Tja, als die EVF niet stuk was gegaan had ik de nieuwe 100-300 erbij gekocht. Bij Amazon.de is deze maar 550 of zo. Maar ik heb die 45-175 GX zoom lens en die geeft zo'n 350 mm tele. Maar aan die extra G80 had ik nog niet zo gedacht om te gebruiken, goede tip. En ja, die raak ik 2e hands wel weer voor een goede prijs kwijt.Speedy schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:57:
Een 2e G80 is niet zo raar toch? Je bent bekend met de controls en 2e hands denk ik dat een G80 beter te verkopen is dan een E-M1. Tevens heb je waarschijnlijk een extra accu voor je G80, dat is weer zoiets wat je bij een E-M1 er weer bij moet kopen.
Ik zou wel pas je huidige G80 inleveren nadat je terug bent, een 2e body is super handig in zo'n geval (WA op 1, tele op de ander). Extra tip, als het mogelijk is probeer een lens erbij mee te nemen met wat meer telebereik. Koop bv nu de G80 kit met de cashback op de 12-60, verkoop die weer voor iets als een 100-300 II en verkoop die na je trip weer, schiet je er niet veel bij in denk ik.
Ik zit al tijden een beetje te dubben of ik nou een gx80 moet gaan kopen of niet. Ik zit wel een beetje met de betaalbare lenzen van panasonic. Als je kijkt naar de goedkopere Panasonic lenzen is het m toch altijd net niet:
- De Panasonic 25 mm f 1.7 produceert fotos met onscherpe randen tot f 4.0 en de focus is lawaaiig.
- De Panasonic 20 mm f 1.7 is eigenlijk het zelfde verhaal als de 25mm hierboven.
Zijn er ook nog betere lenzen in dezelfde prijsklasse? En ga ik sowieso iets merken van de onscherpte? Ik maakte eerst foto's met mijn sony hx5v compactcamera. Nu fotografeer ik in raw met mijn telefoon.Hierbij stoor ik me nu vooral aan de scherpte, lage DR en kleine DoF.
- De Panasonic 25 mm f 1.7 produceert fotos met onscherpe randen tot f 4.0 en de focus is lawaaiig.
- De Panasonic 20 mm f 1.7 is eigenlijk het zelfde verhaal als de 25mm hierboven.
Zijn er ook nog betere lenzen in dezelfde prijsklasse? En ga ik sowieso iets merken van de onscherpte? Ik maakte eerst foto's met mijn sony hx5v compactcamera. Nu fotografeer ik in raw met mijn telefoon.Hierbij stoor ik me nu vooral aan de scherpte, lage DR en kleine DoF.
Mijn ervaring met de 20mm/1.7 is juist dat die erg scherp is (dacht dat hij daar ook bekend om stond). De focus is alleen vrij traag. Je kan natuurlijk ook kijken naar iets als de Oly 45/1.8, scherp en (relatief) niet duur. Moet je wel net wat met die focal length kunnen natuurlijk.
Of je er wat van gaat merken, kan je wellicht het beste "echte" foto's voor bekijken? Gebruik daar zelf o.a. Flickr voor (zie b.v. mijn sig)
Of je er wat van gaat merken, kan je wellicht het beste "echte" foto's voor bekijken? Gebruik daar zelf o.a. Flickr voor (zie b.v. mijn sig)
Ik ben van Nikon en Sony naar Panasonic overgestapt en al die menu zijn redelijk vergelijkbaar qua opbouw. Via Youtube staan er diverse menu uitleggen van de diverse merken dus daar ga ik wel uitkomenGim schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:53:
[...]
Ik kan je helaas niet van superveel advies voorzien, maar overstappen van Panasonic naar Olympus betekent wel dat je in korte tijd vertrouwd moet geraken met een ander menu, instellingen e.d. Ga je dat redden met 2,5 week? Menu interface van Olympus is tenslotte anders dan die van Panasonic.
Ik ga binnenkort naar Zuid-Afrika en neem uiteraard de camera mee. Nu wil ik hiervoor een 100-300 II voor bij mijn G80 aanschaffen, maar zag dat de Oly 75-300 MK2 nu in de aanbieding is. Volgens mij is de 100-300 de betere lens, maar het prijsverschil is erg groot. Iets meer dan 600 euro voor de 100-300 en 400 euro voor de 75-300 na cashback. Denken jullie dat de Panasonic het prijsverschil van 200 euro waard is?
De oude 100-300 was al beter dan de 75-300, versie ii is nog beter. Ook de bouw is beter en je hebt ook stabilisatie in de lens, wat zorgt voor een mooi stabiel beeld.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hier een review van iemand die ze voor je getest heeft op de G80.Grote Smurf schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:27:
Ik ga binnenkort naar Zuid-Afrika en neem uiteraard de camera mee. Nu wil ik hiervoor een 100-300 II voor bij mijn G80 aanschaffen, maar zag dat de Oly 75-300 MK2 nu in de aanbieding is. Volgens mij is de 100-300 de betere lens, maar het prijsverschil is erg groot. Iets meer dan 600 euro voor de 100-300 en 400 euro voor de 75-300 na cashback. Denken jullie dat de Panasonic het prijsverschil van 200 euro waard is?
De Olympus lens doet het op de eigen Olympus cameras beter qua focus en scherpte. Ik heb gelezen dat dit met de firmware van de lenzen te maken kan hebben die de merken voor de eigen lenzen optimaliseren.
Je ziet dat in het verhaal hierboven een beetje terug want de Olympus lens doet het minder op de G80 terwijl hier iemand de lens met een Olympus camera test.
Persoonlijk zou ik die 200 euro extra voor die Panasonic doen want OIS in de lens en in de camera helpt je straks om nog vanuit de hand nog scherpe foto's te kunnen schieten. Zeker vanuit een jeep tijdens een safari.
Volgens de eerste link is de 100-300 gewoon de beste op zo'n beetje alle punten en de 2de link laat een waardeloze test zien, waarbij geschoten is door een raam of zo...
Na lang wikken en wegen (en wegen, en wegen, gloeiende wat is die DSLR meuk zwaar) toch besloten voor een lichtere uitrusting te gaan. De keuze is daarbij gevallen op mft, de andere mirrorless systemen bieden nauwelijks voordeel op dat vlak.
Uiteindelijk is de keuze gevallen van een G85, met een 60mm macro lens, en op korte termijn de PL12-60 en PL100-400.
Uiteindelijk is de keuze gevallen van een G85, met een 60mm macro lens, en op korte termijn de PL12-60 en PL100-400.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik kan een Sigma 70-200mm F/2.8 II EX Macro HSM voor weinig overnemen maar is het wat? Op MFT wordt het dan een 140-400 mm zonder stabilisatie in de lens zelf. Met alleen IBIS in de camera zou het misschien wel lukken vanuit de hand te schieten. Ik zit even met een beperkt budget omdat ik van een kennis een OMD M1 mk1 incl. een 12-40 Pro lens heb overgenomen, waarvoor ik afscheid heb moeten nemen van de 45-175 pana lens. Ik kom iets tekort in tele. Mijn g80 ligt nu bij de reparateur en die gaat na reparatie de verkoop in als kit met de 12-60 lens, dus die lens wil ik netjes houden.
Dat is optisch geen hoogstandje op een sensor met mindere pixeldichtheid, dus ik vrees dat ie echt te kort komt op m4/3. Je kunt hem gaan afstoppen naar f/5.6, maar dan kun je beter een panasonic 100-300 kopen.
Ik was er al een beetje bang voor. Die 100-300 Pana is idd eigenlijk de enige interessante betaalbare optie maar op dit moment boven budget. Ik heb nog een paar dagen om te zien of ik alleen met de 12-40 op stap ga of dat er nog iets van een tele-zoom bij kan komen.Universal Creations schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:22:
Dat is optisch geen hoogstandje op een sensor met mindere pixeldichtheid, dus ik vrees dat ie echt te kort komt op m4/3. Je kunt hem gaan afstoppen naar f/5.6, maar dan kun je beter een panasonic 100-300 kopen.
Qua prijs / kwaliteit verhouding is de olympus 45-150 ook niet verkeerd. Geen f2.8 alleen natuurlijk
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Misschien totaal verkeerd gedacht maar koop gewoon een tweedehans fz200 (200euro of minder) of een fz1000(als je die kan vinden heb je geluk.) of zo iets omdat je een Olympus meeneemt is het zelfde accu voordeel weg.
De f2.8 in goed licht doet het best goed. En de Izoom tot 48x is niet geïnterpoleerd als je de raw file gebruikt. meteen een backup en je kan zonder lens swap wisselen tussen WA en Zoom.
