[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 100 Laatste
Acties:
  • 718.871 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Trasos schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:37:
Heeft iemand hier nog een uitgesproken mening over het volgende:

Ik wil zelf wat meer meubels gaan maken; kledingkast, boekenkast, bureau etc.
Nu twijfel ik over wat ik het beste kan aanschaffen voor het maken van de verbindingen.
Een lamellenfrees (Triton, DeWalt, Makita, een 'echte' Lamello wordt wat te gortig) of zo`n Kreg pocket hole set (K4, K5)? Domino`s wordt al helemaal te duur en met gewone deuvels werken lijkt me te veel gepruts qua instellen en nauwkeurigheid.

Aan de ene kant neig ik naar een lamellenfrees. Het lijkt me wat veelzijdiger. Bijvoorbeeld om zelf van planken een grotere plaat te maken. En niet-haakse hoeken lijken me ook makkelijker. Daarnaast is het mooier, omdat je er niets van ziet. Dat is met het Kreg-systeem wel deels op te lossen door de gaten op te vullen.

Aan de andere kant is dat Kreg-systeem ook wel mooi. Lijkt erg stevig (steviger dan lamello`s) en het werkt supersnel. Je hoeft niet te wachten op het drogen van lijm bijvoorbeeld.
Zit ook nogal een prijsverschil tusse Kreg (en deveulmal) en lamellenfrees. Denk dat beide stevig genoeg zijn hoor. Gewoon een kwestie van voorkeur denk ik. Beide opties zijn te gebruiken voor wat je noemt als toepassingen. Voordeel van lamello's is wel idd dat ze onzichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Pelle

🚴‍♂️

Trasos schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Bedankt voor de linkjes!
Bij Rockler zie ik nog wel leuke malletjes staan, voor schappelijke prijzen.
Wellicht dat ik bijvoorbeeld deze probeer.

Dat is toevallig ook een filmje wat ik ken, ik had al gezocht op zulke DIY dingen.
In dat filmpje zie je vanaf 3:20 dat het eigenlijk niet net lekker aansluit, de lijntjes lopen niet mooi in elkaar door. Daarom kreeg ik het gevoel dat het met deuvels altijd wat gepruts bleef, maar het kan natuurlijk ook zijn dat zijn mal toch niet helemaal 100% is.
Ik heb vorig jaar een Wolfcraft Dowelmaster gekocht. Volgens mij incl. een set boortjes met dieptestop en een aantal 6/8/10mm deuvels voor € 25 bij de Hornbach.
Qua nauwkeurigheid niks op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
iscara schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:50:
[...]
Zit ook nogal een prijsverschil tusse Kreg (en deveulmal) en lamellenfrees. Denk dat beide stevig genoeg zijn hoor. Gewoon een kwestie van voorkeur denk ik. Beide opties zijn te gebruiken voor wat je noemt als toepassingen. Voordeel van lamello's is wel idd dat ze onzichtbaar zijn.
Met Kreg bedoelde ik dan zo`n K4 of K5 en met een lamellenfrees bedoelde ik een apparaat van zo`n 200 euro o.i.d. en geen 'echte' Lamello. Zit wel wat tussen, maar ze zijn allebei duur genoeg om er eerst over na te denken. Ik zal ze niet allebei gaan kopen.
Pelle schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Ik heb vorig jaar een Wolfcraft Dowelmaster gekocht. Volgens mij incl. een set boortjes met dieptestop en een aantal 6/8/10mm deuvels voor € 25 bij de Hornbach.
Qua nauwkeurigheid niks op aan te merken.

[video]
Voor dat geld kan ik het wel eens proberen.
Kan altijd nog overstappen naar iets anders, wellicht dat ik de smaak zo te pakken krijg en direct naar Domino`s overstap ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 22:46
Ik moest maar eens beginnen met het stoppen van (hand)gereedschapaankopen :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4vO777cl.jpg

Die Duitsers zijn ook wel verrekte voordelig. Nylon hamer plus Japanse Dozuki zaag. Ik houd me de laatste tijd steeds meer bezig met nette houtverbindingen.

Ohjah, een eigen werkbank is in de maak, dus een nieuwe bankschroef is reeds vorige week binnen gekomen. Meer pics volgen!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bAo4vGBl.jpg
Typisch werkblad is gelijmde balken naast elkaar + vlak schaven. Ik heb moeite (en wellicht kosten) bespaard door twee platen 18mm triplex te lijmen. Mocht ik dikte tekort komen, kan er altijd eentje bovenop.

[ Voor 24% gewijzigd door geekeep op 22-03-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Net bij Amazon een Bahco 9031 besteld, maar bij het uitpakken viel me op dat de afwerking heel beroerd is: De cijfertjes op de kop hebben allemaal roestsporen en het logo is erg slecht afgewerkt (zie foto's)

Heeft iemand ooit gehoord van imitatie-Bahco's?
Of is dit het huidige kwaliteitsniveau van Bahco?
Bahco bek
Bahco logo

[ Voor 52% gewijzigd door KifArU op 22-03-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
KifArU schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:40:
Net bij Amazon een Bahco 9031 besteld, maar bij het uitpakken viel me op dat de afwerking heel beroerd is: De cijfertjes op de kop hebben allemaal roestsporen en het logo is erg slecht afgewerkt (zie foto's)

Heeft iemand ooit gehoord van imitatie-Bahco's?
Of is dit het huidige kwaliteitsniveau van Bahco?
[afbeelding]
[afbeelding]
Staat daar niet Bawco? :p

Amazon heeft tegenwoordig (net als Bol.com) derde partijen die verkopen. Wellicht is dit een rotte appel
.
Bij nader inzien lijkt het logo wel ok. Die roest kan ontstaan als de sleutel (lang) in een wat vochtigere opslagruimte heeft gelegen. Zo'n verse stans/ets is nog gevoelig.

[ Voor 10% gewijzigd door geekeep op 22-03-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10
Stuur ze een Tweetje: https://twitter.com/bahcotools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 14:40
Volgens mij is er niks met dat ding aan de hand. Logo's zijn per definitie slecht afgewerkt, omdat het erin wordt gestamp en verder niet afgewerkt. En een beetje roest in de letters valt ook te verwachten.

Draait het wieltje soepel? Hoeveel speling zit er op de bekken? Als dat goed is, heb je een goede sleutel te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:52:
Volgens mij is er niks met dat ding aan de hand. Logo's zijn per definitie slecht afgewerkt, omdat het erin wordt gestamp en verder niet afgewerkt. En een beetje roest in de letters valt ook te verwachten.

Draait het wieltje soepel? Hoeveel speling zit er op de bekken? Als dat goed is, heb je een goede sleutel te pakken.
Vergeten te melden: Op de website van Bahco en Amazon staat ook een ander logo (met 9031 8" eronder)

Heb bahco ook al gemaild. Dit lijkt inderdaad een rotte appel, maar had nog nooit gehoord van namaaksleutels en kon met google ook zo snel niets vinden. Dus daarom de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Even een update over het accuboorschroef etc. setje. Ben vandaag naar Tilburg geweest en heb een mooie Makita set gekocht. De set bestaat uit de DHP484 en DTD153 met 2 5 ampère accu's in een mbox. Voor iets meer dan 450 euro ben ik dik tevreden!

Ik heb in eerste instantie met de DeWalt set in mijn handen gestaan, maar het gewicht gaf de doorslag. Zelfs zonder accu waren beide apparaten al vervelend zwaar. Met accu werd het er echt niet beter op. Ook nog even naar Milwaukee gekeken, maar die apparaten waren voor mijn gevoel nog lomper. Ook nog even naar Bosch blauw gekeken, maar die hadden geen set met koolborstelloze slagschroevendraaier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Voor de liefhebbers, er is een nieuwe AvE liniaal:

Afbeeldingslocatie: https://img1.etsystatic.com/162/1/13650636/il_570xN.1213071803_dewc.jpg

Met natuurlijk de belangrijkste maatgeving in de wereld, C.H.

Edit: Ter verduidelijking, het plaatje is een linkje naar Etsy, waar je deze kan bestellen. Prijs is 13 euros en 61 centen inclusief verzendkosten. Het is mogelijk met iDeal te betalen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 22-03-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 13:24

DJT

DJT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:24:
In voorbereiding op een flinke verbouwing een start gemaakt met een verzameling Bosch gereedschap:
GSR 10,8 V-EC HX + L-Boxx + Lader + 2x 2,5Ah
GDR 10,8 V-EC + L-Boxx + Lader + 2x 2,5Ah
GKT 55GCE + 2x FSN1600 + verbindingselement + tas + L-Boxx
En nog een Wiha 31 delige gereedsschapset in een zwarte Sortimo koffer
Spulletjes zijn vandaag binnen gekomen en tot mijn vreugde heb ik de nieuwe 12V versies ontvangen van de GSR en GDR. _/-\o_

Edit: Overigens wetende dat dit exact dezelfde machines zijn als de 10,8V versies, maar toch leuk om te weten dat ik nieuwe productie heb ontvangen.

[ Voor 12% gewijzigd door DJT op 22-03-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Die oude 10.8V versies wordt straks vanwege schaarste voor een meerprijs verkocht aan mensen die reeds geïnvesteerd hebben in 10.8V accu's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwienke
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-03 19:11
Geen idee of dit het juiste forumtopic is om dit te vragen...

Samen met een paar anderen heb ik een lasersnijder gekocht. We zijn hier al druk mee aan het experimenteren. Echter is 1 van de spiegels behoorlijk beschadigd. Aangezien ze ook niet allemaal goed uitgelijnd staan wil ik helemaal fris beginnen. 3 nieuwe spiegels en dan alles uitlijnen.

Echter kan ik maar 1 Nederlandse webshop (klik) vinden die spiegels voor een laser verkoopt. Is dit een normale prijs? (€80,- p/s) Ook kan ik lastig informatie vinden wat voor spiegel de juiste is. Er zijn koper spiegels met een goud coating, siliconen spiegels en nog anderen.

Het formaat wat ik zoek is een spiegel van 25mm diameter en 3mm dik. Ze worden gebruikt in een 80watt CO2 laser. Op alibaba zijn ze genoeg te vinden maar die vertrouw ik niet echt.

Kan iemand mij tips geven over welke spiegel ik het best kan gebruiken en waar ik deze aan kan schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Vorige maand heb ik een bosch blauw GSR 10,8-2-LI aangeschaft.
Nu wil ik wat gaten gaan boren in beton en ben dus op zoek naar een goede boorhamer.
Niet voor wekelijks gebruik maar gewoon voor de kleinere klussen.

Mijn oog is gevallen op de Bosch groen Uneo 10,8 Li-2. Iemand ervaring met dit toestel? Is deze compatibel met de batterijen van mijn Bosch blauw GSR 10,8-2?

In de nieuwe woning dat we hebben gekocht ben ik niet 100% zeker waar de leidingen lopen, ik wil ook een tester kopen, volstaat deze detector Bosch Truvo?

Beide toestellen zijn niet voor dagelijks gebruik, ik ben zeer tevreden van Bosch maar als er betere/goedkopere alternatieven zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Die Uneo heeft SDS-quick booropname. Dat zou voor mij al een afknapper zijn, je kan beter op zoek naar een model met SDS+ opname.

Als je het echt sporadisch gebruikt, overweeg dan een model met snoer. Stuk goedkoper en meer kracht.

Leidingzoekers: Alleen hele goede werken een beetje acceptabel. Wat je kan doen is een dagje een bosch d-tect 150 huren en overal waar je overweegt te boren even checken of er een leiding loopt en die markeren/noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
bart_g schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:35:
Even een update over het accuboorschroef etc. setje. Ben vandaag naar Tilburg geweest en heb een mooie Makita set gekocht. De set bestaat uit de DHP484 en DTD153 met 2 5 ampère accu's in een mbox. Voor iets meer dan 450 euro ben ik dik tevreden!

Ik heb in eerste instantie met de DeWalt set in mijn handen gestaan, maar het gewicht gaf de doorslag. Zelfs zonder accu waren beide apparaten al vervelend zwaar. Met accu werd het er echt niet beter op. Ook nog even naar Milwaukee gekeken, maar die apparaten waren voor mijn gevoel nog lomper. Ook nog even naar Bosch blauw gekeken, maar die hadden geen set met koolborstelloze slagschroevendraaier.
Dat is een prima prijs voor zo'n set. Die DHP484 kan je ook nog gebruiken om gaten in de muur te boren, dus dat is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:09

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Droned schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:07:
Nu wil ik wat gaten gaan boren in beton en ben dus op zoek naar een goede boorhamer.

Mijn oog is gevallen op de Bosch groen Uneo 10,8 Li-2. Iemand ervaring met dit toestel? Is deze compatibel met de batterijen van mijn Bosch blauw GSR 10,8-2?

In de nieuwe woning dat we hebben gekocht ben ik niet 100% zeker waar de leidingen lopen, ik wil ook een tester kopen, volstaat deze detector Bosch Truvo?

Beide toestellen zijn niet voor dagelijks gebruik, ik ben zeer tevreden van Bosch maar als er betere/goedkopere alternatieven zijn hoor ik het graag!
Ik zou geen accu boorhamer kopen. Een boorhamer moet kracht hebben, en vooral als je hem weinig gebruikt geen accu.. Ik heb zelf een Bosch Blauw, volgens mij de GBH2-28DV.

Een goedkoper alternatief (geen ervaring mee):
https://www.toolnation.nl...5kJb0r_0ytteGmBoCmijw_wcB

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 12:03

Atmoz

Techno!!

+
Mijn oog is gevallen op de Bosch groen Uneo 10,8 Li-2.
Dit past mijns inziens niet bij elkaar.

Het lijkt me dan ook een zéér slechte keuze om deze groene Bosch "boorhamer" (*ahum* 8)7) op maar 10,8volt te kopen om in beton te gaan boren.

Ik ben zo bang voor je beton (dat er geen gat in komt ;)) en voor je nieuwe Bosch (dat'ie het niet trekt ;)) en daarom ook voor jezelf (dat je het niet leuk vind ;))

Je geeft zelf al aan dat je een boorhamer (geen klopboor dus) wilt, dan moet je denk ik niet zulke super lichte machine willen, maar bijvoorbeeld iets meer serieus zoals de Bosch GBH 2-28DFV. Daar zul je je leven lang (veel) plezier mee hebben. Ik heb deze (net als meerdere mensen hier) ook, en vind hem super fijn 8)

[edit]

Oh, er was me alweer iemand voor... (ik moet ook niet koffie gaan maken tijdens een bericht typen >:))

[ Voor 5% gewijzigd door Atmoz op 23-03-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17

Ik zou zelf gaan voor een pneumatische boorhamer dan komt je overal doorheen. Mijn bosch klopboor heb ik niet meer gebruikt sinds ik zo eentje heb.

Zelf heb ik er een van het budgetmerk van de praxis toen iets van 40 euro ofzo. Blijft ranzig met al dat vet maar het gaat wel als boter door de muren hen. Je hoeft niet perse een hele dure te kopen de goedkope versie zijn ook erg goed. Het is ook niet echt subtiel stuk gereedschap. Gekke ding is nu al bijna 10 jaar oud en doet het nog als een malle. Ik heb alles wel gedaan van baksteen tot beton gaten tot uitgebeiteld. Had hem alleen eerder moeten kopen.

Ferm heb ik aardig goede ervaringen mee goedkoop en zeker voor het niet subtiele werk prima. Deze bijvoorbeeld: (ik heb dus de budget merk waarschijnlijk hetzelfde ding alleen ander label)
https://www.praxis.nl/ger...amer-hdm1028-850w/5477892

POWERPLUS is ook wel een aardig merk. Of dat lidl merk gaat ook meestal prima. sommige apparaten koop ik graag het juiste merk maar sommige is het niet waard zoals dit ding.

Zelf gisteren mijn bosmaaier ingewijd. Een Stihl FS55 wat een fijn ding alleen nog even leren hoe met dat draad om te gaan was het al snel kwijt. Stuk beter dan mijn Bosch kantenmaaier die nu in een hoekje bang staat te zijn omdat hij geen zin had in onze nieuwe tuin. In de vorige tuin was hij prima maar tja 1600m2 schiet hij een beetje te kort plus stroom is ook een beetje onhandig. Maar daarom ook voor alle benzine meuk eigenlijk alleen maar Stihl wil geen gedoe met die machines heb ook nog een kettingzaag (Stihl MS211) en daar wil je echt niet op besparen. Leven is al kort genoeg het hoeft niet geholpen te worden met goedkope apparatuur. Maar wat een gereedschap heb je nodig voor een grote tuin 8)7 straks weer even hout gaan zagen voor de volgende winter heb nog wat stammen liggen van de bomen die ik omgezaagd heb :P Nu alleen nog een hakstelaar en we hebben het aardig compleet voor nu. De rest huur ik wel als ik het nodig heb.

[ Voor 17% gewijzigd door MeZZiN op 23-03-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zo'n ding is veel te onbenullig om gaatjes mee te boren (wat bij 8mm vaak wel ophoudt).

Voor 120-150 euro heb je een prima (merk-) boorhamer, waarmee je lachend in beton kan boren:
https://www.toolnation.nl....html?dir=asc&order=price

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
frankwopereis schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:14:
[...]

Ik zou geen accu boorhamer kopen. Een boorhamer moet kracht hebben, en vooral als je hem weinig gebruikt geen accu.. Ik heb zelf een Bosch Blauw, volgens mij de GBH2-28DV.

Een goedkoper alternatief (geen ervaring mee):
https://www.toolnation.nl...5kJb0r_0ytteGmBoCmijw_wcB
Atmoz schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:17:
[...]

+

[...]

Dit past mijns inziens niet bij elkaar.

Het lijkt me dan ook een zéér slechte keuze om deze groene Bosch "boorhamer" (*ahum* 8)7) op maar 10,8volt te kopen om in beton te gaan boren.

Ik ben zo bang voor je beton (dat er geen gat in komt ;)) en voor je nieuwe Bosch (dat'ie het niet trekt ;)) en daarom ook voor jezelf (dat je het niet leuk vind ;))

Je geeft zelf al aan dat je een boorhamer (geen klopboor dus) wilt, dan moet je denk ik niet zulke super lichte machine willen, maar bijvoorbeeld iets meer serieus zoals de Bosch GBH 2-28DFV. Daar zul je je leven lang (veel) plezier mee hebben. Ik heb deze (net als meerdere mensen hier) ook, en vind hem super fijn 8)

[edit]

Oh, er was me alweer iemand voor... (ik moet ook niet koffie gaan maken tijdens een bericht typen >:))
Wat is het grote verschil tussen een boorhamer en een klopboor?
Ik versta dat een boorhamer sterker is dan een klopboor. Is er een groot verschil tussen bosh blauw en groen.
Bijvoorbeeld :

GBH 2000
en
Bosch PBH 2100 RE

Budget ligt rond de 100€ voor een boorhamer te kopen. De bosch blauw lijkt me wel een goede deal. Hoe komt het dat deze aan zo een goede prijs wordt verkocht? Is dit een oud model?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Raymond schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:01:
Zo'n ding is veel te onbenullig om gaatjes mee te boren (wat bij 8mm vaak wel ophoudt).

Voor 120-150 euro heb je een prima (merk-) boorhamer, waarmee je lachend in beton kan boren:
https://www.toolnation.nl....html?dir=asc&order=price
Ok dan zal ik mijn 32mm boortjes wel niet meer gebruiken 30+cm lang :+ Ik heb nog nooit iets tegengekomen wat hij niet aankan.

De klopboor van bosch in de 100 euro range gaf het bij mij op. Mijn pneumatische cheapass merk ding geen enkel probleem. En snel een pneumatische is gewoon vele malen sterker dan een klopboor. Moet wel zeggen wat een extreem harde muur hoor. Dus het is hem vergeven alleen hij zit nog steeds in het strafbankje om als mixer te gebruiken van beton dat kan hij nog wel. Zal hem leren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Droned schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:09:
[...]
Wat is het grote verschil tussen een boorhamer en een klopboor?
[...]
Uit de TS:
Boorhamer: Om een gat te boren in (gewapend) beton, kom je met een gewone (klop)boormachine niet erg ver. Een boorhamer geeft krachtige klappen tijdens het draaien om het beton kapot te slaan en is daarmee wat je nodig hebt voor beton.
Veel boorhamers zijn zogenoemde combihamers, die het hameren en het boren ook individueel af kunnen schakelen. Zo kun je met alleen hameren (ook wel de beitelstand genoemd) er ook een beitel in zetten en daarmee bv. tegels van een wand af beitelen. Of met alleen boren kun je ook voorzichtiger een gaatje boren.
Typisch heeft een boorhamer een SDS+ kop, waar alleen SDS boren en beitels in passen. Sommige combihamers hebben ook een verwisselbare kop, waarmee je voor de gewone boorstand (zonder hameren, dus) ook gewone boortjes kunt gebruiken.

Klopboormachine: Een klopboor ligt ergens tussen de gewone boormachine en de boorhamer in. Een klopboor slaat veel sneller dan een boorhamer, maar ook met veel minder energie. Dat maakt een klopboor vooral geschikt voor baksteen of andere niet al te zachte steensoorten, maar niet geschikt voor gewapend beton.
Zachte of poreuse steen- en betonsoorten is het beter om een klop/hamer functie helemaal niet voor te gebruiken.
Typisch hebben klopboren een gewone spankop.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MeZZiN schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:18:
[...]

Ok dan zal ik mijn 32mm boortjes wel niet meer gebruiken 30+cm lang :+ Ik heb nog nooit iets tegengekomen wat hij niet aankan.

De boorhamer van bosch in de 100 euro range gaf het bij mij op. Mijn pneumatische cheapass merk ding geen enkel probleem. En snel een pneumatische is gewoon vele malen sterker dan een boorhamer/klopboor. Moet wel zeggen wat een extreem harde muur hoor. Dus het is hem vergeven alleen hij zit nog steeds in het strafbankje om als mixer te gebruiken van beton dat kan hij nog wel. Zal hem leren >:)
Boorhamer is iets anders dan een klopboor. En jij zegt precies hetzelfde als ik: het ding wat jij linkt is veel te onbenullig om gewoon gaatjes van 5-8mm mee te prikken. En dat is juist wat de vraagsteller overweegt: hij zit te kijken naar die uneo, wat een hele lichte boorhamer is. Hij is blijkbaar niet op zoek naar een soort van breekhamer om de badkamer mee te slopen oid, maar naar de juiste machine om gaten in beton te kunnen boren voor plugjes. Die zij niet 32mm dik en 30cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En dan blijf ik wel bij mijn standpunt dat dat ferm ding beter is dan menig andere optie. Perfect voor wat hij wilt en als je iets meer wilt dan kan het ook. Voor mij hoef ik geen twee machines waarbij een alles kan en de ander alleen zachte muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat Ferm ding is volgens opgaaf wel 7 kg schoon aan de haak. Daar sta ik niet graag mee in een plafond te boren, eerlijk gezegd. Wel behoorlijk wat slagenergie met 4.5 J.

Ik zou ook niet zo'n 10.8V boor(hamer) willen, lijkt me ook niet bijzonder geschikt voor een betonnen muur. Zo'n pneumatische hamer zal dat ongetwijfeld beter doen, maar is ook niet een alles kunner, want ik verwacht dat als je door een muur wilt boren, dat je uittrede gat dan wel eens behoorlijk groter kan zijn dan je boordiameter.

Maar goed, voor lichtere steensoorten en een goede boor kom je ook een aardig eind met een lichte schroefboormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Uiteraard gaat een boorhamer in gipsblokken 'm niet worden. Een schroefboormachine in beton ook niet, ongeacht je boortje.

Vandaar ook: beton -> boorhamer, overige steen -> (meestal) accuboormachine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Gisteren en vandaag wat nieuwe speeltjes in ontvangst mogen nemen :D

INCRA i-box:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/INCRA_i-box.jpg

INCRA Hingecrafter:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/INCRA_hingecrafter.jpg

Whiteside frezen (t.b.v. Hingecrafter)
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/INCRA_whiteside.jpg

Vandaag wat met de i-box zitten spelen:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/kistje1.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/kistje2.JPG
(hoeken moeten uiteraard nog afgewerkt)

Metabo DH330 vandiktebank:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Metabo_DH330_1.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Metabo_DH330_2.JPG

Morgenvroeg vantdiktebank meteen testen. Nog nooit mee gewerkt, dus ben zeer benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rakward schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:41:
[...]

https://www.hogedrukreini...cher-k5-compact-home.html

€289 voor de K5 + beetje accesoires.

En qua brushless kopen, dit maakt niet superveel uit tenzij je dagdagelijks ermee werkt. Voor af en toe gebruik maakt het weinig tot niks uit ....
Het is uiteindelijk een Nilfisk C130 2-8 PAD geworden. Dus zonder slanghaspel maar met een lading accesoires. Vandaag binnen, zaterdag testen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

The Eagle schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:33:
[...]
Het is uiteindelijk een Nilfisk C130 2-8 PAD geworden. Dus zonder slanghaspel maar met een lading accesoires. Vandaag binnen, zaterdag testen :)
Dan hoop ik dat je je aanstaande zaterdag lekker kunt uitleven en alles los spuit wat nu nog vast zit. _/-\o_
Ben zo al meerdere keren op zoek geweest naar cruciale onderdelen van de mountainbikes, die dan heel soms nog verrassend ver werden teruggevonden.

Ben benieuwd hoe de Nilfisk je gaat bevallen, eenmaal afgedroogd en opgedroogd heb je dan nog een hele zondag om hier je verhaal te doen. :+
Is de slang van het soepeler neopreen type??

Dat van mijn eigen grote Kärcher is aan de stugge kant en die mist helaas ook een slanghaspel.
Ik gebruik hem redelijk veel en dat oprollen is een crime, omdat met elke slag die je maakt de stugge slang verder opkrult en lekker meewerken doet dat dus niet.
De volgende hogedrukspuit krijgt dus absoluut zo'n handige rolhaspel. O-)

Heb hier trouwens twee slangen aan elkaar geknoopt gezien de lengte van de oprit en tuin, pas bij het opbergen merk je hoe irritant zo'n lengte kan zijn. :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Atmoz schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:14:
Gisteren en vandaag wat nieuwe speeltjes in ontvangst mogen nemen :D

INCRA i-box:
[afbeelding]

INCRA Hingecrafter:
[afbeelding]

Whiteside frezen (t.b.v. Hingecrafter)
[afbeelding]

Vandaag wat met de i-box zitten spelen:
[afbeelding]

[afbeelding]
(hoeken moeten uiteraard nog afgewerkt)

Metabo DH330 vandiktebank:
[afbeelding]

[afbeelding]

Morgenvroeg vantdiktebank meteen testen. Nog nooit mee gewerkt, dus ben zeer benieuwd :)
Jij laat er ook geen gras over groeien zeg! Dinsdag bij mij hebben wij het over dat doosje gehad en donderdag heb je al weer alles in huis. Welk hout heb je nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:37:

Jij laat er ook geen gras over groeien zeg! Dinsdag bij mij hebben wij het over dat doosje gehad en donderdag heb je al weer alles in huis.
Klopt, ik zat echt even "vast" (dat had je toch wel gemerkt of niet?)
Echt frustrerend dat ik met alle tools die ik heb niet eens (snel) een mooie "finger joint" kan maken...
Uiteindelijk kan dat natuurlijk met de LS-positioner, maar die is nog (lang) niet klaar voor gebruik.
Met de i-box was het even stoeien, maar uiteindelijk toch al wat leuks kunnen maken.
Welk hout heb je nu gebruikt?
Geen idee, misschien weet jij het? Het lijkt op noten, maar is het volgens mij niet.

Zojuist behandeld met kokosolie:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/kistje3.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Atmoz schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:00:
[...]

Klopt, ik zat echt even "vast" (dat had je toch wel gemerkt of niet?)
Echt frustrerend dat ik met alle tools die ik heb niet eens (snel) een mooie "finger joint" kan maken...
Uiteindelijk kan dat natuurlijk met de LS-positioner, maar die is nog (lang) niet klaar voor gebruik.
Met de i-box was het even stoeien, maar uiteindelijk toch al wat leuks kunnen maken.

[...]

Geen idee, misschien weet jij het? Het lijkt op noten, maar is het volgens mij niet.

Zojuist behandeld met kokosolie:

[afbeelding]
Haha, ja dat had ik gemerkt. Sorry dat ik ook niet kon helpen. Ik heb geen idee welk hout het is. Daar heb ik te weinig verstand van. Maar hebben ze jou dat niet verteld toen je het kocht?

Kan die Incra I-Box trouwens ook op een gewone tafelzaag (dus zonder dado). Wat is de breedte van de I Box (zonder het rode uitstekende deel)?

[ Voor 7% gewijzigd door L.N. op 24-03-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:12:

Haha, ja dat had ik gemerkt. Sorry dat ik ook niet kon helpen.
Geen probleem uiteraard. En het is/was ook wel érg kort dag he ;)
Ik heb geen idee welk hout het is. Daar heb ik te weinig verstand van. Maar hebben ze jou dat niet verteld toen je het kocht?
Vast wel, maar ik zat natuurlijk alweer ergens anders met m'n gedachte (stonden een heel aantal mooie houtbewerkingsmachine's O-))
Kan die Incra I-Box trouwens ook op een gewone tafelzaag (dus zonder dado).
Nee, helaas niet. Daarom heb ik een 5mm breed "gleuf-zaagblad" voor m'n Hammer besteld. Hopelijk zijn de vingers dan niet té smal... Maar wel de moeite waard om te proberen dacht ik.

Als dat toch niet helemaal goed gaat (en eigenlijk ook gewoon bredere vingers te maken) wil ik zelf een Jig ervoor maken wat wél met non-dado bladen kan werken.

[edit]

Breedte van i-box is 46cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 04:42:
[...]

Dan hoop ik dat je je aanstaande zaterdag lekker kunt uitleven en alles los spuit wat nu nog vast zit. _/-\o_
Ben zo al meerdere keren op zoek geweest naar cruciale onderdelen van de mountainbikes, die dan heel soms nog verrassend ver werden teruggevonden.

