[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 100 Laatste
Acties:
  • 721.735 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:27
L.N. schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:44:
[...]

Wera heeft die, zie deze configurator. Je kunt kiezen voor een klinglengte van 127 of 152 mm. O.a. Zamro.nl verkoopt ze en daar zijn de verzendkosten €4,95 excl BTW.
Zamro verkoopt niet die lengte van Wera.
er zijn wel een paar winkels die ze verkopen, maar het houdt niet over :)

wiha heeft ze ook in het assortiment, maar die zijn al even slecht bereikbaar.

Zo te zien is Reichtelt wel een goede keuze. 6 euro verzendkosten en 6 euro voor de bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 21:13
Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:34:
Als je niet van plan bent om enorme gaten te boren, maar maat 8 of 10 zo'n beetje de max is, dan is 40 NM best genoeg.
Met 40Nm kan je sporadisch prima grotere gaten boren. Ik heb bijv met een 14,4v Metabo (40Nm) een gat van 32mm geboord in 5mm staal. Dat gaat best maar je moet wel wat geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
Bio schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:14:
Ik ben me aan het orienteren op het aankopen van een accuboormachine.

Nu heb ik al de Bosch PBH2500, een flinke boorhamer.

Het is dus vooral om goed te kunnen schroeven en boren in hout tijdens het knutselen zonder daar de zware onhandige Bosch voor te hoeven gebruiken. Zeker voor schroeven is die sowieso niet echt geschikt.

Ik heb naast de boorhamer ook al een decoupeerzaag van Bosch, dus ergens spreekt het me aan om deze tool ook van Bosch te kopen, zodat ik drie groene koffers heb. Dit zou dan een PSB18 LI2 moeten worden. Ik heb de klopfunctie niet nodig, maar de rest van Bosch heeft een 10mm boorkop ipv 13mm, en dat lijkt me een onnodige beperking.

Maar ik denk dat ik er wel overheen kan zetten als de koffer een andere kleur zou zijn. En Makita heeft in mijn hoofd (terecht of onterecht) een goede naam. Ik lees hier met name goede dingen over de DDF483. Brushless techniek spreekt me heel erg aan, omdat ik daar zelf toevallig professioneel redelijk mee bezig ben, dus ik ken de voordelen goed. Dat gezegd zijnde, een paar vragen:

1. Voor mijn gebruiksscenario hierboven, wat zou een richtlijn zijn voor het benodigde koppel? Is 40Nm ruim voldoende? Wat zijn toepassingen voor hoger koppel, is dit vooral bij schroeven of bij boren? Als je ziet in de specs wat de maximum boordiameter in hout is van machines met meer en minder koppel, dan ligt dat dicht bij elkaar, of toch in ieder geval in de range die voor mij al ruimschoots genoeg is. Hoeveel koppel heb je nodig voor alle huis tuin en keuken schroefzaken?

2. Is er een verschil tussen de Makita 18V accu's, behalve de accuduur? Heeft dit ook een impact op performance als je een kleinere accu kiest?

3. Hoe lang gaan die accu's uberhaupt mee? Ik heb daar echt geen idee van. Hoeveel normaal formaat schroeven kan je bijvoorbeeld ongeveer in een stuk hout schroeven op de 1,5Ah accu? En loopt dat lineair op?

4. In mijn ogen heb je meer aan 2 kleine accu's dan een grote, omdat ik dacht gelezen te hebben dat Makita in 15min oplaad, en met 2 accus kan je dan dus onbeperkt doorwerken? Of zijn er andere overwegingen

Mijn budget is rond de 200 euro, wat met de Makita dus net krap is, tenzij ik voor een solomachine ga met twee kleine accus bijvoorbeeld. Vandaar de vragen.
Voor rond de 200 euro heb je ook een Makita 10.8V met 2x 4Ah accu en koolborstelloze motor. Heb je qua motor en prijs wat je zoekt. Wel iets minder kracht, maar voor die prijs zijn er weinig tot geen machines die aan je eisen voldoen.

Accu's met een grotere lading dragen volgens mij ook wel bij aan net iets meer output. Ik merk bij m'n cirkelzaag bijvoorbeeld dat hij met de kleinere accu's wel meer moeite heeft met dikkere stukken hout.

https://www.amazon.de/Akk...sr=8-1&keywords=df332dsmj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Framoes schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:59:
[...]
Accu's met een grotere lading dragen volgens mij ook wel bij aan net iets meer output. Ik merk bij m'n cirkelzaag bijvoorbeeld dat hij met de kleinere accu's wel meer moeite heeft met dikkere stukken hout.
Grotere accu's kunnen vaak inderdaad ook een hoger continue vermogen leveren. Voor gemiddeld schroefboorwerk weinig relevant, maar bij zwaardere machines zoals inderdaad zaagmachines ga je dat wel merken ja.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:12
Als 'ie perse een groene koffer wil, kan Metabo ook een optie zijn :p
https://www.elektrowerkze...-0-ah-ladegerat-2141.html
Ben je voor 100 euro klaar met twee accu's en extra bitset. Of rechtvaardigt het brushless zijn een verdubbeling in prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pak dan voor twee tientjes meer deze: https://www.elektrowerkze...-14-4-volt-602206530.html
Heb je weliswaar geen bitjes maar die haal je dr voor 8 euro extra ook nog bij. Machine heeft net wat meer pit. Draai ik zonder voorboren zo schroeven mee het hardhout in :)

En groene koffer +1 :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Galactic schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:17:
Mag ik jullie hulp bij aankoop van een laser? Daar heb ik momenteel namelijk helemaal geen kaas van gegeten. Het ding zou wat multi-functioneel moeten zijn. Maar wat ik er zeker mee moet kunnen is een rechte (haakse) hoek uit zetten om bijvoorbeeld te kunnen tegelen. Het is belangrijk dat zoiets nauwkeurig is. Ook zou ik de rechtheid van muren moeten kunnen controleren tot op 7 meter hoogte.

Heb ik dan een kruislaser nodig of lijnlaser of iets anders? En wat maakt de prijsverschillen van laat ons zeggen 100 en 800 euro. nog belangrijke verschillen buiten de nauwkeurigheid en sterkte van de laserstraal?
Bij toolstation heb je goedkope incl. statief en koffer voor rond de 60 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Bedankt voor alle adviezen, ik heb een boor besteld!

Ik was toch terughoudend om voor een 10.8v te gaan, omdat ik niet de ambitie heb om er later nog eens een grotere machine bij te kopen, en dus ook wel klaar wil zijn voor dingen in metaal bijvoorbeeld. Ik ben meer en meer aan het klussen, ook met hardware hobby projecten.

Het is deze Bosch GSR 18V-EC 2016 model met een 4ah accu geworden voor 189 euro. Volgens mij een ontzettend goede deal, en in mijn budget :).

Vinkt al mijn wensen af:
* compact
* veel koppel
* toch een derde Bosch in het rijtje, al is het geen groene ;)
* brushless
* een metalen boorkop vind ik ook erg lekker

Nu nog een paar daagjes wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Bio op 04-04-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:40
Bio schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:25:
Bedankt voor alle adviezen, ik heb een boor besteld!

Ik was toch terughoudend om voor een 10.8v te gaan, omdat ik niet de ambitie heb om er later nog eens een grotere machine bij te kopen, en dus ook wel klaar wil zijn voor dingen in metaal bijvoorbeeld. Ik ben meer en meer aan het klussen, ook met hardware hobby projecten.

Het is deze Bosch GSR 18V-EC 2016 model met een 4ah accu geworden voor 189 euro. Volgens mij een ontzettend goede deal, en in mijn budget :).

Vinkt al mijn wensen af:
* compact
* veel koppel
* brushless
* een metalen boorkop vind ik ook erg lekker

Nu nog een paar daagjes wachten.
Goede keuze zeg! En zeker voor 189 euro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

geekeep schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:09:
Als 'ie perse een groene koffer wil, kan Metabo ook een optie zijn :p
https://www.elektrowerkze...-0-ah-ladegerat-2141.html
Ben je voor 100 euro klaar met twee accu's en extra bitset. Of rechtvaardigt het brushless zijn een verdubbeling in prijs?
Dit is echt een hele leuke machine, heb er intussen twee van "voor erbij" en aanvankelijk vooral bedoeld voor het lichtere werk naast de 18V/36V Makita en Hitachi powerhouses.
Dat "erbij" blijkt nog reuze mee te vallen, het zijn kleine krachtpatsers en toch ultralicht vergeleken met een 18V. _/-\o_

De machines waren eigenlijk bedoeld voor "de losse schroefjes bij m'n lieve vrouw" (dagelijkse harde inzet dus!! O-) ) maar intussen heeft zij deze cuties zelf ingepikt en gelijk heeft zij. :+
Bio schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:25:
.....
Mooie machine, het enige dat je misschien over deze set kunt maauwen is dat er slechts 1 accu bij zit. O-)
Als je bij een wat grotere klus de accu aan de lader legt tijdens de middagschaft, dan is ook daar mee te leven.
Dit is wel een serieus probleem, nu moet je óf alle groene Bosch overspuiten naar blauw, maar omdat je dan voor de kenners hier toch een keer door de mand zal gaan vallen zal het wel gaan neerkomen op een complete vervanging van het groen. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 05-04-2017 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
Milmoor schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:43:
[...]

Terecht punt, dat heb ik inderdaad niet goed aangegeven: de vloerenlegger moet er een heel eind voor rijden, en wij moeten de vloer vlak van te van te voren primen. Hij is al een keer langs geweest en toen zag het er goed uit. Maar gedoe met de vloerverwarming was niet meegerekend. Daarom wil ik graag vooraf zelf nog een keer een meeting doen.
https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Multidetector/p100211336

Vochtmeter incl leidingzoeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Vochtmeter of leidingzoeker of afstandsmeter....... 3 apparaten 8)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:55:
[...]

De machines waren eigenlijk bedoeld voor "de losse schroefjes bij m'n lieve vrouw" (dagelijkse harde inzet dus!! O-) ) maar intussen heeft zij deze cuties zelf ingepikt en gelijk heeft zij. :+
Zij leest vast dit forum niet :p

Maar inderdaad lekker machientje. Tijdje terug de oude versie 10.8v schroefmachine op de kop getikt voor tweeënhalf tientje en toch maar ook de Powermaxx slagschroevendraaier erbij gekocht. Afgelopen periode een werkbank (pics volgen) in elkaar geklust; voorboren, verzinken en schroeven gaat lekker zo met 3 apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:45

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb die multidetector, ik dacht voor een tientje kun je je daar geen buil aan vallen, maar het is echt een ding van niks. Ik zou hem overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
OgWok schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:04:
[...]

Vochtmeter of leidingzoeker of afstandsmeter....... 3 apparaten 8)
Oh... Dat dus. Haha.
Pelle schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:51:
[...]

Ik heb die multidetector, ik dacht voor een tientje kun je je daar geen buil aan vallen, maar het is echt een ding van niks. Ik zou hem overslaan.
Oh. Dat dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Pelle schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:51:
[...]

Lidl èn Aldi verkopen al jaren dit soort "leidingdetectors" en ze zijn niet best cq slecht te noemen. Heb er laatst nog 2 naar de kringloop gebracht.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
OgWok schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:09:
[...]

Lidl èn Aldi verkopen al jaren dit soort "leidingdetectors" en ze zijn niet best cq slecht te noemen. Heb er laatst nog 2 naar de kringloop gebracht.
Om een ander het slachtoffer te maken van het door leidingen boren? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u5faLtS1rAYXNtT8m2s00wck/full.jpg

Vandaag mn gereedschapkar gekregen :) 8)

Eindelijk een waardige plek voor mn tools :D

De laden hebben geen vakindeling. Hebben jullie suggesties wat daarvoor te krijgen is?

Ik heb wel geleerd dat het geen zin heeft om op zoek te gaan naar bakjes waarin het gereedschap precies past. Dat werkt alleen als je het als combi koopt (gedore heeft bijvoorbeeld "voorverpakt" gereedschap te koop).
Maar alles helemaal los in een lade hoeft ook niet. Dus ik zoek iets om de lades mee onder te kunnen verdelen. Wie heeft daar ervaring mee?

Hmm, ff nameten of deze spullen passen: https://www.powerplustool...g-voor-gereedschapswagens

Fijne keuze daar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 05-04-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Raymond schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:46:
[afbeelding]

De laden hebben geen vakindeling. Hebben jullie suggesties wat daarvoor te krijgen is?

Ik heb wel geleerd dat het geen zin heeft om op zoek te gaan naar bakjes waarin het gereedschap precies past. Dat werkt alleen als je het als combi koopt (gedore heeft bijvoorbeeld "voorverpakt" gereedschap te koop).
Maar alles helemaal los in een lade hoeft ook niet. Dus ik zoek iets om de lades mee onder te kunnen verdelen. Wie heeft daar ervaring mee?

Hmm, ff nameten of deze spullen passen: https://www.powerplustool...g-voor-gereedschapswagens

Kaizen foam is hier zo nu en dan langs gekomen. Met een zoekopdracht zullen de alternatieven ook wel naar boven komen. Plukschuim is er een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:24
Raymond schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:46:
Ugh, ik zoek lange (~150mm) bits voor in de accuboormachine. Ik dacht dat ik die bij toolstation kon krijgen (gratis verzenden vanaf €10 :) ). Maar dat is dus blijkbaar niet zo (alleen een cheap setje, maar die wil ik niet). Hebben jullie een suggestie voor een goed adresje waar ik een paar PZ2/PH2 bits kan scoren, zonder meteen leeg te lopen op verzendkosten?
Ecotools

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Komt er vandaag zo'n leuke mailing van Toolnation binnen van een 52 delige Wera set, die ze zelf alvast "superdeal" noemen en dan denk je toch ook maar even voor de identieke set op Amazon checken.
Blijkt Amazon op de Toolnation "superdealaanbieding van €108,84" maar liefst €46,34 goedkoper en dan wordt het ook nog bezorgd. |:(

Best brutaal dit enorme prijsverschil en het dan ook nog als "aanbieding" proberen weg te zetten. :P

Toolnation.nl/wera-5057460001-kraftform-kompakt-100-gereedschapset-52-delig-in-etui

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2dsqloz.jpg

Amazon.de/Wera-Werkzeug-Set-Kraftform-52-teilig-05057460001

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/11kfbk2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 06-04-2017 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:03

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Belachelijk, zelfs bij Conrad is het goedkoper
https://www.conrad.nl/nl/...337_pla-1428891&WT.srch=1

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je bij toolnation de pagina met accuboormachines bekijkt, is bijna 100% ervan bestempeld als 'special deal'. De prijzen zijn dan wel vrij normaal (voor NL webshops), maar het maakt het browsen daar wel wat irritant.

[ Voor 33% gewijzigd door henkie196 op 06-04-2017 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 21:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:13:
Als je bij toolnation de pagina met accuboormachines bekijkt, is bijna 100% ervan bestempeld als 'special deal'. De prijzen zijn dan wel vrij normaal (voor NL webshops), maar het maakt het browsen daar wel wat irritant.
klopt, TN is daar knap irritant mee aan het worden |:(

alles is daar altijd in de sonderangebot als je ze mag geloven 8)7

Ik neem ze wel mee in de prijsvergelijking als ik gereedschap aanschaf want soms hebben ze echt een hele scherpe prijs (helaas steeds minder vaak), dus tegenwoordig zoek ik het wat meer in het Aussenland :+ :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik snap eerlijk gezegd die Wera set sowieso niet echt:
813 R: 1x 1/4"x90
889/4/1 K: 1x 1/4"x50
851/1 BTZ PH: 2x PH 1x25 4x PH 2x25 2x PH 3x25
851/4 IMP DC: 2x PH 2x50 1x PH 3x50
855/1 BTH PZ: 2x PZ 1x25 4x PZ 2x25 2x PZ 3x25
855/4 IMP DC: 2x PZ 2x50 1x PZ 3x50
867/1 TORX® BTZ: 2x TX 10x25 2x TX 15x25 3x TX 20x25 2x TX 25x25 2x TX 30x25 1x TX 40x25
867/4 IMP DC: 1x TX 25x50 1x TX 30x50 1x TX 40x50
800/1 BTZ: 1x 0,8x5,5x25 1x 1,0x5,5x25
840/4 IMP DC: 1x 4,0x50 1x 5,0x50 1x 6,0x50
950 PKS: 1x 1,5x50 1x 2,0x56 1x 2,5x63 1x 3,0x71 1x 4,0x80 1x 5,0x90 1x 6,0x100 1x 8,0x112
Wat heb je aan drie, en soms zelfs vier exemplaren van hetzelfde bitje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bitjes zijn net als schuurpapier gewoon verbruiksmateriaal. Die slijten. Dus een paar extra is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Brutalsranan schreef op woensdag 5 april 2017 @ 02:23:
[...]

Goede keuze zeg! En zeker voor 189 euro!
Maar die heeft geen klopfucntie toch? Ik zoek nog iets bij mijn gsr 10.8 voor in de bakstenen muur e.d

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Raymond schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:59:
Bitjes zijn net als schuurpapier gewoon verbruiksmateriaal. Die slijten. Dus een paar extra is wel handig.
Je hebt gelijk. Ik wil alleen even toevoegen: mijn Wera bitjes doen het behoorlijk goed. Ik heb voornamelijk PZ2, PH2 en T25 gebruikt, maar elk wel voor een stuk of 200 schroeven. Geen centje pijn, alleen de PH2 is wat minder scherp.

Goed spul. Zeker het geld waard(welgeteld 5 euro na kortingsbon :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ken niet veel mensen die gewone schroevendraaiers als verbruiksmaterialen zien, alhoewel de tip daarvan niet anders hoeft te zijn dan van een bitje. Grootste verschil lijkt me dat bitjes vaak in schroefmachines gebruikt worden, en daarvan meer te lijden hebben.
bonzz.netninja schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:22:
Maar die heeft geen klopfucntie toch? Ik zoek nog iets bij mijn gsr 10.8 voor in de bakstenen muur e.d
Tenzij je een boel gaten moet maken in een korte tijd, kom je met een gewone boormachine en een goede steenboor ook een behoorlijk eind in baksteen. Het duurt misschien wat langer, maar baksteen is over het algemeen niet zo veeleisend, als je een goede boor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

[...]

Die heeft inderdaad geen klopfunctie. Maar dat was voor mij een bewuste keuze, want ik heb al een boorhamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-07 23:16
Ik heb ook zo'n setje Wera bitjes, goed spul dat zeker. Alleen snap ik niet wat het verschil is tussen de zilver- en goudkleurige bitjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Bio schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:42:
[...]
Die heeft inderdaad geen klopfunctie. Maar dat was voor mij een bewuste keuze, want ik heb al een boorhamer!
Oja sorry, dat schreef je ook :)

Over boren in baksteen zonder klop, Dat gaat idd prima, maar met klopboor gaat dat wel wat mooier en sneller. En snel vind ik wel prettig want dan heb ik minder kans dat ik ga bewegen en een krater aan het maken ben, tenminste, dat denk ik.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
jos707 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:44:
[...]

Ik heb ook zo'n setje Wera bitjes, goed spul dat zeker. Alleen snap ik niet wat het verschil is tussen de zilver- en goudkleurige bitjes ?
Ik dacht dat goud bi-torsion bitjes waren. Dus wat beter bestand tegen hoge krachten.
Grijs = normaal
Goud = bi-torsion (bij hoog koppel)
Zilver = RVS (bij RVS schroeven)
Zwart = Impaktor (bij slagschroevendraaier)

Dan heb je nog wat wel/niet magnetische varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 14:14

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Muldert schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:11:
[...]

Ik dacht dat goud bi-torsion bitjes waren. Dus wat beter bestand tegen hoge krachten.
Grijs = normaal

Er zijn nog wel meer verschillende types van Wera, waarvan ik niet alle namen uit mijn hoofd weet; maar doorgaans is aan te houden dat zwart harder is dan goud, wat op zijn beurt harder is dan grijs. En dan is te zien of het een impactbitje is aan de verdunning in de bit en aan de eventueel meegeleverde bithouder.

Afaik zijn er geen losse magnetische bits van Wera, maar wel gewone magnetische bithouders zoals in de mini-check setjes en rapidaptors met ringmagneet.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
[...]

Nee alle gsr's hebben geen klopfunctie. Daar moet je een gsb versie voor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Muldert schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:11:
[...]

Grijs = normaal

Ok dat is handig om te weten. Goud is dus gewoon van betere kwaliteit als de grijze bitjes, ik zie dan eigenlijk geen reden om dan de grijze te gebruiken in plaats van de gouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
McGryphon schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:59:
[...]

Er zijn nog wel meer verschillende types van Wera, waarvan ik niet alle namen uit mijn hoofd weet; maar doorgaans is aan te houden dat zwart harder is dan goud, wat op zijn beurt harder is dan grijs. En dan is te zien of het een impactbitje is aan de verdunning in de bit en aan de eventueel meegeleverde bithouder.

Afaik zijn er geen losse magnetische bits van Wera, maar wel gewone magnetische bithouders zoals in de mini-check setjes en rapidaptors met ringmagneet.
Goud is juist niet harder toch? Ik begreep dat het een wat flexibeler materiaal was waardoor het beter met grote kracht kon omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:16
Heeft er hier iemand ervaring met Cleco / Cleko klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:59

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

De facebookpagina van weragereedschap.nl heeft hier een aantal duidelijke uitleg over gegeven:

https://www.facebook.com/madevtools/?fref=ts

Impaktor is puur voor slagschroevendraaier, diamond (goud) meer voor de normale schroever.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[afbeelding]

Om mezelf maar even te quoten :)

Kaizenfoam heb ik even naar gekeken. Afgezien van het feit dat het 25 euro per lade gaat kosten, betekent het ook dat ik alle vormen zelf moet gaan uitsnijden. Daar voel ik niet zoveel voor :)

Van Kraftwerk zelf zijn er lege bakjes te koop, maar dan ga je al naar 75 euro per lade.

Dus ik heb nog even verder gezocht:
hiervan gaan er 2 in een lade
En dat prijsje staat me een stuk beter aan :D
Ik hoop wel dat ik met de hoogte een beetje uitkom :) (met een beetje pech issie net 5mm te hoog voor de lage lades, die 8 vd 11 lades uitmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

........
Je geeft zelf al een hele aardige link naar powerplustools die zeker veel hebben op dit gebied. _/-\o_

Heb zelf een tijdje geleden een stel inlay's bij HBM meegenomen en die voldoen voor mij prima.
HBM 3 Delige Inlay set voor gereedschapswagen 60 mm. Hoog
HBM 3 Delige Inlay set voor gereedschapswagen 40 mm. Hoog

Je geeft echter niet aan wat de hoogtes zijn van de lades. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 21:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:23:

Dus ik heb nog even verder gezocht:
hiervan gaan er 2 in een lade
En dat prijsje staat me een stuk beter aan :D
Ik hoop wel dat ik met de hoogte een beetje uitkom :) (met een beetje pech issie net 5mm te hoog voor de lage lades, die 8 vd 11 lades uitmaken)
slim! Ikea, Blokker, Leenbakker.......al die huishoudzaken hebben verschillende merken bakjes/dozen.

Kost geen drol en werkt perfect :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fraggert schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 07:39:
[...]
slim! Ikea, Blokker, Leenbakker.......al die huishoudzaken hebben verschillende merken bakjes/dozen.
Kost geen drol en werkt perfect :)
Maar de hamvraag is dan voor hoelang?? :+

Ik schrijf het onder voorbehoud, maar dit soort witte bakken voor keukenlades heb ik thuis al meerdere keren moeten vervangen.
Het zijn doorgaans gammele krengen die al in de winkel gaten/butsen/deuken vertonen en dat belooft wat.

De zwarte exemplaren voor gereedschaplades die ik eerder bij HBM kocht leken mij 'op het oog' meer solide en nu ik ze alweer een tijdje in gebruik heb zal ik ze toch eens checken op beschadigingen onder gebruik.
Ik zal dit keer meteen de dikte van het (dunne) kunststof eens opmeten.
Ik bedenk mij nu dat ik dat nog niet eerder heb gedaan. O-)

Wordt vervolgd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die witte bakjes van de ikea zijn sterk zat, ik heb er nu ook al een aantal in gebruik. Als het goed is moet ik er nog ergens eentje hebben zwerven, dus ik ga dat van het weekend maar eens opzoeken en passen.

Laatjes zijn iets van 45, 60 en 110mm hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 21:13

PoweRoy

funky!

L.N. schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:44:
[...]

Wera heeft die, zie deze configurator. Je kunt kiezen voor een klinglengte van 127 of 152 mm. O.a. Zamro.nl verkoopt ze en daar zijn de verzendkosten €4,95 excl BTW.

[...]

In principe heb je een kruislaser nodig, want een lijnlaser geeft *tadum* enkel een lijn. Maar in de praktijk worden de termen door elkaar gebruikt en geven de laser die aangeduid worden als lijnlaser ook een kruis. Ik zou kijken voor een goedkoop model op Aliexpress of een andere Chinese site. Daar zijn ze veel goedkoper dan in Nederland. In dit topic zijn een paar Tweakers die er 1 uit China hebben gehaald. Mijn goedkope Chinese laser (<€50) heb ik vergeleken met een dure Bosch Blauw (>400) en er was geen verschil tussen de lijnen. Allebei even recht. Ik zou er wel een statief bij kopen, tenzij je al een (foto)statief hebt. Je zou nog kunnen kijken of je een groene laser wilt ipv een rode. Groen is wat duurder, maar beter zichtbaar.
Veel variaties zeg, meer/minder lijnen, met/zonder statief, roterend en niet
die van jou: 52 dollar
Geeft aan in titel 5 lijnen en 1 point, in de omschrijving: 3 lijnen en 3 punten... Ook een ander type: A8819 vs AA8827

Deze is bijvoorbeeld roterend: 53 dollar

Weer een andere ook 52 6 lijnen met statief

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:53

thommich

Belg

Hoe kan ik het beste deals vinden voor Makita accu gereedschap? Welke sites raden jullie aan?

Op dit moment heb ik 2 accu-schroefboormachines:
Makita DHP343SYE 14,4V 1,3Ah Accuklopboormachine
Makita BDF343SHE 14,4V 1,3Ah Accuboormachine
Bij beide machines heb ik 2x een 1,3Ah accu + een oplader, wat eigenlijk overkill is.

Nu heb ik gisteren bij het klussen wat problemen gehad omdat ik te weinig kracht had in deze machines. Ik heb toen de DHP482 van een vriend gebruikt wat me veel meer bevalt. Afhankelijk van de kosten zou ik dus graag overschakelen naar het 18V-systeem, ook omdat ik hier al gelezen heb dat dit meer toekomstgericht is. (14,4V valt tussen 12/10V en 18V in...)

Het idee is om de klopboormachine te verkopen (iemand een idee wat zoiets nog kan opleveren?) en bvb een DHP482 in de plaats te kopen. de schroefmachine op 14V zou ik houden als 2e machine... (om voor te boren bvb).

Ook ben ik op zoek naar een mooie accu-grastrimmer. Op 14V vind ik de UR140DW, maar als ik overstap naar het 18V systeem zou dat dan de DUR181Z worden...

Wat is interessanter: machines los kopen en dan batterijen en laders los? Of eerder pakketten kopen maar dan heb ik bij elke machine een lader wat eigenlijk teveel is?
Moeilijk, moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
PoweRoy schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:25:
[...]

Veel variaties zeg, meer/minder lijnen, met/zonder statief, roterend en niet
die van jou: 52 dollar
Geeft aan in titel 5 lijnen en 1 point, in de omschrijving: 3 lijnen en 3 punten... Ook een ander type: A8819 vs AA8827

Deze is bijvoorbeeld roterend: 53 dollar

Weer een andere ook 52 6 lijnen met statief
Gereedschapcentrum heeft nog een aantal dagen een Bosch BT 150 statief in de aanbieding, mocht die universeel genoeg zijn om andere lasers te laten passen.
https://www.gereedschapce...campaign=gc.dagaanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thommich schreef op zondag 9 april 2017 @ 09:58:
Hoe kan ik het beste deals vinden voor Makita accu gereedschap? Welke sites raden jullie aan?

Bij beide machines heb ik 2x een 1,3Ah accu + een oplader, wat eigenlijk overkill is.

Nu heb ik gisteren bij het klussen wat problemen gehad omdat ik te weinig kracht had in deze machines. Ik heb toen de DHP482 van een vriend gebruikt wat me veel meer bevalt. Afhankelijk van de kosten zou ik dus graag overschakelen naar het 18V-systeem, ook omdat ik hier al gelezen heb dat dit meer toekomstgericht is. (14,4V valt tussen 12/10V en 18V in...)

Het idee is om de klopboormachine te verkopen (iemand een idee wat zoiets nog kan opleveren?) en bvb een DHP482 in de plaats te kopen. de schroefmachine op 14V zou ik houden als 2e machine... (om voor te boren bvb).

Ook ben ik op zoek naar een mooie accu-grastrimmer. Op 14V vind ik de UR140DW, maar als ik overstap naar het 18V systeem zou dat dan de DUR181Z worden...

Wat is interessanter: machines los kopen en dan batterijen en laders los? Of eerder pakketten kopen maar dan heb ik bij elke machine een lader wat eigenlijk teveel is?
Moeilijk, moeilijk...
Ik zou 1 of 2 sets kopen, zodat je een aantal accu's en 1 of 2 laders hebt. Daarna kun je losse bodys kopen, maar kun je wel laden, en je hebt de accu's al.

Ik heb de DHP482 al, en mijn volgende machine word een losse body +1 accu. Daarna waarschijnlijk weer een set, want dan heb ik wel veel accu's voor 1 lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Staat voor een groot deel op de eerste pagina van dit forum. ;)
gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1660086/0#winkels
Moeilijk te voorspellen wat zo'n machine je nog gaat opleveren, het handigste is daarvoor Marktplaats te raadplegen en de prijzen met een natte vinger te vergelijken.
Moeilijk, moeilijk...
Nee het is niet zo heel moeilijk, het is gewoon een kwestie van slim calculeren. ;)
Aanbiedingen variëren van dag tot dag, daarvoor zul je echt zelf het nodige voetenwerk moeten doen.

Het lijkt mij een redelijk veilige aanname dat de allerergste diehards hier beide wegen hebben bewandeld in hun aankopen.
Een losse body kan soms erg aantrekkelijk zijn geprijsd, recent zelfs met een gratis accu van Makita.
Die actie is helaas alweer voorbij, maar komt regelmatig terug.

Heel soms zijn de losse parts die je strategisch bestelt goedkoper dan een complete set, maar daar gaat wel veel speurwerk inzitten en ik weet niet of al dat werk de opbrengst gaat rechtvaardigen.

Bestellen in de UK kan op dit moment vanwege de gunstige koers ook aantrekkelijk zijn, tenminste zolang de UK nog deel uitmaakt van de EU.
Er is een hele rits aan zeer betrouwbare shops aanwezig in de UK, al zal het voor een eenzame machine niet zo heel veel voordeel voor je gaan opleveren.
Pas als je orders gaat bundelen kan het ivm de transportkosten echt aantrekkelijk gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:51
Ik heb dit topic een beetje doorgelezen maar ik zou graag nog wat advies willen over het volgende. Onze nieuwbouwwoning wordt morgen opgeleverd en nadat het grove werk (muren, vloer, etc.) gedaan zijn zal ik natuurlijk ook zelf aan de slag moeten. Denk aan ophangen van lampen, gordijnrails, schilderijrails en bijv een kast maken in de trapkast. Veel boorwerk dus en heb ik dus goede boormachine(s) nodig voor prefab beton en gas beton (binnenmuren).

Op dit moment ben ik in het bezit van een Hitachi DS14DCL, een 14.4 V accuboormachine dus. Tot nu toe met name gebruikt voor schroefwerk en boren in hout/gips, dat gaat prima. Maar voor bovenstaande zal ik toch wat zwaarder geschut nodig hebben en ben ik dus aan het kijken naar een boorhamer. Aan de hand van dit topic ben ik de op volgende twee machines uitgekomen:
Makita HR2230 of Metabo UHE 2660-2.

De Makita is volgens mij een zeer degelijke boorhamer, de Metabo ook maar deze heeft meer standen en kan breder worden ingezet. Mijn vraag is dus of ik 'genoeg' ga hebben aan de Makita + Hitachi of dat ik dan toch beter kan gaan voor de duurdere Metabo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb een Makita HR2230, en die bevalt uitermate prima. Dat ding heeft dan geen bijtel-stand, maar dat was ik toch niet van plan te gaan doen in een huurhuis. Prima machine voor 115,- :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gasbetonblokken kun je idd prima met die Hitachi. Voor de beton zou ik de Metabo kiezen, los van de persoonlijke merkvoorkeur. Ding kan namelijk ook beitelen, heeft een additionele snelspan kop, variabel toerental, links/rechtsdraaiend, etc. Die, icm je bestaande accutol, en als je er dan nog niet het goede gereedschap voor hebt heb je een lompe breekhamer of een aannemer nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Moeilijk, moeilijk...
Kijk ook even naar de DHP484. Heeft iets minder kracht (nog steeds ruim voldoende), maar wel meer max RPM en slagen bij klopstand. Daarnaast ook een koolborstelloze motor, waardoor je langer kan werken op een acculading. Ze zijn geloof ik ongeveer even duur.

Als het goed is heeft Makita hun prijsstelling zo bepaald dat het bij losse machines met of zonder accu's en laders je altijd hetzelfde per onderdeel betaalt los of als set. Dus machine los 100 + accu los 50 + lader los 50 = als set 200. Mogelijk is dit bij Makita zelf zo, maar bij dealers weer anders. Ook combisets vallen hier niet onder.

Je kan een set met machine, lader en twee accu's kopen en later evt losse machines kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

RaZ schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:51:
Ik heb een Makita HR2230, en die bevalt uitermate prima. Dat ding heeft dan geen bijtel-stand, maar dat was ik toch niet van plan te gaan doen in een huurhuis. Prima machine voor 115,- :Y
Ik heb ook een nieuwbouw huurhuis, beitelstand toch regelmatig gebruikt om uitstekende stukjes beton van de vloer te verwijderen rond radiatorleidingen en hoeken, daarnaast ook nog voor het opbreken van stukken puin die in de tuin lagen begraven en ingegraven beton rond een paal wat moeten weghakken om tegels er over te kunnen leggen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien is het al eens geopperd, maar kunnen we niet een tabel aanmaken met een aan te raden onderverdeling per gereedshapscategorie, verdeeld naar kwaliteit:
Zoals:
- accuboormachines - Top: Milwaukee, Hitachi middenklasse: Makita, Bosch blauw budget: workx
- Reciprozagen: Top: Festool

etc...? Of is dat heel erg lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik weet vooral niet of het zo zwart wit is. Met handgereedschap is dat misschien makkelijker, maar met electrisch gereedschap zijn er teveel verschillende modellen voor zo'n stricte classificatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Er zijn zeker te veel modellen en productlijnen voor zo een simpele classificatie per merk.

Per productlijn is er wel wat op te zetten, en gezien de kans aanwezig is dat ik binnenkort weer werkloos ben kan het goed zijn dat ik eerdaags tijd heb zo iets op te gaan zetten.

Waarschijnlijk zou dat uitkomen op een beknopte tabel in de TS met meer informatie in een wiki, om andere mensen met kennis ook in staat te stellen daar makkelijk informatie aan toe te voegen.

