[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste
Acties:
  • 721.688 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ja dat heb ik nu dus ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En de volgende met een vraag over een boorhamer ;)

Mijn oude B&D 550W klopboor (ooit 29,- in de aanbieding) begon vandaag een steeds sterkere brandlucht te verspreiden. Ook heeft de snelspankop de neiging steeds zichzelf los te draaien.
Dus 2 goede argumenten om een boorhamer aan te schaffen.

In mijn huis is geen beton te vinden, dus hoeft niet vreselijk zwaar te zijn.
SDS+ lijkt me wel erg makkelijk, maar ik wil graag mijn bestaande collectie hout- en staalboren blijven gebruiken voor ander kluswerk. En budget is max. 200 euro, maar liever duidelijk minder.

Dus ik ben op zoek gegaan naar een boorhamer met een niet te hoog gewicht en dito prijs.

Eerste optie op enkele sites: De Makita 2230 (https://www.hornbach.nl/s...volt/7753725/artikel.html)
Maar deze lijkt geen standaard verwisselbare kop te hebben, maar een (los verkrijgbare a 45 euro) snelspankop met een SDS+ adapter, zodat je 2 boorkoppen "op elkaar" hebt.

Volgende optie: Bosch GBH 2-26 F (F wordt met 2 koppen geleverd)
http://www.toolstation.nl/shop/p63106?table=no (goedkoper dan Amazon en lokaal afhalen mogelijk)
Hier zit zelfs een boren- en beitelset bij.

Dus ik ben bij die Bosch blijven hangen.

Iemand tips voor een betere optie?

[ Voor 0% gewijzigd door KifArU op 14-04-2017 21:21 . Reden: Weer wat geleerd ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:14
loewie1984 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:24:
Nog ff kudo's naar @L.N., aardige tweaker waar ik ben gaan kijken naar zijn zelfgemaakte zaagtafel op basis van festool zaag en incra geleiders. Zag er allemaal zeer tof uit. Nog enkele goede tips gekregen voor mijn eigen idee voor een nieuwe zaagtafel.

Nogmaals bedankt!
Graag gedaan! Ik ben benieuwd naar jouw definitieve ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.elektrowerkze...-600712000-im-koffer.html
Ook twee koppen. Zwaarder (1010W), meer power, regelbaar en vast te zetten toerental bij boren. Tevens twee boorstanden ipv een en links en rechtsdraaiend.. verschil is 15 euro. Voor nog 20 euro extra doen ze er ook nog een goede set SDS boren en beitels bij
Kijk ook even bij https://www.kruis.nl/electrisch/boormachines/betonboren/ aangezien daar zeker bij Metabo ook goede opties tussen zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties. Vooral de pagina van Kruis was handig.
Zeker in combinatie met het filmpje van ike in de startpost: Ik heb geen boorhamer nodig, maar een klopboormachine. En geen al te zware, gezien het gebruik.
Zijn ook meteen een stuk leuker geprijsd!

Dus verder gezocht en 2 nieuwe opties:
Makita HP1631: https://www.kruis.nl/elec...p-boormachine-710w-hp1631

Of Bosch GSB13RE: http://www.toolstation.nl/shop/p69687

Vraag blijft wel hetzelfde:
Welke van deze twee?
Of heeft iemand tips voor een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 05:46

Atmoz

Techno!!

KifArU schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:26:
Zeker in combinatie met het filmpje van ike in de startpost: Ik heb geen boorhamer nodig, maar een klopboormachine. En geen al te zware, gezien het gebruik.

Welke van deze twee?
Ik heb die Bosch GSB13RE en ben er zeer tevreden over. Zeker voor dat geld is het een prima machine. Maargoed, met die Makita zal ook niets mis zijn natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

PoweRoy schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:31:

Moet hem zelf ook nog maken, wordt simpel van steeds meten of 11.9cm of 11.7cm van de lijn (ligt aan welke kant ik moet behouden)
Begrijpelijk, maar om fouten te voorkomen kun je jezelf beter aanleren om niet te zagen aan de kant die je wilt behouden, dit alles om fouten te voorkomen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 13:01
prein2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:48:
mijn multitool heeft het begeven na een jaar lang voor van alles te zijn misbruikt. Ik had een groene Bosch 250. Nu ben ik dus in de run voor een nieuwe, ik wil zowieso een starlock systeem en kan kiezen voor een:
- groene Bosch 350 met starlock (aanbieding bij gamma €150)
- blauwe bosch GOP 40-30 (ongeveer €200)
- blauwe bosch GOP 55-36 (ongeveer €250)
Ik heb de bosch gop 40-30 ben er super tevreden over jaren eerder moeten aanschaffen.
Heb deze ook vergeleken met de fein. Keuze uit eindelijk gemaakt op feit dat ik meer bosch apparatuur heb een de bosch en lampje heeft wat wel super handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:35
Jelte,89 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:54:
[...]

Begrijpelijk, maar om fouten te voorkomen kun je jezelf beter aanleren om niet te zagen aan de kant die je wilt behouden, dit alles om fouten te voorkomen.
Juist andersom, anders moet je steeds met de zaagdikte rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 13:43
Vandaag nog iets geleerd wat wat toevoegd aan de discussie accu vs 230V: accu werkt ook nog als je de stroom eraf hebt gegooid wanneer je ook met de electra bezig bent.

Da's ook wel degelijk een plus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vriendin wil een nieuwe kruimeldief ("spinnenzuiger" :P )

We kunnen een normale kopen (goeie kost 50-100 euro, of 20miljoenmiljard voor een dyson), of eentje die werkt op mn gereedschapaccu's.

Wat is dan wijsheid?

Ongeveer 75 euro:
https://www.makita.nl/rei...dcl182zb-18-v-stofzuiger/

Ongeveer 70 euro:

http://m.bosch-profession...zuiger/gas-12v/index.html

Mn gevoel zegt: makita sterker, bosch handzamer.

Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

https://www.stofzuigersto...fc6148-kruimelzuiger.html
Briljant apparaat. Li accu, zuigt als een Nilfisk. Zuigt zich op de hoogste stand letterlijk vast op mijn hand.
https://www.stofzuigersto...34250/philips-fc6149.html Is zijn broertje, die kan ook nat zuigen.

Jouw accu's wil je voor jezelf houden. Je geeft het zelf al aan: spinnenzuiger. Moet vrouwen kennende dus altijd bij de hand en opgeladen zijn, en dus kan die accu niet meer weg en ben jij hem kwijt. Snie handig :P

En die Philips is echt goed. Wordt hier dagelijks gebruikt, als je een gup van 16 maanden hebt rondlopen weet je dat een goede kruimeldief goud waard is. Dit is een goede :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Raymond schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:44:
Vriendin wil een nieuwe kruimeldief ("spinnenzuiger" :P )
We kunnen een normale kopen (goeie kost 50-100 euro, of 20miljoenmiljard voor een dyson), of eentje die werkt op mn gereedschapaccu's.
Ongeveer 75 euro:
https://www.makita.nl/rei...dcl182zb-18-v-stofzuiger/
Deze Makita lijkt mij wel wat, als je er tenminste reeds de 18V accu's voor hebt.
De lange steel van de Makita is wel zo handig als je bij het plafond moet zijn, de meeste kruimelzuigers hebben niet eens een steel en dan wordt een hoog plafond al snel een onbereikbaar doelwit.

Vind kruimelzuigers zelf maar ondermaatse ondingen, al ken ik de gelauwerde Philipszuiger van @The Eagle niet, misschien dat die ook mij zou kunnen bekeren. :9

Maar wat is er mis met een goede 230V stofzuiger, mondstuk er af, de lange steel op standje max en je kunt echt overal bij met een minimum aan inspanning en met een maximum aan zuigkracht??
Wij wonen hier in een soort van Jurassic Park en ik ontdek nog iedere dag nieuw vliegend (muggen)spul en met de buitenlampen aan moeten wij iedere avond even de gang leegzuigen voor iedereen weer veilig naar bed kan. :+
Dat werkt tot nu toe prima en een beetje Miele draait daar de hand niet voor om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De stekker en het feit dat een normale stofzuiger lomp is :Y)
Een spin is snel, die moet je meteen kunnen pakken anders is ie weg. Dus ding meteen voor handen.
Stofzuiger is uit de kast halen, snoer uitrollen, aansluiten, hopen dat die spin er nog zit.
Kruimeldief is meer de point and shoot variant :)

Overigens is die Philips ook ideaal om ff snel de auto mee uit te zuigen. Krachtig genoeg en houdt het op standje max ca 10 min uit op een accu. Maar de lage stand is zoals gezegd al prima om mee te zuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Ik heb een nieuwe boorhamer nodig. En ik boor nogal eens boven hoofd of op plaatsen waar het niet handig is om veel stof te maken.

Mijn oog viel op een Bosch GBH 2-23 REA. Heeft iemand ervaring met deze machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 15:30
Enkele vraagjes:
Niet voor professioneel gebruik, zoek gewoon degelijk materiaal dat lang meegaat.

1. Ik zoek goeie bits voor m'n slagschroevendraaier (Makita DTD152). Heb hier al wat liggen lezen en twijfel over zo'n Wera setje: Wera Kraftform
De Bosch Impact Control bitsets zijn echter wel een pak goedkoper, iemand daar ervaring mee?
Of beter Wiha?

2. Doppen op de slagschroevendraaier, kan dat kwaad?
Best van die adapters naar 3/8, 1/4 en 1/2 kopen of bits waar de doppen aan vast zitten?
En bij die adapter dan ook krachtdoppen?
Dit leek me goed: Wera 870 set a sb

3. Ook nog op zoek naar een goede boorhamer. Ik hoor veel positieve dingen over de Bosch GBH2-28DFV en dit leek me een vrij mooie promo.
Voor de rest heb ik wel vooral Makita tools, geen idee of ze evengoed zijn qua boorhamers. Of zijn er betere opties voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:22:
De stekker en het feit dat een normale stofzuiger lomp is :Y)
Als ik hier 's avonds op muggenjacht moet kiezen tussen een kruimelzuiger of een lichte stofzuigerstang dan weet ik het wel.
Enkel de lange stang valt qua gewicht reuze mee, lomp zou ik het pas vinden als ik ook het hele apparaat naar het plafond moest liften. :)
Dat hoeft gelukkig niet.
Een spin is snel, die moet je meteen kunnen pakken anders is ie weg. Dus ding meteen voor handen.
Stofzuiger is uit de kast halen, snoer uitrollen, aansluiten, hopen dat die spin er nog zit.
Kruimeldief is meer de point and shoot variant :)
Het is ook maar net hoe je georganiseerd bent, de stofzuiger staat hier default "point & shoot" terwijl ik van de kruimelzuiger eerst weer de manual moet doorspitten. :+
Overigens is die Philips ook ideaal om ff snel de auto mee uit te zuigen. Krachtig genoeg en houdt het op standje max ca 10 min uit op een accu. Maar de lage stand is zoals gezegd al prima om mee te zuigen :)
M'n eigen bus is meer een rijdend hondenhok en alles minder dan een industriële zuiger is al snel tamelijk hopeloos. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 13:01
Br0mZ schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:50:
Enkele vraagjes:
Niet voor professioneel gebruik, zoek gewoon degelijk materiaal dat lang meegaat.

1. Ik zoek goeie bits voor m'n slagschroevendraaier (Makita DTD152). Heb hier al wat liggen lezen en twijfel over zo'n Wera setje: Wera Kraftform
De Bosch Impact Control bitsets zijn echter wel een pak goedkoper, iemand daar ervaring mee?
Of beter Wiha?

Best van die adapters naar 3/8, 1/4 en 1/2 kopen of bits waar de doppen aan vast zitten?

3. Ook nog op zoek naar een goede boorhamer. Ik hoor veel positieve dingen over de Bosch GBH2-28DFV en dit leek me een vrij mooie promo.
Voor de rest heb ik wel vooral Makita tools, geen idee of ze evengoed zijn qua boorhamers. Of zijn er betere opties voor dat geld?
De wera bits zijn top. Misschien een tip koop en compactere set meestal gebruik je niet alles uit zo'n set.

De bosch 2-28 is ook een goeie machine. Gebruik hem met veel plezier en vele forum leden hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
Enkele vraagjes:

Of beter Wiha?

Die Wera set bevat ook een deel bitjes die niet geschikt zijn voor slagschroevendraaiers. Het werkt vast wel, maar ze gaan sneller kapot. Je hebt dan Wera impaktor nodig. De zwarte bitjes.

Je kan de andere bitjes natuurlijk ook voor met de hand of schroefmachine gebruiken. Het is maar net of je dat nog nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 16-04-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07 14:50
Enkele vraagjes:

Of beter Wiha?

Wat betreft die adapters. Hornbach heeft fatsoenlijke voor de helft van de prijs.

Normale doppen op een slagschroevendraaier zou ik in principe afraden omdat een slagschroevendraaier krachtig slaat, wat een normale dop niet hoeft te verdragen.
Overigens is dat (pneumatische) spul wat ze in garages gebruiken iets anders dan een slagschroevendraaier. In het Engels het verschil tussen een impact driver en impact wrench.
Het zal vast meestal goed gaan, net als non-impact bits op een slagschroever (wat ik laatst heb gedaan bij gebrek aan bits), maar verstandig is anders. Enige voordeel van een slagschroevendraaier gebruiken voor moeren (bij bijvoorbeeld een autowiel vervangen) is het hogere koppel. Kan me overigens wel herinneren dat het ingaande koppel hoger is (als het in de praktijk al het voorgeschreven koppel haalt voor een wielmoer) dan het uitgaande, dus een moer krijg je niet los haha. Ligt er dus een beetje aan wat je toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
KifArU schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:26:

Welke van deze twee?
Ik zou voor de Bosch gaan. Mijn vader heeft die Makita, de boorkop is een plastic gammel ding, houdt boren soms niet goed vast. Ik heb de Bosch, en ben er, net zoals Atmoz, heel erg tevreden over. Stevig en krachtig apparaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Of beter Wiha?
Zoals al opgemerkt, niet alle bits in die set van Wera zijn zijn voor slagschroevendraaier-gebruik, zoiets is dan wel een volledige set van impaktor bits.

Bosch bits zijn over het algemeen niet al te beste kwaliteit, alhoewel de kwaliteit wat kan wisselen, en je kan geluk hebben.

Wiha lijkt de laatste tijd wat kwaliteitsproblemen te hebben, had zelf laatst een adapter voor doppen afgebroken in m'n gewone schroefmachine (laat staan wat er zou gebeuren in een slagschroevendraaier). De winkel waar ik die vandaan had gaf aan de laatste tijd wel meer van dit soort problemen te hebben met Wiha spullen. Jammer, want ze hadden altijd goed spul.
Daar heb je slagdoppen voor, alhoewel er ook mensen zijn die gewone doppen in een slagschroevendraaier gebruiken zonder de doppen te breken of iets dergelijks.

Die adapterset van Wera is ook bedoeld voor slagdoppen, want ipv een balletje op de kop om de dop vast te houden, zit er een kleine stift in die door een gat in de dop zou moeten passen. Over het algemeen hebben slagdoppen wel zo'n gat, maar gewone doppen niet. Een gewone dop zonder gat past er ook wel op, maar soepel is het niet.

Daarnaast is die 1/2" adapter in die set voor een andere maat hex aansluiting (Wera 7, noemen ze het, wellicht is dat de 7/16" hex aansluiting die je wel vaker ziet in zwaardere toepassingen). Die past dus niet op je gewone bit (hex) aansluiting, want die is 1/4" (6.3mm). Overigens hebben niet veel merken een 1/4" hex naar 1/2" vierkant adapter, Wera en Gedore bv. niet. Stahlwille wel, maar die heeft ook een stift, en Wiha ook, maar die brak dus laatst in mijn schroefmachine af.

Je kan je wel afvragen waarom die 1/4" adapter nog een stift heeft, er zijn bij mijn weten geen 1/4" slagdoppen, en ook voor 3/8" slagdoppen is de spoeling vrij dun. Zo heeft Gedore die wel, maar Hazet en Stahlwille dan weer niet.
Die GBH2-28 is volgens mij gewoon een hele goede machine, met verwisselbare kop zodat je er ook gewone boortjes in kan zetten voor als je een keer niet hoeft te hameren. Lekker veelzijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:55:
Ik heb een nieuwe boorhamer nodig. En ik boor nogal eens boven hoofd of op plaatsen waar het niet handig is om veel stof te maken.

Mijn oog viel op een Bosch GBH 2-23 REA. Heeft iemand ervaring met deze machine?
Die 2-28 heb ik ook overwogen. maar ik vind die afzuiging bij de 2-23 wel erg handig.

ben toch benieuwd of iemand ervaring heeft ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:27

Dirty

Is it capputime yet?

Anoniem: 100386 schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:03:
[...]

Die 2-28 heb ik ook overwogen. maar ik vind die afzuiging bij de 2-23 wel erg handig.

ben toch benieuwd of iemand ervaring heeft ermee.
Voor de 2-28 ongeveer hetzelfde idee voor boven je hoofd werken: zie hier
Of zuigend aan de muur: kijk eens
Ik weet verder niet het verschil tussen de bekende 2-28 en de 2-23.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:14
Dirty schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:51:
[...]

Als je zuigend aan de muur wilt, kijk dan ook eens naar deze, want die kost maar de helft van de Bosch:

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/0c647619-4275-41fc-b7c8-fa86b007fc5a/afzuigadapter-d-27-bsd-de-bohrfixx-in-festool-jasje.jpg

Dat is eigenlijk een Starmix Bohrfixx, maar dan met een Festool-logo er op. Vreemd genoeg is de Festool goedkoper (wie had ooit gedacht dat je nog eens kon zeggen dat iets van Festool goedkoper is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07 22:19
Verschil is onder andere:
Slagkracht
Verwisselbare boorkop
Hakfunctie

Als je regelmatig boort is ingebouwde afzuiging best prettig, maar je betaald er wel goed voor.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
henkie196 schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:37:
[...]

Zoals al opgemerkt, niet alle bits in die set van Wera zijn zijn voor slagschroevendraaier-gebruik, zoiets is dan wel een volledige set van impaktor bits.

Bosch bits zijn over het algemeen niet al te beste kwaliteit, alhoewel de kwaliteit wat kan wisselen, en je kan geluk hebben.

Wiha lijkt de laatste tijd wat kwaliteitsproblemen te hebben, had zelf laatst een adapter voor doppen afgebroken in m'n gewone schroefmachine (laat staan wat er zou gebeuren in een slagschroevendraaier). De winkel waar ik die vandaan had gaf aan de laatste tijd wel meer van dit soort problemen te hebben met Wiha spullen. Jammer, want ze hadden altijd goed spul.

[...]

Daar heb je slagdoppen voor, alhoewel er ook mensen zijn die gewone doppen in een slagschroevendraaier gebruiken zonder de doppen te breken of iets dergelijks.

Die adapterset van Wera is ook bedoeld voor slagdoppen, want ipv een balletje op de kop om de dop vast te houden, zit er een kleine stift in die door een gat in de dop zou moeten passen. Over het algemeen hebben slagdoppen wel zo'n gat, maar gewone doppen niet. Een gewone dop zonder gat past er ook wel op, maar soepel is het niet.

Daarnaast is die 1/2" adapter in die set voor een andere maat hex aansluiting (Wera 7, noemen ze het, wellicht is dat de 7/16" hex aansluiting die je wel vaker ziet in zwaardere toepassingen). Die past dus niet op je gewone bit (hex) aansluiting, want die is 1/4" (6.3mm). Overigens hebben niet veel merken een 1/4" hex naar 1/2" vierkant adapter, Wera en Gedore bv. niet. Stahlwille wel, maar die heeft ook een stift, en Wiha ook, maar die brak dus laatst in mijn schroefmachine af.

Je kan je wel afvragen waarom die 1/4" adapter nog een stift heeft, er zijn bij mijn weten geen 1/4" slagdoppen, en ook voor 3/8" slagdoppen is de spoeling vrij dun. Zo heeft Gedore die wel, maar Hazet en Stahlwille dan weer niet.

[...]

Die GBH2-28 is volgens mij gewoon een hele goede machine, met verwisselbare kop zodat je er ook gewone boortjes in kan zetten voor als je een keer niet hoeft te hameren. Lekker veelzijdig.
Normale doppen hebben ook een holle ruimte waar dat kogeltje invalt. Bij slagdoppen is het meestal een volledig doorkijkend gat en bij mij normale doppen niet.

Gebruik al 18 jaar hetzelfde proxxon doppenset met mijn luchtsleutel, en tegenwoordig een klopschroefmachine. Wat een monster, nog nooit een kapotte dop gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb gedore 1/4" slagdoppen. Ze zijn er wel en er zijn zelfs hulpstukjes voor (hex-adapter en verlengstuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
I stand correced. Die 1/4" slagdoppen waren me nog niet eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 639074 schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:40:
[...]

Als ik hier 's avonds op muggenjacht moet kiezen tussen een kruimelzuiger of een lichte stofzuigerstang dan weet ik het wel.
Enkel de lange stang valt qua gewicht reuze mee, lomp zou ik het pas vinden als ik ook het hele apparaat naar het plafond moest liften. :)
Dat hoeft gelukkig niet.

[...]