Ben benieuwd hoe de Nilfisk je gaat bevallen, eenmaal afgedroogd en opgedroogd heb je dan nog een hele zondag om hier je verhaal te doen. :+
Is de slang van het soepeler neopreen type??
Heb een hele volle zaterdag en zondag, dus als ik zaterdag nog puf heb meld ik me wel ff :P
Is trouwens deze: https://www.hogedrukreini...ml#product_specifications
Slangtype is het type dat waterdicht is :+
Dat van mijn eigen grote Kärcher is aan de stugge kant en die mist helaas ook een slanghaspel.
Ik gebruik hem redelijk veel en dat oprollen is een crime, omdat met elke slag die je maakt de stugge slang verder opkrult en lekker meewerken doet dat dus niet.
De volgende hogedrukspuit krijgt dus absoluut zo'n handige rolhaspel. O-)

Heb hier trouwens twee slangen aan elkaar geknoopt gezien de lengte van de oprit en tuin, pas bij het opbergen merk je hoe irritant zo'n lengte kan zijn. :F :F
Hier bewust geen haspel. Geen ruimte om dat verticaal op te bergen, wat bij die haspel moet. Was van plan hem na gebruik uit elkaar te schroeven. En anders kan er volgens mij alsnog een losse haspel in voor zover ik zag. Die fixor ik dan zelf wel :Y)

Enne, vwb die lengte: is het niet handiger om een langere tuinslang en verlengsnoer te nemen dan een langere hogedrukslang? Of bedoelde je dat al? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:38:
[...]
Hier bewust geen haspel. Geen ruimte om dat verticaal op te bergen, wat bij die haspel moet. Was van plan hem na gebruik uit elkaar te schroeven. En anders kan er volgens mij alsnog een losse haspel in voor zover ik zag. Die fixor ik dan zelf wel :Y)
Juist in verticale toestand is de footprint van dit staande type juist lekker klein en neemt amper plek in, terwijl het liggend best een fors apparaat is.
Moet je uiteraard geen legplanken oid op die hoogte hebben. ;)
In de winter takel ik het apparaat ivm vorstschade trouwens comfy naar de zolder en ook daar staat het ding ons gelukkig amper in de weg.
Enne, vwb die lengte: is het niet handiger om een langere tuinslang en verlengsnoer te nemen dan een langere hogedrukslang? Of bedoelde je dat al? :)
De tuinslangen zitten zowel voor als achter op zo'n rolhaspel met muurbevestiging, zal een meter of 20 zijn.
Dat is nooit een issue, maar ivm de elektra probeer ik een verlenghaspel zolang mogelijk te vermijden, omdat je dan in al je enthousiasme weer zo moet gaan opletten voor fataal gerichte waterstralen onder hoge druk. :+

Als ik de Kärcher rechtstreeks op een buitencontact op 2m hoogte aansluit, dan is dat risico goed te overzien en met twee gekoppelde hogedrukslangen heb je toch je veilige actieradius.
Pas als dat niet meer toereikend is pak ik er een 230V verlengsnoer bij.

Het nadeel van meerdere gekoppelde hogedrukslangen is dat je eerst de gehele loop luchtvrij moet maken en met water moet laten vullen, omdat anders de ingeschakelde machine eindeloos blijft pendelen.
Kwestie van waterslang koppelen en kraan openen, machine uitschakelen maar de pistoolgreep wel net zolang ingedrukt te houden (toeclip riempje :9 ) tot er een constante waterstroom op gang komt.
Geen punt verder.
Atmoz schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:20:
[...]
Vast wel, maar ik zat natuurlijk alweer ergens anders met m'n gedachte (stonden een heel aantal mooie houtbewerkingsmachine's O-))
O jee, het zal niet waar zijn!! :+
Mijn gewelds-luwe (niet: geweld-sluwe!! :P ) vrouw zou ongetwijfeld venijnig gaan uithalen als ik in dit stadium nog naar andere machines durfde om te kijken. :F :F

Heb die kinky machines en hun functies eens nader op YouTube bekeken en hoewel dat er op z'n zachtst gezegd *wowwww* uitziet wordt het wel een erg duur doosje dat je aan het maken bent toch??
Ik bedoel een strak gepolijst/geborsteld rvs retailscharnier is ook niet lelijk.

Ik weet het, ben even advocaat vd duivel en reality checks zijn in het algemeen ook aan mij matig tot slecht besteed. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-03-2017 07:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 06:33:

O jee, het zal niet waar zijn!! :+
Mijn gewelds-luwe (niet: geweld-sluwe!! :P ) vrouw zou in dit stadium ongetwijfeld venijdig gaan uithalen als ik in dit stadium naar nog iets anders durfde om te kijken. :F :F
lol :P
Heb die kinky machines en hun functies eens nader op YouTube bekeken en hoewel dat er op z'n zachtst gezegd *zeer aantrekkelijk* uitziet wordt het wel een erg duur doosje dat je aan het maken bent toch??
Ik bedoel een strak gepolijst/geborsteld rvs retailscharnier is ook niet lelijk.
Tja... Maar das wel minder leuk he.
Zelf scharnieren maken (in het juiste/passende hout) is toch ook wel érg nice vind ik 8)

Voor dit project heb ik die "hingecrafter" niet eens gebruikt. Maargoed, dat gaat zeker nog komen.
Ik weet het, ben even advocaat vd duivel en reality checks zijn in het algemeen ook aan mij matig tot slecht besteed. :+
Whaha

[edit]

Hier trouwens het project waarvoor ik die i-box zo snel nodig had:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Division_bell4.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Division_bell3.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Division_bell8.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Division_bell1.JPG

Voor de niet-kenners: dat zijn de 2 "heads" van op de frontcover van het album "The Division Bell" van Pink Floyd. Ik was ben in overleg met het Amerikaanse bedrijf wat voor Pink Floyd de merchandise & licenties regelt, en om hun proberen te "overtuigen" heb ik er een "gift-box" bij gemaakt zodat ze misschien sneller "ja" zouden zeggen O-) (een man moet wat te dromen hebben he :D)

[ Voor 26% gewijzigd door Atmoz op 25-03-2017 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atmoz schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 06:53:
[...]
Tja... Maar das wel minder leuk he.
Ik weet het, maar ik ben thuis erg snel door mijn argumenten heen als de dame ook "leuk" maar onbetaalbaar design gaat zien en dat in daden gaat omzetten. :+
Ik dank op m'n knietjes dat de dame en ik hier niet dezelfde "aandoening" delen. _/-\o_
Zelf scharnieren maken (in het juiste/passende hout) is toch ook wel érg nice vind ik 8)
Absoluut, dat goede argument had ik zo snel niet paraat. O-)

Ik krijg de indruk dat wij toch eens "strategische informatie" moeten uitwisselen, heb zelf al een redelijk omvangrijk repertoire opgebouwd op het gebied van "weinig behulpzame partners".
In dat opzicht ben ik intussen net een geautomatiseerde random generator. :P
Voor dit project heb ik die "hingecrafter" niet eens gebruikt. Maargoed, dat gaat zeker nog komen.
Zover was ik met m'n exploraties nog niet gekomen, is die hingecrafter bedoeld om de centrale pin nauwkeurig te kunnen boren of kun je er ook andere sluwe 'dingen' mee??
Atmoz schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 06:53:
[...]
Hier trouwens het project waarvoor ik die i-box zo snel nodig had:
Heb je dit Pink Floyd sculptuur ook zelf gemaakt??

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-03-2017 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn Nilfisk hogedruk bevalt goed. Die terrasreiniger is briljant en het snel verwisselen van hulpstukken ook. Nu wel een beetje aan het twijfelen of ik niet alsnog een haspel wil :+
Maar laat eerst maar eens opdrogen en dan zet ik hem droog weg in de doos. Nu neemt ie eigenlijk al teveel plek in en die foorprint is niet echt groot. Maar mijn schuurtje helaas ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 07:07:

is die hingecrafter bedoeld om de centrale pin nauwkeurig te kunnen boren of kun je er ook andere sluwe 'dingen' mee??
Om inderdaad dat gat netjes te boren. Eigenlijk vrij weinig als je er zo over nadenkt he 8)7
Heb je dit Pink Floyd sculptuur ook zelf gemaakt??
Jep, ik heb er een mal voor gemaakt, en toen in gips gegoten. Kans is aanwezig dat ik ze ook met cement ga maken straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
The Eagle schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:53:

Iemand trouwens enig idee door wie het huismerk van Gamma resp Praxis gemaakt wordt? Die zijn ook niet al te duur (hoewel die van de Gamma nog best aan de prijs zijn :X)
Terugkomend op je eerdere post, Gamma hogedrukreinigers worden geleverd door... Karcher :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Vandaag en gisteren heb ik weer verder gewerkt aan de zaag/freestafel. Ik ben er bijna. Enkel het stopcontact voor de frees en de powerknop moeten nog.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0593_zpslhiihpdi.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0591_zpsyhovnglj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0594_zpsshp3f4p8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

leecher schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:18:
[...]

Terugkomend op je eerdere post, Gamma hogedrukreinigers worden geleverd door... Karcher :P
Ah, dat verklaart waarom ze voor een huismerk zo relatief duur zijn.
Heb nu Scandinavische degelijkheid. En zag al dat als ik alsnog een haspel zou willen, ik die gewoon via de webshop van hun vaste servicepartner kan bestellen. Kost nog minder dan dat ik er anders bij had moeten leggen ook als ik me niet vergis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Atmoz schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 17:38:
[...]
Jep, ik heb er een mal voor gemaakt, en toen in gips gegoten. Kans is aanwezig dat ik ze ook met cement ga maken straks.
"Heb je héél netjes gedaan jochie" zouden ze in Utrecht zeggen. _/-\o_

Dacht even dat je het sculptuur van hout had gemaakt, op naar een nieuwe en uitgebreide 3D houtfreesmachine dan maar. :9
Je komt nog eens krap in je garages te zitten. :+

Ik zie zo snel geen voordeel voor cement boven het gips.
Gips is veel gladder af te werken en als je het droog houdt dan staat het na 30+ jaar nog net zo mooi.
Cement heeft de nare eigenschap wat af te brokkelen, neem dan liever een mooi stuk steen als serpentijn of marmer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is leuk, maar als het merchandise moet zijn moet het verzonden worden en dan wil je dus zo licht mogelijk. Plastic is te goedkoop, maar gips een stuk lichter dan cement. Wel breekbaarder. Glasfiber een optie? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Bewapend gips :D Stop er op tactische plekken wat gaas in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:06

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

The Eagle schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:26:
Is leuk, maar als het merchandise moet zijn moet het verzonden worden en dan wil je dus zo licht mogelijk. Plastic is te goedkoop, maar gips een stuk lichter dan cement. Wel breekbaarder. Glasfiber een optie? :)
Absoluut, een 3d geprinte mal is ideaal om er een paar matten pre preg over te vacuformen. Weegt niks dan!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-cvd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 15:18
Ik heb een accuboormachine nodig, normaal leen ik er altijd een van mijn vader, maar die heeft hem momenteel zelf nodig. Hij heeft een Makita, ik weet niet welk model, is iets van 5 jaar oud.

