[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.213 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-10 21:10
Wie heeft de gli 18v-1900/gli 18v-1900 c? Wat is de meerwaarde van de gli 18v-1900 c behalve de conectivity modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:55
Ik had vandaag een slagschroevendraaier nodig. Moest een paneel aan een metalen buitentrap bevestigen met zelftappende schroeven. Eerst de DHP481 vanwege hoge rpm. *knak* Te veel koppel. Toen de DDF483. Ook genoeg rpm, maar geen 120Nm. *knak* weer een schroef afgebroken. Zelfs na voorboren lukte het niet.

Voor zulke toepassingen is een slagschroevendraaier handig. Een aantal nieuwe Makita's hebben zelfs Tek-mode voor dit soort schroeven.

Maarja, wil er eigenlijk ook weer niks aan uitgeven, omdat ik hem amper gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Vandaag?

Ik denk dat je buren er blij mee mogen zijn dat je vandaag niet met je slagschroevedraaier aan de gang kon. Zitten ze op zondagmiddag lekker buiten van het weer genieten, gaat Framoes in de weer; TRATTTTTTRRRTTRAATTATATATATATTRATA

* Raymond woont sinds half jaar in een bible-belt dorpje en mist het geklus op de zondagmiddag geen minuut :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is dan toch gewoon een kwestie van de slipkoppeling correct instellen? Of braken de schroeven al voor ze daadwerkelijk op hun plek zaten? Dan is wellicht het metaal van die trap gewoon niet geschikt om zelftappende schroeven in te draaien en is het beter om gewoon te boren en dan met boutjes te werken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:19
Orion84 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:21:
Dat is dan toch gewoon een kwestie van de slipkoppeling correct instellen? Of braken de schroeven al voor ze daadwerkelijk op hun plek zaten? Dan is wellicht het metaal van die trap gewoon niet geschikt om zelftappende schroeven in te draaien en is het beter om gewoon te boren en dan met boutjes te werken?
Plaat + staal, ik zeg lekker popnagelen. Tenzij die plaat van hout is uiteraard :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42

Vliegvlug

Flight Simple

Ben op zoek naar een nieuwe haakse slijper ter vervanging van mijn EBF (Economy by Ferm :P ) 115mm machine.

Wil voor 125mm gaan en heb positieve verhalen gehoord over Metabo maar zie niet helemaal meer de bomen door het bos van de verschillende modellen.

Daarom maar geselecteerd op regelbaar toerental, weet eigenlijk niet of je het vaak nodig hebt maar klinkt handig.

Deze ziet er goed uit, niet al te duur ook:
WEV 10-125 Quick

Afbeeldingslocatie: https://www.metabo.com/nl/out/pictures/generated/product/1/1200_800_100/wev-10-125-quick-0038800s_51_b.jpg

In dezelfde prijsklasse, zwaardere motor maar zonder marathon motor en mechanische safety clutch:
WEV 1500 125 quick rt

Afbeeldingslocatie: https://www.metabo.com/nl/out/pictures/generated/product/1/1200_800_100/wev-1500-125-quick-rt-0124350s_51.jpg

Ik neig naar de eerste, ook omdat een schuif schakelaar me prettiger lijkt dan een trekker.

Of is een sterkere motor toch zodanig belangrijk dat ik daar beter voor kan gaan?
Koppel/belast toerental; 2,7Nm/8800rpm vs 4,2Nm/11000 rpm zijn leuke getalletjes maar zeggen me eigenlijk weinig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
De ene is een eenhands slijper en de andere moet je met twee handen vasthouden.

Als je een 115mm gewend bent en daarmee eigenlijk wel prima uit de voeten kon, ga dan vooral voor nr1. Die is lichter en makkelijk hanteerbaar. Je kan er dingen mee doorslijpen en makkelijk afbramen.

Vergelijk het met de boormachine discussie hierboven: Staar je niet blind op de maximale specs qua kracht en snelheid. Als je alleen maar kleine schroefjes indraait, heb je veel meer aan een licht machientje dan aan een 120nm monster van 3KG.

Zelfde voor je slijper: Als je alleen een beetje lichte werkzaamheden ervoor hebt, kies dan vooral de passende machine (net als dat je een passende machine moet kiezen als je alleen lomp doorslijpwerk hebt) en laat je niet in de war brengen om een zware machine te kiezen "voor het geval dat. . . ". Dan ben je namelijk 90% van de tijd met een niet passende machine aan het werk, da's ook niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40
Brutalsranan schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:41:
Wie heeft de gli 18v-1900/gli 18v-1900 c? Wat is de meerwaarde van de gli 18v-1900 c behalve de conectivity modus?
Ik heb de normale gli 18v-1900.

De -C is behalve connected ook nog spatwaterdicht.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Xander schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:25:
[...]

Ik heb de normale gli 18v-1900.

De -C is behalve connected ook nog spatwaterdicht.
Aha. Dan is mijn keuze snel gemaakt. De conectivity vind ik niet belangrijk. En dat (spat) waterdichte is ook geen must have voor mij.

Nu nog even een goede deal scoren. Maar als het tientjeswerk is, dan kan ik alsnog de c nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:16:
Ik had vandaag een slagschroevendraaier nodig. Moest een paneel aan een metalen buitentrap bevestigen met zelftappende schroeven. Eerst de DHP481 vanwege hoge rpm. *knak* Te veel koppel. Toen de DDF483. Ook genoeg rpm, maar geen 120Nm. *knak* weer een schroef afgebroken. Zelfs na voorboren lukte het niet.
Mijn eigen plan van aanpak bij het schroeven van een volle doos of meer, is het proefondervindelijke vaststellen van het bewuste breukmoment van de schroef en vervolgens de limiterende torque op de machine in te stellen.

Dat werkt eigenlijk foolproof zolang je maar niet in de verleiding komt de settings naar boven aan te passen. :+
Dan moet het ook met een Makita 481 lukken.
Die handige draaiknop zit er niet echt voor jandoedel he?? ;)

Wil de schroef er dan nog steeds niet helemaal in, dan moet je kennelijk groter voorboren of een sterkere/andere/gesmeerde schroef pakken. :P
Raymond schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:18:
Ik heb de 484 genomen. Niet alles draait om het indraaien van 8x200 draadbouten en het zagen van gaten met 200mm doorsnee :)
Het ding is wel een kg lichter en een stukje compacter en je komt met boren en schroeven niks te kort.
Het enige punt waar ik bij de Makita 483/484 een probleempje mee heb is de prijs tov een vergelijkbare 10.8V machine die ook nóg lichter is.
Deze Makita 18V machines zijn nml. meteen een slordige 3x duurder en wat is de meerwaarde??

Daarom heb ik voor dat geld maar de sterkere 481's gekocht die inderdaad wel "iets" zwaarder zijn maar in gewicht geheel vergelijkbaar zijn met de krachtpatsers van de overige A-merken.
Voor het lichtere werk heb ik er een stel superlichte en compacte 10.8V accuschroevers bijgekocht en deze mix bevalt mij nog steeds prima.
Met een 18V Makita 481 en een supercompacte 10.8V dek je de volledige range aan voorkomende klussen efficiënt af.
De 484 en met name de 483 (slechts 40Nm!!) zie ik dan als een beetje vreemde eend in deze best begrotelijke bijt. ;)
Die enorme koppels is iets van de laatste paar jaar. Zelfs het basis brushless model heeft meer koppel dan het topmodel van een paar jaar terug en daar kon toen ook alles mee.
"Vroegâh" schroefden wij alles met het handje, ik heb er nog steeds een kraak van in m'n polsen.
Wil er echt niet meer aan denken. O-)
Bedenk dus goed waar je de machine voor wilt gebruiken en kies daar de juiste bij. Staar je niet blind op hoge cijfertjes, want in het gebruik betaal je daar een prijs voor.
Helemaal waar, maar het punt is dat een 483/484 ook een bak geld kost tov 10.8V en een verdere update naar een krachtiger 481 dan eigenlijk nog maar een "bescheiden" stapje is.

De zinloze race naar steeds hogere Nm's mag van mij (voor deze categorie) rond de 90Nm best ophouden, die waarde is nog werkzaam.
Nóg hoger en het trekt zomaar een arm van je romp. :+
Pak dan lekker een slagschroevendraaier die arm en pols spaart.
*ik kom nog uit de tijd dat 9,6V het zwaarste was dat je kon krijgen.
Luxury luxury....., kom nog uit de tijd dat het beste dat je kon kopen een oldskool handschroevendraaier van Nooitgedagt met houten handvat was en de intussen obsolete gleufkop nét was uitgevonden. _O-

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2017 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vliegvlug schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:16:
Ben op zoek naar een nieuwe haakse slijper ter vervanging van mijn EBF (Economy by Ferm :P ) 115mm machine.

