JdBn schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:04:
Hoewel ik hier normaal allen in het bmw topic rondhang toch hier maar eens kijken. Ben namelijk met een schuin oog aan het kijken naar een A6 C7, 3.0 TDI BiT 2012/2013.
Zijn er bij deze auto’s nog specifiek dingen waarop gelet moet worden? En wat ik me ook af vraag, hoe comfortabel is die luchtvering eigenlijk en wil dat in ‘Dynamic’ nog een beetje de bocht om?
Ik heb hem zelf ook, maar met de hoeveelheid opties en elektronica zijn er toch wat puntjes waar je goed op moet letten bij bezichtiging.
Het vervangen van de turbo en de ketting is een hele dure grap aangezien het hele blok eruit moet. We praten hier over een kostenpost van minimaal 5000,- ieders. Tijdens het proefrijden goed kijken hoe de twee turbo’s in elkaar overlopen. Het juiste gevoel is power tot aan 2500rpm en dan nog meer power totdat je 200+ rijdt. Het is niet explosief, vooral erg klinisch, maar je hebt het gevoel dat hij maar wil blijven gaan.
Koude start ratel is iets wat je niet wil horen. Dit kan de ketting spanner zijn, maar hoeft niet perse iets te beteken. Maar toch het liefst geen risico.
Een bekend probleem is koelvloeistof lekkage in de V, en de brandplaatjes van de injectoren. De vraag is niet of, maar wanneer ze gaan. Kijk of er factuurtjes zijn van deze reparaties anders zullen deze geheid voor jou zijn. Kosten daarvan vallen enigszins mee als je op tijd bent. De koppen van de injectoren willen nog weleens gaan vervormen als je er te lang mee bent doorgereden.
Voor de rest, spiegelverwarming gaat door de leeftijd gewoon kapot, tevens die van de camera in je voorruit. Die van je spiegels is pas een ramp als deze zelf dimmend zijn, ze kosten iets van 1000,- per stuk. Die van je voorruit zit in je raam gebakken dus iets met glasverzekering en een sterretje
Verder, tankklepje die niet meer op slot gaat, die gaat ook gewoon een keer.
Voor een lange levensduur van de ketting wordt geadviseerd om elke 15K je olie te verversen, 30K is fabrieksadvies maar tevens een uiterste interval. Dit is makkelijk te controleren in het boekje.
Wat ook gewoon een keer kapot gaat zijn de speakers in je uitlaat. Deze gaan kapot door water en hitte, maar zijn relatief makkelijk voor weinig te repareren.
Maar goed, waar blinkt deze auto in uit? Ik heb een keer Basel-Nijmegen in 3,5 uur gereden met 1,5 tank. Het is een zeer comfortabele auto om lange afstanden snel af te leggen, ik bedoel 2150 rpm en 180 op de teller, je hebt bijna niet door dat je rijbewijs ingeleverd kan worden..