Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 17:31:
[...]

Ikzelf niet, mensen van de fotoclub waar ik lid van ben zijn er wel lyrisch over, ook als ze eerst de Mark I hadden.
Waar waren ze precies lyrisch over? Iedereen vind nieuwe camera's leuk. Gaat het om het "hebben" van een nieuw model met nieuwe of betere features of heeft het echt een toegevoegde waarde?

Persoonlijk zou ik met €2k liever een 35-100 f/2 kopen. Tweedehands dan, want nieuw niet te betalen :D

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je op Facebook op Olympus camera club zoekt dan vind je veel gebruikers die zowel de I als II hebben of hebben gebruikt.

Zelf heb ik een presentatie gezien van een Olympus ambassadeur en de mogelijkheden waren toch echt een stuk uitgebreider en beter bij de II. Geen vergelijk op sommige vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Wat is je camera updaten toch een drama. Ben nu al een halfuur bezig om m'n Olympus OMD EM5 II te updaten. Kreeg eerst steeds de foutmelding dat er geen verbinding met m'n camera kon worden gemaakt. Bleek dat ik dat update software moest updaten.

Daarna liep de boel vast tijdens het updaten van de firmware van m'n 9-18 lens. Ik kon niks anders doen dan de batterij eruit halen.

Bij het heropstarten van het updateprogramma zag ik geen update meer voor m'n lens staan. Ik hield natuurlijk m'n hart vast.

Nu is het me gelukt om de firmware van m'n camera succes te updaten, maar hij ziet m'n 9-18 lens niet meer. Als m'n camera aanstaat met de lens erop zie ik zwart beeld. Op internet lees ik allemaal dingen over de camera terugsturen naar Olympus. Iemand nog andere tips?

[ Voor 10% gewijzigd door ferrywijn op 31-03-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 21:55
Doet de camera het wel met een andere lens? Dan heeft je camera retour sturen weinig zin denk ik, maar is eerder je lens onbruikbaar geworden (probeer die nog eens op een andere body).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
M'n camera doet het verder nog wel!

Zou een lens echt onbruikbaar kunnen worden door iets softwarematigs? Ik heb helaas even geen andere MFT-camera tot m'n beschikking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 10:47
Als de firmware update niet goed is geïnstalleerd op de lens dan kan het zijn dat hij het niet meer doet.

Overigens heb ik met mijn EM5 II nooit problemen gehad bij het updaten, alleen vergeet ik altijd welke menu optie ik moet kiezen bij het aansluiten op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
Ik heb net met Olympus gebeld. Het goede nieuws is dat m'n lens gerepareerd kan worden.

Ik ben hem alleen wel 2 tot 3 weken kwijt en het kost me 160 euro.

We zullen het maar lesgeld noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
ferrywijn schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:42:
Ik heb net met Olympus gebeld. Het goede nieuws is dat m'n lens gerepareerd kan worden.

Ik ben hem alleen wel 2 tot 3 weken kwijt en het kost me 160 euro.

We zullen het maar lesgeld noemen.
Dat vind ik best raar. Het update-proces loopt vast met het gebruik van hun software en vervolgens moet je betalen. Er zal vast wel ergens in de kleine lettertjes staan dat ze niet verantwoordelijk zijn wanneer het fout gaat, maar ik vind wel dat ze het uit coulance gratis kunnen doen of een flinke korting kunnen geven.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
tommyz schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:53:
[...]

Dat vind ik best raar. Het update-proces loopt vast met het gebruik van hun software en vervolgens moet je betalen. Er zal vast wel ergens in de kleine lettertjes staan dat ze niet verantwoordelijk zijn wanneer het fout gaat, maar ik vind wel dat ze het uit coulance gratis kunnen doen of een flinke korting kunnen geven.
Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik ga er nog achteraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
Hoe kan je eigenlijk het batchnummer van een Olympus OMD EM-1 mark2 achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:31

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Zo, net de EM1.2 binnen. Eerste indrukken: betere grip, significant betere highlight recovery, iets waar ik me bij de EM1 af en toe irriteerde. Zal proberen er de komende weken veel mee te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Aangezien er bij Fuji geen echt alternatief is voor macro het verhaal.
Vroeg ik me af welke Olympus camera het best naast mijn bestaande lenzen Olympus f2.8 60mm + Pro f2.8 40-150mm kan gebruikt worden?

Olympus EM10 MarkII => heeft focus bracketing - geen focus stacking.
Olympus EM5 MarkII => heeft focus bracketing - geen focus stacking.
Olympus EM1 => heeft focus bracketing + focus stacking.

Verder wou ik nog graag weten of er onder deze camera’s verschil zit, wanneer er dient scherpgesteld te worden in moeilijke lichtomstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:22:
Aangezien er bij Fuji geen echt alternatief is voor macro het verhaal.
Vroeg ik me af welke Olympus camera het best naast mijn bestaande lenzen Olympus f2.8 60mm + Pro f2.8 40-150mm kan gebruikt worden?

Olympus EM10 MarkII => heeft focus bracketing - geen focus stacking.
Olympus EM5 MarkII => heeft focus bracketing - geen focus stacking.
Olympus EM1 => heeft focus bracketing + focus stacking.

Verder wou ik nog graag weten of er onder deze camera’s verschil zit, wanneer er dient scherpgesteld te worden in moeilijke lichtomstandigheden?
Focus stacking kan je ook gewoon met software doen, daar heb je geen speciale camera voor nodig :)
bracketing in camera scheelt wel een hoop werk.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
mrc4nl schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:17:
Focus stacking kan je ook gewoon met software doen, daar heb je geen speciale camera voor nodig :)
bracketing in camera scheelt wel een hoop werk.
Klopt.
Enerzijds heb ik voor focus-stacking nog geen gratis goed werkende (OSX) software voor gevonden en anderzijds kan je op locatie onmiddellijk het resultaat beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Is er tussen de OMD-10 -> OMD-5 en OMD- EM1 enig verschil, wanneer er dient scherpgesteld te worden in moeilijke lichtomstandigheden of presteren deze allen gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De E-M1 serie heeft fasedetectie wat beter werkt in moeilijke lichtomstandigheden. Overigens helpt een een AF hulplicht bij scherpstellen op korte afstand ook enorm veel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54
Moris schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:38:
[...]

