Wat zijn de goede en slechte merken van kozijn beslag?
Ik ben vooral benieuwd of er merken zijn die niet goed zijn
Denk dat er tegenwoordig geen goed of slecht meer is. Het voldoet aan SKG met een aantal sterretjes. Verder heeft elk beslag z'n eigen features. Bijvoorbeeld een kierstand voor de winter, of PADK voor inbraakveilige ventilatie.ramzero schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:00:
Zoals ik hier beschreef heeft Siegenia (en volgens mij Schuco zelf ook) erg weinig keus betreffende een degelijke winterstand.ramzero schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:00:
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
[ Voor 14% gewijzigd door barry86 op 23-05-2025 15:19 ]
In principe ben ik meer persoon b, anders had ik waarschijnlijk niet hier gepost en allang gezegd doe maar die begrenzer. Ik vind het wel vreemd dat het bij de buren wel kan met precies hetzelfde raam.barry86 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:18:
Dit wordt een splitsing in de discussie:
a - de leverancier lijkt te denken in de beperkte oplossingen die hij heeft en jij kan dat ook proberen.
Waarbij je niet exact gaat krijgen wat je wou, maar het minste gezeik/gestress hebt.
b - je vast bijten in je recht, met het meest gezeik/gestress tot gevolg
Het hangt af van welk persoon je bent
Hebben de buren ook kunststof en van hetzelfde merk?dennisbos schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:46:
[...]
In principe ben ik meer persoon b, anders had ik waarschijnlijk niet hier gepost en allang gezegd doe maar die begrenzer. Ik vind het wel vreemd dat het bij de buren wel kan met precies hetzelfde raam.
Ik weet ook niet het verschil in prijs van een draaikiep en een draai
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Behalve het merk: stomp of met stelkozijn?No Hands schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:30:
[...]
Hebben de buren ook kunststof en van hetzelfde merk?
Wij konden 1 raam wat we draai kiep wilden ook niet laten kiepen vanwege het formaat dus ik denk dat er wel echt een beperking is. Maar dat hadden ze dan beter vantevoren even kunnen zeggen ja.dennisbos schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:11:
Nee niet hetzelfde merk en waarschijnlijk met stelkozijn en ik heb stomp. Dus dat kan ik dan inmiddels wel verklaren. Zal het denk ik gewoon moeten accepteren. Ze hadden het alleen in een veel eerder stadium moeten meedelen en niet zomaar een ander raam er in zetten.
Dat vind ik dus ook.vrolijkefluiter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:01:
In mijn huidige houten kozijnen zie ik ook de houtnerf niet, dus dat zou een argument zijn om voor glad kunststof te gaan.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Schoonmaken doe ik 2 keer per jaar en dan valt op dat de delen met houtnerf inderdaad vuiler zijn dan de gladde delen. maar gewoon met een sopje en een spons en het verschil met de buren is duidelijk. Vogelpoep zit er de volgende dag natuurlijk wel weer op.vrolijkefluiter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:01:
Beste allen,
In het najaar krijgen we nieuwe kozijnen in ons huis: Schuco Living Variant HVL binnen en buiten met triple glas. Heb enorm veel gehad aan alle informatie hier!
De enige keuze waar we nog voor staan is wel of geen houtnerf. Ik heb er een beetje haat-liefde verhouding mee. In mijn huidige houten kozijnen zie ik ook de houtnerf niet, dus dat zou een argument zijn om voor glad kunststof te gaan. Ik hoor ook verhalen dat er vuiligheid in de nerf gaat zitten wat je lastig schoon krijgt. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Sopje met sponsje en het is weer schoon. Ik zou het zelf de volgende keer niet meer kiezen. Alleen als je dicht bij staat, < 1m, dan is het te zien. Dus 1e verdieping en hoger heeft het geen zin. Daarnaast is het een geplakte folie en dus gevoeliger voor kapot gaan door botsen en stoten en valt het dan niet te repareren.vrolijkefluiter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:01:
... Hebben jullie daar ervaringen mee?
[ Voor 27% gewijzigd door 0re0 op 27-05-2025 21:22 ]
Dank voor de reacties! We gaan waarschijnlijk toch voor wit houtnerf omdat ik de basiskleuren verkeerswit of crème in gladde variant wel érg wit en crème vind. Houtnerf wit zit daar een beetje tussenin.Joove schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Sopje met sponsje en het is weer schoon. Ik zou het zelf de volgende keer niet meer kiezen. Alleen als je dicht bij staat, < 1m, dan is het te zien. Dus 1e verdieping en hoger heeft het geen zin. Daarnaast is het een geplakte folie en dus gevoeliger voor kapot gaan door botsen en stoten en valt het dan niet te repareren.
Dat klinkt heel bekend. Wij hadden precies hetzelfde idee erbij, gladde kozijnen zijn toch wat meer aanwezig lijkt het. We hebben nu houtnerf in de kleur antraciet en dat staat heel sjiekvrolijkefluiter schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:16:
[...]
Dank voor de reacties! We gaan waarschijnlijk toch voor wit houtnerf omdat ik de basiskleuren verkeerswit of crème in gladde variant wel érg wit en crème vind. Houtnerf wit zit daar een beetje tussenin.
Kozijnen komen in het najaar: triple glas, dubbel HVL, Schuco. Kijk er erg naar uit!
ik zie helaas geen reactie op je oproep. Mag ik vragen of je verder bent gekomen? Ik zit, ook in Eindhoven, in dezelfde situatie. Heb nu offertes liggen van Horsten en Kroon, maar wil graag nog meer opties omdat het om een flink bedrag gaat.Klerezooi schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:58:
Kan iemand een goede partij aanbevelen rondom Eindhoven? Ik waardeer de aanbeveling van een mede tweaker toch meer dan van google reviews.
Klerezooi schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:58:
Kan iemand een goede partij aanbevelen rondom Eindhoven?
Wij hebben vorig jaar onze kozijnen laten vervangen door Horsten.mdlaat schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:25:
ik zie helaas geen reactie op je oproep. Mag ik vragen of je verder bent gekomen? Ik zit, ook in Eindhoven, in dezelfde situatie. Heb nu offertes liggen van Horsten en Kroon, maar wil graag nog meer opties omdat het om een flink bedrag gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door aap op 05-06-2025 14:59 ]
Zeer fraai! Kömmerling Cube profiel of iets anders?No Hands schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:27:
Ik wilde in ons gevelavontuur De buitengevel van buiten isoleren,keraliet liever niet? ook kunststof kozijnen en daarbij een nieuwe voordeur. het huis is oorspronkelijk uit de jaren dertig dus ik probeer waar mogelijk de Amsterdamse School invloeden weer te laten herleven.
De nieuwe kunststof voordeur met HR+++ glas is vandaag geplaatst en ik ben erg blij met de jaren 30 look and feel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind het geslaagd. Ik zal het Keraliet topic verder updaten ook.
Dankje, inderdaad Kommerling. Bij Schipper heet het K-Vison Cube. Deur is dan een polytec vleugeloverdekkend paneel waar we wat speciale wensen op hebben losgelaten.vrolijkefluiter schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:51:
[...]
Zeer fraai! Kömmerling Cube profiel of iets anders?
Waarom zou je niet gewoon kozijnen kopen bij Creon? Die zijn toch stukken goedkoper? Punt is je moet iemand hebben die het gaat plaatsen, maar ik heb geen idee of het lastig is om zo iemand te vinden._JGC_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:40:
@Pepperoni Is die offerte met HR++ of met triple? Belisol staat erom bekend dat ze liefst gewoon HR++ plaatsen. Verder zou ik elders nog een offerte opvragen, Belisol is een vrij dure aanbieder.
Wat betreft de afwerking, ik heb hier destijds gewoon de PVC profielen laten vastkitten. Is op zich redelijk afgewerkt, maar de afwerking staat of valt met hoe goed diegene kan kitten. Bij mij is er een stuk binnenmuur gebroken wat afgewerkt was met spachtelputz en latex, dat is met montagekit terug geplakt maar die scheur is niet opgelost, moet je alsnog weer laten afwerken.
Allebei is met triple, dit is voor ons een nobrainer want het levert meer op qua subsidie dan het kost. Ja ik denk dat zowel Belisol als Kozion wat duurder zijn, dus vandaar ook dat ik hoop op wat tips voor goedkopere plekken._JGC_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:40:
@Pepperoni Is die offerte met HR++ of met triple? Belisol staat erom bekend dat ze liefst gewoon HR++ plaatsen. Verder zou ik elders nog een offerte opvragen, Belisol is een vrij dure aanbieder.
Wat betreft de afwerking, ik heb hier destijds gewoon de PVC profielen laten vastkitten. Is op zich redelijk afgewerkt, maar de afwerking staat of valt met hoe goed diegene kan kitten. Bij mij is er een stuk binnenmuur gebroken wat afgewerkt was met spachtelputz en latex, dat is met montagekit terug geplakt maar die scheur is niet opgelost, moet je alsnog weer laten afwerken.
De afwerking verschilt volgens mijngoal of je met sterkozijn laat monteren of op de spouwlat. Welke manier van monteren gebruiken ze in jouw offertes? Mijn kozijnen zijn in mijn huidige en vorige huis geplaatst door Schipper. Die werken met sterkozijn, de afwerking binnen is dan een wit voorgegrond watervast verlijmd multiplex afwerking met koplat. Mijn broertje kocht zijn kozijnen bij Deze, die gebruiken ongegrond multiplex. Dan heb je daarna dus alsnog heel veel werk.Pepperoni schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:30:
Wij zijn aan het oriënteren op kozijnen, we hebben nu een offerte van Kozion en van Belisol, die vrij vergelijkbaar bleken. De Belisol offerte heeft iets meer "luxere" opties en 20 jaar garantie ipv 10, maar de Belisol verkoper pushte redelijk om de kozijnen te nemen zonder afwerking aan de binnenkant, want dat zou goedkoper zijn om door een stucadoor te doen. We kunnen dit er wel bij laten plannen later, als we die kosten er bij zitten dan zitten ze allebei rond de 19k. Belisol is dan wel iets beter voor het zelfde geld. Kozion zit standaard de afwerking met pvc architraaf bij.
Heeft iemand hier ervaringen met al dan niet afwerking laten doen door het kozijnen bedrijf?
En verder, iemand nog tips voor voordelige bedrijven in de regio Eindhoven/Tilburg? We gaan denk ik sowieso een langs de locale Profel verkoper, aangezien ik las dat Belisol Profel verkoopt en m'n vrouw wel gecharmeerd was van bepaalde looks die zij hadden.
Wij hebben onlangs kozijnen door Horsten uit Eindhoven laten vervangen. Zie aap in "Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc."Pepperoni schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:30:
Heeft iemand hier ervaringen met al dan niet afwerking laten doen door het kozijnen bedrijf?
En verder, iemand nog tips voor voordelige bedrijven in de regio Eindhoven/Tilburg?
Wij hebben het hier door een klein bedrijfje laten doen die het vooral van mond-op-mond reclame heeft.Pepperoni schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:30:
Wij zijn aan het oriënteren op kozijnen, we hebben nu een offerte van Kozion en van Belisol, die vrij vergelijkbaar bleken. De Belisol offerte heeft iets meer "luxere" opties en 20 jaar garantie ipv 10, maar de Belisol verkoper pushte redelijk om de kozijnen te nemen zonder afwerking aan de binnenkant, want dat zou goedkoper zijn om door een stucadoor te doen. We kunnen dit er wel bij laten plannen later, als we die kosten er bij zitten dan zitten ze allebei rond de 19k. Belisol is dan wel iets beter voor het zelfde geld. Kozion zit standaard de afwerking met pvc architraaf bij.
En verder, iemand nog tips voor voordelige bedrijven in de regio Eindhoven/Tilburg? We gaan denk ik sowieso een langs de locale Profel verkoper, aangezien ik las dat Belisol Profel verkoopt en m'n vrouw wel gecharmeerd was van bepaalde looks die zij hadden.
Dit lijkt me dat het kunststof kozijn is geverfd en dat de verf nu los laat. Je zal met kunststof kozijnen rubbers in het zicht hebben, die worden niet met folie beplakt (alleen het kunststof profielen) en dat lijkt op de foto wel het geval.
Dat zwarte tegen het glas aan is het rubber, dat had ik niet goed gezien, ik dacht dat het oranje het rubber zou zijn. Opbouw is kunststofkozijn-afdichtingsrubber-glas. Wat dat oranje dan wel is, geen idee.SpelFaut schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:36:
Hé @Joove Dank voor je reactie.
Dat de kozijnen geschilderd zouden kunnen zijn was eigenlijk helemaal niet bij me opgekomen.
Wat bedoel je precies met de rubbers die in het zicht zijn? Heb je het dan over het zwarte rubber strak tegen het glas, of dat oranje? (waar ik niet zeker van weet wat voor materiaal het is)
[ Voor 3% gewijzigd door Durandal op 25-06-2025 15:37 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Pepperoni op 26-06-2025 14:09 ]
PSN: Flix20-NL
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik zit met hetzelfde. Wens is tripel in jaren 70 huis zonder mechanische ventilatie. Eén partij raadt me dat nu ook af vanwege condens aan de binnenkant.IJsbeer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:39:
Condensproblemen: Ja, dat is een bekend nadeel.
BINNENkant? Zeg dan gewoon: glas is me te zwaar, ehb ik geen zin in... wat een kul.mdlaat schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:36:
[...]
Ik zit met hetzelfde. Wens is tripel in jaren 70 huis zonder mechanische ventilatie. Eén partij raadt me dat nu ook af vanwege condens aan de binnenkant.
Ik zie dat verschil ook niet zo met dubbel eerlijk gezegd. Zoals hierboven gesteld. Beide moet luchtdicht zijn.
Als jij schrijft dat condens een bekend nadeel is, heb je het dan over condens aan de binnenkant? Want condens aan de buitenkant kan me geen moer schelen. Dat heb ik nu soms ook met dubbel glas, en is een teken dat de isolatie goed werkt.
Met ondermaatste ventilatie/hoge luchtvochtigheid kan het ook zeker binnen voorkomen, maar dat zal niet anders zijn met enkel of dubbel idd.IJsbeer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:49:
[...]
BINNENkant? Zeg dan gewoon: glas is me te zwaar, ehb ik geen zin in... wat een kul.
Het is idd buitenkant, want die is kouder dan binnen in de ochtenduren. Klopt dus wat je zegt: het is een teken dat de isolatie werkt. En kan me wel voorstellen dat mensen dat storend vinden (ow wee als niet alles 'perfect' is), maar ik zie het idd juist als mooi teken, dan werkt het blijkbaar erg goed![]()
Alleen bij enkelglas heb je het andersom, dan zit het wel binnen.
Men kan ook nog zeggen dat dan het vocht op de muur condenseert omdat die slechter geïsoleerd kan zijn…IJsbeer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:49:
[...]
BINNENkant? Zeg dan gewoon: glas is me te zwaar, ehb ik geen zin in... wat een kul.
Het is idd buitenkant, want die is kouder dan binnen in de ochtenduren. Klopt dus wat je zegt: het is een teken dat de isolatie werkt. En kan me wel voorstellen dat mensen dat storend vinden (ow wee als niet alles 'perfect' is), maar ik zie het idd juist als mooi teken, dan werkt het blijkbaar erg goed![]()
Alleen bij enkelglas heb je het andersom, dan zit het wel binnen.
Hier recent in een woning uit 1969 op de bovendieping hr+++ glas laten zetten. Ik wil best mijn ervaringen delen, alleen heb ik nog niet de winter meegemaakt. U waarde glas van 0,7 ipv 0,6 omdat ik extra geluidsisolerend glas heb laten plaatsen. In het algemeen is standaard hr+++ iets geluidswerender dan hr++, maar niet veel. Mocht je dat belangrijk vinden staat er een hele hoop informatie in dit topic en lees je eens in over Rc-waardes (en vraag die info op bij de leveranciers -- er zijn veel verschillende soorten glas te koop).Qris88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
Na het opvragen van meerdere offertes heb ik mijn keuze inmiddels teruggebracht tot drie partijen: Veld, Estonia en Op 't Hoog. Over alle drie lees ik overwegend positieve ervaringen.
Ik neig momenteel naar Veld, mede door de Veka kozijnen en de prijs. Eén punt blijft echter hangen: Veld raadt me af om HR+++ (triple glas) te nemen in mijn woning uit 1969. Hun argumenten:Hoewel dit logisch klinkt, lees ik elders juist vaak dat HR+++ juist wel loont – ook in bestaande bouw.
- HR+++ is vooral geschikt voor nieuwbouw vanwege de hoge isolatiewaarde van de bouw i.c.m. luchtcirculatie
- In oudere woningen zou HR+++ sneller tot condensproblemen kunnen leiden.
- Qua geluidsisolatie zou er nauwelijks verschil zijn met HR++.
- Ze gaven aan dat ze al meerdere keren HR+++ hebben moeten vervangen voor HR++ bij bestaande woningen.
Mijn vragen aan jullie:Alle inzichten zijn welkom!
- Herkennen jullie het advies van Veld over HR++ vs HR+++ in oudere woningen?
- Zijn er gebruikers met een huis uit de jaren '60/'70 die HR+++ hebben laten plaatsen – en wat zijn jullie ervaringen (positief/negatief)?
Hier een hoekwoning uit 1964.Qris88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
Mijn vragen aan jullie:Alle inzichten zijn welkom!
- Zijn er gebruikers met een huis uit de jaren '60/'70 die HR+++ hebben laten plaatsen – en wat zijn jullie ervaringen (positief/negatief)?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
opzich kan dit echter is het glas dan niet de schuldige maar een slecht functionerende ventilatie of een koudebrug (denk aan een jaren 60 balkon) het is dus niet de oorzaak slechts het gegeven wat het probleem zichtbaar maakt.[list]
• HR+++ is vooral geschikt voor nieuwbouw vanwege de hoge isolatiewaarde van de bouw i.c.m. luchtcirculatie
• In oudere woningen zou HR+++ sneller tot condensproblemen kunnen leiden.
kan kloppen, het is allemaal afhankelijk van de opbouw van het glas (de diktes van de glasplaten)• Qua geluidsisolatie zou er nauwelijks verschil zijn met HR++.
raar verhaal.• Ze gaven aan dat ze al meerdere keren HR+++ hebben moeten vervangen voor HR++ bij bestaande woningen.
Mijn huis is nog veel ouder en het werkt echt primaHoewel dit logisch klinkt, lees ik elders juist vaak dat HR+++ juist wel loont – ook in bestaande bouw.
Mijn vragen aan jullie:
Heb je die koekenbakker ook gevraagd of zijn HR++ beglazing dan wel lucht laat circuleren?Qris88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
Ik neig momenteel naar Veld, mede door de Veka kozijnen en de prijs. Eén punt blijft echter hangen: Veld raadt me af om HR+++ (triple glas) te nemen in mijn woning uit 1969. Hun argumenten:
[list]
• HR+++ is vooral geschikt voor nieuwbouw vanwege de hoge isolatiewaarde van de bouw i.c.m. luchtcirculatie
Condensproblemen aan de binnenkant krijg je juist door slechte beglazing of te weinig ventilatie. Heeft niks met HR++ of HR+++ te maken.• In oudere woningen zou HR+++ sneller tot condensproblemen kunnen leiden.
Dat klopt voor de standaard 4 mm glasplaten. Geluidsisolatie is afhankelijk van welke (verschillende) glasdiktes je monteert. Bij HR+++ heb je wel meer mogelijkheden om daarin te variëren en kun je dus in totaal een hogere geluidsisolatie behalen.• Qua geluidsisolatie zou er nauwelijks verschil zijn met HR++.
Ik ben benieuwd waarom dan precies.• Ze gaven aan dat ze al meerdere keren HR+++ hebben moeten vervangen voor HR++ bij bestaande woningen.
[/list]
Uiteraard. In onze vorige woning (uit 1971) hebben wij ook HR+++ laten monteren (al in 2016) en dat beviel uitstekend.Hoewel dit logisch klinkt, lees ik elders juist vaak dat HR+++ juist wel loont – ook in bestaande bouw.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2025 20:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Inderdaad. Je moet niet enkel kijken naar de gasbesparing, maar ook naar de comfortwinst. En door de hogere subsidie is die comfortwinst (plus het feit dat een eventuele warmtepomp later misschien een maatje kleiner kan) ook nog ongeveer gratis.elektriekert schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:06:
Men kan ook nog zeggen dat dan het vocht op de muur condenseert omdat die slechter geïsoleerd kan zijn…
Nou een paar cm eps isoleert al gauw beter dan een ruit.
Gewoon triple nemen allemaal. Ik heb spijt dat ik het niet heb gedaan. 2 maanden na tekenen offerte ging de subsidie ook nog eens dik omhoog. Ik had uitgerekend dat het qua besparing op gas weinig deed (40€ op jaarbasis).
Spijt spijt spijt
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Roosters in de kozijnen (die gaan verdwijnen bij het vervangen van de kozijnen), roosters in luchtkanalen (zonder motortje, dus niet mechanisch) en deuren die bewust onderaan een kiertje hebben.cpt.skydiver schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:59:
[...]
Met ondermaatste ventilatie/hoge luchtvochtigheid kan het ook zeker binnen voorkomen, maar dat zal niet anders zijn met enkel of dubbel idd.
Hoe ventileert het huis nu? Andere kieren? Roosters?
[ Voor 4% gewijzigd door mdlaat op 26-06-2025 23:54 ]
Er hangt hier in de woonkamer een homepod mini, die vochtpercentage kan meten. Dat is prima volgens mij (nu 50%).storm-biker schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:12:
@mdlaat Heb je al eens CO2 en vochtpercentage gemeten in de huidige situatie? Roosters weghalen klinkt in jou situatie als een kans op problemen met beidde.
Dan ga je idd vochtproblemen krijgen binnen. Als je nu roosters hebt, geen mechanische ventilatie en dan Triple glas gaat plaatsen zonder roosters.,. Dan heb je dus 0 ventilatie meer, dat zou idd een reden kunnen zijn dat de triple aan de binnenkant gaat beslaan lijkt me.mdlaat schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:53:
[...]
Roosters in de kozijnen (die gaan verdwijnen bij het vervangen van de kozijnen), roosters in luchtkanalen (zonder motortje, dus niet mechanisch) en deuren die bewust onderaan een kiertje hebben.
En nu is er geen condensprobleem binnen.
Ik heb ene paar Netatmo dingen in huis staan, op marktplaats vaak nog wel redelijk geprijst bv:mdlaat schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:23:
[...]
Er hangt hier in de woonkamer een homepod mini, die vochtpercentage kan meten. Dat is prima volgens mij (nu 50%).
Maar het is een goede tip om eens een paar serieuze metingen te doen, incl CO2. Ga ik eens kijken hoe ik dat makkelijk kan doen.
Let op: Niet alleen vocht, maar ook je CO2-waardes worden te hoog. In het kort: het binnenklimaat wordt ongezond als je ventilatieroosters weghaalt.Qris88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:57:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik snap het punt van @storm-biker goed. Als ik het rooster laat vervallen en er komt geen alternatief zoals een raam dat open kan of mechanische ventilatie, dan is er een kans op condensvorming. Dat is iets waar ik echt rekening mee moet houden.
Dat is niet waar. In de winter doe je misschien de roosters dicht, en het warmteverlies door een HR++ raam blijft ca 2x zo groot als door een triple glas raam. Alleen het verlies van het rooster komt erbij.Wat ik aan de andere kant lees: als je HR+++ combineert met een ventilatierooster, gaat er veel van de isolatiewaarde verloren. In de praktijk zou je dan bijna net zo goed HR++ kunnen nemen. Dan is de meerwaarde van triple glas deels weg.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2025 17:52 ]
Dan heb je meer keuze wat je open zet.Qris88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:29:
@ron321 Wat is het voordeel van een tussenstijl met twee draaikiepramen (onder en boven) ten opzichte van een tussenstijl met een klein rooster bovenin?
and thanks for all the fish.
Dat gaf die bij mij ook aan. Het glas blijft gewoon veel beter isoleren, daar blijf je gewoon veel winst op behalen (comfort en stookkosten). Ja, ventilatierooster is natuurlijk k*t qua isolatie, maar dan zou je er net zo goed enkel glas in kunnen zetten als het allemaal zo slecht isQris88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:57:
Wat ik aan de andere kant lees: als je HR+++ combineert met een ventilatierooster, gaat er veel van de isolatiewaarde verloren. In de praktijk zou je dan bijna net zo goed HR++ kunnen nemen. Dan is de meerwaarde van triple glas deels weg.
Ik denk er nog even over na. Alle verdere tips blijven welkom!
PADK is wat ik ga doen zodat het esthetisch wat mooier is (vind ik) en als dicht dan sowieso geen koudebrug meer.IJsbeer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:10:
[...]
Dat gaf die bij mij ook aan. Het glas blijft gewoon veel beter isoleren, daar blijf je gewoon veel winst op behalen (comfort en stookkosten). Ja, ventilatierooster is natuurlijk k*t qua isolatie, maar dan zou je er net zo goed enkel glas in kunnen zetten als het allemaal zo slecht is![]()
Ventileren is gewoon wat anders dan isoleren. Ik laat de roosters hier gewoon weer terugplaatsen in triple. Kozijnenboeren willen dat gewoon niet inzien lijkt het.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Veel kozijnboeren plaatsen nog steeds liever helemaal geen triple...IJsbeer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:10:
[...]
Ventileren is gewoon wat anders dan isoleren. Ik laat de roosters hier gewoon weer terugplaatsen in triple. Kozijnenboeren willen dat gewoon niet inzien lijkt het.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq