Momenteel heb ik bij Vattenfall een energiecontract voor
onbepaalde tijd.
Ik had nog een voorwaarden PDF van een aantal jaar geleden. Hierin staat:
"De leveringsovereenkomst kan schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 30 kalenderdagen tenzij schriftelijk een kortere opzegtermijn is overeengekomen."
Na vele jaren bij Nuon/Vattenfall trouwe klant te zijn geweest, heb ik gisteren via Independer een energiecontract bij Energiedirect aangevraagd. Bij "
Ingangsdatum" gekozen voor "
Mijn huidige contract is variabel of al verlopen" (andere optie was "
Ik heb nu een contract voor bepaalde tijd met een einddatum"). Er was geen optie voor ingeven
ingangsdatum. Vervolgens werd getoond "
Wij regelen de overstap voor je. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd."
Dat klonk goed!
Bij de
Independer FAQ staat:
"Is de looptijd van je contract ten einde of heb je een contract voor onbepaalde tijd? Houd dan rekening met 30 dagen opzegtermijn."
Vervolgens ontving ik de welkomstmail van Energiedirect met het energiecontract. Hierin staat de volgende
ingangsdatum:
Product Vast Groene stroom Online, Ingangsdatum overeenkomst 21 juli 2020
Product Vast Gas Online, Ingangsdatum overeenkomst 21 juli 2020
Dat is over 2 weken al en lijkt mij dus te snel?
Als doorlooptijd had ik verwacht 14 dagen bedenktijd + 30 dagen opzegtermijn bij mijn oude energieleverancier, dus 44 dagen, dus
ingangsdatum rond 18/19 augustus.
Of eventueel dat die 14 dagen bedenktijd in de 30 dagen opzegtermijn vallen, dus dan rond 4/5 augustus.
En in hetzelfde energiecontract staat bij "Overstapservice en opzegtermijn":
Heeft u op dit moment een leveringsovereenkomst bij een andere leverancier, dan verzorgt energiedirect.nl voor u de volledige overstap en zegt uw overeenkomst bij uw huidige leverancier op. Wanneer u zelf geen ingangsdatum heeft gekozen, kiest energiedirect.nl een ingangsdatum minimaal 31 dagen in de toekomst vanaf uw aanmelding. Heeft uw huidige overeenkomst na uw aanmelding bij energiedirect.nl een langere looptijd dan de ingangsdatum, kan het zijn dat uw huidige leverancier een opzegvergoeding in rekening brengt. Indien u niet akkoord gaat met de ingangsdatum van uw overeenkomst bij energiedirect.nl kunt u de startdatum nog aanpassen.
Ik heb zelf geen
ingangsdatum gekozen (daar kreeg ik geen mogelijkheid voor bij Independer), maar de
ingangsdatum is minder dan 31 dagen in de toekomst geworden.
Ik heb Independer gisteren meteen gemaild, maar nog geen reactie, kan wel 5 dagen of meer duren volgens de auto-reply.
Wat is jullie advies? Maak ik mij zorgen om niks en gaat dit gewoon goed? Contact opnemen met Vattenfall om te vragen of Energiedirect mijn contract al heeft opgezegd en datum 21 juli akkoord is? Contact opnemen met Energiedirect om
ingangsdatum te verschuiven naar 5 augustus of nog later?