Zal morgen ff kijkenGonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:56:
[...]
Oh dat zou top zijn. Zou je het ook kunnen opmeten? Op vakantie neem ik altijd een bepaald formaat tassen/kratten mee en het zou top zijn als dat nog past. Net als m'n fietsendrager, die leg ik nu ook vaak achterin en die is best lomp.
Brodit, of als je een iPhone hebt iets met Magsafe, dat werkt nog het allerbeste imo. Magnetisch + oplaadfunctie in een.Simonwitlof schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:08:
Heeft er iemand ervaring met een goede telefoon houder voor in de auto? En misschien een aanrader?
Groot gemis is dat vind ik, vooral JUIST omdat die laadkabels nu ALTIJD in de weg liggen imo. (Golf 8 GTE hier).Fedde schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:55:
[...]
Ik heb een A3 PHEV (8Y, 45 TFSIE). Ruimte is alleen kleiner omdat je niks onder de dubbele vloer hebt. Kan je morgen wel een foto PB'en als je wilt?
Ik ben voorzichtig in de markt voor een Audi A4 B9 Avant Diesel met de juiste opties. Vanwege het comfort zou ik graag een V6 nemen, maar ik twijfel nog een beetje tussen de verschillende uitvoeringen. De standaard 3.0 TDI komt met een 7 traps automaat en de 3.0 BiTDI met een 8 traps. Nu ken ik dat laatste blok alleen uit een A6 competition waar deze met zo’n 40 PK meer geleverd is. Zeer prettig, maar ik denk het extra vermogen niet per se nodig te hebben.
Zijn er specifiek voors of tegens voor beide motoren en bijbehorende versnellingsbakken? Gebruik is 99% snelweg, lijkt me qua verbruik geen enorm verschil te maken, ik ben vooral opzoek naar aandachtspunten of onderhoudsgevoeligheid.
Budget is 25-30k, in die range kan ik voor beide modellen af en toe wel een model vinden dat me aanstaat.
Zijn er specifiek voors of tegens voor beide motoren en bijbehorende versnellingsbakken? Gebruik is 99% snelweg, lijkt me qua verbruik geen enorm verschil te maken, ik ben vooral opzoek naar aandachtspunten of onderhoudsgevoeligheid.
Budget is 25-30k, in die range kan ik voor beide modellen af en toe wel een model vinden dat me aanstaat.
Ik heb een B9 met de 3.0 TDI erin. En heb toch echt een 8 traps automaat (ZF) erin.gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:27:
Ik ben voorzichtig in de markt voor een Audi A4 B9 Avant Diesel met de juiste opties. Vanwege het comfort zou ik graag een V6 nemen, maar ik twijfel nog een beetje tussen de verschillende uitvoeringen. De standaard 3.0 TDI komt met een 7 traps automaat en de 3.0 BiTDI met een 8 traps. Nu ken ik dat laatste blok alleen uit een A6 competition waar deze met zo’n 40 PK meer geleverd is. Zeer prettig, maar ik denk het extra vermogen niet per se nodig te hebben.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Van welk jaar? Ik heb er nog geen voorbij zien komen (binnen mijn budget) die aan mijn wensen voldeed qua opties met een 8 traps. Collega rijdt een zelfde A4 (uit m’n hoofd 2018 of 2018) met de ‘normale’ 3.0 en die heeft volgens mij ook 7 traps, ik was daarom in de veronderstelling dat dit standaard was.Tylen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:
[...]
Ik heb een B9 met de 3.0 TDI erin. En heb toch echt een 8 traps automaat (ZF) erin.
2017. De 272pk versie Echt een heerlijke auto.gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:58:
[...]
Van welk jaar? Ik heb er nog geen voorbij zien komen (binnen mijn budget) die aan mijn wensen voldeed qua opties met een 8 traps. Collega rijdt een zelfde A4 (uit m’n hoofd 2018 of 2018) met de ‘normale’ 3.0 en die heeft volgens mij ook 7 traps, ik was daarom in de veronderstelling dat dit standaard was.
Oeh, B9 fans, dat is ook een optie. Weten jullie het verschil tussen deze twee bedieningen? Is dat iets met jaargang of is het echt een ander klimaatsysteem (één zone ipv twee of zo?)?
![]() | ![]() |
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Airco vs clima geloof ik.Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:17:
Oeh, B9 fans, dat is ook een optie. Weten jullie het verschil tussen deze twee bedieningen? Is dat iets met jaargang of is het echt een ander klimaatsysteem (één zone ipv of zo?)?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ze hebben beiden een temperatuurinstelling, dus ik ga er vanuit dat ze beiden 'climate' doen.
Althans, ik beschouw het verschil tussen airco en climate control zo dat de eerste alleen kan koelen en de tweede slim genoeg is om te bepalen wanneer hij moet koelen en wanneer niet (of zelfs verwarmen).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sowieso is het verschil 1 zone vs 2 (3) zones.Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:46:
[...]
Ze hebben beiden een temperatuurinstelling, dus ik ga er vanuit dat ze beiden 'climate' doen.
Althans, ik beschouw het verschil tussen airco en climate control zo dat de eerste alleen kan koelen en de tweede slim genoeg is om te bepalen wanneer hij moet koelen en wanneer niet (of zelfs verwarmen).
Ook een B9 3.0 TDI gehad met 8 traps ZF. Mis deze nog dagelijks vergeleken met de S-tronic.Tylen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:
[...]
Ik heb een B9 met de 3.0 TDI erin. En heb toch echt een 8 traps automaat (ZF) erin.
Xbox Live: Miesjh NL
Wat is die ZF voor bak dan? Bij mijn weten zijn die s-tronics juist wel lekker, is die ZF nog fijner?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zat ook te kijken naar een A5, maar ik zal er nooit een nemen met dat rechter systeem. Zal misschien goed werken, echter ziet het eruit alsof het uit een auto komt die is gebouwd in 2000.Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:17:
Oeh, B9 fans, dat is ook een optie. Weten jullie het verschil tussen deze twee bedieningen? Is dat iets met jaargang of is het echt een ander klimaatsysteem (één zone ipv twee of zo?)?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Haha dat is mijn gevoel ook inderdaad. En voor de bedragen die je tegenwoordig moet neertellen ga ik dat soort concessies niet doen.NotSoSteady schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:51:
[...]
Zat ook te kijken naar een A5, maar ik zal er nooit een nemen met dat rechter systeem. Zal misschien goed werken, echter ziet het eruit alsof het uit een auto komt die is gebouwd in 2000.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is de parel onder de versnellingsbakken inderdaad. Oorspronkelijk volgens mij van BWM, dat is dan weer jammerGonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:41:
Wat is die ZF voor bak dan? Bij mijn weten zijn die s-tronics juist wel lekker, is die ZF nog fijner?
Je ziet ze voornamelijk in de echt dikke modellen/motoren.
Audi S/RS modellen, bij BMW in de M series, Rolls Royce in de meeste modellen etc.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 07-03-2023 23:56 ]
twee zones vs 1 zone is inderdaad het verschil.Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:52:
[...]
Haha dat is mijn gevoel ook inderdaad. En voor de bedragen die je tegenwoordig moet neertellen ga ik dat soort concessies niet doen.
@Scrtz ik mis inderdaad ook die oplossing, vooral omdat dat ding altijd zo vies is. Had als voorloper een Superb, dan is alles klein :-)
Ik ken ‘m alleen uit de A6 Competition, maar dat is de bak die ik moet hebben dus. Niet iedere advertentie heeft duidelijk welke bak er onder zit, maar voor zo ver ik nu kan vinden is deze bij de >250PK modellen standaard.GeeMoney schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:55:
[...]
Dat is de parel onder de versnellingsbakken inderdaad. Oorspronkelijk volgens mij van BWM, dat is dan weer jammer.
Audi S/RS modellen, bij BMW in de M series, Rolls Royce in de meeste modellen etc.
Verder geen grote aandachtspunten die ik kan missen?
De fijnste bak die je kan hebben. Ik heb de quattro uitvoering. (met chippie 330pk nu en 713nm).gastje01 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:11:
[...]
Ik ken ‘m alleen uit de A6 Competition, maar dat is de bak die ik moet hebben dus. Niet iedere advertentie heeft duidelijk welke bak er onder zit, maar voor zo ver ik nu kan vinden is deze bij de >250PK modellen standaard.
Verder geen grote aandachtspunten die ik kan missen?
Volgens mij is 8 traps een ZF bak bij Audi.
Vanaf 3.0 TDI/3.0 Benzine als ik het goed heb. Ik weet niet welke bak de TFSI-e heeft. ZF bak kan ook meer koppel hebben.
Vanaf 3.0 TDI/3.0 Benzine als ik het goed heb. Ik weet niet welke bak de TFSI-e heeft. ZF bak kan ook meer koppel hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Miesjh op 08-03-2023 13:35 ]
Xbox Live: Miesjh NL
Het moet/mag nog een diesel worden, maar dan gaan we meteen voor de snelste uitvoering, niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-)
Voor de rest lijken het redelijk hufter-proof auto’s te zijn gelukkig.
Haha ja dan al helemaal!!Fedde schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:48:
[...]
twee zones vs 1 zone is inderdaad het verschil.
@Scrtz ik mis inderdaad ook die oplossing, vooral omdat dat ding altijd zo vies is. Had als voorloper een Superb, dan is alles klein :-)
Volgens mij is er geen BiTDI bij de A4 Dus de 272pk (standaard, ongechipt) versie is de snelste (ik heb hem nog nooit getopt, maar 279 ging redelijk makkelijk 😂)gastje01 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:44:
Het moet/mag nog een diesel worden, maar dan gaan we meteen voor de snelste uitvoering, niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-)
De ene is een geautomatiseerde variant met dubbele koppelingsplaten (DSG bij VW) zoals je die ongeveer in een handbak zou vinden. De andere is een klassieke automaat met vloeistofkoppeling waarbij de motor olie rond pompt die dan weer de uitgaande aandrijfas rond laat draaien.Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:41:
@gastje01 waar woon je? Je mag wel even proefrijden hoor
De techniek achter de verschillende varianten ken ik wel, één van de redenen waarom ik wel graag S-tronic wil. Maar binnen een gebruikte techniek heb je natuurlijk ook gewoon prettige en minder prettige varianten, ik begrijp dus dat de ZF een erg fijne is.jadjong schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:13:
De ene is een geautomatiseerde variant met dubbele koppelingsplaten (DSG bij VW) zoals je die ongeveer in een handbak zou vinden. De andere is een klassieke automaat met vloeistofkoppeling waarbij de motor olie rond pompt die dan weer de uitgaande aandrijfas rond laat draaien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah zo, de ZF8 is inderdaad de minst slechte ouderwetse automaat.Gonadan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:54:
[...]
De techniek achter de verschillende varianten ken ik wel, één van de redenen waarom ik wel graag S-tronic wil. Maar binnen een gebruikte techniek heb je natuurlijk ook gewoon prettige en minder prettige varianten, ik begrijp dus dat de ZF een erg fijne is.
Verkoop je ‘m ook (voor de juiste prijsTylen schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:58:
@gastje01 waar woon je? Je mag wel even proefrijden hoor

Alles is te koopgastje01 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:32:
[...]
Verkoop je ‘m ook (voor de juiste prijs) als ie bevalt?
Denk niet dat die nog veel harder loopt. Mijn standaard BiTDi is begrensd op 268, maar als ik kijk naar gechipte varianten rond de 400pk+ is 300 nog steeds een flinke horde. Ik denk dat mijne onbegrensd niet boven de 275 uitkomt?Tylen schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 05:42:
[...]
Volgens mij is er geen BiTDI bij de A4 Dus de 272pk (standaard, ongechipt) versie is de snelste (ik heb hem nog nooit getopt, maar 279 ging redelijk makkelijk 😂)
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Ja veel harder zal het niet gaan. Denk dat hij ergens rond de 285 wel uit moet komen. Maar dat vind ik niet zo belangrijk, de trap in de rug als je iemand in wilt halen, dat is pas fijnfynrd1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Denk niet dat die nog veel harder loopt. Mijn standaard BiTDi is begrensd op 268, maar als ik kijk naar gechipte varianten rond de 400pk+ is 300 nog steeds een flinke horde. Ik denk dat mijne onbegrensd niet boven de 275 uitkomt?
Ja dat is zeker lekkerTylen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Ja veel harder zal het niet gaan. Denk dat hij ergens rond de 285 wel uit moet komen. Maar dat vind ik niet zo belangrijk, de trap in de rug als je iemand in wilt halen, dat is pas fijn
Zijn er hier mensen/ervaringen met een B8 S5 cabrio? Hoe is deze qua betrouwbaarheid? Als ik online kijk naar aankoopgidsen is het vooral een beetje algemeen "motor moet goed lopen en automatische versnellingsbak soepel schakelen" maar dat is niet heel specifiek.
All I had to do was follow the damn train.
Gezien? YouTube: Audi S5 (B8) aankoopadvies-CJ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:37:
Zijn er hier mensen/ervaringen met een B8 S5 cabrio? Hoe is deze qua betrouwbaarheid? Als ik online kijk naar aankoopgidsen is het vooral een beetje algemeen "motor moet goed lopen en automatische versnellingsbak soepel schakelen" maar dat is niet heel specifiek.
Ja, al is die niet heel specifiek. Als ik die video.l mag geloven zijn het betrouwbare auto's, terwijl ik uit mijn omgeving hoor dat de motoren en automaten uit die tijd niet "je van het" zijn bij Audi. Dat gaat niet zozeer specifiek over de S5 maar kan het niet echt met elkaar rijmen.
Heb zelf geen ervaring met VAG dus vandaar.
All I had to do was follow the damn train.
Hi, ik heb wat advies nodig van (ex) E-Tron rijders. Afgelopen weekend ben ik met de Q8 E-Tron op pad geweest ivm kanshebber als nieuwe lease auto. Ik begreep van de reviews dat de Q8 E-Tron met name onderhuids is vernieuwd (lees: grotere accu's) met wat kleine aanpassingen aan de buitenkant.
Wat is het verbruik in de praktijk bij een E-Tron (100 versus 130 km/h - winter versus zomer)? Ik heb een stuk snelweg (105-110km/h) & stad gereden (+/- totaal afstand 30/40 km) waarbij ik op een verbruik kwam van 22 - 24KwH/100km. Is dit verbruik herkenbaar op lange termijn bij de huidige E-Tron rijders?
Aangezien de nieuwe E-Tron geleverd kan worden met een 106 KW accu. Dat zou betekenen dat ik rond de 440 tot 480km op een lading zou komen. Klopt mijn redenatie?
Wat is tevens jullie ervaring met het infotainment systeem? Het voelt allemaal zeer luxueus van binnen, maar bijv. afgezet ten opzichte van een Model Y vind ik het infotainment niet baanbrekend.
Zijn er nog andere argumenten om voor de Q8 E-Tron te kiezen i.p.v. een Tesla Model Y Performance?
Wat is het verbruik in de praktijk bij een E-Tron (100 versus 130 km/h - winter versus zomer)? Ik heb een stuk snelweg (105-110km/h) & stad gereden (+/- totaal afstand 30/40 km) waarbij ik op een verbruik kwam van 22 - 24KwH/100km. Is dit verbruik herkenbaar op lange termijn bij de huidige E-Tron rijders?
Aangezien de nieuwe E-Tron geleverd kan worden met een 106 KW accu. Dat zou betekenen dat ik rond de 440 tot 480km op een lading zou komen. Klopt mijn redenatie?
Wat is tevens jullie ervaring met het infotainment systeem? Het voelt allemaal zeer luxueus van binnen, maar bijv. afgezet ten opzichte van een Model Y vind ik het infotainment niet baanbrekend.
Zijn er nog andere argumenten om voor de Q8 E-Tron te kiezen i.p.v. een Tesla Model Y Performance?
Mijn verbruik met een 55 ligt gecombineerd in de zomer rond de 30 en winter rond de 40kWh. Dan rij ik niet voorzichtig maar zeker ook niet gek. De facelift is echter geoptimaliseerd.charnpo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:10:
Hi, ik heb wat advies nodig van (ex) E-Tron rijders. Afgelopen weekend ben ik met de Q8 E-Tron op pad geweest ivm kanshebber als nieuwe lease auto. Ik begreep van de reviews dat de Q8 E-Tron met name onderhuids is vernieuwd (lees: grotere accu's) met wat kleine aanpassingen aan de buitenkant.
Infotainment is prima.
Redenen zijn erg persoonlijk.
Alleen al het comfort (luchtvering) zou voor mij een reden zijn. Het is een totaal andere klasse auto. Daarnaast vind ik de Y gewoon echt niet mooi.
Bedenk dat je op lange ritten waarschijnlijk tussen de 80% en 20% gaat rijden dus van je range blijft 60% over. Dat is echter bij iedere EV zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 13-03-2023 07:16 ]
The best is yet to come
Waarom zijn er zo weinig A4 B9 met dat B&O systeem erin? Veel ASS maar van wat ik begrijp is dat amper beter dan de basis en wil je dan toch wel aanpassen achteraf. Ergens toch wel zonde dat zoiets in zo'n merk niet vanzelf al knap is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waar zoek je?Gonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:19:
Waarom zijn er zo weinig A4 B9 met dat B&O systeem erin? Veel ASS maar van wat ik begrijp is dat amper beter dan de basis en wil je dan toch wel aanpassen achteraf. Ergens toch wel zonde dat zoiets in zo'n merk niet vanzelf al knap is.
Als je bij germany dealer of bij dammers kijkt hebben ze het eigenlijk allemaal er wel inzitten (ja import uit duitszland, dan wel).
Edit: De A4's bij Dammers momenteel niet. Germany dealer wel.
Autotrack.Tylen schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
[...]
Waar zoek je?
Als je bij germany dealer of bij dammers kijkt hebben ze het eigenlijk allemaal er wel inzitten (ja import uit duitszland, dan wel).
Edit: De A4's bij Dammers momenteel niet. Germany dealer wel.
Die van Germany Dealer zijn mij wat te exclusief (lees: duur).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
B&O vind je natuurlijk niet in de pauper versiesGonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:34:
[...]
Autotrack.
Die van Germany Dealer zijn mij wat te exclusief (lees: duur).
Omdat veel mensen dat dus eigenlijk niet kunnen of willen betalenGonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:19:
Ik zou ook altijd B&O nemen en doorzoeken totdat je er 1 vindt die het wel heeft.
@Gonadan ik zou trouwens import uit Duitsland misschien nog wel prefereren boven een NL bak. De Duitsers hebben ze namelijk 9 van de 10x wel knap uitgevoerd qua opties en als het een beetje meezit is het een auto van een Audi werknemer/dealer geweest. Die roken er niet in, zitten dus vaak bomvol opties en gaan met een max kilometerstand als Audi Plus model naar NL.
Mijn vrouw haar A1 komt uit Duitsland en heeft dus stoelverwarming, climate control, MMI plus, dimmende spiegels, automaat etc. Die waren in NL niet te vinden zonder concessies te moeten doen aan 1 van mijn eisen .
[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2023 12:54 ]
Mijn gemiddelde verbruik over net geen 110.000km ligt op 25,8kWh/100km .charnpo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:10:
Daar zitten 4 winters in en 3 zomers. Ik rijd door maar niet altijd 130km/h + maar ook dat is met de Model Y slopend voor je range.
Ik vind de infotainment van Tesla helemaal ruk eerlijk gezegd. Veel zaken zijn helemaal niet intuïtief en zitten achter gekke slides of verborgen knopjes of in meerdere menu's.
De infotainment van Audi doet gewoon wat het moet doen en is duidelijk, daarnaast heeft het ook CarPlay / Android Auto dus mocht de interne navi je eventueel niet bevallen dan kan je dat gebruiken. Op die manier ook altijd Spotify of andere diensten beschikbaar via de data van je mobiel.
Qua comfort; het is een echte reiswagen, daar kan geen Tesla tegenop.
Wil je alleen maar bruut accelereren? Dan kies je de Model Y performance.
Ik stond destijds tussen een Model X en mijn huidige E-tron te twijfelen en heb na proefritten en een Model X voor 3 dagen te leen geen moment spijt gehad dat ik voor de E-tron ben gegaan.
Je vebruik is echt wel abnormaal hoog hoor, je moet heel pittig doorrijden.Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:09:
[...]
Mijn verbruik met een 55 ligt gecombineerd in de zomer rond de 30 en winter rond de 40kWh. Dan rij ik niet voorzichtig maar zeker ook niet gek. De facelift is echter geoptimaliseerd.
Infotainment is prima.
Alleen al het comfort (luchtvering) zou voor mij een reden zijn. Het is een totaal andere klasse auto. Daarnaast vind ik de Y gewoon echt niet mooi.
Bedenk dat je op lange ritten waarschijnlijk tussen de 80% en 20% gaat rijden dus van je range blijft 60% over. Dat is echter bij iedere EV zo.
Mijn winter verbruik zit rond de 30-32kWh/100km en dan heb ik dus ook af en toe stukken 130km/h maar toegegeven, het gros rijd ik overdag en dus max 107km/h op de teller. Ik ben toch ook wel een doorrijder gezien ik per 40k kilometers nieuwe banden nodig heb
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2023 12:51 ]
Mijne komt ook uit duitsland. Ik mag niet zeggen full options, maar hij is het zo goed alsGeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:44:
[...]
Omdat veel mensen dat dus eigenlijk niet kunnen of willen betalen.
Ik zou ook altijd B&O nemen en doorzoeken totdat je er 1 vindt die het wel heeft.
@Gonadan ik zou trouwens import uit Duitsland misschien nog wel prefereren boven een NL bak. De Duitsers hebben ze namelijk 9 van de 10x wel knap uitgevoerd qua opties en als het een beetje meezit is het een auto van een Audi werknemer/dealer geweest. Die roken er niet in, zitten dus vaak bomvol opties en gaan met een max kilometerstand als Audi Plus model naar NL.
Mijn vrouw haar A1 komt uit Duitsland en heeft dus stoelverwarming, climate control, MMI plus, dimmende spiegels, automaat etc. Die waren in NL niet te vinden zonder concessies te moeten doen aan 1 van mijn eisen .
Voor mijn gevoel niet. Zeker niet als ik het vergelijk met mijn ICE rijstijl.GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:49:
[...]
Je vebruik is echt wel abnormaal hoog hoor, je moet heel pittig doorrijden.
Mijn winter verbruik zit rond de 30-32kWh/100km en dan heb ik dus ook af en toe stukken 130km/h maar toegegeven, het gros rijd ik overdag en dus max 107km/h op de teller. Ik ben toch ook wel een doorrijder gezien ik per 40k kilometers nieuwe banden nodig heb.
Ik rij wel vaak goed door op de (Duitse) snelweg.
Maar niet-snelweg rij ik met het verkeer mee. Trek soms wat harder op, maar dat is het wel.
Voor mijn gevoel althans.
The best is yet to come
Heb ik wel over nagedacht maar ik wil op korte termijn een nieuwe hebben dus echt rustig afwachten tot het perfecte model voorbij komt zit er ook niet in.GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:44:
Omdat veel mensen dat dus eigenlijk niet kunnen of willen betalen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Welk bouwjaar?-CJ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:37:
De 4.2 V8 in de S5 is de 32 klepper, deze heeft veel minder problemen met de ketting dan zijn voorganger, de 40 klepper die je bijvoorbeeld in de S4 vindt.
De 3.0 TFSI is een V6 met een Eaton supercharger. Geweldig blok, ik had hem in de A6. Heel makkelijk te kietelen en relatief betrouwbaar. PCV klep moet vaak vervangen worden.
Na 200k km kun je overwegen om de ketting te laten vervangen, die is duur. Waar je op moet letten bij deze blokken is dat de ratel die bij elke start komt, ook direct verdwijnt. Doet hij dat niet, gewoon laten staan.
Bij beide blokken geldt: Elke 60 ~ 80k km een inlaatreiniging doen. Is bij beide blokken ongeveer even duur (600 ~ 800 euro).
K to the KillaZ
Aanbod verschilt soms per dag, wellicht kan de dealer ook al met je meekijkencof weet hij wat er aan gaat komen. De zoektocht naar de A1 van mijn vrouw duurde denk ik 4 weken, toen zat hij ertussen.Gonadan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:20:
[...]
Heb ik wel over nagedacht maar ik wil op korte termijn een nieuwe hebben dus echt rustig afwachten tot het perfecte model voorbij komt zit er ook niet in.
Ik ben altijd zeer netjes geholpen door Audi Century in Groningen. Daar komt zowel mijn E-tron als de A1 van mijn vrouw vandaan
Net weer lichte discussie gehad bij de dealer, benieuwd naar jullie mening:
Kreeg af en toe een P-storing bij inschakelen parkeer-modus. Aangegeven bij ander onderhoud, zouden ze ff checken.
Bleek een fout in de software te zijn en moesten even nieuwe software in de versnellingsbak schieten.
Kreeg ik wel een rekening van 70 euro voor. Klein bedrag, maar principekwestie.
Mijn argument was: k*t software van audi, audi fixt het op hun kosten. Maar volgens de dealer was dat niet zo.
Auto is btw niet meer in de garantie (2019 model).
Wat vinden jullie hiervan?
Heel benieuwd of ik nu onredelijk ben, of de dealer.
Kreeg af en toe een P-storing bij inschakelen parkeer-modus. Aangegeven bij ander onderhoud, zouden ze ff checken.
Bleek een fout in de software te zijn en moesten even nieuwe software in de versnellingsbak schieten.
Mijn argument was: k*t software van audi, audi fixt het op hun kosten. Maar volgens de dealer was dat niet zo.
Wat vinden jullie hiervan?
Zolang het bij regulier onderhoud blijft is het prima te doen. Zodra je moet gaan repareren dan overstijgen de reparatiekosten al heel snel de dagwaarde van een B8. Hou er rekening mee dat je echt nergens bij kunt en dat gaat heel snel in de uren lopen. Kijk maar eens wat een kettingreparatie of een revisie van een S-Tronic bak kost en of je bereid bent dat te betalen als het stuk gaat. Met algemene adviezen over betrouwbaarheid schiet je weinig op als net bij jouw auto de bak besluit de geest te geven.-CJ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:37:
de betaler vervuilt
https://www.audiworld.com/forums/tsb_recall/tsbsg1n0 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:15:
Net weer lichte discussie gehad bij de dealer, benieuwd naar jullie mening:
Wat vinden jullie hiervan?Heel benieuwd of ik nu onredelijk ben, of de dealer.
de betaler vervuilt
Dank voor de reacties @Dean Martin , @GeeMoney!
De luchtvering doet inderdaad z'n werk goed. Wat is jouw ervaring met de integratie van de laadstations? Of gebruik ABRP ipv interne navigatie?
En zijn er verder opties die je zou aanbevelen? De testauto was bijv. uitgevoerd in S-Line interieur, de bijbehorende stoelen zaten erg fijn.
Model X valt af voor mij, echt achterlijk hoog geprijsd.
Volledig eens dat de E-Tron een echte reiswagen is. Heb je er ook ervaring mee naar bijv. wintersport of zomervakantie? Is dat ook goed te plannen met de interne navigatie of gebruik je ABRP?
Ook hier weer de vraag, zijn er bepaalde opties die je zou aanbevelen?
En hoe zit het met de app? Kan je daar bijv. de auto in programmeren om te verwarmen, ontgrendelen etc? En blijft de app functioneren (bij mijn huidige Mercedes verliep na 3 jaar het pakket waardoor ik plots niet meer via de app bijv. kan voorverwarmen etc, tenzij ik €330 p.j betaal
)
Het verbruik is stevig! Hoever kom je dan op een 100% acculading en is je >40kWh dan aan een snelheid van 130km/h? Met dat verbruik zou ik +/- 260km kunnen doen in de winter, wat in mijn geval net het woon-werkverkeer retour dekt.. Facelift is iets geoptimaliseerd maar zal niet mega veel schelen gok ik.Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:09:
[...]
Mijn verbruik met een 55 ligt gecombineerd in de zomer rond de 30 en winter rond de 40kWh. Dan rij ik niet voorzichtig maar zeker ook niet gek. De facelift is echter geoptimaliseerd.
Infotainment is prima.
De luchtvering doet inderdaad z'n werk goed. Wat is jouw ervaring met de integratie van de laadstations? Of gebruik ABRP ipv interne navigatie?
En zijn er verder opties die je zou aanbevelen? De testauto was bijv. uitgevoerd in S-Line interieur, de bijbehorende stoelen zaten erg fijn.
Dat stelt mij al meer gerust! Dan ga je in de zomer richting de 24 en in de winter 32/33?GeeMoney schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:49:
[...]
Mijn gemiddelde verbruik over net geen 110.000km ligt op 25,8kWh/100km .
Daar zitten 4 winters in en 3 zomers. Ik rijd door maar niet altijd 130km/h + maar ook dat is met de Model Y slopend voor je range.
Ik vind de infotainment van Tesla helemaal ruk eerlijk gezegd. Veel zaken zijn helemaal niet intuïtief en zitten achter gekke slides of verborgen knopjes of in meerdere menu's.
De infotainment van Audi doet gewoon wat het moet doen en is duidelijk, daarnaast heeft het ook CarPlay / Android Auto dus mocht de interne navi je eventueel niet bevallen dan kan je dat gebruiken. Op die manier ook altijd Spotify of andere diensten beschikbaar via de data van je mobiel.
Qua comfort; het is een echte reiswagen, daar kan geen Tesla tegenop.
Wil je alleen maar bruut accelereren? Dan kies je de Model Y performance.
Ik stond destijds tussen een Model X en mijn huidige E-tron te twijfelen en heb na proefritten en een Model X voor 3 dagen te leen geen moment spijt gehad dat ik voor de E-tron ben gegaan.
Volledig eens dat de E-Tron een echte reiswagen is. Heb je er ook ervaring mee naar bijv. wintersport of zomervakantie? Is dat ook goed te plannen met de interne navigatie of gebruik je ABRP?
En hoe zit het met de app? Kan je daar bijv. de auto in programmeren om te verwarmen, ontgrendelen etc? En blijft de app functioneren (bij mijn huidige Mercedes verliep na 3 jaar het pakket waardoor ik plots niet meer via de app bijv. kan voorverwarmen etc, tenzij ik €330 p.j betaal

Mijn verbruik is wellicht niet representatief ivm hoger(e) snelheden op de autoweg (ook >130} en regelmatig hele korte stukjes met een verbruik van 60/70 kWh/100 wat mee telt in het gemiddelde.charnpo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:25:
Dank voor de reacties @Dean Martin , @GeeMoney!
[...]
Het verbruik is stevig! Hoever kom je dan op een 100% acculading en is je >40kWh dan aan een snelheid van 130km/h? Met dat verbruik zou ik +/- 260km kunnen doen in de winter, wat in mijn geval net het woon-werkverkeer retour dekt.. Facelift is iets geoptimaliseerd maar zal niet mega veel schelen gok ik.
[...]
Dat stelt mij al meer gerust! Dan ga je in de zomer richting de 24 en in de winter 32/33?
En hoe zit het met de app? Kan je daar bijv. de auto in programmeren om te verwarmen, ontgrendelen etc? En blijft de app functioneren (bij mijn huidige Mercedes verliep na 3 jaar het pakket waardoor ik plots niet meer via de app bijv. kan voorverwarmen etc, tenzij ik €330 p.j betaal)
Ritje gister (15 graden, 30km met 50/80/110 kmh) kwam op 28kWh/100 uit.
De app gebruik ik dagelijks voor verwarmen/koelen en werkt prima. Nooit storing gehad.
De ingebouwde navi gebruik ik niet. De routes met laadstations zijn niet logisch en je kunt ook niet filteren op aanbieders/snelwegstations etc. ABRP werkt via CarPlay goed.
Ik heb moeite met EV's in het algemeen. Het laden/zoeken naar stations/hopen dat ze werken/en het stevige verbruik bij mij vind ik best gedoe. Qua auto is de E-tron perfect.
Opties (al dan niet standaard) die ik niet zou willen missen:
- Matrix led
- Elektrische stoelen met geheugen
- Elektrische klep
- Multi interieur verlichting
- ACC
- CarPlay
- Luchtvering
- Stoelverwarming
The best is yet to come
@charnpo in de zomer zit ik afhankelijk van de rit tussen de 21 en 25kWh/100km inderdaad.
In de winter rijd ik op een volle accu ongeveer 280km (107 op de cruise) en in de zomer is dat op een volle accu 350km.En dan heb ik ook nog 21 inch normale velgen en geen aero velgen en normale spiegels.
Aangezien de nieuwe Q8 E-tron ongeveer 7% zuiniger is en een 18% grotere accu heeft kom je dus minstens 25% netto verder dan mijn cijfers.
In de winter is dus 340km zeer goed te doen met de nieuwe Q8 E-tron en in de zomer tik je de 400km wel aan hoor.
Wellicht ben ik niet helemaal de juiste persoon voor de opties maar ik ga er altijd redelijk vol in:
Matrix led + dynamische knipper
S-line in- en exterieur
Zwart optiek pakket
Ambiance verlichting plus (meerdere kleuren)
MMI Plus
CarPlay
Stoelverwarming en volledig elektrisch instelbaar beide voorstoelen
Half leer
Panorama dak
Bang & Olufsen audio
Keyless entry
Audi Phone Box
Assistent Tour
Assistent City
Getinte ruiten
360 graden camera
Mocht mij nog meer te binnen schieten laat ik het weten.
PS. ik gebruik altijd de interne navigatie maar kom niet vaak in het buitenland.
Het is inderdaad zo dat je geen voorkeur in kan stellen maar op de ritten dat ik het nodig heb gehad leide hij mij gewoon naar een snellader op de route.
En ook na 3 jaar zal je bij Audi het abbo moeten verlengen om de auto remote te kunnen voorverwarmen en op slot te kunnen doen bijvoorbeeld. Uit mijn hoofd is dat €100,- per jaar.
Als je de interne navigatie ook inclusief 3D en live-traffic wilt dan moet je die ook na 3 jaar verlengen en dat kost ook iets van €120,- per jaar.
In de winter rijd ik op een volle accu ongeveer 280km (107 op de cruise) en in de zomer is dat op een volle accu 350km.En dan heb ik ook nog 21 inch normale velgen en geen aero velgen en normale spiegels.
Aangezien de nieuwe Q8 E-tron ongeveer 7% zuiniger is en een 18% grotere accu heeft kom je dus minstens 25% netto verder dan mijn cijfers.
In de winter is dus 340km zeer goed te doen met de nieuwe Q8 E-tron en in de zomer tik je de 400km wel aan hoor.
Wellicht ben ik niet helemaal de juiste persoon voor de opties maar ik ga er altijd redelijk vol in:
Matrix led + dynamische knipper
S-line in- en exterieur
Zwart optiek pakket
Ambiance verlichting plus (meerdere kleuren)
MMI Plus
CarPlay
Stoelverwarming en volledig elektrisch instelbaar beide voorstoelen
Half leer
Panorama dak
Bang & Olufsen audio
Keyless entry
Audi Phone Box
Assistent Tour
Assistent City
Getinte ruiten
360 graden camera
Mocht mij nog meer te binnen schieten laat ik het weten.
PS. ik gebruik altijd de interne navigatie maar kom niet vaak in het buitenland.
Het is inderdaad zo dat je geen voorkeur in kan stellen maar op de ritten dat ik het nodig heb gehad leide hij mij gewoon naar een snellader op de route.
En ook na 3 jaar zal je bij Audi het abbo moeten verlengen om de auto remote te kunnen voorverwarmen en op slot te kunnen doen bijvoorbeeld. Uit mijn hoofd is dat €100,- per jaar.
Als je de interne navigatie ook inclusief 3D en live-traffic wilt dan moet je die ook na 3 jaar verlengen en dat kost ook iets van €120,- per jaar.
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 19:33 ]
Als ik dit zo lees ben ik toch weer blij dat ik recentelijk mijn Peugeot 208e heb ingeruild voor een Audi TT 
In principe geen problemen met laden gehad, thuis en op kantoor stekkeren maar toch geregeld dat je rekening moet houden met laden en vaak bezig bent met wat is mijn verbruik nu precies. Op zich helemaal niet erg, maar toch wel weer lekker als je even het gas in kan trappen zonder te hoeven nadenken 😅
Over de TT niets dan goeds, wat een heerlijk fijne auto overigens, en het motor geluid miste ik toch wel eigenlijk. Wel de achter ruiten laten tinten, en een chip voor nog 50 pk klinkt ook erg aanlokkelijk
In principe geen problemen met laden gehad, thuis en op kantoor stekkeren maar toch geregeld dat je rekening moet houden met laden en vaak bezig bent met wat is mijn verbruik nu precies. Op zich helemaal niet erg, maar toch wel weer lekker als je even het gas in kan trappen zonder te hoeven nadenken 😅
Over de TT niets dan goeds, wat een heerlijk fijne auto overigens, en het motor geluid miste ik toch wel eigenlijk. Wel de achter ruiten laten tinten, en een chip voor nog 50 pk klinkt ook erg aanlokkelijk
@Dean Martin ik heb ook een oplossing voor je verbruik “probleem” 
:strip_exif()/f/image/cjHWp3V9qOmAQZVW6yWv9CwV.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle toeters en bellen gingen af, van los wiel tot 4-wiel aandrijving probleem en alles daartussen in.
Ik krijg bericht zsm.
:strip_exif()/f/image/cjHWp3V9qOmAQZVW6yWv9CwV.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle toeters en bellen gingen af, van los wiel tot 4-wiel aandrijving probleem en alles daartussen in.
Ik krijg bericht zsm.
[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2023 14:48 ]
Damn! We hebben trouwens precies dezelfde zo te zien.GeeMoney schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:47:
@Dean Martin ik heb ook een oplossing voor je verbruik “probleem”
[Afbeelding]
Ik krijg bericht zsm.
Succes!
The best is yet to come
Diagnose is binnen.Dean Martin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Damn! We hebben trouwens precies dezelfde zo te zien.
Succes!
Voorste elektromotor is naar de knoppen.
Vervanging (garantie) €6000,- maar dat is nog niet het ergste. Ding is niet op voorraad dus levering kan enkele weken duren en dan moet hij er nog onder (1,5 dag werk). Ze durven geen datum te noemen voorlopig wanneer hij weer terug komt.
Shit!! Hoe kan 't?GeeMoney schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:35:
[...]
Diagnose is binnen.
Vervanging (garantie) €6000,- maar dat is nog niet het ergste. Ding is niet op voorraad dus levering kan enkele weken duren en dan moet hij er nog onder (1,5 dag werk). Ze durven geen datum te noemen voorlopig wanneer hij weer terug komt.
Wel een vervanger?
The best is yet to come
Schijnt vaker voor te komen, er is mogelijk iets met een bepaalde batch. Duitse forums hebben ook wat klachten omtrent de elektromotors.
Wel een vervanger tot nu toe voor 2 weken maar ik gok dat dat niet genoeg gaat zijn. Daarna even met ze in overleg ik heb de luxe zelf ook nog auto’s te hebben in mijn wagenpark dus ik wil ze ook niet onnodig op veel kosten jagen.
Nu ben ik wel benieuwd naar de restGeeMoney schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:45:
[...]
Schijnt vaker voor te komen, er is mogelijk iets met een bepaalde batch. Duitse forums hebben ook wat klachten omtrent de elektromotors.
Wel een vervanger tot nu toe voor 2 weken maar ik gok dat dat niet genoeg gaat zijn. Daarna even met ze in overleg ik heb de luxe zelf ook nog auto’s te hebben in mijn wagenpark dus ik wil ze ook niet onnodig op veel kosten jagen.
The best is yet to come
Ik ben sinds twee weken eigenaar van een A3 SB uit 2019 (kom van een A3 SB uit 2013) en ik irriteer mij er mateloos aan dat Apple CarPlay niet draadloos werkt. Ik moet dus elke keer handmatig de telefoon connecten via de USB-poort van de Audi Phone Box, want als ik 'm los in de Phone Box leg gebeurt er niks. Hoort dat zo?
En is dit alleen tegen bijbetaling met zo'n AliExpress dongel op te lossen..?
Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Hier in de running voor een Q4 e-tron als nieuwe lease en dadelijk wat offertes opvragen om te zien wat er past en niet past. Budget is helaas niet al te ruim dus zal keuzes moeten vragen.
Ik vroeg me af hoeveel extra range zo'n wartepomp opleverd gemiddeld gezien. Waar spreken we over qua percentage?
Verder, is de Sonos installatie merkbaar beter volgens jullie ten opzichte van het Audi Sound System?
Ik neem voor wat meer stilte in de cabine dat de akkoestische portierruiten ook wel een aanrader zijn? (Had ze ook in mijn A4 en deze was wel lekker stil binnenin).
Ik vroeg me af hoeveel extra range zo'n wartepomp opleverd gemiddeld gezien. Waar spreken we over qua percentage?
Verder, is de Sonos installatie merkbaar beter volgens jullie ten opzichte van het Audi Sound System?
Ik neem voor wat meer stilte in de cabine dat de akkoestische portierruiten ook wel een aanrader zijn? (Had ze ook in mijn A4 en deze was wel lekker stil binnenin).
Dat klopt. de phone box is niet om draadloos carplay te activeren.Jeroenvde89 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:20:
Ik ben sinds twee weken eigenaar van een A3 SB uit 2019 (kom van een A3 SB uit 2013) en ik irriteer mij er mateloos aan dat Apple CarPlay niet draadloos werkt. Ik moet dus elke keer handmatig de telefoon connecten via de USB-poort van de Audi Phone Box, want als ik 'm los in de Phone Box leg gebeurt er niks. Hoort dat zo?
Op te lossen door zo'n dongeltje ja.
Mijn nieuwe bak heeft drive select maar dan wel de basis, dus alleen stuur en aandrijving. Qua sturen vind ik de verschillen niet erg groot, dynamic is wat directer en daarmee prettiger maar het zit dicht bij elkaar. Het verschil in reactie op gas geven lijk ik duidelijker te merken, daar is comfort gewoon traag. Heb dus al snel een individual met gemiddeld stuur en vlot pedaal.
Klopt het als ik zeg dat drive select qua aandrijving alleen invloed heeft op de reactie op het pedaal, en dat de S-stand van de bak zuiver gaat over toerental voor doorschakelen. En dat ze daarmee elkaar aanvullen? Of ligt het toch anders?
Klopt het als ik zeg dat drive select qua aandrijving alleen invloed heeft op de reactie op het pedaal, en dat de S-stand van de bak zuiver gaat over toerental voor doorschakelen. En dat ze daarmee elkaar aanvullen? Of ligt het toch anders?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Afhankelijk van je auto en opties die je hebt, past het de volgende dingen aan: Demping/hoogte van je onderstel, pedaal reactie, pedaal mapping, stuur mapping, gordel spanner, schakelmomenten bak, schakelsnelheidbak, geluid, enginemapping, differentieel, en zal nog wel wat dingen er niet bij hebben staan.Gonadan schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:24:
Mijn nieuwe bak heeft drive select maar dan wel de basis, dus alleen stuur en aandrijving. Qua sturen vind ik de verschillen niet erg groot, dynamic is wat directer en daarmee prettiger maar het zit dicht bij elkaar. Het verschil in reactie op gas geven lijk ik duidelijker te merken, daar is comfort gewoon traag. Heb dus al snel een individual met gemiddeld stuur en vlot pedaal.
De theoretische mogelijkheden van driving select zijn mij bekend, maar zoals ik al aangaf heb ik van die lijst weinig in mijn auto zitten. Daar gaat mijn vraag echter niet over.fynrd1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:35:
Afhankelijk van je auto en opties die je hebt, past het de volgende dingen aan: Demping/hoogte van je onderstel, pedaal reactie, pedaal mapping, stuur mapping, gordel spanner, schakelmomenten bak, schakelsnelheidbak, geluid, enginemapping, differentieel, en zal nog wel wat dingen er niet bij hebben staan.
Aangezien hij op dynamic de bak in S zet ben ik benieuwd of dat de enige aanpassing is qua schakelen of dat hij meer doet dan dat. Je kunt hem namelijk ook op D zetten maar toch de boel op dynamic houden. Gaspedaalreactie lijkt dan nog steeds vlotter, maar is het dan een gewone D geworden (en was het dus ook een gewone S) of zit er ook qua bakgedrag nog een aanpassing in.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoals ik al zei, de pedaal mapping wordt ook aangepast, dit staat los van de bak. Als je naar individual gaat staan de onafhaneklijke opties uiteengezet.Gonadan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:26:
[...]
De theoretische mogelijkheden van driving select zijn mij bekend, maar zoals ik al aangaf heb ik van die lijst weinig in mijn auto zitten. Daar gaat mijn vraag echter niet over.
Aangezien hij op dynamic de bak in S zet ben ik benieuwd of dat de enige aanpassing is qua schakelen of dat hij meer doet dan dat. Je kunt hem namelijk ook op D zetten maar toch de boel op dynamic houden. Gaspedaalreactie lijkt dan nog steeds vlotter, maar is het dan een gewone D geworden (en was het dus ook een gewone S) of zit er ook qua bakgedrag nog een aanpassing in.
Ergens toch prettig dat het geen Tesla is, anders had het ding ook nog de hele tijd naar 1 kant getrokkenGeeMoney schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:35:
[...]
Diagnose is binnen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Misschien ligt het aan mijn uitleg, maar je lijkt niet helemaal te snappen wat ik bedoel. Nog maar weer een keer proberen dan.fynrd1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:30:
Zoals ik al zei, de pedaal mapping wordt ook aangepast, dit staat los van de bak. Als je naar indiviual gaat staan de onafhaneklijke opties uiteengezet.
In mijn auto heeft drive select maar twee componenten: sturen en aandrijving, meer kan ik bij individual dan ook niet instellen. De besturing spreekt voor zich maar aandrijving bestaat uit meerdere componenten, waaronder instellingen voor je pedaal alsook aanpassingen in schakelmoment en -snelheid.
Schakelmomenten en -snelheid worden echter ook aangepast als je de bak in S-modus zet. En omdat dynamic de bak ook in S-modus zet vraag ik mij dus af of dat niet gewoon de volledige aanpassing voor de bak is.
Waarbij dynamic zelf dan eigenlijk alleen maar reactie van het pedaal regelt.
Ofwel zet je de bak in S dan heb je een halve dynamic voor aandrijving, namelijk alleen de sportievere schakelmomenten en -snelheid.
Zet je hem op dynamic maar dan in D dan heb je ook een halve dynamic voor aandrijving, maar dan alleen de verbeterde reactie op het gaspedaal. Feitelijk de andere helft.
Zet je hem in dynamic mét S-modus (wat 'ie zelf standaard ook doet) dan heb je pas de volledige dynamic voor aandrijving.
Dat is nu mijn gevoel wat ik erbij heb en bevestigd probeer te krijgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb zelf tiptronic, neem aan jij s-tronic? In het geval van Dynamic, en de bak in D, blijft de sportieve throttle mapping instand. Als je het verschil voelt, dan is die er ook. Bij mij zit de throttlemap ingebakken in de driving modes, en in individual alleen onder aandrijving(dynamisch).Gonadan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:32:
[...]
Misschien ligt het aan mijn uitleg, maar je lijkt niet helemaal te snappen wat ik bedoel. Nog maar weer een keer proberen dan.
In mijn auto heeft drive select maar twee componenten: sturen en aandrijving, meer kan ik bij individual dan ook niet instellen. De besturing spreekt voor zich maar aandrijving bestaat uit meerdere componenten, waaronder instellingen voor je pedaal alsook aanpassingen in schakelmoment en -snelheid.
Schakelmomenten en -snelheid worden echter ook aangepast als je de bak in S-modus zet. En omdat dynamic de bak ook in S-modus zet vraag ik mij dus af of dat niet gewoon de volledige aanpassing voor de bak is.
Waarbij dynamic zelf dan eigenlijk alleen maar reactie van het pedaal regelt.
Ofwel zet je de bak in S dan heb je een halve dynamic voor aandrijving, namelijk alleen de sportievere schakelmomenten en -snelheid.
Zet je hem op dynamic maar dan in D dan heb je ook een halve dynamic voor aandrijving, maar dan alleen de verbeterde reactie op het gaspedaal. Feitelijk de andere helft.
Zet je hem in dynamic mét S-modus (wat 'ie zelf standaard ook doet) dan heb je pas de volledige dynamic voor aandrijving.
Dat is nu mijn gevoel wat ik erbij heb en bevestigd probeer te krijgen.
Zet ik de mode op efficiency, dan is ongeacht stand van de bak(E, D en S), de pedaal lengte heel lang.
Ik zou eigenlijk gewoon in een vaste stand blijven rijden, iets met muscle memory en throttle mapping. Toen ik de mijne net had, schoot ik bij elk stoplicht weg. Inmiddels wordt ik eruit gereden door Aygotjes etc.
[ Voor 11% gewijzigd door fynrd1 op 27-03-2023 14:47 ]
Nu niet jinxen, vanaf morgen rijd ik twee weken in een Model 3 omdat ik de huidige Mercedes CLA wel zo’n ongelooflijke beroerde auto vind dat ik zelfs akkoord was gegaan met een DaciaThe Eagle schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Ergens toch prettig dat het geen Tesla is, anders had het ding ook nog de hele tijd naar 1 kant getrokken
Goede nieuws is dat ze verwachten in de week van 15 april mijn E-tron weer opgelapt te hebben
Hangt wel af van de levering van de elektromotor die in principe op levering 11 april bevestigd is.
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2023 22:32 ]
Heeft iemand van jullie ervaring met het verschil tussen een A3 en A4 limousine variant qua binnenruimte / rij eigenschappen e.d.?
Ik zit i.v.m. nieuwe lease auto te kijken naar een A3 Limousine S Edition 35 TFSI S tronic, maar met wat opties aangevinkt kom ik nagenoeg op dezelfde prijs als voor een A4 S Edition Competition 35 TFSI S tronic.
Het interieur van de A3 vind ik wel mooier; ben niet zo'n fan van een midden in het dashboard geplakte ipad bij de A4. Maar wellicht is dat in gebruik juist wel fijner. Is geen dealbreaker in ieder geval.
In de A3 heb ik al een proefrit gemaakt, een rit met de A4 staat nog in de planning.
Ik zit i.v.m. nieuwe lease auto te kijken naar een A3 Limousine S Edition 35 TFSI S tronic, maar met wat opties aangevinkt kom ik nagenoeg op dezelfde prijs als voor een A4 S Edition Competition 35 TFSI S tronic.
Het interieur van de A3 vind ik wel mooier; ben niet zo'n fan van een midden in het dashboard geplakte ipad bij de A4. Maar wellicht is dat in gebruik juist wel fijner. Is geen dealbreaker in ieder geval.
In de A3 heb ik al een proefrit gemaakt, een rit met de A4 staat nog in de planning.
Voor wie in de markt is voor een basis Q8 e-tron en importeren ziet zitten: in Oostenrijk is de vanafprijs 59 990!
5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y
Ter vervanging van de Model x heb ik een Q8 E-tron in order staan.
Het betreft de 55 advanced edition.
Nu kom ik even niet uit met alle informatie over de extra pakketen.
Deze heeft standaard het tour pakket hierin zitten zaken als: adaptive cruise control, active lane assist, verkeersbordherkenning etc.
Omdat ik graag lane change assist wil heb ik city er aan toegevoegd.
Nu komt er ook een 7X5 Parkeerassistent plus bij (gratis). Hier kan ik weinig over vinden.
Aangezien ik graag een 360 view wil bij parkeren (mits betaalbaar) vroeg ik mij af of dit hier in zit of dat ik dan nog wat anders moet hebben?
Deze heeft standaard het tour pakket hierin zitten zaken als: adaptive cruise control, active lane assist, verkeersbordherkenning etc.
Nu komt er ook een 7X5 Parkeerassistent plus bij (gratis). Hier kan ik weinig over vinden.
Aangezien ik graag een 360 view wil bij parkeren (mits betaalbaar) vroeg ik mij af of dit hier in zit of dat ik dan nog wat anders moet hebben?
Be fast .... Be furious....
Volgens mij:Bl4ckviper schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:35:
- zoekt met ultrasone sensoren naar geschikte parkeerplekken langs de kant van de weg
- berekent de ideale inparkeermanoeuvre en zet de auto vrijwel automatisch op zijn plek
- de auto stuurt zelf en u hoeft alleen gas te geven of te remmen
Goed nieuws, ik ben vanmiddag gebeld dat de E-tron weer gereed is!
Dat is dus ruim 1,5 week sneller dan beloofd. Het kan dus ook eens meezitten
.
Dat is dus ruim 1,5 week sneller dan beloofd. Het kan dus ook eens meezitten
Bij mijn huidige E-tron was 360 view een aparte optie dacht ik. Die Parkeerassistent plus is volgens mij dat hijzelf kan inparkeren voor je. Pakket City en Tour zou ik zeker nemen inderdaad.Bl4ckviper schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:35:
[ Voor 76% gewijzigd door GeeMoney op 06-04-2023 23:16 ]
GeeMoney schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:13:
Goed nieuws, ik ben vanmiddag gebeld dat de E-tron weer gereed is!
Dat is dus ruim 1,5 week sneller dan beloofd. Het kan dus ook eens meezitten.
[...]
Bij mijn huidige E-tron was 360 view een aparte optie dacht ik. Die Parkeerassistent plus is volgens mij dat hijzelf kan inparkeren voor je. Pakket City en Tour zou ik zeker nemen inderdaad.
ah duidelijk!Convoy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:56:
[...]
Volgens mij:
- zoekt met ultrasone sensoren naar geschikte parkeerplekken langs de kant van de weg
- berekent de ideale inparkeermanoeuvre en zet de auto vrijwel automatisch op zijn plek
- de auto stuurt zelf en u hoeft alleen gas te geven of te remmen
Even nadenken wat het wordt dan.. dat ding zit al aardig in de opties.
[ Voor 4% gewijzigd door Bl4ckviper op 07-04-2023 11:49 ]
Ik heb beide als lease gehad dus kan je wel adviseren om voor de A4 te gaan.Arquero schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:18:
Heeft iemand van jullie ervaring met het verschil tussen een A3 en A4 limousine variant qua binnenruimte / rij eigenschappen e.d.?
Qua ruimte is er toch echt wel veel verschil voorraan in de wagen maar ook voor eventuele passagiers achteraan. Die kunnen dan echt zitten mijn inziens. Qua kofferbak is het 425l vs 460l, vooral wat dieper naar mijn gevoel.
Het zijn wel 2 verschillende auto's qua rijden. De A4 is wat minder beweegelijk dan de A3 en wat meer statisch maar in mijn ogen echt gemaakt om kilometers te rijden op de snelweg met 2 vingers in de neus en alle comfort. Dingen zoals betere geluidsisolatie en dergelijke tellen uiteraard ook mee.
Interieur is puur gewenning. Paar keer terug in een A3 gezeten en toen vond ik dat klapschermpje maar klein en traag aanvoelen in vergelijking met dat van de A4.
Mijn verwachting was eigenlijk al wat je schetst qua rijgedrag.Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:16:
[...]
Ik heb beide als lease gehad dus kan je wel adviseren om voor de A4 te gaan.
Qua ruimte is er toch echt wel veel verschil voorraan in de wagen maar ook voor eventuele passagiers achteraan. Die kunnen dan echt zitten mijn inziens. Qua kofferbak is het 425l vs 460l, vooral wat dieper naar mijn gevoel.
Het zijn wel 2 verschillende auto's qua rijden. De A4 is wat minder beweegelijk dan de A3 en wat meer statisch maar in mijn ogen echt gemaakt om kilometers te rijden op de snelweg met 2 vingers in de neus en alle comfort. Dingen zoals betere geluidsisolatie en dergelijke tellen uiteraard ook mee.
Interieur is puur gewenning. Paar keer terug in een A3 gezeten en toen vond ik dat klapschermpje maar klein en traag aanvoelen in vergelijking met dat van de A4.
Als voorloper heb ik ook tijdelijk een A3 gehad met zo'n klapscherm, inderdaad niet echt geweldig.
In het huidige model A3 is het overigens wel veel mooier opgelost vind ik;
:fill(white):strip_exif()/f/image/wuY4mOihykS3spMM4miwh657.png?f=user_large)
De A3 (8Y) ligt ook gewoon als een trein op de snelweg hoor en daarnaast is er een optie genaamd akoestisch glas tegen buitengeluiden.Arquero schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:11:
[...]
Mijn verwachting was eigenlijk al wat je schetst qua rijgedrag.
Als voorloper heb ik ook tijdelijk een A3 gehad met zo'n klapscherm, inderdaad niet echt geweldig.
In het huidige model A3 is het overigens wel veel mooier opgelost vind ik;
[Afbeelding]
Ter info, heb zowel de A3 als A4 Berline met akkoestisch glas gehad, en de A4 is toch echt wel een pak stiller.NotSoSteady schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:34:
[...]
De A3 (8Y) ligt ook gewoon als een trein op de snelweg hoor en daarnaast is er een optie genaamd akoestisch glas tegen buitengeluiden.
Vraagje:
Mijn 2020 Etron is te gevoelig voor de stuur-vasthoudsensor. Ik moet er soms gewoon in knijpen en aan trekken anders gaat hij mekkeren. Te a-relaxed.
Is er een manier om die gevoeligheid wat op te schroeven?
Is er een Vagcom iets dat iemand kan doen?
Mijn 2020 Etron is te gevoelig voor de stuur-vasthoudsensor. Ik moet er soms gewoon in knijpen en aan trekken anders gaat hij mekkeren. Te a-relaxed.
Is er een manier om die gevoeligheid wat op te schroeven?
Is er een Vagcom iets dat iemand kan doen?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Interessant om te lezen hoe Audi per land verschillende opties samenstelt.Bl4ckviper schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:35:
Als ik het goed lees krijg je in Nederland bij een advanced edition al standaard city pakket?
In België is de 'advanced edition' de instapper (vergelijkbaar met de NL 'Edition'). En is de Nederlandse 'Advanced edition' +/- vergelijkbaar met de Belgische S-Line edition. En in BE kan je de parkeerassistent niet los bestellen, maar enkel als onderdeel van het pakket autonoom parkeren (å €2000 auch)
Geen wonder dat de Nederlandse Audi dealer mij niet kon helpen met de samenstelling noch levering van een Belgische auto

Nee city is extra, tour is standaard.charnpo schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:49:
[...]
Interessant om te lezen hoe Audi per land verschillende opties samenstelt.
Als ik het goed lees krijg je in Nederland bij een advanced edition al standaard city pakket?
In België is de 'advanced edition' de instapper (vergelijkbaar met de NL 'Edition'). En is de Nederlandse 'Advanced edition' +/- vergelijkbaar met de Belgische S-Line edition. En in BE kan je de parkeerassistent niet los bestellen, maar enkel als onderdeel van het pakket autonoom parkeren (å €2000 auch)
Geen wonder dat de Nederlandse Audi dealer mij niet kon helpen met de samenstelling noch levering van een Belgische auto
Tov standaard:
Leder en mono.pur 550kunstleder
Assistentiepakket ‘Tour’
Audi smartphone interface
Comfortmiddenarmsteun
Achterruitrijcamera
Verder is dus autonoom parkeren ook een assistentie optie.
Sinds 2 weken de gelukkige eigenaar van een A6 C7 Competition uit 2015 (Facelift model). De MRB en verzekering waren even slikken als je lease gewend bent, maar zodra ik er mee op pad ben vergeet ik dit gelukkig direct.
Enige puntje waar ik toch nog niet helemaal aan kan wennen is het gebrek aan CarPlay. Beetje aan het zoeken geweest naar de opties, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Sommige YouTube video’s doen geloven dat je er met een gratis update bent als je auto is voorbereid, sommige bedrijven vragen 200 euro en hebben je chassisnummer nodig, andere vragen hier een veelvoud van en zijn dan alsnog niet helemaal helder over wat ze hier voor doen.
Hoe kom ik er achter of mijn auto al voorbereid/geschikt is en kan ik überhaupt CarPlay op dit MMI 4G systeem krijgen?
Enige puntje waar ik toch nog niet helemaal aan kan wennen is het gebrek aan CarPlay. Beetje aan het zoeken geweest naar de opties, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Sommige YouTube video’s doen geloven dat je er met een gratis update bent als je auto is voorbereid, sommige bedrijven vragen 200 euro en hebben je chassisnummer nodig, andere vragen hier een veelvoud van en zijn dan alsnog niet helemaal helder over wat ze hier voor doen.
Hoe kom ik er achter of mijn auto al voorbereid/geschikt is en kan ik überhaupt CarPlay op dit MMI 4G systeem krijgen?
Volgens mij zijn er voldoende opties. Bij mijn Q5 uit 2012 is ook carplay/AA gedaan via de originele MMI interface en scherm. Hier was wel een hardware update voor nodig. Maar als je versie goed genoeg is kan je volgens mij met een update af en dan Audi Smartphone erbij krijgen.gastje01 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:51:
Sinds 2 weken de gelukkige eigenaar van een A6 C7 Competition uit 2015 (Facelift model). De MRB en verzekering waren even slikken als je lease gewend bent, maar zodra ik er mee op pad ben vergeet ik dit gelukkig direct.
Klopt, en die voldoende opties is net waar ik tegen aan loop. Hoe kom ik er achter of ik een hardware upgrade nodig heb, of dat ik enkel met een update (die ik mogelijk zelf kan doen?) ook AA/CP kan activeren. De prijzen die ik zou kan vinden schieten ook alle kanten op, iemand een tip voor een betrouwbaar en niet al te duur bedrijf of een optie om het zelf te doen?Bl4ckviper schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:24:
[...]
Volgens mij zijn er voldoende opties. Bij mijn Q5 uit 2012 is ook carplay/AA gedaan via de originele MMI interface en scherm. Hier was wel een hardware update voor nodig. Maar als je versie goed genoeg is kan je volgens mij met een update af en dan Audi Smartphone erbij krijgen.
Heb je de Audi smartphone interface beschikbaar in je setup MMI menu?

Als die niet aanwezig is, dan heb je additionele hardware nodig. Als hij er wel is, maar greyed-out, dan moet hij enkel geactiveerd worden.
Prijzig om te laten doen via Audi, maar er zijn (makkelijke) manieren om dit gratis te doen.
OEM hardware laten installeren is ook prijzig, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als die niet aanwezig is, dan heb je additionele hardware nodig. Als hij er wel is, maar greyed-out, dan moet hij enkel geactiveerd worden.
Prijzig om te laten doen via Audi, maar er zijn (makkelijke) manieren om dit gratis te doen.
OEM hardware laten installeren is ook prijzig, maar daar heb ik geen ervaring mee.
[ Voor 15% gewijzigd door BartV op 01-05-2023 14:16 ]
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
Stuur me even je softwareversie, mag via PB. Dan kijk ik wel wat ik voor je kan doen.gastje01 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:51:
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Thnx, PB gestuurdRainesh schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:28:
[...]
Stuur me even je softwareversie, mag via PB. Dan kijk ik wel wat ik voor je kan doen.
Goedemiddag!
Mijn Audi A1 (bj 2013) heeft sinds kort problemen met het doorschakelen naar de 3e versnelling. Wanneer ik naar deze versnelling wil schakelen lukt dit vaak niet, of hoor je het 'tandenpoets' geluid. Een enkele keer lukt het dan toch om hem in de versnelling te krijgen, en dan kan ik hier wel normaal in rijden.
Weet iemand wat dit precies zou kunnen zijn? Ik hoor het graag!
Mijn Audi A1 (bj 2013) heeft sinds kort problemen met het doorschakelen naar de 3e versnelling. Wanneer ik naar deze versnelling wil schakelen lukt dit vaak niet, of hoor je het 'tandenpoets' geluid. Een enkele keer lukt het dan toch om hem in de versnelling te krijgen, en dan kan ik hier wel normaal in rijden.
Weet iemand wat dit precies zou kunnen zijn? Ik hoor het graag!
Handgeschakeld neem ik aan? In het beste geval zijn de schakelstangen niet helemaal meer opgelijnd (of gebruikt die bak kabels?), in het ergste geval is de synchromesh stuk aan het gaan.
Wat je kunt doen om het (tijdelijk) een beetje te verbeteren is langzamer schakelen of dubbelclutchen: koppeling induwen, versnelling in de vrij, koppeling loslaten, koppeling induwen, volgende versnelling.
Wat je kunt doen om het (tijdelijk) een beetje te verbeteren is langzamer schakelen of dubbelclutchen: koppeling induwen, versnelling in de vrij, koppeling loslaten, koppeling induwen, volgende versnelling.
Signatures zijn voor boomers.
Thanks voor de reactie. Het blijkt inderdaad (helaas) om de Synchromesh te gaan. Daardoor moet ik de versnellingsbak laten reviseren. (Direct volledige revisie)Maasluip schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:51:
Handgeschakeld neem ik aan? In het beste geval zijn de schakelstangen niet helemaal meer opgelijnd (of gebruikt die bak kabels?), in het ergste geval is de synchromesh stuk aan het gaan.
Iemand enig ervaring/idee hoeveel me dit kan bekostigen? Het gaat (inderdaad) om een handgeschakele Audi A1 (5 versnellingen) met bouwjaar 2013.
Is het niet goedkoper om een al gereviseerde bak bij de sloop/revisiebedrijf vandaan te halen?ThymP schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:25:
[...]
Thanks voor de reactie. Het blijkt inderdaad (helaas) om de Synchromesh te gaan. Daardoor moet ik de versnellingsbak laten reviseren. (Direct volledige revisie)
Iemand enig ervaring/idee hoeveel me dit kan bekostigen? Het gaat (inderdaad) om een handgeschakele Audi A1 (5 versnellingen) met bouwjaar 2013.
Bijvoorbeeld (Weet niet of 't past!)
https://www.onderdelenlij...bak/onderdeelid/17502845/
@ThymP ik zou gewoon langs een specialist gaan, die kan je daarin adviseren. De bak vervangen of reviseren kan beide een goede optie zijn, maar dit kan ook hét moment zijn om dan ook meer dingen te vervangen die anders later nog een keer moeten maar dan nóg een keer de arbeid kosten.
Een Audi-specialist kan dat goed beoordelen.
Een Audi-specialist kan dat goed beoordelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoewel ik hier normaal allen in het bmw topic rondhang toch hier maar eens kijken. Ben namelijk met een schuin oog aan het kijken naar een A6 C7, 3.0 TDI BiT 2012/2013.
Zijn er bij deze auto’s nog specifiek dingen waarop gelet moet worden? En wat ik me ook af vraag, hoe comfortabel is die luchtvering eigenlijk en wil dat in ‘Dynamic’ nog een beetje de bocht om?
Zijn er bij deze auto’s nog specifiek dingen waarop gelet moet worden? En wat ik me ook af vraag, hoe comfortabel is die luchtvering eigenlijk en wil dat in ‘Dynamic’ nog een beetje de bocht om?
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:41:
Die ZF bak is echt fantastisch..GeeMoney schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:55:
[...]
Dat is de parel onder de versnellingsbakken inderdaad. Oorspronkelijk volgens mij van BWM, dat is dan weer jammer.
Ik rijd nu een A6 3.0 TDI BiTurbo met die bak. 8 versnellingen.
Die leveren ze niet in de s6, wel in de RS6 (ze leverden kortstonding de S6 met diesel, 2019-2020 met een 8 bak)
Dat heeft te maken met het koppel dat die diesels leveren en koppel van de RS6. Die BiT levert 650 Nm en dat trekt die 7-bak net niet. Een S6 met V8 Benzine levert 550 Nm en dat kan de 7-bak goed aan. een RS heeft 700 Nm.
Als je de keuze hebt en veel rijdt, dan is die BiT een prachtige machine. Ik rijd deze nu > 7 jaar.. Voorzichtig aan het kijken naar een S6, omdat een V8 ook wel eens leuk is
Jammer dat de bak dan net iets minder is.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Let op:
Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.
Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.