Ik gebruik als tweede batterij ook al een tijdje een jupio in mijn EM-10. Ik heb niet de indruk dat deze minder lang meegaat dan de originele van olympus. Ook van die problemen met opladen heb ik nooit last gehad.
Ik heb tijdens mijn vakantie ook een 2e batterij van Jupio gebruikt voor mijn E-M10II. Hij laadt prima in de originele lader en geeft ook zijn waardes netjes door aan de camera.
Echter ik had het idee dat hij wat minder lang mee ging dan de originele, maar dat is lastig te vergelijken.
Echter ik had het idee dat hij wat minder lang mee ging dan de originele, maar dat is lastig te vergelijken.
ora et labora
Erg verleidelijk, Vraag mij echter al sinds gisteravond af of deze camera de moeite nog loont tegenover een recentere E-M5 Mk II of Pen F.
Heb nu al een tijdje de E-M10 Mk II (Naast een Nikon D600 die ik helemaal niet meer gebruik) en hoewel ik hem nog maar weinig gebruikt heb is het wel duidelijk dat mft hoogstwaarschijnlijk voor mij het meest geschikte systeem is.
Enige waar ik mij bij deze camera aan stoor is het comfort, Zelfs met de optionele grip moet ik mijn hand teveel naar de form van camera toe forceren waardoor het erg onprettig werken is.
Edit, Camera er een bij gepakt: Comfort (met optionele grip) is redelijk zolang ik de rechterhand enkel gebruik voor de bediening en het gewicht met de linkerhand draag, Bij bediening zit ik dan echter nog steeds de rechterhand in een houding te forceren welke ik als zeer onprettig ervaar.
De voor de hand liggende alternatieven zijn dan een E-M1 of een E-M5 Mk II met HLD-8, Waarbij ik van die laatste begrepen heb dat het comfort toch iets minder is dan de E-M1. Een E-M1 Mk II ligt ver buiten budget (Max €1000,- voor enkel de camera) en eigenlijk geld dat momenteel ook voor de E-M5 Mk II met HLD-8 (€1200,- of meer zo uit het hoofd)
Rest mij dus eigenlijk maar twee vragen, Want ik weet nog dat de E-M1 mij prettig in de hand lag toen ik ze enige tijd geleden alle drie (E-M1, E-M5&10 Mk II) en een paar Panasonics uitgebreid geprobeerd had:
*Is de E-M1 zijn geld waard voor 699,- of zijn er betere/andere alternatieven binnen mft die ik over het hoofd zie?
Gaat dan puur om fotografie (Doe geen video en ben dat ook niet van plan) van natuur en klassieke auto's (in musea) beide zowel overzicht als close up (bloemen/planten en andere details) en daarnaast het vastleggen van niet al te grote Lego bouwwerken met eventueel gebruik van focus stacking.
*Hoe zit dat precies met die gratis HLD-7, Krijg je die vanuit de winkel meegeleverd of moet je die met een formulier claimen bij Olympus Nederland? Kan daar niets over vinden namelijk en bij bijvoorbeeld Cameranu.nl staat er niets over vermeld bij de camera.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Foto hans keuzekamp heeft een black Friday deal op de E-M5 Mk II, Body only voor 899,- waar via Olympus nog eens 100,- cashback afgaat.
Komt de keuze neer op de E-M1 voor 699,- inclusief vertical grip tegen de E-M5 Mk II voor 799,-
Van wat ik zelf heb kunnen vinden zou met de huidige firmware versies de E-M 5ii iets betere IBIS hebben en High Res Photo mode (Wat zich beperkt tot statiefgebruik, en dus voor mij alleen thuis bruikbaar) en een meegeleverde flitser die richtbaar is. En heeft de E-M1 betere C-AF door de PDAF op de sensor en een hogere flash sync speed plus uit de doos al een fijnere grip (subjectief), Verder bieden ze dezelfde features en hardware. Correct?
Heb nu al een tijdje de E-M10 Mk II (Naast een Nikon D600 die ik helemaal niet meer gebruik) en hoewel ik hem nog maar weinig gebruikt heb is het wel duidelijk dat mft hoogstwaarschijnlijk voor mij het meest geschikte systeem is.
Enige waar ik mij bij deze camera aan stoor is het comfort, Zelfs met de optionele grip moet ik mijn hand teveel naar de form van camera toe forceren waardoor het erg onprettig werken is.
Edit, Camera er een bij gepakt: Comfort (met optionele grip) is redelijk zolang ik de rechterhand enkel gebruik voor de bediening en het gewicht met de linkerhand draag, Bij bediening zit ik dan echter nog steeds de rechterhand in een houding te forceren welke ik als zeer onprettig ervaar.
De voor de hand liggende alternatieven zijn dan een E-M1 of een E-M5 Mk II met HLD-8, Waarbij ik van die laatste begrepen heb dat het comfort toch iets minder is dan de E-M1. Een E-M1 Mk II ligt ver buiten budget (Max €1000,- voor enkel de camera) en eigenlijk geld dat momenteel ook voor de E-M5 Mk II met HLD-8 (€1200,- of meer zo uit het hoofd)
Rest mij dus eigenlijk maar twee vragen, Want ik weet nog dat de E-M1 mij prettig in de hand lag toen ik ze enige tijd geleden alle drie (E-M1, E-M5&10 Mk II) en een paar Panasonics uitgebreid geprobeerd had:
*Is de E-M1 zijn geld waard voor 699,- of zijn er betere/andere alternatieven binnen mft die ik over het hoofd zie?
Gaat dan puur om fotografie (Doe geen video en ben dat ook niet van plan) van natuur en klassieke auto's (in musea) beide zowel overzicht als close up (bloemen/planten en andere details) en daarnaast het vastleggen van niet al te grote Lego bouwwerken met eventueel gebruik van focus stacking.
*Hoe zit dat precies met die gratis HLD-7, Krijg je die vanuit de winkel meegeleverd of moet je die met een formulier claimen bij Olympus Nederland? Kan daar niets over vinden namelijk en bij bijvoorbeeld Cameranu.nl staat er niets over vermeld bij de camera.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Foto hans keuzekamp heeft een black Friday deal op de E-M5 Mk II, Body only voor 899,- waar via Olympus nog eens 100,- cashback afgaat.
Komt de keuze neer op de E-M1 voor 699,- inclusief vertical grip tegen de E-M5 Mk II voor 799,-
Van wat ik zelf heb kunnen vinden zou met de huidige firmware versies de E-M 5ii iets betere IBIS hebben en High Res Photo mode (Wat zich beperkt tot statiefgebruik, en dus voor mij alleen thuis bruikbaar) en een meegeleverde flitser die richtbaar is. En heeft de E-M1 betere C-AF door de PDAF op de sensor en een hogere flash sync speed plus uit de doos al een fijnere grip (subjectief), Verder bieden ze dezelfde features en hardware. Correct?
[ Voor 24% gewijzigd door Sato op 26-11-2016 02:44 ]
Voor zover ik weet is de E-M1 ook beter bestand tegen vallen, E-M5 II is Dust Freeze en Splash proof, E-M1 heeft daar ook shock proof bij.Sato schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 19:36:
En als het uitmaakt, de Panasonic 20MM F1.7 II heeft geen last van hoge iso banding op de E-M1, wel op de E-M5II, de sensor in de E-M1 is wat anders
E-M1 heeft grotere foto buffer, en ik dacht ook gelezen te hebben dat ie sneller opstart, maar daar kan ik nou net weer geen quote van vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Eeruku op 26-11-2016 14:26 ]
Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.
Vandaag even kunnen spelen met een E-M1 II. Het is echt wel een heel fijne camera geworden, tenminste wat ik er zo van ervaren heb en wat ik er van gezien heb. De nieuwe 25mm zat erop, ook dat is wel een prachtig objectief geworden.
Kleine update:
Het is een OMD E-M1 met gratis grip en 5 jaar garantie geworden, Camera zal als het meezit morgen al in huis zijn grip was niet op voorraad en wordt na geleverd.
Daarmee is het nu tijd om mijzelf te gaan oriënteren op het maken van een definitive glaskeuze.
En die is niet makkelijk, Zie voor mijzelf drie mogelijkheden:
* Enkel primes
* Primes + de 12-40mm f/2.8 PRO of de nieuwe 12-100 f/4 PRO
* 12-40mm & 40-150mm f/2.8 PRO
Voor alle drie valt er wel iets te zeggen en dat ga ik hieronder ook doen.
Tot nog toe met mijn dslr's enkel met primes geschoten (heel even met 18-55 kitlens) 35mm, 50mm + 105mm op crop (dx) en 50mm + 105mm op fullframe (fx), daar ook het nodige van geleerd.
Lens wisselen in het veld heb ik nooit gedaan, En wil ik ook niet. Voor sommige situaties waarbij ik de camera meewil is één prime echter te weinig en zou een 12-100/14-140mm zoomlens dan ook prettiger zijn, Dit zit deels buiten de hobby fotografie want het betreft dan ook familie dagjes weg.
Andere optie is twee camera's met beide een prime (normale focal lengt en tegen tele aan, zeg een 20/25mm en een 45 of 60mm) maar betekent inherent ook meer gewicht en volume om mee te dragen.
Al blijft dat gewicht met twee primes wel ver onder dat van twee body's met 12-40 en 40-150 f/2.8 PRO, Al vraag ik mij af of ik die 40-150mm f/2.8 PRO wel moet willen gezien het gewicht en formaat.
Gevoelsmatig ligt de voorkeur op moment dan ook bij primes + eventueel een zoom.
Voor het tele deel (iets waar ik nooit echt iets mee gedaan heb/heb kunnen doen) heb ik de 40-150mm R die bij mijn E-M10 II kit zat.
Dan zou het voor de hand liggen dat ik hetzelfde zou willen als ik op mijn Nikon heb/had, Omgerekend een 25mm voor de 50mm en een 45mm of 60 mm ter vervanging van de 105mm maar dat is echter niet zo:
De 50mm ben ik nooit echt dol op geweest, Had vaak toch het gevoel liever een 40+60 gehad te hebben.
Waaruit ik dan concludeer dat in dit bereik de 12-40 misschien nog wel eens de beste keuze kan zijn, Met een 45mm f/1.8 en eventueel de 75 f/1.8 erbij.
Wat betreft de 105mm macro, Die heb ik zover ik mij kan herinneren nooit echt als macrolens gebruikt. Enkel voor close-ups van bloemen en planten een heel soms voor portret, Wat dat betreft is de Olympus 60mm Macro voor mij dan ook geen noodzaak. Wel is het een zeer mooie, scherpe en vooral ook betaalbare lens die tevens weather sealed is.
Waar heb ik dan wel behoefte aan:
In elk geval heb ik een scherpe lens nodig voor studio gebruik om lego creaties vast te leggen, Dit varieert echter van iets groter dan een Lego poppetje to automodellen in schaal 1:10
Daarnaast een lens voor close-ups van bloemen en planten.
Wellicht is de beste optie zoals altijd gewoon afwachten met echt geld uitgeven tot er een zekere behoefte ontstaat war iets bijpassend voor gekocht kan worden.
In dat geval zou ik voor nu de Olympus 45mm f/1.8 willen kopen en zoek ik daar nog een wijdere prime bij die betaalbaar en scherp is, Zijn er dan nog objectieven buiten de Sigma 19mm f/2.8 en Panasonic 20 f/1.7 die ik in mijn overweging mee zou kunnen nemen? Scherpte is daarbij van belang, Lichtsterkte niet.
Alvast bedankt.
Het is een OMD E-M1 met gratis grip en 5 jaar garantie geworden, Camera zal als het meezit morgen al in huis zijn grip was niet op voorraad en wordt na geleverd.
Daarmee is het nu tijd om mijzelf te gaan oriënteren op het maken van een definitive glaskeuze.
En die is niet makkelijk, Zie voor mijzelf drie mogelijkheden:
* Enkel primes
* Primes + de 12-40mm f/2.8 PRO of de nieuwe 12-100 f/4 PRO
* 12-40mm & 40-150mm f/2.8 PRO
Voor alle drie valt er wel iets te zeggen en dat ga ik hieronder ook doen.
Tot nog toe met mijn dslr's enkel met primes geschoten (heel even met 18-55 kitlens) 35mm, 50mm + 105mm op crop (dx) en 50mm + 105mm op fullframe (fx), daar ook het nodige van geleerd.
Lens wisselen in het veld heb ik nooit gedaan, En wil ik ook niet. Voor sommige situaties waarbij ik de camera meewil is één prime echter te weinig en zou een 12-100/14-140mm zoomlens dan ook prettiger zijn, Dit zit deels buiten de hobby fotografie want het betreft dan ook familie dagjes weg.
Andere optie is twee camera's met beide een prime (normale focal lengt en tegen tele aan, zeg een 20/25mm en een 45 of 60mm) maar betekent inherent ook meer gewicht en volume om mee te dragen.
Al blijft dat gewicht met twee primes wel ver onder dat van twee body's met 12-40 en 40-150 f/2.8 PRO, Al vraag ik mij af of ik die 40-150mm f/2.8 PRO wel moet willen gezien het gewicht en formaat.
Gevoelsmatig ligt de voorkeur op moment dan ook bij primes + eventueel een zoom.
Voor het tele deel (iets waar ik nooit echt iets mee gedaan heb/heb kunnen doen) heb ik de 40-150mm R die bij mijn E-M10 II kit zat.
Dan zou het voor de hand liggen dat ik hetzelfde zou willen als ik op mijn Nikon heb/had, Omgerekend een 25mm voor de 50mm en een 45mm of 60 mm ter vervanging van de 105mm maar dat is echter niet zo:
De 50mm ben ik nooit echt dol op geweest, Had vaak toch het gevoel liever een 40+60 gehad te hebben.
Waaruit ik dan concludeer dat in dit bereik de 12-40 misschien nog wel eens de beste keuze kan zijn, Met een 45mm f/1.8 en eventueel de 75 f/1.8 erbij.
Wat betreft de 105mm macro, Die heb ik zover ik mij kan herinneren nooit echt als macrolens gebruikt. Enkel voor close-ups van bloemen en planten een heel soms voor portret, Wat dat betreft is de Olympus 60mm Macro voor mij dan ook geen noodzaak. Wel is het een zeer mooie, scherpe en vooral ook betaalbare lens die tevens weather sealed is.
In elk geval heb ik een scherpe lens nodig voor studio gebruik om lego creaties vast te leggen, Dit varieert echter van iets groter dan een Lego poppetje to automodellen in schaal 1:10
Wellicht is de beste optie zoals altijd gewoon afwachten met echt geld uitgeven tot er een zekere behoefte ontstaat war iets bijpassend voor gekocht kan worden.
In dat geval zou ik voor nu de Olympus 45mm f/1.8 willen kopen en zoek ik daar nog een wijdere prime bij die betaalbaar en scherp is, Zijn er dan nog objectieven buiten de Sigma 19mm f/2.8 en Panasonic 20 f/1.7 die ik in mijn overweging mee zou kunnen nemen? Scherpte is daarbij van belang, Lichtsterkte niet.
Alvast bedankt.
Volgens mij doet Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro precies wat je hier allemaal beschrijft, een van de scherpste lenzen in de lineupSato schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:27:
Alvast bedankt.
Daar zit ik al een tijdje naar te kijken idd, Maar echt macro is niet noodzakelijk en de beeldhoek is niet groot wat vooral voor studio gebruik lastig wordt in een appartement met beperkte ruimte dus ik twijfel nog. (Vooral nu die met de cashback zeer mooi geprijsd is.)
Inmiddels in elk geval al een 45mm f/1.8 besteld, Wilde die beeldhoek toch al een tijdje (op Nikon FF) en de prijs kwaliteit is erg goed bij deze lens.
Dan nog eens goed nadenken over wat ik voor algemeen gebruik erbij wil, De 12-40 Pro is immers niet zo heel gek veel duurder dan de 17mm 1.8 + 25mm f/1.8 en kwalitatief (optisch) schijnen ze aan elkaar gewaagd te zijn. Komt het op klein en lichtsterker VS groter en zwaarder maar wel veelzijdiger en weather sealed aan.
Bij primes wordt het voor mij persoonlijk al snel twee body's meenemen (Wissel buiten liever niet van lens.), Met de 12-40 Pro is dat afhankelijk van het doel voor die dag niet perse nodig.
Maar ik ga eerst maar eens met de 45mm de deur uit, En lees ondertussen lekker door. Zie vanzelf wel wat ik mis.
Inmiddels in elk geval al een 45mm f/1.8 besteld, Wilde die beeldhoek toch al een tijdje (op Nikon FF) en de prijs kwaliteit is erg goed bij deze lens.
Dan nog eens goed nadenken over wat ik voor algemeen gebruik erbij wil, De 12-40 Pro is immers niet zo heel gek veel duurder dan de 17mm 1.8 + 25mm f/1.8 en kwalitatief (optisch) schijnen ze aan elkaar gewaagd te zijn. Komt het op klein en lichtsterker VS groter en zwaarder maar wel veelzijdiger en weather sealed aan.
Bij primes wordt het voor mij persoonlijk al snel twee body's meenemen (Wissel buiten liever niet van lens.), Met de 12-40 Pro is dat afhankelijk van het doel voor die dag niet perse nodig.
Maar ik ga eerst maar eens met de 45mm de deur uit, En lees ondertussen lekker door. Zie vanzelf wel wat ik mis.
Je kan als alternatief ook nog de12-35/2.8 overwegen als het lichter en compacter moet dan de 12-40/2.8. Ook financieel wat interessanter
Of nog even geduld en wachten op de 12-60/2.8-4
Bedankt...Eeruku schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:07:
[...]
Volgens mij doet Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro precies wat je hier allemaal beschrijft, een van de scherpste lenzen in de lineup
Pakket bezorger vandaag misgelopen, En dus maar eens gaan lezen over 45mm f1.8 vs 60mm f/2.8 op mft, DoF is gelijkwaardig al moet je voor een zelfde beeldhoek met de 60 wat verder naar achter. (Waarmee je ook weer DoF winst boekt meen ik.)
Vraag me nu af of ik er niet beter aan doe de 45mm te retourneren en voor de 60mm f/2.8 macro te gaan, Met op termijn de 12-40mm pro erbij, Die twee samen dekken dan alles af wat ik doe.
---
Over een 12-60/2.8-4 kan ik niets vinden?[TAG]Speedy schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:36:
Je kan als alternatief ook nog de12-35/2.8 overwegen als het lichter en compacter moet dan de 12-40/2.8. Ook financieel wat interessanter
Wat betreft het gewicht van de 12-40, Dat is voor mij geen probleem.
Samen met de E-M1 nog steeds onder het gewicht van de Nikon D600 met 50mm f/1.8G, Het was vooral de ergonomie en bediening waar ik moeite mee had bij de D600. (Kleine handen waarmee ik net niet goed bij de draaiwieltjes en knoppen kon.)
Dat zeg je nu, maar f2.8 is geen 1.8!Sato schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:19:
[...]
Bedankt...![]()
Pakket bezorger vandaag misgelopen, En dus maar eens gaan lezen over 45mm f1.8 vs 60mm f/2.8 op mft, DoF is gelijkwaardig al moet je voor een zelfde beeldhoek met de 60 wat verder naar achter. (Waarmee je ook weer DoF winst boekt meen ik.)
Vraag me nu af of ik er niet beter aan doe de 45mm te retourneren en voor de 60mm f/2.8 macro te gaan, Met op termijn de 12-40mm pro erbij, Die twee samen dekken dan alles af wat ik doe.
heb ze ook allebei
Wat betreft die 12-60 zie hierSato schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:19:
[...]
Over een 12-60/2.8-4 kan ik niets vinden?
Wat betreft het gewicht van de 12-40, Dat is voor mij geen probleem.
Samen met de E-M1 nog steeds onder het gewicht van de Nikon D600 met 50mm f/1.8G, Het was vooral de ergonomie en bediening waar ik moeite mee had bij de D600. (Kleine handen waarmee ik net niet goed bij de draaiwieltjes en knoppen kon.)
True, Maar ik wil de lenzen collectie wel beperkt houden tot wat ik echt nodig heb en gebruik.Eeruku schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:30:
Dat zeg je nu, maar f2.8 is geen 1.8!![]()
heb ze ook allebei![]()
Net even met de 40-150 R gekeken en 45mm is binnenshuis gelukkig wat meer naar mijn smaak.
Bedankt.
Ziet er wel interessant uit, Wordt afwachten hoe die tegen de f/2.8 zooms en de 12-100mm f/4 verhoud.
Ik ga vanavond de Oly 45mm 1.8 ophalen bij mijn lokale fotoboer.
Tijdens de feestdagen eens goed gebruik van maken.
Ik ben benieuwd naar de prestaties, tot nu toe heb ik alleen ervaring met de 14-150 en die vind ik toch niet zo scherp.....en bovendien ook niet erg lichtsterk.
Ik ben benieuwd naar de prestaties, tot nu toe heb ik alleen ervaring met de 14-150 en die vind ik toch niet zo scherp.....en bovendien ook niet erg lichtsterk.
14-150 is de lens die ik meeneem als het gaat regenen, anders blijft ie thuis, de scherpte valt inderdaad tegen, de 45 1.8 on the other handFrank_P schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:07:
Ik ga vanavond de Oly 45mm 1.8 ophalen bij mijn lokale fotoboer.
Wijd of wijd? Wat te denken van de Panasonic 15mm f/1.7?Sato schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:27:
Alvast bedankt.
Ik zag de Oly 17mm 1.8 ook weer voorbijkomen met de winter promotie, maar toch een twijfel. Ik zie me denk ik eerder de Oly 9-18mm kopen, dan heb ik in het veld de beschikking over meerdere afstanden zonder van lens te hoeven wisselen. Alleen of die voor jou voldoet? Scherpte is goed, maar was zover ik weet geen echte uitblinker.
En die Oly 45mm. Lijkt me echt een heel leuk lensje. Ik verwacht niet dat ik puur met dat lensje op zak naar buiten ga en voor partijtjes binnenshuis ben ik beter uit met een groothoek, maar het is wel een mooie 'instap' portretlens die ik me met m'n kinderen zie gebruiken. Maar eens kijken bij Amazon.co.uk...
[ Voor 15% gewijzigd door Gim op 02-12-2016 10:07 ]
Ik heb zelf ook de 9-18, maar behalve het feit dat het qua prestaties niet veel bijzonders is, vind ik de bouwkwaliteit ook niet heel degelijk overkomen. Alles is plastic en ook voelt de lens bij het uitschuiven wat gammel aan. Voor het geld had ik zeker wel meer verwacht. Dit in tegenstelling tot de 15mm 1.7, die voor een groot gedeelte van metaal is. Maar de 9-18 is de enige ultra-wide waar je filters op kan zetten en ook betaalbaarder is dan de 7-14's van Panasonic en Olympus.Gim schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:51:
[...]
Wijd of wijd? Wat te denken van de Panasonic 15mm f/1.7?
Ik zag de Oly 17mm 1.8 ook weer voorbijkomen met de winter promotie, maar toch een twijfel. Ik zie me denk ik eerder de Oly 9-18mm kopen, dan heb ik in het veld de beschikking over meerdere afstanden zonder van lens te hoeven wisselen. Alleen of die voor jou voldoet? Scherpte is goed, maar was zover ik weet geen echte uitblinker.
En die Oly 45mm. Lijkt me echt een heel leuk lensje. Ik verwacht niet dat ik puur met dat lensje op zak naar buiten ga en voor partijtjes binnenshuis ben ik beter uit met een groothoek, maar het is wel een mooie 'instap' portretlens die ik me met m'n kinderen zie gebruiken. Maar eens kijken bij Amazon.co.uk...
Ik wacht zelf op de Laowa 7.5mm, zodat ik de 9-18 weg kan doen.
Ik weet niet of je hem hebt, maar hoe verhoudt het plastic en gammele gehalte zich tot de 40-150R? Even buiten beschouwing gelaten dat de 40-150 door z'n prijs gelijk een andere prijs-kwaliteit geeft.tommyz schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:28:
Ik heb zelf ook de 9-18, maar behalve het feit dat het qua prestaties niet veel bijzonders is, vind ik 'm bouwkwaliteit ook niet heel degelijk overkomen. Alles is plastic en ook voelt de lens bij het uitschuiven wat gammel aan. Voor het geld had ik zeker wel meer verwacht. Dit in tegenstelling tot de 15mm 1.7, die voor een groot gedeelte van metaal is. Maar de 9-18 is de enige ultra-wide waar je filters op kan zetten en ook betaalbaarder is dan de 7-14's van Panasonic en Olympus.
Ik wacht zelf op de Laowa 7.5mm, zodat ik de 9-18 weg kan doen.
Ik heb de 40-150r zelf niet, maar denk dat dit ongeveer dezelfde bouwkwaliteit is. Behalve dan dat de 9-18 een metalen mount heeft. De lens voelt een beetje hetzelfde aan als de kitlens die bij m'n Olympus zat. Dit was volgens mij een 14-42.
Late reactie, maar toch... Omdat je aangaf dat macro je ook interessant lijkt, wellicht een idee om eerst met een voorzetlens te werken op je huidige collectie om te zien of macro/close-up je interesse voldoende heeft. Bijvoorbeeld een Raynox DCR-150 of 250 op een telelens.Frank_P schreef op maandag 7 november 2016 @ 15:35:
Bedankt voor jullie advies.
Ik heb inderdaad mijn zoomlens even gebruikt om de verschillende brandpunten te proberen.
Ik denk dat 45mm dan toch mijn voorkeur heeft boven 60mm.
De 60mm Sigma is in principe ook een mooie (en goedkope optie) maar dan zou ik toch liever de olympus kopen i.v.m. de macro functionaliteit.
Bedankt voor je reactie.Gim schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:43:
[...]
Late reactie, maar toch... Omdat je aangaf dat macro je ook interessant lijkt, wellicht een idee om eerst met een voorzetlens te werken op je huidige collectie om te zien of macro/close-up je interesse voldoende heeft. Bijvoorbeeld een Raynox DCR-150 of 250 op een telelens.
Mijn huidige collectie bestond alleen uit de 14-150mm.
Ik heb gisteren de 45mm 1.8 opgehaald, is ook wat budget vriendelijker.
Later komt er nog wel een dedicated macro lens.
Dan zou ik als ik jou was voor de 60mm/2.8 gaan en een zet extension tubes kopen (met contacten).
Ik heb de 30mm macro, 60mm macro, Raynox 250 en extension tubes. Nu ik daar ervaring mee heb, kan ik zeggen dat ik niet zo tevreden ben met de 30mm (f3.5, geen 1:1 dial, erg close focusafstand) of de Raynox (heel gevoelig voor lichtinval). Handig en leuk om te hebben als ik heel dichtbij moet, maar de 60mm eventueel in combinatie met de tubes voldoen prima:
Met alleen de 60mm krijg je het dichtste bij horizontaal 17mm nog in beeld.
Met 60mm + 26mm extension tubes is je maximale beeldvullende scherpe beeld 10mm breed.
Zou je een millimeter kader houden (qua compositie), dan krijg je een insect van 8mm lang nog steeds "vol" in beeld / op je sensor. Meer dan zat lijkt me. Tenzij je portretten wil maken van luizen, vlooien of fruitvliegjes
En de 60mm is vrij schappelijk geprijsd. Ik heb mijn exemplaar tweedehands gekocht voor 250.
Ik heb de 30mm macro, 60mm macro, Raynox 250 en extension tubes. Nu ik daar ervaring mee heb, kan ik zeggen dat ik niet zo tevreden ben met de 30mm (f3.5, geen 1:1 dial, erg close focusafstand) of de Raynox (heel gevoelig voor lichtinval). Handig en leuk om te hebben als ik heel dichtbij moet, maar de 60mm eventueel in combinatie met de tubes voldoen prima:
Met alleen de 60mm krijg je het dichtste bij horizontaal 17mm nog in beeld.
Met 60mm + 26mm extension tubes is je maximale beeldvullende scherpe beeld 10mm breed.
Zou je een millimeter kader houden (qua compositie), dan krijg je een insect van 8mm lang nog steeds "vol" in beeld / op je sensor. Meer dan zat lijkt me. Tenzij je portretten wil maken van luizen, vlooien of fruitvliegjes
En de 60mm is vrij schappelijk geprijsd. Ik heb mijn exemplaar tweedehands gekocht voor 250.
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Op de 45mm f/1.8 kun je ook de MCON-P02 gebruiken, Weliswaar geen echte macro combi. (Meer close up.)Frank_P schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:56:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Mijn huidige collectie bestond alleen uit de 14-150mm.
Ik heb gisteren de 45mm 1.8 opgehaald, is ook wat budget vriendelijker.
Later komt er nog wel een dedicated macro lens.
Maar het geeft je wel de gelegenheid om van de mogelijkheden te proeven zonder dat je teveel beeldkwaliteit moet inleveren.
Zat er vanmiddag wat over te lezen en men is er vrij positief over.
Ik zie dat de 45mm 1.8 momenteel ~€228 kost bij Amazon.co.uk. Loont het zich nog om 2e hands te kijken met deze UK prijzen? Heb het idee dat men op marktplaats toch veelal kijkt naar de NL prijzen die hoger liggen.
Ik heb de mijne onlangs met originele zonnekap (ongeveer 30 euro) verkocht voor 160 euro. Of je het verschil groot genoeg vind om niet voor nieuw te gaan moet je helemaal zelf inschatten.Gim schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:48:
Ik zie dat de 45mm 1.8 momenteel ~€228 kost bij Amazon.co.uk. Loont het zich nog om 2e hands te kijken met deze UK prijzen? Heb het idee dat men op marktplaats toch veelal kijkt naar de NL prijzen die hoger liggen.
Het aanbod op marktplaats is op drie (tot vijf) stuks na allemaal nieuw bij fotozaken, De enige die eruit springt is een zilveren met 165,- als vraagprijs.Gim schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:48:
Kan sowieso maar heel weinig aanbod in interessant tweedehands MFT spul vinden op marktplaats en fotoapparatuur.nl.
Ik ben dus voor nieuw, zwart en met vijf jaar garantie gegaan voor €249,- (Inmiddels is die aanbieding van vijf jaar garantie alweer afgelopen.) Want dat past naar mijn smaak beter bij de volledig zwarte E-M1 met grip.
--------------------------------------------------
Vandaag de vertical grip voor de E-M1 al binnen gekregen...
...En ik kan gelijk weer op zoek naar een andere tas. Want die ik nu heb daar past de camera met grip wel in, Maar krijg ik de tas vervolgens enkel met wat moeite nog net dichtgeritst.

Soms is er wel Interresant spul. Wel selecteren op zo goed als nieuw of gebruikt. Dan zijn alle webwinkels er uitgefilterd. Zo heb ik vorig jaar mijn 12mm verkocht en vorige maand de 45mm. Mijn 60mm macro heb ik voor 300 van marktplaats gehaald. Mijn 12-40 heb ik via dit forum op de kop getikt.
Er is dus wel een tweedehands markt echter niet zo groot als bij CaNikon.
Sterker nog, ik heb maar 1 nieuwe lens (de 30mm, aangezien die nog niet op de tweedehands-markt te vinden is). De rest allemaal tweedehands of refurbished
Er is inderdaad wat meer aanbod dan ik aanvankelijk de indruk had maar het blijft helaas vrij summier als het aankomt op het spul waar ik naar zoek. (En qua vraagprijs oninteressant tegenover nieuw.)Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:49:
Had een Panasonic 20mm f/1.7 voor rond de €150,- nog wel willen hebben, Maar die zitten allemaal op of over de €200,-
Kijkend naar de tweedehandsprijzen van de 12-40mm pro en e-m1 ben je momenteel zelfs goedkoper uit als je een nieuwe set in de winkel haalt.
(Had ik mij eerder gerealiseerd dat die nu 1400 kost (=700+700), Dan was het misschien handiger geweest om meteen daarvoor te gaan. Ach ja, Achteraf...)
-----
Binnenkort nog eens gaan voelen bij de lokale fotozaak, Denk dat het voor het 12 tot 40mm stuk voor mij geen primes maar de f/2.8 pro zoom gaat worden.
Gelijk ook even de 40-150mm f/2.8 pro proberen aan een gripped e-m1, Dat zit qua gewicht rond de Nikon D600 met 105mm f/2.8G VR Micro dus dat moet op zich ook geen probleem zijn. Geen idee echter of deze lens wel bij mijn wensen/doelen past.
Dit weekend alle tijd om met de e-m1 + 45mm te spelen.
Gelijk ook het in de kast liggende Nikon spul fotograferen en te koop zetten, Kan de opbrengst daarvan weer voor nieuwe MFT gear gebruikt worden.
Er staat (sinds gisteren) een model II te koop voor 200, doe een bod zou ik zeggen. En wie weet kan je hem voor 150 ophalen.
Ik kan me hier ook eindelijk gaan melden, na eerst lang zoeken en daarna andere prioriteiten de knoop doorgehakt dat ik de Olympus OM-D E-M10 Pancake kit ga bestellen. Olympus cashback en gezakte prijs kan ik het niet laten.
[ Voor 116% gewijzigd door Myliobatis op 15-12-2016 20:21 ]
Wie heeft er ervaring met een Panasonic 14-42 PZ in vergelijking met een andere 12/14-40/60 met stabilisatie?
IK gebruik de 14-42 om te filmen en dat bevalt opzich erg goed en daarbij is de stabilisatie op de lens een must (GH4 bodies).
Ik stoor mij alleen aan de fbw manual focus en zoom met schakelaars. Daarom zoek ik een andere lens in dit bereik met stabilisatie en minimaal dezelfde optische kwaliteiten.
Een verlopend diafragma is niet echt een probleem.
Ik heb al diverse testen gelezen alleen een goede vergelijking naast de 14-42 PZ nog niet kunnen vinden.
IK gebruik de 14-42 om te filmen en dat bevalt opzich erg goed en daarbij is de stabilisatie op de lens een must (GH4 bodies).
Ik stoor mij alleen aan de fbw manual focus en zoom met schakelaars. Daarom zoek ik een andere lens in dit bereik met stabilisatie en minimaal dezelfde optische kwaliteiten.
Ik heb al diverse testen gelezen alleen een goede vergelijking naast de 14-42 PZ nog niet kunnen vinden.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
lighning deal op amazon, de 7.5mm samyang voor 209 euro:
https://www.amazon.de/Wal...tt-schwarz/dp/B005OKC84W/
https://www.amazon.de/Wal...tt-schwarz/dp/B005OKC84W/

