6K is volgens mij minimaal 6000x4500 = 27 MP? Iets meer dan de gemiddelde m43 sensor, volgens mij, dus daarvoor zou het ook een aardige optie kunnen zijn.
6k is 6144 x 3160, dus 19.4 megapixels (toch?).
Maar dit is in 16:9 verhouding.
Dus een 4:3 sensor die 6K kan schieten moet nog flink meer megapixels hebben.
Maar de 6k modus op de GH5 is alleen een foto modus. Dus ik denk dat deze gewoon per seconde 30 6k foto's maakt in 4:3 verhouding.
In 2020 wilt Panasonic op 8k zitten. Dat is 7680 × 4320 (33.2 megapixels op 16:9 verhouding) .
Dat is best ambitieus.
Moet een camera zijn met flinke rekenkracht, buffer, schrijfsnelheid....
Maar dit is in 16:9 verhouding.
Dus een 4:3 sensor die 6K kan schieten moet nog flink meer megapixels hebben.
Maar de 6k modus op de GH5 is alleen een foto modus. Dus ik denk dat deze gewoon per seconde 30 6k foto's maakt in 4:3 verhouding.
In 2020 wilt Panasonic op 8k zitten. Dat is 7680 × 4320 (33.2 megapixels op 16:9 verhouding) .
Dat is best ambitieus.
Moet een camera zijn met flinke rekenkracht, buffer, schrijfsnelheid....
[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 19-09-2016 22:49 ]
De nieuwe Panasonic Leica zoomlenzen zijn ook best interessant als je er wat langer over nadenk.
Stel je voor:
De PL 12-60 is tot en met 35mm f2.8 en loopt daarna op tot f4 op 60mm.
Hij is dan volledig vergelijkbaar met de Panasonic 12-35mm f 2.8. Maar dan als bonus bijna dubbel zoveel tele op f4.
De PL 50-200mm f2.8-4 zal ook wel tot 100mm f2.8 zijn. En daarmee ook een perfecte vervanger van de Panasonic 35-100mm f2.8. Maar ook flink meer tele.
Ik denk dat ze wat prijs niet goedkoper zullen zijn dan de huidige Panasonic f2.8 zoomlenzen???
Ben ook heel benieuwd hoe de PL 50-200 f2.8-4 het gaat doen in vergelijking met de m.zuiko 40-150mm f2.8. Ook wat betreft de prijs en formaat/gewicht.
Toevoeging:
Een geweldige fotoserie met de nieuwe m.Zuiko 12-100mm f4 en m.Zuiko 25mm f1.2 lenzen: http://buchangrant.format.com/Blog/the
Ziet er uit als en geweldige combinatie voor reisfotografie en dergelijke!
Stel je voor:
Hij is dan volledig vergelijkbaar met de Panasonic 12-35mm f 2.8. Maar dan als bonus bijna dubbel zoveel tele op f4.
De PL 50-200mm f2.8-4 zal ook wel tot 100mm f2.8 zijn. En daarmee ook een perfecte vervanger van de Panasonic 35-100mm f2.8. Maar ook flink meer tele.
Ik denk dat ze wat prijs niet goedkoper zullen zijn dan de huidige Panasonic f2.8 zoomlenzen???
Ben ook heel benieuwd hoe de PL 50-200 f2.8-4 het gaat doen in vergelijking met de m.zuiko 40-150mm f2.8. Ook wat betreft de prijs en formaat/gewicht.
Toevoeging:
Een geweldige fotoserie met de nieuwe m.Zuiko 12-100mm f4 en m.Zuiko 25mm f1.2 lenzen: http://buchangrant.format.com/Blog/the
[ Voor 14% gewijzigd door leendertv op 19-09-2016 23:27 ]
In beide gevallen ijdele hoop. Dergelijke lenzen schieten al heel snel omhoog in diafragma-getal.leendertv schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:12:
Stel je voor:
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het naar verluidt relatief zachte shutter geluid van de G80: toch aanmerkelijk verschil met de GX7 bijvoorbeeld. Die laatstegenoemde lijkt bijna een automatisch geweer in vergelijking met de G80 die kennelijk een ingebouwde geluidsdemper heeft 
[ Voor 29% gewijzigd door Koekiemonsterr op 19-09-2016 23:32 ]
Is 6k photo @ 30fps dan niet gewoon Motion JPEG? Of krijgen we 30 RAW's per secondeleendertv schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:06:
De GH5 is een video beest!
4k 60fps 4:2:2 8 bit internallly
4k 30fps 4:2:2 10 bit internallly
(wie kan een camera vinden onder de 6000 euro vinden met deze specs????)
(6k is alleen 6k photo: dus 30 18mp foto's per seconde)
Als je niet professioneel met video bezig bent zou ik de GH5 niet kopen maar voor de G80 gaan.
Hou je geld over voor een mooie lens.
Er is trouwens nergens iets gezegd of geschreven of de GH5 ook beschikt over IBIS.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik vond de sluiter van de GX7 altijd snel en sexy klinken. tjoef.... De camera die ik nu heb klinkt net als een vuilniswagen. *kloinggg* *boing*Koekiemonsterr schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:31:
Het naar verluidt relatief zachte shutter geluid van de G80: toch aanmerkelijk verschil met de GX7 bijvoorbeeld. Die laatstegenoemde lijkt bijna een automatisch geweer in vergelijking met de G80 die kennelijk een ingebouwde geluidsdemper heeft
[video]
Die van de A7 staat dan ook bekend als de meest luidruchtige (ooit ofzo
onee, dat was de a7r. maar de a7 past ook wel in dat rijtje
Universal creations had laatst de Fuiji XT-2 mee. Die sluiter klinkt ook een stuk stiller dan ik normaal gewend was. Een nadeel van de vernieuwde sluiter van Panasonic (destijds in de GX80) was dat ie geen 1/8000 deed. Geen idee of de nieuwe G80 dat wel kan.
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 20-09-2016 00:07 ]
ora et labora
Hoe dan ook, met die Sony FF's voor jou dus geen carrière als trouwfotograaf voor de kerkkiekjesmrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:04:
[...]
Ik vond de sluiter van de GX7 altijd snel en sexy klinken. tjoef.... De camera die ik nu heb klinkt net als een vuilniswagen. *kloinggg* *boing*![]()
![]()
Die van de A7 staat dan ook bekend als de meest luidruchtige (ooit ofzo)
onee, dat was de a7r. maar de a7 past ook wel in dat rijtje
1/4000 ook voor de G80. Elektronisch uiteraard wel sneller. Maar is dat in de praktijk echt een issue?mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:04:
Universal creations had laatst de Fuiji XT-2 mee. Die sluiter klinkt ook een stuk stiller dan ik normaal gewend was. Een nadeel van de vernieuwde sluiter van Panasonic (destijds in de GX80) was dat ie geen 1/8000 deed. Geen idee of de nieuwe G80 dat wel kan.
Wat denk je zelf, is er ooit een camera geweest die 30 RAW's per seconde uitspuugde?Ventieldopje schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:47:
[...]
Is 6k photo @ 30fps dan niet gewoon Motion JPEG? Of krijgen we 30 RAW's per seconde
jaja Red epic enzo, maar dat en geen fotocamera
Het zal wel vergelijkbaar zijn met de huidige 4k Photo mode. Jpg only 30 beelden per seconde in de buffer, en dan later kiezen welke je wil houden.
Je zit alsnog met rolling shutter, dus high speed fotografie zit er alsnog niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 20-09-2016 00:21 ]
ora et labora
Op een zonnige dag, met een ~f2 lens of lager zit je al snel aan de 1/4000e. En micro four thirds heeft ook de Low iso ook niet echt mee. ze blijven steken ~iso 200. en dat is jammer, want een iso50 optie zou tot minder ruis leidden, dan was het probleem met de sluiter ook niet zo vervelend. nu ben je haast verplicht om af te stoppen of een ND filter te gebruiken.Koekiemonsterr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:18:
[...]
1/4000 ook voor de G80. Elektronisch uiteraard wel sneller. Maar is dat in de praktijk echt een issue?
Sorry voor de dubbelpost, maar t kwaad is al geschied
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 20-09-2016 00:26 ]
ora et labora
Met mijn 85mm f/1.2 op fullframe zit ik overdag ook al snel aan de 1/8000 ISO 100, truuk is dus om dan gewoon een ND filter te gebruiken, die heb ik dan ook standaard bij me.mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:25:
[...]
Op een zonnige dag, met een ~f2 lens of lager zit je al snel aan de 1/4000e. En micro four thirds heeft ook de Low iso ook niet echt mee. ze blijven steken ~iso 200. en dat is jammer, want een iso50 optie zou tot minder ruis leidden, dan was het probleem met de sluiter ook niet zo vervelend. nu ben je haast verplicht om af te stoppen of een ND filter te gebruiken.
Sorry voor de dubbelpost, maar t kwaad is al geschied
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Daar hebben dan vast meer mensen overheen gelezen, de E-M1 II heeft iso 64.mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:25:
En micro four thirds heeft ook de Low iso ook niet echt mee. ze blijven steken ~iso 200. en dat is jammer, want een iso50 optie zou tot minder ruis leidden, dan was het probleem met de sluiter ook niet zo vervelend. nu ben je haast verplicht om af te stoppen of een ND filter te gebruiken.
Of het extended is geen idee, maar zo staat het er niet:
http://www.43rumors.com/o...d-three-lenses-announced/
Later dit jaar de E-M1 Mark 2, die spuugt 60 RAWs per seconde uit (met constante focus / exposure).mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:20:
[...]
