[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 100 Laatste
Acties:
  • 719.465 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:22:
Terugkomend op het stofzuiger verhaal: ik heb sinds vorige week een Makita VC2512L mét actieve filterreiniging en een stopcontact aan/uit schakelaar. Dat had ik veel eerder moeten kopen, wat een verademing!!
Is die met actieve filterreiniging? Ik lees overal dat het handmatig is.

Zit namelijk ook te kijken naar een betere stofzuiger aangezien ik nu een Perfectmate van €100,- heb. Heeft de beste filterklasse en icm met zak geen problemen met stof, maar geen filterreiniging. Moet hem dus zelf af en toe uitkloppen. Omdat ik nog wel eens veel zaagstof maak, werk ik dan ook met een stofmasker op (M3 6300).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:33
Framoes schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:10:
[...]

Is die met actieve filterreiniging? Ik lees overal dat het handmatig is.

Zit namelijk ook te kijken naar een betere stofzuiger aangezien ik nu een Perfectmate van €100,- heb. Heeft de beste filterklasse en icm met zak geen problemen met stof, maar geen filterreiniging. Moet hem dus zelf af en toe uitkloppen. Omdat ik nog wel eens veel zaagstof maak, werk ik dan ook met een stofmasker op (M3 6300).
Die stofzuiger wordt door veel merken verkocht. Ik heb de Flex-versie er van en die heeft manuele filterreiniging. Ik kan mij niet voorstellen dat de Makita wel een automatische filterreiniging heeft.

Iets heel anders. Heeft er iemand ervaring met Auer systeemboxen? Die hebben systainer/L-boxx-achtige koffers, maar dan een heel stuk goedkoper. Ook komen veel verschillende koffer in verschillende maten. Dus niet alleen verschillende hoogtematen, zoals bij systainers, maar ook in de breedte en lengte. De meeste zijn ook in verschillende kleuren te koop. De box hieronder kost €8,50 excl. btw (35 x 29,5 x 7,1 cm).

Afbeeldingslocatie: http://finstorage.com/wp-content/uploads/2017/02/Assortment-box-unloaded-30-x-20-cm-AUER-sb_32_01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.auer-packaging.com/images/news/toolbox_komposition_big.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:42

artificial_sun

Mazda Rx7

Dat scheelt wel inderdaad, ik ga zo eens bereken wat het me oplevert als ik mijn systainers en raaco assortimentsdozen zou verkopen en hierdoor vervang.

Iemand ervaring of ze stevig zijn?

Oud
mbox 2 €30 x5 =150
raaco koffer €15 x1 =15
Raaco handybox €45 x1 =45
Hand gereedschapkoffer €0 x1 =0

totaal 210

nieuw
TOOLBOXEN PRO €14,93 x5 =74,65
TOOLBOXEN REK assortie €69,53 x1 =69,53
TOOLBOXEN REK laden €32,98 x2 =65,96

210,14

Break even..

Bij oud ben ik uitgegaan van wat ik denk te kunnen vangen op marktplaats.

Het zou dus wel interessant zijn als ze even stevig zijn als mijn Mboxxen en de assortimentsdozen vergelijkbaar met Raaco (maar ik denk dat ze een stuk lomper zijn qua buitenmaat)

[ Voor 107% gewijzigd door artificial_sun op 16-06-2017 14:02 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

artificial_sun schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:34:
Dat scheelt wel inderdaad, ik ga zo eens bereken wat het me oplevert als ik mijn systainers en raaco assortimentsdozen zou verkopen en hierdoor vervang.

Iemand ervaring of ze stevig zijn?
Geen ervaring mee, maar ik heb net even rondgeklikt op de betreffende website. Misschien interessant om met een groep mensen een grote bestelling te doen? Prijs per pallet is een hoop verschil met de losprijs, maar dat gaat dan om 24 kisten, en dat soort ongein.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 16-06-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46

Jelte,89

Woodworking

Ik ben wel geïnteresseerd in wat koffers mocht er een grote bestelling gedaan worden.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:38:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik heb net even rondgeklikt op de betreffende website. Misschien interessant om met een groep mensen een grote bestelling te doen? Prijs per pallet is een hoop verschil met de losprijs, maar dat gaat dan om 24 kisten, en dat soort ongein.
Ik heb wel interesse. Moet iedereen waarschijnlijk wel precies dezelfde setup bestellen, of zou een mix ook mogelijk zijn?

Ik zie overigens dat alleen de grootste met 24 op een pallet gaan. Die zijn wel 2x zo groot als een systainer.

[ Voor 10% gewijzigd door Framoes op 16-06-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:26:

Iets heel anders. Heeft er iemand ervaring met Auer systeemboxen? Die hebben systainer/L-boxx-achtige koffers, maar dan een heel stuk goedkoper. Ook komen veel verschillende koffer in verschillende maten. Dus niet alleen verschillende hoogtematen, zoals bij systainers, maar ook in de breedte en lengte. De meeste zijn ook in verschillende kleuren te koop. De box hieronder kost €8,50 excl. btw (35 x 29,5 x 7,1 cm).

[afbeelding]

[afbeelding]
Wow _/-\o_ Dát ziet d'r echt goed uit 8) (ook wat prijs betreft inderdaad :9)

Pfew, als ik ooit overstap of moet uitbreiden dan weet ik waar ik moet kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:42:
[...]

Ik heb wel interesse. Moet iedereen waarschijnlijk wel precies dezelfde setup bestellen, of zou een mix ook mogelijk zijn?

Ik zie overigens dat alleen de grootste met 24 op een pallet gaan. Die zijn wel 2x zo groot als een systainer.
Ik gebruikte ook alleen een voorbeeld. De kleinste maat die ik zo snel zag, gaat per 171 op een pallet...

Maar bijvoorbeeld de 60x40x23 gaat per 36 stuks, maar dan wel met € 6.25 per stuk korting. Als er veel interesse is, kan dat toch aantrekkelijk zijn?

En als er voldoende interesse is, kunnen we ook altijd nog een offerte opvragen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 16-06-2017 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Atmoz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:53:
[...]

Wow _/-\o_ Dát ziet d'r echt goed uit 8) (ook wat prijs betreft inderdaad :9)

Pfew, als ik ooit overstap of moet uitbreiden dan weet ik waar ik moet kijken!
Ik zal laten weten als ik wat bestel, dus kun je meebestellen om de kwaliteit te zien.

Update: vergeet ook niet te kijken naar de toebehoren!

[ Voor 16% gewijzigd door L.N. op 16-06-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:59:
[...]

Ik gebruikte ook alleen een voorbeeld. De kleinste maat die ik zo snel zag, gaat per 171 op een pallet...

Maar bijvoorbeeld de 60x40x23 gaat per 36 stuks, maar dan wel met € 6.25 per stuk korting. Als er veel interesse is, kan dat toch aantrekkelijk zijn?
Zeker. 36 is ook prima te doen als er hier genoeg animo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Die 40x30 koffers en koffers met laden vind ik wel interessant. 15 euro ex verzendkosten voor formaar systainer 2 is wel goedkoop.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zo'n 40x30 ladeblok (maar dan met die boxen erin) lijkt me ook wel interessant. Alleen weet ik niet of zoiets dan nog goedkoper is dan bv. een raaco assorter handybox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Okay, ik heb de gok gewaagd en een bestelling gedaan:

1 x Toolboxen Pro | TB 4311 F5
1 x Toolboxen Pro | TB 4316 F5
2 x Assortimentsbox zonder toebehoren 40 x 30 cm | SB 43
1 x Assortimentsbox zonder toebehoren 30 x 20 cm | SB 32
En een heleboel bakjes.

In totaal was het €102 (incl BTW en verzendkosten). Nu maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L.N. schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:17:
Okay, ik heb de gok gewaagd en een bestelling gedaan:

1 x Toolboxen Pro | TB 4311 F5
1 x Toolboxen Pro | TB 4316 F5
2 x Assortimentsbox zonder toebehoren 40 x 30 cm | SB 43
1 x Assortimentsbox zonder toebehoren 30 x 20 cm | SB 32
En een heleboel bakjes.

In totaal was het €102 (incl BTW en verzendkosten). Nu maar afwachten.
Laat maar weten hoe het bevalt. Ik ben in ieder geval geinteresseerd. Zie mijn eerdere berichten over zoeken naar gereedschap en een koffer. Dit is mogelijk een goede, goed geprijsde oplossing voor mij ;)

Edit: buiten stevigheid ben ik ook nieuwsgierig of het mogelijk is om deze bakken aan elkaar te koppelen zoals met systainers, Mboxen en dergelijken kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 16-06-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:31:
[...]

Laat maar weten hoe het bevalt. Ik ben in ieder geval geinteresseerd. Zie mijn eerdere berichten over zoeken naar gereedschap en een koffer. Dit is mogelijk een goede, goed geprijsde oplossing voor mij ;)

Edit: buiten stevigheid ben ik ook nieuwsgierig of het mogelijk is om deze bakken aan elkaar te koppelen zoals met systainers, Mboxen en dergelijken kan.
Dit staat op hoofdpagina van Toolboxen Pro:
De bajonetsluiting maakt snelle en veilige koppeling van meerdere toolboxen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:24

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje voor de tweakers, ik wilde m'n Bosch tafelzaag ombouwen naar een DIY tafelzaag met genoeg werkblad oppervlakte. Uiteindelijk tot het inzicht gekomen dat de ophanging van de tafel niet echt ideaal is voor een DIY tafel.

