Acties:
  • 0 Henk 'm!
Holy crap, dat ziet er heel erg beroerd uit. Wordt die sensor soms gloeiend heet?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
Enkel bij long exposures heb ik erg last van veel ruis, verder prima plaatjes.
Als ik de vorige berichten erop nalees, vraag ik me toch af of het hier bij mijn EM1 om een exemplarisch geval gaat of ik toch moet uitkijken naar een 2de camera voor long exposures :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
6 minuten exposures heb ik nog niet uitgeprobeerd. Bij dit soort foto's kan je ook prima Live composite gebruiken. Dan schiet je verschillende foto's op een kortere sluitertijd die de camera combineert. Onderstaande foto is een voorbeeld. Ik heb 'm 5 minuten open laten staan, waarbij foto's van een halve seconde werden gemaakt. Het voordeel is dat je ook nog eens op je scherm ziet hoe 'ie wordt. Dus als het water strak genoeg is, stop je 'm gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8286/29513951756_2dc029b7ab_c.jpgLake Garda by Tom Roeleveld, on Flickr

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:06
Moris schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:18:
Enkel bij long exposures heb ik erg last van veel ruis, verder prima plaatjes.
Als ik de vorige berichten erop nalees, vraag ik me toch af of het hier bij mijn EM1 om een exemplarisch geval gaat of ik toch moet uitkijken naar een 2de camera voor long exposures :?
Ik heb even gekeken hoe mijn EM10 mkii ruistechnisch presteert. Met een sluitertijd van 241 seconden is dit het resultaat (45mm, f5.6, goedkoop ND1000-filter, ISO 200, noise reduction&filter uit. RAW vanuit Lightroom meteen naar Flickr):

https://c1.staticflickr.c...03865300_c774961282_o.jpg

Het was nog best een uitdaging, aangezien m'n camera met live time na een stuk of 10 previews niet meer update. Wordt wel erg gokken dan of de belichting ok is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
hatsa schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:56:
Ik heb even gekeken hoe mijn EM10 mkii ruistechnisch presteert. Met een sluitertijd van 241 seconden is dit het resultaat (45mm, f5.6, goedkoop ND1000-filter, ISO 200, noise reduction&filter uit. RAW vanuit Lightroom meteen naar Flickr):

https://c1.staticflickr.c...03865300_c774961282_o.jpg

Het was nog best een uitdaging, aangezien m'n camera met live time na een stuk of 10 previews niet meer update. Wordt wel erg gokken dan of de belichting ok is 8)7
Het resultaat ziet er ook bij jou beter uit dan mijn EM1
tommyz schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:09:
6 minuten exposures heb ik nog niet uitgeprobeerd. Bij dit soort foto's kan je ook prima Live composite gebruiken. Dan schiet je verschillende foto's op een kortere sluitertijd die de camera combineert. Onderstaande foto is een voorbeeld. Ik heb 'm 5 minuten open laten staan, waarbij foto's van een halve seconde werden gemaakt. Het voordeel is dat je ook nog eens op je scherm ziet hoe 'ie wordt. Dus als het water strak genoeg is, stop je 'm gewoon.

[afbeelding]Lake Garda by Tom Roeleveld, on Flickr
Helaas krijg je door u methode tov Live Time niet het gewenste resultaat om het water melkwit op uitgevlakt te krijgen en dat zie ook in je opname als voorbeeld. Wel heb je een heel pak minder last van ruis.

Misschien moet ik mijn hoog ruis-probleem toch eens als repair bij Olympus aankaarten :?

[ Voor 23% gewijzigd door Moris op 13-01-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Moris schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:03:
[...]

Het resultaat ziet er ook bij jou beter uit dan mijn EM1

[...]

Helaas krijg je door u methode tov Live Time niet het gewenste resultaat om het water melkwit op uitgevlakt te krijgen en dat zie ook in je opname als voorbeeld. Wel heb je een heel pak minder last van ruis.

Misschien moet ik mijn hoog ruis-probleem toch eens als repair bij Olympus aankaarten :?
Ik zou het wel doen. Het lijkt mij niet dat de EM1 zoveel beroerder zou moeten presteren dan de EM10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
hatsa schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:39:
Ik zou het wel doen. Het lijkt mij niet dat de EM1 zoveel beroerder zou moeten presteren dan de EM10.
Oké done :)

Zijn er aub nog mensen die me aub enkele Live Time / long exposures in hoge resolutie willen posten, zodat het voor me makkelijker wordt om garantie te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Ik wil dat plaatje :) gerust ruilen met mijn voorbeeld hier te zien Live Time 242 sec ND-filter :(
Dat ziet er niet goed uit, ik zou toch eerst even alle settings nakijken, misschien ook eens beginnen om de ND-filter weg te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Moris schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:44:
[...]

Oké done :)

Zijn er aub nog mensen die me aub enkele Live Time / long exposures in hoge resolutie willen posten, zodat het voor me makkelijker wordt om garantie te claimen.
Met mn Panasonic gx7:

128 seconden
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/323/32281324775_b2e2d6c467_c.jpgP1240381 by Frank Van Dijk, on Flickr

60 seconden
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/418/32161980811_a600a7597b_c.jpgP1240377 by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Geen Olympus maar toch van harte bedankt.
Mijn camera wordt maandag al opgehaald ter nazicht / reparatie en zou binnen een week al terug zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 21:21
Moris schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:01:
Geen Olympus maar toch van harte bedankt.
Mijn camera wordt maandag al opgehaald ter nazicht / reparatie en zou binnen een week al terug zijn.
Misschien heb je iets aan dit prachtige stilleven van een minuut:
jpg of raw

(Hoe je foto's post zonder resize warning is mij nog een raadsel? Als ik ze resize naar de aanbevolen resolutie ziet het er wazig uit op retina)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wobblier schreef op zondag 15 januari 2017 @ 07:53:
Misschien heb je iets aan dit prachtige stilleven van een minuut:

(Hoe je foto's post zonder resize warning is mij nog een raadsel? Als ik ze resize naar de aanbevolen resolutie ziet het er wazig uit op retina)
Bedankt voor de foto's :)
Helaas zijn de bijbehorende exif gegevens van de foto's verdwenen, waardoor je de settings van de camera niet meer kan opvragen>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 21:21
Moris schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:39:
[...]

Bedankt voor de foto's :)
Helaas zijn de bijbehorende exif gegevens van de foto's verdwenen, waardoor je de settings van de camera niet meer kan opvragen>
Vreemd? Ik denk dat dropbox de exif stript ivm privacy (voor als er eventueel een locatie in staat). Werkt het in een zip?: zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
@Wobblier
Exif is nu geheel aanwezig, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Hi, ik ben van plan binnenkort een MFT camera te kopen ter vervanging van mijn dslr (Canon 550d). Nu ga ik er vanuit dat ze allemaal wel voldoen aan mijn wensen qua fotografie. Echter vind ik het ook leuk deze camera te gebruiken voor video en vind ik functies als 1080P 60fps, en 4K ook interessant. Nu is mijn oog gevallen op de GX80 en de G7, helaas valt de GX8 buiten mijn budget. Natuurlijk is de keuze van een camera voor iedereen persoonlijk, echter heb ik de keuze nog niet kunnen maken, dus bij deze vraag ik om jullie mening en of er misschien goede alternatieven zijn.

GX80
+ Formaat
+ In body image stabilization (Hier hecht ik wel redelijk waarde aan, ook omdat ik graag met mijn M42 lenzen wil werken)

- Geen audio input
- Scherm niet volledig kantelbaar

G7
+ Audio input
+ volledig kantelbaar/draaibaar scherm

- Formaat

Ik neig zelf meer naar de GX80, maar ik moet zeggen ze nog niet bekeken te hebben in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Igor92 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:01:

Ik neig zelf meer naar de GX80, maar ik moet zeggen ze nog niet bekeken te hebben in een winkel.
Dat is wel belangrijk! GX80 heeft een lekker formaat, maar ligt in grote handen niet echt comfortabel.
Kleine knopjes en zoeker is niet best.

De G80 die ik als alternatief probeerde lag veel beter in de handen, en de zoeker was ook een stuk beter.. Ik zou daar wel even naar kijken, voelen is weten... Liever wat pijn in de portemonnee dan aan je handen en ogen! ;)

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou ook gaan voor de G80, ook al is die duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Je kunt ook kijken naar een tweedehands GH4, die is nog beter afgestemd op video. Met de release van de GH5 in het verschiet (maart) komen er de komende maanden waarschijnlijk ook meer GH4´s op de tweedehands markt.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Qua budget zit ik helaas wel al écht aan het randje. Dus zo 300 bijlappen voor een G80 bijvoorbeeld gaat hem niet worden. Ik moet ergens mijn grens trekken. Of ik moet besluiten er nog even mee te wachten. Misschien zakken prijzen nog of komen er inderdaad nieuwe modellen uit.

Uiteraard moet ik het zelf nog voelen, maar mijn voorkeur gaat uit naar de kleinere formfactor van de gx80. Toch het idee dat ik zoiets nét wat sneller meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Qua IQ en dergelijke is het verschil tussen de G80 en GX80 niet groot:
http://mirrorlesscomparis...-g85-vs-gx85-g80-vs-gx80/
Zeer uitgebreide én heldere vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Ik heb mijn GX80 body bij een UK webshop gekocht als vervanging van mijn GF7. Zo geprofiteerd van lage pond en bovendien was er een 100 pond cashback bij Panasonic UK. Het enige verschil met de NL versie is de afneembare laadstekker, maar die gebruik ik toch niet.

Als je niet van plan bent om grote (zoom) lenzen te gaan gebruiken of vaak fotografeert met slecht weer (G80 is weather sealed), is de GX80 een prima camera.

Ik gebruik mijn GX80 vooral met mijn primes (PL 25mm en PL 15mm en P42.5mm) en ben er zeer tevreden mee. Het is nu een stuk makkelijker om in slecht licht foto's te nemen.

Als je vooral video's schiet zou ik vanwege mic input en volledig draaibare scherm voor de G80 gaan. De 4K video en 4K fotomodes vind ik persoonlijk meer een leuke gimmick op de GX80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Igor92 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:20:
Qua budget zit ik helaas wel al écht aan het randje. Dus zo 300 bijlappen voor een G80 bijvoorbeeld gaat hem niet worden. Ik moet ergens mijn grens trekken. Of ik moet besluiten er nog even mee te wachten. Misschien zakken prijzen nog of komen er inderdaad nieuwe modellen uit.

Uiteraard moet ik het zelf nog voelen, maar mijn voorkeur gaat uit naar de kleinere formfactor van de gx80. Toch het idee dat ik zoiets nét wat sneller meeneem.
Als je van plan bent om ook wat forsere lenzen te gebruiken, is een kleinere formfactor ook niet per se ideaal. Met mijn EM-10 heb ik eigenlijk een grip nodig nu ik de 12-40mm heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Het enige wat me nog tegenhoudt op dit moment is dat de GX80 geen mic ingang heeft. Helaas hadden ze de modellen niet bij de mediamarkt. En heb ze dus nog niet in mijn handen gehad. Mijn vriendin heeft de GX7, en dat is wel een formaatje dat me bevalt. Ik heb geen haast met kopen. De GX80 is momenteel ook het gunstigste geprijsd incl. kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
hatsa schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:43:
[...]

Als je van plan bent om ook wat forsere lenzen te gebruiken, is een kleinere formfactor ook niet per se ideaal. Met mijn EM-10 heb ik eigenlijk een grip nodig nu ik de 12-40mm heb :P
Hier heb ik dus ook last van - geen probleem met de 45mm maar de 12-40mm is een ander verhaal! Op zich is de E-M10 voor mijn (kleine) handen prima, niks over te klagen, maar een grip zou ik niet erg vinden... :)

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Afgelopen maandag is mijn camera EM1 opgehaald en vrijdag terug afgeleverd, wat een topsnelheid.
Helaas heeft men aan het ruis-probleem niets verholpen, enkel de sensor is gereinigd :(
Hier een foto van afgelopen vakantie: https://www.dropbox.com/s/wmfijw2obv...70355.JPG?dl=0

Wel merk ik nu dat de IBIS zich duidelijk in de stand OFF laat horen, beeldstabilisatie staat nochtans uit :?
Iets wat bij lange sluitertijden op statief geen enkel nut heeft, met als gevolg door de ratelende IBIS en lange sluitertijden een zeer hoog batterijverbruik.

Wat betreft de ruis, heb ik als vlugge test een Raw-opname in Live Time genomen met ruisfilter UIT.
Reden! wanneer de ruisfilter aan staat … wordt de tijd voor het wegschrijven x2 aan de opnametijd, iets waar je bij het nemen van enkele foto's achter elkaar geen wachttijden van enkele minuten wenst.
Vandaar dat ik verkies om de ruisfilter uit te zetten en de foto op de pc verder te bewerken.

Raw-opame: Live Time 240sec. Ruisfilter Off
https://www.dropbox.com/s/dgraojhkbk...00015.ORF?dl=0

Wanneer ik de bovenstaande resultaten vergelijk met een EM5 zijn deze laatste van een beter niveau.
Wil er aub iemand hier ter vergelijking een raw-foto posten met ruisfilter / ruisonderdrukking op uit en 240sec belichting.

[ Voor 18% gewijzigd door Moris op 22-01-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Moris schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:55:
Afgelopen maandag is mijn camera EM1 opgehaald en vrijdag terug afgeleverd, wat een topsnelheid.
Helaas heeft men aan het ruis-probleem niets verholpen, enkel de sensor is gereinigd :(
Hier een foto van afgelopen vakantie: https://www.dropbox.com/s/wmfijw2obv...70355.JPG?dl=1

Wel merk ik nu dat de IBIS zich duidelijk in de stand OFF laat horen, beeldstabilisatie staat nochtans uit :?
Iets wat bij lange sluitertijden op statief geen enkel nut heeft, met als gevolg door de ratelende IBIS en lange sluitertijden een zeer hoog batterijverbruik.

Wat betreft de ruis, heb ik als vlugge test een Raw-opname in Live Time genomen met ruisfilter UIT.
Reden! wanneer de ruisfilter aan staat … wordt de tijd voor het wegschrijven x2 aan de opnametijd, iets waar je bij het nemen van enkele foto's achter elkaar geen wachttijden van enkele minuten wenst.
Vandaar dat ik verkies om de ruisfilter uit te zetten en de foto op de pc verder te bewerken.

Raw-opame: Live Time 240sec. Ruisfilter Off
https://www.dropbox.com/s/dgraojhkbk...00015.ORF?dl=1

Wanneer ik de bovenstaande resultaten vergelijk met een EM5 zijn deze laatste van een beter niveau.
Wil er aub iemand hier ter vergelijking een raw-foto posten met ruisfilter / ruisonderdrukking op uit en 240sec belichting.
Dat ruis filter noemen ze ook wel dark-frame subtraction ;) Een foto wordt normaal gemaakt en de andere zonder dat er licht op de sensor komt. De ruis die bij het donkere frame naar voren komt wordt van de normale foto afgetrokken zodat er minder ruis in zit (in theorie).

Als je in RAW schiet zal geen enkele ruis reductie instelling werken en je zal meer ruis zien dan in JPG. De JPG krijgt namelijk normale ruis reductie er overheen.

Je camera opsturen omdat er te veel ruis in je foto's zit vind ik wel apart, daar kunnen ze weinig aan doen. Tenzij je camera aantoonbaar veel verschilt met andere exemplaren van het zelfde model.. maar aangezien je dropbox linkjes het niet doen :X

Wil je minder ruis dan zou je toch een grotere sensor moeten hebben en/of lichtsterker glas :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ventieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:50:
[...]
Dat ruis filter noemen ze ook wel dark-frame subtraction ;) Een foto wordt normaal gemaakt en de andere zonder dat er licht op de sensor komt. De ruis die bij het donkere frame naar voren komt wordt van de normale foto afgetrokken zodat er minder ruis in zit (in theorie).

Als je in RAW schiet zal geen enkele ruis reductie instelling werken en je zal meer ruis zien dan in JPG. De JPG krijgt namelijk normale ruis reductie er overheen.
Ik begrijp je punt, echter kan je aan de hand van deze jpg zien dat ook hier de ruis sterk aanwezig is.
Raw-opame: Live Time +/- 240sec. Ruisfilter Off
Hier een Jpeg foto van voor de repair:
Hier een Jpeg foto van vandaag en na de repair
Hier een Raw foto van vandaag en na de repair

[ Voor 31% gewijzigd door Moris op 22-01-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Moris schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:15:
[...]

Ik begrijp je punt, echter kan je aan de hand van deze jpg zien dat ook hier de ruis sterk aanwezig is.
Raw-opame: Live Time +/- 240sec. Ruisfilter Off
Hier een Jpeg foto van voor de repair:
Hier een Jpeg foto van vandaag en na de repair
Hier een Raw foto van vandaag en na de repair
Ah, dat lijkt op thermal noise en als ik op internet zoek kom ik wel meer over de EM1 en EM5 tegen over dit onderwerp: http://cameralabs.com/rev...posure_noise_vs_EM5.shtml (vooral 2e rij met foto's).

