[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste
Acties:
  • 719.698 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Voor het aanpassen van een bureaublad moet ik twee gaten maken voor electrificatie. Deze hebben een diameter van 80 mm.

Aangezien ik nog geen gatenzaag heb, wil ik die aanschaffen. Nu zit ik echter met twee vragen:

1. Als ik een diameter van 80 mm nodig heb, kan ik dan beter een gatenzaag van exact 80 mm kopen of beter iets ruimer en voor 82 mm gaan?
2. Ik heb al even gezocht maar kan het niet vinden (wellicht de verkeerde zoektermen) maar is er een lijst met veelgebruikte(/standaard) diameters? Wellicht wordt het voor mij dan interessanter om naar een set te kijken.

Daarnaast ben ik uiteraard benieuwd of jullie aanbevelingen hebben, ik zat zelf naar de multi purpose van Profit te kijken. Ook om er in de toekomst nog wat aan te hebben. Een gatenzaag met adapter voor meerdere met ringen probeer ik te vermijden. Mijn gevoel zegt dat die een korte levensduur hebben en minder mooie gaten produceren dan één gatzaag voor één maat.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
exepti0n schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:09:
Voor het aanpassen van een bureaublad moet ik twee gaten maken voor electrificatie. Deze hebben een diameter van 80 mm.

Aangezien ik nog geen gatenzaag heb, wil ik die aanschaffen. Nu zit ik echter met twee vragen:

1. Als ik een diameter van 80 mm nodig heb, kan ik dan beter een gatenzaag van exact 80 mm kopen of beter iets ruimer en voor 82 mm gaan?
2. Ik heb al even gezocht maar kan het niet vinden (wellicht de verkeerde zoektermen) maar is er een lijst met veelgebruikte(/standaard) diameters? Wellicht wordt het voor mij dan interessanter om naar een set te kijken.

Daarnaast ben ik uiteraard benieuwd of jullie aanbevelingen hebben, ik zat zelf naar de multi purpose van Profit te kijken. Ook om er in de toekomst nog wat aan te hebben. Een gatenzaag met adapter voor meerdere met ringen probeer ik te vermijden. Mijn gevoel zegt dat die een korte levensduur hebben en minder mooie gaten produceren dan één gatzaag voor één maat.
Voor diameters vanaf 68mm heb ik zelf een wisselzaag, en die werkt eigenlijk prima. Een Piranha by Black&Decker ding dat ik eens bij de bouwmarkt heb opgepikt omdat het geen dag kon wachten :P

Verder. Ik ga binnenkort eens een nieuwe vergelijkende test doen, Dewalt DCS331 18V tegenover Bosch blauw GST90BE. Die laatste is van mijn pa, die eerste komt binnenkort binnen :9

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Gewoon 80mm gebruiken, is onprecies genoeg dat een 80mm ding er ruim in past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

McGryphon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:35:
[...]

Voor diameters vanaf 68mm heb ik zelf een wisselzaag, en die werkt eigenlijk prima. Een Piranha by Black&Decker ding dat ik eens bij de bouwmarkt heb opgepikt omdat het geen dag kon wachten :P

Verder. Ik ga binnenkort eens een nieuwe vergelijkende test doen, Dewalt DCS331 18V tegenover Bosch blauw GST90BE. Die laatste is van mijn pa, die eerste komt binnenkort binnen :9
Ow daar ben ik heel benieuwd naar!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
exepti0n schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:09:

Het assortiment van Sandvik Bahco gatzagen. http://www.bahco.com/nl-n...-74-c3-66-6e-1a-ce-bf-42/
79mm hebben ze, die dingen boren altijd wel wat ruimer, dat laatste beetje krijg je wel groter met wat schuren.
80mm heeft Bahco niet, die zul je bij een ander merk moeten kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door bluemoon23 op 09-06-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

McGryphon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:35:
[...]
Ik kan evt. nog wel een Makita 14.4V in de strijd gooien. Wel interessant ook om te zien hoe dat zich houdt t.o.v. 18V machines of dat het met name in runtime verschil gaat geven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bluemoon23 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:57:
Het assortiment van Sandvik Bahco gatzagen. http://www.bahco.com/nl-n...-74-c3-66-6e-1a-ce-bf-42/
79mm hebben ze, die dingen boren altijd wel wat ruimer, dat laatste beetje krijg je wel groter met wat schuren.
80mm heeft Bahco niet, die zul je bij een ander merk moeten kopen.
Bij rotec is het ook 79mm en dan 83mm. Ook wel: 3 1/8" en 3 1/4". Alhoewel ze dit type wel in 80mm hebben. Maar rotec is natuurlijk wel behoorlijk duur voor nu even een enkel gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:00:
[...]

Ik kan evt. nog wel een Makita 14.4V in de strijd gooien. Wel interessant ook om te zien hoe dat zich houdt t.o.v. 18V machines of dat het met name in runtime verschil gaat geven.
Kom ik tzt op terug, klinkt intredesting :)
Eigenlijk nog iemand vinden met zo'n 10,8V Bosch; bijna eentje besteld maar kon het toch niet echt verantwoorden :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
McGryphon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:18:
[...]

Kom ik tzt op terug, klinkt intredesting :)
Eigenlijk nog iemand vinden met zo'n 10,8V Bosch; bijna eentje besteld maar kon het toch niet echt verantwoorden :+
Er is hier wel iemand met een paar dingen van Bosch. Een paar maar.

Het is een wonder dat je Bosch hebt genoemd en hij nog niet heeft gereageerd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Framoes op 09-06-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Ik heb meerdere tests op youtube gezien, bosch 10,8V decoupeerzaag komt er heel slecht vanaf. Ik had er bijna eentje besteld, omdat ik het recipro-gedeelte van mn makita heb vernield door hem te laten vallen. Maar ik heb me bedacht na het zien van die testen. Ik dat ik mn makita gewoon laat repareren. Ik weet wat er stuk is en zou het zelf kunnen, maar heb er even geen zin in. Tools zijn er om mee te knutselen, niet om aan te knutselen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:29:
[...]

Er is hier wel iemand met een paar dingen van Bosch. Een paar maar.

Het is een wonder dat je Bosch hebt genoemd en hij nog niet heeft gereageerd ;)
Geloof alleen dat die hier niet in de buurt woont, terwijl ik zowat een directe busverbinding naar Orion84 heb zelfs vanuit dit dûrp :+

Zit wel te twijfelen om iemand anders een 10,8/12v setje van Bosch cadeau te doen binnenkort dus het jeukt een beetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:31:
Ik heb meerdere tests op youtube gezien, bosch 10,8V decoupeerzaag komt er heel slecht vanaf. Ik had er bijna eentje besteld, omdat ik het recipro-gedeelte van mn makita heb vernield door hem te laten vallen. Maar ik heb me bedacht na het zien van die testen. Ik dat ik mn makita gewoon laat repareren. Ik weet wat er stuk is en zou het zelf kunnen, maar heb er even geen zin in. Tools zijn er om mee te knutselen, niet om aan te knutselen :P
Ach, zo heb ik een Makita haakse slijper (voor kapot achtergelaten door installateurs keuken bij m'n broer) en DeWalt DW331 decoupeerzaag (van een vriend gekregen als verjaardagscadeau) "verdiend".

Die DeWalt heb ik uiteindelijk voor €85,- verkocht nadat ik er een op accu had aangeschaft. Was geloof ik een tientje kwijt aan onderdelen. Geen slecht verjaardagscadeau voor iemand die wel van een beetje repareren houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 19:34

Pelle

🚴‍♂️

Qua Parkside: begin dit jaar kocht ik een Parkside invalzaag (nu weer tijdelijk verkrijgbaar overigens).
Afgelopen week gebruikt om een massief beuken werkblad (40mm dik) te verzagen tot een set planken die ik in een nis in onze keuken heb opgehangen.
Ging echt perfect, zeker gezien het feit dat het bijgeleverde zaagblad niet je-van-het is.
Zie mijn mini-review hier: Pelle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"
Ook het verzinken van een stalen staaf in 1 van de planken (omdat er een hoop gewicht op komt te staan) ging uitstekend met de in te stellen diepteaanslag.

Verder ben ik afgelopen maand (verhuizing) bezig geweest met honderden gaatjes boren, pluggen slaan en schroeven indraaien. Echt geweldig blij met mijn Makita slagschroevendraaier, wat een fantastisch ding. Zelfs de stand voor zelftappende schroeven heb ik gebruikt (bureauwerkblad monteren aan muurbeugels), en die werkt echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Dankjewel voor de reacties op mijn bericht:
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:04:
Ik wil een accuboormachine kopen. Ik dacht in eerste instantie een wat betere tweedehands te kopen en dan eventueel een accu los erbij te kopen, maar stiekem zijn ze tweedehands duurder dan wat ik er voor over heb. Ik ben een student dus heb het ding maar sporadisch nodig. Maar nu zag ik bij de Action een Ferm boormachine te koop staan:

http://www.action.nl/ferm...2v-incl-accu-en-snellader
[afbeelding]
12V li-ion 1.3Ah

Is dit iets? Ik lees wisselende berichten over het merk Ferm. De een zegt dat het rommel is, de ander zegt dat het prima spul levert voor de prijs. Beter dan huismerken van Gamma en dergelijke.
Net bij de Action geweest maar hij was helaas al uitverkocht. Nu hoorde ik dat de Parkside accuboormachine rond deze prijsklasse goed uit de test zou zijn gekomen.
Nu zie ik er 2 op de site van Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/...ine-PABS-12-B2/p100211480
Afbeeldingslocatie: https://media.lidl.com/media/b016cc05ec7caed929dad4e6d529d2a1.jpeg
https://www.lidl-shop.nl/...oefboormachine/p100213380
Afbeeldingslocatie: https://media.lidl.com/media/bcca453431ff3ab1a9c7a638c533fd05.jpeg

En hier een test van Kassa:
https://kassa.vara.nl/gem...efboormachine-is-het-best
Ik weet alleen niet welke van de twee (of een andere) kassa getest heeft. Kassa heeft het over 12V accuschroefboormachines en de eerste is 12V maar bij accu noemen ze 1.5Ah en dat zou dan de tweede zijn. En de prijs komt ook overeen met de 2e maar ik weet niet hoe de prijzen toen waren.

Maar buiten dat lijkt mij de 2e ook sowieso beter (16V t.o.v. 12V) en een grotere voet, dus wellicht handiger weg te zetten. En er zit ook een koffer bij.

Iemand ervaring met een van deze twee accuschroefboormachines? Is nog steeds een lage prijs maar toch wel weer 10 euro duurder dan die van de Action (33% duurder)

edit: Ah er zit ook een filmpje bij de test van Kassa. Hij lijkt op de eerste maar is toch nog een andere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:36:
Dankjewel voor de reacties op mijn bericht:

[...]

Net bij de Action geweest maar hij was helaas al uitverkocht. Nu hoorde ik dat de Parkside accuboormachine rond deze prijsklasse goed uit de test zou zijn gekomen.
Nu zie ik er 2 op de site van Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/...ine-PABS-12-B2/p100211480
[afbeelding]
https://www.lidl-shop.nl/...oefboormachine/p100213380
[afbeelding]

En hier een test van Kassa:
https://kassa.vara.nl/gem...efboormachine-is-het-best
Ik weet alleen niet welke van de twee (of een andere) kassa getest heeft. Kassa heeft het over 12V accuschroefboormachines en de eerste is 12V maar bij accu noemen ze 1.5Ah en dat zou dan de tweede zijn. En de prijs komt ook overeen met de 2e maar ik weet niet hoe de prijzen toen waren.

Maar buiten dat lijkt mij de 2e ook sowieso beter (16V t.o.v. 12V) en een grotere voet, dus wellicht handiger weg te zetten. En er zit ook een koffer bij.

Iemand ervaring met een van deze twee accuschroefboormachines? Is nog steeds een lage prijs maar toch wel weer 10 euro duurder dan die van de Action (33% duurder)

edit: Ah er zit ook een filmpje bij de test van Kassa. Hij lijkt op de eerste maar is toch nog een andere versie.
Geen ervaring met deze machines, maar volgens mij kan je via Lidl wel makkelijk accu's bestellen.

Wat betreft accu's en modellen: het kan per keer verschillen wat Lidl meelevert. Geloof wel dat alle Parkside machines recent een update (iig qua uiterlijk) hebben gehad.

En voor licht schroefwerk maakt 12V of 16V in principe niks uit. Voordeel van 16V is idd meer kracht. Nadeel is het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 11:18
Pelle schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:08:Verder ben ik afgelopen maand (verhuizing) bezig geweest met honderden gaatjes boren, pluggen slaan en schroeven indraaien. Echt geweldig blij met mijn Makita slagschroevendraaier, wat een fantastisch ding. Zelfs de stand voor zelftappende schroeven heb ik gebruikt (bureauwerkblad monteren aan muurbeugels), en die werkt echt super.
Mooi! Puur uit interesse: wat maakte de slagschroevendraaier mogelijk dat niet met een gewone accuschroefmachine had gekund?

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:42

miekol

erm

Arthur schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:58:
[...]

Mooi! Puur uit interesse: wat maakte de slagschroevendraaier mogelijk dat niet met een gewone accuschroefmachine had gekund?
Alles we met 280 Km/h erin rammen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

[...]
Vooral lawaai maken. 8)

Het voordeel boven een gewone accuschroevendraaier is dat je met echt grote schroeven je polsen spaart, vanwege de nagenoeg afwezige terugslag.
En eerlijk is eerlijk, het ratelding jast er ook zwaardere schroeven gretig in met diameters boven de 6mm en lengtes van 120mm en langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:31:
Wat valt er zo tegen aan die kleine decoupeerzaag dan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de mijne niet zo heel vaak gebruik. En de keren dat ik hem gebruikt heb was het in situaties dat het (totaal) niet secuur hoefde.

Een nadeel wat ik wel alvast kan opnoemen: hij is niet super sterk. Maargoed, wat kun/mag je verwachten van een decoupeerzaag op 10.8v?

De voordelen:
- erg stil
- lekker licht
- ligt (daardoor) super in de hand, echt zéér wendbaar _/-\o_
- gaat lang mee op 1 accu

Dus vraag me echt af waarom hij er zelfs "heel slecht" vanaf komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Atmoz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:58:
[...]

Wat valt er zo tegen aan die kleine decoupeerzaag dan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de mijne niet zo heel vaak gebruik. En de keren dat ik hem gebruikt heb was het in situaties dat het (totaal) niet secuur hoefde.

Een nadeel wat ik wel alvast kan opnoemen: hij is niet super sterk. Maargoed, wat kun/mag je verwachten van een decoupeerzaag op 10.8v?

De voordelen:
- erg stil
- lekker licht
- ligt (daardoor) super in de hand, echt zéér wendbaar _/-\o_
- gaat lang mee op 1 accu

Sja, ik geloof best dat hij wat tekortkomt als je een 10x10 balk probeert te kepen ofzo, maar lijkt me voor wat klein spul (zeg hardhout tot 15mm, zachthout en mdf tot 30mm, enkel kleine stukken) helemaal geen slechte optie naar wat ik zie.

Ik moet het ding eens een keer bepotelen denk ik O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 19:34

Pelle

🚴‍♂️

[...]

Snelheid is een factor (maar voor mij niet superbelangrijk). Je hebt vooral veel meer controle en dat vind ik erg prettig. Het is een wat handzamer apparaat, je hebt nagenoeg geen terugslag, je spaart de schroefkoppen (je moet goed je best doen om een schroefkop kapot te draaien), en ook op lage snelheid heb je een enorm koppel tot je beschikking.

Het geluid is een nadeel, maar dat heb je bij veel meer powertools. Ik zet gewoon m'n gehoorbescherming op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Je hebt ook impulsschroevendraaiers. Dat zijn de stille variant op een slagschroevendraaier. Helaas ook de twee keer zo dure variant. Voor een Makita zonder accu's betaal je geloof ik al €450-500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

McGryphon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:14:

Sja, ik geloof best dat hij wat tekortkomt als je een 10x10 balk probeert te kepen ofzo, maar lijkt me voor wat klein spul (zeg hardhout tot 15mm, zachthout en mdf tot 30mm, enkel kleine stukken) helemaal geen slechte optie naar wat ik zie.

Ik moet het ding eens een keer bepotelen denk ik O-)
Pfoe, 30mm MDF vind ik al veel voor 'm hoor... Misschien met volle accu en langzaam zagen dat het nog "te doen" is, maar echt vrolijk zal je er niet van worden...

Waar ik trouwens wel vrolijk van word is m'n nieuwe speeltje:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser7.jpg

Echt super gaaf om mee te prutsen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:14
Supergaaf!
Hoi Michelle :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Atmoz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:31:
[...]

Pfoe, 30mm MDF vind ik al veel voor 'm hoor... Misschien met volle accu en langzaam zagen dat het nog "te doen" is, maar echt vrolijk zal je er niet van worden...
Oh ja ik noem maar wat, ik kan me zelf niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst MDF dikker dan 20mm van dichtbij heb gezien :+

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Echt super gaaf om mee te prutsen :D
Lekkel hool :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Atmoz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:58:
[...]
YouTube: Die Akku-Stichsäge, die kaum Wünsche offen lässt (Makita DJV181 Hand...

YouTube: Kann diese Bosch-Säge mich doch noch von den 10,8V-Stichsägen überze...

Ik heb ook een andere test gezien, waarin dit wordt bevestigd.
Was voor mij iig reden om mn makita maar te laten fixen wanneer ik daar aan toe ben, ipv.de bosch te kopen (waar ik een decoupeerzaag voor gebruik leek me juist die kleine bosch wel handig en een kapotte machine was een mooi excuus om iets anders te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Morgen daar maar eens naar kijken :)

Anyway. Ik moet eigenlijk ook nog een verzinkboortje met een buitendiameter van 20mm of meer hebben, wat 16mm gaten in hout dienen van mooie schuine randen voorzien te worden. Ik zie er op ecotools eentje voor een paar euro staan, gezien het geen heel hard hout is en het gewoon een hss-verzinkboor betreft durf ik de gok wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

Atmoz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:31:
[...]

Heb je serieus een lasersnijder uit China gehaald... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

712641 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:45:

Heb je serieus een lasersnijder uit China gehaald... :D
Nee, ze hebben 'm gebracht :P

Maareh... even zonder gekheid: ik zie deze als "tussenstap" naar een echte (CO2) laser die er ooit gaat komen. Dus om een beetje wegwijs/bekend te raken met lasers, de software, etc... En natuurlijk om heerlijk mee te knutselen, want het blijft natuurlijk gaaf zoiets O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:28:
.......
Anyway. Ik moet eigenlijk ook nog een verzinkboortje met een buitendiameter van 20mm of meer hebben, wat 16mm gaten in hout dienen van mooie schuine randen voorzien te worden. Ik zie er op ecotools eentje voor een paar euro staan, gezien het geen heel hard hout is en het gewoon een hss-verzinkboor betreft durf ik de gok wel aan.
Ik neem aan dat je deze verzinkboor bedoelt??
HSS Conische verzinkboor 20,5 mm

Ik vraag het omdat je een "mooie schuine rand" noemt en ik met verzinkboren met 3 snijkanten wisselende resultaten boek waarvoor ik liever andere boren gebruik. ;)

Dwarsgat verzinkboren geven in ieder geval in (licht)metaal (en hout) een veel fraaier verzinkgat zonder de vaak rafelige structuur van de driekantsnijders.
mroshop.com/dwarsgatverzinkboren
(kijk bij "FORMAT dwarsgatverzinkboren" en klik op "bekijk uitvoeringen"
Er zit een bugje in deze site en als je meteen op "Format" klikt dan kom je weer op de startpagina uit) :F

Voor hout zijn dit soort verzinkboren met een enkele doorlopende snijkant misschien iets handiger, maar ik zie zo snel geen goed linkje. :P
Zowel dit type als die met een dwarsgat geven in ieder geval een veel mooier en strakkere afwerking imho.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 10-06-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:34:
[...]

Ik neem aan dat je deze verzinkboor bedoelt??
HSS Conische verzinkboor 20,5 mm

Ik vraag het omdat je een "mooie schuine rand" noemt en ik met verzinkboren met 3 snijkanten wisselende resultaten boek waarvoor ik liever andere boren gebruik. ;)

Dwarsgat verzinkboren geven in ieder geval in (licht)metaal (en hout) een veel fraaier verzinkgat zonder de vaak rafelige structuur van de driekantsnijders.
mroshop.com/dwarsgatverzinkboren
(kijk bij "FORMAT dwarsgatverzinkboren" en klik op "bekijk uitvoeringen"
Er zit een bugje in deze site en als je meteen op "Format" klikt dan kom je weer op de startpagina uit) :F

Voor hout zijn dit soort verzinkboren met een enkele doorlopende snijkant misschien iets handiger, maar ik zie zo snel geen goed linkje. :P
Zowel dit type als die met een dwarsgat geven in ieder geval een veel mooier en strakkere afwerking imho.
Daar doelde ik inderdaad op, maar zal de genoemde opties eens afgaan. Heeft geen haast :)

Scheelt natuurlijk al veel dat ik een kolomboormachine kan gebruiken, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:45:
[...]
Daar doelde ik inderdaad op, maar zal de genoemde opties eens afgaan. Heeft geen haast :)
Scheelt natuurlijk al veel dat ik een kolomboormachine kan gebruiken, maar toch.
Als het even kan gebruik ik ook een kolomboormachine, maar zelfs op lage toeren inclusief snijolie, geven die driekantsnijders in (licht)metaal (voor mij ;) ) maar een teleurstellende afwerking.