Natuurlijk heb ik eerst de boel gesloopt, na een avondje stoeien is alles weer in elkaar (geen schroefjes over)
Echter zit ik nog met een ding. Het aansluiten van de schakelaar en het relais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C7XeVWCC4Zr8fKOSpNJRM9U3/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K9K8X3fVJChNtYALN4fOfCjT/medium.png

If my memory serves me well, zijn de twee separate aansluitingen op het plaatje bedoeld om het relay te doen schakelen, deze lopen namelijk met twee zwarte draadjes naar de weerstand linksboven in de hoek (gele omhulsel)

De vier geklusterde aansluitingen zijn dan voor de fase en de nul (waarvan ik verwacht dat ze naast elkaar zitten en niet boven elkaar).

Iemand een idee? _/-\o_

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
@L.N. ik ben ook benieuwd hoe de koffers bevallen; ben voor mijn vader ook op zoek naar een systeem, waar hij wat minder hoge eisen aan stelt dan ik doe gezien hij bijna nooit iets buitenshuis nodig heeft. Ik zit o.a. naar systainers, TStak, MBox en L-Box te kijken, maar bij allen in de zin van "wellicht komt er een goedkope partij langs" :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
Auer review van Festool Owners Group:

Hello - long time lurker on FOG but I thought I'd chip in as I've just received some of the Auer boxes above. I already use quite a variety of classic and T Loc boxes and some of the Makita clones as well and incrementally i've been migrating all my kit into them and junking the boxes they came with.

For a while I've been using Auers regular stacking boxes (the sort of boxes used in warehousing / removals etc). They've been promoting these new boxes to existing customers for quite a while but it seems to have taken ages for them to be available to buy. Once they were available there was a bit of a special offer on so I decided to give them a shot.

Auer don't really have a retail presence - you order directly from the manufacturer and it seems they pretty much manufacture to order. A benefit of this is they're cheap - a disadvantage is it takes time. It typically takes about 6-8 weeks for an order to arrive. They also don't have much in the way of payment facilities - no card payments or paypal, they invoice and you have to pay by transfer. Although they advertise a UK address you actually pay to a german account and if you have a business bank account that means me getting stung for £25 by my bank as a transaction fee (one previous order I made got split into two batches costing me £50 is fees - annoying as one of the batches was only worth £10)

So... I orders a couple of their equivalents of Sys 3 and Sys4 and one of each size of their tote style boxes. 6 boxes in total for just over £100 including shipping. So verrrry cheap

On arrival first impression is the red boxes are really really red! They've very square like Classics and less ribbed and detailed. Sit one box on top of another and the click together and you can then just pick both up. It took a bit of head scratching to work out how to release them again - all the clips and tabs are the same colour as the box so its difficult to spot what moves. A bar on the front bottom edge of the box slides upwards to release the box below again. Spring loaded tabs in the top corners open the lid - and like a T-Loc you can open a box with the one above still attached. Very cleverly done, not really better or worse than a T-loc but definitely better than the stiff tabs on a classic and the un-budgable tabs on the Makita Makpacs.

While they are definitely influenced and inspired by Systainers they're not clones and not compatible. They're a tiny bit larger in every dimension externally. They won't lock to either type of systainer. They'll sit quite happily on top of a classic - the tabs on the bottom that lock the boxes together rest in the grooves on the top of a classic, they don't sit as readily on top of a T-Loc. I happily drive with systainers stacked but not locked together in the back of the van - they just stay put but these wouldn't stay put like that.

People who like Systainers would definitely appreciate them but if you're already quite heavily invested in Tanos stuff you might struggle to make a use for the Auer ones. You need to have a few of them for the stack-ability of them to be worth while. Theres no point having one or two in addition to a larger set of Tanos. But if you're looking for a way to re-box a set of existing non-festool kit - particularly a set of stuff that will always travel together - its a very cost effective way of doing it.

I've no idea whether its viable to order their stuff if you're in the US as I'd imagine shipping and maybe currency costs would be off-putting on anything other than a very big order. But if the UK no matter how physically large the order I've made to them I've never paid more than £12- £14 for shipping and although they manufacture to order (a lot of their boxes even allow you to spec custom colours) the minimum order is just one box. I've just been bitten by bank charges a bit. (going to try paying this current order from current account rather than my business one and see of that saves me the charges)

Although pricier - they've got some very interesting looking equivalents of Sortainer type boxes too. The ordering information is a bit baffling though. Theres seems to be some very cleverly worked out inserts for the Systainer style boxes coming available too.

There you go.... a long first post! I'll pitch into the the Makita / Makpak conversation later as I've had all 3 iterations of Makita's boxes (yes there was a third version.... and it was rubbish!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:15
Kort vraagje:
Ik zoek een heggenschaar op steel, want we hebben een heg van 4m hoog.

Uiteraard wil ik een stihl, maar die kost 400 euro en dat vind mn vriendin niet goed.
Dan val je meteen terug in hobbymachines en daar zoek ik advies over:
bosch groen multitool

gardena op steel

Linkjes naar gamma, want 25% korting

Voordeel bosch: motor onderaan, eventueel accessoires te krijgen.(er moet nog verlengsteel bij)

Voordeel gardena: goedkoop

Wat lijkt jullie een goede keuze en kennen jullie nog meer machines <150euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-05 19:55
L.N. schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:53:
Auer review van Festool Owners Group:
(...)
Dank voor de link! Ik ben sinds mijn grote gereedschapsuitbreiding aan het kijken naar systainers, mede omdat mijn Multitool en schuurmachine niet in een koffer kwamen. Het nadeel van dit systeem lijkt me wel dat er weinig specifieke inlays zijn? Je moet alles dus altijd op maat maken lijkt het

[ Voor 7% gewijzigd door Arthur op 17-06-2017 19:37 ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb nog eens verder gekeken en de open boxen van Auer worden bij mij op het werk toch al gebruikt; hoewel ik die baan op korte termijn kwijt lijk te zijn heb ik voldoende contact met m'n baas daar dat ik vast wel wat op verzendkosten kan besparen door hem eens wat mee te laten bestellen. Hell, als ik het goed spul raken er genoeg monteurs geïnteresseerd dat ik palletkorting kan meepikken :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 03:18
Die Auer koffers zien er interessant uit.. Had vd week bijna een serie tstaks besteld maar twijfelde toch nog. Ben nu wel benieuwd naar de kwaliteit van deze..

Mogen we tegenwoordig gezamenlijk inkoop acties doen op Tweakers? Nu samenkopen.net er niet meer is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Raymond schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:36:
Kort vraagje:
Ik zoek een heggenschaar op steel, want we hebben een heg van 4m hoog.

Uiteraard wil ik een stihl, maar die kost 400 euro en dat vind mn vriendin niet goed.
Dan val je meteen terug in hobbymachines en daar zoek ik advies over:
bosch groen multitool

gardena op steel

Linkjes naar gamma, want 25% korting

Voordeel bosch: motor onderaan, eventueel accessoires te krijgen.(er moet nog verlengsteel bij)

Voordeel gardena: goedkoop

Wat lijkt jullie een goede keuze en kennen jullie nog meer machines <150euro?
4m is wel erg hoog, ik heb zelf één haagbeuk die rond de 3m hoog is en dat doe ik gewoon met een Bosch AHS 70-34. Voor de grote oppervlakken lijkt dat mij ook veel makkelijker dan op zo'n steel. Ik ben lang genoeg om hiermee de hele zijkanten te kunnen doen. De bovenkant heb ik wel een trap voor nodig, waardoor dat wel een beetje een gedoe is. Maar ik vraag me af of je met zo'n ding met steel wel de bovenkant kan doen zonder trap als de haag 4m hoog is.

Kijk ook zeker naar het soort heg om te bepalen welke klasse je nodig hebt. Zeker voor de bovenkant zou ik echt niks lichters willen dan de AHS 70-34 en ook zeker geen kortere mesafstand. Goede oorkappen en trillingsdempende werkhandschoenen zijn ook aan te raden. Die dingen maken geen extreme herrie, maar je gebruikt een heggenschaar wel vrij lang achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Het is idd met name om bovenlangs te gaan en de bovenkant te doen. Ik had juist ff geen zin in een trap/steiger, omdat de heg langs een border staat en niet langs een stoep of andere verharding.

En stiekem maak ik een beetje gebruik van het feit dat de buurman een tuinman heeft die aan zijn kan de heg goed bijhoudt en bovenop al flink snoeit, dus ik hoef niet zoveel meer te doen vanaf mijn kant :P

Vanmiddag heb ik de gardena opgehaald. Ik zal vast gaan verzuchten over een tijdje over de kwaliteit, maargoed, ik heb nu echt ff geen 400 euro voor een goeie over :)
Misschien dat er nog eentje bijkomt die ik ga gebruiken voor alles behalve bovenlangs, dus zonder verlengde steel. Dan is een stihl opeens wel prima betaalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:18
Kid Jansen schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:26:
[...]

4m is wel erg hoog, ik heb zelf één haagbeuk die rond de 3m hoog is en dat doe ik gewoon met een Bosch AHS 70-34. Voor de grote oppervlakken lijkt dat mij ook veel makkelijker dan op zo'n steel. Ik ben lang genoeg om hiermee de hele zijkanten te kunnen doen. De bovenkant heb ik wel een trap voor nodig, waardoor dat wel een beetje een gedoe is. Maar ik vraag me af of je met zo'n ding met steel wel de bovenkant kan doen zonder trap als de haag 4m hoog is.

