Moeilijk, wordt het een handzaag, een echte Gränsfors bijl of toch maar een 230V invalzaag voor dit enthousiaste type??
En wát een fabelachtige techniek.
youtube.com/watch
En wát een fabelachtige techniek.
youtube.com/watch
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Als het goed is past dit niet hoor. De universele producten (lampen, radio's) kunnen ze beide hebben maar de accu's zijn verder niet uitwisselbaar afaik.Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:06:
[...]
Heb het wel overwogen, maar het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat er per ongeluk een keer een 18V accu in een 14,4V body belandt.
Stadia was beter....
met mijn 2-28 geen last van gehad.leecher schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:46:
Zo net mijn nieuwe blauwe Bosch boorhamer geprobeerd in beton (GBH 2-26), klopt het dat zo'n ding nieuw ruikt? Ik vond de geur die uit de motor kwam namelijk heel licht iets hebben van mijn langzaam stervende groene Bosch klopboor die ik gebruik als cement/gips mixer maar daar veel te weinig kracht voor heeft. Die is langzaam aan het doorbranden en heeft zo'n karakteristieke verbrande elektromotor geur
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Laat even weten wat je aftersales ervaringen zijn.Magicw00b schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Ik ga meteen meemaken hoe hun aftersales is. De het duikmachanisme loopt aan. Opzich niet heel spannend maar het hoort niet. Net even een mail gestuurd. Ben benieuwd.
Mijn makita HR2631 had eerst ook zo'n karakteristieke geur de eerste x dat ik hem gebruikte, maar niet bepaald de geur van een verbrande/doorgebrande elektromotor.leecher schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:46:
Zo net mijn nieuwe blauwe Bosch boorhamer geprobeerd in beton (GBH 2-26), klopt het dat zo'n ding nieuw ruikt? Ik vond de geur die uit de motor kwam namelijk heel licht iets hebben van mijn langzaam stervende groene Bosch klopboor die ik gebruik als cement/gips mixer maar daar veel te weinig kracht voor heeft. Die is langzaam aan het doorbranden en heeft zo'n karakteristieke verbrande elektromotor geur
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Ruikt het naar ijzervijzel toevallig? Dat hebben de meeste nieuwe elektronische producten wel, zeker degene met iets van een elektromotor er in.leecher schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:59:
Het ruikt ook niet helemaal als verbrande elektromotor maar dat is het enige wat ik kan bedenken dat erbij in de buurt komt. Zal wel prima zijn dan. Zo niet dan heb ik nog altijd de 3 jaar garantie van Bosch
Ik heb dit ook vrijwel altijd met nieuwe machines. Viel me vooral op bij mijn accuboor en boorhamer.Notna schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Ruikt het naar ijzervijzel toevallig? Dat hebben de meeste nieuwe elektronische producten wel, zeker degene met iets van een elektromotor er in.
Tot op heden geen reactie...nielsn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:35:
[...]
Laat even weten wat je aftersales ervaringen zijn.
Dezelfde geur als een (oudere) tram te hard door een bocht gaat of als je een versnellingsbak verbrand van de autoleecher schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:59:
Wist niet dat ijzervijlsel een geur hadZou kunnen.
Aardig detail overigens, als ik die ouwe groene Bosch een kwartiertje heb gebruikt om te mixen gaat de geur van verbrande elektromotor door naar intense kattenpis
Ze hadden inderdaad wel een nieuw apparaat mee kunnen sturen, Krijg de mijne morgen denk ik
Revive the guild!
Ik vind het op de een of andere manier altijd naar deeg ruikenNotna schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Ruikt het naar ijzervijzel toevallig? Dat hebben de meeste nieuwe elektronische producten wel, zeker degene met iets van een elektromotor er in.
[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 25-01-2017 20:27 ]
Verwijderd
Lastig te beantwoorden als je niet meteen vertelt wat je al op dit gebied hebt.manzonderdas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:22:
Wat voor slijpstenen gebruiken jullie voor schaven, beitels enzo te onderhouden? Is moeilijk om tussen de bomen het bos te zien - en is, net zoals met meeste gereedschap, een gigantisch verschil in prijs tussen de verschillende stenen.
Reactie gehad, er zou nogmaal 0.5-1 mm speling zijn tussen de behuizing en het invaldeel.
Wat gebruik je voor hulpstukken? ik gebruik een oude amaril van de buurman voor het snelle werk.. (ik zal eens kijken of het ding nog rendabel is, overnemen en een goede steen op kopen)Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:33:
[...]
Lastig te beantwoorden als je niet meteen vertelt wat je al op dit gebied hebt.![]()
Door de jaren heen heb ik een redelijk arsenaal aan wetstenen en slijphulpmiddelen verzameld, maar de meest grove stenen gebruik in eigenlijk niet meer.
Als ik echt haast heb dan slijp ik een beitel op de grote slijpmachine waarbij ik dan wel nauwgezet en veel koel met water.
Afwetten doe ik dan door kort aan te tikken op een lappenschijf (met polijstpasta) die op dezelfde slijpmachine meedraait.
Heb ook nog een echte oldschool waterschijf a la Tormek, maar dat gaat mij toch iets te langzaam.![]()
Heb ik meer tijd dan pak ik een van de fijne wetstenen en slijp/wet handmatig met olie.
Het meest fijne wetten doe ik dan met "Arkansas" of "Belgisch brok" en voor de laatste afbramende finish gebruik ik een eind opgespannen leer dat ik met polijstpoeder heb ingesmeerd.
Razorsharp wordt dat.![]()
De verzameling gutsen en de meer esoterische (schaaf)beitels doe ik wel handmatig om voortijdige slijtage voor te blijven, maar dat kost wel tijd.
Voor messen en soms ook de beitels gebruik ik dan weer een vd bandschuurders die ik daarvoor stationair heb staan.
Dat lijkt op het eerste gezicht best bruut, maar met schuurbanden met extra fijne korrel blijkt dat accuraat te werken.
Schuurbanden met fijnere korrel dan 400 zijn niet standaard te koop, die laat ik dus volgens specs maken.
bmtechniek.nl is daarvoor een uitstekend adres.
Ben benieuwd inderdaad... DPD is zojuist doorgereden met mijn Scheppach, (heb een kennis in DLD wonen en daar laten bezorgen) was notabene iemand thuis en die stond in de deurpost te wachten omdat ie de koerier een pakketje zag bezorgen bij de buren, Koerier loopt van de buurman terug naar de bus, vermoedelijk om mijn pakketten te pakken, maar nee... Vroem vroem!Magicw00b schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:54:
[...]
Reactie gehad, er zou nogmaal 0.5-1 mm speling zijn tussen de behuizing en het invaldeel.
Dat klopt ook wel als hij in neutrale stand staat. Maar zodra hij naar beneden gaat loopt hij aan.
Ben benieuwd wat er nu voor reactie komt.
Revive the guild!
Even schaamteloos mezelf quoten.TravockMD schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:14:
Ik ben aan het kijken naar een (budget) invalzaag of Makita Cirkelzaag. Nu vraag ik me af of een cirkelzaag van Makita samen met een adapter en geleiderail wel zo "degelijk/stabiel" is?
Ik heb niet direct een geleiderail nodig maar wil wel graag de optie hebben.
Cirkelzaag in kwestie:
https://www.gereedschapce...mbox-1050w-160-165mm.html
Invalzaag:
https://www.my-powertools...ssaege-1200w/a-950004316/
Edit: Even voor de duidelijkheid, ik zal er maar zeer sporadisch gebruik van maken.
Ik zou sowieso geen 14.4v nemen. Veel bedrijven zijn daar vanaf aan t stappen. Alleen 10.8v en 18v blijft voornamelijk over.hammy87 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:35:
Nu zat ik ook naar een accuboormachine te kijken, voor algemeen gebruik. Dus niet al te zwaar in gewicht, maar wel redelijk koppel.
Nu kwam ik bij de Bosch GSR 14,4-2-LI (€150), of de 18-2-LI uit, of van Makita de 343SYE (€170). Nu zoek ik iets rond de 150, iets meer of minder mag altijd.
Nu kwam ik deze tegen in duitsland, spreekt mij meer aan dan de twee hier boven. Is deze ook interessanter?
https://www.amazon.de/Mak...sr=8-2&keywords=DF332DSMJ
[This space is for rent]
Wel compacter, maar ook 10.8V. Overigens kan je daar ook genoeg mee tegenwoordig.hammy87 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:35:
Nu zat ik ook naar een accuboormachine te kijken, voor algemeen gebruik. Dus niet al te zwaar in gewicht, maar wel redelijk koppel.
Nu kwam ik bij de Bosch GSR 14,4-2-LI (€150), of de 18-2-LI uit, of van Makita de 343SYE (€170). Nu zoek ik iets rond de 150, iets meer of minder mag altijd.
Nu kwam ik deze tegen in duitsland, spreekt mij meer aan dan de twee hier boven. Is deze ook interessanter?
https://www.amazon.de/Mak...sr=8-2&keywords=DF332DSMJ
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Verwijderd
Check hier Baptist eens, die hebben een eindeloze hoeveelheid aan handigheden.Jelte,89 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:40:
[...]
Wat gebruik je voor hulpstukken? ik gebruik een oude amaril van de buurman voor het snelle werk.. (ik zal eens kijken of het ding nog rendabel is, overnemen en een goede steen op kopen)
Met een snijhoekmeter of op het oog dus.Dat was namelijk mijn euvel, de juiste hoek krijgen, hoe doe jij dat?
Als slijphulp gebruik ik een Veritas Honing Guide. Die is duur, maar heel goed.manzonderdas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:22:
Wat voor slijpstenen gebruiken jullie voor schaven, beitels enzo te onderhouden? Is moeilijk om tussen de bomen het bos te zien - en is, net zoals met meeste gereedschap, een gigantisch verschil in prijs tussen de verschillende stenen.
btw: ik heb die wiha bitbox en daar is niets slechts over te zeggen
Revive the guild!
Heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij Makita:Pelle schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:06:
[...]
Ik heb al 2 Makita 14,4V accuboormachines, dus het ligt voor de hand om in die range te blijven zodat ik onderling accu's kan blijven wisselen
Heb het wel overwogen, maar het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat er per ongeluk een keer een 18V accu in een 14,4V body belandt.
Ik vermoed dat hij bedoelt dat het dus wel kan, maar dat het niet slim isHet is niet mogelijk een 18v accu op een 14.4v machine te plaatsen of vice versa, bij het plaatsen van een 18v accu op een 14.4v machine zal de motor van de machine bij belasting direct doorbranden.
Hebben ze niet een andere vorm zodat je dit soort problemen voorkomt?Pelle schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:07:
[...]
Heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij Makita:
[...]
Ik vermoed dat hij bedoelt dat het dus wel kan, maar dat het niet slim is
Ik ga er nog eens over nadenken. Op zich voel ik wel wat voor 18V, misschien dat ik de accu's kan kleurcoderen oid.
[This space is for rent]
Er zit tussen de 10,8V en de 14,4/18V wel verschil in de accu's/aansluiting v/d accu's maar tussen de 14,4V en de 18V zit geen verschil bij de LXT machines.PoweRoy schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:41:
[...]
Hebben ze niet een andere vorm zodat je dit soort problemen voorkomt?
[afbeelding]
[afbeelding]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Wissel je zo veel van accu's dan? Ik doe het met 6 ah wel een dagje. Soms zelfs 2. Je kan ook variëren in diktes. Neem je of een hoge of een lage ah bij je nieuwe machinePelle schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:07:
[...]
[...]
Ik ga er nog eens over nadenken. Op zich voel ik wel wat voor 18V, misschien dat ik de accu's kan kleurcoderen oid.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 27-01-2017 18:32 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Waarschijnlijk ten overvloede en in de categorie zit de stekker er in: heb je dit met meerdere boortjes getest of met eentje?boozzz schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:15:
Hey mannen, heb een blauwe Bosch GSR 10,8-2 gekocht, maar vind de boorkop nogal wiebelen. Met een rechte nieuwe boor erin, zie je het puntje lichtjes heen en weer zwabberen. Zo krijg je nooit een rond gat natuurlijk. Heb hem al omgeruild voor een andere machine, maar die heeft hetzelfde probleem. Vind dit niet zo tof, dus deze gaat denk ik ook maar weer terug. Hebben al deze kleine schroefboormachines deze problemen en moet je er eigenlijk gewoon niet mee boren? Of zijn er een paar merken die wel gewoon recht zijn?
Ik heb jarenlang Metabo schroefmachines gehad in 9,6v 12v 15,6v en 18v en zelfs in de 9,6v machine ging de 18v accu en dit werkte zonder probleem, ik keek niet eens meer welke accu in welke machine gingEr zijn wel laders die beide accu`s, 14,4V en 18V, accepteren, herkennen, en met het juiste voltage laden, maar imo hebben de machines elk hun eigen specifieke gleuven zodat je niet fout kunt.
Zou ook wel debiel zijn.......
Ik had met de mijne precies hetzelfde:boozzz schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:15:
Hey mannen, heb een blauwe Bosch GSR 10,8-2 gekocht, maar vind de boorkop nogal wiebelen. Met een rechte nieuwe boor erin, zie je het puntje lichtjes heen en weer zwabberen. Zo krijg je nooit een rond gat natuurlijk. Heb hem al omgeruild voor een andere machine, maar die heeft hetzelfde probleem. Vind dit niet zo tof, dus deze gaat denk ik ook maar weer terug. Hebben al deze kleine schroefboormachines deze problemen en moet je er eigenlijk gewoon niet mee boren? Of zijn er een paar merken die wel gewoon recht zijn?
Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |
Bij Makita is dat dus niet zo.-Venom- schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:53:
[...]
Ik heb jarenlang Metabo schroefmachines gehad in 9,6v 12v 15,6v en 18v en zelfs in de 9,6v machine ging de 18v accu en dit werkte zonder probleem, ik keek niet eens meer welke accu in welke machine gingzonde dat de accu's allemaal versleten zijn, die machine's waren echt onverwoestbaar
Hij bedoelt dus dat het niet mogelijk is.Pelle schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:07:
[...]
quote:
Het is niet mogelijk een 18v accu op een 14.4v machine te plaatsen of vice versa, bij het plaatsen van een 18v accu op een 14.4v machine zal de motor van de machine bij belasting direct doorbranden.
[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 28-01-2017 09:38 ]
Verwijderd
Dit is inderdaad de mooiste die ik ken en als je deze Veritas in een jaar of 50 van productief gebruik afschrijft, dan komt de schade op een slordige €1,- per jaar.L.N. schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:35:
[...]
Als slijphulp gebruik ik een Veritas Honing Guide. Die is duur, maar heel goed.
Het wordt uit het filmpje niet duidelijk of deze wiebel 'slechts' in de losse mantel van het boorkopje zit of dat ook een zuiver recht ingespannen boortje zal wiebelen.Jevon schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:56:
[...]
Ik had met de mijne precies hetzelfde:
https://www.youtube.com/watch?v=gd4VPpcEHIA
Terug gestuurd, maar moet de gerepareerde nog ontvangen. Toch niet wat je verwacht van Bosch blauw.....
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 07:06 ]
Het zijn natuurlijk wel de goedkoopste machines. Je hebt sets met accu's voor <€100. Dan lever je natuurlijk in op kwaliteit.Jevon schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:56:
[...]
Ik had met de mijne precies hetzelfde:
https://www.youtube.com/watch?v=gd4VPpcEHIA
Terug gestuurd, maar moet de gerepareerde nog ontvangen. Toch niet wat je verwacht van Bosch blauw.....
Heel toevallig hd ik dat ook met mijn gsb 18 ve 2 li. Het lijkt erop dat het centreren van koppen minder bij Bosch aan het worden is. Bovendien zijn de toleranties dermate hoog (een boortje van 4! cm mag zoveel mm eieren) dat die nooit onder garantie valt. Dat heeft Makita beter voor elkaar.Framoes schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:55:
[...]
Het zijn natuurlijk wel de goedkoopste machines. Je hebt sets met accu's voor <€100. Dan lever je natuurlijk in op kwaliteit.
Mooi! Krijg ze hier ook niet gedownload in Chrome maar systeem is super, er zal ook hier nog een uitbreiding van het gamma komen, heb nu een 14,4 LXT schroefmachine met twee accu's maar ik weet nog niet of de volgende niet misschien een 18V gaat worden.Teijgetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:01:
[...]
Makita heeft een aantal stroomschema`s online staan, hierin kun je doorlopen wat jouw gebruik is en dan kom je uit op de machine (van Makita) die het best bij jouw wensen past.
Niet te duur (pro) en ook niet te goedkoop (bij "zwaar" huishoudelijk gebruik).
De schema`s zijn voor alle bewerkingen voorhanden.
Ik krijg de pdf's even niet gedownload met IE11, Edge of FF, maar ik heb Ike al gemaild waarom dat is.
Misschien ligt het aan mijn pc-instellingen?
Ligt het aan hun website dan zal dat vast snel aangepast worden.
Misschien is het een mooie link voor in de topicstart?
Wel zo handig met uitzoeken, bovendien kan je daarmee omgekeerd kijken waar dat type aanbieding-machine nu eigenlijk door Makita voor bedoeld is, ivm miskopen.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Dat is wel suf ja, bizarre tolerantie. Bij mij zwabbert inderdaad de kop ook als een malle, zoals in het filmpje hierboven. Dat zou me op zich niet uitmaken, zolang de boor maar recht gaat, maar dat is dus niet zo helaas (uiteraard getest met verschillende nieuwe boortjes, zit er goed in, etcBrutalsranan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:20:
[...]
Heel toevallig hd ik dat ook met mijn gsb 18 ve 2 li. Het lijkt erop dat het centreren van koppen minder bij Bosch aan het worden is. Bovendien zijn de toleranties dermate hoog (een boortje van 4! cm mag zoveel mm eieren) dat die nooit onder garantie valt. Dat heeft Makita beter voor elkaar.
Bahco 424Ergonomisch product, past perfect in de hand
Slagvaste tweecomponentengreep greep bestand tegen hamerslagen
Afgeronde schouders voor extra veiligheid
Precisiegeslepen voor maximale scherpte
Gehard en ontlaten voor lange levensduur
Gewet dus klaar voor gebruik
Gepolijst en roestbestendig
Beitelset 6-delig, beitels met beschermkap
Levering in houten kist
Normaliter is het prijsverschil ongeveer 10 euro dus op zich zijn geld wel waard wat mij betreft: Bahco 434 vs Bahco 424 bij Toolmax.Speciaal ontworpen tweecomponentengreep zorgt voor maximale controle en gebruiksgemak
Precisie geslepen voor maximale scherpte
Gehard en ontlaten voor een lange levensduur
Gewet: klaar voor gebruik
Beitels met beschermkap
Levering in houten kist
i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)
Dat kan wel zo zijn, maar een boormachine moet gewoon recht zijn. Punt. De groene Bosch van mijn vader is nog rechterFramoes schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:55:
[...]
Het zijn natuurlijk wel de goedkoopste machines. Je hebt sets met accu's voor <€100. Dan lever je natuurlijk in op kwaliteit.
Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |
Heb helaas dit ook met de 18-2-li plus, alleen stelt zich de vraag in welke mate dit heel licht over-en weer wiebelen een probleem vormt bij normale boor/schroef klusjes. Van de tig reviews op Amazon lukt haast niemand er een probleem in te zien.Jevon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:08:
[...]
Dat kan wel zo zijn, maar een boormachine moet gewoon recht zijn. Punt. De groene Bosch van mijn vader is nog rechter
Met gestrekt been.
Wat ik op de fimpje zie vind ik al erg. Makita schijnt idd beter daarin te zijn. Ze doen nog een test voordat de machine de fabriek verlaat qua rechtheid van de kop.boozzz schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:38:
[...]
Dat is wel suf ja, bizarre tolerantie. Bij mij zwabbert inderdaad de kop ook als een malle, zoals in het filmpje hierboven. Dat zou me op zich niet uitmaken, zolang de boor maar recht gaat, maar dat is dus niet zo helaas (uiteraard getest met verschillende nieuwe boortjes, zit er goed in, etc).
Ook ff een filmpje gemaakt, check: YouTube: Bosch GSR 10,8-2 wobble
Is dit bij de kleine 10,8V Makita beter? Of de Metabo Powermaxx BS?
[ Voor 12% gewijzigd door Brutalsranan op 28-01-2017 18:43 ]
Op screwfix zijn er anders mensen die hun 18-2 li plus hebben geretourneerd vanwege deze wobble in de kop.jos707 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:11:
[...]
Heb helaas dit ook met de 18-2-li plus, alleen stelt zich de vraag in welke mate dit heel licht over-en weer wiebelen een probleem vormt bij normale boor/schroef klusjes. Van de tig reviews op Amazon lukt haast niemand er een probleem in te zien.
Ja, het is ook niet oke, maar helaas wel het geval. Leuk dat het zo goedkoop is, maar niet Bosch Blauw waardig dan.Jevon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:08:
[...]
Dat kan wel zo zijn, maar een boormachine moet gewoon recht zijn. Punt. De groene Bosch van mijn vader is nog rechter
Hoe bevallen ze? Ben wel geïnteresseerd namelijk, maar kan zelf geen reviews vinden..Ghost(NL) schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:04:
Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor een andere set, te weten: Hultafors Beitelset EDC.
Dit is wel 1 beitel minder maar de reviews die ik las waren erg positief (en o.a. het vergelijk tussen de zagen van Bahco en Hultafors in dit topic deden me besluiten deze set aan te schaffen). Positieve bijkomstigheid is dat hij relatief goedkoop is voor net geen 47 euro.
Ik heb ze nog niet echt gebruikt (heb ze pas een week) maar ze voelen in ieder geval erg degelijk en scherp aan. Als je zoekt op Hultafors EDC chisels (Engels voor beitel) dan kom je wel ervaringen tegeniscara schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:03:
[...]
Hoe bevallen ze? Ben wel geïnteresseerd namelijk, maar kan zelf geen reviews vinden..
i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)
Zou best wel eens een naast-elkaar vergelijking willen zien met bv een Makita. Als dit een designfout is dan mag Bosch meteen heel de serie uit de schappen laten halen.leecher schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:13:
[...]
Op screwfix zijn er anders mensen die hun 18-2 li plus hebben geretourneerd vanwege deze wobble in de kop.
Ik heb iemand horen zeggen dat dit een bewuste keus is bij het ontwerp omdat een lichte slinger in de boorkop voorkomt dat een boor vast loopt in het gat.
Wie het weet mag het zeggen. Mijn gevoel zegt dat de slinger er eigenlijk niet in moet zitten.
Die serie ligt toch al jaren in de schappen?jos707 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:51:
[...]
Zou best wel eens een naast-elkaar vergelijking willen zien met bv een Makita. Als dit een designfout is dan mag Bosch meteen heel de serie uit de schappen laten halen.
Met gestrekt been.
Met gestrekt been.
Dat klopt. Maar dat mag de bedoeling niet zijn voor een machine van 500 euro.geekeep schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:26:
In dit geval is je lichaam het minst starre onderdeel in het geheel (machine, boor, materiaal, mens), vandaar dat die inderdaad een groot deel van de beweging zal opvangen. Tenzij je in piepschuim loopt te boren natuurlijk.
Made in China hoeft eigenlijk totaal niets te zeggen, genoeg made in china products die als goed worden beschouwd.geekeep schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:00:
Iets met trouw aan merken en alle waar is naar zijn geld![]()
Kan me herinneren dat mensen in mijn omgeving ook nog heeuull lang Philips kochten, ondanks dat ik ze vertelde dat het allemaal uit China komt. Want ja, Philips is degelijk spul. Gelukkig zijn ze, op een enkeling na, nu eindelijk om. Hoewel de lampendivisie nog wel fatsoenlijke producten bevat, heb ik in de rest (bruingoed, keukenapparatuur, klein elektrisch) weinig vertrouwen.
Ik zal vandaag eens kijken hoe de Metabo 10.8V Powermaxx BS Basic (Germany) en BS (China) zich gedragen qua eieren. Hoewel n=1 ook niet veel zegt uiteraard.
Daarnaast denk ik omdat een accuschroefmachine geen (statische) kolomboor is, het eieren grotendeels gecompenseerd wordt door je hand, pols en arm.
|>
Het ging hier over de 10.8V €100 setjes van Bosch Blauw toch?Brutalsranan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:31:
[...]
Dat klopt. Maar dat mag de bedoeling niet zijn voor een machine van 500 euro.
Klopt als een bus. Hoewel China producten toch regelmatiger hit-n-miss betreft en je de krenten uit de pap moet vissen.simon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:37:
[...]
Made in China hoeft eigenlijk totaal niets te zeggen, genoeg made in china products die als goed worden beschouwd.
Nee ook om de duurdere versies.geekeep schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:55:
[...]
Het ging hier over de 10.8V €100 setjes van Bosch Blauw toch?
[...]
Klopt als een bus. Hoewel China producten toch regelmatiger hit-n-miss betreft en je de krenten uit de pap moet vissen.
Die uitspraak ging over boormachines in het algemeen, niet specifiek die van Bosch.jos707 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:51:
[...]
Zou best wel eens een naast-elkaar vergelijking willen zien met bv een Makita. Als dit een designfout is dan mag Bosch meteen heel de serie uit de schappen laten halen.
[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 29-01-2017 13:44 ]
[ Voor 54% gewijzigd door geekeep op 29-01-2017 13:44 ]
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Daarom verkopen ze die nu nog steeds.....Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:42:
Spul van de bouwmarkt is iig beter dan die met de rode accu's, daar werd hun naam ook niet echt beter van.
Met gestrekt been.
Revive the guild!
Bedankt voor je review, helaas was ik nét te laat. Hij is inmiddels uitverkocht.Pelle schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:48:
[...]
Vandaag heb ik het ding kunnen testen, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ik denk niet dat je voor dat geld een betere zaag kunt vinden.
My favorite programming language is solder.
Sjah, wat maakt het uit?Sjoerdfoto schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:48:
Ik vraag me dan toch weer af of dit dan geen 'budget-line' van bosch is. Net zoals de versies van Makita die bij de bouwmarkt te koop zijn en niet compatible met LXT machines.
Voor het aandraaien van een paar schroefjes heb je helemaal geen machine nodig... Kan met zo'n hand ding net zo goedFabianGTI schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:59:
[...]
Sjah, wat maakt het uit?
Het gros van de mensen kan prima uit de voeten met de 'budget-line' van Bosch of Makita
Ik ken ook genoeg mensen die enkel een paar schroefjes moeten aandraaien (bijvoorbeeld), die kunnen zich met de budget boormachines prima redden
Met gestrekt been.
Verwijderd
Hand ding? Bedoel je misschien een schroevendraaier?artbij schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:13:
[...]
Voor het aandraaien van een paar schroefjes heb je helemaal geen machine nodig... Kan met zo'n hand ding net zo goed.
Als je in dit topic schroevendraaier zegt denk iedereen aan een accutol.....Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:46:
[...]
Hand ding? Bedoel je misschien een schroevendraaier?
[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 30-01-2017 11:00 ]
Met gestrekt been.
Verwijderd
Of een slagschroevendraaierartbij schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:59:
[...]
Als je in dit topic schroevendraaier zegt denk iedereen aan een accutol.....
Behalve jij dus...:X
Ik zie het zo:artbij schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:59:
[...]
Als je in dit topic schroevendraaier zegt denk iedereen aan een accutol.....
Behalve jij dus...:X
Verwijderd
Zo zie ik het ook.Framoes schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:37:
[...]
Ik zie het zo:
Schroevendraaier = handmatig.
Schroefmachine = elektrisch.
Mwow de kop met name maar ook de rest is is echt niet super hoor.Jelte,89 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:05:
Die rode accu's zijn toch non lithium ion dingen? Dus gewoon een goed apparaat met een slechte batterij?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat laatste_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:56:
Doe ik hier als huis/tuin/keuken klusser die zo'n ding amper gebruikt een goede koop aan, of kan ik beter voor 100 euro een lichte 500W boorhamer kopen die niet dwars door m'n plafond heen beukt en voor die berging een Kango huren?
Goed uitgezocht!Ghost(NL) schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:04:
Ik heb toevallig laatst ook naar deze beitelset gekeken maar kwam na goed rondkijken/lezen van reviews/ervaringen erachter dat je beter de 434 set kan hebben omdat op die handvaten ook gehamerd kan worden.
Bahco 434
[...]
Bahco 424
[...]
Normaliter is het prijsverschil ongeveer 10 euro dus op zich zijn geld wel waard wat mij betreft: Bahco 434 vs Bahco 424 bij Toolmax.
Ik heb uiteindelijk zelf gekozen voor een andere set, te weten: Hultafors Beitelset EDC.
Dit is wel 1 beitel minder maar de reviews die ik las waren erg positief (en o.a. het vergelijk tussen de zagen van Bahco en Hultafors in dit topic deden me besluiten deze set aan te schaffen). Positieve bijkomstigheid is dat hij relatief goedkoop is voor net geen 47 euro.
Verwijderd
Ahh, toevallig kreeg ik vanochtend een berichtje van Ike dat hij de pagina had hersteld.Teijgetje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:30:
De stroomschema's van Makita doen het weer.
Ze zijn geupdated vorige week en er was wat fout gegaan met uploaden.
Misschien een leuke link voor de topicstart nu.
Het is bizar dat er voor dit geld zo'n uit de kluiten gewassen 1500W machine kan worden gemaakt en als die het dan ook nog echt doet, dan is dat meteen een reuze bonus.ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:53:
Dat ding van de Aldi lijkt mij loeizwaar, niet fijn om boven je hoofd gaatjes ofzo te boren.
Beter een Metabo/Makita/Bosch boorhamer kopen inderdaad, wil ik zelf binnenkort ook gaan doen.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 21:35 ]
There, FTFYThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:53:
Dat ding van de Aldi lijkt mij loeizwaar, niet fijn om boven je hoofd gaatjes ofzo te boren.
Beter een Metabo/Makita/Bosch boorhamer kopen inderdaad, wil ik zelf binnenkort ook gaan doen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
Ik kan hier met de beste wil niets objectiefs aan toevoegen en jij waarschijnlijk ook niet, want deze Metabo hamerboren zijn gewoon niet stuk te krijgen.
Verwijderd
Waarschijnlijk de tandwielen en/of lagers van de haakse overbrenging naar zijn grootje.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:11:
Zaterdag heeft mijn vader een 1200W haakse slijper, 125 mm van PowerPlus gekocht.
(volgens mij deze, maar dan bij een nederlandse winkel, de HuBo)
Dit omdat zijn oude 105mm 550W haakse slijper van... Skil? vastgeslagen is. Hij heeft gezegd dat ik deze mag hebben als ik hem weer aan de praat krijg. Ik heb nog geen haakse slijper, en als ik met een beetje moeite dat ding weer aan de praat krijg, toch mooi meegenomen. Enige ideeen waar ik op moet letten?
Diagnose tot nu toe: Er loopt wel stroom het apparaat in(multimeter). De as waar de schijf op bevestigd word zit muurvast, kan hem met de hand ook niet draaien(zonder de brake erop). Ik durf de motor niet goed aan te zetten, omdat ik bang ben dat deze kapot gaat als die de kracht niet kwijt kan.
Verwijderd
De kop van een haakse slijper is doorgaans eenvoudig te openen door een paar zichtbare schroeven los te draaien.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:11:
.........
Dit omdat zijn oude 105mm 550W haakse slijper van... Skil? vastgeslagen is. Hij heeft gezegd dat ik deze mag hebben als ik hem weer aan de praat krijg. Ik heb nog geen haakse slijper, en als ik met een beetje moeite dat ding weer aan de praat krijg, toch mooi meegenomen. Enige ideeen waar ik op moet letten?
Diagnose tot nu toe: Er loopt wel stroom het apparaat in(multimeter). De as waar de schijf op bevestigd word zit muurvast, kan hem met de hand ook niet draaien(zonder de brake erop). Ik durf de motor niet goed aan te zetten, omdat ik bang ben dat deze kapot gaat als die de kracht niet kwijt kan.
Je kan hem makkelijk openschroeven, maar dat is dan met name om een keer te zien hoe dat ding er van binnen uit ziet. 'm fixen kost je meer tijd en geld dan zo'n machine waard is.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:11:
Zaterdag heeft mijn vader een 1200W haakse slijper, 125 mm van PowerPlus gekocht.
(volgens mij deze, maar dan bij een nederlandse winkel, de HuBo)
Revive the guild!
Dat is zo omdat je dan een accurate zaaglijn hebt, je weet dan exact waar de zaag ook van je werkstuk wat afzaagt.Jelte,89 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:11:
Heb mijn Scheppach CS 55 ook binnen, Ziet er goed uit so far, Wat me alleen wel opviel is dat je het rubberstripje van de geleider eerst in moet zagen.. Dat steekt +- 1cm uit, Is dat bij alle zagen zo? en wat is hier de reden van?
|>
Dat is bij alle invalzagen zo. Doordat je het afzaagt bij het eerste gebruik, komt de strip precies tot aan het zaagblad. Hierdoor breken de vezels van het hout niet uit en krijg je een mooiere zaagsnede.Jelte,89 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:11:
Heb mijn Scheppach CS 55 ook binnen, Ziet er goed uit so far, Wat me alleen wel opviel is dat je het rubberstripje van de geleider eerst in moet zagen.. Dat steekt +- 1cm uit, Is dat bij alle zagen zo? en wat is hier de reden van?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq