Voor de aardigheid toch nog even een overzichtje van waar dit topic voor mij toe geleid heeft in de ca 6 weken sinds ik begonnen ben met meelezen
Van linksboven met de klok mee:
- Metabo UHE 2450 boorhamer (vervangt een "Economy by Ferm" apparaat met zo'n grote pot eronder)
- Metabo SXE 450 TurboTec excenter
- Metabo FMS 200 Intec deltaschuurmachine
- Metabo LF 724 S lakfrees
- Bosch GSB 18-2-Li Plus (vervangt een Bosch groen 14,4V)
Verder is daar onlangs deze Makita TM3000C multitool nog bijgekomen:
Dus bedankt allemaal, we gaan dit jaar niet op vakantie
Ik heb bewust het meeste bedraad gekocht omdat ik na de komende maanden verwacht het meeste relatief sporadisch te gebruiken. We zijn momenteel al een half jaar met een complete renovatie en uitbreiding van een oude woning bezig, en hoewel 95% door een aannemer gedaan wordt heb ik toch met meeste gereedschap al gebruikt. Een korte review derhalve, mede omdat ik veel van de apparatuur gekocht heb op basis van posts in dittopic:
De SXE 450 is een hele prettige schuurmachine die aanmerkelijk beter is dan oudere excenters waar ik mee gewerkt heb. Hij is wel wat zwaar, maar voelt robuust aan en door de grote schuurschijf kun je veel 'meters' maken. De twee verschillende schuurcirkels zijn praktisch (hoewel niet heel handig in te stellen), en de Turboknop is op momenten ook handig. Ik heb er al vrij veel houtwerk en ook een aantal muren mee geschuurd. De investering van een Rotec (waar ik verder geen ervaring mee heb) kon ik niet rechtvaardigen, maar ik ben tevreden met de SXE 450. Deze was uiteindelijk €160 in Duitsland.
De FMS 200 is ook een fijn apparaat. Duidelijk milder dan de SXE 450, maar praktisch voor de kleine hoekjes en licht schuurwerk. Het valt me op dat hij relatief trillingsarm is en dat het stofreservoir best redelijk werkt. Nadelen: het korte snoer en het feit dat je hem niet standaard op een stofzuiger kan aansluiten (is een accessoire voor nodig). Was €70 bij Coolblue en lijkt me voor dat geld prima.
De Metabo LF 724 S is absoluut een lifesaver. Na zo'n 20 uur al gekrabt te hebben op restanten vloerbedekkingslijm op een oude trap (met diverse professionele afbijtmiddelen) was het klusje met de lakfrees met een uur of 2 opgelost. Freesjes gingen er wel hard doorheen (raakten vol met lijmresten), maar zonder dat apparaat had ik een nieuwe trap laten plaatsen. Echt top. Ook deuren en ander houtwerk dat in de afgelopen 85 jaar al talloze malen geverfd was, zag er in no-time uit als nieuw ongelakt hout. Hij is wel luidruchtig en je moet echt goed voor je handen uitkijken, maar het is wat mij betreft een onvervangbaar (en voor zover ik weet uniek) apparaat voor deze toepassing.
De accuboormachine is prima, maar niet bijzonder. Hij voelt wat volwaardiger aan dan de Bosch groen die ik had, en heeft ook wat meer koppel, maar ik sla er niet steil van achterover. Boren in een stenen muur blijft toch behelpen vergeleken met een boorhamer maar lukt wel. De aannemer gebruikt 14,4V Makita's (dacht de DDF470) en die kwamen op mij toch wat robuuster en beter gebouwd over. Misschien had ik hier voor de 'Robust Line' moeten gaan, maar ik wist nog niet dat die bestond
De TM3000c is een heel solide aanvoelende machine. De bouwkwaliteit komt het beste over van alle machines die ik gekocht heb (zelfs beter dan de "Made in Germany" Metabo's). Ik vind hem prettiger en stiller dan de Fein FMM350q die ik van de aannemer mocht lenen. Het wisselen van opzetstukjes is wel wat omslachtig (inbussleutel in plaats van quick-release), maar dat is voor mij geen dealbreaker. Op eBay UK zijn ze relatief gunstig te krijgen.
De boorhamer voelt goed aan maar heb ik nog niet gebruikt. Ik zalen deze post updaten als dat wel zover is
[
Voor 31% gewijzigd door
Arthur op 13-06-2017 22:47
. Reden: reviews iets uitgebreid ]
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy