[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.217 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
CappieL schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:54:
[...]

Afhankelijk van je aansluiting... Conrad.nl
Zoiets bedoel je?
https://www.conrad.nl/nl/...fscheider-st-1276160.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:13

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:27
Uncle Mel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:20:
[...]

Das een beetje mijn punt, je krijgt geen koelbox op steroïden maar hij is wel €40 goedkoper.
Zijn er geen andere webshops die wel officiële dealer zijn en hem verkopen voor minder dan €40,- duurder?

Zie overigens dat er erg veel machines meedoen met de actie. Een kleine vlakschuurmachine kan ik nog wel verantwoorden tegenover mezelf. Een gratis koelbox van Makita kan ik hoe dan ook verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkie196 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 07:14:
[...]

Of T-sleutel. Iets als een schuifgreep zou ook nog kunnen. Wringijzer denk ik meer aan zoiets.

Wel even opletten bij het uitkiezen van een nieuwe dat je de juiste maat van het insteekvierkant neemt. 1/4", 3/8", of 1/2" zijn de meest gangbare maten, gezien de meegeleverde bithouder is 1/4" misschien wel het meest waarschijnlijk de maat die hij zoekt, misschien ook 3/8".
Die T-sleutel lijkt er nog het meest op idd, ik zoek iets van vormaat schroevendraaier. Schuifgreep is het iig niet, die heb ik nl. Altijd gedacht dat dat een wringijzer was though, dus dat iig geleerd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je zou ook een T-grip kunnen bekijken, dan zou je voor doppen een adapter nodig hebben, maar het werkt min of meer volgens hetzelfde principe. Of hetzelfde maar dan met een vierkant opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoiets idd, en dan een cm of 20 lang met vierkante opname. Maar dus noname en liefst <10 euro, zo vaak gebruik ik hem niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Zo, de systainer familie iets gewijzigd vandaag. Aantal classics weggedaan. 1 mbox2 incl BDF343 naar schoonvader, een zwarte mbox-2, mafell systainer-3 en festool systainer-1 via MP weg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gGNGXBRwDh0b77wvpnRtjI6C/medium.jpg

Nieuwe in de plaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q7oMTgreHViflXX4hqTMw9j4/medium.jpg

Tegelijk wat Kaizenfoam meebesteld (2 stuks pre-cut voor t-loc). Mijn Lidl multitool (die ik toch erg vaak gebruik merk ik) zat in een koffertje welk mij mateloos irriteerde, dus van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qVZmHZBWL2YwNhBN8FxdhiFr/medium.jpg

via:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S42UVl8Onu1nLvsenwxloymW/medium.jpg

naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tlnvwX2jtdRijqRjDC7Ew98p/medium.jpg
(moet schuurpapier nog insnijden, maar ecotools heeft iets grotere vellen, die moeten nog binnenkomen)

De PBS300 in zijn nieuwe huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pDSQkS3Yug8zt59E9Qp1Y47F/medium.jpg
(moet ik nog een nieuwe inlay voor fixen)

En de DDF456 in het oranje ipv zwart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zDuGlVeD3ylSK7hOnbIDX2cx/medium.jpg

De DF330 ook een nieuw onderkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oXnOjRV8CPETbmqM5mFUxd0Y/medium.jpg

De mini systainers van een paar weken terug ook inlays voor besteld (2 zijn naar zoonlief gegaan, had ik al gepost geloof ik) de andere geven nu onderdak aan
1: pluggen
2: schroeven PZ2-4x16, PZ2-4x20 en PZ2-4x25 (die moet ik er nog indumpen :+)
3: schroeven RVS T25-4x50 (vlonder), Verzinkt T25-5X80, RVS T25-8X120
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WyGmkIoie70wTUJ9lSARPLdK/medium.jpg

Volgende keer nog een systainer-2 en 3 voor mijn OF1010 (nu zonder huisje) mijn bosch Delta schuurmachientje en denk nog wat mini's voor andere schroeven/bouten etc.

Ruimt toch wel erg op :) (en vindt de T-Loc ERG makkelijk in gebruik)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08
Aangezien het hier wel vaker over invalzagen gaat, is dit wel een leuke reeks:

Volgens wordt deze invalzaag in Nederland verkocht als Batavia en als Powerplus invalzaag.

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 04-07-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:43:
Weten jullie hoe ik geschikt aan een waterafscheider voor een compressor kom?

Ik wil gaan spuiten, maar heb daarvoor zo'n ding nodig
allicht overbodig....maar vergeet dan ff niet je huidige tank helemaal leeg te maken en af te wateren.

ik heb zo'n cheapass Ferm ding en daar komt een roestig baggerwater uit, niet normaal meer, ook na het aflaten van vocht (eerst 1.5 bar erin en dan de aftap open, blijft er na ettelijke malen drab uitkomen).

Zonde van je werkje als je dat ff vergeet :o

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roeligan schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:39:
Zo, de systainer familie iets gewijzigd vandaag. Aantal classics weggedaan. 1 mbox2 incl BDF343 naar schoonvader, een zwarte mbox-2, mafell systainer-3 en festool systainer-1 via MP weg:

Tegelijk wat Kaizenfoam meebesteld (2 stuks pre-cut voor t-loc). Mijn Lidl multitool (die ik toch erg vaak gebruik merk ik) zat in een koffertje welk mij mateloos irriteerde, dus van:
[afbeelding]
Nicely done _/-\o_

Hoe bevalt die Multitool jou? Is dat zo'n Parkside?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:36:
Zoiets idd, en dan een cm of 20 lang met vierkante opname. Maar dus noname en liefst <10 euro, zo vaak gebruik ik hem niet.
Degene die ik linkte met vierkant opname wordt ook < €10 verkocht op amazon.de, maar met verzendkosten zal je er toch wel weer boven zitten. No-name lijkt niet veel goedkoper, eerlijk gezegd. Misschien eens een fysieke winkel binnenlopen, want anders zit je toch met verzendkosten. Geloof dat de Hornbach in Best niet zo ver bij jou vandaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Fraggert schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:41:
[...]

Nicely done _/-\o_

Hoe bevalt die Multitool jou? Is dat zo'n Parkside?
Ja een parkside. Bevalt prima, helemaal als je bedenkt dat het een accu machine van 4-5 tientjes is.

Kan alleen nog geen losse accu vinden, dus misschien koop ik er nog 1 bij om 2 accu's te hebben. Quick change werkt ook verbazingwekkend goed.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Roeligan schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:34:
[...]
Kan alleen nog geen losse accu vinden, dus misschien koop ik er nog 1 bij om 2 accu's te hebben. Quick change werkt ook verbazingwekkend goed.
Ik kocht laatst een bouwlasertje van Parkside en daar stond iets op van leverancier 'Kompernass'. Meteen eens op hun website gekeken en daar vind je dus al dit soort onderdelen van Parkside.

Volgens mij is dit jouw machine: https://www.kompernass.co...roduct/category&path=1194

De accu voor mijn Parkside accuboor (simpel ding, maar handig om een extra 18V machine te hebben om wat voor te boren of zo), is natuurlijk al enige tijd niet meer leverbaar...

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 05-07-2017 08:40 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Framoes schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Zijn er geen andere webshops die wel officiële dealer zijn en hem verkopen voor minder dan €40,- duurder?

Zie overigens dat er erg veel machines meedoen met de actie. Een kleine vlakschuurmachine kan ik nog wel verantwoorden tegenover mezelf. Een gratis koelbox van Makita kan ik hoe dan ook verantwoorden.
Kaal bij ToolMax voor 140, maar ik keek even goed op de site van Makita en zag dat alleen de DBO180ZJ meedoet, met koffer dus en ook bij Toolmax is hij dan €170.

De Brushless recipro en schaaf doen niet mee aan de actie dus deze gaat mij voorbij, maar het knaagt wel dus misschien toch maar los kopen 8)

edit: of ik koop een instap(nep)Makita boortje voor €60 en krijg de koelbox twv €70 voor niets, boortje gaat weg als cadeautje en boem! profit: :+

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/PNG_web/M6002K.png

[ Voor 16% gewijzigd door Uncle Mel op 05-07-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het viel mij bij de Makita actie op dat er juist een hoop 18 volt machines zijn die er NIET tussen staan. Bijvoorbeeld de DHP's. Alle klop/schroef/boor machines op accu zijn 10.8 volt. En zo zijn er wel meer machines waar ik naar gekeken heb, die hier niet tussen staan.

Edit: Ik heb nog even verder gekeken. Er zitten 5 of 6 18 volt machines tussen, de rest is allemaal 10.8 of 230.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:17:
Het viel mij bij de Makita actie op dat er juist een hoop 18 volt machines zijn die er NIET tussen staan. Bijvoorbeeld de DHP's. Alle klop/schroef/boor machines op accu zijn 10.8 volt. En zo zijn er wel meer machines waar ik naar gekeken heb, die hier niet tussen staan.

