Het grote Audi topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zal dan een Duitse auto zijn, dergelijke combinaties qua opties kun je in NL namelijk al jaren vergeten.
Wel even de historie goed checken dus :)

En zorgen dat je de boordcomputer in NL krijgt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:38:
Dat zal dan een Duitse auto zijn, dergelijke combinaties qua opties kun je in NL namelijk al jaren vergeten.

Tot nu toe klopt het verhaal van de import dealer met wat ik aan info kan vergaren via het web en een betaalde dienst a €19,95.
Ik probeer zoveel mogelijk info binnen te halen natuurlijk.

Zijn er meer die hier een PHEV rijden?
Ik heb hem even “gestart” maar hoorde wel een heel licht tikkend geluid. Geen idee of dit normaal is, ik probeer nog even een andere Q3 PHEV ergens te starten. Auto heeft nu 7200km gelopen en zit nog in de fabrieksgarantie tot november dit jaar.
En heeft sinds de import datum keurig 2 beurten volgens het boekje gehad bij de Audi dealer. Tot nu toe dus “de waarheid”.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 21-06-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 22:05
The Eagle schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:38:

Welke combi’s zijn niet mogelijk in Nederland? Snap het wel hoor, Duitsland is een grote lease land. Zitten soms rare combinaties tussen. Denk je een full options gevonden te hebben, zit er een basis sound systeem in, of handmatige stoelen.
GeeMoney schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:39:
[...]

Ik rij sinds kort een 2022 Q5 55 TFSIe. Ook uit Duitsland. Buiten dat de airco nog best luid kan zijn, nog niet veel aan te merken.

[ Voor 7% gewijzigd door Silversin op 25-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Silversin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Welke combi’s zijn niet mogelijk in Nederland? Snap het wel hoor, Duitsland is een grote lease land. Zitten soms rare combinaties tussen. Denk je een full options gevonden te hebben, zit er een basis sound systeem in, of handmatige stoelen.

[...]
Keine blasse Ahnung :+

PON bepaalt welke pakketten en evt losse opties er in NL via de dealers geleverd kunnen worden. Wat dan wel en niet als combi mogelijk is: verschilt van model tot model en uitvoering.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
We zijn een Q3 rijker :).
De Audi A1 gaat naar mijn schoonouders, die waren op zoek naar een Polo of iets in die geest en wilden van hun VW Up af.
Ik heb dus vanmiddag een deal gesloten met een inruil Up en aankoop van een Q3.
De 14e gaan we hem ophalen. Het viel mij positief op hoe soepel hij wisselt tussen elektra en benzine trouwens en de ruimte is echt serieus veel beter dan in de A1. Daarnaast mooi rijk aangekleed en slechts 7200km gelopen. De vrouw is helemaal happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-09 16:16
In het kader van: vragen kan altijd.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een audi A5 limousine uit 2024 of nieuwer, in zowel NL als in DE/BE. Vanwege wat fiscale eisen (zal de details besparen) mag hierbij de fiscale waarde niet veel hoger zijn dan € 60k. Hierdoor kom ik uit bij de 35tfsi variant. Dit geldt voor zowel het nieuwste model, als het model daarvoor.

Tevens ben ik een liefhebber van wat power onder de kap en daardoor wil ik de auto na aanschaf gaan tunen bij JD/Vagtechniek. Is het een enorm probleem om dit te laten doen als er nog fabrieksgarantie op zit bij een relatief jonge auto? Daarbij zag ik gisteren in de configurator dat een Audi a5 limousine S edition nu al 'kaal' te configureren is vanaf € 48k, maar dit zal vast een fout zijn op de site. Enfin: hoe gaat dat qua tining met nieuwe auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:39:
[...]

Tot nu toe klopt het verhaal van de import dealer met wat ik aan info kan vergaren via het web en een betaalde dienst a €19,95.
Ik probeer zoveel mogelijk info binnen te halen natuurlijk.

Ik heb hem even “gestart” maar hoorde wel een heel licht tikkend geluid. Geen idee of dit normaal is, ik probeer nog even een andere Q3 PHEV ergens te starten. Auto heeft nu 7200km gelopen en zit nog in de fabrieksgarantie tot november dit jaar.
En heeft sinds de import datum keurig 2 beurten volgens het boekje gehad bij de Audi dealer. Tot nu toe dus “de waarheid”.
2 beurten al gehad bij 7.200km? Lijkt me wel wat veel om eerlijk te zijn. Olie hoeft (met long life) maar eens per 30.000 km en veel andere zaken hoeven ook maar eens per 30 of 15 dkm. Verder klinkt het als een prima auto.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
theman36 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:41:
In het kader van: vragen kan altijd.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een audi A5 limousine uit 2024 of nieuwer, in zowel NL als in DE/BE. Vanwege wat fiscale eisen (zal de details besparen) mag hierbij de fiscale waarde niet veel hoger zijn dan € 60k. Hierdoor kom ik uit bij de 35tfsi variant. Dit geldt voor zowel het nieuwste model, als het model daarvoor.

Tevens ben ik een liefhebber van wat power onder de kap en daardoor wil ik de auto na aanschaf gaan tunen bij JD/Vagtechniek. Is het een enorm probleem om dit te laten doen als er nog fabrieksgarantie op zit bij een relatief jonge auto? Daarbij zag ik gisteren in de configurator dat een Audi a5 limousine S edition nu al 'kaal' te configureren is vanaf € 48k, maar dit zal vast een fout zijn op de site. Enfin: hoe gaat dat qua tining met nieuwe auto's?
Voor zover ik weet vervalt je fabrieksgarantie zodra je gaat tunen, ook bij chip tunen. Stel je hebt iets met de auto dat je onder garantie wil laten fixen dan kan de dealer altijd achterhalen dat hij getuned is (geweest), ook al zou je de tune er tijdelijk afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
miicker schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:23:
[...]

2 beurten al gehad bij 7.200km? Lijkt me wel wat veel om eerlijk te zijn. Olie hoeft (met long life) maar eens per 30.000 km en veel andere zaken hoeven ook maar eens per 30 of 15 dkm. Verder klinkt het als een prima auto.
1 beurt bij de import en 2 maanden geleden een standaard beurt omdat hij 2 jaar oud is.
Allemaal via Audi uitgevoerd en historie heb ik al ingezien.
De auto is inmiddels gekocht :) . Maandag halen we hem op.

Ik heb flink wat van de prijs afgekregen (ze hadden hem ook al even staan) en ook nog inruil erbij waardoor hij voor ons nu wel heel interessant werd. Hij is voor een Q3 behoorlijk rijk uitgerust maar heeft dus alleen geen elektrisch verstelbare stoelen maar wel de sport stoelen en S-line pakketten binnen en buiten. En die stoelen heeft mijn vrouw nu in haar A1 ook niet dus zij vond dat geen dealbreaker. Het tikkende geluid bleek trouwens de afdek kap van de zekeringkast te zijn onder de motorkap, die zat maar aan 1 kant ingeklikt.

@theman36 garantie kan je vergeten na tuning. Ik zou daar dus de eerste 5 jaar mee wachten om discussie te voorkomen. En Tuning is aardig maar ik zou dan toch wat geld bij leggen en een af-fabriek performantere motor kiezen. Stage1/2 tuning is (met alle respect, ik heb het zelf ook laten doen op mijn Tiguan destijds) ook vooral marketing priet praat. Al die zuinigheid claims geloof ik ook geen donder van als in ik merkte er helemaal niets van. De "kick" in de rug was iets groter inderdaad maar het is echt niet zo dat je je opeens kan meten met de performantere broertjes van dezelfde uitvoeringen. Daarvoor moet je toch echt richting Stage 3 en dat geld kan je dan mijn inziens nu beter besteden bij aanschaf tenzij je echt een excentriek model op de kop kan tikken zoals een (R)S uitvoering. Die blokken zijn van een ander kaliber dan de standaard 1.0/1.4TFSI of diesel blokken.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 11-07-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
miicker schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Voor zover ik weet vervalt je fabrieksgarantie zodra je gaat tunen, ook bij chip tunen. Stel je hebt iets met de auto dat je onder garantie wil laten fixen dan kan de dealer altijd achterhalen dat hij getuned is (geweest), ook al zou je de tune er tijdelijk afhalen.
GeeMoney schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:32:
[...]
@theman36 garantie kan je vergeten na tuning. Ik zou daar dus de eerste 5 jaar mee wachten om discussie te voorkomen. En Tuning is aardig maar ik zou dan toch wat geld bij leggen en een af-fabriek performantere motor kiezen. Stage1/2 tuning is (met alle respect, ik heb het zelf ook laten doen op mijn Tiguan destijds) ook vooral marketing priet praat. Al die zuinigheid claims geloof ik ook geen donder van als in ik merkte er helemaal niets van. De "kick" in de rug was iets groter inderdaad maar het is echt niet zo dat je je opeens kan meten met de performantere broertjes van dezelfde uitvoeringen. Daarvoor moet je toch echt richting Stage 3 en dat geld kan je dan mijn inziens nu beter besteden bij aanschaf tenzij je echt een excentriek model op de kop kan tikken zoals een (R)S uitvoering. Die blokken zijn van een ander kaliber dan de standaard 1.0/1.4TFSI of diesel blokken.
Geldt dat voor de garantie ook als je de tuning terug kan zetten? Daar las ik namelijk verschillende verhalen over. Qua blok: de 150pk / 204pk / 245pk hebben allemaal hetzelfde blok, de 2.0. Het is alleen software matig vastgezet op 150pk. Na tuning komt die dus ook uit op hetzelfde vermogen als de 45 tfsi (245pk). Ik heb een aantal jaren mijn golf 5 met een 1.4 laten chippen van 122pk naar 170pk en ja die mutatie ben ik met je eens, maar voor bovenstaande A5 geldt dat wel anders verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
theman36 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:00:
[...]

[...]

Geldt dat voor de garantie ook als je de tuning terug kan zetten? Daar las ik namelijk verschillende verhalen over. Qua blok: de 150pk / 204pk / 245pk hebben allemaal hetzelfde blok, de 2.0. Het is alleen software matig vastgezet op 150pk. Na tuning komt die dus ook uit op hetzelfde vermogen als de 45 tfsi (245pk). Ik heb een aantal jaren mijn golf 5 met een 1.4 laten chippen van 122pk naar 170pk en ja die mutatie ben ik met je eens, maar voor bovenstaande A5 geldt dat wel anders verwacht ik.
Dat is wat menig Tuner je inderdaad verteld. Dat er alleen maar een software cap op zit. Zijn er echter ook technisch onafhankelijk monteurs die dat kunnen bevestigen ? Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo in. Zeker niet 100pk verschil. Dat heeft impact op draagarmen, versnellingsbak, brandstof injectie, turbo druk, overbrengingen etc.
Een max 30-40pk verschil zou denk ik nog wel puur een software cap kunnen zijn maar alles daarboven zou ik betwijfelen eerlijk gezegd.
Ze kunnen tegenwoordig alles uitlezen, ook als de tuning is terug gezet is dit achteraf gewoon te achterhalen.
Als je bak eruit knalt (om wat voor reden dan ook) en ze lezen hem uit en zien dat de waarden verdacht zijn dan heb je er een hele zware dobber aan verwacht ik. Dat risico wil je gewoon niet lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 11-07-2025 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:48

ThunderNet

Flits!

[...]

[...]

Let op: het blok kan wel hetzelfde zijn, maar dat betekend niet dat alles rondom het blok perse hetzelfde is, qua koeling etc.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
[...]

[...]

Wat ik heb gehoord van een Audi monteur die ik informeel sprak is dat het inderdaad klopt dat die blokken gewoon gelijk zijn. Volgens mij alles er omheen ook, maar dat weet ik niet zeker.

Echter zal audi bij garantie altijd moeilijk doen. Ook als de tune er weer afgehaald wordt kunnen ze zien dat hij getuned was (ze kunnen namelijk uitlezen dat de auto meer vermogen heeft geleverd dan waarop hij oorspronkelijk begrenst was) en dan weten ze dat hij getuned was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nee alles er omheen zeker niet. Bij mijn A4 heb je hetzelfde verhaal en heb ik voorafgaand bij Hartog gepeild wat de verschillen waren. De 150 en 200 modellen waren qua aandrijflijn gelijk, maar de 250 variant heeft een zwaardere lijn met onder andere zwaardere koppeling en turbo uit mijn hoofd.
Het blok is inderdaad wel identiek, maar alles er omheen niet.

Zelf heb ik gekozen om tot zo'n 200 te gaan, dus in feite binnen de af fabriek belasting van de componenten te blijven.
Garantie vervalt direct, maar die had ik zelf al niet echt meer (met vijf jaar oud gekocht). Heb wel een jaar gewacht om de garantie van de verkoper niet onnodig te ondermijnen en te zien of de auto daadwerkelijk helemaal in orde was.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:37
Een tijdje terug, afgelopen februari om precies te zijn, heb ik problemen gehad met mijn Audi A4 35 TFSI uit 2023, waarbij het verbruik erg toenam en de radiatorventilator na iedere rit 5 minuten hard aan het nablazen was. Bij de dealer gaven ze aan dat het waarschijnlijk te maken had met 'te korte ritten' en dat de roetfilter geregenereerd moet worden. In de werkplaats hebben ze "alles gereset" (whatever that may be) en en regeneratieservice gedaan. Korte ritten lijkt mij onzin, een auto moet er prima tegen kunnen dat woon-werkverkeer 25 km enkele reis is. Problemen waren vervolgens wel weg en verbruik weer normaal.

Nu sinds een paar dagen wederom hetzelfde probleem: hoog verbruik, nadraaiende fan na iedere rit, zelfs na even stationair te laten draaien. Ik heb daarom een OBD Eleven aangeschaft om eerst zelf te kijken of mijn roetfilter inderdaad vol zit. Dat lijkt toch niet het geval: Roetfilter, roetverzadiging gemeten: 16,5%

Zojuist maar even een stuk op de snelweg gereden (ik als passagier, dus kon mooi even monitoren),. Totale ritduur 2 keer om en nabij een uur, waarbij 2 stukken van een klein half uur constant op 100 km/h kunnen houden.
Wat daarbij opviel is dat de uitlaatgastemperatuur op snelweg tussen 600 en 650 graden bleef, wat me vrij hoog lijkt. Verbruik bleef ook hoog, en bij thuiskomst nog steeds een draaiende ventilator. Kortom: probleem is er nog steeds.

Voor ik hem weer naar mijn dealer breng, ben ik eerst op zoek naar meer informatie. De vorige keer hebben ze mij ook makkelijk afgescheept en op 'korte ritjes' gegooid, maar gezien de meetwaarde van de roetverzadiging lijkt me dat onzin.

Zijn er mensen die dit gedrag herkennen bij een TFSI-motor van rond 2023? Mochten er mensen zijn met eenzelfde type auto als ik en een OBD Eleven, dan zou ik heel graag een aantal meetwaarden willen vergelijken :)

[edit]

Ik had er even overheen gelezen, maar @AndRo555 heeft destijds hier nog een interessant document gedeeld over de werking van regenereren bij VAG-auto's. Tussen accumulatie level 15 en 55% zou hij actief moeten gaan genereren 'by measures that support the regeneration'. Kortom, het motormanagement voert blijkbaar maatregelen uit om het regeneratieproces te versnellen. Ik ga het nog even aanzien komende week, maar blijf het merkwaardig vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenTheStig op 12-07-2025 22:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
De nieuwe aanwinst staat inmiddels op de oprit!

Voornamelijk 80-100 wegen op de terugweg met een klein beetje file maar toch netto 41km uit de accu gekregen. Viel mij niet tegen eerlijk gezegd.

Nog even wat plaatjes, de ambiance verlichting maakt hem wel sjiek in de avond.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@JeroenTheStig heb je hem ook al eens met een goede warme motor even doorgetrokken richting top snelheid voor een paar minuten? Wellicht even onze oosterburen opzoeken. Dan weet je zeker dat hij "schoon" is. En oliepijlen en koelvloeistof lijkt mij te simpel maar al wel gecontroleerd?
Het zou natuurlijk ook nog een kapotte temp sensor ergens kunnen zijn maar dan zou je toch ook wel gekke waardes moeten zien.

Kennis van mij had regelmatig problemen met een z4 die in protectie schoot omdat zijn bak temperatuur veel te hoog zou zijn maar dit kreeg hij ook in hartje winter na 3minuten rijden :+ toen was het evident dat er een temp sensor niet lekker was.

[ Voor 112% gewijzigd door GeeMoney op 14-07-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
GeeMoney schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:47:
De nieuwe aanwinst staat inmiddels op de oprit!

Voornamelijk 80-100 wegen op de terugweg met een klein beetje file maar toch netto 41km uit de accu gekregen. Viel mij niet tegen eerlijk gezegd.

Nog even wat plaatjes, de ambiance verlichting maakt hem wel sjiek in de avond.

***members only***

@JeroenTheStig heb je hem ook al eens met een goede warme motor even doorgetrokken richting top snelheid voor een paar minuten? Wellicht even onze oosterburen opzoeken. Dan weet je zeker dat hij "schoon" is. En oliepijlen en koelvloeistof lijkt mij te simpel maar al wel gecontroleerd?
Het zou natuurlijk ook nog een kapotte temp sensor ergens kunnen zijn maar dan zou je toch ook wel gekke waardes moeten zien.

Kennis van mij had regelmatig problemen met een z4 die in protectie schoot omdat zijn bak temperatuur veel te hoog zou zijn maar dit kreeg hij ook in hartje winter na 3minuten rijden :+ toen was het evident dat er een temp sensor niet lekker was.
Mooie auto :9~

Even doortrekken tot topsnelheid zit er voorlopig helaas even niet in, ik mag de komende tijd niet rijden vanwege een achillespeesruptuur en ik zie mijn vriendin niet even doortrekken tot 200 op de autobahn ;)
Komend weekend wel even heen en weer van Groningen naar Utrecht, dus dat zou meer dan voldoende moeten zijn om de boel schoon te branden lijkt mij. Ik houd vooral even de berekende roetfilterverzadiging in de gaten, die nu op 17% zit. Die moet dan hopelijk ruimschoots onder de 15% weer uitkomen, wat blijkbaar de grenswaarde is waarop de ECU extra maatregelen neemt om de filter te regenereren.

Olie- en koelvloeistofniveau zijn beide overigens in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Het lijkt erop (ondanks dat dit uit staat) de Q3 toch soms de snelheid op de ACC overneemt via de camera of navigatie informatie. Herkent iemand dit? Mijn E-tron doet dit absoluut niet als je die optie in de MMI uit hebt staan natuurlijk. Hij staat ook uit op de Q3 maar toch heb ik hem 2 keer zien switchen terwijl ik 100% zeker ben dat ik dat niet zelf ben geweest.

Een ander dingetje wat opvalt is dat mijn vrouw de wagen start en zij is hoofd gebruiker maar moet vervolgens een pin-code invoeren om door te gaan, de andere optie is gast.
Ook dit heeft mijn E-tron niet ondanks dat ik ook daar op afstand sommige zaken met pin code heb beveiligd of via face herkenning.

En dan als laatste gaat de ACC per 5 of 10km als je plust of mint, is dat met OBD wellicht gewoon naar 1km te zetten ?

In de app trouwens nu ook exacte verbruikscijfers voor zowel benzine als electra, grappig.
De rit was 110km en daar hadden we 3,7 liter benzine voor nodig en totaal 9kWh verbruikt. Wat gemiddeld op 1 op 29,7 uit komt. Gisteren thuis weer op de panelen "gratis" volgegooid.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 15-07-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
GeeMoney schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:35:

En dan als laatste gaat de ACC per 5 of 10km als je plust of mint, is dat met OBD wellicht gewoon naar 1km te zetten ?
De hendel in mijn A4 ziet er zo te zien exact hetzelfde uit als in je Q3 (https://ownersmanual.audi...Q0hBTFRFTg?language=nl_NL). Ik kan de hendel licht omhoog of omlaag duwen om in stapjes van 1 km/h de cruise control snelheid te regelen. Als ik diezelfde hendel iets harder omhoog/omlaag duw, dan duw je hem er bij wijze van spreke 'doorheen' en dan kan ik tussen 0 en 80 km/h in stappen van 5 km/h de snelheid wijzigen, en boven de 80 km/h in stappen van 10 km/h. Heb jij niet hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
JeroenTheStig schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:12:
[...]

De hendel in mijn A4 ziet er zo te zien exact hetzelfde uit als in je Q3 (https://ownersmanual.audi...Q0hBTFRFTg?language=nl_NL). Ik kan de hendel licht omhoog of omlaag duwen om in stapjes van 1 km/h de cruise control snelheid te regelen. Als ik diezelfde hendel iets harder omhoog/omlaag duw, dan duw je hem er bij wijze van spreke 'doorheen' en dan kan ik tussen 0 en 80 km/h in stappen van 5 km/h de snelheid wijzigen, en boven de 80 km/h in stappen van 10 km/h. Heb jij niet hetzelfde?
De hendel is hetzelfde, net als in mijn E-tron 55 overigens. Maar zowel zacht als hard doordrukken geeft altijd stappen van 5 of 10 uit mijn hoofd. Zelfs met de zachtste aanraking is 1km/h verhogen of verlagen onmogelijk.
In mijn E-tron is doordrukken of vasthouden trouwens ook max 1km/h en is het weer onmogelijk om die stappen van 5 of 10 te krijgen.
Het lijkt dat dit per model verschilt bij Audi, ik google erop maar we zijn niet de enige die zich hierover verbazen :+ . Het lijkt mij een OBD mogelijkheid maar wellicht weet @Rainesh dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

JeroenTheStig schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:12:
[...]

Zo ik het ook altijd gehad (en nog steeds). Op de A3,A4,
A5 en A6.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
GeeMoney schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:18:
[...]

De hendel is hetzelfde, net als in mijn E-tron 55 overigens. Maar zowel zacht als hard doordrukken geeft altijd stappen van 5 of 10 uit mijn hoofd. Zelfs met de zachtste aanraking is 1km/h verhogen of verlagen onmogelijk.
In mijn E-tron is doordrukken of vasthouden trouwens ook max 1km/h en is het weer onmogelijk om die stappen van 5 of 10 te krijgen.
Het lijkt dat dit per model verschilt bij Audi, ik google erop maar we zijn niet de enige die zich hierover verbazen :+ . Het lijkt mij een OBD mogelijkheid maar wellicht weet @Rainesh dat?
Wat gek, ik zie nu inderdaad ook een verschil in de handleidingen:
A4 heeft 2 levels: https://www.handleidi.ng/audi/a4-2023/handleiding?p=137
Q3 heeft 1 level: https://www.handleidi.ng/audi/q3-2024/handleiding?p=169

Mijn vorige A4 uit 2015 had trouwens ook één level in stappen van 1 km/h, maar kon ik alsnog in stappen van 5 of 10 km/h (weet niet meer precies hoeveel) als ik de hendel gewoon langer omhoog/omlaag vasthield.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenTheStig op 15-07-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Weet je dit heel zeker? Mijn e-tron S heeft gewoon 2 niveaus, net als mijn Audi A4. Zacht tikje is 1 km/u, even doordrukken is + of - 10km/u.

Edit: in de owners manual van de 2019 e-tron staat ook dat er 2 verschillende stappen zijn waarmee je de snelheid van de cruise control kunt aanpassen. In de Engelse handleiding zie pagina 171 "Setting a new speed" (pagina 172 in de Nederlandse handleiding "Snelheid wijzigen" rechtsonderin). Ik heb de handleiding geopend vanuit MyAudi, die link is persoonlijk. Maar jij zou dit dus ook op jouw e-tron moeten hebben, want dit is niet een specifieke handleiding voor de e-tron S.

[ Voor 29% gewijzigd door miicker op 15-07-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
miicker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:53:
[...]

Weet je dit heel zeker? Mijn e-tron S heeft gewoon 2 niveaus, net als mijn Audi A4. Zacht tikje is 1 km/u, even doordrukken is + of - 10km/u.

Edit: in de owners manual van de 2019 e-tron staat ook dat er 2 verschillende stappen zijn waarmee je de snelheid van de cruise control kunt aanpassen. In de Engelse handleiding zie pagina 171 "Setting a new speed" (pagina 172 in de Nederlandse handleiding "Snelheid wijzigen" rechtsonderin). Ik heb de handleiding geopend vanuit MyAudi, die link is persoonlijk. Maar jij zou dit dus ook op jouw e-tron moeten hebben, want dit is niet een specifieke handleiding voor de e-tron S.
Dat weet ik heel zeker.
Morgenochtend een dubbele verificatie:9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Dan zou ik er mee langs een dealer gaan, want volgens de handleiding zou het wel moeten kunnen, dan is er dus iets kapot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Oh en tip: je moet de hendel echt ver doordrukken, als je een beetje weerstand voelt kun je hem dus nog iets verder omhoog/omlaag drukken. de eerste keer in mijn A4 deed ik het per ongeluk en wist ik niet eens dat het kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
miicker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:24:
Oh en tip: je moet de hendel echt ver doordrukken, als je een beetje weerstand voelt kun je hem dus nog iets verder omhoog/omlaag drukken. de eerste keer in mijn A4 deed ik het per ongeluk en wist ik niet eens dat het kon.
Ik ga het nogmaals checken.
Maar de Q3 heeft het dus sowieso niet maar dan zou ik dus graag de stappen kleiner willen hebben. Althans, dat wil mijn vrouw :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26
miicker schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:24:
Precies wat ik eerst dacht.. maarrrr dan zou de vraag zijn geweest hoe je stapjes van 5/10 km/h kon maken i.p.v. 1km/h :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Bram131 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:51:
[...]

Precies wat ik eerst dacht.. maarrrr dan zou de vraag zijn geweest hoe je stapjes van 5/10 km/h kon maken i.p.v. 1km/h :p
True, misschien een hele zware hand :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
miicker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:24:
[...]

True, misschien een hele zware hand :P
Ik heb dus bijna 200k km gereden zonder besef van het nog verder doordrukken van de ACC hendel :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nog veel makkelijker is je voet op het gas, naar de gewenste snelheid en opnieuw op SET drukken, Evt afwijkingen van een paar km meet het hendeltje corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:59:
Nog veel makkelijker is je voet op het gas, naar de gewenste snelheid en opnieuw op SET drukken, Evt afwijkingen van een paar km meet het hendeltje corrigeren.
Dat doe ik vaak inderdaad, zeker als het verschil groot is tussen oude setting en nieuwe setting of een eerste setting kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:55
JeroenTheStig schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:17:
Een tijdje terug, afgelopen februari om precies te zijn, heb ik problemen gehad met mijn Audi A4 35 TFSI uit 2023, waarbij het verbruik erg toenam en de radiatorventilator na iedere rit 5 minuten hard aan het nablazen was. Bij de dealer gaven ze aan dat het waarschijnlijk te maken had met 'te korte ritten' en dat de roetfilter geregenereerd moet worden. In de werkplaats hebben ze "alles gereset" (whatever that may be) en en regeneratieservice gedaan. Korte ritten lijkt mij onzin, een auto moet er prima tegen kunnen dat woon-werkverkeer 25 km enkele reis is. Problemen waren vervolgens wel weg en verbruik weer normaal.

Nu sinds een paar dagen wederom hetzelfde probleem: hoog verbruik, nadraaiende fan na iedere rit, zelfs na even stationair te laten draaien. Ik heb daarom een OBD Eleven aangeschaft om eerst zelf te kijken of mijn roetfilter inderdaad vol zit. Dat lijkt toch niet het geval: Roetfilter, roetverzadiging gemeten: 16,5%

Zojuist maar even een stuk op de snelweg gereden (ik als passagier, dus kon mooi even monitoren),. Totale ritduur 2 keer om en nabij een uur, waarbij 2 stukken van een klein half uur constant op 100 km/h kunnen houden.
Wat daarbij opviel is dat de uitlaatgastemperatuur op snelweg tussen 600 en 650 graden bleef, wat me vrij hoog lijkt. Verbruik bleef ook hoog, en bij thuiskomst nog steeds een draaiende ventilator. Kortom: probleem is er nog steeds.

Voor ik hem weer naar mijn dealer breng, ben ik eerst op zoek naar meer informatie. De vorige keer hebben ze mij ook makkelijk afgescheept en op 'korte ritjes' gegooid, maar gezien de meetwaarde van de roetverzadiging lijkt me dat onzin.

Zijn er mensen die dit gedrag herkennen bij een TFSI-motor van rond 2023? Mochten er mensen zijn met eenzelfde type auto als ik en een OBD Eleven, dan zou ik heel graag een aantal meetwaarden willen vergelijken :)

[edit]

Ik had er even overheen gelezen, maar @AndRo555 heeft destijds hier nog een interessant document gedeeld over de werking van regenereren bij VAG-auto's. Tussen accumulatie level 15 en 55% zou hij actief moeten gaan genereren 'by measures that support the regeneration'. Kortom, het motormanagement voert blijkbaar maatregelen uit om het regeneratieproces te versnellen. Ik ga het nog even aanzien komende week, maar blijf het merkwaardig vinden.
Lijkt mij toch iets niet helemaal pluis met de regeneratie cycli. Af en toe de tekenen van een regeneratie kan geen kwaad maar als het vrij consistent begint te worden...

600 a 650 graden uitlaatgastemperatuur pre turbo is niet zo bijzonder, post turbo is dat wel al aan de hoge kant voor op de snelweg te cruisen. (is immers aan de hogere kant voor de katalysator om goed te werken)

Voor een OPF/GPF regeneratie kan het helpen om er ook wel wat verse lucht door te krijgen bij die hoge temperaturen. Dat kan best door (bv. op snelweg) even op en dan even van het gas te gaan. Wel in versnelling blijven. Dat stukje motor remmen resulteert dan in wat verse lucht en zuurstof in de OPF wat bij die temperaturen bevorderlijk is voor de regeneratie.
Bij een diesel is dat "probleem" er niet want die draaien op deellast vaak al een overmaat aan verse lucht/zuurstof.

Mocht dat het %verzadiging echt niet naar beneden helpen, en vooral het gedrag van frequente regeneraties niet helpen, dan zou ik overwegen op de differentieeldruksensor van de OPF te vervangen (
ik denk onderdeel 057906051F maar ben niet helemaal zeker). Kost maar een paar tientjes. Die zit (op de diesels toch) makkelijk bereikbaar op het schot tussen motorruimte en cabine.

Mocht er een afwijking of drift in die meting zitten kan het goed zijn dat jouw auto denkt dat de OPF verder verzadigd is dan effectief het geval is en daardoor continu geforceerde regeneraties triggert.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Nog een paar spam plaatjes dan :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
AndRo555 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Lijkt mij toch iets niet helemaal pluis met de regeneratie cycli. Af en toe de tekenen van een regeneratie kan geen kwaad maar als het vrij consistent begint te worden...

600 a 650 graden uitlaatgastemperatuur pre turbo is niet zo bijzonder, post turbo is dat wel al aan de hoge kant voor op de snelweg te cruisen. (is immers aan de hogere kant voor de katalysator om goed te werken)

Voor een OPF/GPF regeneratie kan het helpen om er ook wel wat verse lucht door te krijgen bij die hoge temperaturen. Dat kan best door (bv. op snelweg) even op en dan even van het gas te gaan. Wel in versnelling blijven. Dat stukje motor remmen resulteert dan in wat verse lucht en zuurstof in de OPF wat bij die temperaturen bevorderlijk is voor de regeneratie.
Bij een diesel is dat "probleem" er niet want die draaien op deellast vaak al een overmaat aan verse lucht/zuurstof.

Mocht dat het %verzadiging echt niet naar beneden helpen, en vooral het gedrag van frequente regeneraties niet helpen, dan zou ik overwegen op de differentieeldruksensor van de OPF te vervangen (
ik denk onderdeel 057906051F maar ben niet helemaal zeker). Kost maar een paar tientjes. Die zit (op de diesels toch) makkelijk bereikbaar op het schot tussen motorruimte en cabine.

Mocht er een afwijking of drift in die meting zitten kan het goed zijn dat jouw auto denkt dat de OPF verder verzadigd is dan effectief het geval is en daardoor continu geforceerde regeneraties triggert.
Bedankt voor de tips :) A.s. weekend eerst nog even een ritje van 2 x 200 km, dus ik zie dat nog even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
[...]

Vandaag twee ritten gemaakt van 200 km. Ik als passagier, dus ik was mooi in de gelegenheid om de meetwaarden te monitoren. Uiteindelijk, na anderhalf uur snelweg met nog steeds hoog verbruik en hoge temperaturen, een aantal keer opgetrokken tot 120 km/h en gas losgelaten tot 90 a 100 km/h. Dit bleek uiteindelijk de truuk te zijn, want direct daarna zag ik de temperatuur van de roetfilter hard dalen van 600 a 650 naar 450, en het verbruik weer normaliseren naar ongeveer 1 op 21.
Gemiddeld gebruik heenreis 1 op 16, terugreis 1 op 21.

Enkele dingen die opvallen:
1. berekende roetmassa zakt alleen bij gas los laten, én als de temperatuur in de roetfilter minimaal rond de 600 graden is. Bij gewoon lomp gas geven zakt de berekende roetmassa geen milligrammetje.
2. Berekende roetmassa is vandaag gezakt van 17% naar 6%, echter is de gemeten roetmassa onveranderd gebleven en op 17% blijven staan
3. Bij normaal rijgedrag tussen 0 en 100 km/h en normale ECU modus lijkt de temperatuur niet boven de 500 a 550 graden te komen, wat niet hoog genoeg is om roetdeeltjes weg te branden. Sinds de motor weer normaal loopt, is de berekende roetmassa geen milligram meer gezakt. Kortom: dit type auto's moet je blijkbaar regelmatig even in de sportstand zetten en goed op z'n staart trappen om geen gedoe te krijgen met hogere inspuiting en nablazende ventilator.

Blijft nu nog wel de vraag waarom de berekende roetmassa op 17% blijft steken. Ik kan me niet voorstellen dat na 30.000 km de roetfilter al gaar is, dus een meetfout lijkt me waarschijnlijker. Toch maar even een afspraak maken om de differentieeldruksensor te laten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
JeroenTheStig schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Vandaag twee ritten gemaakt van 200 km. Ik als passagier, dus ik was mooi in de gelegenheid om de meetwaarden te monitoren. Uiteindelijk, na anderhalf uur snelweg met nog steeds hoog verbruik en hoge temperaturen, een aantal keer opgetrokken tot 120 km/h en gas losgelaten tot 90 a 100 km/h. Dit bleek uiteindelijk de truuk te zijn, want direct daarna zag ik de temperatuur van de roetfilter hard dalen van 600 a 650 naar 450, en het verbruik weer normaliseren naar ongeveer 1 op 21.
Gemiddeld gebruik heenreis 1 op 16, terugreis 1 op 21.

Enkele dingen die opvallen:
1. berekende roetmassa zakt alleen bij gas los laten, én als de temperatuur in de roetfilter minimaal rond de 600 graden is. Bij gewoon lomp gas geven zakt de berekende roetmassa geen milligrammetje.
2. Berekende roetmassa is vandaag gezakt van 17% naar 6%, echter is de gemeten roetmassa onveranderd gebleven en blijven op 17% staan
3. Bij normaal rijgedrag tussen 0 en 100 km/h en normale ECU modus lijkt de temperatuur niet boven de 500 a 550 graden te komen, wat niet hoog genoeg is om roetdeeltjes weg te branden. Sinds de motor weer normaal loopt, is de berekende roetmassa geen milligram meer gezakt. Kortom: dit type auto's moet je blijkbaar regelmatig even in de sportstand zetten en goed op z'n staart trappen om geen gedoe te krijgen met hogere inspuiting en nablazende ventilator.

Blijft nu nog wel de vraag waarom de berekende roetmassa op 17% blijft steken. Ik kan me niet voorstellen dat na 30.000 km de roetfilter al gaar is, dus een meetfout lijkt me waarschijnlijker. Toch maar even een afspraak maken om de differentieeldruksensor te laten vervangen.
Goed om te horen dat het (tijdelijk) geholpen heeft. Was er ook iets uit te lezen van ruwe waarde uit die verschildruksensor? (in kPa ofzo)

(nevermind berekende en gemeten waarde door elkaar gehaald :P )

[ Voor 5% gewijzigd door AndRo555 op 20-07-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
AndRo555 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Kan zijn dat die berekende waarde over langere periode is en de komende paar 100en km nog wel corrigeert.
Het is de berekende waarde die nu flink omlaag is gegaan, maar de _gemeten_ waarde is vandaag onveranderd op 17% gebleven. Ik dacht dat de berekende waarde puur door de ECU wordt gedaan, gebaseerd op rijgedrag en temperaturen, en dat de gemeten waarde door de differentieeldruksensor wordt bepaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
AndRo555 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Goed om te horen dat het (tijdelijk) geholpen heeft. Was er ook iets uit te lezen van ruwe waarde uit die verschildruksensor? (in kPa ouzo)
Ja, bij 100 km/h lag de waarde rond de 10 kPa als ik het mij goed herinner. Maar dit heb ik niet meer goed bekeken nadat de motor weer normaal liep.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenTheStig op 20-07-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 20:01
verdult schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:36:
Hoi allemaal,

Ik ben sinds donderdag de trotse eigenaar van een A6 55TFSI E uit 2021.
Nu heeft een collega van mij toevallig ook een A6 uit 2021 en ik vind 1 ding wel raar.

Bij mij zitten de functies via de myaudi app zoals klimaatregeling, voertuigmelding en aandrijving achter een betaalmuur. en bij mijn collega zijn deze vrij toegankelijk (hij heeft hier geen abonnement op, hebben we gechecked.)

Eerst dacht ik dat de eerste eigenaar misschien bij hem de optie er direct had bijgekocht, maar bij mij zie ik DAB+ staan bij mijn bestaande abonnementen. dus het lijkt me dat dit er dan bij zou moeten staan.
Inmiddels hier achter? Is de auto van je collega niet een import. In Duitsland bijvoorbeeld zijn veel opties levenslange afkoop.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jumpman schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Inmiddels hier achter? Is de auto van je collega niet een import. In Duitsland bijvoorbeeld zijn veel opties levenslange afkoop.
Komt dat niet doordat de ene A6 een Hybride is en de ander volledig benzine misschien?
De oude A1 van mijn vrouw kostte het ook 40 euro per jaar om die functies te hebben.
mijn E-tron is nu 6 jaar en biedt het nog steeds zonder abbo ook maar is dus volledig elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Jumpman schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Maar, zijn ze hetzelfde modeljaar? Kijk even naar de productiedata :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Helaas is mijn auto kapot gegaan een dag voor de vakantie. Als vervanging heb ik nu een nieuwe A4 Avant. Dat is wel even interen op ruimte. Van januari, dus waarschijnlijk één van de laatste.

Wat een zeldzaam oncomfortabele auto is dit, met het optionele S onderstel. De zit en afwerking zijn goed hoor. Maar dat onderstel lijkt wel van hout gemaakt. Snap toch niet dat mensen zichzelf dat aan doen :p

En fijn dat een auto van 62.000 euro geen camera achter heeft....

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 29-07-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat dan een elektrische? Of was dat toch weer anders geworden.
Zelf ben ik wel blij met een A4 maar geen sportief onderstel, dat is slecht voor mijn nieren. En de camera heeft Leon er voor me in gezet. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:23

MLLL

Palm Treo 650

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:09:
Zelf ben ik wel blij met een A4 maar geen sportief onderstel, dat is slecht voor mijn nieren. En de camera heeft Leon er voor me in gezet. :D
Zou wel gaaf zijn als je in een leenauto een camera monteert tijdens je vakantie.

Is weer een keer iets anders dan gewoon vakantie vieren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:09:
Nee, gewoon de 40TSI. Kon helaas niet kiezen.

Besturing van de MMI is bagger, was vroeger een stuk beter. En het onderstel is dus tranentrekkend slecht.

Maar de zit is goed, koffers passen, kinderen kunnen (net) achterin, dus mag niet klagen. En bij het aanschaffen van het digitale Zwitserland vignet, bleek er al 1 op te zitten :p

Nog klein voordeel. Mijn eigen auto rijdt 1 op 8 op Euro 98, deze 1 op 16 Euro 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh ik dacht dat ze die reeksen omgenummerd hadden tegenwoordig?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:07:
Oh ik dacht dat ze die reeksen omgenummerd hadden tegenwoordig?
Er valt geen touw meer aan vast te knopen.
Het begon met de aanduiding qua motorisering en nu met de modelreeks.

Een A4 40 tfsi geen flauw idee wat voor motor daar in zit.
Gokje mijnerzijds is een 2 liter met 190pk o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja ongeveer, maar dat was de oude reeks. Het laatste wat ik had begrepen is dat de nieuwste A4 elektrisch zou zijn en de oude A4 zou A5 gaan heten. Maar bij de A6 waren ze daar al wel weer van terug gekomen. Dus geen trucje met A6 en A7. Maar de huidige stand weet ik ook niet meer zeker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@PWM zal shortlease voor huur maatschappijen zijn. Die kunnen bij Pon kalere uitvoeringen bedingen vzw, iets met volumes enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:12:
@PWM zal shortlease voor huur maatschappijen zijn. Die kunnen bij Pon kalere uitvoeringen bedingen vzw, iets met volumes enzo :P
Prijslijst gevonden. Optie van 635 euro afgelopen december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:20
Laatste weken meerdere mooie ritten gemaakt met de Audi TT MK1 (2002). Grote verbeteringen zijn onder andere dat het linker raampje weer helemaal naar boven kan en overal nieuwe remblokken en voor nieuwe remblokken en remschijven zorgen ervoor dat ik weer kan remmen zonder piepgeluiden. Als hij rijdt dan rijdt hij heerlijk.

Maar ik moet ook wat van mij aftypen. Ik kan het niet anders samenvatten dan dat mijn Audi TT deze avond behoorlijke spookte. Eigenlijk wilde ik alleen even de ramen aan de binnenkant schoonmaken....

Gebeurtenis 1)
Deur ontgrendeld, auto ingestapt. Linker deur blijft wijd open voor frisse lucht. Terwijl ik op de bestuurdersstoel zit hoor ik twee keer het geluid van vergrendelen/ ongrendellen... Ik heb het al eerder gehad dus ik schrik er niet meer van. Blijft vreemd maar ok.....

Gebeurtenis 2)
Hier had ik wel iets van van "WTF" ..... terwijl ik bezig was met de ramen gingen ineens beide ramen (bestuurder raam en passagier raam) naar beneden. HUH?? Ik had nog geen eens contact gemaakt.. Op het motor geluid na voelde de auto levendiger dan ooit.

Gebeurtenis 3)
Maar besloten om een half uurtje te rijden. Acuu bijladen. Er is iets van een stroomlek (na 5-7 dagen niet rijden is de accu leeg) en bij het tankstation reageerde de tankklep niet op het tanknopje, maar ook niet op het nood tankdopkabeltje..... Fijn........ Maar naar huis gereden. Scheelt dat ik bijna altijd met volle tank rijd en hij nu gelukkig slechts iets minder dan half vol was. Het zal je maar gebeuren dat je net genoeg brandstof hebt om bij het tankstation te komen waar je dan niet kan tanken :').......

Dit van de tankdop heb ik btw al eerder gehad. Ook toen was hij vergrendeld maar even later was hij ineens weer ontgrendeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Had je de sleutel nog in je broekzak? @MetalSonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:20
Tylen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 05:51:
Had je de sleutel nog in je broekzak? @MetalSonic
Ja. Sleutel nog in de broekzak. Ok ik denk dat ik je punt begrijp door de bewegingen drukte ik per ongeluk knopjes in.Voor mij een leuke om dit de volgende keer bewust te testen. Ik zal de volgende keer de sleutel maar in het contact steken zonder contact te maken.

Gisteren ging de tankdop weer open het mocht weer. Dus weer lekker vol met Super 98. Na mijn vakantie laat ik de specialist de "comfort module" controleren. Die zou invloed hebben op de ramen en het vergrendelsysteem van de tankdop.

[ Voor 4% gewijzigd door MetalSonic op 31-07-2025 09:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

MetalSonic schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:02:
[...]

Ja. Sleutel nog in de broekzak. Ok ik denk dat ik je punt begrijp door de bewegingen drukte ik per ongeluk knopjes in.Voor mij een leuke om dit de volgende keer bewust te testen. Ik zal de volgende keer de sleutel maar in het contact steken zonder contact te maken.

Gisteren ging de tankdop weer open het mocht weer. Dus weer lekker vol met Super 98. Na mijn vakantie laat ik de specialist de "comfort module" controleren. Die zou invloed hebben op de ramen en het vergrendelsysteem van de tankdop.
100% dat dat het was ;) been there done that... multiple times ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Absoluut. Zo was ik van de week de tent aan het opzetten in de regen en bij het hurken voor de haringen gingen de ramen van de auto open. Maar even de sleutel uit de broekzak gehaald en weggelegd. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gonadan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:53:
Absoluut. Zo was ik van de week de tent aan het opzetten in de regen en bij het hurken voor de haringen gingen de ramen van de auto open. Maar even de sleutel uit de broekzak gehaald en weggelegd. }:|
Die is link ja. Bij een A3 in het verleden zo eens alle ramen open gehad door de nacht heen. En uiteraard een regenbui overheen gehad. }:|

Daarna vergeet je dat soort dingen niet meer ;)

Protip: middels VCDS of obd11 kun je akoestische signalen laten geven bij sluiten, en zo je wilt comfort openen van de ramen in/uitschakelen. Die laatste kan tegenwoordig meestal ook via boordcomputer menu btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

The Eagle schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Die is link ja. Bij een A3 in het verleden zo eens alle ramen open gehad door de nacht heen. En uiteraard een regenbui overheen gehad. }:|

Daarna vergeet je dat soort dingen niet meer ;)

Protip: middels VCDS of obd11 kun je akoestische signalen laten geven bij sluiten, en zo je wilt comfort openen van de ramen in/uitschakelen. Die laatste kan tegenwoordig meestal ook via boordcomputer menu btw.
Je dat had Leon voor me aangezet maar heb ik snel weer uitgezet. Ik houd niet zo van allerlei geluiden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik begin de Audi A5 Avant meer en meer in het wild te zien. Pohh wat is die goed gelukt zeg. Heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Kleine update na bijna een maandje de Q3 te rijden.
Inmiddels 1200km afgelegd en dat heeft tot nu toe 18 liter benzine gekost. De rest is volledig elektrisch afgelegd. 1 op 66 dus, prima verbruik :) . Als we rekenen met een normaal verbruik van 1 op 16 voor een dergelijke wagen dan betekend het feitelijk dat ze 75% van de kilometers elektrisch heeft afgelegd.
Een volle acculading geeft momenteel 44 netto kilometers trouwens, bij normaal rijgedrag.

Hij rijdt tot nu toe prima, vering is goed, ruimte is prima en acceleratie ook mits de accu een beetje lading heeft. Als die echt leeg leeg is, dan heb je alleen puur de benzine motor en dat merk je gelijk. Logisch natuurlijk en gelukkig doet de auto er alles aan met regeneratief remmen ook om waar mogelijk de accu op tenminste 2-5% te houden.
De overgangen zijn echt bizar soepel tussen de benzine en elektra motor trouwens. Nergens heb je het gevoel dat je ergens op moet wachten of dat je hem voelt opschakelen bijvoorbeeld. Erg netjes.

De MMI, navigatie en hulpsystemen zijn denk ik voor velen gesneden koek. Het doet wat het moet doen, is duidelijk en reageert prima. Side Assist werkt prima en ook ACC tot nu toe zoals verwacht.
De eerste wasbeurt zit er aan te komen en dat is toch altijd weer jammer, hij stond erg mooi in de was namelijk :) .

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 06-08-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-09 18:21
Ik rij nu een paar weken in een nieuwe A3 Sportback TSFI E 40.

Super tevreden! Electrische range is bij 80% opladen (dagelijks gebruik) meer dan 100km. Ik heb denk ik tot nu toe meer dan 90% electrisch gereden. Overgang naar benzine motor is super soepel idd.

Alleen de MyAudi app is niet helemaal functioneel. Bij het ophalen van de auto met de dealer gezamenlijk ingesteld. Toen deed alles het (klimaatbeheersing op afstand, oplaad status e.d.). Waarschijnlijk na het activeren van de 25Gb datapakket voor Wifi hotspot was de MMI Wifi verbinding verbroken. Na melding bij de dealer heeft hij de auto opnieuw toegevoegd, maar in de webversie van My Audi blijft staan dat ik contact op moet nemen met Audi. Dit weer gemeld en kreeg van de Audi Pro te horen: "ja dit kan 1 a 2 weken duren". Intussen Audi support gebeld, maar zij kon niks doen, alleen de dealer. Dus binnenkort maar even een afspraak maken.

Voor de rest is het een super auto! Heel blij mee.

PSN: riznind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 22:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

(2021 Sportback S).
Ik kreeg een paar weken terug een melding dat er een softwareupdate gedaan moest worden, 93HV.
Toevallig moest hij toch de stal in om de versnellingsbak te laten wisselen (die had een nare jengeltoon na eerdere vervanging die onnodig bleek want de motor moest vervangen worden maar ze wilden niet luisteren, uiteindelijk toch gedaan, maar dat terzijde).

Nadat de update en reparatie gedaan was heb ik er nog 1 ritje mee gedaan en toen stond hij twee weken stil vanwege vakantie. Nu kom ik terug en kreeg ik meteen foutmeldingen. De parkeerrem had een fout, toen een grote electrische fout waarvoor ik de auto stil zou moeten zetten en nog veel meer piepjes en fouten.
Toen hoorde ik 4 piepjes, de schermen gingen op zwart en dood.
De hoofdaccu had nog 60+% in de app, maar het lijkt dat de 12v accu opeens dood is.
In de app staat een trits aan foutmeldingen waarvan de laatste en lage 12v accu.

Hij heeft wel vaker langer stil gestaan zonder problemen. Ik kan niet helpen te denken dat dit toch iets met de software update te maken had, ook al was dat van het Hoogvolt deel. Lekt er iets? I dunno.
Een lader aan de 12v accu hangen maakt de lader nogal heet en het systeem blijft uit waardoor ik niet eens de boordelectronica kan starten om de 3 fase lader eraan te hangen zodat het 12v systeem intern opgeladen klan worden.

Kent iemand deze klacht?

Is het nog aan te raden te jumpstarten met een andere auto om toch iets aan te krijgen?

Edit:
Ik heb nog garantie tot oktober en ze kennen mij er nu al aardig met de motor en bakproblemen, liefst sloop ik zelf niks waarvan ze het op mij af kunnen schuiven, maar ik hoop op tips en hulp zodat ik er iets mee kan anders dan een giant paper weight voor de heg te hebben staan _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Tijgert op 17-08-2025 00:23 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Tijgert ik heb de update 2,5 week geleden gehad en dat was ook 2 dagen voor mijn vakantie.
Vandaag terug gekomen en 40km gereden, niets aan de hand.
Wellicht is het toeval? 12V accu’s zijn redelijk belangrijk bij volledig elektrische auto’s en moeten vaker vervangen worden dan bij een ICE lijkt wel. Speelt bij alle merken overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

In de handleiding staat "De accu mag in geen geval worden geladen."
Is dit bangmakerij of kan ik met een etron echt niet even jumpen?

Edit:

Ik bedoel, als het zo makkelijk lijkt, waarom is het dan Zum strengsten verboten?

YouTube: Audi eTron 50 55 Quattro 12 volt battery charging. Conflict between ...

Edit2:
Ik heb de naughty shoes maar aangetrokken onder het mom van 'die YT short was wel heel overtuigend, waar zijn die posts anders voor dan dit.'
Eind resultaat: smeulende puinh... nee hoor, Q5 stroomdonor kreeg even wat minder toeren, de verlichting van de etron ging meteen aan en na wat klikkerdeklik was hij lekker aan het laden.
Na kwartiertje de Q5 geswapped voor een normale acculader en dat chugged nu lekker 9 amps.
Probleem opgelost, non issue.

[ Voor 88% gewijzigd door Tijgert op 17-08-2025 11:17 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:37:
Helaas is mijn auto kapot gegaan een dag voor de vakantie. Als vervanging heb ik nu een nieuwe A4 Avant. Dat is wel even interen op ruimte. Van januari, dus waarschijnlijk één van de laatste.

Wat een zeldzaam oncomfortabele auto is dit, met het optionele S onderstel. De zit en afwerking zijn goed hoor. Maar dat onderstel lijkt wel van hout gemaakt. Snap toch niet dat mensen zichzelf dat aan doen :p

Ben vandaag terug. Heb 2x een Audi gehad, maar na deze hoeft het niet meer.

Die 40 TFSI lijkt wel een astma patient, zo weinig puf. De S-Tronic in kickdown doet er 2 seconde over om na te denken. Het onderstel, zoals al gezegd, lijkt wel van beton en ik heb in 7000 kilometer 2x een liter olie moeten bijvullen. Ding voelt echt 2 generaties oud.

Nog voordelen? Eentje. Het was een Competition S model met zwart pakket. In Duitsland ging iedereen aan de kant voor me, in de veronderstelling dat ik een snelle jongen was. Het inhalen duurde daarna wel weer heel lang :+

Hij oogde wel goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UIOBNooLAlqrhqWSWsqBiZfadY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIPAWBvqCEEjA9DI60M4x883.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 17-08-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
PWM schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:37:

Sinds 2022 hebben heel veel Audi's geleverd door PON Nederland geen achteruitrijcamera. De eerste optie die ik er in heb laten zetten bij de PON dealer (€310,00) bij een volledige S-Line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Jumpman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:17:
[...]

Sinds 2022 hebben heel veel Audi's geleverd door PON Nederland geen achteruitrijcamera. De eerste optie die ik er in heb laten zetten bij de PON dealer (€310,00) bij een volledige S-Line.
Ik zag toevallig dat bij de nieuwe Audi A5 deze wonderlijke optie kan bijbestellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYW4lMOM5nqv7tGSBC8a76NoeeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jOUnRESyUwRVNU0b6ulEzpS.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dus bovenop de Competition met Tech Plus. Dat is nog eens voorsprong door techniek :p

Dinsdag kan ik mijn auto weer ophalen. Dat is dan wel een 15 jaar oude Youngtimer, maar die heeft wel een camera voor en achter en bandenspanning systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
PWM schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:23:
[...]

Ik zag toevallig dat bij de nieuwe Audi A5 deze wonderlijke optie kan bijbestellen:

[Afbeelding]

Dat is dus bovenop de Competition met Tech Plus. Dat is nog eens voorsprong door techniek :p

Dinsdag kan ik mijn auto weer ophalen. Dat is dan wel een 15 jaar oude Youngtimer, maar die heeft wel een camera voor en achter en bandenspanning systeem ;)
En ook toen (als het Audi is) was het al optioneel ;).
VAG auto’s bestaan alleen maar uit opties en pakketten, altijd al zo geweest. Ik vind het heerlijk, je moet je er alleen lekker in verdiepen voordat je gaat bestellen om niets te missen :9 .

Je hebt gewoon niet de lekkere versie te pakken helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
PWM schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:23:
[...]

[Afbeelding]

Pfff, ongelooflijk! Ik heb nu een originele Nederlandse auto uit 2022 met alles opties die ik wil. Maar ik moet bij Audi toch Duitsland gaan overwegen de volgende keer. Veel completere auto’s voor minder geld na een half jaar tot een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

En ook toen (als het Audi is) was het al optioneel ;).
BMW, maar die prijslijst heb ik niet meer.
VAG auto’s bestaan alleen maar uit opties en pakketten, altijd al zo geweest. Ik vind het heerlijk, je moet je er alleen lekker in verdiepen voordat je gaat bestellen om niets te missen :9 .
Dat weet ik, ik heb flink tijd besteed destijds aan het bestellen van mijn Audi's.

Dat je moet betalen om goede stoelen te krijgen of de standaard slechte audio te verbeteren snap ik. Leer, velgen, open dak, heads-up, quad-zone airco, zwarte hemelbekleding, etc etc, snap ik.

Maar een fucking bandenspanningsensor, hoort er standaard op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
PWM schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

BMW, maar die prijslijst heb ik niet meer.

[...]

Dat weet ik, ik heb flink tijd besteed destijds aan het bestellen van mijn Audi's.

Dat je moet betalen om goede stoelen te krijgen of de standaard slechte audio te verbeteren snap ik. Leer, velgen, open dak, heads-up, quad-zone airco, zwarte hemelbekleding, etc etc, snap ik.

Maar een fucking bandenspanningsensor, hoort er standaard op.
Die bandenspanningsmeting zit er standaard op, indirecte meting via abs wielsnelheidssensoren. (Bandenspanningsdetectie is verplicht btw) Je kan bijbetalen voor een direct meting die waardes in bar (en ook temperaruur?) weergeeft.

Is niet anders dan bijbetalen voor de betere audio of stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
[...]

Inmiddels heb ik de differentieeldruksensor van de OPF/GPF laten vervangen, maar na een paar week rijden zie ik nog steeds geen verschil in de gemeten roetverzadiging. We zijn momenteel op vakantie in Denemarken dus ik heb de auto even goed schoon kunnen branden op de autobahn, maar de gemeten waarde blijft rond de 16 / 17% hangen. De berekende waarde staat trouwens op 0% nu.
Ik denk dat ik het eerst maar even aan ga zien, het vervangen van de sensor was een goedkope manier om één ding uit te sluiten, maar het lijkt toch in de roetfilter zelf te zitten. De auto rijdt nu prima, tegen de tijd dat hij weer dezelfde symptomen vertoont kan ik het verder laten onderzoeken.

Overigens rijdt deze auto (A4 s-line competition) op lange afstanden ondanks het houten onderstel :+ echt fantastisch. Dit is de eerste lange vakantierit met deze auto en normaal kom ik redelijk gaar uit de auto na een rit van 8 uur, maar nu geen centje pijn. Gewoon adaptive cruise control aan en gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VekxOTgtCHa4eL4nn4NfSgcD104=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OykjAlNdryUwLqITwrXhNucn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

PWM schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:56:
[...]

Die 40 TFSI lijkt wel een astma patient, zo weinig puf. De S-Tronic in kickdown doet er 2 seconde over om na te denken. Het onderstel, zoals al gezegd, lijkt wel van beton en ik heb in 7000 kilometer 2x een liter olie moeten bijvullen. Ding voelt echt 2 generaties oud.

Nog voordelen? Eentje. Het was een Competition S model met zwart pakket. In Duitsland ging iedereen aan de kant voor me, in de veronderstelling dat ik een snelle jongen was. Het inhalen duurde daarna wel weer heel lang :+

Hij oogde wel goed

[Afbeelding]
Maar schrijf je nu een heel merk af omdat je een specifieke motor niet bevalt?

Ik heb nog nooit olie hoeven bij te vullen, gaat gewoon van oliewissel tot oliewissel. Onderstel is zo zacht als boter als je dat wil, en een stuk harder in Dynamic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15
@PWM de GT stuk met een typisch n54 kwaaltje? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ThunderNet schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Maar schrijf je nu een heel merk af omdat je een specifieke motor niet bevalt?
Ok ok, dat was wat kort door de bocht. Maar het was wel de meest oncomfortabele auto die in 10 jaar heb gereden. En dat zegt wat, ik huur 40+ auto's per jaar :p
KillaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:04:
@PWM de GT stuk met een typisch n54 kwaaltje? ;)
Was eigenlijk niets, een kleine storing in de parkeerrem. Maar die kwam 4 werkuren voor vertrek naar Italie, vandaar de vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:44
Jumpman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Pfff, ongelooflijk! Ik heb nu een originele Nederlandse auto uit 2022 met alles opties die ik wil. Maar ik moet bij Audi toch Duitsland gaan overwegen de volgende keer. Veel completere auto’s voor minder geld na een half jaar tot een jaar.
Direct TPMS is simpel te retrofitten in een 2022 wagen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Na mijn laadverhaaltje had ik nog iets moois, mijn rem Re-gen werkte niet meer.
Op het Etron forum had iemand iets 100% gelijks, 2021 Etron model met software update 93 die een electrical failure bericht kreeg en daarna de Re-gen kwijt was.

Auto weer naar Audi gebracht en de monteur herkende het verhaal want had dit exact al eens eerder gehad. Toen werkte een virtueel nieuw regel apparaat installeren, maar bij mij niet.

Wordt vervolgd (als iemand dit herkend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
PWM schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

Ok ok, dat was wat kort door de bocht. Maar het was wel de meest oncomfortabele auto die in 10 jaar heb gereden. En dat zegt wat, ik huur 40+ auto's per jaar :p

[...]

Was eigenlijk niets, een kleine storing in de parkeerrem. Maar die kwam 4 werkuren voor vertrek naar Italie, vandaar de vervanging.
Ohhh valt mee, maar goed na jouw ABT debacle is een Audi sowieso geen optie voor je :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Hij oogde wel goed

[Afbeelding]
Met 2 keer olie bijvullen beleef je wel het échte Audigevoel en dat is ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
KillaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Ohhh valt mee, maar goed na jouw ABT debacle is een Audi sowieso geen optie voor je :+
Net eens het kenteken opgezocht. Zo goed als alle opties (incl S-Line in & exterieur en B&O) voor € 43.163. Kom daar vandaag nog maar eens om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De S-Tronic in kickdown doet er 2 seconde over om na te denken.
Is dit je eerste S-tronic of heb je dat gevoel altijd?

In mijn ervaring is kickdown minimaal twee versnellingen terug schakelen dus duurt altijd even. In mijn optiek een nadeel van een automaat want even flink gas bij om een strook op te schuiven en in te halen op de snelweg behoeft helemaal geen terugschakelen en het is nog irritant ook qua timen maar als je flink gas geeft gaat hij dat toch doen.
Tegenwoordig dan maar vooraf ééntje terug met de flipper en dan kan je wel gewoon stevig gas geven met direct een reactie. Als ik er op tijd aan denk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:44
PWM schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Net eens het kenteken opgezocht. Zo goed als alle opties (incl S-Line in & exterieur en B&O) voor € 43.163. Kom daar vandaag nog maar eens om.
43k voor zo goed als alle opties? Een volle A4 ligt wel stuk hoger.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Is dit je eerste S-tronic of heb je dat gevoel altijd?

In mijn ervaring is kickdown minimaal twee versnellingen terug schakelen dus duurt altijd even. In mijn optiek een nadeel van een automaat want even flink gas bij om een strook op te schuiven en in te halen op de snelweg behoeft helemaal geen terugschakelen en het is nog irritant ook qua timen maar als je flink gas geeft gaat hij dat toch doen.
Heb 2 S-Tronics gehad, maar daarna elektrisch (2x model S en iX3) en dan nu een dikke motor. Maar ook dus heel veel huurauto's.

Probleem is dat je anno 2025 veel elektrisch of plug-in rijdt. Dat betekent dat je bij het vloeren van je pedaal, meteen een reactie hebt. Hier heb je echt 0 reactie, totdat er eindelijk geschakeld is. Dat is niet uniek voor Audi (hoewel dit wel echt langzaam is), maar meer het probleem van 100% ICE, wat je gewoon niet meer veel tegenkomt.

De nieuwe A5 heeft in principe ook plug-in als standaard, dus zal het probleem minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Rainesh schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:43:
[...]

43k voor zo goed als alle opties? Een volle A4 ligt wel stuk hoger.
Deze was in 2011 ;) Dat ging om mijn eigen A4 destijds.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 18-08-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PWM schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:45:
Heb 2 S-Tronics gehad, maar daarna elektrisch (2x model S en iX3) en dan nu een dikke motor. Maar ook dus heel veel huurauto's.

Probleem is dat je anno 2025 veel elektrisch of plug-in rijdt. Dat betekent dat je bij het vloeren van je pedaal, meteen een reactie hebt. Hier heb je echt 0 reactie, totdat er eindelijk geschakeld is. Dat is niet uniek voor Audi (hoewel dit wel echt langzaam is), maar meer het probleem van 100% ICE, wat je gewoon niet meer veel tegenkomt.

De nieuwe A5 heeft in principe ook plug-in als standaard, dus zal het probleem minder hebben.
Ja dan volg ik je. Dat is dan echt het nadeel van een automaat. Bij een handbak heb je ook gewoon meteen reactie, maar zodra je er een computer tussen zet die dingen voor je moet regelen heb je vertraging. Ik vind het ook vrij hinderlijk als je ineens bedenkt dat even snel wat accelereren handig is, want dat kan je dan vergeten.

En om nu altijd in dynamic en S te rijden is ook weer zoiets. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Gonadan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:49:
[...]

Ik zie het probleem niet, pakt die Eaton compressor tenminste lekker op :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-09 18:21
Afgelopen maandag is de My Audi app na twee weken spontaan gaan werken😅 had veel verhalen over de app gelezen, dat hij vrij brak is, maar werkt bij mij nu uit de kunst op android en ios. Tot hoelang het duurt natuurlijk

PSN: riznind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Gonadan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:49:
[...]

Ja dan volg ik je. Dat is dan echt het nadeel van een automaat. Bij een handbak heb je ook gewoon meteen reactie, maar zodra je er een computer tussen zet die dingen voor je moet regelen heb je vertraging. Ik vind het ook vrij hinderlijk als je ineens bedenkt dat even snel wat accelereren handig is, want dat kan je dan vergeten.

Maar een handbak is natuurlijk niet sneller... Het voelt misschien sneller, maar je moet toch eerst intrappen, schakelen, opkomen. De flipper is sneller ingedrukt dan dat ik het pedaal volledig ingetrapt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThunderNet schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:03:
Maar een handbak is natuurlijk niet sneller... Het voelt misschien sneller, maar je moet toch eerst intrappen, schakelen, opkomen. De flipper is sneller ingedrukt dan dat ik het pedaal volledig ingetrapt heb.
Ik heb het niet over schakelsnelheid maar reactiesnelheid. Bij een handbak is gas geven meteen gas geven, geen twijfel, geen uitzonderingen. Met de automaat is gas geven eerst wachten op terug schakelen, en dan hopen dat hij snel gas geeft. Met de flipper terug schakelen helpt omdat hij dan in M gaat, maar dat moet je wel vooraf doen voordat je gas wilt geven anders is het alsnog wachten.

Qua reactiesnelheid is een handbak gewoon altijd sneller. Met een sterke motor hoeft terugschakelen heel vaak helemaal niet, en dan is gas gewoon gas. Hoppa.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Hopelijk kan ik over een tweetal weken mijn districtgroene audi A5 van januari dit jaar (vorig model) ophalen in Duitsland. De auto heeft het zwarte optiek pakket plus, maar de uitlaatsierstukken zijn in het aluminium. Evenals de decoratielijsten en lijsten bij de portiergrepen (zie foto's). Weet iemand een website/onderneming waar ik de zwarte sieruitlaten en zwarte/carbon decoratielijsten kan bestellen? Is het eenvoudig om dit zelf te doen (ben niet echt handig O+ ) of kan ik dit beter laten doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1qlzkiO3h8zyvbN5snv-iI7-qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqrbaBXY0hztUuxsTeuD5RVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn-C8eumm7t-r93GAEd3dY6UvX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHH5RTiCfawwX3alVmMKzIpS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Ik heb het niet over schakelsnelheid maar reactiesnelheid. Bij een handbak is gas geven meteen gas geven, geen twijfel, geen uitzonderingen. Met de automaat is gas geven eerst wachten op terug schakelen, en dan hopen dat hij snel gas geeft. Met de flipper terug schakelen helpt omdat hij dan in M gaat, maar dat moet je wel vooraf doen voordat je gas wilt geven anders is het alsnog wachten.

Qua reactiesnelheid is een handbak gewoon altijd sneller. Met een sterke motor hoeft terugschakelen heel vaak helemaal niet, en dan is gas gewoon gas. Hoppa.
Dat is natuurlijk niet waar. Ook met een handbak moet je eerst in de juiste versnelling zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Het komt inderdaad allemaal neer op "tijdig anticiperen" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is moeilijk te begrijpen zie ik. Je hebt soms situaties waarin anticiperen niet mogelijk was of simpelweg niet gelukt is, als je dan bedenkt dat je 'ineens' toch wilt versnellen kan dat dus niet.
De auto wil dan namelijk terug schakelen omdat die vindt dat die versnelling efficiënter is, maar dat is vaak helemaal niet nodig. En die actie kost gewoon tijd, wat simpelweg irritant is als je snel wilt reageren.

Als het gaat om zoiets als inhalen op de snelweg dan kan je makkelijk anticiperen natuurlijk. Moet je hem gewoon even naar M klikken en kan je gewoon in dezelfde versnelling blijven. Maar het blijft irritant dat er extra handelingen nodig zijn om gewoon even in te halen. In mijn vorige auto was het gewoon gas geven en hij ging.

Degene naast mij denkt dat ik veel agressiever rijd in deze bak, terwijl ik niets veranderd heb in mijn optiek. Maar ik heb wel eens getest met het inhalen in dezelfde versnelling of de auto terug laten schakelen, en het blijkt dat zij puur op toerental oordeelt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
theman36 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:01:
Hopelijk kan ik over een tweetal weken mijn districtgroene audi A5 van januari dit jaar (vorig model) ophalen in Duitsland. De auto heeft het zwarte optiek pakket plus, maar de uitlaatsierstukken zijn in het aluminium. Evenals de decoratielijsten en lijsten bij de portiergrepen (zie foto's). Weet iemand een website/onderneming waar ik de zwarte sieruitlaten en zwarte/carbon decoratielijsten kan bestellen? Is het eenvoudig om dit zelf te doen (ben niet echt handig O+ ) of kan ik dit beter laten doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bedoelt in het interieur? Voor zover ik weet is zwart geen optie bij de Q5. Geen idee of er aftermarket iets beschikbaar is. Wrappen zal altijd kunnen, dan moet je even een gespecialiseerd bedrijf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
miicker schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Je bedoelt in het interieur? Voor zover ik weet is zwart geen optie bij de Q5. Geen idee of er aftermarket iets beschikbaar is. Wrappen zal altijd kunnen, dan moet je even een gespecialiseerd bedrijf zoeken.
Ja die brede zilveren lijst en dat kleine beetje bij de volumeknop op de 1e foto en dus onder de portiergreep bij de 2e foto. Ik dacht dat je dit ook als optie kon bestellen? Pianozwart, houtstyle of carbon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@theman36 dat kan maar is prijzig. Tweedehands vind je ze ook niet zo snel. Dus wrappen is de makkelijkste optie.

• Gonadan

Gonadan

Toevallig was ik deze vakantie eens gaan prutsen met MyAudi en dat soort dingen, blijkt dat hij nog gekoppeld staat aan de vorige eigenaar. Althans dat vermoed ik, want ik ben geen hoofdgebruiker. Om dat te worden heb je die code nodig, maar die heb ik er natuurlijk niet bij gekregen. :P

't Schijnt dat de dealer dat kan fixen voor je, maar is dat dan dat ze gewoon even een code kunnen geven of is het echt 'werk' (en dus prijzig). Ik vraag me af of het mij überhaupt moet boeien, want ik heb helemaal geen online services. Maar kan nu ook geen update voor kaarten regelen of wat dan ook, en dat zou ik misschien wel eens willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:12:
Toevallig was ik deze vakantie eens gaan prutsen met MyAudi en dat soort dingen, blijkt dat hij nog gekoppeld staat aan de vorige eigenaar. Althans dat vermoed ik, want ik ben geen hoofdgebruiker. Om dat te worden heb je die code nodig, maar die heb ik er natuurlijk niet bij gekregen. :P

't Schijnt dat de dealer dat kan fixen voor je, maar is dat dan dat ze gewoon even een code kunnen geven of is het echt 'werk' (en dus prijzig). Ik vraag me af of het mij überhaupt moet boeien, want ik heb helemaal geen online services. Maar kan nu ook geen update voor kaarten regelen of wat dan ook, en dat zou ik misschien wel eens willen.
Belletje was voor mij voldoende. Bij Porsche moest ik verplicht langs komen.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Gonadan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:12:

Ik had hetzelfde, met Audi SE gebeld.. Die hebben toen een video-call geïnitieerd, waar ik m'n rijbewijs moest laten zien, en de registratiepapieren. Niks voor hoeven te betalen.

• Gonadan

Gonadan

ThunderNet schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Ik had hetzelfde, met Audi SE gebeld.. Die hebben toen een video-call geïnitieerd, waar ik m'n rijbewijs moest laten zien, en de registratiepapieren. Niks voor hoeven te betalen.
Dat rijbewijs en zo heb ik al gedaan, dat ging via de app. Maar hoofdgebruiker worden moet je in de auto doen en die heeft echt een code nodig.

Zal wel eens contact zoeken. 't Helpt vast niet dat ik helemaal geen klant ben bij de dealer. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.