[ Voor 21% gewijzigd door mrc4nl op 22-12-2016 21:48 ]
ora et labora
Schiet me niets te binnen. Wel op inhaken (heb jij verder niets aan): ik ben blij dat ik van de 14-42 PZ ben overgestapt naar de 12-32. De beelden zijn scherper, en een stuk kleiner in afmeting.Gutteguttegut schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:40:
Wie heeft er ervaring met een Panasonic 14-42 PZ in vergelijking met een andere 12/14-40/60 met stabilisatie?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Ik ga jullie in dit topic verlaten! Het was een genoegen (al was ik de laatste tijd al niet meer zo actief hier)!
Ik heb al mijn Panasonic GX7 en alle lenzen ingeruild voor de Panasonic FZ2000.
Ter afscheid hier twee foto's speciaal voor jullie (is niet waar) gemaakt met mijn nieuwe camera:
Groothoek macro is geweldig:

Een meer traditionele foto van een paddenstoel (lekker ingezoomd en met een mooie vage achtergrond):

(ja er zijn nog steeds genoeg paddenstoelen te vinden!)
Ik heb al mijn Panasonic GX7 en alle lenzen ingeruild voor de Panasonic FZ2000.

Ter afscheid hier twee foto's speciaal voor jullie (is niet waar) gemaakt met mijn nieuwe camera:
Groothoek macro is geweldig:

Een meer traditionele foto van een paddenstoel (lekker ingezoomd en met een mooie vage achtergrond):

(ja er zijn nog steeds genoeg paddenstoelen te vinden!)
Kennen jullie die mop van de nieuw gekochte Olympus lens met Panasonic (Lumix) achter dop?...
Ik helaas wel
Na de kerst dat dopje maar even gaan omruilen, Zal vast geen probleem zijn.
Ik helaas wel

Na de kerst dat dopje maar even gaan omruilen, Zal vast geen probleem zijn.
ik ben benieuwd hoeveel van jullie neigen of zijn al overgegaan van m43 plus lenzen naar een 1" bridge of compact als meeneem camera? Zoals Leendertv deed.
Dus niet voor betaald of specifiek gebruik waar een specifieke lens of pro kwaliteit nodig is maar voor "dagelijks" random use.
Vooral door goede relatief snelle lensen (die in m43 formaat een kapitaal kosten.) zijn de 1" bridge camera's niet achteloos voorbij te lopen en in stops/sensorformaat valt het verschil ook wel mee. cropfactor 2 tegen 2.75.
En nog een vraag, waarom zijn er wel 18-300mm lenzen beschikbaar voor APS-C dslr en niet voor m43? (even los van de vraag of de kwaliteit wel voldoende is) heeft dat te maken met de benodigde diameter van de lens waardoor het niet past op een m43 body?
Dus niet voor betaald of specifiek gebruik waar een specifieke lens of pro kwaliteit nodig is maar voor "dagelijks" random use.
Vooral door goede relatief snelle lensen (die in m43 formaat een kapitaal kosten.) zijn de 1" bridge camera's niet achteloos voorbij te lopen en in stops/sensorformaat valt het verschil ook wel mee. cropfactor 2 tegen 2.75.
En nog een vraag, waarom zijn er wel 18-300mm lenzen beschikbaar voor APS-C dslr en niet voor m43? (even los van de vraag of de kwaliteit wel voldoende is) heeft dat te maken met de benodigde diameter van de lens waardoor het niet past op een m43 body?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik vond mijn gx7 altijd compact genoeg om overal mee naartoe te slepen. Maar ik heb ook een sony a7 en die gebruik ik veel meer.copykat schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:19:
ik ben benieuwd hoeveel van jullie neigen of zijn al overgegaan van m43 plus lenzen naar een 1" bridge of compact als meeneem camera? Zoals Leendertv deed.
1. dslr lenzen wil je niet maken voor mirrorless. nogal zonde van de "besparing"En nog een vraag, waarom zijn er wel 18-300mm lenzen beschikbaar voor APS-C dslr en niet voor m43? (even los van de vraag of de kwaliteit wel voldoende is) heeft dat te maken met de benodigde diameter van de lens waardoor het niet past op een m43 body?
2. 18mm is gewoon geen lekker brandpunt voor een superzoom op m43 ,als je wil graag ook een beetje groothoek meepakken. en dan is het veel handiger om bij 14mm te beginnen (of 12) voor m43 en niet pas bij 18 of 16mm
is theorie kan je wel gewoon een 18-200 design voor sony E-mount pakken en die in een m43 jasje steken.
maar ik denk dat bedrijven daar geen markt in zien zitten.
ora et labora
Zo kun je altijd wel een stapje voor of achteruit doen. Je hebt hele mooie bridge camera's maar ook voor minder geld zijn er hele mooie m43 lenzen te koop en ben je flexibeler.copykat schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:19:
En over de superzoom, hoe groter bereik hoe meer concessies je moet doen in kwaliteit. Er is gewoon meer aanbod in aps-c lenzen omdat het langer bestaat. Je hebt natuurlijk wel de 14-150.
Mijn phone camera is voor random use. Mijn omd em5 is voor reizen en foto's bij belangrijke momenten. Zou er niks bij of 'tussen' willen, maar begrijp dat niet iedereen het budget heeft voor een m43 body met prime lenzen....copykat schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:19:
Nu nog steeds, na zoveel jaren m43, snappen mensen mijn keuze niet en denken dat ik puur voor de looks een camera gekocht heb....in hun ogen een camera die veel slechter is dan een instapmodel DSLR.
Ook diverse fotograven zijn neerbuigend over m43....met teksten als 'een Olympus 1.8 prime lens is inferieur aan een Canon L lens'...wat imo echt niet klopt...ja. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een €400 Olympus prime en een €2000 Canon prime...maar dat is appels met peren vergelijken...net als dat een €1000 Olympus prime ook beter kan zijn dan een €400 prime (qua glas/techniek/kwaliteit).
Idd...en die is wat mij betreft zeer matig....:)Sluw schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:32:
[...]
Zo kun je altijd wel een stapje voor of achteruit doen. Je hebt hele mooie bridge camera's maar ook voor minder geld zijn er hele mooie m43 lenzen te koop en ben je flexibeler.
En over de superzoom, hoe groter bereik hoe meer concessies je moet doen in kwaliteit. Er is gewoon meer aanbod in aps-c lenzen omdat het langer bestaat. Je hebt natuurlijk wel de 14-150.
Inderdaad, en full frame is echt niet "heilig" Goed glas is wat het verschil maakt, niet die sensor.GustavSan schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:34:
[...]
Ook diverse fotograven zijn neerbuigend over m43....met teksten als 'een Olympus 1.8 prime lens is inferieur aan een Canon L lens'...wat imo echt niet klopt...ja. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een €400 Olympus prime en een €2000 Canon prime...maar dat is appels met peren vergelijken...net als dat een €1000 Olympus prime ook beter kan zijn dan een €400 prime (qua glas/techniek/kwaliteit).
Ik heb voor de grap wel eens de gx7+15mm vergelijken met de A7+28mm FE, zien jullie het verschil?