En reagerend op het voorbeeld zou ik wel willen zeggen dat tenzij je de goedkoopste lijnen pakt blauwe Bosch en Makita in mijn ervaring beter en duurzamer zijn dan Hitachi; die laatste zou ik enkel voor een aantal tools die op benzine werken hoger classificeren dan middenklasse, maar zeker niet voor elektrisch gereedschap. Mogelijke uitzondering is de nieuwe brushless slagmoersleutel, die krijgt erg goede reviews, maar heb ik zelf nog niet in handen gehad. Het oudere compacte brushed model vond ik erg anemisch aandoen.

Verder is er ook qua handgereedschap nog redelijk wat verschil, al is een grove classificatie daar per productgroep nog wel te maken inderdaad. Maar ook daar hebben bepaalde merken verschillende lijnen; zo is Stanley FatMax vaak hetzelfde spul dat in de VS als Dewalt gemarket wordt en nog wel prima bruikbaar, hoewel vaak hier in NL volstrekt niet interessant vergeleken met even dure Duitse merken; er is echter ook het generieke "Stanley" spul zonder verdere suffix, en dat is niet of nauwelijks beter dan het huismerkspul van Intergamma. Dat huismerk is op zijn beurt weer in de Karwei te vinden als Skandia en in de Gamma als "Gamma" of soms "Gamma Professional".

En dan zijn er nog de "merken" als Sencys van Maxeda (Praxis,Formido, Brico, Plan-It) die gewoon uit $Chinese_wholesale_fabriek komen rollen en van erg wisselende kwaliteit en doordachtheid zijn; 90% is meer gimmick dan gereedschap, en dan is het de kunst om de resterende 10% uit te filteren en dat is dan bruikbaar voor lichte klussen en meestal niet meer dan dat.

Het lijkt zo simpel, maar in de praktijk heeft het meer haken en ogen dan een uitgebreide sm-kelder.

[ Voor 36% gewijzigd door McGryphon op 11-04-2017 11:43 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:15:
Misschien is het al eens geopperd, maar kunnen we niet een tabel aanmaken met een aan te raden onderverdeling per gereedshapscategorie, verdeeld naar kwaliteit:
Zoals:
- accuboormachines - Top: Milwaukee, Hitachi middenklasse: Makita, Bosch blauw budget: workx
- Reciprozagen: Top: Festool

etc...? Of is dat heel erg lastig?
Dat is heel erg lastig. Deels vanwege de verschillende modellen per merk en deels omdat niemand het met elkaar eens is. Iedereen heeft z'n voorkeur voor een bepaald merk en bepaalde machine. Je moet niet alleen kijken naar merk, maar ook functies, prijs en wat iemand belangrijk vindt.

Makita, Milwaukee, Bosch Blauw, Hitachi, Festool, DeWalt en meer hebben allemaal modellen in de profi klasse die weinig voor elkaar onder doen. Eigenlijk heeft alleen Festool geen budgetmachines en Workx niet echt hele zware profi-machines.

Maar tegelijkertijd is Workx bij de bouwmarkt een van de A-merken en heb je weer andere budgetmerken (zoals OK).

p.s. Festool heeft geen reciprozaag in hun assortiment (mocht je voorbeeld niet volledig random zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volledig random was het niet, maar ik dacht dat Festool wel een recipro zou hebben :)

Denk dat er wel een mooie leidraad mee te maken is, maar ik ben me bewust van de nodige disclaimers. Het zou het leven denk ik wel een stuk schappelijker maken. Niet meer uit 50 merken kiezen, maar uit 3/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat brengt mij ook bij de volgende vraag: welk merk kun je nu het beste kiezen :)

Ik wil voor ons nieuwe huis vers beginnen met elektrisch gereedschap. Wat ik op dit moment heb ik een ratjetoe van allerlei zooi.
Dus dan ga je Googlen en dan kom je best leuke sets tegen:
DeWalt combo set met 3x 4AH 18Volt accu's.

Bosch Blauw combo set met 3x 4AH 18 Volt accus.

Makita comboi set met 3x 4.0AH Accu's

Milwaukee combo set met 2x 5AH Accus

En zo zijn er nog meer merken die ik vast vergeet :)
Maarja wat is nu wijsheid? Ik neig het meeste naar DeWalt, maar dat is puur een onderbuik gevoel. Wel hebben zij de meest betaalbare en uitgebreide combo sets, en volgens mij doet het niet veel onder voor de Bosch en Makita's.

Of vloek ik nu in de kerk? :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Atlas schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:25:
Dat brengt mij ook bij de volgende vraag: welk merk kun je nu het beste kiezen :)

Ik wil voor ons nieuwe huis vers beginnen met elektrisch gereedschap. Wat ik op dit moment heb ik een ratjetoe van allerlei zooi.
Dus dan ga je Googlen en dan kom je best leuke sets tegen:
DeWalt combo set met 3x 4AH 18Volt accu's.

Bosch Blauw combo set met 3x 4AH 18 Volt accus.

Makita comboi set met 3x 4.0AH Accu's

Milwaukee combo set met 2x 5AH Accus

En zo zijn er nog meer merken die ik vast vergeet :)
Maarja wat is nu wijsheid? Ik neig het meeste naar DeWalt, maar dat is puur een onderbuik gevoel. Wel hebben zij de meest betaalbare en uitgebreide combo sets, en volgens mij doet het niet veel onder voor de Bosch en Makita's.

Of vloek ik nu in de kerk? :+
Ik zal straks even van dichterbij kijken, maar kan stellen dat alle grote merken op 18V een degelijk platform hebben staan momenteel. Prijstechnisch is doorgaans Bosch het meest interessant mits je in Duitsland rondkijkt waar het veel cheaper is; Dewalt en Milwaukee hebben dan weer beide een afkortzaag die op 18V werkt bijvoorbeeld en zijn sowieso de laatste paar jaar meer aan het inzetten op "sterker" boven "handzamer" vergeleken bij Bosch en Makita.
Het Makita 2x18V platform lijkt maar niet van de grond te komen buiten Japan, en zelfs daar slechts beperkt; mocht je uiteindelijk naar ècht zwaarder accugerei willen lijkt Dewalt met het Flexvolt-spul waarvan de accu's ook op 18V gear werken de sterkste keuze te zijn; wil je strak bij 18V blijven en wil je toch de zwaarste tools hebben in die categorie doet Milwaukee het vooralsnog iets beter.
Eigenlijk zou ik je vooral aanraden te proberen wat van het spul in de hand te gaan houden ergens, ergonomie is een vaak onderschat en niet te kwantificeren iets dat toch behoorlijke invloed kan hebben op hoe veel plezier je hebt in het gebruiken van je tools en in sommige gevallen zelfs op het eindproduct.

Maar zoals gezegd, ik kijk straks nog eens even naar de sets die je linkt en kom er dan eens op terug; bovenstaand is meer de keuze voor een accuplatform dan voor een specifieke set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

McGryphon schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:35:
[...]

Ik zal straks even van dichterbij kijken, maar kan stellen dat alle grote merken op 18V een degelijk platform hebben staan momenteel. Prijstechnisch is doorgaans Bosch het meest interessant mits je in Duitsland rondkijkt waar het veel cheaper is; Dewalt en Milwaukee hebben dan weer beide een afkortzaag die op 18V werkt bijvoorbeeld en zijn sowieso de laatste paar jaar meer aan het inzetten op "sterker" boven "handzamer" vergeleken bij Bosch en Makita.
Het Makita 2x18V platform lijkt maar niet van de grond te komen buiten Japan, en zelfs daar slechts beperkt; mocht je uiteindelijk naar ècht zwaarder accugerei willen lijkt Dewalt met het Flexvolt-spul waarvan de accu's ook op 18V gear werken de sterkste keuze te zijn; wil je strak bij 18V blijven en wil je toch de zwaarste tools hebben in die categorie doet Milwaukee het vooralsnog iets beter.
Eigenlijk zou ik je vooral aanraden te proberen wat van het spul in de hand te gaan houden ergens, ergonomie is een vaak onderschat en niet te kwantificeren iets dat toch behoorlijke invloed kan hebben op hoe veel plezier je hebt in het gebruiken van je tools en in sommige gevallen zelfs op het eindproduct.

Maar zoals gezegd, ik kijk straks nog eens even naar de sets die je linkt en kom er dan eens op terug; bovenstaand is meer de keuze voor een accuplatform dan voor een specifieke set.
Dankje :) Je onderschrijft een beetje mijn onderbuik gevoel.

Minimale eisen:
18 volt.
Minimaal 2 accu's (liefste 3).
Minimaal 4AH (liefste 5)
Draadloos
Li-ion!!

De volgende apparatuur:
* Decoupeerzaag
* Accu boomachine
* Cirkelzaag.
* Haakse slijper
* Klopt/ boorhamer.

Als ik het zo eens bekijk kom ik dan op deze set uit: https://www.gereedschapce...Ozkj563nNMCFVAQ0wodagoNqg
Enige wat daar mist is de haakse slijper, die komt los dan op 200 euro-ish

Lijkt me dat ik hier toch wel een goede 10 jaar mee vooruit kan :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
Never mind - te snel gelezen

[ Voor 145% gewijzigd door tsjoender op 11-04-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:33:
Volledig random was het niet, maar ik dacht dat Festool wel een recipro zou hebben :)

Denk dat er wel een mooie leidraad mee te maken is, maar ik ben me bewust van de nodige disclaimers. Het zou het leven denk ik wel een stuk schappelijker maken. Niet meer uit 50 merken kiezen, maar uit 3/4.
Festool heeft naar mijn idee vooral machines gericht op houtbewerking.