Ik gebruik ze eigenlijk alleen nog maar voor het quick & dirty werk, die dwarsgatboren geven nagenoeg altijd een nettere finish.
Het is goed mogelijk dat het voor diehard productiewerk iets langzamer zal frezen, maar daar hebben wij hier geen last van toch?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:56:
[...]

Als het even kan gebruik ik ook een kolomboormachine, maar zelfs op lage toeren inclusief snijolie, geven die driekantsnijders in (licht)metaal (voor mij ;) ) maar een teleurstellende afwerking.

Ik gebruik ze eigenlijk alleen nog maar voor het quick & dirty werk, die dwarsgatboren geven nagenoeg altijd een nettere finish.
Het is goed mogelijk dat het voor diehard productiewerk iets langzamer zal frezen, maar daar hebben wij hier nooit last van toch?? :+
Ik heb zo het idee dat houtsoorten als Purperhart en Wenge nog taaier zijn voor snijgereedschap dan veel gebruikelijke soorten metaal, dus daarmee doe ik toch al wel rustig aan met alle verspanende bewerkingen, dat scheelt :+

Maar goed, voor mij gaat seriewerk in de te voorziene toekomst niet meer dan enkele tientallen gaatjes achtereen zijn, en daar hoef ik niks op te verdienen, dus snelheid is sowieso maar van secundair belang.

Note: zeer incidenteel moet ik wel gaten in metaal schuine randen geven, maar dat is echt niet de dagelijkse gang van zaken. Ik werk sowieso al meer dan 5 keer zo veel (hard)hout als metaal er doorheen in een jaar, en dan doe ik ook nog eens niet hetzelfde met die twee materiaalgroepen, dus ik heb een wat andere set boren nodig dan een echte metaalbewerkert :P

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 10-06-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:59:
[...]
Ik heb zo het idee dat houtsoorten als Purperhart en Wenge nog taaier zijn voor snijgereedschap dan veel gebruikelijke soorten metaal, dus daarmee doe ik toch al wel rustig aan met alle verspanende bewerkingen, dat scheelt :+
Wenge heeft best snel de neiging te splinteren, daar zou ik dan sowieso voor een fijner type verzinkboor kiezen.
Het is wel zo dat je het toerental moet beperken als je "verbranding" van het freesgat wilt voorkomen.
Dat resulteert doorgaans wel in een spiegelgladde maar zwarte freesrand. :9

Het ruikt wel lekker natuurlijk, aan jou de keus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:05:
[...]

Wenge heeft best snel de neiging te splinteren, daar zou ik dan sowieso voor een fijner type verzinkboor kiezen.
Het is wel zo dat je het toerental moet beperken als je "verbranding" van het freesgat wilt voorkomen.
Het resulteert doorgaans wel in een spiegelgladde maar zwarte freesrand. :9

Het ruikt wel lekker natuurlijk, aan jou de keus. O-)
Dat Wenge moet ik nog aan beginnen, maar dat was me al verteld inderdaad.

In Purperhart ging het verzinken erg netjes door een hoog toerental aan een lage feedrate (weinig druk) te koppelen, maar dat is naar wat ik vandaag van een meubelmaker hoorde meer geluk dan wijsheid geweest. Weet je toevallig of Afrormosia bij boren/verzinken nog speciale aandacht vereist? In zagen/schuren leek het iig erg op witte eik in hoe het daarop reageerde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:09:
[...]
Dat Wenge moet ik nog aan beginnen, maar dat was me al verteld inderdaad.
In Purperhart ging het verzinken erg netjes door een hoog toerental aan een lage feedrate (weinig druk) te koppelen, maar dat is naar wat ik vandaag van een meubelmaker hoorde meer geluk dan wijsheid geweest. Weet je toevallig of Afrormosia bij boren/verzinken nog speciale aandacht vereist? In zagen/schuren leek het iig erg op witte eik in hoe het daarop reageerde :)
Afrormosia wordt gebruikt als vervanger van teak, qua kleur lijkt het daar eenmaal uitgedonkerd erg op.
Alleen het spinthout is geelwit.
Mijn eigen houtstalen verzameling liggen nog in de opslag en ik kan het op dit moment niet voor je uitproberen en het geheugen laat mij in de steek.
Heb het al een tijdje niet meer in handen gehad.

Heb er met schuren erg in dat het stof behoorlijk allergeen is, met iroko werk ik bijv. niet eens meer.
Kreeg er ontzettende jeuk van op de geheel verkeerde plekken en als je in geval van iroko het houtstof met zeep van je handen wast, dan is het net of je een slagaderlijke bloeding krijgt. :+

Volgens de houtbijbel hier is Afrormosia recht tot kruisdradig met een fijne nerf en werkt het amper, dat klinkt aardig toch??
Het is op zich handmatig goed te bewerken al worden HM tools aangeraden.
Schaven kan ivm de genoemde kruisdraad voorspelbaar lastig zijn.
Voorboren is een must en onder vochtige condities gebruik je beter rvs bevestigingsmateriaal ivm de looizuren in het hout, die metaal onder vochtige omstandigheden laat oxideren.

Het houtstof vooral niet inademen dus en absoluut stofafzuiging gebruiken. :P
Zelfs aan je handen kan het stof ontstekingen veroorzaken.
Het is trouwens prima te lijmen en laat zich uitstekend polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:49:
[...]

Afrormosia wordt gebruikt als vervanger van teak, qua kleur lijkt het daar eenmaal uitgedonkerd erg op.
Mijn eigen houtstalen verzameling liggen nog in de opslag en ik kan het op dit moment niet voor je uitproberen en het geheugen laat mij in de steek.

Heb er met schuren erg in dat het stof behoorlijk allergeen is, met iroko werk ik bijv. niet eens meer.
Kreeg er ontzettende jeuk van op de geheel verkeerde plekken en als je in geval van iroko het houtstof met zeep van je handen wast, dan is het net of je een slagaderlijke bloeding krijgt. :+

Volgens de houtbijbel hier is Afrormosia recht tot kruisdradig met een fijne nerf en werkt het amper, dat klinkt aardig toch??
Voorboren is een must en onder vochtige condities gebruik je beter rvs bevestigingsmateriaal ivm de looizuren in het hout, die metaal onder vochtige omstandigheden laat oxideren.

Oh standaardprocedure bij onbekende houtsoorten schuren is al afzuiging, mondkapje, handschoenen en naderhand handen wassen tot aan de ellebogen, en zelfs dan niet te lang wachten met douchen :+

Je stelt dat het zich prima laat lijmen; neem aan dat PVA-lijm dan gewoon het goede spul is bij oplijmen van leer? Dat het op leer goed hecht staat buiten kijf iig :p
Beenderlijm wil ik enkel om de geur al liever niet mee klooien, en PU-lijm heb ik maar zeer beperkt op voorraad.

Thanks iig d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mondkapje, dat ken ik ergens van, ik heb nog grenenlak in de poriën van mijn oren, neus en longen zitten volgens mij :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zit beetje rond te kijken naar een decoupeerzaag, omdat ik binnenkort klusje heb waarvoor zo'n ding vrijwel noodzakelijk is. Waar ik alleen nog over twijfel is de vorm: D-handgreep of die andere vorm (geen idee hoe ik die moet noemen.

Afbeeldingslocatie: https://images.bosch-professional.com/de/de/ocs/prodimgpng/gst-150-ce-23293.jpgAfbeeldingslocatie: https://images.bosch-professional.com/de/de/ocs/prodimgpng/gst-150-bce-23294.jpg

Heb zelf tot nu toe alleen maar met D-handgreep varianten gewerkt, maar die andere vorm is misschien wel handiger. Scheelt in ieder geval een hoop in de hoogte, want machine is 24 mm lager, maar bij de D-handgreep komt je hand daar ook nog bij. Voordeel van de D-handgreep is dat de schakelaar sowieso al makkelijker te bedienen is en het bovendien niet uitmaakt welke hand je gebruikt (wat in lastige hoeken nog wel eens handig kan zijn, maar aan de andere kant geldt dat ook voor de hoogte), terwijl die andere vorm eigenlijk alleen rechtshandig te gebruiken is vanwege positionering van de schakelaar.

De twee machines waar ik tussen twijfel zijn de Bosch GST 150 CE en de Bosch GST 150 BCE. Beide zijn voor ongeveer €150 wel te vinden in Duitsland. In de meeste gevallen zijn deze machines veel sterker dan ik verwacht nodig te hebben, maar voor die paar keer dat je wel een klusje hebt dat om wat meer power vraagt is het wel lekker als je niet meteen weer machine moet lenen of huren. In mijn ervaring haal je de maximale zaagdiepte ook alleen maar in echt zachte houtsoorten. In de harde houtsoorten ligt dat zo twee tot drie keer lager. Om het prijsverschil met lichtere machines hoef je het niet te laten. De GST 160 CE / GST 160 BCE zijn wel een stuk duurder, maar de modellen lichter dan de Bosch GST 150 CE / Bosch GST 150 BCE zijn nauwelijks goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Persoonlijk vind ik dat je met de t-greep meer controle over de machine hebt. Daarnaast "duwt het wat makkelijker over het werkstuk heen.

En volgens mij werkt de aan/uit schakelaar 2 kanten op. Links of rechtshandig maakt dus niet uit. Nu heb ik zelf een Makita 18v apparaat en die zet je aan en vervolgens bepaalt ie zelf het toerental afhankelijk van hoe hard je duwt.
Dat werkt mijn inziens echt ideaal. Vaak gemaakte fout is dat men dat ding altijd zo hard mogelijk ergens doorheen jast met alle gevolgen van dien.

Edit,

zie dus net in de 360gr view dat de knop maar in 1 kant zit inderdaad.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 11-06-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Kid Jansen schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:28:
Ik zit beetje rond te kijken naar een decoupeerzaag, omdat ik binnenkort klusje heb waarvoor zo'n ding vrijwel noodzakelijk is. Waar ik alleen nog over twijfel is de vorm: D-handgreep of die andere vorm (geen idee hoe ik die moet noemen.
YouTube: Decoupeerzagen van Makita: beugelgreep of T-greep, welke kies ik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
Heb de gst 160 bce super machine. Bevalt heel goed had eerst machine met de andere grip maar vindt dit beter sturen. Zou niet meer terug willen. En schijnt dat je makkelijker ondersteboven kunt zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 93986 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:53:
.... Nu heb ik zelf een Makita 18v apparaat en die zet je aan en vervolgens bepaalt ie zelf het toerental afhankelijk van hoe hard je duwt....
Daar heb ik nog nooit van gehoord, welke machine is dat precies? Of bedoel je de soft start, dat hij pas echt toeren gaat maken zodra je de zaag tegen het werkstuk drukt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Kid Jansen schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:28:

[afbeelding][afbeelding]

Heb zelf tot nu toe alleen maar met D-handgreep varianten gewerkt, maar die andere vorm is misschien wel handiger. Scheelt in ieder geval een hoop in de hoogte, want machine is 24 mm lager, maar bij de D-handgreep komt je hand daar ook nog bij. Voordeel van de D-handgreep is dat de schakelaar sowieso al makkelijker te bedienen is en het bovendien niet uitmaakt welke hand je gebruikt (wat in lastige hoeken nog wel eens handig kan zijn, maar aan de andere kant geldt dat ook voor de hoogte), terwijl die andere vorm eigenlijk alleen rechtshandig te gebruiken is vanwege positionering van de schakelaar.

De twee machines waar ik tussen twijfel zijn de Bosch GST 150 CE en de Bosch GST 150 BCE. Beide zijn voor ongeveer €150 wel te vinden in Duitsland. In de meeste gevallen zijn deze machines veel sterker dan ik verwacht nodig te hebben, maar voor die paar keer dat je wel een klusje hebt dat om wat meer power vraagt is het wel lekker als je niet meteen weer machine moet lenen of huren. In mijn ervaring haal je de maximale zaagdiepte ook alleen maar in echt zachte houtsoorten. In de harde houtsoorten ligt dat zo twee tot drie keer lager. Om het prijsverschil met lichtere machines hoef je het niet te laten. De GST 160 CE / GST 160 BCE zijn wel een stuk duurder, maar de modellen lichter dan de Bosch GST 150 CE / Bosch GST 150 BCE zijn nauwelijks goedkoper.
De GST 150 is in ieder geval een erg degelijke machine. Ik heb zelf (nou ja, mijn pa heeft) een GST 90 en die doet gewoon precies wat je ervan verwacht; 100mm dikke douglas balken kepen is tot nu toe het enige geweest waarbij de machine het lastig begon te vinden. Erg tevreden over.

Betreft D- of T-greep; ikzelf prefereer de D-greep eigenlijk in alle gevallen behalve ondersteboven zagen en in hele kleine ruimtes werken. Gezien ik beide nagenoeg nooit doe staat een barrelgrip decoupeer erg laag op mijn lijstje :)

@Orion84 er is inmiddels ook al een ouwe goedkope 230v Kinzo decoupeerzaag beschikbaar gesteld voor de vergelijkende test, ik zal je ff contacten als ik mijn 18v heb, gaan we eens wat zaagsel maken binnenkort :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

d:)b

Gisteren nog terracotta 'zaagsel' gemaakt met de DJV141: Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3" :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Orion84 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:40:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord, welke machine is dat precies? Of bedoel je de soft start, dat hij pas echt toeren gaat maken zodra je de zaag tegen het werkstuk drukt?
https://www.makita.nl/zaa...-v-decoupeerzaag-t-model/
•Uitgerust met soft no load: de toeren stijgen zodra de zaag in aanraking komt met het materiaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, dat is eenmalig bij het starten van de zaag, vertraagd op gang komen tot het ingestelde toerental. Dat is wat anders dan "bepaalt ie zelf het toerental afhankelijk van hoe hard je duwt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
McGryphon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:34:
De GST 150 is in ieder geval een erg degelijke machine. Ik heb zelf (nou ja, mijn pa heeft) een GST 90 en die doet gewoon precies wat je ervan verwacht; 100mm dikke douglas balken kepen is tot nu toe het enige geweest waarbij de machine het lastig begon te vinden. Erg tevreden over.
Zo te zien hebben ze in ieder geval geen moeite met haaks blijven zagen bij het zagen van bochten.

Is dan wel een flauwe bocht, maar heb vaak genoeg met decoupeerzagen gewerkt waarmee het vrijwel onmogelijk was om haaks te zagen in bochten, ongeacht zaagstand en zaagblad, en dat ging dan om hooguit 5 cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:49:
[...]

Ik blij dat ik niet verder kom dan vuren en grenen. En berken multiplex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kid Jansen schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:09:
[...]

Zo te zien hebben ze in ieder geval geen moeite met haaks blijven zagen bij het zagen van bochten.

Is dan wel een flauwe bocht, maar heb vaak genoeg met decoupeerzagen gewerkt waarmee het vrijwel onmogelijk was om haaks te zagen in bochten, ongeacht zaagstand en zaagblad, en dat ging dan om hooguit 5 cm dik.
Dat lijkt me vooral te danken aan de behoorlijk degelijk uitgevoerde zaagbladen die hier gebruikt worden. Ongetwijfeld speelt de machine ook een rol (speling in de zaagas en dergelijke), maar haaks zagen is volgens mij vooral een kwestie van de juiste zaagjes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wat zijn dan de beste zaagjes? Ik gebruik zelf vaak de zaagjes van Bosch en probeer zoveel mogelijk het juiste type zaagje voor elke klus te gebruiken, maar dan nog ging het vooral met bochten vaak fout en bijvoorbeeld ook wel eens met lange rechte stukken langs een geleider zagen (nou kan je daar natuurlijk ook beter liniaalcirkelzaag voor gebruiken, maar dat was niet altijd mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Er is niet zoiets als "de beste zaagjes", natuurlijk zit er ook kwaliteitsverschil tussen merken etc., maar het is vooral ook het juiste type zaagje nemen voor de klus.

Voor haaks zagen door dikker hout zou ik zeggen:
- Een stijf zaagje (daar zijn volgens mij speciale metaalsoorten / bimetalen voor), wellicht dat er ook extra dikke zaagjes zijn
- Een zaagje dat lang genoeg is. Als het zaagje maar net aan lang genoeg is om door het hout heen te komen gaat het ook sneller scheef volgens mij.
- In die video gebruiken ze ook relatief brede bladen (dus van zaagkant tot rug), dat helpt bij het goed rechtdoor zagen, maar maakt het hele zaagje waarschijnlijk ook wel wat steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Haaks blijven zagen in bochten is m.n. de zaaggeleiding van de machine en de vaardigheid van de gebruiker, veel minder de zaagbladen, tenzij de bladen echt krom zijn. Bochtzaagjes zijn van tand tot rug erg smal, en worden niet uit dikkere of stijvere platen gemaakt, en met een goeie machine blijft het dan toch mooi haaks hoor :)

Het is vooral met een decoupeerzaag erg makkelijk om ongemerkt de machine iets opzij te drukken tov de zaagsnede en dat is dan wel user error, het gevolg van dezelfde zijdelingse druk is bij een cheapass rukzaag veel geprononceerder dan bij een GST.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 11:18
Voor de aardigheid toch nog even een overzichtje van waar dit topic voor mij toe geleid heeft in de ca 6 weken sinds ik begonnen ben met meelezen :D

gereedschap 1

Van linksboven met de klok mee:
- Metabo UHE 2450 boorhamer (vervangt een "Economy by Ferm" apparaat met zo'n grote pot eronder)
- Metabo SXE 450 TurboTec excenter
- Metabo FMS 200 Intec deltaschuurmachine
- Metabo LF 724 S lakfrees
- Bosch GSB 18-2-Li Plus (vervangt een Bosch groen 14,4V)

Verder is daar onlangs deze Makita TM3000C multitool nog bijgekomen:

makita tm3000c

Dus bedankt allemaal, we gaan dit jaar niet op vakantie ;)

Ik heb bewust het meeste bedraad gekocht omdat ik na de komende maanden verwacht het meeste relatief sporadisch te gebruiken. We zijn momenteel al een half jaar met een complete renovatie en uitbreiding van een oude woning bezig, en hoewel 95% door een aannemer gedaan wordt heb ik toch met meeste gereedschap al gebruikt. Een korte review derhalve, mede omdat ik veel van de apparatuur gekocht heb op basis van posts in dittopic:

De SXE 450 is een hele prettige schuurmachine die aanmerkelijk beter is dan oudere excenters waar ik mee gewerkt heb. Hij is wel wat zwaar, maar voelt robuust aan en door de grote schuurschijf kun je veel 'meters' maken. De twee verschillende schuurcirkels zijn praktisch (hoewel niet heel handig in te stellen), en de Turboknop is op momenten ook handig. Ik heb er al vrij veel houtwerk en ook een aantal muren mee geschuurd. De investering van een Rotec (waar ik verder geen ervaring mee heb) kon ik niet rechtvaardigen, maar ik ben tevreden met de SXE 450. Deze was uiteindelijk €160 in Duitsland.

De FMS 200 is ook een fijn apparaat. Duidelijk milder dan de SXE 450, maar praktisch voor de kleine hoekjes en licht schuurwerk. Het valt me op dat hij relatief trillingsarm is en dat het stofreservoir best redelijk werkt. Nadelen: het korte snoer en het feit dat je hem niet standaard op een stofzuiger kan aansluiten (is een accessoire voor nodig). Was €70 bij Coolblue en lijkt me voor dat geld prima.

De Metabo LF 724 S is absoluut een lifesaver. Na zo'n 20 uur al gekrabt te hebben op restanten vloerbedekkingslijm op een oude trap (met diverse professionele afbijtmiddelen) was het klusje met de lakfrees met een uur of 2 opgelost. Freesjes gingen er wel hard doorheen (raakten vol met lijmresten), maar zonder dat apparaat had ik een nieuwe trap laten plaatsen. Echt top. Ook deuren en ander houtwerk dat in de afgelopen 85 jaar al talloze malen geverfd was, zag er in no-time uit als nieuw ongelakt hout. Hij is wel luidruchtig en je moet echt goed voor je handen uitkijken, maar het is wat mij betreft een onvervangbaar (en voor zover ik weet uniek) apparaat voor deze toepassing.

De accuboormachine is prima, maar niet bijzonder. Hij voelt wat volwaardiger aan dan de Bosch groen die ik had, en heeft ook wat meer koppel, maar ik sla er niet steil van achterover. Boren in een stenen muur blijft toch behelpen vergeleken met een boorhamer maar lukt wel. De aannemer gebruikt 14,4V Makita's (dacht de DDF470) en die kwamen op mij toch wat robuuster en beter gebouwd over. Misschien had ik hier voor de 'Robust Line' moeten gaan, maar ik wist nog niet dat die bestond 8)7

De TM3000c is een heel solide aanvoelende machine. De bouwkwaliteit komt het beste over van alle machines die ik gekocht heb (zelfs beter dan de "Made in Germany" Metabo's). Ik vind hem prettiger en stiller dan de Fein FMM350q die ik van de aannemer mocht lenen. Het wisselen van opzetstukjes is wel wat omslachtig (inbussleutel in plaats van quick-release), maar dat is voor mij geen dealbreaker. Op eBay UK zijn ze relatief gunstig te krijgen.

