Toon posts:

Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:00
Thanks allen voor de reacties!

@elektriekert / @Dwaalboy / @_JGC_ ik zou er ook persoonlijk ook van uit gaan dat hang- en sluitwerk wordt aangepast aan het totale gewicht, en of dat dan komt door andere/dikkere profielen, meuk die er op gemonteerd wordt of het glas dat zou niet uit moeten maken. Maar het is er wel eentje om eens mee te nemen en naar te vragen mochten we toch voor triple glas gaan. Argument over 'bestaande bouw' had de verkoper ook, bij niet-nieuwe huizen heeft triple glas weinig zin aldus de beste man.

@_JGC_ dat was precies zijn verhaal ja, Kroon kan schijnbaar anders lassen waardoor ze die las aan de binnenkant doen, scheelt frezen en dus een knappere uitstraling en daardoor oogt het wat netter

@KillerAce_NL dank voor je ervaringen met warmtewerend glas! Horren was deels een denkfout van ons, wij dacht dat als je ramen naar binnen scharnieren de horren er aan de buitenkant voor zitten gemonteerd, vandaar dat we liever naar buiten lieten scharnieren zodat het hor aan de binnenzijde zat. Punt staat nog steeds dat als je dus een glazenwasser hebt zoals wij dat je iedere maand als hij voor de deur staat je de horren er uit moet halen, want hij kan er anders niet bij. Niet rampzalig maar wel iets om rekening mee te houden want hij gaat niet binnen staan wassen, niet thuis betekent dus dat hij waarschijnlijk de helft van de ramen overslaat. Rolluiken kan je trouwens vrij netjes laten verwerken in de kozijnen of vlak er boven. Die hangen vziw nooit echt áán je kozijnen, vaak er boven. Maar is mogelijk dubbelop als warmtewerend glas z'n werk goed doet.

Dank voor alle verdere opmerkingen over subsidie (had inderdaad prijsverschil tussen dubbel- en tripleglas subsidie ook gezien, best aanzienlijk...).

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-03 21:17

P_Tingen

omdat het KAN

Loveless85 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:59:
5) Volgens hem konden we aanspraak maken op subsidie omdat de voordeur telt als een aparte maatregel en je dus altijd twee maatregelen nodig hebt. Kan het online niet zo snel vinden maar zal er later nog eens in duiken.
Qua subsidie heeft hij het verkeerd, maar zoals gemeld gaat dit veranderen. Check https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2022
Vanaf volgend jaar is het voor u als eigenaar-bewoner ook mogelijk om een subsidie-aanvraag in te dienen als u na 2 april 2022 één isolatiemaatregel gerealiseerd heeft. In dat geval krijgt u tot 15% van de kosten als subsidie terug, mits uw aanvraag voldoet aan de verder geldende voorwaarden.
Dit speelt ook voor mij omdat ik in het verleden al andere maatregelen heb genomen.
Loveless85 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:59:
Prijstechnisch was het een beetje wat we hadden verwacht, met wel de kanttekening dat we uitgingen van twee zonweringen voor en achter een stuk of 3 rolluiken, wat zij dus allemaal niet leveren. Hij wilde eigenlijk geen 'range' afgeven, maar kwam uiteindelijk op 35-40k uit voor 2 deuren (voordeur/schuurdeur), een schuifpui, en 6 ramen van verschillende afmetingen.
Klinkt me zo redelijk stevig als prijs. Ik heb net een offerte ontvangen voor schuifpui (4 x 2.45), 2 deuren en 3 vaste ramen (geen draai/kiep) voor €25.000. Dus die drie ramen extra zouden dan 10-15K moeten kosten? Lijkt me ruim.

[Voor 5% gewijzigd door P_Tingen op 02-06-2022 11:27]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:29
@Loveless85 Ik kan je later vanmiddag wel even foto's laten zien van de verschillen mbt die lassen, heb nml Gealan S8000 met oude las en Gealan S9000 met de nieuwe las.

Persbericht van de machineleverancier:
https://vivamachines.be/nl/realization/wijnsma-uit-drachten

• Loveless85
_JGC_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:33:
@Loveless85 Ik kan je later vanmiddag wel even foto's laten zien van de verschillen mbt die lassen, heb nml Gealan S8000 met oude las en Gealan S9000 met de nieuwe las.

Persbericht van de machineleverancier:
https://vivamachines.be/nl/realization/wijnsma-uit-drachten
Thanks, daar ben ik erg benieuwd naar ja!

• Loveless85
P_Tingen schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Qua subsidie heeft hij het verkeerd, maar zoals gemeld gaat dit veranderen. Check https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2022

[...]

Dit speelt ook voor mij omdat ik in het verleden al andere maatregelen heb genomen.

[...]

Klinkt me zo redelijk stevig als prijs. Ik heb net een offerte ontvangen voor schuifpui (4 x 2.45), 2 deuren en 3 vaste ramen (geen draai/kiep) voor €25.000. Dus die drie ramen extra zouden dan 10-15K moeten kosten? Lijkt me ruim.
Maar die gaat nu eigenlijk al in, toch? Als het vanaf april 2022 is. Je kan pas claimen vanaf 2023 wellicht, maar met de huidige levertijden verwacht ik sowieso dat het nog spannend wordt om alles dit jaar af te hebben.

Ik heb de offerte nog niet, dus wellicht valt ie mee. Dan kan ik ook iets beter appels met appels vergelijken, we hebben nl. wel een paar flinke ramen van 2m x 1,5m, en één van 2m x3m. Eigenlijk overal ook (deels) draaikiep, warmtewerend glas, én dus horren, dus mogelijk drijft dat de prijs ook aardig op. We gaan het zien, over 2 weken komt leverancier twee eens kijken, daar hadden we vooraf al een iets beter gevoel over, en krijgen we misschien iets eerlijkere antwoorden over voor- en nadelen van warmtewerend glas tov rolluiken/zonwering, aangezien die partij dat wél ook levert :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• _JGC_
Oude las binnen:

Nieuwe las binnen:

Oude las buiten:

Nieuwe las buiten:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Vind het nog steeds niet heel mooi, die nieuwe lassen.
Wel beter, dat wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Rzaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:50:
Vind het nog steeds niet heel mooi, die nieuwe lassen.
Wel beter, dat wel.
Met die nieuwe machine kunnen ze ook de houtlook las maken zonder nabewerken. De manier waarop die las met de oude machines gemaakt werd vond ik persoonlijk niet heel super.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:59
Polen doet hetzelfde:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-03 19:28
Loveless85 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:53:
Thanks allen voor de reacties!

@KillerAce_NL dank voor je ervaringen met warmtewerend glas!
Houd met warmtewerend glas rekening dat je dit niet aan of uit kan zetten 😉 In de koudere periodes houdt het ook de zon met z'n warmte buiten. Dat is nou eigenlijk de periode dat dit van pas zou komen.
Overweeg dus ook andere opties om zon en warmte buiten te houden en binnen te laten op de momenten dat je dat wilt.
Oplossingen kunnen divers zijn. Een leiboom die in de zomer met het blad schaduw geeft en zonder takken in de winter de zon doorlaat. Buiten jaloezie, screens, rolluiken, luiken, een markies, een oversteek van 1,5m boven het raam, zonwering tussen glas (bv Screenline). Opties genoeg 😂

Het is situatie en voorkeur afhankelijk en je zal zelf die afweging moeten maken. Maar maak die overweging bewust.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee niet, zeker niet omdat het boven is. Misschien heel iets groener.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:20

DropjesLover

Dit dus ->

Dwaalboy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:40:
Trippel is te zwaar voor kunststof en voegt echt niks toe aan je woning als je niet luchtdichte bouw hebt.
Kijk die kleine scharniertjes eens, kan niet. Wel even maar op termijn gaat alles zakken.

Deuren zou ik altijd in hout uitvoeren. Tenzij ze in de schaduw zitten en niet worden gebruikt. Die dingen sluiten als monteur net weg is en dag later niet meer. Dan begint het afstellen door de monteur; eerst eens optoppen met het glas. Paar weken later eens wat de scharnieren omhoog draaien. Die vaak al scheef op de deur zitten door het gewicht. Weer wat weken later komt minteur weer langs, als je dan niet oplet schroeven ze onderdelen van het beslag af zodat hij zonder schuren of haken weer sluit. Echter winters en met harde wind tochten die krengen.

Na 15 jaar op montage weet ik precies hoe zulks gaat haha
Kunststof kozijnen zijn allemaal tegenwoordig versterkt met een stalen balk/profiel er in, en in dat staal worden ook de scharnieren gemonteerd.
HR+++ triple kan prima in kunststof kozijnen.

Sowieso worden kozijnen eigenlijk standaard luchtdicht geplaatst met schuim, soudaband en eventueel nog kit. In ieder geval toen ik met meerdere leveranciers in gesprek was.

Wij hebben bij ons VEKA 82 NL profielen laten monteren (standaard plastic wit 9016 binnenkant, houtlook 9010 buitenkant). Omdat we een behoorlijk dikke/volle spouwlat van onze oude kozijnen in de spouw hebben zitten was er geen stelkozijn nodig en hebben we stompe kozijnen gemonteerd (geen Nederlands neusje / haakje). Ook omdat we geen stelkozijn op de binnendag wilden hebben, wat dan weer afgewerkt moest worden. Andere kozijnbedrijven zouden het dan afwerken met een plastic kapje/profieltje er overheen.
De kozijnen zijn dus stomp geplaatst zonder stelkozijn, kieren dichtgeschuimd met de beste Illbruck, en daarna is er tegenaan gestuckt en afgewerkt met acrylaatkit voor het schilderen en extra luchtdicht te maken.
Een alternatief is schijnbaar om er een stuck-folie/tape tegen te plakken (op de muur en kozijn dus). Het folie is dan luchtdicht, met de andere kant een vezelstructuur waar je tegenaan kan stucken. Maar dat was dubbelzijdig plakkend ofzo en mn'n stucadoors wisten er geen raad mee...

[Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 03-06-2022 11:10]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:23
DropjesLover schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Kunststof kozijnen zijn allemaal tegenwoordig versterkt met een stalen balk/profiel er in, en in dat staal worden ook de scharnieren gemonteerd.
HR+++ triple kan prima in kunststof kozijnen.

Sowieso worden kozijnen eigenlijk standaard luchtdicht geplaatst met schuim, soudaband en eventueel nog kit. In ieder geval toen ik met meerdere leveranciers in gesprek was.