Klopt.
Enerzijds heb ik voor focus-stacking nog geen gratis goed werkende (OSX) software voor gevonden en anderzijds kan je op locatie onmiddellijk het resultaat beoordelen.
Is combineZP misschien iets?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Zo, erg tevreden met de nieuwe aanwinst, EM1-II. Twee foto's die ik vandaag genomen heb:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2950/34081335635_922a66faf9_c.jpgBird shaking it's feathers by Sander, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2827/34041209406_dbd8edb72b_c.jpgCanadian goose giving a curious look by Sander, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb een review over de olympus 12-100 geschreven, misschien zijn jullie geintereseerd :)
productreview: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO review door mrc4nl

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hoe presteert de EM1 Mark2 voor nightschots en long exposures tov de Fuji XT2?
Iemand hier die beiden naast elkaar heeft kunnen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Moris schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 06:56:
Hoe presteert de EM1 Mark2 voor nightschots en long exposures tov de Fuji XT2?
Iemand hier die beiden naast elkaar heeft kunnen vergelijken?
Op de website www.mirrorlesscomparison.com staat een uitgebreide vergelijking tussen de XT2 en EM1.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Sakete schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:37:
[...]
Op de website www.mirrorlesscomparison.com staat een uitgebreide vergelijking tussen de XT2 en EM1.2.
Hmmm, beetje vaag en niet eenduidig waarom de Fuji XT2 nu beter presteert tov de Olympus EM1.2 voor nightschots en long exposures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
De 8-18 is officeel aangekondigd. Als de prestaties op een Olympus body ook acceptabel zijn is dit zeker een interessante lens tov de 7-14 PRO (kleiner, goedkoper en kan filters aan zonder adapter).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi dat Panasonic bezig is om een lijn met f2.8/4.0 objectieven uit te brengen. Een welkome aanvulling op het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
relatief zeker? 1100 dollar... :'(

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
copykat schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:04:
[...]

relatief zeker? 1100 dollar... :'(
Goedkoper != goedkoop ;)

Maar zag dat je in Nederland al 1200 euro mag afrekenen (Kamera Express) wat dan nog maar een verschil is van 100 euro met de Oly.
Maar eens afwachten wat de reviews doen, een mooie UWA is eigenlijk het enige wat ik nog te wensen heb (of Olympus moet ineens met een 100-400 achtige komen).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Een vraagje aan de kenners :). Ik heb inmiddels 3 jaar een EM5 mk1 gehad en nu 1,5 jaar de EM5 mk2.

Ik overweeg deze te upgraden naar de nieuwe EM1 mk2. Ik werk standaard met twee prime lenzen: de 12mm 2.0 en de 75mm 1.8. Ze doen precies wat ik wil en vaak nodig heb. Ik twijfel nog een beetje over de 12-100 pro voor erbij (of een andere pro).

Ik ben eigenlijk al zo lang bij Olympus dat ik niet eens meer bezig ben met de concurrentie. Welke camera's (non-DSLR) zijn vergelijkbaar met de OMD EM1 mk2? Welke lenzen zijn hierbij dan aan te bevelen? Ik hoor veel over de Sony camera's, en ken ook mensen die erg blij zijn met hun Fuji camera.

Tips zijn van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 12:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@GustavSan De eerste vraag die ik heb is: waarom wil je upgraden? Wat mis je aan de EM5-2? Zelfde geldt voor lenzen. Wat wil je er mee doen dat je nu niet kunt?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GustavSan schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:53:
Welke camera's (non-DSLR) zijn vergelijkbaar met de OMD EM1 mk2? Welke lenzen zijn hierbij dan aan te bevelen? Ik hoor veel over de Sony camera's, en ken ook mensen die erg blij zijn met hun Fuji camera.
Sony heeft gisteren de full-frame A9 geintroduceerd, die betere performance heeft dan EM1. Op alle andere punten was Sony al beter dan Olympus.

De lenzen die vergelijkbaar zijn met je prime lenzen: Zeiss Batis 25mm en Batis 135mm.

Sony full-frame is ook duurder dan Olympus. Sony a6500 is goedkoper maar APS-c en minder goed als actie-camera. Dus de vraag is: heb je 18 beelden per seconde nodig voor jouw foto's?

Fuji heeft ook een achterstand op Sony. Qua beeldkwaliteit echter beter dan Olympus/mFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:42:
[...]
Fuji heeft ook een achterstand op Sony. Qua beeldkwaliteit echter beter dan Olympus/mFT.
Euh, vanwaar haal je dit gerucht :?
Kijk anders hier maar eens http://mirrorlesscomparis...-em1-mark-ii-vs-fuji-xt2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We vergeten dan nog de eigenschappen waar m4/3 in uitblinkt. Gewicht en compactheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:38:
[...]

Euh, vanwaar haal je dit gerucht :?
Kijk anders hier maar eens http://mirrorlesscomparis...-em1-mark-ii-vs-fuji-xt2/
https://www.dpreview.com/...5522&y=0.8597091531223268
Op iso200 zie je al ruis (logisch ook, want dit komt overeen met iso800 op fullframe).
Op hoge iso:
Dus niets gerucht, simpele natuurkunde.
Uiteraard lever je wel DoF in, dus je hebt niet dezelfde foto. Ga je uit van dezelfde foto (qua FoV, DoF, sluitertijd), dan krijg je nagenoeg dezelfde prestaties. Ook dat is simpele natuurkunde. Meer hierover: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
sys64738 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:00:
@GustavSan De eerste vraag die ik heb is: waarom wil je upgraden? Wat mis je aan de EM5-2? Zelfde geldt voor lenzen. Wat wil je er mee doen dat je nu niet kunt?
Paar redenen:

1) vind de em5 toch wat klein in de hand liggen. Heb laatst de 12-100mm getest en die lag lekker in de hand op de em1 maar niet zo fijn op mijn em5.

2) kan de kosten aftrekken en wil eigenlijk een reservebody voor noodgevallen.

3) de em1 mk2 is toch wel even een stukje beter dan de em5 mk2....maar kijkende naar de foto's die ik maak met de huidige camera mag ik niet klagen en is de em5 mk2 eigenlijk ook fantastisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:42:
[...]

Sony heeft gisteren de full-frame A9 geintroduceerd, die betere performance heeft dan EM1. Op alle andere punten was Sony al beter dan Olympus.

De lenzen die vergelijkbaar zijn met je prime lenzen: Zeiss Batis 25mm en Batis 135mm.

Sony full-frame is ook duurder dan Olympus. Sony a6500 is goedkoper maar APS-c en minder goed als actie-camera. Dus de vraag is: heb je 18 beelden per seconde nodig voor jouw foto's?

Tja. Adviesprijs van €5300 is wel even andere koek. Dat is het mij niet waard, simpelweg omdat ik vrij ruig omga met de spullen (outdoor etc) en met deze bedragen kan ik niet zomaar even jaarlijks upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Universal Creations schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:35:
[...]

Op iso200 zie je al ruis (logisch ook, want dit komt overeen met iso800 op fullframe).
Op hoge iso:
Dus niets gerucht, simpele natuurkunde.
Uiteraard lever je wel DoF in, dus je hebt niet dezelfde foto. Ga je uit van dezelfde foto (qua FoV, DoF, sluitertijd), dan krijg je nagenoeg dezelfde prestaties. Ook dat is simpele natuurkunde. Meer hierover: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Fuji XT2 is dan ook geen fullframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Moris schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:01:
[...]

Fuji XT2 is dan ook geen fullframe.
Hij vergeleek tussen de EM1.2 and XT2 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de vergelijking zie je de E-M1 II, X-T2, A6500 en A7II. Dat leek mij wel een aardige vergelijking voor de doelgroep. En ja, de X-T2 heeft ook geen iso100 native en dat is echt heel vreemd (bij de Olympus nog vreemder trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen iso 100 vind ik ook zeer merkwaardig. Het liefst zou ik eigenlijk een 4/3 sensor met native iso 50 hebben oid. Maar volgens mij begonnen al mijn m4/3 camera's pas bij iso 200. Men zal marketingtechnisch wel liever een hele hoge iso op de verpakking zetten dan een hele lage. Dat die hype maar snel weer mag verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. De marketingafdeling moet (zoals wel vaker) een stapje terug doen en de technische jongens even voor laten gaan. Native iso50 zou voor veel landschapsfotografen en portretfotografen die graag met m4/3 schieten een verademing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:43
Heeft iemand al wat gehoord van de leverbaarheid van de geüpdate Panasonic lenzen? Ik ben ernstig geïnteresseerd in de 35-100/2.8 II en die zou met de andere 3 half of eind maart leverbaar zijn. Ik zag op 43rumors dar er iemand in het UK een 12-35 II heeft, maar dat is wel een enkele roepende in de oceaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 12mp sensor had nog wel native iso 100. Hoop dat het snel terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
DavidZH schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:56:
Heeft iemand al wat gehoord van de leverbaarheid van de geüpdate Panasonic lenzen? Ik ben ernstig geïnteresseerd in de 35-100/2.8 II en die zou met de andere 3 half of eind maart leverbaar zijn. Ik zag op 43rumors dar er iemand in het UK een 12-35 II heeft, maar dat is wel een enkele roepende in de oceaan...
hier al een paar weken op voorraad.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:43
Darn! Ik baseerde mijn mening op foute bronnen (CameraNu en Kamera-Express). Ik dacht dat die als mastodonten de nieuwe waren wel snel in de winkel zouden hebben! Niet dus....

Thanks a bunch! Mijn portemonnee zal je eeuwig haten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
En de Laowa is te bestellen. Zag dat hij in Engeland 500 pond moet kosten, dat is toch wel aardig geld. Hopelijk binnenkort een paar echte reviews.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Igor92 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:01:
Hi, ik ben van plan binnenkort een MFT camera te kopen ter vervanging van mijn dslr (Canon 550d). Nu ga ik er vanuit dat ze allemaal wel voldoen aan mijn wensen qua fotografie. Echter vind ik het ook leuk deze camera te gebruiken voor video en vind ik functies als 1080P 60fps, en 4K ook interessant. Nu is mijn oog gevallen op de GX80 en de G7, helaas valt de GX8 buiten mijn budget. Natuurlijk is de keuze van een camera voor iedereen persoonlijk, echter heb ik de keuze nog niet kunnen maken, dus bij deze vraag ik om jullie mening en of er misschien goede alternatieven zijn.

GX80
+ Formaat
+ In body image stabilization (Hier hecht ik wel redelijk waarde aan, ook omdat ik graag met mijn M42 lenzen wil werken)

- Geen audio input
- Scherm niet volledig kantelbaar

G7
+ Audio input
+ volledig kantelbaar/draaibaar scherm

- Formaat

Ik neig zelf meer naar de GX80, maar ik moet zeggen ze nog niet bekeken te hebben in een winkel.
Inmiddels een paar maanden verder en nog geen camera aangeschaft, wel mijn vorige camera verkocht. En gebruik nu regelmatig de GX7 van mijn vriendin.

Omdat ik voor mijn afstudeerproject komende weken een filmpje ga schieten overweeg ik de GX80 aan te schaffen. Het grootste nadeel is het ontbreken van de microfoon input, echter kan ik de audio ook apart opnemen door mijn rode videomicro aan mijn telefoon te hangen. Is een stap extra bij het monteren, maar niet bij elk shot is de audio essentieel.

Er is voor mijn gevoel geen enkele andere (systeem) camera voor dit geld die zo'n goed beeld als de GX80 geeft. De in body image stabilisatie doet het erg goed, en dat is ook een uitkomst van een hoop oude lenzen die ik heb.

Helaas 2 weken terug een iBood aanbieding gemist, nu is de prijs weer €599. Iemand misschien tips betrekking tot aanbiedingen/kopen uit Duitsland of Engeland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Igor92 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:03:
[...]

Inmiddels een paar maanden verder en nog geen camera aangeschaft, wel mijn vorige camera verkocht. En gebruik nu regelmatig de GX7 van mijn vriendin.

Omdat ik voor mijn afstudeerproject komende weken een filmpje ga schieten overweeg ik de GX80 aan te schaffen. Het grootste nadeel is het ontbreken van de microfoon input, echter kan ik de audio ook apart opnemen door mijn rode videomicro aan mijn telefoon te hangen. Is een stap extra bij het monteren, maar niet bij elk shot is de audio essentieel.

Er is voor mijn gevoel geen enkele andere (systeem) camera voor dit geld die zo'n goed beeld als de GX80 geeft. De in body image stabilisatie doet het erg goed, en dat is ook een uitkomst van een hoop oude lenzen die ik heb.

Helaas 2 weken terug een iBood aanbieding gemist, nu is de prijs weer €599. Iemand misschien tips betrekking tot aanbiedingen/kopen uit Duitsland of Engeland?
Waarom niet de G80? Die heeft wel microfooninput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:26
Igor92 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:03:
[...]

Ik zit ook te kijken naar de GX80. Het wordt de opvolger van de GX1 die ik nu heb.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
@Kwintessens De G80 is helaas €300 duurder, en dat trekt mijn budget helaas niet, + de formfactor van de GX80 spreekt me meer aan.

Ik heb vanmiddag de GX80 i.c.m. de 12-32 kitlens besteld bij Coolblue, en kan hem morgen ophalen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Aangezien ik een 2de camera naast mijn Olympus EM1 wil gaan gebruiken, vraag ik me af of het gebruik van de Olympus Pro 12-40 nog veel nut heeft, wanneer je in het bezit bent van enkele vaste brandpunten?

Op de 2de camera zou ik bij citytrips, enz.. over het algemeen de 9-18mm gebruiken, zodat ik op de hoofdcamera (EM1) de volgende prime-lenzen 25mm en 45mm zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moris schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:17:
Aangezien ik een 2de camera naast mijn Olympus EM1 wil gaan gebruiken, vraag ik me af of het gebruik van de Olympus Pro 12-40 nog veel nut heeft, wanneer je in het bezit bent van enkele vaste brandpunten?

Op de 2de camera zou ik bij citytrips, enz.. over het algemeen de 9-18mm gebruiken, zodat ik op de hoofdcamera (EM1) de volgende prime-lenzen 25mm en 45mm zou kunnen gebruiken.
Zelf heb ik de 12 f2 en 45 f1.8 verkocht en daarvoor in de plaats de 12-40 pro te kopen. Geen spijt van. Ik vind zoom een stuk makkelijker dan objectieven wisselen.

Wel denk ik erover om nog een 17 f1.8 te kopen voor als ik licht en klein wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:29:
[...]

Zelf heb ik de 12 f2 en 45 f1.8 verkocht en daarvoor in de plaats de 12-40 pro te kopen. Geen spijt van. Ik vind zoom een stuk makkelijker dan objectieven wisselen.

Vind je de 12-40 pro geen teruggang bij het schieten van portretten ten opzichte van de 1.8 45 mm?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wcduck schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:46:
[...]

Vind je de 12-40 pro geen teruggang bij het schieten van portretten ten opzichte van de 1.8 45 mm?
Zo vaak schiet ik geen portretten. De 45mm had ik omdat het best een fijne lengte is voor bijvoorbeeld de dierentuin. Zowel de 12 als de 45 mm waren prachtige, compacte objectieven. Ik had ze liever gehouden maar kan niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:29:
[...]

Dat een zoom heel wat makkelijker werkt, door het minder wisselen van lenzen en je dezelfde afstand in sommige gevallen tot het onderwerp kan behouden kan ik best inkomen.
Helaas heb je hierdoor wel het nadeel dat wanneer je zowel prime-lenzen als een zoomlens op stap meeneemt. Je hierdoor weer minder gebruik maakt van de prachtige primes die je bij hebt.

Het is net om deze reden dat ik een 2de body naast mijn camera wens te gebruiken en overweeg om de 12-40 van de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Moris schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:04:
[...]

Dat een zoom heel wat makkelijker werkt, door het minder wisselen van lenzen en je dezelfde afstand in sommige gevallen tot het onderwerp kan behouden kan ik best inkomen.
Helaas heb je hierdoor wel het nadeel dat wanneer je zowel prime-lenzen als een zoomlens op stap meeneemt. Je hierdoor weer minder gebruik maakt van de prachtige primes die je bij hebt.

Het is net om deze reden dat ik een 2de body naast mijn camera wens te gebruiken en overweeg om de 12-40 van de hand te doen.
Precies mijn afweging. Heb nu de 12mm 2.0 en de 75mm 1.8 en eigenlijk overweeg ik nu de EM1 mk2 naast mijn EM5 mk2 zodat ik voortaan 2 bodies heb en niet mijn primes hoef op te geven....een tweede body is ook voor noodgevallen fijn, want tijdens mijn recente reis door Japan stopte mijn body er ineens mee (denk door vocht tijdens wisselen oid want het was vochtig en mistig)...gelukkig eenmalig issue maar wel een paar uur zonder foto's te maken op een plek waar dat toch wel erg jammer was (bamboo forest in Kyoto)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik zou mijn 12mm 2.0 en 45mm 1.8 nooit verkopen, maar ik ben als beginner ook niet gewend geraakt aan zoom dus dat mis ik niet.

De 14-42 heb ik na een paar weken aan de kant gelegd en die heeft daarna nooit meer op de camera gezeten.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ik heb ook de 12-40 en een set primes en twee bodies. Ik gebruik echter maar één body, omdat ik twee bodies teveel gedoe vind en te zwaar vind. Ik bepaal voordat ik wegga welke lenzen ik meeneem. Overdag is de 12-40 erg fijn als walk-around lens en dan neem ik vaak nog één of twee primes mee. Bij minder licht neem ik vaak alleen twee lichtsterke primes mee, zoals de 15 1,7 en de 25 0,95. Ik heb eigenlijk nooit het gevoel dat ik de verkeerde lens heb meegenomen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
tommyz schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:53:
Ik heb ook de 12-40 en een set primes en twee bodies. Ik gebruik echter maar één body, omdat ik twee bodies teveel gedoe vind en te zwaar vind.
Een EM5.2 weegt maar 87gr. meer dan de 12-40 lens, dan levert me een 2de camera meer voordeel op, toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Moris schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:35:
[...]

Een EM5.2 weegt maar 87gr. meer dan de 12-40 lens, dan levert me een 2de camera meer voordeel op, toch..
Ieder z'n eigen voorkeur, maar ik gebruik m'n Olympus camera's vooral voor vakanties en stedentrips en heb ik het liefst zo weinig mogelijk bij me. Dan neemt een extra body best veel ruimte in. Wanneer ik opdrachten doe heb ik wel altijd twee bodies bij me. Het hangt bij mij van het type fotografie af.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Mensen hier al de nieuwe firmware update van Oly geprobeerd?

https://www.dpreview.com/...e-m1-ii-em-5-ii-and-pen-f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Een vraagje. Ik overweeg om zelf interieurfoto's te maken i.v.m. de verkoop van onze woning. Ik heb een 12mm 2.0, maar dit is niet wijd genoeg (op een om-d e-m5 mk2).

Welke superwijde (maar niet fish-eye) lens is het beste voor woningfotografie? En welke met de beste prijs/kwaliteit? Het mag wel wat kosten, maar dan het liefst zodat ik er ook wat aan heb op andere momenten (dan denk ik aan een Pro met zoom ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
GustavSan schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 08:09:
Een vraagje. Ik overweeg om zelf interieurfoto's te maken i.v.m. de verkoop van onze woning. Ik heb een 12mm 2.0, maar dit is niet wijd genoeg (op een om-d e-m5 mk2).

Welke superwijde (maar niet fish-eye) lens is het beste voor woningfotografie? En welke met de beste prijs/kwaliteit? Het mag wel wat kosten, maar dan het liefst zodat ik er ook wat aan heb op andere momenten (dan denk ik aan een Pro met zoom ofzo).
Budget optie zou de Olympus 9mm body cap zijn, en deze defishen (lenscorrectie Sigma lens). Ben je voor 100 euro klaar, 60 euro 2e hands. Kwaliteit lijkt me voor interieur wel ok. Het focussen is allen erg lastig.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Als je een zoom wilt, heb je drie keuzes:

Oly 9-18mm f4-5.6 € 500
Oly 7-14mm f2.8 € 1000
Pana 7-14mm f4 (maar kans op purple blobs) € 700
(of zelfs een 43 Oly 7-14mm f4 met adapter voor €600 tweedehands)

Lichtsterk is niet heel belangrijk voor interieurshots.

Je kan ook kijken naar primes, zoals de 7.5mm f2 Laowa $500 of 8mm SLR Magic $300, maar die zijn relatief nieuw, dus daar moeten nog reviews van komen. Wel lekker klein vergeleken met de zooms.

Dan ben je er wel zo'n beetje qua non-fish-eyes. Er is niet heel veel UWA keuze op M43.

[ Voor 14% gewijzigd door Twhomp op 13-05-2017 13:58 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ok. Dank voor de input..

Het liefst heb ik een lens die ik ook op andere momenten kan inzetten. Ik reis veel en maak foto's met de 12mm 2.0 en 75mm 1.8.

Laten we zeggen dat de kosten ondergeschikt zijn, welke zouden jullie dan doen?

Ik neig namelijk naar de oly pro 7-14, maar vind een extra prime ook niet erg....wanneer is die Laowa 7.5 te koop? Lijkt me wel een leuke lens voor nachtfotografie....maar die pro 7-14 is natuurlijk ook erg fijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je geen FF Canon huren in combinatie met een Tilt-Shift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Voor mij zou de keuze vallen tussen de Laowa 7.5 en Oly 7-14. Laowa is kleiner, sneller en makkelijker filter. Oly heb je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kwam Panasonic ook niet laatst of binnenkort met een groothoek zoom van f 2.8-4 oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:36:
Kwam Panasonic ook niet laatst of binnenkort met een groothoek zoom van f 2.8-4 oid?
Jip: pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Twhomp schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:13:
Voor mij zou de keuze vallen tussen de Laowa 7.5 en Oly 7-14. Laowa is kleiner, sneller en makkelijker filter. Oly heb je range.
Daar zit ik mee. Ik kan mij geen goed beeld vormen van de situaties waarbij de range tussen 7 en 14mm wenselijk is. Is het puur omdat bij alleen 7mm het te wijd kan zijn waardoor bv 14mm uitkomst biedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
GustavSan schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 08:09:

Als het je alleen om interieurfoto's gaat kun je toch ook een panorama maken van twee foto's? Er beweegt toch niet en het scheelt je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Exact mijn probleem ook. Ik heb de 12-40 en wil wel eens wijder hebben. Is de 7.5 dan all-I-need of heb ik dan ook bijv 10mm ook nodig? Of kan ik wegkomen met een klein cropje? Want om 8-11mm voor niks te hebben, is ook weer zo duur.

Eigenlijk moet ik eens een testje draaien met mijn 7.5mm FE en die defishen. Ik denk dat ik namelijk neig naar 7.5mm + 12-40 en dat is zat voor de wide end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:00:
Als het je alleen om interieurfoto's gaat kun je toch ook een panorama maken van twee foto's? Er beweegt toch niet en het scheelt je geld.
Moet je wel heel erg oppassen voor parallax. Bij landschappen en andere onderwerp op grotere afstand, merk je daar weinig/niets van, maar bij interieur staat alles een stuk dichterbij en kan parallax voor problemen zorgen. Je kunt dit tegengaan met bijvoorbeeld een Nodal Ninja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
Waarom meerdere foto,s niet stichen , lijkt me het goedkoopst en werkt prima .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben toevallig de laatste tijd veel huizen op Funda aan het kijken en niet zelden erger ik mij dood aan het perspectief en het objectief wat gebruikt is. Veelal wordt de foto zo genomen zodat verbanden uit elkaar gerukt worden en je in zijn geheel geen goede indruk krijgt van de daadwerkelijke ruimte. Hou daar dus ook rekening mee als je foto's maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:42:
Ik ben toevallig de laatste tijd veel huizen op Funda aan het kijken en niet zelden erger ik mij dood aan het perspectief en het objectief wat gebruikt is. Veelal wordt de foto zo genomen zodat verbanden uit elkaar gerukt worden en je in zijn geheel geen goede indruk krijgt van de daadwerkelijke ruimte. Hou daar dus ook rekening mee als je foto's maakt.
Dat is absoluut niet wat ik van plan ben, want hier stoor ik mij ook altijd aan. Maar dat neemt niet weg dat ik momenteel met mijn 12mm 2.0 net niet de mooiste foto's kan maken en ik zie stitchen niet zo zitten. Liever 1 goede lens die dit meteen goed doet.

Hier komt bij kijken dat ik niet zelden foto's van hotelkamers etc maak met mijn 12mm en hier ook al tijden merk dat het net wat de krap is allemaal. Ik ben niet zozeer op zoek naar een lens die het perspectief manipuleert, wel naar een nette wijde lens waarmee ik kamers/ruimtes er net wat mooier op krijg. Misschien is die 7.5mm 2.0 Laowa dan toch wel de beste optie (nog even de reviews afwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het gebruik van zowel Panasonic als Olympus bodies? Ben zelf een Olympus gebruiker, maar zit nu enorm te twijfelen tussen een G80 en een E-M1.

Bijna alle features heb ik tegen elkaar weg kunnen strepen op de combinatie met de PL 100-400 na. Denk dat in S-AF DFD een voordeel bied tov de CDAF op de E-M1. Tevens is de G80 blijkbaar bruikbaar met de gewone sluiter icm tragere sluitertijden waar ik op de E-M1 alleen de elektronische kan gebruiken ivm shuttershock. Daaruit zou ik voor de G80 gaan, maar ben bang dat ik kwa bediening continue loop te prutsen als ik beide merken tegelijk gebruik (had ik al een beetje in de winkel, maar die tijd is toch te kort om te wennen aan een nieuwe camera).