De boorhamer voelt goed aan maar heb ik nog niet gebruikt. Ik zalen deze post updaten als dat wel zover is :)

[ Voor 31% gewijzigd door Arthur op 13-06-2017 22:47 . Reden: reviews iets uitgebreid ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:40:
Haaks blijven zagen in bochten is m.n. de zaaggeleiding van de machine en de vaardigheid van de gebruiker, veel minder de zaagbladen, tenzij de bladen echt krom zijn. Bochtzaagjes zijn van tand tot rug erg smal, en worden niet uit dikkere of stijvere platen gemaakt, en met een goeie machine blijft het dan toch mooi haaks hoor :)

Het is vooral met een decoupeerzaag erg makkelijk om ongemerkt de machine iets opzij te drukken tov de zaagsnede en dat is dan wel user error, het gevolg van dezelfde zijdelingse druk is bij een cheapass rukzaag veel geprononceerder dan bij een GST.
Decoupeerzaagmachines blijven een noodzakelijk kwaad imho, ook als je geen last hebt van storende tremors, al dan niet na een verzopen weekend. O-)

De Festools hebben op het laagste punt net boven de zool aan weerszijden van het decoupeerzaagblad hardmetalen kopjes die tegen het zaagblad drukken en daarmee een eventuele torsie heel behoorlijk weten te verhinderen met name als de zaagas in de hoogste stand staat en het standaard buigzame zaagblad zo ongeveer vrij spel heeft.
Maar hoe je ook wendt of keert, het zaagbladdeel dat uitsteekt "onder de zool" zal altijd de neiging hebben ietsjes zijwaarts heen en weer te wapperen.

Bosch heeft op hun duurste 160-model eenzelfde HM aandruk feature dat op zich prima werkt en het betere bochtenwerk absoluut voorspelbaarder maakt.
Het kan er wel voor zorgen dat de zaagbladen door de extra wrijving heet kunnen lopen, je ziet dat ook in sommige testen terug.

Mafell pakt het anders aan en heeft extra dikke zaagbladen in hun programma die veel stijver zijn dan een doorsnee decoupeerblad (en dat over de volle lengte van het blad) en haaksheid beter zullen garanderen.
Praktijktesten tonen aan dat deze Mafell's in dit opzicht de wannahave top is, maar tjeezzz wat zijn ze duur. :(

Ik houd het maar bij m'n blauwe Bosch-jes, het '160 model' is met ~€210 nog enigszins op te hoesten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

Omdat mijn Makita BDF343 (14.4v) begon te stinken bij gebruik (dacht koolborstels) en ik tegen een hele mooie aanbieding liep (DDF456RHJ 18v m-box voor €140) dacht ik de 14.4 mooi te vervangen, wilde hem niet weggooien, dacht "koop nog wel nieuwe koolborsteltjes t.z.t."

Haal ik hem uit elkaar... zit er geen koolborstel in, motor bij gebruik stinkt, dus iets is niet goed. Gelukkig heeft Makita goede parts-lists en kost een nieuwe motor slechts €15 :+

Komt volgende week binnen, mooi machientje voor schoonvader die met troep klust.

Oh ja vandaag komt bij mij ook een nieuw speeltje binnen:
Makita DF330DWE 10.8v met 2 accu's voor €85 :o

Ik had aantal weken geleden mini systainers gekocht, gisteren (nb. in mijn eigen stad) schuim ervoor gekocht. Plukschuim, soort Kaizenfoam, maar dan goedkoop. (€19 voor plaat van 122*60*3 bij http://www.superlean.nl/Plukschuim). Kreeg van collega ook nog eens een schroefmachientje voor mijn zoontje, en dat resulteerde in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QMlL61lqGH8XVRqWpZYsWB9X/full.jpg

Nu nog zijn rolmaat erin snijden. (btw, @L.N. bedankt voor de link naar de systainer templates: http://www.leevalley.com/...Instructions.aspx?p=70766)

Vergeet nog bijna dat gister ook mijn ecotools trespa blad voor de TS55 is binnengekomen, tezamen met de schijven voor mijn ETS125, maar goed bij het maken van de bank kwam ik erachter dat ik een ETS150 heb :+ Gelukkig had ik ook nog een interface pad 125 mm liggen, dus kan ze denk wel gebruiken :P

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:25
Roeligan schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:33:

Ik had aantal weken geleden mini systainers gekocht, gisteren (nb. in mijn eigen stad) schuim ervoor gekocht. Plukschuim, soort Kaizenfoam, maar dan goedkoop. (€19 voor plaat van 122*60*3 bij http://www.superlean.nl/Plukschuim). Kreeg van collega ook nog eens een schroefmachientje voor mijn zoontje, en dat resulteerde in:
[afbeelding]
Handig om te weten! Dat schuim is veel goedkoper dan kaizenfoam. Hoe heb je het zo netjes uitgesneden?
Nu nog zijn rolmaat erin snijden. (btw, @L.N. bedankt voor de link naar de systainer templates: http://www.leevalley.com/...Instructions.aspx?p=70766)
Graag gedaan!
Vergeet nog bijna dat gister ook mijn ecotools trespa blad voor de TS55 is binnengekomen, tezamen met de schijven voor mijn ETS125, maar goed bij het maken van de bank kwam ik erachter dat ik een ETS150 heb :+ Gelukkig had ik ook nog een interface pad 125 mm liggen, dus kan ze denk wel gebruiken :P
Dat Trespa-blad heb ik ook voor mijn TS55 en heb ik gebruikt om mijn zaagtafel te maken. Goed blad voor die prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

UIitsnijden valt niet mee, is nog niet heel netjes gedaan, is wel uit laagjes, maar die zitten best vast. Volgende keer proberen laagje voor laagje te doen.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B972SNJ6B3jAfaJkr1crMPeC/medium.jpg
Ah toe, mogen we samen spelen..? O-)

Binnenkort eens ergens een DS150 en wat foam vandaan halen voor deze en de 791 O+

[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 13-06-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

........
Kreeg van collega ook nog eens een schroefmachientje voor mijn zoontje, en dat resulteerde in:
[afbeelding]
Hallo zeg, voor die kleine maar meteen de felbegeerde blauwe pro lijn van Kinzo gepakt, je bent het kind nu wel heel erg aan het verwennen hoor. :9

Ik bedoel, wát kun je een kind hierna nog geven??
Een eigen 20+ fauteuils kinderbioscoop met gesofisticeerde sound in de kelder valt hiernaast al een beetje tegen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Kan nog geen goed alternatief vinden :+ (plus deze was gratiesch). Net wel de 10.8 DF330 binnen gekregen, net zo zwaar als mijn 18v DDF456 met 1.5A maar (zoals verwacht) veel minder power. Dit is echt alleen voor het lichtere schroefwerk, en misschien dus wat voor hem. Polsen zullen hier geen klap van krijgen :P

RatPack #814

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Aangezien ik tijdens de afwerkingsfase van onze nieuwbouwwoning graag zelf de handen uit de mouwen wil steken ben ik de zoektocht naar gereedschap reeds gestart. De 339 voorgaande pagina's bevatten een ware schat aan informatie!

Gisteren een eerste bestelling geplaatst:Alles samen 400,32€ (incl shipping). Voor deze prijs heb ik bij Toolnation de M12PP2A-402C geneens.

Nu nog op zoek naar een mooi setje hout-, metaal & steenboren vinden. Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
tehfnz schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:06:
Aangezien ik tijdens de afwerkingsfase van onze nieuwbouwwoning graag zelf de handen uit de mouwen wil steken ben ik de zoektocht naar gereedschap reeds gestart. De 339 voorgaande pagina's bevatten een ware schat aan informatie!

Gisteren een eerste bestelling geplaatst:Alles samen 400,32€ (incl shipping). Voor deze prijs heb ik bij Toolnation de M12PP2A-402C geneens.

Nu nog op zoek naar een mooi setje hout-, metaal & steenboren vinden. Tips?
Los kopen (dus een setje hout, setje steen en een setje metaal) en je kan meestal niet fout gaan met Heller boortjes, zeker niet om mee te starten :)

Zijn, iirc, voordeligste te krijgen bij Conrad

Voorbeeld:

https://www.conrad.nl/nl/...schacht-1-set-813759.html
https://www.conrad.nl/nl/...schacht-1-set-824521.html
https://www.conrad.nl/nl/...erschacht-1-s-825837.html

Misschien dat ze tegenwoordig bij onze Oosterburen voordeliger zijn. Met de maten in deze setjes kan je voorlopig goed uit de voeten. Met name steen en hout zijn handig om te hebben. Metaal heb ik zelf wel, maar gebruik ik miniem eigenlijk

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 14-06-2017 13:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hela, zie in die ffx link dat Milwaukee ook een roterende multitool heeft. Die had ik nog niet gezien! Laat mijn b&d nou net kapot aan het gaan zijn.

Wel lastig te vinden. Uit het assortiment?

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 14-06-2017 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 15:16
Notna schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:08:
[...]

Los kopen (dus een setje hout, setje steen en een setje metaal) en je kan meestal niet fout gaan met Heller boortjes, zeker niet om mee te starten :)
Helemaal mee eens!
[...]
Misschien dat ze tegenwoordig bij onze Oosterburen voordeliger zijn. Met de maten in deze setjes kan je voorlopig goed uit de voeten. Met name steen en hout zijn handig om te hebben. Metaal heb ik zelf wel, maar gebruik ik miniem eigenlijk
Volgens mij zijn ze inderdaad goedkoper bij Amazon. Ik heb in iedergeval de volgende 3 setjes:
Steen, Staal & Hout.
Dit zijn echt de beste boortjes die ik ooit gebruikt heb, veel beter dan de (vaak duurdere) bouwmarkt meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@Nivado dankjewel, setjes zijn besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 18:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hey guys.....

momentsleutelvraagje......

wat is een fatsoenlijke momentsleutel zonder daar honderden euros voor kwijt te zijn?

gister ff met de buurman mijn zomerwielen gedaan (ja ik was laat, i know 8)7 ) met een leensleutel uit de werkplaats van zijn baas. Dat wisselen kan ik dus voortaan prima zelf :pompom:

is deze Smoos wat? Ik ken het merk helemaal niet. :?

https://www.autogereedsch...alogsearch/result/?q=4070

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou zeggen; kijk eens naar Proxxon. Die hebben een mooie range momentsleutels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat is ook wel een terugkerende vraag in het Goed (auto)sleutelgereedschap, zie bv. ook de discussie n.a.v. deze vraag.

Het is allemaal een beetje afhankelijk van wat je er eventueel verder nog mee zou willen doen. Er zijn aardig wat mensen die een Lidl of Aldi momentsleutel hebben (lijkt over het algemeen veel op een Mannesmann sleutel) en daar best tevreden mee zijn. Maar sommige van die goedkope momentsleutels vallen ook na een paar keer gebruiken uit elkaar.

Smoos is volgens mij het huismerk van Datona, weet verder niet hoe goed dat is. Voor dat geld zou ik eerder naar een Proxxon of Teng Tools 40-200 momentsleutel kijken, daar heb ik wat meer vertrouwen in.

Voor alleen wielen vastdraaien komt het allemaal niet zo nauw, het gaat er vooral om dat de bouten niet te los zitten en daardoor vanzelf los zouden kunnen draaien, of dat ze zo vast zitten dat ze af kunnen breken. Voor andere dingen komt het wel een stuk nauwer, en dan zou ik ook eerder naar de wat betere momentsleutels uitwijken, dan weet je zeker(der) dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 18:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MikeyMan schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:22:
Ik zou zeggen; kijk eens naar Proxxon. Die hebben een mooie range momentsleutels.
bedankt voor de tip!
henkie196 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:33:
Dat is ook wel een terugkerende vraag in het Goed (auto)sleutelgereedschap, zie bv. ook de discussie n.a.v. deze vraag.

Het is allemaal een beetje afhankelijk van wat je er eventueel verder nog mee zou willen doen. Er zijn aardig wat mensen die een Lidl of Aldi momentsleutel hebben (lijkt over het algemeen veel op een Mannesmann sleutel) en daar best tevreden mee zijn. Maar sommige van die goedkope momentsleutels vallen ook na een paar keer gebruiken uit elkaar.

Smoos is volgens mij het huismerk van Datona, weet verder niet hoe goed dat is. Voor dat geld zou ik eerder naar een Proxxon of Teng Tools 40-200 momentsleutel kijken, daar heb ik wat meer vertrouwen in.

Voor alleen wielen vastdraaien komt het allemaal niet zo nauw, het gaat er vooral om dat de bouten niet te los zitten en daardoor vanzelf los zouden kunnen draaien, of dat ze zo vast zitten dat ze af kunnen breken. Voor andere dingen komt het wel een stuk nauwer, en dan zou ik ook eerder naar de wat betere momentsleutels uitwijken, dan weet je zeker(der) dat je goed zit.
Super, ik had gezocht in het voertuigendeel maar vond alleen een algemeen klustopic

blijkt dat er hier een heus autogereedschaptopic is _/-\o_

ik zoek wel iets fatsoenlijks....wil niet na 2 jaar zo'n ding in brokken in me handen hebben |:(

ik zal ff de zoekfunctie erop loslaten :) .

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sethro schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:36:
Heeft er iemand ervaring met het meenemen van dit soort kits uit de US:
Makita: http://www.homedepot.com/...t-6-Piece-XT601/205951785
Dewalt: http://www.homedepot.com/...5-Tool-DCK520D2/206510145
Milwaukee: http://www.homedepot.com/...-Tool-2695-25CX/301113053
Ridgid: http://www.homedepot.com/...t-5-Piece-R9652/205883898

Lader zal niet werken maar die zijn overal te krijgen als je deze al niet hebt. Garantie is ook een puntje maar prijs wel heel aantrekkelijk lijkt het. Wat zie ik over het hoofd?
Uiteindelijk gekozen voor Milwaukee vanwege de goede aanbieding. Wat is het geworden:
- M18 Fuel schroef/boormachine met hamerfunctie
- M18 Fuel impactschroevendraaier
- M18 multitool

Incl lader, 1x 2Ah en 2x 5Ah batterijen voor 380 euro. Met nog een uitgebreide set aan accessoires voor de multitool kwam ik op 430 euro uit.

Nu nog aan kijken voor een invalzaag en excentrische schuurmachine die ik beide in NL ga kopen omdat deze met snoer zullen zijn.

Voor de invalzaag denk ik aan de scheppach CS55 en voor de schuurmachine twijfel ik tussen de 125mm van Milwaukee of Metabo of toch de veelzijdigere Rotex 90 die vanwege budget van MP zal moeten komen.

De zaag zal af en toe worden gebruikt terwijl de schuurmachine vaker gebruikt zal worden. En ik heb een hekel aan schuren dus een goede machine zeer welkom.

Nog tips voor deze aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Mijn tip: vergeet niet een bouwzuiger te kopen! Zowel de invalzaag als de schuurmachine maken een hoop stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
L.N. schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:40:
Mijn tip: vergeet niet een bouwzuiger te kopen! Zowel de invalzaag als de schuurmachine maken een hoop stof.
Goede tip inderdaad en die staat ook nog op de lijst! Heb daar nog geen onderzoek naar gedaan en ben geneigd eentje in de aanbieding te kopen. Zit daar nog veel verschil en en/of zaken waarop te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
Lidl heeft nu nog een invalzaag in de aanbieding voor 89 euro. Weet alleen niet hoe die zijn, wel dat die Scheppach qua prijs/kwaliteit goed staat aangeschreven.

Een bouwzuiger op zo'n zaag is wel een erg fijne, laatst nog met een cirkelzaag bezig geweest, scheelde erg veel zooi.

Overigens vandaag bij de Lidl (nog over die zaag getwijfeld, maar paar maanden terug al een cirkelzaag gekocht) een cheapy schroefmachine gekocht, 18 euro :p
Ben benieuwd, iig stuk lichter dan m'n Makita (klop)boor/schroefmachine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Zoek een regelbare met een stopcontact en auto on/off. Dat is echt superluxe als je gaat schuren/zagen/frezen :)

De meningen over de benodigde kwaliteit lopen nogal uiteen in dit topic. Van een Festool/starmix/mafell met hoogste stofklasse tot een basic Kärcher.

De voorloper van deze heb ik (na hiervoor een niet regelbare versie met gewoon stopcontact te hebben gehad): https://www.kaercher.com/...6-p-premium-13482700.html

Die van mij kostte ooit 190 euro bij coolsound, maar ik zie dat deze intussen alweer dik boven de 200 zit.
Bij de oosterburen issie nog wel betaalbaar: https://www.amazon.de/K%C...-WD-Premium/dp/B00IAPJNDM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sethro schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:14:
[...]
Goede tip inderdaad en die staat ook nog op de lijst! Heb daar nog geen onderzoek naar gedaan en ben geneigd eentje in de aanbieding te kopen. Zit daar nog veel verschil en en/of zaken waarop te letten?
Wat Raymond al aangeeft, kies er voor je eigen plezier een met een ingebouwd stopcontact, zodat de aangesloten tool de stofzuiger laat aanspringen zolang de tool wordt gebruikt.

Je kunt uiteraard best zonder dit zeer handige accessoire, maar het maakt het DIY-bestaan wel een stuk prettiger.
Anders kom je er pas achter dat je al een hele tijd zonder stofafzuiging staat te ploeteren als de lucht om je heen steeds troebeler begint te worden.
Been there. :+

Een degelijke actieve filterreiniging onderscheidt de echte bouwzuiger van het budgetbarrel, het is niet anders.
Voor grove houtspaanders is de afwezigheid van een filterreiniging nog te doen, maar voor fijn hout- en met name steenstof kun je voor je eigen gezondheid eigenlijk niet meer zonder.

Ik heb al meerdere generaties bouwzuigers versleten en ben door schade en schande tot de conclusie gekomen dat een actieve filterreiniging, waarbij het zuigende deel van het compartiment wisselend onder overdruk wordt gezet (in plaats van de bekende onderdruk!!) het allerfijnste werkt.
Je hoort dan in de meest automatische versie tijdens het zuigen een regelmatige "klop", maar je merkt tijdens die "onderdruk/overdruk wissel" geen enkel verlies van zuigprestatie.
In de tijdelijke overdrukfase blaast het filter zichzelf van binnenuit zeer effectief schoon.

Je zuigt met dit systeem een bouwzuiger helemaal tot het hoogste randje vol met het allerfijnste cement zonder de zuiger ook maar 1x te hoeven openen voor een reinigingsbeurt. _/-\o_
Zelfs m'n vorige generatie Festo kon hier niet tegen opboksen.

Intussen werken zowel Festool, Bosch, Makita, Nilfisk en godweetwienogmeer met dit nagenoeg perfecte systeem.
M'n eigen zuiger met dit superieur werkende cleantec feature is nog van Protool, die intussen niet meer wordt geleverd, maar wel genoeg lookalike alternatieven kent.

Dit soort bouwzuigers zijn wel iets duurder, maar wat heb je er een plezier van.
Je weet niet wat je mist tot je iemand met stoflongen hebt zien bezwijken, maak die fout alsjeblieft niet nog een keer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Actieve filterreiniging is idd superfijn, maar zit wel op de duurdere klasse. Als je als hobbyist gaat schuren en frezen is het feit dat je überhaupt al een stofafzuiger aansluit al een hele stap vooruit. Als je dan ook nog eentje neemt uit de betere consumentenklasse (zoals die karcher), dan ben je gewoon al 90% op weg.

Als je dan idd heel serieus gaat klussen en ook nog eens met muren aan de gang gaat (dus cementstof), dan moet je idd maar eens naar zo'n starmix gaan kijken, maar je zit meteen op 400+ euro: https://www.toolnation.nl...-1425-ews-stofzuiger.html
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
https://www.toolnation.nl...ealer-garantie-op-op.html

Om maar even wat voorbeelden te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Om het dan over een andere boeg te gooien, in plaats van al die toffe, maar wel prijzige speeltjes:
Ik ben voor mijzelf op zoek naar een (relatief) goedkope handgereedschapset. Mijn idee hierbij is: ik heb geen idee wat ik allemaal wel of niet nodig heb, en ALS ik het al nodig heb, hoe vaak gebruik ik het dan. De goedkope set is om mee te werken, en gaat er iets kapot, dan komt er een betere vervanger. Zo kan ik voor mezelf tenminste de aanschaf van goed gereedschap verantwoorden.

Ik heb zelf al wat gezocht, voornamelijk op Conrad, want mijn Duits is niet bijzonder. Wat me opvalt is dat de goedkope sets allemaal in plastic koffers zitten... Ik wil wel graag een koffer die mee gaat. Is het dan een goed idee om toch maar dingen los te kopen? Want iets als dit:
https://www.conrad.nl/nl/...pset-43-delig-812580.html
Ziet er best aardig uit. De naam Proxxon heb ik al vaker gehoord als 'budget maar wel ok' merk. Maar die koffer... Zo te zien is die met 2 keer vallen in een dozijn stukken.

Dan heb je ook nog dat je sets hebt in alles van 5 tot 500 delen, bij wijze van spreken, en ik vraag me dan toch af, wat is wijsheid?

Iemand een gulden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Als je van plan bent om "versleten" gereedschap te gaan vervangen door beter, dan moet je zeker niet van dat soort koffers kopen. Je nieuwe gereedschap gaat daar niet in passen :)

Probeer dan een set gereedschap te vinden dat niet in een koffer zit (of accepteer dat je die koffer gaat weggooien :P ) en scoor een goede losse gereedschapskoffer, die aansluit bij je gebruik. Bijvoorbeeld zoiets is wel redelijk universeel: https://www.conrad.nl/nl/...-175-x-370-mm-822007.html (eerste zoekresultaat, wel een dure koffer, maar je snapt wat ik bedoel :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 21:48
Hier ook mensen die verstand hebben van accu tuingereedschap. Ik wil een serie accu apparaten aanschaffen (heggeschaar, strimmer en bladblazer/zuiger) en nu zie ik eigenlijk alleen greenworks met hun 40V lijn die heeft wat ik zoek.

Iemand ervaring met greenworks?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Wat zoek je dan precies?
Als ik kijk dat bladblazers/zuigers normaal vermogens hebben in de range van 2500+ watt, dan snap ik wel dat daar niet zoveel in accu-vorm is te krijgen.

Je kan ook bij Stihl terecht, maar dat zit wel aan de andere kant van het budgetspectrum :P

http://www.stihl.nl/STIHL...609/Accu-bladblazers.aspx
http://www.stihl.nl/STIHL...3/Accu-heggenscharen.aspx
http://www.stihl.nl/STIHL...enmaaiers-bosmaaiers.aspx

http://www.stihl.nl/STIHL-Producten/01595/Accumachines.aspx

[ Voor 54% gewijzigd door Raymond op 15-06-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Raymond schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:36:
Wat zoek je dan precies?
Als ik kijk dat bladblazers/zuigers normaal vermogens hebben in de range van 2500+ watt, dan snap ik wel dat daar niet zoveel in accu-vorm is te krijgen.

Je kan ook bij Stihl terecht, maar dat zit wel aan de andere kant van het budgetspectrum :P

http://www.stihl.nl/STIHL...609/Accu-bladblazers.aspx
http://www.stihl.nl/STIHL...3/Accu-heggenscharen.aspx
http://www.stihl.nl/STIHL...enmaaiers-bosmaaiers.aspx

http://www.stihl.nl/STIHL-Producten/01595/Accumachines.aspx
Stihl is inderdaad goedkoper. Maar niet zoveel dat het aan de andere kant van het spectrum zit.

De apparatuur van stihl heeft maar weinig extra's. Strimmers zonder wieltjes etc.

Juist voor de bladblazer maat bezine of accu weinig verschil....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Dan heb ik niet goed gegoogled, sorry. Ik ken greenworks niet en vond alleen wat apparatuur van 6 tientjes, dus dacht dat dat een budgetmerk was :)

Magoed, Stihl heeft dus ook wat je zoekt. Heb je ook bij Husqvarna gekeken?
http://www.husqvarna.com/nl/producten/accu-serie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Raymond schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:51:
Dan heb ik niet goed gegoogled, sorry. Ik ken greenworks niet en vond alleen wat apparatuur van 6 tientjes, dus dacht dat dat een budgetmerk was :)

Magoed, Stihl heeft dus ook wat je zoekt. Heb je ook bij Husqvarna gekeken?
http://www.husqvarna.com/nl/producten/accu-serie/
Stihl en Huskvarna hebben niet wat ik zoek.

Greenworks is echt mooi spul denk ik, Sthl schijnt er een belang in genomen te hebben.

Ik wil:

- Heggeschaar op steel.
- Strimmer met opties (wieltje, kop draaibaar etc)
- Bladblazer en zuiger

En dit alles met dezelfde accu.

Ik heb een beukenhaag. Hoe groot zoude max snijafstand dan moeten zijn minimaal?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Als ik op amazon kijk dan lijkt me de 40V serie wat betaalbaarder dan stihl/Husqvarna. De 80V serie ziet er vergelijkbaar met de "pro" series van stihl/Husqvarna uit.

Het is idd wel zo zie ik dat die 40V variant de enige is die ook kan opzuigen.

Volgens mij hebben deze ook wat je zoekt: http://www.stiga.nl/
http://np.netpublicator.com/netpublication/n72222814

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond op 16-06-2017 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Raymond schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:01:
Als ik op amazon kijk dan lijkt me de 40V serie wat betaalbaarder dan stihl/Husqvarna. De 80V serie ziet er vergelijkbaar met de "pro" series van stihl/Husqvarna uit.

Het is idd wel zo zie ik dat die 40V variant de enige is die ook kan opzuigen.
Als je de modellen goed vergelijkt is greenworks net wat duurder dan Stihl maar goedkoper dan Husqvarna. Het spul van greenworks is wel completer.

Op amazon zijn de prijzen wel wat vriendelijke zie ik :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
artbij schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:15:
[...]

Als je de modellen goed vergelijkt is greenworks net wat duurder dan Stihl maar goedkoper dan Husqvarna. Het spul van greenworks is wel completer.

Op amazon zijn de prijzen wel wat vriendelijke zie ik :).
Heb je de spullen van Stiga al bekeken? Ik zie dat hier bij de welkoop staan. Ik kende het merk tot voor een paar maand terug helemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Milwaukee en Makita hebben ook dit soort tuingereedschap in de 18 volt lijnen waarbij in sommige gevallen 2 accu's en dus de machines op 36 volt werken. Of ze helemaal aan je wensen voldoen kun je zelf het beste bepalen. Voordeel is wel dat je deze dan ook voor andere gereedschappen kunt gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 16-06-2017 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:29:
Om het dan over een andere boeg te gooien, in plaats van al die toffe, maar wel prijzige speeltjes:
Ik ben voor mijzelf op zoek naar een (relatief) goedkope handgereedschapset. Mijn idee hierbij is: ik heb geen idee wat ik allemaal wel of niet nodig heb, en ALS ik het al nodig heb, hoe vaak gebruik ik het dan. De goedkope set is om mee te werken, en gaat er iets kapot, dan komt er een betere vervanger. Zo kan ik voor mezelf tenminste de aanschaf van goed gereedschap verantwoorden.

Ik heb zelf al wat gezocht, voornamelijk op Conrad, want mijn Duits is niet bijzonder. Wat me opvalt is dat de goedkope sets allemaal in plastic koffers zitten... Ik wil wel graag een koffer die mee gaat. Is het dan een goed idee om toch maar dingen los te kopen? Want iets als dit:
https://www.conrad.nl/nl/...pset-43-delig-812580.html
Ziet er best aardig uit. De naam Proxxon heb ik al vaker gehoord als 'budget maar wel ok' merk. Maar die koffer... Zo te zien is die met 2 keer vallen in een dozijn stukken.
Tja, zo'n set is makkelijk mee te nemen, want alles netjes opgeborgen in één koffer. Die koffers zijn over het algemeen ook wel redelijk robuust, geloof ik, ken meer verhalen van mensen die zo'n koffer van Aldi / Lidl hadden (niet van Proxxon) waarbij de inhoud vooral kapot ging, niet zozeer de koffer zelf.

Maar goed, zo'n koffer is altijd een twijfel dingetje. Aan de ene kant is het handig om een startpunt te hebben als je niet weet wat je allemaal nodig gaat hebben, aan de andere kant kom je er vaak achter als je het eenmaal wel gaat gebruiken dat er een boel in zit dat je niet nodig hebt, en ook een boel niet in zit dat je wel nodig hebt.

Buiten dat is Proxxon wel redelijke kwaliteit, die ring-steeksleutels ga je nog lang plezier van hebben, de doppen waarschijnlijk ook, alhoewel dit type ratel van Proxxon wel bekend staat om dat hij af en toe kapot gaat. Hoe schroevendraaiers en tangen van Proxxon zijn, durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat je al Knipex en Wera spullen had, en ik zou verwachten dat dit spul wat minder gaat zijn. Hmm, zie net dat die tangen in deze set van Knipex zijn, laat maar zitten dan.

Qua inhoud zijn de sleutels prima.
Voor algemeen gebruik zou een 3/8" ratel waarschijnlijk fijner zijn, zo'n 1/2" ratel is toch wat lomp, tenzij je al een 1/4" set hebt liggen.
Tangen zijn zo te zien Knipex, prima dus, maar waarschijnlijk wil je er minimaal nog wel een zijkniptang bij hebben. En ook liever het type cobra dan een aligator waterpomptang (cobra type werkt wat fijner, fijnere verstelling en betere steun).
Schroevendraaiers, tja, alleen een sleuf schroevendraaier en twee PH schroevendraaiers is niet bijzonder nuttig. Je zou toch minimaal nog een PZ schroevendraaier willen hebben.
Die multitools voor inbus en torx zijn handig om mee te nemen, maar in wat moeilijker bereikbare plekken zijn ze te groot / hoog om lekker te werken.

Ik zou, net als Raymond, eerder kijken naar een losse koffer, en die dan zelf vullen met wat spullen. Maar dan ben je initiëel ongetwijfeld wel duurder uit. Als portabiliteit geen issue is, dan gewoon zo het gereedschap kopen en in je garage hangen / opbergen, laat die koffer maar voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ten eerste, bedankt voor de reacties.
Raymond schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:40:
Als je van plan bent om "versleten" gereedschap te gaan vervangen door beter, dan moet je zeker niet van dat soort koffers kopen. Je nieuwe gereedschap gaat daar niet in passen :)

Probeer dan een set gereedschap te vinden dat niet in een koffer zit (of accepteer dat je die koffer gaat weggooien :P ) en scoor een goede losse gereedschapskoffer, die aansluit bij je gebruik. Bijvoorbeeld zoiets is wel redelijk universeel: https://www.conrad.nl/nl/...-175-x-370-mm-822007.html (eerste zoekresultaat, wel een dure koffer, maar je snapt wat ik bedoel :) )
De koffers zijn inderdaad ook mijn grootste struikelpunt bij de meeste sets die ik zo kan vinden. Nu wil ik er wel nog even bijzeggen dat ik van plan ben in Duitsland te bestellen, maar me eerst probeerde te informeren op Nederlandse sites, want dat zoekt toch net even wat makkelijker.
henkie196 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:51:
[...]

Tja, zo'n set is makkelijk mee te nemen, want alles netjes opgeborgen in één koffer. Die koffers zijn over het algemeen ook wel redelijk robuust, geloof ik, ken meer verhalen van mensen die zo'n koffer van Aldi / Lidl hadden (niet van Proxxon) waarbij de inhoud vooral kapot ging, niet zozeer de koffer zelf.

Maar goed, zo'n koffer is altijd een twijfel dingetje. Aan de ene kant is het handig om een startpunt te hebben als je niet weet wat je allemaal nodig gaat hebben, aan de andere kant kom je er vaak achter als je het eenmaal wel gaat gebruiken dat er een boel in zit dat je niet nodig hebt, en ook een boel niet in zit dat je wel nodig hebt.

Buiten dat is Proxxon wel redelijke kwaliteit, die ring-steeksleutels ga je nog lang plezier van hebben, de doppen waarschijnlijk ook, alhoewel dit type ratel van Proxxon wel bekend staat om dat hij af en toe kapot gaat. Hoe schroevendraaiers en tangen van Proxxon zijn, durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat je al Knipex en Wera spullen had, en ik zou verwachten dat dit spul wat minder gaat zijn. Hmm, zie net dat die tangen in deze set van Knipex zijn, laat maar zitten dan.

Qua inhoud zijn de sleutels prima.
Voor algemeen gebruik zou een 3/8" ratel waarschijnlijk fijner zijn, zo'n 1/2" ratel is toch wat lomp, tenzij je al een 1/4" set hebt liggen.
Tangen zijn zo te zien Knipex, prima dus, maar waarschijnlijk wil je er minimaal nog wel een zijkniptang bij hebben. En ook liever het type cobra dan een aligator waterpomptang (cobra type werkt wat fijner, fijnere verstelling en betere steun).
Schroevendraaiers, tja, alleen een sleuf schroevendraaier en twee PH schroevendraaiers is niet bijzonder nuttig. Je zou toch minimaal nog een PZ schroevendraaier willen hebben.
Die multitools voor inbus en torx zijn handig om mee te nemen, maar in wat moeilijker bereikbare plekken zijn ze te groot / hoog om lekker te werken.

Ik zou, net als Raymond, eerder kijken naar een losse koffer, en die dan zelf vullen met wat spullen. Maar dan ben je initiëel ongetwijfeld wel duurder uit. Als portabiliteit geen issue is, dan gewoon zo het gereedschap kopen en in je garage hangen / opbergen, laat die koffer maar voor wat het is.
Een behoorlijk verhaal! :P
Op enig punt noem je dat je dacht dat ik Knipex en Wera heb. Ik heb van Wera alleen een bitcheck, en van Knipex helemaal niets. Voor het gemak, wat ik nu heb:
Makita DHP 482 klopboor/schroef machine
Wera bitcheck
Leatherman Surge multitool
Setje sleutelvijlen
Setje boren van een of ander erg goedkoop merk.

Verder gebruik ik het gereedschap van mijn vader, of dat van Scouting, maar ik wil ondertussen toch echt wel een eigen collectie gaan bouwen. Bij zowel het gereedschap van mijn vader als dat van scouting merk ik dat er sommige dingen missen(zoals bepaalde tangen, en een kleiner formaat ratel). Maar het is dan mij de vraag hoe vaak ik dit soort dingen werkelijk gebruik, want ik weet alleen dat ik ze een keer of af en toe miste. Daarom aas ik op een redelijk complete set, zodat ik alle dingen die ik soms maar niet vaak nodig heb wel kan pakken ;) .

Verder is portabiliteit niet alleen een issue, het is HET issue. Mijn gereedschap gaat mee moeten naar het nieuwe huis van mijn zusje, naar de scouting, naar familie en vrienden, etc. Zoveel dat ik al heb zitten denken of het niet een goed idee is om naar een trolley te kijken in plaats van een koffer.

Het nadeel is een beetje dat ik niet het geld heb om 'zomaar' even goede sets van vanalles aan te gaan schaffen. Met een budget van ~300 euro houd het feest snel op ;) .

Hè verrek, dat had ik eerder moeten vermelden. Allerlei informatie die in de eerste post op zijn plaats zou zijn 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@Anoniem: 828623 Ik heb een paar jaar gelden voor dezelfde vraag gestaan en ik ben toen voor Carolus gegaan. Carolus is het B-merk van Gedore, maar kwalitatief waarschijnlijk goed genoeg voor jou. Voor mij toen (en ook grotendeels nu) wel. Ik heb toen de voorganger van deze koffer gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://static.zeelandtools.nl/Files/5/16000/16229/ProductPhotos/Large/312793341.jpg

En dan zelf gevuld met diverse sets van Carolus gereedschap. Ik dacht dat ik in totaal onder rond de €250 klaar was, maar weet niet meer of dat inclusief gereedschapskoffer was. De tangen vind ik niet ze geweldig, dus daar zou ik voor een ander merk gaan. Ze hebben ook verschillende assortimenten. Carolus is o.a. te koop bij Van Zeeland Tools en TBS Aachen.

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 16-06-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L.N. schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:05:
@Anoniem: 828623 Ik heb een paar jaar gelden voor dezelfde vraag gestaan en ik ben toen voor Carolus gegaan. Carolus is het B-merk van Gedore, maar kwalitatief waarschijnlijk goed genoeg voor jou. Voor mij toen (en ook grotendeels nu) wel. Ik heb toen de voorganger van deze koffer gekocht:

[afbeelding]

En dan zelf gevuld met diverse sets van Carolus gereedschap. Ik dacht dat ik in totaal onder rond de €250 klaar was, maar weet niet meer of dat inclusief gereedschapskoffer was. De tangen vind ik niet ze geweldig, dus daar zou ik voor een ander merk gaan. Ze hebben ook verschillende assortimenten. Carolus is o.a. te koop bij Van Zeeland Tools en TBS Aachen.
Bedankt voor de tip. Dus toch koffer los kopen en dan sets erin steken, komt het op neer?
De koffer ziet er in mijn ogen niet echt stevig uit. Ik ben dan toch bang dat ik hem vroeger of later te vol duw, en hij breekt, maar misschien vergis ik me wel. Het Carolus gereedschap lijkt in ieder geval best vriendelijk van prijs te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:24:
Op enig punt noem je dat je dacht dat ik Knipex en Wera heb. Ik heb van Wera alleen een bitcheck, en van Knipex helemaal niets. Voor het gemak, wat ik nu heb:
Makita DHP 482 klopboor/schroef machine
Wera bitcheck
Leatherman Surge multitool
Setje sleutelvijlen
Setje boren van een of ander erg goedkoop merk.

Verder gebruik ik het gereedschap van mijn vader, of dat van Scouting, maar ik wil ondertussen toch echt wel een eigen collectie gaan bouwen. Bij zowel het gereedschap van mijn vader als dat van scouting merk ik dat er sommige dingen missen(zoals bepaalde tangen, en een kleiner formaat ratel). Maar het is dan mij de vraag hoe vaak ik dit soort dingen werkelijk gebruik, want ik weet alleen dat ik ze een keer of af en toe miste. Daarom aas ik op een redelijk complete set, zodat ik alle dingen die ik soms maar niet vaak nodig heb wel kan pakken ;) .

Verder is portabiliteit niet alleen een issue, het is HET issue. Mijn gereedschap gaat mee moeten naar het nieuwe huis van mijn zusje, naar de scouting, naar familie en vrienden, etc. Zoveel dat ik al heb zitten denken of het niet een goed idee is om naar een trolley te kijken in plaats van een koffer.

Het nadeel is een beetje dat ik niet het geld heb om 'zomaar' even goede sets van vanalles aan te gaan schaffen. Met een budget van ~300 euro houd het feest snel op ;) .
Ok, ik had in gedachten dat je een half jaar terug ofzo naar een Knipex tangenset aan het kijken was, maar misschien was dat iemand anders. En de Wera bitcheck was kennelijk opgeslagen als algemeen Wera spul ;)

Met een Wera bitcheck zou je ook kunnen overwegen om gewoon een bithouder erbij te kopen en dan ben je op het schroevendraaier front voorlopig even klaar, in ieder geval tot je tegen de beperkingen van zoiets aanloopt (verdikking van de bithouder die het lastig maakt op moeilijk bereikbare plekken te komen; geen VDE, alhoewel er wel geïsoleerde bithouders zijn). Als je later wel nog wat meer gewone schroevendraaiers zou willen / nodig hebben, zou je nog naar een wisselklingenset kunnen kijken, is compacter dan een enorme set aan gewone schroevendraaiers mee nemen.

Die Carolus koffer die LN noemt is wel handig om ook klein grut op te bergen, maar voor die prijs (en meer gericht op gereedschap), zou ik eerder naar zo'n Parat koffer kijken. Tenzij die Carolus koffer in DE ook een stuk goedkoper is.

Zo'n type koffer (ik heb een iets andere) was ook mijn eerste gereedschapskoffer, en die sjouw ik nog steeds overal mee naar toe. Wat ik er dan nog bij zou halen:
  • Setje ring-steeksleutels er bij (van Proxxon of Carolus, komt allebei uit Taiwan)
  • Zo'n setje tangen van Knipex met een (cobra) waterpomptang, combinatietang, en zijkniptang
  • 3/8" ratel, (bv. van Proxxon, of Carolus, of Teng Tools). Voordeel van het gelinkte setje is dat er ook hex en torx doppen bij zitten, heb je L-sleutels niet direct meer nodig. Wel nog misschien een bit adapter erbij halen, kun je ook bits voor de kleinere torx maten gebruiken. Het gelinkte setje van Proxxon heeft ook het goede type ratel, dat dus niet zo gauw kapot gaat.
  • Bithouder, dus, misschien zoiets. Of anders een wisselklingenset.
  • Hamer, hoeft niet veel te kosten en hoeft ook niet persé van een goed merk te zijn. Alhoewel ik laatst een aantal Picard bankhamers voor ~12 per stuk had gehaald, dus goed merk hoeft ook niet persé duur te zijn.
  • Wat meetspul: rolmaat, duimstok, schuifmaat (hoeft niet allemaal, maar ga je zeker allemaal gebruiken als je het hebt).
Dan heb je het meeste basisspul wel, denk ik.

Hooguit zou je t.o.v. LN's koffer nog kunnen denken aan een stanley organizer / systainer / raaco assorter -achtige oplossing om schroeven en pluggen netjes in op te bergen en makkelijk mee te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor de tip. Dus toch koffer los kopen en dan sets erin steken, komt het op neer?
De koffer ziet er in mijn ogen niet echt stevig uit. Ik ben dan toch bang dat ik hem vroeger of later te vol duw, en hij breekt, maar misschien vergis ik me wel. Het Carolus gereedschap lijkt in ieder geval best vriendelijk van prijs te zijn.
Je kunt (en mag) op de koffer staan, dus de stevigheid valt wel mee. Maar als je twijfels hebt, dan kun je ook naar hun kunststof koffer of metalen gereedschapskisten kijken. Maar hun koffer is net zo duur als deze van Parat en dan zou ik toch voor Parat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:44:
[...]

Ik zou eerst de sets kopen en daar koffer(s) bij zoeken. Ervaring leert dat je meer/andere dingen uiteindelijk in bezit hebt die dan los slingeren :+

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En dan een koffer in een koffer? Of los in de lades? Ik heb er persoonlijk een hekel aan als alles door elkaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Terugkomend op het stofzuiger verhaal: ik heb sinds vorige week een Makita VC2512L mét actieve filterreiniging en een stopcontact aan/uit schakelaar. Dat had ik veel eerder moeten kopen, wat een verademing!!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Roeligan schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:39:
[...]

Ik zou eerst de sets kopen en daar koffer(s) bij zoeken. Ervaring leert dat je meer/andere dingen uiteindelijk in bezit hebt die dan los slingeren :+
* McGryphon kijkt naar rondslingerende slijptol, decoupeerzaag en werklamp

* McGryphon kijkt naar slangenboren, gatenzagen etc op een hoop op de werkbank

Geen idee waar je het over hebt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:24:
* McGryphon kijkt naar rondslingerende slijptol, decoupeerzaag en werklamp

* McGryphon kijkt naar slangenboren, gatenzagen etc op een hoop op de werkbank

Geen idee waar je het over hebt O-)
Ik lees alleen maar excuses om meer toughboxes te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Ik lees alleen maar excuses om meer toughboxes te kopen :+
Gaat ook wel gebeuren, moet alleen ff puzzelen met de schuur-update en herinrichting, hoe ik alles nou wil gaan indelen en hoe veel ruimte daar dan voor nodig is :+

Op termijn ook mijn pa maar eens aan de systeemkoffers zien te krijgen, maar welk systeem? Waarschijnlijk hetgeen waarvan ik een keer een partij kan oppikken voor weinig :P

Zou ergens wel mooi zijn om alle goedkopere meuk van mijn pa in een stapel Systainers kwijt te kunnen. Dissonantie van waarde enzo.

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.