Wat denk je zelf, is er ooit een camera geweest die 30 RAW's per seconde uitspuugde?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat zie ik nergens expliciet genoemd worden. 60 fps, ja, maar niet hoe groot de buffer is met jpg en met RAW. Ik zou er gewoon van uitgaan dat die 60 fps in jpg is. Je zou anders ook denken dat 4K met meer dan 24 fps geschoten zou moeten kunnen worden.Rannasha schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 07:06:
Later dit jaar de E-M1 Mark 2, die spuugt 60 RAWs per seconde uit (met constante focus / exposure).
Dat is extended. Het is namelijk de "Low ISO" instelling. Wat de laagste native iso is, moeten we afwachten.Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:52:
[...]
Daar hebben dan vast meer mensen overheen gelezen, de E-M1 II heeft iso 64.
Of het extended is geen idee, maar zo staat het er niet:
http://www.43rumors.com/o...d-three-lenses-announced/
Hier wordt vermeld dat ISO 200 de laagste native ISO is.
Het is 60 FPS met RAW. Dat werd expliciet benadrukt tijdens de presentatie gisteren en staat gewoon op de productpagina van de E-M1-2:henkie196 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:08:
[...]
Dat zie ik nergens expliciet genoemd worden. 60 fps, ja, maar niet hoe groot de buffer is met jpg en met RAW. Ik zou er gewoon van uitgaan dat die 60 fps in jpg is. Je zou anders ook denken dat 4K met meer dan 24 fps geschoten zou moeten kunnen worden.
Er is niets gezegd over de grootte van de buffer, dus het kan best zijn dat die met een seconde of twee al vol zit. Maar het is tot die tijd gewoon 60 fps op volle resolutie.Using its advanced silent electronic shutter, the E-M1 Mark II captures 20 MP RAW image files at up to an astonishing 60 fps in S-AF Mode and 18 fps in C-AF Tracking Mode.
Ik heb even gekeken naar de oude Zuiko 12-60mm, en dat gaat inderdaad heel snel... helaasUniversal Creations schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:30:
[...]
In beide gevallen ijdele hoop. Dergelijke lenzen schieten al heel snel omhoog in diafragma-getal.
Nog wat meer informatie over de nieuwe lenzen van Olympus:leendertv schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:12:
https://www.ephotozine.co...ounced-at-photokina-29940
m.Zuiko 30mm macro:
"which boasts the most powerful* magnification (2.5x) as well as a closest focusing distance of just 9.5cm."
Over de m.Zuiko 12-100mm f4 staat er ook nog wat interessants:
1.5cm minimum working distance for extreme close-up performance
En een review van de 25mm f1.2 door Robin Wong:
https://robinwong.blogspo...-f12-pro-lens-review.html
Jammer dat de 12-100mm f4 geen Panasonic lens is! (voor samenwerking met Panasonic DFD en Dual IS)
De G80 + 12-100mm f4 zou de perfecte upgrade zijn van wat nu mijn meest gebruikte setup is (GX7 + 14-140mm 3.5-5.6 + eventueel Raynox macro voorzetlens... alle foto's op mijn instagram account zijn met deze combinatie gemaakt).
Ik zie bij Olympus niet echt een alternatief voor de G80. Je levert 4k in maar krijgt er niet echt iets voor terug in die prijsklasse (behalve dan de high resolution functie die mij niet interesseert).
Of ik moet gewoon heel veel gaan sparen en in het voorjaar de E-M1 II + 12-100mm f4 kopen
[ Voor 19% gewijzigd door leendertv op 20-09-2016 11:23 ]
Ze gaven zelf al aan dat dit makkelijk is voor bijvoorbeeld panning shots. Daar blijft afstand tot onderwerp relatief gelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:51:
FPS zonder AF vind ik niet zo spannend, maar 18 fps is ook zat lijkt mij zo.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Verwijderd
Ah ja, dan wel. Redelijke afstanden, relatief kleine sensor met aardig wat scherptediepte. Eigenlijk is het gewoon filmenSjekster schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:16:
[...]
Ze gaven zelf al aan dat dit makkelijk is voor bijvoorbeeld panning shots. Daar blijft afstand tot onderwerp relatief gelijk.
Hands-on van de E-M1 II door DPReview:
https://www.dpreview.com/...with-olympus-om-d-e-m1-ii
Over de AF:
https://www.dpreview.com/...with-olympus-om-d-e-m1-ii
Over de AF:
Our brief experience is extremely positive. Even in very poor lighting, the E-M1 II seems to achieve focus virtually instantaneously, and we're keen to try out the tracking performance once final samples start to ship.
[ Voor 49% gewijzigd door Rannasha op 20-09-2016 18:16 ]
Pfft, als ik van opbrengst van mijn 7d en lenzen arsenaal een em1 mk2 en laowa 7.5 kan scoren, zie ik mezelf dat nog doen ook..
Verwijderd
Heb je inmiddels al wat meer informatie over de Laowa 7.5mm dan de specs dan? Ik ben namelijk heel benieuwd en had wel verwacht inmiddels iets vanaf Photokina te horen maar het blijft stil.
Ik zoek me scheel naar info, haha. Ik heb alleen een kort clipje gezien waar Matt Granger de lens even snel laat zien, en dat ding is iig heerlijk klein!
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Dk-MXwVExjQ]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Dk-MXwVExjQ]
Verwijderd
En hij geeft nog wel wat belangrijke info mee terwijl hij hem laat zien: de 7.5mm is nagenoeg geheel van metaal, score. 
Het frontelement lijkt iig klein en diep liggend genoeg om niet al te veel problemen te geven met vignetting icm filters, zolang die ruimte niet gebruikt wordt om te focussen maar dat lijkt me toch echt de filterdraadruimte die daar moet zitten?
Het frontelement lijkt iig klein en diep liggend genoeg om niet al te veel problemen te geven met vignetting icm filters, zolang die ruimte niet gebruikt wordt om te focussen maar dat lijkt me toch echt de filterdraadruimte die daar moet zitten?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2016 00:06 ]
ik zie de panasonic g80 bij kameraexpres voor 699(body only) kan dit ? bij geizhals.eu overal 899 ???
Ja, volgens mij is die lenshood op de filterdraad geschroefd.
Zo te zien wel. Maak het losschroeven van een filter iets lastiger, maar dat houdt me niet tegen deze lens aan te schaffen
Kameraexpress is een prima winkel dus als je hem wilt kopen kun je het proberen. Hij is nog niet leverbeer dus hoogst waarschijnlijk verhogen ze de prijs zodra dat definitief is, kun je altijd nog annuleren.Powerray2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:09:
ik zie de panasonic g80 bij kameraexpres voor 699(body only) kan dit ? bij geizhals.eu overal 899 ???
tralalala
YouTube: OMD E M1 MkII
Wat een monster die EM1 II :O:O:O
Wie had ooit gedacht dat een m43 camera nog eens één van de beste actie/sportcamera's zou kunnen worden???
YouTube: OMD E M1 MkII
Wat een monster die EM1 II :O:O:O
Wie had ooit gedacht dat een m43 camera nog eens één van de beste actie/sportcamera's zou kunnen worden???
Laten we eerst rustig afwachten of de tracking goed is. Is dat het geval dan is het zeker een zeer grote stap.
Gezien de technologische ontwikkelingen was/is wel te verwachten dat de dSLR op een gegeven moment ook op dat vlak ingehaald zou worden. Dat Olympus dat wellicht gaat doen had ik dan weer niet verwacht.
Gezien de technologische ontwikkelingen was/is wel te verwachten dat de dSLR op een gegeven moment ook op dat vlak ingehaald zou worden. Dat Olympus dat wellicht gaat doen had ik dan weer niet verwacht.
Ik weet dat mijn mening over mirrorless niet altijd even gewaardeerd wordt, maar ik heb laatst de X-T2 getest op dit vlak. Qua AF tracking lijkt ie het zeer goed te doen (ik heb verder geen wetenschappelijk verantwoorde test gedaan), maar.... en dat is en blijft een gigantisch probleem: de EVF. De X-T2 heeft in boost mode (die ik ook gebruikte) een 100fps EVF met een lag van 5ms en toch kan ik tijdens een panning een fietser die met een gangetje van 25km/h voorbij komt niet tracken De EVF van de E-M1 II is 120fps en heeft een lag van 6ms. Zeer vergelijkbaar dus. Natuurlijk zal de praktijk doorslaggevend zijn, maar ik vrees het ergste wat dit betreft.
Nog even om het heel duidelijk te maken: een aantal zaken zijn met mirrorless aardig getackeld en sommige zijn fantastisch uitgevoerd, maar die zoeker blijft een hel op een aantal vlakken.
Nog even om het heel duidelijk te maken: een aantal zaken zijn met mirrorless aardig getackeld en sommige zijn fantastisch uitgevoerd, maar die zoeker blijft een hel op een aantal vlakken.
Verwijderd
Ik denk ook dat je er niet al te veel van kan verwachten. Vermoedelijk zal een D500 of iets dergelijks het nog steeds beter doen.
Verwijderd
Zodra je vaker in de situatie komt dat de refreshrate/lag van de zoeker een hel is zijn er altijd oplossingen als deze voor de keren dat je het nodig hebt:
Als dat te vaak gaat zijn kun je idd beter naar een andere camera kijken.
Als dat te vaak gaat zijn kun je idd beter naar een andere camera kijken.
Op mijn vaders bridge camera zit zo'n dot sight. Werkt heerlijk. Zowel voor het volgen van objecten als van het vinden waar je camera precies zwaar op ingezoomd is.
Lekker stabiel uit de hand fotograferen ook met zo'n ding... Hier los je dus echt het probleem met panning niet op (probeer trouwens maar goed te pannen met je camera niet aan je oog... Buiten panning kun je gewoon de EVF gebruiken en als het ver ingezoomd is met een grotere telelens, dan werk je vanaf statief en zet je het beeld op het lcd achterop, dan kun je ook gewoon prima de omgeving in de gaten houden.
Ik heb de laowa 7.5 kunnen uitproberen.
Ik heb een Olympus em5 geleend, en eigen sd kaartje gebruikt. Geen idee of ik RAW heb geschoten.
Ik ben moe. Pffft.
Ik heb een Olympus em5 geleend, en eigen sd kaartje gebruikt. Geen idee of ik RAW heb geschoten.
Ik ben moe. Pffft.
ora et labora
Beurzen zijn uitputtend.
Erg benieuwd naar wat jij vindt van die lens en natuurlijk de foto's gemaakt met die lens!
Erg benieuwd naar wat jij vindt van die lens en natuurlijk de foto's gemaakt met die lens!
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Verwijderd
Laowa 7.5mm f/2 image samples van iemand anders: https://www.dpreview.com/forums/thread/4057185
Op basis van deze shots kan ik geen oordeel geven, ik hoop dat jij ze iets beter hebt.
Op basis van deze shots kan ik geen oordeel geven, ik hoop dat jij ze iets beter hebt.
help jezelf 
https://www.flickr.com/gp/122323654@N05/P46V5N
Bij mijn weten allemaal wide open, en focus peaking en magnification stonden uit. dus hoe goed de focus ligt is moeilijk te beoordelen voor de viewfinder. Ben geen olympus man, iik zou niet weten hoe ik het kon veranderen.
Dus ik zou zeker geen beslisingen nemen aan de hand van mijn brakke samples.
of is het toch en brakke lens... mmmm zoveel vragen.....
Ik heb ook de laowa 15 getest op mn a7, daar wist ik wel de focus magnification te vinden. Maarja, das voor een ander topic denk ik
Oja en de Irix 15 ook nog (beidde versies)
https://www.flickr.com/gp/122323654@N05/P46V5N
Bij mijn weten allemaal wide open, en focus peaking en magnification stonden uit. dus hoe goed de focus ligt is moeilijk te beoordelen voor de viewfinder. Ben geen olympus man, iik zou niet weten hoe ik het kon veranderen.
Dus ik zou zeker geen beslisingen nemen aan de hand van mijn brakke samples.
of is het toch en brakke lens... mmmm zoveel vragen.....
Ik heb ook de laowa 15 getest op mn a7, daar wist ik wel de focus magnification te vinden. Maarja, das voor een ander topic denk ik

[ Voor 37% gewijzigd door mrc4nl op 23-09-2016 00:05 ]
ora et labora
Thx!
De foto's, ook die op dpreview, vallen in ieder geval niet tegen. En het lensje is heerlijk klein. Pleeeease laat de resultaten van het productiemodel niet tegenvallen!
De foto's, ook die op dpreview, vallen in ieder geval niet tegen. En het lensje is heerlijk klein. Pleeeease laat de resultaten van het productiemodel niet tegenvallen!
En laat de prijs aantrekkelijk zijn!Twhomp schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 00:20:
Thx!
het is inderdaad een heel klein lensje.
alleen vond ik de diafragma ring nogal dicht bij de mount zitten en nogal vlak is ten opzichte van de barrel. op gevoel de juiste ring pakken is moeilijk.
alleen vond ik de diafragma ring nogal dicht bij de mount zitten en nogal vlak is ten opzichte van de barrel. op gevoel de juiste ring pakken is moeilijk.
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 23-09-2016 00:49 ]
ora et labora
Thx for the pics homie! Ziet er niet slecht uit toch? Hoekscherpte is best te doen lijkt het.
Ik heb al meer comments gelezen over die aperture ring. Hopelijk is dat allemaal beter met het uiteindelijke model.
Ik heb die raw files via dpreview gedownload, en ziet er allemaal best ok uit. Niets wereldschokkends, maar ook niks om me zorgen om te maken volgens mij
.
Ik las dat die Panasonic 8-18 kleiner was dan de 7-14 van ze, dus dat is iig positief.
Het wordt iig prijzen afwachten, ik hoop dat deze Laowa rond de 500 blijft.
Ik heb al meer comments gelezen over die aperture ring. Hopelijk is dat allemaal beter met het uiteindelijke model.
Ik heb die raw files via dpreview gedownload, en ziet er allemaal best ok uit. Niets wereldschokkends, maar ook niks om me zorgen om te maken volgens mij
Ik las dat die Panasonic 8-18 kleiner was dan de 7-14 van ze, dus dat is iig positief.
Het wordt iig prijzen afwachten, ik hoop dat deze Laowa rond de 500 blijft.
[ Voor 18% gewijzigd door Sjekster op 23-09-2016 22:11 ]
MMmm.. Bedoel je niet GX8 body only?Powerray2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:09:
De Gx80/GX85 is met lens voor die prijs beschikbaar.
BrittaWeij
Heb eindelijk mijn nieuwe 45mm f/1.8 kunnen proberen - wat een snelle lens! Ik heb alleen de 12-40mm f2.8 om mee te vergelijken, maar het is wel een verademing dat de lens zo klein is
Ben een beetje aan het rond kijken nu voor een 25mm f1.8, maar vergeleken met NL is Zwitserland wel een stuk goedkoper zeg. Ik dacht dat het altijd andersom was.
Hebben jullie nog tips voor de 45mm? Het is mijn eerste prime, ik ben benieuwd of ik de zoom heel erg ga missen...
Hebben jullie nog tips voor de 45mm? Het is mijn eerste prime, ik ben benieuwd of ik de zoom heel erg ga missen...
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
ha... dan hebben ze hem vandaag aangepast.... zal wel opnieuw zakkenhtc-kevin-OSx schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:17:
[...]
MMmm.. Bedoel je niet GX8 body only?
De Gx80/GX85 is met lens voor die prijs beschikbaar.
hier
word vermeld dat de oude? 14-140mm ook water en stof beschermd is. kan ik niet op eerdere reviews over de lens lezen. klopt dat wel?
Ik lees niet dat de dual IS werkt op deze lens 14-140(mkII?) maar omdat het een kit is mag ik aannemen dat dat zo is...
edit: "Firmware update for Pana 12-60mm & 14-140mm - adds Dual IS v2"
Dus blijkbaar kan je je bestaande lens updaten om geschikt te maken voor de G80 dual IS.
(wist dat er een chip inzat voor herkenning enzo maar firmware is nieuw voor mij.)
edit 2 : de 100-400mm krijgt ook dual IS en later nog max 10 andere lenzen.
hier te lezen
1299,- is even slikken maar hopelijk zakt dit nog naar 1099 oid....
Nu de shuttershock is aangepakt (vond ik voor zo'n dure camera bij de G7 een no go probleem) en overal nog meer verbeteringen zijn toegepast is de m43 DMC G serie wel erg interessant geworden ondanks de stevige prijs. hij word nu al overal gezien als een erg goede upgrade.
Wat me opvalt is dat HS video 120fps oid niet kan. is dit een fysieke beperking of een commerciele beperking?
word vermeld dat de oude? 14-140mm ook water en stof beschermd is. kan ik niet op eerdere reviews over de lens lezen. klopt dat wel?
Ik lees niet dat de dual IS werkt op deze lens 14-140(mkII?) maar omdat het een kit is mag ik aannemen dat dat zo is...
edit: "Firmware update for Pana 12-60mm & 14-140mm - adds Dual IS v2"
Dus blijkbaar kan je je bestaande lens updaten om geschikt te maken voor de G80 dual IS.
(wist dat er een chip inzat voor herkenning enzo maar firmware is nieuw voor mij.)
edit 2 : de 100-400mm krijgt ook dual IS en later nog max 10 andere lenzen.
hier te lezen
1299,- is even slikken maar hopelijk zakt dit nog naar 1099 oid....
Nu de shuttershock is aangepakt (vond ik voor zo'n dure camera bij de G7 een no go probleem) en overal nog meer verbeteringen zijn toegepast is de m43 DMC G serie wel erg interessant geworden ondanks de stevige prijs. hij word nu al overal gezien als een erg goede upgrade.
Wat me opvalt is dat HS video 120fps oid niet kan. is dit een fysieke beperking of een commerciele beperking?
[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 10-10-2016 00:05 . Reden: nieuwe info ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Net even op camerasize gekeken, omdat ik eens wilde zien wat het verschil in formaat was tussen de E-M10 en de E-M1. Is toch wel aanzienlijk! Niet zozeer de body, maar wel de handgrip. Die is echt heel groot bij de E-M1, in vergelijking. De E-M10 en E-M5 hebben een veel plattere grip. Aangezien ik niet echt zware pro lenzen heb, is zo'n kleinere grip voor mij meer dan genoeg.
Wellicht dat ik dus toch maar even wil afwachten wat bijvoorbeeld een E-M5 mark 3 zal gaan brengen.
Anyway, om een lang verhaal kort te maken: ik kwam daar in de lijst met lenzen al de Venus Optics Laowa 7.5 tegen, dus heb die gelijk maar even vergeleken met de 7-14 van Olympus. Daar werd ik wel even portie blij van

Echt veel handzamer!
Wellicht dat ik dus toch maar even wil afwachten wat bijvoorbeeld een E-M5 mark 3 zal gaan brengen.
Anyway, om een lang verhaal kort te maken: ik kwam daar in de lijst met lenzen al de Venus Optics Laowa 7.5 tegen, dus heb die gelijk maar even vergeleken met de 7-14 van Olympus. Daar werd ik wel even portie blij van

Echt veel handzamer!