Wij hebben laten monteren VEKA 82 NL profielen. Omdat we een behoorlijk dikke/volle spouwlat van onze oude kozijnen in de spouw hebben zitten was er geen stelkozijn nodig en hebben we stompe kozijnen gemonteerd (geen Nederlands neusje / haakje). Ook omdat we geen stelkozijn op de binnendag wilden hebben, wat dan weer afgewerkt moest worden. Andere kozijnbedrijven zouden het dan afwerken met een plastic kapje/profieltje er overheen.
De kozijnen zijn dus stomp geplaatst zonder stelkozijn, kieren dichtgeschuimd met de beste Illbruck, en daarna is er tegenaan gestuckt en afgewerkt met acrylaatkit voor het schilderen en extra luchtdicht te maken.
Een alternatief is schijnbaar om er een stuck-folie/tape tegen te plakken (op de muur en kozijn dus). Het folie is dan luchtdicht, met de andere kant een vezelstructuur waar je tegenaan kan stucken. Maar dat was dubbelzijdig plakkend ofzo en mn'n stucadoors wisten er geen raad mee...
Ik begreep van de kozijnenboer die hier is geweest dat in nieuwbouw die tape gebruikt gaat worden voor het ‘nog beter’ luchtdicht plaatsen van kozijnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

elektriekert schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Ik begreep van de kozijnenboer die hier is geweest dat in nieuwbouw die tape gebruikt gaat worden voor het ‘nog beter’ luchtdicht plaatsen van kozijnen.
Beetje jammer dat de tape die ik gekregen had een stuk dubbelzijdig plakkend was. Wat je moet met dat dubbelzijdige deel was totaal niet duidelijk (ook niet op internet) en m'n stucadoors hadden er nog nooit mee gewerkt, dus niet gebruikt...
Toen ik daar achter kwam was de halve woning al gestuckt :/

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elektriekert
DropjesLover schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Beetje jammer dat de tape die ik gekregen had een stuk dubbelzijdig plakkend was. Wat je moet met dat dubbelzijdige deel was totaal niet duidelijk (ook niet op internet) en m'n stucadoors hadden er nog nooit mee gewerkt, dus niet gebruikt...
Toen ik daar achter kwam was de halve woning al gestuckt :/
Spijtig, ik heb geen idee hoe de tape eruit ziet en wat nu echt het effect is, maar daar zal wel ergens een rapportje over te vinden zijn. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

elektriekert schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Spijtig, ik heb geen idee hoe de tape eruit ziet en wat nu echt het effect is, maar daar zal wel ergens een rapportje over te vinden zijn. :+
Ik heb bewust op mn benedenverdieping nog 3 ventilatieroosters laten plaatsen (geen mogelijkheid voor WTW ventilatie aan te leggen ivm vloerverwarming overal), dus zo heel luchtdicht hoeft het toch niet te zijn.

BThGvNeOA

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:47
DropjesLover schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb bewust op mn benedenverdieping nog 3 ventilatieroosters laten plaatsen (geen mogelijkheid voor WTW ventilatie aan te leggen ivm vloerverwarming overal), dus zo heel luchtdicht hoeft het toch niet te zijn.
Heel verstandig. Hier heel veel mensen die helemaal geen roosters meer in hun ramen hebben na vernieuwing met hetzelfde huis in de straat als ik heb. Ik heb een Co2 meter en je schrikt je lam wat er gebeurd als ik alles dicht zet. Dan knalt het niveau naar boven. Gewoonweg ongezond.

Heb boven ook gewoon weer roosters want in de winter een raam op kiepstand wordt me te koud en ook als we weg zijn wil ik de ramen dicht hebben maar wel permanente ventilatie in mijn woning. Men staat veel te weinig stil bij goede ventilatie en WTW is hier onmogelijk (en veeeeeeeeel te duur).

• MotorBeast
pieterhi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:33:
[...]

Houd met warmtewerend glas rekening dat je dit niet aan of uit kan zetten 😉 In de koudere periodes houdt het ook de zon met z'n warmte buiten. Dat is nou eigenlijk de periode dat dit van pas zou komen.
Overweeg dus ook andere opties om zon en warmte buiten te houden en binnen te laten op de momenten dat je dat wilt.
Oplossingen kunnen divers zijn. Een leiboom die in de zomer met het blad schaduw geeft en zonder takken in de winter de zon doorlaat. Buiten jaloezie, screens, rolluiken, luiken, een markies, een oversteek van 1,5m boven het raam, zonwering tussen glas (bv Screenline). Opties genoeg 😂

Het is situatie en voorkeur afhankelijk en je zal zelf die afweging moeten maken. Maar maak die overweging bewust.
Zalig warmtewerend glas. Heb het hier ook in een serre op zuid (Thermobel AGC) en slaapkamer op zuid. Het warmteverlies van de zon in de winter wordt ruimschoots goedgemaakt door HR ++ U 1,0. Heb niet eens meer de verwarming aan boven, Zelfs op de badkamer niet. En de meerprijs is veel lager dan wat zonwering buiten kost en altijd vrij zicht naar buiten.

[Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2022 13:41]

• elektriekert
DropjesLover schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Wij hebben hier gekozen voor PADK beslag zodat we geen roosters hebben.
2 kleine raampjes in de woonkamer (glas-in-lood) hebben we beiden laten voorzien van draai kiep raampjes.
Vroeger was een van de raampjes een stalen kozijn met een raam dat open kon, echter was die vervangen voor een dicht kozijn.
Er was dan ook 0 ventilatie, als de verse worst iets te hard was aangebraden bleef die lucht 2 dagen hangen.

We zijn heel blij dat dat verleden tijd is.

Edit: hier ook geen WTW

• MotorBeast
@elektriekert PADK heb ik ook overwogen. Nadeel vond ik dat je ramen bij afwezigheid toch openstaan (ze beweren dat dit veilig is, maar daar heb ik geen vertrouwen in. Zeker niet als ik op vakantie ben) en mijn roosters kan ik zelf zo weinig als zoveel openzetten want die zijn traploos regelbaar. Dat laatste vind ik dan toch fijner bij harde of zachte wind. Regel de boel hier met op iedere verdieping een Co2 meter. Maar PADK is een mooi systeem. Profel, wat ik heb, levert het volgens mij alleen dan weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

MotorBeast schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Heel verstandig. Hier heel veel mensen die helemaal geen roosters meer in hun ramen hebben na vernieuwing met hetzelfde huis in de straat als ik heb. Ik heb een Co2 meter en je schrikt je lam wat er gebeurd als ik alles dicht zet. Dan knalt het niveau naar boven. Gewoonweg ongezond.

Heb boven ook gewoon weer roosters want in de winter een raam op kiepstand wordt me te koud en ook als we weg zijn wil ik de ramen dicht hebben maar wel permanente ventilatie in mijn woning. Men staat veel te weinig stil bij goede ventilatie en WTW is hier onmogelijk (en veeeeeeeeel te duur).
Ik heb op de 1e verdieping en zolder wtw ventilatie aangelegd, voor frisse lucht tijdens het slapen. Unit was €1500 + leidingmateriaal en 3x 130mm betonboring. Ik denk totaal €2500.

We hebben de kozijnen laten vervangen voor draai-kiep, die hebben ook een ventilatie stand op 45° de afgelopen jaren.

BThGvNeOA

• elektriekert
MotorBeast schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:59:
@elektriekert PADK heb ik ook overwogen. Nadeel vond ik dat je ramen bij afwezigheid toch openstaan (ze beweren dat dit veilig is, maar daar heb ik geen vertrouwen in. Zeker niet als ik op vakantie ben) en mijn roosters kan ik zelf zo weinig als zoveel openzetten want die zijn traploos regelbaar. Dat laatste vind ik dan toch fijner bij harde of zachte wind. Regel de boel hier met op iedere verdieping een Co2 meter. Maar PADK is een mooi systeem. Profel, wat ik heb, levert het volgens mij alleen dan weer niet.
Ik heb begrepen dat PADK nog steeds aan de juiste eisen zou doen m.b.t. Inbraakbeveiliging.
Zie hier een quote: “ De bijzonderheid daarbij: in deze (open) stand wordt dezelfde inbraakveiligheid geboden als in de gesloten toestand van raam-inbraakwering tot weerstandsklasse RC 2 volgens DIN EN 1627-1630. ”

Bron : https://www.winkhaus.com/...t/activpilot-comfort-padk

Maar ik begrijp je punt wel. Een spleet van 6mm is een mooi startpunt om een breekijzer in te zetten.

Gelukkig hebben we hier in de straat nog voor zo’n 50% pratende camera’s rondlopen van 80+ jaar. :+

• _JGC_
Een kunststof kozijn zit sowieso nooit helemaal dicht. Er zit een rubber tussen, even wegsnijden en breekijzer past er zo tussen. Waarschijnlijk ram je dat ding er zo ook wel tussen, het hoeft toch niet heel te blijven bij inbraak.

• MotorBeast
DropjesLover schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Ik heb op de 1e verdieping en zolder wtw ventilatie aangelegd, voor frisse lucht tijdens het slapen. Unit was €1500 + leidingmateriaal en 3x 130mm betonboring. Ik denk totaal €2500.

We hebben de kozijnen laten vervangen voor draai-kiep, die hebben ook een ventilatie stand op 45° de afgelopen jaren.
Heb een huis uit 78. Ik ga het daar niet mee redden. Ik zou alle plafonds moeten verlagen (betonnen verdiepingen). En dan zou ik het ook gedaan hebben op de begane grond. Daar wordt immers het meeste gestookt. NB: ventileren op 45 graden is geen ventileren. Dat is luchten, lees teveel warmte lekken.

Ik geloof het wel met 500m3 gas in het verleden voor HR++ en afgelopen winter 1100 kWh stroom nu met verwarmen met L/L . Voorschot is hier €85,- per maand met 4 personen op 140m2. ;) Dan maar roosters.....

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2022 17:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

MotorBeast schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:30:
[...]

Heb een huis uit 78. Ik ga het daar niet mee redden. Ik zou alle plafonds moeten verlagen (betonnen verdiepingen). En dan zou ik het ook gedaan hebben op de begane grond. Daar wordt immers het meeste gestookt. NB: ventileren op 45 graden is geen ventileren. Dat is luchten, lees teveel warmte lekken.

Ik geloof het wel met 500m3 gas in het verleden voor HR++ en afgelopen winter 1100 kWh stroom nu met verwarmen met L/L . Voorschot is hier €85,- per maand met 4 personen op 140m2. ;) Dan maar roosters.....
Ik ben van de zolder naar de eerste verdieping geboord, achter de knieschotten. Maar vanwege vloerverwarming en koven bouwen en dergelijke ben ik niet naar de begane grond gegaan.

Op de 45° licht ie maar een millimeter begreep ik?

Vorig jaar was ons voorschot €90 exclusief zonnepanelen, voorschot heb ik gezet op €50 en krijg nog terug.
Komend jaar moeten we de invloed zien van 16cm PIR in het dak (ipv 10cm glaswol) en hr+++ ramen en kozijnen.

Nu zie ik nog niet veel ten opzichte van voorgaande jaren cq de zachte winter van 2020. Maart wel, maar toen waren we ook een week op vakantie, dus lastig te zeggen.

[Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 04-06-2022 19:40]

BThGvNeOA

Acties:
  • +8Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 22:23
Zaterdag de kozijnen, incl voordeur, opgehaald bij Hornbach Oberhausen.
Alle kozijnen zijn voorzien van triple-glas en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit.

1x ARON Basic Wit 1500x1500€334,-
1x ARON Basic Wit 900x600€101,-
1x ARON Basic Wit 600x600€97,-
1x ARON Basic Wit 1000x450€98,-
1x Huisdeur€849,-

Daarnast nog wat benodigdheden die er bij horen.
3x ARON Basic Fenstergriff€4,49
4x ARON Basic Koppelprofiel€10,89
10x ARON Montageschroeven 10-pack€4,99
6x Illbruck TP610 compriband€4,99
Illbruck FM330 Flexibel PUR€ -
Illbruck ME350 Vliestape€ -
Illbruck SP525 PROFLEX SEAL 25€ -

De woonkamer ramen (2x) en achterdeur is iets voor het volgende project. Gezien de levertijd heb ik die voor nu even gelaten wat het is maar die volgen zeker!

5120Wp Oost/West - PV Output

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-12-2022
We hebben net de eerste offerte voor kunststof kozijnen gekregen en ons rot geschrokken van de prijs. Ook klopte er veel niet in de offerte.
We denken er nu over om over de grens met Duitsland te gaan kijken, maar het lijkt een oerwoud van aanbieders in Groningen en daar net over de grens.
Wie heeft ervaring met de bedrijven in deze regio?
En kan je subsidie krijgen als je kozijnen inkoopt in Duitsland?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:38
Let even op het gekozen profiel.
In NL bouwen ze op de spouw, en DL/BE tegen de spouw.
Dat is nogal een wezenlijk verschil.

- In DL zijn de offertes transparanter en uitgebreider. Arbeidsloon vaak gesplitst van het materiaal.
- Subsidie geen idee

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Daarom moet je dus ook meerdere offertes opvragen. Om nou na 1 offerte al met de staart tussen de benen naar Duitsland te gaan...?
En ja, goedkoop zal het zeker niet worden. Vraag gewoon meerdere offertes aan. Kijk ook even in het kozijnen en aanbieders topic, daar valt al genoeg informatie uit te halen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Pokémom
barry86 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:54:
Let even op het gekozen profiel.
In NL bouwen ze op de spouw, en DL/BE tegen de spouw.
Dat is nogal een wezenlijk verschil.

- In DL zijn de offertes transparanter en uitgebreider. Arbeidsloon vaak gesplitst van het materiaal.
- Subsidie geen idee
Ons oude huis heeft geen spouw, maar welke van de twee is beter?

• Pokémom
Nyarlathotep schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:18:
Daarom moet je dus ook meerdere offertes opvragen. Om nou na 1 offerte al met de staart tussen de benen naar Duitsland te gaan...?
En ja, goedkoop zal het zeker niet worden. Vraag gewoon meerdere offertes aan. Kijk ook even in het kozijnen en aanbieders topic, daar valt al genoeg informatie uit te halen.
Meerdere offertes was sowieso de bedoeling, maar deze eerste zien we als een richtlijn voor Nederlandse prijzen en begrepen dat Dld goedkoper was.

Topic gevonden! Maar helaas geen namen van aanbieders.

[Voor 5% gewijzigd door Pokémom op 08-06-2022 15:52]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19
subsidie kan ook gewoon het is soms wel wat lastig om er achter te komen of het duitse bedrijf de juiste inschrijving heeft. vraag vooral de bedrijven of ze er ervaring mee hebben. Europeese bedrijven mogen niet uitgesloten zijn van subsidie in nederland.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-03 09:17
Pokémom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:45:
We hebben net de eerste offerte voor kunststof kozijnen gekregen en ons rot geschrokken van de prijs. Ook klopte er veel niet in de offerte.
We denken er nu over om over de grens met Duitsland te gaan kijken, maar het lijkt een oerwoud van aanbieders in Groningen en daar net over de grens.
Wie heeft ervaring met de bedrijven in deze regio?
En kan je subsidie krijgen als je kozijnen inkoopt in Duitsland?
Kan/wil je de offerte laten zien? Kijk ik wel even rond. Ken aardig wat mensen hier (Groningen) in de buurt met bouw bedrijven etc.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Pokémom
peize9 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Kan/wil je de offerte laten zien? Kijk ik wel even rond. Ken aardig wat mensen hier (Groningen) in de buurt met bouw bedrijven etc.
Hulp is welkom, maar huidige offerte is niet handig. Deze klopt namelijk niet. Staan kozijnen op die niet van ons zijn en er ontbreken kozijnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 15:33
Hier VEKA softline-82 hollands verdiept profielen uit Duitsland via Aarnink deventer gekocht (zie https://www.veka.nl/homep...temen/softline-82-nl.html)

Deze zijn geschikt voor tripple glass en heb ik zelf geplaatst in stelkozijnen gemonteerd in een steens gevel (dus zonder spouwmuur).
Wat een aandachtspunt is, is het energieverlies tussen stelkozijn en aansluiting steens muur. Zonder maatregelen is dat een enorme koudebrug die te voorkomen is door ca 5cm inham uit te hakken zodat een gedeelte van de ruimte achter het stelkozijn opgevuld kan worden met isolatie (flexi pur die tevens luchtdicht is). Bij een spouwmuur heb je dat probleem niet.
Ook belangrijk is een luchtdichte aansluiting.

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-03 09:01
Ik ga er even gemakthalve van uit dat het hier om kunstof kozijnen gaat met HR++ glas.

Als ik dat in acht neem, moet je in Nederland toch wel denken tussen de 9000 en 12000 euro, inclusief montage. Geen idee of het over de grens heel veel goedkoper gaat zijn.

En wellicht dat er subsidie is op het nemen van HR+++ (Triple ja) glas, dat weet ik niet.Volgens mij wel.

Een snelle google search verder: https://www.glas.nl/nieuws/isde-subsidie-hr-glas-2021

[Voor 10% gewijzigd door Greymane op 09-06-2022 14:15]

• Pokémom
Dat dacht ik ook.
Het bedrag wat wij onder de neus kregen was alleen 4 keer zoveel….
(Vrienden van ons bij een ander bedrijf 5 keer zoveel…)

[Voor 25% gewijzigd door Pokémom op 09-06-2022 17:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 11:41
Is ook lastig te zeggen als we niet weten hoeveel ramen/m2 glas. Heb je al op https://www.creon-kozijnen.nl/ gekeken wat het zou kosten als je alleen los kozijnen met glas doet. Dan kun je ook kijken of die offerte enigszins reële is.

En als je nu toch bezig bent zou ik ook kijken of je gelijk triple glas in plaats van hr++ kosten zouden niet heel veel duurder horen te zijn. Bij ons scheelde het net geen 10% op totaalprijs van 19k. En kijk ook eens in het Het grote HR +++ glas en kozijn topic

[Voor 43% gewijzigd door aegis op 10-06-2022 10:14]

https://bettyskitchen.nl

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-03 16:05
Zoek eens op Alku dealers, mooie kozijnen en hebben beide profielen. NL en DE…

Slechte offertes zijn voorbode voor de rest, als
Deze zo rommelig is zou ik niet snel voor ze kiezen. Wij hadden 5 offertes aangevraagd. En de meest complete doorgesproken. Die meneer wist wat we wilde en schreef dit ook op.

Succes!

• EdwinnR
  • Laatst online: 16-06-2022
Ik ben momenteel offertes aan het opvragen voor de aankoop en installatie van twee schuifpuien en de vervanging van glas (liefst ga ik naar HR+++). Ik ben woonachtig in de regio Amsterdam. Mocht iemand nog een betrouwbaar adres hebben dan hoor ik het graag. Thx! :)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:52
Jlampie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:40:

Deze zo rommelig is zou ik niet snel voor ze kiezen. Wij hadden 5 offertes aangevraagd. En de meest complete doorgesproken. Die meneer wist wat we wilde en schreef dit ook op.

Succes!
Mijn ouders hebben goede ervaringen met Alku, 2 jaar geleden laten plaatsen.

Wij hebben na veel moeite onlangs een offerte ontvangen. Die op meerdere punten afwijkt van onze aanvraag. Gaat wel om verschillende regio's/dealers.

Nu hebben we een offerte van een Schuco dealer. Prijsniveau ongeveer gelijk aan de offerte die we van Alku hebben. Communicatie verloopt veel sneller en soepeler.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Pokémom
Ivow85 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Mijn ouders hebben goede ervaringen met Alku, 2 jaar geleden laten plaatsen.

Wij hebben na veel moeite onlangs een offerte ontvangen. Die op meerdere punten afwijkt van onze aanvraag. Gaat wel om verschillende regio's/dealers.

Nu hebben we een offerte van een Schuco dealer. Prijsniveau ongeveer gelijk aan de offerte die we van Alku hebben. Communicatie verloopt veel sneller en soepeler.
Waar vind ik een dergelijke dealer? We hebben de grootste moeite om überhaupt een bedrijf te vinden die een offerte wil uitschrijven…

• Pokémom
Jlampie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:40:

Succes!
Staat op het lijstje, maar wat is het lastig om iemand te krijgen. We hebben zelfs een afspraak in december staan!

• junky40
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-03 13:13
Hi allen, jaren geleden is een deel van ons huis voorzien van kunststof kozijnen. Type gaykovision v70

Nu blijkt dit type profiel niet meer te verkrijgen. Ook de grijze afdichting tussen raam en kozijn is zwart geworden bij Gayko.

Mijn zoektocht op internet naar een vergelijkbaar profiel met grijze afdichting is nog niet succesvol. Het dichtst bij komt tot nu toe schüco CT 70 met grijze afdichting.

Zit er toevallig iemand in dit topic met de gouden tip?

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:01
jichem schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:53:
[...]

Grappig, ik heb daar kozijnen besteld met het idee dat het LB Profile is. Weet je toevallig ook of ze dat op bestaande order ook toepassen en meteen geheel overstappen of dat dit in de overgang is?
Van de week even contact opgenomen om hier duidelijkheid over te krijgen en inderdaad alle orders worden geleverd met het deceuninck elegant glasvezel profiel. Met betere isolatiewaarden van het oude lb profiel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:35
Ik lees steeds meer hier dat mensen kiezen voor triple glas (HR+++). Wij gaan hier alle kozijnen laten vervangen voor kunststof (waarschijnlijk Gealan s9000) en laten 2 dakkapellen plaatsen. De offerte is nu gericht op dubbel glas (HR++)

Nu had ik ooit eens gehoord over wat nadelen wat betreft triple glas, ik kan alleen niet meer echt voor me halen wat de nadelen hiervan waren.
  • Laat minder licht door (maar is dat echt merkbaar?)
  • Condensvorming aan de buitenkant. (Is dit nog steeds zo, en wat kun je daar eventueel tegen doen?)
Zijn er hier mensen die ook nadelige effecten hebben van triple glas?
Wij laten overigens ook een schuifpui plaatsen van circa 5 meter breed, maar dat kan denk ik sowieso niet in triple uitvoering of wel?

Daarnaast was ik benieuwd of er hier mensen zijn die volledige antraciet kozijnen hebben in een normale rijwoning? Wij vinden antraciet altijd erg mooi, maar het kan soms wat sober ogen en wat minder tijdloos zijn dan witte kozijnen. Hoe is jullie ervaring hiermee? De meeste afbeeldingen die je ziet met antraciet kozijnen, is met een kast van een woning die er helemaal voor gebouwd is. Het is hierdoor dus lastig te vergelijken.

[Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 26-06-2022 09:45]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Condensvorming aan de buitenkant heb je met HR++ net zo goed last van. Dat het minder licht door laat merk ik persoonlijk niet.

Het enige merkbare verschil is dat er geen koudeval is en dat er zo nu en dan ijs op de buitenste ruit zit na een koude nacht. Het isoleert dus goed.

Schuifpui van 5 meter kan vast wel, wij hebben een kunststof schuifpui van 3 meter met triple glas en dat was geen enkel probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wachten... schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:31:

Daarnaast was ik benieuwd of er hier mensen zijn die volledige antraciet kozijnen hebben in een normale rijwoning? Wij vinden antraciet altijd erg mooi, maar het kan soms wat sober ogen en wat minder tijdloos zijn dan witte kozijnen. Hoe is jullie ervaring hiermee? De meeste afbeeldingen die je ziet met antraciet kozijnen, is met een kast van een woning die er helemaal voor gebouwd is. Het is hierdoor dus lastig te vergelijken.
wij hebben ze nog niet.
We hebben geen rijtjeshuis, maar een vrijstaand huis uit 1980.
Ook wij twijfelden of we onze kozijnen in de 'mode-kleuren' zwart of antraciet wilden.
Maar we leven nu, en dit is wat we nu mooi vinden.
Mochten we na een paar jaar denken 'gatsie', dan laten we ze wrappen in de kleur die dan hip is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Benden zou ik misschien wel HR+++ nemen op de eerste verdieping en zolder heeft het veel minder nut daar stook je (wij tenminste) toch niet. Je thermostaat hangt beneden daar wil je het winters 21 graden hebben en houden. Daarnaast woon ik in een oud ('72) huis dan kun je wel HR+++ glas nemen maar dan is de vraag of je daar wat van merkt, je kunt in een bestaande oude woning de rest ook maar beperkt isoleren. Je zult nooit de isolatie waardes van een nieuwbouw woning halen, alleen door je woning contact mpleet te strippen en voorzetwanden ed te plaatsen zou je in de buurt komen.

Je moet er ook rekening mee houden dat met HR+++ de montage duurder wordt er is in het gewicht al snel een verreiker nodig.

2 weken zijn onze kunstofkozijnen op de eerste en tweede verdieping geplaats, erg mooi geworden. Het is nu al een genot dat we overal inzet horren hebben en lekker de ramen open kunnen zetten zonder dat we ons druk hoeven te maken over vliegend ongedierte :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Chaoss schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:09:
Benden zou ik misschien wel HR+++ nemen op de eerste verdieping en zolder heeft het veel minder nut daar stook je (wij tenminste) toch niet. Je thermostaat hangt beneden daar wil je het winters 21 graden hebben en houden. Daarnaast woon ik in een oud ('72) huis dan kun je wel HR+++ glas nemen maar dan is de vraag of je daar wat van merkt, je kunt in een bestaande oude woning de rest ook maar beperkt isoleren. Je zult nooit de isolatie waardes van een nieuwbouw woning halen, alleen door je woning contact mpleet te strippen en voorzetwanden ed te plaatsen zou je in de buurt komen.

Je moet er ook rekening mee houden dat met HR++ de montage duurder wordt er is in het gewicht al snel een verrijken nodig.
Wij gaan toch voor de maximale isolatie. Want ook al is er een andere zwakke schakel, het loont toch de moeite. We nemen wel andere isolatie ook mee.

Vergeet ook niet dat de subsidie voor geisoleerde kozijnen met triple glas hoger is per M².
Dus het scheelt niet zoveel.

In de 2de alinea, was je daar een + vergeten?
En wat is 'verrijken' in deze context?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barry86
Ik lees steeds meer hier dat mensen kiezen voor triple glas (HR+++). Wij gaan hier alle kozijnen laten vervangen voor kunststof (waarschijnlijk Gealan s9000) en laten 2 dakkapellen plaatsen. De offerte is nu gericht op dubbel glas (HR++)

Nu had ik ooit eens gehoord over wat nadelen wat betreft triple glas, ik kan alleen niet meer echt voor me halen wat de nadelen hiervan waren.
  • Condensvorming aan de buitenkant. (Is dit nog steeds zo, en wat kun je daar eventueel tegen doen?)
Wij laten overigens ook een schuifpui plaatsen van circa 5 meter breed, maar dat kan denk ik sowieso niet in triple uitvoering of wel?

Er zijn geen nadelen aan tripple glas. Alleen dat montage bedrijven het minder prettig vinden door het meegewicht. En komen ze met een ontmoedigingsbeleid beleid door flinke marges op het tripple glas te zetten en allerlei waardeloze onderbouwingen dat 2laags ook prima is.

Gewoon tripple doen. Het grootste verschil is minder tot geen koude val in de winter. Erg aangenaam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Rzaan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Wij gaan toch voor de maximale isolatie. Want ook al is er een andere zwakke schakel, het loont toch de moeite. We nemen wel andere isolatie ook mee.
Hoe ga je dan ventileren? Want dan moet ook ventilatie aanleggen met warmte terugwin?

[Voor 92% gewijzigd door Chaoss op 26-06-2022 10:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Chaoss schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Hoe ga je dan ventileren? Want dan moet ook ventilatie aanleggen met warmte terugwin?
precies zo :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Als dat mogelijk is dan is maximaal isoleren inderdaad prima. Ik heb geen machanische ventilatie in huis dus ik zet winters toch echt een raampje of ventilatie rooster open dus dan heeft maximaal isoleren geen nut.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Wachten...
Chaoss schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:33:
Als dat mogelijk is dan is maximaal isoleren inderdaad prima. Ik heb geen machanische ventilatie in huis dus ik zet winters toch echt een raampje of ventilatie rooster open dus dan heeft maximaal isoleren geen nut.
Ja ik zit hier ook wel eens aan te denken, maar ik denk dat je één ding over het hoofd ziet. kou die door de ramen komt bij enkel of dubbel glas is geen ventileren. Dus kou die je binnen krijgt door ventileren is echt wel anders dan kou die door dunne ramen komt.

Om het simpel te zeggen: Kou die binnen komt door ventilatie, heeft een hele nuttige functie, kou die door ramen heen komt heeft enkel een nadelige functie.

Althans zo zie ik het.

Ik reageer zo even op de rest van de reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48
junky40 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:20:
Hi allen, jaren geleden is een deel van ons huis voorzien van kunststof kozijnen. Type gaykovision v70

[Afbeelding]

Nu blijkt dit type profiel niet meer te verkrijgen. Ook de grijze afdichting tussen raam en kozijn is zwart geworden bij Gayko.

Mijn zoektocht op internet naar een vergelijkbaar profiel met grijze afdichting is nog niet succesvol. Het dichtst bij komt tot nu toe schüco CT 70 met grijze afdichting.

Zit er toevallig iemand in dit topic met de gouden tip?
Gayko gebruikt VEKA profielen, dus ik zou eens bij een VEKA verwerker informeren.
De rubber lijkt me vervangbaar, dus als iemand bereid is om voor het lassen de rubber te vervangen, dan moet dat ook wel mogelijk zijn..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wachten... schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Ja ik zit hier ook wel eens aan te denken, maar ik denk dat je één ding over het hoofd ziet. kou die door de ramen komt bij enkel of dubbel glas is geen ventileren. Dus kou die je binnen krijgt door ventileren is echt wel anders dan kou die door dunne ramen komt.

Om het simpel te zeggen: Kou die binnen komt door ventilatie, heeft een hele nuttige functie, kou die door ramen heen komt heeft enkel een nadelige functie.

Althans zo zie ik het.

Ik reageer zo even op de rest van de reacties!
Je punt klopt, maar ik bedoel ook niet de kou vermindering van HR+++ ten opzichte van HR++. Maar echt het daadwerkelijk open zetten van een raam of ventilatierooster omdat ik wel moeite ventileren. Bij een openstaand raam heeft HR+++ ook geen nut. Overdag zetten we in de slaapkamers het raam op een kier en die gaan einde vd middag of begin vd avond weer dicht. Slaapkamers worden opgewarmd met restwarmte en niet warm gestookt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pieterhi
Chaoss schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Je kan ook vraaggestuurd (CO2 op kamers, vocht badkamer en aanwezigheid toilet) ventileren.
Met elektrisch gestuurde ventilatie kleppen bij de ramen, krijg je een erg efficiënte ventilatie zonder extra ventilatiebuizen aan te leggen.
Zou je ook nog kunnen combineren met warmtepomp die naast gewone lucht, de afgevoerde lucht meeneemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

pieterhi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Je kan ook vraaggestuurd (CO2 op kamers, vocht badkamer en aanwezigheid toilet) ventileren.
Met elektrisch gestuurde ventilatie kleppen bij de ramen, krijg je een erg efficiënte ventilatie zonder extra ventilatiebuizen aan te leggen.
Zou je ook nog kunnen combineren met warmtepomp die naast gewone lucht, de afgevoerde lucht meeneemt.
Maar het lijkt me dat je dan in de winter wel een hoop kou naar binnen trekt, toch?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-03 16:05

Bij ons heeft hr++ ook condens aan de buitenzijde. Maar dat is zo weg, en een goed teken dat t werkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aschtra
  • Laatst online: 14:45
Aschtra schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:29:
Wij hebben onze eerste offerte ook binnen gekregen voor 4x Kunstof kozijnen. De prijs viel mij enorm mee moet ik zeggen dus wil het hier even langshalen;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor 6800 euro. Ik had ergens veel erger verwacht. Hoor van mijn medemens dat zij offertes hebben gekregen wat 10k+ per kant van het huis kost. Maar die namen dan wel bijvoorbeeld deuren mee.

De kleuren kunnen nog aangepast worden, maakte voor de prijs niet uit.

Verder niet echt verstand van kozijnen en wat nou kwalitatief goede kozijnen zijn etc dus hoor graag jullie mening. Zitten nog geen horren of screens bij. Hor ben ik niet zo in geïnteresseerd, screens wel. Zaterdag gaan we er ook langs en vraag ik dat meteen na.
Tevens geen ventilatieroosters erin.
Dit is van de week bij ons geplaatst. Buitenkant in de kleur zwartgrijs (RAL7012) Ziet er erg mooi uit!
Wij zijn er erg blij mee. Triple glas uiteindelijk genomen. Was maar een paarhonderd euro duurder. Geen bijkomende kosten voor de moeilijkere montage. De montage zelf was ook niet bijzonder, zou niet weten waarom ze daar extra voor zouden vragen. Kozijn en glas worden apart erin gezet.

Wel bleek onze vensterbank op een dusdanige kut manier gemonteerd te zijn dat schade hieraan onvermijdbaar was. Resultaat is dat we alle vensterbanken door hun hebben laten slopen en nieuwe hebben laten plaatsen. Kostte ook maar 340euro voor 8.5meter aan vensterbank. Vonden we geen geld, vorige vensterbank had al wat kleine beschadigingen en de vriendin wilde deze sowieso al laten vervangen.

Alles weer netjes! Zeer tevreden over het bedrijf ook, alles ging zonder problemen.

Die plaat onder kozijn hadden we vooraf al in dezelfde kleur laten schilderen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pieterhi
Rzaan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:20:
[...]
Maar het lijkt me dat je dan in de winter wel een hoop kou naar binnen trekt, toch?
Geen hoop koude, alleen wat puur nodig is. ;-) wanneer je warmte pomp de afgeblazen lucht kan laten hergebruiken is het ook een vorm van wtw, maar geen balans ventilatie.
Afhankelijk van de bestaande bouw en hoe gemakkelijk je een tweede buizensysteem voor balans ventilatie of decentrale ventilatie kan toepassen is dit een optie.
Het komt overigens goed uit de bus wanneer je de energie transmissie van de woning laat berekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:57
@Aschtra door wie is dat geplaatst?
Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor kunststof, dit ziet er netjes uit, de prijs ook.
Kon zo snel niet in het topic terug vinden waar je dit opgevraagd hebt.

Iemand nog ervaring met aanbieders in Flevoland?

Heb nu een offerte voor 4 ramen, 3 keer vast/draai-kiep en 1 vast raam alles +/- 150x130 voor 11.500 Inc stelkozijnen en een Deceunink profiel.
Vond ik nogal aan de prijs...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-03 21:58

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 05:29
Wij hebben volledig antraciet (alu) kozijnen genomen. Oke, het is dan wel geen rijtjeshuis, maar misschien ook wel omdat we aan twee kanten wel vast zitten aan andere huizen ;) Ik vind het er stoer uitzien. Er lopen ook regelmatig mensen langs die lopen te staren. Soms worden we aangesproken dat het zo mooi is geworden :). Het liefste zou ik de gevel nog willen laten reinigen en opnieuw voegen, dat zou het helemaal af maken... maar voor nu moet dat nog even een wens blijven.
Ik zat nog te twijfelen om het witte schilderwerk ook antraciet te maken, maar dat doe ik maar niet omdat het dan wel een grauw geheel zou worden en de verbinding met de andere huizen in de staat helemaal zoek zou zijn.

Voor:

Na:

[Voor 8% gewijzigd door Tranze op 27-06-2022 08:22]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:45
Tranze schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:21:
[...]

Ik zat nog te twijfelen om het witte schilderwerk ook antraciet te maken, maar dat doe ik maar niet omdat het dan wel een grauw geheel zou worden en de verbinding met de andere huizen in de staat helemaal zoek zou zijn.
Ik zou toch heroverwegen om het witte schilderwerk wel mee te nemen.

Persoonlijk vind ik het nu lelijke 'puisten' die extra opvallen door het wit erachter (en de rare rolluik uitsteeksels)
Door alles in 1 kleur te doen gaat dat veel minder opvallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:06
Hier een 'standaard' jaren 30 rijtjeshuis. We hebben ook anderhalf jaar geleden bij het vervangen van de kozijnen nagedacht over geheel donker/antraciet maar uiteindelijk ervoor gekozen om de kozijnen zelf wit te houden en de bewegende delen zoals de voordeur en het draaikiep raam antraciet te doen. Openslaande deuren hebben we ook gewoon wit gehouden. Uiteindelijk toch blij met deze keuze geweest, vind wit veel beter passen voor de kozijnen bij een wat oudere woning, terwijl we met antraciet nog een beetje een leuk accent kunnen toevoegen. Al is het een kwestie van smaak natuurlijk.

Binnenkort zijn we van plan om hetzelfde te doen met de gehele bovenverdieping. Ik twijfel alleen nog of de balkondeur wit of antraciet moet worden. Inmiddels zit er een nieuw hardhouten balkonhek op die helemaal wit wordt geschilderd, dus ik neig naar antraciet om een beetje hetzelfde patroon te houden.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Aschtra schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Dit is van de week bij ons geplaatst. Buitenkant in de kleur zwartgrijs (RAL7012)
De binnenzijde is gewoon wit?

• Wachten...
Aschtra schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Dit is van de week bij ons geplaatst. Buitenkant in de kleur zwartgrijs (RAL7012) Ziet er erg mooi uit!
Wij zijn er erg blij mee. Triple glas uiteindelijk genomen. Was maar een paarhonderd euro duurder. Geen bijkomende kosten voor de moeilijkere montage. De montage zelf was ook niet bijzonder, zou niet weten waarom ze daar extra voor zouden vragen. Kozijn en glas worden apart erin gezet.

Wel bleek onze vensterbank op een dusdanige kut manier gemonteerd te zijn dat schade hieraan onvermijdbaar was. Resultaat is dat we alle vensterbanken door hun hebben laten slopen en nieuwe hebben laten plaatsen. Kostte ook maar 340euro voor 8.5meter aan vensterbank. Vonden we geen geld, vorige vensterbank had al wat kleine beschadigingen en de vriendin wilde deze sowieso al laten vervangen.

Alles weer netjes! Zeer tevreden over het bedrijf ook, alles ging zonder problemen.

[Afbeelding]

Die plaat onder kozijn hadden we vooraf al in dezelfde kleur laten schilderen
Welk profiel is dit? Misschien kun je dat ook even in je post nog bewerken voor anderen?

Het ziet er wel heel fraai uit. Ik heb hier provisorisch een tekening gemaakt met witte kozijnen en antraciet (foto van het huis gemaakt en in Photoshop wat geprutst). Wij hebben het vervolgens om ons heen gevraagd aan wat vrienden en familieleden, en de meeste kiezen toch voor de witte versie. Als je dan het stukje verkoopbaarheid nog meeneemt, dan is het bijna niet te verantwoorden om antraciet te nemen.

Dat gezegd hebbende, ziet het er dus wel erg strak en mooi uit.

Het blijft een erg lastige keuze, zeker omdat het zo permanent is.
Rzaan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:08:
[...]

wij hebben ze nog niet.
We hebben geen rijtjeshuis, maar een vrijstaand huis uit 1980.
Ook wij twijfelden of we onze kozijnen in de 'mode-kleuren' zwart of antraciet wilden.
Maar we leven nu, en dit is wat we nu mooi vinden.
Mochten we na een paar jaar denken 'gatsie', dan laten we ze wrappen in de kleur die dan hip is.
Ik ben erg benieuwd hoe het er straks uit ziet. maar wrappen, is dat iets bij kozijnen? Ik heb er nog nooit van gehoord.

[Voor 13% gewijzigd door Wachten... op 27-06-2022 11:32]

• Wachten...
barry86 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Er zijn geen nadelen aan tripple glas. Alleen dat montage bedrijven het minder prettig vinden door het meegewicht. En komen ze met een ontmoedigingsbeleid beleid door flinke marges op het tripple glas te zetten en allerlei waardeloze onderbouwingen dat 2laags ook prima is.

Gewoon tripple doen. Het grootste verschil is minder tot geen koude val in de winter. Erg aangenaam
Zal dat ook de reden zijn dat je er zo gigantisch weinig over vindt? Als het eigenlijk geen nadelen heeft en het kostenplaatje niet heel veel groter is, dan is het eigenlijk bijna zonde om niet te doen als ik het zo lees.

Daarom ben ik ook zo blij dat ik hier op Tweakers even echt ervaringen kan horen van anderen

• Wachten...
Chaoss schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Je punt klopt, maar ik bedoel ook niet de kou vermindering van HR+++ ten opzichte van HR++. Maar echt het daadwerkelijk open zetten van een raam of ventilatierooster omdat ik wel moeite ventileren. Bij een openstaand raam heeft HR+++ ook geen nut. Overdag zetten we in de slaapkamers het raam op een kier en die gaan einde vd middag of begin vd avond weer dicht. Slaapkamers worden opgewarmd met restwarmte en niet warm gestookt.
Ik bedoel het allemaal niet verkeerd (vat het dus niet verkeerd op), maar ik ben het toch weer niet helemaal met je eens.

Je hebt het er nu over dat HR+++ helemaal geen/weinig nut zou hebben als je gaat ventileren/een raam open zet. Ik denk dat je hierin vergeet dat je het binnen veel sneller weer op temperatuur kunt krijgen/houden als je HR+++ glas hebt, want je hebt minder koudeval van je ramen.

Voorbeeld:
Als jij een huis hebt met enkelglas (om het even duidelijker te maken wat ik bedoel) en je zet in de winter een raampje open om te ventileren, en je wilt het daarna de kamer weer op temperatuur hebben. Dan zet je bijvoorbeeld je raam weer dicht maar door de kou die van je enkelglas ramen afkomt, kost het veel meer energie en tijd om je huis te verwarmen t.o.v. HR+++ glas

Je hoort het dus wel meer dat mensen HR+++ het niet waard vinden voor hun woning, omdat de woning slecht geïsoleerd is. Maar waarom laten veel mensen dan wel hun wanden en/of dak isoleren, terwijl ze nog enkelglas of simpel dubbelglas hebben. Dit heeft exact hetzelfde effect toch? En ik ben het met je eens dat het beter is om allemaal te hebben. Maar als je nu eenmaal je kozijnen gaat vervangen, dan kun je in mijn ogen beter gaan voor het best isolerende, ook al moet de rest nog geïsoleerd worden.

Het is een ander verhaal als HR+++ glas twee keer zo duur is, want dan is het wellicht de investering niet waard.

Verbeter mij ook weer waar nodig hè, want zoals gezegd bedoel ik dit allemaal informatief en niet om iemand de les te lezen! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
Wachten... schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Zal dat ook de reden zijn dat je er zo gigantisch weinig over vindt? Als het eigenlijk geen nadelen heeft en het kostenplaatje niet heel veel groter is, dan is het eigenlijk bijna zonde om niet te doen als ik het zo lees.

Daarom ben ik ook zo blij dat ik hier op Tweakers even echt ervaringen kan horen van anderen
Ik woon aan de grens met DL en heb bij mijn renovatie alle kozijnen/deuren/puien vervangen en 3 NL bedrijven en 3DL bedrijven over de vloer gehad.
Alle DL bedrijven offereerden direct tripple glas. (is daar al 10 jaar de norm)
Alle NL bedrijven deden ontzettend moeilijk, maakten het financieel onaantrekkelijk en waren niet transparant met de kosten per kozijn.

Dit was 7 jaar geleden. Ik merk dat in NL tripple glas nu ook begint in te burgeren. Mede door het subsietraject dat huiseigenaren daar voor kiezen. Maar NL aannemers staan er nog steeds niet op te springen.

btw: ik heb onlangs een HR+++ raam gebroken en zelf vervangen (70cm x 140cm).
Het glas heb ik besteld bij de kozijnen boer voor €75,-
Het hoeft niet duur te zijn....

[Voor 10% gewijzigd door barry86 op 27-06-2022 13:31]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-03 11:30
Leuk om altijd weer de discussie te zien over de meerwaarde van HR+++ t.o.v. HR++.
Wij hebben net bijna alle kozijnen van onze woning uit 1974 laten vervangen voor kunststof (Schuko) kozijnen met triple glas (HR+++ u=0,6 W/m2K).

De reden wat wij voor Triple glas zijn gegaan is om zo het warmteverlies van de woning te beperken, zodat we nu gas besparen maar ook in de toekomst op de aanschaf van onze all-electric oplossing. De warmtepomp hoeft straks namelijk minder vermogen te hebben (=goedkoper) omdat de woning minder warmte verliest + er zullen minder PV panelen nodig zijn om het vermogen van de warmtepomp te compenseren, dus dubbel voordeel!

Daarnaast is de m2 prijs van HR+++ glas ongeveer 70 euro per m2 meer, en laat nou toevallig de extra ISDE subsidie voor HR+++ t.o.v. HR++ glas ook 70 euro per m2 zijn. Dus in feite betaald iedereen die niet voor HR+++ gaat jouw HR+++ glas alsnog in de vorm van belasting!

Maar het raam open verhaal dan? Het warmteverlies van een woning is een optelsom van alle verliezen, het is niet óf het één óf het ander. Ik zal hieronder de berekeningen onder elkaar zetten om dat uit te leggen.

HR++ glas met u=1,2 W/m2K verliest voor elke vierkante meter glas bij elke graad temperatuurverschil binnen/buiten 1,2 W, HR+++ glas met u=0,6 verliest vanzelfsprekend dus 0,6 W per m2 per graad temperatuurverschil. Dus bij een kozijn van 1,5 bij 3 meter, een slaapkamertemperatuur van 18 graden en een buitentemperatuur van 0 graden is het verlies de hele dag door 1,5 x 3 = 4,5 m2, maal 0,6 W, maal 18 graden = 49 Watt. Dus ook als je er niet bent en de ramen zijn dicht verlies je dit en zal je cv ketel of warmtepomp dit moeten compenseren om te voorkomen dat het binnen net zo koud als buiten wordt.

Als het raam of ventilatieluik open staat verlies je naast de geleiding door het glas óók nog warmte in de vorm van warme lucht die afgezogen wordt en vervangen wordt door koude lucht. Dit doe je in principe trouwens alleen in de ruimte waar je op dat moment bent, als je beneden zit hoeft boven het raam niet open en als je boven bent kan bij wijze van het raam beneden dicht (mits de continue ventilatie op orde is), dus die verliezen verplaatsen zich continue, terwijl de verliezen door geleiding zowel plaats vinden als je in de ruimte bent als wanneer je er niet in bent, 24/7, ook in de ongebruikte ruimtes.

Maar hoeveel verlies je daarnaast dan met ventileren? Dat hangt af van hoeveel m3 je per uur ververst en het temperatuurverschil. Als je in de slaapkamer met 2 personen slaapt en daar 50 m3 per uur wilt verversen verlies je elk uur ongeveer 50 maal 1,29 kg = 64,5 kg lucht. De lucht die je aanvoert is 18 graden kouder dan de gewenste temperatuur, dus die 64,5 kg moet 18 maal de soortelijke warmte van lucht (710 J/kgK) opgewarmd worden, wat neerkomt op 64,5 x 18 x 710 = 824310 Joule per uur, oftewel bijna 230 Watt continue (824310 Joule gedeeld door 3600 seconden).

Bedenk wel dat je in bovenstaande voorbeeld de complete luchtinhoud van een gemiddelde slaapkamer van 4 bij 3 bij 2,35 m (=28,5 m3) elk uur bijna 2x ververst! Dat zou heel mooi zijn, maar volgens mij halen de meeste mensen in de praktijk nog geen 25 m3 verversing per uur voor een slaapkamer, in dat geval is het warmteverlies dus de helft, namelijk 115 W continue.

Stel je slaapt elke nacht 8 uur en houd het raam nog een extra uur open nadat je wakker bent en het is de hele dag zo'n 0 graden, dan verlies je dus 0,115 kW (of 0,230 kW als je veel ventileert) maal 9 uur = 1,035 kWh warmte door ventilatie per dag. En daar bij op moet je dan nog het verlies door geleiding van je glas tellen, dat was bij HR++ 0,049 kW per uur éxtra t.o.v. HR+++, 24 uur per dag, dus 0,049 kW maal 24 uur = 1,175 kWh warmte per dag, dat is nog meer dan je 's nachts verloor door ventilatie!

Resumé: Het prijsverschil voor HR+++ glas is nagenoeg afwezig mits je aanspraak kan maken op de ISDE subsidie (2 maatregelen en genoeg m2's te isoleren) en je de meerprijs vooruit kan financieren tot je subsidie binnen is. En je bespaart wel degelijk op de benodigde verwarming/koeling, ongeacht hoeveel je ventileert en je kan mogelijk in de toekomst met een kleinere investering all-electric gaan. En als laatste: in de zomer werkt HR+++ glas eveneens in je voordeel als het buiten 30 graden is en je wilt het binnen 18 graden houden, want de verminderde energie-uitwisseling t.o.v. HR++ is wederom een factor, maar nu de andere kant op, het warmt binnen minder op!

• Aschtra
Rzaan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:14:
[...]

De binnenzijde is gewoon wit?
Klopt ja.

hansie_k schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:49:
@Aschtra door wie is dat geplaatst?
Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor kunststof, dit ziet er netjes uit, de prijs ook.
Kon zo snel niet in het topic terug vinden waar je dit opgevraagd hebt.

Iemand nog ervaring met aanbieders in Flevoland?

Heb nu een offerte voor 4 ramen, 3 keer vast/draai-kiep en 1 vast raam alles +/- 150x130 voor 11.500 Inc stelkozijnen en een Deceunink profiel.
Vond ik nogal aan de prijs...
i.v.m. privacy wil ik niet het bedrijf doorgeven. Ze zitten echter niet in Flevoland en komen daar ook niet. Lokaal bedrijf

[Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 28-06-2022 10:11]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@Aschtra , @DirkjanS , @Tranze en anderen natuurlijk:

Als je kijkt op https://www.omgevingsloket.nl/ dan staat daar dat je een vergunning aan moet vragen bij het vervangen van je kozijnen als deze er iets anders uitzien dan de originele.
Hebben jullie dit ook daadwerkelijk gedaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aschtra
Nee niet gedaan. Ook niet door geïnformeerd door bedrijf.
Echter;

https://www.rijksoverheid...vingsvergunning-aanvragen

Omgevingsvergunning niet altijd nodig
U heeft niet altijd een omgevingsvergunning nodig. In een aantal gevallen mag u vergunningvrij bouwen. Bijvoorbeeld als u voor groot onderhoud kozijnen vervangt.

Zal wel loslopen. Verwacht niet dat iemand dat doet. Die wijzer is ook apart. Voor voorkant zou ik wel vergunning nodig hebben maar achterkant niet.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Aschtra schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:35:
Nee niet gedaan. Ook niet door geïnformeerd door bedrijf.
Echter;

https://www.rijksoverheid...vingsvergunning-aanvragen

Omgevingsvergunning niet altijd nodig
U heeft niet altijd een omgevingsvergunning nodig. In een aantal gevallen mag u vergunningvrij bouwen. Bijvoorbeeld als u voor groot onderhoud kozijnen vervangt.

Zal wel loslopen. Verwacht niet dat iemand dat doet. Die wijzer is ook apart. Voor voorkant zou ik wel vergunning nodig hebben maar achterkant niet.
Dat laatste is wel vaker.
Bij dakkapellen bijvoorbeeld.

Het gaat om het aanzicht. Zoals je ook je huis niet zomaar knalroze of oranje mag schilderen (behalve bij Gay-pride en het WK)

• Wachten...
Bij toelevering online kun je bij kunststof kiezen voor Gealan en K-vison.

Zouden jullie nog het één of ander kunnen adviseren? De Gealan is dikker (minder mooi), maar heeft wel weer een iets hogere isolatiewaarde.

Zijn er hier mensen die heel bewust voor Gealan hebben gekozen t.o.v. K-vision, en zo ja waarom?

Er staat overigens in onderstaand artikel, dat de K-vision trend niet in HVL verbinding gemaakt kan worden. Je kunt deze optie echter wel aan klikken in de configurator. Weet iemand hier iets over of HVL mogelijk is bij de K-vision trend?

Hier wat meer informatie over de twee kozijnen

[Voor 21% gewijzigd door Wachten... op 28-06-2022 12:46]

• Joosterh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:12
K-vision Trend is ook met HVL te verkrijgen. Volgende week worden bij mij alle kozijnen vervangen voor een K-vision Trend kozijn. Heb ook een offerte gehad van een bedrijf dat Gealan plaatst, maar dat kwam veel duurder uit. Isolatiewaarde van het K-vision kozijn is wel wat lager ja. Gealan kozijn vind ik qua aanzicht wel wat minder omdat het een dikker kozijn is.

Mijn K-vision kozijnen worden gemaakt door de firma Kochs in Aken, Duitsland.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 05:29
@Rzaan Aangezien het hier in de straat een wirwar van verschillende typen kozijnen is, ben ik op onderzoek gegaan en heb ik gekeken of ik de omgevingsvergunningen van die aanpassingen kon vinden. Die zijn er niet, omdat mensen het niet aangevraagd hebben. Zelfs de meest spuuglelijk witte kunststof kozijnen met lichtblauwe panelen die qua indeling helemaal niet op de oude situatie lijken... die knallen mensen er hier gewoon in zonder problemen. De standaard kleur hier in de straat is bruin, maar ondertussen zijn er huizen met kozijnen in de kleuren blauw, wit, zwart of een combinatie met bruin... Ook is het ondertussen een mix van materialen, hout, kunststof en alu.
Wij hebben de lijnen / maten van het originele ontwerp zoveel mogelijk aangehouden (afgezien van de garage) en maar gehoopt dat het geen gezeur op zou leveren.

Het spuuglelijke voorbeeld :o :

[Voor 11% gewijzigd door Tranze op 28-06-2022 15:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-03 11:30
Rzaan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:28:
@Aschtra , @DirkjanS , @Tranze en anderen natuurlijk:

Als je kijkt op https://www.omgevingsloket.nl/ dan staat daar dat je een vergunning aan moet vragen bij het vervangen van je kozijnen als deze er iets anders uitzien dan de originele.
Hebben jullie dit ook daadwerkelijk gedaan?
@Rzaan Nee dat heb ik niet gedaan. Ik vermoed dat het hier ook meer gaat om letterlijk een "nieuw kozijn", dus op een plek waar eerst geen kozijn was. Bijvoorbeeld door op de blinde zijgevel van je hoekhuis opeens een raam te plaatsen.
Er staat inderdaad ook wel dat "veranderingen aan de raamindeling" onder de vergunningsplicht vallen. Maar ik vraag me af of ze hiermee doelen op situaties waarbij je bijvoorbeeld een groot voorraam iets aanpast door er een ventilatierooster of zelfs een draai-kiepraam aan toe te voegen binnen dezelfde buitenafmetingen van het kozijn. Maar goed, ik ben geen jurist, dus aan mijn interpretatie kunnen geen rechten worden ontleend ;)

• Wachten...
Joosterh schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:55:
K-vision Trend is ook met HVL te verkrijgen. Volgende week worden bij mij alle kozijnen vervangen voor een K-vision Trend kozijn. Heb ook een offerte gehad van een bedrijf dat Gealan plaatst, maar dat kwam veel duurder uit. Isolatiewaarde van het K-vision kozijn is wel wat lager ja. Gealan kozijn vind ik qua aanzicht wel wat minder omdat het een dikker kozijn is.

Mijn K-vision kozijnen worden gemaakt door de firma Kochs in Aken, Duitsland.
Oke dank voor je opheldering.
Ik zit daarom ook naar K-vision te kijken. Hoe dunner hoe beter.

Nu nog even kijken of triple glas ook een beetje fijn is bij een 4 delige schuifpui van 5.5 meter.

Zijn er hier mensen die dat hebben? Ik hoor van sommige dat het heel zwaar is/kan zijn, en weer anderen zeggen dat ze er niks van merken met triple glas t.o.v. dubbel glas.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
DirkjanS schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:50:
[...]

@Rzaan Nee dat heb ik niet gedaan. Ik vermoed dat het hier ook meer gaat om letterlijk een "nieuw kozijn", dus op een plek waar eerst geen kozijn was. Bijvoorbeeld door op de blinde zijgevel van je hoekhuis opeens een raam te plaatsen.
Er staat inderdaad ook wel dat "veranderingen aan de raamindeling" onder de vergunningsplicht vallen. Maar ik vraag me af of ze hiermee doelen op situaties waarbij je bijvoorbeeld een groot voorraam iets aanpast door er een ventilatierooster of zelfs een draai-kiepraam aan toe te voegen binnen dezelfde buitenafmetingen van het kozijn. Maar goed, ik ben geen jurist, dus aan mijn interpretatie kunnen geen rechten worden ontleend ;)
gelukkig hebben meer mensen die vraag ;)
Zolang u het uiterlijk van de kozijnen niet wijzigt is sprake van gewoon onderhoud, ook bij het geheel vervangen van de kozijnen (door nieuwe kozijnen die er precies het zelfde uitzien).
Er is geen sprake van gewoon onderhoud als bedoeld in het eerste lid van artikel 2 wanneer er een verandering van het uiterlijk optreed.
Dus de materiaalsoort mag veranderen, maar de detaillering, profilering, vormgeving en uitstraling zal hetzelfde moeten blijven.
Als het uiterlijk wel verandert, dan heeft u voor de voorkant, of een naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijgevel een vergunning nodig.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/57

ergo, bijna alle kunststof kozijnen, zeker die van een aantal jaar geleden zijn illegaal gebouwd.
De gemiddelde gemeente handhaafd gewoon niet.

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-06-2022 15:56]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:50:
ergo, bijna alle kunststof kozijnen, zeker die van een aantal jaar geleden zijn illegaal gebouwd.
Inderdaad, want profilering om maar eens iets te noemen, krijg je nauwelijks nog hetzelfde.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Tranze schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:57:
@Rzaan Aangezien het hier in de straat een wirwar van verschillende typen kozijnen is, ben ik op onderzoek gegaan en heb ik gekeken of ik de omgevingsvergunningen van die aanpassingen kon vinden. Die zijn er niet, omdat mensen het niet aangevraagd hebben. Zelfs de meest spuuglelijk witte kunststof kozijnen met lichtblauwe panelen die qua indeling helemaal niet op de oude situatie lijken... die knallen mensen er hier gewoon in zonder problemen. De standaard kleur hier in de straat is bruin, maar ondertussen zijn er huizen met kozijnen in de kleuren blauw, wit, zwart of een combinatie met bruin... Ook is het ondertussen een mix van materialen, hout, kunststof en alu.
Wij hebben de lijnen / maten van het originele ontwerp zoveel mogelijk aangehouden (afgezien van de garage) en maar gehoopt dat het geen gezeur op zou leveren.

[Afbeelding]
Dit had alleen nog erger gekund door horizontale stijlen en variatie in horizontale breedtes.

Bij ons in de buurt helaas ook een paar budgetbeunen bezig geweest. Plastic woningbouwwit, gedateerde waterslagen, groot voorraam met middenstijl, niks uitgelijnd, etc etc. Dan weet je gewoon dat tot op de laatste euro bespaard is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Rukapul schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Dit had alleen nog erger gekund door horizontale stijlen en variatie in horizontale breedtes.

Bij ons in de buurt helaas ook een paar budgetbeunen bezig geweest. Plastic woningbouwwit, gedateerde waterslagen, groot voorraam met middenstijl, niks uitgelijnd, etc etc. Dan weet je gewoon dat tot op de laatste euro bespaard is.
Bij die verkopers zitten ook totaal blinde figuren, het advies is niet zelde bedroevend.. als je er dan zelf geen kijk op hebt om die man/vrouw te corigeren zit je (of eigenlijk je overburen) met een hele lelijke hut. :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tranze schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:57:

[Afbeelding]
Wat een vreselijk lelijk voorbeeld laat je ons zien :X
Woont daar een vampier :?
Het lijkt dat men heel veel ruiten heeft vervangen door grijze panelen waardoor het in huis erg donker moet zijn |:(
Ik zie ook nauwelijks gelijkenissen met de kozijnen van de buren in hetzelfde blok :'(

• Peter3
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06-2022
Heeft iemand ervaring met het afkitten van rubbers van kozijnen, en wat het kit met de rubbers doet .

Peter

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:26
Peter3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:39:
Heeft iemand ervaring met het afkitten van rubbers van kozijnen, en wat het kit met de rubbers doet .

Peter
Wat is de reden dat je rubber zou afkitten? Rubbers zitten er juist in plaats van kit.

PS2 SRSM Moon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik had laatst trouwens zonwerende folie op de buitenkant van mijn ruiten geplakt.
In de instructie stond dat ik de randen moest afkitten.

Daarom kan ik mij situaties voorstellen waarom je wilt kitten.

Ik heb siliconekit gebruikt maar er zijn veel meer soorten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 20:39
Wij hebben hier ook net een klap op een offerte gedaan. De prijzen zijn natuurlijk gigantisch en er was weinig ruimte voor onderhandeling, maar opties zijn vaak wel onderhandelbaar. Wij hadden 2 offertes die ik helemaal heb laten doorwerken en naar elkaar toe heb getrokken (om ze vergelijkbaar te maken).

Het betreft de hele voor- en achtergevel, behalve onze bijkeuken en de zolder. Wij hadden Gayko en Schüco profielen op de wishlist vanwege de isolatiewaarde, inbraakveiligheid en de hele trackrecord.
Het betreft in ons geval:
- voordeur (zonder brievenbus ivm tocht)
- kozijn woonkamer voor (340x199, 2x draaikiep) en een natuurstenen vensterbank buiten
- schuifpui woonkamer achter (340x249)
- kamer 1 (340x162, 2x draaikiep)
- kamer 2 (340x162, 2x draaikiep)
- kamer 3 (200x162, 1x draaikiep)
- badkamer (70x162, draaikiep en 100x45 met een Duco draairooster)
- voor en achter borstwering in Keralit met erachter isolatie en dampdicht afdichting (PIR indien mogelijk)

Tussen de 2 offertes zat €5K verschil, de dure was een aannemer die een snelle reactie wou ivm dagprijzen, de uiteindelijke keuze is een kozijnenspecialist met een mooie staat van dienst en prijsgarantie.

Alles wordt HR+++, vanwege de subsidie was dit voor ons een no-brainer, bij HR+++ mag je voor de ISDE ook nog het oppervlakte gebruiken inclusief de kozijnen (Schüco LivIng). Daarnaast zit bij elk te openen raam een hor (met verstevigd gaas ivm kat). Het enige wat ik vergeten ben mee te nemen is de plissé voor de schuifpui, die kost nog eens €500 en kreeg ik niet meer mee onderhandeld.

Duco in de badkamer omdat we daar wel echt willen ventileren en in de woonkamer komt PADK voor het ventileren. Overigens zie ik de laatste tijd wel steeds vaker van die ventilatie-units langskomen die in de muur worden geplaatst (bv. comfospot). Nu ben ik daar wat huiverig mee, maar mocht ik ooit een slag extra willen maken, dan zou ik dat kunnen overwegen.

De totaalprijs is een ruime 40K wat alles behelst, breken van een muurtje (bij de schuifpui), afvoeren van alle meuk en het monteren (inclusief binnenafwerking en vensterbanken), als ik het goed heb berekend gaat daar nog een kleine €5,5K af door de ISDE, dus netto zou het dan rond de €35K zitten.

Ik las hier nog een stukje over inflatie in dit topic en zonder dat ik de discussie nieuw leven in wil blazen; onze overweging is om nu te kopen (plaatsen 2023), de huidige kozijnen zijn op, we hebben geen jaren de tijd, we hebben een flinke koudeval en de ramen moeten gelapt worden.
Ik verwacht niet dat de energieprijzen op korte termijn dalen, daarmee stook ik straks minder en de kunststofprijzen gaan niet enorm zakken. Op lange termijn zal de energiemarkt stabiliseren, maar dan nog hou je prijsdruk omdat we de komende 10 jaar vol aan het isoleren gaan. Ons motto is, het geld is er nu, de comfortwinst is gewenst, er is een mooie subsidieregeling. We zijn alleen nog aan het kijken of we gaan financieren of onze spaarpot helemaal omkeren. Aangezien we nog een vloerisolatie willen en de auto altijd stuk gaat als de spaarpot net omgedraaid is, kijk ik naar financiering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:02
Wachten... schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Oke dank voor je opheldering.
Ik zit daarom ook naar K-vision te kijken. Hoe dunner hoe beter.

Nu nog even kijken of triple glas ook een beetje fijn is bij een 4 delige schuifpui van 5.5 meter.

Zijn er hier mensen die dat hebben? Ik hoor van sommige dat het heel zwaar is/kan zijn, en weer anderen zeggen dat ze er niks van merken met triple glas t.o.v. dubbel glas.
K-vision trend is inderdaad met HVL te krijgen. Voor onze nieuwbouw hebben we deze kozijnen geselecteerd.

Geproduceerd door https://www.europrovyl.nl/

Wij krijgen ook een schuifpui in 4 delen van 5.5 meter met triple glas. Ik weet zo niet uit mijn hoofd welk profiel dat is.

Deuren van huismerk van europrovyl (optimum serie)

• Wachten...
FrankSpin schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:00:
[...]

K-vision trend is inderdaad met HVL te krijgen. Voor onze nieuwbouw hebben we deze kozijnen geselecteerd.

Geproduceerd door https://www.europrovyl.nl/

Wij krijgen ook een schuifpui in 4 delen van 5.5 meter met triple glas. Ik weet zo niet uit mijn hoofd welk profiel dat is.

Deuren van huismerk van europrovyl (optimum serie)
Die schuifpui is dus niet van kvision als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:44
twain4me schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:50:
[...]

gelukkig hebben meer mensen die vraag ;)

[...]

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/57

Ook ik zit met deze vraag: vergunning aanvragen of niet?

Kozijnen zijn aan de straatkant. Kleur blijft roomwit. Indeling wijzigt niet, maar het uiterlijk wel ietsje; we hebben nu schuiframen, die komen niet terug. Kleur blijft roomwit. Strikt genomen denk ik dat we een vergunning zouden moeten hebben.

Aan de andere kant: in de straat en in de hele buurt is een woeste variëteit aan stijlen kunststof, wel allemaal roomwit, maar verder geen enkele uniformiteit en ook zeker niet historisch verantwoord, zullen we maar zeggen. Die hebben echt niet allemaal een vergunning aangevraagd. Ook de leverancier zei dat het hoogstwaarschijnlijk niet nodig is, maar goed, die gaat er niet over natuurlijk.

Wat zou er mis kunnen gaan als we geen vergunning aanvragen? Zolang als het er enigszins netjes uit ziet zal er toch geen ambtenaar naar kraaien, lijkt me?

En zelfs al zou de gemeente er toch achter komen en op gaan handhaven, wat gebeurt er dan? Moeten we dan alleen alsnog een vergunning aanvragen? Of zit er dan ook een boete aan vast? Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je verplicht zou worden je nieuwe kozijnen weer te laten verwijderen en de oude terug te laten plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
migchiell schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Kozijnen zijn aan de straatkant. Kleur blijft roomwit. Indeling wijzigt niet, maar het uiterlijk wel ietsje; we hebben nu schuiframen, die komen niet terug. Kleur blijft roomwit. Strikt genomen denk ik dat we een vergunning zouden moeten hebben.

Aan de andere kant: in de straat en in de hele buurt is een woeste variëteit aan stijlen kunststof, wel allemaal roomwit, maar verder geen enkele uniformiteit en ook zeker niet historisch verantwoord, zullen we maar zeggen. Die hebben echt niet allemaal een vergunning aangevraagd. Ook de leverancier zei dat het hoogstwaarschijnlijk niet nodig is, maar goed, die gaat er niet over natuurlijk.

Wat zou er mis kunnen gaan als we geen vergunning aanvragen? Zolang als het er enigszins netjes uit ziet zal er toch geen ambtenaar naar kraaien, lijkt me?

En zelfs al zou de gemeente er toch achter komen en op gaan handhaven, wat gebeurt er dan? Moeten we dan alleen alsnog een vergunning aanvragen? Of zit er dan ook een boete aan vast? Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je verplicht zou worden je nieuwe kozijnen weer te laten verwijderen en de oude terug te laten plaatsen.
in het grootste deel van de gevallen gebeud er niets, handhaving is namelijk gewoon erg duur het gaat doorgaans pas mis als je buren ruzie krijgen en over en weer handhaving gaan eisen. dan moet op een bepaald moment de hele straat er aan geloven. en moeten bestaande situaties die illegaal zijn dus legaal gemaakt worden ( legalisatie, is eigenlijk een vergunningsaanvraag achteraf) Daarnaast is er volgens mij ook nog de mogelijkheid een soort tijdelijk te gedogen zonder dat het meeteld voor jurispudentie, dus dan kunnen andere waarbij een vergunning wordt afgewezen jouw huis niet gebruiken als referentie. met de vraag waarom hunnie wel en ikke niet, of en hoe dat werkt weet ik ook niet. wat ik wel zeker weet, kan dat allemaal niet, dan is er geen andere keus dan slopen. Dit is echt gebeurd in rotterdam waarbij diverse illegale bouwdelen gesloopt zijn omdat 2 kemphanen over en weer handhaving bleven eisen, in zoon geval zal normaal de gemeente proberen dat mensen hun handhavingseis neerleggen om dus te voorkomen dat ze een hele straat moeten aanpakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:46
migchiell schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Worst case is dat ze een 'bouwstop' afkondigen en het plaatsen van de ramen wordt stilgelegd. Vervolgens moeten de oude ramen weer terug gezet worden. Maar er zijn nog andere oplossingen, zoals achteraf een vergunning aanvragen of gedogen.

Maar ik zou eens kijken op https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt en op https://zoek.officielebek...n/officielebekendmakingen

Als daar geen of nauwelijks vergunningen staan in je buurt mbt kozijnen, dan zou ik het risico gewoon nemen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:44
twain4me schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:40:
[...]

in het grootste deel van de gevallen gebeud er niets, handhaving is namelijk gewoon erg duur het gaat doorgaans pas mis als je buren ruzie krijgen en over en weer handhaving gaan eisen. dan moet op een bepaald moment de hele straat er aan geloven. en moeten bestaande situaties die illegaal zijn dus legaal gemaakt worden ( legalisatie, is eigenlijk een vergunningsaanvraag achteraf) Daarnaast is er volgens mij ook nog de mogelijkheid een soort tijdelijk te gedogen zonder dat het meeteld voor jurispudentie, dus dan kunnen andere waarbij een vergunning wordt afgewezen jouw huis niet gebruiken als referentie. met de vraag waarom hunnie wel en ikke niet, of en hoe dat werkt weet ik ook niet. wat ik wel zeker weet, kan dat allemaal niet, dan is er geen andere keus dan slopen. Dit is echt gebeurd in rotterdam waarbij diverse illegale bouwdelen gesloopt zijn omdat 2 kemphanen over en weer handhaving bleven eisen, in zoon geval zal normaal de gemeente proberen dat mensen hun handhavingseis neerleggen om dus te voorkomen dat ze een hele straat moeten aanpakken.
evleerdam schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:44:
[...]

Worst case is dat ze een 'bouwstop' afkondigen en het plaatsen van de ramen wordt stilgelegd. Vervolgens moeten de oude ramen weer terug gezet worden. Maar er zijn nog andere oplossingen, zoals achteraf een vergunning aanvragen of gedogen.

Maar ik zou eens kijken op https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt en op https://zoek.officielebek...n/officielebekendmakingen

Als daar geen of nauwelijks vergunningen staan in je buurt mbt kozijnen, dan zou ik het risico gewoon nemen.
Sinds enige maanden volg ik die aankondigingen van berichten over uw buurt, de ene na de andere dakopbouw maar nog nooit iets gezien over kozijnen. Ik zag niet zo snel hoe ik gericht op oudere berichten kan zoeken. Maar ik ga er vanuit dat er weinig tot geen vergunningen worden aangevraagd.

Volgens mij durf ik het wel aan en moet ik gewoon geen ruzie gaan maken met de buren :)

Volgens mij heeft de gemeente wel wat beters te doen ook, zo lang als de nieuwe kozijnen er netjes uitzien en niet teveel afwijken van de rest van de straat. Maar gezien de huidige kozijnen hier in de straat/buurt ligt die marge nog best breed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:40:
[...]
in het grootste deel van de gevallen gebeut er niets, handhaving is namelijk gewoon erg duur het gaat doorgaans pas mis als je buren ruzie krijgen en over en weer handhaving gaan eisen.
Nu heb ik de volgende 2 ramen in mijn voorpui.
Eentje is ± 180 breed, de ander ± 100.
Er zit aan de buitenzijde een houten deel tussen van ± 30 breed.
Aan de binnenzijde is dit gewoon muur.

Nu zou ik er wellicht een raam in willen van 310 breed.
Dus het hele middenstuk weg.
Ook geen zin in vergunningsaanvraag want dan willen ze tekeningen en vanalles.
Zou ik hier mee wegkomen zonder vergunning?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:36

Illusion

(the art of)

Rzaan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Nu heb ik de volgende 2 ramen in mijn voorpui.
Eentje is ± 180 breed, de ander ± 100.
Er zit aan de buitenzijde een houten deel tussen van ± 30 breed.
Aan de binnenzijde is dit gewoon muur.

Nu zou ik er wellicht een raam in willen van 310 breed.
Dus het hele middenstuk weg.
Ook geen zin in vergunningsaanvraag want dan willen ze tekeningen en vanalles.
Zou ik hier mee wegkomen zonder vergunning?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee. Want er is een kans dat dat stukje binnenmuur dragend is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Illusion schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:29:
[...]

Nee. Want er is een kans dat dat stukje binnenmuur dragend is.
Ja, maar weet de gemeente dat ook?

Dat wil niet zeggen dat ik het onveilig ga doen.
Zal andere latei in moeten komen e.d.

Het gaat me meer om de vraag of de gemeente ooit komt aankloppen.
Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee