Voor mijn vader ben ik me rustig aan het orienteren op een nieuwe flex.
Hij heeft nu een AEG WS 8-125 MX
750 watt, 1,8 kg 10.000rpm en met een gereedschaploze "moer" om de schijf op zijn plek te houden.
Deze begint minder te worden, vooral de schakelaar. Deze blijft namelijk niet goed vergrendeld waardoor je hem "ingedrukt" moet houden.
Mijn vader is nog niet toe aan vervanging maar ik doe nu wel alvast onderzoek, voor hem is vandaag stuk, vandaag nieuwe kopen/bestellen. De crafter moet immers goed gevuld blijven
We zoeken een waardige vervanger maar zeker niet iets wat vele stappen beter is.
Dus een 400 euro machine met 1700 watt is echt overkill
-800-1000 watt waarbij focus meer richting 800 ligt
-125mm, 115 komt niet diep genoeg en met 150mm kan er niet meer het nodige "figuurzaag" werk gedaan worden in tegels
-Bediening in het lichaam, niet in een losse handgreep aan de achterkant
-handzaam formaat zodat met 1 hand te werken is mocht dat even nodig zijn.
-Gereedschaploos schijfwissellen.
Kwaliteit is erg belangrijk, zijn 1e was een atlas copco die het erg lang uithield, deze aeg heeft het ook niet slecht gedaan.
Mijn algemene indruk, niet gehinderd door enige vakkennis, is dat metabo voor deze machine the way to go is. Echter zelfs bij metabo zijn er meerdere keuzes en zie ik geen bos meer.
Andere merken zijn ook welkom, ik zit zeker niet aan donkergroen vast. Duurder dan het normale voor dit soort machines heeft voor ons geen meerwaarde, de aeg is immers ook niet een top/pro line machine en voldeed. Dat gezegd hebbende, als er voor een paar euro een betere machine is hoor ik het graag
De flex word gebruikt voor tegels, baksteen, beton en in mindere mate ijzer. Hij word niet een hele dag gebruikt maar vooral tijdens het tegelen (korte stootjes) en kleine stukjes slijpen in steen/beton.
Iemand tips? Welke machines/merken/types moet ik me op focussen en ben ik misshien eisen vergeten