[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.534 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
peligro2k schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:38:
Ik heb vandaag voor onder de 100 euro een Gamma powered Makita set gekocht. Deze: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021483342

Ik lees hierboven dat de accu's niet helemaal top zijn, moet ik de machine retourneren?
1.3 ah accu's zijn inderdaad wel de kleinste die er zijn in 18V, ter vergelijking, de grootste zijn vaak rond de 6 ah. Zit dus een klap meer stroom in, maar zijn vaak wel iets groter en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
peligro2k schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:38:
Ik heb vandaag voor onder de 100 euro een Gamma powered Makita set gekocht. Deze: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021483342

Ik lees hierboven dat de accu's niet helemaal top zijn, moet ik de machine retourneren?
peligro2k schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:56:
Ik zit te denken of ik hem ga omruilen voor deze https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021519010

Dan kan ik de systainers loskoppelen en hoef ik niet alle extra troep mee te slepen. Zou 14.4 en 18v veel schelen?
Aan de afbeeldingen te zien zijn dit beide geen machine's uit de LXT serie's (de goede/profi series) bij deze beide kan je dus allebei vrij weinig uitwisselen m.b.t. andere machines.

Kijk zoals Jelte,89 zegt eens bij de officiele Makita dealers, daar koop je ze wel uit de LXT serie's, krijg je bij de meeste machines gratis een extra accu (check https://www.makita.nl/aanbieding voor welke machines) en grote kans dat je zelfs nog wel goedkoper uit bent dan de overpriced gamma...

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:35
Bedankt voor alle tips. Het is deze geworden, blijkbaar toch uit de profi serie. In mooie systainer, twee (echte Makita?) accu's en een setje bits/boortjes. Mooie deal voor 90 euro!
Afbeeldingslocatie: https://d1zjcuqflbd5k.cloudfront.net/files/acc_451772/UWjf?response-content-disposition=inline;%20filename=IMG_0187.jpg&Expires=1485000556&Signature=WXDUkUzuSElc~wtnZCNM9IjV60l4lEUl-sszoc4dFy3WOC4--pePEYo9wsQ1h6RjImlIs9RaI6iNGfCirXIASnzmfHjv1aLx59wKlKbC2RFoCNQhLHuu6HYAeJe9k9ZtY401qyPMn4fznYfV794x85hiyhAoSZPgVAFElifdxV8_&Key-Pair-Id=APKAJTEIOJM3LSMN33SA
http://d.pr/i/UWjf

[ Voor 62% gewijzigd door peligro2k op 21-01-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Inderdaad, waar gekocht?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
peligro2k schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:01:
Bedankt voor alle tips. Het is deze geworden, blijkbaar toch uit de profi serie. In mooie systainer, twee (echte Makita?) accu's en een setje bits/boortjes. Mooie deal voor 90 euro!
[afbeelding]
http://d.pr/i/UWjf
Kijk eens aan. Nice man! Goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Bij de Gamma, kreeg ik als korting omdat een ander model niet op voorraad was, maar dit wel op de site stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Niek_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:50:
Toch even informeren, die gemiddelde timmermanspotlood die kan je voor zover ik weet zo ongeveer overal voor niks krijgen toch? Om daar nou euro's aan uit te geven? :)
Of die kleine Ikea potloodjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Heb een DeWalt DW745 aangeschaft :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:04

Pelle

🚴‍♂️

Pelle schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:12:
Uiteindelijk viel mijn oog deze week op de Lidl aanbiedingenfolder, waarin een Parkside invalzaag met 2x 70cm geleiderail werd aangeboden voor € 89,99. Even getwijfeld, toch maar gedaan.

[afbeelding]
Vandaag heb ik het ding kunnen testen, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ik denk niet dat je voor dat geld een betere zaag kunt vinden.

Aantekening daarbij is dat ik weinig referentiemateriaal heb: vooralsnog alleen mijn Black & Decker cirkelzaag (zoiets). Hoe het ding zich verhoudt tot een profi invalzaag zou ik dus echt niet weten.

Er worden 2 geleiderails van 700mm meegeleverd, die vrij eenvoudig aan elkaar te koppelen zijn. De zaag staat stevig op de rails, en met de excentrische schroeven kun je 'm spelingsvrij over de rails bewegen. De rails kun je moeilijk los laten liggen: de wrijving met de ondergrond is daar niet hoog genoeg voor. Voor het beste resultaat moet je de rails dus wel klemmen. Er zitten geen klemmen bijgeleverd, maar een lijmklem voldoet ook prima.

De zaag zelf is vrij licht en ook het invalmechanisme werkt prima. Niet te slap, niet te stevig. Er zit een diepteaanslag op met 2 standen: eentje voor mét rails, en eentje voor zonder rails. Dat is bij lang niet alle invalzagen het geval, dus dat is mooi.
Het meegeleverde blad (165mm) is van vergelijkbare kwaliteit als mijn B&D zaagblad. Geen superding, maar met mijn skillset voor nu genoeg. Bij de eerstvolgende precisieklus haal ik er een CMT-blad bij (dank voor de tip :)).

Zagen onder een hoek gaat ook goed: je kunt tot 45mm zagen en dat levert een zeer strak resultaat op. De hellingshoek is goed instelbaar. Ik kwam nét door 2 op elkaar gelijmde stukken multiplex (2x 18mm) heen. Mijn vermoeden is dat je meer dan 40mm onder die hoek niet gaat halen. De zaag had het met deze dikte overigens wel lastig: geen mes door de botergevoel, maar flink ploeteren. Wat op zich ook niet zo heel gek is, want zo veel vermogen (1200W) heeft het ding nou ook weer niet.
Waar je wél op moet letten is dat de zaag de neiging heeft over te hellen onder deze hoek. Dat betekent dus dat je de zaag goed op de rails moet drukken, want uit zich zelf zou hij om gaan vallen.

Qua afzuiging had ik gehoopt dat er wat meer stof/zaagsel de stofzuiger in zou verdwijnen, maar dat kan ook aan de stofzuiger (Karcher WD3P) liggen: dat is natuurlijk geen profi bouwzuiger. Desalniettemin denk ik dat ik toch ruim 80% van al het zaagsel in de stofzuiger heb op kunnen vangen.

Al met al voor mij een prima upgrade. Hoe het ding zich gaat houden in de komende jaren zou ik natuurlijk niet weten, maar gezien mijn incidentele gebruik verwacht ik niet dat ik de komende 10 jaar een nieuwe zou moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

peligro2k schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:01:
Inderdaad erg mooie deal voor deze machine met systainer. Accu's hiervan zijn inderdaad ook uitwisselbaar. Houdt er echter wel rekening mee dat aanbod 14.4v relatief klein is en 1.3ah ook niet echt overhoud.
Beide specs volstaan voor een boor/schroefmachine maar houden niet over als je met een slijptol oid aan de slag wilt. Desalniettemin, mooi apparaat voor dat bedrag :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:03
Pelle schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:48:
[...]

Vandaag heb ik het ding kunnen testen, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ik denk niet dat je voor dat geld een betere zaag kunt vinden.

Aantekening daarbij is dat ik weinig referentiemateriaal heb: vooralsnog alleen mijn Black & Decker cirkelzaag (zoiets). Hoe het ding zich verhoudt tot een profi invalzaag zou ik dus echt niet weten.

Er worden 2 geleiderails van 700mm meegeleverd, die vrij eenvoudig aan elkaar te koppelen zijn. De zaag staat stevig op de rails, en met de excentrische schroeven kun je 'm spelingsvrij over de rails bewegen. De rails kun je moeilijk los laten liggen: de wrijving met de ondergrond is daar niet hoog genoeg voor. Voor het beste resultaat moet je de rails dus wel klemmen. Er zitten geen klemmen bijgeleverd, maar een lijmklem voldoet ook prima.

De zaag zelf is vrij licht en ook het invalmechanisme werkt prima. Niet te slap, niet te stevig. Er zit een diepteaanslag op met 2 standen: eentje voor mét rails, en eentje voor zonder rails. Dat is bij lang niet alle invalzagen het geval, dus dat is mooi.
Het meegeleverde blad (165mm) is van vergelijkbare kwaliteit als mijn B&D zaagblad. Geen superding, maar met mijn skillset voor nu genoeg. Bij de eerstvolgende precisieklus haal ik er een CMT-blad bij (dank voor de tip :)).

Zagen onder een hoek gaat ook goed: je kunt tot 45mm zagen en dat levert een zeer strak resultaat op. De hellingshoek is goed instelbaar. Ik kwam nét door 2 op elkaar gelijmde stukken multiplex (2x 18mm) heen. Mijn vermoeden is dat je meer dan 40mm onder die hoek niet gaat halen. De zaag had het met deze dikte overigens wel lastig: geen mes door de botergevoel, maar flink ploeteren. Wat op zich ook niet zo heel gek is, want zo veel vermogen (1200W) heeft het ding nou ook weer niet.
Waar je wél op moet letten is dat de zaag de neiging heeft over te hellen onder deze hoek. Dat betekent dus dat je de zaag goed op de rails moet drukken, want uit zich zelf zou hij om gaan vallen.

Qua afzuiging had ik gehoopt dat er wat meer stof/zaagsel de stofzuiger in zou verdwijnen, maar dat kan ook aan de stofzuiger (Karcher WD3P) liggen: dat is natuurlijk geen profi bouwzuiger. Desalniettemin denk ik dat ik toch ruim 80% van al het zaagsel in de stofzuiger heb op kunnen vangen.

Al met al voor mij een prima upgrade. Hoe het ding zich gaat houden in de komende jaren zou ik natuurlijk niet weten, maar gezien mijn incidentele gebruik verwacht ik niet dat ik de komende 10 jaar een nieuwe zou moeten hebben.
Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling van je ervaring! Fijn om zulke dingen te lezen, ook al valt het niet in de top 5 van merken.

Nog overwogen om voor een paar tientjes meer voor de Scheppach te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

geekeep schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:52:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling van je ervaring! Fijn om zulke dingen te lezen, ook al valt het niet in de top 5 van merken.

Nog overwogen om voor een paar tientjes meer voor de Scheppach te gaan?
Voor zover ik weet is de Scheppach 2x zo duur (180 euro, de laatste keer dat ik checkte).
Eigenlijk wilde ik voor die gaan, maar had nog geen klus waar ik 'm voor zou gaan gebruiken, en dus ook gewacht met aanschaffen. Maar toen kwam ik de Parkside tegen en had ik -met een aantal goede ervaringen van anderen met Parkside gereedschap in het achterhoofd- zoiets van: ik ga het gewoon wel proberen.
Tegen mijn gevoel in overigens, want ik koop het liefst gewoon alleen spul waarvan ik weet dat het goed is.

Maar dit pakt vooralsnog goed uit :)
De andere Parkside dingen die ik had meebesteld (een electrische tacker (€ 25) en een combi van slijp- en bandschuurmachine (€ 35)) vielen me wel wat tegen. Dat wil zeggen: de tacker krijgt de 32mm nagels net niet helemaal in hout geslagen (er blijft nog 1-2mm 'over'), en de bandschuurmachine maakt vrij veel herrie.
Maar goed, het kost dan ook helemaal niks.

Die tacker mag naar m'n vrouw toe, voor het bekleden van meubels enzo, en ik haal zelf nog wel gewoon een pneumatische voor aan de compressor :) En voor wat betreft de herrie van die bandschuurmachine: die komt straks toch in de garage, dus daar gaat niemand last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ik heb een losse accu-cirkelzaag van Parkside. Weet iemand of daar toevallig een geschikte geleiderail voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
geekeep schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:52:
[...]

ook al valt het niet in de top 5 van merken.
Mag je alleen uit de top 5 kopen en reviewen?
Iemand die genoeg heeft aan een machine die betaalbaar is, daar blij mee is, een goede review geeft en dan beginnen waarom hij geen duurdere heeft gekocht? 8)7

Zoals al vaker opgemerkt alhier, je hoeft niet altijd de duurste of een "merk"machine te hebben om iets te hebben dat voldoet voor de paar keer dat je het wilt gebruiken. ;)
Pelle schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:03:
[...]

De andere Parkside dingen die ik had meebesteld (een electrische tacker (€ 25) en een combi van slijp- en bandschuurmachine (€ 35)) vielen me wel wat tegen. Dat wil zeggen: de tacker krijgt de 32mm nagels net niet helemaal in hout geslagen (er blijft nog 1-2mm 'over'), en de bandschuurmachine maakt vrij veel herrie.
Maar goed, het kost dan ook helemaal niks.
Troost je met de gedachte dat veel tackers van duurder helemaal geen 32mm nagels aankunnen of ze laten de nagel ook een fractie uitsteken.. ;)
Ligt een beetje aan het materiaal waarin/waardoor geniet wordt.
Een tacker die nagels 30 mm het hout in schiet en maar 25 euro kost is in mijn ogen een topper.
Dreveltje na....

[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2017 23:17 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Binnenkort trekken we in ons nieuw huis en zou ik graag wat goede tools aanschaffen om de verhuis vlotjes te laten verlopen. Om de meubels uit elkaar te halen en de kleine klusjes zou ik graan een schroefboormachine aanschaffen en een goed bitsetje. Ook nog een aantal andere spullen die handig zijn en een must have. Hieronder mijn voorlopige keuze:

Bitset : Wiha Bit Box 31-delig ( of beter af met een Wera setje?)
Schroefboormachine: Bosch GSR1440-LI
tangen : KNIPEX 2011 MONTAGE-SET
Moeren: Bahco - SL25 Socket wrench 25-Piece

Ik twijfel nog om ook een schroevendraaierset aan te kopen:

Wera schroevendraaierset 6-delig
of is het beter een compacte kit te kopen zoals:
Wera - Compact form 41

Is dit al ok om mee te beginnen?

We zouden ook wat dingen moeten omhoog hangen maar heb nog geen idee wat soort muren het zijn. In de kelder zijn de muren onbewerkt en zijn het gewone bakstenen, wat voor soort boor heb ik hiervoor nodig? Liefst van al een Bosh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
  • Die specifieke Wiha bitbox lijkt made in Vietnam volgens een aantal reviews. Wellicht kun je beter kijken naar de wat betere bitsets van Wera of Wiha.
  • Lijkt me niks mis met die accuboor machine, maar ik zou eerder voor kleiner en lichter gaan in een 10.8V machine, of, als je de kracht wel nodig hebt, een 18V machine.
  • Prima tangen, alhoewel een waterpomptang er bij waarschijnlijk ook wel handig zal zijn. Een Cobra werkt heel fijn, en als je aan sanitair of verwarming denkt te moeten gaan sleutelen, is een ook een sleuteltang ook wel fijn.
  • Die doppenset zou ik niet aanraden, heb wat wisselende ervaringen met Bahco doppen. Zou dan eerder kijken naar iets van Proxxon, alhoewel deze specifieke ratels ook wat wisselende kwaliteit lijken te zijn.
Ik twijfel nog om ook een schroevendraaierset aan te kopen:

Wera schroevendraaierset 6-delig
of is het beter een compacte kit te kopen zoals:
Wera - Compact form 41
Die tweede is een soort van bithouder met lange bits, op zich geen verkeerde keus en compacter met opruimen. Gewone schroevendraaiers nemen meer ruimte in, maar hebben over het algemeen meer ruimte om de kling, wat makkelijk kan zijn op moeilijker bereikbare plaatsen.
We zouden ook wat dingen moeten omhoog hangen maar heb nog geen idee wat soort muren het zijn. In de kelder zijn de muren onbewerkt en zijn het gewone bakstenen, wat voor soort boor heb ik hiervoor nodig? Liefst van al een Bosh.
Bosch boren zijn bij mijn weten niet de beste boren. Maar voor gewoon baksteen kom je met een goede steenboor en een gewone boormachine een heel eind. Mij bevallen de rotec unidre wel goed voor gewone steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:42
Wat voor slijpstenen gebruiken jullie voor schaven, beitels enzo te onderhouden? Is moeilijk om tussen de bomen het bos te zien - en is, net zoals met meeste gereedschap, een gigantisch verschil in prijs tussen de verschillende stenen.

btw: ik heb die wiha bitbox en daar is niets slechts over te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
Bosch boren zijn bij mijn weten niet de beste boren. Maar voor gewoon baksteen kom je met een goede steenboor en een gewone boormachine een heel eind. Mij bevallen de rotec unidre wel goed voor gewone steen.
Ok bedankt. Ik had het eerder over de machine dan over de boren zelf. Is het aangeraden een accuboormachine te nemen met 18v kracht voor te schroeven en ook de gaten in baksteen te maken of is het beter dit op te splitsen in een 10,8V accuboor en dan een gewone klopboormachine?
Ik zat te denken aan volgende setup:

Bosch GSR10,8-2-LI accu schroefboormachine ( voor schroefwerk )
en
Bosch GSB 13 RE klopboormachine ( voor het zwaardere werk )

Goede keuze of niet? Of beter all in one boormachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Teijgetje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:04:
[...]

Mag je alleen uit de top 5 kopen en reviewen?
Iemand die genoeg heeft aan een machine die betaalbaar is, daar blij mee is, een goede review geeft en dan beginnen waarom hij geen duurdere heeft gekocht? 8)7

Zoals al vaker opgemerkt alhier, je hoeft niet altijd de duurste of een "merk"machine te hebben om iets te hebben dat voldoet voor de paar keer dat je het wilt gebruiken. ;)
[...]
Een groot deel van mijn posts hier hebben precies die gedachte zoals in jouw laatste zin. Ik vind het juist mooi iemand te zien die gewoon zelf z'n ding doet, en geen eenheidsworst koopt. Daarom bedank ik 'm ook voor de test, helemaal omdat die positief uitpakt ;)

W.b. Die Scheppach: ik zag die laatst hier voorbij komen voor €130. Voor dat verschil zou ik twijfelen om dus toch voor de reeds beoordeelde (en dus veiligere keuze) machine te gaan.
Droned schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:22:
[...]

Ok bedankt. Ik had het eerder over de machine dan over de boren zelf. Is het aangeraden een accuboormachine te nemen met 18v kracht voor te schroeven en ook de gaten in baksteen te maken of is het beter dit op te splitsen in een 10,8V accuboor en dan een gewone klopboormachine?
Ik zat te denken aan volgende setup:

Bosch GSR10,8-2-LI accu schroefboormachine ( voor schroefwerk )
en
Bosch GSB 13 RE klopboormachine ( voor het zwaardere werk )

Goede keuze of niet? Of beter all in one boormachine?
Schroefboormachine plus boor/combihamer is een logischere keuze. Met fatsoenlijke boortjes (genoemd in dit topic) kom je met die eerste al een heel eind. Voor de rest (voornamelijk beton) is de boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
Schroefboormachine plus boor/combihamer is een logischere keuze. Met fatsoenlijke boortjes (genoemd in dit topic) kom je met die eerste al een heel eind. Voor de rest (voornamelijk beton) is de boorhamer.
Bedankt voor de info, dit lijkt jou dus een betere keuze?

Schroefboormachine : Bosch Professional Akkuschrauber GSR 10,8-2-LI
Boor/combihamer : Bosch Professional GBH 2600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Droned schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Bedankt voor de info, dit lijkt jou dus een betere keuze?

Schroefboormachine : Bosch Professional Akkuschrauber GSR 10,8-2-LI
Boor/combihamer : Bosch Professional GBH 2600
Als je nieuwe huis in beton moet boren is inderdaad een combihamer een must. Met de boorstand kun je dan alles doen wat de 10.8 volt niet aankan, en voor licht breekwerk is er ook nog de hamerstand. Met de 10.8 volt kan je vervolgens al het lichtere boor- en schroefwerk doen. Voor de huis-tuin-en-keukengebruiker is dit volgens mij een veel slimmere keuze dan dure en zware 18 volt machines en accu's.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Voor de mensen met een cirkelzaag onder geleider is dit misschien handig: YouTube: How to Make a Circular Saw Guide - This Old House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

geekeep schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:37:
W.b. Die Scheppach: ik zag die laatst hier voorbij komen voor €130. Voor dat verschil zou ik twijfelen om dus toch voor de reeds beoordeelde (en dus veiligere keuze) machine te gaan.
Voor dat bedrag had ik waarschijnlijk ook de Scheppach gehaald. Maar ik was 'm zelf nog niet voor onder de € 180 tegengekomen, dus dat prijsverschil was voor mij te groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddominikk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-08 07:04
Ben al een tijdje dit topic aan het doorlezen, ging een vraag stellen maar zag dat er vandaag me iemand voor was ivm de gecombineerde aankoop van accu klopboor/schroef en combihamer.

Mijn situatie: huis gekocht om te renoveren, maar er zijn bijna geen structurele werken te doen. Enkel de klassiekers ramen, elec, verwarming en verfraaiing. En dan in de toekomst nog tuinhuisje/kot zelf proberen maken op betonplaat Dit is de combinatie die ik in gedachten had (om te beginnen)

1) Makita klopboormachine 18V 3.0AH X2 DHP453RFJ
webshop.cevo.be/doe-het-zelf/machinerie/accuboormachines/klopboormachine-18v-3-0ah-x2-dhp453rfj.html

2) Makita HR2470 SDS-plus combihamer in koffer - 780W - 2.4J
https://www.fixami.be/mak...Q9K1OHiwCCDXShBoCYP_w_wcB

Ben er mij bewust van dat er een zeker overlap is tussen de 2. Ben een leek als het gaat over de specificaties. Maar het gevoel is er toch dat de overlap bestaat. Wat denken jullie is de overlap te groot? Mijn idee is vooral dat ik een goede machine wil op accu, gemakkelijk zo zonder draad en die niet veel last heeft met dikke vijzen,draadbouten in en uitdraaien en waarmee ik 6mm tot 8mm (10mm?) gaatjes kan klopboren.
Dan dacht ik dat er nog een versterking bij moest om dikkere gaten te boren (doorboren in beton) en eventueel te klokboren (doorboren) in beton. Met de combihamer zou ik dan ook kunnen tegels afschieten,plakwerk afschieten en lichte breekwerkjes uitvoeren.

Zijn mijn ideeën wat logisch? Of sla ik de bal mis? Vooral de prijs van nr 1 in men lijstje vind ik toch heel gunstig. Om de prijs wat te drukken was ik al aan een groene bosch aan het denken maar die is slechts 20 euro ofzo goedkoper dan de makita. (maar heeft dan wel 52 ipv 42nm koppel)

(nog een toevoeging: voor op men combihamer heb ik al zo een (snelspan-sds ombouwer) en de meeste steenboren die ik liggen heb zijn sds boren heb ook zo een snelspan setje steenboren liggen to 8mm. )

[ Voor 4% gewijzigd door ddominikk op 22-01-2017 15:29 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je ideeën kloppen, met een kleine bijstelling: met een klopboor (zoals de 453) heb je in beton niets te zoeken. Daar kan je prima de boorhamer voor gebruiken.

Nog een paar tips:
Ga voor een combiset zoals https://www.toolmax.nl/ma...146-18v-3-0ah-li-ion.html (niet de goedkoopste gezocht, gewoon als voorbeeld). Met een goede klopboor en een slagschroevendraaier kan je een hoop. Voor het echte zware werk, of slopen pak je de 2470.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ddominikk schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:20:
Ben al een tijdje dit topic aan het doorlezen, ging een vraag stellen maar zag dat er vandaag me iemand voor was ivm de gecombineerde aankoop van accu klopboor/schroef en combihamer.

Mijn situatie: huis gekocht om te renoveren, maar er zijn bijna geen structurele werken te doen. Enkel de klassiekers ramen, elec, verwarming en verfraaiing. En dan in de toekomst nog tuinhuisje/kot zelf proberen maken op betonplaat Dit is de combinatie die ik in gedachten had (om te beginnen)

1) Makita klopboormachine 18V 3.0AH X2 DHP453RFJ
webshop.cevo.be/doe-het-zelf/machinerie/accuboormachines/klopboormachine-18v-3-0ah-x2-dhp453rfj.html

2) Makita HR2470 SDS-plus combihamer in koffer - 780W - 2.4J
https://www.fixami.be/mak...Q9K1OHiwCCDXShBoCYP_w_wcB

Ben er mij bewust van dat er een zeker overlap is tussen de 2. Ben een leek als het gaat over de specificaties. Maar het gevoel is er toch dat de overlap bestaat. Wat denken jullie is de overlap te groot? Mijn idee is vooral dat ik een goede machine wil op accu, gemakkelijk zo zonder draad en die niet veel last heeft met dikke vijzen,draadbouten in en uitdraaien en waarmee ik 6mm tot 8mm (10mm?) gaatjes kan klopboren.
Dan dacht ik dat er nog een versterking bij moest om dikkere gaten te boren (doorboren in beton) en eventueel te klokboren (doorboren) in beton. Met de combihamer zou ik dan ook kunnen tegels afschieten,plakwerk afschieten en lichte breekwerkjes uitvoeren.

Zijn mijn ideeën wat logisch? Of sla ik de bal mis? Vooral de prijs van nr 1 in men lijstje vind ik toch heel gunstig. Om de prijs wat te drukken was ik al aan een groene bosch aan het denken maar die is slechts 20 euro ofzo goedkoper dan de makita. (maar heeft dan wel 52 ipv 42nm koppel)

(nog een toevoeging: voor op men combihamer heb ik al zo een (snelspan-sds ombouwer) en de meeste steenboren die ik liggen heb zijn sds boren heb ook zo een snelspan setje steenboren liggen to 8mm. )
Ik heb ook een Makita HR2470, bij Amazon.de is deze nog goedkoper. Is een uitloopmodel van Makita. Ik kan zo snel niet vinden wat het verschil is tussen de J maar de X-variant, weet wel dat er een variant met een LED-lampje en één zonder is.

https://www.amazon.de/Mak...Bohrhammer/dp/B001349SOQ/

Voor een boorhamer is de slagkracht belangrijker dan het koppel. Dus ik denk dat je aan Makita een betere optie hebt.

Wat betreft de klopboormachine, er is inderdaad wel wat overlap, maar als je nog geen schroefboormachine hebt zou ik wel voor één gaan met een klopfunctie, ze zijn vaak maar iets duurder, zelfs als je het nu niet nodig hebt wil je niet over een paar jaar er alsnog een apparaat bij moeten kopen wat nog meer overlap heeft met wat je al hebt. Voor het bouwen van je schuurtje zou je wellicht ook nog een slagschoevendraaier willen hebben. Erg fijn voor dikke schroeven, en veel sneller af te wisselen tussen boren en schroeven. Het is dan handig als je dezelfde accu's en lader kan blijven gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Beetje late en inhoudsloze post maar alsnog bedankt voor je (positieve) review van de parkside invalzaag Jelle!

Edit: Iets meer inhoud aan de post meegeven :+
manzonderdas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:22:
Wat voor slijpstenen gebruiken jullie voor schaven, beitels enzo te onderhouden? Is moeilijk om tussen de bomen het bos te zien - en is, net zoals met meeste gereedschap, een gigantisch verschil in prijs tussen de verschillende stenen.
Ik heb nog een wetsteen die ik kreeg uit mijn schoolperiode, samen met een Stanley No4, en hoewel ik wel redelijk weet hoe het zit 'doe ik altijd maar wat' icm met een oude amaril van een ver familielid,

Deze van baptist staat nog wel op mn aanschaflijstje...

[ Voor 79% gewijzigd door Jelte,89 op 22-01-2017 17:09 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 15:25

samo

yo/wassup

Droned schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:12:
Binnenkort trekken we in ons nieuw huis en zou ik graag wat goede tools aanschaffen om de verhuis vlotjes te laten verlopen. Om de meubels uit elkaar te halen en de kleine klusjes zou ik graan een schroefboormachine aanschaffen en een goed bitsetje. Ook nog een aantal andere spullen die handig zijn en een must have. Hieronder mijn voorlopige keuze:
Mijn tip: een ratelschroevendraaier met bithouder. Zelf heb ik deze van Bahco en dat is denk ik het meestgebruikte stuk gereedschap dat ik heb. Zeker met een leuk bitsetje erbij, kan je alle kanten op.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Was net wat aan het boren met mijn makita en een speedboor. Na een minuut of 10 leek het of de accu al leeg was, dit terwijl ik met een volle begonnen ben. Toen ik hem in de lader stak ging het overzit lampje branden. Heb ook al een paar keer wat rook uit de machine gehad. Wat moet ik hier van denken?

Ia het overhitten afhankelijk van de kwaliteit van de accu? Zit namelijk een nep accu in.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
Als je de accu snel leegtrekt wordt die warm, de lader geeft dat aan, dat is normaal. Na afkolen van de accu zal de lader pas gaan laden.
Rook uit je machine is niet normaal, dan overbelast je hem.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Voor de complete renovatie van een huis ben ik op zoek naar een nieuwe accu schroefmachine. Er komt een hele verdieping in houtskelet op waarvan ik zelf de gehele afwerking ga doen. Dus ook het gipsen.

Er moet dus veel geschroeft worden. Gezien het vele schroeven leek een lichte machine mij erg prettig werken. Om genoeg kracht te hebben dan in combinatie met een slagschroevendraaier.

Is dit een goede set:
http://www.axminster.co.u...r-impact-kit-10-8v-102100

Of is de bosch blauw beter?

Het enige waar ik bang voor ben is dat ik een 18 volt machine ga missen voor de grotere gaten. Of is dat onterecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
Die slagschroevendraaier vond ik niks, de accuboor uit dat setje daarentegen vond ik verrassend veel kracht hebben.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
leecher schreef op maandag 23 januari 2017 @ 00:39:
Die slagschroevendraaier vond ik niks, de accuboor uit dat setje daarentegen vond ik verrassend veel kracht hebben.
Was die TD110 van jou niet kapot?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Pelle schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:48:
[...]

Mooie review :)

Hoe doe je dat precies met die lijmklemmen? Dat werkt niet als je de volledige lenge van de lineaal wil benutten lijkt me? Of klem je hem op dat smalle randje waar de zaag niet overheen loopt?

Om dan op basis van mijn ervaringen met een Makita invalzaag even aan te geven wat redenen kunnen zijn om wel voor een duurdere optie te gaan:
Die liniaal die niet uit zichzelf blijft liggen is een issue dat ik bij Makita eigenlijk niet heb (tenzij je ze dwars over een smal werkstuk legt (plank afkorten of zo). Zo lang er voldoende contactoppervlak is zijn de lineaals nauwelijks van hun plek te schuiven. En wat langere lineaals zijn ook wel fijn, maar voor het bedrag van die Parkside mag je daar niet echt over klagen natuurlijk.
Mijn Makita zaag heeft een vergendeling waardoor hij niet uit de lineaal kan kantelen bij zagen onder een hoek.
Meer vermogen en grotere zaagcapaciteit. Mijn Makita heeft ook een 165mm blad, maar kan (uit mijn hoofd) iets van 6cm diep zagen. Verstek uiteraard minder, dat is simpele wiskunde.
Groter verstekbereik: mijn Makita kan van -1 tot 48 graden zagen. Waarbij die negatieve hoek bedoeld is om kanten te zagen die later weer aan elkaar gelijmd worden. Dan zaag je een kant -1 de andere +1 en dan krijg je blijkbaar een veel strakkere naad.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 23-01-2017 11:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Orion84 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:34:
[...]

Mooie review :)

Hoe doe je dat precies met die lijmklemmen? Dat werkt niet als je de volledige lenge van de lineaal wil benutten lijkt me? Of klem je hem op dat smalle randje waar de zaag niet overheen loopt?

Om dan op basis van mijn ervaringen met een Makita invalzaag even aan te geven wat redenen kunnen zijn om wel voor een duurdere optie te gaan:
Die liniaal die niet uit zichzelf blijft liggen is een issue dat ik bij Makita eigenlijk niet heb (tenzij je ze dwars over een smal werkstuk legt (plank afkorten of zo). Zo lang er voldoende contactoppervlak is zijn de lineaals nauwelijks van hun plek te schuiven. En wat langere lineaals zijn ook wel fijn, maar voor het bedrag van die Parkside mag je daar niet echt over klagen natuurlijk.
Mijn Makita zaag heeft een vergendeling waardoor hij niet uit de lineaal kan kantelen bij zagen onder een hoek.
Meer vermogen en grotere zaagcapaciteit. Mijn Makita heeft ook een 165mm blad, maar kan (uit mijn hoofd) iets van 6cm diep zagen. Verstek uiteraard minder, dat is simpele wiskunde.
Groter verstekbereik: mijn Makita kan van -1 tot 48 graden zagen. Waarbij die negatieve hoek bedoeld is om kanten te zagen die later weer aan elkaar gelijmd worden. Dan zaag je een kant -1 de andere +1 en dan krijg je blijkbaar een veel strakkere naad.
Dat laatste heb ik nooit begrepen. -1 is toch hetzelfde als +1 en vanaf de andere kant zagen? Of ben ik nou dom :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

"van de andere kant zagen" betekent dat je je geleidelineaal op het stuk moet leggen dat je er af zaagt, in plaats van het stuk dat je wilt houden. Behalve dat dat stuk wellicht te smal is, betekent dat ook dat je ineens in het afmeten rekening moet houden met de dikte van je zaagblad, terwijl je normaal de lineaal exact op de gewenste maat kan leggen en de zaag daar perfect langs loopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Dat is wel een minpunt inderdaad, want ik vind het wel een belangrijk onderdeel van een invalzaag, Volgens mij heeft de Scheppach hier minder last van dacht ik...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Waar heeft de Scheppach minder last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Dat is toch gewoon inherent aan een invalzaag Jelte,89, je ontkomt daar niet aan.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Orion84 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:46:
"van de andere kant zagen" betekent dat je je geleidelineaal op het stuk moet leggen dat je er af zaagt, in plaats van het stuk dat je wilt houden. Behalve dat dat stuk wellicht te smal is, betekent dat ook dat je ineens in het afmeten rekening moet houden met de dikte van je zaagblad, terwijl je normaal de lineaal exact op de gewenste maat kan leggen en de zaag daar perfect langs loopt.
Oh ja tuurlijk! Nee, ik snap 'm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
samo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:40:
[...]