[ Voor 5% gewijzigd door Sjekster op 19-10-2016 13:34 ]
Over het algemeen zal zo'n handgrip nooit verder uitsteken dan de lens die je gebruikt. Tenzij je die Olympus 14-42mm pancake kitlens of bijv de ontzettend platte Panasonic 20mm f/1.7 gebruikt. En het houdt toch echt een stukje prettiger vast met zo'n grip, ook als je niet de relatief grote/zware pro-lenzen gebruikt.Sjekster schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:34:
Net even op camerasize gekeken, omdat ik eens wilde zien wat het verschil in formaat was tussen de E-M10 en de E-M1. Is toch wel aanzienlijk! Niet zozeer de body, maar wel de handgrip.
Ik zeg ook niet dat het niet prettig vasthoudt hoor, maar de E-M10 houdt prettig genoeg vast
.
En kan ik toch zeker makkelijk in een jaszak steken, met lens. Met zo'n dikke grip aan de zijkant lukt dat vaak gewoon niet.
Zoals je zelf al zegt: met pancakes maakt het wellicht wel verschil. Laat ik nu net de 12-32 en 20 1.7 gebruiken
. Al die dikke pro lenzen wil ik eigenlijk niet, vanwege omvang en prijs.
Gewicht / formaat van E-M10 en E-M5 is voor mij genoeg uiteindelijk.
Toch vind ik die E-M1 II best interessant als vervanging voor mijn Canon 7D. Maar ik ben dan toch benieuwd hoeveel functies daarvan meekomen in een E-M5 III
En kan ik toch zeker makkelijk in een jaszak steken, met lens. Met zo'n dikke grip aan de zijkant lukt dat vaak gewoon niet.
Zoals je zelf al zegt: met pancakes maakt het wellicht wel verschil. Laat ik nu net de 12-32 en 20 1.7 gebruiken
Gewicht / formaat van E-M10 en E-M5 is voor mij genoeg uiteindelijk.
Toch vind ik die E-M1 II best interessant als vervanging voor mijn Canon 7D. Maar ik ben dan toch benieuwd hoeveel functies daarvan meekomen in een E-M5 III
[ Voor 17% gewijzigd door Sjekster op 19-10-2016 15:18 ]
Tja, het kan aan mij liggen, maar ik snap Olympus niet met die aankomende E-M1 II.
Hun E-M5 II en E-M1 zijn qua prijs en features eigenlijk al voorbijgestreefd door de Panasonic GX8 en de G80. I.p.v. een update uit te brengen in die midrange categorie, of de prijs van de E-M5 II te laten zakken, komen ze in december met een zeer dure top of the line camera. Ongetwijfeld gebundeld met de nieuwe 12-100 f/4.0 gaat dat rap richting de 2500-3000 euro. Voor dat soort bedragen zou ik veel eerder naar full frame kijken, of één van de recentere aps-c systeemcamera's (Fuji X-T2 bijv).
Hun E-M5 II en E-M1 zijn qua prijs en features eigenlijk al voorbijgestreefd door de Panasonic GX8 en de G80. I.p.v. een update uit te brengen in die midrange categorie, of de prijs van de E-M5 II te laten zakken, komen ze in december met een zeer dure top of the line camera. Ongetwijfeld gebundeld met de nieuwe 12-100 f/4.0 gaat dat rap richting de 2500-3000 euro. Voor dat soort bedragen zou ik veel eerder naar full frame kijken, of één van de recentere aps-c systeemcamera's (Fuji X-T2 bijv).
Fuji is 1 ding, maar voor de prijs van een EM-1 II krijg je echt geen vergelijkbare full frame camera, als het om features en snelheid gaat hoor.
De E-M1 II lijkt snelheid etc te krijgen die je enkel bij top of the line DSLRs terug vindt en die kosten wel even ietsje meer.
En als je die snelheid etc toch al niet nodig hebt, dan zal je waarschijnlijk ook niet geïnteresseerd zijn in de E-M1, maar eerder voor een 5 of 10 gaan.
Je moet natuurlijk niet alleen op sensorgrootte gaan vergelijken.
Die Fuji is btw zeker ook een mooie camera, maar ook daar zitten wel wat verschillen / nadelen t.o.v. van m43. Lensaanbod / grootte / prijs bijv. En geen IBIS.
Zou ik een Fuji weer kopen, dan ben ik uiteindelijk echt wel een stuk duurder uit, al is het alleen al vanwege het feit dat ik alle lenzen opnieuw moet aanschaffen (en die zijn niet goedkoop!).
Ik ben het verder wel met je eens dat ze wellicht wat vaker een refresh mogen doen van de goedkopere reeksen. Oly heeft effectief maar 3 reeksen over, de 10, 5 en 1 (Pen F etc laat ik even buiten beschouwing, die zijn even lastig te plaatsen).
De 5 heeft ook al een cyclus van 3 jaar, die zou ik eventueel wel vaker willen zien. Volgende komt volgens die tijdslijn pas begin 2018.
Aan de andere kant zie ik bij bijv. Panasonic door de bomen het bos soms niet meer, die hebben weer veel updates en verschillende lijnen.
Om over Sony nog maar niet te spreken...
De E-M1 II lijkt snelheid etc te krijgen die je enkel bij top of the line DSLRs terug vindt en die kosten wel even ietsje meer.
En als je die snelheid etc toch al niet nodig hebt, dan zal je waarschijnlijk ook niet geïnteresseerd zijn in de E-M1, maar eerder voor een 5 of 10 gaan.
Je moet natuurlijk niet alleen op sensorgrootte gaan vergelijken.
Die Fuji is btw zeker ook een mooie camera, maar ook daar zitten wel wat verschillen / nadelen t.o.v. van m43. Lensaanbod / grootte / prijs bijv. En geen IBIS.
Zou ik een Fuji weer kopen, dan ben ik uiteindelijk echt wel een stuk duurder uit, al is het alleen al vanwege het feit dat ik alle lenzen opnieuw moet aanschaffen (en die zijn niet goedkoop!).
Ik ben het verder wel met je eens dat ze wellicht wat vaker een refresh mogen doen van de goedkopere reeksen. Oly heeft effectief maar 3 reeksen over, de 10, 5 en 1 (Pen F etc laat ik even buiten beschouwing, die zijn even lastig te plaatsen).
De 5 heeft ook al een cyclus van 3 jaar, die zou ik eventueel wel vaker willen zien. Volgende komt volgens die tijdslijn pas begin 2018.
Aan de andere kant zie ik bij bijv. Panasonic door de bomen het bos soms niet meer, die hebben weer veel updates en verschillende lijnen.
Om over Sony nog maar niet te spreken...
Wanneer 180graden niet genoeg is: http://www.digitalrev.com...er-as-well-as-the-subject
Knap staaltje techniek.
Knap staaltje techniek.
Enkele dagen terug een Fujian 35mm 1.7 lens mogen ontvangen. Wat een enorm leuke lens! Ik kan hem zeker aanraden, vooral voor het geld (15 euro!). Het centrum van de foto's is scherp, de rest heeft een wazigheid om zich heen (dus niet alleen door de bokeh). Hierdoor kan je zonder externe effecten het onderwerp er echt uit laten springen. Voor het maken van video's in een binnensituatie is hij eigenlijk nog beter geschikt: door de lichtsterkte kan je zelfs in relatief donkere ruimtes moeiteloos filmen. Uiteraard heeft de lens ook zo zijn beperkingen/uitdagingen:
- bij full open is de scherptediepte erg klein, waardoor zelfs twee ogen dicht bijeen niet altijd tegelijk scherp zijn
- volledig manueel
- bij tegenlicht een vreemde lichte waas over het beeld. Geen lensflare. Het ziet er meer uit als een oude video-opname. Je hand als lens-cap gebruiken gaat dit tegen.
- geen mogelijkheid tot aflezen hoe ver je focust of wat je f waarde is
- onderwerp dient altijd in midden foto te staan. Naar de randen toe neemt de scherpte af.
Ook maar een lijstje met plussen:
- erg degelijke bouwkwaliteit: metaal, alles draait vloeiend
- erg lichtsterk
- mogelijkheid tot verkrijgen erg kleine scherptediepte
- extreem lage prijs
Mijn vraag: heeft iemand nog tips voor het handmatig scherpstellen? Ik gebruik nu focus peaking, maar ik zit er af en toe nog naast. Afstoppen helpt natuurlijk al veel, maar wellicht zijn er nog tips and tricks.
Tweede vraag: met deze lens is het erg leuk video's op te nemen. Nadeel: geen enkele vorm van OIS. Wandelend video schieten lijkt dan ook nergens op (ook niet met andere lenzen die wel OIS hebben trouwens). Nu dacht ik eraan om een Image Stabilizer/Steadycam te kopen. In China kosten die dingen erg weinig (http://www.ebay.com/itm/H...7690d4:g:H3oAAOSw2GlXIdl5). Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? Werkt het? Op Youtube kan ik met name ervaringen zien met duurdere Video Stabilizers.
- bij full open is de scherptediepte erg klein, waardoor zelfs twee ogen dicht bijeen niet altijd tegelijk scherp zijn
- volledig manueel
- bij tegenlicht een vreemde lichte waas over het beeld. Geen lensflare. Het ziet er meer uit als een oude video-opname. Je hand als lens-cap gebruiken gaat dit tegen.
- geen mogelijkheid tot aflezen hoe ver je focust of wat je f waarde is
- onderwerp dient altijd in midden foto te staan. Naar de randen toe neemt de scherpte af.
Ook maar een lijstje met plussen:
- erg degelijke bouwkwaliteit: metaal, alles draait vloeiend
- erg lichtsterk
- mogelijkheid tot verkrijgen erg kleine scherptediepte
- extreem lage prijs
Mijn vraag: heeft iemand nog tips voor het handmatig scherpstellen? Ik gebruik nu focus peaking, maar ik zit er af en toe nog naast. Afstoppen helpt natuurlijk al veel, maar wellicht zijn er nog tips and tricks.
Tweede vraag: met deze lens is het erg leuk video's op te nemen. Nadeel: geen enkele vorm van OIS. Wandelend video schieten lijkt dan ook nergens op (ook niet met andere lenzen die wel OIS hebben trouwens). Nu dacht ik eraan om een Image Stabilizer/Steadycam te kopen. In China kosten die dingen erg weinig (http://www.ebay.com/itm/H...7690d4:g:H3oAAOSw2GlXIdl5). Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? Werkt het? Op Youtube kan ik met name ervaringen zien met duurdere Video Stabilizers.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
TL;DR; Een niet al te bijzondere matig lichtsterke lens (f/1.7 is niet bijzonder) met een permanente laag vaseline. Focus schaal en diafragma aanduiding ontbreken 
Loop hier nou niet bepaald warm van om eerlijk te zijn

www.maartendeboer.net
Lol. Ieder z'n meuk zou ik zo maar zeggenVentieldopje schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:04:
TL;DR; Een niet al te bijzondere matig lichtsterke lens (f/1.7 is niet bijzonder) met een permanente laag vaseline. Focus schaal en diafragma aanduiding ontbreken
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Neuh, maar gezien de cropfactor van 2 heb je het over een lens van f/3.4. Daarom zijn er voor MFT ook lenzen met een veel groter diafragma (f/1.4, f/1.2, f/0.95). Dan heb je het over equivalenten van f/2.8, f/2.4 en f/1.9 wat je gerust lichtsterk kan noemen. Ook voor MFT begrippen is de f/1.7 dus niet heel erg lichtsterk.wcduck schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:51:
[...]
Lol. Ieder z'n meuk zou ik zo maar zeggen. Heb inmiddels al aardig wat lenzen (6), maar de Fujian 35mm is naar mijn mening de leukste om mee te spelen. Ik beschouw trouwens f/1.7 zeker wel als lichtsterk (eigenlijk alles tot f/2.0). Wellicht ligt het aan je eigen uitrusting waardoor je kijk wat vertroebelt over dergelijke lenzen. Ik heb nog niet echt objecten geschoten, vooral spelende kinderen. Ik zal wat foto's uploaden zodra ik wat minder privacy-gevoeligs heb vastgelegd.
Maar ik ben benieuwd hoe onscherp de lens aan de randen is, het klinkt niet als een positieve feature in ieder geval
offtopic:
Eigen gear heeft er niets mee te maken, ik ben ook begonnen met simpel spul en dat simpele spul is in der jaren alleen maar beter geworden.
Eigen gear heeft er niets mee te maken, ik ben ook begonnen met simpel spul en dat simpele spul is in der jaren alleen maar beter geworden.
www.maartendeboer.net
Ik heb de Fujian 35mm toevallig ook vorige week binnengekregen. Erg leuk om mee te spelen!
Wel wennen om handmatig scherp te stellen ja.
Wel wennen om handmatig scherp te stellen ja.
Leuke video, duitstalig, over sensorvergelijking en gevolgen tussen FF en MFT. Een Nikon D750 en de OM-D E-M1 worden vergeleken: YouTube: Fotokurs Spezial #3 2016 - Sensorvergleich mFT & Kleinbild
computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.
De prijs van de E-M1 Mark 2 komt op €2000 te liggen... Dat is wel erg fors, meer dan wat de Mark 1 koste bij release en de hoogste prijs van een Olympus topmodel tot nu toe. Mijn E-3 is aan vervanging toe en de E-M1 Mark 2 leek een mooie kandidaat, maar het prijskaartje maakt het ding een stuk minder interessant
Daar geloof ik niks vanRannasha schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:08:
Mijn E-3 is aan vervanging toe...
Ja maar, loonsverhogingen, dure onderdelen en de zwakke Yen!en de E-M1 Mark 2 leek een mooie kandidaat, maar het prijskaartje maakt het ding een stuk minder interessant
Het is een prachtig apparaat. Pro's zullen m wel kopen. En over een tijdje ook wel upgraders. Maar ik zie met die prijs mensen niet snel instappen in MFT, dat is wel jammer
Hij is bij mij inmiddels al van mijn wishlist verdwenen, haha! De body only prijs is bijna even hoog als de originele E-M1 + 12-40 2.8 bundel bij release. (En als ik berichten moet geloven was dit in delen van de wereld zelfs goedkoper).
Ik verbaas me in ieder geval over het gebrek aan info over de 18fps mode, wat volgens mij 1 van de weinige dingen is die deze camera moet onderscheiden van veel goedkopere modellen met nagenoeg zelfde beeldkwaliteit. Ik ben benieuwd wat reviews hier de komende tijd over gaan zeggen. 18fps is leuk, maar als de hitrate maar 50% is...
Ik verbaas me in ieder geval over het gebrek aan info over de 18fps mode, wat volgens mij 1 van de weinige dingen is die deze camera moet onderscheiden van veel goedkopere modellen met nagenoeg zelfde beeldkwaliteit. Ik ben benieuwd wat reviews hier de komende tijd over gaan zeggen. 18fps is leuk, maar als de hitrate maar 50% is...
Het is dan ook volstrekt geen instapcamera. Evenals flagship modellen van andere fabrikanten geen instapcameras zijn.Twhomp schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:58:
[...]
Daar geloof ik niks van![]()
[...]
Ja maar, loonsverhogingen, dure onderdelen en de zwakke Yen!![]()
Het is een prachtig apparaat. Pro's zullen m wel kopen. En over een tijdje ook wel upgraders. Maar ik zie met die prijs mensen niet snel instappen in MFT, dat is wel jammer
Wel een (te) flinke prijsverhoging van de E-M1.
Over een jaartje of drie maar eens kijken wat hij kost als de opvolger wordt aangekondigd. Dan kan die mooi mijn E-M10 vervangen.
Ik bedoel ook niet 'instappen' in de zin van dat het een instapcamera is. Het topmodel =! instapmodel, duh.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:22:
[...]
Het is dan ook volstrekt geen instapcamera. Evenals flagship modellen van andere fabrikanten geen instapcameras zijn.
Ik bedoel: stel iemand voor zonder enige foto equipment of iemand die wil gaan overstappen. Welk systeem moet die persoon dan kiezen? FF/APC DSLR? Mirrorless? Welke mirrorless? Als die persoon dan voor de pro lijn gaat, waarom zou die dan nog het MFT systeem kiezen? Voor het geld van een E-M1ii + 1 of 2 pro lenzen, kan je veel beter krijgen. De instap voor een pro in het MFT systeem is nu wel lastig verkoopbaar.
Mensen die al invested zijn, die upgraden wel. En pro's kopen het sowieso wel, die schrijven dan gewoon meer af. Maar instappers in het systeem? Dunno. En dat is jammer, want hoe meer MFT bodies er worden verkocht, hoe beter. Zeker met de dalende aantallen in totaal.
Robin Wong heeft al een uitgebreide review geschreven van de EM1 II: https://robinwong.blogspo...-e-m1-mark-ii-review.html
Nog twee reviews:
https://blog.mingthein.co...iew-olympus-e-m1-mark-ii/
http://www.camerajabber.c...om-d-e-m1-mark-ii-review/
En de Panasonic G80/G85 heeft een gold award gekregen van dpreview:
https://www.dpreview.com/...sonic-lumix-dmc-g85-g80/8
Op het tabblad 'Image Quality' kun je goed zien dat de sensor zonder AA filter scherper is dan de m43 camera's met 16mp sensor (bijv G7 of EM10II). Er zit eigenlijk geen verschil in details met de 20mp sensor in de GX8.
Wat misschien ook helpt is de nieuw ontworpen sluiter die heel goed is.
Het plan is dat ik in het voorjaar mijn GX7 ga inwisselen voor de G80
Nog twee reviews:
https://blog.mingthein.co...iew-olympus-e-m1-mark-ii/
http://www.camerajabber.c...om-d-e-m1-mark-ii-review/
En de Panasonic G80/G85 heeft een gold award gekregen van dpreview:
https://www.dpreview.com/...sonic-lumix-dmc-g85-g80/8
Op het tabblad 'Image Quality' kun je goed zien dat de sensor zonder AA filter scherper is dan de m43 camera's met 16mp sensor (bijv G7 of EM10II). Er zit eigenlijk geen verschil in details met de 20mp sensor in de GX8.
Wat misschien ook helpt is de nieuw ontworpen sluiter die heel goed is.
Het plan is dat ik in het voorjaar mijn GX7 ga inwisselen voor de G80
[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 02-11-2016 15:41 ]
Wat die persoon moet kiezen hangt af van het wensenlijstje van die persoon.Twhomp schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:53:
[...]
Ik bedoel ook niet 'instappen' in de zin van dat het een instapcamera is. Het topmodel =! instapmodel, duh.
Ik bedoel: stel iemand voor zonder enige foto equipment of iemand die wil gaan overstappen. Welk systeem moet die persoon dan kiezen? FF/APC DSLR? Mirrorless? Welke mirrorless? Als die persoon dan voor de pro lijn gaat, waarom zou die dan nog het MFT systeem kiezen? Voor het geld van een E-M1ii + 1 of 2 pro lenzen, kan je veel beter krijgen. De instap voor een pro in het MFT systeem is nu wel lastig verkoopbaar.
Waarom zou je bij de pro lijn gaan beginnen met fotografie? Als ik begin met een racefiets dan ga ik toch ook niet gelijk voor het model waar dat jaar ook de Tour de France mee wordt gereden door een professioneel team?
Als je gaat beginnen met fotografie dan heeft Olympus de vrij geweldige E-M10 Mark II voor je liggen of een van de goedkopere PEN modellen. Panasonic heeft overigens ook wat aantrekkelijke modellen.
Wat is beter? Dat ligt maar net aan je eisenlijstje. Maar m4/3 is nooit een budgetsysteem geweest als je dat soms dacht en zal het ook wel nooit worden. Ook toen ik mijn E-PL1 kocht waren er voor dat geld hele leuke alternatieven in dSLR land verkrijgbaar. Laat staan voor iemand die de E-P1 kocht.
De E-M1 Mark II is jammer genoeg nou eenmaal een vrij dure camera geworden, heeft overigens ook de specificaties die bij een vrij dure camera passen. Een concurrent is de (ook vrij geweldige) D500. Die zal je ongeveer net zoveel gaan kosten. En een FF met deze prestaties zal je nog veel meer gaan kosten.
Maar ook de E-M5 Mark II en E-M10 Mark II zijn gewoon goede camera's voor minder geld.
Als ik wil instappen in het Nikon systeem, kijk ik dan ook naar de prijs van de D5? D810? Of zelfs maar naar de D500? Nee, dan kijk ik naar de prijs van de D3400 of D5500.Mensen die al invested zijn, die upgraden wel. En pro's kopen het sowieso wel, die schrijven dan gewoon meer af. Maar instappers in het systeem? Dunno. En dat is jammer, want hoe meer MFT bodies er worden verkocht, hoe beter. Zeker met de dalende aantallen in totaal.
-laat ook maar-
[ Voor 83% gewijzigd door Twhomp op 02-11-2016 19:13 ]
Ik begrijp je wel, maar het punt is meer: welke consument stapt in een bepaald systeem door meteen een €2000 model te kopen? Nagenoeg niemand. Ja, de mensen die al professioneel spul hebben van een ander merk en willen overstappen (maar dat is overstappen, niet instappenTwhomp schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:03:
-laat ook maar-
Was het maar zo'n feest of niet.Universal Creations schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:20:
[...]
maar er komt bij mij zeer zelden iemand de winkel in die begint met fotografie en de deur uitloopt met een D500 en bijbehorende lenzen.
Wat de cameramarkt in Nederland op korte termijn ook wel eens goed zou kunnen doen is het nieuwe programma op RTL4 waarbij bekende Nederlanders (ja helaas, weer een blik bekende Nederlanders) fotografieopdrachten krijgen en de strijd met elkaar aangaan om het mooiste plaatje te leveren.
Ik had het beter 'overstappers' moeten noemen inderdaad. Het woord 'instappen' is te verwarrend. Ik bedoel dus mensen die voor het eerst aan de MFT gaan en dan niet de amateur/enthousiast (want die zullen vast lager beginnen inderdaad), maar de pro.
Want de oude pro's zweren bij DSLRs of wellicht zelfs rangefinders. Maar de nieuwe generatie zal toch echt verleid moeten worden tot MFT, want als de pro's je spullen niet gebruiken, dan is je systeem meteen minder levensvatbaar. En het is al zo sappelen dit jaar.
Want de oude pro's zweren bij DSLRs of wellicht zelfs rangefinders. Maar de nieuwe generatie zal toch echt verleid moeten worden tot MFT, want als de pro's je spullen niet gebruiken, dan is je systeem meteen minder levensvatbaar. En het is al zo sappelen dit jaar.
Het is maar net wat die Pro's eisen van het systeem. De E-M1 II zal voor een deel van de Pro's wel degelijk een oplossing kunnen zijn, maar er zitten ook haken en ogen aan voor anderen. Als je absoluut compact wil, dan is m4/3 de oplossing. Wil je absolute beeldkwaliteit (en geen fortuin uitgeven aan een PhaseOne middenformaat camera), dan moet je bij fullframe zijn. Wil je een optische zoeker en het beste AF systeem hebben voor wildlife en sportfotografie: Nikon D500. En zo kun je nog wel even doorgaan.
Mag ik even een paar vragen stellen als niet ingeweide? (ik ben de vermoedelijke instapper overigens.)
Begrijp ik nu uit deze posts dat M43 tanende is?
Komt dat door de flood van "goedkope" DSLR"S voor "hobby" fotografen die te horen gekregen hebben dat een grotere sensor beter is? (ik kijk altijd als ik rond loop naar de type camera's die ik voorbij zie komen met een dagje uit en ik zie verdacht veel DLSR's met vakantiezoom en PSAM op AI ingesteld staan. waardoor ik concludeer dat ik een instapper voorbij zie komen.of een zeer luie fotograaf... ;-P ) De M43 "s die ik zie staan veel vaker op A of S staan. Niks te nadelen over hun keuze overigens, De jpegs op IA van een DSLR zijn een stuk beter dan die van een compact dus de verbetering is zichtbaar.
Is de profesionele fotograaf (die gasten zoals de pers?) te conservatief om andere formaten te proberen of zijn de praktische voordelen van FF te groot?
En is het erg als m43 alleen gekocht word door enthousiastelingen?
Voor mij is als overstapper de premium 1" camera's of de M43 de sensor size de ideale formaat.
Compact, goede kwaliteit , Door de 2x crop bij m43 is de lens ook niet extreem zwaar groot (zie de 14-140mm) die is net zo groot als een 50mm dlsr.
Als je de hele dag rond loopt en niet alleen fotograferen als doel hebt is een lager gewicht erg prettig.
De All in one's 1" bridge versies (24-500mm bereik) hebben ook een hoge aantrekkingskracht als je gewoon makkelijk goede foto's wilt en ook uitstekende video mogelijkheden.
Een stapje verder kom je bij de m43 verwisselbare lens body's, andere ervaring, meer controle over de lens type/kwaliteit, uitbreidbaar, nog steeds uitstekende video kwaliteiten, (Dus ook een all in one maar dan met meerdere lensen om dat bereik te halen.)
Als ik de G7 bekeek hield dat shuttershock verhaal me tegen, (manual wisselen tussen E en M shutter om blur te voorkomen voor zo'n set ? geen zin an.)
Maar de G80 is van een heel andere klasse, vermoedelijk gericht op ons consumenten en niet op de pro's,
De prijs stelling vs een 1"bridge (1200-1900 euro) en G80 plus 14-140mm (1300 euro) is ook bemoedigend.
(Wel even wachten of ze dat schokkerige panning met video kunnen oplossen...)
Dus van mijn oogpunt is de m43 aantrekkelijker geworden, maar dat is vermoedelijk niet waar Rinaldo op doelde.
Komt dat door de flood van "goedkope" DSLR"S voor "hobby" fotografen die te horen gekregen hebben dat een grotere sensor beter is? (ik kijk altijd als ik rond loop naar de type camera's die ik voorbij zie komen met een dagje uit en ik zie verdacht veel DLSR's met vakantiezoom en PSAM op AI ingesteld staan. waardoor ik concludeer dat ik een instapper voorbij zie komen.of een zeer luie fotograaf... ;-P ) De M43 "s die ik zie staan veel vaker op A of S staan. Niks te nadelen over hun keuze overigens, De jpegs op IA van een DSLR zijn een stuk beter dan die van een compact dus de verbetering is zichtbaar.
Is de profesionele fotograaf (die gasten zoals de pers?) te conservatief om andere formaten te proberen of zijn de praktische voordelen van FF te groot?
En is het erg als m43 alleen gekocht word door enthousiastelingen?
Voor mij is als overstapper de premium 1" camera's of de M43 de sensor size de ideale formaat.
Compact, goede kwaliteit , Door de 2x crop bij m43 is de lens ook niet extreem zwaar groot (zie de 14-140mm) die is net zo groot als een 50mm dlsr.
Als je de hele dag rond loopt en niet alleen fotograferen als doel hebt is een lager gewicht erg prettig.
De All in one's 1" bridge versies (24-500mm bereik) hebben ook een hoge aantrekkingskracht als je gewoon makkelijk goede foto's wilt en ook uitstekende video mogelijkheden.
Een stapje verder kom je bij de m43 verwisselbare lens body's, andere ervaring, meer controle over de lens type/kwaliteit, uitbreidbaar, nog steeds uitstekende video kwaliteiten, (Dus ook een all in one maar dan met meerdere lensen om dat bereik te halen.)
Als ik de G7 bekeek hield dat shuttershock verhaal me tegen, (manual wisselen tussen E en M shutter om blur te voorkomen voor zo'n set ? geen zin an.)
Maar de G80 is van een heel andere klasse, vermoedelijk gericht op ons consumenten en niet op de pro's,
De prijs stelling vs een 1"bridge (1200-1900 euro) en G80 plus 14-140mm (1300 euro) is ook bemoedigend.
(Wel even wachten of ze dat schokkerige panning met video kunnen oplossen...)
Dus van mijn oogpunt is de m43 aantrekkelijker geworden, maar dat is vermoedelijk niet waar Rinaldo op doelde.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Nee hoor. Enkel dat het nieuwe topmodel van Olympus zich uit de markt lijkt te prijzen. Er is nog steeds een heel groot aanbod aan m43 bodies en objectieven voor allerlei budgetten.copykat schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:15:
Mag ik even een paar vragen stellen als niet ingeweide? (ik ben de vermoedelijke instapper overigens.)
FF heeft duidelijke praktische voordelen en ook wat praktische nadelen. Maar het voornaamste aspect is dat een professionele fotograaf niet snel van systeem zal wisselen. Die heeft immers flink geinvesteerd in objectieven en accesoires en een systeem-wissel is daarom een flinke kostenpost.Is de profesionele fotograaf (die gasten zoals de pers?) te conservatief om andere formaten te proberen of zijn de praktische voordelen van FF te groot?
Daarnaast is er ook een tijdsinvestering nodig. Verschillende camera's van hetzelfde merk hebben vaak zeer vergelijkbare button-layouts en menu-structuren, waardoor binnen een merk van camera wisselen vrij soepel gaat, maar als je overstapt naar een ander merk, dan kost dit tijd om te wennen. Voor een hobbyist is dit niet zo'n probleem, die vindt het mogelijk zelfs leuk om dingen weer opnieuw te leren. Een professional moet echter de volgende dag weer aan de slag en wordt dan weer afgerekend op de kwaliteit van het product.
Dat pro's niet snel van systeem wisselen is zeer logisch.
Op zich niet. Hoewel de pro-markt lucratief is, is deze ook veel kleiner dan de mainstream markt. Wat wel meewerkt is dat het gebruik door professionals naamsbekendheid en marketing-potentieel met zich meebrengt. Mensen zien bij een belangrijk evenement een rij fotografen met C/N camera's en objectieven staan en zullen deze merken daarom sneller met kwaliteit associeren en dat speelt mee wanneer ze een €500 instap-ILC willen kopen.En is het erg als m43 alleen gekocht word door enthousiastelingen?
@Rannasha: bedankt voor je heldere uitleg. :-)
Is ook de Canikon service voor pro's niet van belang? Wanneer die als een zinvolle toevoeging wordt ervaren moet je maar afwachten of je daar bij de andere merken (3/4) ook op kunt vertrouwen.Rannasha schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:38:FF heeft duidelijke praktische voordelen en ook wat praktische nadelen. Maar het voornaamste aspect is dat een professionele fotograaf niet snel van systeem zal wisselen. Die heeft immers flink geinvesteerd in objectieven en accesoires en een systeem-wissel is daarom een flinke kostenpost.
Raar maar waar: het 3/4 formaat wordt eerder met hobbyisme geassocieerd dan het oude vertrouwde kleinbeeld formaat. Volslagen irrelevant zou je zeggen, maar mijn ervaring is dat het wel degelijk meespeelt.
Met de E-M1ii speelt Olympus daar inderdaad op in:Walker78 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:31:
[...]
Is ook de Canikon service voor pro's niet van belang?
https://www.olympus-europ...es/pro_service/index.html
Maar ik moet zeggen:
Ik heb mijn E-P5 laten "repareren" door Olympus, de bekende haperende rear dial. Zonde van mijn verzendkosten, die hebben er niks aan gedaan. Ben benieuwd of de pro's betere service krijgen.
Maar goed:ook genoeg horrorverhalen over Canon of Nikon.
Ja imo slaat Olympus de plank echt volledig mis met dit model en vooral de bijbehorende prijsstelling.Rannasha schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:08:
De prijs van de E-M1 Mark 2 komt op €2000 te liggen... Dat is wel erg fors, meer dan wat de Mark 1 koste bij release en de hoogste prijs van een Olympus topmodel tot nu toe. Mijn E-3 is aan vervanging toe en de E-M1 Mark 2 leek een mooie kandidaat, maar het prijskaartje maakt het ding een stuk minder interessant
Tja, pro's die echt zweren bij zo min mogelijk gewicht en een relatief compact formaat zullen wellicht blij worden van dit ding. En er zal wel genoeg marge op zitten om het nog tot een relatief succes te maken.
Maar ik kan me geen consument/prosumer voorstellen die dit soort bedragen uitgeeft voor een mft-camera....hoe snel en goed ie ook mag zijn. Voor dit soort bedragen kijk je toch meteen naar APS-C of FF? Fuji X-T2, Sony 6500, Nikon D500, etc.
Volgens mij betaal je vooral voor de indrukwekkende specs en features. Ik kan me niet voorstellen dat het qua beeldkwaliteit echt een sprong vooruit zal zijn. Blijft mft...
Dat is tegenwoordig wel jammer. Sensors e.d. zijn waarschijnlijk al dermate goed dat het qua beeldkwaliteit moeilijk is nog echt stappen te maken. AA-filter eruit, iets meer megapixel; dat lijkt het wel zo'n beetje. Voor 2000 euro verwacht je toch ook een killer IQ, maar ik denk niet dat het heel anders/beter zal zijn dan de G80 of de GX8.
En over die twee Panasonics gesproken. Olympus heeft nu eigenlijk weinig concurrerends op dit midrange terrein. De E-M5 II is nog altijd duurder dan G80 of de GX8 en biedt simpelweg minder value. Olympus prijst zich aardig uit de markt...
Prijsstijing van EM1 mk2 t.o.v. van EM1 mk1 heeft ook te maken met het grote koersverschil (23% !!!) EUR/YEN van vandaag met 2-3 jaar geleden (bedank Draghi maar) en met stijgende lonen en kosten voor onderdelen.
Welk vergelijkbaar model ken jij wat veel aantrekkelijker geprijsd is?Koekiemonsterr schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:32:
[...]
Ja imo slaat Olympus de plank echt volledig mis met dit model en vooral de bijbehorende prijsstelling.
Ik kan eigenlijk enkel de D500 noemen en die zit in dezelfde prijsklasse.
Deze camera is nou eenmaal niet bedoeld voor iedereen, ook niet voor mij. Deal with it.
Dus kritiek op Olympus mag niet?Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:30:
[...]
Welk vergelijkbaar model ken jij wat veel aantrekkelijker geprijsd is?
Ik kan eigenlijk enkel de D500 noemen en die zit in dezelfde prijsklasse.
Deze camera is nou eenmaal niet bedoeld voor iedereen, ook niet voor mij. Deal with it.
Er is geen echt vergelijkbaar model in de mft-range, ik zou bijna zeggen: gelukkig maar. De D500 noemde ik al, en waarschijnlijk is voor het gros de Sony 6300/6500, X-T2 ook nog meer dan snel genoeg.
Voor zover de geïnteresseerde met wat minder snelheid enzo genoegen kan nemen, zou ik blindelings voor de G80/GX8 gaan en het geld dat je bespaart steken in glas. Dit zijn niet direct vergelijkbare modellen, maar ze vormen imo wel de sweet spot in de mft range qua prijs/value. 2000 euro gaat echt nergens over.
Van mij mag je op alles en iedereen kritiek hebben. Vrijheid van meningsuiting is immers een groot goed. Diezelfde vrijheid hebben anderen dan vanzelfsprekend ook.Koekiemonsterr schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:40:
[...]
Dus kritiek op Olympus mag niet?
Zowel de E-M1 II en de D500 zijn vrij specifiek op een bepaalde taak gericht. Namelijk snelheid en dat kost klauwen aan onderzoek, ontwikkeling en onderdelen.Er is geen echt vergelijkbaar model in de mft-range, ik zou bijna zeggen: gelukkig maar. De D500 noemde ik al, en waarschijnlijk is voor het gros de Sony 6300/6500, X-T2 ook nog meer dan snel genoeg.
Voor het gros is de E-M10 II snel genoeg. Dit soort camera's zijn echter niet ontwikkeld voor het gros. Dit soort camera's worden gemaakt om een zeer kleine en specifieke doelgroep te dienen. Goedkopere modellen als de E-M5 II en E-M10 II zullen een veelvoud aan verkopen behalen. Daarnaast zijn flagship camera's bedoeld als een showcase van wat een camerafabrikant in redelijkheid kan bereiken en de technologie ontwikkeld voor zulke camera's zal uiteindelijk door de cameralijn heen sijpelen.
Jij vind het nergens over gaan, dat is een mening. Ik zal deze camera ook niet kopen, ook niet als die 1500 euro was overigens. En ja, Panasonic heeft hele mooie alternatieven voor als het allemaal niet zo over the top hoeft. Olympus zelf ook.Voor zover de geïnteresseerde met wat minder snelheid enzo genoegen kan nemen, zou ik blindelings voor de G80/GX8 gaan en het geld dat je bespaart steken in glas. Niet direct vergelijkbare modellen, maar dat die vormen imo wel de sweet spot in de mft range. 2000 euro gaat echt nergens over.
En toch, volgens 43rumors:
De E-M1ii verkoopt als een tierelier (althans, op Amazon):
Meest verkochte mirrorless op dit moment
En overall ook niet slecht
Zullen dit alle pro-orders zijn? Ben benieuwd hoeveel stuks er verkocht gaan worden.
De E-M1ii verkoopt als een tierelier (althans, op Amazon):
Meest verkochte mirrorless op dit moment
En overall ook niet slecht
Zullen dit alle pro-orders zijn? Ben benieuwd hoeveel stuks er verkocht gaan worden.
Het kan aan mij liggen, maar ik snap de discussie niet tussen MFT-formaat en prijs. Veel mensen lijken over de prijs te vallen omdat je voor hetzelfde geld een andere camera kan kopen met grotere sensor. Maar een sensor is toch maar een deel van wat een camera/systeem maakt? Afhankelijk van wat en hoe je fotografeert zal een bepaald een systeem je voorkeur hebben, maar waarom is MFT dan zo 'verkeerd'?
MFT is totaal niet verkeerd. Sterker nog, MFT is geweldigPL JNS schreef op donderdag 03 november 2016 @ 18:49:
..., maar waarom is MFT dan zo 'verkeerd'?

Maar MFT is nieuw en moet opboksen tegen:
- Grotere sensoren: FF en APC regeren.
- Bekendere merken: Canon/Nikon is erg gevestigd.
- Grotere camera's: DSLR's worden nog steeds als profi gezien.
- IQ: eerlijk is eerlijk, qua ruis en iso zijn de FF/APC sensoren gewoon beter.
MFT heeft zijn eigen bestaansrecht, dat is zeker. En het heeft enorme voordelen: klein, lichtgewicht, open source, prachtig glas.
Maar betaalbaar is nu zo langzamerhand geen winnende factor meer. En dat is jammer. Voor onze portemonnees, maar wellicht ook voor het ecosysteem. Wellicht.
En ja, MFT-ers moesten zich altijd al verdedigen tegen dooddoeners:
- Cropfactor 2.
- Waar is je DoF?
- Geen ultrawide.
En nu komt er dus de volgende bij:
- Te dure flagship: voor dat geld koop je een betere IQ
Allemaal waar, maar dat weten MFT-ers ook wel en toch kiezen we voor dit systeem.
Het is jammer dat in sommige mensen hun ogen je alleen mag afwijken van de norm als je op ALLE punten beter uit bent. En dat is onzin. (sowieso zou de norm dan gewoon opschuiven, maar goed)
Maar vandaar de 'defensiveness'. Ik ben blij dat we op GoT toch wat inhoudelijker zijn.
Flagship bij FF kost 6k+, dus zo duur is de E-M1 II dan ook niet meer
Eigenlijk vind ik 2k voor de body en zeg 1k per pro-lens niet heel "duur". Tuurlijk, het is een hoop geld, maar duur?
laat maar, las het denk ik niet goed
[ Voor 94% gewijzigd door Prozac[NL] op 04-11-2016 00:25 ]
Ik heb momenteel een olympus E-M10 II met de 14-150 lens.
Deze combi is gebruikt op vakantie vanwege het gemak in een rondreis situatie.
Ondanks dat de lens redelijke resultaten produceert is het uiteraard niet 'je van het' qua scherpte en zeker met minder licht moet de iso rap omhoog.
Ik wil dan ook meer gaan werken met primes vanwege de betere scherpte en lichtsterkte.
Om te beginnen wil ik me meer gaan richten op portret fotografie.
Ik dacht er eerst aan om de 45mm 1.8 te kopen omdat deze optisch goed is en betaalbaar.
Echter is er nu ook een cashback voor de 60 2.8 macro.
Macro fotografie lijkt me ook erg interessant en ik lees her en der berichten dat men deze lens ook gebruikt voor portret fotografie ondanks dat je iets verder van je onderwerp dient te staan.
Is er iemand die hier ervaring in heeft of hier in kan adviseren?
Deze combi is gebruikt op vakantie vanwege het gemak in een rondreis situatie.
Ondanks dat de lens redelijke resultaten produceert is het uiteraard niet 'je van het' qua scherpte en zeker met minder licht moet de iso rap omhoog.
Ik wil dan ook meer gaan werken met primes vanwege de betere scherpte en lichtsterkte.
Om te beginnen wil ik me meer gaan richten op portret fotografie.
Ik dacht er eerst aan om de 45mm 1.8 te kopen omdat deze optisch goed is en betaalbaar.
Echter is er nu ook een cashback voor de 60 2.8 macro.
Macro fotografie lijkt me ook erg interessant en ik lees her en der berichten dat men deze lens ook gebruikt voor portret fotografie ondanks dat je iets verder van je onderwerp dient te staan.
Zowel de 45mm als de 60mm zijn een stuk lichtsterker (vooruitgang).Frank_P schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:39:
Beide lenzen zullen in staat zijn scherpere foto's op te leveren (vooruitgang).
Je kan echter alleen zelf bepalen of het brandpunt van 45mm lens of 60mm beter bij je past. Ikzelf heb de 45mm en zou de 60mm veel te krap vinden (voor het doel waarvoor ik hem gebruik). Een advies dat bij dit soort overwegingen vaak wordt gegeven is om je zoomlens eens vast te zetten op het betreffende brandpunt en eens te kijken hoe dat bevalt.
Voor portretten zou ik toch voor de 45mm gaan. De 1 1/3 stop extra lichtsterkte is gewoon heel fijn en vooral de extra scherptediepte dat dit geeft is een groot voor argument. Dus tenzij je echt heel graag macro's gaat doen zou ik 'gewoon' voor de 45mm gaan.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
En mocht je 60mm willen is de Sigma 60 Art naturlijk ook een hele mooie (en goedkope) optieamphora schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:05:
Voor portretten zou ik toch voor de 45mm gaan. De 1 1/3 stop extra lichtsterkte is gewoon heel fijn en vooral de extra scherptediepte dat dit geeft is een groot voor argument. Dus tenzij je echt heel graag macro's gaat doen zou ik 'gewoon' voor de 45mm gaan.
ora et labora
Iemand een goede ervaring met Voigtlander Nokton lensen?
Ik ben van plan om er 1 aan te schaffen, voor mijn GX8.
Ik heb nu alleen 3 Panasonic lenzen: 14/42mm T3.5 , 42.5mm T1.7 ,14mm T2.5.
Zou graag weten wat ik er van kan verwachten voornamelijk voor film.
Ik ben van plan om er 1 aan te schaffen, voor mijn GX8.
Ik heb nu alleen 3 Panasonic lenzen: 14/42mm T3.5 , 42.5mm T1.7 ,14mm T2.5.
Zou graag weten wat ik er van kan verwachten voornamelijk voor film.
BrittaWeij
Bedankt voor jullie advies.
Ik heb inderdaad mijn zoomlens even gebruikt om de verschillende brandpunten te proberen.
Ik denk dat 45mm dan toch mijn voorkeur heeft boven 60mm.
De 60mm Sigma is in principe ook een mooie (en goedkope optie) maar dan zou ik toch liever de olympus kopen i.v.m. de macro functionaliteit.
Ik heb inderdaad mijn zoomlens even gebruikt om de verschillende brandpunten te proberen.
Ik denk dat 45mm dan toch mijn voorkeur heeft boven 60mm.
De 60mm Sigma is in principe ook een mooie (en goedkope optie) maar dan zou ik toch liever de olympus kopen i.v.m. de macro functionaliteit.
Ik heb dit weekend een 2e hands 60mm macro gekocht. Ik kan hem zeker aanraden. Zowel voor macro als voor een 60mm prime.
Heeft iemand goede ervaringen met compatibele batterijen voor de Olympus OM-D EM5?
(Type BLN-1)
Ik lees op verschillende fora dat compatibele batterijen wel in het toestel werken maar dat:
- ze ofwel minder capaciteit hebben dan het origineel, ondanks ze meer capaciteit aangeven (2000mah ipv de originele 1220 d mah)
- ze werken op 7.4 V ivp 7.6V en dat originele batterijlader ze niet correct laadt waardoor reeds mindere capaciteit nog minder wordt.
- ze soms totaal niet door de originele lader geladen kunnen worden
- ze soms enkel in een eigen lader werken waarin dan de originele batterijen niet geladen kunnen worden.
- er namaak Olympus batterijen in omloop zijn met mindere capaciteit.
Ik ben niet op zoek naar de allergoedkoopste batterij, deze mogen gerust 20-30 euro kosten als ze maar goed werken en minstens ook de +/-300 opnames meegaan.
Een totaal oplossing: compatibele batterijen + usb-lader vind ik anders ook wel aantrekkelijk
(Type BLN-1)
Ik lees op verschillende fora dat compatibele batterijen wel in het toestel werken maar dat:
- ze ofwel minder capaciteit hebben dan het origineel, ondanks ze meer capaciteit aangeven (2000mah ipv de originele 1220 d mah)
- ze werken op 7.4 V ivp 7.6V en dat originele batterijlader ze niet correct laadt waardoor reeds mindere capaciteit nog minder wordt.
- ze soms enkel in een eigen lader werken waarin dan de originele batterijen niet geladen kunnen worden.
Ik ben niet op zoek naar de allergoedkoopste batterij, deze mogen gerust 20-30 euro kosten als ze maar goed werken en minstens ook de +/-300 opnames meegaan.
Een totaal oplossing: compatibele batterijen + usb-lader vind ik anders ook wel aantrekkelijk
Ik gebruik nu een jaar twee BLN-1 batterijen. Ze bevallen goed en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik merk niet een extreem verschil in hoe lang ze meegaan in vergelijking met de officiële Olympus batterij.DinoBe schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:57:
Heeft iemand goede ervaringen met compatibele batterijen voor de Olympus OM-D EM5?
(Type BLN-1)
Let er wel op dat de knock-offs 'ongechipt' kunnen zijn en dus hun waarde niet doorgeven aan de camera. Op zich niet erg, maar hou er dan wel rekening mee dat je niet kan zien wanneer de batterij leeg is.
7.4V vs 7.6V is trouwens de 'leeg' voltage, niet het laad-voltage.
Verder gebruik ik originele Olympus en knock-off Patona batterijen.
Een setje batterijen + lader kost je dan 25 euro excl. verzenden.
En ja, die zijn 1050 of 1140mAh ipv 1220mAh. Daar valt goed mee te leven.
Thuis laadt ik ze op in hun eigen merk lader.
On the road laad ik alles in de Patona lader (de Olympus lader is a) niet heel klein en b) heeft geen auto-plug). Waarschijnlijk worden de Olympus batterijen daarmee minder vol geladen. Maar ik let niet goed genoeg op om het verschil te merken.
Nooit problemen gehad.
7.4V vs 7.6V is trouwens de 'leeg' voltage, niet het laad-voltage.
Verder gebruik ik originele Olympus en knock-off Patona batterijen.
Een setje batterijen + lader kost je dan 25 euro excl. verzenden.
En ja, die zijn 1050 of 1140mAh ipv 1220mAh. Daar valt goed mee te leven.
Thuis laadt ik ze op in hun eigen merk lader.
On the road laad ik alles in de Patona lader (de Olympus lader is a) niet heel klein en b) heeft geen auto-plug). Waarschijnlijk worden de Olympus batterijen daarmee minder vol geladen. Maar ik let niet goed genoeg op om het verschil te merken.
Nooit problemen gehad.
[ Voor 20% gewijzigd door Twhomp op 09-11-2016 14:52 ]
Dit topic is gesloten.