Er zijn zeker te veel modellen en productlijnen voor zo een simpele classificatie per merk.
Per productlijn is er wel wat op te zetten, en gezien de kans aanwezig is dat ik binnenkort weer werkloos ben kan het goed zijn dat ik eerdaags tijd heb zo iets op te gaan zetten.
Waarschijnlijk zou dat uitkomen op een beknopte tabel in de TS met meer informatie in een wiki, om andere mensen met kennis ook in staat te stellen daar makkelijk informatie aan toe te voegen.
En reagerend op het voorbeeld zou ik wel willen zeggen dat tenzij je de goedkoopste lijnen pakt blauwe Bosch en Makita in mijn ervaring beter en duurzamer zijn dan Hitachi; die laatste zou ik enkel voor een aantal tools die op benzine werken hoger classificeren dan middenklasse, maar zeker niet voor elektrisch gereedschap. Mogelijke uitzondering is de nieuwe brushless slagmoersleutel, die krijgt erg goede reviews, maar heb ik zelf nog niet in handen gehad. Het oudere compacte brushed model vond ik erg anemisch aandoen.
Verder is er ook qua handgereedschap nog redelijk wat verschil, al is een grove classificatie daar per productgroep nog wel te maken inderdaad. Maar ook daar hebben bepaalde merken verschillende lijnen; zo is Stanley FatMax vaak hetzelfde spul dat in de VS als Dewalt gemarket wordt en nog wel prima bruikbaar, hoewel vaak hier in NL volstrekt niet interessant vergeleken met even dure Duitse merken; er is echter ook het generieke "Stanley" spul zonder verdere suffix, en dat is niet of nauwelijks beter dan het huismerkspul van Intergamma. Dat huismerk is op zijn beurt weer in de Karwei te vinden als Skandia en in de Gamma als "Gamma" of soms "Gamma Professional".
En dan zijn er nog de "merken" als Sencys van Maxeda (Praxis,Formido, Brico, Plan-It) die gewoon uit $Chinese_wholesale_fabriek komen rollen en van erg wisselende kwaliteit en doordachtheid zijn; 90% is meer gimmick dan gereedschap, en dan is het de kunst om de resterende 10% uit te filteren en dat is dan bruikbaar voor lichte klussen en meestal niet meer dan dat.
Het lijkt zo simpel, maar in de praktijk heeft het meer haken en ogen dan een uitgebreide sm-kelder.
[
Voor 36% gewijzigd door
McGryphon op 11-04-2017 11:43
]