Wil voor 125mm gaan en heb positieve verhalen gehoord over Metabo maar zie niet helemaal meer de bomen door het bos van de verschillende modellen.
Ik heb nog een tip, overtuig je zelf even goed of je echt voor de kleine 125 schijf wilt gaan als dit je enige slijper gaat worden.

zie mijn post:
Fraggert schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:49:
Ik had nog ff een tipje/advies voor de mensen die nog geen slijptol hebben.

Sinds ik mijn Bosch GWS7-125 heb gebruik ik die steeds vaker. Gister heb ik dus een zwikje klinkers moeten slijpen.

Met een 125 blad is dat behelpen omdat je dan van 2 kanten moet doorslijpen. Nu is dat geen drama natuurlijk maar als je nog op zoek bent naar een slijper waar je meer mee wilt dan door een paar mm staal wilt en dus ook eens klinkers, tegels of een opsluitband te grazen wilt nemen....ga dan voor een maatje groter ;-)

Ik overweeg een 2de voor erbij nu in elk geval aangezien ik hem steeds vaker pak en dus ook vaker bladen moet wisselen.

edit:

zie onderstaande posts, de tweede slijpert zou idd een 230 worden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 01:14:
[...]

Mijn eigen plan van aanpak bij het schroeven van een volle doos of meer, is het proefondervindelijke vaststellen van het bewuste breukmoment van de schroef en vervolgens de limiterende torque op de machine in te stellen.

Dat werkt eigenlijk foolproof zolang je maar niet in de verleiding komt de settings naar boven aan te passen. :+

Wil de schroef er dan nog steeds niet helemaal in, dan moet je kennelijk groter voorboren of een sterkere/andere/gesmeerde schroef pakken. :P
Ja, geduld is een schone zaak. Net als ervaring, waarvan jij er als ik het goed begrijp evenveel hebt als ik oud ben (30+). En ja, die slipkoppeling zit er niet voor niets. Ik ging er helaas van uit dat die schroeven wel een klap konden hebben.

En groter voorboren zou betekenen dat het gat even groot werd als het schroefdraad en dan pakt hij hem niet meer. Dat frame van die trap was ook wel van redelijk dik metaal.

Maarja, weer wat geleerd.
Het enige punt waar ik bij de Makita 483/484 een probleempje mee heb is de prijs tov een vergelijkbare 10.8V machine die ook nóg lichter is.
Deze Makita 18V machines zijn nml. meteen een slordige 3x duurder en wat is de meerwaarde??
De DDF483 is volgens Makita zelf de grote broer van de DF332. Adviesprijs voor een body? Respectievelijk €105,- en €109,-
Daarom heb ik voor dat geld maar de sterkere 481's gekocht die inderdaad wel "iets" zwaarder zijn maar in gewicht geheel vergelijkbaar zijn met de krachtpatsers van de overige A-merken.
Voor het lichtere werk heb ik er een stel superlichte en compacte 10.8V accuschroevers bijgekocht en deze mix bevalt mij nog steeds prima.
Met een 18V Makita 481 en een supercompacte 10.8V dek je de volledige range aan voorkomende klussen efficiënt af.
De 484 en met name de 483 (slechts 40Nm!!) zie ik dan als een beetje vreemde eend in deze best begrotelijke bijt. ;)
Ik heb zelf een DHP481 en DDF483. Als ik alleen met hout werk heb ik ipv de 481 zelfs een Metabo BS18 quick. De 483 is een machine die vanwege z'n formaat wat zwak lijkt, maar dat (en de cijfers) zeggen niks. Bekijk die links naar instagram maar die ik (eer)gisteren postte. Dat ding kan echt heel veel hebben. Ik ben nog niks tegengekomen dat hem deed haperen. De Metabo (48Nm) heb ik al wel aan z'n max gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 23:25:
Dan is het eerder genoemde polijstmopje voor op de boormachine uitstekend geschikt voor 1001 van dit soort klusjes.
Diameters vanaf ~50mm in verschillende groftes.
Een beetje ijzerhandel of bouwmarkt heeft deze superhandige mopjes als het goed is gewoon liggen/hangen.
HBM heeft ook een aardig assortiment.

[afbeelding]
Dat is een goede tip, zal er eens voor gaan shoppen.

Helaas hadden ze bij de ijzerwarenwinkel wel Gedore, en ook vijlen, maar geen vijlen van Gedore. Dan maar een iets andere oplossing gekozen, met wat extra ondersteuning ipv een hoekprofiel (om doorbuiging van een plank te voorkomen).

Laatst nog met de hand een schroefkop eraf gedraaid, toen maar even een Heco schroefje gepakt om het gordijnding mee vast te zetten, die meegeleverde schroefjes waren niet zoveel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:31:
[...]
Ja, geduld is een schone zaak. Net als ervaring, waarvan jij er als ik het goed begrijp evenveel hebt als ik oud ben (30+).
Zou willen dat ik nog zo jong was, toen ik klein was, was al ons "gereedschap" nog gewoon van steen. :'(
Op de verplichte houten knuppel na dan.
En groter voorboren zou betekenen dat het gat even groot werd als het schroefdraad en dan pakt hij hem niet meer. Dat frame van die trap was ook wel van redelijk dik metaal.
Een set boren die met slechts 0.1mm oplopen is dan wel handig ja, heb er al veel plezier van gehad. ;)
Maar een parkertje in iets dikker metaal is sowieso hopeloos ninja style, dan maar popnagelen, tappen of door en door met boutje en moer.
De DDF483 is volgens Makita zelf de grote broer van de DF332. Adviesprijs voor een body? Respectievelijk €105,- en €109,-
Ok, ik zat even bij de complete sets te kijken, losse bodies schelen niet eens zo bar veel in prijs.
De pittige maar non-brushless Makita 458 bodies die ik eerder in een actie bestelde waren exact €100,-/stuk incl. BTW staat mij bij.
Als ik mij goed herinner heb ik daar later na registratie zelfs nog een 18V-4Ah accu per machine bij gekregen, dat was best een leuke deal zo. O-)
Ik heb zelf een DHP481 en DDF483. Als ik alleen met hout werk heb ik ipv de 481 zelfs een Metabo BS18 quick. De 483 is een machine die vanwege z'n formaat wat zwak lijkt, maar dat (en de cijfers) zeggen niks. Bekijk die links naar instagram maar die ik (eer)gisteren postte. Dat ding kan echt heel veel hebben. Ik ben nog niks tegengekomen dat hem deed haperen. De Metabo (48Nm) heb ik al wel aan z'n max gekregen.
Ik ga die linkjes even checken, goede tip!!

Het is waar, wij worden helemaal gek gemaakt met steeds hogere koppels en 'ergens' houdt het op. _/-\o_
Aan 50Nm is totaal niets verkeerd, het wordt mentaal pas passen & meten als je ook dubbele cijfers voorbij ziet komen die relatief weinig duurder zijn.

Zo'n Metabo is natuurlijk mooi genoeg voor 99,8% van de klussen en wie echt meer nodig heeft belt gewoon even aan bij een buur als jij en ik. :+
Ik begrijp alleen niet meer hoe ik het ooit zo lang met m'n 7.2V Hitachi machientjes heb kunnen redden.
Die zijn intussen zo oud dat ik daarvan niet eens meer het bijbehorende koppel kan opzoeken, zo die specs al hebben bestaan.

Internet bestond toen nog niet eens. :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:18:
[...]
Oude zak die over DHP481 en DDF483 verhaal heeft. ;) ;) ;)
Same here als Framoes, behalve dat ik de DDF483 body voor €66 heb gekocht. die prijs en het feit dat ik al in het 18V platform had geïnvesteerd deden me deze body kopen. soms wil je gewoon een lichte schroever ipv een 4,5 kg wegende klopboor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 13:11

[...]

[...]
Als je al een 18v Makita tool bezit lijkt het mij juitst de betere investering om voor de 483/484 te kiezen. De accu's zijn uitwisselbaar en je hoeft geen nieuwe lader aan te schaffen. Als het op gewicht aankomt zal het niet veel schelen, DDF483 weegt 1.3kg met lichte accu, kan mij niet voorstellen dat een 10.8V hier veel onder gaat zitten.
In mijn geval bezit ik reeds de DHP481, omwille van het gewicht is deze wat minder geschikt voor het lichte schroefwerk. Daarom overweeg ik om de DDF483 erbij te nemen, aangezien ik al een accu en lader bezit zou ik voor minder dan 100euro klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:06
Ik ben de trotse bezitter van een nieuwe Kärcher wd 5. De eerste klus is het slopen van een schouw, nu voer ik het grove puin gewoon af in puinzakken.

