan eigenlijk alleen portretten maken hiermee.
25mm kan je veel meer mee.
Thundy schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:16:
14mm/f2.5 en 20mm/f1.7
De 20mm :Y

Dat ding is tergend traag met scherpstellen. Als je daarmee kan leven krijg je drie grote voordelen:
  1. Compact en licht.
  2. Scherp en weinig vervorming.
  3. En het grootste voordeel; de rendering. Er is iets speciaals met die 20mm aan de hand waardoor deze opvallend mooiere foto's maakt dan de kille Olympus primes.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Gebruikt iemand hier de nieuwe Pen F al ?
En wat zijn de ervaringen tov andere Olympus m4/3 camera's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

red1 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:39:
[...]

Ik heb ze zelf allebei en ik zou je de 25mm aanraden. Ik heb de 25mm er standaard opzitten en maak veel foto's binnen van de (kleine) kinderen. De 45mm krijgt bij het schieten binnen niet genoeg erop voor mij. Daarom heb ik de 45mm als aanvulling. Ze schieten beide overigens mooie plaatjes.
Hoeveel gebruik je de 45mm?

Ja, ik vraag het omdat ik overweeg om dit lensje aan te schaffen. Ik heb momenteel de 25mm 1.8 die ik net als jou veel gebruik voor de kids. Destijds de 25mm gekozen, omdat ik gewend was aan dit brandpuntsafstand en er veel mee schoot. Daarmee gekozen voor een 25mm i.p.v. een 17mm i.c.m. 45mm (een combinatie die ik ook vaker voorbij zie komen). M'n kitlens heb ik al vaker ingesteld op 42 of 45mm om een gevoel erbij te krijgen doch zonder 1.8.

Ook al eens zitten overwegen of ik niet beter kan door sparen voor een 12-40mm PRO, omdat je dan gemakshalve veel brandpuntsafstanden hebt voor een mooie prijs. Maar met pros komen ook cons. Het systeem wordt er echter zwaarder en minder compact mee, je moet het stellen met "slechts" 2.8 en ik las van een paar eigenaars dat deze lens wat soft is op 40mm, waardoor ze toch o.a. de 45mm aanhouden. Dus mjah, toch even terug naar primes... en de kit lens voor zoom momenten :)

Voor nu toch eerst een groothoek lensje op vizier... :P

[ Voor 53% gewijzigd door Gim op 05-08-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Laatst online: 11-09 13:19
Vishari Beduk schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:56:
[...]

Ik heb beide en mijn advies is de 25mm.
De 45mm is een heel mooi objectief en bijzonder slank. Maar het bereik is beperkt, je kan eigenlijk alleen portretten maken hiermee.
25mm kan je veel meer mee.

[...]

De 20mm :Y

Dat ding is tergend traag met scherpstellen. Als je daarmee kan leven krijg je drie grote voordelen:
  1. Compact en licht.
  2. Scherp en weinig vervorming.
  3. En het grootste voordeel; de rendering. Er is iets speciaals met die 20mm aan de hand waardoor deze opvallend mooiere foto's maakt dan de kille Olympus primes.
Thanks voor het advies! Ik ga straks de 25mm halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag Allen,
Ik ben een long-time gebruiker van eerst de Olympus E-400 en sinds (tot mijn schrik) 2009 alweer een E-600.
Niets serieus, alleen voor de lol, vooral vakantie en af en toe gaat ie mee op een uitje.
In alle gevallen vooral met de 14-42 kit-lens.
Omdat er een bijzondere reis aan zit te komen overweeg ik de camera binnenkort te vervangen en denk aan de E-M10 Mark II, ook in dit geval met kit-pancake 14-42 EZ.

Zien jullie dit als vooruitgang, of raden jullie het eigenlijk af?

Ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!

Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een zeer goede vooruitgang. De E-600 was een dijk van een camera (de E-620 was eigenlijk de camera die ik wou kopen toen ik in de winkel aankwam en met de E-PL1 naar buiten liep..) en de E-M10 II is dat vandaag de dag. Alleen dan veel compacter. De sensor is echt een stuk beter en daarnaast heeft Olympus de camera volgestopt met hele leuke en gebruiksvriendelijke opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe is het bij elke recente camera een enorme vooruitgang ten opzichte van een camera uit 2009, de technologie heeft niet stilgezeten.

De camera die je noemt heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding. Eventueel kun je denken over de kitlens te vervangen door een Panasonic 14mm f/2.5 en de Olympus 45mm f/1.8 (of Panasonic 42.5mm 1.7) dan kun je met die 14mm heel compact zijn en met een van die laatste wat meer achtergrondonscherpte in je foto's krijgen. Een kitlens is redelijk beperkt, doet alles wel ok, maar niets heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thorgrem en refused: dank voor de reacties.
Iemand enig idee of er standaard ook zonnekappen bijzitten? Ik lees daar eigenlijk niets over.
Ik gebruikte op de oude eigenlijk altijd een zonnekap. Is dat raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij oude objectieven met niet zo recente (of ontbrekende) coating merk je een hood meestal wel in het resultaat, bij recenter glas gebruik je een hood meer voor bescherming dan het daadwerkelijk voorkomen van flares en verlies van contrast.

Als die hood je niet in de weg zit lekker doen, ik gebruik ze niet omdat dat het werken met filters bemoeilijkt en het het geheel groter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Bij de meeste Olympus objectieven zit niet standaard een zonnekap. Op de 14-42 EZ kan geen zonnekap.

Dat objectief heeft vooral als doel compact te zijn. De beeldkwaliteit is ok, maar er zijn betere kitlensjes, zoals de standaard 14-42mm II R en de Panasonic 14-45mm.

Qua beeldkwaliteit ga je er flink op vooruit op het gebied van dynamisch bereik en ruis. Dat was niet zo goed in de 12mp-sensoren. Dus ja, je gaat het zeker merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog één vraagje voordat ik knopen kan doorhakken:
Natuurlijk pas elk MFT objectief op een OM-D E-M10 Mark II, maar moet ik nog rekening houden met beperkingen als ik er een niet-Olympus op schroef?
(of meer specifiek: De Panasonic 12-32)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panasonic objectieven zijn idd speciaal afgestemd voor gebruik met Panasonic camera's, de vervorming zal als je een Panasonic lens gebruikt op een Olympus camera nog wel automatisch gecorrigeerd worden maar dingen als chromatische aberraties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:03:
Dan nog één vraagje voordat ik knopen kan doorhakken:
Natuurlijk pas elk MFT objectief op een OM-D E-M10 Mark II, maar moet ik nog rekening houden met beperkingen als ik er een niet-Olympus op schroef?
(of meer specifiek: De Panasonic 12-32)
De ingebouwde stabilisatie van Panasonic lenzen werkt alleen niet vanwege de ibis van olympus. Verder werkt het gewoon perfect hoor. Heb zelf heel lang de 12-32 op m'n em5 gehad

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:55
Ik heb een probleem met mijn EM10 Mk ii waar ik niet uit kom. De camera is vrij recent aangeschaft en ik heb hem vandaag voor het eerst echt getest, maar dat liep uit op een drama. Met zeer grote regelmaat gaat de IBIS helemaal op hol, dit op het moment van scherpstellen, je hoort dan de IBIS z'n werk doen en als je de focus iets langer ingedrukt houd treed het probleem op. Het lijkt de horizontale stabilisatie aangezien het beeld als een dolle van over die as beweegt.

Enkele dingen al geprobeerd;
- Andere lens, zelfde issue. Probleem lijkt wel alleen op te treden bij telezooms (de 75-300 en de 40-150 PRO geprobeerd waar dit gebeurde, de 12-40 erop en niet weten te reproduceren).
- Verschillende diafragma's, sluitertijden en ISO waarden, geen verschil.
- Tweede EM10 Mk ii onder gelijke omstandigheden met dezelfde lenzen, geen problemen. Enige verschil met die camera was de firmware (1.1 op het probleem geval, 1.0 op de andere), helaas kan ik dat niet terugdraaien (denk ik?).
- Statief gebruikt, niet te reproduceren.
- Instellingen teruggezet naar default, geen verandering.
- Dubbel check van de instellingen tov de probleemloze camera, beide gelijk voor zover ik kan zien.

Het lijkt wel of de stabilisatie ineens gaat overcompenseren. Iemand een idee wat dit kan zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy op 07-08-2016 22:05 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Je schrijft dat je een probleem hebt. En wanneer het optreedt.
Maar niet wat het probleem nou is. Of wat de symptomen zijn. :?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:08:
[...]

Je schrijft dat je een probleem hebt. En wanneer het optreedt.
Maar niet wat het probleem nou is. Of wat de symptomen zijn. :?
"het beeld als een dolle van over die as beweegt."

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Zijn de foto's wel scherp?
Op welke IBIS staat ie? Auto?

Ik merk bij mijn E-M5II dat bij hogere mm's (zeg 75mm+) dat je bij het het zoeken naar een compositie en je hebt al scherpgesteld en je houdt de knop half in, dat het beeld inderdaad na-ijlt. Maar dat komt omdat IBIS, zeker de auto stand, niet weet welke beweging bedoeld en welke onbedoeld is. Dus alles wordt gedempt.

Daarom heb je ook IBIS standen bijvoorbeeld zonder horizontaal (bijv. als je aan het pannen bent op een statief).

Ik heb er mee leren leven (klinkt dramatisch :+): IBIS doet meer goed dan fout. Ik stel óf het juiste AF punt goed in en kan meteen doordrukken na compositie (IBIS hoeft alleen maar heel kort te werken) óf ik gebruik (uit luiheid) een verkeerd AF punt om te focussen en herkader, met IBIS aan het werk (ruis-geluid) en dan weet ik dat het beeld een beetje na-ijlt (zee-ziek effect).

Lijkt bovenstaande op jouw situatie? Want dan is het geen bug maar een feature :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Twhomp schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:37:
Zijn de foto's wel scherp?
Op welke IBIS staat ie? Auto?

...

Lijkt bovenstaande op jouw situatie? Want dan is het geen bug maar een feature :+
Heb meerdere IBIS modussen geprobeerd, maar alle leveren dit resultaat op. Het is ook geen na-ijlen, maar het verhevigd in gedrag. Je ziet de IBIS corigeren en als het beeld stabiel is gaat het beeld in de zoeker weer trillen.
Foto's zijn ook overeenkomstig met dat beeld, heel erg bewogen bij wat langere sluitertijden

En een feature lijkt het me zeker niet, helemaal omdat onze 2e EM10 dit gedrag niet vertoond en er haarscherpe foto's uitgooid (en ik dit ook niet herken van onze eerdere EPLs). Bovendien heb ik vaak de ontspan knop half ingedrukt, direct doordrukken met bv dieren is vaak geen optie helaas.
Het is lastig uit te leggen merk ik al :P Helaas krijg ik het ook niet goed op film ...

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
Ik heb nog te weinig gedaan met mijn E-M10 mkII om hier echt iets zinnigs over te zeggen.
Maar ik heb bovengenoemde probleem niet opgemerkt met de 40-150 (kit)lens op 150mm (Op 200 a 300 meter afstand.)

Vermoed dat het een probleem met de body betreft gezien je het met een andere body niet had, Zou contact zoeken met olympus.
Eventueel kun je nog testen met de firmware upgrade ook op de tweede body te zetten, Als die dan nog steeds vrij is van het probleem dan weet je genoeg.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ja precies. Heel vaag gedrag. En als die andere E-M10II het niet heeft, lijkt het me een kapotte IBIS/body.

Kan je er een filmpje van maken misschien? Is wel interessant (en meteen handig om Olympus het probleem te laten zien, want mijn ervaring met de Olympus reparatietent is dat ze niet zo goed zijn in snappen wat er kapot kan zijn aan een camera 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:13:
[...]
"het beeld als een dolle van over die as beweegt."
Ik heb dat gelezen maar ik kan mij hier echt niets bij voorstellen.
[TAG]Speedy schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:28:
[...]
Foto's zijn ook overeenkomstig met dat beeld, heel erg bewogen bij wat langere sluitertijden
Het lijkt mij dat er dan echt iets mis is in de hardware.
Als ik kijk naar mijn 75mm op de E-PL7, die werkt erg goed. Ik had laatst een test foto gemaakt uit de hand van een tekst bord tegen een gebouw. En ondanks de grote afstand was de tekst nog leesbaar en alles strak en scherp. Lijkt mij dat jouw Oly dat ook moet kunnen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Vishari Beduk schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:33:
[...]

Ik heb dat gelezen maar ik kan mij hier echt niets bij voorstellen.
Snap ik, is ook lastig uit te leggen :D

Gelukkig heb ik een filmpje kunnen maken, de opname camera staat stabiel en zoals je kan zien vallen mijn handtrillingen (imho) ook erg mee. Gebruikte lens in deze is 75-300@300mm waarbij de sluitertijd moet ruim voldoende zijn voor een scherpe foto. Dit effect dus als je zeg een seconde of twee de sluiterknop half indrukt.

YouTube: IBISissue

(let niet op de belachelijke ISO, hij doet het ook met normale waarden, maar om zeker een snelle sluitertijd te halen even deze waarde gepakt)

En de camera moet hier idd absoluut geen probleem mee hebben gezien de resultaten met onze 2e (gelijke) body, juist de EM10 met name gekozen op de IBIS. Met dit filmpje heb ik iig een betere omschrijving en wil morgen even contact opnemen met Olympus.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy op 08-08-2016 19:35 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

[TAG]Speedy schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:31:
Met dit filmpje heb ik iig een betere omschrijving en wil morgen even contact opnemen met Olympus.
Bedankt voor het filmpje, dat maakt het meteen helder. Zeker contact opnemen met Olympus, want mij lijkt er iets simpelweg defect aan je camera :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 05:26
Gim schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:55:
[...]

Hoeveel gebruik je de 45mm?
Als ik eerlijk ben echt niet vaak. Hij maakt zeker mooie foto's hoor, maar ik denk dat ik hem nog geen tien keer in 1,5 jaar erop heb gezet, terwijl de 25mm er altijd op zit. Heb ook de 14-150mm, die ik alleen nog maar gebruik bij bezoek naar de dierentuin oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In het topic van 2015 zag ik een aantal mensen die gebruik maakten van een toy-lens als de 35mm 1.7. Er kwamen wel grappige foto's uit, maar de lens had ook behoorlijke tekortkomingen zoals onscherpte aan de zijkanten, CA en een lelijke bokeh. Nu kan ik moeilijk mijn nieuwsgierigheid bedwingen, en ben ik ook opzoek naar een dergelijke lens. Nu zag ik echter dat er meerdere lenzenmerken beschikbaar zijn. Deze zijn Fujian, EM, Zomei en nog een paar anderen. Nu zie ik dat het uiterlijk kleine verschillen heeft, en dat de prijzen ook niet gelijk zijn (zelfs bij eenzelfde webshop die meerdere merken aanbiedt). Is jullie bekend wat de mogelijke verschillen zijn? Zijn er inmiddels nieuwe ervaringen met deze lens?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

red1 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:50:
[...]

Als ik eerlijk ben echt niet vaak. Hij maakt zeker mooie foto's hoor, maar ik denk dat ik hem nog geen tien keer in 1,5 jaar erop heb gezet, terwijl de 25mm er altijd op zit. Heb ook de 14-150mm, die ik alleen nog maar gebruik bij bezoek naar de dierentuin oid.
Bij mij zit de 45mm standaard op de camera, het is echt met afstand mijn favoriete lens. Ik gebruik hem niet alleen voor portretten.

Afgelopen weekend heb ik nog wel een 12mm erbij gekocht. Deze maand gaan we verhuizen en de vorige keren kwam ik telkens van woonwinkels terug met foto's waarop je heel mooi kon zien hoe de bekleding of het hout eruitziet, maar niet de hele bank of tafel die we hebben besteld :+

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wcduck schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:06:
In het topic van 2015 zag ik een aantal mensen die gebruik maakten van een toy-lens als de 35mm 1.7. Er kwamen wel grappige foto's uit, maar de lens had ook behoorlijke tekortkomingen zoals onscherpte aan de zijkanten, CA en een lelijke bokeh. Nu kan ik moeilijk mijn nieuwsgierigheid bedwingen, en ben ik ook opzoek naar een dergelijke lens. Nu zag ik echter dat er meerdere lenzenmerken beschikbaar zijn. Deze zijn Fujian, EM, Zomei en nog een paar anderen. Nu zie ik dat het uiterlijk kleine verschillen heeft, en dat de prijzen ook niet gelijk zijn (zelfs bij eenzelfde webshop die meerdere merken aanbiedt). Is jullie bekend wat de mogelijke verschillen zijn? Zijn er inmiddels nieuwe ervaringen met deze lens?
Als je niet zo van die CCTV lenzen houd, zou ik eens kijken naar de meike 35mm f1.7

https://www.ephotozine.co...-f-1-7-lens-review--29407

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:20:
[...]

