Toon posts:

Het grote Audi topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 126 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Oh dat zou top zijn. Zou je het ook kunnen opmeten? Op vakantie neem ik altijd een bepaald formaat tassen/kratten mee en het zou top zijn als dat nog past. Net als m'n fietsendrager, die leg ik nu ook vaak achterin en die is best lomp. :P
Zal morgen ff kijken :)

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03 22:11
Simonwitlof schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:08:
Heeft er iemand ervaring met een goede telefoon houder voor in de auto? En misschien een aanrader?
Brodit, of als je een iPhone hebt iets met Magsafe, dat werkt nog het allerbeste imo. Magnetisch + oplaadfunctie in een.

• Scrtz
Fedde schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Ik heb een A3 PHEV (8Y, 45 TFSIE). Ruimte is alleen kleiner omdat je niks onder de dubbele vloer hebt. Kan je morgen wel een foto PB'en als je wilt?
Groot gemis is dat vind ik, vooral JUIST omdat die laadkabels nu ALTIJD in de weg liggen imo. (Golf 8 GTE hier).

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik ben voorzichtig in de markt voor een Audi A4 B9 Avant Diesel met de juiste opties. Vanwege het comfort zou ik graag een V6 nemen, maar ik twijfel nog een beetje tussen de verschillende uitvoeringen. De standaard 3.0 TDI komt met een 7 traps automaat en de 3.0 BiTDI met een 8 traps. Nu ken ik dat laatste blok alleen uit een A6 competition waar deze met zo’n 40 PK meer geleverd is. Zeer prettig, maar ik denk het extra vermogen niet per se nodig te hebben.

Zijn er specifiek voors of tegens voor beide motoren en bijbehorende versnellingsbakken? Gebruik is 99% snelweg, lijkt me qua verbruik geen enorm verschil te maken, ik ben vooral opzoek naar aandachtspunten of onderhoudsgevoeligheid.

Budget is 25-30k, in die range kan ik voor beide modellen af en toe wel een model vinden dat me aanstaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:27:
Ik ben voorzichtig in de markt voor een Audi A4 B9 Avant Diesel met de juiste opties. Vanwege het comfort zou ik graag een V6 nemen, maar ik twijfel nog een beetje tussen de verschillende uitvoeringen. De standaard 3.0 TDI komt met een 7 traps automaat en de 3.0 BiTDI met een 8 traps. Nu ken ik dat laatste blok alleen uit een A6 competition waar deze met zo’n 40 PK meer geleverd is. Zeer prettig, maar ik denk het extra vermogen niet per se nodig te hebben.

Zijn er specifiek voors of tegens voor beide motoren en bijbehorende versnellingsbakken? Gebruik is 99% snelweg, lijkt me qua verbruik geen enorm verschil te maken, ik ben vooral opzoek naar aandachtspunten of onderhoudsgevoeligheid.

Budget is 25-30k, in die range kan ik voor beide modellen af en toe wel een model vinden dat me aanstaat.
Ik heb een B9 met de 3.0 TDI erin. En heb toch echt een 8 traps automaat (ZF) erin.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• gastje01
  • Nu online
Tylen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Ik heb een B9 met de 3.0 TDI erin. En heb toch echt een 8 traps automaat (ZF) erin.
Van welk jaar? Ik heb er nog geen voorbij zien komen (binnen mijn budget) die aan mijn wensen voldeed qua opties met een 8 traps. Collega rijdt een zelfde A4 (uit m’n hoofd 2018 of 2018) met de ‘normale’ 3.0 en die heeft volgens mij ook 7 traps, ik was daarom in de veronderstelling dat dit standaard was.

• Tylen

Tylen

gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Van welk jaar? Ik heb er nog geen voorbij zien komen (binnen mijn budget) die aan mijn wensen voldeed qua opties met een 8 traps. Collega rijdt een zelfde A4 (uit m’n hoofd 2018 of 2018) met de ‘normale’ 3.0 en die heeft volgens mij ook 7 traps, ik was daarom in de veronderstelling dat dit standaard was.
2017. De 272pk versie Echt een heerlijke auto.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:51

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Oeh, B9 fans, dat is ook een optie. Weten jullie het verschil tussen deze twee bedieningen? Is dat iets met jaargang of is het echt een ander klimaatsysteem (één zone ipv twee of zo?)?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:17:
Oeh, B9 fans, dat is ook een optie. Weten jullie het verschil tussen deze twee bedieningen? Is dat iets met jaargang of is het echt een ander klimaatsysteem (één zone ipv of zo?)?

[Afbeelding][Afbeelding]
Airco vs clima geloof ik.

• Gonadan

Gonadan

Tylen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:42:
[...]

Airco vs clima geloof ik.
Ze hebben beiden een temperatuurinstelling, dus ik ga er vanuit dat ze beiden 'climate' doen.
Althans, ik beschouw het verschil tussen airco en climate control zo dat de eerste alleen kan koelen en de tweede slim genoeg is om te bepalen wanneer hij moet koelen en wanneer niet (of zelfs verwarmen).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:46:
[...]