Camera is dus niet stuk ... maar de sensor kan gewoon zijn warmte niet goed kwijt. Wil je puur long exposure shots maken zal je dus beter af zijn met een MFT camera die er minder last van heeft óf een fullframe camera.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ventieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:34:
[...]
Ah, dat lijkt op thermal noise en als ik op internet zoek kom ik wel meer over de EM1 en EM5 tegen over dit onderwerp: http://cameralabs.com/rev...posure_noise_vs_EM5.shtml (vooral 2e rij met foto's).

Camera is dus niet stuk ... maar de sensor kan gewoon zijn warmte niet goed kwijt. Wil je puur long exposure shots maken zal je dus beter af zijn met een MFT camera die er minder last van heeft óf een fullframe camera.
Hmmm, de hoge ruis lijkt me toch niet echt normaal :?

In verband met de beeldstabilisatie!
Ik merk op dat de IBIS zich in de stand OFF niet uitschakelt en zich toch duidelijk laat horen, zelfs tijdens het lang wegschrijven van de foto? Iets wat bij lange sluitertijden op statief vooral geen enkele nut heeft, met als gevolg door de ratelende IBIS voor een zeer een hoog batterijverbruik zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Moris schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:05:
[...]

Hmmm, de hoge ruis lijkt me toch niet echt normaal :?

In verband met de beeldstabilisatie!
Ik merk op dat de IBIS zich in de stand OFF niet uitschakelt en zich toch duidelijk laat horen, zelfs tijdens het lang wegschrijven van de foto? Iets wat bij lange sluitertijden op statief vooral geen enkele nut heeft, met als gevolg door de ratelende IBIS voor een zeer een hoog batterijverbruik zorgt.
Nouja, als je de link bekijkt zie ik dat zij ook last hebben van vrij veel ruis. Lijkt mij in ieder geval geen defect.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ruis ter vergelijking.
Foto met korte tijd https://www.dropbox.com/s...4h3/Korte%20tijd.JPG?dl=0
Foto met lange tijd https://www.dropbox.com/s...cpp/Lange%20tijd.JPG?dl=0

Iemand die voor me even de stand IBIS OFF voor me wil nazien.

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 22-01-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kan het topic blijven bumpen en foto's blijven posten maar de ruis verdwijnt daarmee niet. Nogmaals dat lijkt gewoon op thermal noise, niet een defect.

Na 4x vragen zal heus wel iemand je vraag over IBIS hebben gelezen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als olympus je probleem niet verhelpt en je echt niet kan leven met de ruis zou ik m gewoon verkopen en voor een ander model gaan.

Of gewoon geen foto's maken langer dan 60 seconden, want ik denk dat dat ook enorm helpt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Your point being? :> Het gaat hier om ruis die optreed bij long exposures doordat de sensor warm wordt en dat signaal oppikt, ook wel thermal noise genoemd. Daar test DxO niet op, noch andere review sites voor zover ik weet. Het is gewoon een teken dat de warmteafvoer van de EM1 en EM5 niet goed geregeld zijn voor dit soort zaken en een kleinere sensor helpt dan ook niet mee.

offtopic:
DxO, echt? :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry voor het bericht zonder context.

Het ging me er alleen maar om dat de E-M1 ii goed scoort op dxomark.
De E-M1 had een score van 73, de E-M1 ii heeft een score van 80.

In dit artikel staan wat vergelijkingen waarin je heel goed de verbeteringen op gebied van DR kan zien:
http://mirrorlesscomparis...ynamic-range-and-metering

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 23-01-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
mrc4nl schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:42:
1) Als olympus je probleem niet verhelpt en je echt niet kan leven met de ruis zou ik m gewoon verkopen en voor een ander model gaan.

2) Of gewoon geen foto's maken langer dan 60 seconden, want ik denk dat dat ook enorm helpt.
1) Aangezien ik een heel assortiment aan prachtige lenzen heb is dit helaas geen optie.
2) Helaas maak ik graag gebruik dmv ND-filters van langere sluitertijden dan 60sec, dus ook hier geen optie of een EM5 / EM5 II of EM1 MarkII zou het hierin beter moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:29

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Moris schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:28:
[...]

1) Aangezien ik een heel assortiment aan prachtige lenzen heb is dit helaas geen optie.
2) Helaas maak ik graag gebruik dmv ND-filters van langere sluitertijden dan 60sec, dus ook hier geen optie of een EM5 / EM5 II of EM1 MarkII zou het hierin beter moeten doen.
1) Kan toch een model zijn van panasonic of olympus dat deze problemen niet vertoont? Zodat je je lenzen nog gewoon kan blijven gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Pingu op 23-01-2017 10:34 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Mr Pingu schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:33:
[...]
1) Kan toch een model zijn van panasonic of olympus dat deze problemen niet vertoont? Zodat je je lenzen nog gewoon kan blijven gebruiken.
Inderdaad, maar aangezien er zelden op thermal noise wordt getest is dit wel moeilijk te achterhalen.
Misschien dat de gebruikers hier me bepaalde camera's hierop kunnen aanbevelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijzonder dat bij DxO de E-M1 II beter scoort met hoge iso dan de 80D: https://www.dpreview.com/...5384&y=0.8683892441096611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Universal Creations schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:34:
[...]

