[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.205 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 09:08
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Daar ben ik het mee oneens.

- Een slagschroevendraaier draait sneller
- Een slagschroevendraaier is lichter
- Een slagschroevendraaier is gemakkelijker door de standaard 6-kant. Ik wissel nog wel eens van slagbit naar kleine boor, ideaal.

Met het juiste beleid in je wijsvinger is een slipkoppeling niet nodig. Ja, hij maakt herrie dus binnen gaan de oordoppen in, maar dat weegt bij mij niet op tegen het gemak bij mij oOo

De enige reden dat ik die 10,8 wil is omdat ze nog lichter zijn. :)
Inderdaad, mensen kijken bij slag vs schroef enkel naar koppel en vergeten dat een slagschroevendraaier grofweg tweemaal zoveel toeren maakt. Dat verschil wordt nog groter als je de lage snelheid/groter koppel stand op de schroefboormachine gebruikt.
Voor veel (serie)schroefwerk kan dat enorm veel tijd schelen.

Mijn slagschroevendraaier (Metabo 10.8v) is overigens wel zwaarder dan m'n schroefboormachine, vermoedelijk vanwege de zwaardere kop en het slagmechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
geekeep schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:20:
[...]
Voor veel (serie)schroefwerk
Daarvoor zijn deze jongens bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1MdZT5bQUtlxs5JtByCx0KXS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4rcHzVFa9bZUQp8JMJQc3V96/full.jpg

Ik ben niet makkelijk te overtuigen. Ook al heb ik zelf een slagschroefmachine :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Galois schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:02:
Vandaag heb ik een momentsleutel gekocht (voor sleutelen aan (carbon) fiets). Staat er op het doosje waar de momentsleutel in opgeborgen wordt 'Reset to 2 Nm before storage'. Waarom 2 en niet 0 Nm?
0 Nm staat meestal niet aangegeven op de momentsleutel (want daar is geen enkele sleutel op gecalibreerd), dus waar zou je die dan op moeten zetten? Meestal heeft een momentsleutel een drukveer erin zitten, die klikt op het moment dat een ingestelde kracht bereikt wordt. Door je momentsleutel in te stellen, pas je de spanning op de drukveer aan. Daarom wordt ook aanbevolen om een momentsleutel naar het laagste moment terug te draaien voor opbergen, anders kan de veer z'n veerkracht verliezen.

Maar, afhankelijk van de constructie, kan het ook zo zijn dat als je de veer helemaal los draait (op 0 Nm zet), dat de bevestiging van de veer helemaal losgedraaid raakt en dat je dus helemaal niks meer hebt. Een beetje alsof je een moer van een bout afdraait, en dat het moertje dan los in je momentsleutel zit. Hoeft niet exact zoiets te zijn, dat hangt ook af van de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je moet idd niet de momentsleutel op spanning opbergen (iets wat ik mijn vader maar niet aan het verstand gepeuterd krijg :'( ), om de veer zn veerkracht te laten houden. Maar dan is het wel voldoende om de spanning naar bijna nul terug te draaien. Zoals Henkie al zegt: Helemaal losdraaien is alleen maar lastig.

Dus gewoon lekker pragmatisch van de fabrikant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 16:11
Ik heb met die van mij ook dat hij een stuk onder de nul kan, ding begint dan erg los aan te voelen. Dus op 2 laten staan lijkt me wel zo veilig :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
geekeep schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:20:
[...]

Inderdaad, mensen kijken bij slag vs schroef enkel naar koppel en vergeten dat een slagschroevendraaier grofweg tweemaal zoveel toeren maakt. Dat verschil wordt nog groter als je de lage snelheid/groter koppel stand op de schroefboormachine gebruikt.
Voor veel (serie)schroefwerk kan dat enorm veel tijd schelen.

Mijn slagschroevendraaier (Metabo 10.8v) is overigens wel zwaarder dan m'n schroefboormachine, vermoedelijk vanwege de zwaardere kop en het slagmechanisme.
Ik ben nu bezig met een flinke verbouwing en heb samen met een timmerman een complete verdieping en schuin dak in houtskelet mee in elkaar geschroefd.

Vlak hiervoor een makita 10.8 set gekocht met een schroefmachine en een slagschroevendraaier en deze dus ook heel veel gebruikt.

Mijn ervaring:
Voor al het schroefwerk pak ik de slagschroevendraaier!

Het schroeft zoveel makkelijker. Geen druk op je pols, schiet veel minder met je bitje uit de schroe dus minder duwen. En de 10.8 knalt er alles in.

Met de dakplaten nog 8x260 gebruikt zonder voorboren. Alle wanden met 6x140. Allemaal geen probleem.

Dus ik kan een slagschroevendraaier zeker aanraden bij constructiewerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

chapie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:46:
.......
Mijn oog is gevallen op de Bosch GSR 18 VE-EC. Mijn overige recente aankopen zijn allemaal Bosch blauw, en daar wil ik het graag bij houden.
Heb zelf geen ervaring met deze Bosch serie, maar de specs van deze schroefmachine icm dit prijskaartje geven mij wel een heel prettig gevoel. :)
Je vertelt er echter niet bij of je Bosch blauw machines allemaal een accu hebben, maar ik neem maar even aan dat je dat wel bedoelt??
Als je die accu's al hebt, dan is deze keus wel een logische.

Veel reviews kom ik over deze bewuste machine niet tegen, op Amazon.de zie ik wel enkele bedenkingen met een lookalike model (GSR 18 V-EC) en dan met name over hinderlijke problemen met de aan/uit schakelaar.
Het is mij niet helemaal duidelijk of het gemelde probleem is te herleiden tot de achterliggende elektronica, of dat het om de schakelaar zelf gaat en misschien wel aan een slecht contact vd accu zelf??
Vraagtekens dus, maar men vraagt zich hier wellicht wel terecht af hoe het met de huidige 'quality control' van Bosch zit. :+

Nu is er altijd wel iets te mekkeren, maar waar rook is is meestal ook vuur.
Zolang je garantie hebt hoef je je daar niet al teveel zorgen over te maken.
Het kan misschien wel een dealbreaker zijn als de shop dan niet meteen om de hoek zit.

Als je met deze bedenkingen kunt leven dan heb je aan deze Bosch ongetwijfeld een hele mooie machine en ik denk dat ik deze Bosch voor dit geld dan ook gewoon zou aanschaffen, zeker als ik al meerdere accu's in huis zou hebben.
Leg de machine de eerste week het vuur na aan de schenen, probeer hem op alle mogelijke manieren meteen uit met alle accu's die je hebt en als de genoemde issues met de schakelaar in het geheel niet optreden, dan mag je ervan uitgaan dat de machine verder correct zal blijven functioneren.

Je kunt natuurlijk ook checken of er misschien Nederlandse aanbieders zijn met een vergelijkbare prijs, dat werkt bij eventuele garanties en problemen net iets fijner. ;)
Notna schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:30:
[...]
Ik ben van een bril overgestapt naar een gelaatsscherm. Temeer ook omdat ik het teveel geklooi vind met mijn bril én die brillen altijd kut zitten.
Nadat aan de zaagtafel een wegspringend stuk massief hout zich een keer fataal met mijn voortanden kruiste, ben ik ook maar overgestapt naar zo'n beter beschermend gelaatsscherm.
Het is/was nog zo'n oud degelijk type van behoorlijk dik acryl(??) en bleek ook aan de draaibank een foolproof bescherming te geven.
Nadeel van zo'n scherm is dat het hinderlijk kan beslaan en de onvermijdelijke hoeveelheid krassen die het opdoet.
Ik heb het al diverse keren aan beide zijden moeten polijsten en dan kon ik weer even vooruit, jammer genoeg zijn 2 weken geleden de 'ophangscharnieren' aan beide zijden spontaan/ouderdom afgebroken. :+

Nu ben ik dus op zoek naar een soortgelijk scherm, maar kom er achter dat schermen in deze sterkte toch dun gezaaid zijn.
Ben in ieder geval nog geen masker tegengekomen waar ik een mogelijk langdurige relatie mee wil gaan onderhouden. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2017 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 06:36:
Nadat aan de zaagtafel een wegspringend stuk massief hout zich een keer fataal met mijn voortanden kruiste, ben ik ook maar overgestapt naar zo'n beter beschermend gelaatsscherm.
Het is/was nog zo'n oud degelijk type van behoorlijk dik acryl(??) en bleek ook aan de draaibank een foolproof bescherming te geven.
Nadeel van zo'n scherm is dat het hinderlijk kan beslaan en de onvermijdelijke hoeveelheid krassen die het opdoet.
Ik heb het al diverse keren aan beide zijden moeten polijsten en dan kon ik weer even vooruit, jammer genoeg zijn 2 weken geleden de 'ophangscharnieren' aan beide zijden spontaan/ouderdom afgebroken. :+

Nu ben ik dus op zoek naar een soortgelijk scherm, maar kom er achter dat schermen in deze sterkte toch dun gezaaid zijn.
Ben in ieder geval nog geen masker tegengekomen waar ik een mogelijk langdurige relatie mee wil gaan onderhouden. O-)
Die schermen lijken überhaupt vrij dun gezaaid tegenwoordig. Moet al aardig wat zoeken om ze ergens te kunnen vinden, en dan lijkt veel ook nog van staalgaas te zijn (wel fijn voor werken met de bosmaaier of kettingzaag in de zomer). Weinig van polycarbonaat gezien in een korte zoektocht (of celluloseacetaat, waarbij celluloseacetaat meer voor bescherming tegen chemicaliën is, en polycarbonaat tegen rondvliegende dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Jelte,89

Woodworking

Ik draag veiligheidslenzen :)

Maar ontopic, Het beslaan en krassen zorgen er voor dat ik nooit meer een bril op heb,
Moet wel eerlijk zeggen dat ik vrij onschuldig werk doe, veel met het handje en heel soms met de invalzaag... Voor schroeven / boren gebruik ik geen PBM

Een zaagtafel kan soms lelijk uithalen en is soms onberekenbaar, Allicht bij iedereen bekend maar ik kan me een filmpje herinneren van een man die bewust de kickback demonstreert en word notabene op een haar na zelf verast...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
leecher schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:13:
Ik ben van plan de Makita CLX202AJ te bestellen bij axminster, maar hoe zit dat met de stekker bij zo'n engels model?
Hoe bevalt deze? Zit er zelf ook naar te kijken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 26-09 12:35
artbij schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:54:
[...]

Hoe bevalt deze? Zit er zelf ook naar te kijken.
Heb ik nooit gekocht omdat ik hier de slagschroevendraaier heb geprobeerd. Waarschijnlijk was hij defect want de slagschroevendraaier kreeg geen grotere schroeven weg dan de accuboor. Ik heb bij Axminster een Bosch GSB 18-2 li plus gekocht. Ik heb ingeleverd op gemak want het is maar 1 machine maar wel net zoveel power als die twee kleintjes bij elkaar :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
artbij schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:21:
Kan iemand me uitleggen waar ik dan naar moet kijken bij het verschil tussen 10.8 en 18v @McGryphon maakt het vergelijk tussen een bosch blauw 10.8 en de DDF483. Alsik de specs vergelijk is het verschil niet zo groot. Tenminste er ziet 10NM tussen, is dat dan die wereld van verschil?
De cijfers geven hier een vertekend beeld. De DDF483 blijft me verbazen voor een machine die door Makita wordt verkocht als "voor licht boor- en schroefwerk". Nogmaals onderstaande links:

https://www.instagram.com/p/BLUJ--9gLoq/
https://www.instagram.com/p/BLUHgoHg5c6/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

Reinier

\o/

Jelte,89 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:27:

Allicht bij iedereen bekend maar ik kan me een filmpje herinneren van een man die bewust de kickback demonstreert en wordt notabene op een haar na zelf verrast...
Die ga ik weer eens opzoeken. Was niet John Heisz of wel?

[ Voor 7% gewijzigd door Reinier op 13-07-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Framoes schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:12:
[...]

De cijfers geven hier een vertekend beeld. De DDF483 blijft me verbazen voor een machine die door Makita wordt verkocht als "voor licht boor- en schroefwerk". Nogmaals onderstaande links:

https://www.instagram.com/p/BLUJ--9gLoq/
https://www.instagram.com/p/BLUHgoHg5c6/
Jammer alleen dat die niet gunstig verkocht wordt met 2a accu en lader. Het is een losse body of 2x5ah met lader en mkppack.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:39:
[...]

Jammer alleen dat die niet gunstig verkocht wordt met 2a accu en lader. Het is een losse body of 2x5ah met lader en mkppack.
In de VS en Canada is het een set met DDF483, DTD155, twee stuks 2Ah accu en lader voor $199,-

Misschien Makita eens mailen of ze zo'n set op de markt kunnen brengen. Wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Ik was bij het plaatsen van mijn plafond in de hal erg blij met mijn 10,8v machientje. Met tientallen schroeven boven je hoofd is zo'n licht apparaat echt wel een pluspunt.

Totdat ik vandaag met mijn aannemer (die ik af en toe inhuur voor assistentie bij net iets te lastige klussen) het plafond boven het trapgat ging monteren. "Ja, dat is een lief apparaatje, maar pak deze maar even", terwijl hij me zijn Protocol schroefautomaat aanreikt.

Dat werkt wel echt lekker zeg. Gelukkig ben ik nu wel klaar met de plafonds, anders kocht ik zelf zo'n apparaat :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Reinier schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:07:
[...]

Die ga ik weer eens opzoeken. Was niet John Heisz of wel?

[video]
2á3 jaar terug bedacht ik mij ook dat ik wat meer wou gaan klussen. Dus hier en daar wat leuk gereedschap gekocht. En na een tijdje ook een zaagtafel (Dewalt DW745). Als enorme noob dat ding gaan gebruiken om te kijken hoe goed zo'n zaag wel niet werkt.
De eerste middag heb ik toen 5 zaagsneden gemaakt, en bij zaagsnede 4 vloog er ineens een stuk hout voorbij mij en knalde tegen de muur aan. Op dat moment dacht ik nog, ik let niet goed op. Bij zaagsnede 5 gebeurde het gewoon weer.
Ondertussen weet ik eerlijk gezegd niet meer wat ik toen precies fout deed, maar na die 2 'incidenten' (die gelukkig goed zijn afgelopen) heb ik eerst een paar dagen goed op youtube filmpjes bekeken hoe je veilig met een zaagtafel om moet gaan en dat heeft mij echt enorm geholpen!

Vanmiddag ook weer een paar zaagsneden gemaakt, en toen viel het mij gelukkig op tijd op dat ik met m'n hand nogal dichtbij de zaag kwam. En toen bedacht ik mij weer "REMY!!!! OPLETTEN!"
Het scheelt dat ik voor mijzelf een bepaald gebied als 'veilige' zone heb bedacht/gemarkeerd. Ten alle tijden doe ik hard m'n best om mijn hand niet voorbij/op de 'insert' te houden en dat werkt voor mij erg goed.

Tevens heb ik ook een jaartje terug de standaard hoekaanslag van de zaagtafel vervangen voor een betere/stabielere en dat werkt en preciezer, maar vooral een heeeel stuk veiliger! (dat is ook de uiteindelijke reden dat ik het heb gehaald).

Ik merk/lees vaak wel dat je denkt om iets eventjes snel te doen(zagen of wat dan ook) en dan heb je vaak je gedachten er net niet genoeg bij, en dan gebeuren de ongelukken.

Tot nu toe ben ik erg blij dat ik hier en daar geluk heb gehad, en ik probeer altijd zoveel mogelijk helder/veilig te werken, maar tijdens een lange klusdag blijft dat nogal moeilijk af en toe (want je wilt toch je project afmaken).

Dus desondanks mijn eigen stommiteiten, raad ik echt iedereen aan om ten alle tijden echt goed op te letten en waaks/helder te zijn als met wat zwaarder/gevaarlijker gereedschap werkt want echt, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Tot zover een kleine rant van een houtnoob :X

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dikke kans dat je bent gaan schulpen en het hout klem is gaan zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Er zijn inderdaad meerdere oorzaken mogelijk,

En inderdaad, klein foutje, klein ongelukje... Het zaagblad vervangen... ach, even nog, Voor het schulpen een ander blad monteren, ach het is maar een klein stukje wat ik moet zagen...

Aan de ene kant ben ik blij dat ik niet zo'n ding heb, ben erg tevreden met m'n scheppach invalzaag.

(daarover gesproken, ik pakte em pas ietwat krang op waardoor er zaagsel uit viel.. ik denk even schudden/schoonmaken/heen-en-weer/op je buik, zaagblad naar beneden met 2 handen....

Met de stroom er nog op |:( |:( |:( )

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Jelte,89 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:53:
Er zijn inderdaad meerdere oorzaken mogelijk,

En inderdaad, klein foutje, klein ongelukje... Het zaagblad vervangen... ach, even nog, Voor het schulpen een ander blad monteren, ach het is maar een klein stukje wat ik moet zagen...

Aan de ene kant ben ik blij dat ik niet zo'n ding heb, ben erg tevreden met m'n scheppach invalzaag.

(daarover gesproken, ik pakte em pas ietwat krang op waardoor er zaagsel uit viel.. ik denk even schudden/schoonmaken/heen-en-weer/op je buik, zaagblad naar beneden met 2 handen....

Met de stroom er nog op |:( |:( |:( )
:o WTF!
Gelukkig goed afgelopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hij kan hier nog typen ... :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Het klinkt gevaarlijk, maar hoe vaak gaat een zaag nu automatisch aan? Nooit toch? Je meot er niet vanuit gaan, maar toch.

Even een ander vraagje. In mijn nieuwe garage wil ik een gedeelte inrichten met mijn compressor, tafelzaag, afkortzaag etc. Die dingen gaan een vaste plaats krijgen. Maar ik heb 2 kleine kinderen die ook in die garage komen. Hoe hebben jullie dit beveiligd? Ik wil eigenlijk niet elke keer stekkers uit contacten gaan halen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Het is wel goed afgelopen, ook niks gebeurd hoor. en hij zal vast niet vanzelf aangaan, maar je kunt per ongeluk wel 'gas' geven he...

op zulke momenten ben je gewoon minder scherp = want je maakt even schoon...

Als ik zaag doe ik wel gauw even een check, Diepte juist, geleide rail juist, sta ik naast de zaag e.d.
Das heel wat anders

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
artbij schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:02:
Het klinkt gevaarlijk, maar hoe vaak gaat een zaag nu automatisch aan? Nooit toch? Je meot er niet vanuit gaan, maar toch.
Het is een invalzaag, dus je moet je duim de beveiliging indrukken om het blad naar beneden te krijgen. Normaliter doe je dat altijd ook wanneer je met een andere vinger de motor aanzet. Ik kan me levendig voorstellen dat je aan het einde van een klusmiddag volkomen achteloos beide acties uitvoert...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

dreamscape schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:09:
[...]

Het is een invalzaag, dus je moet je duim de beveiliging indrukken om het blad naar beneden te krijgen. Normaliter doe je dat altijd ook wanneer je met een andere vinger de motor aanzet. Ik kan me levendig voorstellen dat je aan het einde van een klusmiddag volkomen achteloos beide acties uitvoert...
Dat dus !

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!

Even een ander vraagje. In mijn nieuwe garage wil ik een gedeelte inrichten met mijn compressor, tafelzaag, afkortzaag etc. Die dingen gaan een vaste plaats krijgen. Maar ik heb 2 kleine kinderen die ook in die garage komen. Hoe hebben jullie dit beveiligd? Ik wil eigenlijk niet elke keer stekkers uit contacten gaan halen.
Een masterswitch (waar alleen jij bij kan) die een X aantal stopcontacten inschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Remy!!!! schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:52:
[...]

Een masterswitch (waar alleen jij bij kan) die een X aantal stopcontacten inschakelt?
Gewoon een knop op 2 meter hoogte? En daar de helt van de stopcontacten op ofzo?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Remy!!!! schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:52:
Zolang er geen kids rond lopen en naar de cirkelzaag grijpen als jij bezig bent met een decoupeerzaag, zou dat wel goed gaan. Stopcontact en schakelaar boven de werkbank op een hoogte waar de kinderen er niet bij kunnen, en dan op die hoogte ook een plankje waar je standaard die tools neer legt, zodat ze er ook niet bij kunnen als je toevallig bezig bent.

Helpt wellicht meer als je ze ook een veiligheidsbril en oordoppen geven en ze te wijzen op dat het gevaarlijk is, als je niet kan vermijden dat ze de werkplaats in lopen als jij bezig bent (wat vaak zo zal zijn, gok ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
henkie196 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:45:
[...]

Zolang er geen kids rond lopen en naar de cirkelzaag grijpen als jij bezig bent met een decoupeerzaag, zou dat wel goed gaan. Stopcontact en schakelaar boven de werkbank op een hoogte waar de kinderen er niet bij kunnen, en dan op die hoogte ook een plankje waar je standaard die tools neer legt, zodat ze er ook niet bij kunnen als je toevallig bezig bent.

Helpt wellicht meer als je ze ook een veiligheidsbril en oordoppen geven en ze te wijzen op dat het gevaarlijk is, als je niet kan vermijden dat ze de werkplaats in lopen als jij bezig bent (wat vaak zo zal zijn, gok ik).
Ik ben er niet bang voor dat ze binnenkomen als ik bezig ben. Dat laat ik niet toe, kinderhandjes zijn heel snel.

Meer dat de stationaire apparaten stroomloos zijn zonder dat ik er stekkers uit moet trekken. Veel apparaten staan op een hoogte dat een 3 a 4 jarige er ook bij kan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:49:
[...]

Ik ben er niet bang voor dat ze binnenkomen als ik bezig ben. Dat laat ik niet toe, kinderhandjes zijn heel snel.

Meer dat de stationaire apparaten stroomloos zijn zonder dat ik er stekkers uit moet trekken. Veel apparaten staan op een hoogte dat een 3 a 4 jarige er ook bij kan.
Dan moet je kijken of je iets van stopcontacten met een schakelaar kan installeren. Dat of een verlengsnoer (zo'n bouwding met 2 aan beide zijden) dat je los kan trekken en daarmee alle machines in een keer los kan halen.

Heb je wel weer een extra snoer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schakelaar op de netstroom en die hoog ophangen? Dat eerst die schakelaar om moet, anders krijgen de apparaten geen stroom?

Edit: schijnbaar ben ik spuit 11 en had ik eerst verder moeten lezen. Excuses!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 15:45
Remy!!!! schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:19:
[...]

2á3 jaar terug bedacht ik mij ook dat ik wat meer wou gaan klussen. Dus hier en daar wat leuk gereedschap gekocht. En na een tijdje ook een zaagtafel (Dewalt DW745). Als enorme noob dat ding gaan gebruiken om te kijken hoe goed zo'n zaag wel niet werkt.
De eerste middag heb ik toen 5 zaagsneden gemaakt, en bij zaagsnede 4 vloog er ineens een stuk hout voorbij mij en knalde tegen de muur aan. Op dat moment dacht ik nog, ik let niet goed op. Bij zaagsnede 5 gebeurde het gewoon weer.
Ondertussen weet ik eerlijk gezegd niet meer wat ik toen precies fout deed, maar na die 2 'incidenten' (die gelukkig goed zijn afgelopen) heb ik eerst een paar dagen goed op youtube filmpjes bekeken hoe je veilig met een zaagtafel om moet gaan en dat heeft mij echt enorm geholpen!

Vanmiddag ook weer een paar zaagsneden gemaakt, en toen viel het mij gelukkig op tijd op dat ik met m'n hand nogal dichtbij de zaag kwam. En toen bedacht ik mij weer "REMY!!!! OPLETTEN!"
Het scheelt dat ik voor mijzelf een bepaald gebied als 'veilige' zone heb bedacht/gemarkeerd. Ten alle tijden doe ik hard m'n best om mijn hand niet voorbij/op de 'insert' te houden en dat werkt voor mij erg goed.

Tevens heb ik ook een jaartje terug de standaard hoekaanslag van de zaagtafel vervangen voor een betere/stabielere en dat werkt en preciezer, maar vooral een heeeel stuk veiliger! (dat is ook de uiteindelijke reden dat ik het heb gehaald).

Ik merk/lees vaak wel dat je denkt om iets eventjes snel te doen(zagen of wat dan ook) en dan heb je vaak je gedachten er net niet genoeg bij, en dan gebeuren de ongelukken.

Tot nu toe ben ik erg blij dat ik hier en daar geluk heb gehad, en ik probeer altijd zoveel mogelijk helder/veilig te werken, maar tijdens een lange klusdag blijft dat nogal moeilijk af en toe (want je wilt toch je project afmaken).

Dus desondanks mijn eigen stommiteiten, raad ik echt iedereen aan om ten alle tijden echt goed op te letten en waaks/helder te zijn als met wat zwaarder/gevaarlijker gereedschap werkt want echt, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Tot zover een kleine rant van een houtnoob :X
Tijdje geleden 2x achter elkaar kickback gehad, 2x klein stukje. Snapte er niets van, mijn houding was goed, alles goed opgelet. Daarna de hele zaag geinspecteerd, voelde dat de insert bij het zaagblad (de throat plate) vlak was met de tafel.. Na het stellen werkte het een stuk fijner. Maar ik was me wel redelijk wezenloos geschrokken toen ik een stuk hout naar mijn geworpen kreeg. Was erg blij met goede stugge werkkleding waardoor er niets mis is gegaan. Maar leerzaam is 't zeker.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:21
[....]

Ja ik ben "spuit 11"
Ik zou een werkschakelaar plaatsen die voor de stopcontacten zit waar je je machine's aan hebt hangen.
Die kan namelijk die vermogens ook schakelen ;) een gewone schakelaar is max 10A normaal gesproken.
Deze schakelaar schakelt trouwens zowel de Fase als de Nul.

En ten overvloede, plaats deze schakelaar inderdaad buiten het bereik van je kinderen :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Na allerlei accessoires voor mijn slijptol heb geprobeerd kwam ik er achter dat iets kleiners soms wel handig is, ik een Silverline multitool gekocht (20 euro bij Tool Station), heel handig voor sommige klusjes, maar nog steeds zijn er hoekjes waar ik niet bij kan, de schuurrolletjes bevatten ook niet veel schuurpapier. Met de hand schuren is ook een tijdrovende bezigheid dus tijd voor een nieuwe powertool!

Ik zit er aan te denken een minibandschuurmachine ook bekend stripschuurmachine, powerfile/powervijl en elektrische vijl aan te schaffen. Maar waar moet ik op letten?

Een bandschuurmachine is een vrij grof apparaat, diverse mensen in dit topic geven aan dat het dus niet zo nauw komt en dat je best voor een goedkope kan gaan. Hoe zit dat met een minibandschuurmachine? Op het moment denk ik dat 40 tot 50 euro genoeg is voor zo'n ding. Maar Makita heeft er een voor 200 euro terwijl Bosch en Metabo en Fein modellen hebben van meer dan 500 euro.

Silverline Silverstorm 260 watt - 40 euro
De kop is draaibaar en de motor steekt niet aan de zijkant uit. Lijkt daarmee zeer geschikt voor gekke hoekjes. Met slechts 260 watt misschien niet erg krachtig?

Powerplus 400 watt - 50 euro
Smallere handgreep, verstelbare hoek, Motor steekt uit aan de zijkant, inclusief 10 schuurbanden, stofzak en opbergkoffer.

