PAHvandam schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 01:45:
Beste Tweakers,
Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar van de HBO-opleiding Bouwkunde. Naast het theoretische gedeelte op kantoor ben ik ook graag met mijn handen bezig en waar mogelijk klus ik ook graag! Omdat ik dit graag doe wil ik langzamerhand een leuke verzamelings van gereedschappen opbouwen. Standaard dingen heb ik al: Doppen- en ringsleutelset, hamer, handzaag etc,etc. Echter mis ik toch wel het Elektrische gedeelte en dit wil ik nu aan gaan vullen.
Vanuit mijn opleiding ken ik verschrikkelijk veel merken: Makita, Hilti, Dewalt, Festool, Bosch, Workx, Metabo, B&D en anderen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer waarbij ik geen flauw idee heb welke merken beter zijn en welke van wat mindere kwaliteit. Uit mijn gedachten zijn Hilti en Festool top-of-the-line, maar ook voor eenzelfde prijs. Makita, Dewalt en Metabo zijn enigszins hetzelfde en Bosch/B&D zijn voor de standaard huis,tuin en keukenklussen voldoende.
Nu vraag ik mij af jullie mij van advies kunnen voorzien over de merken waar ik het beste naar kan kijken. Dit met onderstaande eisen.
- Gereedschap bij voorbaat met een accu, en dat deze onderling bruikbaar/wisselbaar is
- Dient voor meerdere jaren gemakkelijk mee te gaan bij hobbymatig gebruik. (ook het lompe vallen en stoten moeten goed handelbaar zijn)
- Kwaliteit van accesoires en gemak van gebruik
- Niet te lomp en te groot. Goed handzaam gereedschap.
Daarbij, is het een betere keuze om te kijken op de verschillende apparaten en hier de beste keuze te nemen, of is het gemakkelijker om alles van eenzelfde merk te halen? (uitwisselbaar, garantie e.d.)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Het maakt wat A-merken betreft niet heel veel uit. Metabo, Makita, Milwaukee, DeWalt, Bosch (blauw) en Festool bieden allemaal prima kwaliteit.
Je moet kijken naar wat je er voor uit wil geven en wat eventuele klussen/werkzaamheden zijn. Ik kan wel wat voorbeelden geven van dingen die merken uniek maken:
- Festool en Milwaukee zijn relatief duur. Bij Festool is dat met name door innovatie en kwaliteit, bij Milwaukee weet ik niet waarom.
- Makita heeft het grootste 18V assortiment en heeft 2x18V machines. Maar denk niet dat je dat als dhz'er nodig hebt
- DeWalt heeft Flexvolt, waarmee accu's 54V kunnen leveren. Maarja, ook dit heb je misschien niet nodig.
- Metabo heeft machines met vaak extra functionaliteit. Boormachines met puls-stand voor keramische tegels of een heel precies instelbaar koppel. De duurdere machines zijn made in Germany en dat schijnt een teken van kwaliteit te zijn.
- Bosch heeft draadloos laden. Persoonlijk vind ik het een gimmick, maar het kan voor anderen weer heel handig zijn.
Uiteindelijk zal iedereen hier waarschijnlijk het merk aanraden dat ze zelf gebruiken. Vooral omdat jaar vaak één merk (accumachines) gebruikt, met soms een of twee machines van een tweede merk. Het slimste is om wel te investeren in een enkel merk omdat je anders meerdere soorten accu's en laders moet kopen.
Ik heb zelf met name Makita, maar als je een betaalbare accuboormachine zoekt, kan ik de Metabo BS 18 Quick aanraden (of iets van Makita natuurlijk). Genoeg kracht, accu's gaan lang mee en je kan de snelspankop er afhalen, zodat je makkelijk kan wisselen tussen boortje en schroefbitje.
Amazon.de heeft hem voor €150, maar als je hem gratis wil laten leveren door Amazon zelf, zit je op €169. En er zijn hier vast mensen die hem goedkoper kunnen vinden.
PAHvandam schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 09:52:
[...]
[...]
Bedankt heren voor jullie reacties!
Ik ben mij bewust van het feit dat niet alles op accu hoeft, Een decoupeer of een invalzaag mag van mij best aan de 230V zitten, net als de grote breek-/boorhamers. Mij leek het ook slim om alles van eenzelfde merk te halen voor het uitwisselen van de accu's en de lader. De volgende gereedschappen zou ik nog wel aan willen schaffen:
- Accu schroefboormachine 14,4/18V
- Multitool 14,4/18V
- Haakse slijper (mag accu, mag 230V)
- Slagmoer 14,4/18V
- Schuurmachine (mag accu, mag 230V)
- Cirkelzaag (mag accu, mag 230V)
Ik heb al wat gereedschap (Bosch groen en Flex) wat ik voorlopig nog wel kan gebruiken. De overige gereedschappen wil ik dus door de tijd heen bij elkaar halen. Ben en blijf nog een student, haha.
Als ik kijk naar mijn wensen wat betreft gereedschap kom ik dus neer op de eerder genoemde punten. Handzaam, goed tegen een stootje kunnen en een goede prijs-prestatie verhouding. Ik zal er niet de hele dag bekistingen en dergelijke mee in elkaar slaan, dus het hoeft geen €600,- dure accuboormachine te zijn van Hilti. Wel verwacht ik dus dat hij het langer volhoud dan een paar keer vallen of dat hij eens in het zand verdwijnt.
Als ik op dit moment zelf de keuze voor een merk zou maken zou ik voor Makita gaan. Redelijk goed geprijsd, kwaliteit is prima en is (naar mijn idee) beter dan de DHZ machientjes (LTX wel te verstaan) en niet verschrikkelijk veel duurder. Tweede optie zou voor mij Dewalt zijn, echter is dit al een stukje duurder.
Is dit misschien wat duidelijker voor een advies richting een merk wat voor mijn doeleinden prima en betaalbaar is?

Haha, heb ik net al gereageerd...hierbij dan een aanvulling:
Ik zie dat je de juiste keuze hebt gemaakt met Makita
- Accu schroefboormachine 14,4/18V
DDF483: compact als een 10.8V en toch krachtig als een 18V. Heeft zelfs weinig moeite met gatenzagen en grote slangenboren.
- Multitool 14,4/18V
DMT51: Geen top van de markt (dat is Fein of Bosch blauw), maar doen wat ze moeten doen.
- Haakse slijper (mag accu, mag 230V)
DGA504/505/506/508 of 230V: dan is op accu vrij prijzig als je een goeie wil. En dan is er nog veel keuze. Dan kan je ook voor een ander merk kiezen omdat het toch 230V is.
- Slagmoer 14,4/18V
DTW285: heb er zelf geen, maar lees er veel positieve dingen over.
- Schuurmachine (mag accu, mag 230V)
Vlak, delta, excenter?
- Cirkelzaag (mag accu, mag 230V)
DHS680: als je hier in wil investeren, kan ik deze aanraden. Dit is echt een geweldige zaag. Doet lang met een acculading en zaagt met gemak allerlei soorten hout. Op Amazon.de goedkoper met 1,5Ah accu en adapter voor op een geleiderail dan in NL zonder iets.
Dit gaat wel een redelijke investering zijn.
[
Voor 29% gewijzigd door
Framoes op 24-06-2017 10:24
]