Greenchoice vaste termijn is inmiddels al iets meer dan een jaar voorbij. Afgelopen jaar is het maandtarief al flink hoger geweest, moest ondanks wat minder verbruik iets bij betalen.
Ik vind het altijd een stressvol iets en de vorige keer heeft mijn broer het geregeld, maar mijn moeder kan hem al die tijd niet meer bewegen het voor haar uit te zoeken.
Ik heb wel eens die pushers van
Eneco meerdere malen aan de telefoon gehad. Zo vaak dat ik de tarieven heb opgezocht, want ze zouden goedkoper zijn, ja ook goedkoper dan Greenchoice. Nou nee daar kunnen we niet in mee en dat waren dus al variabele tarieven.
Greenchoice is immers het budget/prijsvechters merk van
Eneco.
Veel stroom, zelfs meer na elven dan eerder. Ook aardig wat gas en op gastarieven concurreren ze bijna niet. In het verleden wel eens gehad dat je een aantrekkelijk stroomtarief krijgt voorgeschotelt,maar dan dik verloor op het gas.
Punten:
Gunstig gastarief
Dubbeltarief electra
Beslist geen 'slimme' meter.
Ik ga even de verbruikscijfers van de jaarafrekening van een paar maanden terug opzoeken.
Blijkbaar zitten we al vijf jaar bij Greenchoice, sinds 1-7-13. Eerste jaar verbruikten we 2.911 kWh hoog tarief en 4.923 kWh Laag tarief (dal), ik heb ook wel boven de 8000 kWh gezien.
Stroom hoog 0,05428 en belasting 0,20991 per kWh.
Stroom laag 0,04060 en belasting 0,19336 per kWh.
Gasverbruik was dat jaar 2.643 m³ en we hebben bij minder warme jaren ook ruim boven de 3000 kuub gezeten. Tarief was toen 0,25737 en belasting ruim het dubbele 0,54310.
Afgelopen jaar hebben we een koude periode gehad, dus ongeveer 2400 kuub gas en 6200 kWh, waarvan 3500 daltarief en 2700 dagtarief. Er is de afgelopen jaren wel enige verschuiving naar dagverbruik geweest. Maar nog steeds gaat het meeste er na elf uur 's avonds door.
Verwachting voor komende periode (tot juli) is 6300 kWH en een ruime 2300 kuub gas.
U heeft gebruik gemaakt van ons Kortingsgarantietarief. Hiermee bent u altijd voordeliger uit dan met het standaard variabele tarief van de grootste leverancier in uw regio. Een uitsplitsing van de tarieven vindt u in uw persoonlijke dossier op
www.greenchoice.nl.
Dus daarom vind ik wel een maandbedrag, maar geen tarief die ik moet betalen, altijd dat schimme gedoe.
Het huidige variabele tarief is:
Stroom:
Normaaltarief (per kWh) € 0,2216 Toon alle details
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw stroom die op piekmomenten is verbruikt. De tijden waarop dit tarief geldt, is door uw netbeheerder bepaald en ook bij hen op te vragen.
Het tarief bestaat uit:
Levering € 0,0653
Energiebelasting tooltip trigger € 0,1046
ODE heffing tooltip trigger € 0,0132
Btw (21,00%) € 0,0385
Daltarief (per kWh) € 0,2045 Toon alle details
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw stroom die op dalmomenten is verbruikt. De tijden waarop dit tarief geldt, is door uw netbeheerder bepaald en ook bij hen op te vragen.
Het tarief bestaat uit:
Levering € 0,0512
Energiebelasting € 0,1046
ODE heffing € 0,0132
Btw (21,00%) € 0,0355
GAS:
Tarief (per m3) € 0,6783
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw gas.
Het tarief bestaat uit:
Levering € 0,2721
Energiebelasting € 0,2600
ODE heffing € 0,0285
Btw (21,00%) € 0,1177
Edit: volgens het journaal gisteravond is er bekend hoeveel de energiekosten omhoog gaan. Van Greenchoice hoor ik dat nooit, dus waar kan ik die informatie vinden, want het gaat voornamelijk om extra belasting en die is provider onafhankelijk?
Oh ja, op de website waar greenchoice nieuwe klanten werft schreeuwen ze van de daken dat ik maar 127 euro hoef te betalen *schuds hoofd*
Variabel is nu nog 4 euro minder dan bovenstaand 1 jaar vast tarief.
[
Voor 57% gewijzigd door
donaldk op 12-12-2018 10:33
]