Bijzonder dat bij DxO de E-M1 II beter scoort met hoge iso dan de 80D: https://www.dpreview.com/...5384&y=0.8683892441096611
Hoger zou ik niet zeggen, maar ze liggen ook als ik die tool bekijk behoorlijk dicht bij elkaar. Als je in het rode achtige quadrant van die kleurencirkel kijkt lijken ze gelijk te presteren. Op andere kleuren is de E-M1 II, wel slechter af qua ruis. Ook op de wijnfles is de 80D beter.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik zie ter vergelijking dat de EM5II op hoge iso's beter scoort dan de EM1/EM1II, helaas geeft dit nog geen indicatie dat het met de thermal noise ook goed zit :?

De Sony RX100 als fullframe sensor scoort naar mijn mening slecht, dus deze camera lijkt ook geen echte oplossing om bij lange belichtingstijden in te zetten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
RX100 is een 1 inch sensor, geen FF ;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:05:
RX100 is een 1 inch sensor, geen FF ;)
Jup. Wil je full frame moet je de RX1 hebben

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:28:

Je kan ook long exposures samenvoegen om zo een langere sluitertijd te krijgen, met minder ruis (in princiepe verlaag je de iso)

Sorry voor de dubbelpost trouwens

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 23-01-2017 12:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
mrc4nl schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Jup. Wil je full frame moet je de RX1 hebben
Oeps foutje van me en lastig om de nummering te volgen RX1/10/100 >:)
mrc4nl schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:18:
[...]
[video]
Je kan ook long exposures samenvoegen om zo een langere sluitertijd te krijgen, met minder ruis (in princiepe verlaag je de iso)
Met bovenstaande methode zal je nooit mijn onderstaand gewenst resultaat door gebruik van een ND-filter behalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.debsandidge.com/wp-content/uploads/2014/01/sunset-pier.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:42:
[...]

Oeps foutje van me en lastig om de nummering te volgen RX1/10/100 >:)

[...]

Met bovenstaande methode zal je nooit mijn onderstaand gewenst resultaat door gebruik van een ND-filter behalen.

[afbeelding]
Give it a try :>

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Niet dat ik van goed wil ben hoor ;)
Maar dit effect ga je zonder zeer lange belichtingstijden eventueel met behulp van ND-filter niet kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
If you say so...

I say: proof it! (je zal je wellicht verbazen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op Panasonic camera's heb je een optie voor ruisreductie lange sluitertijd.
Lijkt me speciaal voor jou probleem gemaakt.

Deze maakt een tweede foto met dezelfde belichtingstijd maar zonder de sluiter te openen zodat er een volledige zwarte opname gemaakt wordt met precies dezelfde ruis als in het origineel.
Deze gebruikt de camera om de ruis uit de eerste foto te kunnen verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt het effect wel nabootsen met meerdere opnamens, maar of je dat wilt is een ander verhaal. Een 10 stops ND kun je nabootsen met 1000! foto's zonder ND filter. Ten eerste kost dat veel te veel tijd, ten tweede vreet het nogal snel je sluiter op als je dat vaker doet en ten derde: zal je pc leuk vinden om 1000 raw foto's over elkaar te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:10:
Je kunt het effect wel nabootsen met meerdere opnamens, maar of je dat wilt is een ander verhaal. Een 10 stops ND kun je nabootsen met 1000! foto's zonder ND filter. Ten eerste kost dat veel te veel tijd, ten tweede vreet het nogal snel je sluiter op als je dat vaker doet en ten derde: zal je pc leuk vinden om 1000 raw foto's over elkaar te leggen...
Klopt, maar je hoeft slechts de sluitertijd van 240 seconden naar 60 te brengen, dan ben je met 4 foto's klaar ;) het ging mij om het samenvoegen, niet om geen nd filter te gebruiken

Nou is 60 seconden misschien niet vrij van ruis maar ik verwacht dat het stukken beter is.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 23-01-2017 15:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Universal Creations schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:10:
Daarvoor heb je bij de recente Olympus modellen Live Composite. Zie hier voor voorbeelden. Het probleem met nabewerking heb je dus niet. Het geef met name bij bewegende wolken wel een wat ander effect dan het gebruik van een ND filter. Het lost echter wel gelijk het probleem op m.b.t. de ruis, omdat je alleen maar met korte sluitertijden schiet.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Die wolken zijn echter wel super irritant, tenzij je inderdaad een schilderij wilt nabootsen ;).

Het beperkt het nut van Live composite toch enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Met Live composite heb je nu eenmaal bewegende (licht) objecten nodig, indien deze niet aanwezig zijn zal het niet lukken om onderstaande opnamen te verkrijgen.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/6/5106/5565519084_86dc850261_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.matejmichalik.com/black-and-white-photography/2014/06/Weiden-Am-See-Austria-Pier.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Kunnen we gewoon niet de conclusie trekken dat MFT gewoonweg een slechte keuze is voor LE? Wat een logisch gevolg is van de ook al niet uitstekende ruisprestaties?

MFT heeft niet alleen maar voordelen. Geen enkel systeem is het schaap met 5 poten.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Of accepteer dat je dark frame subtraction moet gebruiken om op een acceptabel ruisniveau te komen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Laatst online: 12:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wow. Die ruis is echt extreem!

Mijn GX8 heeft echt weinig last van LE ruis. Deze hieronder is ruim 5 minuten (RAW met Dark Frame sub, minimale noise reduction in post). Misschien toch maar over naar Panasonic dan?

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5557/31205677770_d6e9837115_z_d.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

sys64738 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:51:
Wow. Die ruis is echt extreem!

Mijn GX8 heeft echt weinig last van LE ruis. Deze hieronder is ruim 5 minuten (RAW met Dark Frame sub, minimale noise reduction in post). Misschien toch maar over naar Panasonic dan?