Mijn tip: een ratelschroevendraaier met bithouder. Zelf heb ik deze van Bahco en dat is denk ik het meestgebruikte stuk gereedschap dat ik heb. Zeker met een leuk bitsetje erbij, kan je alle kanten op.
De bitjes van Bahco zijn inderdaad wel ruk, die heb ik gelijk omgeruild (ik heb dezelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Ik ben op de uitkijk voor een nieuwe accuboor, deze Bosch PSB 18 LI-2 Ergonomic staat momenteel in het vizier. De keuze gemaakt omwille van de mogelijkheid om te klopboren, aangezien ik geen losse klopboor meer heb liggen en ik toch regelmatig een gaatje moetje boren in bakstenen-muren.
Heeft iemand ervaring met dit model ? Ik zou er graag als weekend-hobbyist toch enkele jaren mee vooruit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Orion84 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:34:
Hoe doe je dat precies met die lijmklemmen? Dat werkt niet als je de volledige lenge van de lineaal wil benutten lijkt me?
Klopt. Dus ik heb in mijn tests de rails halverwege en op het eind vastgeklemd. Dan zaag je tot halverwege, en verplaats je die klem naar het begin, en daarna weer verder naar het eind, waar je de klem ook weer weghaalt. Dat levert overigens wel op dat je je zaagblad 2 keer weer omhoog moet halen, en dat kun je (zij heel minimaal) op de zaagsnede zien. Maar als je daar een schuurpapiertje overheen haalt dan is het weg.
Maar ideaal is het niet. Nou moet ik wel zeggen dat het oppervlakte waarop ik de rails getest heb, al erg glad was (o.a. door stof/zaagsel), dus misschien is het wel minder groot probleem.

Ik wil wel even kijken of de klemmen die de A-merken wel hebben (die je dus onderin de rails kunt schuiven) ook hierop te gebruiken zijn. En mocht dat niet zo zijn, dan moet het niet moelijk zijn om zelf iets te fabriceren denk ik.

Nog 1 positief punt van de Parkside ten opzichte van de Scheppach is overigens dat de kunststof strips waarover je de zaag schuift, hierbij wel goed liggen (namelijk zo ver mogelijk links en zo ver mogelijk rechts). Bij de Scheppach rails zit 1 van de strips meer naar het midden toe (en niet tussen de 2 opstaande randen), waardoor de zaag horizontaal kan 'tilten'. Dit is een known issue bij die zaag, maar voor zover ik weet is daar nooit iets aan gedaan. Zie bijv. deze Youtube video (die zaag is exact dezelfde als de Scheppach, die ook onder de merken Woodstar/Grizzly/Matrix wordt verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die video geeft ook meteen een oplossing. Die klemmen die je in de rails schuift zijn ook niet handig (de Scheppach levert deze mee). De lineaal is vrijwel nooit even lang als het werkstuk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

zonoskar schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:32:
Die video geeft ook meteen een oplossing.
Yep. Maar dat is wel weer wat extra werk, én het betekent dat je geleiderail nog weer wat hoger wordt. De strips liggen namelijk eerst verzonken in de rail, en na de fix liggen ze erop, met ook nog een laagje tape ertussen. Die extra hoogte moet je wel meerekenen in je maximaal in te stellen invaldiepte (als die van belang is).
Niet onoverkomelijk, maar zoals die reviewer al aangeeft: bestwel een designfail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Designfail... ik heb er nog geen last van gehad. Ja, het kon beter, maar het is niet zo dat je het apparaat niet kunt gebruiken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
jos707 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:22:
Ik ben op de uitkijk voor een nieuwe accuboor, deze Bosch PSB 18 LI-2 Ergonomic staat momenteel in het vizier. De keuze gemaakt omwille van de mogelijkheid om te klopboren, aangezien ik geen losse klopboor meer heb liggen en ik toch regelmatig een gaatje moetje boren in bakstenen-muren.
Heeft iemand ervaring met dit model ? Ik zou er graag als weekend-hobbyist toch enkele jaren mee vooruit willen.
Hoop geld voor een groen apparaat :P Voor €150 heb je een blauwe bij Axminster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Orion84 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:47:
Waar heeft de Scheppach minder last van?
Van het schuiven van de linialen bedoelde ik...
simon schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:58:
Dat is toch gewoon inherent aan een invalzaag Jelte,89, je ontkomt daar niet aan.
Je hebt gelijk... ik ben overstag :*)
Ben nog wat andere dingen nodig dus die bestel ik dan maar gelijk mee

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jelte,89 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Van het schuiven van de linialen bedoelde ik...
Ah, check :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
leecher schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Hoop geld voor een groen apparaat :P Voor €150 heb je een blauwe bij Axminster.
Axminster is UK dus komt vast wel wat bij voor verzending en zou het apparaat liefst binnen redelijke termijn willen ontvangen (lees binnen een dag of 2 :)). Zag nu net deze blauwe gsb-18-2-li-plus staan. Lijkt mij toch een betere deal ofniet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
jos707 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:28:
[...]

Axminster is UK dus komt vast wel wat bij voor verzending en zou het apparaat liefst binnen redelijke termijn willen ontvangen (lees binnen een dag of 2 :)). Zag nu net deze blauwe gsb-18-2-li-plus staan. Lijkt mij toch een betere deal ofniet ?
Als ik moest kiezen tussen die 2 apparaten zou ik ongezien voor de blauwe gaan.

Die GSB 18-2 li staat bovenaan mijn aanschaf lijst maar het doet me nog steeds zeer dat ik de blackfriday aanbieding van ca €125 heb gemist :+ Ik kan het niet verkroppen dan €150 neer te moeten leggen bij axminster laat staan €200 in nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik zou kiezen voor 10,8 voor schroeven en boren en dan een boor met kabel voor die paar dat je toch beton in moet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
jos707 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:28:
[...]

Hoeveel is die groene. Zie de prijs niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Pelle schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:26:
[...]

Klopt. Dus ik heb in mijn tests de rails halverwege en op het eind vastgeklemd. Dan zaag je tot halverwege, en verplaats je die klem naar het begin, en daarna weer verder naar het eind, waar je de klem ook weer weghaalt. Dat levert overigens wel op dat je je zaagblad 2 keer weer omhoog moet halen, en dat kun je (zij heel minimaal) op de zaagsnede zien. Maar als je daar een schuurpapiertje overheen haalt dan is het weg.
Maar ideaal is het niet. Nou moet ik wel zeggen dat het oppervlakte waarop ik de rails getest heb, al erg glad was (o.a. door stof/zaagsel), dus misschien is het wel minder groot probleem.

Ik wil wel even kijken of de klemmen die de A-merken wel hebben (die je dus onderin de rails kunt schuiven) ook hierop te gebruiken zijn. En mocht dat niet zo zijn, dan moet het niet moelijk zijn om zelf iets te fabriceren denk ik.

Nog 1 positief punt van de Parkside ten opzichte van de Scheppach is overigens dat de kunststof strips waarover je de zaag schuift, hierbij wel goed liggen (namelijk zo ver mogelijk links en zo ver mogelijk rechts). Bij de Scheppach rails zit 1 van de strips meer naar het midden toe (en niet tussen de 2 opstaande randen), waardoor de zaag horizontaal kan 'tilten'. Dit is een known issue bij die zaag, maar voor zover ik weet is daar nooit iets aan gedaan. Zie bijv. deze Youtube video (die zaag is exact dezelfde als de Scheppach, die ook onder de merken Woodstar/Grizzly/Matrix wordt verkocht).
De Scheppach lijkt inmiddels ook aangepast, tenminste mijn net ontvangen 1400mm rail wel.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/282n795.jpg

Incl CS55, pakketje accesoires en extra zaagblad. Totale schade €162,-
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/xpot55.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Magicw00b op 23-01-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Magicw00b schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:13:
[...]