Maar het echte fijne stof wil ik opzuigen, kan ik dit dan het beste doen met een stofzuigerzak erin? Ik denk van wel persoonlijk... maar even dubbel checken. Wil zuinig met me gele monster omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
duc848 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:55:
Ik ben de trotse bezitter van een nieuwe Kärcher wd 5. De eerste klus is het slopen van een schouw, nu voer ik het grove puin gewoon af in puinzakken.

Maar het echte fijne stof wil ik opzuigen, kan ik dit dan het beste doen met een stofzuigerzak erin? Ik denk van wel persoonlijk... maar even dubbel checken. Wil zuinig met me gele monster omgaan.
Zou ik wel doen. Ik heb dezelfde machine en heb houtfijnstof wel eens zonder zak erin gedaan. Dat gaat prima, maar als je de boel openmaakt om weg te gooien gaat het enorm stoffen :+ Met een zak erin heb je die issue niet.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:24:
De ene is een eenhands slijper en de andere moet je met twee handen vasthouden.

Als je een 115mm gewend bent en daarmee eigenlijk wel prima uit de voeten kon, ga dan vooral voor nr1. Die is lichter en makkelijk hanteerbaar. Je kan er dingen mee doorslijpen en makkelijk afbramen.

Vergelijk het met de boormachine discussie hierboven: Staar je niet blind op de maximale specs qua kracht en snelheid. Als je alleen maar kleine schroefjes indraait, heb je veel meer aan een licht machientje dan aan een 120nm monster van 3KG.

Zelfde voor je slijper: Als je alleen een beetje lichte werkzaamheden ervoor hebt, kies dan vooral de passende machine (net als dat je een passende machine moet kiezen als je alleen lomp doorslijpwerk hebt) en laat je niet in de war brengen om een zware machine te kiezen "voor het geval dat. . . ". Dan ben je namelijk 90% van de tijd met een niet passende machine aan het werk, da's ook niks :)
Duidelijk verhaal, dat van één- en tweehandsslijper had ik nog niet eens bij stil gestaan. :F ;)
Is inderdaad voor licht werk; een tegeltje, een profiel, wat afbramen, etc.
Dan ga ik dus voor de WEV 10-125 quick
Fraggert schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:28:
[...]

Ik heb nog een tip, overtuig je zelf even goed of je echt voor de kleine 125 schijf wilt gaan als dit je enige slijper gaat worden.

zie mijn post:
Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"
[...]
Is inderdaad mijn enige slijper, maar zie mezelf niet snel klinkers of ander dik materiaal door moeten slijpen in de nabije toekomst, houd het bij de kleinere/ fijnere klusjes.
En dan ga ik meer last dan plezier van een 230 slijper hebben ben ik bang.
Maar thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vliegvlug schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:57:
Is inderdaad mijn enige slijper, maar zie mezelf niet snel klinkers of ander dik materiaal door moeten slijpen in de nabije toekomst, houd het bij de kleinere/ fijnere klusjes.
En dan ga ik meer last dan plezier van een 230 slijper hebben ben ik bang.
Maar thanks voor de tip!
you're welcome, goed dat je er ff bij stilstaat in elk geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jos707 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:15:
[...]
Als je al een 18v Makita tool bezit lijkt het mij juitst de betere investering om voor de 483/484 te kiezen. De accu's zijn uitwisselbaar en je hoeft geen nieuwe lader aan te schaffen. Als het op gewicht aankomt zal het niet veel schelen, DDF483 weegt 1.3kg met lichte accu, kan mij niet voorstellen dat een 10.8V hier veel onder gaat zitten.
Nou, de 10.8V Metabo's die ik gebruik wegen incl. 2Ah accu slechts 0.8kg, zeg maar een halve kg minder dan de genoemde DDF483.
Die 10.8V Metabo valt dus in de kolibri klasse. ;)
In mijn geval bezit ik reeds de DHP481, omwille van het gewicht is deze wat minder geschikt voor het lichte schroefwerk. Daarom overweeg ik om de DDF483 erbij te nemen, aangezien ik al een accu en lader bezit zou ik voor minder dan 100euro klaar moeten zijn.
Ik heb voor de genoemde 10.8V Metabo's €90/stuk betaald bij Bender (Duitsland), dat was incl. 2x 2Ah accu, een lader en een stevige opbergkoffer.
Als je het boorkopje er afschroeft dan komt de booras met binnenzeskant tevoorschijn, typisch Metabo.
Dat binnenzeskant is de opnameschacht voor standaard bitjes, waarmee deze kleine krachtpatser nóg kleiner en lichter wordt.
Het machientje past daarmee als een vederlichte handschoen. :9

Ik snap dat je daarmee een nieuw accu eco-systeem in huis haalt, maar deze kleine Metabo accu's blijken gelukkig goedkoop.
Wil je zoiets expliciet niet, dan kan ik mij goed voorstellen dat je liever voor een 18V Makita 483/484 kiest, maar die is dan wel zwaarder én groter en je zult daar misschien ook extra accu's voor willen kopen.
Goedkoper wordt deze laatste optie dus niet.
Uncle Mel schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:13:
[...]
Oude zak die over DHP481 en DDF483 verhaal heeft.
"Ouwe zak" is zelfs teveel eer, zeg maar gerust 'overbodig relikwie'. :(:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 13:11
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:45:

...
Ik snap dat je daarmee een nieuw accu eco-systeem in huis haalt, maar deze kleine Metabo accu's blijken gelukkig goedkoop.
Wil je zoiets expliciet niet, dan kan ik mij goed voorstellen dat je liever voor een 18V Makita 483/484 kiest, maar die is dan wel zwaarder én groter en je zult daar misschien ook extra accu's voor willen kopen.
Naar Metabo had ik nog niet echt gekeken, maar zoals je aanhaalt blijkt het mij nu hoe scherp deze lichte machientjes aan de prijs zijn. Hoewel naar mijns inziens hij wat inboet aan veelzijdigheid en dit is juist waar de 483 in uitblinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:45:
[...]

Nou, de 10.8V Metabo's die ik gebruik wegen incl. 2Ah accu slechts 0.8kg, zeg maar een halve kg minder dan de genoemde DDF483.
Die 10.8V Metabo valt dus in de kolibri klasse. ;)

[...]
Mijn Bosch GSR 10,8 V-EC HX (inmiddels hernoemd naar GSR 12V-20 HX vanwege de marketing overgang naar 12V) is met 725 gram nog wat lichter. :P

Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat dit een model met hex aansluiting is ;)
Dus daar komen die metabo's ook wel op als je de boorkop eraf haalt ga ik vanuit.

Mijn GSR 10,8-2-LI (met boorkop) is met 970 gram dan weer een stuk zwaarder is, maar die is dan ook niet brushless.
Ik heb voor de genoemde 10.8V Metabo's €90/stuk betaald bij Bender (Duitsland), dat was incl. 2x 2Ah accu, een lader en een stevige opbergkoffer.
Als je het boorkopje er afschroeft dan komt de booras met binnenzeskant tevoorschijn, typisch Metabo.
Dat binnenzeskant is de opnameschacht voor standaard bitjes, waarmee deze kleine krachtpatser nóg kleiner en lichter wordt.
Het machientje past daarmee als een vederlichte handschoen. :9
Dat zijn de Powermaxx BS (quick) modellen die jij hebt neem ik aan?
Inderdaad erg leuke machientjes, had ik niet al een Bosch GSR icm een leidingdetector als combo aanbieding aangeschaft dan was ik daar ook voor gegaan, juist vanwege het feit dat de boorkop er standaard af kan.
Voor de Bosch 10.8, oeps 12V, accu's geldt hetzelfde, lekker goedkoop dus geen enkel probleem naast een ander 18V systeem wat je al hebt
"Ouwe zak" is zelfs teveel eer, zeg maar gerust 'overbodig relikwie'. :(:)
'Relikwie' wil ik nog in mee gaan maar 'overbodig' geloof ik niets van!
schattige smiley, had ik nog niet eerder gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-10 14:22
jos707 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:09:
[...]

Naar Metabo had ik nog niet echt gekeken, maar zoals je aanhaalt blijkt het mij nu hoe scherp deze lichte machientjes aan de prijs zijn. Hoewel naar mijns inziens hij wat inboet aan veelzijdigheid en dit is juist waar de 483 in uitblinkt.
Voor iedereen die de Makita 483 interessant vindt: er is ook een versie zonder boorkop, de DDF083, maakt het nog een stukje lichter en compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik ben niet zon handige Harrie, maar heb Mn eerste accuboormachine gekocht: de makita df457dwe. Als ik hem nu aanzet en vanaf de zijkant kijk. Dan zwengelt/wiebelt de boorkop een beetje. Is dat normaal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

YinYang schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:11:
Ik ben niet zon handige Harrie, maar heb Mn eerste accuboormachine gekocht: de makita df457dwe. Als ik hem nu aanzet en vanaf de zijkant kijk. Dan zwengelt/wiebelt de boorkop een beetje. Is dat normaal??
Goeie vraag, is het alleen de boorkop (het stuk waar je hem aandraait) of is het ook het boortje zelf als je die erin zet die wiebelt of zwengeld?

Bij mij zie ik de boorkop ook heel licht wobbelen vanaf de zijkant, maar het boortje zelf draait wel stabiel

Wat me bij mijn DHP480 laatst wel opviel is dat er voor mijn gevoel bij mijn boorkop steeds meer speling/ beweging tov de body begint te komen als je er tegenaan duwt.
Hij boort nog wel prima maar vind het ergens wel een beetje verontrustend. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Vliegvlug schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:49:
[...]

Goeie vraag, is het alleen de boorkop (het stuk waar je hem aandraait) of is het ook het boortje zelf als je die erin zet die wiebelt of zwengeld?

Bij mij zie ik de boorkop ook heel licht wobbelen vanaf de zijkant, maar het boortje zelf draait wel stabiel

Wat me bij mijn DHP480 laatst wel opviel is dat er voor mijn gevoel bij mijn boorkop steeds meer speling/ beweging tov de body begint te komen als je er tegenaan duwt.
Hij boort nog wel prima maar vind het ergens wel een beetje verontrustend. :/
Het is alleen de boorkop. Heb alleen een kort bitje en die lijkt niet zijdelings te bewegen. Maar wellicht dat ik het nog eens met een lange boor moet proberen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ja, pak eens een langere en kijk of die ook stabiel is, zo ja dan zou ik me er geen zorgen over maken.

Heeft jouw boorkop speling tov de body als je er tegenaan duwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Vliegvlug schreef op maandag 10 juli 2017 @ 18:21:
Ja, pak eens een langere en kijk of die ook stabiel is, zo ja dan zou ik me er geen zorgen over maken.

Heeft jouw boorkop speling tov de body als je er tegenaan duwt?
Hoe bedoel je dat precies? Gewoon als hij uit staat aan de voorkant tegen de kop aan drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dihagie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03-2021
jos707 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:15:
[...]

Voor degene met een Hornbach in de buurt kun je ook makita gereedschap bestellen met 10% korting op de laagste prijs. Deze laagste prijs garantie geld namelijk ook op nederlandse site´s.

Heb zo al meerdere makita machine´s besteld, hornbach doet ook altijd mee met de makita acties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

YinYang schreef op maandag 10 juli 2017 @ 18:53:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Gewoon als hij uit staat aan de voorkant tegen de kop aan drukken?
Ja, dat bedoel ik inderdaad, bij mij zie je dan de kop iets kantelen tov de rest van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Vliegvlug schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:08:
[...]

Ja, dat bedoel ik inderdaad, bij mij zie je dan de kop iets kantelen tov de rest van de machine.
Nee daar komt geen beweging in... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-10 22:10
Even een praktisch vraagje, ik zag al dat er hier meer gebruikers van de kärcher WD 3 P stofzuiger zijn, deze heeft ook een blaasfunctie, via de poort aan de achterkant.

Nu staat er in de handleiding dat deze geactiveerd wordt als je de slang daarin plaatst, dit lijkt echter een beetje een crappy omschrijving, want dat ding blaast als een malle aan de achterkant, ook zonder die slang.

Weet iemand of je die poort gewoon kunt afsluiten of iets dergelijks? van de week een grote schoonmaak van een (nu nog lege) woning voor het leggen van een vloer, maar het is natuurlijk wat onhandig als het ding al het stof de kamer door probeert te blazen :X

Zo niet, dan wordt het denk ik maar een kwestie van de uitlaat omhoog richten met wat tape ofzo :+

Eerste indruk is voor de rest wel erg netjes, niet al te groot apparaat, en lijkt krachtig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik denk dat er dan iets vastzit oid, want ik heb een WD6, ook met blaaspoort en die zit gewoon dicht. En gaat pas blazen als je de slang erin drukt. Je drukt dan een soort palletje aan de kant, waardoor de luchtstroom omdraait.

Check die aansluiting nog maar eens goed, misschien dat er iets klem zit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Thanks ;)
Het lijkt er echter niet op dat er iets vastzit, als je de slang plaatst, wordt het hele ventilatorroostertje naar binnen gedrukt (zit een veer achter), en dat beweegt soepel.

Ik kom de kritiek op het internet ook vaker tegen, dat de "oude" dit niet zou hebben, en de nieuwe wel.

Apart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
nick_haak schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:35:
Thanks ;)
Het lijkt er echter niet op dat er iets vastzit, als je de slang plaatst, wordt het hele ventilatorroostertje naar binnen gedrukt (zit een veer achter), en dat beweegt soepel.

Ik kom de kritiek op het internet ook vaker tegen, dat de "oude" dit niet zou hebben, en de nieuwe wel.

Apart ;)
Ik heb dezelfde, blaast ook altijd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Was ik al bang voor, dat zal dan wel een feature zijn... (which sucks... or blows).
Ach ja, lossen we ook wel weer op, plak er wel wat tegenaan om te voorkomen dat de troep alle kanten op vliegt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 12:32
nick_haak schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:47:
Was ik al bang voor, dat zal dan wel een feature zijn... (which sucks... or blows).
Ach ja, lossen we ook wel weer op, plak er wel wat tegenaan om te voorkomen dat de troep alle kanten op vliegt :Y)
De lucht die door de stofzuiger wordt afgezogen zal er toch ook ergens weer uit moeten lijkt me. Ik denk dat dat afplakken wel problemen gaat geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Denk ik ook, maar richten niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Die aanbieding bij toolnation voor de bosch gbh2000 boorhamer, voor 105 euro.

Is dat niet de deal van de maand?!?!

Of is het geen geweldige machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duc848 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 05:26:
Die aanbieding bij toolnation voor de bosch gbh2000 boorhamer, voor 105 euro.
Is dat niet de deal van de maand?!?!
Of is het geen geweldige machine?
"Die aanbieding"??

Geen idee waar je het over hebt.
Probeer het eens met een werkend linkje, dat is voor iedereen makkelijker. ;)
Vliegvlug schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:26:
[...]
Dat zijn de Powermaxx BS (quick) modellen die jij hebt neem ik aan?
Inderdaad erg leuke machientjes, had ik niet al een Bosch GSR icm een leidingdetector als combo aanbieding aangeschaft dan was ik daar ook voor gegaan, juist vanwege het feit dat de boorkop er standaard af kan.
Yep, gewoon het standaard basis model, de Metabo PowerMaxx BS Basic.
Dit model was precies wat ik toen zocht, niets meer, niets minder. ;)
De quick versies zijn een boel duurder en hoewel de snel afneembare boorkop wel handig is, had ik daar niet direct behoefte aan.
De boorkopjes heb ik nml. standaard bij beide machines permanent verwijderd.

Het plaatje doet de machine overigens geen recht, hij is in het echt veel mooier en ziet er superdegelijk uit en zo klinkt hij ook. :P
Zij verbaasden mij in zeer positieve zin, want zoveel degelijke handigheid had ik voor dit geld niet eens verwacht.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2017 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

108,83 en je krijgt er boren en bitjes bij.
Lijkt me best een goede prijs. Linkje mag hij zelf posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Niet alleen dat, bij Toolnation is zo ongeveer alles permanent in de 'aanbieding', dus devies is altijd om eerst eens rond te kijken of die aanbieding wel een aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Gaat om deze "aanbieding"...

https://www.toolnation.nl...arantie.html?sqr=gbh2000&

Mooie machine voor een bijna te mooie prijs lijkt me. Maar ik hoop dat jullie me afraden hem te kopen, blijf bezig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zou het een model zijn dat binnenkort uit produktie gaat? Al de rest van Bosch blauw's boorhamers hebben tegenwoordig een 2-2x benaming (of iets dat daar op lijkt). Er was vorig jaar ook nog een GBH 2600, maar die staat niet meer op de website, en de GBH 2000 is verder ook bijna nergens meer te vinden in winkels.

Het lijkt dus op een oud model dat waarschijnlijk uitgefaseerd wordt, of al uitgefaseerd is. Als je niet te veel slagenergie nodig hebt voor je muren, lijkt dit me wel een goedkope boorhamer en zal verder best in orde zijn. Zeker beter dan een Bosch groen boorhamer voor hetzelfde geld of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe accuschroevendraaier. Dacht voor een 10.8v ding te gaan. Maar nu twijfel ik een beetje omdat ik wellicht ook wat moet gaan boren in poriso.

Heeft iemand ervaring met boren in poriso? Is dat boorhamer werk? Of kan een goede 18v tol dat ook?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

duc848 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:18:

Mooie machine voor een bijna te mooie prijs lijkt me. Maar ik hoop dat jullie me afraden hem te kopen, blijf bezig haha
Ik zou deze niet nemen, maar de GBH 2-28 als je toch bezig wilt blijven :+ O-)

Denk er hetzelfde over als henkie196. Die modellen met lange getallen achter elkaar zijn volgens mij "tussenmodellen" die niet dezelfde kwaliteit hebben als ander Bosch Blauw spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Atmoz schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Denk er hetzelfde over als henkie196. Die modellen met lange getallen achter elkaar zijn volgens mij "tussenmodellen" die niet dezelfde kwaliteit hebben als ander Bosch Blauw spul.
Kijk dit was een beetje waar ik hoopte, ik laat deze aanbieding wel schieten inderdaad.

Eerst maar eens genieten van mijn 3 dagen oude nieuwe stofzuigert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:56:
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe accuschroevendraaier. Dacht voor een 10.8v ding te gaan. Maar nu twijfel ik een beetje omdat ik wellicht ook wat moet gaan boren in poriso.

Heeft iemand ervaring met boren in poriso? Is dat boorhamer werk? Of kan een goede 18v tol dat ook?
Dat is volgens mij een soort poreuze baksteen, daar wil je juist niet met een boorhamer op gaan hakken, dan sla je de ruimtes in de steen eerder mee kapot. Daarvoor wil je juist een goede normale boormachine, liefst ook met een goede steenboor. Liever lichter dan zwaarder, denk ik.

Wel even goed opletten met iets daarin bevestigen, ik meende dat Fisher daar speciale pluggen voor had, maar kan die even niet meer vinden. Ah, toch gevonden

[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 11-07-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
henkie196 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Dat is volgens mij een soort poreuze baksteen, daar wil je juist niet met een boorhamer op gaan hakken, dan sla je de ruimtes in de steen eerder mee kapot. Daarvoor wil je juist een goede normale boormachine, liefst ook met een goede steenboor. Liever lichter dan zwaarder, denk ik.

Wel even goed opletten met iets daarin bevestigen, ik meende dat Fisher daar speciale pluggen voor had, maar kan die even niet meer vinden. Ah, toch gevonden
Dat kloppen een slecht idee is had ik ook gelezen inderdaad. Maar hoeveel kracht heb je nodig om erin te komen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
artbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:11:
[...]

Dat kloppen een slecht idee is had ik ook gelezen inderdaad. Maar hoeveel kracht heb je nodig om erin te komen?
Niet veel. Zeker niet met een goede en scherpe boor. Het duurt alleen langer.

[ Voor 7% gewijzigd door Brutalsranan op 11-07-2017 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
duc848 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:18:

Dat is een hele fijne machine voor thuis want deze is lekker licht.
De Bosch modellen van tegenwoordig *vind ik* te zwaar om met een hand te bedienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:11:
Koppel is niet echt een beperkende factor, volgens mij. Een goede steenboor helpt een stuk meer. Ik kan met een goede steenboor ook zonder problemen in een bakstenen muur boren met een 10.8V machine, zo'n steen met luchtkanalen kan niet veel lastiger zijn dan dat, denk ik. Met een botte steenboor lukt het dan weer niet erg goed, maar in baksteen kan je dan nog een klopboor of boorhamer gebruiken (die laatste wel met beleid), in porotherm is dat niet aan te bevelen.

Volgens mij zegt die paper / test van Fisher ook expliciet dat je niet met een klopboor of boorhamer aan de slag moet in dit materiaal.

[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 11-07-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dan maar op zoek naar een 10.8 setje. Wil graag slagschroevendraaier en gewone schroevendraaier. Ben wel gecharmeerd van de prijs en prestaties van die metabo powermaxx, alleen de slagschroevendraaier is vrij prijzig....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Atmoz schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:01:
[...]

De units met lange getallen worden doorgaans naar dezelfde duurzaamheid gebouwd, dwz vergelijkbare levensduur bij (noem maar wat) 60% load, maar met significant lagere specs bij hetzelfde gewicht. Inderdaad een goedkopere "tussen"lijn, maar in mijn ervaring wordt er wel qua duurzaamheid significant minder ingeleverd tov de "echte" tools dan dat je inlevert door voor de bouwmarktspecials van Makita, Dewalt of Metabo te gaan ipv hun profi-lijnen.

De goedkopere blauwe Bosch lijnen zie ik op diverse plekken als default "anoniem" gereedschap; elke monteur in de loods heeft een eigen kar met goed spul, maar voor de uitzendkracht/engineer/vakantiewerker/noemmaarop is er een kar met afgedankt handgereedschap en goedkope lijn bosch blauw.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zag deze in de aanbieding bij de Gamma:
https://www.gamma.nl/asso...e-accessoireset/p/B483240

Ik wil voornamelijk schroeven, en af en toe in bijv. baksteen boren. Is dit daar geschikt voor?

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Chester schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:16:

Ik wil voornamelijk schroeven, en af en toe in bijv. baksteen boren. Is dit daar geschikt voor?
Pak dan deze ben je goedkoper uit ;)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Chester schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:16:

De accu's van die zijn niet compatible met de andere 18V Makitas, wel even belangrijk als je daar ooit nog verder op wil borduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dihagie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:02:
[...]

Voor degene met een Hornbach in de buurt kun je ook makita gereedschap bestellen met 10% korting op de laagste prijs. Deze laagste prijs garantie geld namelijk ook op nederlandse site´s.

Heb zo al meerdere makita machine´s besteld, hornbach doet ook altijd mee met de makita acties :)
Kan je dan alle machines bestellen of alleen het winkelassortiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:27:
[...]

Alleen het winkelassortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik kan me herinneren dat hier vaak een bosch blauw 10,8 comboset aanbieding voorbij kwam. Maar kan hem niet terugvinden, weet iemand welke ik bedoel? Gaan ook schroevendraaier en slagschroevendraaier.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Iets anders, tussendoor.

Mijn oude ruimzichtbril is spoorloos verdwenen, en ik ben er vandaag achter gekomen dat een gewone veiligheidsbril toch tekort schiet als je staalplaat te lijf gaat met een decoupeerzaag.

Ik was eigenlijk van plan gewoon binnenkort een zaak binnen te lopen en de eerste de beste 3M bril met dichte zijkanten te halen, maar mogelijk heeft iemand hier een beter idee? :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 16:22
McGryphon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 01:12:
Iets anders, tussendoor.

Mijn oude ruimzichtbril is spoorloos verdwenen, en ik ben er vandaag achter gekomen dat een gewone veiligheidsbril toch tekort schiet als je staalplaat te lijf gaat met een decoupeerzaag.

Ik was eigenlijk van plan gewoon binnenkort een zaak binnen te lopen en de eerste de beste 3M bril met dichte zijkanten te halen, maar mogelijk heeft iemand hier een beter idee? :)
Ik gebruik zelf meestal een gelaatsscherm omdat ik die brillen niet fijn vind zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:29:
Ik kan me herinneren dat hier vaak een bosch blauw 10,8 comboset aanbieding voorbij kwam. Maar kan hem niet terugvinden, weet iemand welke ik bedoel? Gaan ook schroevendraaier en slagschroevendraaier.
Deze? https://www.bouwmaat.nl/b...chines/product/0000710628

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Goeie deal, maar dat was hem niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

even vragen bij ze, want ik kon bij de Karwei met 'n kortingsaktie terecht voor een, destijds groene Bosch afkortzaag, die niet in het standaardassortiment zat.
Was geen enkele probleem, bij de klantenservice geholpen en meteen besteld en betaald en paar dagen later was die binnen. :)
ik weet wel dat er een onverslaanbare actie was met een 18V set bij Axminster in de UK.

was 199 pond 8)7

bedoel je die misschien?

[ Voor 32% gewijzigd door Fraggert op 12-07-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fraggert schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:19:
[...]

even vragen bij ze, want ik kon bij de Karwei met 'n kortingsaktie terecht voor een, destijds groene Bosch afkortzaag, die niet in het standaardassortiment zat.
Was geen enkele probleem, bij de klantenservice geholpen en meteen besteld en betaald en paar dagen later was die binnen. :)

[...]

ik weet wel dat er een onverslaanbare actie was met een 18V set bij Axminster in de UK.

was 199 pond 8)7

bedoel je die misschien?
Dat was de black friday actie volgens mij, maar die was het niet....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

artbij schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:22:
[...]

Dat was de black friday actie volgens mij, maar die was het niet....
die actie heeft weken op de site gestaan, maar was 18V inderdaad. Ik dacht ik vraag het maar ff voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
McGryphon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 01:12:
Iets anders, tussendoor.

Ik ben van een bril overgestapt naar een gelaatsscherm. Temeer ook omdat ik het teveel geklooi vind met mijn bril én die brillen altijd kut zitten. Zoeits dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.bedrijfs-kleding.nl/images/imagecache/290x290_gelaatschermpris.jpg

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
Aha, dus de bovenste machine (van zowat 20 jaar oud) is een hele andere dan de onderste, hoewel op het oog gelijk...

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jiMhFF/Screen_Shot_2017_07_12_at_09_44_19.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fVfL2v/Screen_Shot_2017_07_12_at_09_44_43.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dihagie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03-2021
[...]

Je kan alle machine´s daar gewoon bestellen, behalve de amerikaanse modellen. Heb er inmiddels 3 machine´s en meerdere accessoires besteld. waarbij ik toen ook de extra accu´s kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:57
Ik ben op zoek naar een nieuwe accuschroefboormachine omdat mijn huidige oude 9,6v makita af en toe flink wat kracht te kort komt en er binnenkort flink wat houtwerk gedaan moet worden (hardhouten schuttingen plaatsen, schuur bouwen, een kamer in drieën splitsen met waarschijnlijk metalstud + osb + gips en ik vergeet vast nog wel wat).

Mijn oog is gevallen op de Bosch GSR 18 VE-EC. Mijn overige recente aankopen zijn allemaal Bosch blauw, en daar wil ik het graag bij houden. Iemand ervaring met dit model? Of is een ander model beter? Budget is ongeveer een euro of 300, meer kan ik denk ik niet verantwoorden richting m'n vrouw :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Fraggert schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:19:
[...]

Ja maar de 10% korting van Hornbach geld alleen als dezelfde type machine elders goedkoper word aangeboden dan bij Hornbach helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Daarom maar geselecteerd op regelbaar toerental, weet eigenlijk niet of je het vaak nodig hebt maar klinkt handig.

WEV 10-125 Quick

[afbeelding]

In dezelfde prijsklasse, zwaardere motor maar zonder marathon motor en mechanische safety clutch:
WEV 1500 125 quick rt

[afbeelding]

Ik neig naar de eerste, ook omdat een schuif schakelaar me prettiger lijkt dan een trekker.

Of is een sterkere motor toch zodanig belangrijk dat ik daar beter voor kan gaan?
Koppel/belast toerental; 2,7Nm/8800rpm vs 4,2Nm/11000 rpm zijn leuke getalletjes maar zeggen me eigenlijk weinig. ;)
Ik heb sinds vorig jaar een Metabo WEV 10-125 Quick. Is mijn eerste slijptol, maar ben er zeer tevreden over. De soft start en het electronisch geregelde toerental is zeer fijn. Ik gebruik hem eigenlijk altijd op een lager toerental. Met een lager toerental kun je preciezer werken, ook met zachte materialen zoals hout en plastic zonder dat het verbrandt of smelt. Meer accessoires en en grotere schijven die die alleem voor een lager toerental geschikt zijn. 150 mm schijven en beschermkap van Metabo (los te koop bij een dealer) passen er trouwens ook probleemloos op.

Het fijne is dat het toerental ook echt constant blijft, ook als je meer druk uitoefent. Met mijn multitool moet ik altijd heel erg opletten dat het toerental niet teveel inkakt zodra je een beetje druk uitoefent.

De slipkoppeling doet z'n werk ook goed, bij het doorslijpen van tegels wederom met een laag toerental, als er teveel weerstand is dan stopt hij zonder dat het apparaat zich uit je handen probeert te rukken.

Na lange tijd gebruik wordt het pparaat wel warm, als je hem dan uitzet en kort daarna weer oppakt is het soms onconfortabel warm. De aanzuiging van lucht is afhankelijk van het toerental, als je hem dan weer aanzet koelt hij weer snel af.

De snelspanmoer is niet mijn favoriet, je moet de machine kort aanzetten en dan op de knop drukken om hem los te maken. Het is wel fijn dat je geen sleutel nodig hebt, maar het is toch een beetje vervelend dat je stroom moet hebben om de moer makkelijk los te kunnen maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:57

WouterB

3680 Wp

In duitsland heeft werkzeugalarm wel een mooie set:
http://www.werkzeugalarm....llbohrer-bitsatz/a-11827/

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:57

WEV 10-125 Quick

[afbeelding]

WEV 1500 125 quick rt

[afbeelding]

Ik heb nu al ongeveer een jaar een Bosch GWS 13-125 CIE in gebruik en ik ben zeer tevreden en kom nooit kracht te kort. Ik heb er er veel betonklinkers/betonbanden/tegels mee bewerkt en hij geeft geen krimp. Heeft ook een regelbaar toerental, soft start, KickBack Stop.

De prijs van beide machines zijn redelijk vergelijkbaar zo te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Brutalsranan schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:08:
[...]

Ja maar de 10% korting van Hornbach geld alleen als dezelfde type machine elders goedkoper word aangeboden dan bij Hornbach helaas.
ah juist, vrije specifieke actie dus, dat was me niet helemaal duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Ik lees heel veel mensen over 18V accu machines. Nu zit ik te kijken naar de M12 lijn van Milwaukee. Zijn er hier ook mensen die deze lijn hebben en gebruiken? Zo ja, ervaringen met dergelijke machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

chapie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Ik heb nu al ongeveer een jaar een Bosch GWS 13-125 CIE in gebruik en ik ben zeer tevreden en kom nooit kracht te kort. Ik heb er er veel betonklinkers/betonbanden/tegels mee bewerkt en hij geeft geen krimp. Heeft ook een regelbaar toerental, soft start, KickBack Stop.

De prijs van beide machines zijn redelijk vergelijkbaar zo te zien :)
Lijkt inderdaad heel veel op de Metabo, de Boch is iets krachtiger (1000 vs 1300 watt) maar ook iets zwaarder (2100 gram versus 2300 gram). Ikzelf geef de voorkeur aan een lichtere machine.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Norinco schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:16:
Ik lees heel veel mensen over 18V accu machines. Nu zit ik te kijken naar de M12 lijn van Milwaukee. Zijn er hier ook mensen die deze lijn hebben en gebruiken? Zo ja, ervaringen met dergelijke machines?
Heel mooi spul, maar volgens mij ook het duurste dat er in 10.8/12v te krijgen is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ze hebben ook een eigen filosofie: die m12 fuel lijn is heel sterk gericht op kracht en hoge prestaties. Die machines doen dan wat korter met de accu en zijn wat zwaarder. Bosch bijvoorbeeld richt zich juist wat meer op accuduur en gewicht en blijft wat achter met de maximale prestaties en kost minder.

Het zijn nuances, maar als je nog voor de keuze van ecosysteem staat, wel handig om mee te nemen.

Ik heb voor 10,8V van Bosch gekozen: lekker betaalbaar en licht. Voor kracht heb ik 18V spul van Makita.
Jij kan je eigen afweging maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:11
Na een tijdje meelezen hier ook maar even een post plaatsen met een vraag/bevestiging.
Een tijd geleden is mijn oude groene bosch accu boor/schroefmachine (psr 14.4), in rook opgegaan na een verbouwing.
Nu een tijd aan het prutsen met een oude accu machine met slechte accu's, dus er moet wat nieuws komen.
Gezien de klussen die nog gedaan moeten worden. ( een eigenhuis dus altijd wel wat onderhouds werkzaamheden ).
Af en toe een gat in de muur voor wat op te hangen maken. vrij harde muren, maar geen beton zover ik weet.
Schroeven in hout draaien e.d., meubels in en uitelkaar halen.
Er komt nog een badkamer verbouwing aan.

Mede daarom kom ik uit bij de 10.8 v reeks van Makita.
Deze zijn licht en compact.
Nu sta ik op het punt om deze machine te bestellen:
De Makita HP332, maakt gebruik van het nieuwe accu CXT platform en een brushless motor en geleverd in een Mbox.
( andere types zijn HP330 en HP331 zonder deze functies).
Deze machine kan gewoon schroeven en boren, en ook een klopboor stand voor tot 10mm in steen, lijkt mij voldoende voor thuis een lamp of een schilderij op te hangen.
En eigenlijk zie ik geen reden om zonder de klopboor functie te kopen gezien het minimale prijsverschil en onzin om dan weer 2 apparaten te kopen.

De enige twijfel is nu om voor 2.0Ah batterij of 4.0Ah batterij te gaan.
Het enige verschil is dat de 4.0 langer mee gaat denk ik ?
Eigenlijk wil ik het liefst de 2.0Ah, omdat deze ook wat lichter is. en ik een 1.5 had op de oude bosch, wat waarschijnlijk niet te vergelijken is met deze reeks :).