Het is op zich wel mogelijk om een tabel te maken met per merk het topmodel, een middenklasser en een budgetmodel. Dan kan je makkelijk alle grote merken meenemen en bijvoorbeeld ook per topmodel extra functionaliteit of pluspunten noemen.

Dat wordt overigens wel een flinke tabel.
McGryphon schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:35:
[...]

Makita heeft een 2x18 boorhamer, reciprozaag, cirkelzaag, afkortzaag, kettingzaag en drie stofzuigers (rugzak, robot en gewoon). Naar mijn idee zijn dat, naast een tafelzaag, de machines die daadwerkelijk voordeel hebben aan 2x18V. Vrijwel elke andere machine redt het ook wel op 18V. In Amerika is het ook erg populair, want meer power = Amerika.

Er is ook nog wat tuingereedschap op 2x18V, maar dat is niet van toepassing hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Atlas schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:46:
[...]

Dankje :) Je onderschrijft een beetje mijn onderbuik gevoel.

Minimale eisen:
18 volt.
Minimaal 2 accu's (liefste 3).
Minimaal 4AH (liefste 5)
Draadloos
Li-ion!!

De volgende apparatuur:
* Decoupeerzaag
* Accu boomachine
* Cirkelzaag.
* Haakse slijper
* Klopt/ boorhamer.

Als ik het zo eens bekijk kom ik dan op deze set uit: https://www.gereedschapce...Ozkj563nNMCFVAQ0wodagoNqg
Enige wat daar mist is de haakse slijper, die komt los dan op 200 euro-ish

Met de kanttekening dat je voor een functionele levensduur van meer dan 3-4 jaar sowieso ook vervangen/bijkopen van accu's meerekent ziet dat er als een erg degelijke set uit inderdaad.
Framoes schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:50:
[...]

Festool heeft naar mijn idee vooral machines gericht op houtbewerking.
Klopt; daar zijn ze goed in, en daar worden compleet andere eisen aan machines gesteld dan bij metaalbewerking of steenbouw, dus daar zal niet snel verandering in gaan komen gok ik. Als ze al richting algemene constructie en evt sloop gaan zullen ze daar zeker niet direct dezelfde leidende positie innemen die ze nu in de fijnere houtbewerking hebben.
Het is op zich wel mogelijk om een tabel te maken met per merk het topmodel, een middenklasser en een budgetmodel. Dan kan je makkelijk alle grote merken meenemen en bijvoorbeeld ook per topmodel extra functionaliteit of pluspunten noemen.

Dat wordt overigens wel een flinke tabel.
Klopt; vandaar dat ik een deel daarvan los van de TS ergens anders wil gaan hosten en ernaar linken. Kom ik tzt op terug :)
[...]

Makita heeft een 2x18 boorhamer, reciprozaag, cirkelzaag, afkortzaag, kettingzaag en drie stofzuigers (rugzak, robot en gewoon). Naar mijn idee zijn dat, naast een tafelzaag, de machines die daadwerkelijk voordeel hebben aan 2x18V. Vrijwel elke andere machine redt het ook wel op 18V.

Er is ook nog wat tuingereedschap op 2x18V, maar dat is niet van toepassing hier.
Met dat het platform niet van de grond lijkt te komen doel ik er vooral op dat die machines significant minder vaak en grondig geüpdatet worden dan de 18V-lijnen, en daardoor niet echt competitief zijn met o.a. Metabo 36V en Dewalt Flexvolt, afgaand op de reviews die ik heb gezien. Als jij het tegendeel kan onderbouwen hoor ik dat graag, want het concept an sich is zeker niet dom of slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:55:
[...]

Met de kanttekening dat je voor een functionele levensduur van meer dan 3-4 jaar sowieso ook vervangen/bijkopen van accu's meerekent ziet dat er als een erg degelijke set uit inderdaad.

[...]
Klopt; daar zijn ze goed in, en daar worden compleet andere eisen aan machines gesteld dan bij metaalbewerking of steenbouw, dus daar zal niet snel verandering in gaan komen gok ik. Als ze al richting algemene constructie en evt sloop gaan zullen ze daar zeker niet direct dezelfde leidende positie innemen die ze nu in de fijnere houtbewerking hebben.

[...]
Klopt; vandaar dat ik een deel daarvan los van de TS ergens anders wil gaan hosten en ernaar linken. Kom ik tzt op terug :)

[...]

Met dat het platform niet van de grond lijkt te komen doel ik er vooral op dat die machines significant minder vaak en grondig geüpdatet worden dan de 18V-lijnen, en daardoor niet echt competitief zijn met o.a. Metabo 36V en Dewalt Flexvolt, afgaand op de reviews die ik heb gezien. Als jij het tegendeel kan onderbouwen hoor ik dat graag, want het concept an sich is zeker niet dom of slecht.
Ik volg wat aannemers/tooltesters uit Amerika en die zijn erg te spreken over de nieuwe 2x18V machines. De nieuwe recipro zaagt snel en met minder trilling dan een aantal 18V machines, de nieuwe stofzuigers zijn ze enthousiast over en de nieuwe 2x18V cirkelzaag (Sawzilla) schijnt ook erg goed te zijn. Kans is wel aanwezig dat die laatste niet naar NL komt, omdat het een 'rear handle' cirkelzaag is. Die hebben we hier niet. Overigens hebben we hier wel een 2x18V cirkelzaag die ook positief wordt beoordeeld. Het is maar net welk merk je interesse heeft, als het gaat om volgen van nieuwe ontwikkelingen. Flexvolt kan je niet omheen, maar verder weet ik vrij weinig van DeWalt (of Metabo), omdat ik van die merken geen (of maar 1) machines heb.

Flexvolt is naar mijn idee overigens een beetje hit & miss. Sommige machines draaien als een tierelier en andere vallen tegen. Maarja, dat is ook weer slechts wat ik er van heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio

Bio

Boor is binnen!

Eerste indruk: kwalitatief en degelijk apparaat. Wel even wennen aan het feit dat hij electronisch afslaat als het maximum koppel is bereikt. Hij is wel slim genoeg om dit enkel met de klok mee te doen, en niet tegen de klok in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/maNMuNP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atlas schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:46:
[...]
Deze machines zullen het over 10 jaar vast nog wel doen, maar de accu's zullen na zoveel jaar hun beste tijd hebben gehad, zo ze tegen die tijd überhaupt nog iets willen doen.
Ik heb accu's sneller versleten. :X

Je kunt je ook afvragen of je al deze machines echt wel noodzakelijk op accu wilt hebben en of bijv. de boorhamer, cirkelzaag en decoupeer niet net zo goed op 230V mogen zijn.
Zou ik bijv. tussen een uitstekende invalcirkelzaag van Festo of Makita moeten kiezen, in direct vergelijk met welke accucirkelzaag ook, dan koos ik meteen voor de 230V versie.

Die doen het na 10 jaar sowieso nog. :+

Ik begrijp het ongelofelijke gemak van alle accumachines ook wel, maar die keuze is zelden de meest rationele.
Voor accuschroefmachines maak ik wel graag een uitzondering, die wil je echt niet meer missen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:14:
[...]

Deze machines zullen het over 10 jaar vast nog wel doen, maar de accu's zullen na zoveel jaar hun beste tijd hebben gehad, zo ze tegen die tijd überhaupt nog iets willen doen.

Je kunt je ook afvragen of je al deze machines echt wel noodzakelijk op accu wilt hebben en of bijv. de boorhamer, cirkelzaag en decoupeer niet net zo goed op 230V mogen zijn.
Zou ik bijv. tussen een uitstekende invalcirkelzaag van Festo of Makita moeten kiezen, in direct vergelijk met welke accucirkelzaag ook, dan koos ik meteen voor de 230V versie.

Ik begrijp het ongelofelijke gemak van alle accumachines ook wel, maar die keuze is zelden de meest rationele.
Voor accuschroefmachines maak ik wel graag een uitzondering, die wil je echt niet meer missen. _/-\o_
Als je het enkel over alleen klussen hebt geef ik je gelijk, maar in de praktijk neemt het geklooi met kabels, haspels etc kwadratisch toe met het aantal samen klussende mensen en daardoor ga ik voorlopig nieuw gereedschap op 18v te krijgen en indien financieel haalbaar/zinnig misschien in Flexvolt instappen.

Maar dat laatste is allemaal enkel speculatie en van zaken afhankelijk enzo :+

Anyway, met de huidige 18v machines durf ik best te stellen dat 230v langzaamaan steeds minder vaak echt de beste keuze is, afhankelijk van de usecase.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 11-04-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een cirkelzaag op 18V

Afgelopen weekend moest er een hek van 45mm balkjes aan stukjes worden gemaakt, om in de container te passen. Eerst een bijl geprobeerd, werkt niet. Breken op brute kracht: nope. Lidl spanzaag: duurt lang.

Cirkelzaagje erbij: klusje van niks, supersnel klaar. Daarvoor had ik niet eerst willen klooien met snoeren enzo.

Accu is gewoon heerlijk makkelijk.

230V is nog steeds vaak krachtiger en je kan beter doorwerken. En de machine kan ook lichter zijn, zonder accu. Dus ik ben voor een goeie mix :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Wat mij verbaast is dat er geen accu-netstroomadapters zijn te vinden zodat je je accutool aan een kabel kan hangen. Voor bepaalde klussen heb je soms meer uithoudingsvermogen dan mobiliteit nodig. Hier in dit topic heb ik mensen ze ook wel eens zelf zien maken, maar het lijkt me dat fabrikanten die ook zaklampen, koffiezetapparaten en andere ongein voor een accusysteem maken ook wel een een simpele adapter zouden kunnen aanbieden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:37:
230V is nog steeds vaak krachtiger en je kan beter doorwerken. En de machine kan ook lichter zijn, zonder accu. Dus ik ben voor een goeie mix :)
Op de bouw draait dat om.

Als elektra nog niet beschikbaar is dan heeft apparatuur op accu grote voordelen mits je genoeg accucapaciteit hebt om het tijdens pauzes op te laden.

Het is voor de werkgever/opdrachtgever netto goedkoper om met Hilti apparatuur op accu te werken dan om steeds elektra te leveren.
offtopic:
En dan heb je het over boorhamers met O(macbook) prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:51:
[...]

Als je het enkel over alleen klussen hebt geef ik je gelijk, maar in de praktijk neemt het geklooi met kabels, haspels etc kwadratisch toe met het aantal samen klussende mensen en daardoor ga ik voorlopig nieuw gereedschap op 18v te krijgen en indien financieel haalbaar/zinnig misschien in Flexvolt instappen.

Anyway, met de huidige 18v machines durf ik best te stellen dat 230v langzaamaan steeds minder vaak echt de beste keuze is, afhankelijk van de usecase.
Raymond schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:37:
Ik heb een cirkelzaag op 18V

Afgelopen weekend moest er een hek van 45mm balkjes aan stukjes worden gemaakt, om in de container te passen. Eerst een bijl geprobeerd, werkt niet. Breken op brute kracht: nope. Lidl spanzaag: duurt lang.

Cirkelzaagje erbij: klusje van niks, supersnel klaar. Daarvoor had ik niet eerst willen klooien met snoeren enzo.

Accu is gewoon heerlijk makkelijk.

Het commentaar dat ik hier nog even aan toe wil voegen:
Met 230V gereedschap zit je niet met afschrijving op je accu's, en niet met laders. Hierdoor zijn ze regelmatig ook wat gunstiger van prijs ;)
Afhankelijk van hoeveel geld je hebt of wil besteden is met touwtje soms een goede oplossing, buiten de al genoemde dingen.
Bijvoorbeeld heb ik een klopboor/schroefmachine op 18v, want die gebruik ik vrij veel. Een boorhamer daarentegen heb ik niet vaak nodig, dus ik gebruik er een op 230V, voor de geldbesparing. Doet het al 15 jaar ondertussen, wat ik van een 18V accu niet zou verwachten. Ook geen problemen dat de accu's niet meer leverbaar zijn, wat ook nog een risico is, natuurlijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Johnny schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:24:
[...]

Wat mij verbaast is dat er geen accu-netstroomadapters zijn te vinden zodat je je accutool aan een kabel kan hangen. Voor bepaalde klussen heb je soms meer uithoudingsvermogen dan mobiliteit nodig. Hier in dit topic heb ik mensen ze ook wel eens zelf zien maken, maar het lijkt me dat fabrikanten die ook zaklampen, koffiezetapparaten en andere ongein voor een accusysteem maken ook wel een een simpele adapter zouden kunnen aanbieden.
Je hebt machines die op accu of netstroom werken van Makita en DeWalt. o.a. een afkortzaag, stofzuiger, bouwlampen en radio's. Helaas is het vrij beperkt op dit moment.
[...]

Ik heb een accu cirkelzaag en decoupeerzaag en moet zeggen dat ik blij ben dat ik ze heb aangeschaft. Ik ben voor m'n ouders een klusje aan het doen op de tweede verdieping. Daar moet ik zagen in balken die vast zitten, maar ook losse balken afkorten. Dan kan ik gewoon m'n cirkelzaag even snel oppakken en mee naar buiten nemen zonder gehannes met snoeren. Scheelt weer zooi binnen.

Thuis heb ik geen stroom in m'n schuur (de vorige bewoners wel, maar dat heeft de politie er uitgesloopt), dus dan is het ook een stuk handiger als ik snel iets moet zagen. Ik heb overigens ook een invalzaag met snoer, die ik gebruik voor groter zaagwerk.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je als aannemer dat extra geld uitgeeft, omdat het er voor zorgt dat je sneller en efficiënter kan werken. En dat levert weer geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Johnny schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:24:
[...]

Levensduur van een accu is minder als dat van het apparaat en dat weten de fabrikanten ook, een apparaat met accu's levert dan op termijn meer op dan een electrisch, een klein beetje zoals het printer-inkt-cartridges verhaal zeg maar.
Ik Vind trouwens de accu's bovenmaats duur invergelijking met de prijs van het bijbehorend apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
jos707 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:15:
[...]

Ik Vind trouwens de accu's bovenmaats duur invergelijking met de prijs van het bijbehorend apparaat.
Omdat een stel goede cellen gewoon geld kosten. Die accu's leveren (soms) meer ampère dan jouw lichtnet in huis, daar wordt wel wat van gevraagd dus. Daarnaast zit een boel intelligentie voortaan in de accu ipv de machine (overbelasting, laden, accuniveau, ...).
Tenslotte is een machinebody vaak niet meer dan wat plastic en metaal.

Bovenmaats duur vind ik daarom ook een overtrokken uitspraak. Dat vind ik eerder van die opbergsystemen/boxen wat niet meer dan wat plastic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
McGryphon schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:51:
[...]

Ik was eerst (lees mijn andere posts maar) erg fan van 18v tools. Nog steeds! Maar mijn wensen zijn wel degelijk veranderd.

De allergrootste verandering is dat ik een bouwstofzuiger heb. Ik ruimel de rommel graag op waar het gemaakt wordt, en dus staat 'ie er altijd bij. Dus heb ik ook meteen een verlengsnoer! Apparaat wordt aangesloten op de stofzuiger en gaan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

geekeep schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:25:
[...]
Bovenmaats duur vind ik daarom ook een overtrokken uitspraak. Dat vind ik eerder van die opbergsystemen/boxen wat niet meer dan wat plastic is.
Een complete 18V accuboormachine plus 2 accu's, plus lader, kan zomaar 2x duurder uitpakken dan een zeer degelijke lookalike op 230V.
Dus ja, duur is een complete accumachine meestal wel. ;)
En dan moet je bij stevig gebruik ook nog rekenen op een accu vervanging na een jaar of twee à 2x €70/€80.
Dat kan door de jaren heen nog lekker oplopen, gelukkig krijg je de schroefbodies zelf amper defect. :+

Ik ben wel sneller door m'n accu's heengeraakt en m'n intussen bejaarde 1010W Metabo klopboormachines van ~30 jaar oud hebben mij na aanschaf geen cent meer gekost en doen het nog steeds als op dag 1.
Ok, ik heb het snoer wel eens moeten vervangen.

Zonder boorkop zijn die Metabo's trouwens prima als schroever inzetbaar (binnenzeskant in de uitgaande booras) en zijn dan net zo zwaar (misschien zelfs lichter) als m'n 18V Makita en Hitachi schroefmachines.
Het gewicht is in dit vergelijk dus betrekkelijk.

Ja ik weet het, zo'n 230V snoer is een voor- én nadeel, een zegen én een gruwel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:48:
[...]

Een complete 18V accuboormachine plus 2 accu's, plus lader, kan zomaar 2x duurder uitpakken dan een zeer degelijke lookalike op 230V.
Dus ja, duur is een complete accumachine meestal wel. ;)
En dan moet je bij stevig gebruik ook nog rekenen op een accu vervanging na een jaar of twee à 2x €70/€80.
Dat kan door de jaren heen nog lekker oplopen, gelukkig krijg je de schroefbodies zelf amper defect. :+

Ik ben wel sneller door m'n accu's heengeraakt en m'n intussen bejaarde 1010W Metabo klopboormachines van ~30 jaar oud hebben mij na aanschaf geen cent meer gekost en doen het nog steeds als op dag 1.
Ok, ik heb het snoer wel eens moeten vervangen.

Zonder boorkop zijn die Metabo's trouwens prima als schroever inzetbaar (binnenzeskant in de uitgaande booras) en zijn dan net zwaar (misschien zelfs lichter) als m'n 18V Makita en Hitachi schroefmachines.
Het gewicht is in dit vergelijk dus betrekkelijk.

Ja ik weet het, zo'n 230V snoer is een voor- én nadeel, een zegen én een gruwel. O-)
Daarom gaat mijn uitspraak ook niet over complete accu-machinesets maar enkel de accu :p. Die zijn 'duur' met een (of twee of drie) reden(en).
Maar inderdaad, voor sommige machines is een snoertje voor de meesten onder ons gewoon een betere keuze.