Als je niet zo van die CCTV lenzen houd, zou ik eens kijken naar de meike 35mm f1.7

https://www.ephotozine.co...-f-1-7-lens-review--29407
Bedankt voor de tip! Ik wist niet van het bestaan van dit merk. Ze maken blijkbaar meerdere interessante lenzen. Een CCTV lens maakt mij trouwens niet zoveel uit. Ik vond het effect op het beeld interessant, en het feit dat alles handmatig ingesteld dient te worden.. Voor 20 euro kan je daar geen buil aan vallen. Zelf heb ik al een Olympus 45mm 1.8. Dus ik weet niet of de Meike 35 of 50 nog enige meerwaarde heeft. Weet je toevallig nog meer van dit soort interessante lensmerken?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wcduck schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:59:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik wist niet van het bestaan van dit merk. Ze maken blijkbaar meerdere interessante lenzen. Een CCTV lens maakt mij trouwens niet zoveel uit. Ik vond het effect op het beeld interessant, en het feit dat alles handmatig ingesteld dient te worden.. Voor 20 euro kan je daar geen buil aan vallen. Zelf heb ik al een Olympus 45mm 1.8. Dus ik weet niet of de Meike 35 of 50 nog enige meerwaarde heeft. Weet je toevallig nog meer van dit soort interessante lensmerken?
mmm, yongnuo heeft een goedkope 35mm , maar die is voor slr's bedoeld.
en dan heb je nog de slrmagic 35mm f1.7, bedoeld voor m43

verder zou ik het niet zo snel weten anders dan door jou genoemde de fujian (en rebrands als Fotasy)

ora et labora

• Gim
  • Niet online

Gim

Is er een redelijk grote kans dat Olympus rond de winter weer met een promotie aankomt en de m.zuiko 9-18mm aanbiedt met korting? Deze lente/ zomer zat hij er meen ik niet bij maar vorig jaar wel met 150 cashbavk, dus wisselende promoties... Weet niet of de wide angle een lens is die doorgaans alleen met een zomerse promotie erbij kan zitten.

Kom hem als outlet, occasion of 2e hands niet veel tegen. Zeg maar niet :-)

Of weet iemand nog ergens een goede (local? web?) deal...

Ik kom nu niet verder dan Amazon.de.

[ Voor 16% gewijzigd door Gim op 11-08-2016 12:37 ]

• Speedy
Hij zat afgelopen voorjaar ook in de cashback ;)

Maar op Amazon.co.uk is hij nog wat goedkoper dan in Duitsland. En er staan er momenteel 2 op Marktplaats.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy op 11-08-2016 13:43 ]

Flickr | Lego collectie

• Gim
  • Niet online

Gim

[TAG]Speedy schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:40:
Hij zat afgelopen voorjaar ook in de cashback ;)

Maar op Amazon.co.uk is hij nog wat goedkoper dan in Duitsland. En er staan er momenteel 2 op Marktplaats.
Aah... Heb ik hem totaal gemist met de cashback. Bummer. Amazon UK nu toch goedkoper? Onlangs gecheckt en toen kwam alleen de 45mm goedkoper uit inclusief verzending enzo.

Marktplaats even een leermoment. Zocht met olympus 9-18mm in de app en vond ze niet, nu door jouw vermelding gezocht op 9-18mm en dan vind ze inderdaad... Met olympus notabene in de titel :-) even kijken of t te doen is bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Geen Pen F ervaringen dus ?
Jammer.

Ben nog steeds aan het twijfelen wat te doen.
Pen F
..
Sony A7
..
Leica Q .. ( als het 40/45mm was geweest had ik het gedaan... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het wel weten, de PEN F. Bij sommige/alle dealers (iig Refoto) krijg je 100 euro retour bij inleveren van een oude camera. (ik zou er dan gewoon eentje van een paar euro bij de kringloop halen)

Ik zou de PEN-F kiezen omdat in de eerste plaats de E-P3 (voorloper van de PEN-F) mij erg goed bevallen is destijds. De body lag mij heerlijk in de hand en voelde als een tank. Daarnaast vind ik het een groot voordeel dat je ruime keuze hebt in native objectieven en dat deze objectieven vaak een fijn formaat en gewicht hebben. En Olympus is niet al te zuinig met leuke functies in hun camera's bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik eerder de E-M5II halen dan de Pen-F: goedkoper, weathersealed, grotere viewfinder en beter in balans met grotere lenzen (die je dan waarschijnlijk toch weer erbij koopt). Zou je die 20mp missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lasteraar schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:26:
Geen Pen F ervaringen dus ?
Jammer.

Ben nog steeds aan het twijfelen wat te doen.
Pen F
..
Sony A7
..
Leica Q .. ( als het 40/45mm was geweest had ik het gedaan... )
Ik heb zelf de sony A7, en het is gewoon geen fijne camera. olympus/panasnic hebben de boel gewoon beter op orde.

minpunten van de a7:
1. Geen 4:3 aspect ratio mogelijk, ook geen 1:1.
2. ontspanner knop heeft totaal geen gevoel, ook geen visuele feedback op het lcd.
3.Slechte liveview bij weinig licht, bijna geen detail te zien bij maanlicht.
4.Lcd kan niet uit, alleen op zwart
5.geen aftel functie bij lange sluitertijden, sluitervertraging.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Stond op het punt om een A7II + FE 35mm te kopen..

Olympus heb ik al zo vaak gehad. Top hoor. Ken het door en door. Maar een A7 geeft echt een andere look qua foto's. Ook wel weer eens leuk.

Heb de A7 eerste versie ook gehad. Bediening is een kriem.. maar foto's waren wel fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
mrc4nl schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:23:
[...]