Het is ook maar net hoe je georganiseerd bent, de stofzuiger staat hier default "point & shoot" terwijl ik van de kruimelzuiger eerst weer de manual moet doorspitten. :+

[...]

M'n eigen bus is meer een rijdend hondenhok en alles minder dan een industriële zuiger is al snel tamelijk hopeloos. O-)
Conclusie: jij bent gewoon raar :+

Muggenjacht hier gelukkig nooit meer last van. Paar jaar geleden horren laten plaatsen. Kost wat maar al dubbel en dwars terugverdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:42:
[...]
Conclusie: jij bent gewoon raar :+
Dat zal zeker waar zijn, aan de andere kant zijn alle mensen raar, of erger.
Hoe beter je het "rare gedrag" van jezelf kent, hoe beter je het van een ander kan accepteren.
Kàn..... O-)
Muggenjacht hier gelukkig nooit meer last van. Paar jaar geleden horren laten plaatsen. Kost wat maar al dubbel en dwars terugverdiend :)
Yep, ook hier alles van onder tot boven met horren behangen, maar de creeps weten altijd het gaatje te vinden.
Al was het maar vanwege de voordeur die noodzakelijk en frequent open en dicht moet.
Had ik al gezegd dat er een beek langs het huis loopt??
Aan muggen geen gebrek. :X

Hebben halverwege het trappenhuis zelfs een flinke muggenlamp 24/7 branden en dat levert een dagelijkse BBQ op, maar je wordt tenminste niet meer volledig lekgestoken.
Op de een of andere manier heb ik de evolutionaire pech dat dat deel van de biotoop mij wel lekker schijnt te vinden. :+
........
Ook nog op zoek naar een goede boorhamer. Ik hoor veel positieve dingen over de Bosch GBH2-28DFV en dit leek me een vrij mooie promo.
Deze Bosch is een prima boorhamer, maar ik zou ook de hier eerder genoemde METABO Elektronik-Multihammer UHE 2850 Multi eens goed bekijken, zelfs nog iets goedkoper. :9
(Met dank aan The Eagle)

De Metabo is nog iets zwaarder en heeft Vario-Tacho-Constamatic aan boord waardoor het toerental onder belasting ook echt constant zal blijven, itt bijv. de feedback van de bekende "volle golf techniek" die maar zo ongeveer z'n ding doet.

Heb zelf een paar Metabo boorhamers in gebruik en die doen het al zeker een jaar of 25 zonder enig mankeren, puike machines. _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 17-04-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Overigens is dat (pneumatische) spul wat ze in garages gebruiken iets anders dan een slagschroevendraaier. In het Engels het verschil tussen een impact driver en impact wrench.
Het zal vast meestal goed gaan, net als non-impact bits op een slagschroever (wat ik laatst heb gedaan bij gebrek aan bits), maar verstandig is anders. Enige voordeel van een slagschroevendraaier gebruiken voor moeren (bij bijvoorbeeld een autowiel vervangen) is het hogere koppel. Kan me overigens wel herinneren dat het ingaande koppel hoger is (als het in de praktijk al het voorgeschreven koppel haalt voor een wielmoer) dan het uitgaande, dus een moer krijg je niet los haha. Ligt er dus een beetje aan wat je toepassing is.
Inderdaad, hiervan was ik op de hoogte. Maar toch bedankt voor de extra waarschuwing.
Bedoeling is om men geïsoleerde dakpanelen te bevestigen op de balken dmv lange bouten van 20cm die er met dop 8 in moeten.
Dus leek de slagschroevendraaier geschikter dan de slagmoersleutel op luchtdruk die ik hier ook heb liggen, aangezien die iets minder mobiel is en eigenlijk vrij cheap en slecht :p (gekregen bij men Stanley compressor).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
Bwah, maar even showen dan. Afgelopen periode bezig geweest een werkbank te knutselen. Voor weinig geld een mooi resultaat al zeg ik het zelf. Blad is 160x60cm, hoogte ongeveer 94cm. Lekkere hoogte en grootte voor mijn werkzaamheden, voornamelijk hout. De afmetingen van het blad konden ook precies uit een plaat multiplex (244x122, minus zaagsnede en vlakfrezen). De rest van de plaat zou eigenlijk onderop komen, maar vanwege misinterpretatie van mijn zaagplan bij de bouwmarkt, heb ik een andere/betere oplossing gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uw6u9bJl.jpg
Blad is dubbel 18mm (36mm dus) multiplex, met rondom een hardhouten lat. In eerste instantie wilde ik betonplex vanwege de hardere toplaag, maar dat was A. k*t lijmen, en B. esthetisch een stuk minder mooi aangezien betonplex toch vaak weggooi-spul is.

Poten zijn vuren balken die al een tijdje aan het verstoffen waren. Onderste plateau zijn wat schroten van een oud plafond. De andere kant van die schrootjes was mooi wit afgelakt, maar ik vond de semi-whitewash/grondverf eigenlijk mooier :P De zwenkwielen met rem komen van Hornbach. Mooie wielen voor dat geld, met een rem die niet alleen het wiel blokkeert maar ook de verticale as.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J4e514kl.jpg
Bankschroef met snelontkoppeling van Eclipse via Amazon. Mooi spul voor dat geld (10kg is een hoop geklungel met ophangen :+ ), spanwijdte mét houten bekken is zo'n 20-21cm.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EzkB9H8l.jpg
Had nog een oud laatje en een klassieke (messing?) handvat rondslingeren. Altijd handig voor klein spul. Stukje terug laten vallen i.v.m. houtklemmen langs de rand van het blad.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mEq5b1Al.jpg
Zwaluwstaart in de rand rondom het blad. Niet omdat het moet... ;) Het blad had hier overigens pas één laagje lijnolie.

Totale kosten? Een boel is hergebruikt. Het nieuwe spul schat ik op zo'n 170 euro (incl. bankschroef). Duurste was de bankschroef (80). Multiplex plaat (50), zwenkwielen (4x7), hardhouten latjes en wat verbindingsspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
henkie196 schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:37:
[...]

Ga je dan best voor een set met een slagbithouder en kleine 25mm slagbits?
Of voor een set met 50mm slagbits?
Wat is het sterkste? Bij de slagbithouder met slagbits heb je dubbele flex? Slagbithouder met gewone 25mm bits dan even sterk als de 50mm slagbits?
Dus Wera BC6 vs Wera BC10
[...]

Wat koop ik hier dan best?
Ik heb wel een setje goedkope Stanley slagdoppen op 1/2 liggen. Maar geen adapters
Even setje opgezocht. Kan ook niet goed zijn voor die prijs :p, gratis bij men Stanley compressor gekregen:
https://www.compressorcen...slagmoerset-16-delig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Anoniem: 639074 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:44:

[...]

Deze Bosch is een prima boorhamer, maar ik zou ook de hier eerder genoemde METABO Elektronik-Multihammer UHE 2850 Multi eens goed bekijken, zelfs nog iets goedkoper. :9
(Met dank aan The Eagle)

De Metabo is nog iets zwaarder en heeft Vario-Tacho-Constamatic aan boord waardoor het toerental onder belasting ook echt constant zal blijven, itt bijv. de feedback van de bekende "volle golf techniek" die maar zo ongeveer z'n ding doet.

Heb zelf een paar Metabo boorhamers in gebruik en die doen het al zeker een jaar of 25 zonder enig mankeren, puike machines. _/-\o_
Thx voor de tip!
Wel 11.90 verzending erbij, dus prijs is dan exact hetzelfde als de Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Br0mZ schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:45:
Ga je dan best voor een set met een slagbithouder en kleine 25mm slagbits?
Of voor een set met 50mm slagbits?
Wat is het sterkste? Bij de slagbithouder met slagbits heb je dubbele flex? Slagbithouder met gewone 25mm bits dan even sterk als de 50mm slagbits?
Dus Wera BC6 vs Wera BC10
Als ik dat zo zie van Wera, vinden ze dat een combinatie van bit + bithouder langer mee zal gaan dan alleen een bit, ongeacht de lengte van de bit. Met een bithouder wordt de slag verdeeld over de bithouder en de bit, dus ieder krijgt individueel minder te verduren. Aan de andere kant, dit lijkt te suggereren dat de slagen van je slagschroevendraaier ook meer verspreid worden (in de tijd), wat me weer wat tegen het idee van een slagschroevendraaier in lijkt te gaan.

Maar goed, lange bits zijn vooral voor de wat moeilijker bereikbare plekken, waar de verdikking van een bithouder in de weg zou gaan zitten.
Wat koop ik hier dan best?
Ik heb wel een setje goedkope Stanley slagdoppen op 1/2 liggen. Maar geen adapters
Even setje opgezocht. Kan ook niet goed zijn voor die prijs :p, gratis bij men Stanley compressor gekregen:
https://www.compressorcen...slagmoerset-16-delig.html
Dat hangt een beetje af van de opname van je slagschroevendraaier. Ik neem aan dat deze een gewone bithouder heeft, gezien je vragen over bits en adapters voor doppen. Als je 1/2" set een 8mm slagdop erin heeft zitten (als ik het goed heb begrepen heb je de 8mm maat nu nodig), zou ik die gewoon gebruiken, alhoewel je dan wel even goed moet zoeken naar een adapter voor 1/4" hex naar 1/2" vierkant. Die zijn er niet zoveel, zoals gezegd.

Anders zou je een adapter naar 3/8" kunnen nemen en een 8mm dop voor 3/8" erbij te halen. Als je huidige set niet de juiste maat dop heeft, zou je dit toch al moeten gaan doen. Of diezelfde 8mm dop op een 1/4" vierkant opname nemen, met bijbehorende adapter, maar dan heb je niet veel keus meer voor het merk dat je de doppen van wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 14:14

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Adapters voor Hex naar vierkant zijn in de Gamma gewoon te vinden; setje van 1/4", 3/8" en 1/2" samen met kogel voor nog geen 5 euro. Niet geschikt voor slagschroevendraaiers, maar erg praktisch in de schroeftol.\

En in ieder geval Rotec verkoopt slaggeschikte adapters met stift ipv kogel, maar die zijn wat duurder. Zelf heb ik geen slagschroevendraaier en dus geen reden gehad om verder te zoeken, maar wellicht handig om te weten.

Iets anders. Ik wil ergens de komende maanden een vandiktebank aanschaffen, maar zit daar nog naar verschillende opties te kijken. Natuurlijk springt direct de Dewalt DW733 me in het oog, maar die prijs is vrij hoog. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Triton TPT125 of andere banken in die prijsklasse wellicht?

Verder zat ik ook nog te kijken naar een combinatie vlak/vandiktebank bij HBM of een vergelijkbare aanbieder; het vlakken is natuurlijk een welkome toevoeging, de prijs zou het probleem ook niet moeten zijn gezien die extra functionaliteit, maar dat wordt meteen wel weer een erg grote machine om in de weg te hebben staan...