Hoofddoel zijn dieren, primair grotere beesten, vogels is leuke bijvangst. De rest van de lenzen is een mix van Olympus en Panasonic, maar die zal ik weinig gebruiken op deze body denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy op 22-05-2017 12:23 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:06
Helaas nog geen ervaring met zowel Panasonic als Olympus body's naast elkaar gebruiken.
Weet te weinig van de G80 af en ben ook nog lang niet zo bekend met mijn E-M1 als ik zou willen, Dus wat betreft die keuze kan ik je ook niet verder helpen.

Boven de 1/320 ga je met de mechanische sluiter geen problemen hebben, Shutter-shock schijnt vooral/enkel tussen 1/250 en 1/60 te zitten, Nogmaals ik ben hier geen expert in. (Hier de bevindingen van iemand die zich er zelf in verdiept heeft.)

Antishock 0-sec werkt zowel met single release als met Continuous Low, Zojuist zelf even getest.
Continuous Low is in te stellen tot max 6.5 fps, Wat 0.5 fps sneller is dan de G80. Beide uiteraard met mechanische sluiter. (ff snel opgezocht, Niet 100% zeker van.)

Mijn conclusie:
Afhankelijk van je onderwerp, De omstandigheden en de hoeveelheid FPS die je nodig denkt te hebben kan de E-M1 de betere keuze zijn, Om reden dat die 10 fps bij 1/8000 tot 1/320 bied (tussen 1/320 en 1/60 val je dan terug op 6.5 fps om shutter-shock te elimineren).
Anderzijds bied de G80 buiten wat je al noemde nog iets wat de E-M1 niet kan bieden en dat zijn de in-body lens profiel correcties, Of je daar profijt van hebt hangt af van je editing workflow (Anders gezegd: Voor JPEG leuk maar voor RAW niet essentieel.)

Wat betreft twee camera's naast elkaar gebruiken, Persoonlijk raad ik dan twee body's van in elk geval dezelfde fabrikant aan. Twee exact dezelfde type camera's is uiteraard altijd beter.
Dit heeft puur met de bediening te maken, Twee verschillende merken = twee verschillende knoppen layouts, Menu structuren en (erger nog) eventueel dezelfde functies onder andere benamingen. Mijn brein kan dat in elk geval niet aan.

Nu is een E-M1 naast een E-M10 Mk.II ook wel wennen, Zo uit het hoofd mijn persoonlijke ervaring:
Menu en bediening gaan (zo goed als) gelijk op.
De E-M1 heeft een fijnere grip met grote/zwaardere lenzen en een optionele grip (HLD-7) waardoor portret schieten fijner gaat. Plus twee heerlijke functie knoppen die tussen handgrip en lens-mount zitten. (Door mij ingesteld op: Iso setting en focus punt control. Waarbij beide draaiwieltjes het focus punt verplaatsen, De een horizontaal en de ander verticaal. Dit is ook op de HLD-7 in te stellen.) Klinkt maf zo op papier maar in de praktijk is het heerlijk om je focuspunt te verzetten zonder je oog van de zoeker af te moeten halen.
De zoeker is dan gelijk het enige punt waarin de E-M1 want die is visueel beduidend minder dan de E-M10 Mk.II, Maar die heeft dan ook een OLED zoeker VS de LCD van de E-M1.

Mocht je overigens nog vragen hebben aangaande E-M1 vs E-M10 Mk.II, Stel ze gerust.
Beide camera's liggen hier binnen handbereik.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Bedankt voor je uitgebreide reactie! De in body lensprofielen zijn niet nodig (trek alle RAWs door DXO), maar het shuttershock probleem bleef toch knagen. Heb zelf een E-M10 Mk II en merk dat ik eigenlijk best vaak de electronische sluiter gebruik omdat er anders toch onscherpte optreed. Haal met deze lens door z'n lage diafragma vaak niet de sluitertijden die ik zou willen.

Heb na mijn post verder lopen wikken/wegen en besloten om de G80 eens te gaan proberen, C-AF schijnt er redelijk mee te gaan (doe geen vogels) en mocht dat super tegenvallen dan kan ik die beter kwijt dan de E-M1 en mocht het super bevallen dan is een 2e Panasonic body altijd nog een optie (mits de Oly lenzen presteren zoals ze nu op m'n E-M10 doen).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ik zat te zoeken naar een functie die ik eerder gebruikte in P-mode met de FZ200. namelijk Korte Sluitertijd instelling. (hiermee kon je de camera in P-mode forceren om niet lager te zakken dan ingestelde sluitertijd.)
Dit gebruikte ik vaak met bewegende objecten en center box focus CAF/AFF

ik kan deze niet vinden in de DMC-80. (nu kan me vaag herinneren dat inderdaad dit een niet aanwezige optie is.) Is dan de enige oplossing de scene selectie op "sport" te zetten?
Met S-mode is het een vaste sluitertijd en variable iso en Aperture , maar ik zou graag dan een minimale sluitertijd in kunnen stellen.

(ik vind het een beetje apart dat mn good old fz200 het wel heeft en mn met allerlei functies volgestouwde G80 niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 18:13
@copykat Kan niet meer zoals jij het eerder had. Maar er is een iets minder sexy trucje voor.
So the option for minimum shutter speed in Aperture priority ensures that you pick the Aperture, and the shutter speed will never go below a specified limit, while the ISO will slide around (never going over its maximum limit) and give you the correct exposure.
https://www.dpreview.com/forums/thread/4118887

[ Voor 58% gewijzigd door Froggle op 27-05-2017 17:19 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Froggle schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:13:
@copykat Kan niet meer zoals jij het eerder had. Maar er is een iets minder sexy trucje voor.

[...]

Niet alleen minder sexy maar ook MANUAL, ik moet de iso handmatig hoog zetten om Shuttertime te handhaven. (dat word wel een dingetje met actie shots. :+ )

Toch eens kijken hoe goed die "sport mode" werkt, en of dit met RAW +jpeg ook een raw opleverd.
Kan weinig vinden over hoe deze setting werkt in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap even niet het probleem. Met minimum shutterspeed (=maximale sluitertijd) kun je toch prima actieshots doen? Dus gewoon diafragma instellen, sluitertijd op maximaal 1/500sec (of wat je wil) en de iso wordt erbij gekozen.
Wil je een vaste sluitertijd? Kan ook: S-stand, diafragma wordt door de camera gekozen en iso kan ook automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@Universal Creations
Ik denk dat dat 'm nou juist is. Hij wil alles automatisch (scheelt weer tijd), maar wel met een bepaald limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Froggle schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:25:
@Universal Creations
Ik denk dat dat 'm nou juist is. Hij wil alles automatisch (scheelt weer tijd), maar wel met een bepaald limiet.
Dat heb je toch gewoon in Aperture priority met auto-iso en maximale sluitertijd of in S met auto-iso en auto-diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@Universal Creations Gelijk heb je, kleine moeite om gewoon de shutter aan te passen naar wat voor die omstandigheden ok is. Maar wat hij eigenlijk wil (voor zover als ik het begrijp) is alles automatisch, maar met een ondergrens.
Ik zat te zoeken naar een functie die ik eerder gebruikte in P-mode met de FZ200. namelijk Korte Sluitertijd instelling. (hiermee kon je de camera in P-mode forceren om niet lager te zakken dan ingestelde sluitertijd.)

[ Voor 50% gewijzigd door Froggle op 27-05-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Universal Creations schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:58:
Ik snap even niet het probleem. Met minimum shutterspeed (=maximale sluitertijd) kun je toch prima actieshots doen?
Het probleem is meer dat als je de optie die ik vroeger had, maximale sluitertijd op een bepaalde waarde instelde 1/150 of 1/250 de camera wel een hogere sluitertijd pakte indien door licht mogelijk maar niet lager en dan met rood aangaf de grens bereik te hebben.
de Diafragma aanpassen betekende dat eerst iso omhoog ging voordat de sluitertijd onder de grens zakte.

In theorie zou je kunnen stellen dat:
- P-mode is iso prioriteit (zet iso op 200 fixed en Diafragma en Sluitertijd passen zich aan.
- A-mode is diafragma prioriteit. tijd en iso passen zich aan.
- S-mode is sluitertijd prioriteit en Diafragma en iso passen zich aan.

In de s-modes is het nu net wat je iets meer flexibel wilt hebben, de mogelijk tot vast zetten (zoals nu) op bijv. 1/250sec. en alleen een ondergrens instellen. (bovengrens is zinloos)
Door de ondergrens instelling zal onder goede omstandigheden iso en diafragma minder fluctueren en alleen de sluiter tijd op en neer gaan totdat door omstandigheden de onderkant bereikt is en met iso verhogen en diafragma meer open meer ruimte gecreëerd word.

Met mn FZ200 kon je in de P-mode iso prioriteit of sluitertijd prio (minimale sluitertijd) kiezen. Zodat als je diafragma aanpaste eerder de ene of de andere aanpaste.
Universal Creations schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:40:
[...]

Dat heb je toch gewoon in Aperture priority met auto-iso en maximale sluitertijd
Deze optie kan ik niet vinden. Dit zo ook mooi zijn.
kiezen diafragma, iso op auto tot 3200 iso en ergens die ondergrens instellen voor de sluitertijd.

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 27-05-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Froggle schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:00:
@Universal Creations Gelijk heb je, kleine moeite om gewoon de shutter aan te passen naar wat voor die omstandigheden ok is.
[...]
Die werkt inderdaad prima met regelmatige lichtomstandigheden maar bijv in een plek waar licht meer veranderd zo als in een bos oid is dit lastiger. en dan heb ik niet de tijd om ff een andere sluitertijd te kiezen bij overbelichting als dat dier voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:04:
Deze optie kan ik niet vinden. Dit zo ook mooi zijn.
kiezen diafragma, iso op auto tot 3200 iso en ergens die ondergrens instellen voor de sluitertijd.
Ah ik dacht dat dit wel kon vanwege deze reactie:
Froggle schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:13:
So the option for minimum shutter speed in Aperture priority ensures that you pick the Aperture, and the shutter speed will never go below a specified limit, while the ISO will slide around (never going over its maximum limit) and give you the correct exposure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
copykat schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:12:
[...]

Die werkt inderdaad prima met regelmatige lichtomstandigheden maar bijv in een plek waar licht meer veranderd zo als in een bos oid is dit lastiger. en dan heb ik niet de tijd om ff een andere sluitertijd te kiezen bij overbelichting als dat dier voorbij komt.
Ah kijk. Situatie beschrijving maakt een hoop duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Universal Creations schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:34:
[...]

Ah ik dacht dat dit wel kon vanwege deze reactie:

[...]
ik heb alle menu tabs doorlopen in A modes maar niets wat er op lijkt.
wel diafragma effect en sluitertijd effect. dit geeft via live view weer wat je instellingen veroorzaken.
dus bewegings blur word zichtbaar bij lage st. voordat je afdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kon het zo ook niet in de handleiding vinden. Jammer, want in veel moderne camera's zit wel die optie (in mijn antieke 5D2 helaas ook niet...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Froggle schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:05:
[...]

Ah kijk. Situatie beschrijving maakt een hoop duidelijk. :)
ja ik had een soort auto bif kif aotr setting waarbij ik me volledig kon focussen op richten en "afvuren".
dus p-modes, centrebox focus AFF en shutter grens 1/125 of korter. opgeslagen in 1 vd C memory zodat ik met een kleine handeling uit elke setting in een point en shoot modes kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Universal Creations schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:45:
Ik kon het zo ook niet in de handleiding vinden. Jammer, want in veel moderne camera's zit wel die optie (in mijn antieke 5D2 helaas ook niet...).
ja maf hè? er zit timelaps, focusstacking, handheld nightshotmultishot voor noise reductie, multi image blending, animatie stopmotion, en nog veel meer , maar een menuutje waarbij je een sluitertijdgrens kan instellen niet.
hopen dat dat nog bij een firmware update gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@copykat Zit ook niet in de GX80. Denk niet dat het bij deze camera's terug gaat komen. Bekend of het evt. in de GH5 zit? Ik kan me een dergelijke functie niet herinneren in mijn GH3 die ik voor de GX80 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:59:
[...]

ja maf hè? er zit timelaps, focusstacking, handheld nightshotmultishot voor noise reductie, multi image blending, animatie stopmotion, en nog veel meer , maar een menuutje waarbij je een sluitertijdgrens kan instellen niet.
hopen dat dat nog bij een firmware update gebeurd.
Auto iso in manuele mode heeft ook heel lang geduurd bij panasonic. misschien over een jaar of vijf :+

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Froggle
Een interessante ontwikkeling is er gaande op het forum van EOSHD. Er blijkt een manier te zijn gevonden om settings die eerder nog niet mogelijk waren in oa. de GX80, GH4, GH5 en G7 te krijgen. Dit door de WiFi verbinding met je smartphone niet te gebruiken i.c.m. de app, maar een een simpele html pagina met een aantal koppelingen voor de juiste setting. Voor nu is het nog gericht op alleen een proper kleurenprofiel als CineLike D, maar er lijkt meer aan te komen, zoals hogere bitrates.

http://www.eoshd.com/2017...atures-panasonic-cameras/

Installeren is echt een fluitje van een cent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:51:
[...]

Zo vaak schiet ik geen portretten. De 45mm had ik omdat het best een fijne lengte is voor bijvoorbeeld de dierentuin. Zowel de 12 als de 45 mm waren prachtige, compacte objectieven. Ik had ze liever gehouden maar kan niet alles hebben.
Heb je wat voorbeelden van de dierentuin die je geschoten hebt met de 45mm? Ben namelijk benieuwd naar je shoots :) Even aangenomen dat je de 45mm gebruikt om foto's van de dieren te nemen... die immers verder weg kunnen staan.

Met dierentuin bezoekjes gebruik ik namelijk m'n 25mm 1.8 voor het gezelschap waar ik mee rondloop, maar juist de goedkopere 40-150mm R om dichter bij de dieren te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik moet even ruggespraak houden met jullie. Over 2,5 week vertrek in naar Zuid-Afrika om naast vrijwilligers werk ook veel foto's van leeuwen in de opvang maar ook van ander wildlife dat zich bij de sanctuary bevindt te maken. Nu beschik ik over een pana G80 met een 12-60 zoom, 25 mm 1.7 prime en een 45-175 mm zoom. Tot mijn grote schrik schakelde de EVF van de week uit en weer aan met een extreem wit en paars beeld, deze is stuk en moet worden vervangen. Echter duurt dat zo rond de 8 weken max. dus gaat dat niet lukken voor mijn reis. Nu kan ik wel via het scherm fotograferen maar ik maak eigenlijk standaard gebruik van de EVF omdat ik meer controle over de camera kan hebben. Via het scherm doe ik eigenlijk alleen de moeilijke shots vanuit een hoek of zo en dat komt maar weinig voor. Ik heb geen Parkinson of zo maar via het scherm heb ik altijd wel iets van bewegingsonscherpte bij wat minder licht maar nooit via de EVF. Nu baal ik best wel dat die EVF kaduuk is en ik heb budget om eventueel iets van een Oly EM 1 Mk1 aan te schaffen. Is dat, buiten het geld, een optie zodat ik mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken? Een 2e G80 body aanschaffen vind ik een raar idee en de GX8 vind ik bezopen duur voor wat deze biedt t.o.v. de G80 (behalve een werkende EVF dan). Waarom ik op de Oly uitkom is omdat deze mijn eerste keuze was maar vorig jaar veel duurder was dan de G80. Die heb ik ook gekocht om in 4K te filmen maar aangezien ik de meeste van mijn filmpjes terug zie op postzegel formaat bij Facebook ontgaat me het nut van 4K filmen ineens. 2e hands is er niet zoveel te koop en als er al iets is dan is dat bijna voor nieuw prijzen. Dan koop ik het liever nieuw want dan heeft het nog voldoende restwaarde bij een eventuele verkoop.
Advies? Toch maar doorgaan met het gebruik van de huidige camera zonder EVF of naar iets anders uitkijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

regmaster schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:17:
Ik moet even ruggespraak houden met jullie. Over 2,5 week vertrek in naar Zuid-Afrika om naast vrijwilligers werk ook veel foto's van leeuwen in de opvang maar ook van ander wildlife dat zich bij de sanctuary bevindt te maken. Nu beschik ik over een pana G80 met een 12-60 zoom, 25 mm 1.7 prime en een 45-175 mm zoom. Tot mijn grote schrik schakelde de EVF van de week uit en weer aan met een extreem wit en paars beeld, deze is stuk en moet worden vervangen. Echter duurt dat zo rond de 8 weken max. dus gaat dat niet lukken voor mijn reis. Nu kan ik wel via het scherm fotograferen maar ik maak eigenlijk standaard gebruik van de EVF omdat ik meer controle over de camera kan hebben. Via het scherm doe ik eigenlijk alleen de moeilijke shots vanuit een hoek of zo en dat komt maar weinig voor. Ik heb geen Parkinson of zo maar via het scherm heb ik altijd wel iets van bewegingsonscherpte bij wat minder licht maar nooit via de EVF. Nu baal ik best wel dat die EVF kaduuk is en ik heb budget om eventueel iets van een Oly EM 1 Mk1 aan te schaffen. Is dat, buiten het geld, een optie zodat ik mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken? Een 2e G80 body aanschaffen vind ik een raar idee en de GX8 vind ik bezopen duur voor wat deze biedt t.o.v. de G80 (behalve een werkende EVF dan). Waarom ik op de Oly uitkom is omdat deze mijn eerste keuze was maar vorig jaar veel duurder was dan de G80. Die heb ik ook gekocht om in 4K te filmen maar aangezien ik de meeste van mijn filmpjes terug zie op postzegel formaat bij Facebook ontgaat me het nut van 4K filmen ineens. 2e hands is er niet zoveel te koop en als er al iets is dan is dat bijna voor nieuw prijzen. Dan koop ik het liever nieuw want dan heeft het nog voldoende restwaarde bij een eventuele verkoop.
Advies? Toch maar doorgaan met het gebruik van de huidige camera zonder EVF of naar iets anders uitkijken?
Ik kan je helaas niet van superveel advies voorzien, maar overstappen van Panasonic naar Olympus betekent wel dat je in korte tijd vertrouwd moet geraken met een ander menu, instellingen e.d. Ga je dat redden met 2,5 week? Menu interface van Olympus is tenslotte anders dan die van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Een 2e G80 is niet zo raar toch? Je bent bekend met de controls en 2e hands denk ik dat een G80 beter te verkopen is dan een E-M1. Tevens heb je waarschijnlijk een extra accu voor je G80, dat is weer zoiets wat je bij een E-M1 er weer bij moet kopen.

Ik zou wel pas je huidige G80 inleveren nadat je terug bent, een 2e body is super handig in zo'n geval (WA op 1, tele op de ander). Extra tip, als het mogelijk is probeer een lens erbij mee te nemen met wat meer telebereik. Koop bv nu de G80 kit met de cashback op de 12-60, verkoop die weer voor iets als een 100-300 II en verkoop die na je trip weer, schiet je er niet veel bij in denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy op 08-06-2017 15:00 ]

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1 ... 13 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.