Ik heb zelf de sony A7, en het is gewoon geen fijne camera. olympus/panasnic hebben de boel gewoon beter op orde.

minpunten van de a7:
1. Geen 4:3 aspect ratio mogelijk, ook geen 1:1.
Dit mis ik niet. Maar het is idd stom dat het er niet op zit.
2. ontspanner knop heeft totaal geen gevoel, ook geen visuele feedback op het lcd.
Wat bedoel je hiermee?
3.Slechte liveview bij weinig licht, bijna geen detail te zien bij maanlicht.
ik merk dat bij weinig licht de zoeker meer laat zien dan het scherm. Helpt het om de previewfunctie uit te zetten?
4.Lcd kan niet uit, alleen op zwart
Dat is idd achterlijk maar de Olympus E-M10 en E-M1 hebben dat ook. Tenminste als je de oogsensor aan hebt staan. Scherm kan alleen uit als je de oogsensor uit hebt en de EVF geactiveerd.
5.geen aftel functie bij lange sluitertijden, sluitervertraging.
Bedoel je dat je geen teller op het scherm ziet als je sluitertijden van meer dan een seconde gebruikt? Volgens mij hebben lang niet alle camera's dat. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:27:
Dat is idd achterlijk maar de Olympus E-M10 en E-M1 hebben dat ook. Tenminste als je de oogsensor aan hebt staan. Scherm kan alleen uit als je de oogsensor uit hebt en de EVF geactiveerd.
Waarom zou je die oogsensor überhaupt aan willen hebben? Zit een knopje dat prima werkt op de EVF om zodra nodig tussen het scherm en je EVF te switchen, meer controle en lager batterijverbruik. Ik zou het juist vervelend vinden als iedere keer dat ik mijn camera laat zakken het scherm aanspringt, maar misschien ligt dat aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwintessens schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:27:
[...]
Dit mis ik niet. Maar het is idd stom dat het er niet op zit.

[...]
Wat bedoel je hiermee?
bij mijn panasonic voelde ik heel goed wanneer ik de knop half indrukte en wanneer helemaal, bij de a7 is het sponzig en weet je niet goed hoever je m indrukt.
[...]
ik merk dat bij weinig licht de zoeker meer laat zien dan het scherm. Helpt het om de previewfunctie uit te zetten?
als ik mn camera op statief heb staan voor astro, ga ik niet door de viewfinder turen. preview functie heb ik niet naar gekeken eerlijk gezegd
[...]
mmm dat is het proberen waard.
[...]

Bedoel je dat je geen teller op het scherm ziet als je sluitertijden van meer dan een seconde gebruikt? Volgens mij hebben lang niet alle camera's dat. Toch?
Ik vond het altijd fijn dat als je een grote teller op je lcd ziet staan bij sluitervertraging.
Bij sony druk je op de knop om foto te maken en zit je 2 seconden te denken "waarom doet hij niets"? en dan pas maakt hij de foto. :/

Nog vervelender is bij lang sluitertijden tijdens het maken van de foto, mn panasonic gaf netjes aan hoeveel seconden het nog duurde, bij sony zit je naar een zwart verlciht scherm aan te kijken, zonder enige indicatie.

Ingebouwde interval timer ontbreekt ook, ja voor 5 euro heb je een interval "app" op je camera }:O

allemaal van dat soort kleine dingetjes waar ik mij aan stoor bij sony, de full frame look is de enige reden waarom ik m hou, wat ruisprestaties /dynamic range vind ik niet eens zo'n verbetering.

Oja, en als laatste, ik verdenk sony van smerige in-camera noise reduction. :(

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 12-08-2016 22:51 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:38:
[...]

Waarom zou je die oogsensor überhaupt aan willen hebben? Zit een knopje dat prima werkt op de EVF om zodra nodig tussen het scherm en je EVF te switchen, meer controle en lager batterijverbruik. Ik zou het juist vervelend vinden als iedere keer dat ik mijn camera laat zakken het scherm aanspringt, maar misschien ligt dat aan mij.
Dat vind ik juist gedoe. Ik heb het liefst dat de evf alleen aan is als ik mijn oog ervoor hou. Het scherm mag van mij altijd uit. Dat kost het minste stroom. Zo werkte het op mijn E-M5. Op mijn A7 kan dat ook. Maar op de A7 kan ik niet snel het scherm activeren door op de displayknop te drukken. Dat kan wel op de E-M5. Bij de A7 moet ik daarvoor via de EVF het menu in.

Ik vind het idioot als je wel alle info inclusief liveview kunt uitschakelen op het scherm maar de backlight blijft aan. Dat kan op de E-M10 E-M1 en A7. Wie wil dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVF verbruikt meestal niet minder stroom dan LCD, omdat het ook niet de grote energievreter is, maar juist de sensor die altijd aanstaat. Oogsensor is gewoon ideaal en lekker makkelijk. Ik mis het helaas wel op mijn 5D2, al is het daarop minder storend (geen continu liveview achterop).
De A7 is inderdaad in veel opzichten geen volmaakte camera en ook de A7II mist nog veel finesse die bij andere merken wel aanwezig is (al is er bij ieder merk wel het 1 en ander aan te merken).
Geen 4:3 of 1:1 vind ik totaal geen gemis. Dat soort kaderingen doe ik liever achteraf, zodat ik nog wat kan schuiven met mijn kader.
Even terug naar de PEN-F: ik vind het persoonlijk maar een overpriced ding en zou dan eerder voor een GX8 gaan. Of mist daar echt iets aan wat de PEN-F wel heeft? Ja, de PEN-F heeft pixelshift aanboord, maar dat werkt toch enkel voor onderwerpen die echt volledig stil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
mrc4nl schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:49:
[...]

bij mijn panasonic voelde ik heel goed wanneer ik de knop half indrukte en wanneer helemaal, bij de a7 is het sponzig en weet je niet goed hoever je m indrukt.
Camera's hebben meestal óf een ontspanknop waarbij het voelt alsof je twee keer drukt. Eerst AF dan ontspannen. Dat heet 'two-stage'. Óf ze hebben een ontspanknop waarbij je niet opnieuw weerstand voelt vóór het ontspannen. Dat heet 'soft release'.