Kijk ook zeker naar het soort heg om te bepalen welke klasse je nodig hebt. Zeker voor de bovenkant zou ik echt niks lichters willen dan de AHS 70-34 en ook zeker geen kortere mesafstand. Goede oorkappen en trillingsdempende werkhandschoenen zijn ook aan te raden. Die dingen maken geen extreme herrie, maar je gebruikt een heggenschaar wel vrij lang achter elkaar.
Ik heb eens de bovenkant van een beukenhaag van ongeveer 2m willen scheren met een haagschaar op steel en ik heb uiteindelijk toch een vouwladder genomen en de rest met een gewone haagschaar gedaan. Het betreft een gemotoriseerde haagschaar van Stihl en een gemotoriseerd combisysteem van Stihl met als hulpstuk een haagschaar op een steel die je ook onder een hoek kan zetten.
Het nadeel voor mij was dat het ten eerste fysiek veel zwaarder is om met de haagschaar op steel omdat de haagschaar een hofboom is terwijl jij korte handvaatjes hebt, je machine torst zich dus de hele tijd uit je handen. Ten tweede scheert het gewoon niet makkelijk. Sommige takjes bleven staan en ik ging scheef. De kanten ermee scheren is ook niet handig omdat het zwaarder en groter is.

@Raymond Ik zou persoonlijk een haag van 4m kortwieken tot een normale hoogte van 2m (desnoods uittrekken en nieuwe planten). Lijkt me erg veel werk voor weinig nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:21:
Ik heb nog eens verder gekeken en de open boxen van Auer worden bij mij op het werk toch al gebruikt; hoewel ik die baan op korte termijn kwijt lijk te zijn heb ik voldoende contact met m'n baas daar dat ik vast wel wat op verzendkosten kan besparen door hem eens wat mee te laten bestellen. Hell, als ik het goed spul raken er genoeg monteurs geïnteresseerd dat ik palletkorting kan meepikken :+
Maar zijn ze een beetje stevig? Daarover is niks te vinden. Net als foto's van die kisten in het "wild". Allemaal productfoto's van Auer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat is jullie ervaring met de Makita acties door het jaar heen? Volgens mij doen ze vaak februari/maart een gratis accu. En af en toe ook een accessoirepakket.
Nu een winactie, maar dat trekt me niet. Enig idee wat we hierna kunnen verwachten?

Ik overweeg om mn decoupeerzaag toch maar te vervangen ipv repareren, maar heb geen haast dus kan wachten op een goeie Makita-actie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:36:
[...]

Maar zijn ze een beetje stevig? Daarover is niks te vinden. Net als foto's van die kisten in het "wild". Allemaal productfoto's van Auer zelf.
Die simpele stapelboxen zijn de enige waarmee ik hands-on ervaring heb, in 60×40 en 40×30. Die doen hun werk prima, tot pakweg 40kg beladen heb ik ze nog niet stuk zien gaan en voor zwaardere ladingen gebruiken we pallets met randen. De bakken worden bij zulke lasten rustig 6 op elkaar gestapeld.
Verder niks bijzonders, gewoon bakken die je kan stapelen en die wat kunnen hebben.

Oh, en in 40×30 zitten ze met deksel voorop de onsite fietsen en houden het bij dat gebruik jaren vol; degelijker dan de meeste bierkratten op scholierenfietsen dus.

Edit ter illustratie: deze boxen hebben we op het werk in gebruik bij Reverse Logistics, met deze voorop de fietsen die op de bedrijfscampus gebruikt worden.

[ Voor 26% gewijzigd door McGryphon op 18-06-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:16:
Wat is jullie ervaring met de Makita acties door het jaar heen? Volgens mij doen ze vaak februari/maart een gratis accu. En af en toe ook een accessoirepakket.
Nu een winactie, maar dat trekt me niet. Enig idee wat we hierna kunnen verwachten?

Ik overweeg om mn decoupeerzaag toch maar te vervangen ipv repareren, maar heb geen haast dus kan wachten op een goeie Makita-actie :)
Vorig jaar hadden ze het 2e kwartaal een gratis accu actie. Daarna inderdaad 1e kwartaal van 2017. Heb tijdens beide actieperiodes een machine gekocht.

Zaten twee kwartalen tussen, maar weet niet of dat betekent dat het het 4e kwartaal weer zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik vind zo'n accessoire-actie ook wel prima.
Volgens mij hebben ze elk kwartaal wel wat toch? Dan maar ff wachten tot juli en kijken wat ze dan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 16:59
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:22:
Terugkomend op het stofzuiger verhaal: ik heb sinds vorige week een Makita VC2512L mét actieve filterreiniging en een stopcontact aan/uit schakelaar. Dat had ik veel eerder moeten kopen, wat een verademing!!
Makita roept zelf dat het een "Handmatig Push en Clean filterreinigingsysteem" is ?
https://www.makita.nl/rei...30-v-stofzuiger-l-klasse/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

Pelle

🚴‍♂️

Framoes schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Vorig jaar hadden ze het 2e kwartaal een gratis accu actie. Daarna inderdaad 1e kwartaal van 2017. Heb tijdens beide actieperiodes een machine gekocht.

Zaten twee kwartalen tussen, maar weet niet of dat betekent dat het het 4e kwartaal weer zover is.
Volgens mij was het allebei Q1?
Januari - maart gratis accu.

Beide jaren ook gebruik van gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Pelle schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:13:
[...]

Volgens mij was het allebei Q1?
Januari - maart gratis accu.

Beide jaren ook gebruik van gemaakt :)
Heb het even opgezocht:
https://www.makita.nl/cpa...rden-april-juni-2016.html

Zie daar gelijk de minst interessante actie ook weer staan. Gratis tweede kaartje voor entertainment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-05 16:29

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

TravockMD schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:54:
[...]

Makita roept zelf dat het een "Handmatig Push en Clean filterreinigingsysteem" is ?
https://www.makita.nl/rei...30-v-stofzuiger-l-klasse/
Ja dat is het ook, nou prima toch? Ik vind het best leuk dus druk hem af en toe even in. Geen moeite hoor!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Sjoerdfoto schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:42:
[...]

Ja dat is het ook, nou prima toch? Ik vind het best leuk dus druk hem af en toe even in. Geen moeite hoor!
Hij heeft iig filterreiniging en is zeer betaalbaar. Gaat op m'n shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Voor de mensen die niet dagelijks op Ibood kijken, vandaag is er een Makita DSS611Z te koop voor 115,90. Dit is ongeveer 30 euro onder de goedkope gereedschapszaken.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

Gedachtes over een zwaaihaak-achtig apparaat: https://xeroly.com/products/angleizer

hier staat een filmpje ervan: https://www.facebook.com/.../videos/1164131040381204/

Zit te bedenken of het echt handig is (situaties waarin ik hem zou gebruiken)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:47
Ik heb mijn zwaaihaak vaak gebruikt bij het opmeten/overnemen van hoeken voor mijn plinten.

Mocht je je trap willen bekleden / opknappen of je terras mooi mozaieken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:47
artificial_sun schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:18:
Voor de mensen die niet dagelijks op Ibood kijken, vandaag is er een Makita DSS611Z te koop voor 115,90. Dit is ongeveer 30 euro onder de goedkope gereedschapszaken.
Let er wel op dat hier geen accu en lader bij zitten!
Wellicht verklaart dat waarom ie 30 euro goedkoper is dan de andere gereedschapszaken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Met accu en lader is de DSS611 ongeveer 470 euro. Dus op ibood is hij gewoon een keer echt goedkoop.

Stadia was beter....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

Roeligan schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:12:
Gedachtes over een zwaaihaak-achtig apparaat: https://xeroly.com/products/angleizer

hier staat een filmpje ervan: https://www.facebook.com/.../videos/1164131040381204/

Zit te bedenken of het echt handig is (situaties waarin ik hem zou gebruiken)
Ik heb 'm net besteld ,maar dan wel via Aliexpress ;)
https://www.aliexpress.co...ngineers/32807107410.html

Ik ken het niet, maar het lijkt me wel handig!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
artificial_sun schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:18:
Gechecked: volgens de specs is het ook echt de "euro" versie, met 20mm asgat, dus makkelijk zaagbladen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
hi,
na een tien jaar van een fijne bosch gsr 18v 2.6Ah te hebben gehad is deze toch op en heb ik voor professioneel vlak een kleinere gsr 10.8v gekocht
zeer fijne machine voor mijn werk (wat vooral bestaat uit kabelmodempjes en versterktjes tegen de muur te schroeven)

doch komt er binnenkort een nieuwe keuken , er komt een tuinhuis en ooit moet ik de zolder nog afwerken en ik zoek dus een nieuwe machine want er passen bv geen groot-formaat klokboren in mn schroefmachientje (10mm kopje)

nu wil ik graag een 18v machine terug , en ik twijfel nu tussen 2.0ah en 4 tot 6ah versies
ik gebruik de machine niet de gehele dag lang dus capaciteit is niet echt nodig, maar waar ik wel geintresseerd in ben is de koolstofborstelloze motor , en liefst ijzeren kop zodat het een fijne solide machine aanvoelt.
volgens sommige zijn de machines met 2ah accu's dezelfde motor/kracht als die van 5ah accu's..(als in newtonmeters)
volgens mij klopt dat niet ... zijn er mensen die dat kunnen bevestigen of ontkrachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-05 23:49
ijske schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:36:
hi,
na een tien jaar van een fijne bosch gsr 18v 2.6Ah te hebben gehad is deze toch op en heb ik voor professioneel vlak een kleinere gsr 10.8v gekocht
zeer fijne machine voor mijn werk (wat vooral bestaat uit kabelmodempjes en versterktjes tegen de muur te schroeven)

doch komt er binnenkort een nieuwe keuken , er komt een tuinhuis en ooit moet ik de zolder nog afwerken en ik zoek dus een nieuwe machine want er passen bv geen groot-formaat klokboren in mn schroefmachientje (10mm kopje)

nu wil ik graag een 18v machine terug , en ik twijfel nu tussen 2.0ah en 4 tot 6ah versies
ik gebruik de machine niet de gehele dag lang dus capaciteit is niet echt nodig, maar waar ik wel geintresseerd in ben is de koolstofborstelloze motor , en liefst ijzeren kop zodat het een fijne solide machine aanvoelt.
volgens sommige zijn de machines met 2ah accu's dezelfde motor/kracht als die van 5ah accu's..(als in newtonmeters)
volgens mij klopt dat niet ... zijn er mensen die dat kunnen bevestigen of ontkrachten ?
2 of 5 ah accu zegt niets over de kracht. Alleen iets over de gebruikstijd van het apparaat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
hi,

De accucapaciteit zegt met name iets over de gebruikstijd, maar ook wel iets over kracht. Een kleinere accu maakt dat een machine net iets minder sterk is. Ik heb mijn 4Ah accu's altijd in mijn cirkelzaag zitten en de 1,5Ah in de boormachines waarmee ik schroef en in hout boor.

Je zal het in de praktijk waarschijnlijk minimaal merken bij niet al te zwaar werk, maar er bestaat dus wel een verschil. Met name bij zwaardere machines zoals een cirkelzaag of slijptol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:47:
[...]

De accucapaciteit zegt met name iets over de gebruikstijd, maar ook wel iets over kracht. Een kleinere accu maakt dat een machine net iets minder sterk is. Ik heb mijn 4Ah accu's altijd in mijn cirkelzaag zitten en de 1,5Ah in de boormachines waarmee ik schroef en in hout boor.

Je zal het in de praktijk waarschijnlijk minimaal merken bij niet al te zwaar werk, maar er bestaat dus wel een verschil. Met name bij zwaardere machines zoals een cirkelzaag of slijptol.
Enkel met de zwaarste 18V boormachines zal je dat verschil in power misschien merken, het zijn zoals je al zegt de zaagmachines en slijptollen en dergelijke die ook bij de output van een grotere accu gebaat zijn.

Met mijn DCD791 is in geen enkel geval enig verschil te bemerken tussen 2Ah en 5ah, en dat is toch zeker niet de minste 18V machine in de compactklasse qua output. Met de decoupeerzaag merkte ik overigens ook geen verschil in output power, daarbij gezegd hebbende dat onder 45 graden door 4cm lariks heen zagen voor anderhalve meter in één ruk door de 2Ah accu wel goed warm kreeg.

Indertijd merkte ik het verschil enkel bewust bij de cirkelzaag en de slijptol, toen ik die nog had liggen. En de reciprozaag voelde beter in balans met een grote accu dus dat is incidenteel ook een dingetje :P

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 20-06-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

.....
Een accumachine met een torque van zeg ~100Nm zal dat koppel houden, het zal geen/zeer weinig verschil maken of je daar een 2Ah of een 6Ah accu aan hangt.
Het is dus de machine die uiteindelijk het maximale koppel bepaalt. ;)

Laat vooral de prijs doorslaggevend zijn voor je keuze voor een 4Ah/5Ah/6Ah accu, met name de hoogste capaciteiten zijn doorgaans onevenredig hoog geprijsd.
Met twee 4Ah accu's en een lader kom je de dag ook prima door.
Toen ik vorige week een behoorlijk lange buxushaag met m'n 18V Makita buxusknipper geheel had gesnoeid was die enkele 4Ah accu tot mijn eigen verbazing nog lang niet leeg. :P

Een "ijzeren kop" hebben deze accuschroevers geen van alle en dat is maar goed ook, je hint hier waarschijnlijk op 'lichtmetaal' of meer specifiek op 'aluminium'.
Ja dat ziet er wel stoer uit en het zal de planetaire vertanding bij die pittige krachten zeker garanderen.

Nu is het mij bij mijn eerdere volledig kunststof 7.2V/9.6V/12V accumachines nooit gelukt de vertandingen helemaal aan gort te draaien, ondanks het dagelijkse misbruik waar zij aan werden blootgesteld, maar eerlijk gezegd hadden die machines ook niet het enorme koppel zoals je die tegenwoordig ziet.

Brushless is vandaag de dag zeker 'the way to go', maar met m'n vorige generatie 18V accuschroefmachines van Hitachi en Makita met koppels rond de 90Nm, blijkt het verschil met brushless niet echt wereldschokkend, ik zou nog steeds de prijs als doorslaggevend alibi nemen.
Tijdens het werk merk ik nml. amper verschil tussen die twee generaties, ik moet echt het typeplaatje checken om te weten wat ik in op dat moment aan lookalike in handen heb. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-06-2017 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Voor mijn vader ben ik me rustig aan het orienteren op een nieuwe flex.
Hij heeft nu een AEG WS 8-125 MX
750 watt, 1,8 kg 10.000rpm en met een gereedschaploze "moer" om de schijf op zijn plek te houden.
Deze begint minder te worden, vooral de schakelaar. Deze blijft namelijk niet goed vergrendeld waardoor je hem "ingedrukt" moet houden.
Mijn vader is nog niet toe aan vervanging maar ik doe nu wel alvast onderzoek, voor hem is vandaag stuk, vandaag nieuwe kopen/bestellen. De crafter moet immers goed gevuld blijven :9

We zoeken een waardige vervanger maar zeker niet iets wat vele stappen beter is.
Dus een 400 euro machine met 1700 watt is echt overkill
-800-1000 watt waarbij focus meer richting 800 ligt
-125mm, 115 komt niet diep genoeg en met 150mm kan er niet meer het nodige "figuurzaag" werk gedaan worden in tegels
-Bediening in het lichaam, niet in een losse handgreep aan de achterkant
-handzaam formaat zodat met 1 hand te werken is mocht dat even nodig zijn.
-Gereedschaploos schijfwissellen.

Kwaliteit is erg belangrijk, zijn 1e was een atlas copco die het erg lang uithield, deze aeg heeft het ook niet slecht gedaan.
Mijn algemene indruk, niet gehinderd door enige vakkennis, is dat metabo voor deze machine the way to go is. Echter zelfs bij metabo zijn er meerdere keuzes en zie ik geen bos meer.
Andere merken zijn ook welkom, ik zit zeker niet aan donkergroen vast. Duurder dan het normale voor dit soort machines heeft voor ons geen meerwaarde, de aeg is immers ook niet een top/pro line machine en voldeed. Dat gezegd hebbende, als er voor een paar euro een betere machine is hoor ik het graag

De flex word gebruikt voor tegels, baksteen, beton en in mindere mate ijzer. Hij word niet een hele dag gebruikt maar vooral tijdens het tegelen (korte stootjes) en kleine stukjes slijpen in steen/beton.

Iemand tips? Welke machines/merken/types moet ik me op focussen en ben ik misshien eisen vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Klinkt alsof je iets basics zoekt.

Bekijk dit eens: https://www.toolmax.nl/bo...3MMQipEAQYAiABEgJ_ZPD_BwE

Kost niks, heeft wel softstart (snelheid niet regelbaar), prima koffer en wat extra's.

Moet je alleen ff zo'n snelspanmoer los meebestellen. Is helaas in NL nogal aan de prijs, in vergelijking met DLD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mfmonkey schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:07:
Voor mijn vader ben ik me rustig aan het orienteren op een nieuwe flex.
Hij heeft nu een AEG WS 8-125 MX
750 watt, 1,8 kg 10.000rpm en met een gereedschaploze "moer" om de schijf op zijn plek te houden.
Deze begint minder te worden, vooral de schakelaar. Deze blijft namelijk niet goed vergrendeld waardoor je hem "ingedrukt" moet houden.
Mijn vader is nog niet toe aan vervanging maar ik doe nu wel alvast onderzoek, voor hem is vandaag stuk, vandaag nieuwe kopen/bestellen. De crafter moet immers goed gevuld blijven :9

We zoeken een waardige vervanger maar zeker niet iets wat vele stappen beter is.
Dus een 400 euro machine met 1700 watt is echt overkill
-800-1000 watt waarbij focus meer richting 800 ligt
-125mm, 115 komt niet diep genoeg en met 150mm kan er niet meer het nodige "figuurzaag" werk gedaan worden in tegels
-Bediening in het lichaam, niet in een losse handgreep aan de achterkant
-handzaam formaat zodat met 1 hand te werken is mocht dat even nodig zijn.
-Gereedschaploos schijfwissellen.

Kwaliteit is erg belangrijk, zijn 1e was een atlas copco die het erg lang uithield, deze aeg heeft het ook niet slecht gedaan.
Mijn algemene indruk, niet gehinderd door enige vakkennis, is dat metabo voor deze machine the way to go is. Echter zelfs bij metabo zijn er meerdere keuzes en zie ik geen bos meer.
Andere merken zijn ook welkom, ik zit zeker niet aan donkergroen vast. Duurder dan het normale voor dit soort machines heeft voor ons geen meerwaarde, de aeg is immers ook niet een top/pro line machine en voldeed. Dat gezegd hebbende, als er voor een paar euro een betere machine is hoor ik het graag

De flex word gebruikt voor tegels, baksteen, beton en in mindere mate ijzer. Hij word niet een hele dag gebruikt maar vooral tijdens het tegelen (korte stootjes) en kleine stukjes slijpen in steen/beton.

Iemand tips? Welke machines/merken/types moet ik me op focussen en ben ik misshien eisen vergeten
Ik zou gewoon voor een Metabo gaan. Dat is gewoon het merk met de beste slijptollen en naar mijn idee ook het beste merk voor het bewerken en verwerken van steen en beton.

Zijn al vanaf €69,95 te vinden (125mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Beide intressant
Bosch 850W, 1.4kg en iets kleiner geloof ik
Metabo 750W, 1.8kg en wat betrouwbaarder dan bosch?
De metabo 850W is er ook, even duur als de bosch maar wel alweer 2kg. Dat is natuurlijk niet het belangrijkste maar bij gelijke prijsen vermogen?
Er word beide keren helaas niets vermeld over gereedschaploos schijvenwissel. Bij de bosch begrijp ik dat je ee losse snelspan moet bestellen. Op zich hoeft het geen snelspan te zijn, nu zit er op de moer een stukje wat je omhoog wipt en daarmee heb je grip

[ Voor 33% gewijzigd door mfmonkey op 21-06-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mfmonkey schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:13:
Beide intressant
De metabo 850W is er ook, even duur als de bosch maar wel alweer 2kg. Dat is natuurlijk niet het belangrijkste maar bij gelijke prijsen vermogen?
Er word beide keren helaas niets vermeld over gereedschaploos schijvenwissel. Bij de bosch begrijp ik dat je ee losse snelspan moet bestellen. Op zich hoeft het geen snelspan te zijn, nu zit er op de moer een stukje wat je omhoog wipt en daarmee heb je grip
Snelspan is bij vrij weinig machines standaard, maar wel los te krijgen. Weet niet hoe het zit met betrouwbaarheid, maar ik denk dat Metabo wat dat betreft wel hoog scoort. In de metaalbewerking schijnt het het nummer 1 merk te zijn, dus dan lijkt het me dat hun slijptollen goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mfmonkey schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:13:
Het is voor iedere potentiële poster wel zo handig als je de machines hier even precies benoemd, uiteraard liefst met een behulpzaam linkje, dat zoekt wel zo makkelijk. ;)
Met deze schaarse info kan er nml. geen enkel zinnig antwoord worden gegeven.

Als je bij beide merken in de pro categorie shopt, dan verwacht ik geen grote verschillen.
Mijn eigen blauwe Bosch slijpers kocht ik toentertijd deels vanwege de reputatie en deels vanwege de zeer goede ranke grip bij een desondanks hoog vermogen met constant elektronica.
Die Bosch machines zijn intussen alweer minstens 25 jaar oud en enigszins afgeragd, maar doen nog steeds hun uitstekende ding zonder morren.
Niets op aan te merken dus.

Als Metabo nóg beter zou zijn dan zou ik niet weten wat er dan nóg beter aan kan. :+
En ja, ik heb de pro lijn van Metabo hoog zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-05 19:55
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:14:
Het is voor iedere potentiële poster wel zo handig als je de machines hier even precies benoemd, uiteraard liefst met een behulpzaam linkje, dat zoekt wel zo makkelijk. ;)
Met deze schaarse info kan er nml. geen enkel zinnig antwoord worden gegeven.

Als je bij beide merken in de pro categorie shopt, dan verwacht ik geen grote verschillen.
Mijn eigen blauwe Bosch slijpers kocht ik toentertijd deels vanwege de reputatie en deels vanwege de zeer goede ranke grip bij een desondanks hoog vermogen met constant elektronica.
Die Bosch machines zijn intussen alweer minstens 25 jaar oud en enigszins afgeragd, maar doen nog steeds hun uitstekende ding zonder morren.

Als Metabo nóg beter zou zijn dan zou ik niet weten wat er dan nóg beter aan kan. :+
Ik heb er geen verstand van, maar Metabo zelf claimt in ieder geval dat hun veiligheidskoppeling uniek is en beter werkt dan de elektronische koppelingen van anderen. Ze claimen dat je daarom vrijwel geen risico hebt op kickback van de slijper. Dit is een promofilmpje en hier een real-life promo/demo

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Staat op de vorige pagina, inc linkjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Raymond schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:44:
[...]
Staat op de vorige pagina, inc linkjes :)
Oowww, hep je daar een linkje van?? 8)7
Arthur schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:26:
[...]
Ik heb er geen verstand van, maar Metabo zelf claimt in ieder geval dat hun veiligheidskoppeling uniek is en beter werkt dan de elektronische koppelingen van anderen. Ze claimen dat je daarom vrijwel geen risico hebt op kickback van de slijper. Dit is een promofilmpje en hier een real-life promo/demo
Ik geloof het meteen, zo claimt Bosch dat hun blauw echt nooit zal afgeven in de hoofdwas.
Iets met "wij van wc-eend....." :+

Mooi feature uiteraard, maar heeft iemand er bijv. ooit een leven mee gered, of komt zoiets enkel uit de pr propaganda machinerie??
Of - hoeveel oplossing voor een probleem is dit dat misschien nooit voorkomt?? ;)

Heb eerlijk gezegd wel eens met een zware laagtoerige Bosch boormachine - met zo'n extragroot uitgevallen kruisgreep - een groot gat in een stenen buitenmuur geboord toen de bewuste dozenboor een stuk metaal in de muur raakte.
Met de vinger nog aan de trekker van de Bosch, pushte ik door de kickback vervolgens ongelukkig het uitstekende blokkeringspalletje op de trekker, waardoor de machine uit m'n handen sloeg en vervolgens zelf voluit aan het draaien sloeg.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nmgnDQ/Bosch23_2_E.jpg
Hoe dom kun je iets toch construeren??
Op dat moment stond ik zo ongeveer in 1 sec. compleet ondersteboven met m'n armen onnatuurlijk gekruld en betreurde achteraf dat precies de meest zware machine hier geen enkele vorm van beveiliging voor had. :(

Maar goed, een haakse slijper kan zo'n koppel nooit bereiken, desondanks is een gezonde kickback beveiliging op een machine wél een mooi feature. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 22-06-2017 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:56:
[...]

Enkel met de zwaarste 18V boormachines zal je dat verschil in power misschien merken, het zijn zoals je al zegt de zaagmachines en slijptollen en dergelijke die ook bij de output van een grotere accu gebaat zijn.

Met mijn DCD791 is in geen enkel geval enig verschil te bemerken tussen 2Ah en 5ah, en dat is toch zeker niet de minste 18V machine in de compactklasse qua output. Met de decoupeerzaag merkte ik overigens ook geen verschil in output power, daarbij gezegd hebbende dat onder 45 graden door 4cm lariks heen zagen voor anderhalve meter in één ruk door de 2Ah accu wel goed warm kreeg.

Indertijd merkte ik het verschil enkel bewust bij de cirkelzaag en de slijptol, toen ik die nog had liggen. En de reciprozaag voelde beter in balans met een grote accu dus dat is incidenteel ook een dingetje :P
Het zijn dan ook met name m'n klopboor, cirkelzaag en decoupeerzaag die het minder goed doen met een 1,5Ah accu. Maar dat gaf ik ook aan, met name bij zwaardere machines merk je dat verschil.
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 00:29:
[...]

Oowww, hep je daar een linkje van?? 8)7

[...]

Ik geloof het meteen, zo claimt Bosch dat hun blauw echt nooit zal afgeven in de hoofdwas.
Iets met "wij van wc-eend....." :+

Mooi feature uiteraard, maar heeft iemand er bijv. ooit een leven mee gered, of komt zoiets enkel uit de pr propaganda machinerie??
Of - hoeveel oplossing voor een probleem is dit dat misschien nooit voorkomt?? ;)

Heb eerlijk gezegd wel eens met een zware laagtoerige Bosch boormachine - met zo'n extragroot uitgevallen kruisgreep - een groot gat in een stenen buitenmuur geboord toen de bewuste dozenboor een stuk metaal in de muur raakte.
Met de vinger nog aan de trekker van de Bosch, pushte ik door de kickback vervolgens ongelukkig het uitstekende blokkeringspalletje op de trekker, waardoor de machine uit m'n handen sloeg en vervolgens zelf voluit aan het draaien sloeg.
[afbeelding]
Hoe dom kun je iets toch construeren??
Op dat moment stond ik zo ongeveer in 1 sec. compleet ondersteboven met m'n armen onnatuurlijk gekruld en betreurde achteraf dat precies de meest zware machine hier geen enkele vorm van beveiliging voor had. :(

Maar goed, een haakse slijper kan zo'n koppel nooit bereiken, desondanks is een gezonde kickback beveiliging op een machine wél een mooi feature. O-)
Als je slijptol ineens opstuitert, is het wel fijn als de schijf dan iig direct is gestopt. Met een beetje geluk springt hij helemaal niet omhoog. Scheelt je waarschijnlijk een paar hechtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Framoes schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:10:

Snelspan is bij vrij weinig machines standaard, maar wel los te krijgen. Weet niet hoe het zit met betrouwbaarheid, maar ik denk dat Metabo wat dat betreft wel hoog scoort. In de metaalbewerking schijnt het het nummer 1 merk te zijn, dus dan lijkt het me dat hun slijptollen goed zijn.
tsja, we kunnen altijd nog de moer van de aeg afhalen natuurlijk.

Of het de pro versie is weet ik dus niet, geen flauw idee hoe je dat kan zien eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik heb zelf ook weer eens een gereedschapsdilemma.

Ik wil een tang/tangen voor adereindhulzen en kabelschoenen (geïsoleerd). En ik ben bijna jarig dus het wordt tijd om de knoop door te hakken.

Gebruik: Het is voor doe het zelf gebruik. Maar ik heb wel een elektro achtergrond dus ik ga het wel vaker gebruiken als de gemiddelde hobbybob. Verwacht gemiddeld 1 x per maand.

