ja is positief dat er meer van de coureur verlangd wordtHoogie2004 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:56:
De discussie kan worden geopend:
http://www.gpupdate.net/n...uwen-maar-dat-mocht-niet/
Ik vind de nieuwe regels nu al goedRosberg moet zelf aanvoelen of die banden goed genoeg zijn....
maar zodra het veiligheid in gedring komt; als autos met risico en zonder relevante informatie rondjes moete/blijven rijden ... kan er nog wel eens wat mis gaan

Nou, wat een gezeur zeg. Lijkt me toch dat een coureur daarmee om moet kunnen gaan.Hoogie2004 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:56:
Ik vind de nieuwe regels nu al goedRosberg moet zelf aanvoelen of die banden goed genoeg zijn....
Wat mij betreft schaffen ze die hele radio af. Of een soort verzegelde constructie, contact is mogelijk maar betekent wel einde sessie/race.
alles kan off-topic
Of een tussenvorm. Radiocontact 1 kant op, van coureur naar pitmuur maar niet andersom.Ankona schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:04:
Wat mij betreft schaffen ze die hele radio af. Of een soort verzegelde constructie, contact is mogelijk maar betekent wel einde sessie/race.
De enige die de baancondities goed kan beoordelen is toch de coureur.... Die is degene OP de baan, met de auto onder zijn kont. Waarom zou de pits hem moeten waarschuwen?himlims_ schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:01:
[...]
ja is positief dat er meer van de coureur verlangd wordt
maar zodra het veiligheid in gedring komt; als autos met risico en zonder relevante informatie rondjes moete/blijven rijden ... kan er nog wel eens wat mis gaan![]()
Ze mogen overigens de weerscondities wel doorgeven, dus ze hadden prima mogen zeggen dat sector 2 extreem nat is...
Dan juist de andere kant op, je wil gevaar af kunnen wenden, niet overleggen of vragen stellen.Tristan schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:06:
[...]
Of een tussenvorm. Radiocontact 1 kant op, van coureur naar pitmuur maar niet andersom.
Je moet alleen iets verzinnen op hoe de pits geinstrueerd moet worden. Zou dus met een knopje kunnen waarmee hij een bepaald type band bestelt en aangeeft naar binnen te willen.
alles kan off-topic
Mooiste is nog, De teams hebben ZELF ingestemt met deze regels dus het ligt ook aan hun zelfHoogie2004 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:56:
Dat was hier dus niet het probleem, en houdt op zichzelf ook niet tegen dat je tijdens de race tactische informatie gevoed krijgt.Ankona schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:09:
[...]
Dan juist de andere kant op, je wil gevaar af kunnen wenden, niet overleggen of vragen stellen.
Je moet alleen iets verzinnen op hoe de pits geinstrueerd moet worden. Zou dus met een knopje kunnen waarmee hij een bepaald type band bestelt en aangeeft naar binnen te willen.
Over andere regels gesproken waar teams zelf mee hebben ingestemd: FI mag nog maar één keer overwerken dit seizoen omdat één monteur te vroeg op het circuit was dit weekend.

[ Voor 19% gewijzigd door ATS op 18-03-2016 09:18 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Het klinkt als een trieste regel, maar aan de andere kant wel een goede zaak voor de teams met minder budget.ATS schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:13:
[...]
Dat was hier dus niet het probleem, en houdt op zichzelf ook niet tegen dat je tijdens de race tactische informatie gevoed krijgt.
Over andere regels gesproken waar teams zelf mee hebben ingestemd: FI mag nog maar één keer overwerken dit seizoen omdat één monteur te vroeg op het circuit was dit weekend.Nu maar hopen dat de coureurs geen al te grote brokken gaan rijden op de zaterdag...
Voorbeeld; De grote teams laten hun mannen op de circuits 24/7 doorwerken en kunnen dit makkelijk betalen. De teams met minder budget kunnen zich dit niet financieel gewoon niet veroorloven en maken dus veel minder uren. Hierdoor wordt het verschil nog groter en groter....
Ik vind het geen slechte ontwikkeling. De monteurs moeten gewoon verplicht hun rust pakken.
Ik vind wel dat er verschil moet woren gemaakt tussen een ploeg die tot 's avonds laat/'s nachts doorwerkt en één monteur die in zijn enthousiasme iets te vroeg aanwezig is.
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
zouden ze niet gewoon in ploegen werken? ik bedoel, een monteur die 1 schroefje vergeet kan zomaar een max-monza 2.0 veroorzaken?
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ook dat natuurlijk, maar dat kan makkelijk worden opgelost met meerdere ploegendiensten. Ook hier; voor de grote teams geen probleem. Voor de kleinere wel.Flotter schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:45:
Ik meen dat die regel vooral is ingevoerd vanwege het menselijke aspect, 't is niet goed wanneer monteurs elk raceweekend 3x16 uur (oid) moeten werken.
Ik vind wel dat er verschil moet woren gemaakt tussen een ploeg die tot 's avonds laat/'s nachts doorwerkt en één monteur die in zijn enthousiasme iets te vroeg aanwezig is.
En inderdaad; regels zijn regels. Punt uit.
Als hier een uitzondering voor wordt gemaakt, dan is het hek van de dam voor volgende gevallen.... "ja, maar bij FI mocht het wel!!@#@Q%!!!!"
[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 18-03-2016 09:53 ]
Ik snap deze ook niet zo goed..Hoogie2004 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:07:
[...]
De enige die de baancondities goed kan beoordelen is toch de coureur.... Die is degene OP de baan, met de auto onder zijn kont. Waarom zou de pits hem moeten waarschuwen?
Ze mogen overigens de weerscondities wel doorgeven, dus ze hadden prima mogen zeggen dat sector 2 extreem nat is...
1. Als het een onveilige situatie is mogen ze het volgens mij wel doorgeven. Na de botsing kreeg ROS namelijk wel door dat hij - in opdracht van de FIA ! - de auto aan de kant moest zetten vanwege veiligheid. Strategie is dan weinig sprake van.
2. Het was een vrije training... Juist op zo'n moment als dus snelle en langzamere coureurs door elkaar op de baan zijn, bezig met snelle laps op juist een uitloopronde, is het risico groter dat er wat misgaat.
3. Daarnaast hoorde je juist vaak de coureurs zelf doorgeven of het wel of niet op bepaalde banden kan of niet. Natuurlijk heeft een team data, maar als een coureur aangeeft dat het niet kan gaat het niet door.
Volgens mij is ROS wel een van de jongens die het meeste last gaat krijgen van het verbod op communicatie.
Hij vaart blind op de pitwall, waar anderen zoals een RAI zelf vragen om met rust te worden gelaten en weer anderen zelfs tegen orders ingaan
Ik ben heel benieuwd wie er boven komen drijven. Zijn het de coureurs van de oudere generatie die zelf de ervaring hebben? Of juist de jongens die nog niet zoveel ervaring hebben en niet beter weten?
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
En aanwezig zijn houdt toch niet in dat ie aan het werk is? Misschien wilde hij nog wel even een bak koffie drinken voordat ie aan de slag moest. Beetje overdreven straf IMHO.Flotter schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:45:
The ramblings of an idiot
Regels zijn vrij duidelijk volgens mij: je mag gewoon niet op het circuit zijn. Hij had zijn kopje koffie even bij het standje buiten het circuit moeten gaan halen dan. Het is stom, maar scherpe scheidslijnen zijn wel nodig om regels controleerbaar en afdwingbaar te houden.McBoom schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:54:
[...]
En aanwezig zijn houdt toch niet in dat ie aan het werk is? Misschien wilde hij nog wel even een bak koffie drinken voordat ie aan de slag moest. Beetje overdreven straf IMHO.
Over die radioregel: geldt dat überhaupt wel tijdens een vrije training? Dat is in tegenstelling tot de qualificatie geen deel van de wedstrijd toch? Lijkt me dat je buiten de wedstrijd zoveel mag overleggen als je wil.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik ben ook heel benieuwd wie er nu komen bovendrijven. Het zou me verbazen als Rosberg hier (zeker in het begin) heel goed mee om kan gaan.sanderb schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:53:
[...]
Ik snap deze ook niet zo goed..
1. Als het een onveilige situatie is mogen ze het volgens mij wel doorgeven. Na de botsing kreeg ROS namelijk wel door dat hij - in opdracht van de FIA ! - de auto aan de kant moest zetten vanwege veiligheid. Strategie is dan weinig sprake van.
2. Het was een vrije training... Juist op zo'n moment als dus snelle en langzamere coureurs door elkaar op de baan zijn, bezig met snelle laps op juist een uitloopronde, is het risico groter dat er wat misgaat.
3. Daarnaast hoorde je juist vaak de coureurs zelf doorgeven of het wel of niet op bepaalde banden kan of niet. Natuurlijk heeft een team data, maar als een coureur aangeeft dat het niet kan gaat het niet door.
Volgens mij is ROS wel een van de jongens die het meeste last gaat krijgen van het verbod op communicatie.
Hij vaart blind op de pitwall, waar anderen zoals een RAI zelf vragen om met rust te worden gelaten en weer anderen zelfs tegen orders ingaan
Ik ben heel benieuwd wie er boven komen drijven. Zijn het de coureurs van de oudere generatie die zelf de ervaring hebben? Of juist de jongens die nog niet zoveel ervaring hebben en niet beter weten?
Voorbeeld:
Hamilton "Hoe zijn mijn banden? "
Pit " Kunnen we niks over zeggen."
Hamilton "Hoe is het weer?"
Pit "Weer is top."
Codetaal is ook verboden.Axente schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:59:
Ik verwacht eerder dat net zoals vorig seizoen gaat met radio.
Voorbeeld:
Pit "Weer is top."
Als ze FIA het niet kan verstaan is het afgekeurd.
In zulke situaties zoals met HAM & de PIT is dit duidelijk en mag zeker niet!
Hier gaat dit jaar echt streng op toegezien worden. Gecodeerde berichten zijn verboden, en dus zullen de teams chit-chat die niets met de race te maken heeft, om niet tegen een sanctie aan te lopen.Axente schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:59:
Ik verwacht eerder dat net zoals vorig seizoen gaat met radio.
Voorbeeld:
Pit "Weer is top."
Als de FIA slim is geven ze bij een redelijk vermoeden gewoon een straf, en dan is dit soort ongein snel afgelopen. Het valt natuurlijk wel te controleren als iemand iets vraagt over iets totaal ongerelateerds, en hij veranderd een ronde later een setting...
Dit lijkt me niet iets wat de FIA niet kan verstaan, en daarbij zou mercedes best goed kunnen beargumenteren dat hamilton in het belang van veiligheid over het weer vraagt.Ryur schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:01:
[...]
Codetaal is ook verboden.
Als ze FIA het niet kan verstaan is het afgekeurd.
In zulke situaties zoals met HAM & de PIT is dit duidelijk en mag zeker niet!
Ik vind dit persoonlijk een hele slimme zet van Hamilton. Dit is dan wel weer een van de weinige voorbeelden die ik kan verzinnen welke er doorheen zou kunnen komen.
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
Maar ik denk toch dat dit heel makkelijk te omzeilen is.
Blauw led lampje wat gaat branden = pushen
Geel led lampje knipperen = feul sparen
groen led lampje betekent banden in orde
rood led lampje betekent banden sparen
Ect, ect, ect......
Of denk je dat de FIA alle stuurtjes en hoe ze werken gaat checken??
Ik denk echt dat dit zeer moeilijk word.
https://f1manager.info/ranking/4605
dat is vooraf toch al geroepen door mercedes en ferrari; dan gaat het via het stuurtje / display ...powah33 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:13:
Gecodeerde berichten zijn misschien verboden.
Ect, ect, ect......
Ook opvallend; het team mag een coureur enkel nog binnenroepen als het dan ook in dezelfde ronde gebeurt. Dus geen "target + 2" berichten meer. Wat zouden de straffen op het overtreden hiervan zijn? Afgelopen jaren toch meermaals gehad dat een coureur het niet eens is met de strategie van het team en daarom orders negeert. Zou erg tegenstrijdig zijn als een coureur die het heft in eigen handen neemt dan ook slachtoffer wordt van deze regels.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
idd en daar zijn er veel te veel van. Zeker voor een formule klasse die pretendeert de koningsklasse te zijn.
alles kan off-topic
De displays zijn volledig te programmeren door de teams.MikeyMan schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:21:
De displays en aansturing van de stuurtjes is voor iedereen gelijk toch?
Dit soort dingen op de displays zijn gewoon toegestaan, zolang deze signalen worden getriggerd door de ECU. Wat niet is toegestaan is om data te versturen naar de auto. Ze kunnen dus niet zomaar van uit de pit een lampje op je stuur aanzetten.powah33 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:13:
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
De exacte lijst van wat gezegd mag worden:XyritZz schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:26:
Wat mogen ze eigenlijk nog wel roepen? Zodra het invloed heeft op veiligheid dacht ik, maar dat is ook vrij open ter interpretatie... zo zou je discussie kunnen hebben of het informeren van een coureur dat het te nat is voor de banden waar hij op rijdt een veiligheidsoverweging is. En dan zeker op bijv. een circuit als Spa wat vrij lang is, en waar de ene sector er veel beter bij kan liggen dan de volgende sector.
Ook opvallend; het team mag een coureur enkel nog binnenroepen als het dan ook in dezelfde ronde gebeurt. Dus geen "target + 2" berichten meer. Wat zouden de straffen op het overtreden hiervan zijn? Afgelopen jaren toch meermaals gehad dat een coureur het niet eens is met de strategie van het team en daarom orders negeert. Zou erg tegenstrijdig zijn als een coureur die het heft in eigen handen neemt dan ook slachtoffer wordt van deze regels.
THE FIA'S NEW RULES IN FULL
Detailed below are the restrictions on team-to-driver communications:
** To all communications to the driver including, but not limited to, radio and pit boards.
** At all times the car is out of the garage with the engine running and the driver on board (with the exception of any time the car is in the pitlane on the day of the race prior to or between reconnaissance laps).
The following is a list of the permitted messages. Any other message, including any of those below which we suspect has been used as a coded message for a different purpose (including a prompt to a driver), is likely to be considered a breach of article 27.1 of the Sporting Regulations and will be reported to the stewards accordingly.
1. Acknowledgement that a driver's message has been heard. This may include repeating the message back to the driver for the sole purpose of confirmation.
2. Indication of a critical problem with the car. Any message of this sort may only be used if failure of a component or system is imminent and potentially terminal.
3. Information concerning damage to the car.
4. Instructions to select driver defaults for the sole purpose of mitigating loss of function of a sensor, actuator or controller whose degradation or failure was not detected and handled by the on-board software. In according with article 8.2.4, any new setting chosen in this way must not enhance the performance of the car beyond that prior to the loss of function.
5. Instruction to enter the pitlane in order to fix or retire the car.
6. Indication of a problem with a competitor's car.
7. Marshalling information (red flag, blue flag, yellow flag, safety car, virtual safety car, race start aborted or other similar instructions or information from race control). This would include a reminder to switch off the SC 'delta time' function after crossing the first safety car line twice from the time the SC was deployed.
8. Passing on messages from race control (this would include a countdown to the start of the formation lap and telling a driver that the last car has taken up position on the grid at the end of the formation lap).
9. Wet track, oil or debris in certain corners.
10. Weather information.
11. Information concerning the driver's own laptime or sector times.
12. Laptime of a competitor.
13. Helping with warning of traffic and gaps to other competitors during a practice session or race.
14. Instructions to swap positions with other drivers.
15. Number of laps or time remaining during a practice session or a race.
16. Position during a practice session or a race.
17. 'Push hard', 'push now', 'you will be racing xx', 'take it easy' or similar (you are reminded about suspected use of coded messages when giving these messages or any words of encouragement).
18. When to enter the pits (or go to the grid during reconnaissance laps). Any message of this sort may only be used if a driver is to enter the pits on that lap. Having been told when to enter the pits, drivers may also be told to stay out if there has been a change of circumstances.
19. Reminders to use the speed limiter, change tyre settings to match the tyres fitted to the car or to check for white lines, bollards, weighbridge lights when entering or leaving the pits.
20. Driving breaches by team driver or competitors, e.g. missing chicanes, running off track, time penalty will be applied etc.
21. Notification that DRS is enabled or disabled.
22. Dealing with a DRS system failure.
23. Oil transfer.
24. Test sequence information during practice sessions (P1 and P2 only) e.g. aero-mapping.
Kan dus gewoon en lost het gezeur van mercedes op.Hoogie2004 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:29:
[...]
9. Wet track, oil or debris in certain corners.
10. Weather information.
[...]

Volgens mij mag het team zeggen: 'er is regen'.Axente schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:34:
[...]
Kan dus gewoon en lost het gezeur van mercedes op.
Maar het team mag niet zeggen: 'pas op, er ligt een plas in turn 4', of 'het is nu droog genoeg voor intermediates' etc.
Dus, Mercedes kon Rosberg niet binnen de regels informeren over welke banden hij moest gaan nemen...
Volgens mij wel volgens punt 10 het weer en punt 9 condities op de baan op bepaalde plekken zoals een plas.
Dan nog is het dus een slap verhaal van Mercedes.Requiem19 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:35:
[...]
Volgens mij mag het team zeggen: 'er is regen'.
Maar het team mag niet zeggen: 'pas op, er ligt een plas in turn 4', of 'het is nu droog genoeg voor intermediates' etc.
Dus, Mercedes kon Rosberg niet binnen de regels informeren over welke banden hij moest gaan nemen...
Welke banden er op gaan voordat Rosberg naar buiten gaat zal ook met Rosberg worden besproken. Op dat moment staat hij in de pits, en kunnen ze gewoon met hem praten zonder de radio te gebruiken. Zodra er twijfel is tussen full-wet/intermediate en je gaat op inters naar buiten dan weet je dat je op moet passen omdat het op het randje zal zijn.
Daarnaast had Mercedes nog wel even legaal kunnen roepen dat er "heavy rain" is, en dan had Rosberg ook moeten weten dat hij extra voorzichtig moet zijn.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Denk dat teams hier gedurende het seizoen wel iets op verzinnen inderdaad.powah33 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:13:
Gecodeerde berichten zijn misschien verboden.
Ect, ect, ect......
Hoeveel tokens zou een nieuw type stuur zijn?
Zoals eerder gezegd, data-transmissie naar de auto op de baan is verboden. Dit mag alleen voor of in je pitbox.kevlar01 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:40:
[...]
Denk dat teams hier gedurende het seizoen wel iets op verzinnen inderdaad.
Hoeveel tokens zou een nieuw type stuur zijn?
Eerste punt in mijn quote wat niet meer mag van de FIAStealthyPeanut schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:41:
En anders gewoon weer via de pitborden toch? Vond dat altijd wel een gave oplossing en gezicht, al die bordjes op de pitstraight.
** To all communications to the driver including, but not limited to, radio and pit boards..
Ofwel, deze restricties gelden alomvattend. De enige uitzondering is als de auto in de pitbox staat of voor de race tijdens de reconnaisance laps door de pitstraat rijdt.
[ Voor 46% gewijzigd door Hoogie2004 op 18-03-2016 10:44 ]
De meeste aanpassingen voor de rijder zijn nodig om de wagen gewoon draaiende te houden.
Aan de andere kant denk ik dat dit wel met een korreltje zout genomen moet worden. De jaren 80 auto's hadden natuurlijk geen elektronische snufjes zoals TCS, stuurbekrachtiging, drive by wire, brake by wire etc.
Kwaliteit lijkt me erg lastig te meten, dit voelt de coureur eigenlijk altijd wel. Temperatuur van de banden is beter te doen, maar ook dat voelt de coureur.Krukar schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:09:
Zouden ze een systeem kunnen ontwikkelen die de kwaliteit van de banden meet en de vochtigheid op de baan meet en dit doorgeeft aan het stuurdisplay (of gebeurt dit al?)? Dat zou nog wel binnen de regels vallen.
Vochtigheid kan een coureur ook zien en voelen. Maar vaak is het probleem lokaal staand water. Dan heb je erg weinig aan die info.
Naast de vraag of het technisch mogelijk is, vind ik dit juist typisch iets wat de coureur zelf aan moet voelen.
De regels gelden voor alle vormen van communicatie. Inclusief berichten op het stuur of op de pitborden.StealthyPeanut schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:41:
En anders gewoon weer via de pitborden toch? Vond dat altijd wel een gave oplossing en gezicht, al die bordjes op de pitstraight.
Edit: dat stond er dus al hierboven.
Wat ik nog wel opvallend vind is dat vrijwel al deze regels ook gelden voor de trainingen. Dat snap ik niet. Ik zou verwachten dat je dan vrij bent om te doen en laten wat je wil.
[ Voor 24% gewijzigd door ATS op 18-03-2016 11:29 ]
Eind jaren 80 begon de ontwikkeling dat de techniek steeds meer taken van de coureur over begon te nemen en beter ging doen. Een hele logische ontwikkeling die je op de weg ook ziet.kevlar01 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:01:
Vettel gaf laatst in een interview aan (volgens mij in Paddock Pass, even zoeken op YT) dat hij best terug zou willen naar de jaren 80 auto's met manual gearbox(pookje). Dat zou makkelijker zijn volgens hem dan tegenwoordig om alle knopjes, schuifjes etc continu aan te passen tijdens een ronde.
De meeste aanpassingen voor de rijder zijn nodig om de wagen gewoon draaiende te houden.
Aan de andere kant denk ik dat dit wel met een korreltje zout genomen moet worden. De jaren 80 auto's hadden natuurlijk geen elektronische snufjes zoals TCS, stuurbekrachtiging, drive by wire, brake by wire etc.
Bij de F1 bobo's kwam alleen het besef dat het poppetje in de auto steeds minder van belang werd. Daarom hebben ze middels kunstgrepen in de reglementen ervoor gezorgd dat dit poppetje zich bezig moet houden met een soort computerspelletje om allemaal onzinnige taken zelf uit te voeren die de electronica in de auto zelf veel beter kan.
Laten we reeel blijven. Computers winnen een spelletje schaak al jaren van de beste grootmeesters. Het spelletje Go wordt inmiddels ook al door de computer gewonnen. Ik weet zeker dat Google zo de F1 zou winnen als de reglementen het toe zouden staan zonder coureur te gaan rijden.
alles kan off-topic
Bedoel je deze google?Ankona schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:38:
[...]
Eind jaren 80 begon de ontwikkeling dat de techniek steeds meer taken van de coureur over begon te nemen en beter ging doen. Een hele logische ontwikkeling die je op de weg ook ziet.
Bij de F1 bobo's kwam alleen het besef dat het poppetje in de auto steeds minder van belang werd. Daarom hebben ze middels kunstgrepen in de reglementen ervoor gezorgd dat dit poppetje zich bezig moet houden met een soort computerspelletje om allemaal onzinnige taken zelf uit te voeren die de electronica in de auto zelf veel beter kan.
Laten we reeel blijven. Computers winnen een spelletje schaak al jaren van de beste grootmeesters. Het spelletje Go wordt inmiddels ook al door de computer gewonnen. Ik weet zeker dat Google zo de F1 zou winnen als de reglementen het toe zouden staan zonder coureur te gaan rijden.
http://www.nrc.nl/nieuws/...eroorzaakt-eerste-ongeluk
Ja. Je wil toch niet zeggen dat menselijke coureurs (chauffeurs) nog nooit een ongeluk veroorzaakt hebben?powah33 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:55:
[...]
Bedoel je deze google?
[ Voor 8% gewijzigd door ATS op 18-03-2016 12:11 ]
Ik reageerde meer met sarcasme op de volgende regel. "Ik weet zeker dat Google zo de F1 zou winnen als de reglementen het toe zouden staan zonder coureur te gaan rijden."
De google auto en het ongeluk van mijn post...liet duidelijk zien niet in staat te zijn de F1 te winnen.
Google nam de schuld ook op zich en maakte veranderingen in het programma.
Precies, als een onbenullig ongeluk wereldnieuws is zegt dat heel veel. Als jij je auto in de kreukels rijdt mag je blij zijn als je pagina 9 in het lokale suffertje weet te halen.powah33 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:55:
[...]
Bedoel je deze google?
alles kan off-topic
Natuurlijk wint een normale straatauto geen race tegen een F1 auto. Maar als Google zich hierop zou storten en mee zou kunnen racen, dan zouden ze in no time een betere driver-performance laten zien dan welke andere coureur dan ook. Als de rest van de auto goed genoeg is, zouden ze races winnen.powah33 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:11:
neeh dat wou ik inderdaad niet zeggen...
Ik reageerde meer met sarcasme op de volgende regel. "Ik weet zeker dat Google zo de F1 zou winnen als de reglementen het toe zouden staan zonder coureur te gaan rijden."
De google auto en het ongeluk van mijn post...liet duidelijk zien niet in staat te zijn de F1 te winnen.
Google nam de schuld ook op zich en maakte veranderingen in het programma.
Dat..ATS schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:00:
[...]
Ja. Je wil toch niet zeggen dat menselijke coureurs (chauffeurs) nog nooit een ongeluk veroorzaakt hebben?
Plus: sinds 2009 betrokken bij 11 ongelukken. Dit is de eerste keer dat de google auto (deels) schuld had aan het ongeluk. Na in totaal met die auto's 2,3 Miljoen!! kilometer te hebben gereden.
Ga eens kijken hoeveel ongelukken er gemiddeld gemaakt worden in die afstand. En de ernst van het ongeluk..dit ging stapvoets.
Back on topic
Ik begrijp de verklaring van STR niet zo goed waarom Max binnen bleef in FP2..
Het was niet nodig...
Elke ronde die je kan rijden als coureur op een circuit lijkt me toch waardevol. Hij heeft immers nog helemaal niet veel gereden op dit circuit. 34 rondjes in de race vorig jaar.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Ik snap je redenering, ik ben zelf geen coureur maar misschien is de gedachte: als de kwalificatie en race droog zijn, heb je niks aan rempunten, afstelling enz. van een natte vrije training. Verder natuurlijk nog de kans dat je schade rijdt in die omstandigheden.sanderb schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:15:
[...]
Dat..
Plus: sinds 2009 betrokken bij 11 ongelukken. Dit is de eerste keer dat de google auto (deels) schuld had aan het ongeluk. Na in totaal met die auto's 2,3 Miljoen!! kilometer te hebben gereden.
Ga eens kijken hoeveel ongelukken er gemiddeld gemaakt worden in die afstand. En de ernst van het ongeluk..dit ging stapvoets.
Back on topic
Het was niet nodig...
Elke ronde die je kan rijden als coureur op een circuit lijkt me toch waardevol. Hij heeft immers nog helemaal niet veel gereden op dit circuit. 34 rondjes in de race vorig jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Grimmie187 op 18-03-2016 12:35 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Grimmie187 op 18-03-2016 12:35 ]
De vooruitzichten zijn zonnig en geen regenRunner15 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:09:
Daarnaast: stel dat het zondag ook regent, dan hebben ze die setjes banden hard nodig.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ik had ergens gelezen/gehoord dat Carlos z'n auto kapot was en ze Carlos wat extra training wilde geven, dus Carlos naar buiten ging in de auto van Max?sanderb schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:15:
Het was niet nodig...
Volgens mij mag dat niet, maar dat weet ik niet 100% zekerFastFred schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:06:
[...]
Ik had ergens gelezen/gehoord dat Carlos z'n auto kapot was en ze Carlos wat extra training wilde geven, dus Carlos naar buiten ging in de auto van Max?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Die post/mening heb ik ook ergens gelezen. Echter geen bron die het onderbouwt. Ik weet ook niet of dit zomaar mag.FastFred schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:06:
[...]
Ik had ergens gelezen/gehoord dat Carlos z'n auto kapot was en ze Carlos wat extra training wilde geven, dus Carlos naar buiten ging in de auto van Max?
Gezien de berichtgeving vermoed ik dat de problemen met zijn auto opgelost zijn en het dus gewoon zijn eigen auto is: http://www.gpupdate.net/n...-verstappen-binnen-bleef/
Carlos Sainz, de teamgenoot van Verstappen, kwam wél in actie in de tweede training. Dat was omdat hij in de ochtend door technische problemen nauwelijks kon rijden, legt Charles uit. "Carlos kampte met een aantal problemen in de eerste training, na de sessie hebben we hem hiervoor onze excuses aangeboden. Positief is dat we die problemen vervolgens konden oplossen en dat hij in FP2 een aantal prima runs kon doen."
Misschien hier gelezen: Smarron in "[F1] Seizoen 2016"Racierox schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:11:
[...]
Die post/mening heb ik ook ergens gelezen. Echter geen bron die het onderbouwt. Ik weet ook niet of dit zomaar mag.
Gezien de berichtgeving vermoed ik dat de problemen met zijn auto opgelost zijn en het dus gewoon zijn eigen auto is: http://www.gpupdate.net/n...-verstappen-binnen-bleef/
[...]
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Testing, one, two ...
Mooi he, hoe dat werkt... iemand post een vermoeden en even later hebben mensen het 'ergens gelezen'alesandro_46 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:13:
[...]
Misschien hier gelezen: Smarron in "[F1] Seizoen 2016"
Ik wist ook niet wat de regels zeiden, maar Carlos reed in FP2 duidelijk rond met nummer 55 op de auto. Leek mij al niet logisch dat ze dan ook nog even stickertjes gaan verwisselen.. (zijn het uberhaupt stickers?)
Volgens mij wel, hadden ze vorig jaar bij Ferrari in Hongarije niet maar één neus bij? Waar ze toen snel nog stickers op aan het plakken waren in de race. Ik dacht voor Räikkönen.sanderb schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:52:
[...]
Mooi he, hoe dat werkt... iemand post een vermoeden en even later hebben mensen het 'ergens gelezen'![]()
Ik wist ook niet wat de regels zeiden, maar Carlos reed in FP2 duidelijk rond met nummer 55 op de auto. Leek mij al niet logisch dat ze dan ook nog even stickertjes gaan verwisselen.. (zijn het uberhaupt stickers?)
Maar het lijkt mij ook wel logisch dat elke rijder eigen stoeltje + afstelling heeft.. gaan ze dit dan elke keer aanpassen?SnowDude schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:47:
Tijdens de testdagen worden ook de nummers en de naam aangepast als de andere coureur in de auto stapt. Ook al hebben ze dan vaak maar 1 chassis bij zich, iedereen rijd met zijn eigen nummer.
staat op diverse plekken te lezen, maar Verstappen.nl is toch wel de meest betrouwbare bron in dezen...
Ja dat wordt aangepast, maar daarom zie je ze ook niet 10 keer per dag met elkaar wisselen.Robb3rt schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:57:
[...]
Maar het lijkt mij ook wel logisch dat elke rijder eigen stoeltje + afstelling heeft.. gaan ze dit dan elke keer aanpassen?
De stoel ligt los in de tub, hij wordt eigenlijk op zijn plaats gehouden door de coureur en de gordels. Verder zijn de pedalen relatief makkelijk aan te passen. Verder is het aanpassen van veren, dempers en uitlijning echt maar een paar minuten werk. Hou er rekening mee dat er 10 man om die auto heen loopt.
Erg indrukwekkend om te zien
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 18-03-2016 17:57 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik ben er heel erg benieuwd naar. Er kunnen heel snel verrassingen optreden; je hoeft toevallig maar in je snelle ronde tegen een gele vlag aan te kijken en je kunt er uit liggen. En wat in het geval van een rode vlag? Als er meerdere mensen geen ronde hebben gereden? Het afvalsysteem is mij op zich prima duidelijk, alleen uitzonderingsgevallen zoals ik hier noem, daarover heb ik nog maar weinig terug kunnen vinden. We gaan het wel zien, en het zal (gokje) morgen tijdens de kwalificatie ook vast wel uitgelegd worden .Quad schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:32:
De nieuwe kwalificatie regels zijn best wel awesome! Zal veel spannender worden zo, direct vanaf Q1.
Verder kan ik haast niet wachten tot we gaan beginnen!
Hier precies de uitleg van Charlie Whiting op jouw onduidelijkheden.stefanass schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:56:
[...]
Ik ben er heel erg benieuwd naar. Er kunnen heel snel verrassingen optreden; je hoeft toevallig maar in je snelle ronde tegen een gele vlag aan te kijken en je kunt er uit liggen. En wat in het geval van een rode vlag? Als er meerdere mensen geen ronde hebben gereden? Het afvalsysteem is mij op zich prima duidelijk, alleen uitzonderingsgevallen zoals ik hier noem, daarover heb ik nog maar weinig terug kunnen vinden. We gaan het wel zien, en het zal (gokje) morgen tijdens de kwalificatie ook vast wel uitgelegd worden .
Volledig verhaal: http://www.autosport.com/...nsation-in-new-qualifyingFIA race director Charlie Whiting says it will simply be "bad luck" if a driver gets eliminated from qualifying by red flag timing in Formula 1's new 2016 system.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik begreep vanmiddag dat in dat geval je tijd uit FP3 leidend zal zijn. Die vormt overigens vanzelfsprekend de volgorde waarin Q1 zal worden aangevangen. In geval er dan niet gereden kan worden gaan ze dus kennelijk die volgorde aanhouden.stefanass schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:56:
[...]
Ik ben er heel erg benieuwd naar. Er kunnen heel snel verrassingen optreden; je hoeft toevallig maar in je snelle ronde tegen een gele vlag aan te kijken en je kunt er uit liggen. En wat in het geval van een rode vlag? Als er meerdere mensen geen ronde hebben gereden? Het afvalsysteem is mij op zich prima duidelijk, alleen uitzonderingsgevallen zoals ik hier noem, daarover heb ik nog maar weinig terug kunnen vinden. We gaan het wel zien, en het zal (gokje) morgen tijdens de kwalificatie ook vast wel uitgelegd worden .
Zo heb ik dat begrepen ...voel je vrij mij te verbeteren als ik het verkeerd heb.
Ik dacht eerst .. %$$%%Quad schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:32:
De nieuwe kwalificatie regels zijn best wel awesome! Zal veel spannender worden zo, direct vanaf Q1.

Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
http://imgur.com/a/0wWmj
Zitten erg vette foto's tussen. Die RedBull ziet er echt erg goed uit wat mij betreft. Renault ziet er ook wat donkerder uit heb ik het idee.
Voorbeeldje:

Credits gaan naar /u/IncredibleThings. Geen idee hoe hij aan de foto's komt...
[ Voor 17% gewijzigd door Solictice op 18-03-2016 21:51 ]
Kwart over 5? Huh?Turbo-Puppy schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:15:
Goede bijkomstigheid is tevens dat je in FP3 tenminste 1 rondje vol wil gaan, alleen al omdat je...mochten de baancondities veranderen, in ieder je plekje op de grid verzekert hebt. Ofwel ... om kwart over 5 morgenvroeg begint het geweld al, en dat zien we inderdaad graag.
De FP3 begint om 4 uur hoor?
Helemaal gelijkRyur schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:10:
[...]
Kwart over 5? Huh?
De FP3 begint om 4 uur hoor?
07:00-08:00 is de Qualifier
Ik geef het niet graag toe maar die paintjob van de RBR..Solictice schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:49:
Op Reddit een album met highres foto's tegen gekomen. Voor degene die ze nog niet gezien heeft:
http://imgur.com/a/0wWmj
Zitten erg vette foto's tussen. Die RedBull ziet er echt erg goed uit wat mij betreft. Renault ziet er ook wat donkerder uit heb ik het idee.
Voorbeeldje: [afbeelding]
Credits gaan naar /u/IncredibleThings. Geen idee hoe hij aan de foto's komt...

*edit* -> http://i.imgur.com/lF03Wvz.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door Grimmie187 op 18-03-2016 22:57 ]
Ja precies, zo'n gevoel had ik ook. Het ziet er echt heel er vet uit.Grimmie187 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:55:
[...]
Ik geef het niet graag toe maar die paintjob van de RBR..
*edit* -> http://i.imgur.com/lF03Wvz.jpg
Ben benieuwd naar morgen ochtend, wekker gezet voor de kwalificatie. Die vrije training gaat me net iets te ver
1. HamiltonTurbo-Puppy schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 23:55:
Wekker staat. Max voor P5. Durft iemand die prognose met me te delen?
2. Vettel
3. Kvyat
4. Hulkenberg
5. Ricciardo
6. Verstappen
Mijn verwachting voor de kwalificatie
Verwacht dat Rosberg niet goed gaat rijden want die is nog gefrustreerd over die crash
[ Voor 12% gewijzigd door Krukar op 19-03-2016 00:03 ]
1 - Rosberg
2 - Hamilton
3 - Vettel
4 - Massa / Raikkonen
5 - Verstappen
6 - Bottas/Massa
Ik hoop dus op Max als vreemde eend in de bijt, en verder verwacht ik weinig verandering. De Williams ben ik absoluut niet zeker van, maar op basis van afgelopen jaar schat ik ze vooralsnog als 3e team in. Zoals gezegd... Heb geen motivaties om het echt te onderbouwen.
We zitten nog geen 6 uur af van de kwalificatie. Beetje speculeren met hopes en dreams kan nu toch wel? 3 maanden voorafgaande alé, maar even peilen hoe de verwachtigen liggen is toch leuk?bvk schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:04:
Laten we nou eerst maar eens kijken hoe het nieuwe quali systeem uitpakt. Ook al ben je heel snel, als je niet het juiste moment daar bent pies je alsnog buiten de pot...
Kan Hary weinig aan doen.
Een fout van Manor!
[ Voor 42% gewijzigd door Ryur op 19-03-2016 04:02 ]
Tomorrow is not today!
De Manor stiekum beter dan de Williams

[ Voor 33% gewijzigd door Hippocampus op 19-03-2016 04:32 ]
Laten we nog even afwachten, maar voorlopig is Rosberg 6 tienden sneller op de langzamere (gele) band.alwaysleft schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 04:36:
Red Bull zo sterk. Niet verwacht.
Voorlopig lijkt het dus alsof Mercedes nog steeds een straatlengte voor ligt op de rest.
Tomorrow is not today!
En alweer 7e, dankzij SAISpacey23 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 04:43:
Verstappen voorlopig 6e
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Whodunnit: [F1 Poll] Wie was debet aan de clash RAI-VET-KVY
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Waar te kijken?
Racemangers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016
IRC: http://irc.tweakers.net/f1