[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.418 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Teijgetje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:32:
Die Stripax is inderdaad een topper, al gebruik ik de gewone Stripax 10 (andere bekken/mesjes, los te krijgen)
Erg fijne functie is ook strippen en de mantel laten zitten, zodat je die later simpel er af kan halen en de aderen zolang nog beschermd/bij elkaar blijven.
Ik heb deze gekocht omdat ik inderdaad goede verhalen erover hoorde.
Goed om te zien dat jij er ook tevreden over bent!
Vind hem zo gefotografeerd zelfs op een dinosaurus/transformer lijken.....
[afbeelding]
Maar dat kan ook aan mijn fantasie liggen....... :9~
Haha, oh nee hoor... dat ligt echt niet (alleen) aan jou fantasie... ik kwam die foto's tijdens mijn zoektocht ook al tegen, en dacht precies hetzelfde :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Weidmuller_dino.png

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
ROFL...... d:)b :9~

Grootste verschil, naast de mantelsoorten natuurlijk, is dat de Stripax 10 tot 10 mm² stript en de Ultimate tot 6mm².

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof dat ik ergens ben blijven steken op Luke Skywalker en de episodes van Saw. :+ :+
Ik volg wel House of Cards maar of dat ook meetelt betwijfel ik. 8)

Een meer on-topic film als "The Texas Chain Saw Massacre" vond ik teleurstellend wat de inzet van hedendaagse 18/36V powertools betreft, laat staan dat er sprake was van enige ontwikkeling, of deskundige nabespreking met behulpzame shoplinkjes.
Ben bang dat wij het verder moeten doen met de SBS6 afleveringen van huis, tuin, keuken & badkamer en wie raakt nu opgewonden van dit geklungel met Bosch groen?? :F :F
Jackbq schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:59:
[...]
Ik twijfel over dezelfde keus (met zelfde gebruiksdoelen)
Vraag me af of de rt0700 of de bosch gof 600 op de rail van festool kan.
Verder hoor ik graag ervaringen met deze machines.
Een verschil tussen beide machines is dat "zo te zien" de Makita een toerentalregeling heeft en de Bosch jammer genoeg niet.
Van beide machines komt de Makita mij qua features en uitvoering het best over. ;)

De Makita zie ik regelmatig voorbijkomen in de meest complete vorm, incl Mbox voor rond de €250,- /incl BTW.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Zit toch naar de wat zwaardere frezen te kijken, en dan met name de Bosch GMF 1600, heb zoiets van, ga d'r al veel geld aan uit geven, dan liever een die ook goed in een tafel kan :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:43
nevermind

[ Voor 96% gewijzigd door S_tef op 15-03-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

simon schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:07:
Zit toch naar de wat zwaardere frezen te kijken, en dan met name de Bosch GMF 1600, heb zoiets van, ga d'r al veel geld aan uit geven, dan liever een die ook goed in een tafel kan :)
De GMF 1600 CE is absoluut een top machine. Zwaar, maar echt goed gebouwd en precies. Ik vind het een van de betere Bosch Blauw machines. Hij lijkt wat bouwkwaliteit betreft nog niet een beetje op de kleinere GKF600.

Kun je hem ergens bekijken/voelen misschien? Want zoals gezegd: hij is niet licht ;) Fijn voor het zware freeswerk of voor onder een tafel, maar niet voor heel even snel een hoekje te frezen. Daarvoor is de 600 een super aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atmoz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 05:52:
[...]
Kun je hem ergens bekijken/voelen misschien? Want zoals gezegd: hij is niet licht ;) Fijn voor het zware freeswerk of voor onder een tafel, maar niet voor heel even snel een hoekje te frezen. Daarvoor is de 600 een super aanvulling :)
De Bosch GKF 600 had ik allang aangeschaft als die net als z'n voorganger in de bescheiden opnamehals van een oldskool boorkolom wilde passen.
Zo'n freesmachientje is er volgens mij niet meer en de oude Bosch die ik daar ooit voor gebruikte heeft z'n beste tijd gehad.

Ik heb daar vroeger veel gebruik van gemaakt icm een kruistafel, zodat er uiterst precies te frezen was op de vierkante millimeter. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2017 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 06:08:

De Bosch GKF 600 had ik allang aangeschaft als die net als z'n voorganger in de bescheiden opnamehals van een oldskool boorkolom wilde passen.
Zo'n freesmachientje is er volgens mij niet meer en de oude Bosch die ik daar ooit voor gebruikte heeft z'n beste tijd gehad.

Ik heb daar vroeger veel gebruik van gemaakt icm een kruistafel, zodat er uiterst precies te frezen was op de vierkante millimeter. :)
Ik ken de voorganger van die GKF600 niet, maar klinkt erg handig zo. Fijn systeempje ja, zeker met een kruistafel 8) Was dat dan zo'n (extreem) smalle frees, of een super brede opnamehals?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Atmoz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 06:14:
[...]
Ik ken de voorganger van die GKF600 niet, maar klinkt erg handig zo. Fijn systeempje ja, zeker met een kruistafel 8) Was dat dan zo'n (extreem) smalle frees, of een super brede opnamehals?
Deze bovenfrees heeft een opnamehals van 43mm(??) geloof ik, is dat niet de maatvoering van een uit de kluiten gewassen verticaal statief voor boormachines??

update
Even voor je gecheckt, het gaat om een Bosch POF 52 uit het wijnjaar nul.
Hij is nog volledig functioneel maar een stel nieuwe spantangen zouden de stabiliteit op hoge toeren ongetwijfeld verbeteren. :+

Er zit nu een hinderlijke trilling op de maximale toeren en een onzuivere spantang lijkt de boosdoener.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ps56h5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

simon schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:07:
Zou zelf voor een Triton TRA001 gaan als het om hybride gaat. Die heeft een goede mogelijkheid tot hoogte verstelling als ie in de tafel gemonteerd is.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Roeligan schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:31:

Zou zelf voor een Triton TRA001 gaan als het om hybride gaat. Die heeft een goede mogelijkheid tot hoogte verstelling als ie in de tafel gemonteerd is.
Dat kan met de betreffende Bosch ook. Maar eerlijk is eerlijk, met de Triton TRA001 gaat dit inderdaad nóg makkelijker. Vandaar dat ik die ook in m'n (nog af te bouwen) freestafel heb hangen. Beide erg fijne apparaten, maar als je eraan gaat denken om hem permanent onder je tafel te gaan hangen, dan zou ik inderdaad zeker voor die Triton gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
Nog een stripax eigenaar meld zich! Ik heb ook een Stanley fatmax voor lomper werk:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/5/8/5/9200000025815854.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 23:08
Uncle Mel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:54:
Nog een stripax eigenaar meld zich! Ik heb ook een Stanley fatmax voor lomper werk:

[afbeelding]
Wat knip je nu met zo'n tang door dat je niet met een 'normale' kniptang kan doorknippen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Vanmiddag nog even naar de LIDL, ze hebben e.e.a. aan elektrisch gereedschap. Ben net verhuisd en heb bijv. nog geen schuurmachine. Dat soort spul durf ik wel bij LIDL te kopen.

Is ook geen geld, schuurmachine voor €17,99 en dan nog wat extra schuurpapier erbij voor €1,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
jos707 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:00:
[...]

Wat knip je nu met zo'n tang door dat je niet met een 'normale' kniptang kan doorknippen ?
Je knipt er helemaal niets mee :+

Nou ja het kan wel maar het is voornamelijk een volautomatische striptang, je doet je draad ertussen en terwijl je knijpt grijpen de bekken het draad, knippen ze hem een beetje in en als laatste trekken ze de huls van de ader:

Zie ongeveer rond 1.22

[ Voor 5% gewijzigd door Uncle Mel op 16-03-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
ThinkPadd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:05:
Vanmiddag nog even naar de LIDL, ze hebben e.e.a. aan elektrisch gereedschap. Ben net verhuisd en heb bijv. nog geen schuurmachine. Dat soort spul durf ik wel bij LIDL te kopen.

Is ook geen geld, schuurmachine voor €17,99 en dan nog wat extra schuurpapier erbij voor €1,99
Wel jammer dat de schuurzool afwijkt van de standaard muisvorm door de afgesneden hoeken. Weet ook niet of de afzuiggaten overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Atmoz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:04:
Foto's van Weidmuller tangen ook goed? O-)
Daar heb ik er vandaag 3 van gekocht :D
Weidmüller tangen had ik nog niet eerder van gehoord. Ze lijken vooral strip- en krimptangen en kabelscharen te hebben? En Wiha schroevendraaiers, als ik dat zo zie.

Hoe verhoudt Weidmüller zich tot Knipex qua tangen? Die automatische striptang ziet er wel heel netjes uit, moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Uncle Mel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:13:
[...]

Je knipt er helemaal niets mee :+

Nou ja het kan wel maar het is voornamelijk een volautomatische striptang, je doet je draad ertussen en terwijl je knijpt grijpen de bekken het draad, knippen ze hem een beetje in en als laatste trekken ze de huls van de ader:

Zie ongeveer rond 1.22

[video]
Is duidelijk, ziet er eigenlijk een best geavanceerd ding uit voor zo'n simpel klusje. Ik gebruik zo'n simpel tangetje uit de Gamma en dat doet het meestal ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jos707 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:27:
[...]

Is duidelijk, ziet er eigenlijk een best geavanceerd ding uit voor zo'n simpel klusje. Ik gebruik zo'n simpel tangetje uit de Gamma en dat doet het meestal ook wel :)
Je hebt gelijk, dat doet het ook wel. Maar.
Als je in de elektra industrie werkt, en een stuk of 500 kabels moet strippen op een dag, wil je wel een makkelijkere methode ;).

Ikzelf heb gebruikelijk niet veel tijd over om te klussen, dus als ik de klus wat makkelijker kan maken met een slim gereedschapje, tja, dan ga ik niet met een stanley mesje of een zijkniptang aan de gang ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zo'n simpele striptang als jos707 linkt heb ik ook (maar dan van Knipex), en dat werkt al een stuk sneller en makkelijker dan een mesje. Zo'n automatische striptang is dan nog weer een stap verder, meer bedoeld voor iemand die zoiets iedere dag heel vaak moet doen. Of voor de hobby-er die van gadgets en/of gemak houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:05
Uncle Mel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:54:

[afbeelding]
Die Weidmuller tangen zijn ongetwijfeld prachtig, maar die Fatmax lijkt meer mijn budget (plm €25) en toch de mogelijkheid om steeds een vaste lengte te strippen.

Je geeft aan dat die voor het lompere werk is. Is deze dan toch niet zo precies of bedoel je met lomp dat je tot 10mm2 kan strippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
henkie196 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:47:
Zo'n simpele striptang als jos707 linkt heb ik ook (maar dan van Knipex), en dat werkt al een stuk sneller en makkelijker dan een mesje. Zo'n automatische striptang is dan nog weer een stap verder, meer bedoeld voor iemand die zoiets iedere dag heel vaak moet doen. Of voor de hobby-er die van gadgets en/of gemak houdt ;)
Of voor de klusser die de elektra van zijn hele huis aan het renoveren is. Ik heb zo'n simpele striptang en die gebruik ik nu om langere stukken te strippen als ik draden aan mijn trekveer wil knopen. Voor het afmonteren in lasdopjes heb ik dit simpele ding gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8809679061022_8711247709367_1_38506_tif_picture_170Wx170H.jpg

Het is natuurlijk geen heel spannend ding, maar het is wel fijn dat je de afstand kunt instellen en alle draden steeds op de juiste lengte gestript zijn. Als je 15 nieuwe lichtschakelaars en 50 nieuwe stopcontacten moet monteren - plus nog een paar honderd meter installatiedraad door je huis heen trekt, dan is dat toch wel prettig werken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als ik zoveel elektra aan zou moeten leggen, zou ik inderdaad ook zoiets halen, dat lijkt me toch wel fijner (en herhaalbaarder) werken. Ik zie nu dat zo'n tang als je hier laat zien van Knipex ook maar even ruim €30 kost, dat valt nog best te overzien. Alhoewel die wel maar tot 6 mm2 gaat itt die Stanley hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
tsjoender schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:53:
[...]

Die Weidmuller tangen zijn ongetwijfeld prachtig, maar die Fatmax lijkt meer mijn budget (plm €25) en toch de mogelijkheid om steeds een vaste lengte te strippen.

Je geeft aan dat die voor het lompere werk is. Is deze dan toch niet zo precies of bedoel je met lomp dat je tot 10mm2 kan strippen?
De Weidmuller gebruik ik meer voor fijnelektronica, de fatmax gewoon voor installatiedraad. De fatmax heeft wat moeite met dunne draadjes als hij out of de box komt maar KUN je met een schroefje zo afstellen dat dat ook prima gaat. Uiteindelijk is het hetzelfde als met boormachines. sommige mensen doen alles van voorboren, schroeven en boren met dezelfde machine, anderen zoals ik hebben 4 boormachines elk voor hun eigen doeleinde.

De Fatmax is gewoon een heel betaalbaar en handig ding, veelzeidig te gebruiken en goed af te stellen. Daarbij is hij van metaal en voelt dus degelijk aan, je gooit hem in de gereedschapskoffer en klaar. De Weidmuller is een precisieinstrument, van plastic dus wat fragieler maar gebruik je meer om zoals ik zei, dunnere draadjes precies en netjes te strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Roeligan schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:31:
[...]

Hoe is de TRA001 als je hem als 'plunge' frees gebruikt? Daar vind ik Bosch over 't algemeen ook erg goed in.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:48:

Een verschil tussen beide machines is dat "zo te zien" de Makita een toerentalregeling heeft en de Bosch jammer genoeg niet.
Van beide machines komt de Makita mij qua features en uitvoering het best over. ;)

De Makita zie ik regelmatig voorbijkomen in de meest complete vorm, incl Mbox voor rond de €250,- /incl BTW.
Gaat dit nog over de GOF1600? Die heeft namelijk wel een toerentalregeling, en is, net als de Triton, van onderaf in hoogte verstelbaar (dus van bovenaf als je hem ondersteboven hangt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Gaat over de Bosch GOF 600 :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
simon schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:14:
[...]

Hoe is de TRA001 als je hem als 'plunge' frees gebruikt? Daar vind ik Bosch over 't algemeen ook erg goed in.
De plunge van de GOF1600 vind ik juist een beetje stroef gaan. Heb al wat WD40 gebruikt en dat helpt, maar het gaat niet heel soepel vind ik. Moet ik misschien nog wat verder naar kijken. Ik moet veel kracht zetten om er beweging in te krijgen.