ora et labora
Ik bedoelde inderdaad meer de 14-250mm oid (28-500mm) niet perse 18-300mm .mrc4nl schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:31:
...
2. 18mm is gewoon geen lekker brandpunt voor een superzoom op m43 ,als je wil graag ook een beetje groothoek meepakken. en dan is het veel handiger om bij 14mm te beginnen (of 12) voor m43 en niet pas bij 18 of 16mm
is theorie kan je wel gewoon een 18-200 design voor sony E-mount pakken en die in een m43 jasje steken.
maar ik denk dat bedrijven daar geen markt in zien zitten.
Nu heb je 45-175mm of 14-140mm of 12-100mm , 100-300 of de 100-400mm. niet te vergeten dat een een aantal lenzen boven de 1000 euro marker vliegen.
meest compacte set up is 2 lensen voor 12-300/400mm. ook de meest duurste overigens geloof ik.
Ik heb ook gekeken voor TC's om "snel" een lens te verdubbelen maar of dit nu handig is.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik denk over een stap van 1/2.3 naar :Sluw schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:32:
[...]
Zo kun je altijd wel een stapje voor of achteruit doen. Je hebt hele mooie bridge camera's maar ook voor minder geld zijn er hele mooie m43 lenzen te koop en ben je flexibeler.
1" (4keer groter?)
m43 2keer groter dan 1"
Als ik het aantal stops licht gevoeligheid verbetering én equafilente diafragma's om de DoF gelijk te houden meeneemt kom ik op 1 tot 1/2 stop verschil tussen 1" en m43. valt best tegen eigenlijk.
Uiteraard is de m43 kwa high iso en dynamic range en nois to signal ratio beter dan een 1" bridge.
Waar ik nu een beetje tegen aan kijk is de flexibliliteit door wisselen lenzen en uitbouwen gear. tegen het flexibel zijn met 1 setup.
uiteraard weet ik er is geen perfecte camera die alles kan.
ik ben al een tijdje aan het vergelijken en als je niet de lichtsterke lenzen (mij even te duur voor nu) op een m43 plaatst maar de langzamere versies zoals een 12-60mm kitlens , 14-140mm f3.5-5.6 28-280mm) en of een 100-300mm f4.0-5.6 met een 16Mp m43 sensor en dat vergelijkt met bijv. 24-480mm f2.8-4.5 20Mp 1" sensor en je zou de zelfde EFL range aanhouden dan weet ik niet of ik (veel) verschil ga zien in de meeste omstandigheden.
Dus vandaar mijn twijfel of het gesleep van meerdere lenzen en de risico's (stof , vuil) van buiten wisselen opweegt tegen de fotokwaliteit verbetering. (nog los van de verhoogde financiële kostenpost.)
Die zijn er inderdaad niet, ultramegazoomscopykat schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:42:
[...]
Ik bedoelde inderdaad meer de 14-250mm oid (28-500mm) niet perse 18-300mm .
Nu heb je 45-175mm of 14-140mm of 12-100mm , 100-300 of de 100-400mm. niet te vergeten dat een een aantal lenzen boven de 1000 euro marker vliegen.
meest compacte set up is 2 lensen voor 12-300/400mm. ook de meest duurste overigens geloof ik.![]()
Ik heb ook gekeken voor TC's om "snel" een lens te verdubbelen maar of dit nu handig is.
Het zal inderdaad markt technisch zijn, instap dlsr met vakantiezoom verkoopt beter dan een m43 met zo'n lens al zou ik denken dat tegenwoordig een m43 system niet onderdoet voor een dslr en zelfs in video modes rondjes draait om die dslr.Sluw schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:07:
[...]
Die zijn er inderdaad niet, ultramegazoomsmaar die heb je bijvoorbeeld ook niet voor de aps-c fuji-x serie of de sony A7 serie. Ik denk dat je een m43 camera ook voor een andere reden koopt,
Mijn reden zou zijn minder noise, blur en andere problemen die met een 1/2.3 boven komen zodra licht verminderd.
Als ik een m43 systeem, bijv. g80 zou aanschaffen moet ik voor de langere focal lengtes toch nog mn oude bridge meenemen of een 100-300mm er opzetten en moeten wisselen als iets "fotografeerbaar" onder de 100mm zakt. Het is vooral dat wisselen tussen lensbereiken waarvan ik niet weet of me dit tegen gaat vallen. (vandaar mijn vraag hoeveel van jullie m43 gebruikers terugvallen op 1" bridge voor algemeen gebruik.)
indien een 1" fz2000 of rx10iii dan is dit geen probleem en verlies ik wat in de "artistieke" sectie door minder bokeh control, aanpasbaarheid door andere lenzen en vermoedelijk ook in scherpte en kwaliteit in de hogere iso waarden. (1600iso zou dan de grens zijn.)
Nu ben ik geen fotograaf of zo, ik maak plaatjes die af en toe best aardig gelukt zijn dus kwaliteit is voor mij een ruim begrip. Als het scherp, in focus en (motion)blur vrij is en de noise/signalratio is acceptabel dan ben ik al blij. Als dan ook nog de juiste DoF en compositie aanwezig is trek ik een biertje open om het te vieren ;-)
Ik heb geen ervaring in de Dslr/ILC systemen anders dan gezien hebben wat ze kunnen.
optisch bereik is met oa "wild life" best belangrijk en in stedelijke omgeving minder daar is bijv. 12-100mm of zelfs 7-14mm handiger. Binnen in gebouwen en "portretten" is natuurlijk sensor grootte een bepalende factor ivm met omgevingslicht samen met diafragma en DoF/bokehSluw schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:07:
. als het meer om zoom bereik gaat dan om kwaliteit is een bridgecamera een hele goeie keus. Zeker de recente modellen met 1" sensor zijn prima.
Als t geld me op de rug groeit zou ik vermoedelijk gewoon beide kopen en blij zijn met mn mogelijkheden.
Zijn er overigens instanties die een gewenst systeem / setup tegen een tarief verhuren/uitlenen?
Dan kan je een beetje uitproberen wat beter is zonder eerst te kopen en weer te moeten verkopen als t niet werkt.
Ik heb de FZ2000 vooral gekocht als vervanger van mijn walkaround combinatie die ik meer dan 90% van de tijd gebruikte: GX7 + 14-140mm f3.5-5.6
De FZ2000 heeft in dit bereik een lichtsterkere lens maar de sensor is kleiner, dus dit maakt beide ongeveer gelijkwaardig wat DOF betreft.
Voordeel van de FZ2000 is extra groothoek en een stuk meer tele.
Een FZ2000 is absoluut geen vervanger voor een m43 camera met bijvoorbeeld een Panasonic 12-35mm f2.8, 35-100mm f2.8, 15mm f1.7, 42.5mm f1.7, etc.
De FZ2000 is niet echt geschikt voor handheld low light fotografie zonder flitser (de grens ligt voor mij op ISO1600, terwijl de grens met de GX7 op ISO3200 lag) en ook niet voor portretfotografie.
Hij is wel heel geschikt voor mijn stijl van fotografie: met één camera en lens overdag een natuurgebied in en fotograferen wat je maar voor interessants tegen komt (van landschappen, bloemen, paddenstoelen tot insecten).
Ik zie onder ISO800 echt geen verschil tussen de FZ2000 en de GX7 + 14-140mm f3.5-5.6.
Ik wil in de toekomst wel weer een extra camera aanschaffen voor lowlight fotografie.
Ik vind een Panasonic LX100 een mooie camera maar hoop dat er nog een LX200 aan gaat komen.
De FZ2000 heeft in dit bereik een lichtsterkere lens maar de sensor is kleiner, dus dit maakt beide ongeveer gelijkwaardig wat DOF betreft.
Voordeel van de FZ2000 is extra groothoek en een stuk meer tele.
Een FZ2000 is absoluut geen vervanger voor een m43 camera met bijvoorbeeld een Panasonic 12-35mm f2.8, 35-100mm f2.8, 15mm f1.7, 42.5mm f1.7, etc.
De FZ2000 is niet echt geschikt voor handheld low light fotografie zonder flitser (de grens ligt voor mij op ISO1600, terwijl de grens met de GX7 op ISO3200 lag) en ook niet voor portretfotografie.
Hij is wel heel geschikt voor mijn stijl van fotografie: met één camera en lens overdag een natuurgebied in en fotograferen wat je maar voor interessants tegen komt (van landschappen, bloemen, paddenstoelen tot insecten).
Ik zie onder ISO800 echt geen verschil tussen de FZ2000 en de GX7 + 14-140mm f3.5-5.6.
Ik wil in de toekomst wel weer een extra camera aanschaffen voor lowlight fotografie.
Ik vind een Panasonic LX100 een mooie camera maar hoop dat er nog een LX200 aan gaat komen.
Grappig, Zo zie je maar weer dat iedereen daar zijn eigen voorkeuren in heeft.leendertv schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:19:Hij is wel heel geschikt voor mijn stijl van fotografie: met één camera en lens overdag een natuurgebied in en fotograferen wat je maar voor interessants tegen komt (van landschappen, bloemen, paddenstoelen tot insecten).
Ik heb sinds vorige week voor datzelfde doeleinde deze set bij elkaar:
Olympus E-M1 + HLD-7 grip + 12-40 f/2.8 Pro
E-M10 mk.II + 60mm f/2.8 Macro
Zoek er nu alleen nog een geschikte tas voor, En dat blijkt met mijn eisen haast onmogelijk te zijn.
Maar dat is iets voor een ander topic hier op het forum.
voor landschappen, bloemen, paddenstoelen , planten en insecten is 12-60mm prima te doen, maar grotere/snellere dieren of sport van je kids mis je toch zoom lengte denk ik.Sato schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:49:
[...]
Grappig, Zo zie je maar weer dat iedereen daar zijn eigen voorkeuren in heeft.
Ik heb sinds vorige week voor datzelfde doeleinde deze set bij elkaar:
Olympus E-M1 + HLD-7 grip + 12-40 f/2.8 Pro
E-M10 mk.II + 60mm f/2.8 Macro
Mogelijk wordt deze tijdens de CES in januari aangekondigd.leendertv schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:19:
Klopt helemaal, En hoewel ik ook een 40-150mm f/4-5.6 R bezit (Zat bij de E-M10 Mk.II) vind ik dat voor nu niet erg.copykat schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:33:
[...]
voor landschappen, bloemen, paddenstoelen , planten en insecten is 12-60mm prima te doen, maar grotere/snellere dieren of sport van je kids mis je toch zoom lengte denk ik.
Beide genoemde onderwerpen kunnen mij namelijk niet echt interesseren, Deels omdat ze om een snelle reactietijd vragen die ik helaas niet heb.
Daarnaast heb ik de 45mm f/1.8 voor wanneer ik die nodig heb.
En verder kom ik vanzelf wel tegen wat ik eventueel nog mis, Voor nu maak ik mij daar echter niet druk om. Hoef tenslotte niet alles afgedekt te hebben.
Gewoon 40-150mm , frame , focus, klik met burst met focus tussen elke foto. done thuis kijken wat gelukt isSato schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:35:
[...]
Klopt helemaal, En hoewel ik ook een 40-150mm f/4-5.6 R bezit (Zat bij de E-M10 Mk.II) vind ik dat voor nu niet erg.
Beide genoemde onderwerpen kunnen mij namelijk niet echt interesseren, Deels omdat ze om een snelle reactietijd vragen die ik helaas niet heb.
Dat heb ik wel eens geprobeerd, om thuis te komen met 99/100 foto's die last hebben van bewegingsonscherpte, maar misschien doe ik iets fout
. Verder heb ik eigenlijk maar heel weinig de behoefte gevoeld om m'n lens met wat meer tele te gebruiken. Ik vind vogeltjes heel leuk, maar ik ben dan veel te druk bezig met kijken "he, wat een leuk vogeltje", dan dat ik het reactievermogen heb om er een foto van te maken.
Ik heb sinds kort wel ook de 12-40mm, en nu ben ik heel bang dat m'n 25 en 45mm prime nog maar heel weinig gebruikt gaan worden. Wat een onwijs mooie lens is dat
Ik heb sinds kort wel ook de 12-40mm, en nu ben ik heel bang dat m'n 25 en 45mm prime nog maar heel weinig gebruikt gaan worden. Wat een onwijs mooie lens is dat
[ Voor 21% gewijzigd door hatsa op 28-12-2016 18:22 ]
Hè dat heb ik vaak ook! of ik heb 20 foto's die bijna het zelfde zijn en dan moet je kiezen.hatsa schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:20:
Dat heb ik wel eens geprobeerd, om thuis te komen met 99/100 foto's die last hebben van bewegingsonscherpte, maar misschien doe ik iets fout.
burst zonder focus in between werkt zoizo niet. en te lage sluitertijd word ook niks.
De meeste keren dat ik een camera mee heb is met gezin in de buurt en dan is die zoom zonder lopen handig om in de buurt te blijvenhatsa schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:20:
Verder heb ik eigenlijk maar heel weinig de behoefte gevoeld om m'n lens met wat meer tele te gebruiken. Ik vind vogeltjes heel leuk, maar ik ben dan veel te druk bezig met kijken "he, wat een leuk vogeltje", dan dat ik het reactievermogen heb om er een foto van te maken.
de m. zuiko 12-40mm 2.8 pro?hatsa schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:20:
ziet er zeker mooi uit!
Bij Kamera Express krijg je een gratis Epson XP-635 printer bij een Panasonic G80.
http://www.kamera-express...5-printer-promotiebundel/
Mijn m43 is mijn meeneem camera. Is dat slecht? Als het echt kleiner / lichter moet heb ik een analoge Minox 35 met een 35mm f2.8 of mijn analoge Olympus XA met 35mm f2.8, maar in de donkere winter liggen die toch vaak op de plank te wachten op dagen met meer zon.ik ben benieuwd hoeveel van jullie neigen of zijn al overgegaan van m43 plus lenzen naar een 1" bridge of compact als meeneem camera?
Ik kom van een grote APS-C DSLR met een behoorlijke complete set lenzen (ik mis wat wide-angle, ik schiet meer zoom werk blijkbaar) en zolang die set het doet gaat het ook nergens naar toe. Maar dat is mijn kit voor als ik wil gaan fotograferen als hobby. Dan is 'fotos maken' ook echt 1 van de doelen zeg maar.
Als ik met m'n redelijk nieuwe gezinnetje naar de dierentuin ga dan wil ik niet altijd 'de fotograaf' zijn, maar ook 'pappa met z'n gezin op stap' en dan wil ik wat kleiners mee. Ik wil wel foto's kunnen maken van de mooie momenten, maar m'n doel is daar om met m'n gezin te zijn snap je, to not be 'that photo guy'.
Alleen een bridge camera met lekker zoom bereik en een lens die wel fijn presteert kan al snel buiten m'n budget komen, en daarbij heb ik bepaalde 'verwen eisen'.. dingen die ik denk perse te willen omdat ik zolang met een grotere camera gewerkt heb (Goede EVF en control-dials bijvoorbeeld).