Per soort ontspanknop hangt het weer van de fabrikant af hoe prettig hij aanvoelt. De A7 heeft de soft-release-variant. Volgens mij gebruikt Panasonic in alle camera's de two-stage-variant, behalve in de GH-serie. Sommige mensen hebben een voorkeur voor two-stage. Andere voor soft-release. Mijn voorkeur is soft-release.
[...]

als ik mn camera op statief heb staan voor astro, ga ik niet door de viewfinder turen. preview functie heb ik niet naar gekeken eerlijk gezegd
Ik heb het net getest. Als je de previewfunctie uitzet, is de gain op het scherm hoger. Het scheelt niet heel veel maar het is wel merkbaar.
[...]

mmm dat is het proberen waard.
Ik bedoelde dat het zo werkt bij Olympus. Maar ik heb het net geprobeerd en op de A7 kan het ook. Als je instelt dat hij alleen de EVF gebruikt, staat het scherm helemaal uit. Nadeel is wel dat je dan ook alle menuacties via de EVF moet uitvoeren. Extra voordeel is dat de EVF uitschakelt als je je oog er niet voor hebt. Dan zijn dus EVF én scherm uit en dat scheelt weer accu.
[...]

Ik vond het altijd fijn dat als je een grote teller op je lcd ziet staan bij sluitervertraging.
Bij sony druk je op de knop om foto te maken en zit je 2 seconden te denken "waarom doet hij niets"? en dan pas maakt hij de foto. :/
Dat zou idd prettiger zijn dan dat vervelende knipperlicht voorop de camera.
Nog vervelender is bij lang sluitertijden tijdens het maken van de foto, mn panasonic gaf netjes aan hoeveel seconden het nog duurde, bij sony zit je naar een zwart verlciht scherm aan te kijken, zonder enige indicatie.
Dat is een handige optie die elke camera zou moeten hebben.
Ingebouwde interval timer ontbreekt ook, ja voor 5 euro heb je een interval "app" op je camera }:O
Klopt. Is irritant.
allemaal van dat soort kleine dingetjes waar ik mij aan stoor bij sony, de full frame look is de enige reden waarom ik m hou, wat ruisprestaties /dynamic range vind ik niet eens zo'n verbetering.
Ik vind de ruisprestaties en het dynamisch bereik wel echt een stuk beter dan de microfourthird camera's die ik heb gehad. Ik heb meer speelruimte in Lightroom.
Oja, en als laatste, ik verdenk sony van smerige in-camera noise reduction. :(
Ik heb alle ruisreductie uitstaan en dan vind ik de raws wel betrouwbaar. Maar je weet het nooit. En in de A7 zit nattuurlijk die stomme lossy compressie. Sony is in sommige dingen echt superdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Universal Creations schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 00:00:
EVF verbruikt meestal niet minder stroom dan LCD, omdat het ook niet de grote energievreter is, maar juist de sensor die altijd aanstaat.
Bedoel je de oogsensor of de beeldsensor?
Ik bedoelde dat zowel EVF als scherm uitstaan als je niet door de EVF kijkt. Dat scheelt stroom.
Geen 4:3 of 1:1 vind ik totaal geen gemis. Dat soort kaderingen doe ik liever achteraf, zodat ik nog wat kan schuiven met mijn kader.
Ik ook. En als ik 1:1 wil, zet ik het raster aan. Dan zie ik precies wat er in het vierkant past.
Even terug naar de PEN-F: ik vind het persoonlijk maar een overpriced ding en zou dan eerder voor een GX8 gaan. Of mist daar echt iets aan wat de PEN-F wel heeft? Ja, de PEN-F heeft pixelshift aanboord, maar dat werkt toch enkel voor onderwerpen die echt volledig stil staan.
Ik ben het met je eens. Maar ik vind de Pen F wel mooier. Alleen is dat het verschil niet waard. En ik zag dat ze bij Keuzekamp in Zwolle nu twee demo-GX8-en hebben staan voor €699. Dat scheelt helemaal, mits je er geen probleem mee hebt dat anderen er aan hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwintessens schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 00:30:
Bedoel je de oogsensor of de beeldsensor?
Ik bedoelde dat zowel EVF als scherm uitstaan als je niet door de EVF kijkt. Dat scheelt stroom.
Beeldsensor. Ja, maar als ze beiden uitstaan, zie je niets.... Dan staat je camera gewoon standby (mits de beeldsensor dan ook gewoon echt ook uitstaat). Springt de EVF dan wel aan als je met je oog naar de zoeker gaat? Want dat is dan wel een handige besparende optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Universal Creations schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 00:43:
[...]

Beeldsensor. Ja, maar als ze beiden uitstaan, zie je niets.... Dan staat je camera gewoon standby (mits de beeldsensor dan ook gewoon echt ook uitstaat). Springt de EVF dan wel aan als je met je oog naar de zoeker gaat? Want dat is dan wel een handige besparende optie.
Ja. Evf en scherm staan uit als ik niet door de evf kijk. Evf gaat aan als ik er door kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 21:21
Ik had gisteravond om kwart voor 3 de wekker gezet en ben vervolgens met klapstoel en ontbijtkoek een stukje uit het dorp gaan zitten om naar de meteoren regen te kijken. Camera mee (Olympus EM5), om misschien zo'n meteor zien vast te leggen. Dat bleek al snel buiten mijn kennis te liggen. Met F4, iso 400, 5s sluiter kreeg ik alleen zwart. Was het misschien te ambitieus om ook ene horizon te kaderen? Weet iemand met welke camerasettings je een vallende ster (meteoor) vast zou kunnen leggen?

Dan maar eens live composition geprobeerd voor een star trail. Leuk zeg dat livecomp! Met wat pielen krijg je als noob al aardig resultaat! Vervolgens vliegt er helaas na 30 minuten gewoon een vliegtuig je foto in :(

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4852293/P8130002-small.jpg
"Fucking airplane" 40s sluitertijd, 36 minuten lang.

[ Voor 11% gewijzigd door Wobblier op 13-08-2016 23:14 . Reden: Plaatje size ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Bedankt voor de feedback
Het is toch (weer) een E-M1 geworden met 12-40 Pro lens erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
These are the official press events from Olympus and Panasonic at Photokina:

Panasonic on September 19 at 12:30
Olympus on September 19 at 18:00

Both will announce new cameras and lenses:
– Olympus E-M1II (uit eerdere geruchten: 20MP sensor, sensor twice as fast, Much improved autofocus performance, 4K video, dual SD card, new high-resolution EVF, handheld high resolution mode)
– Panasonic G80 (final name unconfimred. Could be G81 or G85 too)
– Olympus 12-100mm f/4.0 PRO lens
– Olympus 25mm f/1.2 PRO lens
– Olympus 30mm f/3.5 macro

It’s unclear yet if Panasonic will announce the GH5 and Olympus the E-PL8.

Bron: http://www.43rumors.com/p...-event-1230-olympus-1800/

Zit er iets voor jullie bij?

[ Voor 21% gewijzigd door leendertv op 22-08-2016 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Erg benieuwd naar de E-M1 II en of deze Panny z'n DFD AF en video kan evenaren. Zelf kijk ik uit naar de LX200 aangezien de E-M1 II body alleen al 1500 zal gaan kosten vermoed ik zo.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de prestaties en toepassing van de handheld high resolution modus. Want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat handheld goed gaat :?

En als de AF en 4k goed is, dan ben ik ook benieuwd naar een vergelijking tussen de GH4/GH5/EM1ii

En ook erg benieuwd naar de prijzen van de nieuwe lenzen.

De E-PL8, die geloof ik wel :+

Zijn er trouwens GoT-ers die naar de Photokina gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:27:

Ja ik ga dit jaar voor het eerst, kaartje heb ik al, ik weet alleen nog niet welke datum ik zal gaan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben vooral benieuwd naar de Panasonic G80. Ik zie dit voor me als een GX80 maar dan in de Panasonic G7 behuizing (dus in DSLR-style, grotere EVF, volledig kantelbaar scherm en betere grip).

De GX80 was de eerste m43 camera met IBIS tijdens 4k filmen (en dat ook nog voor een leuke prijs).
Enige grote nadeel is het ontbreken van een microfoon input. Dus of de geluidskwaliteit is totaal niet in verhouding met de beeldkwaliteit of je moet geluid op een extern apparaat opnemen. Wat best irritant is.

4k + IBIS + Microfoon input klinkt niet als een heel moeilijk te realiseren combinatie.
Zou heel mooi zijn als de Panasonic G80 de eerste m43 camera met deze specs is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Twhomp schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:27:
Om heel eerlijk te zijn vind ik het een beetje 'fout' om als foto hobbyist naar een hardware beurs te gaan. Het zou bij fotografie toch om de foto's moeten gaan. Of tenminste om het fotograferen.
Maar op de Photokina is het slechts het betasten van plastic en staal.
Of zie ik dat verkeerd?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Yus, mijn vriendin en ik zijn er bij een paar dagen. Weet alleen nog niet precies wélke dagen ;)
Vishari Beduk schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:27:
[...]

Om heel eerlijk te zijn vind ik het een beetje 'fout' om als foto hobbyist naar een hardware beurs te gaan. Het zou bij fotografie toch om de foto's moeten gaan. Of tenminste om het fotograferen.
Maar op de Photokina is het slechts het betasten van plastic en staal.
Of zie ik dat verkeerd?
Saywhuuuuut? Duidelijk nog nooit op Photokina geweest. Dat is niet een beurs zoals we die in Nederland kennen, totaal niet vergelijkbaar.

Maar goed, je hoeft niet te gaan. Weer iemand minder in de rij van (te) dure spulletjes waar ik mee wil spelen :Y)

[ Voor 78% gewijzigd door Ventieldopje op 22-08-2016 22:38 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Zeker niet, het aller-aller-belangrijkste van een foto is de foto. Dus hoe goed een fotograaf is. De techniek achter een foto komt op de tweede plaats (zo is scherp zijn niet altijd belangrijk (bijv. nieuws foto's)). De camera is maar een tool.

Aan de andere kant: de helft van de fotografie hobby (voor mij, maar vast voor velen hier) is GAS/techniek/verdiepen in de techniek. Helpt het je beter fotograferen? Nope. Is het leuk? Yup.

Ik weet zeker dat de Photokina bezoeken je foto's 0% beter maakt.

En toch ben ik benieuwd naar de ervaringen. Misschien een Photokina-topic waar de Photokina-gangers de ervaringen kunnen posten? Misschien dat ik in de toekomst er heen ga :)

Zo ben ik ook 2 keer naar de Cebit geweest. Nuttig? Nee. Leuk? Ja!!!

Ik vind het trouwens grappig dat jij precies met die opmerking komt: het feit dat jij een Oly 75/1.8 op een (rode :+) E-PM2 gebruikte, zegt dat jij voor de foto gaat en niet voor de looks/gear, En dat shows trouwens d:)b

Ikzelf heb de laatste een flinke GAS killing spree gedaan. Nu nog de foto's maken :D :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Mijn trouwe E-3 begint langzaamaan wel erg op leeftijd te raken. Ik kijk dus uit naar wat de OM-D EM-1 Mark II te bieden zal hebben.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Interessant! Leuk naast de 12 mm 2.0 en 45 mm 1.8 :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twhomp schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:43:
het feit dat jij een Oly 75/1.8 op een (rode :+) E-PM2 gebruikte, zegt dat jij voor de foto gaat en niet voor de looks/gear
*kuch kuch* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd

Sorry voor deze noob vraag :
Vandaag mijn omd m10 mark ii binnen gekregen en even leuk gespeeld.
Kan iemand uitleggen waarom ik niet gewoon altijd de digitale sluit er zou gebruiken?