De machine wordt voor van alles en nog wat gebruikt, van schroeven tot boren (in normale bakstenen, huis uit 1938).

Nu heb ik dit topic doorgenomen, en ik zit nu met 2 keuzes en vraag me af wat nu de beste is:

De Makita DHP482ZJ met gratis accu en deze oplader, dan kom je uit op 179 euro.

Of de volgende set: DHP453SFEW daar zitten dan 2 accu's bij van 3.0AH en een oplader. Met verzendkosten kom je dan uit op 175 euro.

Qua bedrag maakt het allemaal niet uit, echter de DHP482ZJ is krachtiger maar dan heb ik maar 1 accu erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Ik zou sowieso voor 2 accu's gaan, niets zo lastig als lege accu tijdens het werk.

[ Voor 126% gewijzigd door Fanatic_FS op 26-03-2017 21:03 ]

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:22

Vliegvlug

Flight Simple

L.N. schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:43:
Vandaag en gisteren heb ik weer verder gewerkt aan de zaag/freestafel. Ik ben er bijna. Enkel het stopcontact voor de frees en de powerknop moeten nog.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit! d:)b

Zijn die systeembalken in vaste maten of maak je die zelf op lengte?
mooi spul ook maar vast niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Dat zijn profielen van Item24.

Zie hier zijn uitgebreide verslag van de bouw: http://www.woodworking.nl...Positioner-en-Incra-Miter

Hoop niet dat je het erg vindt dat ik voor je geantwoord heb L.N....

[ Voor 17% gewijzigd door Trasos op 26-03-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 14:25
de-cvd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:22:
Ik heb een accuboormachine nodig, normaal leen ik er altijd een van mijn vader, maar die heeft hem momenteel zelf nodig. Hij heeft een Makita, ik weet niet welk model, is iets van 5 jaar oud.

De machine wordt voor van alles en nog wat gebruikt, van schroeven tot boren (in normale bakstenen, huis uit 1938).

Nu heb ik dit topic doorgenomen, en ik zit nu met 2 keuzes en vraag me af wat nu de beste is:

De Makita DHP482ZJ met gratis accu en deze oplader, dan kom je uit op 179 euro.

Of de volgende set: DHP453SFEW daar zitten dan 2 accu's bij van 3.0AH en een oplader. Met verzendkosten kom je dan uit op 175 euro.

Qua bedrag maakt het allemaal niet uit, echter de DHP482ZJ is krachtiger maar dan heb ik maar 1 accu erbij.
Zoals je het erteld verwacht ik ook dat je dat apparaat op korte termijn nodig hebt, het kan wel een paar weken duren voor je die accu van Makita hebt ( zo was het vorig jaar toch..)

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 27-03-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:57:
[...]

Ziet er goed uit! d:)b

Zijn die systeembalken in vaste maten of maak je die zelf op lengte?
mooi spul ook maar vast niet goedkoop.
De balken heb ik op lengte gekocht. De build duurt al lang genoeg zo, zonder ze zelf te hoeven zagen. De lengte per meter profiel is wel hoger bij kortere stukken, zoals bij mijn build en je betaalt ook per zaagsnede nog een bedrag.

De profielen zijn inderdaad niet goedkoop. Voor de op maat gemaakte profielen, alle verbindingen en scharnieren heb ik zo'n €450 (incl BTW) betaald
Trasos schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:23:
Dat zijn profielen van Item24.

Zie hier zijn uitgebreide verslag van de bouw: http://www.woodworking.nl...Positioner-en-Incra-Miter

Hoop niet dat je het erg vindt dat ik voor je geantwoord heb L.N....
Geen probleem hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11
Gister voor 't eerst de Bosch GOF/GMF 1600 gebruikt, wat een machine. Minder geschikt voor klein kanten werk (toch gedaan, ging best goed), maar ook niet totaal ongeschikt. Gewicht is merkbaar, maar hij is wel erg makkelijk op z'n kop te plaatsen en in een 'plaat' te hangen, waardoor hij meteen stationair bruikbaar is.

Maar wat een prettige machine tov de Bosch POF 1400.. veel relaxter werken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

simon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:42:
Gister voor 't eerst de Bosch GOF/GMF 1600 gebruikt, wat een machine. Minder geschikt voor klein kanten werk (toch gedaan, ging best goed), maar ook niet totaal ongeschikt. Gewicht is merkbaar, maar hij is wel erg makkelijk op z'n kop te plaatsen en in een 'plaat' te hangen, waardoor hij meteen stationair bruikbaar is.

En dát.......is nu Bosch Blauw versus Bosch Groen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heeft iemand hier toevallig ervaring met een slijptol van Mannesmann?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 10:02
simon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:42:

Mooi ding he! :)
Ik ben er ook erg blij mee. Ik ben nu mijn hele keuken van 18mm multiplex aan het maken en ik kan met de 1600 makkelijk door dit materiaal heen eten :-) Gebruik wel een linieaal en de FSN FSW attachment om het uitlijnen wat makkelijker te maken - past mijn Mafell zaag ook mooi op.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/16908778_1884065255172831_2850925636690640896_n.jpg

Ik bouw eerst alle bodems, dan de zijwanden, etc. Ik ga uiteindelijk voor een Face Frame Inset keuken, zoals hier http://www.starmarkcabine...abinetry-information.aspx

We hebben trouwens alles in deze uitbouw zelf gedaan dus als iemand nog benieuwd is naar iets, ik vertel graag :-) Ben zelf erg trots op isolatie! We hebben 80mm PIR gebruikt (ipv de vantevoren bedachte 90mm Rockwool) en dat heeft een voelbare winst opgeleverd in comfort. Ik heb eerst een deel met Rockwool gedaan (had ik al gekocht) en daarna pas bedacht dat PIR misschien ook wel kon, toen het andere deel daarmee gedaan. Het verschil was enorm! Nu is alles dus PIR. Het dak is overigens ook 80mm PIR, en dus relatief niet super geisoleerd; dit hoop ik nog een beetje te kunnen upgraden met een groen dak!

[ Voor 40% gewijzigd door Muldert op 30-03-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

Mooi Muldert!

Hou je ons op de hoogte van je vorderingen? Ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

+1 keukens blijft mooi :)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
Muldert schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:04:
[...]

Mooi ding he! :)
Ik ben er ook erg blij mee. Ik ben nu mijn hele keuken van 18mm multiplex aan het maken en ik kan met de 1600 makkelijk door dit materiaal heen eten
Vraag hoe werk je die kopse kanten straks af van de multiplex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
sjnelle schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:15:
[...]

Vraag hoe werk je die kopse kanten straks af van de multiplex?
Met faceframes. Meranti latten van 19x44 vormen een raamwerk over de kastjes heen. Ín dat raamwerk vallen de deurtjes/lades (dus niet er óp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Lekker bezig!

Zie ik daar een lijmklem van de Action? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
geekeep schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:41:
Lekker bezig!

Zie ik daar een lijmklem van de Action? ;)
Heel goed gevonden! Voldoet meestal prima voor waar ik het voor gebruik, even iets vasthouden terwijl ik het monteer of verzaag.

Nog sterker: ik heb voor mijn verjaardag begin maart een hele mooie Bessey UniKlamp gekregen. Heel mooi ding. Die houdt momenteel op de 1e verdieping een thermostaatknop dicht (die "lekte" warm water de verwarming in waardoor de kamer altijd bloedheet was).

Ik kan soms wat barbaars zijn met mijn gereedschap :+ Maar voor het echt mooie spul zorg ik goed hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 20:48
Over een tijdje een nieuwe woning, dus weer een goed excuus om mijn gereedschap te updaten.

Is al eens eerder iets soortgelijks voorbij gekomen in het goud maar zojuist deze besteld. Voor die +/- 41 euro kan je er geen buil aan vallen. 8)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/xcq6fo.jpg

Kan ik eindelijk de schilderijen eens uitlijnen en recht ophangen. Ze (Deko) hebben trouwens nog meer leuk spul in de aanbieding: http://ali.ski/WMEzVN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Jipsy schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:36:
Over een tijdje een nieuwe woning, dus weer een goed excuus om mijn gereedschap te updaten.

Is al eens eerder iets soortgelijks voorbij gekomen in het goud maar zojuist deze besteld. Voor die +/- 41 euro kan je er geen buil aan vallen. 8)
[afbeelding]

Kan ik eindelijk de schilderijen eens uitlijnen en recht ophangen. Ze (Deko) hebben trouwens nog meer leuk spul in de aanbieding: http://ali.ski/WMEzVN
Veel plezier ermee. Een dergelijke laser is heel handig, zeker bij een grote verbouwing!

Die gouden is van mij! Hopelijk is die van jou even precies als de mijne. Her verschil tussen die van jou en mij is dat van mij 2 horizontale lasers naast elkaar heeft, waardoor de horizontale lijn langer/ bredere hoek heeft. Volgens mij heb ik deze. De verkoper waar ik de mijne heb gekocht heeft hem niet meer en ik denk dat dit exact dezelfde is.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1cmNNLpXXXXXHXpXXq6xXFXXX2/220537230/HTB1cmNNLpXXXXXHXpXXq6xXFXXX2.jpg

Dit is de lange horizontale lijn/brede horizontale hoek die ik bedoel.

[ Voor 29% gewijzigd door L.N. op 30-03-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:38
L.N. schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:22:
[...]

Volgens mij heb ik deze. De verkoper waar ik de mijne heb gekocht heeft hem niet meer en ik denk dat dit exact dezelfde is.
Deze heb ik twee weken geleden gekocht en was met 5 dagen in huis, werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 19:10
Ik ben op zoek naar de Bosch GSR 18 V-EC. Nu lees ik in dit topic dat Axminister en Amazon goede, voordelige aanbieders zijn.
Wat ik her en der lees, is dat ik wel het 2016 model moet hebben. Deze heeft een metalen boor-/spankop, terwijl het model daarvoor een plastic kop heeft.
De plastic schijnt nogal te wiebelen.

Nu heeft Axminister alleen de oudere versie, en via Amazon moet je maar afwachten wat je krijgt....

Heeft er iemand nog een andere prijsgunstige aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 02-01 11:18
tijs67 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:22:
Ik ben op zoek naar de Bosch GSR 18 V-EC. Nu lees ik in dit topic dat Axminister en Amazon goede, voordelige aanbieders zijn.
Wat ik her en der lees, is dat ik wel het 2016 model moet hebben. Deze heeft een metalen boor-/spankop, terwijl het model daarvoor een plastic kop heeft.
De plastic schijnt nogal te wiebelen.

Nu heeft Axminister alleen de oudere versie, en via Amazon moet je maar afwachten wat je krijgt....

Heeft er iemand nog een andere prijsgunstige aanbieder?
Wat voor variant zoek je? met accu's, of solo (losse machine in koffer)?
Je kan eens kijken op Elektrowerkzeuge Bender of Werkzeugalarm, daarnaast inderdaad Axminster, maar die had je al gevonden...

Edit:
2017 model zelfs ;)

[ Voor 8% gewijzigd door nick_haak op 30-03-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Iemand een tip voor een behoorlijke leidingzoeker (voor een schappelijke prijs)? Heb net deze gehad, maar daar was geen wijs uit te worden (handleiding ook niet), dus terug.
Afbeeldingslocatie: https://assets.wehkamp.com/i/wehkamp/466231_pb_01?$pdp616x616$

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 30-03-2017 18:59 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
nick_haak schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:33:
[...]

Wat voor variant zoek je? met accu's, of solo (losse machine in koffer)?
Je kan eens kijken op Elektrowerkzeuge Bender of Werkzeugalarm, daarnaast inderdaad Axminster, maar die had je al gevonden...

Edit:
2017 model zelfs ;)
Thanks Nick.

Ik zoek de BOSCH GSR 18 V-EC FC2 vanwege het FlexiClick systeem.

Ik heb deze set gezien bij elektrowerkzeuge:
https://www.elektrowerkze...aufsaetze-06019e1104.html

Echter heb ik met deze set niet alle onderdelen nodig. Alleen de GEA FC2 excenteropzetstuk en de GWA FC2 haaks opzetstuk.

Vwb de accu’s: ik had via Axminister de wireless accu’s gezien, maar noodzakelijk vind ik dat niet. Als de accu’s maar minimaal 4 Ah zijn.

Moet alleen uitzoeken wat voordeliger is: wat ik nodig heb als losse onderdelen kopen of is er ergens een set aanbieding voor een mooie prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Hier dan? als je nou kijkt naar de body (120gbp), die opzetstukken (104gbp samen), hoef je alleen nog te kijken naar de accu of accu's en lader (let op, in geval van UK zit er een stekker aan die hier niet in de muur past ;)

De pond staat nog steeds redelijk gunstig (ten opzichte van een jaar terug in elk geval), en wie weet wat die binnenkort nog gaat doen....

edit:
opzetstukken zijn hier nog wat goedkoper, euro prijzen ipv ponden, de machine zelf weer niet natuurlijk, maar misschien interessant

[ Voor 18% gewijzigd door nick_haak op 30-03-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
nick_haak schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:53:
Hier dan? als je nou kijkt naar de body (120gbp), die opzetstukken (104gbp samen), hoef je alleen nog te kijken naar de accu of accu's en lader (let op, in geval van UK zit er een stekker aan die hier niet in de muur past ;)

De pond staat nog steeds redelijk gunstig (ten opzichte van een jaar terug in elk geval), en wie weet wat die binnenkort nog gaat doen....

edit:
opzetstukken zijn hier nog wat goedkoper, euro prijzen ipv ponden, de machine zelf weer niet natuurlijk, maar misschien interessant
Die bij Axminister had ik idd ook gezien :)
Maar ik heb vandaag contact gehad met ze, en zij hebben helaas niet het 2016 / 2017 model :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
tijs67 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:15:
[...]

Die bij Axminister had ik idd ook gezien :)
Maar ik heb vandaag contact gehad met ze, en zij hebben helaas niet het 2016 / 2017 model :'(
Volgens mij is er van de fc2 ook helemaal geen variant met metalen kop, in je oorspronkelijke vraag had je het nog over de "gewone" gsr 18 v-ec, die is wel veranderd, maar zover ik kan zien geldt dit niet voor de fc2.
Ook op de site van Bosch zelf zie ik niets over een vernieuwde versie, koppel is ook nog gelijk aan de "oude" gsr 18 v-ec met 51Nm, de nieuwe met de metalen kop is wat krachtiger met 60Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Ik vraag me altijd af hoeveel speling er in zo'n kliksysteem zit, of valt dat wel mee bij die Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe dat bij die Bosch is, maar op mijn Milwaukee is er geen speling in dat kliksysteem. Niet dat ik gemerkt heb, in ieder geval, boren eieren niet, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
OgWok schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:48:
Iemand een tip voor een behoorlijke leidingzoeker (voor een schappelijke prijs)? Heb net deze gehad, maar daar was geen wijs uit te worden (handleiding ook niet), dus terug.
[afbeelding]
Ik heb zelf deze:

https://www.amazon.fr/gp/product/B0046041C8/

Maar ik heb ook niet echt het idee dat deze geheel accuraat is. Maar dat kan ook gewoon aan het onderwerp liggen waar ik het voor gebruikte (dakkapel).

Vandaag even bij de Lidl dit ding halen:

https://www.lidl-shop.nl/...em-en-zaagrail/p100215024

Voor dat geld wil ik het wel proberen. En anders heb ik er een semi gammele lemklijm bij :+ (puur om dingen vast te houden, niet voor het serieuzere werk)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 13:24

DJT

Vandaag alle ToolNation dagaanbiedingen van de afgelopen maand nog eenmaal geldig. Zojuist dus een GBH2-28DFV met L-Boxx en driedelige boorhamerset besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Notna schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:06:
[...]
Vandaag even bij de Lidl dit ding halen:

https://www.lidl-shop.nl/...em-en-zaagrail/p100215024

Voor dat geld wil ik het wel proberen. En anders heb ik er een semi gammele lemklijm bij :+ (puur om dingen vast te houden, niet voor het serieuzere werk)
Laat even weten hoe 'ie bevalt! Ben vooral benieuwd wat de klemkracht is. Zou je er een paar planken mee kunnen klemmen zoals op de tweede foto? Volgens mij is daar doorgaans behoorlijke kracht voor nodig, om de krommingen van meerdere planken tegelijk weg te klemmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
[afbeelding]
Ik heb een GMS120, maar verwacht niet te veel van het hout zoeken.

Leidingen zijn geen probleem. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
geekeep schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:02:
Ik vraag me altijd af hoeveel speling er in zo'n kliksysteem zit, of valt dat wel mee bij die Bosch?
Ik heb net een verbouwing afgerond met de GSR18V FC2, ik heb zelf geen speling gemerkt in het kliksysteem. Alleen bij de snelspankop is het mogelijk om deze los te klikken als je een bitje of boor vast zet maar dat is een kwestie van je hand op de verkeerde plek hebben. Ook heeft de snelspankop bij mij het zwaar te verduren gehad en heeft dus wat liefde nodig om weer lekker te lopen bij het aandraaien of losdraaien.

Ik heb de complete 18v set met zo'n gratis bit en boren set in L-boxx. De bitjes roesten wat snel maar voor de rest opzich prima spul. Wel nog een sds boren set bijgekocht aangezien dat er niet bij zit en een diepteaanslag voor de klopboor want ook die zit er niet bij.

Voor de toekomst wil ik alleen nog 2 kleinere accus erbij om wat minder gewicht mee te zeulen bij hoogwerk dingen. Die 5ah accus zijn behoorlijk handig voor een hele dag klussen, gaan lang mee en zitten in 45 minuten weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 17:22

Vliegvlug

Flight Simple

[afbeelding]
In mijn ervaring werken die goedkope metaal detectoren maar matig en de duurdere ook niet al te best, maar dat is sterk afhankelijk van de situatie; welke leidingen, hoe diep, wat er nog meer in de muur zit, etc

Als het puur om elektra kabels in de muur gaat kan je beter een kabel tracer/detector kopen.
Zie bijvoorbeeld hier, eerste product na de inleidende tekst. (klik 'show info')

Die werken door een signaal op de kabel te zetten wat door de ontvanger kan worden opgepikt en zijn daardoor een stuk nauwkeuriger dan een metaal detector.

Dit principe werkt ook op water en gasleidingen van metaal maar dan moet je uiteraard wel een apparaat kopen dat je daarop kan aansluiten.

Ze hebben op die pagina trouwens ook nog detectoren staan op basis van radar wat ook een stuk betrouwbaarder is dan metaaldetectoren. Voordeel is dat je hiermee ook niet metalen objecten kan vinden.
Zie bijv de Bosch D-tect 150 halverwege die pagina.

Daar is ook een goedkopere uitvoering van, de D-tect 120, gebruikt ook radar maar simpele display en minder features.

Ik weet natuurlijk niet wat jij met schappelijke prijs bedoelt maar een waterleiding in een muur aanboren loopt ook al snel in de kosten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Voor gewoon thuisgebruik bevalt deze mij prima: https://www.amazon.de/Bos...TF8&qid=1491051022&sr=8-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

loewie1984

music addict! pizza monster!!

OK, dus ik kreeg een beetje de balen van mijn Bosch PTS10 tafel, met name de nauwkeurigheid. Tijdje terug al over geklaagd bij de Hornbach waar ik de zaag gekocht heb, en toen kreeg ik via hun te horen dat Bosch had aangegeven dat als ik meer nauwkeurigheid wenste ik maar Bosch Blauw diende te kopen :( :( :(
Vandaag was het mooi weer (hier althans) en naast het opruimen van de garage en stofzuigen van al het neer gedwarrelde zaagsel zag ik schoon kans de tafelcirkelzaag in zijn geheel te demonteren.