De Scheppach lijkt inmiddels ook aangepast, tenminste mijn net ontvangen 1400mm rail wel.

Incl CS55, pakketje accesoires en extra zaagblad. Totale schade €162,-
Mooie set, waar heb je hem gekocht voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
artbij schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:23:
[...]

Ik zou kiezen voor 10,8 voor schroeven en boren en dan een boor met kabel voor die paar dat je toch beton in moet.
Het is wel zo gemakkelijk om een alles-in-1 boortje te hebben. Het aantal keer in het jaar dat ik in beton moet boren kan ik zo op één hand tellen en als het eens moet dan leen ik wel even een klopboor van iemand. Maar ben er zeker van dat als ik volgende keer weer een betongaatje moet indraaien dat ik mij voor de kop zal slaan dat ik toch niet voor het duurdere 18v model was gegaan. Dus gewoon nu uit vooruitziende investering een goed boortje halen die het allemaal kan en dan hoef ik later weer niet geld uit te geven voor een extra boor voor dat ene betongaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Jarod schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:04:
[...]

Mooie set, waar heb je hem gekocht voor die prijs?
http://www.scheppach-holzmaster24.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

jos707 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:31:
[...]

Het is wel zo gemakkelijk om een alles-in-1 boortje te hebben. Het aantal keer in het jaar dat ik in beton moet boren kan ik zo op één hand tellen en als het eens moet dan leen ik wel even een klopboor van iemand. Maar ben er zeker van dat als ik volgende keer weer een betongaatje moet indraaien dat ik mij voor de kop zal slaan dat ik toch niet voor het duurdere 18v model was gegaan. Dus gewoon nu uit vooruitziende investering een goed boortje halen die het allemaal kan en dan hoef ik later weer niet geld uit te geven voor een extra boor voor dat ene betongaatje.
Een betonboor op 18v zou ik niet snel kiezen. Hoogstens klopboormachine, maarja kan goed met 10.8v. Klopboormachine is btw niet hetzelfde als betonboor. Klopboor is voor baksteen.

Betonboor met kabel is sowieso krachtiger. Heb zelf een 5 jaar oude aldi ding. Voor de paar keren in beton prima (door fundering naar kruipruimte bv). Rest alles met accu.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jos707 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:31:
[...]

Ik vraag me af je zo makkelijk in beton komt met een 18v apparaat met klopfunctie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
In beton kom je niet met een klopboor, bedraad of accu.

Accu-betonboor (boorhamer) werkt prima voor gaten. En supermakkelijk zonder snoeren enzo.
Maar een bedrade machine is veelzijdiger, omdat je er ook een beitel in kan drukken en aan het breken kan slaan. En dan blijf je wel flink accu's wisselen met een accumachine en da's nog afgezien van het extra gewicht.

Ik houd het daarom bij mn bedrade machine, ondanks dat ik groot fan ben van accumachines: ik kan het niet (naar mezelf) verantwoorden om beide machines te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
artbij schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:30:
[...]

Ik vraag me af je zo makkelijk in beton komt met een 18v apparaat met klopfunctie.
Nuja ik zie beton misschien wat te breed, heb het voornamelijk over de wat hardere (bak)steensoorten waar je niet zomaar doorkomt met een accuboortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Ik ga meteen meemaken hoe hun aftersales is. De het duikmachanisme loopt aan. Opzich niet heel spannend maar het hoort niet. Net even een mail gestuurd. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 00:08
Magicw00b schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Ik ga meteen meemaken hoe hun aftersales is. De het duikmachanisme loopt aan. Opzich niet heel spannend maar het hoort niet. Net even een mail gestuurd. Ben benieuwd.
Ben benieuwd :). Er past zeker geen 165mm blad in de Scheppach CS55, las dat er een 160mm zaagblad bij zit?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Nope, heb net even de beschermkap eraf gehad. Dat gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Ik heb zelf bewust voor deze https://www.bosch-do-it.c...-3165140821513-199880.jsp gekozen in plaats van de "ergonomic" variant die je noemt. Om twee redenen:
a) hij heeft een hoger max. koppel (54 Nm t.o.v. 32 Nm);
b) als ik kijk in wat voor moeilijke hoeken ik de afgelopen jaren heb geboord/geschroefd, denk ik dat die extra handgreep wel eens behoorlijk in de weg had gezeten.

Prima apparaat, geen moment spijt van gehad. Accu's lekker snel opgeladen. Licht apparaat. Boren in baksteen gaat prima, ook zonder dat extra handvat.

Voor de weekend hobbyist is Bosch groen prima.

Zou hem overigens altijd op Amazon.de kopen, daar is-ie met twee accu's, inclusief verzending goedkoper dan met 1 accu in bijvoorbeeld een bepaalde koele blauwe winkel in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PoweRoy schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:21:
[...]
Betonboor met kabel is sowieso krachtiger. Heb zelf een 5 jaar oude aldi ding. Voor de paar keren in beton prima (door fundering naar kruipruimte bv). Rest alles met accu.
Het "sowieso" in je bewering blijkt aan eigentijdse inflatie onderhevig. ;)

Zo doet m'n recente Makita 2x18V/36V accuhamerboor (DHR264ZJ) dat "hameren" met grotere klappen dan m'n oldschool 230V Metabo 1000W.
Best een prestatie, want die Metabo is echt een beest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 02:53:

Zo doet m'n recente Makita 2x18V/36V accuhamerboor (DHR264ZJ) dat "hameren" met grotere klappen dan m'n oldschool 230V Metabo 1000W.
Het zou inderdaad nauwkeuriger zijn om te zeggen dat, voor dezelfde hoeveelheid slagenergie, een bedrade boorhamer lichter en goedkoper is dan eenzelfde boorhamer op accu's.
samo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:40:
Het is leuk voor er bij, en heeft zeker z'n nut, maar meestal is een schroefmachine sneller, en als het schroefje licht gaat, heeft de ratel vaak te veel weerstand en moet je het toch nog als een gewone schroevendraaier gebruiken.

Ik heb ook zoiets, dat er genoeg op lijkt dat ik denk dat het uit dezelfde fabriek komt rollen, maar met een wat andere grip en ander merk er op (maar bv. wel identieke bithouder bakje, vergelijk ook hier). En die gebruik ik ook wel graag, maar als ik die pak, is het meer omdat ik het leuk vind om het met de hand te doen, niet omdat het handiger is dan even de schroefmachine er bij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 02:53:
[...]

Moet inderdaad zeggen dat accugereedschap steeds beter wordt.
Maar zoals @henkie196 zei: voor dezelfde slagkracht is een bedrade variant vooral goedkoper en lichter. En omdat @jos707 al twijfeld om een losse boorhamer te kopen, zal hij ongetwijfeld geen boorhamer kopen van €290 voor alleen een body 8)7

Het zou inderdaad nauwkeuriger zijn om te zeggen dat, voor dezelfde hoeveelheid slagenergie, een bedrade boorhamer lichter en goedkoper is dan eenzelfde boorhamer op accu's.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
PoweRoy schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:04:
Moet inderdaad zeggen dat accugereedschap steeds beter wordt.
Maar zoals @henkie196 zei: voor dezelfde slagkracht is een bedrade variant vooral goedkoper en lichter. En omdat @jos707 al twijfeld om een losse boorhamer te kopen, zal hij ongetwijfeld geen boorhamer kopen van €290 voor alleen een body 8)7
Niet alleen dat, als hij nu een boorhamer koopt, mag je van een (goede) bedrade versie verwachten dat die het over 10 jaar nog gewoon doet, maar als je er eentje op accu's koopt, zijn over een jaar of 5 de accu's waarschijnlijk gaar, dus dan kan je daar weer opnieuw in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:25:
[...]