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Mijn 230mm haakse slijper heeft het begeven. Nu ben ik aan het zoeken naar een nieuwe maar adviezen van jullie neem ik graag mee in mijn beslissing.

Kritisch ben ik niet maar ik twijfel nog over 'slow start'. Het direct aanslaan van mijn oude was soms onprettig en begon je wel eens in de polsen te voelen.

Wat ik tot nu toe gevonden heb.
Hitachi G23ST met 4 jaar garantie zonder slow start

Black & Decker KG2000K-QS met slow start

Aangezien ik steeds meer Makita apparatuur toe-eigen wil ik onderstaande ook meenemen in mijn oordeel ;).. Helaas zonder slow start
Makita GA9020KD

Bosch Blauw GWS22 inc. slow start

De Bosch Blauw lijkt me de juiste kandidaat en met 2200 watt de krachtigste, al betwijfel ik daar het nut van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die bosch lijkt me dan de enige juiste keuze. De andere twee merk-machines hebben geen slow-start en een black&decker is geen optie, als er ook bosch blauw in je lijstje staat (ik heb niet eens naar de prijs gekeken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:32
Raymond schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:42:
een black&decker is geen optie
Vertel/onderbouw deze stelling eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:11:
Adapters voor Hex naar vierkant zijn in de Gamma gewoon te vinden; setje van 1/4", 3/8" en 1/2" samen met kogel voor nog geen 5 euro. Niet geschikt voor slagschroevendraaiers, maar erg praktisch in de schroeftol.\
Bij Action voor nog geen anderhalve euro: http://www.werckmann.eu/nl/producten/boorhouder/
En met een 18v Bosch blauw op maximum koppel zijn de 3/8 en 1/2 echt niet kapot te krijgen.
Deze gebruik ik al een tijd voor wisselen van autowielen.

[ Voor 4% gewijzigd door KifArU op 18-04-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:42:
Die bosch lijkt me dan de enige juiste keuze. De andere twee merk-machines hebben geen slow-start en een black&decker is geen optie, als er ook bosch blauw in je lijstje staat (ik heb niet eens naar de prijs gekeken :P )
Slow-start is niet zozeer een feature om de polsen te sparen (al helpt het daar wel voor) als meer om te zorgen dat je niet keer op keer de stop door laat slaan met de opstartstroom. Dat is ook waarom bijvoorbeeld Dewalt het enkel op hun 2600W machines heeft, niet op de minder zware machines.

Dat gezegd hebbende kan ik me prima voorstellen dat het ook bij lager vermogen een gewenste feature is :)
FabianGTI schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:53:
[...]

Black&Decker is een merk dat te veel geld vraagt voor gereedschap dat bij meer dan erg licht gebruik nogal de neiging heeft het af te laten weten. Ik zou het uit principe iedereen om die redenen al afraden; als een Black&Decker aan je gebruikseisen voldoet ben je ook geholpen met een C-merk unit van Cranenbroek ofzo, en ben je minder geld kwijt. Als die troep niet aan je eisen voldoet doet B&D dat ook niet.
KifArU schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:53:
[...]

Bij Action voor nog geen anderhalve euro.
En met een 18v Bosch blauw op maximum koppel zijn de 3/8 en 1/2 echt niet kapot te krijgen.
Bij de Action zit er aanmerkelijk veel meer verschil in assortiment naar gelang welke vestiging je binnenloopt en wanneer dan bij de Gamma, maar dat is wel iets om naar te kijken dan inderdaad.
Mijn setje van de Gamma houdt het ook al een hele tijd uit, met de kanttekening dat ik weinig aan zware machinerie werk. M12 houtdraadbouten etc gaan daarentegen ook gewoon prima met zowel 3/8" als 1/2" dus ook hier geen klachten, met een Dewalt DCD791 op vol koppel geen problemen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
FabianGTI schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:53:
[...]

Selectief quoten, beetje vervelend. Je vergeet de tweede helft van mijn stelling: black&decker is geen optie, als er ook bosch blauw in je lijstje staat

De ervaringen en algemene mening met/over Bosch Blauw zijn beter dan die met/over B&D. Dus als je twijfelt tussen Bosch Blauw of B&D, doe je er over het algemeen goed aan om voor Bosch Blauw te kiezen.

En natuurlijk zijn er mensen met ervaringen andersom, of hebben mensen een B&D apparaat waar ze heel tevreden over zijn (net als ik, mn B&D "dremel"). Maar ik ken ook mensen die 100 zijn geworden en altijd zwaar hebben gerookt, maar dat maakt nog niet dat je moet gaan roken om 100 te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Overigens is er voor 9 van de 10 B&D-apparaten ook wel iets van Bosch Blauw of Hitachi in dezelfde prijscategorie te vinden; en hoewel dat de goedkopere lijnen van die merken zijn zijn ze wel consistent duurzamer en vaak capabeler dan de tegenhangers van B&D. Laat die rode troep nou maar gewoon in het schap liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:11
Ik durf zelfs te stellen dat B&D het al aflegt tegen groene Bosch.

Maar toch, je kunt een keer mazzel hebben. Ik heb 12 jaar geleden voor 25 euro een 12v B&D schroefmachine gekocht met NiCd-accu. Had even een extra schroefmachine nodig toen ik een afdak ging bouwen en heb dat ding maar gekocht in de aanbieding.

Maar, dat ding blijft maar gaan. Inmiddels zit er een klein beetje speling op de as en begint het motortje wat te stinken, maar als tweede (of eigenlijk derde) extra machine voldoet hij nog prima. Wat prijs/kwaliteit betreft het beste stuk elektrisch gereedschap dat ik ooit heb gekocht. Dat is echter geen garantie dat iemand anders ook goede ervaringen heeft met B&D, dus ik zou - voor hetzelfde geld - ook eerder voor Bosch gaan.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
KifArU schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:53:
Bij Action voor nog geen anderhalve euro: http://www.werckmann.eu/nl/producten/boorhouder/
Ik had er dus laatst wel eentje kapot (op een schroeftol), en die was van Wiha én wel bedoeld voor een slagschroevendraaier, dus ik ben daarom wat huiverig over nog weer veel goedkopere adapters. Maar dat kan dus wel goed gaan, gebaseerd op jouw en McGryphon's ervaringen.

Het was vooral vervelend om het afgebroken stukje naderhand weer uit de bithouder van de schroeftol te krijgen, dat heeft wat gepriegel gekost. Gelukkig wel uiteindelijk gelukt, anders had ik het ding op kunnen sturen (op eigen kosten).

Maar goed, Br0mZ vroeg voor het gebruik in een slagschroevendraaier, en ik denk niet dat die Gamma / Action spullen het daar erg lang in uit gaan houden (maar dat kan ik verkeerd hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:40:
Mijn 230mm haakse slijper heeft het begeven. Nu ben ik aan het zoeken naar een nieuwe maar adviezen van jullie neem ik graag mee in mijn beslissing.

Aangezien ik steeds meer Makita apparatuur toe-eigen wil ik onderstaande ook meenemen in mijn oordeel ;).. Helaas zonder slow start
Makita GA9020KD
Als je wilt weten of/waar hij ooit kapot gaat moet je kijken of AVE er een teardown van heeft. Hij was erg enthousiast over een makita (us type dus irrelevant). Wel leuk om te zien waar de points of failures zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:20:
Ik durf zelfs te stellen dat B&D het al aflegt tegen groene Bosch.

Maar toch, je kunt een keer mazzel hebben. Ik heb 12 jaar geleden voor 25 euro een 12v B&D schroefmachine gekocht met NiCd-accu. Had even een extra schroefmachine nodig toen ik een afdak ging bouwen en heb dat ding maar gekocht in de aanbieding.

Maar, dat ding blijft maar gaan. Inmiddels zit er een klein beetje speling op de as en begint het motortje wat te stinken, maar als tweede (of eigenlijk derde) extra machine voldoet hij nog prima. Wat prijs/kwaliteit betreft het beste stuk elektrisch gereedschap dat ik ooit heb gekocht. Dat is echter geen garantie dat iemand anders ook goede ervaringen heeft met B&D, dus ik zou - voor hetzelfde geld - ook eerder voor Bosch gaan.
Bosch Groen heeft doorgaans vergelijkbare capaciteit als B&D met iets meer duurzaamheid en betere garantieafhandeling. Betaal je ook iets meer voor.

Let wel: buiten de acties op elektrisch gereedschap vind je bijvoorbeeld bij de Gamma vaak blauw Bosch spul voor minder geld en met betere specs dan het groene "equivalent" en het groene spul kom je bijvoorbeeld in de VS al niet of nauwelijks tegen, met reden.

In diezelfde hoek/prijscategorie vind je overigens ook Ryobi, dat over het algemeen net wat volwassener tools aflevert in dat marktsegment; hoe de support en duurzaamheid daarvan zijn kan ik echter niet uit ervaring beoordelen. Merk is afaik ook pas vrij recent naar NL gekomen, en valt net als Milwaukee en AEG onder TTI holding. Wat B&D is tot Dewalt qua kwaliteit en prijs is Ryobi tot Milwaukee; er is shared development, maar de uitvoering is van een geheel ander niveau.

Maar, niemand hier een idee waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een vandiktebank dus?

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 18-04-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:35
Verder zat ik ook nog te kijken naar een combinatie vlak/vandiktebank bij HBM of een vergelijkbare aanbieder; het vlakken is natuurlijk een welkome toevoeging, de prijs zou het probleem ook niet moeten zijn gezien die extra functionaliteit, maar dat wordt meteen wel weer een erg grote machine om in de weg te hebben staan...
Ik heb de Scheppach variant van die vandiktebank/vlakbank combi, vind 'm niet slecht, maar stofafzuiging is gedoe, de tafel voor het vlakken is erg kort, en ik ben daar nog een prutser mee, waardoor daar 't niet helemaal altijd even strak gaat (lange stukken zijn uitdagend). Vandiktebank zelf ben ik tevreden mee.

Verder @McGryphon staat er op youtube een review van de triton, van de flemish woodworker. Hij is wel happy. Ik merk wel dat ik de vlakbank wel altijd gebruik, en nooit enkel de vandiktebank.. Weet niet hoeveel je met de hand gaat schaven.

[ Voor 15% gewijzigd door simon op 18-04-2017 11:17 ]

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
simon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:14:
[...]

Ik heb de Scheppach variant van die vandiktebank/vlakbank combi, vind 'm niet slecht, maar stofafzuiging is gedoe, de tafel voor het vlakken is erg kort, en ik ben daar nog een prutser mee, waardoor daar 't niet helemaal altijd even strak gaat (lange stukken zijn uitdagend). Vandiktebank zelf ben ik tevreden mee.