In ander nieuws: ook maar eens nav de tips hier in het topic wat schuurspul bij eco-tools besteld. Ben er wel achter dat mijn accountwachtwoord even in plain-text terug gekoppeld wordt in een mailtje. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Over schuurspullen gesproken: de 125mm excenterschijven van Metabo kan ik mensen niet aanraden. initiële schuurprestaties zijn niet erg slecht, maar ze slijten significant harder dan Flexovit schuurpapier dat zo'n 30% minder kost.

Flexovit en Bosch Professional zijn de twee merken waar ik wèl tevreden over ben, overigens. Piranha by B&D is turboruk, Metabo valt dus tegen qua levensduur, meer merken heb ik nog niet geprobeerd voor 125mm schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:06:
[...]

Vandaag even bij de Lidl dit ding halen:

https://www.lidl-shop.nl/...em-en-zaagrail/p100215024

Voor dat geld wil ik het wel proberen. En anders heb ik er een semi gammele lemklijm bij :+ (puur om dingen vast te houden, niet voor het serieuzere werk)
Hoe bevalt deze? Is die enigzins recht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
iscara schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:43:
[...]

Hoe bevalt deze? Is die enigzins recht
Uiteindelijk heb ik dat ding niet gehaald, dus ik heb geen idee. Reden dat ik het niet gehaald heb is omdat ik er niet aan toe kwam het te halen en het te groot was voor op de fiets van mijn vrouw. En... toen ben ik het gewoonweg vergeten :$ :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
Notna schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:46:
[...]

Uiteindelijk heb ik dat ding niet gehaald, dus ik heb geen idee. Reden dat ik het niet gehaald heb is omdat ik er niet aan toe kwam het te halen en het te groot was voor op de fiets van mijn vrouw. En... toen ben ik het gewoonweg vergeten :$ :+
3 euro en hij is thuisbezorgd he :D

Ik heb hem gehaald en even naast mijn Fatmax waterpas gelegd, hij is gewoon recht.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
KillaZ schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:48:
[...]

3 euro en hij is thuisbezorgd he :D

Ik heb hem gehaald en even naast mijn Fatmax waterpas gelegd, hij is gewoon recht.
Mja dat bedacht ik mij later ook, maar toen was het al te laat :N

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Nu nog even iets verzinnen om hem gemakkelijk als geleiderail te gebruiken :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
McGryphon schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:41:
Over schuurspullen gesproken: de 125mm excenterschijven van Metabo kan ik mensen niet aanraden. initiële schuurprestaties zijn niet erg slecht, maar ze slijten significant harder dan Flexovit schuurpapier dat zo'n 30% minder kost.

Flexovit en Bosch Professional zijn de twee merken waar ik wèl tevreden over ben, overigens. Piranha by B&D is turboruk, Metabo valt dus tegen qua levensduur, meer merken heb ik nog niet geprobeerd voor 125mm schijven.
Festool is ook prima. Ecotools presteert minder, maar kost ook maar de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:49:
[...]

Mja dat bedacht ik mij later ook, maar toen was het al te laat :N
Hij is nog te koop: https://www.lidl-shop.nl/...em-en-zaagrail/p100215024
KillaZ schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:50:
Nu nog even iets verzinnen om hem gemakkelijk als geleiderail te gebruiken :+
Hoezo is hij out of the box niet als geleiderail te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
iscara schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:53:
[...]

Hij is nog te koop: https://www.lidl-shop.nl/...em-en-zaagrail/p100215024

[...]

Hoezo is hij out of the box niet als geleiderail te gebruiken?
Dat is hij, maar ik wil een geleide rail voor mijn DHS680, zonder dat ik elke keer rekening moet houden met 39 mm van het lijntje af te zitten :+

M.a.w. een el-cheapo oplossing voor de SP6000 rail die mij bijna 110 euro zou kosten (rail + adapter voor DHS680)

[ Voor 34% gewijzigd door KillaZ op 14-04-2017 10:01 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Check, dan wordt door ook mijn el-cheapo oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:53

thommich

Belg

Is een delta-schuurmachine beter in z'n job dan een multitool met schuurzool erop?

Ik ga binnenkort wat schuurwerk hebben, maar heb ook al vaak een multitool gemist.
Dus ik twijfel of ik niet beter een multitool aanschaf, maar als deze alle taken maar "half" kan uitvoeren zie ik er liever vanaf...

Tips? :)

[ Voor 55% gewijzigd door thommich op 14-04-2017 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:12
Nog ff kudo's naar @L.N., aardige tweaker waar ik ben gaan kijken naar zijn zelfgemaakte zaagtafel op basis van festool zaag en incra geleiders. Zag er allemaal zeer tof uit. Nog enkele goede tips gekregen voor mijn eigen idee voor een nieuwe zaagtafel.

Nogmaals bedankt!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
thommich schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:15:
Is een delta-schuurmachine beter in z'n job dan een multitool met schuurzool erop?

Ik ga binnenkort wat schuurwerk hebben, maar heb ook al vaak een multitool gemist.
Dus ik twijfel of ik niet beter een multitool aanschaf, maar als deze alle taken maar "half" kan uitvoeren zie ik er liever vanaf...

Tips? :)
Een schuurmachine van vergelijkbare kwaliteit schuurt altijd beter dan een multitool. Een multitool heeft eigen functionaliteit die ze onmisbaar maken voor bepaalde klusjes, maar als je een "dedicated" machine kan gebruiken voor een bepaalde klus, is deze vrijwel altijd beter.

Dat wil niet zeggen dat je niet kan schuren met een multitool. Ik heb het bijna een jaar lang gedaan en dat werkte prima. De delta schuurzool is overigens wel vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

mijn multitool heeft het begeven na een jaar lang voor van alles te zijn misbruikt. Ik had een groene Bosch 250. Nu ben ik dus in de run voor een nieuwe, ik wil zowieso een starlock systeem en kan kiezen voor een:
- groene Bosch 350 met starlock (aanbieding bij gamma €150)
- blauwe bosch GOP 40-30 (ongeveer €200)
- blauwe bosch GOP 55-36 (ongeveer €250)

Op zich was ik tevreden over de bosch 250, behalve dat ik het tool vastmaak systeem slecht vond. dat is met de starlock opgelost.

Iemand nog tips of voors/tegens voor het maken van de keuze? wellicht iets heel anders?

edit: budgetkwestie is als volgt: ik ben bereid meer te betalen als dat ook daadwerkelijk meerwaarde biedt.. In het geval van een multitool zie ik de meerprijs van Festool tov Bosch bijvoorbeeld niet. Een multitool blijft een 'probleemoplosser' en zal dus ook zodanig mishandeld worden.. Aan de andere kant koop ik liever gereedschap goed dan dat ik mij jaren eraan erger. Vandaar het flexibele budget.

Van de groene bosch is overigens de koppeling kapot gegaan. Dit nadat een jaar geleden de motor een keer is vastgelopen. dit laatste is toen via garantie gerepareerd, toen had ik hem net een paar maanden en had ik hem nog helemaal niet misbruikt. Nu garantie claimen is niet eerlijk als het al zou kunnen..

[ Voor 37% gewijzigd door prein2 op 14-04-2017 13:56 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Waarom geen Fein machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

kan ook.. Ben niet zo thuis in de types. welke zou je dan aanraden?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Eentje zonder de snelsluiting want die kon niet tegen stof :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
prein2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:55:
[...]

kan ook.. Ben niet zo thuis in de types. welke zou je dan aanraden?
Fein fmm 350 qsl. Een topmachine. Ik heb hem zelf ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Brutalsranan op 14-04-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
KillaZ schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:01:
[...]

Dat is hij, maar ik wil een geleide rail voor mijn DHS680, zonder dat ik elke keer rekening moet houden met 39 mm van het lijntje af te zitten :+
kan je geen twee blokjes van 39mm maken, hoef je niet elke keer te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
iscara schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:03:
[...]
kan je geen twee blokjes van 39mm maken, hoef je niet elke keer te meten.
Is ook niet echt handig, ik heb juist iets nodig wat blijft zitten aan de geleiderail. Ik heb nu een cheap ass DIY oplossing met 2 stroken MDF. Wilde juist iets wat wat minder vocht gevoelig is :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 21:13

PoweRoy

funky!

KillaZ schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:07:
[...]

Is ook niet echt handig, ik heb juist iets nodig wat blijft zitten aan de geleiderail. Ik heb nu een cheap ass DIY oplossing met 2 stroken MDF. Wilde juist iets wat wat minder vocht gevoelig is :)
Afbeeldingslocatie: http://images.woodmagazine.mdpcdn.com/sites/default/files/styles/width_550/public/image/migrated//wood/images/2013/07/62514.jpg

:Y)

Moet hem zelf ook nog maken, wordt simpel van steeds meten of 11.9cm of 11.7cm van de lijn (ligt aan welke kant ik moet behouden)

[This space is for rent]

Pagina: 1 ... 75 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.