Niet alleen dat, als hij nu een boorhamer koopt, mag je van een (goede) bedrade versie verwachten dat die het over 10 jaar nog gewoon doet, maar als je er eentje op accu's koopt, zijn over een jaar of 5 de accu's waarschijnlijk gaar, dus dan kan je daar weer opnieuw in investeren.
+1

ik kijk ook vaak naar de accu inverstering over een aantal jaren. Mijn schroefboormachine heb ik van panasonic op accu's omdat ik die heel veel in, op, rond en onder het huis gebruik.
Mobiliteit is dan zo'n grote factor dat ik die op accu's heb.

de rest....klopboor, hamerboor, decoupeer, invalzaag, frees slijptol*....allemaal aan een snoertje :)

*de kleine 10.8volt GWS accuslijptol is hierop een uitzondering, niet vanwege de accu's, maar vanwege de stand van de slijpschijf. Die specifieke machine is er niet met kabel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Bedrade boorhamer goedkoper ja, lichter en meer slagkracht hoeft helemaal niet.

Heb laatst deze gekocht:
https://www.bosch-profess.../gbh-18-v-ec-33180-ocs-p/

Zelfde slagkracht en gewicht is ongeveer hetzelfde als mijn oude Bosch Blauw 2-20D: (2,3 vs 2,6 kg)
https://www.bosch-profess...l/gbh-2-20-d-24637-ocs-p/

En met de 6.0 ah accu kun je er super lang mee werken.
230 gaten 6 x 40 mm in beton op 1 lading

En voor de mensen roepen dat hij te licht is met 1.7J, voor thuisgebruik is het echt prima, ook gaten van 28mm door 15 cm fundering gaat goed, het duurt even maar hoe vaak doe je dat als doe het zelver.
Ook voor dingen als tegels eraf slopen is zo'n kleine machine heerlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Navi op 24-01-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Navi schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:54:

Heb laatst deze gekocht:

Zelfde slagkracht en gewicht is ongeveer hetzelfde als mijn oude Bosch Blauw 2-20D: (2,3 vs 2,6 kg)

En voor de mensen roepen dat hij te licht is met 1.7J, voor thuisgebruik is het echt prima, ook gaten van 28mm door 15 cm fundering gaat goed, het duurt even maar hoe vaak doe je dat als doe het zelver.
Helemaal eens. Heb hem zelf ook, en heb voor een verlaagd plafond een paar honderd gaten geboord in ons betonnen plafond. Na een paar uur werken was het niet de accu die me tegenhield, maar het boortje was gesmolten :+ Terwijl ik tussen de gaten door steeds wel korte pauzes had (ivm pluggen, schroeven, etc)

Ik had vroegah alles op accu (recipro, cirkelzaag, boorhamer). Daar ben ik een beetje vanaf, mede omdat ik een nieuw huis heb en gewoon overal stroom heb. Maar een boorhamer is toch wel retehandig op accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Licht gerelateerd een vraag over slagkracht van boorhamers. Ik heb nu een boorhamer zonder draaistop maar heb nogal wat hak- en breekwerk in het verschiet. Daar is andere apparatuur voor nodig.

Nu ben ik aan het twijfelen over een luchtbeitel. Kost maar een paar tientjes (en compressor is al aanwezig) en is lekker licht om mee te werken. Dat is wel fijn als je vele vierkante meters tegels moet weghakken. Daarvoor moet zo'n ding ook sterk genoeg zijn.

Maar... is zo'n ding ook sterk genoeg om een simpel halfsteens binnenmuurtje naar z'n grootje te helpen? Ik lees allerlei dingen over aantal slagen, maar nergens iets over slagkracht. Ik snap dat het niet te vergelijken is met een stevige kango, maar als ik er de kracht van een redelijke boorhamer mee haal, ben ik al een heel eind.

Iemand hier ervaring met zulke apparaten? Ik kan van een vriend een zwaardere boorhamer lenen, dus eventueel mep ik daarmee die muur wel plat, maar als het met lichter materieel werkt, is dat wel handig om te weten...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Bedankt voor de link! Wat kost het verzenden naar NL?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:15:
Licht gerelateerd een vraag over slagkracht van boorhamers. Ik heb nu een boorhamer zonder draaistop maar heb nogal wat hak- en breekwerk in het verschiet. Daar is andere apparatuur voor nodig.

Nu ben ik aan het twijfelen over een luchtbeitel. Kost maar een paar tientjes (en compressor is al aanwezig) en is lekker licht om mee te werken. Dat is wel fijn als je vele vierkante meters tegels moet weghakken. Daarvoor moet zo'n ding ook sterk genoeg zijn.

Maar... is zo'n ding ook sterk genoeg om een simpel halfsteens binnenmuurtje naar z'n grootje te helpen? Ik lees allerlei dingen over aantal slagen, maar nergens iets over slagkracht. Ik snap dat het niet te vergelijken is met een stevige kango, maar als ik er de kracht van een redelijke boorhamer mee haal, ben ik al een heel eind.

Iemand hier ervaring met zulke apparaten? Ik kan van een vriend een zwaardere boorhamer lenen, dus eventueel mep ik daarmee die muur wel plat, maar als het met lichter materieel werkt, is dat wel handig om te weten...
Een halfsteens binnenmuurtje doe je niet met een breekhamer. Daar geef je met een voorhamer wat flinke klappen tegen en die muur is om. Wat dan verder nog vast zit aan de vloer of aan een andere muur hak je netjes weg met een lichte combihamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Jelte,89 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:17:
[...]

iets van 13 euro. setje was 148

http://www.scheppach-holz...1824/Products/49018029181

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:24:
Een halfsteens binnenmuurtje doe je niet met een breekhamer. Daar geef je met een voorhamer wat flinke klappen tegen en die muur is om. Wat dan verder nog vast zit aan de vloer of aan een andere muur hak je netjes weg met een lichte combihamer.
Breekhamer was ook niet mijn plan. Die lichte combihamer is beschikbaar, dus dat komt ook goed.

Ik vroeg me alleen af of zo'n luchtbeiteltje van vier tientjes waarmee ik tegels wilde gaan hakken, hiervoor ook bruikbaar zou zijn.

Ach, anders koop ik gewoon zo'n ding om het tegelwerk in hal, toilet en badkamer te doen en dan zie ik wel of het ook nut heeft voor zo'n binnenmuurtje. Anders gaat die er inderdaad uit met voorhamer en combihamer.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Navi schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:54:

Heb laatst deze gekocht:

Die 2,6kg is zonder accu ;)

Dus effectief met een 6Ah accu er bij is dat dus 2,3kg vs. 3,2kg. Dat is dus bijna een kilo meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:43:
[...]

Die 2,6kg is zonder accu ;)

Dus effectief met een 6Ah accu er bij is dat dus 2,3kg vs. 3,2kg. Dat is dus bijna een kilo meer.
Hier staat weight including battery 2.6 kg hoor:
http://www.bosch-professi...ec-131421-0611904002.html

[ Voor 30% gewijzigd door Navi op 24-01-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Op de site die je oorspronkelijk linkte stond geen specificatie of het met of zonder was en ik kwam op amazon.de tegen dat een "body only" 2.6kg zou wegen. Vandaar mijn conclusie. De site die je nu linkt geeft inderdaad aan incl. accu, maar wel slechts een 3Ah accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 24-01-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Navi schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:53:
Hier staat weight including battery 2.6 kg hoor:
http://www.bosch-professi...ec-131421-0611904002.html

En sowiezo weegt een 6 ah accu 620 gram, geen 900.
http://www.bosch-professi...-c-209604-1600a004zn.html
Waar haal je vandaan dat dat met accu is? Ik zie alleen het gewicht van 2.6 kg genoemd worden. En als dat inclusief accu was, had ik wel verwacht dat er ook het type accu bij had gestaan. Zou ook impliciet de 4 Ah kunnen zijn, maar op dezelfde pagina staat ook de kale machine genoemd.

/edit
Laat maar, stond verder onderaan de pagina inderdaad genoemd dat het incl. accu was.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 24-01-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mysterie is simpel op te lossen natuurlijk als Navi zijn boorhamer even op de weegschaal legt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
henkie196 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:01:
[...]

Waar haal je vandaan dat dat met accu is? Ik zie alleen het gewicht van 2.6 kg genoemd worden. En als dat inclusief accu was, had ik wel verwacht dat er ook het type accu bij had gestaan. Zou ook impliciet de 4 Ah kunnen zijn, maar op dezelfde pagina staat ook de kale machine genoemd.

/edit
Laat maar, stond verder onderaan de pagina inderdaad genoemd dat het incl. accu was.
Het is incl. accu, en hij wordt alleen verkocht met 4ah volgens mij (?)
Hij wordt ook gemarket als beste slagkracht-gewicht verhouding (1.7J tov 2,6kg) in zijn klasse.
Orion84 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:04:
Mysterie is simpel op te lossen natuurlijk als Navi zijn boorhamer even op de weegschaal legt :)
Het is dat ik op mijn werk zit, anders zou ik even lopen :9

Edit: van website Bosch:

Max. impact energy 1.7 J
Battery voltage 18 V
Battery capacity 3 Ah
Weight incl. battery 2.6 kg'

Problem solved :)

[ Voor 7% gewijzigd door Muldert op 24-01-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Excuses van de 900 was een rekenfout, maar het is toch echt 2.6 MET accu, stond duidelijk op die bosch pagina.

Ik heb een kit in duitsland gekocht met snellader en 2x6.0ah accu.

Net gewogen, 2.7 kg incl 6.0 ah accu en handvat

[ Voor 36% gewijzigd door Navi op 24-01-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Navi schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:06:
Excuses van de 900 was een rekenfout, maar het is toch echt 2.6 MET accu, stond duidelijk op die bosch pagina.

Ik heb een kit in duitsland gekocht met snellader en 2x6.0ah accu.

Net gewogen, 2.7 kg incl 6.0 ah accu en handvat
Wegen de 6, 5, 4 en 3 Ah batterijen niet allemaal evenveel? Of marginale verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Volgens mij is alles tot 4.0 ah hetzelfde en de 5.0 en 6.0 zijn marginaal zwaarder en groter.

[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 24-01-2017 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
JeeEs schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:55:
[...]

Ik heb zelf bewust voor deze https://www.bosch-do-it.c...-3165140821513-199880.jsp gekozen in plaats van de "ergonomic" variant die je noemt. Om twee redenen:
a) hij heeft een hoger max. koppel (54 Nm t.o.v. 32 Nm);
b) als ik kijk in wat voor moeilijke hoeken ik de afgelopen jaren heb geboord/geschroefd, denk ik dat die extra handgreep wel eens behoorlijk in de weg had gezeten.

Prima apparaat, geen moment spijt van gehad. Accu's lekker snel opgeladen. Licht apparaat. Boren in baksteen gaat prima, ook zonder dat extra handvat.

Voor de weekend hobbyist is Bosch groen prima.

Zou hem overigens altijd op Amazon.de kopen, daar is-ie met twee accu's, inclusief verzending goedkoper dan met 1 accu in bijvoorbeeld een bepaalde koele blauwe winkel in NL.
Aangezien dit mijn all-in-1 boor wordt en wil dat die toch een heel eindje meegaat ben ik overstag gegaan en voor een blauwe gsb 18 – 2-Li Plus gegaan. En bij de bestelling gelijk ook wat kwaliteit bits en boortjes bijgemikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
jos707 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:36:
[...]

Aangezien dit mijn all-in-1 boor wordt en wil dat die toch een heel eindje meegaat ben ik overstag gegaan en voor een blauwe gsb 18 – 2-Li Plus gegaan. En bij de bestelling gelijk ook wat kwaliteit bits en boortjes bijgemikt.
Niet slecht! En dat qua accesoires doe je het ook gelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Twijfel twijfel.. ga ik met die Makita gratis accu actie voor de DTD134, of DTD137?

Oftewel, rechtvaardigen een BL-motor, een iets hoger koppel (170 vs 155Nm) en 3 standen (ipv 1) de € 80 extra de DTD137 kost? Ik neig naar de DTD134, maar ben bang dat als ik het ding eenmaal heb, denk 'shit ik had de 137 moeten kopen'. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
jos707 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:36:
[...]

Jaloers :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:55:
Twijfel twijfel.. ga ik met die Makita gratis accu actie voor de DTD134, of DTD137?

Oftewel, rechtvaardigen een BL-motor, een iets hoger koppel (170 vs 155Nm) en 3 standen (ipv 1) de € 80 extra de DTD137 kost? Ik neig naar de DTD134, maar ben bang dat als ik het ding eenmaal heb, denk 'shit ik had de 137 moeten kopen'. 8)7
Je bent met de bl wel futureproof. Alleen ik vind de BL minder belangrijk. Ik hoorde ook dat er een BL versie van mijn machine zou komen. Alleen ik kon niet wachten met mijn werkzaamheden en heb zonder spijt een normale boormachine gekocht. Het ligt echt aan je persoonlijkheid. Als je zegt spijt te gaan hebben en zo in elkaar steekt, dan is de 80 euro wel verdedigbaar. Omdat je anders in de nabije toekomst toch wel beslist om een Brushless te halen terwijl de oude machine niet helemaal aan zijn einde is. Hoeveel is die 134? 80 euro op 200 euro is heel wat meer dan 80 euro op 300 euro namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Brutalsranan schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:13:
[...]

Je bent met de bl wel futureproof. Alleen ik vind de BL minder belangrijk. Ik hoorde ook dat er een BL versie van mijn machine zou komen. Alleen ik kon niet wachten met mijn werkzaamheden en heb zonder spijt een normale boormachine gekocht. Het ligt echt aan je persoonlijkheid. Als je zegt spijt te gaan hebben en zo in elkaar steekt, dan is de 80 euro wel verdedigbaar. Omdat je anders in de nabije toekomst toch wel beslist om een Brushless te halen terwijl de oude machine niet helemaal aan zijn einde is. Hoeveel is die 134? 80 euro op 200 euro is heel wat meer dan 80 euro op 300 euro namelijk.
160 vs 240. Oftewel: anderhalf keer zo duur.
Ik heb alleen geen ervaring met slagschroevendraaiers, dus dat maakt de inschatting zo moeilijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Zo net mijn nieuwe blauwe Bosch boorhamer geprobeerd in beton (GBH 2-26), klopt het dat zo'n ding nieuw ruikt? Ik vond de geur die uit de motor kwam namelijk heel licht iets hebben van mijn langzaam stervende groene Bosch klopboor die ik gebruik als cement/gips mixer maar daar veel te weinig kracht voor heeft. Die is langzaam aan het doorbranden en heeft zo'n karakteristieke verbrande elektromotor geur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:12:
[...]

160 vs 240. Oftewel: anderhalf keer zo duur.
Ik heb alleen geen ervaring met slagschroevendraaiers, dus dat maakt de inschatting zo moeilijk :P
Dat zijn toch de 14.4V varianten? Volgens mij heb je een DTD153 voor €189 bij een officiële Makita dealer. Die is 18V en BL. Dat is goedkoper dan die 14.4V machines. Als je al een lader hebt, kan de 18V accu er ook gewoon mee worden opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Dat zijn toch de 14.4V varianten? Volgens mij heb je een DTD153 voor €189 bij een officiële Makita dealer. Die is 18V en BL. Dat is goedkoper dan die 14.4V machines. Als je al een lader hebt, kan de 18V accu er ook gewoon mee worden opgeladen.
Ik heb het ff opgezocht. Het is idd de 14.4 variant. Daar hebben we hem behoed voor een fout. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jelte,89 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:17:
[...]

Inderdaad, dank voor de link! Ben benieuwd naar de ervaringen met de klantenservice. Wat betreft de verzendkosten: "Belgien, Niederlande, Luxembourg: 8,90 EUR zzgl. 3% vom Warenwert.", dus 8,90 + 4,50 bij de huidige prijs (148,90). De prijs die Magicw00b noemde is dus inclusief verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Framoes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Ik heb al 2 Makita 14,4V accuboormachines, dus het ligt voor de hand om in die range te blijven zodat ik onderling accu's kan blijven wisselen :)

Heb het wel overwogen, maar het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat er per ongeluk een keer een 18V accu in een 14,4V body belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Ik heb al 2 Makita 14,4V accuboormachines, dus het ligt voor de hand om in die range te blijven zodat ik onderling accu's kan blijven wisselen :)

Heb het wel overwogen, maar het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat er per ongeluk een keer een 18V accu in een 14,4V body belandt.
Ach, dan draait 'ie wat sneller :+

Denk dat tegenwoordig de meeste elektronica in de accupack zit, en de body puur domme mechanica is (uitzonderingen daargelaten). Een 18v body zal dus wat zwaarder berekend zijn dan 14.4v, maar de kans op stuk gaan (mits niet zwaar belast) zal klein zijn. Dan speel je overigens wel met de toleranties van de elektromotor. Een 18v accu in een 10.8v body, mocht dat om een reden überhaupt mogelijk zijn, lijkt me plezier van korte duur. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door geekeep op 24-01-2017 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:06:
[...]

14.v lijkt ook te worden vervangen door de sterkte van de 10.8v als dat al niet Is gebeurd. Moeilijke keuze lijkt me.
Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.