Heb je merkvoorkeur: Makita *O* maar die maken geen handgereedschap -O- . Daarvan heb ik voornamelijk Knipex, Wera, Wiha. Een merk als weidmueller is super voor krimptangen maar heel duur.
Klemko krimptangen en soortgenoten doen mij wel heel chinees aan en dan kies ik net zo lief onderstaand Chinees alternatief.
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/259332_BB_00_LO/weidmueller-crimp-set-pz-4-krimptangset-adereindhulzen-05-tot-4-mm-incl-striptang-incl-krimp-assortiment-met-koffer.jpg?x=520&y=520
Zo moet het er ongeveer uit gaan zien, ik heb zo'n raaco handybox dus het is handig als het er zo in past.

Wat mag het kosten:50 euro, maar met goede argumenten kan dat ook zo 200 euro kosten.

Wat heb ik zelf al gevonden:
*Knipex Multicrimp Eigenlijk wat ik zoek maar wel erg duur, 240 euro
*Knipex adereindhulstang en Krimptang 2 tangen, in totaal iets duurder dan 50 euro. Nadeel is dat ze niet zo'n ratelfunctie hebben. Bij mijn stage moesten we altijd met een rateltang werken om goede verbinding te borgen.
*Het Chinese alternatief tsja wat moet je er van zeggen. Onder de 25 euro klaar en waarschijnlijk uit dezelfde fabriek als de meeste huismerk tangen die hier in Europa verkocht worden. Nog meer opties dan de Multicrimp.

*tweedehands is ook een optie

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

artificial_sun schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:15:

Ik wil een tang/tangen voor adereindhulzen en kabelschoenen (geïsoleerd). En ik ben bijna jarig dus het wordt tijd om de knoop door te hakken.

Gebruik: Het is voor doe het zelf gebruik. Maar ik heb wel een elektro achtergrond dus ik ga het wel vaker gebruiken als de gemiddelde hobbybob. Verwacht gemiddeld 1 x per maand.

Heb je merkvoorkeur: Makita *O* maar die maken geen handgereedschap -O- . Daarvan heb ik voornamelijk Knipex, Wera, Wiha. Een merk als weidmueller is super voor krimptangen maar heel duur.
Klemko krimptangen en soortgenoten doen mij wel heel chinees aan en dan kies ik net zo lief onderstaand Chinees alternatief.
[afbeelding]
Zo moet het er ongeveer uit gaan zien, ik heb zo'n raaco handybox dus het is handig als het er zo in past.

Wat mag het kosten:50 euro, maar met goede argumenten kan dat ook zo 200 euro kosten.

*Knipex adereindhulstang en Krimptang 2 tangen, in totaal iets duurder dan 50 euro. Nadeel is dat ze niet zo'n ratelfunctie hebben. Bij mijn stage moesten we altijd met een rateltang werken om goede verbinding te borgen.
*Het Chinese alternatief tsja wat moet je er van zeggen. Onder de 25 euro klaar en waarschijnlijk uit dezelfde fabriek als de meeste huismerk tangen die hier in Europa verkocht worden. Nog meer opties dan de Multicrimp.

Die 2 tangen op je foto heb ik laatst ook gekocht.
Eentje 2e hands, de andere nieuw. Was totaal is van +/- € 120 ofzo kwijt.
Dan heb je wel tangen voor 't leven (zeker zoals wij ze gebruiken voor de hobby).

Aanrader, want zoals je ook zou verwachten: het zijn zeer fijne tangen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Voor kabelschoenen heb je een 'simpelere' versie van Knipex van (die rood blauwe), goed verkrijgbaar via Conrad zelfs of wat dan ook. Daar heb ik mijn ethernet tang ook van. Voor adereindhulzen heb je echt geen vol automatische tang nodig imho. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat ik het laatst opzocht voor Weidmüller, waren die volgens mij niet echt duurder dan Knipex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Joopieboy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:46:
Voor kabelschoenen heb je een 'simpelere' versie van Knipex van (die rood blauwe), goed verkrijgbaar via Conrad zelfs of wat dan ook. Daar heb ik mijn ethernet tang ook van. Voor adereindhulzen heb je echt geen vol automatische tang nodig imho. :)
Bedoel je deze? https://www.conrad.nl/nl/...-mm-97-22-240-825480.html

Die had ik al bij mijn link staan.

Die met ratelfunctie zie ik ook en die zijn ongeveer 100 euro.
Deze Cimco lijkt ook wel iets https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details
Ik vind Cimco een moeilijk in te schatten merk qua kwaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door artificial_sun op 22-06-2017 11:31 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

artificial_sun schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:24:
[...]

Bedoel je deze? https://www.conrad.nl/nl/...-mm-97-22-240-825480.html

Die had ik al bij mijn link staan.

Die met ratelfunctie zie ik ook en die zijn ongeveer 100 euro.
Ja die kan, ik heb een iets 'simpelere' zonder de mogelijkheid om kabelschoenen mee aan te knijpen, omdat je dat daarmee niet wilt doen. Daar wil je ook als hobbyist een goeie verbinding mee maken, daarvoor de rateltang idd. Zal zo even kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die chinese tang van hierboven lijkt wel een hele goede kopie van de weidmuller die ik heb btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha ja dat lijkt vaak allemaal heel erg op elkaar. :P Vaak zie je wel in afwerking en met de bekjes dat het allemaal wat minder is. En voor de prijs hoef je het bij Knipex niet te laten.

Net even zitten kijken, de tang die ik gebruik voor adereindhulzen is er een die niet van Knipex is zie ik, dat is de: Haupa 210820
Afbeeldingslocatie: https://www.klusspullen.nl/ProductImages/catalog/250364_Haupa_210820.jpg?w=540&h=540
Maar die is al snel een tientje duurder, zou bij Conrad gewoon iets nemen, maakt niet zoveel uit: klik

Dan de tang die ik gebruik voor de kabelschoenen is deze: klik
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/826970_BB_00_FB/knipex-preciforce-krimptang-geisoleerde-kabelschoenen-geisoleerde-stekkerverbinders-geisoleerde-stootverbinders-05-t.jpg?x=520&y=520
Dat is het geld en de frustratie echt wel waard, geen loszittende connectoren meer of wat dan ook. :)

Let dan wel ook even op welke kleur AMP je gebruikt voor welke draden, zijn namelijk verschillende groottes afhankelijk van de kleur. ;) Rood is 1-1,5-2,5, Blauw is 2,5-4, Geel is 4-6

En dan voor RJ11 en RJ45 gebruik ik deze: klik
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/800118_BB_00_FB/knipex-krimptang-modulaire-stekkers-western-rj11-rj12-rj45-97-51-10.jpg?x=520&y=520
Dat is gek zat en meer dan goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Bedankt voor de reacties. En @Joopieboy de kleur van de AMP stekkers ben ik mee bekend, gelukkig is de kleur van adereindhulzen ook standaard (NOT :( )

Adereindhulztang wordt denk ik gewoon een knipex zonder ratelfunctie en dan misschien een knipex of Weidmeuller krimptang voor schoentjes.

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Voor een automatische tang gaat qua prijs/prestatie mijn voorkeur uit naar Knipex, ook omdat die voor de consument erg goed aan te komen is. :)

Adereindhulzen is redelijk drama welk merk of type (UL/AWG of CS of ...), ik heb op het werk een bak redelijk uitgesorteerd maar dat is ook geen garantie. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/594b9668e332c/594b9668dc799-2015-07-07_13.02.02_%28Medium%29.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 22-06-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:56
artificial_sun schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:15:

[afbeelding]

Aangezien je niet vies bent van shoppen in de vreemde ;)
Wil je geen 4 of 6 kant perstang voor de adereindhulzen?
Heb zelf deze voor adereindhulzen en heb zoiets voor AMP schoentjes/connectoren.

Die 2e gebruik ik niet zo heel veel (maar paar x gebruikt in de tijd dat ik em heb) maar de adereindhulzen tang regelmatig, en die bevalt me super :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:38
Voor het krimpen kun je ook een tang uit China laten komen voor adereindhulzen en daar dan nog een die set bij kopen voor de kabelschoenen:

https://www.aliexpress.co...rts/330320_257510091.html

Daarnaast kun je dan ook nog een die bestellen voor bijvoorbeeld MC4 connectoren of wat je later maar nodig hebt. Wel even opletten welke serie tang je koopt (DN/HS/L).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Adereindhulzen werkt nog het beste met een waterpomptang. Spul moet goed vast en plat, dus lomp geweld. Hoeft niet duur te zijn allemaal :P

Kent iemand trouwens een low budget reciprozaag? Moet over een paar maanden mijn geimpregneerd houten schuurtje slopen, maar moet wel met een beetje beleid :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je dan niet beter gewoon een fatsoenlijke reciprozaag huren?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
The Eagle schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:00:
Adereindhulzen werkt nog het beste met een waterpomptang. Spul moet goed vast en plat, dus lomp geweld. Hoeft niet duur te zijn allemaal :P
Een adereindhuls knijp je niet plat, hij moet juist een beetje rond blijven, vandaar dat een 6-kantige krimping ook het meest ideale is. Ik verbaas mij er dan ook een beetje over dat @Joopieboy voor z'n werk(!) zo'n simpele knijptang heeft voor adereindhulzen :? Ik had daar ook zo'n 'ratcheting' 6-kant tang verwacht en dan op z'n minst van een beetje profi merk als Weidmüller ofzo :+

Heb zelf net op AliExpress zo'n 6-kant tang besteld (vergelijkbaar met die van @Annuk) en een lading adereindhulzen en duo adereindhulzen. Had al zo'n tang zoals in Joopie z'n eerste plaatje, maar merkte toch dat draden niet altijd goed vastzaten (vooral bij de kleinere diameters). En ook een assortimentsdoosje met hulsjes, maar er zijn toch een aantal maten (1mm2, 1.5mm2, 2,5mm2, 6mm2) die je veel gebruikt dus daar heb ik los nog een aantal van besteld. De hulsjes die ik vorige keer via AliExpress gekocht had waren netjes vertind koper overigens, dus geen zorgen daarover ;)
Kent iemand trouwens een low budget reciprozaag? Moet over een paar maanden mijn geimpregneerd houten schuurtje slopen, maar moet wel met een beetje beleid :)
Misschien is dit wat: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Reciprozaag/p100214490 ?

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2017 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor de liefhebber, Conrad heeft een zomer-uitverkoop. 10% korting op bijna alles, met actiecode SUMMERSALE
Geldig tot en met 27 of 28 juni. Staat er niet duidelijk bij >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

ThinkPadd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:40:
[...]

Een adereindhuls knijp je niet plat, hij moet juist een beetje rond blijven, vandaar dat een 6-kantige krimping ook het meest ideale is. Ik verbaas mij er dan ook een beetje over dat @Joopieboy voor z'n werk(!) zo'n simpele knijptang heeft voor adereindhulzen :? Ik had daar ook zo'n 'ratcheting' 6-kant tang verwacht en dan op z'n minst van een beetje profi merk als Weidmüller ofzo :+

Heb zelf net op AliExpress zo'n 6-kant tang besteld (vergelijkbaar met die van @Annuk) en een lading adereindhulzen en duo adereindhulzen. Had al zo'n tang zoals in Joopie z'n eerste plaatje, maar merkte toch dat draden niet altijd goed vastzaten (vooral bij de kleinere diameters). En ook een assortimentsdoosje met hulsjes, maar er zijn toch een aantal maten (1mm2, 1.5mm2, 2,5mm2, 6mm2) die je veel gebruikt dus daar heb ik los nog een aantal van besteld. De hulsjes die ik vorige keer via AliExpress gekocht had waren netjes vertind koper overigens, dus geen zorgen daarover ;)

[...]

Misschien is dit wat: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Reciprozaag/p100214490 ?
Ho ho, dit is eigen gereedschap, voor werk heb ik een iets beter gevuld koffer. :P Maar waar gebruik jij thuis ronde aansluitingen voor? Beetje stekker edg heb je toch vierkant nodig?

Op het werk heb ik een assortiment aan Weidmuller tangen, Roto 6 en een gewone vierkante aanknijptang en nog een hele zwik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik ga thuis eens overleggen:
https://www.amazon.de/Kni...selmagazin/dp/B00203M5YO/
:) 164 euro

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Joopieboy schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:44:
[...]

Ho ho, dit is eigen gereedschap, voor werk heb ik een iets beter gevuld koffer. :P Maar waar gebruik jij thuis ronde aansluitingen voor? Beetje stekker edg heb je toch vierkant nodig?

Op het werk heb ik een assortiment aan Weidmuller tangen, Roto 6 en een gewone vierkante aanknijptang en nog een hele zwik.
Stekkers aansluiten, automaatjes in de meterkast. Dat soort dingen, maar ook wel eens incidenteel dit soort projectjes: ThinkPadd in "Show your I.C.E." (nog met oude tang gedaan).

Een zeskant lijkt mij dan het beste. Zoals ik zei heb ik met zo'n simpele tang vaak al een aantal keer gehad dat het hulsje niet goed bleef zitten op de draad. Vierkant is dan al beter, maar daarvan las ik weer dat de hulsjes dan wel eens willen breken/scheuren precies op die 4 hoekjes.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Deze tang heb ik: Roto 6 . Werkt fijn en licht (doordat'ie zo licht werkt, denk ik steeds dat de hulsjes niet goed vastzitten :P )

Kost wel een vermogen zie ik nu, ik twijfel of'ie dat wel waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

ThinkPadd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:02:
[...]

Stekkers aansluiten, automaatjes in de meterkast. Dat soort dingen, maar ook wel eens incidenteel dit soort projectjes: ThinkPadd in "Show your I.C.E." (nog met oude tang gedaan).

Een zeskant lijkt mij dan het beste. Zoals ik zei heb ik met zo'n simpele tang vaak al een aantal keer gehad dat het hulsje niet goed bleef zitten op de draad. Vierkant is dan al beter, maar daarvan las ik weer dat de hulsjes dan wel eens willen breken/scheuren precies op die 4 hoekjes.
Dat ligt puur aan de tang of de kwaliteit huisjes die je gebruikt. :) Ik 'leen' van het werk de huisjes die ik nodig heb en die zijn van dusdanige kwaliteit dat ik zelfs met zo een simpele 4 kant tang geen last heb.

Wel heb ik met de volledig koperen adereindhulzen voor mijn audiokabels een ronde tang gebruikt, maar dat was meer omdat de plug wél een rond gat had en ik met de diameter die ik gebruikte niet anders kon. :P

Wij gebruiken verder op het werk ook standaard vierkant, en mocht het nodig zijn hebben we enkele van die Roto's in een gereedschapskar liggen. Ik heb er dan zelf wel een maar goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:14:
Deze tang heb ik: Roto 6 . Werkt fijn en licht (doordat'ie zo licht werkt, denk ik steeds dat de hulsjes niet goed vastzitten :P )
Ter aanvulling: voor geisoleerde en ongeisoleerde stekkers gebruik ik tangen uit de knipex preciforce lijn: https://www.knipex.com/in...arentID=2547&groupID=1305

Hele fijne tangen zijn dat!

En deze voor netwerkstekkers:
https://www.knipex.com/in...299&groupID=1302&artID=49

Vind ik fijner werken dan die andere uitvoering, die dwarse uitvoering die hierboven staat genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:14:

Lol, dat heb ik dus ook iedere keer :P :P

Het kost gewoon akelig weinig moeite door dat vertragingsmechanisme dat je inderdaad al snel denkt dat 't niet goed dichtgekrimpt zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Raymond schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:19:
[...]

Ter aanvulling: voor geisoleerde en ongeisoleerde stekkers gebruik ik tangen uit de knipex preciforce lijn: https://www.knipex.com/in...arentID=2547&groupID=1305

Hele fijne tangen zijn dat!

En deze voor netwerkstekkers:
https://www.knipex.com/in...299&groupID=1302&artID=49

Vind ik fijner werken dan die andere uitvoering, die dwarse uitvoering die hierboven staat genoemd.
Jup helemaal mee eens alleen de 3x hogere prijs voor deze tang tov die ik gebruik is het imho niet waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 23:03

Exigence

dnkroz

Wel interessant de hierboven staande discussie over kabelschoen- en adereindhulstangen.
Ik ben zelf namelijk ook nog op zoek naar een goede tang (of tangen) om kabelschoenen en adereindhulzen mee te knijpen.

Ook ik zie door de bomen het bos niet meer op een gegeven moment. Vooral wat betreft adereindhulzen zijn er zo veel verschillende opties. Diverse knijpprofielen (vierkant, zeskant, u), welke kan ik nu het beste kiezen? Of kies ik een tang met verwisselbare bekken die meerdere types aankan?

Ik ben nog zoekende :P

Zat zelf ook met een schuin oog te kijken naar de Weidmuller PZ 6 Roto, maar dat vind ik dan wel weer heel veel geld voor een tang met slechts één functie :/ Voor iets meer geld heb je dan een Knipex Multicrimp waarmee je alles kunt doen.... Keuzes...

[ Voor 19% gewijzigd door Exigence op 23-06-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

De Weidmuller tangen zijn wat mij betreft veel te duur voor een particulier.

Die multicrimp is in Duitsland maar als ik hier bij de technische unie kijk is hij 372 euro :p (maar bij conrad 245 geloof ik)

Ik had bijna een chinees ding besteld van rond de 20 euro alleen hij had geen free shipping, ik wilde testen of hij alles stevig krimpt. Maarja weer 15 euro verzendkosten erbij, dan is hij nog maar 5 keer zo goedkoop als de Multicrimp (die het zeker goed doet)

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Exigence schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:59:

Zat zelf ook met een schuin oog te kijken naar de Weidmuller PZ 6 Roto, maar dat vind ik dan wel weer heel veel geld voor een tang met slechts één functie :/ Voor iets meer geld heb je dan een Knipex Multicrimp waarmee je alles kunt doen.... Keuzes...
Misschien ook 2e hands kopen dan?

http://www.ebay.nl/itm/We...edcb1b:g:1Q8AAOSw4A5Yv7tA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:24

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Is er hier iemand met een Bosch PTS10 die me even uit de brand kan helpen, graag een DM

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sorry, daar kan ik je niet mee helpen!

Maar over Bosch gesproken O-) Er kwam gisteren een leuk kado(tje) binnen :D

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/BOSCH_GSH-11-VC_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/BOSCH_GSH-11-VC_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/BOSCH_GSH-11-VC_3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/BOSCH_GSH-11-VC_4.jpg

Na 't weekend maar eens goed uittesten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
@Atmoz Wat een monster! Ga je een grot graven?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Puch-Maxi schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 17:01:
@Atmoz Wat een monster! Ga je een grot graven?
Hehe :+

Nee, ik heb een hele tijd geleden in mijn tuin een soort "L-element" van beton gestort.
Nu zijn de plannen iets gewijzigd en zit dat nu flink in de weg. Dus ik had al zo'n bedrijf laten komen om het door te laten slijpen met zo'n professionele slijper met water enzo, maar die kreeg dat niet genoeg door geslepen. Het is wel al een heel eind doormidden, maar lang niet genoeg om af te kunnen breken ofzo.

Ik zou het klusje wel kunnen afmaken met m'n GBH 2-28DFV, maar eigenlijk is die daar ook niet voor bedoeld. En het komt nog wel vaker voor dat ik (of m'n broertje/vader/neefje) iets zal moeten slopen,dus maar meteen een fatsoenlijk werkpaard gekocht. Hiermee kan ik als het goed is tot m'n 80e vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

Iemand nog interesse in classic systainers?

Ik wil uppen naar t-loc, en dus mijn oude de deur uit doen.

Heb 2x M-Box (systainer 2) 1 zwart en 1 makita blauw
Heb 1x systainer 1 (ouwetje) van mijn decoupeer (origineel festool systainer)
En nog 1x systainer 3 van Mafell

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Vraagje hier :)

Binnenkort jarig dus wederom opzoek naar leuk speelgoed ;) :D
Nu wil ik graag een slagmoersleutel hebben, en twijfel nog een beetje tussen de Makita DTW281 of de DTW285, de prijzen lopen redelijk om elkaar heen naar wat ik vond.

Maar nu, wie heeft er ervaring mee om de slagmoersleutel in bepaalde gevallen ook te gebruiken als SSD? Naar mijn idee ben ik beter af met de slagmoersleutel met een adapter dan een SSD....

Meningen.....???

P.S. ja ik gebruik de slagmoersleutel ook zeker wel daar waarvoor deze bedoelt is, maar als deze net zo goed als SSD te gebruiken is scheelt me dat weer :)

Linkje naar de DTW285

Linkje naar de DTW281

[ Voor 16% gewijzigd door Annuk op 24-06-2017 03:04 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Met een adapter kan je ook een M4 boutje aandraaien met je 1/2" ratel. Alleen mis je dan een beetje het gevoel en is het vrij makkelijk om een je boutje kapot te draaien. Volgens mij een beetje hetzelfde idee om zo'n slagmoersleutel met max koppel van 280 Nm te gebruiken om schroefjes ergens in te draaien. Het lukt vast wel, maar misschien ook een beetje te goed als je even niet op let.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@ThinkPad Waarom moet een adereindhuls rond blijven? Is toch gewoon de aansluiting van de kabel op de kabelschoen? Vast is dan vast lijkt mij. Dus leg uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Annuk schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 19:05:
......
Nu wil ik graag een slagmoersleutel hebben, en twijfel nog een beetje tussen de Makita DTW281 of de DTW285, de prijzen lopen redelijk om elkaar heen naar wat ik vond.

Meningen.....???
Frummel nu ALSJEBLIEFT even linkjes rond de tekst, dan hoeven wij niet massaal voor jouw gemak aan het spoorzoeken te slaan en dan komen de 'meningen' vanzelf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Beste Tweakers,

Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar van de HBO-opleiding Bouwkunde. Naast het theoretische gedeelte op kantoor ben ik ook graag met mijn handen bezig en waar mogelijk klus ik ook graag! Omdat ik dit graag doe wil ik langzamerhand een leuke verzamelings van gereedschappen opbouwen. Standaard dingen heb ik al: Doppen- en ringsleutelset, hamer, handzaag etc,etc. Echter mis ik toch wel het Elektrische gedeelte en dit wil ik nu aan gaan vullen.

Vanuit mijn opleiding ken ik verschrikkelijk veel merken: Makita, Hilti, Dewalt, Festool, Bosch, Workx, Metabo, B&D en anderen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer waarbij ik geen flauw idee heb welke merken beter zijn en welke van wat mindere kwaliteit. Uit mijn gedachten zijn Hilti en Festool top-of-the-line, maar ook voor eenzelfde prijs. Makita, Dewalt en Metabo zijn enigszins hetzelfde en Bosch/B&D zijn voor de standaard huis,tuin en keukenklussen voldoende.

Nu vraag ik mij af jullie mij van advies kunnen voorzien over de merken waar ik het beste naar kan kijken. Dit met onderstaande eisen.
- Gereedschap bij voorbaat met een accu, en dat deze onderling bruikbaar/wisselbaar is
- Dient voor meerdere jaren gemakkelijk mee te gaan bij hobbymatig gebruik. (ook het lompe vallen en stoten moeten goed handelbaar zijn)
- Kwaliteit van accesoires en gemak van gebruik
- Niet te lomp en te groot. Goed handzaam gereedschap.

Daarbij, is het een betere keuze om te kijken op de verschillende apparaten en hier de beste keuze te nemen, of is het gemakkelijker om alles van eenzelfde merk te halen? (uitwisselbaar, garantie e.d.)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Welke elektrische gereedschappen wil je gaan aanschaffen? Zou daar beginnen en dan bekijken welke merken / lijnen geschikt zijn.

Zou wel voor een / enkele merken en lijnen kiezen. Met name batterijen zijn best prijzig en als je voor ieder gereedschap weer een nieuwe lader en batterijen erbij moet kopen dan gaat het hard terwijl losse gereedschappen vaak voordelig zijn.

Zelf heb ik net voor Milwaukee M18 Fuel gekozen, met name omdat ik deze voordelig kon krijgen. Heb Makita en Bosch Blauw ook overwogen. Waarbij vooral Makita een heel groot assortiment heeft. Als je handzame gereedschappen belangrijk vind zijn de 10,8 of 12 volt lijnen het overwegen waard.

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 24-06-2017 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Bhagavad linkjes toegevoegd ;)

@PAHvandam kijk eerst inderdaad eens goed wat je eerste wensen/eisen zijn m.b.t. elektrisch gereedschap, dus wat wil je en wat moet je ermee kunnen.

Wat accu gereedschap betreft kan je over het algemeen het beste alles van 1 merk halen om zo de uitwisselbaarheid van de accu's te garanderen.
Zo kan je ook losse body's bestellen later aangezien je toch al accu's en een lader hebt.

Sommige machines zijn in mijn ogen niet heel interessant om direct op accu te hebben(uitzonderingen daar gelaten), deze kan je dan op 230v kopen en daarmee kan je dan evt wel een uitstapje maken naar een ander merk.

Let wel op bij de aanschaf, de meeste merken hebben een "pro" lijn en een dhz/hobby lijn, bij de één duidelijker gescheiden dan de andere.
Bv: Bosch blauw = pro / bosch groen = dhz/hobby
Makita LXT = pro / Makita G = hobby (te herkennen aan de witte band om/op de accu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Atmoz schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:54:
........
Maar over Bosch gesproken O-) Er kwam gisteren een leuk kado(tje) binnen :D
Na 't weekend maar eens goed uittesten :9
Je weet dat Bosch grotere breekhamers in het assorti heeft......??
Alleen al voor de blauwe koffer zou je het doen. :P

Of je de 80 gaat halen met zo'n machine weet ik niet zo goed, ik heb mijzelf tot nu toe redelijk kunnen beheersen mbt deze formaten, hoeveel gein je er ook van kunt hebben.
Het lijkt mij uitdagend om de tegeltjes in je keuken mee af te bikken, om vervolgens via de woonkamer van je buren in hun garage terecht te komen.
Dat soort dingen. O-)

Mocht je je willen uitleven, er ligt hier nog een betonnen plateau van een kuub of twee dat ik aanvankelijk met dynamiet wilde opblazen.
It's all yours. :z
Annuk schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 03:18:
@Bhagavad linkjes toegevoegd ;)
_/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 24-06-2017 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 03:40:
[...]

Mocht je je willen uitleven, er ligt hier nog een betonnen plateau van een kuub of twee dat ik aanvankelijk met dynamiet wilde opblazen.
It's all yours. :z
Zoutzuur werkt dan ook leuk hoor 7(8)7
Beton wel eens zien 'roken' want dat gaat heel leuk met zoutzuur :Y en na het roken is het beton weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
PAHvandam schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 01:45:
Nu vraag ik mij af jullie mij van advies kunnen voorzien over de merken waar ik het beste naar kan kijken. Dit met onderstaande eisen.
- Gereedschap bij voorbaat met een accu, en dat deze onderling bruikbaar/wisselbaar is
- Dient voor meerdere jaren gemakkelijk mee te gaan bij hobbymatig gebruik. (ook het lompe vallen en stoten moeten goed handelbaar zijn)
- Kwaliteit van accesoires en gemak van gebruik
- Niet te lomp en te groot. Goed handzaam gereedschap.

Daarbij, is het een betere keuze om te kijken op de verschillende apparaten en hier de beste keuze te nemen, of is het gemakkelijker om alles van eenzelfde merk te halen? (uitwisselbaar, garantie e.d.)
Ik kom zelf dagelijks op bouwplaatsen. Echt foute merken zijn er niet meer onder de A-Merken. Wel nog grote verschillen in garantiezaken. Als stofafzuiging je ding is dan zijn Hilti en Festool bij ons toch wel de positieve uitschieters. Ik zie ook veel Makita, doorsnee erg goed spul maar de afzuiger op de klopboor heb je zo aan mosterd, als hij ipv stof een klein steentje krijgt slaat het plastic schoepenwiel zo aan mosterd :(

1 bedrijf bij ons heeft Milwaukee, M18 en M28 gereedschap, erg fijn en betrouwbaar spul maar ook redelijk prijzig. Ik ben voor de M12(=10,8V) serie gegaan, qua 10,8 volt lijn denk ik de sterkste keuze, ik heb inmiddels de M12CPD(klopboorschroef) en de schroever met 1/4" snelsluiting. En als laatste de M12 recipro, van dat ding moeten de meeste lachen qua formaat. Maar erg leuk om te zien dat de meesten een wtf momentje hebben als ze merken hoe handzaam en sterk dit speelgoed is. Ik heb mijn meuk via ebay.de besteld dat scheelde enorm. 120 euro voor een recipro en de klopboor met 2 accu's. Inmiddels heeft bouwmaat dit spul ook op de plank liggen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Pagina: 1 ... 86 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.