Ik ben van plan om zelf een nieuwe ombouw te maken voor de zaag. Het gedeelte waarmee ik de zaag in hoogte kan verstellen en kan kantelen tot 90 graden heb ik weten te demonteren en bevat een mal waarbij ik dit in de ombouw opnieuw kan gebruiken.

Nu zit ik in sketchup te malen hoe ik de geleiders het beste kan aanpakken.
Ik ben tot zover gekomen:
tablesaw

Het liefst beperk ik de kosten, van de andere kant moet het spul goed en betrouwbaar zijn.
In de tekening heb ik INCRA miter slides opgenomen, maar mijn vraag is zijn er goed verkrijgbare alternatieven (uiteindelijk blijft het slechts een stukje aluminium)

Het idee is de tafel 122xm breed (standaard breedte van MDF, Multiplex plaat) te maken en max 80cm diep. Dan heb ik al een heel mooi zaag oppervlakte. Ik wil niet dieper gaan want zo kan de zaagtafel nog door de garagedeur naar buiten. Aan het uiteinde van de tafel kan ik nog eens een blad van 80cm of de hoogte van de tafel bevestigen, zodat ik dit uit kan klappen als ik lange planken wil zagen.

zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mre5sKn76127hLoUKAa0FOqg/medium.png

Heb dus de volgende vragen:
goedkoop alternatief voor miter track (of toch gewoon bij INCRA blijven)
goedkope oplossing voor table saw fence / geleiderrail (ik dacht bijv. zelf aan zoiets)

Daarnaast zoek ik nog een aan en uit knop voor op de zaag (groen+rode druk knop), weet de officiële benaming niet, heb wel noodstoppen gevonden maar dat is het niet helemaal.

Het belangrijkste vind ik, is dat ik de foutmarge zo klein mogelijk houdt. Bij voorkeur laat ik alle panelen op maat zagen bij de bouwmarkt zodat ik me (hopelijk) geen zorgen hoef te maken over de verhoudingen en of alles haaks is.

Ideeën en suggesties zijn welkom

_/-\o_

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:29

orf

loewie1984 schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:40:
Het liefst beperk ik de kosten, van de andere kant moet het spul goed en betrouwbaar zijn.
In de tekening heb ik INCRA miter slides opgenomen, maar mijn vraag is zijn er goed verkrijgbare alternatieven (uiteindelijk blijft het slechts een stukje aluminium)
Misschien kun je iets met deze T-track.
goedkope oplossing voor table saw fence / geleiderrail (ik dacht bijv. zelf aan zoiets)
Dit vind ik een erg mooie geleiderail die superprecies is:

Hier nog één in hout:

Daarnaast zoek ik nog een aan en uit knop voor op de zaag (groen+rode druk knop), weet de officiële benaming niet, heb wel noodstoppen gevonden maar dat is het niet helemaal.
Hier heb je er één als combinatie van noodstop en schakelaar: http://www.barntools.nl/i...K_QypDKhtMCFTQo0wodgnoDkQ
Hier gewoon als schakelaar (inbouw): https://www.baptist.nl/ho...ehoren/aan-uit-schakelaar (op dezelfde website ook nog als opbouw te vinden).
Het belangrijkste vind ik, is dat ik de foutmarge zo klein mogelijk houdt. Bij voorkeur laat ik alle panelen op maat zagen bij de bouwmarkt zodat ik me (hopelijk) geen zorgen hoef te maken over de verhoudingen en of alles haaks is.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Laatst online: 01-05 19:49
OK, dus ik kreeg een beetje de balen van mijn Bosch PTS10 tafel, met name de nauwkeurigheid.
Ah, ik ben dus niet de enige. Ik was al aan het kijken naar deze oplossing, maar dat wordt een prijzige, gezien alle incra onderdelen die je er dan op schroeft.

Op woodworkersforum lees ik dat men veelvuldig gordijnrails gebruikt van de brico (belgische bouwmarkt) als T-track. Als men het daar zegt en gebruikt, dan moet dat bijna ook wel ok zijn, misschien dat je daar eens een kijkje kunt nemen om dat in te bouwen.

edit: http://www.woodworking.nl...p)-goedkope-T-track/page3 Hier staat nog eea

[ Voor 7% gewijzigd door --WaaZaa-- op 03-04-2017 09:28 ]

prutsert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
OK, dus ik kreeg een beetje de balen van mijn Bosch PTS10 tafel, met name de nauwkeurigheid. Tijdje terug al over geklaagd bij de Hornbach waar ik de zaag gekocht heb, en toen kreeg ik via hun te horen dat Bosch had aangegeven dat als ik meer nauwkeurigheid wenste ik maar Bosch Blauw diende te kopen :( :( :(
Vandaag was het mooi weer (hier althans) en naast het opruimen van de garage en stofzuigen van al het neer gedwarrelde zaagsel zag ik schoon kans de tafelcirkelzaag in zijn geheel te demonteren.

Ik ben van plan om zelf een nieuwe ombouw te maken voor de zaag. Het gedeelte waarmee ik de zaag in hoogte kan verstellen en kan kantelen tot 90 graden heb ik weten te demonteren en bevat een mal waarbij ik dit in de ombouw opnieuw kan gebruiken.

Nu zit ik in sketchup te malen hoe ik de geleiders het beste kan aanpakken.
Ik ben tot zover gekomen:
[afbeelding]

Het idee is de tafel 122xm breed (standaard breedte van MDF, Multiplex plaat) te maken en max 80cm diep. Dan heb ik al een heel mooi zaag oppervlakte. Ik wil niet dieper gaan want zo kan de zaagtafel nog door de garagedeur naar buiten. Aan het uiteinde van de tafel kan ik nog eens een blad van 80cm of de hoogte van de tafel bevestigen, zodat ik dit uit kan klappen als ik lange planken wil zagen.

zoiets:
[afbeelding]

_/-\o_
Tja, goedkoop en toch precies is een lastige combi. Misschien kan deze tafel van Matthias Wandel jou op ideeën brengen.

Hou er rekening mee dat er een verschil is tussen een t-track en een miter track. De miter track is veel breder. De gordijnrail gaat waarschijnlijk dan ook niet werken als miter track. Sowieso zou ik de track door laten lopen in het opklapdeel, anders kun je niet ver genoeg schuiven. Hou ook rekening met de dikte van de tracks. Die van Incra zijn net iets meer dan 12 mm en dat kan lastig zijn als je met 12 mm dikke platen gaat werken. Je zult ze dan moeten ondersteunen en in de ondersteuning een sleuf moeten frezen.

Atmoz heeft een stuk van de sliders van Incra af laten halen door een machinebouwer. Dan pasten ze in zijn Bosch GTS 10 XC. Misschien is dat ook een optie.

Als switch gebruik ik deze en die komt van Aliexpress.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/1P3298204_zpsbcelsttf.jpg

Als je wil, dan ben je altijd welkom om eens naar mijn zaagtafel te komen kijken. Die valt niet onder de categorie goedkoop, maar wel zelfbouw en precies. Dan kun je veel beter zien waar je op moet letten. Ik woon in Maastricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
@L.N. Gave zaagtafel hoor!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

loewie1984

music addict! pizza monster!!

L.N. schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:09:
[...]
Dan kun je veel beter zien waar je op moet letten. Ik woon in Maastricht.
Kijk dat is in de buurt, ik woon achter het vliegveld van Maastricht dus dan stuur ik je wel even een DM.

Die miter track van INCRA valt nog wel te overzien qua kosten, ik dacht meer aan de table saw fence geleiderrail om die aan de voor en achterkant van de tafel te doen op basis van gordijnrails. Die wat ik had gelinkt had 3 banen en is wellicht wat overkill maar lijkt me dat als je aan de voor en achterkant 3 aanknopingspunten hebt, je wel iets moois kan verzinnen.

btw. Matthias Wandel FTW

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:45

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ze komen binnenkort bij ons parket leggen. Maar daarvoor moet de vloer droog genoeg zijn. De verwachting is dat we lang genoeg gewacht hebben, maar het opstookprotocol is wat rommelig verlopen ivm problemen met de vloerverwarming. Meten is weten, maar waarmee? Is dit goed genoeg?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Thanx!
loewie1984 schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:15:
[...]

Kijk dat is in de buurt, ik woon achter het vliegveld van Maastricht dus dan stuur ik je wel even een DM.

Die miter track van INCRA valt nog wel te overzien qua kosten, ik dacht meer aan de table saw fence geleiderrail om die aan de voor en achterkant van de tafel te doen op basis van gordijnrails. Die wat ik had gelinkt had 3 banen en is wellicht wat overkill maar lijkt me dat als je aan de voor en achterkant 3 aanknopingspunten hebt, je wel iets moois kan verzinnen.

btw. Matthias Wandel FTW
Super, PM mij maar, dan spreken we eens af. Ik heb nog van de Brico gordijnrails, dus dan kun je die gelijk zien.

[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 03-04-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Milmoor schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:38:
Ze komen binnenkort bij ons parket leggen. Maar daarvoor moet de vloer droog genoeg zijn. De verwachting is dat we lang genoeg gewacht hebben, maar het opstookprotocol is wat rommelig verlopen ivm problemen met de vloerverwarming. Meten is weten, maar waarmee? Is dit goed genoeg?
Kan de partij die de vloer komt leggen je daar niet bij helpen? Mijn ouders hebben een aantal jaar terug ook de kruipruimte laten dichtstorten en daarna een houten vloer laten leggen. Daar kwam als ik me niet vergis de vloerenboer zelf meten om zeker te zijn dat het droog genoeg was (spijkers in het beton en dan een meetapparaat er aan).

Je wilt geen gedoe met een vloer die kromtrekt doordat het toch net niet helemaal droog genoeg was en vervolgens gezeik over garantie met de leverancier, omdat jij zelf het meetwerk gedaan hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:45

Milmoor

Footsteps and pictures.

Orion84 schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:38:
[...]

Kan de partij die de vloer komt leggen je daar niet bij helpen? Mijn ouders hebben een aantal jaar terug ook de kruipruimte laten dichtstorten en daarna een houten vloer laten leggen. Daar kwam als ik me niet vergis de vloerenboer zelf meten om zeker te zijn dat het droog genoeg was (spijkers in het beton en dan een meetapparaat er aan).