Verder @McGryphon staat er op youtube een review van de triton, van de flemish woodworker. Hij is wel happy. Ik merk wel dat ik de vlakbank wel altijd gebruik, en nooit enkel de vandiktebank.. Weet niet hoeveel je met de hand gaat schaven.
Het gaat me hoofdzakelijk om de vandiktebank zelf voor het op dikte maken van allerhande stukjes afvalhout; ik bewaar de in principe bruikbare stukken altijd, maar vaak zit ik dan met het probleem dat ik een half uur aan het zoeken ben naar een plankje met de juiste houtsoort en dikte om vervolgens er achter te komen dat het plankje te kort is, en als ik dikkere stock dan op een wat nettere consistentere manier kan bewerken dan met een rotte groene Bosch Scintilla uit het jaar kruik maakt dat mijn leven aanzienlijk gemakkelijker gok ik.

Bedankt voor de informatie, en dan ga ik na het werk eens op Youtube kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:11:
Iets anders. Ik wil ergens de komende maanden een vandiktebank aanschaffen, maar zit daar nog naar verschillende opties te kijken. Natuurlijk springt direct de Dewalt DW733 me in het oog, maar die prijs is vrij hoog. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Triton TPT125 of andere banken in die prijsklasse wellicht?

Het beste kan je eerst een keuze maken of je alleen vandikte wilt, of specifiek ook wilt kunnen vlakken. Een combi machine is niet echt portable, zo'n vandikte machientje wel.
Die HBM wordt redelijk vaak besproken op woodworking.nl, de meningen lopen nogal uiteen.
Volgens mij kan je beter een goede vandikte bank kopen, dan voor hetzelfde geld een combi-apparaat.

Waarvoor ga je die machine gebruiken? Is het om balkjes op dezelfde dikte te krijgen (vandikte)? Of wil je juist oppervlaktebewerking gaan doen (schaven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:25:
[...]

Het beste kan je eerst een keuze maken of je alleen vandikte wilt, of specifiek ook wilt kunnen vlakken. Een combi machine is niet echt portable, zo'n vandikte machientje wel.
Die HBM wordt redelijk vaak besproken op woodworking.nl, de meningen lopen nogal uiteen.
Volgens mij kan je beter een goede vandikte bank kopen, dan voor hetzelfde geld een combi-apparaat.

Waarvoor ga je die machine gebruiken? Is het om balkjes op dezelfde dikte te krijgen (vandikte)? Of wil je juist oppervlaktebewerking gaan doen (schaven)?
Het gaat me om het nauwkeuriger en makkelijker op dikte maken van planken/balken dan met een smerige afgetrapte elektrische schaaf, vaak klein spul maar incidenteel ook wel grotere stock.

Ik zal straks eens op woodworking.nl kijken; ik vermoed wel dat als ik een vandiktebank zoals die Triton haal ik binnen de kortste keren iets wil vlakken en mijn toevlucht ga moeten nemen tot vloeken, maar goed, dat is grotendeels onderbuik want zo enorm veel heb ik er nog niet over nagedacht verder :P

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 18-04-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:26:
[...]

Het gaat me om het nauwkeuriger en makkelijker op dikte maken van planken/balken dan met een smerige afgetrapte elektrische schaaf, vaak klein spul maar incidenteel ook wel grotere stock.
Dan gewoon lekker een vandiktebank scoren. Als je nu ook niet schaaft, dan ga je dat ook niet missen als je de vandiktebank hebt.

Let wel dat je met een vandiktebank, je niet balkjes vierkant kan maken, alleen "parallellogram". Dus als dat een vereiste is, moet je aan de vlakbank (met goede geleider).

Maar zelfs een basic vandiktebankje werkt 100x beter dan een losse electrische handschaaf voor het werk dat jij beschrijft.

Jammer dat die dingen in NL zo duur zijn (ook vrij ongebruikelijk/zeldzaam), hier werken we meer met die combi vandikte/vlakbankjes. In de states zie je die dingen veel meer en kosten ze geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:30:
[...]

Dan gewoon lekker een vandiktebank scoren. Als je nu ook niet schaaft, dan ga je dat ook niet missen als je de vandiktebank hebt.

Let wel dat je met een vandiktebank, je niet balkjes vierkant kan maken, alleen "parallellogram". Dus als dat een vereiste is, moet je aan de vlakbank (met goede geleider).

Maar zelfs een basic vandiktebankje werkt 100x beter dan een losse electrische handschaaf voor het werk dat jij beschrijft.

Jammer dat die dingen in NL zo duur zijn (ook vrij ongebruikelijk/zeldzaam), hier werken we meer met die combi vandikte/vlakbankjes. In de states zie je die dingen veel meer en kosten ze geen drol.
Wat ik al dacht :)
Meeste plankjes waar ik mee werk is het niet heel cruciaal dat de kanten vlak en haaks zijn, dus dan zou ik inderdaad met een vandiktebank toe moeten kunnen. Ik ga eens met de door jullie gegeven informatie verder zoeken straks :)

En inderdaad, jammer dat die dingen zo weinig gebruikt worden hier. Niemand in mijn directe omgeving die er een heeft, en om nou steeds opnieuw langs de houtzagerij te gaan voor een paar lullige plankjes, daar worden ze ook heel snel moe van :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Bij ibood vandaag een Bosch Blauw GSB 18-2 Li Accuklopboorschroevendraaier met 2 1.5Ah accu's voor 130 euro... Lijkt een koopje toch?

lees de draad voordat je blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:58:
[...]

Bosch Groen heeft doorgaans vergelijkbare capaciteit als B&D met iets meer duurzaamheid en betere garantieafhandeling. Betaal je ook iets meer voor.

Let wel: buiten de acties op elektrisch gereedschap vind je bijvoorbeeld bij de Gamma vaak blauw Bosch spul voor minder geld en met betere specs dan het groene "equivalent" en het groene spul kom je bijvoorbeeld in de VS al niet of nauwelijks tegen, met reden.

In diezelfde hoek/prijscategorie vind je overigens ook Ryobi, dat over het algemeen net wat volwassener tools aflevert in dat marktsegment; hoe de support en duurzaamheid daarvan zijn kan ik echter niet uit ervaring beoordelen. Merk is afaik ook pas vrij recent naar NL gekomen, en valt net als Milwaukee en AEG onder TTI holding. Wat B&D is tot Dewalt qua kwaliteit en prijs is Ryobi tot Milwaukee; er is shared development, maar de uitvoering is van een geheel ander niveau.

Maar, niemand hier een idee waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een vandiktebank dus?
Ryobi zal qua materialen en onderdelen iets goedkoper spul bevatten en qua ontwerp en ergonomie ook minder zijn dan Milwaukee. Als je bijvoorbeeld het formaat van machines en accu's vergelijkt zie je dat laatste terug.
Theelepel88 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:42:
Bij ibood vandaag een Bosch Blauw GSB 18-2 Li Accuklopboorschroevendraaier met 2 1.5Ah accu's voor 130 euro... Lijkt een koopje toch?
Als je een goedkope basismachine voor wat licht schroef- en boorwerk zoekt is dat idd een prima deal.

[ Voor 11% gewijzigd door Framoes op 18-04-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Theelepel88 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:42:
Voor het geld geen echt slechte deal, maar de 10mm boorkop zal wel het gebruik van grotere boren en andere tools verhinderen. Sterker en zwaarder dan het 10,8v spul in die categorie, maar door de boorkop niet breder inzetbaar.
Framoes schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:53:
[...]

Ryobi zal qua materialen en onderdelen iets goedkoper spul bevatten en qua ontwerp en ergonomie ook minder zijn dan Milwaukee. Als je bijvoorbeeld het formaat van machines en accu's vergelijkt zie je dat laatste terug.
Precies; het B&D/Bosch groen-equivalent van TTI. Amerikaanse reviewers lijken het iig hoger aan te slaan dan B&D :)

[ Voor 32% gewijzigd door McGryphon op 18-04-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelepel88
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:57:
[...]

Voor het geld geen echt slechte deal, maar de 10mm boorkop zal wel het gebruik van grotere boren en andere tools verhinderen. Sterker en zwaarder dan het 10,8v spul in die categorie, maar door de boorkop niet breder inzetbaar.

[...]

Precies; het B&D/Bosch groen-equivalent van TTI. Amerikaanse reviewers lijken het iig hoger aan te slaan dan B&D :)
Dat viel me ook al op, is er geen bosch blauw 18v met 13mm kop? Heb nu een bosch groen 14,4 en 18v met 10mm kop en merk toch dat sommige boren niet passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Theelepel88 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:14:
[...]

Dat viel me ook al op, is er geen bosch blauw 18v met 13mm kop? Heb nu een bosch groen 14,4 en 18v met 10mm kop en merk toch dat sommige boren niet passen...
Ja, die zijn er. Dat zijn wel duurdere machines.

Over het algemeen is een 10mm boorkop een teken van een apparaat dat ofwel compactheid voorop heeft staan ofwel niet de capaciteit heeft om 13mm tools te gebruiken zonder overbelast te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelepel88
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:16:
[...]

Ja, die zijn er. Dat zijn wel duurdere machines.

Over het algemeen is een 10mm boorkop een teken van een apparaat dat ofwel compactheid voorop heeft staan ofwel niet de capaciteit heeft om 13mm tools te gebruiken zonder overbelast te raken.
Aha ik dacht dat alle 18v bosch blauw motoren hetzelfde waren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:57:
[...]

[...]

Klopt. Het lijkt tussen bouwmarkt A-merk en lager profi-segment in te zitten. Ridgid scoort overigens in ongeveer hetzelfde prijssegment beter. Helaas hebben wij hier AEG als tegenhanger en dat is hier natuurlijk weer duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/18011477_1498980543467269_6008874635418927104_n.jpg
Weer een updatetje van mijn keuken. Foto gejat van de instagram van mijn vrouw :+

Leidingen paraat, faceframes bevestigd. Na lang zoeken heb ik niet-afgerond meranti kunnen vinden (lijkt niet moeilijk zou je zeggen, nou dat viel tegen) en het verschil tussen licht en donker meranti viel me zo op! Het gewicht van donker meranti is soms meer dan 10 keer het gewicht van licht meranti.

Desondanks zijn de faceframes gemaakt van een mix van licht en donker, dat zal geen problemen geven :-) Vanavond de krachtstroom installeren. Dit weekend heb ik even een uitstapje gemaakt door onze tuintafel voorrang te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:38:
[...]