[afbeelding]
Dat ziet er in ieder geval stuk beter uit. Ben benieuwd, hoe ziet de panasonic eruit als je geen dark frame subtraction doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Mr Pingu schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:18:
[...]
Dat ziet er in ieder geval stuk beter uit. Ben benieuwd, hoe ziet de panasonic eruit als je geen dark frame subtraction doet?
Yep, dit wil ik ook wel eens zien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Laatst online: 12:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

OK, ik heb even een testje gedaan met mijn GX8. 3 Shots: controle / geen ND, ND 163 seconde met DF Sub en ND 163 seconde zonder DF Sub.

Resultaten vielen mij alles mee. Ook zonder DF Sub ziet het er best goed uit (lijkt in de verste verte niet op die E-M1) maar er zijn wel duidelijk verschillen. Die zonder DF Sub heeft heel veel witte / gekleurde highlights (net of je dode pixels hebt). Vooral als je de volledige versies download kun je de verschillen goed zien.

Ik blijf dus lekker met DF Sub schieten want die witte spikkels zijn niet heel makkelijk weg te krijgen in post (het zijn er best veel namelijk).

Controle foto: https://www.flickr.com/gp/gijsbertpeijs/G5W2E1

Met DF Sub: https://www.flickr.com/gp/gijsbertpeijs/rmx3F5

Zonder DF Sub: https://www.flickr.com/gp/gijsbertpeijs/Rf43c8

Op the previews hier in het forum kun je de verschillen in ieder geval niet zien dus die heb ik maar achterwege gelaten.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:43
Het misschien een beetje off topic maar wat zijn de do's and don'ts in sensor en lens cleaning?
en wat is een leuk en goed cleanning setje?
Het schoonmaken van het front element met de coating schijnt met een lenspen het beste te gaan.
werken gewone wattenstaafjes ook met ethanol voor wetcleaning de sensor?
en dry cleaning gewoon een blaasbalgje?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 23:55:
Het misschien een beetje off topic maar wat zijn de do's and don'ts in sensor en lens cleaning?
en wat is een leuk en goed cleanning setje?
Het schoonmaken van het front element met de coating schijnt met een lenspen het beste te gaan.
werken gewone wattenstaafjes ook met ethanol voor wetcleaning de sensor?
en dry cleaning gewoon een blaasbalgje?
Papieren doekjes en (aggresieve) schoonmaakmiddelen worden sterk afgeraden.

Ik zelf gebruik af en toe een lenspen, maar ook gewoon een microverzeldoekje met wat isopropanol (schoonmaakalcohol)

De isopropanol om het ergste vet te verwijderen en dan de lenspen om m brandschoon te maken.
De lenspen werkt ook uitstekend om je sensor mee schoon te maken trouwens :)
wat ik echt te weinig doe gezien de hoeveelheid stof in mn foto's

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 04-02-2017 00:22 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:21:
[...]

Papieren doekjes en (aggresieve) schoonmaakmiddelen worden sterk afgeraden.

Ik zelf gebruik af en toe een lenspen, maar ook gewoon een microverzeldoekje met wat isopropanol (schoonmaakalcohol)
is dat het zelfde als Isopropylalcohol? want dat komt goed uit dat ik dat heb staan :)
En een microvezeldoekje van een brille koker is goed genoeg?
Hoe goed werkt eigenlijk de "sensor auto clean" in de camera?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:28:
[...]

is dat het zelfde als Isopropylalcohol? want dat komt goed uit dat ik dat heb staan :)
alcohol is niet agressief, maar werkt wel goed vet oplossend. kan je prima gebruiken.
En een microvezeldoekje van een brille koker is goed genoeg?
ja die zijn uitermate geschikt, grote microvezeldoekken willen nog wel eens pluizen. (wergwerp)Brilpoetsdoekjes moet je dan juist niet gebruiken, die bevatten papiervezels
Hoe goed werkt eigenlijk de "sensor auto clean" in de camera?
Nou niet heel erg, die probeert het stof er een beetje vanaf te schudden, maar is geen echte schoonmaakbeurt. Al vond ik wel dat mijn gx7 een stuk minder last van stof had dat mijn sony a7, maar dat kan ook andere ookzaklen hebben (4x de sensor oppervlakte bijv))

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ah top thanks, dus gewoon een lenspen kopen, de plaatselijke "specveilig" lief aankijken voor wat nieuwe schone brilledoekjes en regelmatig je cameratas schoonzuigen.

ik heb na lang lezen en forum zoeken, voor en tegens geherkauwd de G80 (oa 14-140mm ii )boven de fz2000 gekozen. ook een erg goede camera maar de G80 is zo'n goed uitgebalanceerde setup voor ongeveer de zelfde aanschafkosten dat ik het "beperkte" bereik of moeten wisselen om het zelfde bereik te krijgen voor lief neem.

Het enige waar ik bang voor ben is die lenswissel in de buitenlucht. een stofje of erger is zo opgesloten tussen lens en sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
copykat schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:47:

Het enige waar ik bang voor ben is die lenswissel in de buitenlucht. een stofje of erger is zo opgesloten tussen lens en sensor.
Ik ben misschien wel heel makkelijk met dat soort dingen, maar daar zou ik nou echt niet druk om maken, gewoon snel wisselen dan is er weinig aan de hand. desnoods met de camera op de kop (sensor naar bededen) zodat er geen stof in kan vallen, maar zelfs al mocht er een stofje zijn dan blaas je die gewoon weg, of je pakt je lenspen als je er echt last van hebt, kan prima.

Tenzij je in de wind in een zandstorm staat, dan kan er zand in je sluiter komen (Ik spreek uit ervaring)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
*knip, geen V&A*

[ Voor 97% gewijzigd door Ventieldopje op 21-02-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Ik zou gewoon even op marktplaats kijken. Er worden er veel aangeboden... denk rond de 600 euro. Er zijn er ook waar meer voor wordt gevraagd maar dat wordt niet geboden.

[ Voor 41% gewijzigd door Ventieldopje op 21-02-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Photozone heeft een review van de Laowa 7.5mm f2 met voorbeeldfoto's. Eindelijk eens wat meer info over die lens.

Nog steeds geen nieuws over de prijs :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 21:55
Zag de review, wel veel vignetting op f2.0 / f2.8. Dat is wel jammer, valt en staat dan voor mij nog meer met de prijs van dat ding. Voor een Samyang prijs is het nog het overwegen waard, maar als hij veel duurder wordt spaar ik nog wel even door richting de PL 8-18.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Een aardig recent overzicht van MFT objectieven (let op PDF); http://www.four-thirds.org/jp/common/pdf/catalog2017_jp.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Speedy schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:01:
Voor een Samyang prijs is het nog het overwegen waard, maar als hij veel duurder wordt spaar ik nog wel even door richting de PL 8-18.
Nou, dan is er leuk nieuws.

SLR Magic komt ook met een kleine UWA voor MFT, een 8mm f/4.

Een halve millimeter minder wijd en flink hogere f-stop, maar dat maakt voor landschappen/architectuur niet uit. Astrofotografie dan weer wel, maar goed.

En de prijs is prettig: MSRP $349,- (letten we even op Laowa? noem eens een prijs als je een lens aankondigt :( )

Voorbeeldfootage (drone): https://vimeo.com/205525395
Ben benieuwd naar de prestaties bij stills :Y

We hebben straks dus wat te kiezen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Ja, fantastisch dat het UWA-aanbod zo aan het groeien is.

http://www.43rumors.com/s...-the-new-8mm-f4-mft-lens/

Hier zeggen ze dat je hem ook kan testen voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Maar alleen als je kan bewijzen dat je een gerenommeerde reviewer bent. Dus don't get your hopes up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Hij wordt ter promotie met 50 dollar korting op eBay aangeboden door SLR magic zelf nu. Wel 50 dollar verzendkosten en vast ook importkosten wat het alsnog niet zo intessant maakt om hem te halen voor hij in europa is.

Goede is wel dat dat ding volgende maand al leverbaar is, hopelijk snel wat reviews want de prijs is inderdaad des Samyangs ;)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:51
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:35:
Een aardig recent overzicht van MFT objectieven (let op PDF)
Ook in het Engels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Speedy schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:01:
Zag de review, wel veel vignetting op f2.0 / f2.8. Dat is wel jammer, valt en staat dan voor mij nog meer met de prijs van dat ding. Voor een Samyang prijs is het nog het overwegen waard, maar als hij veel duurder wordt spaar ik nog wel even door richting de PL 8-18.
Even? :+ dat is een nogal een stapje van zo'n 300 euro naar 1500 euro ;)

Totaal onverwacht die 8 f/4 lens btw, ik ben benieuwd naar een comparison met de Laowa!

Drone footage ziet er vooralsnog redelijk soft uit eerlijk gezegd. Die van de Laowa 7.5 was wat dat betreft net even wat overtuigender.

offtopic: gezien de hoogte van die gebouwen daar, vlogen ze soms op dik 400 meter hoogte. Benieuwd of ze zich daar netjes aan de regeltjes hebben gehouden :+

[ Voor 24% gewijzigd door Sjekster op 25-02-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
De laowa 7.5 mm gaat bijna 500 dollar kosten. Ik ben bang dat ik hem dat niet waard ga vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Zag het nieuws ook. Vond de prestaties nou niet echt 500 waard.

Dan is die SLR Magic misschien een betere optie. Ik denk dat ik wacht op een vergelijking tussen de beschikbare UWA's.

We hebben maar weer geduld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Dat is inderdaad wel redelijk wat geld, had ik wel betere prestaties en AF voor verwacht. Wellicht valt die SLR mee inderdaad :)

De PL 8-18 is inderdaad wel een stuk duurder, al verwacht ik niet dat die 1500 word gezien de Olympus variant, maar wel veel flexibeler, AF, exif en weather sealed.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
Anders maar een tweedehands Olympus 9-18 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Of een Oly 7-14 pro ;)

Gisteren een Oly 12-40 pro gekocht, dus ik heb eigenlijk geen zin om te moeten sparen voor een 7-14 pro. Ze maken potverdriedubbeltjes maar een deftige rectilineaire UWA prime (7 of 8mm) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Op dpreview een gebruikers review van de slr magic, helaas maar een paar foto's om te oordelen maar toch :)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Nou, die dropbox link van hem geeft al veel meer. Interessant, goeie vondst d:)b

Jammer dat hij die f/4 t/m f/16 foto's niet full res heeft. En bij die twee full res foto's vermeldt hij niet welk diafragma het was.

Die hoeken op (waarschijnlijk) f/4 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Vraagje over de nieuwe GH5:

Deze ondersteunt vanaf Firmware 1.0 een video bitrate van 150 Mbps. Vanaf juli wordt dat 400 Mbps met een upgrade.

Welke SD-kaart moet ik nu kopen om alvast die 150 'aan te kunnen'? Ik kan er in de pricewatch maar een paar vinden van minimaal 64GB, en die zijn behoorlijk aan de prijs! Bijv pricewatch: Transcend 64GB SDXC UHS-II U3

of pricewatch: Toshiba 128GB SDXC

Alleen zit die laatste precies op een max. schrijfsnelheid van 150Mbps, dus dat lijkt me niet veilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

goldmemberf1 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:28:

Alleen zit die laatste precies op een max. schrijfsnelheid van 150Mbps, dus dat lijkt me niet veilig?
Staat op 150 MB per seconde, dat is iets anders dan 150 Mbps toch?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

goldmemberf1 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:28:
Vraagje over de nieuwe GH5:

Deze ondersteunt vanaf Firmware 1.0 een video bitrate van 150 Mbps. Vanaf juli wordt dat 400 Mbps met een upgrade.

Welke SD-kaart moet ik nu kopen om alvast die 150 'aan te kunnen'? Ik kan er in de pricewatch maar een paar vinden van minimaal 64GB, en die zijn behoorlijk aan de prijs! Bijv pricewatch: Transcend 64GB SDXC UHS-II U3

of pricewatch: Toshiba 128GB SDXC

Zoveelste keer dat MBps wordt verward met Mbps, een factor 8 verschil. 400 Mbps = 50 MBps en die kaartjes zijn prima te vinden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Je moet heel goed het verschil in de gaten houden tussen Mbps en MBps (of MB/s).

Video wordt aangegeven in bitrate (lowercase b), opslagsnelheid in "byterate" (uppercase B).

Neem gewoon een goede UHS-II kaart, dan zit je goed. Sowieso zonde om geen UHS-II kaart te nemen terwijl de cam het aan kan.

Bijvoorbeeld de Sandisk UHS-II-lijn of de Lexar 2000x UHS-II.
(ik heb de Lexar 1000x UHS-II in mijn E-M5ii, maar ik schiet nooit film)

De Lexar 2000x kan 177 MB/s schrijven, dus dat is ruim voldoende voor 400Mbps (50MBps-ish?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
En wederom op het dpreview forum, een vergelijk tussen de de Laowa en de SLR magic. De eerste lijkt er daar toch een stuk beter af te komen.

Verder nog een vraagje, iemand hier met een Olympus body wel eens een Panasonic lens geupdate kwa firmware? Heb wel de procedure maar zie daar enkel Panasonic bodies genoemd.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 15:43
Joehoeee mensen! Ik heb de GH5 gepreorderd tesamen met de Panasonic Leica Nocticron 42.5mm f1.2 en mijn budget begint aardig op te raken, echter wil ik er graag nog een zoomlens bij. Heeft iemand aanraders in het goedkopere segment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

StevenzeN schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:23:
Joehoeee mensen! Ik heb de GH5 gepreorderd tesamen met de Panasonic Leica Nocticron 42.5mm f1.2 en mijn budget begint aardig op te raken, echter wil ik er graag nog een zoomlens bij. Heeft iemand aanraders in het goedkopere segment?
Sparen? Maar wat is je budget nu dan?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
StevenzeN schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:23:
echter wil ik er graag nog een zoomlens bij. Heeft iemand aanraders in het goedkopere segment?
14-140mmii of als je meer wilt 100-300mmii. beide onder de 800,--
100-300mm
14-140mm

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 18-03-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olumpus heeft nu een actie dat je gratis gear kan uitproberen https://wow.olympus.eu/nl_NL/

Ik heb er meteen gebruik van gemaakt en de 12-100 gereserveerd.
Ik heb het geluk dat beilen voor mij in de buurt is (amsterdam is dat voor mij niet)
De borgsom is wel 650 euro voor die lens,ik hoop dat ik die met mn cc kan betalen. Uiteraard zal ik een review schrijven.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Goede tip, hadden ze al een tijdje, maar het aanbod is nu gelukkig wel flink uitgebreid (het aantal afhaallocaties is wel flink minder geworden :X). Binnenkort maar eens een reservering maken voor de E-M1 Mk2. Twijfel nog of het voor mij het waard is om zoveel geld voor dat ding neer te leggen.

Zie nu net dat de "oudere" producten (E-M1.1, 7-14) wel op veel meer plekken te testen zijn. Wacht wel even af tot een winkel waar ik normaal ook zou kopen een ruimer assortiment heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy op 20-03-2017 18:25 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de 12-100 Binnen om te testen :9
eerste indruk: niet zwaar wel groot (op een gx7) en scherp!

tweede indruk: Mijn 50f2 en 105 F2.8 zijn gelukkig ook erg scherp :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
mrc4nl schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:34:
Ik heb de 12-100 Binnen om te testen :9
eerste indruk: niet zwaar wel groot (op een gx7) en scherp!

tweede indruk: Mijn 50f2 en 105 F2.8 zijn gelukkig ook erg scherp :+
Mijn vraag aan jou (ben benieuwd of je dit kunt beoordelen :)). Zou je de 12-100 inruilen voor de 12mm 2.0 en de 75mm 1.8 (en ik bedoel dit dus andersom :)).

[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 22-03-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GustavSan schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:49:
[...]

Mijn vraag aan jou (ben benieuwd of je dit kunt beoordelen :)). Zou je de 12-100 inruilen voor de 12mm 2.0 en de 75mm 1.8 (en ik bedoel dit dus andersom :)).
Een F4 zoom kan geen F1.8-f2 primes vervangen, die staan los van elkaar.
Voor situaties met weinig licht zal de 12-100 niet zo veel schelen omdat hij erg goede stabilisatie heeft, dus daar hebben de primes niet veel voordeel.

En daarnaast slaat een 12mm en 75mm een aardig groot gat daartussen. Ga je dat niet missen?
Het zal wel zeker schelen in je cameratas, een 12mm en 75mm neemt denk ik minder ruimte in.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Iemand hier ervaring met de Oly EM1-II t.o.v. de EM1? Overweeg de EM1-II aan te schaffen, heb nu de EM1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sakete schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:39:
Iemand hier ervaring met de Oly EM1-II t.o.v. de EM1? Overweeg de EM1-II aan te schaffen, heb nu de EM1.
Ikzelf niet, mensen van de fotoclub waar ik lid van ben zijn er wel lyrisch over, ook als ze eerst de Mark I hadden.
Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.