Parkside powervijl 400 watt - 40 euro
Motor steekt uit aan de zijkant, inclusief 10 schuurbanden, stofzak en opbergkoffer. KOmt met drie verwisselbare bandlijsten. (is momenteel uitverkocht bij Lidl

Black + Decker 250 watt power fille 75 euro
Motor steekt links uit, heeft een "cyclonic" stofafzuiging. "Bandspanningsregelknop maakt de bediening van de machine eenvoudig en voorkomt dat de schuurband van de arm loopt tijdens het werk" is dat een probleem bij anderen?

Black + Decker 400 watt power file - 107 euro
Met koffer, 3 verschillende bandlijsten, maar begint een beetje duur te worden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Even een vraagje voor de klussers hier.

Ik moet iets gaan solderen in een oude gameboy en een afgebroken knopje van een camera en moet nog een soldeerbout kopen welke een punt heeft aangezien ik die nu niet heb.
Gaat dit lukken met een 30watt bout of moet ik voor een 60watt gaan (of is dit alweer te heet?)

Had deze soldeerbout op het oog:
http://www.toolstation.nl...sd2718/Soldeerbout/p16704

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 07:49
Fanatic_FS schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:16:
Even een vraagje voor de klussers hier.

Ik moet iets gaan solderen in een oude gameboy en een afgebroken knopje van een camera en moet nog een soldeerbout kopen welke een punt heeft aangezien ik die nu niet heb.
Gaat dit lukken met een 30watt bout of moet ik voor een 60watt gaan (of is dit alweer te heet?)

Had deze soldeerbout op het oog:
http://www.toolstation.nl...sd2718/Soldeerbout/p16704
Ik zou het in het electronica forum proberen, zie ook: reviews: Hardware 112: tweaker sebastius helpt je uit de brand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
@Fanatic_FS Voor dunne snoertjes is dit prima. Zorg wel voor fatsoenlijk en niet te dik harskern soldeertin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig zijn deze zaagmachines redelijk blondehuismoederproof, omdat je doorgaans eerst een veiligheidsknop moet indrukken (oid) voor je de schakelaar kunt bedienen.
Heb zelf een masterswitch gemaakt waar alleen ik (of iemand van mijn lengte) bij kan. ;)
Deze schakelaar bedient meteen alle buitencontactdozen, de verlichting laat het uiteraard ongemoeid.
Kwestie van hoofdschakelaar omzetten en je kunt aan de slag.
Er zit trouwens een dubbele onderbreking in het circuit, dat maakt het nóg iets lastiger voor deze groep 'onbevoegden'.
Maak vijf onderbrekingen op rij, waarvan alleen jij de juiste volgorde kent en ze hebben er een dagtaak aan. :+

Niet 100% foolproof voor de allerslimste aapjes met een bezemsteel, maar het haalt de vaart er wel een beetje uit.
Zelfs de directrice hier klaagt er wel eens over. 8)

Wil je nóg veiliger dan moet er een slot op deze schakelaar, of je bouwt er een afsluitbare doos omheen.
Johnny schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:03:
Na allerlei accessoires voor mijn slijptol heb geprobeerd kwam ik er achter dat iets kleiners soms wel handig is, ik een Silverline multitool gekocht (20 euro bij Tool Station), heel handig voor sommige klusjes, maar nog steeds zijn er hoekjes waar ik niet bij kan, de schuurrolletjes bevatten ook niet veel schuurpapier. Met de hand schuren is ook een tijdrovende bezigheid dus tijd voor een nieuwe powertool!
Ik zit er aan te denken een minibandschuurmachine ook bekend stripschuurmachine, powerfile/powervijl en elektrische vijl aan te schaffen. Maar waar moet ik op letten?
Het zijn erg handige machientjes, maar heb er erg in dat je ze doorgaans niet kunt inzetten in een binnenhoek van bijv. hout, omdat het vlak haaks op de schuurmachine destructief geraakt wordt zodra je in de hoek komt.
Dit schuren laat nml. op het haaks liggende vlak een lelijk slijpspoor achter precies zo lang als de schuurband is. ;)

Binnenhoekjes in hout kun je ook afwerken met een fijn en plat fineerzaagje, of een standaard houtbeitel.
Een neusschaafje zonder de neus werkt ook.
Binnenhoeken in metaal kun je met een platte vijl te lijf, maar als een slijpspoor in de hoek geen probleem voor je is dan zijn die powerfiles superhandig.

Zou er alleen geen €500+ aan uitgeven.
Houd alleen niet al te veel van deze schuurbandjes op voorraad, die smalle krengen knappen na een aantal jaren opslag steevast op de lijmnaad. :(

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2017 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Johnny schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:03:

Een bandschuurmachine is een vrij grof apparaat, diverse mensen in dit topic geven aan dat het dus niet zo nauw komt en dat je best voor een goedkope kan gaan. Hoe zit dat met een minibandschuurmachine? Op het moment denk ik dat 40 tot 50 euro genoeg is voor zo'n ding. Maar Makita heeft er een voor 200 euro terwijl Bosch en Metabo en Fein modellen hebben van meer dan 500 euro.

Silverline Silverstorm 260 watt - 40 euro
De kop is draaibaar en de motor steekt niet aan de zijkant uit. Lijkt daarmee zeer geschikt voor gekke hoekjes. Met slechts 260 watt misschien niet erg krachtig?

Powerplus 400 watt - 50 euro
Smallere handgreep, verstelbare hoek, Motor steekt uit aan de zijkant, inclusief 10 schuurbanden, stofzak en opbergkoffer.

Parkside powervijl 400 watt - 40 euro
Motor steekt uit aan de zijkant, inclusief 10 schuurbanden, stofzak en opbergkoffer. KOmt met drie verwisselbare bandlijsten. (is momenteel uitverkocht bij Lidl

Black + Decker 250 watt power fille 75 euro
Motor steekt links uit, heeft een "cyclonic" stofafzuiging. "Bandspanningsregelknop maakt de bediening van de machine eenvoudig en voorkomt dat de schuurband van de arm loopt tijdens het werk" is dat een probleem bij anderen?

Black + Decker 400 watt power file - 107 euro
Met koffer, 3 verschillende bandlijsten, maar begint een beetje duur te worden.
Die Silverline heb ik met een andere merknaam er op (2force) bij cranenbroek voor 20 euro opgepikt. Een Black&Decker voegt helemaal niks toe in de praktijk, op geen enkel vlak. Worden vooral gebruikt om karton (grijsbord) rond te schuren, en de afzuiging van de nieuwere powerfiles kon absoluut niks met dat stof. Ook op duurzaamheid win je niets door voor B&D te gaan.

Met andere machines geen ervaring.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb me de laatste tijd zitten ergeren aan mijn groene Bosch decoupeerzaag Het ding weigert haaks te zagen, is oncomfortabel en m'n stofzuiger past er niet op. Dus net toch maar een GST 160 CE besteld bij de oosterburen. En om de verzendkosten te delen heb ik er een GEX 125-150 AVE bij gedaan. Dus ook m'n groene vlakschuurmachine wordt vervangen door een blauwe, dit keer een excenter.
Meer L-Boxxen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
Ook ik ga voor wat serieuzer gereedschap. Heb heel wat relatief goedkoop/bouwmarkt spul ingekocht initieel. Ik heb besloten na wat lezen om maar hetgeen wat verslijt te vervangen voor iets echt goeds. Want dat gebruik ik blijkbaar.

Nu us het dus tijd voor losse schroevendraaiers (de bitjes bij m'n accuboor zijn nog prima). Ik begrijp dat ik daarvoor bij WERA moet kijken. Klopt dit? En kan iemand mij een mooi setje aanraden van WERA waar de meest gebruikte schroevendraaiers bij zitten. Of kan ik beter een setje zelf los samenstellen?

(verplaatst even uit verkeerde topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 26-09 12:35
@dangerpaki

Ik heb een Wera bigpack 300 en een wera micro schroevendraaier set in etui en daarmee grijp ik niet vaak mis. Ik heb er nog wat specifiek spul naast zoals JIS schroevendraaiers en een Wera spanningzoeker maar als basis is het prima.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Reinier schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:26:
Ik heb me de laatste tijd zitten ergeren aan mijn groene Bosch decoupeerzaag Het ding weigert haaks te zagen, is oncomfortabel en m'n stofzuiger past er niet op. Dus net toch maar een GST 160 CE besteld bij de oosterburen. En om de verzendkosten te delen heb ik er een GEX 125-150 AVE bij gedaan. Dus ook m'n groene vlakschuurmachine wordt vervangen door een blauwe, dit keer een excenter.
Meer L-Boxxen :P
Klinkt logisch :P

Maareh, dat zijn 2 prachtige machines.
Daar ga je zeker veel (en lang) plezier van hebben 8)

[edit]

Is die groene zo'n "PSM 160" ding?

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 16-07-2017 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Mede dankzij jouw enthousiasme voor die GEX 125-150 AVE gegaan :)
Ik heb nu een PSS nogwat, 200 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
leecher schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:48:
@dangerpaki

Ik heb een Wera bigpack 300 en een wera micro schroevendraaier set in etui en daarmee grijp ik niet vaak mis. Ik heb er nog wat specifiek spul naast zoals JIS schroevendraaiers en een Wera spanningzoeker maar als basis is het prima.
Thanks. Die BigPack 300 ziet er goed uit. Een microset heb ik nog. Dus die hou ik voorlopig aan, maar zag al dat Wera inderdaad mooie spullen heeft ook voor micro. Zal eens die BigPacl bestellen. Bedank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ben een beetje aan het kijken naar een DDF483, maar zie dat die in duitsland bijna niet te krijgen zijn. Gebruiken ze daar een ander typenummer?