Ze hebben beiden een temperatuurinstelling, dus ik ga er vanuit dat ze beiden 'climate' doen.
Althans, ik beschouw het verschil tussen airco en climate control zo dat de eerste alleen kan koelen en de tweede slim genoeg is om te bepalen wanneer hij moet koelen en wanneer niet (of zelfs verwarmen).
Sowieso is het verschil 1 zone vs 2 (3) zones.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:50

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Tylen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Ook een B9 3.0 TDI gehad met 8 traps ZF. Mis deze nog dagelijks vergeleken met de S-tronic.

• Gonadan

Gonadan

Wat is die ZF voor bak dan? Bij mijn weten zijn die s-tronics juist wel lekker, is die ZF nog fijner?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:17:
Oeh, B9 fans, dat is ook een optie. Weten jullie het verschil tussen deze twee bedieningen? Is dat iets met jaargang of is het echt een ander klimaatsysteem (één zone ipv twee of zo?)?

[Afbeelding][Afbeelding]
Zat ook te kijken naar een A5, maar ik zal er nooit een nemen met dat rechter systeem. Zal misschien goed werken, echter ziet het eruit alsof het uit een auto komt die is gebouwd in 2000.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NotSoSteady schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:51:
[...]

Zat ook te kijken naar een A5, maar ik zal er nooit een nemen met dat rechter systeem. Zal misschien goed werken, echter ziet het eruit alsof het uit een auto komt die is gebouwd in 2000.
Haha dat is mijn gevoel ook inderdaad. En voor de bedragen die je tegenwoordig moet neertellen ga ik dat soort concessies niet doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:41:
Wat is die ZF voor bak dan? Bij mijn weten zijn die s-tronics juist wel lekker, is die ZF nog fijner?
Dat is de parel onder de versnellingsbakken inderdaad. Oorspronkelijk volgens mij van BWM, dat is dan weer jammer :9 .
Je ziet ze voornamelijk in de echt dikke modellen/motoren.
Audi S/RS modellen, bij BMW in de M series, Rolls Royce in de meeste modellen etc.

[Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 07-03-2023 23:56]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fedde
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:52:
[...]

Haha dat is mijn gevoel ook inderdaad. En voor de bedragen die je tegenwoordig moet neertellen ga ik dat soort concessies niet doen. :P
twee zones vs 1 zone is inderdaad het verschil.

@Scrtz ik mis inderdaad ook die oplossing, vooral omdat dat ding altijd zo vies is. Had als voorloper een Superb, dan is alles klein :-)

• gastje01
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:55:
[...]

Dat is de parel onder de versnellingsbakken inderdaad. Oorspronkelijk volgens mij van BWM, dat is dan weer jammer :9 .
Je ziet ze voornamelijk in de echt dikke modellen/motoren.
Audi S/RS modellen, bij BMW in de M series, Rolls Royce in de meeste modellen etc.
Ik ken ‘m alleen uit de A6 Competition, maar dat is de bak die ik moet hebben dus. Niet iedere advertentie heeft duidelijk welke bak er onder zit, maar voor zo ver ik nu kan vinden is deze bij de >250PK modellen standaard.

Verder geen grote aandachtspunten die ik kan missen?

• Tylen

Tylen

gastje01 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Ik ken ‘m alleen uit de A6 Competition, maar dat is de bak die ik moet hebben dus. Niet iedere advertentie heeft duidelijk welke bak er onder zit, maar voor zo ver ik nu kan vinden is deze bij de >250PK modellen standaard.

Verder geen grote aandachtspunten die ik kan missen?
De fijnste bak die je kan hebben. Ik heb de quattro uitvoering. (met chippie 330pk nu en 713nm).

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:50

Miesjh

Volgens mij is 8 traps een ZF bak bij Audi.

Vanaf 3.0 TDI/3.0 Benzine als ik het goed heb. Ik weet niet welke bak de TFSI-e heeft. ZF bak kan ook meer koppel hebben.

[Voor 11% gewijzigd door Miesjh op 08-03-2023 13:35]

• gastje01
  • Nu online
Het moet/mag nog een diesel worden, maar dan gaan we meteen voor de snelste uitvoering, niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-)

Voor de rest lijken het redelijk hufter-proof auto’s te zijn gelukkig.

• Scrtz
Fedde schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:48:
[...]

twee zones vs 1 zone is inderdaad het verschil.

@Scrtz ik mis inderdaad ook die oplossing, vooral omdat dat ding altijd zo vies is. Had als voorloper een Superb, dan is alles klein :-)
Haha ja dan al helemaal!!

• Tylen

Tylen

gastje01 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:44:
Het moet/mag nog een diesel worden, maar dan gaan we meteen voor de snelste uitvoering, niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-)

Voor de rest lijken het redelijk hufter-proof auto’s te zijn gelukkig.
Volgens mij is er geen BiTDI bij de A4 Dus de 272pk (standaard, ongechipt) versie is de snelste (ik heb hem nog nooit getopt, maar 279 ging redelijk makkelijk 😂)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:43
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:41:
De ene is een geautomatiseerde variant met dubbele koppelingsplaten (DSG bij VW) zoals je die ongeveer in een handbak zou vinden. De andere is een klassieke automaat met vloeistofkoppeling waarbij de motor olie rond pompt die dan weer de uitgaande aandrijfas rond laat draaien.

• Tylen

Tylen

@gastje01 waar woon je? Je mag wel even proefrijden hoor ;)

• Gonadan

Gonadan

jadjong schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:13:
De ene is een geautomatiseerde variant met dubbele koppelingsplaten (DSG bij VW) zoals je die ongeveer in een handbak zou vinden. De andere is een klassieke automaat met vloeistofkoppeling waarbij de motor olie rond pompt die dan weer de uitgaande aandrijfas rond laat draaien.
De techniek achter de verschillende varianten ken ik wel, één van de redenen waarom ik wel graag S-tronic wil. Maar binnen een gebruikte techniek heb je natuurlijk ook gewoon prettige en minder prettige varianten, ik begrijp dus dat de ZF een erg fijne is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jadjong
  • Laatst online: 06:43
Gonadan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:54:
[...]

De techniek achter de verschillende varianten ken ik wel, één van de redenen waarom ik wel graag S-tronic wil. Maar binnen een gebruikte techniek heb je natuurlijk ook gewoon prettige en minder prettige varianten, ik begrijp dus dat de ZF een erg fijne is.
Ah zo, de ZF8 is inderdaad de minst slechte ouderwetse automaat.

• gastje01
  • Nu online
Tylen schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:58:
@gastje01 waar woon je? Je mag wel even proefrijden hoor ;)
Verkoop je ‘m ook (voor de juiste prijs ;)) als ie bevalt? O-)

• Tylen

Tylen

gastje01 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Verkoop je ‘m ook (voor de juiste prijs ;)) als ie bevalt? O-)
Alles is te koop ;). Maar ik weet je budget en daar gaan we niet uitkomen ;)

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:10

fynrd1

Fooled by Randomness

Tylen schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 05:42:
[...]

Volgens mij is er geen BiTDI bij de A4 Dus de 272pk (standaard, ongechipt) versie is de snelste (ik heb hem nog nooit getopt, maar 279 ging redelijk makkelijk 😂)
Denk niet dat die nog veel harder loopt. Mijn standaard BiTDi is begrensd op 268, maar als ik kijk naar gechipte varianten rond de 400pk+ is 300 nog steeds een flinke horde. Ik denk dat mijne onbegrensd niet boven de 275 uitkomt?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Tylen

Tylen

fynrd1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Denk niet dat die nog veel harder loopt. Mijn standaard BiTDi is begrensd op 268, maar als ik kijk naar gechipte varianten rond de 400pk+ is 300 nog steeds een flinke horde. Ik denk dat mijne onbegrensd niet boven de 275 uitkomt?
Ja veel harder zal het niet gaan. Denk dat hij ergens rond de 285 wel uit moet komen. Maar dat vind ik niet zo belangrijk, de trap in de rug als je iemand in wilt halen, dat is pas fijn >:)

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:10

fynrd1

Fooled by Randomness

Tylen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Ja veel harder zal het niet gaan. Denk dat hij ergens rond de 285 wel uit moet komen. Maar dat vind ik niet zo belangrijk, de trap in de rug als je iemand in wilt halen, dat is pas fijn >:)
Ja dat is zeker lekker :), maar het went ook wel ergens.. Totdat je een A1 25TFSI als leenauto meekrijgt. :9

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Zijn er hier mensen/ervaringen met een B8 S5 cabrio? Hoe is deze qua betrouwbaarheid? Als ik online kijk naar aankoopgidsen is het vooral een beetje algemeen "motor moet goed lopen en automatische versnellingsbak soepel schakelen" maar dat is niet heel specifiek.

All I had to do was follow the damn train.

• Fedde
  • Nu online
-CJ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:37:
Zijn er hier mensen/ervaringen met een B8 S5 cabrio? Hoe is deze qua betrouwbaarheid? Als ik online kijk naar aankoopgidsen is het vooral een beetje algemeen "motor moet goed lopen en automatische versnellingsbak soepel schakelen" maar dat is niet heel specifiek.
Gezien? YouTube: Audi S5 (B8) aankoopadvies

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Ja, al is die niet heel specifiek. Als ik die video.l mag geloven zijn het betrouwbare auto's, terwijl ik uit mijn omgeving hoor dat de motoren en automaten uit die tijd niet "je van het" zijn bij Audi. Dat gaat niet zozeer specifiek over de S5 maar kan het niet echt met elkaar rijmen.

Heb zelf geen ervaring met VAG dus vandaar.

All I had to do was follow the damn train.

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03 23:33
Hi, ik heb wat advies nodig van (ex) E-Tron rijders. Afgelopen weekend ben ik met de Q8 E-Tron op pad geweest ivm kanshebber als nieuwe lease auto. Ik begreep van de reviews dat de Q8 E-Tron met name onderhuids is vernieuwd (lees: grotere accu's) met wat kleine aanpassingen aan de buitenkant.

Wat is het verbruik in de praktijk bij een E-Tron (100 versus 130 km/h - winter versus zomer)? Ik heb een stuk snelweg (105-110km/h) & stad gereden (+/- totaal afstand 30/40 km) waarbij ik op een verbruik kwam van 22 - 24KwH/100km. Is dit verbruik herkenbaar op lange termijn bij de huidige E-Tron rijders?
Aangezien de nieuwe E-Tron geleverd kan worden met een 106 KW accu. Dat zou betekenen dat ik rond de 440 tot 480km op een lading zou komen. Klopt mijn redenatie?

Wat is tevens jullie ervaring met het infotainment systeem? Het voelt allemaal zeer luxueus van binnen, maar bijv. afgezet ten opzichte van een Model Y vind ik het infotainment niet baanbrekend.

Zijn er nog andere argumenten om voor de Q8 E-Tron te kiezen i.p.v. een Tesla Model Y Performance?

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
charnpo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:10:
Hi, ik heb wat advies nodig van (ex) E-Tron rijders. Afgelopen weekend ben ik met de Q8 E-Tron op pad geweest ivm kanshebber als nieuwe lease auto. Ik begreep van de reviews dat de Q8 E-Tron met name onderhuids is vernieuwd (lees: grotere accu's) met wat kleine aanpassingen aan de buitenkant.

Wat is het verbruik in de praktijk bij een E-Tron (100 versus 130 km/h - winter versus zomer)? Ik heb een stuk snelweg (105-110km/h) & stad gereden (+/- totaal afstand 30/40 km) waarbij ik op een verbruik kwam van 22 - 24KwH/100km. Is dit verbruik herkenbaar op lange termijn bij de huidige E-Tron rijders?
Aangezien de nieuwe E-Tron geleverd kan worden met een 106 KW accu. Dat zou betekenen dat ik rond de 440 tot 480km op een lading zou komen. Klopt mijn redenatie?

Wat is tevens jullie ervaring met het infotainment systeem? Het voelt allemaal zeer luxueus van binnen, maar bijv. afgezet ten opzichte van een Model Y vind ik het infotainment niet baanbrekend.

Zijn er nog andere argumenten om voor de Q8 E-Tron te kiezen i.p.v. een Tesla Model Y Performance?
Mijn verbruik met een 55 ligt gecombineerd in de zomer rond de 30 en winter rond de 40kWh. Dan rij ik niet voorzichtig maar zeker ook niet gek. De facelift is echter geoptimaliseerd.

Infotainment is prima.

Redenen zijn erg persoonlijk.
Alleen al het comfort (luchtvering) zou voor mij een reden zijn. Het is een totaal andere klasse auto. Daarnaast vind ik de Y gewoon echt niet mooi.

Bedenk dat je op lange ritten waarschijnlijk tussen de 80% en 20% gaat rijden dus van je range blijft 60% over. Dat is echter bij iedere EV zo.

[Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 13-03-2023 07:16]

The best is yet to come

• Gonadan

Gonadan

Waarom zijn er zo weinig A4 B9 met dat B&O systeem erin? Veel ASS maar van wat ik begrijp is dat amper beter dan de basis en wil je dan toch wel aanpassen achteraf. Ergens toch wel zonde dat zoiets in zo'n merk niet vanzelf al knap is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:19:
Waarom zijn er zo weinig A4 B9 met dat B&O systeem erin? Veel ASS maar van wat ik begrijp is dat amper beter dan de basis en wil je dan toch wel aanpassen achteraf. Ergens toch wel zonde dat zoiets in zo'n merk niet vanzelf al knap is.
Waar zoek je?

Als je bij germany dealer of bij dammers kijkt hebben ze het eigenlijk allemaal er wel inzitten (ja import uit duitszland, dan wel).

Edit: De A4's bij Dammers momenteel niet. Germany dealer wel.

• Gonadan

Gonadan

Tylen schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Waar zoek je?

Als je bij germany dealer of bij dammers kijkt hebben ze het eigenlijk allemaal er wel inzitten (ja import uit duitszland, dan wel).

Edit: De A4's bij Dammers momenteel niet. Germany dealer wel.
Autotrack. :P

Die van Germany Dealer zijn mij wat te exclusief (lees: duur).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Autotrack. :P

Die van Germany Dealer zijn mij wat te exclusief (lees: duur).
B&O vind je natuurlijk niet in de pauper versies ;)

• GeeMoney
Gonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:19:
Omdat veel mensen dat dus eigenlijk niet kunnen of willen betalen ;) .
Ik zou ook altijd B&O nemen en doorzoeken totdat je er 1 vindt die het wel heeft.

@Gonadan ik zou trouwens import uit Duitsland misschien nog wel prefereren boven een NL bak. De Duitsers hebben ze namelijk 9 van de 10x wel knap uitgevoerd qua opties en als het een beetje meezit is het een auto van een Audi werknemer/dealer geweest. Die roken er niet in, zitten dus vaak bomvol opties en gaan met een max kilometerstand als Audi Plus model naar NL.
Mijn vrouw haar A1 komt uit Duitsland en heeft dus stoelverwarming, climate control, MMI plus, dimmende spiegels, automaat etc. Die waren in NL niet te vinden zonder concessies te moeten doen aan 1 van mijn eisen .

[Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2023 12:54]

• GeeMoney
charnpo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:10:

Mijn gemiddelde verbruik over net geen 110.000km ligt op 25,8kWh/100km .
Daar zitten 4 winters in en 3 zomers. Ik rijd door maar niet altijd 130km/h + maar ook dat is met de Model Y slopend voor je range.
Ik vind de infotainment van Tesla helemaal ruk eerlijk gezegd. Veel zaken zijn helemaal niet intuïtief en zitten achter gekke slides of verborgen knopjes of in meerdere menu's.
De infotainment van Audi doet gewoon wat het moet doen en is duidelijk, daarnaast heeft het ook CarPlay / Android Auto dus mocht de interne navi je eventueel niet bevallen dan kan je dat gebruiken. Op die manier ook altijd Spotify of andere diensten beschikbaar via de data van je mobiel.

Qua comfort; het is een echte reiswagen, daar kan geen Tesla tegenop.
Wil je alleen maar bruut accelereren? Dan kies je de Model Y performance.

Ik stond destijds tussen een Model X en mijn huidige E-tron te twijfelen en heb na proefritten en een Model X voor 3 dagen te leen geen moment spijt gehad dat ik voor de E-tron ben gegaan.
Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:09:
[...]

Mijn verbruik met een 55 ligt gecombineerd in de zomer rond de 30 en winter rond de 40kWh. Dan rij ik niet voorzichtig maar zeker ook niet gek. De facelift is echter geoptimaliseerd.

Infotainment is prima.

Alleen al het comfort (luchtvering) zou voor mij een reden zijn. Het is een totaal andere klasse auto. Daarnaast vind ik de Y gewoon echt niet mooi.

Bedenk dat je op lange ritten waarschijnlijk tussen de 80% en 20% gaat rijden dus van je range blijft 60% over. Dat is echter bij iedere EV zo.
Je vebruik is echt wel abnormaal hoog hoor, je moet heel pittig doorrijden.
Mijn winter verbruik zit rond de 30-32kWh/100km en dan heb ik dus ook af en toe stukken 130km/h maar toegegeven, het gros rijd ik overdag en dus max 107km/h op de teller. Ik ben toch ook wel een doorrijder gezien ik per 40k kilometers nieuwe banden nodig heb :P .

[Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2023 12:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen

Tylen

GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Ik zou ook altijd B&O nemen en doorzoeken totdat je er 1 vindt die het wel heeft.

@Gonadan ik zou trouwens import uit Duitsland misschien nog wel prefereren boven een NL bak. De Duitsers hebben ze namelijk 9 van de 10x wel knap uitgevoerd qua opties en als het een beetje meezit is het een auto van een Audi werknemer/dealer geweest. Die roken er niet in, zitten dus vaak bomvol opties en gaan met een max kilometerstand als Audi Plus model naar NL.
Mijn vrouw haar A1 komt uit Duitsland en heeft dus stoelverwarming, climate control, MMI plus, dimmende spiegels, automaat etc. Die waren in NL niet te vinden zonder concessies te moeten doen aan 1 van mijn eisen .
Mijne komt ook uit duitsland. Ik mag niet zeggen full options, maar hij is het zo goed als ;) (En ook B&O). Volgende komt dus ook weer gewoon uit duitsland. Daar hebben ze veel leukere uitvoeringen.

• Dean Martin
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:49:

[...]

Je vebruik is echt wel abnormaal hoog hoor, je moet heel pittig doorrijden.
Mijn winter verbruik zit rond de 30-32kWh/100km en dan heb ik dus ook af en toe stukken 130km/h maar toegegeven, het gros rijd ik overdag en dus max 107km/h op de teller. Ik ben toch ook wel een doorrijder gezien ik per 40k kilometers nieuwe banden nodig heb :P .
Voor mijn gevoel niet. Zeker niet als ik het vergelijk met mijn ICE rijstijl.
Ik rij wel vaak goed door op de (Duitse) snelweg.

Maar niet-snelweg rij ik met het verkeer mee. Trek soms wat harder op, maar dat is het wel.
Voor mijn gevoel althans.

The best is yet to come

• Gonadan

Gonadan

GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:44:

Heb ik wel over nagedacht maar ik wil op korte termijn een nieuwe hebben dus echt rustig afwachten tot het perfecte model voorbij komt zit er ook niet in.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:17
Welk bouwjaar?

De 4.2 V8 in de S5 is de 32 klepper, deze heeft veel minder problemen met de ketting dan zijn voorganger, de 40 klepper die je bijvoorbeeld in de S4 vindt.

De 3.0 TFSI is een V6 met een Eaton supercharger. Geweldig blok, ik had hem in de A6. Heel makkelijk te kietelen en relatief betrouwbaar. PCV klep moet vaak vervangen worden.
Na 200k km kun je overwegen om de ketting te laten vervangen, die is duur. Waar je op moet letten bij deze blokken is dat de ratel die bij elke start komt, ook direct verdwijnt. Doet hij dat niet, gewoon laten staan.

Bij beide blokken geldt: Elke 60 ~ 80k km een inlaatreiniging doen. Is bij beide blokken ongeveer even duur (600 ~ 800 euro).

K to the KillaZ

• GeeMoney
Gonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Heb ik wel over nagedacht maar ik wil op korte termijn een nieuwe hebben dus echt rustig afwachten tot het perfecte model voorbij komt zit er ook niet in.
Aanbod verschilt soms per dag, wellicht kan de dealer ook al met je meekijkencof weet hij wat er aan gaat komen. De zoektocht naar de A1 van mijn vrouw duurde denk ik 4 weken, toen zat hij ertussen.

Ik ben altijd zeer netjes geholpen door Audi Century in Groningen. Daar komt zowel mijn E-tron als de A1 van mijn vrouw vandaan :). Bellen kost niets.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Net weer lichte discussie gehad bij de dealer, benieuwd naar jullie mening:
Kreeg af en toe een P-storing bij inschakelen parkeer-modus. Aangegeven bij ander onderhoud, zouden ze ff checken.
Bleek een fout in de software te zijn en moesten even nieuwe software in de versnellingsbak schieten.
Kreeg ik wel een rekening van 70 euro voor. Klein bedrag, maar principekwestie.
Mijn argument was: k*t software van audi, audi fixt het op hun kosten. Maar volgens de dealer was dat niet zo.
Auto is btw niet meer in de garantie (2019 model).

Wat vinden jullie hiervan? :) Heel benieuwd of ik nu onredelijk ben, of de dealer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zolang het bij regulier onderhoud blijft is het prima te doen. Zodra je moet gaan repareren dan overstijgen de reparatiekosten al heel snel de dagwaarde van een B8. Hou er rekening mee dat je echt nergens bij kunt en dat gaat heel snel in de uren lopen. Kijk maar eens wat een kettingreparatie of een revisie van een S-Tronic bak kost en of je bereid bent dat te betalen als het stuk gaat. Met algemene adviezen over betrouwbaarheid schiet je weinig op als net bij jouw auto de bak besluit de geest te geven.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

g1n0 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:15:
Net weer lichte discussie gehad bij de dealer, benieuwd naar jullie mening:
Kreeg af en toe een P-storing bij inschakelen parkeer-modus. Aangegeven bij ander onderhoud, zouden ze ff checken.
Bleek een fout in de software te zijn en moesten even nieuwe software in de versnellingsbak schieten.
Kreeg ik wel een rekening van 70 euro voor. Klein bedrag, maar principekwestie.
Mijn argument was: k*t software van audi, audi fixt het op hun kosten. Maar volgens de dealer was dat niet zo.
Auto is btw niet meer in de garantie (2019 model).

Wat vinden jullie hiervan? :) Heel benieuwd of ik nu onredelijk ben, of de dealer.
https://www.audiworld.com/forums/tsb_recall/tsbs

de betaler vervuilt

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03 23:33
Dank voor de reacties @Dean Martin , @GeeMoney!
Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:09:
[...]

Infotainment is prima.

Het verbruik is stevig! Hoever kom je dan op een 100% acculading en is je >40kWh dan aan een snelheid van 130km/h? Met dat verbruik zou ik +/- 260km kunnen doen in de winter, wat in mijn geval net het woon-werkverkeer retour dekt.. Facelift is iets geoptimaliseerd maar zal niet mega veel schelen gok ik.

De luchtvering doet inderdaad z'n werk goed. Wat is jouw ervaring met de integratie van de laadstations? Of gebruik ABRP ipv interne navigatie?
En zijn er verder opties die je zou aanbevelen? De testauto was bijv. uitgevoerd in S-Line interieur, de bijbehorende stoelen zaten erg fijn.
GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:49:
[...]
Mijn gemiddelde verbruik over net geen 110.000km ligt op 25,8kWh/100km .
Daar zitten 4 winters in en 3 zomers. Ik rijd door maar niet altijd 130km/h + maar ook dat is met de Model Y slopend voor je range.
Ik vind de infotainment van Tesla helemaal ruk eerlijk gezegd. Veel zaken zijn helemaal niet intuïtief en zitten achter gekke slides of verborgen knopjes of in meerdere menu's.
De infotainment van Audi doet gewoon wat het moet doen en is duidelijk, daarnaast heeft het ook CarPlay / Android Auto dus mocht de interne navi je eventueel niet bevallen dan kan je dat gebruiken. Op die manier ook altijd Spotify of andere diensten beschikbaar via de data van je mobiel.

