Requiem19 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:14:
Ik was echt enorm impressed met Max deze race (en ik ben in het verleden behoorlijk kritisch geweest over Max):
- In de eerste ronde vermeed hij toch wel heel kunstig alle malaise en liet hij zich niet opfokken door (wederom) een slechte start
- In de eerste stint waren zijn rondetijden fabelachtig constant. 43.4-43.7. Hij wist zijn banden dit maal super softs dit maal even lang in leven te houden als de beste auto's (Mercedes), die even veel verval vertoonden als Verstappen in de TR. Zeker omdat hij op vrijdag een slechte long run had, vond ik dit echt impressive
- Hij bleef rustig toen de auto kapot ging en ging niet als een idioot (a la Vettel) los op de boardradio.
Dit soort performances van Verstappen zijn in mijn ogen 'Alonso-esque', wat echt heel veel goeds beloofd voor 2016 en verder. Max maakt simpelweg elke race opnieuw stappen op alle gebieden.
De enige zorg die bij mij blijft: wat gebeurt er als hij een teamgenoot heeft die extreem goed is in de kwalificatie?
De vergelijking met Vettel is wel even heel scheef. De reden van uitvallen is namelijk compleet anders. Er is meer berusting in het uitvallen door een defecte auto dan door 2x in 20 sec aangetikt te worden en er zo uit geknald worden.
Beetje menselijke reacties houd ik wel van.
Het in de eerste ronde de malaise ontwijken is ook gewoon een beetje geluk. Er was voor Vettel bijv niks te ontwijken, omdat Daniel K besloot maar achterin m te duiken. Natuurlijk goed gedaan van Max, maar we moeten de geluksfactor vooral niet onderschatten. Ik denk zelfs dat Carlos daar eigenlijk normaal beter in is, maar nu gewoon pech had.
Waar je wel helemaal gelijk in hebt is de constante tijden en perfecte stint die hij reed. Gezien het verloop van de, na het begin, saaie race, lag hij natuurlijk op perfecte koers voor de 6e plek: Langzamer dan nrs 1 t/m5 en sneller dan 7 t/m de rest. Niets leek er dus op dat hij hard zou moeten gaan verdedigen, maar thuisbrengen was de missie. Dan is het extra jammer dat de auto er mee nokt.
Dat neemt niet weg dat ik net als jij erg onder de indruk was van de volwassen, ervaren stijl die Max dit raceweekend liet zien. Rustig blijven, eigenlijk alles goed doen, maar dan toch het einde niet halen.