Onder het motto beter iets dan niets.
De f2.8 in goed licht doet het best goed. En de Izoom tot 48x is niet geïnterpoleerd als je de raw file gebruikt. meteen een backup en je kan zonder lens swap wisselen tussen WA en Zoom.
Onder het motto beter iets dan niets.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Tis dat je erover begint maar ik kwam, bij het opschonen van wat oude harde schijven, nog een foto archief tegen met o.a. foto's die ik ooit met een Olympus PEN camera heb genomen. Daar zitten ook nog foto's tussen die met een 40-150 lens zijn gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit me niet tegenvalt.amphora schreef op zondag 18 juni 2017 @ 10:38:
Qua prijs / kwaliteit verhouding is de olympus 45-150 ook niet verkeerd. Geen f2.8 alleen natuurlijk
Maar ik kwam ook nog foto's tegen die ik in 2005 met een Canon 20D en o.a. een 70-200 F4 L lens geschoten heb bij een Cheetah opvang in Namibië. Ofschoon de 20D 'slechts' een 8 Mpix camera is zijn die platen veel scherper dan die van de G80 of de OM D M1. Tot aan 100% gaat het nog redelijk gelijk op maar daar boven is het verschil al direct mega. Dat verbaasd me want ik had verwacht dat MFT veel dichterbij APC zou zijn gekomen, zeker ten opzichte van de wat oudere APC sensoren.
Maar aan de andere kant ga ik nu met een kleine rugzak op pad terwijl ik me destijds een breuk heb gesjouwd van camping naar camping met foto apparatuur
De 70-200 f/4 is een hele goede zoomlens, dus is het niet gek dat je daar scherpe platen mee hebt gemaakt. Maar wat bedoel je met "Tot aan 100% gaat het nog redelijk gelijk op maar daar boven is het verschil al direct mega."? Meer dan 100% vergroten heeft geen zin 
Het verschil tussen oude en nieuwe sensoren zit hem vooral in dynamisch bereik en ook een beetje betere ruisprestaties (halve stop per 4-5jaar ongeveer). Scherpte wordt door de lens veroorzaakt, niet door de sensor (afgezien van een klein verschil tussen wel of geen AA filter).
Het verschil tussen oude en nieuwe sensoren zit hem vooral in dynamisch bereik en ook een beetje betere ruisprestaties (halve stop per 4-5jaar ongeveer). Scherpte wordt door de lens veroorzaakt, niet door de sensor (afgezien van een klein verschil tussen wel of geen AA filter).
Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken (naar goed tweakers gebruikUniversal Creations schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:13:
De 70-200 f/4 is een hele goede zoomlens, dus is het niet gek dat je daar scherpe platen mee hebt gemaakt. Maar wat bedoel je met "Tot aan 100% gaat het nog redelijk gelijk op maar daar boven is het verschil al direct mega."? Meer dan 100% vergroten heeft geen zin
Dat is ruis, wat je meer ziet bij m4/3 dan bij aps-c. Ten eerste omdat een aps-c sensor net iets groter is en daarnaast veel mft-camera's native niet lager dan iso200 gaan (iso 100 is eigenlijk een onderbelichte versie van iso200 die naderhand 1 stop opgelicht wordt).
Als het inderdaad ruis is dan is het zeker bij de lagere ISO waarden vaak nog prima met een RAW converter te verhelpen, heb zelf in ieder geval geen moeite om 3200 te schieten en zelfs 6400 is nog best acceptabel na behandeling. Moet wel zeggen dat de G80 standaard op ISO 200 al relatief veel ruis vertoont, iets wat de Olympus in mijn ervaring niet laat zien (en mijn ook tegenviel gezien het allemaal min of meer dezelfde sensor is).
Scherpte op m43 is (met het juiste materiaal) geen issue imho.
Scherpte op m43 is (met het juiste materiaal) geen issue imho.
https://www.dpreview.com/...6148&y=0.8745152354570638
De Olympus E-M1 II gebruikt meer ruisreductie. Het ziet er iig wat softer uit.
Natuurlijk is de Canon 70-200 beter. Maar ook veel duurder en ik heb het idee dat je Op zoek bent naar lowbudget oplossing. De olympus 40-150 is vaak in de aanbieding te vinden voor rond de 100 euro. De Canon is 5x duurder en echt niet 5x beterregmaster schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:08:
[...]
Tis dat je erover begint maar ik kwam, bij het opschonen van wat oude harde schijven, nog een foto archief tegen met o.a. foto's die ik ooit met een Olympus PEN camera heb genomen. Daar zitten ook nog foto's tussen die met een 40-150 lens zijn gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit me niet tegenvalt.
Maar ik kwam ook nog foto's tegen die ik in 2005 met een Canon 20D en o.a. een 70-200 F4 L lens geschoten heb bij een Cheetah opvang in Namibië. Ofschoon de 20D 'slechts' een 8 Mpix camera is zijn die platen veel scherper dan die van de G80 of de OM D M1. Tot aan 100% gaat het nog redelijk gelijk op maar daar boven is het verschil al direct mega. Dat verbaasd me want ik had verwacht dat MFT veel dichterbij APC zou zijn gekomen, zeker ten opzichte van de wat oudere APC sensoren.
Maar aan de andere kant ga ik nu met een kleine rugzak op pad terwijl ik me destijds een breuk heb gesjouwd van camping naar camping met foto apparatuur
Dat zal dan inderdaad de ruisreductie zijn (die staat "Standaard" aan), kon bij de G80 zo snel ook niet vinden hoe en of die aanstaat.Universal Creations schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:54:
https://www.dpreview.com/...6148&y=0.8745152354570638
Als de 100-300II buiten budget is kan je natuurlijk alsnog de 75-300 II overwegen, scheelt uitgaande van een nieuwe met de cashback toch 250 euro tov de Panasonic (Kan niet in je portemonee kijken, maar na de cashbackperiode verkoop je hem weer, schiet je er 100 euro bij in, lijkt me niet veel denk ik op zo'n trip).regmaster schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:49:
[...]
Ik was er al een beetje bang voor. Die 100-300 Pana is idd eigenlijk de enige interessante betaalbare optie maar op dit moment boven budget. Ik heb nog een paar dagen om te zien of ik alleen met de 12-40 op stap ga of dat er nog iets van een tele-zoom bij kan komen.
Wij hebben hem zelf ook mee gehad naar ZA en ja hij is niet "top", maar al met al kan je er best acceptabele foto's mee trekken (ik moet zeggen onze fraaiste foto is zelfs geschoten met die lens
Weet niet wat je fotografische doelen zijn (en of je wat gaat doen daar buiten zo'n "sanctuary"), maar met de 12-40mm pak je een keer een olifant naast je auto, maar voor de rest gebruik je zoiets als een landschapslens is mijn ervaring.
De 70-200 f/4L ooit gehad, bazenlens, wel een opvallende toeter van hier tot Tokio. Alleen afstoppen omdat er teveel licht isamphora schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:51:
[...]
Natuurlijk is de Canon 70-200 beter. Maar ook veel duurder en ik heb het idee dat je Op zoek bent naar lowbudget oplossing. De olympus 40-150 is vaak in de aanbieding te vinden voor rond de 100 euro. De Canon is 5x duurder en echt niet 5x beter
40-150 zit altijd in mijn tas. Voor een goedkope lens prima prestaties. Jammer dat de Pro 2.8 gelijk 10x zo duur is met weinig/nul opties er tussen
Wat vindt je van de mk1 versie van de Panasonic 100 - 300? Wat ik er van lees en gezien heb is er optisch niet zo heel veel verschil met de Mk2 versie behalve een andere OIS versie, een andere focus motor en de weather sealing. Ik kan deze nieuw overnemen voor een prijs lager dan de 75-300. Of is de laatste toch echt vele malen beter?Speedy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:41:
[...]
Dat zal dan inderdaad de ruisreductie zijn (die staat "Standaard" aan), kon bij de G80 zo snel ook niet vinden hoe en of die aanstaat.
[...]
Als de 100-300II buiten budget is kan je natuurlijk alsnog de 75-300 II overwegen, scheelt uitgaande van een nieuwe met de cashback toch 250 euro tov de Panasonic (Kan niet in je portemonee kijken, maar na de cashbackperiode verkoop je hem weer, schiet je er 100 euro bij in, lijkt me niet veel denk ik op zo'n trip).
Wij hebben hem zelf ook mee gehad naar ZA en ja hij is niet "top", maar al met al kan je er best acceptabele foto's mee trekken (ik moet zeggen onze fraaiste foto is zelfs geschoten met die lens).
Weet niet wat je fotografische doelen zijn (en of je wat gaat doen daar buiten zo'n "sanctuary"), maar met de 12-40mm pak je een keer een olifant naast je auto, maar voor de rest gebruik je zoiets als een landschapslens is mijn ervaring.
Ik moet overigens gewoon hard werken daar maar er is ook tijd om wat plaatjes te schieten van wat er gefotografeerd mag worden, want niet alles kan en mag op de foto qua beveiliging. We gaan zeker met een bakkie buiten de sanctuary de rest van het park in en daar lopen giraffen, neushoorns en ander wild maar nog geen olifanten en (waarschijnlijk) ook geen grote katten.
Vorig jaar was de Mk2 er niet en heb ik ook wat zitten dubben tussen de 100-300 en de 75-300 II. Kwa optische kwaliteit lijken ze redelijk om het even, reden om de Oly te kopen was hoofdzakelijk omdat die goedkoper was en een wat breder bereik heeft. Denk als die 100-300 goedkoper zou zijn dan de 75-300 dat het ook andersom had kunnen zijn. (Voordeel aan de Lumix is ook nog dat er een zonnekap word bijgeleverd, bij de Oly moet je die soepkom er nog bij kopen voor 30 euroregmaster schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:11:
[...]
Wat vindt je van de mk1 versie van de Panasonic 100 - 300? Wat ik er van lees en gezien heb is er optisch niet zo heel veel verschil met de Mk2 versie behalve een andere OIS versie, een andere focus motor en de weather sealing. Ik kan deze nieuw overnemen voor een prijs lager dan de 75-300. Of is de laatste toch echt vele malen beter?
Ik moet overigens gewoon hard werken daar maar er is ook tijd om wat plaatjes te schieten van wat er gefotografeerd mag worden, want niet alles kan en mag op de foto qua beveiliging. We gaan zeker met een bakkie buiten de sanctuary de rest van het park in en daar lopen giraffen, neushoorns en ander wild maar nog geen olifanten en (waarschijnlijk) ook geen grote katten.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy op 21-06-2017 08:26 ]
Alleen bij de pro series krijg je er een zonnekap bij. Alleen beschikken die lenzen over een zero coating zodat de kans op een ongewenste flare bijzonder klein is. Vraag me dan wel af of je dan wel gewenste flares zou kunnen vastleggen.
Maar ik ga die 100- 300 maar gewoon ophalen en dan zie ik wel wat deze doet. Ik zag wat tips om de sluitertijden aan te passen aan de effectieve brandpunten, dus bij 100 mm(=200mm) effectief minimaal 1/200 bij f5. Geen idee of dat echt werkt maar ga het wel uitproberen. Het zou de scherpte ten goede moeten komen. Ik ga het wel zien.
Maar ik ga die 100- 300 maar gewoon ophalen en dan zie ik wel wat deze doet. Ik zag wat tips om de sluitertijden aan te passen aan de effectieve brandpunten, dus bij 100 mm(=200mm) effectief minimaal 1/200 bij f5. Geen idee of dat echt werkt maar ga het wel uitproberen. Het zou de scherpte ten goede moeten komen. Ik ga het wel zien.
[ Voor 5% gewijzigd door regmaster op 21-06-2017 09:21 ]
Ik heb het niet opgezocht voor deze lenzen, maar telelenzen met vele lenselementen zijn altijd gevoelig voor flare / contrastverlies. De coatingen helpen, maar met zoveel glas-lucht overgangen blijft de kans op flare gewoon erg groot.regmaster schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:56:
Alleen bij de pro series krijg je er een zonnekap bij. Alleen beschikken die lenzen over een zero coating zodat de kans op een ongewenste flare bijzonder klein is. Vraag me dan wel af of je dan wel gewenste flares zou kunnen vastleggen.
Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in die 100-300mm II. Vind het vreemd dat er nog maar zo weinig reviews over te vinden zijn maar de "reviews" die ik heb kunnen vinden, zijn het allemaal eens dat de optische kwaliteit beter is dan die van de Mark I. Vooral boven de 250mm is ie veel scherper en dat is toch waar je zo'n lens voor koopt.
De 100-400 is natuurlijk het ultieme zoom-monster voor M43 maar met zijn 1400 euro niet direct een koopje (maar zijn geld wel waard als ik de reviews mag geloven)
De 100-400 is natuurlijk het ultieme zoom-monster voor M43 maar met zijn 1400 euro niet direct een koopje (maar zijn geld wel waard als ik de reviews mag geloven)
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Maar met zo'n monster in je tas of op je cam moet je je serieus afvragen of je qua formaat dan niet gewoon beter een DSLR, AP-C of FF, had kunnen nemen. Een beetje MFT camera doet tegenwoordig ook al prijzen waar je een goede DSLR voor hebt en 1500 euro voor een Pana 100-400 f4 lens tja, met ruim een kilo glas aan je cam kun je niet echt meer spreken van een compact oplossing die een systeem camera zou moeten bieden.sys64738 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:07:
Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in die 100-300mm II. Vind het vreemd dat er nog maar zo weinig reviews over te vinden zijn maar de "reviews" die ik heb kunnen vinden, zijn het allemaal eens dat de optische kwaliteit beter is dan die van de Mark I. Vooral boven de 250mm is ie veel scherper en dat is toch waar je zo'n lens voor koopt.
Ik heb die afweging gemaakt, maar als je een xxD of xD met een 100-400 L II neemt zit je al een kilo hoger kwa gewicht en ook de omvang scheelt best tov een E-M1/G80 met de PL 100-400. Bovendien is de prijs van een 100-400 L II / 80-400 AF-S toch nog weer een fikse stap boven de 1400 euro van de PL.regmaster schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:22:
[...]
Maar met zo'n monster in je tas of op je cam moet je je serieus afvragen of je qua formaat dan niet gewoon beter een DSLR, AP-C of FF, had kunnen nemen. Een beetje MFT camera doet tegenwoordig ook al prijzen waar je een goede DSLR voor hebt en 1500 euro voor een Pana 100-400 f4 lens tja, met ruim een kilo glas aan je cam kun je niet echt meer spreken van een compact oplossing die een systeem camera zou moeten bieden.
Precies. Voor je gevoel druist het in tegen het M43 principe maar als je gaat kijken naar de DSLR alternatieven kom je toch snel op de Sigma/Tamron 150-600mm uit (op APC ruwweg zelfde range als 100-400 op M43). En die is meer dan 2 keer zo zwaar en anderhalf keer zo dik en lang als de PL 100-400. Ze zijn echter wel iets goedkoper (zoals third party betaamt).
Dus ik zit nu in dubio. 100-300mm II of 100-400mm. Die 100mm (200mm FF equiv) is toch wel lekker.
Dus ik zit nu in dubio. 100-300mm II of 100-400mm. Die 100mm (200mm FF equiv) is toch wel lekker.
Welke lens zit er nu bij de cashback actie van G80? Ik zie dat er twee versie zijn van de 12-60. De H-ES12060 en de H-FS12060. Bij de andere aanbieding zit de H-FS14-140.
Hoe zijn deze lenzen? Bouw? Materiaal? Ik begreep uit een YouTube filmpje dat sommige delen van de lens van plastic zijn.
Hoe zijn deze lenzen? Bouw? Materiaal? Ik begreep uit een YouTube filmpje dat sommige delen van de lens van plastic zijn.
De H-FS1260, de H-ES is de Panasonic Leica versie.
De lenzen zijn grotendeels kunstof, maar heb zelf de kit met de 14-140 gekocht en die lens zit gewoon goed in elkaar. De 12-60 voelde wat goedkoper aan, maar gezien die effectief 50 euro kost denk ik niet je daar veel over kan klagen aangezien hij optisch best goed is, weathersealed is en een goed bereik heeft.
De lenzen zijn grotendeels kunstof, maar heb zelf de kit met de 14-140 gekocht en die lens zit gewoon goed in elkaar. De 12-60 voelde wat goedkoper aan, maar gezien die effectief 50 euro kost denk ik niet je daar veel over kan klagen aangezien hij optisch best goed is, weathersealed is en een goed bereik heeft.
Ik kan iets hebben gemist in het topic, maar waarom kost deze lens effectief maar 50 euro? Los, of als kitlens? Los zie ik hem enkel voor 350+ euro.Speedy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:25:
De 12-60 voelde wat goedkoper aan, maar gezien die effectief 50 euro kost denk ik niet je daar veel over kan klagen aangezien hij optisch best goed is, weathersealed is en een goed bereik heeft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Als kit, gezien de vraag om de cashback ging, de kit is 899 - 50 euro cashback en body only is 799wcduck schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:57:
[...]
Ik kan iets hebben gemist in het topic, maar waarom kost deze lens effectief maar 50 euro? Los, of als kitlens? Los zie ik hem enkel voor 350+ euro.
Merci! Duidelijk.Speedy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:58:
[...]
Als kit, gezien de vraag om de cashback ging, de kit is 899 - 50 euro cashback en body only is 799
Als je dat een monster noemt heb je nog nooit met een vergelijkbare lens op APS-C of groter rondgelopen... ik vind die 100-400 winst tov het APS-C (of nog groter) equivalent.regmaster schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:22:
[...]
Maar met zo'n monster in je tas of op je cam moet je je serieus afvragen of je qua formaat dan niet gewoon beter een DSLR, AP-C of FF, had kunnen nemen.
Het is maar net wat je equivalent noemt. De winst van m4/3 komt door de hogere pixeldichtheid, waardoor je minder mm nodig hebt voor hetzelfde detail van je onderwerp. Stel je zou de Panasonic 100-400 op een 12MP m4/3 sensor zetten en de Sigma 100-400 op de Canon 5Ds. Dan is het detail niveau even groot (enkel de FoV van de 5Ds is groter).
De specs:
Panasonic 100-400mm f/4-6.3: 83 x 172 mm, 985g
Sigma 100-400mm f/5-6.3: 86 x 182 mm, 1160g
Dus zoveel scheelt het nu ook weer niet in formaat. Dit komt omdat het bij telelenzen nauwelijks uitmaakt wat de beeldcirkel moet zijn. De reden waarom andere 100-400's zo groot zijn, is vanwege de f/5.6 aan het lange eind. Het is maar 1/3 stop verschil, maar dit heeft veel effect op de diameter, lengte en gewicht van de lens.
De specs:
Panasonic 100-400mm f/4-6.3: 83 x 172 mm, 985g
Sigma 100-400mm f/5-6.3: 86 x 182 mm, 1160g
Dus zoveel scheelt het nu ook weer niet in formaat. Dit komt omdat het bij telelenzen nauwelijks uitmaakt wat de beeldcirkel moet zijn. De reden waarom andere 100-400's zo groot zijn, is vanwege de f/5.6 aan het lange eind. Het is maar 1/3 stop verschil, maar dit heeft veel effect op de diameter, lengte en gewicht van de lens.
Uiteraard, maar ik vermoed dat de meeste mensen gewoon brandpunt * cropfactor als vuistregel zullen hanteren. Of dat terecht is, is een complexe discussie. Ook optische kwaliteit is nog een factor, de Tamron 150-600 (v1) wordt bv boven de 400 zo soft dat de foto croppen op 400mm betere resultaten oplevert.
iets wat me recent opviel is dat er diverse Panasonic lenzen over de hele (NL) markt een vrijwel identieke prijs hebben in de Tweakers pricewatch. Ik heb even naar de PL100-400, de PL12-60 en de P12-35. Daar zit geen variatie in prijs. Da's toch vreemd...
iets wat me recent opviel is dat er diverse Panasonic lenzen over de hele (NL) markt een vrijwel identieke prijs hebben in de Tweakers pricewatch. Ik heb even naar de PL100-400, de PL12-60 en de P12-35. Daar zit geen variatie in prijs. Da's toch vreemd...
Dat is niet alleen met lenzen maar bijna met alles. Zo kost de G80 overal hetzelfde en dat kan gewoon niet kloppen, het zijn ook precies de adviesprijzen van de fabrikant. Vroeger gold die prijs als bovenprijs en in de winkel koste het dan een stuk minder, soms wel honderden guldens/euro's. Maar nu het 'uitstekend' gaat met de economie, en de vraag hoog is, kan de consument verder een poot uitgedraaid worden en wordt de adviesprijs van de fabrikant gehanteerd als verkoopprijs. Als excuus gebruikt men dat er nauwelijks marge op zit of dat ze geen andere prijzen van de fabrikant mogen hanteren. Tja, de detailhandel jankt wat af om de consument het geld uit de zak te kloppen. Maar goed, we kopen het toch allemaal zelf dus we zijn er zelf ook schuldig aan.iets wat me recent opviel is dat er diverse Panasonic lenzen over de hele (NL) markt een vrijwel identieke prijs hebben in de Tweakers pricewatch. Ik heb even naar de PL100-400, de PL12-60 en de P12-35. Daar zit geen variatie in prijs. Da's toch vreemd...
Je kunt het janken vinden, maar ik vind de vaste prijzen prima. Zonder vaste prijzen gaan mensen naar de fotovakwinkel om camera's en lenzen te proberen en eventueel advies te vragen van de medewerker, want dat willen ze graag en kopen ze bij de budgetfotokiloknallertoko op internet.
Doordat die budgetfotokiloknallertoko op internet niet onder de prijs kan gaan zitten, hoeft de expert z'n ene overgebleven medewerker in de fotovakwinkel niet te ontslaan.
Voor de consument is dat gunstig. Ja, we hebben online fora waar je advies kunt vragen. Maar even twee lenzen naast elkaar kunnen zien, of die nieuwe camera vasthouden, dat werkt online lastiger. En er zijn niet veel forumleden voorzien van alle artikelen die op je wishlist staan, waar je altijd kunt aanbellen of binnenlopen voor een kopje koffie en een lege memorycard.
Verdwijnen van brick & mortar retail ten gunste van alleen maar online verkooppunten vind ik eerder een bij consumenten uitgedraaide poot dan vaste verkoopprijzen. Die hogere aanschafprijzen worden bovendien vaak genoeg gecompenseerd door middel van verschillende cashbackacties.
Doordat die budgetfotokiloknallertoko op internet niet onder de prijs kan gaan zitten, hoeft de expert z'n ene overgebleven medewerker in de fotovakwinkel niet te ontslaan.
Voor de consument is dat gunstig. Ja, we hebben online fora waar je advies kunt vragen. Maar even twee lenzen naast elkaar kunnen zien, of die nieuwe camera vasthouden, dat werkt online lastiger. En er zijn niet veel forumleden voorzien van alle artikelen die op je wishlist staan, waar je altijd kunt aanbellen of binnenlopen voor een kopje koffie en een lege memorycard.
Verdwijnen van brick & mortar retail ten gunste van alleen maar online verkooppunten vind ik eerder een bij consumenten uitgedraaide poot dan vaste verkoopprijzen. Die hogere aanschafprijzen worden bovendien vaak genoeg gecompenseerd door middel van verschillende cashbackacties.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Je hebt daar zeker een punt, maar over de hele linie, dus niet alleen waar het om fotografie gaat, zie je toch dat winkels die er op tijd voor zorgen dat ze zowel een fysieke winkel hebben als een 'internetwinkel' het relatief goed doen. Ik vrees dat dat een ontwikkeling is die, goed of slecht, domweg niet te stoppen is.
Toch heeft Konijnenberg, volgens mij de grootste naam in Nederland, ook flink moeten snijden om te overleven. Ik denk dat die via internet meer verkopen als in de (goedlopende) winkels. Maar toch wordt het allemaal minder helaas. Maar voor een goede winkel als Konijnenberg zit ik graag een een uurtje in de auto. De tijd dat elke stad een paar eigen fotowinkels had is wel langzaam afgelopen denk ik mede door toedoen van dozenschuivers als de MM.Walker78 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 06:56:
Je hebt daar zeker een punt, maar over de hele linie, dus niet alleen waar het om fotografie gaat, zie je toch dat winkels die er op tijd voor zorgen dat ze zowel een fysieke winkel hebben als een 'internetwinkel' het relatief goed doen. Ik vrees dat dat een ontwikkeling is die, goed of slecht, domweg niet te stoppen is.
Hoi Speedy, bedankt voor de reactie.Speedy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:25:
De H-FS1260, de H-ES is de Panasonic Leica versie.
Wat is jou ervaring met de camera? Donker situaties? Bouw camera enz..
Ik heb nu een D7100, en ik ben een beetjes bang afkomend van een D7100 dat de Panasonic tegenvalt. Ik wil graag een 300mm lenzen hebben. Filmen lijkt mijn ook wel leuk, dus ik denk eraan om te switchen.
Vaste prijzen staan haaks op vrije handel; en is vziw niet toegestaan. Daarom verbaast die eenduidige prijs nogal. Het impliceert overiges ook dat er over de prijzen te onderhandelen valt; kennelijk zit er dus meer dan gemiddelde marge op. Sowieso is dat altijd de moeite van het proberen waard als je grote bedragen neerlegt...
Als bijbaan werkte ik destijds bij een elektronicaspeciaalzaak die ook het merk Bose mocht voeren. Daar werd strikt de adviesprijs gevolgd, viel echt niet over te onderhandelen. Indien je het voor minder dan de adviesprijs verkocht raakte je simpelweg het dealerschap kwijt. En volgens mij mocht dat gewoon zo volgens de wetgeving.ijdod schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:45:
Vaste prijzen staan haaks op vrije handel; en is vziw niet toegestaan. Daarom verbaast die eenduidige prijs nogal. Het impliceert overiges ook dat er over de prijzen te onderhandelen valt; kennelijk zit er dus meer dan gemiddelde marge op. Sowieso is dat altijd de moeite van het proberen waard als je grote bedragen neerlegt...
Iedere winkel mag z'n eigen prijs bepalen. Maar de fabrikant / importeur mag ook zelf bepalen aan welke winkels ze leveren.
Ja makita deed t zelfde.
in mijn ogen is een goede website in combinatie met een advies/ voel en kijk winkel de beste combinatie.
sommige site's gebruiken de 3D fotografie om hun producten tuimelend te laten zien maar dit is nogsteeds niet het zelfde als fysiek vasthouden.
Wat betreft prijs regulering/afspraken is er een verschil tussen kunstmatig hoog houden en bescherming dealers voor grijze import via websites. ik weet het een erg dunne lijn maar als ik een paar honderd euro uitgeef voor iets wil ik het eerst zien voelen proberen en is een 25 euro minder via thuis ongezien bezorgen niet interessant. gaat dit 100 euro verschil maken tja, dan prijzen de dealers zich de markt uit.
in mijn ogen is een goede website in combinatie met een advies/ voel en kijk winkel de beste combinatie.
sommige site's gebruiken de 3D fotografie om hun producten tuimelend te laten zien maar dit is nogsteeds niet het zelfde als fysiek vasthouden.
Wat betreft prijs regulering/afspraken is er een verschil tussen kunstmatig hoog houden en bescherming dealers voor grijze import via websites. ik weet het een erg dunne lijn maar als ik een paar honderd euro uitgeef voor iets wil ik het eerst zien voelen proberen en is een 25 euro minder via thuis ongezien bezorgen niet interessant. gaat dit 100 euro verschil maken tja, dan prijzen de dealers zich de markt uit.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik moet zeggen dat ik hem nog niet zolang heb, maar als je "kan leven" met m43 is dit wel een fijne voor zijn prijs. Heb de camera eigenlijk alleen aangeschaft als maatje voor de 100-400 en dat is in gebruik een fijne combinatie. Bouwkwaliteit en kwaliteitsgevoel van de camera vind ik in dit segment prima. Verder heeft hij een prettige grip, de EVF is super en hij is volledig te customizen naar een manier die je zelf prettig vindt werken.MvL schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Wat is jou ervaring met de camera? Donker situaties? Bouw camera enz..
Ik heb nu een D7100, en ik ben een beetjes bang afkomend van een D7100 dat de Panasonic tegenvalt. Ik wil graag een 300mm lenzen hebben. Filmen lijkt mijn ook wel leuk, dus ik denk eraan om te switchen.
Het enige wat mij er nog van weerhoudt om er een 2e bij te kopen is de D-pad, om je focuspunt te verleggen is die imho echt waardeloos uitgevoerd tov mijn Olympus (of nog beter iets als de GH5 waar je een joystick hebt). Nu lees ik her en der dat mensen de touchscreen daarvoor gebruiken maar dat vind ik persoonlijk niet prettig, zit er constant met m'n neus op. Als je daarmee kan werken is het wel zeer snel.
En ik had liever een klapscherm zoals op de E-M10 II gehad, voor mij hoeft zo'n swivelscherm niet, maar dat is redelijk persoonlijk.
Weet niet wat je specifiek met donkere situaties bedoelt? Maar daar doet de G80 het niet beter of slechter dan andere m43 camera's en loop je (wat) achter op grotere sensoren. Vind het zelf niet dramatisch en met het verhogen van je ISO en lichtsterk glas kom je best een eind als avond/nachtfotografie niet je hoofddoel is.
Gezien ik nergens de eis "gewicht/omvang" zie staan zou ik kwa fotografie de Nikon niet inruilen als je daar verder tevreden over bent, daar heb je ook mooie (2e hands) telelenzen. Wat betreft film kan ik er zelf niks van zeggen, mijn eerste actie met de G80 was het uitschakelen van de opname knop
Youtube staat vol met reviews van mensen die hem als filmcamera gebruiken. Paar reviews van de G80 die ik echt wat vond toevoegen op voornamelijk foto vlak:
- Cameralabs heeft een goede review op hun site met daarboven op nog de YouTube versie. (hij bespreekt ook de FZ2000 welke ik in je andere topic zag)
- Natural Exposures review
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy op 25-06-2017 06:51 ]
Ik heb recent een Nikon DSRL gekregen. Zelf had ik al een MFT systeem met meerdere lenzen. Voor mij voelde het werken met een Nikon een stap terug in de tijd. Ik besef dat sommige punten hiervan aan het basismodel liggen (D3300). Mijn punten die ik prettiger vind werken bij een MFT systeem:MvL schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:20:
[...]
- touchscreen is ideaal voor instellingen. Leer ermee werken, en je zal zien dat dit regelmatig prettiger werkt dan knoppen of diep in een menu vogelen. Bij Panasonic kan je veelal precies aangeven welke instellingen je op je scherm wil hebben. Bij Nikon zijn het simpelweg de standaardinstellingen.
- Focuspunten gebruik ik bij MFT eigenlijk vrijwel nooit. Touchscreen werkt prettiger om een gebied in te stellen. Daarnaast werkt het tracken van een gezicht aanzienlijk beter. Dit is mijn voorkeur bij het fotograferen van personen. Focuspunten bij Nikon zijn redelijk beperkt. Bij MFT kan werkelijk overal gefocust worden.
- De auto-ISO is een optie bij de ISO instellingen bij Panasonic. Ik erger mij elke dag weer dat dit niet bij Nikon een optie is. Nikon heeft deze instelling ver in een menu verstopt, in plaats van naast ISO 100. Ik switch regelmatig tussen een losse ISO waarde en de auto ISO, vandaar de ergernis.
- Panasonic MFT camera's zijn meestal completer in opties bij gelijke prijs. Denk daarbij aan WIFI etc.
- MFT camera's kunnen volledig stil zijn. Ideaal bij veel gelegenheden, en straatfotografie.
Voordeel van mijn Nikon camera: met kit-lens krijg je scherper resultaat. Eenvoudiger kleineren DOF te krijgen. Grip is prettiger.
De camera's van MFT zijn voor gelijke prijs vaak wel completer, dat klopt helemaal. Ga je naar lens prijzen kijken, dan slaat het weer compleet om. Vaak te hoge prijzen, als je het mij vraagt. Doet het verschil compleet te niet IMO en het slaat zelfs om naar een meerprijs voor MFT eco systeem.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
M4/3 is dan ook zeker geen budget systeem. Elke keer als ik op een trip of vakantie ga en de camera meer dan een paar uur moet dragen ben ik ontzettend blij dat ik niet voor een dSLR heb gekozen. Voor het gemak van de compactheid en lichter gewicht betaal ik graag wat extra. Daarnaast zit mijn E-M10 (laat staan als je een E-M10 II hebt) boordevol handige zaken die je bij een dSLR pas krijgt bij een hoger prijspunt.
Ik vind het ook een rare opvatting. Waarom zou MFT goedkoper dan bv DSLR moeten zijn?
Een dunnere TV? Duurder
Een lichtere laptop? Duurder
Maar een lichtere, kleinere, maar even capabele fotocamera, die moet natuurlijk goedkoper zijn
Een dunnere TV? Duurder
Maar een lichtere, kleinere, maar even capabele fotocamera, die moet natuurlijk goedkoper zijn

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Dat zeg ik dan ook nergens, maar fijn dat je woorden in mijn mond legt
. Liever wat eten de volgende keer aub.
Ik reageerde enkel op de opmerking dat MFT camera's completer voor dezelfde prijs zijn (of goedkoper met zelfde featureset). Dat is niet het hele verhaal, dat wilde ik even verduidelijken. Als lenzen weer veel duurder zijn, heb je weinig aan dat voordeel natuurlijk
Ik denk dat ik rustig het dubbele kwijt zou zijn als ik op mijn MFT gelijkwaardige lenzen had als op mijn DSLR. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik vind wel dat het wat flexibiliteit weghaalt, je probeert misschien minder snel eens een andere lens.
Ik reageerde enkel op de opmerking dat MFT camera's completer voor dezelfde prijs zijn (of goedkoper met zelfde featureset). Dat is niet het hele verhaal, dat wilde ik even verduidelijken. Als lenzen weer veel duurder zijn, heb je weinig aan dat voordeel natuurlijk
Ik denk dat ik rustig het dubbele kwijt zou zijn als ik op mijn MFT gelijkwaardige lenzen had als op mijn DSLR. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik vind wel dat het wat flexibiliteit weghaalt, je probeert misschien minder snel eens een andere lens.
Je bent de enige die iets zegt over dat MFT goedkoper is dan een DSLR. Wij zeggen dat een MFT camera van hetzelfde geld COMPLETER is. Denk hierbij aan Wifi, HDR, timelapse, custom standen etc. Als ik een basiscamera zocht voor zo min mogelijk geld, zou ik zeker niet bij MFT uitkomen. Miniaturisatie kost nu eenmaal wat. Mijns inziens dienen de twee systemen verschillende doelen.Twhomp schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:14:
Ik vind het ook een rare opvatting. Waarom zou MFT goedkoper dan bv DSLR moeten zijn?
Een dunnere TV? Duurder
Edit: voortaan eerst even op f5 drukken voordat ik post. Zie dat Sjekster mij voor was.
[ Voor 5% gewijzigd door wcduck op 26-06-2017 19:30 ]
Vergelijk een Canon/Nikon 24-70 2.8 maar eens qua prijs met een Olympus 12-40 of Panasonic 12-35. Canon/Nikon is toch echt veel duurder, zelfde geld voor 70-200 equivalent.Sjekster schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:33:
Enige echt goedkope lens van Canon is misschien de 50/1.8. 25/1.8 van Olympus is inderdaad duurder.
Verwijderd
De lenzen die jij noemt van Panasonic en Olympus zijn niet equivalent, dus het is niet zo gek dat Canon/Nikon duurder is. De 25/1.8 is ook niet equivalent aan de 50/1.8. Dat de 25mm duurder is, is juist belachelijk (mits hij niet monsterlijk goed is).amphora schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:04:
[...]
Vergelijk een Canon/Nikon 24-70 2.8 maar eens qua prijs met een Olympus 12-40 of Panasonic 12-35. Canon/Nikon is toch echt veel duurder, zelfde geld voor 70-200 equivalent.
Enige echt goedkope lens van Canon is misschien de 50/1.8. 25/1.8 van Olympus is inderdaad duurder.
Exact. We stellen een 2.8 lens in een compact camera ook niet gelijk aan een 2.8 lens voor een FF of middenformaat, dus waarom doen we dat wel bij crop / MFT? 12-35 2.8 is gewoonweg niet gelijk aan een 24-70 2.8. Daarbij is MFT echt een premium merk aan het worden, met alleen in hogere prijsklasse leuke lenzen die worden uitgebracht. Bij DSLR is er in lage segment heerlijk veel keuze in vergelijking.
Is uiteindelijk een keuze, ik heb ook MFT en gebruik mijn DSLR niet of nauwelijks meer, maar mijn portemonnee vindt het allemaal zo leuk niet
.
Is uiteindelijk een keuze, ik heb ook MFT en gebruik mijn DSLR niet of nauwelijks meer, maar mijn portemonnee vindt het allemaal zo leuk niet
De kitlenzen zijn prima, verder ook andere leuke objectieven verkrijgbaar voor zachte prijsjes. De 45mm 1.8 is er zo een of de 20mm pancake. Maar ja, in het hogere segment is meer te verdienen en het systeem nog verder uit te breiden. Voor de doorsnee instapper is er wat mij betreft keuze genoeg in het lage segment aan objectieven.
Waarom zouden we die niet gelijk stellen? Ze hebben de zelfde beeldhoek, zelfde belichting cijfertjes en dus vrijwel dezelfde foto's. Alleen scherptediepte is anders en wellicht meer ruis vanwege de kleinere sensor. En dat is wat mij betreft het enige compromis.Sjekster schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:48:
Exact. We stellen een 2.8 lens in een compact camera ook niet gelijk aan een 2.8 lens voor een FF of middenformaat, dus waarom doen we dat wel bij crop / MFT? 12-35 2.8 is gewoonweg niet gelijk aan een 24-70 2.8. Daarbij is MFT echt een premium merk aan het worden, met alleen in hogere prijsklasse leuke lenzen die worden uitgebracht. Bij DSLR is er in lage segment heerlijk veel keuze in vergelijking.
Is uiteindelijk een keuze, ik heb ook MFT en gebruik mijn DSLR niet of nauwelijks meer, maar mijn portemonnee vindt het allemaal zo leuk niet.
Het is niet hetzelfde qua DoF en niet hetzelfde qua lichtopbrengst op de sensor. Simpel. Wil je daarover verder discussieren, dan verwijs ik je door naar [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Ik ben recent van Canon EF overgestapt naar mft, en ik moet eerlijk zeggen dat ik de lenzen niet overdreven prijzig vind. Ik kijk daarbij voornamelijk naar utiliteit, niet zozeer naar constructie. Ik heb onvoldoende kennis om een specifiek lensontwerp op prijs te kunnen beoordelen.
Er zijn genoeg goede lenzen voor mft en je kunt vooraf een beetje inschatten wat je kwijt gaat zijn. Goed vlas kost geld, ongeacht het systeem.
Begin deze week kreeg ik een pricealert voor de Panasonic 100-300mm II. De prijs was enkel bij de BCC €499 (een prijsverschil van €150 met de rest) en ik ging ervanuit dat zij de I Mega en II Power hadden verwisseld, maar na navraag bij BCC verzekerde zij mij dat het hier om de versie II gaat. Uiteraard meteen besteld, maar met in mijn achterhoofd dat ik waarschijnlijk toch de oude 100-300 zou ontvangen en deze meteen weer zou ruilen. Zie ik vandaag tot mijn verbazing dat de MediaMarkt nu dezelfde prijs hanteert. Nu heb ik toch goede hoop...
hmm de bcc heeft een kpn storing geen bestellen mogelijk en de andere mm , doet tijdelijk niet op voorraad trucje...
lijkt een foutje van BCC waarbij MM automatisch mee ging en iemand heeft de freezebutton gedrukt om te voorkomen dat ze verlies gingen leiden op de lens.
lijkt een foutje van BCC waarbij MM automatisch mee ging en iemand heeft de freezebutton gedrukt om te voorkomen dat ze verlies gingen leiden op de lens.
Hmmm. Das wel erg scherpe prijs. Heb er net ff doorheen geklikt bij de BCC maar kwam tot afreken-scherm dus ik denk dat ik hem had kunnen bestellen. Toch vertrouw ik het niet en ben bang dat ze alsnog de Mega OIS opsturen. En ik wil de lens ook kunnen testen voor ik hem koop hoewel je natuurlijk altijd het recht hebt om hem terug te sturen....
Bij de MM is de lens nu inderdaad van de website gehaald. Waarschijnlijk toch een foutje.
Ik heb de lens inmiddels bij de BCC opgehaald en het is toch echt de Panasonic 100-300mm II Power O.I.S.
Ik heb de lens inmiddels bij de BCC opgehaald en het is toch echt de Panasonic 100-300mm II Power O.I.S.
[ Voor 39% gewijzigd door Grote Smurf op 30-06-2017 15:52 ]
ik ben jaloers!Grote Smurf schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 05:12:
.....
Opgehaald? Kon hem alleen online bestellen... of kun je dat doen en er dan voor kiezen hem op te halen in de winkel?Grote Smurf schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 05:12:
Bij de MM is de lens nu inderdaad van de website gehaald. Waarschijnlijk toch een foutje.
Ben erg benieuwd hoe scherp ie is op 300mm. Binnenkort review?
BCC nog 1 op voorraad!!!! KPN storing bestellen wel gewoon mogelijk...
verd....., budget voor nieuwe gadgets heb ik al verbruikt, ik hoop dat deze actie nog eens terug komt....
ik heb hem te weinig nodig om eh thuis te verantwoorden weer en's 500 euro stuk te slaan op iets wat gewoon leuk is om te kunnen gebruiken...
Ik heb de pagina snel dicht geklikt voordat ik "per ongeluk" toch bestel....
Dus BBC graag volgend jaar weer even ons blij maken met 150 euro korting. Dank u.
verd....., budget voor nieuwe gadgets heb ik al verbruikt, ik hoop dat deze actie nog eens terug komt....
ik heb hem te weinig nodig om eh thuis te verantwoorden weer en's 500 euro stuk te slaan op iets wat gewoon leuk is om te kunnen gebruiken...
Ik heb de pagina snel dicht geklikt voordat ik "per ongeluk" toch bestel....
Dus BBC graag volgend jaar weer even ons blij maken met 150 euro korting. Dank u.
[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 02-07-2017 11:02 ]
Ik zie alleen de 'II' er niet achter staan. Weet je zeker dat het om de mark2 gaat?copykat schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:56:
BCC nog 1 op voorraad!!!! KPN storing bestellen wel gewoon mogelijk...
ik heb hem te weinig nodig om eh thuis te verantwoorden weer en's 500 euro stuk te slaan op iets wat gewoon leuk is om te kunnen gebruiken...![]()
Ik heb de pagina snel dicht geklikt voordat ik "per ongeluk" toch bestel....![]()
Wow. Ben serieus onder de indruk van de 100-400. Uit de hand, afstand ca 4m, f1/7.1,1/250s,ISO1600,400mm. Dual-IS2 met G80. 100% crop, standaard settings DxO.

Behalve dat hij out of focus is?ijdod schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:53:
Wow. Ben serieus onder de indruk van de 100-400. Uit de hand, afstand ca 4m, f1/7.1,1/250s,ISO1600,400mm. Dual-IS2 met G80. 100% crop, standaard settings DxO.
[afbeelding]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Het is zeker niet het beste shot ever; en was meer een random shot, maar ik heb dergelijk detail (zelfs met enigszins out of focus) bij mijn vorige Tamron 150-600 nooit gezien (incl shots op statief).
En ik wil zelfs bekennen dat de 'huh wow' factor groter was dan het besef dat 'ie niet helemaal in focus is. Maar goed, misschien is mijn enthousiasme groter dan die foto waar kan maken.
En ik wil zelfs bekennen dat de 'huh wow' factor groter was dan het besef dat 'ie niet helemaal in focus is. Maar goed, misschien is mijn enthousiasme groter dan die foto waar kan maken.
[ Voor 39% gewijzigd door ijdod op 02-07-2017 21:12 ]
Volgens mij was de mark I mega iso. En Grote smurf heeft hem opgehaald en melde dat het echte 100-300mm mark II was.goldmemberf1 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:48:
[...]
Ik zie alleen de 'II' er niet achter staan. Weet je zeker dat het om de mark2 gaat?
Wat bedoel je met mega ISO?copykat schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:05:
[...]
Volgens mij was de mark I mega iso. En Grote smurf heeft hem opgehaald en melde dat het echte 100-300mm mark II was.
zal wel OIS zijn. Optical image stabilisation
ora et labora
Doorgaans zijn dit soort lenzen lang niet zo scherp als een echte macro lens (of willekeurige prime lens met tussenringen). De 150-600 klinkt mij ook niet echt als een topper maar met een equivalent van 1200mm kun je wel een eindje weg schieten natuurlijk. Met een beetje slimme sharpening er over moet daar nog best wat van te maken zijn misschien.ijdod schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:02:
Het is zeker niet het beste shot ever; en was meer een random shot, maar ik heb dergelijk detail (zelfs met enigszins out of focus) bij mijn vorige Tamron 150-600 nooit gezien (incl shots op statief).
Maar ik neem aan dat je geen MFT hebt gekocht om de kleine body?
Mega OIS?
[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 02-07-2017 23:34 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
ja typo.
anyway volgens Grote Smurf is het de nieuwe 100-300mm mkii en hij heeft hem in zijn handen gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 03-07-2017 00:44 ]
ja oude 100-300mm en nieuwe lens
kan ik het helpen dat ze van lame benamingen kiezen?
Mega! Super! Power! supernova! oh nee zo heette de opel corsa in engeland
Uiteraard. Ik heb diezelfde rups uitgebreid tot volle tevredenheid met de Oly 60mm te grazen genomen. Maar daar verwacht ik ook het nodige van.Ventieldopje schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:34:
Doorgaans zijn dit soort lenzen lang niet zo scherp als een echte macro lens (of willekeurige prime lens met tussenringen).
Probleem van die Tamron was voornamelijk dat 400-600 niets meer toevoegde. Een crop op 400 was scherper dan 600 native (vanaf een statief, uit de hand werd het verschil eigenlijk nog groter). En het was een aardige klont glas op mee te zeulen.De 150-600 klinkt mij ook niet echt als een topper maar met een equivalent van 1200mm kun je wel een eindje weg schieten natuurlijk. Met een beetje slimme sharpening er over moet daar nog best wat van te maken zijn misschien.
Formaat en gewicht speelden een rol; maar als maat de echte doorslag was geweest dan was het een PEN8 geworden ipv een G80Maar ik neem aan dat je geen MFT hebt gekocht om de kleine body?
Uit welke hoge hoed tover jij die 1200mm?Ventieldopje schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:34:De 150-600 klinkt mij ook niet echt als een topper maar met een equivalent van 1200mm kun je wel een eindje weg schieten natuurlijk.
Die lens is er voor DSLR's en niet voor MFT voor zover ik weet, Nu kan dat uiteraard wel met een adapter maar daar ga ik in dit geval niet vanuit. Wat ik zo uit de tekst begrijp is dat de persoon die jij quote van een DSLR naar MFT is overgestapt.
Afhankelijk van de gebruikte body is het dan dus een 150-600mm (Full-Frame) of een 225-900mm (Nikon/Sony crop) / 240-960mm (Canon crop).
Yup. De foto is mwa en inderdaad behoorlijk out of focus. Ja die 100-400mm moet erg indrukwekkend zijn maar dat toont deze foto helaas niet aan (behalve dan in de scherpe stukjes van het blad).ijdod schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:02:
... Maar goed, misschien is mijn enthousiasme groter dan die foto waar kan maken.
Ik zou erg graag een keer een mooie plaat op 400mm van je zien want ik ben erg benieuwd hoe real world plaatjes eruit zien.
Die laatste was het in mijn geval.Sato schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:49:
Afhankelijk van de gebruikte body is het dan dus een 150-600mm (Full-Frame) of een 225-900mm (Nikon/Sony crop) / 240-960mm (Canon crop).
Mijn enthousiasme was ook niet eens zozeer de plaat of de focus, maar meer het feit dat dit er handheld uitkwam op de maximale zoomlengte; de stabilisatie is erg goed. Dat zie je ook in gebruik, hij houdt het beeld (op het oogsys64738 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:54:
[...]
Yup. De foto is mwa en inderdaad behoorlijk out of focus. Ja die 100-400mm moet erg indrukwekkend zijn maar dat toont deze foto helaas niet aan (behalve dan in de scherpe stukjes van het blad).
Wat me wel stoort aan de G80 (en is niet de enige camera die daar last van heeft) is dat de eigen picture viewer geen accuraat beeld geeft als je inzoomt. Als ik foto's op basis van 'chimpen' zou beoordelen zouden foto's die haarscherp blijken te zijn al direct na opname weggegooid worden; Net alsof voor de LCD viewer een thumbnail gebruikt wordt waarom wordt ingezoomd (wat ook het geval is, volgens mij). De 40D en S90 hadden daar veel last van, de 70D was beter, de G80 weer meer. Leert je wel minder te chimpen, dus geen huge issue verder
[ Voor 22% gewijzigd door ijdod op 03-07-2017 17:41 ]
Ook dat Power OIS beter is dan mega OIScopykat schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:55:
[...]
ja oude 100-300mm en nieuwe lens
kan ik het helpen dat ze van lame benamingen kiezen?![]()
Mega! Super! Power! supernova! oh nee zo heette de opel corsa in engeland
ora et labora
Hier een linkje naar mijn Flickr album met de 100-400, real world foto's door een complete amateursys64738 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:54:
[...]
Yup. De foto is mwa en inderdaad behoorlijk out of focus. Ja die 100-400mm moet erg indrukwekkend zijn maar dat toont deze foto helaas niet aan (behalve dan in de scherpe stukjes van het blad).
Ik zou erg graag een keer een mooie plaat op 400mm van je zien want ik ben erg benieuwd hoe real world plaatjes eruit zien.
Voor het geld ben ik er tevreden mee, het is geen 40-150 PRO, maar ik kan er best aardige resultaten mee halen. Ook veel weggooiers, deze focal lenght icm tragere sluitertijden blijft ondanks de goede OIS lastig tot op heden.
Ah dacht dat dat aan mij lag, maar dat viel mij ook al op. Mijn Olympus geeft een veel bruikbaarder beeld, kan ook zijn omdat de G80 met grotere stappen vergroot, maar ik ga idd ook niet meer af op het beeld wat op de LCD verschijnt.ijdod schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:04:
[...]
Wat me wel stoort aan de G80 (en is niet de enige camera die daar last van heeft) is dat de eigen picture viewer geen accuraat beeld geeft als je inzoomt.
[ Voor 9% gewijzigd door Speedy op 03-07-2017 18:58 ]
Owh dat was me nog niet echt opgevallen, ik gebruik vaak mn 48" en de wifi op de camera. om even te kijken of t gelukt is wat ik wilde, (eh met 1000 shots is dit een beetje traag dus dan zou ik gewoon inladen in pc en daar de shifting doen.)ijdod schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:04:
Wat me wel stoort aan de G80 (en is niet de enige camera die daar last van heeft) is dat de eigen picture viewer geen accuraat beeld geeft als je inzoomt.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat de inzoom op de camera niet gevolgd wordt door het beeld op de smart-tv. (zo kan je niet op detail kijken.) Ik heb de indruk dat de jpeg niet uit de viewer maar uit de sdcard verzonden word.
Oh daar zitten hele mooie platen bij (ook op 400mm)! Hmmm die lens wordt steeds aanlokkelijker... Zie dat je hem af en toe ook op je E-M10 schroef maar dat lijkt me niet zo lekker balanceren of valt dat wel mee? Maar ik zou hem toch op mijn GX8 gebruiken. Mijn E-M10 gebruik ik alleen voor street of mijn kinderen schieten ermee.Speedy schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:56:
Hier een linkje naar mijn Flickr album met de 100-400, real world foto's door een complete amateur
Voor het geld ben ik er tevreden mee, het is geen 40-150 PRO, maar ik kan er best aardige resultaten mee halen. Ook veel weggooiers, deze focal lenght icm tragere sluitertijden blijft ondanks de goede OIS lastig tot op heden.
Thanks! Ik had de lens eerder dan de G80, maar op de E-M10 heb ik de optionele ECG-3 grip waarmee de grote lenzen prima te handelen zijn. Doet voor mij niet onder tov de G80.sys64738 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:26:
[...]
Oh daar zitten hele mooie platen bij (ook op 400mm)! Hmmm die lens wordt steeds aanlokkelijker... Zie dat je hem af en toe ook op je E-M10 schroef maar dat lijkt me niet zo lekker balanceren of valt dat wel mee? Maar ik zou hem toch op mijn GX8 gebruiken. Mijn E-M10 gebruik ik alleen voor street of mijn kinderen schieten ermee.
De GX8 heb ik ook nog overwogen, maar die camera heeft icm de 100-400 blijkbaar best last van shuttershock (zoek bv ff op het dpreview forum), om die reden was het eigenlijk al snel een no-go. De E-M10 had daar imho ook last van, omheen te werken met de elektronische sluiter, maar dat is ook niet altijd ideaal.
Wat ik begrijp is dat bij RAW of RAW+jpg de camera (althans, dat was bij Canon zo) een low-res preview uit het RAW bestand gebruikt, niet de native data uit de RAW zelf.
De native data (RAW) is ook geen foto maar altijd een interpretatie van de ruwe data. Vandaar ook het verschil in detail en kleur tussen verschillende programma's.ijdod schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:43:
Wat ik begrijp is dat bij RAW of RAW+jpg de camera (althans, dat was bij Canon zo) een low-res preview uit het RAW bestand gebruikt, niet de native data uit de RAW zelf.
www.maartendeboer.net
ik weet het niet maar ik vermoed dat de preview (die toegevoegd word in de rw2 file van een raw een verkleinde versie is van een out of the camera Jpeg in basis setting. soort default rendering. Vandaar dat bij raw + jpeg waarbij je de jpeg settings aangepast heb de preview er vaak iets anders uitziet dan de ooc jpeg.
Nu heb ik de indruk dat bij g80 wifi preview op een smart tv dit alleen maar met jpegs kan en niet met raw.(preview)
Nu heb ik de indruk dat bij g80 wifi preview op een smart tv dit alleen maar met jpegs kan en niet met raw.(preview)
Uiteraard, maar de benodigde basisinformatie zit er wel in, en juist de processor van je camera weet bij uitstek wat er in staat, en hoe je dat moet verwerken. En die is er ook nog eens voor gemaakt om dat snel te kunnen (dat is immers de voor de JPG en RAW+JPG standen ook het geval). Voor het quick en dirty overzicht is een pre-cooked preview logisch, voor (ver) inzoomen vind ik het niet vanzelfsprekend dat daarvoor niet de RAW data zelf wordt gebruikt. Zelfs als je rekening houdt dat dit hier wat standaardkeuzes worden gemaakt om de RAW data zichtbaar te maken, en je in nabewerking er meer uit kan halen.Ventieldopje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:58:
[...]
De native data (RAW) is ook geen foto maar altijd een interpretatie van de ruwe data. Vandaar ook het verschil in detail en kleur tussen verschillende programma's.
Is de Sony A6000 anno 2017 nog altijd een goeie aankoop? Ik twijfel een beetje omdat deze camera nu toch al wel heel wat jaren op de markt is. Veel reviews raden hem echter nog steeds aan, zelfs in vergelijking met veel nieuwere systeemcamera's, dus dat zal niet geheel zonder reden zijn.
Toch ben ik enigszins terughoudend. Mijn budget laat het echter niet toe om de A6300 of A6500 te halen dus vandaar dat de A6000 qua prijs wel heel aantrekkelijk is. Andere opties die ik overweeg zijn de Panasonic GX80 en voor iets meer geld de Panasonic G80 en de Fuijifilm X-T20. Vind het lastig, vooral de ouderdom van de A6000 weerhoudt mij er nog van om deze aan te schaffen. Iemand die mijn twijfels kan wegnemen?
Toch ben ik enigszins terughoudend. Mijn budget laat het echter niet toe om de A6300 of A6500 te halen dus vandaar dat de A6000 qua prijs wel heel aantrekkelijk is. Andere opties die ik overweeg zijn de Panasonic GX80 en voor iets meer geld de Panasonic G80 en de Fuijifilm X-T20. Vind het lastig, vooral de ouderdom van de A6000 weerhoudt mij er nog van om deze aan te schaffen. Iemand die mijn twijfels kan wegnemen?
Tesla M3LR '21
@speedy Bedankt, ik had die lens al op mijn wensen lijstje... Nu weet ik het zeker 
Helaas moet het nog even wachten
Helaas moet het nog even wachten
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
jeuk jeuk jeuk...Grote Smurf schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 05:12:
En? is het een goede lens/ de nieuwe markii? real deal? Argh!!! ik heb hm al twee keer in t mandje geklikt... en snel weer gedelete voordat ik mij niet kan bedwingen...
20% korting => BTWloze dagen? nu al?
In maart begonnen met MFT en dik tevreden! (Overstap vanaf Sony A6000). Lekker compact en prima beeldkwaliteit.
M'n leesarsenaal bestaat nu uit:
Panaleica 12-60 2.8/4. Goede walkaround lens en IBIS + lensstabilisatie werkt fantastisch op de GH5.
Panaleica 42.5 Nocticron. M'n favoriet. Wat een lens! Haar- en haarscherp, geweldig micro contrast.
Voigtlander 17.5 f0.95. Als occasion gekocht, anders had ik deze niet aangeschaft. Niet zeker of deze lens z'n geld helemaal waard is, maar een goede low-light optie en de bouwkwaliteit is fantastisch.
Panasonic 100-300II. Moet nog binnenkomen, maar ik ga in oktober op safari dus die heb ik dan alvast
In bruikleen heb ik nog een Olympus 75mm 1.8. Ook een topper, maar voor video een beetje een onlogische Focal length. Doe er dus (vooralsnog) te weinig mee.
Ik ben nog op zoek naar een UWA, maar ik kan geen < f2.0 optie vinden. Daar wacht ik dus even mee.
M'n leesarsenaal bestaat nu uit:
Panaleica 12-60 2.8/4. Goede walkaround lens en IBIS + lensstabilisatie werkt fantastisch op de GH5.
Panaleica 42.5 Nocticron. M'n favoriet. Wat een lens! Haar- en haarscherp, geweldig micro contrast.
Voigtlander 17.5 f0.95. Als occasion gekocht, anders had ik deze niet aangeschaft. Niet zeker of deze lens z'n geld helemaal waard is, maar een goede low-light optie en de bouwkwaliteit is fantastisch.
Panasonic 100-300II. Moet nog binnenkomen, maar ik ga in oktober op safari dus die heb ik dan alvast
In bruikleen heb ik nog een Olympus 75mm 1.8. Ook een topper, maar voor video een beetje een onlogische Focal length. Doe er dus (vooralsnog) te weinig mee.
Ik ben nog op zoek naar een UWA, maar ik kan geen < f2.0 optie vinden. Daar wacht ik dus even mee.
Dit topic is gesloten.