Edit: Ik heb nog even verder gekeken. Er zitten 5 of 6 18 volt machines tussen, de rest is allemaal 10.8 of 230.
Ik denk dat bij de accuactie de 18V (en 14.4) machines weer de aandacht krijgen. zo'n coolbox is natuurlijk ook niet super interessant voor echte klussers, meer voor de papa's die hun tools één keer in het kwartaal mogen inzetten 8) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik had nog ff een tipje/advies voor de mensen die nog geen slijptol hebben.

Sinds ik mijn Bosch GWS7-125 heb gebruik ik die steeds vaker. Gister heb ik dus een zwikje klinkers moeten slijpen.

Met een 125 blad is dat behelpen omdat je dan van 2 kanten moet doorslijpen. Nu is dat geen drama natuurlijk maar als je nog op zoek bent naar een slijper waar je meer mee wilt dan door een paar mm staal wilt en dus ook eens klinkers, tegels of een opsluitband te grazen wilt nemen....ga dan voor een maatje groter ;-)

Ik overweeg een 2de voor erbij nu in elk geval aangezien ik hem steeds vaker pak en dus ook vaker bladen moet wisselen.

edit:

zie ondestaande posts, de tweede slijpert zou idd een 230 worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Of je haalt lekker redneckstyle de kap eraf en zet gewoon een 180 blad op je 125. Ik heb een vrij zware 125 slijper met lang handvat, dus daar zou je zonder kap gewoon een 230 op kunnen monteren.

(edit: nee, dat moet je inderdaad gewoon niet doen)

Maar echt verstandig is dat niet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 05-07-2017 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dreamscape schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:00:
Of je haalt lekker redneckstyle de kap eraf en zet gewoon een 180 blad op je 125. Ik heb een vrij zware 125 slijper met lang handvat, dus daar zou je zonder kap gewoon een 230 op kunnen monteren.

Maar echt verstandig is dat niet. ;)
Dat is echt niet verstandig zelfs en zou ik ongeacht de situatie nooit iemand willen zien doen op dezelfde werkplek waar ik zelf ben.

Als je graag je eigen ledematen amputeert, doe dat maar ergens waar ik niet degene ben die een tourniquet moet gaan leggen.
Fraggert schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:49:
Ik had nog ff een tipje/advies voor de mensen die nog geen slijptol hebben.

Sinds ik mijn Bosch GWS7-125 heb gebruik ik die steeds vaker. Gister heb ik dus een zwikje klinkers moeten slijpen.

Met een 125 blad is dat behelpen omdat je dan van 2 kanten moet doorslijpen. Nu is dat geen drama natuurlijk maar als je nog op zoek bent naar een slijper waar je meer mee wilt dan door een paar mm staal wilt en dus ook eens klinkers, tegels of een opsluitband te grazen wilt nemen....ga dan voor een maatje groter ;-)

Ik overweeg een 2de voor erbij nu in elk geval aangezien ik hem steeds vaker pak en dus ook vaker bladen moet wisselen.
Ik heb twee 125mm machines en een 180, en dat bevalt eigenlijk prima; nadeel van de 180 is wel dat de schijven aanzienlijk minder goed verkrijgbaar zijn dan 230mm zou zijn. Als het me juist om tegels/steen had gegaan had ik een 230mm gehaald, de hoofdreden om 180 te kiezen is dat het een stuk controleerbaarder is in metaal.

[ Voor 46% gewijzigd door McGryphon op 05-07-2017 10:08 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
McGryphon schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:06:
[...]

Dat is echt niet verstandig zelfs en zou ik ongeacht de situatie nooit iemand willen zien doen op dezelfde werkplek waar ik zelf ben.

Als je graag je eigen ledematen amputeert, doe dat maar ergens waar ik niet degene ben die een tourniquet moet gaan leggen.
Ik bedoelde het als grappig idee (vandaar 'redneckstyle'), maar het is inderdaad echt niet slim. Snelle edit, want doe maar niet, inderdaad... :X

Als je een enkele keer een 230 nodig hebt om stenen te slijpen, dan koop je gewoon een goedkope 230 erbij. Ik zag dat je voor 60 euro al een 230 van Ferm hebt. Waarschijnlijk onhandelbaar zwaar en maakt een pleurisherrie, maar voor die enkele keer dat je lomper slijpwerk moet doen is dat niet zo'n punt.

[ Voor 22% gewijzigd door dreamscape op 05-07-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Uncle Mel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:56:
[...]

Kaal bij ToolMax voor 140, maar ik keek even goed op de site van Makita en zag dat alleen de DBO180ZJ meedoet, met koffer dus en ook bij Toolmax is hij dan €170.

De Brushless recipro en schaaf doen niet mee aan de actie dus deze gaat mij voorbij, maar het knaagt wel dus misschien toch maar los kopen 8)

edit: of ik koop een instap(nep)Makita boortje voor €60 en krijg de koelbox twv €70 voor niets, boortje gaat weg als cadeautje en boem! profit: :+

[afbeelding]
Klinkt als een waterdicht plan.

Vind €70,- wel veel voor een koelbox zonder actieve koeling. Zo'n ding kost €19,95 bij de Blokker (enige dat je daar ooit koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Framoes schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:46:
[...]
Vind €70,- wel veel voor een koelbox zonder actieve koeling. Zo'n ding kost €19,95 bij de Blokker (enige dat je daar ooit koopt).
Als je ziet dat een losse MBOX van dat formaat al >4 tientjes kost is het nog niet zo'n heel verrassende prijs. Maar dat zegt wellicht meer over het prijsniveau van mbox-en dan over de prijs van die koelbox :X

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bij het noemen van de prijs dacht ik eigenlijk dat het er eentje was met actieve koeling (zonder het verder opgezocht te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

McGryphon schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:06:
Ik heb twee 125mm machines en een 180, en dat bevalt eigenlijk prima; nadeel van de 180 is wel dat de schijven aanzienlijk minder goed verkrijgbaar zijn dan 230mm zou zijn. Als het me juist om tegels/steen had gegaan had ik een 230mm gehaald, de hoofdreden om 180 te kiezen is dat het een stuk controleerbaarder is in metaal.
Heb ff mijn post aangepast....ik zou idd een 230 nemen dan :)
dreamscape schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:12:
Als je een enkele keer een 230 nodig hebt om stenen te slijpen, dan koop je gewoon een goedkope 230 erbij. Ik zag dat je voor 60 euro al een 230 van Ferm hebt. Waarschijnlijk onhandelbaar zwaar en maakt een pleurisherrie, maar voor die enkele keer dat je lomper slijpwerk moet doen is dat niet zo'n punt.
8 tientjes een Hitachi in de aanbieding ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
henkie196 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:31:
[...]

Bij het noemen van de prijs dacht ik eigenlijk dat het er eentje was met actieve koeling (zonder het verder opgezocht te hebben).
Dat hoopte ik eerst ook, helemaal fancy als je er een accu of twee in kan prikken 8)

Helaas is het gewoon een cheap koelbox in Mbox gemonteerd met hoge coolfactor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:36:
[...]
allicht overbodig....maar vergeet dan ff niet je huidige tank helemaal leeg te maken en af te wateren.
ik heb zo'n cheapass Ferm ding en daar komt een roestig baggerwater uit, niet normaal meer, ook na het aflaten van vocht (eerst 1.5 bar erin en dan de aftap open, blijft er na ettelijke malen drab uitkomen).
Zonde van je werkje als je dat ff vergeet :o
Dat is zeer zeker nuttig advies. _/-\o_

M'n rechtopstaande mobiele barrelluchtcompressor die af en toe meegaat op klus heeft twee wieltjes en is daarmee "handig" kantelbaar/plat te leggen en uiteraard te vervoeren.
Dat laatste bleek een heel slecht idee, want ik heb daardoor eens alle leidingen moeten afkoppelen om de tank plus leidingen van deze (teruggelopen) bagger schoon te spuiten.
Dat was best nog een vervelend 'bagger' klusje.

Maar frequent water aftappen onderaan de ketel kan dus geen kwaad, al zal ook dan een zekere hoevelheid drap achterblijven.
Zolang dat drap rustig op het laagste punt blijft is er niet zoveel aan de hand, de problemen komen pas als het de persleidingen bereikt als je ketel een keer kantelt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Klinkt als een waterdicht plan.

Ho es......hele handige winkel hoor :)

Laatst nog afsluitbare bakjes voor mijn slijpschijven gekocht _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Ik heb me vandaag een Starmix 1635 gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/01cc7e24-35d1-40af-b28b-25adc9be2f02/isp-ipulse-ardl-1635-ewsr-gereedschapzuiger-met-festool-mof-en-extra-filters-op-op-actie.jpg?w=&h=&q=70

Waar ik niet zo goed op heb gelet is de tijd dat die aan één stuk aan mag staan. Ik was eerst naar zijn kleinere broertje, de 1625 aan het kijken. Daarvan zei de verkoper dat hij 4 uur achter elkaar kon aan staan. Maar na het telefoongesprek heb ik zelf besloten om toch maar de 1635 te nemen. Het is een hoger type, dus je zou zeggen dat dat geen probleem mag zijn, maar is dat ook zo? Ik wil deze stofzuiger op m'n CNC-machine gaan aansluiten zodat ik niet overal dat vervelende (en ongezonde!!) MDF stof in m'n huis heb. Maar zo'n CNC kan wel eens 3 tot 4 uur achter elkaar (misschien nog wel langer, geen ervaring mee nog O-)) bezig zijn... Weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 04:06
Atmoz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:58:
Ik heb me vandaag een Starmix 1635 gekocht:

[afbeelding]

Waar ik niet zo goed op heb gelet is de tijd dat die aan één stuk aan mag staan. Ik was eerst naar zijn kleinere broertje, de 1625 aan het kijken. Daarvan zei de verkoper dat hij 4 uur achter elkaar kon aan staan. Maar na het telefoongesprek heb ik zelf besloten om toch maar de 1635 te nemen. Het is een hoger type, dus je zou zeggen dat dat geen probleem mag zijn, maar is dat ook zo? Ik wil deze stofzuiger op m'n CNC-machine gaan aansluiten zodat ik niet overal dat vervelende (en ongezonde!!) MDF stof in m'n huis heb. Maar zo'n CNC kan wel eens 3 tot 4 uur achter elkaar (misschien nog wel langer, geen ervaring mee nog O-)) bezig zijn... Weet iemand hoe dat zit?
En ik al helemaal blij dat ik net een Kärcher Wd5 heb bestelt... net ff andere klasse :'( :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

duc848 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:11:

En ik al helemaal blij dat ik net een Kärcher Wd5 heb bestelt... net ff andere klasse :'( :9
O-) ...en ik belde voor een Perfectmate VAC23 (ook een andere klasse/prijs :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:36:
[...]

Dat lijkt me een kutidee van Robert Bosch GmbH met als hoofdeis "kunnen we dit verkopen aan huisvaders met een midlifecrisis?"

Iets wat daarop lijkt bestaat al, maar is eerder te vergelijken met een cirkelzaag aan steroïden dan met een decoupeerzaag, for obvious reasons. Oh, en er hangt een prijskaartje aan waarvoor je het gehele assortiment Bosch Groen in huis hebt.

Het probleem met een kettingzaag bij downscalen is dat je steeds meer erg kleine moving parts hebt. Hoe meer je die hebt, hoe lastiger het wordt een nette zaagsnede te maken. Om nog maar niet te beginnen over het soepel laten bewegen van al die onderdeeltjes onder last en vol met schmoo.

Ik zie dat het ding bij de Gamma 160 euro op zou moeten leveren. Voor dat geld heb je volgens mij een blauwe Bosch GST 150, hun vlaggenschip-decoupeerzaag; voor 120-130 heb je de GST 90, imo de benchmark voor waar goede decoupeerzagen op 230V aan horen te voldoen.

Dat is dan de AdvancedCut. De EasyCut moet 110 opleveren, maar die kan al niet eens onder een hoek zagen. Dat is in de basis al een minder veelzijdige machine dan eender welke decoupeerzaag die de naam waard is.
Ik zou zulke balken toch niet zo snel met een decoupeerzaag willen doen:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17190759_1079150048856355_8313226240653930010_n.jpg?oh=37e314b0a9c7745876d926c64dbf24d0&oe=59C9866E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
sypie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:06:
[...]

[afbeelding]
ehm ja maar dat is wel iets anders dan het kleine pieleke waar de aanvankelijke post over ging:

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-do-it.de/media/diy/diymedia/199893/2577101/40065/40065_prodimg/1162184_600_370.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:06:
[...]

[afbeelding]
Zie de post van @Uncle Mel hierboven; als je werkelijk wil zeggen dat dat op welke manier dan ook vergelijkbaar gereedschap is qua inzetbereik denk ik dat je bij de opticiën langs moet.

Een kettingzaag is een mooi technisch staaltje voor de momenten dat een cirkelzaagblad met de gewenste capaciteit gigantisch zou zijn en een op en neer bewegend zaagblad veel te grote reactieve krachten en/of onbalans zou veroorzaken. Dat gaat beide in het geheel niet op voor het stuk speelgoed hierboven afgebeeld. Dan komen we namelijk op de redenen dat zulke kleine kettingzagen nooit echt voet aan de grond hebben gekregen: heel veel bewegende onderdelen, die elk precies daar zitten waar alle rotzooi vrijkomt. Heel veel bewegende punten die gesmeerd moeten blijven, waar speling in zit, waar rotzooi tussen kan komen, waar machinetijd en assemblagetijd in gaat zitten. Een veel minder zelfgeleidende constructie dan een cirkelzaagblad, niet de wendbaarheid en multifunctionaliteit van een decoupeerzaag met een doosje zaagjes, en dan heb je een apparaat van Bosch Groen voor een prijs waar je een veel capabeler cirkelzaag of decoupeerzaag van Bosch Blauw kan halen. En ik heb nog nooit een stuk groen Bosch gereedschap in handen gehad dat functioneert op het niveau van een A-merk, ik geloof geenszins dat deze hersenbloeding van een powertool daar verandering in gaat brengen.

Als het kreng niet zo duur was geweest had ik er best for shits and giggles een vergelijkende review tegenaan willen gooien.

Wat reviews betreft, @Orion84 ik ga mijn agenda eens bekijken deze week, wmb kan je vast wat decoupeerzaagtests gaan bedenken O-)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In mijn vluchtige blik op de foto's leek het verdacht veel op de afbeelding die ik geplaatst heb hierboven. Achteraf is het inderdaad toch een slag kleiner... waarbij ik ook het doel mis van die kleine "kettingzagen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:37:
In mijn vluchtige blik op de foto's leek het verdacht veel op de afbeelding die ik geplaatst heb hierboven. Achteraf is het inderdaad toch een slag kleiner... waarbij ik ook het doel mis van die kleine "kettingzagen".
Oh het doel is duidelijk. Troep verkopen aan ontwetende mannen die denken "hee stoer kettingzaag".

Een praktisch doel daarentegen, dat lijkt volledig te ontbreken verder.

Het kan zijn dat je in je vluchtige blik de Mafell zag die in hetzelfde segment zit als de Festool die je post, die ik aandroeg als een wél zinnige toepassing van een kettingzaagblad :+

[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 05-07-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Uncle Mel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:14:
[...]

Dat hoopte ik eerst ook, helemaal fancy als je er een accu of twee in kan prikken 8)

Helaas is het gewoon een cheap koelbox in Mbox gemonteerd met hoge coolfactor
Je kunt de koelbox ook zelf maken als je dat wilt. Het is namelijk een standaard product van Tanos, maar dan als T-loc:

T-Loc III:
Lichtgrijs artikelnummer 80590408
Antraciet artikelnummer 80590411

T-loc IV:
lichtgrijs artikelnummer 80590409
antraciet artikelnummer 80590412

T-loc V:
Lichtgrijs artikelnummer 80590410
Antraciet artikelnummer 80590413

Van Groningen Tools verkoopt de isolatie voor de III, IV en V ook los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Atmoz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:18:
[...]

O-) ...en ik belde voor een Perfectmate VAC23 (ook een andere klasse/prijs :P)
Maar ze kennen je langer dan vandaag, dus noemden tussen neus en lippen door Starmix? :P

Toevoeging:
Overigens denk ik dat die Starmix wel beter is voor aan een CNC machine. Die Perfectmate heeft een enkel filter en geen filterreiniging (behalve 'm zelf uitkloppen terwijl je een stofmasker draagt). Dat is niet heel praktisch voor een machine die soms best lang aan een stuk door moet draaien.

[ Voor 34% gewijzigd door Framoes op 05-07-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

dreamscape schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:39:
[...]

Ik kocht laatst een bouwlasertje van Parkside en daar stond iets op van leverancier 'Kompernass'. Meteen eens op hun website gekeken en daar vind je dus al dit soort onderdelen van Parkside.

Volgens mij is dit jouw machine: https://www.kompernass.co...roduct/category&path=1194

De accu voor mijn Parkside accuboor (simpel ding, maar handig om een extra 18V machine te hebben om wat voor te boren of zo), is natuurlijk al enige tijd niet meer leverbaar...
Heb er gister 2 besteld...denk ik...

Moest geld overmaken, zonder een factuurnummer oid... hoe ging dat bij jou?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Roeligan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Heb er gister 2 besteld...denk ik...

Moest geld overmaken, zonder een factuurnummer oid... hoe ging dat bij jou?
Ik heb er nog niks besteld, want de accu voor mijn boormachine is niet op voorraad, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen... Ik kan hooguit voor je gaan zitten duimen dat je bestelling netjes in orde komt :)

Al zie ik in hun voorwaarden wel staan:
Geben Sie bei Ihrer Überweisung als Verwendungszweck/Betreff unbedingt an:
die Referenznummer aus der Bestellbestätigung, die wir Ihnen per E-Mail geschickt haben, sowie
den Namen des Bestellers (wie im Bestellformular auf unserer Website eingetragen).
Misschien nog ff een mailtje sturen met 'goh, beste Duitse vrienden, ik heb geld overgemaakt vanaf rekening x en naam y, maar dat hoort dus bij referenznummer z'...?

[ Voor 34% gewijzigd door dreamscape op 06-07-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Komt goed (hoop ik :P )

RatPack #814

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:07
Geen flauw idee of het hier al is langs geweest, maar koop je nu een Bosch Blauw apparaat boven de 175 euro dan kan je gratis impact bitset ontvangen.

Voorwaarden, ik heb zelf via Amazon.de besteld.

Bovenstaande link heeft ook de link naar de actiepagina en de bijhorende actie code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:20:

Maar ze kennen je langer dan vandaag, dus noemden tussen neus en lippen door Starmix? :P
Haha, zoiets misschien ja :+
Overigens denk ik dat die Starmix wel beter is voor aan een CNC machine. Die Perfectmate heeft een enkel filter en geen filterreiniging (behalve 'm zelf uitkloppen terwijl je een stofmasker draagt). Dat is niet heel praktisch voor een machine die soms best lang aan een stuk door moet draaien.
Hij is net een uurtje geleden binnen gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Starmix_1635_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Starmix_1635_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Starmix_1635_3.jpg
(de slang flitst me de ogen uit zo fel is die >:))

Meteen even getest: WOW, die zuigt!!! _O_
M'n Blauwe Bosch heeft absoluut niet weinig zuigkracht, maar deze heeft nóg meer.
Het kan natuurlijk ook zijn omdat dit nog nieuwe filters zijn, en omdat ik nog geen filterzak erin heb zitten, maar ik heb er in ieder geval een goed gevoel over :Y

Ik denk dat als ik een beetje goed nadenk over het "mondstuk" wat ik wil gaan maken voor de frees, en het lukt me dit ook goed te maken, dat er maar zeeeeeer weinig stof zal ontsnappen tijdens het frezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
tijlemanz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:57:
Geen flauw idee of het hier al is langs geweest, maar koop je nu een Bosch Blauw apparaat boven de 175 euro dan kan je gratis impact bitset ontvangen.

Bovenstaande link heeft ook de link naar de actiepagina en de bijhorende actie code.
Nu is de vraag wat is de professionele vakhandel
Duitsland inkopen zullen er waarschijnlijk helaas niet onder vallen

[ Voor 6% gewijzigd door sjnelle op 06-07-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

tijlemanz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:57:

Ik was die actie helemaal vergeten, dus heb er meteen maar even gebruik van gemaakt 8)

Binnen 6 weken krijg ik m'n cadeautje :9

Dus bedankt voor de herinnering _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Atmoz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:57:
[M'n Blauwe Bosch heeft absoluut niet weinig zuigkracht, maar deze heeft nóg meer.
Het kan natuurlijk ook zijn omdat dit nog nieuwe filters zijn, en omdat ik nog geen filterzak erin heb zitten, maar ik heb er in ieder geval een goed gevoel over :Y
Nee hoor, dat blijft ook zo. De aannemer die me af en toe facilitair bijstaat bij onze verbouwing heeft ook dit model Starmix en die heb ik een hele tijd van hem kunnen lenen. Alles van fijn stof tot kleine brokken puin, steen, cement, whatever... dat slikt 'ie voor zoete koek.

Enige nadeel vond ik de bodem van de bak. Er zitten iets te veel hoeken en richels in, waar ik liever een helemaal vlakke bodem zou hebben. Ik gebruikte het apparaat ook op mijn bovenverdieping terwijl beneden al half ingericht was, dus ik wilde af en toe de voorraad stof en puin eruit hebben en overhevelen in bouwemmers. Je kunt niet gemakkelijk even met een grote schep de boel eruit scheppen.

Maar dat lag meer aan mijn gebruiksscenario dan aan dat apparaat, dat geef ik toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:07
Atmoz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:07:
[...]

Binnen 6 weken krijg ik m'n cadeautje :9

Dus bedankt voor de herinnering _/-\o_
NP and same here!
sjnelle schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:58:
[...]

Duitsland inkopen zullen er waarschijnlijk helaas niet onder vallen
As said, via Amazon.de heb ik mijn bosch blauw besteld, heb de bevestigingsmail in de mailbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.

Ik denk dat als ik een beetje goed nadenk over het "mondstuk" wat ik wil gaan maken voor de frees, en het lukt me dit ook goed te maken, dat er maar zeeeeeer weinig stof zal ontsnappen tijdens het frezen!
Pssst:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Yep, ken de video!

Zojuist nog een beetje over zitten nadenken, en ik denk inderdaad dat ik zijn design een beetje ga namaken :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-10 14:37

Stoffel

Engineering the impossible

Argh dit topic is altijd slecht voor mijn bankrekening, moet ook nog een nieuwe bouwzuiger :+

Vorige week trouwens een Makita Combihamer (DHR264Z, 2x 18V) besteld als vervanging voor een overleden boormachine die ik had. Eigenlijk zocht ik er eentje met draad, maar vanwege de fijne reviews en mijn goede ervaringen met de moderne accu's toch maar de sprong gewaagd. Ik moet zeggen, I'm impressed! 2,5 Joule is meer dan genoeg, en het is een heel handzaam en gebalanceerd apparaat. Die kun je een hele tijd gebruiken zonder moe te worden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22448618/verbouwing/IMG_0916.JPG

Hoewel goed gereedschap naar mijn mening vrijwel altijd een goede investering is, blijken sommige dingen toch niet in mijn hobbyhok te passen :Y) Dan maar huren:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22448618/verbouwing/IMG_1008.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22448618/verbouwing/IMG_0993.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22448618/verbouwing/IMG_1022.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Helaas kan bijna geen zaak mij helpen omdat ze 1 van beide producten niet verkopen. Ik heb een Bosch GEX 125-150 AVE schuurmachine en een perfectmate VAC23 stofzuiger.

De stofzuiger past ook met de bijgeleverde adapter niet op de 'mond' van de Bosch. Tenminste, ik haal het filterhuis wat er bij zit er helemaal af en hou dan het geribbelde 'mondje' over. Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe of wat voor adapter ik moet bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Atmoz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:16:
[...]

Yep, ken de video!

Zojuist nog een beetje over zitten nadenken, en ik denk inderdaad dat ik zijn design een beetje ga namaken :+
Maak maar, dan kom ik een keer testen of die efficiënt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Markprinsen schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:42:
Helaas kan bijna geen zaak mij helpen omdat ze 1 van beide producten niet verkopen. Ik heb een Bosch GEX 125-150 AVE schuurmachine en een perfectmate VAC23 stofzuiger.

De stofzuiger past ook met de bijgeleverde adapter niet op de 'mond' van de Bosch. Tenminste, ik haal het filterhuis wat er bij zit er helemaal af en hou dan het geribbelde 'mondje' over. Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe of wat voor adapter ik moet bestellen?
Zelf 3d-printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Excuses voor het taalgebruik, maar:
holy shit!

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 06-07-2017 17:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uncle Mel
Hoe lang gaat hij mee op 1 4ah accu? :+

In other news:

Deze week lekker bezig geweest met een balkon lounge bank met ingebouwde wijnkoelkast:

een greep uit het gebruikte gereedschap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/osomAlfUOELw86GO4t4dloGN/full.jpg

Één van de dingen die dit project me wederom heeft aangetoond is dat batterijen swappen kut is (minder kut dan met draden stoeien though). Desondanks bleef de 2AH accu constant in mijn DDF483 accuschroefboor. hier zit een Dewalt quickswap ding op zodat je makkelijk tussen verzink/boorbit en schroefbit kan wisselen. Mijn eerste van de twee 4ah accu's zat veelal in mijn DTD152 slagschroevendraaier vanwege de vele schroeven. De DHP481 (het "Beest") boorde de brede gaten voor de lange schroeven in de poten.

De DJV182 Decoupeer en DHS680 Cirkelzaag wisselden elkaar mooi af voor de vele zaagklussen en zelfs de DTM50 Multitool (hier te zien met schuurblokje) deed dienst om te zagen in de moeilijk (lees NIET voor andere apparaten/handgereedschap) bereikbare hoekjes.

Als laatste is de DGA504 haakse slijper gebruikt voor de twee pianoscharnieren voor de zittingen. (Ja ik was te lui om een ijzerzaagje te gebruiken :+ ). Om terug te komen op mijn eerste statement, ik heb gelijk een extra BL1840B 4ah accu bijbesteld.

Al met al 4 dagen bezig geweest, zo'n 5 uur per dag. Voor de geïnteresseerden: ik heb de 2ah accu 1x moeten opladen en had daarna nog 1/2 - 2/3 capaciteit. de 4ah accu's heb ik 3x opgeladen (in totaal) en had daarna nog 1,5x capaciteit. In totaal is er dus 2+1+4+4+4+2=17ah doorheen gegaan inclusief snel schuren en de hoekjes afronden.

Zie resultaat hier:

gathering.tweakers.net/forum/list_message/51819463#51819463

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, je bent hier goed bezig. _/-\o_

Je linkje naar het 'resultaat' komt hier niet precies op je bedoelde topic terecht, ik hoop dat deze link dat wél doet. ;)
[...]
Meteen even getest: WOW, die zuigt!!! _O_
M'n Blauwe Bosch heeft absoluut niet weinig zuigkracht, maar deze heeft nóg meer.
Ik vroeg mij bij het zien van je eerdere 'Starmix' post al af waarom je niet voor een Bosch had gekozen, dat zijn nml. uitstekende zuigers met een super filterreiniging.
Is deze Starmix bijv. vergelijkbaar met een Bosch als de GAS 35M AFC Professional??

Ik ben daar best benieuwd naar, omdat de Starmix gebaseerd lijkt op een enigszins bejaarde filterreinigingstechnologie van een schudmechaniek dat ik eerder toch wat vond tegenvallen in direct vergelijk met de overdruktechnologie zoals Bosch (en bijv. Festool) die in hun huidige blauwe pro reeks toepast.
De zuigers met het oldschool schudmechaniek werkten uiteraard uitstekend zolang er geen kwartiertje aan fijn steenstof werd gezogen, daarna kon de zuigkracht helaas drastisch afnemen.
In tegenstelling tot de overdruk filterreiniging zoals bij de huidige Bosch en Festool generatie (Cleantec) die ook met fijn steenstof gewoon blijven doorzuigen of zij het steen-/betonstof niet eens zien. 8)

Ik moet zeggen dat de dubbele filterkamers van jouw Starmix er indrukwekkend uitzien, maar ik ben nu wel benieuwd naar een vergelijkend praktijktestje. O-)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2017 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49

Reinier

\o/

Dan komt het goed uit dat Atmoz ook een Bosch GAS 35M heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 23:57:

Ik vroeg mij bij het zien van je eerdere 'Starmix' post al af waarom je niet voor een Bosch had gekozen, dat zijn nml. uitstekende zuigers met een super filterreiniging.
Is deze Starmix bijv. vergelijkbaar met een Bosch als de GAS 35M AFC Professional??

Ik ben daar best benieuwd naar, omdat de Starmix gebaseerd lijkt op een enigszins bejaarde filterreinigingstechnologie van een schudmechaniek dat ik eerder toch wat vond tegenvallen in direct vergelijk met de overdruktechnologie zoals Bosch (en bijv. Festool) die in hun huidige blauwe pro reeks toepast.
De zuigers met het oldschool schudmechaniek werkten uiteraard uitstekend zolang er geen kwartiertje aan fijn steenstof werd gezogen, daarna kon de zuigkracht helaas drastisch afnemen.
In tegenstelling tot de overdruk filterreiniging zoals bij de huidige Bosch en Festool generatie (Cleantec) die ook met fijn steenstof gewoon blijven doorzuigen of zij het steen-/betonstof niet eens zien. 8)

Ik moet zeggen dat de dubbele filterkamers van jouw Starmix er indrukwekkend uitzien, maar ik ben nu wel benieuwd naar een vergelijkend praktijktestje. O-)
Die korte vergelijking wat ik gisteren hier deed (waarbij de Starmix nóg meer zuigkracht had) was inderdaad met de Bosch GAS 35M. Wat overigens een zéér fijne (goede!) machine is. De filters van de Starmix (2 modules) zijn een stuk groter dan die van de Bosch. Ook vind ik het systeem waarmee de Bosch het filter vast zet niet super handig. Wel te doen, maar het kon beter. Ik heb me al eens vergist en het te ver doorgeduwd. Dat is namelijk met zo'n rubberen rand wat je makkelijk kunt buigen of induwen waardoor het filter net niet goed op zijn plaats zit.

Ik heb nog te weinig met de Starmix gedaan of er überhaupt goed naar gekeken om daar meer over te zeggen. Misschien dat ik dadelijk even tijd heb om ze naast elkaar te zetten en eens wat te proberen :)
Reinier schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 06:11:
Dan komt het goed uit dat Atmoz ook een Bosch GAS 35M heeft :)
Volgens mij is deze wél volledig M-gecertificeerd, de Startmix is dat helaas niet! Een voordeel voor de Bosch in de test zometeen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lekker gewerkt, pik! :+

Netjes gedaan joh _/-\o_, daar ga je veel plezier van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 23:57:
[...]

Zo, je bent hier goed bezig. _/-\o_

Je linkje naar het 'resultaat' komt hier niet precies op je bedoelde topic terecht, ik hoop dat deze link dat wél doet. ;)
Bedankt! gelijk even aangepast!
Fraggert schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:53:
[...]

Lekker gewerkt, pik! :+

Netjes gedaan joh _/-\o_, daar ga je veel plezier van hebben :)
Tnx! vandaag nog even een tweede laag verf eroverheen en dan de elektra voor de koelkast en ik kan lekker in het zonnetje zitten!

[ Voor 13% gewijzigd door Uncle Mel op 07-07-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik moet straks wat hoekjes op een paar strookjes aluminium hoekprofiel wat bij vijlen om de scherpe randjes er af te halen, en ook wat boorgaatjes ontbramen. Nou heb ik daar alleen nog niet echt een geschikte vijl voor, wat zijn een beetje goede merken voor vijlen? Of komt dat niet zo nauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:03:
Ik moet straks wat hoekjes op een paar strookjes aluminium hoekprofiel wat bij vijlen om de scherpe randjes er af te halen, en ook wat boorgaatjes ontbramen. Nou heb ik daar alleen nog niet echt een geschikte vijl voor, wat zijn een beetje goede merken voor vijlen? Of komt dat niet zo nauw?
Zelf heb ik deze vijlen van Facom (vind ze echt super fijn om mee te werken).
Maar je zou ook naar bijvoorbeeld Pferd kunnen kijken :)

[edit]

Linkjes toegevoegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Atmoz op 07-07-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Atmoz schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:05:
[...]

Zelf heb ik deze vijlen van Facom (vind ze echt super fijn om mee te werken).
Maar je zou ook naar bijvoorbeeld Pferd kunnen kijken :)

[edit]

Linkjes toegevoegd.
De standaard vijlen van Gedore hebben bladen van Pferd, en ik kan uit ervaring stellen dat dat erg fijne dingen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vijlen heb ik ook naar gekeken. Lastige vind ik dat goeie vijlen (pferd, nicholson) minder makkelijk te krijgen zijn.

Heb dus nu maar een sandvik en een bahco. Die vijlen ook gewoon, dus voor nood is daar niks mis mee (zeker als je die voor 8 euro in de bouwmarkt haalt en je anders meteen aan dure verzendkosten enzo zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:33:
Vijlen heb ik ook naar gekeken. Lastige vind ik dat goeie vijlen (pferd, nicholson) minder makkelijk te krijgen zijn.

Heb dus nu maar een sandvik en een bahco. Die vijlen ook gewoon, dus voor nood is daar niks mis mee (zeker als je die voor 8 euro in de bouwmarkt haalt en je anders meteen aan dure verzendkosten enzo zit)
Gedore == Pferd dus, en dat is op erg veel plekken te krijgen :)

Ik heb ze zelf eens meebesteld bij toolspot.nl toen ik toch wat andere specifieke dingen moest hebben. Niet de meeste overzichtelijke site ooit, maar een erg mooi assortiment voor gemiddeld best redelijke prijzen.

Edit: http://www.toolspot.nl/ca...ex/?manufacturer=4&q=vijl
De vijlen uit de 87-serie komen in ieder geval van Pferd vandaan, en m.i. zijn die prijzen niet heel gek voor wat je krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 07-07-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
"Meebesteld" idd, dan is het geen probleem.

Maar als je drie hoekjes te vijlen hebt en je wilt het nu ff afmaken: gewoon even op de fiets naar de hubo en je bent prima geholpen met een bahco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:36:
"Meebesteld" idd, dan is het geen probleem.

Maar als je drie hoekjes te vijlen hebt en je wilt het nu ff afmaken: gewoon even op de fiets naar de hubo en je bent prima geholpen met een bahco :)
Klopt, maar ook in fysieke winkels is de kans doorgaans groter dat je ergens Gedore kan halen dan Pferd qua handgereedschap.

Slijpschijven zijn het enige product van Pferd dat ik nog wel eens op willekeurige plekken zie opduiken die zich niet hoofdzakelijk op industrie richten, en daarmee vijlen is ook weer net niks.

Oh, en vijlen zijn ook weer een ding waar ik Sencys (Maxeda huismerk) expliciet afraad. Enige merk waar ik tot dusver vijlen ben tegengekomen die op een deel van het blad gewoon werken en twee centimeter verderop boterzacht zijn. Het is bijna een kunst om je staal zó ongelijkmatig te harden.

[ Voor 19% gewijzigd door McGryphon op 07-07-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dank voor de suggesties. Gedore is inderdaad hier in de meeste ijzerhandels wel te krijgen, denk dat ik daar vanmiddag even langs ga.

Ik had de vijlen van Gedore wel al gezien, maar ik wist niet hoe goed die waren. Tangen en schroevendraaiers zou ik niet gauw van Gedore halen, bv., maar vijlen zijn dus wel prima, dat is goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:03:
Zoals hierboven al eerder genoemd zijn de vijlen van Pferd perfect, heb er wel erg in dat je voor deze bewuste afwerking een fijn gekapte vijl wil hebben.
En wat wil je trouwens met een vijl op boorgaten?? :+

Aluminium (=zacht) heeft sterk de neiging het kappatroon op een vijl dicht te zetten, verwijder deze resten na gedane zaken dus even van de vijl, met een fijn staalborsteltje oid.
Aluminium is trouwens zo zacht tov een modale vijl, dat je nog goed moet zoeken om een vijl te vinden die hier níet geschikt voor is. ;)

Wat jij beschrijft doe ik meestal op een bandschuurmachine/stationaire bandschuurder met een korrel tussen de 120 en fijner.
Dat werkt uitstekend en zonder het lelijk grove patroon dat een vijl kan achterlaten.

Ontbramen, of subtiel afronden gaat ook reuze lekker met zo'n ronde 3M mop op een boormachientje (idee schuurspons) of een van de lookalikes, ook deze mopjes zijn in verschillende gradaties leverbaar.
Je kunt er in ieder geval een supermooi en egaal slijppatroon op het alu mee maken, daar kan qua finish geen vijl tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Was er nog iemand die van die Auer kisten wilde bestellen? Als we niet aan de 25-60 stuks komen scheelt het iig in verzendkosten (zijn €15,-). Die kisten zijn niet duur.

Iemand had ze ook al besteld dacht ik. @L.N. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:56:
Zoals hierboven al eerder genoemd zijn de vijlen van Pferd perfect, heb er wel erg in dat je voor deze bewuste afwerking een fijn gekapte vijl wil hebben.
En wat wil je trouwens met een vijl op boorgaten?? :+

Aluminium (=zacht) heeft sterk de neiging het kappatroon op een vijl dicht te zetten, verwijder deze resten na gedane zaken dus even van de vijl, met een fijn staalborsteltje oid.
Aluminium is trouwens zo zacht tov een modale vijl, dat je nog goed moet zoeken om een vijl te vinden die hier níet geschikt voor is. ;)

Wat jij beschrijft doe ik meestal op een bandschuurmachine/stationaire bandschuurder met een korrel tussen de 120 en fijner.
Dat werkt uitstekend en zonder het lelijk grove patroon dat een vijl kan achterlaten.

Ontbramen, of subtiel afronden gaat ook reuze lekker met zo'n ronde 3M mop op een boormachientje (idee schuurspons) of een van de lookalikes, ook deze mopjes zijn in verschillende gradaties leverbaar.
Je kunt er in ieder geval een supermooi en egaal slijppatroon op het alu mee maken, daar kan qua finish geen vijl tegenop.
Ik besef me dat een vijl hier niet echt ideaal voor is, zelfs een fijne vijl zal nog behoorlijk ruw zijn. Maar om nu voor die paar hoekjes een bandschuurmachine of iets dergelijks aan te schaffen gaat me op het moment even te ver. Nog even afgezien van het gebrek aan ruimte daarvoor. Een dremel-achtig iets met een polijst / schuur schijfje erop zou waarschijnlijk nog mooier zijn, en zou ik me wat beter kunnen verantwoorden. Alhoewel vrouwlief daar waarschijnlijk anders over denkt ;)

Maar een vijl (plat / halfrond voor hoekjes, puntvijl voor gaatjes) leek me dan nog wel een practisch compromis, waarvoor ik ook niet al te lang hoef rond te zoeken (de juiste machine zoeken kost mij altijd behoorlijk wat tijd, tikkeltje OCD wat dat aangaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:07:
Was er nog iemand die van die Auer kisten wilde bestellen? Als we niet aan de 25-60 stuks komen scheelt het iig in verzendkosten (zijn €15,-). Die kisten zijn niet duur.

Helaas hoef je op mij niet te wachten; ik ben in de ziektewet terecht gekomen en de uitkering laat nog op zich wachten, waardoor ik voorlopig voorzichtig moet zijn met uitgaven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Framoes schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:07:

Yes, ik heb die besteld, maar ze zijn niet binnen. Dus helaas kan ik er nog niks over zeggen......
McGryphon schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:18:
[...]

Helaas hoef je op mij niet te wachten; ik ben in de ziektewet terecht gekomen en de uitkering laat nog op zich wachten, waardoor ik voorlopig voorzichtig moet zijn met uitgaven :/
Aai! Sh*t zeg! Wat is er gebeurd?!?!

[ Voor 28% gewijzigd door L.N. op 07-07-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
L.N. schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Aai! Sh*t zeg! Wat is er gebeurd?!?!
Burnout, beetje buiten de scope van dit topic om er veel verder op in te gaan.

Long story short zit ik hele dagen thuis en krijg ik alsnog minder thuis gedaan dan ik voorheen in de avonden na het werk deed, maar een beetje bezig proberen te blijven helpt toch wel :P

Met wat geluk kan ik morgen eindelijk de kast afmaken die eigenlijk een maand geleden al aan het voeteneind van mijn bed had moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:18:
[...]

Ai, dat is klote. Op jouw leeftijd helemaal. Maar daar kan je wel van leren wanneer je gas terug moet nemen.
L.N. schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Yes, ik heb die besteld, maar ze zijn niet binnen. Dus helaas kan ik er nog niks over zeggen......
De levertijd is natuurlijk 14 dagen voor sommige van die kisten.

Zit wel een beetje te azen op zo'n open gereedschapskist. Die zijn handig, maar idioot duur van Festool of Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:16:
[...]
Ik besef me dat een vijl hier niet echt ideaal voor is, zelfs een fijne vijl zal nog behoorlijk ruw zijn. Maar om nu voor die paar hoekjes een bandschuurmachine of iets dergelijks aan te schaffen gaat me op het moment even te ver.
Ja dat klinkt logisch. :)
Een dremel-achtig iets met een polijst / schuur schijfje erop zou waarschijnlijk nog mooier zijn, en zou ik me wat beter kunnen verantwoorden. Alhoewel vrouwlief daar waarschijnlijk anders over denkt ;)

Maar een vijl (plat / halfrond voor hoekjes, puntvijl voor gaatjes) leek me dan nog wel een practisch compromis, waarvoor ik ook niet al te lang hoef rond te zoeken (de juiste machine zoeken kost mij altijd behoorlijk wat tijd, tikkeltje OCD wat dat aangaat).
Dan is het eerder genoemde polijstmopje voor op de boormachine uitstekend geschikt voor 1001 van dit soort klusjes.
Diameters vanaf ~50mm in verschillende groftes.
Een beetje ijzerhandel of bouwmarkt heeft deze superhandige mopjes als het goed is gewoon liggen/hangen.
HBM heeft ook een aardig assortiment.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ev6tjc.jpg

Voor het Dremel formaat zie ik hier het eea bij HBM staan.
hbm-machines.com/hbm-schuurspons-op-as
McGryphon schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:01:
[...]
Burnout, beetje buiten de scope van dit topic om er veel verder op in te gaan.
Long story short zit ik hele dagen thuis en krijg ik alsnog minder thuis gedaan dan ik voorheen in de avonden na het werk deed, maar een beetje bezig proberen te blijven helpt toch wel :P
Kolere man, dat is ongelooflijk balen voor je. *;

Forceer vooral niets, maar probeer met dit lekkere weer wel een beetje in beweging te blijven.
Heb ooit in eenzelfde situatie gezeten en toen heb ik mij op een dagelijks duinparcours van een slordige 30km (met m'n racefiets) gestort, waarbij het de bedoeling was dat ik iedere dag steeds meer seconden van mijn tijd kon peuteren.
Ook leuk als het snoeihard regent en je je een weg vreet 'ninja style' naar weer een verfrissende douchebeurt.
Ik heb dat toen met erg veel (uitputtend!!) plezier gedaan, wel belangrijk bij zulke voornemens. :+

Het hielp mij in ieder geval een beetje in physical shape te blijven en "lichaam voedt geest", je kent het wel. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2017 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Makita DDF48x serie? Wat zijn in de praktijk de (merkbare) verschillen? Is mij niet helemaal duidelijk. Neig naar de DDF484, vooral omdat het 't nieuwste model is. Wat ik er mee ga doen : allround kluswerk. Het is m'n eerste serieuze elektrische gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappuhH schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 00:26:
Heeft iemand ervaring met de Makita DDF48x serie? Wat zijn in de praktijk de (merkbare) verschillen? Is mij niet helemaal duidelijk. Neig naar de DDF484, vooral omdat het 't nieuwste model is. Wat ik er mee ga doen : allround kluswerk. Het is m'n eerste serieuze elektrische gereedschap.
Check zelf de verschillen in koppel/Nm van deze 48x-serie eens, dat zijn alvast de meest opvallende features van deze lijn.
Daarnaast kun je kiezen tussen wel, of juist geen klopboor.

Heb zelf een paar 481's (en uit het hoofd 458's) en dat blijken uiterst betrouwbare maatjes te zijn, met een enorm koppel van ~120Nm.