Dus een M43 camera met een 25mm f1.7 is iets wat standaard mee gaat in een klein tasje. Ik heb juist toch een ILC gekocht omdat als ik dan op wat grotere events kom (de dierentuin als voorbeeld) dat ik er wel een simpele zoomlens op kan zetten om nog wat bereik te krijgen voor de diertjes en zo. Dus ik kan licht op stap naar vrienden / meetings met een 25mm f1.7 ('standaard lens'), of gaan wandelen met een 17mm f2.8 (net gekocht, moet nog binnen komen) en dan is ie lekker klein en licht.
Maar als ik wil kan hij in een tasje met de goedkope 40-150 zoomlens en dan 'kan ik alles aan'.
Ik let er dus op dat ik eigenlijk alleen maar goedkope en lichte lenzen koop en gewoon 'tevreden moet zijn' met wat dat oplevert. Het moment dat ik weer richting pro-glas ga dan heb ik zometeen twee kits liggen met duur spul en dat hoeft niet. Dus ik heb juist M43 gekozen vanwege het goedkope lens aanbod wat lekker presteert.
Dingen zoals 'tap-to-focus-and-shoot' op mijn OM-D EM-10 (m1) maken het ook makkelijk dat iedereen in de buurt even de camera kan vasthouden om een foto te maken, en ik ben best blij met de jpeg-output van m'n Olympus (vergeleken met m'n oude Sony helemaal) dus hij staat altijd op raw+jpeg, en de jpegs staan een beetje kleiner in resolutie en 3:2, maar dus klaar om via Wifi te kunnen versturen en sharen met mensen.
Ik zou best tevreden kunnen zijn met een bridge camera, maar 'de goede' zit je ook al snel aan de prijs van een M43 systeem (helemaal omdat ik mijn EM-10 mark1 als 'ex-demo' model terwijl de mark2 er al was best goedkoop heb kunnen krijgen). En dan heb ik of een bridge camera met zoom bereik maar misschien een wat mindere lens, of hij wordt weer groter, of hij wordt weer veel duurder. Of ik heb een bridge camera met een kleiner zoom bereik of zelfs een fixed-lens, wat voor 90% van de tijd geweldig is maar dan mis ik het bereik net op die paar tripjes.
Dus de M43 is mijn transformer, van klein-en-licht-en-fixed-lens naar 'standaard zoom beest' voor wanneer het nodig is. Ik neem de zoom (of meerdere) lenzen dus ook niet altijd mee. Voor standaard loopjes of feestjes is een standaard fixed lens genoeg en dan kan ie zo de tas in.
Ik ben wel zo eerlijk om te zeggen dat het waarschijnlijk 'meer' camera is dan wat ik nodig had 'voor erbij'. Bijvoorbeeld, ik wou perse een EVF en dan het liefst ook een goede OLED of iets dergelijks. Nu in de praktijk gebruik ik hem bijna nooit. Die ene zonnige dag dat ik het scherm niet kan lezen ben ik blij dat ik een EVF heb, maar anders.. mweh. Wie weet was ik met een nieuwere PEN ook wel blij geweest i.p.v. een OM-D bijvoorbeeld. Scheelt weer in de kosten.
Ik heb mijn EM-10 mark1 met de standaard 'kit' power zoom + een Panasonic 25mm f1.7 voor hetzelfde geld als een nieuwe Sony RX100 II. Ja de Sony is dat extra beetje kleiner en lichter, maar de flexibiliteit van een ILC + grotere sensor wint dan voor mij zonder twijfel.
Maar als ik vrij heb en de zon staat geweldig en ik krijg 'foto kriebels', dan gaat mijn tas met Sony glas + APS-C beest + statief gewoon op de rug hoor. M'n M43 zou het waarschijnlijk best goed doen, maar als het gaat om de hobby ben ik blij dat ik wat 'groters' heb.
Lap, een paar weken na de aankoop van een batterij grip voor mijn EM5 werd op een avond de viewfinder plots wit en zit de shutter geblokkeerd. Wanneer ik de lens verwijder zie ik dus de sluiterbladen. Geen beweging meer in mijn toestel te krijgen op het oranje assist lampje na.. Contact opgenomen met olympus en ze zijn het toestel komen halen met DHL, moet opgestuurd worden naar Portugal.... Toestel is buiten garantie, geen idee wat deze grap gaat kosten.....
Balen zeg!, je zou nog wel even kunnen proberen het toestel een flinke tik op de onderkant te kunnen geven in de hoop dat de sluiter terugspringt.DinoBe schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:13:
Lap, een paar weken na de aankoop van een batterij grip voor mijn EM5 werd op een avond de viewfinder plots wit en zit de shutter geblokkeerd. Wanneer ik de lens verwijder zie ik dus de sluiterbladen. Geen beweging meer in mijn toestel te krijgen op het oranje assist lampje na.. Contact opgenomen met olympus en ze zijn het toestel komen halen met DHL, moet opgestuurd worden naar Portugal.... Toestel is buiten garantie, geen idee wat deze grap gaat kosten.....
ora et labora
Zowel m43 (met één of meerdere lenzen) als een compact camera dienen als meeneem camera. Het ligt er maar net aan waar ik naartoe ga. Bij bepaalde evenementen staan verwisselbare lenzen gelijk aan "professioneel" en dus verboden, dan gaat de compact camera mee; of wanneer ik echt heel licht en compact bepakt op pad wil gaan.copykat schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:19:
Elke camera heeft wel weer zijn pros en cons en is situatie afhankelijk.
Bij Foka ook:leendertv schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:30:
Bij Kamera Express krijg je een gratis Epson XP-635 printer bij een Panasonic G80.
https://www.foka.nl/produ...35-printer-PROMOTIEBUNDEL
Ik zoek een vervanger voor mijn em5 i en ik overweeg nu wel de G80.
De G80 is imho een geweldige mirrorless. Goede grip zonder meteen zwaar te zijn. Duidelijk EVF, prettige bediening, IBIS, zeer vlot focussysteem, handig draaibaar touchscreen en 4k video. Misschien niet de meest compacte m4/3, verre van, maar er is meer in de wereld dan compactheid. Ergonomie is voor mij een stuk belangrijker en dat zit bij de G80 (en de nagenoeg gelijke G7) wel goed.
[ Voor 34% gewijzigd door Universal Creations op 29-12-2016 14:48 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
bedankt voor je uitgebreide mening,dipje2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:10:
[...]
Mijn m43 is mijn meeneem camera. Is dat slecht? Als het echt kleiner / lichter moet heb ik een analoge Minox 35 met een 35mm f2.8 of mijn analoge Olympus XA met 35mm f2.8, maar in de donkere winter liggen die toch vaak op de plank te wachten op dagen met meer zon.
......
Als ik met m'n redelijk nieuwe gezinnetje naar de dierentuin ga dan wil ik niet altijd 'de fotograaf' zijn, maar ook 'pappa met z'n gezin op stap' en dan wil ik wat kleiners mee. Ik wil wel foto's kunnen maken van de mooie momenten, maar m'n doel is daar om met m'n gezin te zijn snap je, to not be 'that photo guy'.
Alleen een bridge camera met lekker zoom bereik en een lens die wel fijn presteert kan al snel buiten m'n budget komen, en daarbij heb ik bepaalde 'verwen eisen'.. dingen die ik denk perse te willen omdat ik zolang met een grotere camera gewerkt heb (Goede EVF en control-dials bijvoorbeeld).
......
Ik zou best tevreden kunnen zijn met een bridge camera, maar 'de goede' zit je ook al snel aan de prijs van een M43 systeem (helemaal omdat ik mijn EM-10 mark1 als 'ex-demo' model terwijl de mark2 er al was best goedkoop heb kunnen krijgen). En dan heb ik of een bridge camera met zoom bereik maar misschien een wat mindere lens, of hij wordt weer groter, of hij wordt weer veel duurder. Of ik heb een bridge camera met een kleiner zoom bereik of zelfs een fixed-lens, wat voor 90% van de tijd geweldig is maar dan mis ik het bereik net op die paar tripjes.
....
Ik merk dat meer/veel mensen meerdere camera's naast elkaar gebruiken. Hoe doen jullie eigenlijk de sortering van volgorde van maken? op datum en tijd? (imagenummers zijn niet meer oplopend en een automatische file sortering.) files renamen bij output?
Wat wel opvalt is dat die 1" bridge zoom camera's nogal groot/lomp zijn, groter zelfs dan een "instap" DSLR en vakantiezoom . Dus daar hoef je het niet voor te doen. (Het is de alles in één die het aantrekkelijk maakt)
Die 1" bridge zoom camera's hebben ook een groter bereik dan een instap dslr met een standaardlens. Een FZ2000 is ongeveer net zo groot als een standaard dslr met 18-300mm erop. http://camerasize.com/compact/#685,597.433,ha,t En qua bereik/equivalente lichtsterkte, liggen die ook aardig dicht bij elkaar in de buurt. Maar qua functionaliteit/features heeft de FZ2000 heel wat betere papieren.
@ U.C.
ah gelukkig kan ik de DSLR met vakantiezoom afstrepen vh lijstje :-) (nikon scheen vrij goed te zijn met filmen/video.)
ontdekte nu hoe je een lens kon toevoegen en ik heb nu even de variaties op een g85 er naast gezet:
http://camerasize.com/com...9.35,689.469,689.613,ha,t
eerste drie zijn de "goedkopere kitlenzen" (14-140mm ii zal wel even groot zijn) en daarna nog wat eh duurder lichtsterker spul als vergelijk.
Dan valt het eigenlijk best mee de lompheid van de fz2000. (12-240mm in m43-taal dus je moet wel drie meenemen om de range te coveren (niet geheel eerlijk gezien de 60mm extra en overlappingen.)
Het is vooral de barrelbreedte die de fz2000 er zo lomp uit laat zien.
in gewicht: 996gram. en 505 + 210 + 460 + 520= 1,7kg
minste lenzen en toch goed (12-100mm en 100-300mm f4-5.6 = 561 +520 +505 = 1.6kg)
meest gunstig in gewicht : 505 (g85) + 210 (pana 12-60mm) + 423 (zuiko 75-300mm f4.8-6.7) = 1138 gram 15mm gab en een "zeer trage" lens in 75-300mm gebied
(in geld heeft niet zoveel zin omdat het twee verschillende systemen zijn.)
Geen idee overigens hoe dit kwa equivalente lichtsterkte bij elkaar ligt.
ah gelukkig kan ik de DSLR met vakantiezoom afstrepen vh lijstje :-) (nikon scheen vrij goed te zijn met filmen/video.)
ontdekte nu hoe je een lens kon toevoegen en ik heb nu even de variaties op een g85 er naast gezet:
http://camerasize.com/com...9.35,689.469,689.613,ha,t
eerste drie zijn de "goedkopere kitlenzen" (14-140mm ii zal wel even groot zijn) en daarna nog wat eh duurder lichtsterker spul als vergelijk.
Dan valt het eigenlijk best mee de lompheid van de fz2000. (12-240mm in m43-taal dus je moet wel drie meenemen om de range te coveren (niet geheel eerlijk gezien de 60mm extra en overlappingen.)
Het is vooral de barrelbreedte die de fz2000 er zo lomp uit laat zien.
in gewicht: 996gram. en 505 + 210 + 460 + 520= 1,7kg
minste lenzen en toch goed (12-100mm en 100-300mm f4-5.6 = 561 +520 +505 = 1.6kg)
meest gunstig in gewicht : 505 (g85) + 210 (pana 12-60mm) + 423 (zuiko 75-300mm f4.8-6.7) = 1138 gram 15mm gab en een "zeer trage" lens in 75-300mm gebied
(in geld heeft niet zoveel zin omdat het twee verschillende systemen zijn.)
Geen idee overigens hoe dit kwa equivalente lichtsterkte bij elkaar ligt.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 29-12-2016 22:28 ]
Equivalentie qua lichtsterkte is de FZ2000 diafragma-getallen x1,35 doen.
Dus dat wordt dan f/3.8-6.0 in m4/3 equivalentie
Ik zou als m4/3 tegenhanger kiezen voor de G80 met 14-140 als kit en dan de 100-300 erbij nemen.
Ik zou als m4/3 tegenhanger kiezen voor de G80 met 14-140 als kit en dan de 100-300 erbij nemen.
[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 29-12-2016 22:45 ]
Ah! dus de 12-60mm f/3.5-5.6 en 75-300mm f/4.8-6.7 (f/3.5-6.7) komt nog best redelijk in de buurt kwa licht sterkte. kwa lensscherpte ...
Die 12-60mm is maar 100 euro als je het als kit (G80+12-60mm) koopt en weathersealed zonde om het te laten liggen toch?Universal Creations schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:44:
Equivalentie qua lichtsterkte is de FZ2000 diafragma-getallen x1,35 doen.
[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 29-12-2016 23:19 ]
De 14-140 is wel erg handig als je niet teveel wil wisselen. Het is natuurlijk een afweging. Veel mensen kiezen voor het gemak van de 14-140 boven de weathersealing van de 12-60.
net even prijs vergelijk: (fz2000 1229,-)
g80 body 899,-
g80 14-140mm 1299,- (14-140mm los 595,- dus 195,- korting)
g80 12-60mm 999, los 365, dus 265 korting
70 euro, valt mee. (scheelt wel voorlopig een lens kopen.)
(naast elkaar zijn de twee bijna even lang/groot) :-)
Arrgh:
dit: http://camerasize.com/compact/#349,689.34,ha,t
of dit: http://camerasize.com/compact/#685,ha,t
voel me net een kat om de vijver met vis ;-P
Van welke kant ik het ook benader, ik kom hier op uit. :-)
(de fz200 word dan uiteindelijk "vervangen" voor of een .....-300mm lens of ...... )
ach het is een luxe probleem, andere moeten leven van zo'n bedrag als maandsalaris.....
g80 body 899,-
Arrgh:
(de fz200 word dan uiteindelijk "vervangen" voor of een .....-300mm lens of ...... )
ach het is een luxe probleem, andere moeten leven van zo'n bedrag als maandsalaris.....
De filenames laten wat het is (op extensie of een andere suffix na). Wel zorgen dat de exif data bewaard blijft zodat originele tijd idd in de metadata staan (en zorgen dat de klok van je camera's een soort van goed staatHoe doen jullie eigenlijk de sortering van volgorde van maken?
Ik ben meestal vrolijk aan het sleutelen aan files, en op het eind heb ik een 'for' command line in windows om via exiftool alle exif data over te nemen van de orignele files naar de uiteindelijke jpg.
In Flickr of Google Photos of wat dan ook kan je dan gewoon 'sorteren op time/date' en dan krijg je netjes je verschillende camera's door elkaar op volgorde van nemen-foto.
Werkt uiteraard niet voor m'n analoge scans
De Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 is echt een geweldige lens!copykat schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:17:
net even prijs vergelijk: (fz2000 1229,-)
g80 body 899,-
Arrgh:
Ik miste wel altijd de 12mm groothoek voor landschappen of in steden.
Het zou nog beter zijn als er een weathersealed Panasonic 12-120mm f3.5-5.6 zou zijn.
Ik gebruikte de Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 ook met de Raynox voorzetlensjes (vooral de DCR150) voor macrofotografie.
Daar is de 12-60mm veel minder geschikt voor.
Zonder voorzetlens:

Met voorzetlens:

Ik vind het ideaal dat je zowel bovenstaande foto's als hieronder met dezelfde lens kan schieten:

[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 30-12-2016 10:55 ]
Nou , als ze t voor elkaar krijgen om een 12-150mm f3.5-5.6 dual IS 2 te maken die kwalitatief gelijk is aan de 14-140mm ii onder 900 euro dan ga ik huppelend naar binnen bij de camera dealerleendertv schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:18:
[...]
De Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 is echt een geweldige lens!
Ik miste wel altijd de 12mm groothoek voor landschappen of in steden.
Het zou nog beter zijn als er een weathersealed Panasonic 12-120mm f3.5-5.6 zou zijn.
.....
btw mooie foto's!
Afgelopen paar dagen zat ik enorm te twijfelen of ik deze wel zou halen maar vandaag is de bundel bij Kamera Express en Foka €100 goedkoper en de printer kan mijn ouders goed gebruiken.Mr.C4 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:28:
[...]
Bij Foka ook:
https://www.foka.nl/produ...35-printer-PROMOTIEBUNDEL
Ik zoek een vervanger voor mijn em5 i en ik overweeg nu wel de G80.
Dus net besteld.
gefeliciteerd!!!Mr.C4 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:43:
Dus net besteld.
Bij FOKA inmiddels ook 899. Ik twijfel... maar voor die prijs...Mr.C4 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:43:
[...]
Afgelopen paar dagen zat ik enorm te twijfelen of ik deze wel zou halen maar vandaag is de bundel bij Kamera Express en Foka €100 goedkoper en de printer kan mijn ouders goed gebruiken.
Dus net besteld.
Hoe lang is het aanbieding nog geldig? Kan het niet bij KE terugvinden.
Wil trouwens even de aankondiging (prijs en specificaties) van de G5 afwachten a.s.woensdag...
http://www.kamera-express...5-printer-promotiebundel/Merlijn_merlin schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:47:
[...]
Bij FOKA inmiddels ook 899. Ik twijfel... maar voor die prijs...
Hoe lang is het aanbieding nog geldig? Kan het niet bij KE terugvinden.
Wil trouwens even de aankondiging (prijs en specificaties) van de G5 afwachten a.s.woensdag...
Ik denk dat de aanbieding met printer niet lang geldig is maar de prijsverlaging wel langer of zelfs permanent maar dat staat nergens aangegeven. In een mailtje van KE stond dat de actie met printer tot en met vandaag geldig is. Als je de printer nodig hebt dan zou ik hem vandaag bestellen voor de zekerheid.
Als iemand zich geroepen voelt om een nieuw deeltje te maken: ga je gang.
Ik heb vorig jaar de topicstart een beetje verwaarloosd
Ik heb vorig jaar de topicstart een beetje verwaarloosd
ora et labora
Zo even terugkomend op mijn geblokkeerde EM5. Deze zijn ze op woensdag 28/12 correct met DHL komen halen. Is opgestuurd naar Olympus in Portugal, behandeld op 04/01 en vandaag 06/01 terug mooi aan huis geleverd. Toestel heeft dus 2 jaar garantie en niet 1 zoals ik aan nam.
Sluiter is vervangen, software geupdated, toestel is gereinigd en het oculair rubber dat ik ergens verloren heb en vervangen had door een eentje dat paste is ook correct vervangen door een origineel.
Top service vind ik dit!
Sluiter is vervangen, software geupdated, toestel is gereinigd en het oculair rubber dat ik ergens verloren heb en vervangen had door een eentje dat paste is ook correct vervangen door een origineel.
Top service vind ik dit!
Kijk, dat is pas goede service! Erg fijn voor je.
Helaas scoort de EM-1 buiten alle andere positieve punten, bij low light en zeer lange sluitertijden helaas niet zo goed (lees teveel ruis/ hot pixels). Iets wat ik met lichtsterke primes niet kan oplossen.
Daarom dat ik voor dit doel naar een 2de camera zoek.
Ik hoop dat er in het M43 gamma toch iets naar mijn noden te vinden zal zijn.
Aangezien de nieuwe Olympus EM-1 mark 2 me enkel als upgrade te duur is, zoek ik voor naast mijn Olympus EM-1 nog een 2de camera om puur in te zetten voor opnamen bij weinig licht en voor het gebruik van ND-filters wat uiteraard soms gepaard gaat met zeer lange sluitertijden.
Mocht een andere m43 camera hier aan voldoen is dat uiteraard mooi meegenomen, want dit zou betekenen dat ik hiervoor mijn bestaande lenzen, filters, accessoires, enz…hiervoor kan gebruiken.
Maar vanwege het kleinere sensor formaat vrees ik dat ik naar iets elders zal moeten uitkijken, toch?
Het hoeft allemaal niet van professioneel niveau te zijn, zolang de plaatjes maar minder ruis vertonen.
Indien ik moet uitwijken naar iets anders dan M43 mag de 2de camera voor mijn doeleinden gerust een camera zijn met een vaste lens, zolang deze maar compact is en voorzien van een breedhoeklens met een brandpuntsafstand van minimum 18mm en waarop ik een ND-filter kan schroeven. Ideaal zou zijn dat ik deze 2de camera met breedhoeklens eveneens naast mijn Olympus EM-1 kan gebruiken waardoor ik minder van lens zou moeten wisselen.
Aangezien de nieuwe Olympus EM-1 mark 2 me enkel als upgrade te duur is, zoek ik voor naast mijn Olympus EM-1 nog een 2de camera om puur in te zetten voor opnamen bij weinig licht en voor het gebruik van ND-filters wat uiteraard soms gepaard gaat met zeer lange sluitertijden.
Mocht een andere m43 camera hier aan voldoen is dat uiteraard mooi meegenomen, want dit zou betekenen dat ik hiervoor mijn bestaande lenzen, filters, accessoires, enz…hiervoor kan gebruiken.
Maar vanwege het kleinere sensor formaat vrees ik dat ik naar iets elders zal moeten uitkijken, toch?
Het hoeft allemaal niet van professioneel niveau te zijn, zolang de plaatjes maar minder ruis vertonen.
Indien ik moet uitwijken naar iets anders dan M43 mag de 2de camera voor mijn doeleinden gerust een camera zijn met een vaste lens, zolang deze maar compact is en voorzien van een breedhoeklens met een brandpuntsafstand van minimum 18mm en waarop ik een ND-filter kan schroeven. Ideaal zou zijn dat ik deze 2de camera met breedhoeklens eveneens naast mijn Olympus EM-1 kan gebruiken waardoor ik minder van lens zou moeten wisselen.
Qua ruis/hoge ISO staat m4/3 still in mijn ogen. Sinds mijn EM5 mk1 aanschaf 5 jaar geleden is er vrijwel niets verbeterd. Niet voldoende om een upgrade te verantwoorden in ieder geval. Dan toch maar een Sony A7s voor 'erbij'? ;-)Moris schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:42:
Helaas scoort de EM-1 buiten alle andere positieve punten, bij low light en zeer lange sluitertijden helaas niet zo goed (lees teveel ruis/ hot pixels). Iets wat ik met lichtsterke primes niet kan oplossen.
Compact en geen ruis op hoge ISO is eigenlijk niet mogelijk.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ruisprestaties kunnen ook nauwelijks beter worden. Je moet er wel rekening mee houden dat als je er een A7 bij koopt (A7s is enkel beter met video) je ook minder scherptediepte overhoudt. Ruis en scherptediepte gaat namelijk hand in hand.
Dat heb ik ook getest tussen de gx7 en de a7. 15mm f4 vs 28mm f8 ( ik heb het kleurverschil helaas niet kunnen rechttrekken )Universal Creations schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:49:
Ruisprestaties kunnen ook nauwelijks beter worden. Je moet er wel rekening mee houden dat als je er een A7 bij koopt (A7s is enkel beter met video) je ook minder scherptediepte overhoudt. Ruis en scherptediepte gaat namelijk hand in hand.
test op gelijke iso:

test op equivalente iso

Nou is de A7 ook niet bepaald een low light monster, de cijfers bevestigen dat. (sensorgen.info)
ook de a7rii presteert beter ondanks de hogere pixeldichtheid.
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 11-01-2017 12:11 ]
ora et labora
Stiekem hoop ik op een Fuji X-E3 (met sensor van Pro2) en dan stap ik misschien wel helemaal over. Qua ruis/scherptediepte/formaat etc volgens mij de perfecte balans. Of misschien Sony A6500 maar mis daar betaalbare/compacte f2.8 zoom
[ Voor 42% gewijzigd door amphora op 11-01-2017 12:55 ]
Wat voor een long-exposures wil je gaan schieten? Ik heb bij mijn E-M10 veel op Live composite geschoten. Hierbij worden er meerdere foto's geschoten op een kortere sluitertijd en een lage ISO. Deze worden over elkaar geplakt, zodat je eenzelfde effect krijgt als bij een long exposure.Moris schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:42:
Ik heb sinds enige tijd ook een E-M1 en gisteren toevallig wat testshots gemaakt om te controleren hoe het met de ruis zat. Er was wel wat ruis aanwezig (met NR uit), maar ik kon geen hot-pixels vinden. Ik had gelezen dat dit vooral bij de eerste batch E-M1's het geval is.
Als ik deze review mag geloven zou de EM5 mark 2 vs `EM1 bij long exposures beter moeten scoren. Dan rijst alleen de vraag of het de moeite waard is om de EM5 mark2 voor deze doeleinden in te zetten of naar iets elders uit te kijken.amphora schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:22:
Qua ruis/hoge ISO staat m4/3 still in mijn ogen. Sinds mijn EM5 mk1 aanschaf 5 jaar geleden is er vrijwel niets verbeterd. Niet voldoende om een upgrade te verantwoorden in ieder geval. Dan toch maar een Sony A7s voor 'erbij'? ;-)
Compact en geen ruis op hoge ISO is eigenlijk niet mogelijk.
De plaatjes hoeven voor de hobby allemaal niet van professionele kwaliteit te zijn maar wat minder ruis is altijd mooi meegenomen.
Ik gebruik vooral Live Time (Sluiter blijft open tot indrukken van de ontspanknop), deze methode zorgt bij lange belichtingstijden toch best voor veel ruis om het water van een meer of zie melkwit te krijgentommyz schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:01:
[...]
Wat voor een long-exposures wil je gaan schieten? Ik heb bij mijn E-M10 veel op Live composite geschoten. Hierbij worden er meerdere foto's geschoten op een kortere sluitertijd en een lage ISO. Deze worden over elkaar geplakt, zodat je eenzelfde effect krijgt als bij een long exposure.
Een nieuwe review van een huidige prototype Laowa 7.5mm f2.
Interessant om 'in het wild' foto's te zien (met de lens op een Yi M1
). Valt me niet tegen, zeker afgestopt.
Interessant om 'in het wild' foto's te zien (met de lens op een Yi M1

Ik heb even met mijn E-M10 en E-M1 een foto gemaakt met dezelfde instellingen (ISO 200, F/7.1, 30 sec) en zie nauwelijks verschil tussen de twee.
E-M10:

E-M1:

Crops:
E-M10:

E-M1:

Beide foto's in RAW geschoten en 0 noise reduction in Lightroom. Vergeleken met de andere posts op internet, heb ik veel minder last van ruis en zijn er geen hot pixels te vinden. Misschien was het beter geweest om nog wat foto's te schieten op hogere ISO's, maar het was koud.
E-M10:

E-M1:

Crops:
E-M10:

E-M1:

Beide foto's in RAW geschoten en 0 noise reduction in Lightroom. Vergeleken met de andere posts op internet, heb ik veel minder last van ruis en zijn er geen hot pixels te vinden. Misschien was het beter geweest om nog wat foto's te schieten op hogere ISO's, maar het was koud.
Staat je camera dan wel goed ingesteld?Moris schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:42:
Volgens Robin Wong zijn de Noise Reduction en Noise Filter settings namelijk verkeerd/verwarrend benaamd.
https://robinwong.blogspo...mera-cheat-sheet.html?m=1
Klinkt meer als iets voor long exposure noise reduction. Dat de camera automatisch dark frame subtraction doet. Nadeel: je moet 2x zolang wachtenSato schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:57:
[...]
Staat je camera dan wel goed ingesteld?
Volgens Robin Wong zijn de Noise Reduction en Noise Filter settings namelijk verkeerd/verwarrend benaamd.
ora et labora
Nee, het is echt een probleem van de sensor. Kijk maar eens hier. Noise reduction en noise filter lossen het probleem wel op (alhoewel ik me afvraag of dit ook werkt als je RAW schiet), maar zoveel hotpixels zonder noise reduction/filter hoort niet. Kijk maar eens het verschil tussen een E-M5 en een E-M1 (beide ISO 200, 30 sec, NR off). Volgens mij geldt dit alleen voor de E-M1's die eind 2013 gemaakt zijn. Ik heb er in ieder geval geen last van.Sato schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:57:
[...]
Staat je camera dan wel goed ingesteld?
[ Voor 15% gewijzigd door tommyz op 12-01-2017 07:57 ]
Inderdaad interessant om wat beelden te zien die deze lens produceert. Valt of staat een beetje met de prijs voor mij, wil graag een wide angle "voor erbij" en aangezien beide 7-14's niet echt een "voor erbij" prijs hebben zit ik naar deze te kijken omdat hij wijder en lichtsterker is als de 9-18. Hoop een beetje richting 7.5/3.5 kwa prijs.Twhomp schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:33:
Een nieuwe review van een huidige prototype Laowa 7.5mm f2.
Interessant om 'in het wild' foto's te zien (met de lens op een Yi M1). Valt me niet tegen, zeker afgestopt.
Pre order http://www.venuslens.net/product/laowa-12mm-f2-8-zero-d/ voor ruim 900 dollar... Daar moet je denk ik aan denken. Jammer dan.[TAG]Speedy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:48:
[...]
Inderdaad interessant om wat beelden te zien die deze lens produceert. Valt of staat een beetje met de prijs voor mij, wil graag een wide angle "voor erbij" en aangezien beide 7-14's niet echt een "voor erbij" prijs hebben zit ik naar deze te kijken omdat hij wijder en lichtsterker is als de 9-18. Hoop een beetje richting 7.5/3.5 kwa prijs.
Voor erbij ben je denk ik beter af met een Samyang 7.5mm Fisheye en dan softwarematig rechttrekken.
[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 12-01-2017 11:11 ]
De 12mm 2.8 is een veel wijdere lens voor full-frame. Hopelijk zal het rond dezelfde prijs als hun 15mm F/4 liggen ($499,-).amphora schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:09:
[...]
Pre order http://www.venuslens.net/product/laowa-12mm-f2-8-zero-d/ voor ruim 900 dollar... Daar moet je denk ik aan denken. Jammer dan.
Voor erbij ben je denk ik beter af met een Samyang 7.5mm Fisheye en dan softwarematig rechttrekken.
[ Voor 14% gewijzigd door tommyz op 12-01-2017 11:15 ]
Weet ik, en ik zeg er ook bij dat je daar aan moet denken qua prijs. Die 12 2.8 is ongeveer vergelijkbaar met 8 2.0 voor m43 qua gebruik. Dat het in de buurt van de 15mm f4 komt te liggen lijkt me onmogelijk is veel wijder en veel lichtsterker....tommyz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:12:
[...]
Je post een link van de 12mm 2.8. Dat is een hele andere lens. Hopelijk zal het rond dezelfde prijs als hun 15mm F/4 liggen ($499,-).
Dat klopt niet. Om een vergelijkbare beeldhoek en DoF te hebben, moet je een 6mm 1.4 hebben. De 12mm is namelijk een full frame lens. Ook wordt bij de 7.5mm niet gesproken over Zero Distortion, wat de 12mm waarschijnlijk een stuk duurder maakt. Ik schat zelf in dat de prijs rond de 500,- euro ligt. De 7.5mm F/2 is qua beeldhoek en DoF dus heel goed vergelijkbaar met de 15mm F/4 op full-frame.
[ Voor 77% gewijzigd door tommyz op 12-01-2017 12:41 ]
Dan is de hoge ruis bij mijn EM1 inderdaad puur aan de sensor te wijtentommyz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 07:54:
[...]
Nee, het is echt een probleem van de sensor. Kijk maar eens hier. Noise reduction en noise filter lossen het probleem wel op (alhoewel ik me afvraag of dit ook werkt als je RAW schiet), maar zoveel hotpixels zonder noise reduction/filter hoort niet. Kijk maar eens het verschil tussen een E-M5 en een E-M1 (beide ISO 200, 30 sec, NR off). Volgens mij geldt dit alleen voor de E-M1's die eind 2013 gemaakt zijn. Ik heb er in ieder geval geen last van.
Mijn camera is in oktober 2015 aangekocht, hoe kan ik achterhalen of deze camera uit de 1ste batch komt
Blijkbaar doet de EM5 mark2 het volgens deze test nog beter bij long exposures Live Time 8 minutes
Dat 8minuten shot zit vol met spikkels.
Dit topic is gesloten.