Je wilt geen gedoe met een vloer die kromtrekt doordat het toch net niet helemaal droog genoeg was en vervolgens gezeik over garantie met de leverancier, omdat jij zelf het meetwerk gedaan hebt.
Terecht punt, dat heb ik inderdaad niet goed aangegeven: de vloerenlegger moet er een heel eind voor rijden, en wij moeten de vloer vlak van te van te voren primen. Hij is al een keer langs geweest en toen zag het er goed uit. Maar gedoe met de vloerverwarming was niet meegerekend. Daarom wil ik graag vooraf zelf nog een keer een meeting doen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dan nog zou ik de situatie aan hen voorleggen en vragen hoe je die laatste check het beste kan uitvoeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

Ik ben me aan het orienteren op het aankopen van een accuboormachine.

Nu heb ik al de Bosch PBH2500, een flinke boorhamer.

Het is dus vooral om goed te kunnen schroeven en boren in hout tijdens het knutselen zonder daar de zware onhandige Bosch voor te hoeven gebruiken. Zeker voor schroeven is die sowieso niet echt geschikt.

Ik heb naast de boorhamer ook al een decoupeerzaag van Bosch, dus ergens spreekt het me aan om deze tool ook van Bosch te kopen, zodat ik drie groene koffers heb. Dit zou dan een PSB18 LI2 moeten worden. Ik heb de klopfunctie niet nodig, maar de rest van Bosch heeft een 10mm boorkop ipv 13mm, en dat lijkt me een onnodige beperking.

Maar ik denk dat ik er wel overheen kan zetten als de koffer een andere kleur zou zijn. En Makita heeft in mijn hoofd (terecht of onterecht) een goede naam. Ik lees hier met name goede dingen over de DDF483. Brushless techniek spreekt me heel erg aan, omdat ik daar zelf toevallig professioneel redelijk mee bezig ben, dus ik ken de voordelen goed. Dat gezegd zijnde, een paar vragen:

1. Voor mijn gebruiksscenario hierboven, wat zou een richtlijn zijn voor het benodigde koppel? Is 40Nm ruim voldoende? Wat zijn toepassingen voor hoger koppel, is dit vooral bij schroeven of bij boren? Als je ziet in de specs wat de maximum boordiameter in hout is van machines met meer en minder koppel, dan ligt dat dicht bij elkaar, of toch in ieder geval in de range die voor mij al ruimschoots genoeg is. Hoeveel koppel heb je nodig voor alle huis tuin en keuken schroefzaken?

2. Is er een verschil tussen de Makita 18V accu's, behalve de accuduur? Heeft dit ook een impact op performance als je een kleinere accu kiest?

3. Hoe lang gaan die accu's uberhaupt mee? Ik heb daar echt geen idee van. Hoeveel normaal formaat schroeven kan je bijvoorbeeld ongeveer in een stuk hout schroeven op de 1,5Ah accu? En loopt dat lineair op?

4. In mijn ogen heb je meer aan 2 kleine accu's dan een grote, omdat ik dacht gelezen te hebben dat Makita in 15min oplaad, en met 2 accus kan je dan dus onbeperkt doorwerken? Of zijn er andere overwegingen

Mijn budget is rond de 200 euro, wat met de Makita dus net krap is, tenzij ik voor een solomachine ga met twee kleine accus bijvoorbeeld. Vandaar de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58
Als het puur om schroeven en boren in hout gaat zou ik lekker voor een Bosch Blauw GSR 10,8-2-Li scheelt je een hoop geld, en is een heerlijke machine. Ik heb er mijn hele zolder mee verbouwd (Isoleren, uitrachelen, vliering maken etc.) en geen moment kracht te kort gekomen.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Bio schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:14:
...

1. Voor mijn gebruiksscenario hierboven, wat zou een richtlijn zijn voor het benodigde koppel? Is 40Nm ruim voldoende? Wat zijn toepassingen voor hoger koppel, is dit vooral bij schroeven of bij boren? Als je ziet in de specs wat de maximum boordiameter in hout is van machines met meer en minder koppel, dan ligt dat dicht bij elkaar, of toch in ieder geval in de range die voor mij al ruimschoots genoeg is. Hoeveel koppel heb je nodig voor alle huis tuin en keuken schroefzaken?

2. Is er een verschil tussen de Makita 18V accu's, behalve de accuduur? Heeft dit ook een impact op performance als je een kleinere accu kiest?

3. Hoe lang gaan die accu's uberhaupt mee? Ik heb daar echt geen idee van. Hoeveel normaal formaat schroeven kan je bijvoorbeeld ongeveer in een stuk hout schroeven op de 1,5Ah accu? En loopt dat lineair op?

4. In mijn ogen heb je meer aan 2 kleine accu's dan een grote, omdat ik dacht gelezen te hebben dat Makita in 15min oplaad, en met 2 accus kan je dan dus onbeperkt doorwerken? Of zijn er andere overwegingen

Mijn budget is rond de 200 euro, wat met de Makita dus net krap is, tenzij ik voor een solomachine ga met twee kleine accus bijvoorbeeld. Vandaar de vragen.
1: Benodigd koppel: ligt er een beetje aan. Met meer koppel kan je meer diameter aan. Met minder koppel gaat dat ook wel, maar dan moet je eerst een kleinere maat voorboren(dus in 2 of 3 keer naar je gewenste diameter). Ik heb zelf de DHP 482(niet brushless). Die heeft met 36/62 NM koppel meer dan genoeg voor een maat 13 staalboor door RVS(groter nog niet geprobeerd, en het was voorgeboord op maat 8 ). Ook met speedboortjes in hout geen probleem. Als je niet van plan bent om enorme gaten te boren, maar maat 8 of 10 zo'n beetje de max is, dan is 40 NM best genoeg.

2: 18v is 18v. De AH's zijn alleen standtijd. Dus de 1 AH accu is sneller leeg dan de 2 AH accu, einde verhaal.

3: Geen idee. Kan ik niet inschatten. Mijn 4.0 AH accu's gaan per stuk zomaar een hele zaterdag mee, met 'een hoop' boren, souvereinen, en schroeven. Nooit de tel bijgehouden.

4: Ook dit ligt eraan. Ik heb 2 grotere accu's, maar gebruik er in de praktijk maar 1 per keer dat ik mijn machine pak. Ik klus vaak op een andere locatie, vaak een zaterdag of een avond, en ik heb altijd voldoende aan 1 accu, dus hoef ik daar niet te laden. Is maar net wat je prettig vind natuurlijk.
JP_S schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:33:
Als het puur om schroeven en boren in hout gaat zou ik lekker voor een Bosch Blauw GSR 10,8-2-Li scheelt je een hoop geld, en is een heerlijke machine. Ik heb er mijn hele zolder mee verbouwd (Isoleren, uitrachelen, vliering maken etc.) en geen moment kracht te kort gekomen.
Ook dit is een mogelijkheid. Ook hier: als je geen grote diameters wil boren, als je niet boor 13 door RVS wil boren, is dit prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 04-04-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ugh, ik zoek lange (~150mm) bits voor in de accuboormachine. Ik dacht dat ik die bij toolstation kon krijgen (gratis verzenden vanaf €10 :) ). Maar dat is dus blijkbaar niet zo (alleen een cheap setje, maar die wil ik niet). Hebben jullie een suggestie voor een goed adresje waar ik een paar PZ2/PH2 bits kan scoren, zonder meteen leeg te lopen op verzendkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Mag ik jullie hulp bij aankoop van een laser? Daar heb ik momenteel namelijk helemaal geen kaas van gegeten. Het ding zou wat multi-functioneel moeten zijn. Maar wat ik er zeker mee moet kunnen is een rechte (haakse) hoek uit zetten om bijvoorbeeld te kunnen tegelen. Het is belangrijk dat zoiets nauwkeurig is. Ook zou ik de rechtheid van muren moeten kunnen controleren tot op 7 meter hoogte.

Heb ik dan een kruislaser nodig of lijnlaser of iets anders? En wat maakt de prijsverschillen van laat ons zeggen 100 en 800 euro. nog belangrijke verschillen buiten de nauwkeurigheid en sterkte van de laserstraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Raymond schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:46:
Ugh, ik zoek lange (~150mm) bits voor in de accuboormachine. Ik dacht dat ik die bij toolstation kon krijgen (gratis verzenden vanaf €10 :) ). Maar dat is dus blijkbaar niet zo (alleen een cheap setje, maar die wil ik niet). Hebben jullie een suggestie voor een goed adresje waar ik een paar PZ2/PH2 bits kan scoren, zonder meteen leeg te lopen op verzendkosten?
Wera heeft die, zie deze configurator. Je kunt kiezen voor een klinglengte van 127 of 152 mm. O.a. Zamro.nl verkoopt ze en daar zijn de verzendkosten €4,95 excl BTW.
Galactic schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:17:
Mag ik jullie hulp bij aankoop van een laser? Daar heb ik momenteel namelijk helemaal geen kaas van gegeten. Het ding zou wat multi-functioneel moeten zijn. Maar wat ik er zeker mee moet kunnen is een rechte (haakse) hoek uit zetten om bijvoorbeeld te kunnen tegelen. Het is belangrijk dat zoiets nauwkeurig is. Ook zou ik de rechtheid van muren moeten kunnen controleren tot op 7 meter hoogte.

Heb ik dan een kruislaser nodig of lijnlaser of iets anders? En wat maakt de prijsverschillen van laat ons zeggen 100 en 800 euro. nog belangrijke verschillen buiten de nauwkeurigheid en sterkte van de laserstraal?
In principe heb je een kruislaser nodig, want een lijnlaser geeft *tadum* enkel een lijn. Maar in de praktijk worden de termen door elkaar gebruikt en geven de laser die aangeduid worden als lijnlaser ook een kruis. Ik zou kijken voor een goedkoop model op Aliexpress of een andere Chinese site. Daar zijn ze veel goedkoper dan in Nederland. In dit topic zijn een paar Tweakers die er 1 uit China hebben gehaald. Mijn goedkope Chinese laser (<€50) heb ik vergeleken met een dure Bosch Blauw (>400) en er was geen verschil tussen de lijnen. Allebei even recht. Ik zou er wel een statief bij kopen, tenzij je al een (foto)statief hebt. Je zou nog kunnen kijken of je een groene laser wilt ipv een rode. Groen is wat duurder, maar beter zichtbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door L.N. op 04-04-2017 11:50 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.