Wel handig: alleen plungen als je met een vinger de 'trekker' op links overhaalt. Dus je kan makkelijk plungen, trekker loslaten, en dan blijft hij geplunged zonder dat je hem hoeft vast te houden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

GKF600 :)
Muldert schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:22:

De plunge van de GOF1600 vind ik juist een beetje stroef gaan. Heb al wat WD40 gebruikt en dat helpt, maar het gaat niet heel soepel vind ik. Moet ik misschien nog wat verder naar kijken. Ik moet veel kracht zetten om er beweging in te krijgen.

Wel handig: alleen plungen als je met een vinger de 'trekker' op links overhaalt. Dus je kan makkelijk plungen, trekker loslaten, en dan blijft hij geplunged zonder dat je hem hoeft vast te houden,
Als het stroef gaat is volgens mij niet goed. Het kost wel wat moeite, maar dat is mijns inziens iets heel anders dan stroef. Of er is iets mis mee? Het moet soepeltjes gaan, maar wel met wat kracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:15
henkie196 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Weidmüller tangen had ik nog niet eerder van gehoord. Ze lijken vooral strip- en krimptangen en kabelscharen te hebben? En Wiha schroevendraaiers, als ik dat zo zie.

Hoe verhoudt Weidmüller zich tot Knipex qua tangen? Die automatische striptang ziet er wel heel netjes uit, moet ik zeggen.
Ik heb de adereindhulstang. Fijne tang, ik vind de kwaliteit gelijkwaardig of net iets beter dan knipex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Gisteren hadden we het er op een ander forum ook over, en daaruit bleek dat Weidmuller beter was. Het zijn ook niet de goedkoopste tangen, dus ik geloof dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Atmoz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:35:
[...]

Gisteren hadden we het er op een ander forum ook over, en daaruit bleek dat Weidmuller beter was. Het zijn ook niet de goedkoopste tangen, dus ik geloof dat ook wel.
Ik betaalde €71 ex BTW voor de stripax, daar mag je inderdaad wel wat tang voor verwachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Atmoz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:35:
[...]

Ik heb zelf de Knipex, ben er superblij mee geweest met mijn verbouwing. Strippen van complete elektra wordt een stuk makkelijker. Denk dat de weidmuller kwalitatief iets beter is.

Ook heb ik superveel gebruik gemaak van de Knipex Ergostrip. Lekker snel ontmantelen van kabel. Afbeeldingslocatie: https://www.tangencenter.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/n/knipex-ergostrip-169501.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muldert schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:21:
[...]
Gaat dit nog over de GOF1600? Die heeft namelijk wel een toerentalregeling, en is, net als de Triton, van onderaf in hoogte verstelbaar (dus van bovenaf als je hem ondersteboven hangt)
Ok, volkomen terechte vraag. _/-\o_

Na een paar posters boven je is zonder duidelijke kenmerken meestal niet meer te volgen op wíe er wordt gereageerd en wáár het dan wel over gaat. :+
Ik probeer doorgaans zó te editen dat dit soort dingen alsnog duidelijk worden, ook als zij als reactie niet langer in een oorspronkelijke verband van "vraag en antwoord" zijn terug te vinden.

Zo ook hier, mea culpa. :P

Ik refereerde echter naar de Bosch GKF 600 Professional in vergelijk met de kantenfreesset van Makita, die mijn persoonlijke favoriet voor het kleine werk/kanten zou kunnen worden.
De genoemde Bosch "GOF" 600 ken ik niet en zie ik ook zo snel niet terug. :?

Deze kleine Bosch GKF 600 lijkt mij een fijne machine, maar de afwezigheid van een toerentalregeling (Makita heeft die wel!!) zou voor mij een dealbreaker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:57:
[...]

Na een paar posters boven je is zonder duidelijke kenmerken meestal niet meer te volgen op wíe er wordt gereageerd en wáár het dan wel over gaat. :+
Ik probeer doorgaans zó te editen dat dit soort dingen alsnog duidelijk worden, ook als zij als reactie niet langer in een oorspronkelijke verband van "vraag en antwoord" zijn terug te vinden.

Ik refereerde echter naar de Bosch GKF 600 Professional in vergelijk met de kantenfreesset van Makita, die mijn persoonlijke favoriet voor het kleine werk/kanten zou kunnen worden.

Deze kleine Bosch GKF 600 lijkt mij een fijne machine, maar de afwezigheid van een toerentalregeling (Makita heeft die wel!!) zou voor mij een dealbreaker worden.
Ik zei ook de Bosch GOF 1600 (niet 600). Enige verschil tussen de GOF en GKF is het wel of niet kunnen invallen. De O van Oberfrase en de K van Kantenfrees (maar dan in het duits haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:57:
[...]

Ik zie ook niet zo 123 een plunge base bij de Bosch, maar het kan zijn dat dit een appart accesoire is. Ook heeft de Makita een offset base waarbij je tot iets van 2.5 cm langs de muur kunt frezen (wat je normaal niet lukt ivm de body van de machine).

Edit, omdat plaatjes leuk zijn:

Afbeeldingslocatie: https://be.makitamedia.com/afbeeldingen/3_Makita/308_machinebeelden/3081_a/30814_JPG_Product/RT0700CX3J.jpg

Ik heb ook deze RT0700CX3J set dus gekocht voor €191

[ Voor 7% gewijzigd door Uncle Mel op 16-03-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Die Stanley fatmax striptang lijkt verdacht veel op deze voor minder dan een tientje ;)

FSLH-Adjustable automatic wire stripper 0.5-6.0mm yellow
http://s.aliexpress.com/quYF3eMR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Uncle Mel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:02:
[...]
Ik heb ook deze RT0700CX3J set dus gekocht voor €191
Waar is je dat gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 14-09 12:05
geekeep schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 17:13:
Die Stanley fatmax striptang lijkt verdacht veel op deze voor minder dan een tientje ;)

FSLH-Adjustable automatic wire stripper 0.5-6.0mm yellow
http://s.aliexpress.com/quYF3eMR
Dezelfde tang wordt onder verschillende merken/eigen merken verkocht :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
leecher schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 17:52:
[...]

Dezelfde tang wordt onder verschillende merken/eigen merken verkocht :P
Ik heb die, maar ik vind het een rottige tang, hij slipt van het draad af en is slecht te stellen. Voor die paar keer dat ik 'm gebruik accepteer ik wat gevloek, maar aanraden; nee (de ali versie dan)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Weet ik niet meer precies maar hij was in de aanbieding ergens, nu niet meer te vinden voor die prijs maar in ieder geval nog steeds half zo goedkoop als de Bosch variant hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Hier is Makita set nog voordeliger te vinden: https://www.amazon.de/gp/...psc=1&smid=A1TFMJX0OSONZ3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet dezelfde set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de 2J set, er werd gerefereerd naar de 3J set:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51XPaiE%2B3RL.jpg

Edit: Het plaatje is ook een link naar Amazon.de

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:24
Gisteren heb ik nog wat tijd gevonden om aan mijn zaagtafel te werken:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0557_zpsu9fzxfoj.jpg

Het HPL zit er grotendeels op. Nu nog even goed kijken waar de miter track (voor de bovenfrees), de bovenfrees en de Incra LS Posiitoner komen. Ze komen ongeveer zo:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0560_zpson4sdfex.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Vandaag een Triton MOF001 in ontvangst genomen. Mooi apparaat en dat tandwiel systeem is geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 14:15
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 02:39:

De parketschuurmachines die te huur zijn werken imho ongelooflijk veel handiger op zo'n groot vlak en het schuurresulaat is meer dan goed genoeg, desnoods haal je er later nog je excenter overheen.
Die belasting is voor je lijf nog wel te doen.

Met de huurmachines voor parket heb ik overigens nooit een centje pijn gehad en zoals al aangegeven, er valt weinig tot niets aan deze machines af te stellen.
Je moet alleen zorgen dat je stoppenkast voldoende is afgezekerd, want die machines vreten stroom. :+
Vandaag de parketschuurmachine wezen halen, en een paar eerste banen gedaan.
Wat me opviel is dat de machine erg weinig afneemt per baan.
Een plank die ook maar een beetje hol/bol is moet je toch al snel 5 keer overheen, en dat terwijl de grofste korrel (24) erop ligt.

Ik heb het idee dat de hoogte instelling van de machine verwijderd is, en deze vast staat op erg weinig.
Woonkamer 8 meter lang, zeker 30 banen gereden op de eerste meter breedte.
Deze meter breed is al behoorlijk veranderd, maar er mag hier en daar nog behoorlijk wat af.
Nu weet ik niet hoe hard deze banden slijten bij korrel 24, maar na deze 30 baantjes zag de band er als nieuw uit.

Hoort dit zo, iemand met ervaring misschien?

En wat het (be)sturen betreft; ik probeer de machine een beetje te remmen zodra die zelf wat harder begint te trekken. Naar mijn idee moet er op die plek juist veel af omdat hij veel raakt. Daarom wat meer de tijd geven om daar goed te schuren was mijn idee. Correct of beter zelf laten trekken/rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Weidmüller maakt gereedschap voor de elektra/elektronica industrie. Veelal gespecialiseerd gereedschap met uitmuntende eigenschappen. En licht en duurzaam.
Zo lang ik weet is Weidmüller het neusje van de zalm op dit gebied.

Knipex maakt alle soorten (goede) tangen.

Overigens gebruik ik mijn Stripax10 meestal gewoon voor elektradraad 1,5 en 2,5 mm².
Maar hij doet dus alles van klein tot groot, en het is niet dat hij bot wordt van dikker draad. Door het zelfinstellende vermogen heb je altijd de juiste kracht voor elke diameter kabel.
En je kan de greep deels blokkeren zodat je hem niet helemaal in kan knijpen en hij de mantel van de kern aftrekt. Dan snijdt hij hem in trekt hem maar iets los, de mantel blijft dan om de kern zitten.
Dat is vooral handig als je vooruit stript met fijngeaderde kernen, die blijven dan recht/bij elkaar ipv dat je kwastjes krijgt met aders die alle kanten op gaan staan en die je eerst weer moet fatsoeneren voordat je ze ergens in kan steken.
Ik vind de Stripax overigens beter in de hand liggen dan soortgenoten of die met pistoolgrepen.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Knipex heeft trouwens ook superfijne zelfinstellende strippers, bv deze of deze.

Heb zelf over de Multistrip in dubio gestaan, heel even maar overigens. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 00:10:
[...]
Knipex heeft trouwens ook superfijne zelfinstellende strippers, bv deze of deze.

Heb zelf over de Multistrip in dubio gestaan, heel even maar overigens. :+
Ik moet zeggen dat beide Knipex tangen er wel uitzien als 'perfectly made for the job'. :P
Wat heeft jou van deze drastische aankoop weerhouden en ben je uiteindelijk voor de Weidmüller Stripax gegaan??

Ik vraag het omdat een mens nooit genoeg capabele striptangen in huis kan hebben. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bhagavad
Ik ben/was bekend met Weidmüller.
Dus hoewel de Knipex iets dunner (0,03mm² vs 0,08 mm²) draad aan kon, en op papier dus de veelzijdigere/betere leek van de twee, ben ik toch voor de iets duurdere (toen) Stripax 10 gegaan, wetende dat die perfect in de hand ligt en zijn werk (meer dan) naar behoren uitvoert.
En de Knipex heeft dacht ik die functie van strippen/mantel losmaken zonder deze er af te halen niet.

Tot op de dag van vandaag geen spijt van. Weidmüller FTW!! ;)
De Stripax is echt een verlengstuk van je hand imo, ipv een tang die je vasthoudt.

Bovendien zijn de Stripaxen hetzelfde afgezien van de messen, je kunt, volgens mij, dus simpel een Stripax 10 ombouwen tot een Stripax Ultimate als je veel kabels moet strippen met taaie mantel.
Voor mij een USP.

Maar hoofddoel blijft natuurlijk dat zo`n tang probleemloos stript zonder dat je hem in hoeft te stellen en hij altijd de kern onbeschadigd laat.
Zo`n dure Knipex zal dat best ook doen.

[ Voor 54% gewijzigd door Teijgetje op 19-03-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doen jullie ook aan advies voor hogedrukreinigers? Zat naar een Karcher K3 full home premium (incl slanghaspel) te loeren, kost bijna 200 euro. Dan zie ik deze Eurom Froce 2000: https://www.gereedschapce...einiger-2000w-150bar.html Kost de helft minder en heeft meer power en de zelfde opties. Is die Eurom zo goedkoop / slecht, of die Karcher overpriced?

Moet hier 1 a 2 keer per jaar ca 30m2 terrastegels, een houten schutting en een houten vlonder schoonspuiten, en wellicht ook nog ooit een auto. Coolblue zei trouwens dat je voor een schutting (en dus ook voor de vlonder neem ik aan) minimaal 130 bar nodig had.Verder wil ik graag een instelbare werkdruk (wat de Eurom volgens CB wel zou hebben maar volgens Eurom zelf niet, en plaatjes lijken dat te bevestigen)
Iemand tips / suggesties / ervaringen? :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 19-03-2017 14:02 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
En een vraag over lasapparaten:
Ik heb een simpel, goedkoop, oud electrode-apparaat dat de geest heeft gegeven.
Daarmee laste ik materiaal van 2-5mm dik. Nu wil ik graag iets nieuws.

En een jaar geleden heb ik een keer met een MIG-apparaat gelast (duur, professioneel apparaat) en dat was echt supersimpel!

Dus nu overweeg ik voor een nieuw apparaat ook een MIG. Nadeel daarvan zijn de hoge kosten voor aanschaf en gasfles.
Dus dacht ik aan een simpel apparaat met gasgevulde draad. Daarover lees ik echter hele verschillende berichten.

Mijn gebruik is een paar keer per jaar, geen verbindingen waar levens vanaf hangen en achteraf de slijptol er overheen om het netjes te maken.

Is er iemand die kan aangeven wat bij dat gebruik de beste optie is? Simpel (nieuw) apparaat met gasgevulde draad voor ca. 200-250 euro of 50-100 uitgeven voor een tweedehands electrode-apparaat?
Duurder dan 250 euro wil ik het eigenlijk niet maken.

Opties die ik zag en aantrekkelijk vond, waren de Güde 120 https://www.gudeshop.nl/g...SiuusCm16g1NHcaArlH8P8HAQ of Giant MIG-195 https://www.lasexpert.nl/MIG195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

In voorbereiding op een flinke verbouwing een start gemaakt met een verzameling Bosch gereedschap:
GSR 10,8 V-EC HX + L-Boxx + Lader + 2x 2,5Ah
GDR 10,8 V-EC + L-Boxx + Lader + 2x 2,5Ah
GKT 55GCE + 2x FSN1600 + verbindingselement + tas + L-Boxx
En nog een Wiha 31 delige gereedsschapset in een zwarte Sortimo koffer

Wil ook nog graag de GWS en GSA 10,8 maar die zijn op dit moment niet borstelloos te krijgen, iemand een idee of dat wel gaat komen en zo ja; wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:24:
........
Wil ook nog graag de GWS en GSA 10,8 maar die zijn op dit moment niet borstelloos te krijgen, iemand een idee of dat wel gaat komen en zo ja; wanneer?
Ieder z'n meug maar waarom een slijper en een recipro die beide op 10,8V aan de underpowered kant lijken te zijn??

Dit zijn apparaten die je minder frequent wisselt dan schroefmachines en daarom van mij best een 230V snoer mogen hebben (plus de zo gewenste power) waar je over 30 jaar nog steeds straffeloos gebruik van kunt maken zonder een accu te moeten vervangen. ;)
De 10,8V schroefmachines kan ik goed begrijpen, maar een powerhungry slijper en zaagmachine toch maar liever op 230V of anders 18V imho.

Het is ook maar net wat je ermee van plan bent, maar zwaarder werk zit er op dit voltage niet echt in vermoed ik.
Het is maar een overweging. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

DJT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:24:
In voorbereiding op een flinke verbouwing een start gemaakt met een verzameling Bosch gereedschap:
GSR 10,8 V-EC HX + L-Boxx + Lader + 2x 2,5Ah
GDR 10,8 V-EC + L-Boxx + Lader + 2x 2,5Ah
GKT 55GCE + 2x FSN1600 + verbindingselement + tas + L-Boxx
En nog een Wiha 31 delige gereedsschapset in een zwarte Sortimo koffer

De GWS (wat een fijn apparaatje _/-\o_) is al brushless. Of er snel een nieuwe GSA (ook een handig ding, ik gebruik 'm vrij vaak voor vanalles en nog wat...) komt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 17:16

OgWok

U.N.C.L.E.

KifArU schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:22:
En een vraag over lasapparaten:
Ik heb een simpel, goedkoop, oud electrode-apparaat dat de geest heeft gegeven.
Daarmee laste ik materiaal van 2-5mm dik. Nu wil ik graag iets nieuws.

En een jaar geleden heb ik een keer met een MIG-apparaat gelast (duur, professioneel apparaat) en dat was echt supersimpel!

Dus nu overweeg ik voor een nieuw apparaat ook een MIG. Nadeel daarvan zijn de hoge kosten voor aanschaf en gasfles.
Dus dacht ik aan een simpel apparaat met gasgevulde draad. Daarover lees ik echter hele verschillende berichten.

Mijn gebruik is een paar keer per jaar, geen verbindingen waar levens vanaf hangen en achteraf de slijptol er overheen om het netjes te maken.

Is er iemand die kan aangeven wat bij dat gebruik de beste optie is? Simpel (nieuw) apparaat met gasgevulde draad voor ca. 200-250 euro of 50-100 uitgeven voor een tweedehands electrode-apparaat?
Duurder dan 250 euro wil ik het eigenlijk niet maken.

Opties die ik zag en aantrekkelijk vond, waren de Güde 120 https://www.gudeshop.nl/g...SiuusCm16g1NHcaArlH8P8HAQ of Giant MIG-195 https://www.lasexpert.nl/MIG195
Heb eens gelast met "gasgevulde" lasdraad op een budget lasapparaat en vond het "bakken en plakken". Met een budget lastrafo met laselektrodes vond ik het resultaat een stuk beter/netter (en dus minder slijpwerk)
Lasdraad met echt gas is dan weer wel strak.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
The Eagle schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:46:
Doen jullie ook aan advies voor hogedrukreinigers? Zat naar een Karcher K3 full home premium (incl slanghaspel) te loeren, kost bijna 200 euro. Dan zie ik deze Eurom Froce 2000: https://www.gereedschapce...einiger-2000w-150bar.html Kost de helft minder en heeft meer power en de zelfde opties. Is die Eurom zo goedkoop / slecht, of die Karcher overpriced?
[...]
Bij Kärcher is sinds een aantal jaar het pomphuis van kunststof. Hierdoor is Kärcher naar mijn idee niet meer wat het ooit geweest is omdat kunststof gewoon minder degelijk is. Je suggestie dat Kärcher overpriced is ga ik dus wel in mee.

Kijk ook eens naar Nilfisk, die heeft nog metalen pompen en zijn wel populaire apparaten (waardoor er ook genoeg accesoires voor te koop zijn). En volgens mij heb je ook wel verloopadapters om Kärcher-accesoires op een Nilfisk te kunnen aansluiten (en/of vice-versa). Die Eurom zal je terras overigens ook prima schoon kunnen maken verwacht ik. Een te hoge druk is overigens ook niet goed, dan spuit je dingen kapot (denk aan houtnerf van schutting).

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
OgWok schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:45:
[...]

Heb eens gelast met "gasgevulde" lasdraad op een budget lasapparaat en vond het "bakken en plakken". Met een budget lastrafo met laselektrodes vond ik het resultaat een stuk beter/netter (en dus minder slijpwerk)
Lasdraad met echt gas is dan weer wel strak.
Zo'n vermoeden had ik al. Nu dus bevestigd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

ThinkPadd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:27:

Bij Kärcher is sinds een aantal jaar het pomphuis van kunststof. Hierdoor is Kärcher naar mijn idee niet meer wat het ooit geweest is omdat kunststof gewoon minder degelijk is. Je suggestie dat Kärcher overpriced is ga ik dus wel in mee.
Weet je het zeker? Ik meen dat het pomphuis van aluminium is bij (de huidige modellen) Kärcher.
Tenminste, daar heb ik toen nog speciaal naar gekeken toen ik eentje ging kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Atmoz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:38:
[...]

Weet je het zeker? Ik meen dat het pomphuis van aluminium is bij (de huidige modellen) Kärcher.
Tenminste, daar heb ik toen nog speciaal naar gekeken toen ik eentje ging kopen.
Ik heb het model wat The Eagle noemde ('Karcher K3 full home premium') opgezocht en daar blijkt volgens Coolbue een 'Ncor pomp' in te zitten. Fancy naampje, blijkt polyamide te zijn == kunststof.

Misschien dat de duurdere Kärcher's wel aluminium pompen hebben, maar de goedkope modellen dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 17:16

OgWok

U.N.C.L.E.

The Eagle schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:46:

Moet hier 1 a 2 keer per jaar ca 30m2 terrastegels, een houten schutting en een houten vlonder schoonspuiten, en wellicht ook nog ooit een auto. Coolblue zei trouwens dat je voor een schutting (en dus ook voor de vlonder neem ik aan) minimaal 130 bar nodig had.Verder wil ik graag een instelbare werkdruk (wat de Eurom volgens CB wel zou hebben maar volgens Eurom zelf niet, en plaatjes lijken dat te bevestigen)
Iemand tips / suggesties / ervaringen? :)
Zou de goedkope nemen en er netjes mee omgaan en bv. niet gevuld buiten laten zodat ie kapot vriest.
Je hebt toch zeker wel 2 jaar garantie? Kan je je geen buil aan vallen.
Wil je veel speciale hulpstukken gebruiken, dan wordt het een stuk lastiger.....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
Weet iemand nog een goed adres voor tegelboren?

Ik moet 4 gaten boren van zo'n 30mm (28mm is ook goed)
Nou zie ik de prijzen op het internet uiteenlopen van 10 tot 60 euro per boortje :X

Wat kan je eigenlijk het beste nemen, nat of droog boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
http://www.hornbach.nl/sh...n/assortiment/diamantboor ?

Is wel kwestie van een malletje ofzo hebben denk ik, anders vliegt je boor alle kanten op, behalve de goede. Misschien kun je een plankje maken met daarin de opening al gemaakt, zodat je daar de boor doorheen kunt steken en plankje dan op de grond laat rusten en tegen de muur o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
FabianGTI schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:33:
Weet iemand nog een goed adres voor tegelboren?

Ik moet 4 gaten boren van zo'n 30mm (28mm is ook goed)
Nou zie ik de prijzen op het internet uiteenlopen van 10 tot 60 euro per boortje :X

Wat kan je eigenlijk het beste nemen, nat of droog boren?
Ik zou gaan voor deze. Hebbumzelfook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Diamantboren zijn altijd watergekoeld, anders zul je niet lang van je diamantcoating gaan genieten. En laag toerental. Voor zachtere tegels is een goeie steen(-gaten)boor ook wel voldoende, en is een diamantboor met waterkoeling niet nodig, maar is het stiekem toch een hardere tegelsoort, dan begin je daar niks mee.

Een malletje of iets dergelijks is inderdaad ook wel fijn, anders heb je niks om de boor te centreren. Je zou zoiets zelfs van boven open kunnen maken om daar de watertoevoer neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

Ik heb een Nilfisk hogedrukreiniger genomen omdat de Kärchers een kunststof pomphuis hebben (althans in de prijsrange waar ik iets zocht). De Nilfisk is overigens na één seizoen ermee gestopt maar heb keurig een nieuwe ontvangen. Ik heb volgens mij de 130.4 ofzo en die voldoet ruimschoots voor het schoonspuiten van terras en houten meubilair. Ik heb per ongeluk mijn hand een keer 10cm voor de nozzle gehad en toen werd fijn het vel van mijn hand gespoten. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door DJT op 20-03-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

ThinkPadd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:53:
[...]

Ik heb het model wat The Eagle noemde ('Karcher K3 full home premium') opgezocht en daar blijkt volgens Coolbue een 'Ncor pomp' in te zitten. Fancy naampje, blijkt polyamide te zijn == kunststof.

Misschien dat de duurdere Kärcher's wel aluminium pompen hebben, maar de goedkope modellen dus niet.
Hmzz, ok.
Vanaf de K4 is het van aluminium, dus Kärcher is mijns inziens nog altijd een zeer goede speler op dit gebied.
Ik heb zelf de K7 en vind het een heel fijn apparaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Atmoz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:54:
[...]

Hmzz, ok.
Vanaf de K4 is het van aluminium, dus Kärcher is mijns inziens nog altijd een zeer goede speler op dit gebied.
Ik heb zelf de K7 en vind het een heel fijn apparaat.
Dat mag ook wel voor die prijs ;)
Gokje; er bestaat geen K8 ? 8)7

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ga je boven een K3 model dan zit je bij Karcher al snel boven de 300 euro. Dat wordt me te gortig.
Ik ga maar eens naar die Nilfisks kijken. Als dat net zo goed spuit als het zuigt is het een prima optie :P

Iemand trouwens enig idee door wie het huismerk van Gamma resp Praxis gemaakt wordt? Die zijn ook niet al te duur (hoewel die van de Gamma nog best aan de prijs zijn :X)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 11:15
Op MP komen soms gebruikte Kränzle hogedrukreinigers voorbij die dan voor een Kärcher(nieuw)prijs weggaan, de mijne heb ik daar ook vandaan. Kränzle heeft een messing pomphuis.

Een beetje het Festool vs. Black & Decker idee maar dan in de hogedrukreinigerswereld :) Dewalt zou dan voor de profilijn van Kärcher door moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
leecher schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Ik zou gaan voor deze. Hebbumzelfook.
Besteld :)
The Eagle schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:53:
Ga je boven een K3 model dan zit je bij Karcher al snel boven de 300 euro. Dat wordt me te gortig.
Ik ga maar eens naar die Nilfisks kijken. Als dat net zo goed spuit als het zuigt is het een prima optie :P
Zeker een aanrader die Nisfisk, ik heb er zelf ook eentje en werkt echt prima
Ik zou er wel voor eentje gaan waarbij je de slang kan oprollen

Oh, en een groot verschil tussen Nilfisk en Karcher is de neopreem slang, niet zo'n stug rubber ding wat de goedkopere Karchers hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heeft iemand hier nog een uitgesproken mening over het volgende:

Ik wil zelf wat meer meubels gaan maken; kledingkast, boekenkast, bureau etc.
Nu twijfel ik over wat ik het beste kan aanschaffen voor het maken van de verbindingen.
Een lamellenfrees (Triton, DeWalt, Makita, een 'echte' Lamello wordt wat te gortig) of zo`n Kreg pocket hole set (K4, K5)? Domino`s wordt al helemaal te duur en met gewone deuvels werken lijkt me te veel gepruts qua instellen en nauwkeurigheid.

Aan de ene kant neig ik naar een lamellenfrees. Het lijkt me wat veelzijdiger. Bijvoorbeeld om zelf van planken een grotere plaat te maken. En niet-haakse hoeken lijken me ook makkelijker. Daarnaast is het mooier, omdat je er niets van ziet. Dat is met het Kreg-systeem wel deels op te lossen door de gaten op te vullen.

Aan de andere kant is dat Kreg-systeem ook wel mooi. Lijkt erg stevig (steviger dan lamello`s) en het werkt supersnel. Je hoeft niet te wachten op het drogen van lijm bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ga je werken met massief hout of plaatmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Hallo allemaal,

ik ga binnenkort een houtskeletbouw garage weg zetten in mijn achtertuin en wil daarvoor een nieuwe combiset met accu(klop)boormachine en accuschroevendraaier kopen. Mijn budget is ongeveer 400 euro en daar is genoeg moois voor te koop. Ik twijfel echter tussen een aantal modellen en weet niet goed welke te kiezen.

Het gaat om de volgende combinaties:

- Makita DHP482 en DTD152 met 3 3.0Ah accus in Mbox.
- DeWalt DCD785 en DCF885 met 2 4.0Ah accus in koffer
- Milwaukee M18BPD en M18BID met 2 4.0Ah accus in koffer.
- Hitachi DV18DSDL en WH18DSAL met 2 5.0Ah accus in koffer.
- Panasonic EY74A2X en EY75A7X met 2 3.0Ah accus in koffer.

Een vriend van me is bouwvakker en die is helemaal wild van Makita, voornamelijk vanwege het gewicht. Dat vind ik echter wat minder belangrijk. Ik loop namelijk niet de hele dag met het ding rond. Wat ik belangrijk vind is dat het ding hufterproof en krachtig is. Een derde accu is handig, maar geen eis. Wel vind ik het handig als ik er wat meer mee kan dan alleen een gat in hout boren en een schroefje indraaien. Maar op basis van mijn eisen kom ik niet veel verder.

Wat zijn voor jullie de voors en tegens van bovenstaande combinaties? Zitten er echte aanraders bij? Zit er een set bij die je nooit zou kopen? En waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Waarom geen blauwe bosch in het lijstje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vraag: "ik twijfel tussen goede sets a,b,c,d en e"

Antwoord "waarom niet f?"

Welkom op GoT :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

bart_g schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:40:
Als ik even zou gaan afstrepen op persoonlijke voorkeur en ervaring, Panasonic is hoogtoerig en gevoelig, niet echt super betrouwbaar en behuizing is niet echt mega degelijk. Dus skip die.

Hitachi vind ik al niet echt in het lijstje passen. Milwaukee is te lomp/zwaar, werkt niet prettig.

Makita heeft mijn persoonlijke voorkeur, heb ik meerdere apparaten al van. Dewalt is ook heel erg prima, waarschijnlijk nog meer koppel ook dan de Makita. 2 zwaardere accu's zijn sowieso wel fijner dan 3 kleinere imho. Dan hoop ik dat beiden koolborstelloos zijn. Verder is het net een beetje wat je prettiger vind. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat zijn voor jullie de voors en tegens van bovenstaande combinaties? Zitten er echte aanraders bij? Zit er een set bij die je nooit zou kopen? En waarom dan?
Ik zou aanraden om ook verder te kijken in het ecosysteem van de fabrikant; en hoe dat aansluit bij je toekomstige projecten. Als je al een lader en 2 of 3 accu's hebt kun je daarna body-only apparaten kopen, wat veel goedkoper is om weer te investeren in een ander ecosysteem.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707

Als je voor Makita zou kiezen (zou geen slechte keuze zijn) dan zou ik meteen voor de DHP481 gaan, deze is brushless en het nieuwere model van de DHP482.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
Hmm... dat koolborstelloos heb ik eigenlijk niet over nagedacht. Ik was er vanuit gegaan dat dat tegenwoordig standaard was. Daar moet ik nog even naar kijken dan.

Waarom geen Bosch blauw werd nog gevraagd. Simpel: die sets zijn duurder en bieden m.i. geen voordelen tov de sets die ik noemde.

De tip voor eventuele andere apparaten is een goede. Ik heb nu een mengelmoes van gereedschappen en misschien is het handig om daar voor de toekomst wat meer rekening mee te houden.

Ik duik de wereld van koolborstels eens in. Jammer dat er niet een goede vergelijkingssite te vinden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

ik ga binnenkort een houtskeletbouw garage weg zetten in mijn achtertuin en wil daarvoor een nieuwe combiset met accu(klop)boormachine en accuschroevendraaier kopen. Mijn budget is ongeveer 400 euro en daar is genoeg moois voor te koop. Ik twijfel echter tussen een aantal modellen en weet niet goed welke te kiezen.

Een vriend van me is bouwvakker en die is helemaal wild van Makita, voornamelijk vanwege het gewicht. Dat vind ik echter wat minder belangrijk. Ik loop namelijk niet de hele dag met het ding rond. Wat ik belangrijk vind is dat het ding hufterproof en krachtig is. Een derde accu is handig, maar geen eis. Wel vind ik het handig als ik er wat meer mee kan dan alleen een gat in hout boren en een schroefje indraaien. Maar op basis van mijn eisen kom ik niet veel verder.

Ik ben alleen bekend met de Makita, de DHP482 heb ik zelf. Hij werkt prima voor mijn doeleinden, maar als je alleen geinterreseerd bent in hout, heb je geen klopboor nodig.

Daarnaast is hij niet optimaal geschikt voor supergrote gaten, daar is hij gewoon niet sterk genoeg voor. Dingen als speedboor 13 in hout gaat prima, HSS splitpoint boor 8 in RVS gaat prima... Met 3 voorgeboord, toen met 8, daarna met 14, uit mijn hoofd. Het ging, maar niet fantastisch.

Steenboor 8 in baksteen ging wel prima. Groter heb ik niet geprobeerd.

edit: Het klopt inderdaad, hij is niet koolborstelloos. Ga je hier werkelijk last van hebben? Ligt eraan wat je ermee gaat doen. De DHP481 is wel koolborstelloos, en heeft meer kracht, maar ja, wel weer een slagje duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
Klopboor is niet per se nodig, die heb ik hier ook 1 met draadje liggen. Het gaat me er meer om dat het een allround apparaat is. Een accumachine is dan toch wat handiger.

Koolborstelloos zie ik als een nuttige extra. Ik wil daar best wel wat meer voor betalen. Er is bij gereedschapscentrum.nl een DeWalt set voor 475 euro. Met de DCD995 en DCF886. Het enige nadeel is het gewicht. De DCD995 weegt ruim 2 kilo en dat vind ik wel heftig. Milwaukee heeft een set voor 500 en Makita voor 550.

Keuzes... Lastig allemaal. Ik ga binnenkort even een ritje naar Tilburg doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:39:
Ga je werken met massief hout of plaatmateriaal?
Allebei denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Maaruh, wat is er mis met deuvels? Je hebt van die setup 'jigs', waarmee je exacte gaten kan maken.

Ik heb een Domino DF 500, vind 't een fijn ding om mee te werken, heel snel, maar was ook een duur ding. Ik zou eigenlijk gewoon naar een lamellenfrees kijken. Ik zou niet de allergoedkoopste nemen, maar een dure lamello lijkt me ook overdaad.

Je kan btw bij Matthias Wandel kijken (YouTube: Pocket holes vs. mortise and tenon joints hoe sterk die pocket holes zijn, valt beetje tegen.

Oh en als opvolgert op de discussie over bovenfrezen, uiteindelijk de Bosch GMF 1600 besteld, en dan binnenkort kleine kantenfrees zonder uitgebreide kit.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Raymond schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:28:
Vraag: "ik twijfel tussen goede sets a,b,c,d en e"

Antwoord "waarom niet f?"
Afbeeldingslocatie: https://media.makeameme.org/created/Why-not-Zoidberg-7sre73.jpg
Zo toch?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:33:
Maaruh, wat is er mis met deuvels? Je hebt van die setup 'jigs', waarmee je exacte gaten kan maken.
Noem eens wat? Degene die ik heb gevonden zagen er nog steeds wat bewerkelijk uit of waren bijna net zo duur als een lamellenfrees...
Je kan btw bij Matthias Wandel kijken (YouTube: Pocket holes vs. mortise and tenon joints hoe sterk die pocket holes zijn, valt beetje tegen.
Dat filmpje ken ik. Ik heb ook weer andere gezien die een ander beeld tonen. Dus ik weet het niet zo goed... Het zal allebei wel stevig genoeg zijn verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FabianGTI schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:20:
[...]

Besteld :)

[...]

Zeker een aanrader die Nisfisk, ik heb er zelf ook eentje en werkt echt prima
Ik zou er wel voor eentje gaan waarbij je de slang kan oprollen

Oh, en een groot verschil tussen Nilfisk en Karcher is de neopreem slang, niet zo'n stug rubber ding wat de goedkopere Karchers hebben :+
Gisteravond nog even zitten zoeken en reviews lezen en Nikfisk it is. Morgen pas bestellen, want er is morgen niemand thuis om de boel in ontvangst te nemen :+
Slanghaspel heeft voor mij juist minderwaarde. Na laatste gebruik gaat ie de doos weer, geen ruimte in de schuur om hem rechtop op te bergen en je zet hem zo in elkaar. En er zit sowieso een slangenhouder achterop waar ie tijdelijk op kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

M'n huidige multimeter is niet erg nauwkeurig meer ineens, de accu van m'n motor zou in rust 13,9V moeten zijn en uit de wcd 259V....
Het wordt dus tijd voor een nieuwe.

Nu heb ik professioneel gezien vrijwel altijd met Fluke multimeters gewerkt en die zijn erg degelijk en nauwkeurig, maar om dan gelijk dik €200,- uit te gaan geven voor een multimeter voor de hobby vind ik wat te ver gaan.

Heeft er iemand nog een goed alternatief voor een Fluke multimeter?

Eventueel een DC amperetang is ook nog het overwegen waard, dat gebruik ik stiekem nog wel eens namelijk.
Die zijn alleen wel wat dunner bezaaid en duurder.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58
Heb zelf twee fluke's. Eentje is inmiddels 20+ en .. doet het nog steeds. Is al meerdere malen 'mishandeld' en veel meer dan een zekering vervangen heeft die mishandeling nog niet veroorzaakt, zelfs langdurig rondhangen in een gereedschapskoffer deert zo'n ding amper. Dus ja fluke is duur, maar zeker geen duurkoop. Hangt er maar net vanaf waar je 'm voor gebruikt.
Als je alleen wilt weten of er spanning op een stopcontact staat is zelfs een multimeter van de gamma in staat om je dat te vertellen.
Als je wat goedkopers zoekt dan fluke is een Extech EX411 misschien wel iets, helaas niet helemaal valbestendig weet ik uit ervaring. Van een huishoudtrapje naar beneden, barst in display. Dat heeft die oude fluke van mij al een aantal keren meegemaakt en overleefd. De nieuwe ben ik wat zuiniger op, die staat op de elektronica werktafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
SpongeRob schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:01:
M'n huidige multimeter is niet erg nauwkeurig meer ineens, de accu van m'n motor zou in rust 13,9V moeten zijn en uit de wcd 259V....

Nu heb ik professioneel gezien vrijwel altijd met Fluke multimeters gewerkt en die zijn erg degelijk en nauwkeurig, maar om dan gelijk dik €200,- uit te gaan geven voor een multimeter voor de hobby vind ik wat te ver gaan.

Eventueel een DC amperetang is ook nog het overwegen waard, dat gebruik ik stiekem nog wel eens namelijk.
Ik heb zelf een uni-t, via aliexpress, over precisie klaag ik niet.
Trasos schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 19:29:
[...]

Noem eens wat? Degene die ik heb gevonden zagen er nog steeds wat bewerkelijk uit of waren bijna net zo duur als een lamellenfrees...
http://www.toolstation.nl...n/sd1030/Deuvelmal/p22284
http://www.rockler.com/wo...oinery-jigs/doweling-jigs
http://www.axminster.co.u...no-1-dowelling-jig-410233

Deze 3 zijn allemaal ongeveer even moeilijk als het gebruik van een Domino of een Lamello. Verder is dit:

ook nog een optie. Maar als je graag een tool wilt kopen is er denk ik qua lamellenfrees eigenlijk vrij veel keus, de allergoedkoopste zou ik skippen. Ga je vervelend vinden in precisie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep

Ik heb eens een (Chinese) multimeter met ADM01 chip gekocht voor zo'n 15 euro. Volgens een deskundige/review was deze qua nauwkeurigheid ruim binnen de marge van bruikbaarheid voor 99% van alle gebruikers. De vraag is of jij bij die overige 1% hoort ;)
Trasos schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 19:29:
[...]

[...]

Dat filmpje ken ik. Ik heb ook weer andere gezien die een ander beeld tonen. Dus ik weet het niet zo goed... Het zal allebei wel stevig genoeg zijn verwacht ik.
DIY dowel jig FTW! Voor zo'n simpel concept/ontwerp zou ik niet moeilijk doen en lekker dat filmpje van simon volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 02-01 11:18

Voel me bijna schuldig dat ik het toch vraag... maar heb je de batterij al vervangen?
Wil bij veel meters nogal eens wat uitmaken, een praktisch lege batterij doet de meetresultaten vaak niet veel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
The Eagle schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:53:
Ga je boven een K3 model dan zit je bij Karcher al snel boven de 300 euro.
https://www.hogedrukreini...cher-k5-compact-home.html

€289 voor de K5 + beetje accesoires.

En qua brushless kopen, dit maakt niet superveel uit tenzij je dagdagelijks ermee werkt. Voor af en toe gebruik maakt het weinig tot niks uit ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb deze http://www.eleshop.nl/va-va40r-usb-multimeter-p-398.html (is er ook zonder USB aansluiting, 40 euro). Ben er best tevreden over.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:52:
http://www.toolstation.nl...n/sd1030/Deuvelmal/p22284
http://www.rockler.com/wo...oinery-jigs/doweling-jigs
http://www.axminster.co.u...no-1-dowelling-jig-410233

Deze 3 zijn allemaal ongeveer even moeilijk als het gebruik van een Domino of een Lamello. Verder is dit:

[video]

ook nog een optie. Maar als je graag een tool wilt kopen is er denk ik qua lamellenfrees eigenlijk vrij veel keus, de allergoedkoopste zou ik skippen. Ga je vervelend vinden in precisie.
Bedankt voor de linkjes!
Bij Rockler zie ik nog wel leuke malletjes staan, voor schappelijke prijzen.
Wellicht dat ik bijvoorbeeld deze probeer.

Dat is toevallig ook een filmje wat ik ken, ik had al gezocht op zulke DIY dingen.
In dat filmpje zie je vanaf 3:20 dat het eigenlijk niet net lekker aansluit, de lijntjes lopen niet mooi in elkaar door. Daarom kreeg ik het gevoel dat het met deuvels altijd wat gepruts bleef, maar het kan natuurlijk ook zijn dat zijn mal toch niet helemaal 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trasos schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Bedankt voor de linkjes!
Bij Rockler zie ik nog wel leuke malletjes staan, voor schappelijke prijzen.
Wellicht dat ik bijvoorbeeld deze probeer.

Dat is toevallig ook een filmje wat ik ken, ik had al gezocht op zulke DIY dingen.
In dat filmpje zie je vanaf 3:20 dat het eigenlijk niet net lekker aansluit, de lijntjes lopen niet mooi in elkaar door. Daarom kreeg ik het gevoel dat het met deuvels altijd wat gepruts bleef, maar het kan natuurlijk ook zijn dat zijn mal toch niet helemaal 100% is.
Hou er dan wel rekening mee dat 1/4" net iets meer dan 6 mm is. 6mm deuvels zullen dan misschien niet (goed) passen. Ik zou dan aanraden om ook 1/4" deuvels te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Laatst online: 17-03 20:21

Hier een echte Fluke (bestemd voor de Chinese markt). Geen garantie buiten China meen ik. Zijn wel wat filmpjes te vinden op Youtube.

http://www.ebay.nl/itm/Ne...f85154:g:amoAAOSwRLZUBsss

Het prijsverschil met deze eBay verkopen of hem zelf uit China halen is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Laatst online: 08-09 16:16
De Brymen multimeters staan ook wel goed aangeschreven: http://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html

Als je een stroom tang zoekt dan is de UNI-T UT210E ook wel wat. Wel is de input bescherming van de UNI-T meters een stuk slechter. Ze vermelden wel dat ze aan een bepaalde CAT voldoen maar of dit echt zo is. Wel zijn het beter multimeters dan je standaard in de bouwmarkt vindt voor 10E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Reinier

\o/

Reinier schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:17:
Ik denk erover om een afkort/paneelzaag aan te schaffen. Net als atmoz heb ik een voorkeur voor Bosch (blauw). Ik wil er in eerste instantie laminaat, plinten en balken voor een vliering mee gaan zagen.
Zojuist een GCM 8 SDE besteld omdat die dingen bij Amzaon.de best wel betaalbaar zijn :) Kan ik eindelijk mijn plafonnetje uitrachelen en hoge plinten op maat maken.
Beetje jammer alleen dat ik pas nog vierduizend balken voor m'n vliering met een verkeerde zaag (invalzaag) heb zitten afkorten ;)
Pagina: 1 ... 73 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.