Edit: volgens Makita.nl niet...gewoon niet populair wellicht.

[ Voor 18% gewijzigd door Artbij op 16-07-2017 23:58 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
artbij schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:49:
Ben een beetje aan het kijken naar een DDF483, maar zie dat die in duitsland bijna niet te krijgen zijn. Gebruiken ze daar een ander typenummer?

https://www.idealo.de/pre...uctCategory.html?q=DDF483

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Had ik gezien, maar geen goede aanbiedingen, wat met veel anders spul vaak wel. Ben bang dat ik moet wachten tot de gratis accu actie voordat ik iets ga aanschaffen. Wellicht tot januari dus....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dangerpaki schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:28:
Thanks. Die BigPack 300 ziet er goed uit. Een microset heb ik nog. Dus die hou ik voorlopig aan, maar zag al dat Wera inderdaad mooie spullen heeft ook voor micro. Zal eens die BigPacl bestellen. Bedank voor de tip!
Kijk voor Wera dingen ook vooral eens op amazon.de, scheelt een boel qua prijs vergeleken met hier in nederland.

Als je zo'n microset hebt uit de bouwmarkt, doe jezelf dan een plezier en bestel meteen een microset van Wera mee met die bigpack. Ik heb zelf ook nog zo'n bouwmarkt microset liggen, maar die kleine kruiskoppen (PH0 en PH00) daarvan draaien zo snel een schroefje dol, die passing is gewoon slecht. Een beter setje daarvan is het verschil tussen iets los kunnen maken (en meerdere keren), of gewoon een schroefje dol draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Heb een nieuwe machine in huis: een heuse Fixa 7.2V schroefboormachine. Heeft m'n zoontje van ons (papa en mama) voor z'n verjaardag gekregen. Heb hem wel al drie keer moeten vertellen dat hij er alleen mee in hout mag boren en dat andere spullen no go zijn. Dat maakte dat alle Lego die hij heeft gekregen toch net iets interessanter is. Het bouwen zit er in ieder geval wel in :*) Binnenkort maar eens iets samen met hem in elkaar zetten.

Die schroefmachine is overigens nog best degelijk voor iets van Ikea. Li-ion accu en slipkoppeling met 20 standen dacht ik. AvE is er ook best tevreden over.
artbij schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:52:
[...]

Had ik gezien, maar geen goede aanbiedingen, wat met veel anders spul vaak wel. Ben bang dat ik moet wachten tot de gratis accu actie voordat ik iets ga aanschaffen. Wellicht tot januari dus....
Het kan zijn dat hij pas kort in Duitsland te koop is, dus dat de prijs nu nog relatief hoog is. Releasedatum verschilt nog wel eens en ik merk dat Duitsland vaak later is bij Makita machines.

Daarnaast is de DDF483 al redelijk goedkoop, dus zal het prijsverschil NL-DUI nooit heel groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 13:11
dangerpaki schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:33:
Ook ik ga voor wat serieuzer gereedschap. Heb heel wat relatief goedkoop/bouwmarkt spul ingekocht initieel. Ik heb besloten na wat lezen om maar hetgeen wat verslijt te vervangen voor iets echt goeds. Want dat gebruik ik blijkbaar.

Nu us het dus tijd voor losse schroevendraaiers (de bitjes bij m'n accuboor zijn nog prima). Ik begrijp dat ik daarvoor bij WERA moet kijken. Klopt dit? En kan iemand mij een mooi setje aanraden van WERA waar de meest gebruikte schroevendraaiers bij zitten. Of kan ik beter een setje zelf los samenstellen?

(verplaatst even uit verkeerde topic)
Ik kan deze VDE set aanraden, degelijk spul in een compact etui wat het gemakkelijk maakt om mee te nemen of om op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Dank voor alle reacties mbt de schroevendraaiers. Misscheien dat ik de microset inderdaad mee bestel.

Overigens. Zijn er nog tips voor een gereedsschapskist. Heb nog geen. Zat zelf naar deze te kijken omdat deze breed genoeg is om ook mn zaag en kitspuit in kwijt te kunnen.

Iemand nog tips of adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dangerpaki schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:58:
Dank voor alle reacties mbt de schroevendraaiers. Misscheien dat ik de microset inderdaad mee bestel.

Overigens. Zijn er nog tips voor een gereedsschapskist. Heb nog geen. Zat zelf naar deze te kijken omdat deze breed genoeg is om ook mn zaag en kitspuit in kwijt te kunnen.

Iemand nog tips of adviezen?
Tips zijn wat lastig zonder te weten wat je er allemaal in kwijt wilt en of dit bv. de hoofdopslag zou moeten zijn, of dat dit is om wat grof spul in kwijt te raken, terwijl het kleinere spul netter in een meer op maat oplossing zit.

Maar voor dit type gereedschapskist zou ik als algemene opmerking mee willen geven dat er vrij weinig mogelijkheden lijken te zijn om de boel netjes gesorteerd op te bergen. Je hebt wat vakjes bovenin om wat klein spul in te leggen, maar een gehele set schroevendraaiers zoals de eerder genoemde Wera bigpack ga je daar niet kwijt kunnen. Als die dus in deze kist mee zouden moeten, dan komen ze dus los in het onderste compartiment te rammelen, samen met de zaag, kitspuit, en eventuele hamers.

De VDE set die jos707 zou al wat netter op te ruimen zijn (prima set, overigens, als ik niet al een klingenset en VDE spul had, had ik die ook gehaald), al was het alleen maar omdat je dat gewoon in het etui in het hoofdcompartiment zou kunnen gooien, dan houdt in ieder geval het etui alles een beetje netjes op z'n plek.

Als je wel het groffe spul met de rest allemaal in één kist wilt hebben, zou ik proberen te zoeken naar iets dat wat meer opberg mogelijkheden geeft. Zoiets lijkt me dan wel wat geschikter.

Kan ook aan mij liggen dat ik een hekel heb aan de hele kist leeg te moeten halen om die ene sleutel of schroevendraaier te vinden. Het schijnt dat sommige mensen dat niet erg vinden, dus even kijken wat je zelf belangrijk vindt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:21
artbij schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:49:

Kijk anders eens bij HD-gereedschap.nl, heb er verder totaal geen connecties mee, maar daar gisteravond net mij nieuwe decoupeerzaag besteld :) de Makita 4351 FCTJ >:)

Was daar een stuk goedkoper dan de meeste webshops.
Zal morgen als het binnen is ff paar fototjes schieten

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Annuk schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:26:
[...]

Kijk anders eens bij HD-gereedschap.nl, heb er verder totaal geen connecties mee, maar daar gisteravond net mij nieuwe decoupeerzaag besteld :) de Makita 4351 FCTJ >:)

Was daar een stuk goedkoper dan de meeste webshops.
Zal morgen als het binnen is ff paar fototjes schieten
Daar is hij nog vrij duur. Kruis heeft hem voor €108,- staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:31

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Vorige week toch maar een SK 1/4" drive set aangerukt, nadat ik de kap van de grasmaaier heb moeten herverbouwen (lees: wegknippen) om bij een van de sockets te kunnen om de carburateur te kunnen vervangen. Ik had al een 3/8" set, maar da's net te groot om in die kleine openingen te kunnen. Nu dus een charmant setje. Made in USA, dus ook nog wat semi-lokaal volk aan den arbeid houden. Het is geen snap-on, maar beter dan een willekeurige ho-chi-minh set.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

McGryphon schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:08:
[...]

Die Silverline heb ik met een andere merknaam er op (2force) bij cranenbroek voor 20 euro opgepikt. Een Black&Decker voegt helemaal niks toe in de praktijk, op geen enkel vlak. Worden vooral gebruikt om karton (grijsbord) rond te schuren, en de afzuiging van de nieuwere powerfiles kon absoluut niks met dat stof. Ook op duurzaamheid win je niets door voor B&D te gaan.

Met andere machines geen ervaring.
Dankjewel voor je ervaringen. De Silverline is het minst krachtig (260 watt) is dit in de praktijk een probleem of meer dan genoeg? Merk je dat de band afremt onder belasting?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Johnny schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:01:
[...]

Dankjewel voor je ervaringen. De Silverline is het minst krachtig (260 watt) is dit in de praktijk een probleem of meer dan genoeg? Merk je dat de band afremt onder belasting?
De band remt wel af onder belasting als je begint te duwen, maar het spul is allemaal niet gebouwd op langdurig zwaar belasten. Daarvoor ga je toch echt naar de hele dure machines moeten kijken; daaronder zit er erg weinig daadwerkelijk verschil in. Black&Decker is gewoon niet beter dan Silverline/2Force en je betaalt enkel voor de naam.

Ik heb vaker het gebrek aan een levensvatbare middenklasse qua kwaliteit voor powertools gelamenteerd, maar bij tools als dit is het helemaal duidelijk. Ofwel het is op dagelijks gebruik met hout en metaal gebouwd en daardoor goed duur, of het is vooral gericht op hobby bob die er af en toe een klusje voor heeft. Een goeie tussenweg is er hier in Nederland iig niet of nauwelijks.

Ik had zelf ook nog een vraagje. Ik liep een paar maanden terug door de Cranenbroek, en zag daar een aantal lasapparaten die als "MAG-lasapparaten" genoemd werden, naast de duurdere MIG-lasapparaten. Zit hier nog een wezenlijk verschil in de machines dan? Ik meende dat MIG en MAG enkel sloeg op het gebruikte beschermgas in dezelfde machine, maar daarin kan ik er naast zitten. De vulfeut bij Cranenbroek had zelf ook geen flauw idee, die kwam niet verder dan "voor de zekerheid zou ik zelf die duurdere halen denk ik" :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:23
@McGryphon
Het verschil is het gebruik van een inert (MIG) of actief gas (MAG) dat is alles :D.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:16:
@McGryphon
Het verschil is het gebruik van een inert (MIG) of actief gas (MAG) dat is alles :D.
Wat ik al dacht dus :+
Zelfde gasaansluiting ook? Dan vraag ik me af wat ze met de naamgeving willen zeggen :+

Moet nog eens zo'n ding hebben maar wil er liefst initieel zo min mogelijk aan uitgeven. 1mm plaat last toch maar beroerd met elektrode :P

[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 17-07-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
wel ff goed kijken daar, ze hebben ook regelmatig machines staan met speciale draad, ze noemen dat dan wel een mig app maar er zit geen fles bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Idd dat zijn de fluxcore machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nou zou ik gezien het gebrek aan een overdekte/windstille plek om te lassen toch initieel vooral met fluxcore gaan spetteren, maar dat is inderdaad wel iets waar ik mijn ogen voor openhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 05-10 22:10
Afgelopen weekend eindelijk m'n decoupeerzaag (Bosch GST 18V-li S) eens goed aan de tand kunnen voelen / op z'n flikker kunnen geven :D

Druk bezig geweest met een flinke laminaatvloer leggen, en helaas geen afkortzaag met voldoende zaagcapaciteit voorhanden, en ook geen cirkelzaag met geleider voor de langere stukken...

Maar wel een decoupeerzaag :D wat zaagt dat ding fijn zeg, zowel korte stukjes rechtdoor, als volle lengtes, als hoekjes uit het materiaal, gaat echt top.

Ding doet ook knap lang met een accu, ik heb er een 4Ah (wireless charging) accu aan hangen, en ik heb daar bijna een hele dag mee gedaan, terwijl er behoorlijk veel gezaagd moest worden.

Me = happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johnny schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:01:
[...]
Ach, het zijn maar smalle schuurbandjes die een overzichtelijke hoeveelheid wrijving genereren, echt veel vermogen is daar niet voor nodig.
Een machine van 900W zal bij echte belasting zo'n bandje volledig aan gort kunnen trekken vermoed ik.
Het voordeel van een 900W powerfile is wel dat het toerental niet snel terug zal lopen onder sereuze belasting, dat is een puntje.
Aan de andere kant is het zo dat ik een powerfile zelden zo zwaar belast.

Heb zelf nog een B&D uit het jaar nul die het echter nog steeds doet en daar later zo'n smalle Makita aan toegevoegd plus een Makita met een breder bandje van ~30mm uit het hoofd.
Zou de exacte bandmaat even moeten checken. :+

update
Inderdaad 30mm bandbreedte en 550W voor deze Makita 9031, dat blijkt meer dan genoeg vermogen voor deze stripschuurder.
Ik zal deze machine alweer een jaar of 20 in gebruik hebben, perfect machientje maar geen stofafzuiging.
Daar is mee te leven, voor het schuren/slijpen van staal wil je sowieso geen stofafzuiging, m'n oude bandschuurmachine heeft door het slijpen van staal al een paar keer in de fik gestaan.
Erg slecht idee om eerst hout te schuren en vervolgens (zonder de stofzak te legen) verder gaan slijpen op staal.
Domdom, ik leer het ook nooit. :+

Erg fijne machines, soms kun je de klus alleen maar snel met zo'n tool handig klaren en vervolgens heb ik ze weken niet meer nodig.
Het blijven superhandige, maar enigszins specialistische machientjes. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2017 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:54

Vliegvlug

Flight Simple

Johnny schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:32:
[...]

Ik heb sinds vorig jaar een Metabo WEV 10-125 Quick. Is mijn eerste slijptol, maar ben er zeer tevreden over. De soft start en het electronisch geregelde toerental is zeer fijn. Ik gebruik hem eigenlijk altijd op een lager toerental. Met een lager toerental kun je preciezer werken, ook met zachte materialen zoals hout en plastic zonder dat het verbrandt of smelt. Meer accessoires en en grotere schijven die die alleem voor een lager toerental geschikt zijn. 150 mm schijven en beschermkap van Metabo (los te koop bij een dealer) passen er trouwens ook probleemloos op.

Het fijne is dat het toerental ook echt constant blijft, ook als je meer druk uitoefent. Met mijn multitool moet ik altijd heel erg opletten dat het toerental niet teveel inkakt zodra je een beetje druk uitoefent.

De slipkoppeling doet z'n werk ook goed, bij het doorslijpen van tegels wederom met een laag toerental, als er teveel weerstand is dan stopt hij zonder dat het apparaat zich uit je handen probeert te rukken.

Na lange tijd gebruik wordt het pparaat wel warm, als je hem dan uitzet en kort daarna weer oppakt is het soms onconfortabel warm. De aanzuiging van lucht is afhankelijk van het toerental, als je hem dan weer aanzet koelt hij weer snel af.

De snelspanmoer is niet mijn favoriet, je moet de machine kort aanzetten en dan op de knop drukken om hem los te maken. Het is wel fijn dat je geen sleutel nodig hebt, maar het is toch een beetje vervelend dat je stroom moet hebben om de moer makkelijk los te kunnen maken.
Dank voor de mini-review!
Dat de slijper erg warm kon worden had ik inderdaad gelezen, maar schijnt alleen te gebeuren in de lagere toerentallen niet als die op hoog staat. Dan is de luchtstroom natuurlijk een stuk hoger.

Dat die snelspanmoer niet zo handig is is wel jammer zeg, wist nog niet dat je daar stroom voor nodig hebt, dacht dat het handmatig was. Snap ook niet echt hoe het werkt, staat wel een officieel Metabo filmpje op youtube maar daar wordt ik niet wijzer van, alleen dat het blijkbaar snel werk :P
En is alleen bij losmaken wat ik begrijp, vastmaken is met de hand aandraaien en gaan.
chapie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Ik heb nu al ongeveer een jaar een Bosch GWS 13-125 CIE in gebruik en ik ben zeer tevreden en kom nooit kracht te kort. Ik heb er er veel betonklinkers/betonbanden/tegels mee bewerkt en hij geeft geen krimp. Heeft ook een regelbaar toerental, soft start, KickBack Stop.

De prijs van beide machines zijn redelijk vergelijkbaar zo te zien :)
Dat is ook een aardige optie ja, had ik nog niet naar gekeken eerlijk gezegd. Zijn hetzelfde geprijsd inderdaad. Brengt me toch weer aan het twijfelen...

Wat ik aan verschil zie is dat de de Metabo dat snelwisselsysteem heeft en de Bosch weer een vibratie dempende handgreep. Voor beide zijn die accessoires ook los te koop en ongeveer even duur.

Maar de Bosch heeft een sterkere motor 1300 vs 1000 watt. Dat levert dus toch wat extra puntjes op voor de Bosch.

De Metabo heeft dan wel weer de S-automatic mechanische veligheidskoppeling waar de Bosch een elektronische KickBack Stop heeft. Uit filmpjes op youtube lijkt de Metabo versie toch wel beter te werken dan de Bosch variant. Dus dat zijn weer puntjes voor de Metabo.

Ze gaan nog steeds gelijk op dus..

Misschien is het subjectief maar ik heb bij de Metabo toch een wat beter gevoel, dat het wat degelijker is.
Heb zelf twee Bosch GSR accuboormachines uit de 10,8 lijn en had laast de Metabo PowerMaxx 10,8 vast en die voelde een tikkeltje degelijker aan.

En daarnaast hecht ik meer waarde aan het veiligheidssysteem van Metabo boven het extra vermogen van de Bosch.

Denk dat ik daarom toch voor de Metabo ga, of iemand moet goede argumenten hebben waarom ik toch beter voor de Bosch kan gaan. 8)

Wat me trouwens wel opviel is dat zowel de Bosch als de Metabo geleverd lijken te worden met een beschermkap die maar aan één kant gesloten is.
Voor doorslijpen moet je een aan twee kanten gesloten kap hebben volgens mij.

Moet ik er dan zoiets bij kopen: doorslijpbeschermkap clip of doorslijpbeschermkap
Of zit er al zoiets standaard bij de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

McGryphon schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:13:
Nou zou ik gezien het gebrek aan een overdekte/windstille plek om te lassen toch initieel vooral met fluxcore gaan spetteren, maar dat is inderdaad wel iets waar ik mijn ogen voor openhoud.
misschien weet je het maar......fluxcore lassen is een stuk ongezonder dan de dampen die je krijgt met MMA, TIG of MIG/MAG!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 21:42

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Nu in de race voor een Makita accuboormachine, en na al die 'handige' kant-en-klare vaderdag setjes met aluminium flightcase koffer toch eens verder gekeken; En toen kwam ik mbox/makpac tegen :P Dat ziet er toch wel mooi uit, geen uitstekende scharnieren/sluitingen en alles is te stapelen en aan elkaar te klikken.

Denk dat het de moeite waard is om toch zelf een setje samen te stellen. Bij al die kant en klare setjes (ook met mbox/makpac) valt het me op dat de body altijd het simpelst is (2 polig, geen werkverlichting), en de boorset mist bepaalde afmetingen, er zitten helemaal geen steenboortjes bij of de accu's zijn 1.3 ipv 3.0.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Hmm ook interessant. Makita heeft ook een interessant 10.8V brushless setje, 10.8V is dan weer goedkoper dan 14.4V.

Ben wel benieuwd hoe 10.8V koolborstelloos werkt ten opzichte van 14.4V vierpolig.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
14,4V zou ik tegenwoordig niet meer doen. Beperkt ten opzichte van 18V in kracht en ecosysteem en stuk zwaarder dan 10,8V.

Veel mensen hier kiezen voor een combi van 10,8 en 18V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Ja wat me aan 18V tegen stond is dat het een nogal lomp groot zwaar apparaat is, niet prettig als je op hoogte/plafond bezig bent. 14.4V leek me dan een aardige tussenweg, maar voor de echte zware boorklussen hebben we gewoon een 220V boorhamer en een verlengsnoer >:)

Het ding zal voornamelijk voor schroeven gebruikt worden, maar als je er een beetje leuk mee kan boren in (hard) hout en gipsbeton zou dat ook wel fijn zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Chiron op 18-07-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik krijg met een 10,8 dewalt ook een 100mm gatenboor door een 18mm betonplex plaat heen. Dus voor schroeven en een beetje boren hoef je niet verder te zoeken en kun je het lekker bij 10,8v houden. Voor een beetje extra kracht zou je brushless kunnen kiezen.
Milwaukee heeft een 10,8 met 44nm
Voor vergelijk, de 14,4 hihatsjoe van mijn vader heeft 47nm en mijn dewalt 24nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 15:45
18v hoeft niet extreem zwaar te zijn, lichte accus er bij en het is goed te doen. Ik zou de bosch 10.8 skippen, nogal wat problemen met dat de kop zwabbert. Je kan ook naar Metabos kleine kijken. Ben zelf van plan om die te halen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Inmiddels ontdekt dat de boor/bitset die ik wil in duitsland veel goedkoper is, als ik de machine in NL bestel en de bit/boorset in DLD kom ik totaal op 250 euro uit. En dan heb ik een 10.8V brushless met 2x 2.0Ah accu's in 2 mboxx/makpac's :)

Even rondkijken nog of het elders nog goedkoper kan via een actie oid, maar ik denk dat dit 'm wel gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-10 21:10
simon schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:42:
18v hoeft niet extreem zwaar te zijn, lichte accus er bij en het is goed te doen. Ik zou de bosch 10.8 skippen, nogal wat problemen met dat de kop zwabbert. Je kan ook naar Metabos kleine kijken. Ben zelf van plan om die te halen.
Dat zwabberende kop speelt sowieso heel erg bij Bosch de laatste jaren. Ik weet niet wat daar mis is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 13:11
Chiron schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:47:
Ja wat me aan 18V tegen stond is dat het een nogal lomp groot zwaar apparaat is, niet prettig als je op hoogte/plafond bezig bent. 14.4V leek me dan een aardige tussenweg, maar voor de echte zware boorklussen hebben we gewoon een 220V boorhamer en een verlengsnoer >:)

Het ding zal voornamelijk voor schroeven gebruikt worden, maar als je er een beetje leuk mee kan boren in (hard) hout en gipsbeton zou dat ook wel fijn zijn.
Lijkt mij dat je opzoek bent naar de makita DDF483. Niet groot, niet te zwaar, ideaal om te schroeven en toch ook leuk om een beetje te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
teacher schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:33:
Het ligt er idd aan. By far mijn meest gebruikte is de 10.8v df330. Even snel iets boren, schroefjes in en uit draaien, het lichte werk.

De slagschroevendraaier gebruik ik alleen bij lange schroeven, in hardere houtsoorten. Met oordoppen!

Laatst een waterloopje gefixt, daar moest ik met een gatenzaag door meranti heen. Toen de 458 gepakt en bijna mijn pols in een wokkel gedraaid. Het is een zwaar en lomp ding met brute kracht.

Die brute kracht heb je niet heel vaak nodig, en als je dan een compromis sluit, heb je meer aan een extra accu ivm eventuele uitbreidingen.
De DF330D is een prima machine, we hebben hem nu al 5 jaar en er zijn heel wat vlonders, schuttingen mee in elkaar geschroefd. Voor mezelf heb ik de HP330D body gehaald, deze heeft wat meer toeren en een klopboor-functie (weet niet hoe nuttig dat is). De TD090D was ook in de aanbieding, dus die er ook gelijk bij gedaan :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

jos707 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Lijkt mij dat je opzoek bent naar de makita DDF483. Niet groot, niet te zwaar, ideaal om te schroeven en toch ook leuk om een beetje te boren.
Die ziet er ook interessant uit, zo blijf ik bezig :+

Maar wel meteen een stuk duurder ook, althans ik kan nog even geen set vinden in combinatie met 2x2.0Ah accu, snellader en mbox. Ik zie wel een set met 2x5.0Ah maar die is meteen 350 euro. Vs 190 voor de 10.8V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:11
Zojuist mijn Makita HP332 10.8v 2.0Ah binnen gekregen. Maar als ik hem aanzet linksom en rechtsom lijkt het wel alsof er een onbalans in zit bij het ronddraaien.
Is dit normaal bij dit soort machines.
Het is niet extreem maar ik zie en voel het wel.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Chiron schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:38:
[...]

Die ziet er ook interessant uit, zo blijf ik bezig :+

Maar wel meteen een stuk duurder ook, althans ik kan nog even geen set vinden in combinatie met 2x2.0Ah accu, snellader en mbox. Ik zie wel een set met 2x5.0Ah maar die is meteen 350 euro. Vs 190 voor de 10.8V.
Heb een paar pagina;s terug hetzelgde geconstateerd. Wil ook graag de 483 maar 2x5.0a is overkill voor mij. Ik keer 2.0a is al zat.

Ik ben bang dat we voor de beste deal moeten wachten op de gratis accu actie, volgens mij is dat pas in januari weer.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Phyt_ schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:51:
Zojuist mijn Makita HP332 10.8v 2.0Ah binnen gekregen. Maar als ik hem aanzet linksom en rechtsom lijkt het wel alsof er een onbalans in zit bij het ronddraaien.
Ik heb bij mijn 14,4V machine dat ie met 'aanslaan' even wilt bewegen, komt door de kracht van de machine. Dat is dan even een zijwaartse beweging. Verder qua balans dat ie wat voorover drukt door het gewicht maar dat is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Phyt_ schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:51:
Eerlijk gezegd: dat doet die van mij ook (heb dezelfde combi). Het maakt zeker uit welk merk bithiuder en boortjes je erin doet maar er zit altijd wel iets wobble in. In de praktijk geen last van overigens.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Jeuj, gratis cadeautje van Bosch binnen :D

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/BOSCH_kado.jpg

Nogmaals thansk aan diegene die me hierop gewezen heeft _/-\o_

Tevens ook nog wat ander spul ontvangen vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/WERA_3MPeltorOptime_Bolle_INCRA.jpg

En eerder deze week een Mitutoyo digitale schuifmaat:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Mitutoyo_500-196-30.jpg

Verder nog 10 stuks L-boxxen onderweg en nog een (O-)) Bosch GSR 10,8

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/BOSCH_GSR10-8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Heel mooi spul! Wera is sowieso erg fijn. Veel plezier ermee. :) En wat heb je betaald voor de Bosch accuschroevendraaier als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Joopieboy schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:04:
Heel mooi spul! Wera is sowieso erg fijn.
Weet ik :) Het meeste heb ik namelijk al. Dit is "dubbel" omdat ik in de kamer waar de CNC-machine staat ook wat gereedschap wil hebben. Zelfde verhaal voor de Facom schroevendraaiers:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Facom_schroevendraaierset.jpg
Veel plezier ermee. :)
Dank. Gaat zeker lukken :9
En wat heb je betaald voor de Bosch accuschroevendraaier als ik vragen mag?
€ 99,90

Ik heb den deze gekocht:
https://www.elektrowerkze...ah-l-boxx-0601868109.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:11
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:50:
[...]