Klopt. Het lijkt tussen bouwmarkt A-merk en lager profi-segment in te zitten. Ridgid scoort overigens in ongeveer hetzelfde prijssegment beter. Helaas hebben wij hier AEG als tegenhanger en dat is hier natuurlijk weer duurder.
Ridgid en AEG zijn dan ook nagenoeg hetzelfde spul, maar de Europese markt zit qua prijssegmenten heel anders in elkaar dan de Amerikaanse. En bovenop dat verschil is er nog de jarenlange hegemonie van Nederlandse bouwmarktketens die totdat o.a. Hornbach en Bauhaus naar Nederland kwamen (wat diezelfde NL ketens overigens op uitermate smerige manieren en twijfelachtige gronden hebben proberen te voorkomen) überhaupt geen spullen in het assortiment hadden die ook maar bij profi-kwaliteit in de buurt kwamen, maar er alsnog steevast de hoofdprijs voor vragen.

Ik nodig eenieder uit zelf eens de prijzen van blauw en groen Bosch materiaal bij de Gamma te vergelijken; vaak is de basisprijs van het groene spul hoger dan van het blauwe, ondanks op alle specs en zeker op duurzaamheid en ergonomie een stuk achter te lopen. Enkel een gevolg van de marktdominantie van enkele partijen die absoluut niet nastaan om de klant degelijk materieel te leveren.

Dat is overigens terwijl de prijzen voor het blauwe gerei bij de Gamma alsnog gemiddeld significant hoger zijn dan bij de usual suspects als gereedschapcentrum en toolnation. Ik kan dan ook zowel vanuit de financiële overwegingen als vanuit mijn principes iedereen sterk afraden Gamma/Praxis/Karwei/Plan-it/Formido/noemmaarop nog geld te geven; m.i. is het een grote zooi oplichters die veel te lang hun gang hebben kunnen gaan en niets beters dan een faillissement verdienen.

De prijzen voor ijzerwaren bij bouwmarkten zijn al helemáál van de zotte, letterlijk een factor 5 meer betalen voor Sencys schroeven bij de Praxis dan voor kwalitatief betere 4Tecx/Ivana schroeven bij GBI resp. Polvo-winkels. Absurd.

Maar om terug te komen op mijn oorspronkelijke punt: in de VS heb je nog de keuze of je Ryobi, Ridgid of Milwaukee koopt (om het binnen één concern te houden) waar een hogere prijs ook hogere kwaliteit betekent. Hier in Nederland is dat absoluut geen zinnig vergelijk; doordat van het goedkopere spul de prijzen zo stompzinnig zijn opgedreven de afgelopen jaren is er nauwelijks meer verschil tussen beuntroep en midrange profispul qua prijs, dus wat is dan nog het bestaansrecht van een tussenliggende kwaliteitscategorie? Een tussenliggende prijscategorie is er immers al tijden niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:04:
[...]

Ridgid en AEG zijn dan ook nagenoeg hetzelfde spul, maar de Europese markt zit qua prijssegmenten heel anders in elkaar dan de Amerikaanse. En bovenop dat verschil is er nog de jarenlange hegemonie van Nederlandse bouwmarktketens die totdat o.a. Hornbach en Bauhaus naar Nederland kwamen (wat diezelfde NL ketens overigens op uitermate smerige manieren en twijfelachtige gronden hebben proberen te voorkomen) überhaupt geen spullen in het assortiment hadden die ook maar bij profi-kwaliteit in de buurt kwamen, maar er alsnog steevast de hoofdprijs voor vragen.
Dat is zeker waar, maar je betaalt daar voor Ridgid minder dan voor de bekende A-merken als Makita, Milwaukee, etc en hier is AEG gewoon even duur. Ik lees daarom ook veel positieve verhalen over Ridgid uit de VS. Prijs/kwaliteit is zeer goed en ze zijn zelfs innovatief.

AEG hier lijkt een beetje in de marge te rommelen, hoewel hun BS 18C Li boormachine bij de consumentenbond blijkbaar beste keus was in februari (kwam ik via Google achter). Nou moet ik zeggen dat op een DeWalt DCD791D2 (die tweede werd omdat ie minder gebruiksgemak heeft dan de AEG) na het allemaal Bosch Groen en slechter is in de top 10 van de test. Daarnaast onderaan een Makita met NiCd accu's tussen allemaal Li-ion machines. Een machine die zelfs bij de Gamma niet meer te koop is en ook €135 goedkoper dan de AEG. En niet te vergeten: een Festool CXS 10.8 die een 5,8 krijgt 8)7 Kortom: een test van niks.

Oke, klein beetje afgedwaald, maar die test heeft erg opvallende uitslagen.
Ik nodig eenieder uit zelf eens de prijzen van blauw en groen Bosch materiaal bij de Gamma te vergelijken; vaak is de basisprijs van het groene spul hoger dan van het blauwe, ondanks op alle specs en zeker op duurzaamheid en ergonomie een stuk achter te lopen. Enkel een gevolg van de marktdominantie van enkele partijen die absoluut niet nastaan om de klant degelijk materieel te leveren.

Dat is overigens terwijl de prijzen voor het blauwe gerei bij de Gamma alsnog gemiddeld significant hoger zijn dan bij de usual suspects als gereedschapcentrum en toolnation. Ik kan dan ook zowel vanuit de financiële overwegingen als vanuit mijn principes iedereen sterk afraden Gamma/Praxis/Karwei/Plan-it/Formido/noemmaarop nog geld te geven; m.i. is het een grote zooi oplichters die veel te lang hun gang hebben kunnen gaan en niets beters dan een faillissement verdienen.

De prijzen voor ijzerwaren bij bouwmarkten zijn al helemáál van de zotte, letterlijk een factor 5 meer betalen voor Sencys schroeven bij de Praxis dan voor kwalitatief betere 4Tecx/Ivana schroeven bij GBI resp. Polvo-winkels. Absurd.
Die gamma profi schroeven zijn helemaal duur. Je kan Spax/Heco/Woodies online voor minder vinden en de JD schroeven van Hornbach zijn waarschijnlijk dezelfde kwaliteit, maar wel goedkoper. Ik snap ook niet welke profi dan nog naar de Gamma gaat voor schroeven.
Maar om terug te komen op mijn oorspronkelijke punt: in de VS heb je nog de keuze of je Ryobi, Ridgid of Milwaukee koopt (om het binnen één concern te houden) waar een hogere prijs ook hogere kwaliteit betekent. Hier in Nederland is dat absoluut geen zinnig vergelijk; doordat van het goedkopere spul de prijzen zo stompzinnig zijn opgedreven de afgelopen jaren is er nauwelijks meer verschil tussen beuntroep en midrange profispul qua prijs, dus wat is dan nog het bestaansrecht van een tussenliggende kwaliteitscategorie? Een tussenliggende prijscategorie is er immers al tijden niet meer.
Je zou zeggen dat fabrikanten deze trend kunnen breken. Het lijkt me namelijk dat bouwmarkten de partij zijn die de marge pakken. Vooral als je de prijzen online ziet. Maarja, zolang er nog voldoende wordt afgenomen bij de frabrikanten, vinden ze het wel prima. Het ligt dus bij de consument om verder te kijken en niet bij de Gamma/Praxis/etc zijn spullen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Is dat niet de reden dat je bij de NL bouwmarkten nu steeds meer "bouwmarktmerken" ziet? Dat powerplus merk, bijvoorbeeld? Omdat ze zelf ook voelen dat consumenten het ook niet pikken dat ze 200 euro vragen voor een machine, die bij elke online winkel maar iets van 125 kost? Als ze een eigen merk voeren, dan kan je de prijs ook niet vergelijken

[ Voor 47% gewijzigd door Raymond op 18-04-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:15
Raymond schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:13:
Is dat niet de reden dat je bij de NL bouwmarkten nu steeds meer "bouwmarktmerken" ziet? Dat powerplus merk, bijvoorbeeld? Omdat ze zelf ook voelen dat consumenten het ook niet pikken dat ze 200 euro vragen voor een machine, die bij elke online winkel maar iets van 125 kost? Als ze een eigen merk voeren, dan kan je de prijs ook niet vergelijken
Er zijn er nog zat die erin trappen. En toen ik nog een klein jochie was, trapte ik er ook in. Ook zijn ze soms als enige nog open tot 9. En als je dan een bepaald schroefje zoek...

De bouwmarktmerken hebben ze puur omdat ze een grote bestelling kunnen doen met een eigen stickertje vanuit China. En als je veel in China besteld dan krijg je spotprijzen. (Je zou niet geloven dat ze winst erop zouden maken).
De marge die ze daarop pakken is even groot of zelfs nog groter. Alleen nu kunnen ze ook concurreren met bijvoorbeeld de lidl of action.

Ikzelf ga liever naar Destil. Vakkundig personeel die weten waar ze over praten en meteen weten wat je nodig heb. Bovendien krijg ik er aardig korting. Bij de karwei zitten er allemaal pubers waarvan je juist slecht advies krijg Of soms niet eens weten waar je over praat. (Als ze die al geven)

[ Voor 12% gewijzigd door Brutalsranan op 18-04-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:33:
[...]

Wat ik al dacht :)
Meeste plankjes waar ik mee werk is het niet heel cruciaal dat de kanten vlak en haaks zijn, dus dan zou ik inderdaad met een vandiktebank toe moeten kunnen. Ik ga eens met de door jullie gegeven informatie verder zoeken straks :)

En inderdaad, jammer dat die dingen zo weinig gebruikt worden hier. Niemand in mijn directe omgeving die er een heeft, en om nou steeds opnieuw langs de houtzagerij te gaan voor een paar lullige plankjes, daar worden ze ook heel snel moe van :')
Als je nieuw zoekt en goede prijs/kwaliteit verhouding: HBM is voor hobbygebruik prima: https://www.hbm-machines....I_lnfXDrtMCFQtAGwodsXAIYw

Zelf heb ik een Scheppach HM1 uit de jaren 70. prima apparaat, niet te sterk, maar wel vlakbank, vandiktebank, tafelfrees en langgatboorinrichting erbij.
Brutalsranan schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:30:
[...]

Fein fmm 350 qsl. Een topmachine. Ik heb hem zelf ook.
sjnelle schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 08:55:
[...]

Ik heb de bosch gop 40-30 ben er super tevreden over jaren eerder moeten aanschaffen.
Bedankt voor de input! Vond een goede aanbieding voor een Fein in duitsland via Ebay. Dus dat is hem geworden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
prein2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:33:
[...]

Als je nieuw zoekt en goede prijs/kwaliteit verhouding: HBM is voor hobbygebruik prima: https://www.hbm-machines....I_lnfXDrtMCFQtAGwodsXAIYw

Zelf heb ik een Scheppach HM1 uit de jaren 70. prima apparaat, niet te sterk, maar wel vlakbank, vandiktebank, tafelfrees en langgatboorinrichting erbij.

[...]

[...]

