Helaas nog geen ervaring met zowel Panasonic als Olympus body's naast elkaar gebruiken.
Weet te weinig van de G80 af en ben ook nog lang niet zo bekend met mijn E-M1 als ik zou willen, Dus wat betreft die keuze kan ik je ook niet verder helpen.
Boven de 1/320 ga je met de mechanische sluiter geen problemen hebben, Shutter-shock schijnt vooral/enkel tussen 1/250 en 1/60 te zitten, Nogmaals ik ben hier geen expert in. (
Hier de bevindingen van iemand die zich er zelf in verdiept heeft.)
Antishock 0-sec werkt zowel met single release als met Continuous Low, Zojuist zelf even getest.
Continuous Low is in te stellen tot max 6.5 fps, Wat 0.5 fps sneller is dan de G80. Beide uiteraard met mechanische sluiter. (ff snel opgezocht, Niet 100% zeker van.)
Mijn conclusie:
Afhankelijk van je onderwerp, De omstandigheden en de hoeveelheid FPS die je nodig denkt te hebben kan de E-M1 de betere keuze zijn, Om reden dat die 10 fps bij 1/8000 tot 1/320 bied (tussen 1/320 en 1/60 val je dan terug op 6.5 fps om shutter-shock te elimineren).
Anderzijds bied de G80 buiten wat je al noemde nog iets wat de E-M1 niet kan bieden en dat zijn de in-body lens profiel correcties, Of je daar profijt van hebt hangt af van je editing workflow (Anders gezegd: Voor JPEG leuk maar voor RAW niet essentieel.)
Wat betreft twee camera's naast elkaar gebruiken, Persoonlijk raad ik dan twee body's van in elk geval dezelfde fabrikant aan. Twee exact dezelfde type camera's is uiteraard altijd beter.
Dit heeft puur met de bediening te maken, Twee verschillende merken = twee verschillende knoppen layouts, Menu structuren en (erger nog) eventueel dezelfde functies onder andere benamingen. Mijn brein kan dat in elk geval niet aan.
Nu is een E-M1 naast een E-M10 Mk.II ook wel wennen, Zo uit het hoofd mijn persoonlijke ervaring:
Menu en bediening gaan (zo goed als) gelijk op.
De E-M1 heeft een fijnere grip met grote/zwaardere lenzen en een optionele grip (HLD-7) waardoor portret schieten fijner gaat. Plus twee heerlijke functie knoppen die tussen handgrip en lens-mount zitten. (Door mij ingesteld op: Iso setting en focus punt control. Waarbij beide draaiwieltjes het focus punt verplaatsen, De een horizontaal en de ander verticaal. Dit is ook op de HLD-7 in te stellen.) Klinkt maf zo op papier maar in de praktijk is het heerlijk om je focuspunt te verzetten zonder je oog van de zoeker af te moeten halen.
De zoeker is dan gelijk het enige punt waarin de E-M1 want die is visueel beduidend minder dan de E-M10 Mk.II, Maar die heeft dan ook een OLED zoeker VS de LCD van de E-M1.
Mocht je overigens nog vragen hebben aangaande E-M1 vs E-M10 Mk.II, Stel ze gerust.
Beide camera's liggen hier binnen handbereik.