Gewicht met BL1020B accu: 1,1 kg
Gewicht met BL1040B accu: 1,3 kg

Hopelijk kunnen jullie mijn keuze bevestigen als de juiste en kan ik deze snel bestellen :).
Mocht er iemand een tip hebben voor goedkope duitse winkel net over de grens/online dan hoor ik het graag. de genoemde in de topicstart, werken niet of hebben dit product niet.

link makita site:
https://www.makita.nl/zoeken/adv/?svalue=HP332

https://www.gereedschapce...x-2-0ah-accu-in-mbox.html

grt

[ Voor 10% gewijzigd door Phyt_ op 12-07-2017 13:44 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:55
Raymond schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:41:
Ze hebben ook een eigen filosofie: die m12 fuel lijn is heel sterk gericht op kracht en hoge prestaties. Die machines doen dan wat korter met de accu en zijn wat zwaarder. Bosch bijvoorbeeld richt zich juist wat meer op accuduur en gewicht en blijft wat achter met de maximale prestaties en kost minder.

Het zijn nuances, maar als je nog voor de keuze van ecosysteem staat, wel handig om mee te nemen.

Ik heb voor 10,8V van Bosch gekozen: lekker betaalbaar en licht. Voor kracht heb ik 18V spul van Makita.
Jij kan je eigen afweging maken :)
Wees eerlijk, hoe vaak pak je 18v nog? :+

Ik vind het zo zonde van mijn DTZ als ik dat setje van Bosch haal, die gaat zeker weten verstoffen :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:44:
[...]

Wees eerlijk, hoe vaak pak je 18v nog? :+

Ik vind het zo zonde van mijn DTZ als ik dat setje van Bosch haal, die gaat zeker weten verstoffen :+
Het zal 50/50 zijn :)

Eigenlijk gebruik ik de bosch om mee te schroeven en de makita om mee te boren (ook in de muur). Dus gebruik ze tegelijk. Het max toerental van de bosch vind ik wat aan de lage kant om lekker te kunnen boren.

Als ik er nu zo over nadenk gebruik ik de makita misschien zelfs wel 70% vd tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ah, ja ik heb geen beton in huis, dus daar kom ik met een centreerpunt zelfs tot 8mm :+

Heb je ook een Makita slagschroevendraaier?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Phyt_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:43:
Na een tijdje meelezen hier ook maar even een post plaatsen met een vraag/bevestiging.
Een tijd geleden is mijn oude groene bosch accu boor/schroefmachine (psr 14.4), in rook opgegaan na een verbouwing.
Nu een tijd aan het prutsen met een oude accu machine met slechte accu's, dus er moet wat nieuws komen.
Gezien de klussen die nog gedaan moeten worden. ( een eigenhuis dus altijd wel wat onderhouds werkzaamheden ).
Af en toe een gat in de muur voor wat op te hangen maken. vrij harde muren, maar geen beton zover ik weet.

De Makita HP332, maakt gebruik van het nieuwe accu CXT platform en een brushless motor en geleverd in een Mbox.
Deze machine kan gewoon schroeven en boren, en ook een klopboor stand voor tot 10mm in steen, lijkt mij voldoende voor thuis een lamp of een schilderij op te hangen.
En eigenlijk zie ik geen reden om zonder de klopboor functie te kopen gezien het minimale prijsverschil en onzin om dan weer 2 apparaten te kopen.

Eigenlijk wil ik het liefst de 2.0Ah, omdat deze ook wat lichter is. en ik een 1.5 had op de oude bosch, wat waarschijnlijk niet te vergelijken is met deze reeks :).

Hopelijk kunnen jullie mijn keuze bevestigen als de juiste en kan ik deze snel bestellen :).
Mocht er iemand een tip hebben voor goedkope duitse winkel net over de grens/online dan hoor ik het graag. de genoemde in de topicstart, werken niet of hebben dit product niet.

link makita site:

grt
Hierbij een link met verschillende bedrijven in Duitsland. Niet iedereen verstuurt naar Nederland overigens. Na een e-mail kan dat trouwens vaak wel. Het scheelt aardig;

https://www.idealo.de/pre...144076_-hp332-makita.html.

Wat betreft het batterijduur: Wat heb je liever? Langer gebruik of een lager gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:57

WouterB

3680 Wp

Phyt_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:43:

link makita site:

grt
Ik heb zelf van Bosch de 10.8/12V, met een 2.0A accu. Dat is voor mijn gebruik zat voor een dag werken; 4.0A heb je meer nodig voor echt zware arbeid, zoals een zaagmachine. Ik zou zelf voor een boormachine weer voor de 2.0A kiezen, lichter en goedkoper. EN zo te zien koop je er 2 accu's bij, mocht ie leeg zijn, even wisselen en je kunt weer doorwerken.

Qua klopboren: Dat is een beetje een onzin-functie. Koop multicut-boortjes en als je daar een muur niet mee inkomt, dan kom je er ook niet in met een klopboor en heb je een hamerboor nodig. Ik zou dus de variant zonder kopen, want over het algemeen is die iets goedkoper en lichter.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Man, wat doe je mij aan. Nu moet ik echt mijzelf gaan weerhouden dit te bestellen..... :o

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:51:
Ah, ja ik heb geen beton in huis, dus daar kom ik met een centreerpunt zelfs tot 8mm :+

Heb je ook een Makita slagschroevendraaier?
Yep, paar dagen terug is daar nog discussie over geweest.

Mijn mening is dat je over zo'n apparaat pas moet gaan nadenken als je verder weinig zinnigs aan gereedschap nog kan kopen. Zo'n ding vind ik met name gericht op het inrammelen van grote schroeven (denk aan 10x250mm houtdraadbouten oid). Voor de rest kan je makkelijker een licht schroefmachientje pakken.

Niet iedereen denkt er zo over, maar jah, niet iedereen kan gelijk hebben >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Ik zie het ja, dan zijn wij tegenpolen van elkaar :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Ik kan me voorstellen dat als je een moderne 18 volt accuschroefboormachine hebt met een hoog koppel een 18 volt slagschroevendraaier weinig meerwaarde heeft.

Met een 10.8/12 volt set is het volgens mij een ander verhaal. Met twee lichtere machines met ieder een 2.0Ah accu heb je meer flexibiliteit. De accuschroefboormachine is minder goed voor grote schroeven, maar je moet veel minder vaak wisselen tussen een boortje/bitje. De slagschroevendraaier maakt minder herrie dan een 18 volt-variant. Je kan zelfs met twee mensen tegelijk werken en doorwerken als er één batterij leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:11
Brutalsranan schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:52:
[...]

Hierbij een link met verschillende bedrijven in Duitsland. Niet iedereen verstuurt naar Nederland overigens. Na een e-mail kan dat trouwens vaak wel. Het scheelt aardig;

https://www.idealo.de/pre...144076_-hp332-makita.html.

Wat betreft het batterijduur: Wat heb je liever? Langer gebruik of een lager gewicht?
Bedankt ik heb liever een lager gewicht, als het nodig is pak de 2e accu uit de lader, dus staat 2.0Ah wel vast:).
WouterB schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:05:
[...]

Ik heb zelf van Bosch de 10.8/12V, met een 2.0A accu. Dat is voor mijn gebruik zat voor een dag werken; 4.0A heb je meer nodig voor echt zware arbeid, zoals een zaagmachine. Ik zou zelf voor een boormachine weer voor de 2.0A kiezen, lichter en goedkoper. EN zo te zien koop je er 2 accu's bij, mocht ie leeg zijn, even wisselen en je kunt weer doorwerken.

Qua klopboren: Dat is een beetje een onzin-functie. Koop multicut-boortjes en als je daar een muur niet mee inkomt, dan kom je er ook niet in met een klopboor en heb je een hamerboor nodig. Ik zou dus de variant zonder kopen, want over het algemeen is die iets goedkoper en lichter.
Bedankt voor je reactie de 2.0Ah word het dan.
Ik zag ook dat een multitool zonder accu te koop is van makita die de 10.8 accus ondersteund die gaat er ook ooit komen :). #altijdhandig ;).

Betreft klopboren, de versie zonder klopboren is de DF332 dit verschil is <10 euro, en 100 gram lichter, dat ga ik niet merken denk ik.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Phyt_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:11:
[...]

Bedankt ik heb liever een lager gewicht, als het nodig is pak de 2e accu uit de lader, dus staat 2.0Ah wel vast:).

[...]

Bedankt voor je reactie de 2.0Ah word het dan.
Ik zag ook dat een multitool zonder accu te koop is van makita die de 10.8 accus ondersteund die gaat er ook ooit komen :). #altijdhandig ;).