Realiseer je wel dat de machines, net als alle topline 18V machines van de overige A-merken, aan de zware kant beginnen te worden.
Een hele dag boven je hoofd werken met ~2.3kg aan schroefpower voor slechts kleine schroefjes wordt dan al snel een inspannende overkill.
Het is uiteraard een luxeprobleem, maar het is maar net wat je ermee van plan bent. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Voor schroefjes boven het hoofd hebben we de 10,8V machines tegenwoordig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
KappuhH schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 00:26:
DDF483: lichtste en meest compacte machine. Minste kracht, maar je kan er in hout nog flinke gaten mee boren. Koolborstelloze motor (doet dus langer met een acculading). Deze heb ik zelf en ben er zeer over te spreken. Met een 2Ah (lichte) accu, kan je hier makkelijk een hele dag mee rondsjouwen.
DDF484: iets zwaarder en groter dan de 483, maar ook meer kracht. Ook koolborstelloos. Beetje van alles wat machine.
DDF482: kort door de bocht gezien de tegenhanger van de 484, maar dan met koolborstels. Iets meer kracht, maar een lager toerental. Ook allround.
DDF481: de grootste, zwaarste en sterkste van de vier. Bijna twee keer zoveel Nm aan kracht als de 482. Ik heb de DHP481 (klopboor) en ben zeer te spreken over deze machine.

Het komt er op neer dat je moet kiezen voor de machine die aansluit op je wensen. Relatief* licht boor- en schroefwerk? DDF483. Naarmate het zwaarder wordt de 484 of 481. De 482 kan ook, maar ik zou persoonlijk altijd een machine met koolborstelloze motor nemen. Doet langer met een accu en slijt minder snel.

*relatief wil zeggen: ik draai er ook 5*90 en 6*100 schroeven mee in. Ook grotere gaten boren gaat prima:

https://www.instagram.com/p/BLUJ--9gLoq/

https://www.instagram.com/p/BLUHgoHg5c6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 07:57:
Voor schroefjes boven het hoofd hebben we de 10,8V machines tegenwoordig :)
Zo is dat, maar daar vroeg KappuhH niet naar. ;)

Heb precies voor dat doel eerder twee Metabo 10.8V schroefmachientjes laten aanrukken, maar die verdwenen al tijdens het unboxen naar het exclusieve boudoir van m'n vrouw, die ze "erg lief" vond.
Met name ik mag daar expliciet niet komen, dus die Metabo's heb ik maar als lost-in-action opgegeven.
Ik overweeg nog wel een keer tijdens haar afwezigheid m'n recente 2x18V Makita kettingzaag op het rose interieur los te laten.
Operatie "restyle" met significant collateral damage. _O-

De Metabo's leken mij nog zulke handige machientjes. :(
Framoes schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:08:
[...]
Het komt er op neer dat je moet kiezen voor de machine die aansluit op je wensen. Relatief* licht boor- en schroefwerk? DDF483. Naarmate het zwaarder wordt de 484 of 481. De 482 kan ook, maar ik zou persoonlijk altijd een machine met koolborstelloze motor nemen. Doet langer met een accu en slijt minder snel.
Goed verhaal met als toevoeging dat ik in een jaar of dertig nog nooit een accuschroefmachine volledig heb "versleten".
Die A-merk krengen willen maar niet sneuvelen zo blijkt, ook niet als je ze dagelijks een uur of vier volcontinu martelt.
Respect daarvoor, het blijken uiterst taaie volhoudertjes. _/-\o_

Ik neem tenminste aan dat een onachtzame val van 10 hoog naar beneden niet als 'slijtage' wordt bijgeschreven?? ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2017 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:19:
[...]

Zo is dat, maar daar vroeg KappuhH niet naar. ;)

Heb precies voor dat doel eerder twee Metabo 10.8V schroefmachientjes laten aanrukken, maar die verdwenen al tijdens het unboxen naar het exclusieve boudoir van m'n vrouw, die ze "erg lief" vond.
Met name ik mag daar expliciet niet komen, dus die Metabo's heb ik maar als lost-in-action opgegeven.
Ik overweeg nog wel een keer tijdens haar afwezigheid m'n recente 2x18V Makita kettingzaag op het rose interieur los te laten.
Operatie "restyle" met significant collateral damage. _O-

De Metabo's leken mij nog zulke handige machientjes. :(

[...]

Goed verhaal met als toevoeging dat ik in een jaar of dertig nog nooit een accuschroefmachine volledig heb "versleten".
Die krengen van de A-merken willen maar niet sneuvelen zo blijkt, ook niet als je ze dagelijks een uur of vier volcontinu martelt.
Respect daarvoor, het blijken uiterst taaie volhoudertjes. _/-\o_

Ik neem tenminste aan dat een onachtzame val van 10 hoog naar beneden niet als 'slijtage' wordt bijgeschreven?? ;)
Goed punt. Ze zijn in principe niet te slopen bij normaal gebruik. Ooit een tweedehands Metabo van 15 jaar oud gekregen en die deed het nog prima (op de accu's na). En gezien de hoeveelheid lijm en pur op die machine, was de vorige eigenaar geen dhz'er.

Maar BL heeft wel voordelen. Accuduur, formaat en daadwerkelijke kracht. Minder Nm, maar ze kunnen meer hebben, lijkt het.

Als een BL machine dan een paar euro duurder is, weet ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:35:
[...]
Als een BL machine dan een paar euro duurder is, weet ik het wel.
Absoluut, zo redeneer ik als tooljunk ook. :)

Toch maak ik tijdens het werk weinig tot geen onderscheid tussen mijn "brushless" Makita 481 machines en mijn "non-brushless" Makita 458's (voorloper vd Makita 481) van de vorige generatie.
De Makita 458 heeft op papier iets minder koppel (91Nm), maar in de praktijk kom ik daarmee zelden kracht tekort dat ik op de net iets sterkere Makita 481 moet teruggrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:47:
[...]

Absoluut, zo redeneer ik als tooljunk ook. :)

Toch maak ik tijdens het werk weinig tot geen onderscheid tussen mijn "brushless" Makita 481 machines en mijn "non-brushless" Makita 458's (voorloper vd Makita 481) van de vorige generatie.
De Makita 458 heeft op papier iets minder koppel (91Nm), maar in de praktijk kom ik daarmee zelden kracht tekort dat ik op de net iets sterkere Makita 481 moet teruggrijpen.
Ja, dat is natuurlijk te verwaarlozen. Die 125Nm ga je waarschijnlijk nooit helemaal benutten. Maarja, het is wel een prima machine zonder beperkingen. Gatenzagen of boren in beton, hij doet het allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Framoes schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:08:
[...]

DDF483: lichtste en meest compacte machine. Minste kracht, maar je kan er in hout nog flinke gaten mee boren. Koolborstelloze motor (doet dus langer met een acculading). Deze heb ik zelf en ben er zeer over te spreken. Met een 2Ah (lichte) accu, kan je hier makkelijk een hele dag mee rondsjouwen.
DDF484: iets zwaarder en groter dan de 483, maar ook meer kracht. Ook koolborstelloos. Beetje van alles wat machine.
DDF482: kort door de bocht gezien de tegenhanger van de 484, maar dan met koolborstels. Iets meer kracht, maar een lager toerental. Ook allround.
DDF481: de grootste, zwaarste en sterkste van de vier. Bijna twee keer zoveel Nm aan kracht als de 482. Ik heb de DHP481 (klopboor) en ben zeer te spreken over deze machine.

*relatief wil zeggen: ik draai er ook 5*90 en 6*100 schroeven mee in. Ook grotere gaten boren gaat prima:

https://www.instagram.com/p/BLUJ--9gLoq/

https://www.instagram.com/p/BLUHgoHg5c6/
Bedankt voor de uitgebreide reactie! De 484 als van alles wat klinkt dan als een goede optie voor mij. Wordt overal met 2x 5Ah aangeboden, maar is dat dan niet een beetje overkill?

Of heeft iemand ergens nog een mooie aanbieding gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
KappuhH schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 09:06:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie! De 484 als van alles wat klinkt dan als een goede optie voor mij. Wordt overal met 2x 5Ah aangeboden, maar is dat dan niet een beetje overkill?

Je hebt de DDF484ZJ (geen accu of lader, in mbox), RFJ (2* 3Ah accu en lader in mbox), RMJ (2* 4Ah, etc), RTJ (2* 5Ah, etc). Qua gewicht verschillen de 3, 4 en 5Ah accu's trouwens amper.

Als ik op google zoek naar de RFJ of RMJ kom ik met name buiten Nederland uit. Ik zie ze ook niet op de site van Makita staan. Nederlandse webshops zullen deze sets dan mogelijk hebben geïmporteerd. Zou voor garantie overigens niks uit moeten maken.

Sets met 2Ah accu's heb je overigens niet.

https://www.toolland.nl/s...0b-4,0-ah-led-detail.html

[ Voor 13% gewijzigd door Framoes op 08-07-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 08-10 20:50
KappuhH schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 09:06:
[...]

De UK is nog wel eens goedkoper met Makita spul. Krijg je er alleen geen coolbox bij ;-) Ik heb net de DLX2176TJ set binnen gekregen via Axminster. Met DPD in 2 dagen geleverd. Alleen de oplader heeft natuurlijk een UK stekker maar daar heb je reisstekkers voor of je zet er een nieuwe stekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 15:03
Ik heb een makita accu klopboor maar na 1x een vastloper in de muur zit er nu een slinger in de kop dus maar op zoek naar een nieuwe en nu twijfel ik een beetje tussen 2 type's Bosch blauw.

GSB 18V-60 C body only voor €154

GSB 18V-85 C met L-Boxx en Bluetooth module voor €236

Accu's en lader heb ik al.
L-Boxx heb ik niet nodig dus die zal ik wel verkopen.
Bluetooth is wel grappig maar denk niet dat ik er ooit iets mee zal doen.

Als iemand nog tips of ervaringen heeft waarom ik 1 van de 2 wel of niet zou moeten nemen zou ik dat graag horen.
Het is voor thuisgebruik maar ik wil wel dat het goed is en een tijdje mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
s_schimmel schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:28:
[...]

De UK is nog wel eens goedkoper met Makita spul. Krijg je er alleen geen coolbox bij ;-) Ik heb net de DLX2176TJ set binnen gekregen via Axminster. Met DPD in 2 dagen geleverd. Alleen de oplader heeft natuurlijk een UK stekker maar daar heb je reisstekkers voor of je zet er een nieuwe stekker aan.
En de pond is ook redelijk gunstig vanwege de politieke missers van de Tories en de harde realiteit van de Brexit-onderhandelingen. Nog niet op het niveau van vorig jaar oktober/november, maar gaan wel richting dat dieptepunt.
Idanue schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:28:
Ik heb een makita accu klopboor maar na 1x een vastloper in de muur zit er nu een slinger in de kop dus maar op zoek naar een nieuwe en nu twijfel ik een beetje tussen 2 type's Bosch blauw.

GSB 18V-60 C body only voor €154

GSB 18V-85 C met L-Boxx en Bluetooth module voor €236

Accu's en lader heb ik al.
L-Boxx heb ik niet nodig dus die zal ik wel verkopen.
Bluetooth is wel grappig maar denk niet dat ik er ooit iets mee zal doen.

Als iemand nog tips of ervaringen heeft waarom ik 1 van de 2 wel of niet zou moeten nemen zou ik dat graag horen.
Het is voor thuisgebruik maar ik wil wel dat het goed is en een tijdje mee gaat.
Waarom probeer je geen garantie te claimen?Een slinger na een enkele vastloper is niet de bedoeling. Dat kan iedereen overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Framoes schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:12:
[...]
Waarom probeer je geen garantie te claimen?Een slinger na een enkele vastloper is niet de bedoeling. Dat kan iedereen overkomen.
Sorry, vergeten te vermelden maar ik weet dat ik het bonnetje bewaard heb maar kan hem niet terug vinden.
Gevalletje eigen schuld dus. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Idanue schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:15:
[...]

Sorry, vergeten te vermelden maar ik weet dat ik het bonnetje bewaard heb maar kan hem niet terug vinden.
Gevalletje eigen schuld dus. :'(
Gepind of met creditcard betaald? Je kan de transactie terugzoeken en dat proberen. Veel winkels hebben een systeem waarin dat terug te vinden is. En anders via Makita zelf.

Als je sowieso een nieuwe machine gaat aanschaffen, is het mooi meegenomen als je een vervangende of gerepareerde Makita kan verkopen. Scheelt je toch weer wat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
Framoes schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:18:
[...]

Gepind of met creditcard betaald? Je kan de transactie terugzoeken en dat proberen. Veel winkels hebben een systeem waarin dat terug te vinden is. En anders via Makita zelf.

Als je sowieso een nieuwe machine gaat aanschaffen, is het mooi meegenomen als je een vervangende of gerepareerde Makita kan verkopen. Scheelt je toch weer wat geld.
Bedankt voor de tip, ik ga straks even zoeken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
s_schimmel schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:28:
[...]

Hier een mooie acties voor de DDF484 met 3 accu's: http://www.deschuurbv.nl/Upload/Folders/Juli_akties_2017.pdf

Helaas niet online te bestellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
KappuhH schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:46:
[...]

Hier een mooie acties voor de DDF484 met 3 accu's: http://www.deschuurbv.nl/Upload/Folders/Juli_akties_2017.pdf

En als die zaak te ver weg zit, is ie voor een tientje meer online te vinden:

https://www.mtools.nl/mac...-18-v-boor-schroefmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappuhH schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:46:
[...]
Je kunt zelf het beste bepalen waar je de machine nu en in de toekomst voor wilt gaan gebruiken en wat je er voor wilt aftikken.
Toch wil ik je in overweging geven deze Makita 484 eens goed naast de 481 te zetten die een beduidend hoger koppel heeft en wat dan het uiteindelijke prijsverschil wordt.

Ik zou mij nu niet helemaal blind staren op een "gratis" extra accu als je misschien liever een hoog 'toekomstbestendig' koppel zoekt.
Normaal gesproken heb je zelden/nooit meer dan 2 accu's nodig en zelfs een 3Ah of 4Ah accu is in principe al ruim voldoende om een beetje klus te klaren, 5Ah is uiteraard leuk maar je betaalt er wel voor.
Als de prijs daarmee aantrekkelijker wordt is het sowieso een win-win.

Extra accu's zijn uiteraard wel handig als je het arsenaal binnenkort wilt gaan uitbreiden.
Een losse Makita 18V body (cirkelzaag/hamerboor/decoupeer/recipro/heggeschaar/whatever) is nu eenmaal voor veel minder geld te koop.

Als je het kunt uitzingen wacht dan even op een komende Makita actie waarbij je een gratis accu krijgt na een geregistreerde aankoop bij een van de vele aangesloten shops.
Zo'n actie komt tot nu toe minstens 1x per jaar voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb de 484 genomen. Niet alles draait om het indraaien van 8x200 draadbouten en het zagen van gaten met 200mm doorsnee :)
Het ding is wel een kg lichter en een stukje compacter en je komt met boren en schroeven niks te kort.

Die enorme koppels is iets van de laatste paar jaar. Zelfs het basis brushless model heeft meer koppel dan het topmodel van een paar jaar terug en daar kon toen ook alles mee.

Bedenk dus goed waar je de machine voor wilt gebruiken en kies daar de juiste bij. Staar je niet blind op hoge cijfertjes, want in het gebruik betaal je daar een prijs voor.

Er is niet één universele machine waarmee je alles goed kan doen. Veel serieuze klussers komen vanzelf uit op meerdere machines: een "lichte"* 10,8V machine voor montage-werk en simpele gaatjes. En een zwaardere machine voor de rest.

Da's ook de reden dat in dit topic het wordt afgeraden om 14,4V te kiezen: stuk zwaarder dan 10,8V, maar minder flexibel of uitgebrwid dan 18V

*ik kom nog uit de tijd dat 9,6V het zwaarste was dat je kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
Inderdaad, het hedendaagse spul is lomp sterk... ik neig nog steeds naar de 483 in de hier eerder genoemde CX200RB achtige combiset die sinds kort ook hier te koop is met i.i.g. een koffer en iets zwaardere accu's

*hier ligt ook nog een 6095D in nieuwstaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Weet je zeker dat je een slagschroevedraaier wil? Ik heb er eentje en het is by far mijn minst gebruikte machine. Ooit gekocht omdat hij iets meer dan 100 euro was meen ik en ik dat wel kon verantwoorden.

Maar zo'n ratelding is nogal luidruchtig en naar mijn mening onplezierig in gebruik. Handig voor als je je wielmoeren wilt aandraaien, of een overkapping aan het maken bent met die bekende 10x250mm draadbouten. Maar voor het indraaien van schroefjes is een schroefmachientje fijner imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het ligt er idd aan. By far mijn meest gebruikte is de 10.8v df330. Even snel iets boren, schroefjes in en uit draaien, het lichte werk.

De slagschroevendraaier gebruik ik alleen bij lange schroeven, in hardere houtsoorten. Met oordoppen!

Laatst een waterloopje gefixt, daar moest ik met een gatenzaag door meranti heen. Toen de 458 gepakt en bijna mijn pols in een wokkel gedraaid. Het is een zwaar en lomp ding met brute kracht.

Die brute kracht heb je niet heel vaak nodig, en als je dan een compromis sluit, heb je meer aan een extra accu ivm eventuele uitbreidingen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Laatst online: 11-10 08:22

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik schroef alles met de slagschroevendraaier.. het is denk ik echt persoonlijk.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
95% van de bank die ik eerder postte is met de slagschroevendraaier gedaan. Je moet er absoluut geen Ikea kastje mee maken maar schroeven in hout is prima te doen. De DDF483 doet de kleinere of meer kwetsbare schroefjes wel.
Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.