[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.541 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeilijk, wordt het een handzaag, een echte Gränsfors bijl of toch maar een 230V invalzaag voor dit enthousiaste type?? :+

En wát een fabelachtige techniek.
youtube.com/watch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Heb het wel overwogen, maar het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat er per ongeluk een keer een 18V accu in een 14,4V body belandt.
Als het goed is past dit niet hoor. De universele producten (lampen, radio's) kunnen ze beide hebben maar de accu's zijn verder niet uitwisselbaar afaik.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

leecher schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:46:
Zo net mijn nieuwe blauwe Bosch boorhamer geprobeerd in beton (GBH 2-26), klopt het dat zo'n ding nieuw ruikt? Ik vond de geur die uit de motor kwam namelijk heel licht iets hebben van mijn langzaam stervende groene Bosch klopboor die ik gebruik als cement/gips mixer maar daar veel te weinig kracht voor heeft. Die is langzaam aan het doorbranden en heeft zo'n karakteristieke verbrande elektromotor geur :P
met mijn 2-28 geen last van gehad.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:47
Magicw00b schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:00:
[...]

Ik ga meteen meemaken hoe hun aftersales is. De het duikmachanisme loopt aan. Opzich niet heel spannend maar het hoort niet. Net even een mail gestuurd. Ben benieuwd.
Laat even weten wat je aftersales ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 19:24
leecher schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:46:
Zo net mijn nieuwe blauwe Bosch boorhamer geprobeerd in beton (GBH 2-26), klopt het dat zo'n ding nieuw ruikt? Ik vond de geur die uit de motor kwam namelijk heel licht iets hebben van mijn langzaam stervende groene Bosch klopboor die ik gebruik als cement/gips mixer maar daar veel te weinig kracht voor heeft. Die is langzaam aan het doorbranden en heeft zo'n karakteristieke verbrande elektromotor geur :P
Mijn makita HR2631 had eerst ook zo'n karakteristieke geur de eerste x dat ik hem gebruikte, maar niet bepaald de geur van een verbrande/doorgebrande elektromotor.
In het opzicht karakteristieke geur kan ik het me dus goed voorstellen, maar die verbrande lucht niet echt ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Het ruikt ook niet helemaal als verbrande elektromotor maar dat is het enige wat ik kan bedenken dat erbij in de buurt komt. Zal wel prima zijn dan. Zo niet dan heb ik nog altijd de 3 jaar garantie van Bosch :)

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
leecher schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:59:
Het ruikt ook niet helemaal als verbrande elektromotor maar dat is het enige wat ik kan bedenken dat erbij in de buurt komt. Zal wel prima zijn dan. Zo niet dan heb ik nog altijd de 3 jaar garantie van Bosch :)
Ruikt het naar ijzervijzel toevallig? Dat hebben de meeste nieuwe elektronische producten wel, zeker degene met iets van een elektromotor er in.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:10
Notna schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:10:
[...]

Ruikt het naar ijzervijzel toevallig? Dat hebben de meeste nieuwe elektronische producten wel, zeker degene met iets van een elektromotor er in.
Ik heb dit ook vrijwel altijd met nieuwe machines. Viel me vooral op bij mijn accuboor en boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Wist niet dat ijzervijlsel een geur had :P Zou kunnen.

Aardig detail overigens, als ik die ouwe groene Bosch een kwartiertje heb gebruikt om te mixen gaat de geur van verbrande elektromotor door naar intense kattenpis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
nielsn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:35:
[...]
Laat even weten wat je aftersales ervaringen zijn.
Tot op heden geen reactie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
leecher schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:59:
Wist niet dat ijzervijlsel een geur had :P Zou kunnen.

Aardig detail overigens, als ik die ouwe groene Bosch een kwartiertje heb gebruikt om te mixen gaat de geur van verbrande elektromotor door naar intense kattenpis :+
Dezelfde geur als een (oudere) tram te hard door een bocht gaat of als je een versnellingsbak verbrand van de auto :+ Hele typische lucht is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Magicw00b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Ze hadden inderdaad wel een nieuw apparaat mee kunnen sturen, Krijg de mijne morgen denk ik :9 :*)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Mijn 14,4V Makita DDF343 begin na jaren mishandeling (meerdere malen doorweekt, van hoogtes gevallen, als hamer gebruikt, vol met kalk etc.). Daarom nu maar als aanvulling een mooie set besteld: http://www.werkzeugalarm....llbohrer-bitsatz/a-11827/

Grootste gemis tot nu toe bij de Makita was het ontbreken van een 13 mm boorkop. Dus als hij het begeeft komt er een mooie 18V blauwe Bosch. Volgens mij heb je dan een super mooie combi :)
Notna schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:10:
[...]

Ik vind het op de een of andere manier altijd naar deeg ruiken :+

[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 25-01-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

Mooie set voor een mooie prijs! :9

Nog een specifieke reden dat je niet opnieuw voor een Makita bent gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Eigenlijk heel simpel: imdat ik meer spullen in L-boxx heb :+

Ben uiterst tevreden over Makita hoor, daar niet van d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ah, op die manier.
Heb wel het idee dat Bosch wat goekoper is ook.

Zelf heb ik 2 GSR's naast mijn Makita.
Qua dozen heb ik een allegaartje: 2x L-boxx, 2x M-box en 1x TLoc systainer.

Vind van de L-boxxen wel fijn dat er wat meer oppervlak is maar dat is tegelijk ook een nadeel. Want de L-boxx met de 2 Bosch machines erin hangt wel erg schuin bij optillen omdat het gewicht allemaal aan 1 kant zit.

Voor vervoer vind ik de M-boxen en Systainer eigenlijk een stukje fijner, juist omdat ze smaller zijn.

Ben nog op zoek naar een box voor mijn Metabo excenter maar twijfel tussen een Metaloc en een T-loc.
De T-loc vind ik fijner maar heb ergens toch het idee dat omdat het een Metabo is het een Metaloc moet zijn, wat eigenlijk niet echt een zinnig argument is natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manzonderdas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:22:
Wat voor slijpstenen gebruiken jullie voor schaven, beitels enzo te onderhouden? Is moeilijk om tussen de bomen het bos te zien - en is, net zoals met meeste gereedschap, een gigantisch verschil in prijs tussen de verschillende stenen.
Lastig te beantwoorden als je niet meteen vertelt wat je al op dit gebied hebt. ;)

Door de jaren heen heb ik een redelijk arsenaal aan wetstenen en slijphulpmiddelen verzameld, maar de meest grove stenen gebruik in eigenlijk niet meer.
Als ik echt haast heb dan slijp ik een beitel op de grote slijpmachine waarbij ik dan wel nauwgezet en veel koel met water.
Afwetten doe ik dan door kort aan te tikken op een lappenschijf (met polijstpasta) die op dezelfde slijpmachine meedraait.
Heb ook nog een echte oldschool waterschijf a la Tormek, maar dat gaat mij toch iets te langzaam. :+

Heb ik meer tijd dan pak ik een van de fijne wetstenen en slijp/wet handmatig met olie.
Het meest fijne wetten doe ik dan met "Arkansas" of "Belgisch brok" en voor de laatste afbramende finish gebruik ik een eind opgespannen leer dat ik met polijstpoeder heb ingesmeerd.
Razorsharp wordt dat. _/-\o_

De verzameling gutsen en de meer esoterische (schaaf)beitels doe ik wel handmatig om voortijdige slijtage voor te blijven, maar dat kost wel tijd.

Voor messen en soms ook de beitels gebruik ik dan weer een vd bandschuurders die ik daarvoor stationair heb staan.
Dat lijkt op het eerste gezicht best bruut, maar met schuurbanden met extra fijne korrel blijkt dat accuraat te werken.
Schuurbanden met fijnere korrel dan 400 zijn niet standaard te koop, die laat ik dus volgens specs maken.
bmtechniek.nl is daarvoor een uitstekend adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Magicw00b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Reactie gehad, er zou nogmaal 0.5-1 mm speling zijn tussen de behuizing en het invaldeel.
Dat klopt ook wel als hij in neutrale stand staat. Maar zodra hij naar beneden gaat loopt hij aan.

Ben benieuwd wat er nu voor reactie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:33:
[...]

Lastig te beantwoorden als je niet meteen vertelt wat je al op dit gebied hebt. ;)

Door de jaren heen heb ik een redelijk arsenaal aan wetstenen en slijphulpmiddelen verzameld, maar de meest grove stenen gebruik in eigenlijk niet meer.
Als ik echt haast heb dan slijp ik een beitel op de grote slijpmachine waarbij ik dan wel nauwgezet en veel koel met water.
Afwetten doe ik dan door kort aan te tikken op een lappenschijf (met polijstpasta) die op dezelfde slijpmachine meedraait.
Heb ook nog een echte oldschool waterschijf a la Tormek, maar dat gaat mij toch iets te langzaam. :+

Heb ik meer tijd dan pak ik een van de fijne wetstenen en slijp/wet handmatig met olie.
Het meest fijne wetten doe ik dan met "Arkansas" of "Belgisch brok" en voor de laatste afbramende finish gebruik ik een eind opgespannen leer dat ik met polijstpoeder heb ingesmeerd.
Razorsharp wordt dat. _/-\o_

De verzameling gutsen en de meer esoterische (schaaf)beitels doe ik wel handmatig om voortijdige slijtage voor te blijven, maar dat kost wel tijd.

Voor messen en soms ook de beitels gebruik ik dan weer een vd bandschuurders die ik daarvoor stationair heb staan.
Dat lijkt op het eerste gezicht best bruut, maar met schuurbanden met extra fijne korrel blijkt dat accuraat te werken.
Schuurbanden met fijnere korrel dan 400 zijn niet standaard te koop, die laat ik dus volgens specs maken.
bmtechniek.nl is daarvoor een uitstekend adres.
Wat gebruik je voor hulpstukken? ik gebruik een oude amaril van de buurman voor het snelle werk.. (ik zal eens kijken of het ding nog rendabel is, overnemen en een goede steen op kopen)

Ik had nog een tientje nodig bij bol.com voor gratis verzending (Ja.. 2 euro uitsparen door 10 euro meer uit te geven :+ ) en heb een Stanley setje gekocht, Steen/olie en een slijphulp.. juist naar die slijphulp ben ik wel benieuwd naar.

Dat was namelijk mijn euvel, de juiste hoek krijgen, hoe doe jij dat?
Magicw00b schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:54:
[...]

Reactie gehad, er zou nogmaal 0.5-1 mm speling zijn tussen de behuizing en het invaldeel.
Dat klopt ook wel als hij in neutrale stand staat. Maar zodra hij naar beneden gaat loopt hij aan.

Ben benieuwd wat er nu voor reactie komt.
Ben benieuwd inderdaad... DPD is zojuist doorgereden met mijn Scheppach, (heb een kennis in DLD wonen en daar laten bezorgen) was notabene iemand thuis en die stond in de deurpost te wachten omdat ie de koerier een pakketje zag bezorgen bij de buren, Koerier loopt van de buurman terug naar de bus, vermoedelijk om mijn pakketten te pakken, maar nee... Vroem vroem! ;w

Ben ik em dit weekend nodig? nee zeker niet, maar mensen moeten eens weten dat wanneer ik vandaag wat bestel, ik het gisteren moet hebben... Why.. because reasons. 8) :*). Zullen wel meer mensen last van hebben denk ik, vooral met gereedschap

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
TravockMD schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:14:
Ik ben aan het kijken naar een (budget) invalzaag of Makita Cirkelzaag. Nu vraag ik me af of een cirkelzaag van Makita samen met een adapter en geleiderail wel zo "degelijk/stabiel" is?
Ik heb niet direct een geleiderail nodig maar wil wel graag de optie hebben.

Cirkelzaag in kwestie:
https://www.gereedschapce...mbox-1050w-160-165mm.html

Invalzaag:
https://www.my-powertools...ssaege-1200w/a-950004316/

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik zal er maar zeer sporadisch gebruik van maken.
Even schaamteloos mezelf quoten.

Eergisteren de knoop doorgehakt: geen (budget) invalzaag maar een cirkelzaag.
Met de simpele redenatie: Invallen zie ik niet in waarom ik dat nodig zou hebben, en een rails (gekocht of iets met een zelfgemaakte houten geleider) kan in de toekomst altijd nog.
Uiteindelijk gekozen voor een "maatje groter"; iets meer vermogen (1200 ipv 1050W) en grotere schijf (190 ipv 160/165)

https://www.gereedschapce...-in-mbox-1200w-190mm.html

Gisteren geleverd en even snel getest. Wat een heerlijk ding is het :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:49
Nu zat ik ook naar een accuboormachine te kijken, voor algemeen gebruik. Dus niet al te zwaar in gewicht, maar wel redelijk koppel.

Nu kwam ik bij de Bosch GSR 14,4-2-LI (€150), of de 18-2-LI uit, of van Makita de 343SYE (€170). Nu zoek ik iets rond de 150, iets meer of minder mag altijd.

Nu kwam ik deze tegen in duitsland, spreekt mij meer aan dan de twee hier boven. Is deze ook interessanter?

https://www.amazon.de/Mak...sr=8-2&keywords=DF332DSMJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

hammy87 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:35:
Nu zat ik ook naar een accuboormachine te kijken, voor algemeen gebruik. Dus niet al te zwaar in gewicht, maar wel redelijk koppel.

Nu kwam ik bij de Bosch GSR 14,4-2-LI (€150), of de 18-2-LI uit, of van Makita de 343SYE (€170). Nu zoek ik iets rond de 150, iets meer of minder mag altijd.

Nu kwam ik deze tegen in duitsland, spreekt mij meer aan dan de twee hier boven. Is deze ook interessanter?

Ik zou sowieso geen 14.4v nemen. Veel bedrijven zijn daar vanaf aan t stappen. Alleen 10.8v en 18v blijft voornamelijk over.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
hammy87 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:35:

Wel compacter, maar ook 10.8V. Overigens kan je daar ook genoeg mee tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zo, het heeft even geduurd maar ik heb de knoop doorgehakt.

Ben momenteel bezig met het isoleren van de garage en was na een paar minuten het wisselen van boor/schroefbit al helemaal zat. Ergo, er moest en zal een 2e machine komen.
10.8 spreekt me wat betreft gewicht erg aan maar kan voor toekomstige klussen ook wel wat meer power gebruiken. Long story short, de Makita TD111D met 2 * 2ah accus in Mpac ligt hopelijk zsm bij mij op de deurmat.

Ervoor gekozen om de gratis accu actie even links te laten liggen. Enerzijds was het prijsverschil met een erkende dealer wel erg groot en daarnaast zal ik bij gebrek aan overige 10.8 apparaten een 3e accu in praktijk toch niet nodig hebben.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte,89 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:40:
[...]
Wat gebruik je voor hulpstukken? ik gebruik een oude amaril van de buurman voor het snelle werk.. (ik zal eens kijken of het ding nog rendabel is, overnemen en een goede steen op kopen)
Check hier Baptist eens, die hebben een eindeloze hoeveelheid aan handigheden.

Voor het handmatig wetten van schaafbeitels is een vd Veritas hulpstukken erg handig.
Deze snijhoekmeter bewijst ook z'n diensten.

Toch slijp/wet ik steeds meer op het oog en op ervaring, ik hoef niet per se van iedere beitel eenzelfde slijphoek te hebben.
Soms wil je voor de ene beitel een erg sterke vouw, de andere keer juist een vlijmscherpe.
Met het scherpen van gevormde gutsen wordt het toch altijd slijpen op het blote oog. ;)
Dat was namelijk mijn euvel, de juiste hoek krijgen, hoe doe jij dat?
Met een snijhoekmeter of op het oog dus.

Als je elektrisch slijpt dan is het een kwestie van het correct afstellen van het slijpsupport.
Leg een nieuwe beitel strak op het machine support en check hoe de vouw de slijpsteen gaat raken en pas vervolgens het support van de machine overeenkomstig aan.
Een slijpsteen met een kleine diameter is dan niet zo handig omdat de vouw dan al snel hol zal worden.
Dat is meteen een groot voordeel van deze bandslijpmachines, die slijpen de vouw van beitels en schaven tenminste niet hol.

Ik slijp mijn eigen beitels doorgaans aan de scherpe kant, het nadeel daarvan is een zwakkere snede die je vaker moet naslijpen/wetten.

Een houtsoort als Azobe is bijv. dermate hard dat je proefondervindelijk kunt bepalen wat de meest optimale slijphoek voor een beitel moet worden.
Je komt er met die hardheid dan waarschijnlijk snel achter dat je beter meteen een HM freesje kunt nemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:51
manzonderdas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:22:
Wat voor slijpstenen gebruiken jullie voor schaven, beitels enzo te onderhouden? Is moeilijk om tussen de bomen het bos te zien - en is, net zoals met meeste gereedschap, een gigantisch verschil in prijs tussen de verschillende stenen.

btw: ik heb die wiha bitbox en daar is niets slechts over te zeggen
Als slijphulp gebruik ik een Veritas Honing Guide. Die is duur, maar heel goed.

Afbeeldingslocatie: https://cdn3.volusion.com/cpgnk.apqud/v/vspfiles/photos/V05M0901-2.jpg?1462962669

Ik heb ook nog een goedkope slijphulp, maar die is niet fijn, omdat het heel lastig is om de hoek juist te krijgen en te houden. Die van Dictum is goed, maar wat te klein voor de meeste schaafbeitels.

Als stenen heb ik er 1 van Dictum en 2 van Aliexpress. Die laatste zijn erg goedkoop, maar ook erg zacht, waardoor ze veel eerder op zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Bedankt voor info!

Baptist heeft alleen maar mooi spul inderdaad, alleen heb je daar ook een flinke beurs voor nodig, en dat kan ik mezelf niet veroorloven, Dat levert het ook niet op trouwens,

maar zo'n snijhoekmeter zal ik eens mee bestellen, even kijken wat Ali in het assortiment heeft,

Gutsen heb ik niet dus wil mijn (steek) beitels wel graag allemaal in dezelfde hoek hebben, ben het inderdaad met je eens over de vouw, meranti 'steekt' al heel anders dan vuren oid

Ik heb een slijphulp van Stanley in bestelling staan, mogelijk dat ik van het weekend dat ding al kan gebruiken...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:04

Pelle

🚴‍♂️

Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Ik heb al 2 Makita 14,4V accuboormachines, dus het ligt voor de hand om in die range te blijven zodat ik onderling accu's kan blijven wisselen :)

Heb het wel overwogen, maar het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat er per ongeluk een keer een 18V accu in een 14,4V body belandt.
Heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij Makita:
Het is niet mogelijk een 18v accu op een 14.4v machine te plaatsen of vice versa, bij het plaatsen van een 18v accu op een 14.4v machine zal de motor van de machine bij belasting direct doorbranden.
Ik vermoed dat hij bedoelt dat het dus wel kan, maar dat het niet slim is ;)
Ik ga er nog eens over nadenken. Op zich voel ik wel wat voor 18V, misschien dat ik de accu's kan kleurcoderen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

Pelle schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:07:
[...]

[...]

Ik ga er nog eens over nadenken. Op zich voel ik wel wat voor 18V, misschien dat ik de accu's kan kleurcoderen oid.
Hebben ze niet een andere vorm zodat je dit soort problemen voorkomt?
Afbeeldingslocatie: https://toolnation.r.worldssl.net/media/catalog/product/b/l/bl1830b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://toolnation.r.worldssl.net/media/catalog/product/cache/1/image/1186x948/a0824637e2368af458c3e90fa0badade/1/9/197394-3.jpg

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 19:24
PoweRoy schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:41:
[...]

Hebben ze niet een andere vorm zodat je dit soort problemen voorkomt?
[afbeelding]
[afbeelding]
Er zit tussen de 10,8V en de 14,4/18V wel verschil in de accu's/aansluiting v/d accu's maar tussen de 14,4V en de 18V zit geen verschil bij de LXT machines.
De hobbymachine's van Makita hebben ook nog weer een andere accu aansluiting (die gamma/praxis/karwei/formido gevalletjes).

Al met al dus 3 accu aansluitingen, de 10,8V aansluiting(CXT), de 14,4/18V LXT aansluitingen, en de hobbybob accu aansluitingen (G-klasse)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
[...]

[...]

Wissel je zo veel van accu's dan? Ik doe het met 6 ah wel een dagje. Soms zelfs 2. Je kan ook variëren in diktes. Neem je of een hoge of een lage ah bij je nieuwe machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
Bij de 18V accu`s heb je al verschil, zo passen lichte accu`s niet op zware machines omdat je ze dan te snel leegtrekt wat de accu ruineert.
Zware 18V accu`s passen ook niet op alle machines, daar zit een extra "lip" in die dat verhinderd.
(zie tabblad compatability-checker in volgende link)

Kan me niet voorstellen dat 14,4V accu`s gewoon op 18V passen en vice versa zoals hier geopperd wordt.
Het lijkt me dan ook onzin.

Hier kan je zien welke accu`s waar op passen; de compatability-checker voor Makita-accu`s.

Vergelijk ook even de 14,4V lippen en de 18V lippen, zoals je ziet zijn de accu`s verschillend en zullen ze door die lippen niet passen. Ze staan mooi onder elkaar in beeld.

Er zijn wel laders die beide accu`s, 14,4V en 18V, accepteren, herkennen, en met het juiste voltage laden, maar imo hebben de machines elk hun eigen specifieke gleuven zodat je niet fout kunt.
Zou ook wel debiel zijn....... :+

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 27-01-2017 18:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Hey mannen, heb een blauwe Bosch GSR 10,8-2 gekocht, maar vind de boorkop nogal wiebelen. Met een rechte nieuwe boor erin, zie je het puntje lichtjes heen en weer zwabberen. Zo krijg je nooit een rond gat natuurlijk. Heb hem al omgeruild voor een andere machine, maar die heeft hetzelfde probleem. Vind dit niet zo tof, dus deze gaat denk ik ook maar weer terug. Hebben al deze kleine schroefboormachines deze problemen en moet je er eigenlijk gewoon niet mee boren? Of zijn er een paar merken die wel gewoon recht zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

boozzz schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:15:
Hey mannen, heb een blauwe Bosch GSR 10,8-2 gekocht, maar vind de boorkop nogal wiebelen. Met een rechte nieuwe boor erin, zie je het puntje lichtjes heen en weer zwabberen. Zo krijg je nooit een rond gat natuurlijk. Heb hem al omgeruild voor een andere machine, maar die heeft hetzelfde probleem. Vind dit niet zo tof, dus deze gaat denk ik ook maar weer terug. Hebben al deze kleine schroefboormachines deze problemen en moet je er eigenlijk gewoon niet mee boren? Of zijn er een paar merken die wel gewoon recht zijn?
Waarschijnlijk ten overvloede en in de categorie zit de stekker er in: heb je dit met meerdere boortjes getest of met eentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Net ook even mijn GSR 10.8-li-2 erbij gepakt.
En hoewel de boorkop zelf wel een beetje wiebelt, -de ring waar je aan moet draaien om de boor vast te zetten-, draaien de boortjes zelf gelukkig wel goed recht.
Heb er meerdere geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:01
Er zijn wel laders die beide accu`s, 14,4V en 18V, accepteren, herkennen, en met het juiste voltage laden, maar imo hebben de machines elk hun eigen specifieke gleuven zodat je niet fout kunt.
Zou ook wel debiel zijn....... :+
Ik heb jarenlang Metabo schroefmachines gehad in 9,6v 12v 15,6v en 18v en zelfs in de 9,6v machine ging de 18v accu en dit werkte zonder probleem, ik keek niet eens meer welke accu in welke machine ging 8) zonde dat de accu's allemaal versleten zijn, die machine's waren echt onverwoestbaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Laatst online: 08:00
boozzz schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:15:
Ik had met de mijne precies hetzelfde:

https://www.youtube.com/watch?v=gd4VPpcEHIA

Terug gestuurd, maar moet de gerepareerde nog ontvangen. Toch niet wat je verwacht van Bosch blauw.....

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat zie ik bij de mijne dus ook, van de zijkant wiebelt hij echt veel maar toch draaien de boortjes recht.

Kan de boorkop ten opzichte van de behuizing zelfs een beetje bewegen alle kanten op, ook als er een boor in vastgezet is.

Is dat misschien iets dat een functie heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
-Venom- schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:53:
[...]
Ik heb jarenlang Metabo schroefmachines gehad in 9,6v 12v 15,6v en 18v en zelfs in de 9,6v machine ging de 18v accu en dit werkte zonder probleem, ik keek niet eens meer welke accu in welke machine ging 8) zonde dat de accu's allemaal versleten zijn, die machine's waren echt onverwoestbaar _/-\o_
Bij Makita is dat dus niet zo.

Makita heeft verschillende machine-accuaansluitingen waarop alleen bepaalde accu`s passen.
Makita heeft het fool-proof gemaakt, misschien lezen ze hier wel mee..... ;)

Op deze pagina van Makita kun je de machineaansluitingen zien en welke accu`s daar op passen.(gewoon lekker in het Nederlands)

Makita levert wel machines waar zowel een 14,4V als een 18V accu onder past en waarbij de "machine" dus beide voltages aankan. (laatste plaatje ;) )
Heeft de aansluiting voor de accu een gele contactplaat zonder enige opdruk? Dan is deze voor zowel 14,4 V als voor 18 V geschikt.

Dan passen de volgende accu's:
BL1415 | BL1415N | BL1430 | BL1430A | BL1440 | BL1450 | BL1815 | BL1815N | BL1820 | BL1820B | BL1830 | BL1830B | BL1840 | BL1840B | BL1850 | BL1850B

[...]

quote:

Het is niet mogelijk een 18v accu op een 14.4v machine te plaatsen of vice versa, bij het plaatsen van een 18v accu op een 14.4v machine zal de motor van de machine bij belasting direct doorbranden.

Hij bedoelt dus dat het niet mogelijk is. ;)
Hij had je kunnen linken naar de machine-accuaansluitingen om te zien dat hij niet bedoelde dat het niet slim is.
18V past niet op 14,4 Volt, én je machine blaas je op.
14,4V past niet op 18V al zou je machine daar tegen moeten kunnen.
Er zijn dus enkele machines die een uitzondering zijn, die met een gele voet zonder ster of voltage-aanduiding, die wel beide accu`s aankunnen en niet stuk gaan.

Vergissen is dus uitgesloten, maar met een hamer lukt alles. :+

En wil je met dezelfde accu`s door kunnen dan moet je even kijken welke accu`s je nu al hebt en/of welke machine-aansluiting je hebt.

Omdat hier regelmatig de vraag langskomt "welke machine zou je aanraden voor....?"

Makita heeft een aantal stroomschema`s online staan, hierin kun je doorlopen wat jouw gebruik is en dan kom je uit op de machine (van Makita) die het best bij jouw wensen past.
Niet te duur (pro) en ook niet te goedkoop (bij "zwaar" huishoudelijk gebruik).
De schema`s zijn voor alle bewerkingen voorhanden.

Ik krijg de pdf's even niet gedownload met IE11, Edge of FF, maar ik heb Ike al gemaild waarom dat is.
Misschien ligt het aan mijn pc-instellingen?
Ligt het aan hun website dan zal dat vast snel aangepast worden.
Misschien is het een mooie link voor in de topicstart?
Wel zo handig met uitzoeken, bovendien kan je daarmee omgekeerd kijken waar dat type aanbieding-machine nu eigenlijk door Makita voor bedoeld is, ivm miskopen.

[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 28-01-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:35:
[...]
Als slijphulp gebruik ik een Veritas Honing Guide. Die is duur, maar heel goed.
Dit is inderdaad de mooiste die ik ken en als je deze Veritas in een jaar of 50 van productief gebruik afschrijft, dan komt de schade op een slordige €1,- per jaar.

Daar kan ik wel mee leven en het is een hele geruststelling dat je dit nagenoeg onverwoestbare analoge tooltje tegen die tijd weer kunt doorgeven aan het dan digitale nageslacht. ;)
Jevon schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:56:
[...]
Terug gestuurd, maar moet de gerepareerde nog ontvangen. Toch niet wat je verwacht van Bosch blauw.....
Het wordt uit het filmpje niet duidelijk of deze wiebel 'slechts' in de losse mantel van het boorkopje zit of dat ook een zuiver recht ingespannen boortje zal wiebelen.

Ik heb overigens vele jaren geleden eens een zware Bosch klopboormachine gehad waarvan je de boorkop echt graden kon 'kantelen'.
Opgestuurd natuurlijk, maar volgens Bosch support viel dit geheel binnen "hun toleranties". :+
Daarna was ik totaal klaar met Bosch.

Meteen een Metabo 1000W gekocht die vervolgens een jaar of dertig bijna dagelijks is mishandeld als boor, mixer en godweetwatnogmeer.
Tot op de dag van vandaag zit er in die Futuro-top boorkop nog geen haartje speling en draait nog steeds met chirurgische precisie, zo kan het dus ook. _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jevon schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:56:
[...]

Het zijn natuurlijk wel de goedkoopste machines. Je hebt sets met accu's voor <€100. Dan lever je natuurlijk in op kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:55:
[...]

Het zijn natuurlijk wel de goedkoopste machines. Je hebt sets met accu's voor <€100. Dan lever je natuurlijk in op kwaliteit.
Heel toevallig hd ik dat ook met mijn gsb 18 ve 2 li. Het lijkt erop dat het centreren van koppen minder bij Bosch aan het worden is. Bovendien zijn de toleranties dermate hoog (een boortje van 4! cm mag zoveel mm eieren) dat die nooit onder garantie valt. Dat heeft Makita beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Teijgetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:01:
[...]

Makita heeft een aantal stroomschema`s online staan, hierin kun je doorlopen wat jouw gebruik is en dan kom je uit op de machine (van Makita) die het best bij jouw wensen past.
Niet te duur (pro) en ook niet te goedkoop (bij "zwaar" huishoudelijk gebruik).
De schema`s zijn voor alle bewerkingen voorhanden.

Ik krijg de pdf's even niet gedownload met IE11, Edge of FF, maar ik heb Ike al gemaild waarom dat is.
Misschien ligt het aan mijn pc-instellingen?
Ligt het aan hun website dan zal dat vast snel aangepast worden.
Misschien is het een mooie link voor in de topicstart?
Wel zo handig met uitzoeken, bovendien kan je daarmee omgekeerd kijken waar dat type aanbieding-machine nu eigenlijk door Makita voor bedoeld is, ivm miskopen.
Mooi! Krijg ze hier ook niet gedownload in Chrome maar systeem is super, er zal ook hier nog een uitbreiding van het gamma komen, heb nu een 14,4 LXT schroefmachine met twee accu's maar ik weet nog niet of de volgende niet misschien een 18V gaat worden.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Alleen de vier na laatste en laatste twee schema`s openen bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Laatst online: 16-09 19:09
Brutalsranan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:20:
[...]

Heel toevallig hd ik dat ook met mijn gsb 18 ve 2 li. Het lijkt erop dat het centreren van koppen minder bij Bosch aan het worden is. Bovendien zijn de toleranties dermate hoog (een boortje van 4! cm mag zoveel mm eieren) dat die nooit onder garantie valt. Dat heeft Makita beter voor elkaar.
Dat is wel suf ja, bizarre tolerantie. Bij mij zwabbert inderdaad de kop ook als een malle, zoals in het filmpje hierboven. Dat zou me op zich niet uitmaken, zolang de boor maar recht gaat, maar dat is dus niet zo helaas (uiteraard getest met verschillende nieuwe boortjes, zit er goed in, etc :)).

Ook ff een filmpje gemaakt, check: YouTube: Bosch GSR 10,8-2 wobble

Is dit bij de kleine 10,8V Makita beter? Of de Metabo Powermaxx BS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:03
Voor de beitelaars met een budget:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qOJqDar.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb toevallig laatst ook naar deze beitelset gekeken maar kwam na goed rondkijken/lezen van reviews/ervaringen erachter dat je beter de 434 set kan hebben omdat op die handvaten ook gehamerd kan worden.

Bahco 434
Ergonomisch product, past perfect in de hand
Slagvaste tweecomponentengreep greep bestand tegen hamerslagen
Afgeronde schouders voor extra veiligheid
Precisiegeslepen voor maximale scherpte
Gehard en ontlaten voor lange levensduur
Gewet dus klaar voor gebruik
Gepolijst en roestbestendig
Beitelset 6-delig, beitels met beschermkap
Levering in houten kist
Bahco 424
Speciaal ontworpen tweecomponentengreep zorgt voor maximale controle en gebruiksgemak
Precisie geslepen voor maximale scherpte
Gehard en ontlaten voor een lange levensduur
Gewet: klaar voor gebruik
Beitels met beschermkap
Levering in houten kist
Normaliter is het prijsverschil ongeveer 10 euro dus op zich zijn geld wel waard wat mij betreft: Bahco 434 vs Bahco 424 bij Toolmax.

Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor een andere set, te weten: Hultafors Beitelset EDC.

Dit is wel 1 beitel minder maar de reviews die ik las waren erg positief (en o.a. het vergelijk tussen de zagen van Bahco en Hultafors in dit topic deden me besluiten deze set aan te schaffen). Positieve bijkomstigheid is dat hij relatief goedkoop is voor net geen 47 euro.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Laatst online: 08:00
Framoes schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:55:
[...]

Dat kan wel zo zijn, maar een boormachine moet gewoon recht zijn. Punt. De groene Bosch van mijn vader is nog rechter 8)7

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 00:40
Jevon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:08:
[...]

Dat kan wel zo zijn, maar een boormachine moet gewoon recht zijn. Punt. De groene Bosch van mijn vader is nog rechter 8)7
Heb helaas dit ook met de 18-2-li plus, alleen stelt zich de vraag in welke mate dit heel licht over-en weer wiebelen een probleem vormt bij normale boor/schroef klusjes. Van de tig reviews op Amazon lukt haast niemand er een probleem in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Tja in hoeverre kun uit de losse pols recht boren?

Maar een zwabberende kop die je gat 2mm groter maakt zou ik niet echt fijn vinden....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
boozzz schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:38:
[...]

Dat is wel suf ja, bizarre tolerantie. Bij mij zwabbert inderdaad de kop ook als een malle, zoals in het filmpje hierboven. Dat zou me op zich niet uitmaken, zolang de boor maar recht gaat, maar dat is dus niet zo helaas (uiteraard getest met verschillende nieuwe boortjes, zit er goed in, etc :)).

Ook ff een filmpje gemaakt, check: YouTube: Bosch GSR 10,8-2 wobble

Is dit bij de kleine 10,8V Makita beter? Of de Metabo Powermaxx BS?
Wat ik op de fimpje zie vind ik al erg. Makita schijnt idd beter daarin te zijn. Ze doen nog een test voordat de machine de fabriek verlaat qua rechtheid van de kop.

Sterker nog. Ik heb een behoorlijk aantal machines van Bosch. Mochten ze zeggen dat het binnen de tolerantie valt, doe ik alles weg en stap ik echt over.

Edit: bij jou lijkt t binnen de toleranties te vallen.

[ Voor 12% gewijzigd door Brutalsranan op 28-01-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
jos707 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:11:
[...]

Heb helaas dit ook met de 18-2-li plus, alleen stelt zich de vraag in welke mate dit heel licht over-en weer wiebelen een probleem vormt bij normale boor/schroef klusjes. Van de tig reviews op Amazon lukt haast niemand er een probleem in te zien.
Op screwfix zijn er anders mensen die hun 18-2 li plus hebben geretourneerd vanwege deze wobble in de kop.

Ik heb iemand horen zeggen dat dit een bewuste keus is bij het ontwerp omdat een lichte slinger in de boorkop voorkomt dat een boor vast loopt in het gat.

Wie het weet mag het zeggen. Mijn gevoel zegt dat de slinger er eigenlijk niet in moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jevon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:08:
[...]

Ja, het is ook niet oke, maar helaas wel het geval. Leuk dat het zo goedkoop is, maar niet Bosch Blauw waardig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Ghost(NL) schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:04:

Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor een andere set, te weten: Hultafors Beitelset EDC.

Dit is wel 1 beitel minder maar de reviews die ik las waren erg positief (en o.a. het vergelijk tussen de zagen van Bahco en Hultafors in dit topic deden me besluiten deze set aan te schaffen). Positieve bijkomstigheid is dat hij relatief goedkoop is voor net geen 47 euro.
Hoe bevallen ze? Ben wel geïnteresseerd namelijk, maar kan zelf geen reviews vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
iscara schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:03:
[...]

Hoe bevallen ze? Ben wel geïnteresseerd namelijk, maar kan zelf geen reviews vinden..
Ik heb ze nog niet echt gebruikt (heb ze pas een week) maar ze voelen in ieder geval erg degelijk en scherp aan. Als je zoekt op Hultafors EDC chisels (Engels voor beitel) dan kom je wel ervaringen tegen :Y)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 00:40
leecher schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:13:
[...]

Op screwfix zijn er anders mensen die hun 18-2 li plus hebben geretourneerd vanwege deze wobble in de kop.

Ik heb iemand horen zeggen dat dit een bewuste keus is bij het ontwerp omdat een lichte slinger in de boorkop voorkomt dat een boor vast loopt in het gat.

Wie het weet mag het zeggen. Mijn gevoel zegt dat de slinger er eigenlijk niet in moet zitten.
Zou best wel eens een naast-elkaar vergelijking willen zien met bv een Makita. Als dit een designfout is dan mag Bosch meteen heel de serie uit de schappen laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jos707 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:51:
[...]

Zou best wel eens een naast-elkaar vergelijking willen zien met bv een Makita. Als dit een designfout is dan mag Bosch meteen heel de serie uit de schappen laten halen.
Die serie ligt toch al jaren in de schappen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Iets met trouw aan merken en alle waar is naar zijn geld ;)

Kan me herinneren dat mensen in mijn omgeving ook nog heeuull lang Philips kochten, ondanks dat ik ze vertelde dat het allemaal uit China komt. Want ja, Philips is degelijk spul. Gelukkig zijn ze, op een enkeling na, nu eindelijk om. Hoewel de lampendivisie nog wel fatsoenlijke producten bevat, heb ik in de rest (bruingoed, keukenapparatuur, klein elektrisch) weinig vertrouwen.

Ik zal vandaag eens kijken hoe de Metabo 10.8V Powermaxx BS Basic (Germany) en BS (China) zich gedragen qua eieren. Hoewel n=1 ook niet veel zegt uiteraard.
Daarnaast denk ik omdat een accuschroefmachine geen (statische) kolomboor is, het eieren grotendeels gecompenseerd wordt door je hand, pols en arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mooie hand oog coördinatie heb je als je een zwabberende boor opvangt met je pols :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
In dit geval is je lichaam het minst starre onderdeel in het geheel (machine, boor, materiaal, mens), vandaar dat die inderdaad een groot deel van de beweging zal opvangen. Tenzij je in piepschuim loopt te boren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
geekeep schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:26:
In dit geval is je lichaam het minst starre onderdeel in het geheel (machine, boor, materiaal, mens), vandaar dat die inderdaad een groot deel van de beweging zal opvangen. Tenzij je in piepschuim loopt te boren natuurlijk.
Dat klopt. Maar dat mag de bedoeling niet zijn voor een machine van 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 18:55
geekeep schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:00:
Iets met trouw aan merken en alle waar is naar zijn geld ;)

Kan me herinneren dat mensen in mijn omgeving ook nog heeuull lang Philips kochten, ondanks dat ik ze vertelde dat het allemaal uit China komt. Want ja, Philips is degelijk spul. Gelukkig zijn ze, op een enkeling na, nu eindelijk om. Hoewel de lampendivisie nog wel fatsoenlijke producten bevat, heb ik in de rest (bruingoed, keukenapparatuur, klein elektrisch) weinig vertrouwen.

Ik zal vandaag eens kijken hoe de Metabo 10.8V Powermaxx BS Basic (Germany) en BS (China) zich gedragen qua eieren. Hoewel n=1 ook niet veel zegt uiteraard.
Daarnaast denk ik omdat een accuschroefmachine geen (statische) kolomboor is, het eieren grotendeels gecompenseerd wordt door je hand, pols en arm.
Made in China hoeft eigenlijk totaal niets te zeggen, genoeg made in china products die als goed worden beschouwd.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Brutalsranan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:31:
[...]

Dat klopt. Maar dat mag de bedoeling niet zijn voor een machine van 500 euro.
Het ging hier over de 10.8V €100 setjes van Bosch Blauw toch?
simon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:37:
[...]

Made in China hoeft eigenlijk totaal niets te zeggen, genoeg made in china products die als goed worden beschouwd.
Klopt als een bus. Hoewel China producten toch regelmatiger hit-n-miss betreft en je de krenten uit de pap moet vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
geekeep schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:55:
[...]

Het ging hier over de 10.8V €100 setjes van Bosch Blauw toch?

[...]

Klopt als een bus. Hoewel China producten toch regelmatiger hit-n-miss betreft en je de krenten uit de pap moet vissen.
Nee ook om de duurdere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
jos707 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:51:
[...]

Die uitspraak ging over boormachines in het algemeen, niet specifiek die van Bosch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
Naja, om maar even een antwoord op de vraag te geven of andere merken hetzelfde hebben. Snel een video in elkaar geflanst (met mijn gebrek aan regisseur/editing skills). :Y)

Ik heb een oud (Duitsland) en nieuw (China) model van de Metabo 10.8v accuschroefmachine. Ik heb een 3mm metaalboortje gebruikt, vergelijkbaar met een andere video die hier gepost was. Kan me voorstellen dat een speedboor van 10cm+ andere resultaten geeft. Ik heb trouwens wel gemerkt dat er m.b.t. bithouders ook veel verschil is qua rechtheid.

Desalniettemin lijkt het qua Bosch betreft inderdaad "it's a feature, not a bug". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
Ik sla net de krantjes open van de Aldi; Bosch Blauw in de aanbieding vanaf 04-02, Regio Noord Holland :?

GSR 1440-li voor 119 euro (accu boor) (113.52 bij Amazon)
GSA 1100E voor 139 euro (reprico zaag) (135.31 bij Amazon)
GSB 13 RE voor 64.99 euro (klopboor) (67.90 bij Amazon)
GWS 600 voor 49.99 euro (haakse slijper)(57.00 bij Amazon)

Niet super aanbiedingen, maar zeker niet slecht...

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 29-01-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Blue is the new Green? ;)

https://www.aldi.nl/aldi_vanaf_zaterdag_0402_5_20618.html

[ Voor 54% gewijzigd door geekeep op 29-01-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik vraag me dan toch weer af of dit dan geen 'budget-line' van bosch is. Net zoals de versies van Makita die bij de bouwmarkt te koop zijn en niet compatible met LXT machines.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik krijg bij die Blauwe Bosch steeds meer het gevoel dat ze deden wat UPC/ ziggo deed: UPC was prut en Ziggo had een goede naam, en na de fusie werd het allemaal prut maar onder de goede naam van Ziggo.

En als ik die prijzen zie dan geloof ik niet dat ze voor dat geld echt profi spul kunnen maken. Maar op de naam die het in de bouw heeft kunnen ze nog wel ff teren ben ik bang.
* The Eagle nog steeds liever Metabo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Lekker zwaar in de hand, maar kan ook goed kapot. :P Gebruik zelf graag Makita maar dan wel de goeie series. :P

Spul van de bouwmarkt is iig beter dan die met de rode accu's, daar werd hun naam ook niet echt beter van. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:42:
Spul van de bouwmarkt is iig beter dan die met de rode accu's, daar werd hun naam ook niet echt beter van. :X
Daarom verkopen ze die nu nog steeds.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Die rode accu's zijn toch non lithium ion dingen? Dus gewoon een goed apparaat met een slechte batterij?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben nog steeds ontzettend blij en tevreden met mijn bijna 9 jaar oude Makita LXT 18v (3.0amp) set. In de goede tijd voor m.i. Goed bedrag gekocht op ebay (wel een bedrijf). Gloednieuw met 3 accu's. Recipro, schroefmachine, klopboor, cirkelzaag, decoupeerzaag en haakse slijper.
Was iets tussen €500-€600.

Wilde toen eigenlijk voor DeWalt gaan. Maar dat mocht niet internationaal verzonden worden.

Als ik kijk hoe ik daar allemaal mee om ben gegaan en wat ik er allemaal mee gedaan heb...best goed en stevig spul. Weet nog dat een paar prodessionele gereedschapswinkels verwonderd aan mij vroegen hoe ik aan die slijper kwam toen ik even de spantang kwijt was (schijnbaar een afwijkende maat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 00:08
Pelle schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:48:
[...]
Vandaag heb ik het ding kunnen testen, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ik denk niet dat je voor dat geld een betere zaag kunt vinden.
Bedankt voor je review, helaas was ik nét te laat. Hij is inmiddels uitverkocht.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Sjoerdfoto schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:48:
Ik vraag me dan toch weer af of dit dan geen 'budget-line' van bosch is. Net zoals de versies van Makita die bij de bouwmarkt te koop zijn en niet compatible met LXT machines.
Sjah, wat maakt het uit?

Het gros van de mensen kan prima uit de voeten met de 'budget-line' van Bosch of Makita
Ik ken ook genoeg mensen die enkel een paar schroefjes moeten aandraaien (bijvoorbeeld), die kunnen zich met de budget boormachines prima redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FabianGTI schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:59:
[...]

Sjah, wat maakt het uit?

Het gros van de mensen kan prima uit de voeten met de 'budget-line' van Bosch of Makita
Ik ken ook genoeg mensen die enkel een paar schroefjes moeten aandraaien (bijvoorbeeld), die kunnen zich met de budget boormachines prima redden
Voor het aandraaien van een paar schroefjes heb je helemaal geen machine nodig... Kan met zo'n hand ding net zo goed ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
De stroomschema's van Makita doen het weer.
Ze zijn geupdated vorige week en er was wat fout gegaan met uploaden.
Misschien een leuke link voor de topicstart nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:13:
[...]

Voor het aandraaien van een paar schroefjes heb je helemaal geen machine nodig... Kan met zo'n hand ding net zo goed ;).
Hand ding? Bedoel je misschien een schroevendraaier? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:46:
[...]

Hand ding? Bedoel je misschien een schroevendraaier? :X
Als je in dit topic schroevendraaier zegt denk iedereen aan een accutol.....

Behalve jij dus...:X

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 30-01-2017 11:00 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:59:
[...]

Of een slagschroevendraaier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:59:
[...]

Ik zie het zo:

Schroevendraaier = handmatig.
Schroefmachine = elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:20
Tijdje terug nieuwe lampen aangeschaft, maar liggen nog steeds in de doos. Ik heb een 500W klopboormachine die 2cm in het beton komt, dus dat gaat hem niet worden (ervaring van vorige keer lampjes ophangen in hetzelfde beton)
Verder staat me binnenkort nog een klus te wachten, een betonvloer uit de berging breken. Zooi is verzakt, loopt van alle kanten van de berging naar een kuil in het midden. Waarschijnlijk niet eens wapening aanwezig.

Kwam zojuist deze boorhamer tegen:
http://www.aldi.nl/aldi_p...mer_48_5_20618_36655.html

Doe ik hier als huis/tuin/keuken klusser die zo'n ding amper gebruikt een goede koop aan, of kan ik beter voor 100 euro een lichte 500W boorhamer kopen die niet dwars door m'n plafond heen beukt en voor die berging een Kango huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Ik zie het zo:

Schroevendraaier = handmatig.
Schroefmachine = elektrisch.
Zo zie ik het ook.

Om eerlijk te zijn verwacht ik van dit topic wel dat mensen het verschil begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Jelte,89 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:05:
Die rode accu's zijn toch non lithium ion dingen? Dus gewoon een goed apparaat met een slechte batterij?
Mwow de kop met name maar ook de rest is is echt niet super hoor. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:56:
Doe ik hier als huis/tuin/keuken klusser die zo'n ding amper gebruikt een goede koop aan, of kan ik beter voor 100 euro een lichte 500W boorhamer kopen die niet dwars door m'n plafond heen beukt en voor die berging een Kango huren?
Dat laatste :Y

Voor iets van 125 heb je een metabo/makita/bosch boorhamer (zoek een aanbieding met setje sds boren erbij), waar je 30 jaar plezier van hebt.

En voor het lompe beukwerk inderdaad gewoon een grote machine huren die voor die klus geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:19
Dat ding van de Aldi lijkt mij loeizwaar, niet fijn om boven je hoofd gaatjes ofzo te boren.
Beter een Metabo/Makita/Bosch boorhamer kopen inderdaad, wil ik zelf binnenkort ook gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ghost(NL) schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:04:
Ik heb toevallig laatst ook naar deze beitelset gekeken maar kwam na goed rondkijken/lezen van reviews/ervaringen erachter dat je beter de 434 set kan hebben omdat op die handvaten ook gehamerd kan worden.

Bahco 434

[...]

Bahco 424

[...]

Normaliter is het prijsverschil ongeveer 10 euro dus op zich zijn geld wel waard wat mij betreft: Bahco 434 vs Bahco 424 bij Toolmax.

Goed uitgezocht!
Voor mij helaas wat laat want de meeste van die gereedschapscentrum aanbiedingen lijken te rouleren en komen om de zoveel tijd terug, dus ik had deze Bacho 424 set al eerder gekocht.
Was nooit bij me opgekomen dat er beitels zouden zijn waarop je niet met een hamer kan slaan. 8)7

Ik heb ze nog niet gebruikt maar zal niet aarzelen om er een hamer voor te gebruiken als dat nodig is. Dan merk ik wel hoe goed de handvaten er tegen kunnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:30:
De stroomschema's van Makita doen het weer.
Ze zijn geupdated vorige week en er was wat fout gegaan met uploaden.
Misschien een leuke link voor de topicstart nu.
Ahh, toevallig kreeg ik vanochtend een berichtje van Ike dat hij de pagina had hersteld.
Iets te ijverig geweest met een update of zoiets.

Twee zielen 1 gedachte, wat zijn wij hier toch allemaal lief voor elkaar. :Y
ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:53:
Dat ding van de Aldi lijkt mij loeizwaar, niet fijn om boven je hoofd gaatjes ofzo te boren.
Beter een Metabo/Makita/Bosch boorhamer kopen inderdaad, wil ik zelf binnenkort ook gaan doen.
Het is bizar dat er voor dit geld zo'n uit de kluiten gewassen 1500W machine kan worden gemaakt en als die het dan ook nog echt doet, dan is dat meteen een reuze bonus. ;)
Alleen jammer dat de Aldi site niet vermeldt met hoeveel Joule er wordt gehamerd.

Als dat 3,5 (of liefst nog méér) Joules zijn dat is het een "te proberen" machine als je een, of meerdere kotten goedkoop van alle tegeltjes wilt verlossen.
Daar kun je een combihamer sowieso maar beter niet voor gebruiken als de machine voor meerdere jaren gebruik is bedoeld.
Met deze Aldi kun je voor dit geld gewoon gaan rammen en rustig zien waar het schip strandt. :+

Met 3 jaar garantie kun je daar geen Kango voor huren, hoe leuk die ook in no-time een onbedoeld doorgeefluik naar je buren kan hakken. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:53:
There, FTFY O-)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan hier met de beste wil niets objectiefs aan toevoegen en jij waarschijnlijk ook niet, want deze Metabo hamerboren zijn gewoon niet stuk te krijgen.
Met de oudste machine probeer ik dat al een jaar of 20 tevergeefs. :+

Dus een objectief vergelijk met "vreemde" merken zit er voor ons in dit leven gewoon niet meer in vrees ik. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag heeft mijn vader een 1200W haakse slijper, 125 mm van PowerPlus gekocht.

(volgens mij deze, maar dan bij een nederlandse winkel, de HuBo)

Dit omdat zijn oude 105mm 550W haakse slijper van... Skil? vastgeslagen is. Hij heeft gezegd dat ik deze mag hebben als ik hem weer aan de praat krijg. Ik heb nog geen haakse slijper, en als ik met een beetje moeite dat ding weer aan de praat krijg, toch mooi meegenomen. Enige ideeen waar ik op moet letten?
Diagnose tot nu toe: Er loopt wel stroom het apparaat in(multimeter). De as waar de schijf op bevestigd word zit muurvast, kan hem met de hand ook niet draaien(zonder de brake erop). Ik durf de motor niet goed aan te zetten, omdat ik bang ben dat deze kapot gaat als die de kracht niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:11
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:11:
Zaterdag heeft mijn vader een 1200W haakse slijper, 125 mm van PowerPlus gekocht.

Dit omdat zijn oude 105mm 550W haakse slijper van... Skil? vastgeslagen is. Hij heeft gezegd dat ik deze mag hebben als ik hem weer aan de praat krijg. Ik heb nog geen haakse slijper, en als ik met een beetje moeite dat ding weer aan de praat krijg, toch mooi meegenomen. Enige ideeen waar ik op moet letten?
Diagnose tot nu toe: Er loopt wel stroom het apparaat in(multimeter). De as waar de schijf op bevestigd word zit muurvast, kan hem met de hand ook niet draaien(zonder de brake erop). Ik durf de motor niet goed aan te zetten, omdat ik bang ben dat deze kapot gaat als die de kracht niet kwijt kan.
Waarschijnlijk de tandwielen en/of lagers van de haakse overbrenging naar zijn grootje.
Ding in de kliko gooien en voor een paar tientjes een nieuwe halen.
Je wilt niet hebben dat hij weer vastslaat, of door overmatige speling uit elkaar vliegt tijdens gebruik. Been there, done that, got the scars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.........
De kop van een haakse slijper is doorgaans eenvoudig te openen door een paar zichtbare schroeven los te draaien.
Daarna zie je snel genoeg of het lager aan gort is gedraaid of dat de haakse overbrenging is ontploft. ;)

Ik zou hier verder geen cent meer in investeren, zorg liever dat je pap een nieuwe van een echt merk voor je koopt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Je kan hem makkelijk openschroeven, maar dat is dan met name om een keer te zien hoe dat ding er van binnen uit ziet. 'm fixen kost je meer tijd en geld dan zo'n machine waard is.

Haakse slijpers van Makita/Metabo staan waarschijnlijk voor een paar tientjes op MP. Mocht je er eentje willen voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:41

rjong5

?

Leuke site om in de gaten te houden

http://www.retourplaza.nl/tuin-klussen/gereedschap/

Artikelen die niet meer als nieuw verkocht kunnen worden omdat ze retour gezonden zijn ( verpakkings schade etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Heb mijn Scheppach CS 55 ook binnen, Ziet er goed uit so far, Wat me alleen wel opviel is dat je het rubberstripje van de geleider eerst in moet zagen.. Dat steekt +- 1cm uit, Is dat bij alle zagen zo? en wat is hier de reden van?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 18:55
Jelte,89 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:11:
Heb mijn Scheppach CS 55 ook binnen, Ziet er goed uit so far, Wat me alleen wel opviel is dat je het rubberstripje van de geleider eerst in moet zagen.. Dat steekt +- 1cm uit, Is dat bij alle zagen zo? en wat is hier de reden van?
Dat is zo omdat je dan een accurate zaaglijn hebt, je weet dan exact waar de zaag ook van je werkstuk wat afzaagt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:51
Jelte,89 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:11:
Dat is bij alle invalzagen zo. Doordat je het afzaagt bij het eerste gebruik, komt de strip precies tot aan het zaagblad. Hierdoor breken de vezels van het hout niet uit en krijg je een mooiere zaagsnede.
Pagina: 1 ... 65 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.