Qua comfort; het is een echte reiswagen, daar kan geen Tesla tegenop.
Wil je alleen maar bruut accelereren? Dan kies je de Model Y performance.

Ik stond destijds tussen een Model X en mijn huidige E-tron te twijfelen en heb na proefritten en een Model X voor 3 dagen te leen geen moment spijt gehad dat ik voor de E-tron ben gegaan.
Dat stelt mij al meer gerust! Dan ga je in de zomer richting de 24 en in de winter 32/33?
Model X valt af voor mij, echt achterlijk hoog geprijsd.

Volledig eens dat de E-Tron een echte reiswagen is. Heb je er ook ervaring mee naar bijv. wintersport of zomervakantie? Is dat ook goed te plannen met de interne navigatie of gebruik je ABRP?
Ook hier weer de vraag, zijn er bepaalde opties die je zou aanbevelen?
En hoe zit het met de app? Kan je daar bijv. de auto in programmeren om te verwarmen, ontgrendelen etc? En blijft de app functioneren (bij mijn huidige Mercedes verliep na 3 jaar het pakket waardoor ik plots niet meer via de app bijv. kan voorverwarmen etc, tenzij ik €330 p.j betaal 8)7 )

• Dean Martin
  • Niet online
charnpo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:25:
Dank voor de reacties @Dean Martin , @GeeMoney!

[...]

Het verbruik is stevig! Hoever kom je dan op een 100% acculading en is je >40kWh dan aan een snelheid van 130km/h? Met dat verbruik zou ik +/- 260km kunnen doen in de winter, wat in mijn geval net het woon-werkverkeer retour dekt.. Facelift is iets geoptimaliseerd maar zal niet mega veel schelen gok ik.

De luchtvering doet inderdaad z'n werk goed. Wat is jouw ervaring met de integratie van de laadstations? Of gebruik ABRP ipv interne navigatie?
En zijn er verder opties die je zou aanbevelen? De testauto was bijv. uitgevoerd in S-Line interieur, de bijbehorende stoelen zaten erg fijn.

[...]

Dat stelt mij al meer gerust! Dan ga je in de zomer richting de 24 en in de winter 32/33?
Model X valt af voor mij, echt achterlijk hoog geprijsd.

Volledig eens dat de E-Tron een echte reiswagen is. Heb je er ook ervaring mee naar bijv. wintersport of zomervakantie? Is dat ook goed te plannen met de interne navigatie of gebruik je ABRP?
Ook hier weer de vraag, zijn er bepaalde opties die je zou aanbevelen?
En hoe zit het met de app? Kan je daar bijv. de auto in programmeren om te verwarmen, ontgrendelen etc? En blijft de app functioneren (bij mijn huidige Mercedes verliep na 3 jaar het pakket waardoor ik plots niet meer via de app bijv. kan voorverwarmen etc, tenzij ik €330 p.j betaal 8)7 )
Mijn verbruik is wellicht niet representatief ivm hoger(e) snelheden op de autoweg (ook >130} en regelmatig hele korte stukjes met een verbruik van 60/70 kWh/100 wat mee telt in het gemiddelde.

Ritje gister (15 graden, 30km met 50/80/110 kmh) kwam op 28kWh/100 uit.

De app gebruik ik dagelijks voor verwarmen/koelen en werkt prima. Nooit storing gehad.

De ingebouwde navi gebruik ik niet. De routes met laadstations zijn niet logisch en je kunt ook niet filteren op aanbieders/snelwegstations etc. ABRP werkt via CarPlay goed.

Ik heb moeite met EV's in het algemeen. Het laden/zoeken naar stations/hopen dat ze werken/en het stevige verbruik bij mij vind ik best gedoe. Qua auto is de E-tron perfect.

Opties (al dan niet standaard) die ik niet zou willen missen:
- Matrix led
- Elektrische stoelen met geheugen
- Elektrische klep
- Multi interieur verlichting
- ACC
- CarPlay
- Luchtvering
- Stoelverwarming

The best is yet to come

• GeeMoney
@charnpo in de zomer zit ik afhankelijk van de rit tussen de 21 en 25kWh/100km inderdaad.
In de winter rijd ik op een volle accu ongeveer 280km (107 op de cruise) en in de zomer is dat op een volle accu 350km.En dan heb ik ook nog 21 inch normale velgen en geen aero velgen en normale spiegels.

Aangezien de nieuwe Q8 E-tron ongeveer 7% zuiniger is en een 18% grotere accu heeft kom je dus minstens 25% netto verder dan mijn cijfers.

In de winter is dus 340km zeer goed te doen met de nieuwe Q8 E-tron en in de zomer tik je de 400km wel aan hoor.

Wellicht ben ik niet helemaal de juiste persoon voor de opties maar ik ga er altijd redelijk vol in:

Matrix led + dynamische knipper
S-line in- en exterieur
Zwart optiek pakket
Ambiance verlichting plus (meerdere kleuren)
MMI Plus
CarPlay
Stoelverwarming en volledig elektrisch instelbaar beide voorstoelen
Half leer
Panorama dak
Bang & Olufsen audio
Keyless entry
Audi Phone Box
Assistent Tour
Assistent City
Getinte ruiten
360 graden camera

Mocht mij nog meer te binnen schieten laat ik het weten.

PS. ik gebruik altijd de interne navigatie maar kom niet vaak in het buitenland.
Het is inderdaad zo dat je geen voorkeur in kan stellen maar op de ritten dat ik het nodig heb gehad leide hij mij gewoon naar een snellader op de route.
En ook na 3 jaar zal je bij Audi het abbo moeten verlengen om de auto remote te kunnen voorverwarmen en op slot te kunnen doen bijvoorbeeld. Uit mijn hoofd is dat €100,- per jaar.
Als je de interne navigatie ook inclusief 3D en live-traffic wilt dan moet je die ook na 3 jaar verlengen en dat kost ook iets van €120,- per jaar.

[Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 19:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 12:28
Als ik dit zo lees ben ik toch weer blij dat ik recentelijk mijn Peugeot 208e heb ingeruild voor een Audi TT :+

In principe geen problemen met laden gehad, thuis en op kantoor stekkeren maar toch geregeld dat je rekening moet houden met laden en vaak bezig bent met wat is mijn verbruik nu precies. Op zich helemaal niet erg, maar toch wel weer lekker als je even het gas in kan trappen zonder te hoeven nadenken 😅

Over de TT niets dan goeds, wat een heerlijk fijne auto overigens, en het motor geluid miste ik toch wel eigenlijk. Wel de achter ruiten laten tinten, en een chip voor nog 50 pk klinkt ook erg aanlokkelijk :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
@Dean Martin ik heb ook een oplossing voor je verbruik “probleem” :+

Alle toeters en bellen gingen af, van los wiel tot 4-wiel aandrijving probleem en alles daartussen in.
Ik krijg bericht zsm.

[Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2023 14:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:47:
@Dean Martin ik heb ook een oplossing voor je verbruik “probleem” :+
[Afbeelding]

Alle toeters en bellen gingen af, van los wiel tot 4-wiel aandrijving probleem en alles daartussen in.
Ik krijg bericht zsm.
Damn! We hebben trouwens precies dezelfde zo te zien.

Succes!

The best is yet to come

• GeeMoney
Dean Martin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Damn! We hebben trouwens precies dezelfde zo te zien.

Succes!
Diagnose is binnen.
Voorste elektromotor is naar de knoppen.
Vervanging (garantie) €6000,- maar dat is nog niet het ergste. Ding is niet op voorraad dus levering kan enkele weken duren en dan moet hij er nog onder (1,5 dag werk). Ze durven geen datum te noemen voorlopig wanneer hij weer terug komt.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

:X garantie?

de betaler vervuilt

• Dean Martin
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Diagnose is binnen.
Voorste elektromotor is naar de knoppen.
Vervanging (garantie) €6000,- maar dat is nog niet het ergste. Ding is niet op voorraad dus levering kan enkele weken duren en dan moet hij er nog onder (1,5 dag werk). Ze durven geen datum te noemen voorlopig wanneer hij weer terug komt.
Shit!! Hoe kan 't?
Wel een vervanger?

The best is yet to come

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
Dean Martin schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Shit!! Hoe kan 't?
Wel een vervanger?
Schijnt vaker voor te komen, er is mogelijk iets met een bepaalde batch. Duitse forums hebben ook wat klachten omtrent de elektromotors.
Wel een vervanger tot nu toe voor 2 weken maar ik gok dat dat niet genoeg gaat zijn. Daarna even met ze in overleg ik heb de luxe zelf ook nog auto’s te hebben in mijn wagenpark dus ik wil ze ook niet onnodig op veel kosten jagen.

• Dean Martin
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:45:
[...]

Schijnt vaker voor te komen, er is mogelijk iets met een bepaalde batch. Duitse forums hebben ook wat klachten omtrent de elektromotors.
Wel een vervanger tot nu toe voor 2 weken maar ik gok dat dat niet genoeg gaat zijn. Daarna even met ze in overleg ik heb de luxe zelf ook nog auto’s te hebben in mijn wagenpark dus ik wil ze ook niet onnodig op veel kosten jagen.
Nu ben ik wel benieuwd naar de rest >:) O+

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 126 127 128 Laatste

Let op:
Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee