De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Amen! Maar met name de stappen vooruit qua aerodynamica...Requiem19 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:00:
29.4: sneller is een F1 auto nog nooit geweest op Bahrein.
29.8 was het Pole record uit 2005 - het tijdperk met de V10's.
Jawel dames en heren, de V6T's zijn officieel sneller dan de gedateerde V10's. En dat terwijl de auto's tegenwoordig 100 kg meer wegen, zo'n 20%.
Vanaf nu wil ik dus nooit meer horen dat de V6T's te traag zijn ;-).
Ik ga ervanuit dat ze een betere positie wilden voor aanvang q3. De rangschikking gaat immers nav q2.YakuzA schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:31:
Wel mooi dat beide williamsen aan het einde van q2 nog een snellere tijd wilde neerzetten zodat ze met een ander setje de race konden starten
Of denk ik fout?
Op Twitter lees ik berichten dat ze het deden voor "the good of the sport"
Dat zegt wel iets
[ Voor 11% gewijzigd door Hoyden op 02-04-2016 18:39 ]

Nu waren Q1 en Q2 zelfs bagger.

Vermoed dat het vooral ging om welk setje ze in de race moeten gebruiken, aangezien bottas geen reeële kans had om raikonen voorbij te gaan.Hoyden schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:35:
[...]
Ik ga ervanuit dat ze een betere positie wilden voor aanvang q3. De rangschikking gaat immers nav q2.
Of denk ik fout?
Op Twitter lees ik berichten dat ze het deden voor "the good of the sport"
Dat zegt wel iets
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik vraag mij dan ook serieus af of Force India nog steeds zo positief is over het nieuwe quali systeem. Na Australië waren ze dat namelijk wel.Turbo-Puppy schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:28:
Hulkenberg 8, die nu zit te balen als een stekker, want dat is de realiteit.
-

Mercedes uiteraard 1 en 2. Aan de ene kant jammer want totaal geen spanning vooraan maar toch ook credits voor Mercedes met betrekking tot het gat dat ze weer hebben geslagen naar Ferrari. Ferrari dacht voorafgaand aan het seizoen even een kans te maken, maar Mercedes laat duidelijk zien dat ze zich geen illusies moeten maken. Hamilton weer wereldkampioen en Rosberg een goede tweede.
Verstappen rustig en vrijwel buiten beeld toch een redelijke 10de plek. Stoffel van Doorne heeft me ontzettend verbaasd in positieve zin! Keurig voor Button geplaatst
Wanneer je er geen tijdsvoordeel van hebt gehad, dan maken ze zich er niet druk om (Max had dat ook in Singapore).Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:11:
Ik zag trouwens zowel Max als HAM met 4 banden buiten de witte lijn gaan bij uitkomen laatste bocht en dat was in Max' snelste ronde dus feitelijk dacht ik dat hij de sjaak was in Q1 want hij had als eerste de klok!!
dat denk ik niet ... Ferrari is zéker sterker dan vorig jaar! Het wordt zéker spannender. Of het genoeg is .. hangt van veel factoren af, het weer, de betrouwbaarheid en een beetje geluk, op de juiste plek zijn op het juiste moment.Cubic X schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:51:
Mercedes uiteraard 1 en 2. Aan de ene kant jammer want totaal geen spanning vooraan maar toch ook credits voor Mercedes met betrekking tot het gat dat ze weer hebben geslagen naar Ferrari. Ferrari dacht voorafgaand aan het seizoen even een kans te maken, maar Mercedes laat duidelijk zien dat ze zich geen illusies moeten maken. Hamilton weer wereldkampioen en Rosberg een goede tweede.
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Ik voelde idd ook enige ergernis. Objectief gezien lijkt het wel ok wat hij doet, maar als ik hem hoor en zie dan bekruipt mij het gevoel van een gladde verkoper en dat doet mijn nekharen overeind staan. Hij overtuigt niet en ik blijf met het gevoel zitten dat hij alleen de boel aan elkaar praat met gebakken lucht. Doornbos vind ik wel prettig om naar te kijken en luisteren, even los van de inhoud. Nouja, ik ben al blij dat ik alle races bij Ziggo kan kijken, dus mij hoor je niet klagen.max schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:21:
Even iets anders:
We zaniken vaker wel dan niet over de verslaggeving van Olav Mol....maar mijn god wat is die John van Vliet een slechte presentator zeg. Dat hij lekker bij het voetbal en zijn redactieactiviteiten blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door -Moondust- op 02-04-2016 19:00 ]
Vind dat je hier toch wel wat voorbarige conclusies trekt.Cubic X schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:51:
Hahaha, de kwalificatie. Wat een enorme faal zeg. Snel terug naar het oude format want dit is gewoon kut. Halverwege ben ik maar met mijn iPad gaan spelen, iets dat ik normaal nooit doe
.
Verstappen rustig en vrijwel buiten beeld toch een redelijke 10de plek. Stoffel van Doorne heeft me ontzettend verbaasd in positieve zin! Keurig voor Button geplaatst.
Ferrari zit duidelijk een heel stuk dichter op Mercedes dan vorig seizoen, in racepace durf ik zelfs te stellen dat Ferrari er boven zit voor het moment. Of Hamilton weer eventjes boven Rosberg eindigt moet ik ook nog maar afwachten, Rosberg laat toch zien vrijwel gelijkwaardig te zijn aan Hamilton.
Testing, one, two ...
Ik vond de kwalificatie altijd de moeite waard om te kijken, als het systeem de volgende keer weer is volg ik enkel nog de race, zonde van mijn tijd zeg.

Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Bernie, is this you?
Ik zat me echt op te vreten en was blij als Doornbos aan het woord was. Wat een aanfluiting die kerel.-Moondust- schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:56:
[...]
Ik voelde idd ook enige ergernis. Objectief gezien lijkt het wel ok wat hij doet, maar als ik hem hoor en zie dan bekruipt mij het gevoel van een gladde verkoper en dat doet mijn nekharen overeind staan. Hij overtuigt niet en ik blijf met het gevoel zitten dat hij alleen de boel aan elkaar praat met gebakken lucht. Doornbos vind ik wel prettig om naar te kijken en luisteren, even los van de inhoud. Nouja, ik ben al blij dat ik alle races bij Ziggo kan kijken, dus mij hoor je niet klagen.
Vorig jaar keek ik eigenlijk ook nooit de kwalificatie, en als ik keek dan alleen maar de laatste 5 min!
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Ja zo ongeveer.max schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:46:
En nu kijk je alleen de eerste 5 minuten van elke Q-ronde.
Dus er is eigenlijk niks veranderd?
Maar als iedereen die voorheen wel de hele kwali keek, nu alleen maar de eerste 5 minuten van elke Q-ronde kijkt, kan ieder daar zijn conclusies uit trekken lijkt me.
Het huidige systeem heeft gewoon geweldig gefaald.
Na vorige race dacht ik dat als ze Q1 en 2 zo laten en Q3 gewoon compleet vrijgeven het nog wel interessant zou zijn maar na vandaag blijkt ook dat niet te kunnen.
Of gewoon weer naar het oude format.
Smiling as the shit comes down...
Dat is ook wel een goeie.Roamor schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:54:
Als iedereen toch maar 1 ronde wil doen; maak dan gewoon 4 segmenten waarin iedereen 1 getimede ronde van doen.
Iedereen krijgt 1 outlap en een ronde om een tijd te rijden. Deze tijd bepaalt je positie.
Gewoon oude systeem maar dan met slechts 1x een tijd mogen zetten per Q.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ja zoiets. Zou alleen 2 segmenten houden, en dan lone quali. Als de 1e de ronde begint, nummer 2 de pits uit laten rijden, enz enz...Roamor schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:54:
Als iedereen toch maar 1 ronde wil doen; maak dan gewoon 4 segmenten waarin iedereen 1 getimede ronde van doen.
Het eerste segment start met diegene die de vorige race laatste geworden is zo opwerkend na P1 van vorige race.
Na het eerste segment mogen diegene die in de top10 staan nog een keer in de volgorde P10 - P1 van het eerste segment.
Zo heb je altijd actie op de baan, iedereen krijgt zijn 1.5 minute of fame vol in de uitzending. Goed voor alle sponsors, want iedereen krijgt airtime. Goed voor de rijders, want die kunnen zich zo echt laten zijn. Geen gedoe met "ik werd opgehouden" enz., iedereen gelijke kansen. En heb je mazzel dat het begint te regenen -> Het veld lekker doorelkaar gehusseld -> leuke race !
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Reden : Achteruit rijden in de pits na de kwali.
http://www.rtlgp.nl/item/...tje_geroepen_pole_onzeker
Dat had ik ook gezien ja maar dat stelde weinig voor, nog geen meter.Hoyden schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:11:
Hamilton was nog even "under investigation", maar het loopt af met een reprimande.
Reden : Achteruit rijden in de pits na de kwali.
http://www.rtlgp.nl/item/...tje_geroepen_pole_onzeker
Smiling as the shit comes down...
Vervolgens geven ze 7 minuten om een snel rondje neer te zetten, als je dat niet lukt lig je eraf. De snelleren krijgen meer tijd om nog sneller te gaan, maar zitten weer met banden die hopeloos zijn omdat ze 6 maanden geleden de verkeerde keuze hebben gemaakt.
Dat plaats 9 en 10 de sweet spot zijn is ook al een beetje gek. Ook Nico die zegt dat pole niet uitmaakt. Is adt omdat het echt niet uitmaakt of weet Nico dat Lewis zijn racestrategie in het water gaat vallen omdat hij niet genoeg van het ideale bandensetje heeft?
Het is hogere wiskunde geworden, voor de kijkers totaal niet meer te volgen. Dat af-val systeem gaat nog maar de bandenstrategie is echt niet meer bij te houden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-04-2016 21:06 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Ik denk dat gewoon een kaart trekken of raden hoeveel vingers Bernie opsteekt achter z'n rug meer spanning had gebracht dan dit. Vooral die banden regels en de wijze waarop die besteld zijn ga ik bijna van over me nek.
Is dat wel zo?alwaysleft schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:32:
[...]
Amen! Maar met name de stappen vooruit qua aerodynamica...
- van 2008 naar 2009 werd het aero reglement ernstig restricted
- dubbele diffusers werden verboden
- blown diffusers werden verboden
- gewichtsbalans is nu reglementair bepaald
- f duct werd verboden
- lage neus is nu verplicht.
Ergo, het aero reglement is zeer beperkt tov 2005. Ik zou de aero cijfers ook wel eens willen zien van 2005 tov 2016. Ik vermoed dat de downforce in 2016 nog wat minder is. De G-krachten zijn volgens mij ook lager dan toen.
2005 V10 had richting 950 pk. De V6T gaat ook die kant op, maar heeft veel meer koppel. Ik vermoed dat daar de winst nu vooral zit: acceleratie uit langzame bochten. Exact de bochten die Bahrein veel heeft.
Zal mijn post morgenmiddag eens mooi onderbouwen voor je...

Trek Ruud ter Weijden maar weer uit de mottenballen zou ik zeggen. Maar goed die is inmiddels ook alweer 76 jaar.Axente schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:30:
[...]
Ik zat me echt op te vreten en was blij als Doornbos aan het woord was. Wat een aanfluiting die kerel.
"When you grow up your heart dies"
Olav Mol opperde dit.ScrooLoose schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:57:
Weet niet meer wie het opperde maar het idee van dat elke rijder gedurende een 1 uur durende kwalificatie elke 10 minuten een tijd moet neerzetten (iig serieuze poging tot verbetering) met speciale kwalificatie banden wel een goede.
Na vorige race dacht ik dat als ze Q1 en 2 zo laten en Q3 gewoon compleet vrijgeven het nog wel interessant zou zijn maar na vandaag blijkt ook dat niet te kunnen.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
https://streamable.com/z2kp
(voor het geval je het gemist hebt: Herbert schreef dat Alonso met pensioen moet)
edit: nog ander leuk fragmentje van Stoffel, Alonso approves:
https://streamable.com/14xd
[ Voor 87% gewijzigd door Bosmonster op 02-04-2016 22:44 ]
Hier wat achtergrond info over Alonso vs Herbert
Ohw, hij laat je edit past zien nadat ik gepost heb
[ Voor 16% gewijzigd door trion75 op 02-04-2016 23:25 ]
CPU: i7 4770K @4.8 GHz | GPU: MSI GTX780 Gaming 3GB | MOBO: Asus Z87-pro | RAM: 24GB | OS: Windows 10 x86_64| Wheel: Logitech G25 with Playseat Challenge | VR: Oculus Rift DK2 |
Het echte oude format dan.
Eén uur en iedereen mag 12 rondjes rijden. Met een vrijwel lege bak en een kwalificatiemotor.
https://fgheysels.github.io/
Iedereen moet dan 6 rondjes klokken, pole tijd kan dan gemiddelde zijn van beste 5 tijden bv.ScrooLoose schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:57:
Weet niet meer wie het opperde maar het idee van dat elke rijder gedurende een 1 uur durende kwalificatie elke 10 minuten een tijd moet neerzetten (iig serieuze poging tot verbetering) met speciale kwalificatie banden wel een goede.
Zo kun je 1 rondje echt verprutsen, maar moeten die andere 5 gewoon goed zijn.
http://www.motorsport.com...-hulkenberg-in-q2-684129/
CPU: i7 4770K @4.8 GHz | GPU: MSI GTX780 Gaming 3GB | MOBO: Asus Z87-pro | RAM: 24GB | OS: Windows 10 x86_64| Wheel: Logitech G25 with Playseat Challenge | VR: Oculus Rift DK2 |
trion75 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:36:
Bewijs dat het kwalificatie format fout is is volgens mij toch wel als een coureur staat te juichen als een ander sneller dan hem is:
http://www.motorsport.com...-hulkenberg-in-q2-684129/

Dat was 20 minuten beeld van vogels langs het circuit, toen 20 minuten een enkele backmarker die wat sponsors in beeld wilden rijden, en de rest van het veld die de laatste 20 minuten hun snelle tijden neerzette.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Het seizoen is qua kwalificatieregels toch al een grote grap, waarom niet gewoon 4/5/6 verschillende formats proberen dit jaar en dan evalueren. Vanaf 2017 gelijk voor 3 jaar vastleggen nadien. Draai de grap om in een experiment.
Even bronnen geven, jung. 1250, no way. De benzinetoevoerbeperking (leuk woord voor scrabble) gooit de nodige roet in het eten maar no way dat dat 400pk scheelt. V10 in kwalificatiemodus was wel rond de 930PK voor de beste motoren. In de race was het natuurlijk minder, maar de cijfers die je nu geeft, durf ik hardop te betwijfelen. Hoe komen ze anders aan 370kph in 2005 in testing?Turbo-Puppy schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:37:
De V10 KON 950pk leveren, maar dat deed hij niet. De 850 ook niet hoor. Althans, niet in de race, en de kwali valt te bezien... De huidige V6t levert zonder restricties rond de 1250pk, alleen ook nu zijn er weer beperkingen.
Zal mijn post morgenmiddag eens mooi onderbouwen voor je...kan het zo copy-pasten van een ander forum waar dit al reeds 114 pagina's bezig is
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Dan geef je het toch gewoon meteen vrij voor 20 minuten? Komt vanzelf wel goed hoor. Jammer alleen dat de FIA/FOM (geen idee wie dit precies regelt) vastzit aan reeds verkochte reclameblokken rondom de kwalificaties enzo. Dat maakt het wat lastiger om te veranderen.krvabo schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:15:
Volgens mij zijn de mensen die opperen om naar een 1 uur vrije kwalificatie te gaan fans die niet in de jaren 90 naar F1 hebben gekeken![]()
Dat was 20 minuten beeld van vogels langs het circuit, toen 20 minuten een enkele backmarker die wat sponsors in beeld wilden rijden, en de rest van het veld die de laatste 20 minuten hun snelle tijden neerzette.(trackevolutie)
Nee, merp!

Behalve dan dat daar op 3 april om 3u daylight savings time in ging, oftewel zomertijd, en de klok een uur terug....trion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:25:
In Australië hebben ze zo'n hekel aan de nieuwe kwalificatie dat ze de klok maar een uur hebben terug gezet, alsof het nooit gebeurd is
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Pierre op 03-04-2016 08:37 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ja :-)Pierre schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:36:
Je bedoelt wintertijd
Jep, hier ging de wintertijd in. Hier duurde de qualy van 3 tot 3trion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:25:
In Australië hebben ze zo'n hekel aan de nieuwe kwalificatie dat ze de klok maar een uur hebben terug gezet, alsof het nooit gebeurd is
[afbeelding]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Je woont in AustraliëFiresphere schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:38:
[...]
Jep, hier ging de wintertijd in. Hier duurde de qualy van 3 tot 3
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Bijna, New Zealand
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Doe de groeten aan Peter Jackson...
"When you grow up your heart dies"
Het word alleen erg belemmerd doordat teams niet genoeg kwalificatie banden tot hun beschikking hebben. Pas dat aan, en dan komt die extra run er wel.
https://wren.co/join/Devian
Je krijgt inderdaad gewoon hetzelfde als ze het oude format terug brengen. De grote verandering is de speciale qualificatiebanden. Daar kun je maar 1x een tijd mee zetten.Devian schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:04:
Zo heel slecht vind ik die nieuwe opzet nog niet.
Het word alleen erg belemmerd doordat teams niet genoeg kwalificatie banden tot hun beschikking hebben. Pas dat aan, en dan komt die extra run er wel.
Alleen Q1 is interessanter geworden. En het hele doel van de race interessanter maken is compleet mislukt wat mij betreft.
Dan gaan we weer kletsen over hoe we de races spannender kunnen maken...
Ik hoop echt dat de Drivers Association met een goed idee komt. Want momenteel lijken die hoofdzakelijk bezig met de grote namen beschermen ipv vernieuwen, net als de rest van de paddock.
Ik kan geen opname van SkyF1 FP3 vinden. Het blijft dus helaas bij wat ik gehoord heb toen ik FP3 keek, in plaats van een letterlijk citaatANdrode schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 14:49:
[...]
* ANdrode denkt ook dat het speculatie is. Ik probeer dit fragment terug te zoeken later vandaag.
Ik heb ook gehoord dat Ted dat zeiANdrode schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:51:
[...]
Ik kan geen opname van SkyF1 FP3 vinden. Het blijft dus helaas bij wat ik gehoord heb toen ik FP3 keek, in plaats van een letterlijk citaat.

Toch wel hoor. En dat was inderdaad vervelend, maar het laatste half uur maakte alles goed.krvabo schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:15:
Volgens mij zijn de mensen die opperen om naar een 1 uur vrije kwalificatie te gaan fans die niet in de jaren 90 naar F1 hebben gekeken![]()
Dat was 20 minuten beeld van vogels langs het circuit, toen 20 minuten een enkele backmarker die wat sponsors in beeld wilden rijden, en de rest van het veld die de laatste 20 minuten hun snelle tijden neerzette.(trackevolutie)
Ik kan wel begrijpen dat dit hoogst vervelend was voor de sponsors en voor de F1, maar spannender was het in ieder geval wel.
Het voorstel dat hierboven aangehaald werd, waarbij iedereen minstens 1x per segment van 10min. op de baan moet zijn, kan dat verhelpen
De races spannender maken ?Requiem19 schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:15:
Even een gek idee hoor; breng de oude kwalificatie 100% zoals hij was terug.
Dan gaan we weer kletsen over hoe we de races spannender kunnen maken...
Schaf dat gedoe met die banden af. Verplicht niet langer dat iedereen met ieder type band moet gereden hebben, schaf de regel van max. 100kg brandstof af, en zorg ervoor dat iedereen wel gedurende de volledige race voluit kan gaan.
[ Voor 24% gewijzigd door whoami op 03-04-2016 11:17 ]
https://fgheysels.github.io/
En hoeveel extra setjes banden zijn er dan wel niet nodig??
Pirelli had nu al aangegeven geen extra set banden te kunnen leveren voor q3
Geef ze gewoon een qualification band..iedereen dezelfde die een hele quali meekan...dan zal je zien dat ze op de baan blijven.
https://f1manager.info/ranking/4605
Dat die band zo snel aftekelt ligt niet aan Pirelli, die kunnen prima een band maken die een hele wedstrijd meegaat. Alleen dat is niet de opdracht die ze gekregen hebbentrion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:11:
Het is ook zo jammer dat ze maar 1 banden leverancier toestaan, laat er op z'n minst 2 toe en moet je eens zien hoe hoe snel je een band hebt die stukken beter is en waarmee ze meerdere snelle tijden kunnen neerzetten.
Bandenleveranciers zijn in staat banden te produceren die een hele race meegaan waardoor geen pitstops meer nodig zouden zijn. Als je meerdere bandenleveranciers zou toelaten en ze mogen geen band maken die een hele race meegaat, hoe ga je dan bepalen aan welke grenzen de bandenleveranciers zich moeten houden? Lijkt me onmogelijk en alleen maare te voorkomen door slechts één bandenleverancier toe te laten en iedereen dezelfde banden te geven.trion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:11:
Het is ook zo jammer dat ze maar 1 banden leverancier toestaan, laat er op z'n minst 2 toe en moet je eens zien hoe hoe snel je een band hebt die stukken beter is en waarmee ze meerdere snelle tijden kunnen neerzetten.
[ Voor 9% gewijzigd door -Moondust- op 03-04-2016 12:16 ]
Normaal zou dan die met 1 lap pas op het einde naar buiten gaan en die met 20 laps kan een uur lang proberen en pushen.
Als het regent kun je zelf nog bepalen wanneer je die laps inzet maat hoe minder laps hoe crucialer je keuze wordt.
In het huidge systeem worden de langzame teams benadeeld terwijl dat eigenlijk andersom zou moeten zijn voor het spektakel.
[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 03-04-2016 12:25 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Als Pirelli niet genoeg banden kan leveren moeten ze optyfen uit de F1. Wat een drogreden zeg.powah33 schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:31:
En hoeveel extra setjes banden zijn er dan wel niet nodig??
Pirelli had nu al aangegeven geen extra set banden te kunnen leveren voor q3
Ze produceren duizenden zo niet miljoenen (ik kan geen bron vinden) banden per jaar en hebben sinds 2008 een jaarlijkse omzet van ruim 4 miljard euro (in 2008) tot 6 miljard euro(in 2014). Als ze dan aankomen met "we kunnen niet leveren" moeten ze zichzelf schamen als producent van autobanden die de naam hebben primair gericht te zijn op sportief rijden en de racerij.
Verder volledig eens met whoami. Niet zeiken, trappen met dat hok en zorgen dat je eerste wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door max op 03-04-2016 12:25 ]
Dat heeft alles te maken met planning.max schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:23:
[...]
Als Pirelli niet genoeg banden kan leveren moeten ze optyfen uit de F1. Wat een drogreden zeg.
Ze produceren duizenden zo niet miljoenen (ik kan geen bron vinden) banden per jaar en hebben sinds 2008 een jaarlijkse omzet van ruim 4 miljard euro (in 2008) tot 6 miljard euro(in 2014). Als ze dan aankomen met "we kunnen niet leveren" moeten ze zichzelf schamen als producent van autobanden die de naam hebben primair gericht te zijn op sportief rijden en de racerij.
Verder volledig eens met whoami. Niet zeiken, trappen met dat hok en zorgen dat je eerste wordt.
Coureurs moeten niet voor niks maanden van te voren aangeven welke banden ze waar en hoeveel willen hebben. Die worden gemaakt en naar de race gebracht Just in time.
Alles wat eerder klaar is kost geld.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
En jij denkt dat als Bernie tegen Pirelli roept dat ze over 2 weken 100 setjes banden extra moeten leveren, ze dit niet kunnen?Saffie_time schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:28:
[...]
Dat heeft alles te maken met planning.
Coureurs moeten niet voor niks maanden van te voren aangeven welke banden ze waar en hoeveel willen hebben. Die worden gemaakt en naar de race gebracht Just in time.
Alles wat eerder klaar is kost geld.
Ga toch weg, dit heeft alles te maken met geld en niets met sport, en daar gaat het mis.
Lijkt me geen probleem, want ze moeten minimaal nog met 2 compounds de race uitrijden, dus ze zullen toch eens moeten stoppen voor een andere band, wanneer ze dat doen is aan hun.-Moondust- schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:15:
[...]
Bandenleveranciers zijn in staat banden te produceren die een hele race meegaan waardoor geen pitstops meer nodig zouden zijn. Als je meerdere bandenleveranciers zou toelaten en ze mogen geen band maken die een hele race meegaat, hoe ga je dan bepalen aan welke grenzen de bandenleveranciers zich moeten houden? Lijkt me onmogelijk en alleen maare te voorkomen door slechts één bandenleverancier toe te laten en iedereen dezelfde banden te geven.
Maar hoe langer de band mee gaat, hoe harder hij is, dus ook minder snel. Laat ze maar lekker uitvechten wie de beste banden maken, zolang die regel van 2 compounds per race er is lijkt me dat geen probleem.
En Pirrelli hoeft dan ook niet meer zoveel banden mee te nemen, want er zullen dan genoeg team overstappen.
Hoe gaat dan bepaald worden waar de verschillende compounds aan moeten voldoen?trion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:31:
[...]
Lijkt me geen probleem, want ze moeten minimaal nog met 2 compounds de race uitrijden, dus ze zullen toch eens moeten stoppen voor een andere band, wanneer ze dat doen is aan hun.
Maar hoe langer de band mee gaat, hoe harder hij is, dus ook minder snel. Laat ze maar lekker uitvechten wie de beste banden maken, zolang die regel van 2 compounds per race er is lijkt me dat geen probleem.
En Pirrelli hoeft dan ook niet meer zoveel banden mee te nemen, want er zullen dan genoeg team overstappen.
Dat het allemaal om de knikkers draait ben ik natuurlijk met je eens, dat is nogal een open deur.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Tuurlijk heeft dit te maken met geld, maar door je ontevredenheid raak je wel de realiteitszin enigszins uit het oog.max schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:31:
[...]
En jij denkt dat als Bernie tegen Pirelli roept dat ze over 2 weken 100 setjes banden extra moeten leveren, ze dit niet kunnen?
Ga toch weg, dit heeft alles te maken met geld en niets met sport, en daar gaat het mis.
Pirelli heeft een contract om de banden te leveren voor F1. Daar zijn kosten mee gemoeid en staan afspraken tegenover. Je kan niet halverwege zeggen, "hey Pirelli, je moet 21 races x 22 wagens x 4 banden = 1848 extra banden leveren".
Daarom worden regels maanden van te voren vastgelegd, zodat alle partijen op basis daarvan afspraken kunnen maken.
Zelfde is ook de situatie voor de teams. Voor de komende 3 a 4 races ligt de bandenkeus al vast. Als ze nu de quali significant gaan veranderen (bijv. beste lap in 60 min), staan ze daar mooi te kijken met de verkeerde banden.
Ik ben het met je eens dat er iets moet veranderen, maar je opmerkingen zijn veel te kort door de bocht.
Effectief krijg je in deze situatie gewoon 1 compound die zowel super hard als super snel is. En er word dan een tweede variant van gemaakt die minimaal afwijkt. Hierdoor dwing je alleen een pitstop af waarbij ze gewoon naar praktisch dezelfde type banden wisselen.trion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:31:
[...]
Lijkt me geen probleem, want ze moeten minimaal nog met 2 compounds de race uitrijden, dus ze zullen toch eens moeten stoppen voor een andere band, wanneer ze dat doen is aan hun.
En ineens staat het hele veld op een 1-stops strategie. Lekker voorspelbaar.
[ Voor 29% gewijzigd door JackBol op 03-04-2016 12:42 ]
Het lijkt me dat dat in overleg met de team moet, laat ze gewoon lekker strijden en innoveren, waarom alles met flauwe regeltjes aan banden leggen (letterlijk in dit geval)-Moondust- schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:33:
[...]
Hoe gaat dan bepaald worden waar de verschillende compounds aan moeten voldoen?
Tuurlijk ze zullen sneller gaan, maar dat is toch precies wat ze wilde voor 2017, ik snap het probleem niet helemaal, zoals het nu gaat sterft de formule 1 door vage politiek en bureaucratie.
Nu ben ik niet zo technisch aangelegd, maar lijkt me toch dat een zachtere band altijd sneller is dan een harde en ook sneller zal slijten. Vroeger was het ook zo, dus waarom zouden ze nu opeens supersnel rubber hebben dat niet slijt?JackBol schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:38:
[...]
Effectief krijg je in deze situatie gewoon 1 compound die zowel super hard als super snel is. En er word dan een tweede variant van gemaakt die minimaal afwijkt. Hierdoor dwing je alleen een pitstop af waarbij ze gewoon naar praktisch dezelfde type banden wisselen.
En ineens staat het hele veld op een 1-stops strategie. Lekker voorspelbaar.
[ Voor 38% gewijzigd door trion75 op 03-04-2016 12:49 ]
Ik zeg toch nergens dat Pirelli die extra banden gratis moet leveren. Het gaat me erom dat (er gezegd wordt) dat Pirelli niet KAN leveren. Ik trek daaruit de conclusie dat ze niet genoeg kunnen produceren en dat kan ik me bij lange na niet voorstellen.JackBol schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:38:
[...]
Tuurlijk heeft dit te maken met geld, maar door je ontevredenheid raak je wel de realiteitszin enigszins uit het oog.
Pirelli heeft een contract om de banden te leveren voor F1. Daar zijn kosten mee gemoeid en staan afspraken tegenover. Je kan niet halverwege zeggen, "hey Pirelli, je moet 21 races x 22 wagens x 4 banden = 1848 extra banden leveren".
Daarom worden regels maanden van te voren vastgelegd, zodat alle partijen op basis daarvan afspraken kunnen maken.
Zelfde is ook de situatie voor de teams. Voor de komende 3 a 4 races ligt de bandenkeus al vast. Als ze nu de quali significant gaan veranderen (bijv. beste lap in 60 min), staan ze daar mooi te kijken met de verkeerde banden.
Ik ben het met je eens dat er iets moet veranderen, maar je opmerkingen zijn veel te kort door de bocht.
Dat is heel iets anders dan niet WILLEN leveren omdat dat geld kost.
Niet kan leveren betekent in dit geval gewoon dat het niet doen binnen het huidige contract. Ze zijn tevreden met de voorwaarden voor hun en hebben geen zin om die te herzien voor dit seizoen (let wel, er zijn complete bedrijfsprocessen en toeleveranciers-ketens ingericht om deze aantallen).max schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:49:
[...]
Ik zeg toch nergens dat Pirelli die extra banden gratis moet leveren. Het gaat me erom dat (er gezegd wordt) dat Pirelli niet KAN leveren. Ik trek daaruit de conclusie dat ze niet genoeg kunnen produceren en dat kan ik me bij lange na niet voorstellen.
Dat is heel iets anders dan niet WILLEN leveren omdat dat geld kost.
Als Bernie 1 miljard dollar betaald om volgende week 100 bandjes te hebben, hoeft je geen traantje bij Pirelli te verwachten.
Voor wie klaagt over 20 minuten niks in de jaren '90 hebben zeker gisteren niet gekeken. Je zag braaf de klok aftellen. Met 8 minuten te gaan in Q2 was alleen Hulkenberg buiten. De Williamsen deden een gloryrun, aangezien alleen de top4 in Q3 een 2e run kan doen en ze dus banden over hadden.
Sowieso is het totaal onoverzichtelijk wat er in Q1 en 2 gebeurt tijdens de vrije ronden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Omdat de banden artificiële beperkingen opgelegd hebben gekregen. Ze moeten binnen een bepaald aantal rondes versleten zijn en de banden die langer mee gaan moeten langzamer zijn. Dit is allemaal gedaan om verschillende pitstop strategieën af te dwingen.trion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:40:
Nu ben ik niet zo technisch aangelegd, maar lijkt me toch dat een zachtere band altijd sneller is dan een harde en ook sneller zal slijten. Vroeger was het ook zo, dus waarom zouden ze nu opeens supersnel rubber hebben dat niet slijt?
Als je Pirelli hun gang laat gaan, kunnen ze waarschijnlijk banden met 'super-soft-snelheid' maken die een race lang mee gaan.
Keel Keel, da ben geen probleem joh.Racing_Reporter schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:41:
[...]
Even bronnen geven, jung. 1250, no way. De benzinetoevoerbeperking (leuk woord voor scrabble) gooit de nodige roet in het eten maar no way dat dat 400pk scheelt. V10 in kwalificatiemodus was wel rond de 930PK voor de beste motoren. In de race was het natuurlijk minder, maar de cijfers die je nu geeft, durf ik hardop te betwijfelen. Hoe komen ze anders aan 370kph in 2005 in testing?

Here we go.
Eerst even de stand van zaken tussen '95 tot 2005
1995–2004
This era used a 3.0 L engines, with a power range between 650 hp and 950 hp. For 1996, Ferrari changed from their traditional V12 engine to a smaller and lighter V10 engine. At the 1998 Japanese GP, Ferrari's 047D engine spec was said to produce over 800 bhp. The BMW P82, the engine used by the BMW WilliamsF1 Team in 2002, had hit a peak speed of 19,050 RPM’s in its final evolutionary stage. It was also the first engine in the 3.0 liter V10-era to break through the 19,000 rpm-wall, during 2002 Austria Grand Prix's qualifying. BMW's P83 engine used in 2003 season managed an impressive 19,200 rpm and cleared the 900 bhp mark and weighs less than 91 kg.
Capacity was limited to 3.0L
2004
3000cc engine that must last a complete race weekend. Replacing an engine costs the driver 10 places on the grid. Replacing one after second qualifying is equal to a start from the back of the grid.
Minimum car weight : 605 kg during each qualifying practice session and no less than 600 kg at all other times during the Event.(including driver and fuel)
900 hp at 18500+ rpm (BAR Honda 006)
2005
3.0 L V10, engine may have no more than 5 valves per cylinder. Engines must last 2 complete race weekends.
De BMW V10 wordt geacht de sterkste motor te zijn van dat jaar, en die deed ik kwalificatie net als de rest 19200 toeren. en produceerde daarbij 900pk. Voor de race kwam men niet hoger dan 18300.
900 x 19200 : 5252 = 246lbf-ft = 333.5Nm , keer je het om dan kun je vaststellen dat die pk's uitsluitend gehaald werden door de idiote toerentallen. draaien we het om in de race dan is het als volgt;
246 x 18300 : 5252 = 857pk Dat is dus de sterkste motor op maximaal toerental. Dat de powerband bijna nutteloos klein is, is vanzelfsprekend. Een V10 gaat niet maximaal koppel halen noch afgeven boven 15000 toeren.

bron: http://www.jamesallenonf1...ays-mercedes-engine-boss/
De stelling dat de huidige motoren 1250pk moeiteloos kunnen leveren haal ik hier vandaan.
http://www.f1technical.ne...hp?f=4&t=21524&hilit=1200
De MGU-K is nu beperkt, maar kun je net schalen waar je wil. 8Mj is niet ondenkbaar, en het is nu 4Mj, dus als middengweg heb ik 6Mj aangehouden, en dan kom je rond de 1250pk uit.
Als je dan even de huidige V6t afweegt tegen bovengenoemde V10 is het als volgt (momenteel)
930pk Mercedes pak ik als voorbeeld.
930 x 15000 : 5252 = 325lbf-ft = 440Nm
930 x 12000 : 5252 = 407lbf-ft = 551Nm
Ben er niet helemaal zeker van of men van praktisch maximum, of theoretisch maximum toegestaan uitgaat. In beide gevallen zie je hoeveel sterker de Hybride V6t is van onderuit. Het koppel van deze motor blaast de V10 compleet van de kaart. En...dan is hij beperkt tot 100kg brandstof per uur. = 133 liter.
Draaien we weer de berekening even om.
1250 x 5252 : 15000 = 437lbf-ft = 592Nm
Dat betekend in praktijk dat de brandstof beperking met ongeveer 10% omhoog moet, (toeren en boost dus omhoog) , en dan moet er een koppelwinst plaatsvinden van 40Nm, ofwel, 8% Kijk is aan ... Dat klinkt wel erg realistisch, hebben we nog niet genoemd dat dit bij gelijkblijvende motor efficiëntie is, hetgeen zich ook als een raket ontwikkeld momenteel, met een realisatie van 8% Mercedes winst (claim Mercedes over 2015) zouden we in 2016 dus over de 50% zitten, wat zou betekenen dat we niet eens extra brandstof nodig zouden hebben, en bij gelijkblijvend verbruik dan enkel de toeren opschroeven. Dan zijn we er ook -zo goed als- Echter is verwachten dat de efficiëntie nog zover stijgt wel erg hoopvol. Het zal dus ergens in het midden hangen.
En zo komen we dus aan al die woeste hoeveelheden pk's ... ofwel, pk's zeggen geen ene reet, en zeker niet als de hybride V6 gaan vergelijken met een V10. De V10 moest maar 1 ding, en dat is toeren maken om de gang er in te houden. De Hybride V6 is veel complexer, allereerst is het een turbo motor, met MGU & ERS systemen die 2 kanten op werken, en daarbij heeft deze motor een volledig andere karakteristiek. Feit is wel dat de Hybride V6t de V10's compleet van de kaart blaast....verwijder de restricties die deze motor kent, en je gaat astronomisch snelle rondetijden zien.
De 370kph heb ik niet echt een antwoord op. Ik kan wel noemen dat er in Monza 2015 365kp/h is gehaald. Ansicht dus niet zo spectaculair. Ik denk dat de verhouding pk's / gewicht die nodig zijn voor die snelheid zodanig hoog zijn, dat daar het probleem niet in rust. Ik durf de gok wel aan dat het meer te maken heeft met aero-gerelateerde en bakratio's destijds. Een eenduidig antwoord heb ik er er echter niet op.
[ Voor 4% gewijzigd door Turbo-Puppy op 03-04-2016 13:36 ]
Goed verhaal! Al denk ik niet dat de race interessanter word als een rondje in Bahrein ineens rond de 1:20 is ipv. rond de 1:30.Turbo-Puppy schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:57:
[...]
Feit is wel dat de Hybride V6t de V10's compleet van de kaart blaast....verwijder de restricties die deze motor kent, en je gaat astronomisch snelle rondetijden zien.
Voor mijn gevoel is de aero en de vuile lucht het grootste probleem momenteel.
Dat verklaart waarom Hamilton niet voorbij Verstappen en Sainz niet voorbij Palmer kon in Australië, ondanks dat hun wagens op papier een stuk rapper zijn.
Hoe ging dat 'vroeger', gingen ze toen makkelijker voorbij langzamere auto's?JackBol schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:04:
[...]
Goed verhaal! Al denk ik niet dat de race interessanter word als een rondje in Bahrein ineens rond de 1:20 is ipv. rond de 1:30.
Dat verklaart waarom Hamilton niet voorbij Verstappen en Sainz niet voorbij Palmer kon in Australië, ondanks dat hun wagens op papier een stuk rapper zijn.
...
Helemaal mee eens. Men moet de regels van 2017 die er nu liggen gewoon nog iets verder doortrekken op mechanische grip en desnoods de blown diffuser terug, wat maakt het uit als iedereen dat heeft? Dan zijn we al goed op weg. Ansicht hoeven de auto's van niet per definitie breder te worden. Ik zou liever een goede balans tussen voorvleugel/side pods/achtervleugel terug zien. Voorvleugel wat smaller, side pods zoals ze nu zijn, en de achtervleugel 15/20 lager en breder. Dan ben ik blij.JackBol schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:04:
[...]
Goed verhaal! Al denk ik niet dat de race interessanter word als een rondje in Bahrein ineens rond de 1:20 is ipv. rond de 1:30.
De kwalificatie zijn reeds voldoende ideeën voor geopperd, zelfs het 2015 systeem was beter.
Nee hoor, dat is ook waarom DRS er is gekomen.Luxicon schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:06:
[...]
Hoe ging dat 'vroeger', gingen ze toen makkelijker voorbij langzamere auto's?
Een McLaren wel achter een Arrows...JackBol schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:14:
In 2004 bleef een Ferrari niet 5 rondes hangen achter een Minardi in ieder geval.
Maar toen was het verschil ook vele malen groter tussen de teams. In die jaren werd er ook amper ingehaald. Ik denk overigens dat het tegenwoordig juist veel makkelijker is om in te halen. Formule 1 is altijd een klasse geweest wat het niet van het inhalen moest hebben. De acties per race waren gemiddeld denk ik wel op twee handen te tellen.
Monaco, toch?Waffle schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:28:
[...]
Een McLaren wel achter een Arrows...
Maar toen was het verschil ook vele malen groter tussen de teams. In die jaren werd er ook amper ingehaald. Ik denk overigens dat het tegenwoordig juist veel makkelijker is om in te halen. Formule 1 is altijd een klasse geweest wat het niet van het inhalen moest hebben. De acties per race waren gemiddeld denk ik wel op twee handen te tellen.
Coulthard zit me bij.. die kon er niet langs. Een ronde of 15 a 20?
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Op basis waarvan? Wat ga je als referentie gebruiken? Welke kenmerken van de band ga je met de teams bepalen? Dat kan toch helemaal niet?trion75 schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:40:
Het lijkt me dat dat in overleg met de team moet, laat ze gewoon lekker strijden en innoveren, waarom alles met flauwe regeltjes aan banden leggen (letterlijk in dit geval)
Tuurlijk ze zullen sneller gaan, maar dat is toch precies wat ze wilde voor 2017, ik snap het probleem niet helemaal, zoals het nu gaat sterft de formule 1 door vage politiek en bureaucratie.
Eind jaren 90 werd de aero zo complex dst achterliggers er steeds meer last van hadden. Je ziet de inhaalacties per race ook afnemen vanaf die periode, tot het dramatische aantal van soms 1/2 inhaalacties per race (midden 2000).Luxicon schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:06:
[...]
Hoe ging dat 'vroeger', gingen ze toen makkelijker voorbij langzamere auto's?
Pas vanaf drs en Pirelli is er weer een flinke toename aan inhaalacties, maar het aero probleem is nog vrij vergelijkbaar, ondanks pogingen om het makkelijker te maken voor auto's die achter een andere auto rijden.
Pirelli en drs maakten de verschillen gewoon groter tussen auto's. Andere oplossing voor t zelfde probleem.
Bedankt, interessant om te weten, ook gezien het drs systeem. Het kwam bij over als een extra element, maar het is dus eigenlijk een noodzakelijk element.Requiem19 schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:20:
[...]
Eind jaren 90 werd de aero zo complex dst achterliggers er steeds meer last van hadden. Je ziet de inhaalacties per race ook afnemen vanaf die periode, tot het dramatische aantal van soms 1/2 inhaalacties per race (midden 2000).
Pas vanaf drs en Pirelli is er weer een flinke toename aan inhaalacties, maar het aero probleem is nog vrij vergelijkbaar, ondanks pogingen om het makkelijker te maken voor auto's die achter een andere auto rijden.
Pirelli en drs maakten de verschillen gewoon groter tussen auto's. Andere oplossing voor t zelfde probleem.
...
Oh ja, die andere mclaren.Roamor schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:01:
Dat was Hakkinen.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
[ Voor 95% gewijzigd door alwaysleft op 03-04-2016 14:54 ]
Echter zou die 25% wel vaak leukere actie zijn. Ipv voorbijrijden en weer invoegen zou het meer uitkomen op uitremmen.
[ Voor 55% gewijzigd door Axente op 03-04-2016 14:33 ]
De reden van minder inhaalacties was niet alleen aerodynamica. Volgens mij zat er meer correlatie tussen het invoeren van tankstops en inhaalacties.Requiem19 schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:20:
[...]
Eind jaren 90 werd de aero zo complex dst achterliggers er steeds meer last van hadden. Je ziet de inhaalacties per race ook afnemen vanaf die periode, tot het dramatische aantal van soms 1/2 inhaalacties per race (midden 2000).

Was er sprake van meer dan vijf kleppen per cilinder dan?Turbo-Puppy schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:57:
[...]
2005
3.0 L V10, engine may have no more than 5 valves per cylinder. Engines must last 2 complete race weekends[/i].
Overigens, bedankt voor je inzichtvolle posts. Erg leerzaam!
Maar ja, correlatie is geen causaliteit heWaffle schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:53:
[...]
De reden van minder inhaalacties was niet alleen aerodynamica. Volgens mij zat er meer correlatie tussen het invoeren van tankstops en inhaalacties.
[afbeelding]
Uiteraard; vermogen = koppel maal toerental. Koppel is direct gerelateerd aan de ingaande energie per tijdseenheid - dus brandstofdebiet en motorrendement -; met andere woorden: tot op een zekere hoogte is er een harde limiet aan het koppel aan de krukas. Het logische is dan het toerental verhogen totdat temperatuur/druk limiterende factoren worden, dus puur het materiaal.Turbo-Puppy schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:57:
[...]
De BMW V10 wordt geacht de sterkste motor te zijn van dat jaar, en die deed ik kwalificatie net als de rest 19200 toeren. en produceerde daarbij 900pk. Voor de race kwam men niet hoger dan 18300.
900 x 19200 : 5252 = 246lbf-ft = 333.5Nm , keer je het om dan kun je vaststellen dat die pk's uitsluitend gehaald werden door de idiote toerentallen. draaien we het om in de race dan is het als volgt;
Dit is gewoonweg niet waar. Nou ja, de versnellingsbak is juist zo afgesteld dat de powerband vrijwel volledig nuttig wordt gebruikt. Aannemende dat de toerenlimiet van meer dan 18k rpm werd aangehouden door limieten van het motormateriaal, is alles tussen de 5k en die 18k rpm het beschikbare toerengebied. In die tijd hadden de auto's zeven versnellingen, waardoor de motor in principe altijd tussen de 15.5k en 18k rpm zat (volgens verschillende onboards op Youtube), tenminste alles boven de tweede versnelling. Met enige logica is te stellen dat er dus op wordt gefocused om vrijwel het volledige maximale vermogen in die range te hebben.246 x 18300 : 5252 = 857pk Dat is dus de sterkste motor op maximaal toerental. Dat de powerband bijna nutteloos klein is, is vanzelfsprekend. Een V10 gaat niet maximaal koppel halen noch afgeven boven 15000 toeren.Voor de statistieken ...daarvoor is 194kg brandstof per uur nodig!!!!! ofwel ...een whopping 260 liter PER UUR!!!
In een ideale wereld zou het maximum koppel dus op 15,500 rpm moeten zitten en met op (15.5/18) = 86% van het maximum koppel moeten eindigen bij 18,000 rpm om altijd het volledige vermogen vrij te geven in dit toerentalgebied en dus het snelste zijn. Het zou dus nergens op slaan om, zoals je beweert, zomaar aan te nemen dat het koppel instort na 15,000 toeren, want dat zou simpelweg betekenen dat een toerentallimiet van 18k of zelfs 19k rpm zinloos is, terwijl dit dus wel de werkelijkheid was en juist vrijwel bewijst dat het maximum koppel veel hoger zit. Waarom zou je immers meer toeren maken met minder vermogen terwijl je dan al bij 16k rpm kan opschakelen en meer vermogen hebt in de hogere versnelling?
De reden is dat een 'ideale atmosferische motor' een vrijwel vlakke koppelkromme zou moeten hebben, tenminste volgens enkelen, waaronder een leraar van mij over combustion technology (en eigenlijk zelfs nog het liefst een beetje minder wordt in de hogere toerentallen met precies de factor (min. toerental na opschakelen / max. toerental) om altijd het maximale vermogen te hebben). Zoiets heeft de Honda S2000 bijvoorbeeld; onwetenden denken dat deze niet snel is omdat deze een laag koppel (aan de krukas! Niet de wielen..) heeft, maar in werkelijkheid is deze zeer snel voor zijn 240 pk, mits altijd in dit ideale toerengebied wordt gereden en dus geschakeld wordt bij de rev limiter.
Dit is een voorbeeld van het internet; hier zien we zo'n vlakke koppelkromme terug..maar wel eentje waarbij het maximum zoveel mogelijk rechts zit, omdat daar de meeste tijd wordt doorgebracht:

Kanttekening is natuurlijk dat we niet weten wie hierachter zit en de betrouwbaarheid dus te wensen overlaat (net als je forumbronnen trouwens), maar het past in elk geval goed in de logica om überhaupt maar 18/19k toeren per minuut te willen draaien. Maar ja, betere bronnen heb ik zo ook niet, dus we moeten het hiermee doen.
Wat is wél interessant aan het plaatje? Vanaf 15.5k rpm is er zo'n 550 kW, ofwel zo'n 740 pk aanwezig en dit stijgt tot 590 kW = 791 pk in dit geval. Het maakt niets uit of de groottes van deze getallen correct zijn, maar volgens de curve is er al (740/791) = 93% van het vermogen daar aanwezig. Met andere woorden: vanaf de tweede versnelling tot aan de zevende is er altijd tussen de 93% en 100% van het vermogen.
Om puur naar de energie (niet eens vermogen?) die de MGU-K levert te kijken is altijd een beetje gevaarlijk, want het is niet duidelijk hoe lang deze per ronde kunnen werken. Zeker aangezien de Honda van vorig jaar, die moeite had om de maximaal toegestane tijd te gebruiken. Het is ook niet eens zeker of een Mercedes wel hieraan komt; zo kunnen ze bv. wel de volledige 4 MJ voor de maximaal toegestane aantal seconden gebruiken per ronde, maar zou dat halveren met 8 MJ en ze misschien wel langzamer zijn. De reden is uiteraard omdat deze energie puur uit de brandstof moet komen en we weten eigenlijk niet goed wat het rendement van deze MGU-K op zichzelf is. Daarnaast is er een harde limiet van is de vorm van het brandstofdebiet van 100 kg/uur. Het is logischer om te kijken naar het totale energie die er per uur in zo'n motor in mag gaan.Voordeel hiervan is dat we helemaal niks hoeven te doen met koppel en toerental, aangezien dat al ingecalculeerd is in het rendement. Zie hieronder.bron: http://www.jamesallenonf1...ays-mercedes-engine-boss/
De stelling dat de huidige motoren 1250pk moeiteloos kunnen leveren haal ik hier vandaan.
http://www.f1technical.ne...hp?f=4&t=21524&hilit=1200
De MGU-K is nu beperkt, maar kun je net schalen waar je wil. 8Mj is niet ondenkbaar, en het is nu 4Mj, dus als middengweg heb ik 6Mj aangehouden, en dan kom je rond de 1250pk uit.
Maar ja, dit maakt dus niks uit, aangezien de motor vrijwel altijd tussen de 93% en 100% van het maximum vermogen levert, zelfs de atmosferische V10's. Plusminus 93% aan de hand van het grafiekje hierboven, maar reken er maar op dat dit zeker minimaal 90% is aangezien de motoren volledig hierop zijn gebouwd.Als je dan even de huidige V6t afweegt tegen bovengenoemde V10 is het als volgt (momenteel)
930pk Mercedes pak ik als voorbeeld.
930 x 15000 : 5252 = 325lbf-ft = 440Nm
930 x 12000 : 5252 = 407lbf-ft = 551Nm
Ben er niet helemaal zeker van of men van praktisch maximum, of theoretisch maximum toegestaan uitgaat. In beide gevallen zie je hoeveel sterker de Hybride V6t is van onderuit. Het koppel van deze motor blaast de V10 compleet van de kaart. En...dan is hij beperkt tot 100kg brandstof per uur. = 133 liter.
Van de V6T's verwacht ik dat ze vrijwel altijd 100% kunnen leveren tussen 10-12k rpm. Het enige grote verschil is dat er nu extra vermogen gesprokkeld kan worden in de lagere toerentallen door middel van die turbo en ERS. In het gebied van bv. 5-10k rpm is er waarschijnlijk een hoger vermogen beschikbaar dan de vergelijkbare 8-15k rpm in de oude V10's; de getallen zijn puur schattingen, maar ik denk dat dit wel merkbaar is aan hoe snel de auto's nu accelereren uit langzame bochten.
Aannemende dat er zo'n 45 MJ/kg aan energie zit in de F1-benzine (normale performance-brandstof is ongeveer 43.5 Mj/kg), zou een vermogensoutput bij 50% thermisch rendement dit zijn:Draaien we weer de berekening even om.
1250 x 5252 : 15000 = 437lbf-ft = 592Nm
Dat betekend in praktijk dat de brandstof beperking met ongeveer 10% omhoog moet, (toeren en boost dus omhoog) , en dan moet er een koppelwinst plaatsvinden van 40Nm, ofwel, 8% Kijk is aan ... Dat klinkt wel erg realistisch, hebben we nog niet genoemd dat dit bij gelijkblijvende motor efficiëntie is, hetgeen zich ook als een raket ontwikkeld momenteel, met een realisatie van 8% Mercedes winst (claim Mercedes over 2015) zouden we in 2016 dus over de 50% zitten, wat zou betekenen dat we niet eens extra brandstof nodig zouden hebben, en bij gelijkblijvend verbruik dan enkel de toeren opschroeven. Dan zijn we er ook -zo goed als- Echter is verwachten dat de efficiëntie nog zover stijgt wel erg hoopvol. Het zal dus ergens in het midden hangen.
0.5 [-] * 45 *1000 [kJ/kg] *100 [kg/uur] /3600 [s/uur] * 1.34102 [pk/kW] = 838 pk vermogen.
De enige variabelen hierin zijn dus de energetische waarde (lower heating value) van de benzine én het gehele nettorendement van de motor. Een waarde van 50%, zoals je stelt, lijkt dus inderdaad erg realistisch.
Pk's zeggen juist wél alles over de snelheid (wat anders?) én de motoren zijn er zo op gebouwd dat die vrijwel altijd in het maximalevermogengebied zijn tijdens vol gas. Pas bij het uitacceleren uit langzamere bochten is er een significant snelheids/vermogensvoordeel voor de V6T's. De karakteristiek is dus wel bepalend, maar relatief beperkt.En zo komen we dus aan al die woeste hoeveelheden pk's ... ofwel, pk's zeggen geen ene reet, en zeker niet als de hybride V6 gaan vergelijken met een V10. De V10 moest maar 1 ding, en dat is toeren maken om de gang er in te houden. De Hybride V6 is veel complexer, allereerst is het een turbo motor, met MGU & ERS systemen die 2 kanten op werken, en daarbij heeft deze motor een volledig andere karakteristiek. Feit is wel dat de Hybride V6t de V10's compleet van de kaart blaast....verwijder de restricties die deze motor kent, en je gaat astronomisch snelle rondetijden zien.
Qua puur maximumvermogen en dus snelheid zou ik stellen dat de V6T's de oude V10's helemaal niet van de kaart blazen, maar qua vermogenscurve in combinatie met de halvering in het brandstofverbruik ben ik het wel met je eens.
De massa maakt vrijwel niks uit; het is puur het vermogen én de luchtweerstand, omdat de rolweerstand verwaarloosbaar is met het laatste. Met bakratio's heeft het niks te maken; bij een recht stuk wordt er gemiddeld over de gehele tijdsduur zo'n 95% van het maximale vermogen, waarbij vrijwel 100% zelfs in de laatste kilometers per uur aan snelheid worden aangesproken; hierop is immers de rev limiter én de motorkarakteristiek ingesteld, in de V10-tijd én in de huidige tijd. De reden is dat zeven versnellingen eigenlijk al genoeg waren (slechts een drop van 18k naar 15.5k rpm bij opschakelen; slechts een 14% verschil in toerentallen). De huidige acht versnellingen kunnen voor een nog nauwer toerentalgebied zorgen, maar aangezien deze versnellingsbakverhoudingen al van tevoren vaststaan voor het hele jaar in plaats van zoals vroeger per race vrij in te stellen zijn, zal dit het voordeel waarschijnlijk nihil zijn.De 370kph heb ik niet echt een antwoord op. Ik kan wel noemen dat er in Monza 2015 365kp/h is gehaald. Ansicht dus niet zo spectaculair. Ik denk dat de verhouding pk's / gewicht die nodig zijn voor die snelheid zodanig hoog zijn, dat daar het probleem niet in rust. Ik durf de gok wel aan dat het meer te maken heeft met aero-gerelateerde en bakratio's destijds. Een eenduidig antwoord heb ik er er echter niet op.
[ Voor 201% gewijzigd door CaptainPanda op 03-04-2016 15:37 ]
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Whodunnit: [F1 Poll] Wie was debet aan de clash RAI-VET-KVY
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Waar te kijken?
Racemangers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016
IRC: http://irc.tweakers.net/f1