Bedankt voor de input! Vond een goede aanbieding voor een Fein in duitsland via Ebay. Dus dat is hem geworden.
Je zal er geen spijt van hebben! Veel plezier ermee! Welke is het geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

FEIN MultiMaster FMM 350 QSL met het TOP accesoire pakket. Ben benieuwd of de stofafzuiging wat is..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31
Voor een projectje opzoek naar de Nederlandse correcte term voor een T-nut
Afbeeldingslocatie: https://www.woodpeck.com/media/main_tnut.jpg

wie o wie?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:03
loewie1984 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:25:
Voor een projectje opzoek naar de Nederlandse correcte term voor een T-nut
[afbeelding]

wie o wie?
Inslagmoer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meSmooth
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Toppers!

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Da's een moer, die je ergens in slaat. :p

Via de Engelse wiki kwam je overigens bij die Nederlandse term uit. Handigheid die ik regelmatig gebruik voor andere Engelse termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-07 15:38
prein2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:33:
[...]

[...]

[...]

Ik heb zelf HEEL kort de HBM 12" variant gehad. De geleiderail zat los en was totaal niet haaks te krijgen.
YouTube: HBM combi jointer and its weak fence.

Ding zelf maar terug gebracht in de auto.
Vervolgens een Dewalt VlakD27300 gekocht, ja 2x zo duur maar simpelweg een stuk beter qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:50
Zoo ook even weer beetje speelgoed besteld..
Gedore 8146 automatische striptang met mesje 8146-1
Gedore draad/kabelstripper 8147

Moet nog ff wachten tot volgende week zo te zien (25 april verzenden), maar mag de pret niet drukken..
Nu nog even verder kijken naar een leuke/goede sleuvenfrees :)
Als er iemand nog suggesties heeft waar naar te kijken...

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
prein2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:40:
FEIN MultiMaster FMM 350 QSL met het TOP accesoire pakket. Ben benieuwd of de stofafzuiging wat is..
Dan heb je naar alle waarschijnlijkheid een betere deal te pakken dan ik ooit heb gehad.

Heb zelf geen ervaring met de stofafzuiging. Maar fein kennende zit dat ook goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Brutalsranan op 18-04-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Killion schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:57:
[...]

Ik heb zelf HEEL kort de HBM 12" variant gehad. De geleiderail zat los en was totaal niet haaks te krijgen.
YouTube: HBM combi jointer and its weak fence.

Ding zelf maar terug gebracht in de auto.
Vervolgens een Dewalt VlakD27300 gekocht, ja 2x zo duur maar simpelweg een stuk beter qua kwaliteit.
hmmm 2x zo duur is nog te overzien, maar google geeft me 3x zo duur aan. Is er dan geen optie om de fence aan te passen? (zelf ook een beetje in de markt voor een vlak/vandiktebankje)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:55:

Dirty schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:51:
[...]

markje1 schreef op maandag 17 april 2017 @ 08:46:
Verschil is onder andere:
Slagkracht
Verwisselbare boorkop
Hakfunctie

Als je regelmatig boort is ingebouwde afzuiging best prettig, maar je betaald er wel goed voor.
Uiteindelijk heb ik toch besloten de GHB 2-23 REA met afzuigunit te bestellen. Kostte totaal ca 240,-- bij gereedschapscentrum.

Ik heb daarvoor afgewogen dat ik in de afgelopen 5 jaar voor het merendeel gaten boor van 6 / 8 / 10 mm, met name voor schoef/plugverbindingen.

Deze werkzaamheden gebeuren vooral binnen in huis, bij mij / familie. Het hardste materiaal wat ik tegen kan komen is medio 70'er jaren kiezelbeton van het appartement van mn zus, bij mij thuis is het hardste materiaal het beton van de kanaalplaten. Voor het overige is het vooral baksteen/gipsbeton. En daarvoor is zelfs mijn gewone klopboor prima (dat maakt tevens dat ik geen verwisselbare boorkop bij mn boorhamer nodig heb).

In de afgelopen 10 jaar 2 keer moeten 'hakken'. Dit ging om tegels van de muur te halen. Als dat nog eens voor zou komen, kan ik mijn huidige machine gebruiken. Die doet het nog, maar is veel te zwaar (het is een loden 4 kilo / 4 kommanogwat kilojoule / 1400 watt knaller :/ ) Die machine kan ik evt. ook nog gebruiken voor het keizelbeton, als de Bosch het niet zou redden.

Doorslaggevend is in dit geval dus geweest dat alle werkzaamheden eigenlijk binnen plaats vinden. Ook wordt regelmatig boven het hoofd gewerkt. Dat maakt dat stofvrij werken belangrijk wordt. Zeker omdat je soms bij familie in huis werkt ;)

Een 2-28 met losse afzuigunit wordt al snel even duur als een 2-23 met de gekoppelde afzuigunit. Daarbij heb je met een een aparte afzuigunit weer een beperking in bewegingsvrijheid, omdat er een stofzuiger met stofzuigerslang nodig is.

Al met al heb ik daarom gekozen voor de HB 2-23 REA met afzuigunit.

Deze zaterdagavond, de avond voor Pasen dus, besteld, en gisteren was deze al binnen. Prima afhandeling door Gereedschapscentum dus eigenlijk !

Ik ga de nieuwe machine aanstaand weekend even flink onder handen nemen. Eens zien wat die waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

Roeligan schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:18:
[...]

hmmm 2x zo duur is nog te overzien, maar google geeft me 3x zo duur aan. Is er dan geen optie om de fence aan te passen? (zelf ook een beetje in de markt voor een vlak/vandiktebankje)
Als je de plek hebt zou ik marktplaats in de gaten houden voor een grote uit een oude werkplaats. Die dingen zijn loodzwaar en vaak 380V, maar dan heb je ook wat. De prijs is relatief laag omdat er maar een kleine markt is voor dit formaat en dan ook nog 380V..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:35
Roeligan schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:18:
[...]

ik zie 'm voor 2x + 200 euro, iets van 2,5 keer zo duur. Ik vond de fence op de HBM 12" te slap, die op scheppach is weer vrij stevig. Mocht het schip met geld hier ooits arriveren komt er een Felder A3 41. Maar ik blijf nog wel even wachten ;)

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Brutalsranan schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:23:
[...]

Er zijn er nog zat die erin trappen. En toen ik nog een klein jochie was, trapte ik er ook in. Ook zijn ze soms als enige nog open tot 9. En als je dan een bepaald schroefje zoek...

De bouwmarktmerken hebben ze puur omdat ze een grote bestelling kunnen doen met een eigen stickertje vanuit China. En als je veel in China besteld dan krijg je spotprijzen. (Je zou niet geloven dat ze winst erop zouden maken).
De marge die ze daarop pakken is even groot of zelfs nog groter. Alleen nu kunnen ze ook concurreren met bijvoorbeeld de lidl of action.

Ikzelf ga liever naar Destil. Vakkundig personeel die weten waar ze over praten en meteen weten wat je nodig heb. Bovendien krijg ik er aardig korting. Bij de karwei zitten er allemaal pubers waarvan je juist slecht advies krijg Of soms niet eens weten waar je over praat. (Als ze die al geven)
Ik heb het geluk dat er een Hornbach dichtbij zit. Open van 07.00-21.00, prima prijzen en goed personeel dat verstand heeft van zaken. Ze denken mee en komen met alternatieve oplossingen. De Gamma zit heel erg dichtbij, maar die hebben eigenlijk alleen caissières en vakkenvullers in dienst. Als je geluk hebt loopt er één medewerker rond die veel weet, maar die rent van hot naar her om iedereen te helpen.
prein2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:40:
Die werkt prima bij schuren. Viel me erg mee, gezien het plastic afzuigstuk dat je wat priegelig vastklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:42:
[...]
Doorslaggevend is in dit geval dus geweest dat alle werkzaamheden eigenlijk binnen plaats vinden. Ook wordt regelmatig boven het hoofd gewerkt. Dat maakt dat stofvrij werken belangrijk wordt. Zeker omdat je soms bij familie in huis werkt ;)
Hoe meer stof je bij familie produceert, hoe minder vaak je terug hoeft te komen is de ervaring. :+
En anders houden ze er zelf maar een stofzuiger bij.
Je moet het kluswerk bij vrienden en familie vooral niet helemaal alleen willen doen, voor je het weet ben je die o zo handige 'gratis af te halen' voetveeg. ;)

Gefeli met je Bosch overigens, mooi ding hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 01:41:
[...]

Hoe meer stof je bij familie produceert, hoe minder vaak je terug hoeft te komen is de ervaring. :+
En anders houden ze er zelf maar een stofzuiger bij.
Je moet het kluswerk bij vrienden en familie vooral niet helemaal alleen willen doen, voor je het weet ben je die o zo handige 'gratis af te halen' voetveeg. ;)

Gefeli met je Bosch overigens, mooi ding hoor!!
Klussen bij familie valt wel mee. In dit geval moet je meer denken in de trant van WAF ;) voor klussen in huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 20-04-2017 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
@Bhagavad en @The Eagle :
De UHEV 2860-2 ziet er ook goed uit.
Is dit de opvolger van de UHE 2850?
Vinden jullie deze interessanter of het extra geld niet waard?

De Metabo's lijken me idd interessanter dan de Bosch door hun 2 standen en snelheidsinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Br0mZ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:59:
@Bhagavad en @The Eagle :
De UHEV 2860-2 ziet er ook goed uit.
Is dit de opvolger van de UHE 2850?
Vinden jullie deze interessanter of het extra geld niet waard?
De Metabo's lijken me idd interessanter dan de Bosch door hun 2 standen en snelheidsinstelling.
De 2860-2 is een iets zwaardere versie van de 2850 zo te zien.
Je kunt op Metabo.de de verschillen in beeld krijgen door op de betreffende pagina's even op "Produkt vergleichen" te clicken.
Anders kan een belletje naar Metabo.nl klantenservice misschien nog iets meer "verhelderende inzichten" opleveren. ;)
UHEV 2860-2 Quick
UHE 2850 Multi

Er zijn minieme verschillen wat de knoppen en de plaatsing daarvan op de machines betreft, de iets hogere slagkracht lijkt het grootste verschil te zijn, verder zie ik het ook niet echt. O-)
Of de verschillen voor jou de moeite waard zijn kan ik niet voor je bepalen.
De 2860-2 is bij Bender €35 duurder, het positieve is dat je die meerprijs over 10+ jaar waarschijnlijk vergeten zult zijn.
Beide machines zullen onze mannenharten ongetwijfeld gelukkig maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:26
2 weken geleden heb ik mezelf getrakteerd op een Bosch GCM 8 SJL, scheelde in du toch al vlot 60/70 euro in vergelijking met hier in NL. Ik zat ook al heel lang te dubben over een invalzaag, maar vind het toch wat duur. Uiteindelijk bijna een scheppach pl55 gekocht, maar ik ben toch van gedachten veranderd. Ik denk dat ik een invalzaag niet ga gebruiken waarvoor hij bedoeld is, en red me met een circkelzaag ook wel. 3 dagen geleden dus maar een Bosch GKS 55+ GCE besteld, maar met een 1600mm rail, 1100mm rail, het verstek accessoire, verbindingsstuk en de snel span klemmen voor de rails... tevens ook een setje impact doppen /bits voor de 10.8v slagschroevendraaier. In DU scheelde dat gewoon 170 euro met de goedkoopste zaken hier in NL...

Nu kan ik eindelijk mijn werkbank voor in de schuur gaan maken :D

Alleen doordat deze uitgaven weer hoog uitvallen er maar voor gekozen dat de compressor in de schuur nog maar even moet wachten... Ik had de airpress 340/90 op het oog, mede door de lagere geluidsopbrengt van de snaar aangedreven pomp (1400rpm). Iemand ervaring met deze compressor?

[ Voor 14% gewijzigd door TFDev op 21-04-2017 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
McGryphon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:04:
[...]
Misschien dat dit soort tips thuis horen in een nieuwe TS voor deeltje 3?

Bedoel, iedere zelf respecterende tweaker neemt zijn hobby serieus. We zijn altijd op zoek naar de beste componenten tegen een zo laag mogelijke prijs (of een goede gulden middenweg) daarom spenderen we (ik in ieder geval) twee tot drie keer zo veel tijd in de voorbereiding dan in de uitvoering. Fora lezen, vragen posten, tekeningen maken, yt video's, reviews, en dan koop je iets en moet het ook goed zijn.

Ja ik wil betere en goedkopere schroeven, bitjes, boren. Het liefst stond de hele garage thuis vol met festool, makita <insert merk dat je wilt>

Zo zijn we toch, toch?

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 05:43:
[...]

De 2860-2 is een iets zwaardere versie van de 2850 zo te zien.
Je kunt op Metabo.de de verschillen in beeld krijgen door op de betreffende pagina's even op "Produkt vergleichen" te clicken.
Anders kan een belletje naar Metabo.nl klantenservice misschien nog iets meer "verhelderende inzichten" opleveren. ;)
UHEV 2860-2 Quick
UHE 2850 Multi

Er zijn minieme verschillen wat de knoppen en de plaatsing daarvan op de machines betreft, de iets hogere slagkracht lijkt het grootste verschil te zijn, verder zie ik het ook niet echt. O-)
Of de verschillen voor jou de moeite waard zijn kan ik niet voor je bepalen.
De 2860-2 is bij Bender €35 duurder, het positieve is dat je die meerprijs over 10+ jaar waarschijnlijk vergeten zult zijn.
Beide machines zullen onze mannenharten ongetwijfeld gelukkig maken. :)
Dat idd, plus het feit dat die 2860-2 quick een snel verwisselbare boorkop heeft.
Mijn multihamer heeft een normaal verwisselbare kop maar moet eerlijk bekennen dat ik die nog nooit gebruikt heb. Met een beetje accutol heb je ook voldoende om in steen of metaal te komen :)
Maar uiteraard is het handig want zo pak je de machine makkelijker voor normale boordoeleinden ook. Dus meerwaarde :)
Ik zou het gewoon doen voor die 225 die Bender vraagt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
loewie1984 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:17:
[...]

Misschien dat dit soort tips thuis horen in een nieuwe TS voor deeltje 3?

Bedoel, iedere zelf respecterende tweaker neemt zijn hobby serieus. We zijn altijd op zoek naar de beste componenten tegen een zo laag mogelijke prijs (of een goede gulden middenweg) daarom spenderen we (ik in ieder geval) twee tot drie keer zo veel tijd in de voorbereiding dan in de uitvoering. Fora lezen, vragen posten, tekeningen maken, yt video's, reviews, en dan koop je iets en moet het ook goed zijn.

Ja ik wil betere en goedkopere schroeven, bitjes, boren. Het liefst stond de hele garage thuis vol met festool, makita <insert merk dat je wilt>

Zo zijn we toch, toch?
Goed idee. Maar dan wel inderdaad bang-for-buck tips, in lijn met een boel andere tweaker-gerelateerde zaken (zoals de BBG). Duurder is vaak wel beter, niet altijd.

Wat mij betreft is het belangrijk om hobby's toegankelijk te houden. Mijn ervaring is dat veel plekken waar gelijkgezinden bij elkaar komen uitgroeien tot een elite club, waar alleen spullen van merk X goed genoeg zijn. Ik denk altijd, het beste gereedschap is hetgeen je bij de hand hebt :p.

Tips, tricks en best buy guides zijn altijd goed uiteraard! (vandaar dat ik ook wel eens een Chinees pareltje post ;) Die combinatiehaak van een paar euro is de laatste tijd mijn meestgebruikte gereedschap gebleken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Zo heb ik van de week aluminium t-tracks bij Baptist besteld, 2 C tracks, 2 B tracks. Kosten 85 eu. Krijg ze binnen, kijk op het etiket: "Made in taiwan" en ik twijfelde al om ze bij Aliexpress te bestellen. Uiteindelijk niet gedaan vanwege de levertijd. Maar voor 200 eu had ik 8 profielen 8 stopblocks en nog een hoop shit die ik niet nodig had gehad maar wel had kunnen bestellen.

Had voor 300 usd in de winkelmand zitten, berichtje naar de Chinees gestuurd, 90 USD aan korting en shipping costs er vanaf gekregen omdat ik zo veel in eens bestelde. De miter tracks die ze daar aanboden hebben precies dezelfde afmetingen als die van Baptist.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Die T-tracks haal ik uit Duitsland, Hier

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
loewie1984 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:58:
kijk op het etiket: "Made in taiwan" en ik twijfelde al om ze bij Aliexpress te bestellen.
Dat hoeft an sich nog niet te betekenen dat het dezelfde kwaliteit is als ALIxpress, je kan alle kwaliteiten krijgen die je wilt uit die landen, als je maar specificeert en betaalt :)

Maar ik maak me geen illusies: 3 van de 4 keer is het hetzelfde spul, maar dan 4x zo duur. En het zou me niks verbazen als dat met dit materiaal ook zo is. Een gedeelte van die prijs is verklaarbaar (BTW/lokale winkel en het is incourant spul om op voorraad te hebben), maar het is alsnog flink overpriced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-07 16:05
Om nog even terug te komen op de eerdere discussie: ik vraag me op recht af wanneer de eerste Gamma/Praxis/Karwei om gaat vallen... als je hier in de buurt kijkt is het bij de Hornbach altijd knetter druk (vooral in het weekend), terwijl de Praxis, Gamma en Karwei (vooral de laatste 2) vrijwel uitgestorven zijn... ik kan me niet voorstellen dat dat op lange termijn goed gaat voor die laatste partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
^^ zover als ik weet is Gamma en Praxis een concern, dat zie je al af aan de websites en wisselende acties. De ene week is het item bij de gamma in de aanbieding, de week erop bij de karwei. De merken die ze hebben zijn ook identiek.

Ik denk dat ze de klappen op kunnen vangen vanwege het grote aantal vestigingen. Elke grote gemeente heeft wel een praxis, gamma of karwei. Als ik alleen al kijk naar de regio Zuid-Limburg, daar ligt een Karwei in Elsloo, een praxis in Beek, een Gamma in Sittard-Geleen naast de Hornbach. De enige die echt last heeft van de Hornbach is de Gamma. De rest doet het niet heel goed, maar ook niet heel slecht.

Als ik een paar schroefjes moet hebben rij ik naar de Karwei, moet ik veel hebben en specifieke dingen rij ik naar de Hornbach, dat heeft dan ook echt met afstand en tijd te maken.

edit ik had me vertypt, bedoelde idd Gamme en Karwei als 1, praxis daarnaast

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 21-04-2017 16:56 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
loewie1984 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:41:
^^ zover als ik weet is Gamma en Praxis Karwei een concern, dat zie je al af aan de websites en wisselende acties. De ene week is het item bij de gamma in de aanbieding, de week erop bij de karwei. De merken die ze hebben zijn ook identiek.
ftfy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Laatst online: 11:24

samo

yo/wassup

Dat is inderdaad Intergamma.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Gamma en Karwei zijn van Intergamma. Skandia is tegenwoordig ook bijna geheel gehomogeniseerd met het Gamma huismerk.
Praxis, Plan-it en Brico zijn Maxeda. Zo mogelijk nog een vervelender concern, met Sencys als veel te duur huismerk.

Maxeda en Intergamma hebben jarenlang stupide marges aangehouden omdat ze zowat enkel met elkaar hoefden te concurreren in NL; Hornbach en Bauhaus zijn dat nu enorm open aan het breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Martin Sturm schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:33:
Om nog even terug te komen op de eerdere discussie: ik vraag me op recht af wanneer de eerste Gamma/Praxis/Karwei om gaat vallen... als je hier in de buurt kijkt is het bij de Hornbach altijd knetter druk (vooral in het weekend), terwijl de Praxis, Gamma en Karwei (vooral de laatste 2) vrijwel uitgestorven zijn... ik kan me niet voorstellen dat dat op lange termijn goed gaat voor die laatste partijen.
Dat dacht ik ook en heb ik in dit topic ook weleens genoemd. Maar als je Nieuwegein bekijkt (daar kom ik af en toe, omdat ik in Woerden afspraken heb), daar zitten op hetzelfde terrein als de Hornbach een enorme praxis en gamma en die doen het zo te zien prima.

Misschien is dat een kwestie van reclame: VT-Wonen is veel op TV en heeft allemaal spul van de Karwei en dat geldt misschien ook wel voor andere bouwmarkten (praxis was altijd zichtbaar in Eigen huis in puin).

En wie weet waar die bouwmarkten de meeste omzet uit halen? Misschien is dat juist wel spul dat een Hornbach nauwelijks voert, of niet promoot (behang en andere "aankleding" oid). Dan kunnen die bouwmarkten prima naast elkaar bestaan.

Niet iedereen haalt kilo's schroeven en bakken vol met installatiemateriaal, dus de besparingen voor de gemiddelde bezoeker zullen misschien helemaal niet zo groot zijn bij een Hornbach :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:56
Raymond schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:00:
[...]

Niet iedereen haalt kilo's schroeven en bakken vol met installatiemateriaal, dus de besparingen voor de gemiddelde bezoeker zullen misschien helemaal niet zo groot zijn bij een Hornbach :)
Hoeft ook niet...

Elektrabuis slagvast grijs 3/4 inch 2 meter
Gamma €1,99 https://www.gamma.nl/asso.../4-inch-2-meter/p/B464295
Hornbach €0,95 http://www.hornbach.nl/sh...s-2m/4106554/artikel.html

Meer dan 1 euro verschil op een stukje plastic
Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.