Eerlijk gezegd: dat doet die van mij ook (heb dezelfde combi). Het maakt zeker uit welk merk bithiuder en boortjes je erin doet maar er zit altijd wel iets wobble in. In de praktijk geen last van overigens.
Zojuist even getest met verschillende bitjes en boortjes maar is wel vrij erge afwijking.
Een schroef indraaien merk ik het vooral in de arm en gaat er zeker niet recht in maar echt alsof de as ovaal is ipv rond.
zojuist een ticket aangemaakt bij de webshop waar deze besteld is, nu even afwachten.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Atmoz schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:59:
Tevens ook nog wat ander spul ontvangen vandaag:

[afbeelding]
Die Optime Peltor III heb ik ook, vind ik persoonlijk heel fijn. Isoleert goed, en zit comfortabel, ook als ik wat langer bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik koop veel te veel in NL volgens mij 8)7

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Mening tijd:

-Man van 65 jaar oud met beperkte kracht en beweegbaarheid in armen
-Nog geen huidig eco systeem (heeft Worx 20V die dode accus heeft door diepontlading :') vandaar kijkend naar iets nieuws )
-Varierende intensiteit in klussen
-Gaat liever voor licht gewicht dan krachtig zwaar

Wat valt aan te raden? 10.8V met al dan niet een klopfunctie (boort regelmatig in bakstenen muren)? Of toch voor een 18V gaan met een 1.5 Ah accu ivm gewicht voor wat meer kracht maar (geen) klopfunctie?
Prijs moeten we denken aan <200euro met als het kan 2 accus.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
Het Bosch 10,8 machientje van 1 post eerder plus een hamerboor met snoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
10.8V zou ik sowieso aanraden als gewicht een issue is. Klopfunctie voor baksteen lijkt me aan de andere kant niet echt een vereiste, vooropgesteld dat degene ook een beetje fatsoenlijke steenboren heeft.

Kracht lijkt me alleen een issue als hij grote diameter gaten wil gaan boren, en/of grote schroeven in hard hout. En dan heb je kans dat z'n polsen het niet zo relaxt vinden als er zoveel kracht op komt.

10.8V lijkt me toch het meest aan te raden. Had laatst voor m'n moeder ook zo'n 10.8V Metabo machine gehaald, lekker compact en licht, precies goed voor als ze eens een schroefje ergens in wil draaien of een gaatje moet boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Rob Z schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 06:21:
Het Bosch 10,8 machientje van 1 post eerder plus een hamerboor met snoer?
Een boorhamer heeft hij al, dus dat is niet het probleem. Alleen is dat overkill in baksteen over het algemeen uiteraard :+
henkie196 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 07:10:
10.8V zou ik sowieso aanraden als gewicht een issue is. Klopfunctie voor baksteen lijkt me aan de andere kant niet echt een vereiste, vooropgesteld dat degene ook een beetje fatsoenlijke steenboren heeft.

Kracht lijkt me alleen een issue als hij grote diameter gaten wil gaan boren, en/of grote schroeven in hard hout. En dan heb je kans dat z'n polsen het niet zo relaxt vinden als er zoveel kracht op komt.

10.8V lijkt me toch het meest aan te raden. Had laatst voor m'n moeder ook zo'n 10.8V Metabo machine gehaald, lekker compact en licht, precies goed voor als ze eens een schroefje ergens in wil draaien of een gaatje moet boren.
Mja dat was ook mijn gedachte gang. Denk dat die 10.8 Bosch Blauw van een paar posts terug ideaal zou zijn voor hem :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:07
Atmoz schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:59:
Jeuj, gratis cadeautje van Bosch binnen :D

[afbeelding]

Nogmaals thansk aan diegene die me hierop gewezen heeft _/-\o_
No problem gozer!! Hier is het ook binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Na de verhuizing en opruimen is het weer tijd om zelf aan de bak te gaan met klussen in huis.
Daar is ook weer nieuw gereedschap voor nodig welke tot nu toe ontbrak.

30cm Waterpas is dus te klein, dus moet er een groter broertje bij komen van 120cm ongeveer. Betalen voor goed spul is geen probleem, maar waar ik nu over twijfel is wel of geen stelvoetjes onder een waterpas en "robuust" of niet

Shortlist staan nu

* Sola AZH4/120 (stelvoetjes en 4 libellen)
* Stabila Waterpas, 80-2 Spec Edition 2010120cm (geen stelvoetjes)

Of toch meer robuust
* Sola 120cm Big Red
* Stabila R300 122

Kon niet direct een robuuste vinden met stelvoetjes

Beide voor rond de 70 euro te krijgen

Gebruik is voornamelijk houtwerk en ik ga hem nodig hebben bij bestraten tuin, (daarom misschien stevigere nemen, gewoon voor het geval dat? )

tldr, watarpas, stelvoetjes ja/nee?
of gewoon een robuust ding nemen en fuck stelvoetjes :P

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb het denk ik even gemist, maar cadeautjes @tijlemanz en @Atmoz?

Ik moet daar gewoon voor betalen :P

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Jelte,89 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:00:
Ik heb het denk ik even gemist, maar cadeautjes @tijlemanz en @Atmoz?

Ik moet daar gewoon voor betalen :P
Same here! Ziet eruit als een leuk setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Vliegvlug schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 00:18:
[...]

Dank voor de mini-review!
Dat de slijper erg warm kon worden had ik inderdaad gelezen, maar schijnt alleen te gebeuren in de lagere toerentallen niet als die op hoog staat. Dan is de luchtstroom natuurlijk een stuk hoger.

Dat die snelspanmoer niet zo handig is is wel jammer zeg, wist nog niet dat je daar stroom voor nodig hebt, dacht dat het handmatig was. Snap ook niet echt hoe het werkt, staat wel een officieel Metabo filmpje op youtube maar daar wordt ik niet wijzer van, alleen dat het blijkbaar snel werk :P
En is alleen bij losmaken wat ik begrijp, vastmaken is met de hand aandraaien en gaan.
Snelspanmoer borgt zichzelf tijdens het draaien. Loshalen vereist dus heel veel kracht, niet te doen met je vingers. Je moet dus de machine kort aanzetten en dan op de "blokkeer?"-knop bovenaan drukken waarbij de schijf snel afremt en de moer iets losser komt te zitten waarna je hem met de hand kan losdraaien.
Moet ik er dan zoiets bij kopen: doorslijpbeschermkap clip of doorslijpbeschermkap
Of zit er al zoiets standaard bij de machine?
Ja, die moet je los kopen. Ik heb de plastic clip-on variant 150mm en ook nog een 150 mm beschermkap voor de ene keer dat ik dikkere tegels moest doorslijpen. De 125mm clip on past op de meegeleverde kap. Is niet duur, zeker als je een Metabo-dealer in de buurt hebt die het kan bestellen dan heb je geen verzendkosten. Zou er eigenlijk wel standaard bij moeten zitten, kost bijna niks voor de fabrikant en kan toch flink wat letsel/schade voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

artbij schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:08:
[...]

Heb een paar pagina;s terug hetzelgde geconstateerd. Wil ook graag de 483 maar 2x5.0a is overkill voor mij. Ik keer 2.0a is al zat.

Ik ben bang dat we voor de beste deal moeten wachten op de gratis accu actie, volgens mij is dat pas in januari weer.....
Ik ben in de markt voor hetzelfde machientje. Ook voor mij is een 2x een 5Ah accu een beetje overkill.
Omdat ik las dat Makita in Duitsland vaak een stuk goedkoper is ben ik eens gaan zoeken op http://www.guenstiger.de

Daar vind ik de DDF483 ook met kleinere accu's. Meestal hebben die een iets ander typenummer.
Ik heb even een snel lijstje gemaakt:

DDF483RTJ (2x 5aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€265
DDF483RM1J (2x 4aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€256
DDF483RF1J (2x 3aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€227
DDF483Y1J-P (2x 2aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€237
DDF483RYJ (2x 1,5aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€212

Prijzen van www.rakuten.de. Geen idee of dit een goede shop is trouwens...
Of het lijstje helemaal klopt weet ik niet. Typenummers worden door verschillende shops door elkaar gebruikt en soms ook voor setjes zonder acculader.

Ik denk dat ik tzt een setje met 3Ah accus regel. Dat is voor mij ruimschoots genoeg en scheelt toch ±€40,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Paling1 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:36:
[...]

Ik ben in de markt voor hetzelfde machientje. Ook voor mij is een 2x een 5Ah accu een beetje overkill.
Omdat ik las dat Makita in Duitsland vaak een stuk goedkoper is ben ik eens gaan zoeken op http://www.guenstiger.de

Daar vind ik de DDF483 ook met kleinere accu's. Meestal hebben die een iets ander typenummer.
Ik heb even een snel lijstje gemaakt:

DDF483RTJ (2x 5aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€265
DDF483RM1J (2x 4aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€256
DDF483RF1J (2x 3aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€227
DDF483Y1J-P (2x 2aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€237
DDF483RYJ (2x 1,5aH accu + DC18RC lader + Makpac) ±€212

Prijzen van www.rakuten.de. Geen idee of dit een goede shop is trouwens...
Of het lijstje helemaal klopt weet ik niet. Typenummers worden door verschillende shops door elkaar gebruikt en soms ook voor setjes zonder acculader.

Ik denk dat ik tzt een setje met 3Ah accus regel. Dat is voor mij ruimschoots genoeg en scheelt toch ±€40,-
In Duitsland inderdaad veel meer verschillende pakketen. 2x3a is goedkoper dan 2x2a :). Ik zie dat je in NL een body + lader hebt voor ongeveer €150,-, je krijgt er dan in januari een 3a accu gratis bij. Koop dan ook nog een slagschroevendraaier body voor €120,- waar ook een accu bijzit en je hebt voor 270,- een slagschroeven draaier, schroevendraaier, lader en 2 x 3a.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.