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:01:
Kan iemand uitleggen waarom ik niet gewoon altijd de digitale sluit er zou gebruiken?
Net als een spleet sluiter wordt niet de gehele sensor in één keer belicht, maar rij voor rij.
Hierdoor krijg je scheef beeld als je dingen bewegen.
Daarnaast krijg je ook wat extra ruis.

weet het niet meer

Vishari Beduk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:40:
[...]

Net als een spleet sluiter wordt niet de gehele sensor in één keer belicht, maar rij voor rij.
Hierdoor krijg je scheef beeld als je dingen bewegen.
Daarnaast krijg je ook wat extra ruis.
Das wel heeeul basic uitgelegd. :P
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:01:
Digitale sluiter kent veel voordelen, geen vibraties, geen mechanische slijtage, volledig stil.

Een nadeel is dat het uitlezen " traag" gebeurd. (~1/30 van een seconde) als er snelle beweging in je foto is krijg je een raar scheef beeld, rolling shutter genaamd. Omdat het bovenste gedeelte van een foto op een ander tijdstip word genomen dan de onderste.

voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-ay07tgncDPk/UVlZeRk1v-I/AAAAAAAAGHk/RDK3Y_ngb6s/s400/skoda.jpg

Andere nadelen: je kan geen flitser gebruiken, en het kan zijn dat je minder bitdiepte hebt om het uitlezen wat sneller te laten verlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 25-08-2016 23:54 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me niet in de materie verdiept, waarom is het uitlezen van de sensor bij een electronische sluiter zo traag en is de uitleessnelheid van de sensor bij een mechanische sluiter opeens wel toereikend om niet bovenstaand effect te krijgen? Global shutter is natuurlijk het toverwoord, maar dat krijgen ze ook maar niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Zijn er hier gebruikers(ervaringen) met een Panasonic 42.5 1.2?
En hoe is de ervaring tov de 45mm 1.8?
(Buiten t prijs verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het geval je vergelijkt met de Olympus 45mm f/1.8, Panasonic heeft ook nog een kleiner broertje geïntroduceerd: http://maxcamera.net/lenses/85mm-eqiv-comparison/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 00:03:
Ik heb me niet in de materie verdiept, waarom is het uitlezen van de sensor bij een electronische sluiter zo traag en is de uitleessnelheid van de sensor bij een mechanische sluiter opeens wel toereikend om niet bovenstaand effect te krijgen? Global shutter is natuurlijk het toverwoord, maar dat krijgen ze ook maar niet voor elkaar.
Omdat bij een mechanische sluiter de uitleestijd niet uitmaakt. Zie een electronische sluiter als een hele trage mechanische sluiter met een kleine spleet die belicht wordt. Tegen de tijd dat hij de hele sensor langs is geweest is het onderste beeld verschoven ten opzichte van het bovenste.

Een mechanische sluiter kan gewoon wél op 1/8000e voorbij razen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 00:34:
Omdat bij een mechanische sluiter de uitleestijd niet uitmaakt. Zie een electronische sluiter als een hele trage mechanische sluiter met een kleine spleet die belicht wordt. Tegen de tijd dat hij de hele sensor langs is geweest is het onderste beeld verschoven ten opzichte van het bovenste.

Een mechanische sluiter kan gewoon wél op 1/8000e voorbij razen ;)
Dat is ook weer wat kort door de bocht. Een electronische sluiter kan heel snel zijn, sneller dan een mechanische sluiter, maar dat is afhankelijk van hoe het geïmplementeerd is. Het principe is hetzelfde voor beide types, en beiden kunnen last hebben van het rolling shutter effect.

Leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Heren hierboven over de shutter:
Dank.
Dat rolling shutter effect heb ik inderdaad wel eens gezien op een cameraatje van een paar tientjes bij foto's vanuit een rijdende auto.

Het komt er op neer dat als ik niet zie dat er een nadeel is, er geen probleem is. De typische vakantiefoto kan ik dus prima met de electronische maken, en ik moet gewoon (voor de Grote Reis) eens gaan experimenteren met bewegende objecten.
(Geen flitser vind ik geen issue, dat van die bitdiepte ga ik eens zoeken of ik dat terug kan vinden.)
Nogmaals dank!

Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Rolling shutter treed toch nagenoeg alleen maar op bij video?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:17:
Rolling shutter treed toch nagenoeg alleen maar op bij video?
Nee hoor, video werkt precies als een elektronische sluiter. Zoals ik al eerder schreef is de uitleessnelheid laag(1/30 1/60). als je bij gebouwen en dergelijke de stabilisatie hard staat te werken zou je het ook kunnen terugzien in je foto's.

Elektronische sluiters zijn gekoppeld aan de uitleessnelheid. De belichting moet over hetzelfde zijn, dus vlak voor het uitlezen word de belichting gestart. Mij mechanishe sluiter ben je alleen beperkt tot de max sluitertijd die hij aankan. Uitleessnelheid maakt niet uit, de sluiter blokkeert gewoon al het licht na de opname, en wacht tot het uitlezen kan gebeuren.
Met global shutter zit er extra electroniaca bij elke pixel die het signaal kan blokkeren waardoor de belichting stopt. Een cmos sensor kan alleen resetten en uitlezen.

Dit stoppen gebeurt met global shutter voor alle pixels tegelijk tegelijkertijd, waarna rustig het uitlezen kan gebeuren. Het licht heeft dan geen invloed.

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 26-08-2016 11:09 ]

ora et labora

Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.