Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

En onderschat het effect aub niet. Helaas is de techniek nog niet ver genoeg gevorderd dat je altijd de elektronische shutter maar kan gebruiken. Wellicht in de toekomst...

Bij mijn E-M5ii heb ik de keuze om continu 'silent shutter' (= elec.shutter) te gebruiken. Wat ideaal is voor straatfotografie of in een kerk. Maar dan moet ik wel flink beter mijn best doen qua stabiel staan en 'stilstaande' momenten te schieten, puur om de e-shutter te compenseren. Als ik dan 5 shots maak (ik schiet met e-shutter het liefst een aantal meer), dan zijn er maar 2 ragscherp.

Met de global shutter durf ik zowaar maar telkens 1 foto per keer te schieten.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik bedoel niet dat het niet mogelijk is bij foto's, maar de omstandigheden zijn daar meestal niet naar. Video daarentegen, met de lagere sluitertijden, is daar natuurlijk veel gevoeliger voor.

Zelden dat ik een snel rijdende auto oid probeer te fotograferen op 1/30e seconde.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Nou, als je e-shutter gebruikt ipv global shutter, ook al is je sluitertijd 1/8000 voor de gehele foto, die voorbijscheurende auto wordt uitgelezen op zeg 1/30, dus het resultaat van die foto is alsof je m op 1/30 hebt geschoten. Olympus wijst hier ook op in de manual bij de silent shutter optie (al is het summier).

Het grappige hiervan is: in mijn verleden als cameraman heb ik heel veel shots afgeleerd of gecompenseerd vanwege het rolling shutter effect. Nu ik geen camerawerk meer doe, maar als hobby nog wel foto's maak, kan ik al die situaties nu lekker wel schieten. Maar dan niet met e-shutter :D ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Twhomp op 26-08-2016 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lasteraar schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 00:04:
Zijn er hier gebruikers(ervaringen) met een Panasonic 42.5 1.2?
En hoe is de ervaring tov de 45mm 1.8?
(Buiten t prijs verschil)
Ik heb de Panasonic 42.5mm f1.7. Heel tevreden mee. Je kunt er mooie portretten mee schieten!
Lekker compact, mooi scherp, leuke prijs... (en wat mij betreft hoeft de scherptediepte niet nog dunner... dus ik heb niet 4x meer geld over voor de Panasonic Leica 42.5mm f1.2)
En wat ik ook belangrijk vind is dat deze een stuk dichterbij scherp kan stellen dan de m.Zuiko 45mm f1.8. Ideaal voor closeups van bijvoorbeeld paddenstoelen.

(De Panasonic Leica 15mm f1.7 + Panasonic 42.5mm f1.7 zijn mijn favoriete m43 primes.)

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 26-08-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:33:
Ik bedoel niet dat het niet mogelijk is bij foto's, maar de omstandigheden zijn daar meestal niet naar. Video daarentegen, met de lagere sluitertijden, is daar natuurlijk veel gevoeliger voor.

Zelden dat ik een snel rijdende auto oid probeer te fotograferen op 1/30e seconde.
hou sluitertijd en uitleessnelheid niet door elkaar.

Ook al fotografeer je op 1/8000e met electrosche sluiter, de tijd die het kost om de hele foto te maken blijft hetzelfde.

Je komt gewoon niet van het tijdsverschil tussen onder en boven af.

Mijn gx7 had de mogelijkheid om met 40fps te schieten (jpg only+elektronische sluiter) ik heb het eens getest bij het schieten met pijl en boog. En de rolling shutter was te zien. Die 40fps klonk leuk voor actie, tot ik er achter kwam dat het helemaal niet voor actie bedoeld is :+

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 26-08-2016 12:21 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twhomp schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:39:
Nou, als je e-shutter gebruikt ipv global shutter, ook al is je sluitertijd 1/8000 voor de gehele foto, die voorbijscheurende auto wordt uitgelezen op zeg 1/30, dus het resultaat van die foto is alsof je m op 1/30 hebt geschoten. Olympus wijst hier ook op in de manual bij de silent shutter optie (al is het summier).
Inderdaad; gevonden in de manual (die ik uiteraard nog niet helemaal had doorgenomen:
Let op
• Een beweging van het object kan leiden tot vervorming van de foto.
• Vervorming van de foto kan optreden door het flikkeren ten gevolge van grote bewegingen
van het object of door TL-verlichting.
Het valt onder het kopje 'Opnemen zonder sluitergeluid'; dat is volgens de manual dan ook dé reden om deze optie te gebruiken.

Ik denk dat ik voor de zekerheid dan ook maar gewoon weer lekker terug naar de mechanische versie ga, en alleen de stille modus inschakel als het echt nodig is. Best jammer; ik vond het juist een groot voordeel ten opzichte van mijn oude E600 om echt stil foto's te kunnen maken.
(Al had zo'n vette KLAK ook wel wat. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Op reis zou ik buiten lekker klik-klakken met de global shutter en als je een kerk of museum binnenloopt switchen naar de e-shutter/silent. Is vaak toch stilstaande materie :)

Best of both worlds en wees blij dat we technisch al zo ver zijn dat je de keuze hebt :Y

edit: Eens met hieronder: lees mechanische shutter waar ik het over global shutter heb. Maar het punt blijft hetzelfde wat betreft mechanisch vs electronisch.

[ Voor 23% gewijzigd door Twhomp op 26-08-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Twhomp schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:30:
Op reis zou ik buiten lekker klik-klakken met de global shutter en als je een kerk of museum binnenloopt switchen naar de e-shutter/silent. Is vaak toch stilstaande materie :)

Best of both worlds en wees blij dat we technisch al zo ver zijn dat je de keuze hebt :Y
Zowel de mechanische als de electronische zijn niet automatisch global shutters ;) Global shutters vind je niet zo veel en zeker niet mechanisch. Beide zijn in de meeste gevallen rolling shutters, de mechanische sowieso.

offtopic:
Geen mieren mollesteren en aankomen met je leaf shutter camera.

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 26-08-2016 13:52 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 00:03:
Ik heb me niet in de materie verdiept, waarom is het uitlezen van de sensor bij een electronische sluiter zo traag en is de uitleessnelheid van de sensor bij een mechanische sluiter opeens wel toereikend om niet bovenstaand effect te krijgen?
In beide gevallen is de uitlees snelheid van ieder afzonderlijke rij precies gelijk.
De clou is de belichtings tijd door de mechanische sluiter wordt beperkt. Dus de sensor staat wel 'aan' maar zit in het donker.
Lasteraar schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 00:04:
Zijn er hier gebruikers(ervaringen) met een Panasonic 42.5 1.2?
En hoe is de ervaring tov de 45mm 1.8?
De NOCTICRON van 1499?
Nee, daar heb ik geen ervaring mee. Vanwege 'beetje' veel geld.
Wel krijg ik sterk de indruk dat de Zuiko's weliswaar scherp zijn maar ook 'kil'. De Pana foto's sprankelen wat meer.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:19:
De typische vakantiefoto kan ik dus prima met de electronische maken, en ik moet gewoon (voor de Grote Reis) eens gaan experimenteren met bewegende objecten.
Sterker nog, als je naar een zonnig land gaat dan heeft de electronische sluiter nog een voordeel: Hiermee zijn kortere tijden mogelijk waardoor je zonder ND filter toch met open diafragma kan schieten.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels leuk zitten spelen met de E-M10 Mark II, en ook door de handleiding aan het worstelen.

Nieuwsgierig naar de werking en mogelijkheden van de wifi kwam ik er achter dat er een webservertje draait als wifi enabled is, en dat de camera prima als DHCP server functioneert. Als je naar het IP-adres van de camera gaat via http, stuurt 'ie me vanzelf door naar de folder http://192.168.0.10/DCIM

Best leuk, daar kun je de gemaakte foto's bekijken en downloaden. Omdat ik vermoed dat de companion apps voor iOS en Android (waarom is er niet een dergelijke app voor een desktop-OS?) ook van deze webserver gebruik maakt. Er zullen dus ongetwijfeld nog meer URL's op de camera aanwezig zijn.
Iemand die daar meer informatie over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBrittany
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 23:42

LittleBrittany

Britta Weijers

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 17:02:
Inmiddels leuk zitten spelen met de E-M10 Mark II, en ook door de handleiding aan het worstelen.

Nieuwsgierig naar de werking en mogelijkheden van de wifi kwam ik er achter dat er een webservertje draait als wifi enabled is, en dat de camera prima als DHCP server functioneert. Als je naar het IP-adres van de camera gaat via http, stuurt 'ie me vanzelf door naar de folder http://192.168.0.10/DCIM

Best leuk, daar kun je de gemaakte foto's bekijken en downloaden. Omdat ik vermoed dat de companion apps voor iOS en Android (waarom is er niet een dergelijke app voor een desktop-OS?) ook van deze webserver gebruik maakt. Er zullen dus ongetwijfeld nog meer URL's op de camera aanwezig zijn.
Iemand die daar meer informatie over heeft?
Ik weet waarom dergelijke camera corporaties dit niet officieel ondersteunen.
Maar met eigenlijk ieder wifi enabled camera/quadcopter (drone) kan je gemakkelijk via het DCHP IP bedienen of monitoren.
(Want een app wordt ook maar via een internet protocol aangestuurd.)

BrittaWeij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels ook een leuke gevonden:
http://192.168.0.10/get_commandlist.cgi

Er kan dus een hoop. Er zijn ook wat mensen die er al wat mee gedaan hebben

Camera Control is vooralsnog de meest volledige: https://rebs.biz/cc/en/index.html
Werkte bij mij eerst niet omdat ik alleen een koppeling op IP-adres had. Deze applicatie benaderd de camera via de netbiosnaam OISHARE. Door deze op te nemen in mijn hostfile werkt de applicatie wel.
Live view, remote control, foto's binnen halen, leuk.

Hier een andere applicatie; deze kan ik niet downloaden: https://bitbucket.org/mau...lympus-photosync/overview

Daarnaast in de Windows Store: Camera Remote, werkt op alle W10 varianten maar is verder nogal beperkt.

Overigens geldt in het algemeen wel dat de WiFi verbinding naar de camera dramatisch traag is; voor transport van grote aantallen foto's blijft het efficiënter om gewoon de kaart in de laptop te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Post order :X
Vorige week zondag besloten de Pana 15mm te kopen. Op de site van K-E stond deze 'Webshop: Op voorraad' en 'Voor 23.59 besteld, morgen gratis thuisbezorgd!'. Dus besteld en betaald.
De volgende dag een mailtje; 'helaas toch niet op voorraad'. En moest deze eerst bij Panasonic gehaald worden.
Vervolgens was deze op woensdag binnen bij K-E en werd deze doorgestuurd. Ik kon echter absoluut geen vrij krijgen (ondanks ruzie maken met mijn project manager), dus kon ik het niet in ontvangst nemen. En ik was ook zo laat dat ik niet kon doorgeven dat ik vrijdag ook niet thuis kon zijn.
Krijg ik vrijdag een brief in de bus "U kunt het pakket de volgende werkdag ophalen". Maandag dus. |:(

Dus bij gebrek aan groothoek maar weer een pano gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8474/28673754543_679e975dfd_c.jpg
Uitmarkt pano by Vishari Beduk, on Flickr

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:35:
Vorige week zondag besloten de Pana 15mm te kopen. Op de site van K-E stond deze 'Webshop: Op voorraad' en 'Voor 23.59 besteld, morgen gratis thuisbezorgd!'. Dus besteld en betaald.
De volgende dag een mailtje; 'helaas toch niet op voorraad'. En moest deze eerst bij Panasonic gehaald worden.
Vervolgens was deze op woensdag binnen bij K-E en werd deze doorgestuurd. Ik kon echter absoluut geen vrij krijgen (ondanks ruzie maken met mijn project manager), dus kon ik het niet in ontvangst nemen. En ik was ook zo laat dat ik niet kon doorgeven dat ik vrijdag ook niet thuis kon zijn.
Krijg ik vrijdag een brief in de bus "U kunt het pakket de volgende werkdag ophalen". Maandag dus. |:(

[afbeelding]
die 15mm ga je geen spijt van krijgen, ik heb m zelf ook. (Nog steeds!)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[afbeelding]
waarmee ik bedoel dat ik m niet ga verkopen ondanks ik geen camera ervoor heb :+
ik krijg het niet over mijn hart om m weg te doen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[afbeelding]
Daarom bestel ik bij een winkel die rechtstreeks naar een afhaalpunt verstuurt. Dan kan ik het de volgende dag na werk ophalen bij de plaatselijke supermarkt (tot 21:00 uur open).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
mrc4nl schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

waarmee ik bedoel dat ik m niet ga verkopen ondanks ik geen camera ervoor heb :+
ik krijg het niet over mijn hart om m weg te doen.
True dedication :+ het is ook wel echt een mooie lens. Het is natuurlijk niet echt te vergelijken op flickr maar ik moet zeggen dat voor internet gebruik je 15mm even goede zo niet mooiere foto's oplevert dan je A7 met oude lenzen. Het is maar waar je je foto's voor gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

True dedication :+ het is ook wel echt een mooie lens. Het is natuurlijk niet echt te vergelijken op flickr maar ik moet zeggen dat voor internet gebruik je 15mm even goede zo niet mooiere foto's oplevert dan je A7 met oude lenzen. Het is maar waar je je foto's voor gebruikt ;)
Ja, ook de kleuren waren met de Panasonic ook beter, mooier,dieper. Is het nadeel van oud glas, geven niet zo veel contrast. en je mist autofocus, en de bokeh van de 15mm is gewoon O+ O+ O+ O+

Aan de andere kant, ik heb mn 28mm f2.8 voor ~30 euro gekocht, dat is ook geen eerlijke vergelijking met een ~400 euro mft lens.
Ik heb veel 28mm opties bekeken voor de A7, maar geen een die ik een waardige opvolger vind.
nouja misschien de pricewatch: Pentax smc FA 31mm f/1.8 AL Limited

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
mrc4nl schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:54:
[...]

Ja, ook de kleuren waren met de Panasonic ook beter, mooier,dieper. Is het nadeel van oud glas, geven niet zo veel contrast. en je mist autofocus, en de bokeh van de 15mm is gewoon O+ O+ O+ O+

Aan de andere kant, ik heb mn 28mm f2.8 voor ~30 euro gekocht, dat is ook geen eerlijke vergelijking met een ~400 euro mft lens.
Ik heb veel 28mm opties bekeken voor de A7, maar geen een die ik een waardige opvolger vind.
nouja misschien de pricewatch: Pentax smc FA 31mm f/1.8 AL Limited
Ja inderdaad, begrijp ik. De Sony 28mm f/2.0 is toch ook een prima optie? Anyway, die discussie is misschien voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Rustig hier :O

Daarom speciaal voor UC een MFT-prime-foto met dikke vette CA flare.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/8/7568/29258760732_4ecf73feb1_z.jpg
Zuiko 25mm by Vishari Beduk, on Flickr

@hieronder: Absoluut niet. De AF van Panasonic is erg goed (sowieso beter dan die 9/11 punts van Canon/Nikon)
Dat er op iets anders is scherpgesteld dan jij verwacht is een ander verhaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Vishari Beduk op 01-09-2016 21:44 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En misfocus.... ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Inmiddels mijn bestelde dure Pana-Leica opgehaald:

Afbeeldingslocatie: https://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/DSC_8244C_zpsvnu7nslc.jpg

Bij het ophaalpunt kreeg ik een klein doosje dat verdacht rammelde. En bij open maken zat dat dure objectief alleen in een plastic zakje. Verder geen papieren of wat dan ook. Waarschijnlijk een demo exemplaar.
Daarom toch maar in de auto naar Capelle gereden en verteld dat als ik een objectief koop dat ik dan de Panasonic doos verwacht met alle papieren.
Vervolgens probeerde ze mij wijs te maken dat dit een bulk exemplaar was zonder doos. Voor mij net zo kwalijk omdat in geval van een bulk exemplaar dit duidelijk vooraf aangegeven moet zijn. En de prijs moet lager zijn. Daarom mijn geld teruggevraagd.

Dus mijn advies; koop niet via post order bij Kamera-express.
- De voorraad administratie klopt niet.
- Het product wordt slecht verpakt en kan daardoor beschadigt raken.
- Ze proberen je bulk producten te verkopen voor de prijs van een volwaardig product.

weet het niet meer

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Nou, lekker is dat zeg...

Van een echte winkel verwacht je dit soort praktijken niet. Ik wil nog wel eens een gok wagen op eBay: die lenzen kwamen beter verpakt en eerlijker omschreven. Goed dat je je geld hebt teruggevraagd.

Vishari Beduk schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:56:

Dus mijn advies; koop niet via post order bij Kamera-express.
- De voorraad administratie klopt niet.
- Het product wordt slecht verpakt en kan daardoor beschadigt raken.
- Ze proberen je bulk producten te verkopen voor de prijs van een volwaardig product.
Camera-express doet wel vaker aan kit splitten, maar inderdaad niet netjes, dat je gewoon de volle mep heb betaald voor een bulk zonder indicatie.

type verpakking zou ik niet over in zitten, dat kan hij hebben. enige zwaktepunt is de lenshood, dit is welliswaar van metaal, maar het kliksysteem is gemaakt van plastic, en dat is bij mijn exemplaar kapot waardoor hij heel losjes zit. (en een nieuwe mag je 70 euro voor lappen :/ )

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 01-09-2016 22:05 ]

ora et labora

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 15:52
Herkenbaar, ik kocht mijn X-T10 en 18-55 bij Kamera Express. De camera kwam in de doos van de 16-50 kit waar de lens uit was gehaald, de lens zat in een zelfde zipbag...
Niet netjes dat ze dit soort dingen niet vooraf communiceren.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:03
Ik stuur gewoon in mijn geval Olympus een mailtje of het de bedoeling is dat het zo verstuurd/verkocht wordt. Hangt er in no time iemand aan de telefoon (van KE) dat 'het een eenmalig foutje was en dat ik een originele in verpakking kon krijgen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je van Olympus het antwoord "Dat komt er nou van als u een Panasonic objectief koopt." krijgt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wel bijzonder, een dozenschuiver die producten zonder doos levert :X

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
Heeft iemand hier ervaring met de Peak Design Capture Pro icm met een Oly E-M10 en 12-40mm? Ik heb een beetje het idee dat de combi redelijk zwaar is om aan een rugzakstrap te hangen, maar kan het mis hebben...

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azt33 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 15:46:
Heeft iemand hier ervaring met de Peak Design Capture Pro icm met een Oly E-M10 en 12-40mm? Ik heb een beetje het idee dat de combi redelijk zwaar is om aan een rugzakstrap te hangen, maar kan het mis hebben...
Lijkt mij geen enkel probleem. Die combi weegt bijna niets.

https://www.peakdesign.com/capturepro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
Dank! Denk dat ik het gewoon moet proberen - ben nog steed huiverig met mijn lens, maar denk dat die ook wel tegen een stootje kan!

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 16:46
azt33 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 15:46:
Dat gaat makkelijk :). Ik heb er standaard een E-M1 / 12-40mm Pro aanhangen en soms zelfs de 40-150mm Pro. Dat is dan wel weer wat fors om aan je rugzak te hebben bungelen...maar de Capture houdt het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Volgens mij is inderdaad eerder de rugzak het probleem, dan de capture pro. Die dingen zijn gemaakt om pro DSLRs met dikke lenzen te ondersteunen, een 'kleine' E-M1 + lens lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
Loogie schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:01:
[...]

Dat gaat makkelijk :). Ik heb er standaard een E-M1 / 12-40mm Pro aanhangen en soms zelfs de 40-150mm Pro. Dat is dan wel weer wat fors om aan je rugzak te hebben bungelen...maar de Capture houdt het zonder problemen.
Als je er een E-M1 en 40-150mm Pro aan kan hangen, dan moet dit helemaal geen probleem zijn! Ik heb het gisteren geprobeerd aan mijn messengerbag (Timbuk2) en dat ging prima, voelde lekker stevig aan. Als het weer een beetje beter wordt van de week(end), dan probeer ik het met mijn Herschel rugzak.

Ik heb van het weekend de 45mm f/1.8 besteld, samen met een Manfrotto statief. Kan niet wachten om de prime uit te proberen! Hoe geweldig de 12-40mm ook is, het is toch een zware combi. Hoop dat ik met de 45mm ook prima een dagtripje mee kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Van 43rumors:

De lenzen die Olympus op de Photokina (Sep. 19) zal laten zien, samen met de E-M1ii:
  • The 25mm f/1.2 PRO
  • The 12-100mm f/4.0 PRO
  • The 30mm f/3.5 macro
En de eerste plaatjes:

25mm:
Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/25_43.jpg
Wat een groot ding :o (niet onlogisch met 1.2 natuurlijk)

12-100mm:
Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/12-100mm_2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/12-100mm.jpg

30mm (in de stijl van de 45/1.8?):
Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/30mm.jpg

Ik ben erg benieuwd naar de prijzen! :Y

Waarschijnlijk zal de 12-100/4 heel wat 12-40/2.8+40-150/2.8 setjes in de tweedehands verkoop doen belanden. En de 25mm/1.2 zal een flinke impact hebben op de waarde van de PL25/1.4.

Olympus is lekker bezig met de Pro lijn zeg :o

Kan niet wachten tot de reviews.

* Twhomp gaat alvast sparen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:12:
Van 43rumors:
25mm:
[afbeelding]
Wat een groot ding :o (niet onlogisch met 1.2 natuurlijk)
Come to the m43 side, we got 25mm lenses :+

25 f0.95
25 f1.2
25 f1.4
25 f1.7
25 f1.8

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Stikt van de nifty fifties inderdaad. En ik heb er nog geen een :o
Zodra de 25/1.2 op de markt is, tik ik wel een tweedehands 25/1.4 op de kop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:32:
Stikt van de nifty fifties inderdaad. En ik heb er nog geen een :o
Zodra de 25/1.2 op de markt is, tik ik wel een tweedehands 25/1.4 op de kop ;)
lijkt mij ook een goede zet, verschil tussen 1.4 en 1.2 is zeer klein.
verschil in prijs is echter zeer groot. waarschijnlijk kost de 1.2 >1000 euro ;w

daar koop je een zon beetje een a7 met 50mm lens voor :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 25mm f/1.2 moet wel zó enorm goed presteren...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A0rfUBH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DW8KTyb.jpg
(Ja dat is in vergelijking met de 75mm f/1.8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:37:
[...]
daar koop je een zon beetje een a7 met 50mm lens voor :P
er is een reden waarom die originele a7 voor een habbekrats te koop is :+

weet het niet meer

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Vishari Beduk schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:27:
[...]

er is een reden waarom die originele a7 voor een habbekrats te koop is :+
Vertel. Ben benieuwd. 😊

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Nee, dit is niet een Sony topic.

Dit is het MFT topic. Het topic over die leuke kleine cameraatjes die 'altijd' mee kunnen. En waarvoor je van die schattig kleine primes kan kopen die super scherpe beelden opleveren met mooi onscherpe achtergrond. O-)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Vishari Beduk schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:46:
[...]

Nee, dit is niet een Sony topic.

Dit is het MFT topic. Het topic over die leuke kleine cameraatjes die 'altijd' mee kunnen. En waarvoor je van die schattig kleine primes kan kopen die super scherpe beelden opleveren met mooi onscherpe achtergrond. O-)
Flauw hoor. Vind ook dat Sony zich nu eens moet concentreren op kleine primes want alleen de body is kleiner dan een dslr. Maar dat doet er niets aan af dat de A7 wel echt een mooie fullframe-instapper is. Voor wie dat zoekt natuurlijk. En volgens mijn vaste fotoboer verkoopt de A7RII echt ongelofelijk goed. Evenals de dure objectieven. Dus Sony biedt blijkbaar iets waar een hoop mensen blij van worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kwintessens op 09-09-2016 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een f/1 25mm op MFT haal je volgens mij niet eens dezelfde resultaten als met een f/1.8 op FF.

De 28 en 35mm's voor de A7 zijn overigens echt niet groot.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Als je een FF 50mm/f1.8 bedoelt (neem ik aan), dan zal het verschil klein zijn.

MFT 25mm/f1 = FF 50mm/f2. Qua beeldhoek geen verschil, qua mogelijke DoF wijd open een klein beetje. Ik ken de 'echte' waarden niet (precieze F/T waarden), maar het zou toch zo maar gelijk kunnen zijn.

Qua ISO/ruis daarentegen :X Dan wint FF het ongetwijfeld.
Qua DR en mogelijke scherpte? Geen idee.

Iemand hier weet vast wel een mooie site met een vergelijking tussen die drie systemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het scheelt inderdaad maar een paar cm in DoF, maar je hebt zo te zien niets op MFT wat dat diafragma haalt, 1.4 is het beste wat je kan krijgen en dan is je DoF 1.5x zo groot op MFT. Qua formaat heb je het over dit (ok de A7II is iets groter qua handvat):

http://camerasize.com/compact/#487.580,633.352,ha,t

Natuurlijk zijn er kleine MFT camera's, maar die zijn mijn inziens niet erg ergonomisch meer. Qua DR wint full frame behoorlijk hard (meer dan 1.5 stops).

Het kleine schattige primes voor mooie out of focus gebieden gaat dus niet echt op. Het is natuurlijk veel beter dan een compact, en het is een aardige combinatie tussen formaat en sensor. Maar ik denk dat je beter af bent met een Fuji APS-C als dat je doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met bijvoorbeeld de 45mm 1.8 kan je meer dan genoeg out of focus creëren. Daarnaast is ook dat slechts een smaakgerelateerd iets.

MFT heeft andere compromissen dan FF. Het is maar net wat je aanstaat. Maar beide systemen zijn ene verzameling van compromissen. Wellicht dat FF voor jou beter is, voor mij zeer zeker niet.

Leuk dat je ene van de weinige compacte FF E-Mount objectieven pakt. Meestal heb je een aantal objectieven bij je en gaat dit feest al niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:51:
Met bijvoorbeeld de 45mm 1.8 kan je meer dan genoeg out of focus creëren. Daarnaast is ook dat slechts een smaakgerelateerd iets.

MFT heeft andere compromissen dan FF. Het is maar net wat je aanstaat. Maar beide systemen zijn ene verzameling van compromissen. Wellicht dat FF voor jou beter is, voor mij zeer zeker niet.

Leuk dat je ene van de weinige compacte FF E-Mount objectieven pakt. Meestal heb je een aantal objectieven bij je en gaat dit feest al niet op.
Ja, maar dan heb je het over een 90 mm ;) . Daar is inderdaad geen kleine FF variant voor, maar dat is ook een brandpuntsafstand waar je niet handig mee kan rondlopen in tegenstelling tot iets tussen de 25 en 55 mm (FF eq.).

Maar de meeste primes, op de 1.4s na, zijn behoorlijk compact. Zodra je naar zoom en telelenzen gaat kijken heb je gelijk, maar de F28/2 is niet groot. De 50/1.8 ook niet, de 55/1.8 is wat lang, maar ook niet wat je zegt groot. De 35/2.8 is niet groot.

En als je voor compact gaat met kwaliteit heb je altijd nog een RX1R II :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij wil, ga ervoor zou ik zeggen. Maar dit is het MFT topic. Bij mijn weten maakt Sony geen MFT camera's, en die eindeloze en zinloze vergelijkingen kunnen prima in een nieuw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan prima rondlopen met alleen een 90mm equivalent, vaak genoeg gedaan. Dat het voor jou niet werkt ok maar ieder zijn stijl van fotograferen, dit voelt voor mij een beetje aan als cherry picking.

Ik ben wel benieuwd wat het doel is van deze hernieuwde vergelijkingspraat, hier aankoopadviezen gaan houden over een ander systeem? Volgens mij is het doel van dit topic MFT bespreken en als je een aankoopadvies wil of het een en ander vergelijken kun je als koper en adviseur een aantal aankoopadviestopics bezoeken. Van fullframe/aps-c/mft vergelijken in een van die betreffende topics is het nog nooit leuker geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fullframe vs aps-c vs m4/3 discussie gaan we hier inderdaad niet voeren, daar zijn al genoeg andere topics voor geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hier kunnen jullie lekker verder gaan met de offtopic discussie: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen.

Heh shit ik was al te laat :9

* Ventieldopje heeft koffie nodig!

[ Voor 44% gewijzigd door Ventieldopje op 09-09-2016 13:53 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Kwintessens schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:42:
[...]
En volgens mijn vaste fotoboer verkoopt de A7RII echt ongelofelijk goed.
Ik schreef toch duidelijk "die originele a7".
De II is een ander verhaal. Prima camera's, alleen een beetje duur.

-knip-

[ Voor 56% gewijzigd door Universal Creations op 09-09-2016 22:02 . Reden: Einde discussie over equivalenten en aanverwante zaken! ]

weet het niet meer

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:58:
[...]

Ik schreef toch duidelijk "die originele a7".
De II is een ander verhaal. Prima camera's, alleen een beetje duur.

-knip-
Maar ook geen MFT dus nogmaals, daar laten we het bij. We hebben een A7 topic ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is hij dan ein-de-lijk, een kleine rectilineaire prime. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/or8s5eo.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bgNKYto.jpg
The Laowa 7.5mm f/2 MFT is the Widest f/2 rectilinear lens ever designed for Micro Four Thirds Cameras. Despite the extreme specifications, Venus Optics has successfully minimized the weight of the lens to a merely 0.37 pounds (170g) and 55mm long. The extreme 110 angle of view, ultra- fast f/2 aperture and featherweight make this lens an ideal option to pair up with drones for aerial photography. It also gives photographers a fast and wide-angle option for low-light shooting as well as landscape photography. Engineering prototype will be available to test in Venus Optics’ Photokina debut. Venus Optics’ booth is in Hall 2.1, Booth A-045.
En de performance, iemand een snelle analyse?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aYm51lq.png

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Zag 'm langskomen op 43rumors. Interessant!

Sneller dan de Oly 7-14/2.8.
En rectilinieairderderder dan de Samyang 7.5/3.5.

Ben benieuwd naar de reviews. Helaas begin 2017 beschikbaar.
edit:
"Engineering prototype will be available to test in Venus Optics’ Photokina debut"
Over een weekje dus ongetwijfeld meer pics/specs/gossip.

Al geruchten over de prijs?

[ Voor 25% gewijzigd door Twhomp op 13-09-2016 22:28 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Eindelijk een rectilineaire UWA! Deze gaat er zeker komen :) Volgens de specificaties heeft 'ie ook een filter-thread, dus dat zou helemaal top zijn.

Flickr

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

Wat is het verschil dan met de Oly 7-14 op 7mm behalve 1 stop lichtsterkte?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• tommyz
amphora schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:23:
Ehmm, waarschijnlijk de prijs? De 7-14 is een dure lens. En daarnaast is dit ding lekker licht, wat ik zelf een belangrijke factor vind, gezien m'n Olympus m'n reiscamera is.

[ Voor 20% gewijzigd door tommyz op 14-09-2016 10:42 ]

Flickr

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

amphora schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:23:
Prijs, gewicht/formaat, filter mogelijk.
En hopelijk geen verschil in scherpte/IQ ;)

Kan heeeel interessant zijn.

• tommyz
Ik zie het wel zitten hoor. 7.5mm, 15mm en 25mm in de tas en gaan! Weegt niets en kan in de meeste situaties prima uit de voeten.

Flickr

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Zeker een interessante lens dit, waar er maar weinig m43 uwa (geen fish eye) zijn met filter thread.

Instagram

De Panasonic G80 is uitgelekt:

16mp sensor zonder low-pas filter (net als de GX80)
5 axis IBIS (net als de GX80)
Nieuwe sluitermechanisme (90% minder trillingen) (net als de GX80)
Dust and water proof, magnesium body (!!!!!)
Continuous shooting: up to 9 frames / sec.
EVF: 236 Man 1.48 times dot OLED (35mm equivalent 0.74 times)
The rear monitor: 3-inch 1.04 million dot, Free Angle

meer info: http://www.43rumors.com/f...l-specs-new-panasonic-g80

Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/panasonic.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/panasonic_89.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/panasonic_87-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2016/09/panasonic_87.jpg
ik hoop binnenkort op photokina de g80 aan de tand te voelen.

Ziet er goed uit, doet mij denken aan de gx7 qua layout. de GX80 vond ik een achteruitgang.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 15-09-2016 19:17 ]

ora et labora

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:55
Interessante camera, ik zit al een tijdje te twijfelen om een E-M1 er bij te halen als setje met m'n E-M10 mk II, maar dit (en de verwachting dat de Oly wel rap in prijs zal dalen) doet me twijfelen om toch even te wachten en tijdelijk een E-M10 erbij te halen (heb een back-up body "nodig" eind deze maand). Kwa prijs zal deze denk ik ongeveer gelijk zitten en kon al geen afscheid nemen van m'n 12-35 :P

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
[TAG]Speedy schreef op donderdag 15 september 2016 @ 19:12:
Interessante camera, ik zit al een tijdje te twijfelen om een E-M1 er bij te halen als setje met m'n E-M10 mk II, maar dit (en de verwachting dat de Oly wel rap in prijs zal dalen) doet me twijfelen om toch even te wachten en tijdelijk een E-M10 erbij te halen (heb een back-up body "nodig" eind deze maand). Kwa prijs zal deze denk ik ongeveer gelijk zitten en kon al geen afscheid nemen van m'n 12-35 :P
Voor mij is het belangrijkste voordeel van de E-M1 het feit dat ik de prachtige HG en SHG 43 lensen kan gebruiken. Tracking is niet best, maar sport en vogels zijn nooit echt een hobby geweest, maar ik ben beetje verliefd op mijn 55-200 SWD (heel fraai, heel flexibel) en helemaal verliefd op de 150/2.0 (met teleconverters, meest recente aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:55
Ik wil de E-M1 er juist bij omdat de tracking in ieder geval beter is dan m'n E-M10 II, niet zozeer voor vogels maar voor wat groter wild waar je hopelijk nog redelijk weg komt met de E-M1. De mogelijkheid voor 43 lenzen is leuk, maar de enige lens die interessant voor mij is is de 55-200, maar daar heb ik z'n m43 equivalent al van.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op donderdag 15 september 2016 @ 19:01:
ik hoop binnenkort op photokina de g80 aan de tand te voelen.

Ziet er goed uit, doet mij denken aan de gx7 qua layout. de GX80 vond ik een achteruitgang.
Ziet er inderdaad heel goed uit!
Eigenlijk een GX80 met veel betere ergonomie en viewfinder.

De 'water and dust proof magnesium body' wordt in de uitgelekte press text niet genoemd. Dat is wel vreemd.
Al is de standaard kit lens (de Panasonic Leica 12-60mm) wel weather sealed.
Er komt ook een optionele Battery Grip beschikbaar:

"NEW YORK, NY–(Marketwired – September 15, 2016) – B&H is pleased to share Panasonic’s announcement of their latest mirrorless release, the DMC-G85, which brings a familiar set of features to a new form factor. This versatile Micro Four Thirds mirrorless model utilizes the 16MP Live MOS sensor to provide a sensitivity range up to ISO 25600, 6 fps shooting with continuous autofocus, and UHD 4K recording at 30p. This 4K ability enables the use of 4K Photo Modes, too, for shooting 8MP stills at 30 fps in three ways. Five-axis sensor-shift image stabilization limits camera shake for sharper results, and supports Dual I.S. when used in conjunction with select lenses which also feature IS, for more effective overall stabilization. The ergonomic design of the body incorporates a 2.36m-dot electronic viewfinder and a free-angle 3.0″ 1.04m-dot LCD touchscreen, and built-in Wi-Fi permits remote camera control and wireless image sharing with a mobile device. Adding to the potential of the G85 is an optional DMW-BGG1 Battery Grip, which holds two DMW-BLC12 battery packs for extended shooting time, and offers a second shutter-release button, AF/AE lock button, exposure-compensation button, and dual-control dials for more ergonomic vertical shooting.

The G85 will be available as a body only or in a kit with the Lumix G Vario 12-60mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. lens."

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 15:40

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

leendertv schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:40:
[...]
De 'water and dust proof magnesium body' wordt in de uitgelekte press text niet genoemd. Dat is wel vreemd.
Al is de standaard kit lens (de Panasonic Leica 12-60mm) wel weather sealed.
Ja dat viel wel op ja, dat in het persbericht weather sealing ontbrak. Dit terwijl de speculaties en geruchten er wel steeds vanuit gingen.

Dat de 12-60mm f/3.5-5.6 lens wel weather sealed is zegt niet zoveel, want deze lens wordt ook als kitlens met de G7 verkocht en die heeft ook geen weather sealing.

Lijkt me wel goede keuze eerlijk gezegd, het ontbreken hiervan. Anders kun je zo weer pakweg 200 a 300 euro bij de adviesprijs optellen en wordt ie imo te duur. Benieuwd of dat a.s. maandag duidelijk(er )wordt, de prijsstelling en definitieve specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Panasonic heeft een wide angle zoom aangekondigd de 8-18mm. en nog een nieuwe variant van de 50-200

de 3e ben ik ff vergeten

En de G80, een G serie met grip, maar dan een higher end.

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 19-09-2016 13:03 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

mrc4nl schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:57:
De G80 is dus toch weather en dust proof....
Net bevestigd in de live press conference.

Dat maakt hem wel weer stukje meer high end.

[ Voor 8% gewijzigd door Koekiemonsterr op 19-09-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koekiemonsterr schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:05:
[...]

De G80 is dus toch weather en dust proof....
Net bevestigd in de live press conference.

Dat maakt hem wel weer stukje meer high end.
Ja. de g80 is voor degene die een betere bouw willen inderdaad. Het gat tussen De G en de GH werd ook een beetje te groot.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

mrc4nl schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:09:
[...]

Ja. de g80 is voor degene die een betere bouw willen inderdaad. Het gat tussen De G en de GH werd ook een beetje te groot.
Klopt. Als je nu met de introductie van de G80 de G-serie, de GH-serie en de GX-serie van Panasonic bekijkt, dan begint Olympus toch wel wat achterop te raken.

Pas in 2017 komt de high end OM-D M1 II en de stap tussen de midrange M10 II en de M1 en M5 II is pricewise nogal groot. In die midrange/higher midrange categorie heb je bij Panasonic heel wat meer (moderne) opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
mrc4nl schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:57:
Panasonic heeft een wide angle zoom aangekondigd de 8-18mm. en nog een nieuwe variant van de 50-200

de 3e ben ik ff vergeten

De 12-60 mm.

Alle drie trouwens f 2.8-4.0.

Ik heb de prijzen nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

ferrywijn schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:26:
[...]

De 12-60 mm.

Alle drie trouwens f 2.8-4.0.

Ik heb de prijzen nog niet kunnen vinden.
8-18mm f/2.8-4.0
12-60mm f/2.8-4.0
50-200mm f/2.8-4.0

Prijzen inderdaad nog niet gevonden.

Wel van de G80, die kun je pre-orderen voor 799 pond incl de 12-60 mm kitlens. 699 pond voor alleen de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YI Technology heeft ook een m43 camera met twee lenzen aangekondigd:
http://www.43rumors.com/y...announces-new-mft-camera/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Zag 'm voorbij komen. De review is best positief! De prijs is omgerekend rond de 300 euro voor de kit met 12-40 en 400 euro voor de kit met 12-40 en 42.5mm lens (zal in NL met belastingen wel 400 en 500 zijn). Er wordt gebruik gemaakt van een Sony 20MP sensor, dus neem aan dat dit dezelfde sensor is als in Olympus en Panasonic camera's? Als dat zo is, dan is dit echt geen geld :)

Edit: Lees net dat dezelfde sensor ook in de Pansonic GX-8 wordt gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door tommyz op 19-09-2016 16:08 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe power save modus van Panasonic klinkt ook erg goed: verlengt de batterijduur tot 800/900 foto's.
(in deze modus kun je alleen de viewfinder gebruiken, en deze schakelt alleen in als je in de viewfinder kijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

43rumors heeft het er maar moeilijk mee, al die aankondigingen. Je zou verwachten dat daar wel op ingespeeld wordt met het inkopen van tijdelijke servercapaciteit maar helaas. :P Het lijkt erop dat de E-M1 mk.2 helaas niet de eigen 16mp-sensor heeft maar dat de reeds bestaande 20mp gewonnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die 3 nieuwe zooms van Panasonic zien er erg verleidelijk uit. Precies wat m4/3 nog nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:49:
Die 3 nieuwe zooms van Panasonic zien er erg verleidelijk uit. Precies wat m4/3 nog nodig had.
Als je een Pana body hebt misschien.
Het zijn duidelijke tegenhangers van de Oly Pro lijn. Alleen die zijn f2.8 over het hele zoombereik.
Vreemd dat Panasonic op 8mm begint ipv 7. Wint de Oly 7-14 nipt.

Zoombereik van 50-200 is daartegen wel weer interessant.
Benieuwd naar de prijzen en tests :Y

Goede tijden voor MFT. Go Pana & Oly d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

De Photokina livestream van Olympus, waar ze o.a. de E-M1-II zullen aankondigen begint ongeveer nu: http://www.getolympus.com/us/en/livestream?ref=CJ

edit: om 18:45

[ Voor 5% gewijzigd door Rannasha op 19-09-2016 18:34 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo zie ik het niet. Deze lijn zal goedkoper zijn want niet constant 2.8 en daardoor ook lichter en compacter neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Das waar. Goedkoop zullen ze denk ik niet zijn.

En het is goed om aldanniet overlappende keuze te hebben :Y

Hoeveel MFT lens merken zijn er nu al? :9

edit:
Olympus maakt duidelijk geen horloges.
18:30 werd 18:45 en zelfs dat halen ze niet 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Twhomp op 19-09-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

E-M1 Mark 2:

18 FPS bij C-AF, 60 FPS bij S-AF. Volledige resolutie (20 mpix) RAW.
Meer AF punten dan Mark 1, allemaal cross-type.
120 fps EVF.

[ Voor 28% gewijzigd door Rannasha op 19-09-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Twhomp schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:27:
[...]

Als je een Pana body hebt misschien.
Het zijn duidelijke tegenhangers van de Oly Pro lijn. Alleen die zijn f2.8 over het hele zoombereik.
Vreemd dat Panasonic op 8mm begint ipv 7. Wint de Oly 7-14 nipt.

Goede tijden voor MFT. Go Pana & Oly d:)b
Niet mee eens. Deze heeft een gigantisch voordeel. Filterdraad!

De rest is allemaal meer van hetzelfde. Weer een 12-nogwat zoom, gaap.

Hoewel die oly presentatie echt oersaai is, lijkt het me wel een gave cam, die em1 mk 2 :). Leuker dan die Panasonic cams if you ask me. Die focussen zich soms wat te veel op video imo.

Ben benieuwd of de features ook deels in de goedkopere lijnen gaan komen volgende generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Sjekster schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:10:
[...]
Hoewel die oly presentatie echt oersaai is
Idd. Hoewel Apple vaak over-the-top is, is dit een beetje het omgekeerde. Wat meer enthousiasme zou wel mogen :P
Ben benieuwd of de features ook deels in de goedkopere lijnen gaan komen volgende generatie.
Waarschijnlijk wel. Olympus laat features uit high-end modellen normaalgesproken vrij snel terugkomen in goedkopere lijnen (in tegenstelling tot sommige andere merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjekster schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:10:
[...]
Hoewel die oly presentatie echt oersaai is,
Zo understatement van het topic. :D Hoe bestaat het dat ze zulke slechte sprekers het podium opsturen. Die Japanner zal wel de CEO geweest zijn, maar die bakte er helemaal niets van. Zal wel andere kwaliteiten hebben mag ik hopen.

Die E-M1 Mark II is mijn nieuwe droomcamera... Totdat de Mark III uitkomt waarschijnlijk, in dit tempo kunnen we de komende jaren nog wel gave dingen verwachten die ook in de instap OM-D beschikbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:14:
[...]
Hoe bestaat het dat ze zulke slechte sprekers het podium opsturen.
Ik ben blij dat het voorbij is. Wat een doffe ellende :X

Maar, mooi speelgoed hoor! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Leuke tijden voor het mft formaat met nieuwe mooie lenzen van oly, pana en laowa. Ik ben echt heel benieuwd naar de em1 mk2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:14:
Die E-M1 Mark II is mijn nieuwe droomcamera.
Absoluut op papier leuk speelgoed, maar de key specs snel scannend lijkt het toch niet veel meer dan wat evolutie: meer dit, groter dat, scherper zus, sneller zo.... Uiteraard is dat meestal het geval bij opvolgers, maar echt hee indrukwekkend lijkt me dit niet. Zeker niet als het qua prijs richting de 1400 euro of meer zou gaan

Uiteraard 4K video nu, maar dat kon ook niet uitblijven.

Is dit nou echt een substantiële verbetering t.o.v. de E-M5 II of de E-M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Koekiemonsterr schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:44:
[...]
Misschien niet voor eigenaars van die camera's maar wel voor E-M5 I gebruikers zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Koekiemonsterr schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:44:
[...]

Absoluut op papier leuk speelgoed, maar de key specs snel scannend lijkt het toch niet veel meer dan wat evolutie: meer dit, groter dat, scherper zus, sneller zo.... Uiteraard is dat meestal het geval bij opvolgers, maar echt hee indrukwekkend lijkt me dit niet. Zeker niet als het qua prijs richting de 1400 euro of meer zou gaat.
Zo'n beetje elke camera is evolutie, deze ook. Dit is een vrij indrukwekkende camera en weer een leuke en goede doorontwikkeling. Ik moet een concurerende camera nog hetzelfde zien doen in deze prijsklasse.
Uiteraard 4K video nu, maar dat kon ook niet uitblijven.
Recentelijk is het nieuwe spiegelloze vlaggenschip van Canon nog uitgekomen met full HD. Het kan dus schijnbaar zeker wel uitblijven. ;)
Dat verschilt per persoon. Voor sommigen is een kleine verbetering al voldoende, zelf sla ik het liefst hele generaties over. Mijn E-M10 doet het nog meer dan prima voor mijn gebruik. Die gaat pas over een jaar of 5 of later vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie vooral verbeteringen voor actie/sport fotografen.
De E-M1 was eigenlijk al de enige m43 camera die het op dat gebied echt goed doet. De E-M1 II doet daar nog een hele grote schep bovenop.

Belangrijke camera dus voor het m43 systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 19-09-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Mr.C4 schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:49:
[...]

Misschien niet voor eigenaars van die camera's maar wel voor E-M5 I gebruikers zoals ik.
Fair enough, maar dan hebben we het ook over een camera van pakweg 4 jaar oud. De E-M1 II is in feite weer 2 generaties verder.

Echter, gezien het feit dat de E-M5 II en E-M1 nu tussen de 900 en 1000 euro kosten, gaat die nieuwe M1 II ongetwijfeld richting de 1400 a 1500 euro. Dan krijgt de M1 II het nog zwaar met de directe concurrenten. Had eigenlijk liever een E-M10 mark 3 gezien of in ieder geval iets dat directer kan concurreren met de G80 van Panasonic. Benieuwd hoe de E-M5 II zich staande houdt tegen de G80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:06:
[...]
Recentelijk is het nieuwe spiegelloze vlaggenschip van Canon nog uitgekomen met full HD. Het kan dus schijnbaar zeker wel uitblijven. ;)
De canon 5Dmk4 heeft toch echt 4k video aan boord
4K video recording at 24fps and 30fps

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:11:
[...]

De canon 5Dmk4 heeft toch echt 4k video aan boord

[...]
thorgem had het over spiegelloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Inderdaad, plus ze hebben nu misschien een iets serieuzere body, maar nog steeds alleen maar f-hoog kitzooms als lenzen.

Maar nog niemand die de nieuwe GH5 had genoemd hier? Nog niet veel aan specs gezien, maar lijkt een aardige update van de GH4. Zou 6K moeten kunnen schieten, dus iets iets meer MPs dan die 16 en 20MP sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:54:
[...]

Inderdaad, plus ze hebben nu misschien een iets serieuzere body, maar nog steeds alleen maar f-hoog kitzooms als lenzen.

Maar nog niemand die de nieuwe GH5 had genoemd hier? Nog niet veel aan specs gezien, maar lijkt een aardige update van de GH4. Zou 6K moeten kunnen schieten, dus iets iets meer MPs dan die 16 en 20MP sensoren.
Ik las dat die 6K alleen in foto modus is, dus gewoon bursten en de leukste selecteren. geen geluid.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De GH5 is een video beest!

4k 60fps 4:2:2 8 bit internallly
4k 30fps 4:2:2 10 bit internallly

(wie kan een camera vinden onder de 6000 euro vinden met deze specs????)

(6k is alleen 6k photo: dus 30 18mp foto's per seconde)

Als je niet professioneel met video bezig bent zou ik de GH5 niet kopen maar voor de G80 gaan.
Hou je geld over voor een mooie lens.

Er is trouwens nergens iets gezegd of geschreven of de GH5 ook beschikt over IBIS.

[ Voor 15% gewijzigd door leendertv op 19-09-2016 22:10 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.