Betreft klopboren, de versie zonder klopboren is de DF332 dit verschil is <10 euro, en 100 gram lichter, dat ga ik niet merken denk ik.
Ik neem het ook altijd erbij. Het verschil in prijs en gewicht is minimaal. Het blijft toch een ander functie wat weleens van pas kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Johnny schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:40:
Met een 10.8/12 volt set is het volgens mij een ander verhaal. Met twee lichtere machines met ieder een 2.0Ah accu heb je meer flexibiliteit. De accuschroefboormachine is minder goed voor grote schroeven,
Eigen ervaring met de (blauwe) Bosch GSR 10,8: Met 6x120 schroeven in vuren balkjes ging het prima. Voor het verzinken van de kop moest ik de lage snelheid gebruiken. (en op tijd stoppen om het hout niet kapot te draaien)
Voor normaal gebruik zul je nooit aan deze maat schroeven komen.

Dus laat je bij de keuze niet door dit soort (waan)ideeën leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
KifArU schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:42:
[...]

Eigen ervaring met de (blauwe) Bosch GSR 10,8: Met 6x120 schroeven in vuren balkjes ging het prima. Voor het verzinken van de kop moest ik de lage snelheid gebruiken. (en op tijd stoppen om het hout niet kapot te draaien)
Voor normaal gebruik zul je nooit aan deze maat schroeven komen.

Dus laat je bij de keuze niet door dit soort (waan)ideeën leiden.
Je zegt zelf al: vuren balkjes. 5x80's in bankirai zijn al harder op de machine dan 6x120's in vurenhout.

En dan heb je nog houtdraadbouten. Die gebruikt niet iedereen, maar als je groter dan pakweg M8x80 houtdraadbouten met enige regelmaat gebruikt ga je ook tekortkomen met een GSR 10,8 of equivalent. Zelfs in vurenhout.

Een M8x100 krijgt zo'n GSR 10,8 er nog wel in, maar de klus waarvoor een enkele houtdraadbout alles op zijn plek houdt moet ik nog tegenkomen. Twee achter elkaar, daarbij geeft hij het al op. De Dewalt DCD710 op 10,8 volt doet het marginaal beter; daar gaat twee achter elkaar nog wel, drie als je geluk hebt, maar ook die machine vindt dat niet fijn.

Dat is dan wel zonder boorboren, wat je met houtdraadbouten normaal wel doet, maar ook dat is bepaald niet heilig. Ik ben ook in lomper constructiewerk met hout erg blij dat ik voor de grote bevestigingsmiddelen naar de 18V kan grijpen, dat zou een 10,8v brushed machine gewoonweg niet af kunnen.

Eigen ervaring met GSR 10,8 en Dewalt DCD710 overigens, en mijn goto-machine voor zwaarder werk is de DCD791.

Overigens vind ik het ergens wat vreemd dat je het idee dat een 10,8v machine voor zwaar schroefwerk een "(waan)idee" noemt als je zelf al aangeeft het over vurenhout te hebben voor je "zware" voorbeeldlast. Gebruikspatronen variëren nogal in lompheid tot ver voorbij 6x120mm in constructiehout.

Indien het budget ertoe reikt en het gebruiksprofiel aan de zware kant zit zijn er verschillende compacte 18V brushless machines die waarschijnlijk veel meer klusplezier opleveren dan een brushed 10,8v. Brushless 10,8v zou daar nog tussenin moeten zitten, maar dat loopt allemaal inmiddels wat in elkaar over qua inzetbereik waar 18v per definitie veel sterkere uitbreidingsmogelijkheden biedt. Dewalt heeft de DCD791 als erg compacte doch niet vederlichte 18v machine, die met 70Nm koppel bij 550 rpm verschillende fullsize modellen van de vorige generatie het nakijken geeft; Makita heeft de DDF483, die wat kracht inlevert om de directe strijd qua formaat en gewicht aan te kunnen gaan met de grotere 10,8v machines. Met dus buiten de naar ik hoor erg goede prestaties als hoofdvoordeel over 10,8v-machines het sterkere accuplatform.

Een of twee jaar geleden had ik niet snel 18v spul aangeraden voor normaal tot zwaar maar incidenteel gebruik; er zijn echter een aantal erg interessante compacte opties uitgekomen sindsdien. Blijft nog steeds de vraag wat iemand ermee wil gaan doen, maar "liever een te sterke machine dan een te lichte" en "liever geen te zware machine" zijn inmiddels beter verenigbaar.

Om deze foto weer tevoorschijn te halen, een compacte 18V is dus buiten de grotere accu niet heel veel groter dan 10,8v is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qNybKpOog1qMYsd4ZOvODlqH/medium.jpg

Ik heb wel vandaag nog de Bosch 10,8 gebruikt in plaats van de beide Dewalts; ik moest wat schroefjes vastdraaien aan de binnenkant van een kast. Dan is wat extra ruimte om te manoeuvreren wel fijn, en daarvoor is het accu-in-handvat design domweg praktischer. Daarnaast is de kop van de Bosch wat slanker. Maar ik geloof dat dat tweede al niet meer opgaat als je er een DDF483 langs legt als ècht compacte 18V.

[ Voor 72% gewijzigd door McGryphon op 12-07-2017 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Johnny schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:40:
Ik kan me voorstellen dat als je een moderne 18 volt accuschroefboormachine hebt met een hoog koppel een 18 volt slagschroevendraaier weinig meerwaarde heeft.
Daar ben ik het mee oneens.

- Een slagschroevendraaier draait sneller
- Een slagschroevendraaier is lichter
- Een slagschroevendraaier is gemakkelijker door de standaard 6-kant. Ik wissel nog wel eens van slagbit naar kleine boor, ideaal.

Met het juiste beleid in je wijsvinger is een slipkoppeling niet nodig. Ja, hij maakt herrie dus binnen gaan de oordoppen in, maar dat weegt bij mij niet op tegen het gemak bij mij oOo

De enige reden dat ik die 10,8 wil is omdat ze nog lichter zijn. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:48

Galois

1811 - 1832

Vandaag heb ik een momentsleutel gekocht (voor sleutelen aan (carbon) fiets). Staat er op het doosje waar de momentsleutel in opgeborgen wordt 'Reset to 2 Nm before storage'. Waarom 2 en niet 0 Nm?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Daar ben ik het mee oneens.

- Een slagschroevendraaier draait sneller
- Een slagschroevendraaier is lichter
- Een slagschroevendraaier is gemakkelijker door de standaard 6-kant. Ik wissel nog wel eens van slagbit naar kleine boor, ideaal.

Met het juiste beleid in je wijsvinger is een slipkoppeling niet nodig. Ja, hij maakt herrie dus binnen gaan de oordoppen in, maar dat weegt bij mij niet op tegen het gemak bij mij oOo

De enige reden dat ik die 10,8 wil is omdat ze nog lichter zijn. :)
En dan de redenen dat ik zelf een hekel heb aan die dingen: Ze maken pokkeherrie waar ik meestal niet op zit te wachten, en je voelt niet wat het hout doet. En dat laatste is voor mij een nadeel, waar anderen het gebrek aan reactief koppel juist als een zegen zien.
Gelukkig mag iedereen gewoon zelf besluiten waar ze hun geld heen smijten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kan iemand me uitleggen waar ik dan naar moet kijken bij het verschil tussen 10.8 en 18v @McGryphon maakt het vergelijk tussen een bosch blauw 10.8 en de DDF483. Alsik de specs vergelijk is het verschil niet zo groot. Tenminste er ziet 10NM tussen, is dat dan die wereld van verschil?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
artbij schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:21:
Kan iemand me uitleggen waar ik dan naar moet kijken bij het verschil tussen 10.8 en 18v @McGryphon maakt het vergelijk tussen een bosch blauw 10.8 en de DDF483. Alsik de specs vergelijk is het verschil niet zo groot. Tenminste er ziet 10NM tussen, is dat dan die wereld van verschil?
Dat betekent dat de Makita al een derde sterker is dan de Bosch op papier. En ik weet uit ervaring dat mijn Dewalt DCD710, die op papier slechts 25Nm koppel heeft, toch echt sterker is dan de GSR 10,8.
Dat kan best een verschil maken ja.

Ook vermoed ik afgaand op tests die ik ermee gedaan heb zien worden dat de DDF483 degelijker gekoeld is dan de GSR 10,8; dat is bij meer van de heel compacte machines een potentiële bottleneck, een klein motortje dat bij hoge belasting zijn warmte niet goed kwijt kan.

Case in point: de test die ze hier doen om de accucapaciteit te meten zou een GSR 10,8 of de Dewalt DCD710 op de knietjes dwingen ruim voordat de accu daadwerkelijk leeg is. Zwaardere belastingen in serie lijken de Makita veel beter af te gaan dan de kleinere machines die ik heb gebruikt, muv de Milwaukee M12 Fuel die me om andere redenen tegenstond en lomper is dan de Makita.

[ Voor 36% gewijzigd door McGryphon op 12-07-2017 19:28 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.