[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.553 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

L.N. schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:14:
[...]

Dat is bij alle invalzagen zo. Doordat je het afzaagt bij het eerste gebruik, komt de strip precies tot aan het zaagblad. Hierdoor breken de vezels van het hout niet uit en krijg je een mooiere zaagsnede.
Dank, had het vermoeden al inderdaad!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte,89 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:22:
[...]
Dank, had het vermoeden al inderdaad!
Het is echt geniale eenvoud dat het leggen van de op deze manier "gekalibreerde" liniaal op het bekende potloodstreepje meteen de meest nauwkeurige plaats vd zaagsnede garandeert.
De zaagsnede komt exact waar de liniaaal aanligt, zo eenvoudig is het nu. _/-\o_

Je moet er alleen wel erg in hebben dat deze zaagsnede na een zaagbladwissel iets verschoven "kan" zijn ivm met een mogelijk andere zaagbladdikte, of zaagtandgeometrie.
Altijd even checken dus vóór je de invalzaag opstart... :)

De rubberen aanlegstrook is gelukkig los te koop en na een vervanging van die plakstrip kun je nogmaals kalibreren.
Ik heb het nog niet nodig gehad, maar het is fijn dat je die optie in geval van nood (of beschadiging) wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:46:
[...]

Ik kan hier met de beste wil niets objectiefs aan toevoegen en jij waarschijnlijk ook niet, want deze Metabo hamerboren zijn gewoon niet stuk te krijgen.
Met de oudste machine probeer ik dat al een jaar of 20 tevergeefs. :+

Dus een objectief vergelijk met "vreemde" merken zit er voor ons in dit leven gewoon niet meer in vrees ik. :F
Het kan wel, maar die Hilti's zijn zo verrekte duur :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:28
Maar dan heb je wel wat.
Hilti's wegen vaak stukken minder met een lange levensduur.
Bovendien geeft Hilti's "levenslang" garantie, dwz krijg je hem toch stuk dan is de revisieprijs een vaste prijs.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Magicw00b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Tot op heden geen reactie...
Na enigszins aandringen door te klagen via Paypal over onbeantwoorde mails blijkt er nu ineens een nieuwe zaag onderweg te zijn. Met een mooi mailtje dat ze de klacht graag verhelpen en dat er een nieuwe cs55 onderweg is. Wat ik met de oude moet doen nog geen idee.....

Toch fijn dat het opgelost gaat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Het is niet netjes dat je geen antwoord krijgt, maar een bedrijf/fabrikant dat het apparaat omruilt vind ik gewoon netjes :)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Jelte,89 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:06:
Het is niet netjes dat je geen antwoord krijgt, maar een bedrijf/fabrikant dat het apparaat omruilt vind ik gewoon netjes :)
Omruilen van een kapot geleverd apparaat is standaard service als het goed is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Hij liep wat aan toch? Dat vind ik wat anders dan defect

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte,89 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:05:
Hij liep wat aan toch? Dat vind ik wat anders dan defect
Kapot is kapot.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wat is nu een redelijk en vooral betaalbaar merk voor sds+ betonboortjes?
Het is voor incidenteel gebruik (5&6mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Haha, je lijkt op mij :+

Kapot is iets wanneer het niet meer functioneerd... het apparaat werkt wel, maar niet volledig :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte,89 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:13:
[...]

Haha, je lijkt op mij :+

Kapot is iets wanneer het niet meer functioneerd... het apparaat werkt wel, maar niet volledig :)
Nee.

Laatste wat ik erover zeg.

Wat is je broek als er een gat in zit? Juist kapot. Functioneert hij dan nog wel, inderdaad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Zullen we dan magicw00b het laatste woord geven? Want onze posts dragen natuurlijk niet bij aan dit topic

Hij zaagt namelijk 'gewoon' met dit ding en om inderdaad af te ronden zijn we beide blij dat magicw00b een nieuwe apparaat krijgt toch? ;)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
hjs schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:13:
Bosch, Heller en ik hoor ook goeie verhalen over de boortjes van de Hornbach.

Er zijn er wel meer, maar deze merken zijn wel goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Misschien een domme vraag, maar ik heb een aantal bimetaalgatzagen van Piranha en ik wil die set wat uitbreiden, maar niet persé met zagen van Piranha. Is de maatvoering van de zaaghouder universeel of heeft Bahco bijvoorbeeld een andere maatvoering van Piranha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 23:03
hjs schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:13:
Zoals Raymond al zegt, Heller is goed en betaalbaar. Haal alleen de gangbare maten (5, 6, 8 en evt 10mm) ipv een set waarvan je driekwart niet zult gebruiken. Scheelt weer wat euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben een beginnend klusser en zal voornamelijk huis, tuin en keuken klussen doen. Denk aan dingen ophangen in een betonnenmuur en het in en uit elkaar knutselen van meubels.

Voor het ophangen van meubels aan een betonnenmuur heb ik een betonboor nodig als ik alle informatie in dit topic goed heb begrepen. Maar welke betonboor raden jullie mij dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16

Vliegvlug

Flight Simple

Voor betonboren heb je een boorhamer nodig.
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik volstaat eigenlijk elke wel.

Hangt van je eigen budget en (merk)voorkeuren af.

"boorhamer" in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschap topic deel 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankjewel voor je reactie.
Ik was niet van plan om een wegwerpmachine te kopen dus ik zat wel te denken aan een bosch (groen) met snoer aangezien ik er over een paar jaar er ook graag nog gebruik van wil maken.

Ik zal even verder op onderzoek gaan. Maar als je kant en klare aanbevelingen heb dan hoor ik dat natuurlijk ook graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 18:55
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:18:
Ik was niet van plan om een wegwerpmachine te kopen dus ik zat wel te denken aan een bosch (groen) met snoer aangezien ik er over een paar jaar er ook graag nog gebruik van wil maken.

Ik zal even verder op onderzoek gaan. Maar als je kant en klare aanbevelingen heb dan hoor ik dat natuurlijk ook graag
Als ik naar de prijzen van Bosch Groen kijk dan zie ik bij Gamma prijzen die ik bij Toolnation voor Bosch blauw zie. Zou gewoon bij Toolnation een Bosch blauw halen dan..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Moeilijk iets direct aan te bevelen zonder dat je een budget of iets dergelijks opgeeft. Kijk ook eens naar de TS voor wat meer informatie over merken en verschillende types boormachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:23:
[...]

Als ik naar de prijzen van Bosch Groen kijk dan zie ik bij Gamma prijzen die ik bij Toolnation voor Bosch blauw zie. Zou gewoon bij Toolnation een Bosch blauw halen dan..
scherpe opmerking, zeker het overwegen waard en makkelijk bespaard.

Naar welke eigenschappen moet ik dan kijken bij een boorhamer?
Mijn budget is 150 euro, wat adviseer je mij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16

Vliegvlug

Flight Simple

Zelf heb ik nog steeds een groene Bosch die ik al jaren geleden heb aangeschaft, gratis van de airmiles ;), en die voldoet ook nog prima voor die paar gaatjes per jaar.
Wat ik wel een nadeel aan dat apparaat vind is dat er geen beitelstand op zit.

Dus een groene bosch is niet perse slecht maar zoals hierboven al gezegd als je voor hetzelfde geld een blauwe kan krijgen zou ik daar voor gaan.

Metabo, Makita, etc ook allemaal prima merken. Voor incidenteel gebruik zou ik de prijs vooral leidend laten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:11

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)

Boorhamers zijn niet zo heel erg gek in de specs als je er naar kijkt. De één heeft wellicht wat meer slagkracht dan de ander, maar dan houdt het ook wel op.

Denk vooral na of je niet een combihamer wilt hebben. Hiermee kan je ook beitelen (tegels etc). Ik zeg niet dat je dit wilt doen, maar het kan altijd van pas komen in de toekomst met je klussen.

Daarna is het een kwestie van wat je budget toelaat. Bosch Groen is prima voor de gemiddelde DHZ die niet granieten vloeren eruit wil gaan boren (wel eens geprobeerd, de olie loopt zo je machine uit als je dat probeert :+ ). Mocht je willen investeren, is het wel de moeite waard om te kijken naar een Makita/Bosch Blauw/Metabo/etc. boor/combihamer. Maar zonder budget kunnen we ook niet echt gericht een antwoord aan je geven uiteraard :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 01-02-2017 15:37 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:35:
[...]

scherpe opmerking, zeker het overwegen waard en makkelijk bespaard.

Naar welke eigenschappen moet ik dan kijken bij een boorhamer?
Mijn budget is 150 euro, wat adviseer je mij dan?
Volgens mij kom je vrij snel in de Bosch categorie hierop uit:

http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil jullie allen danken.

Rest mij nu nog de vraag wat het verschil is tussen bosch groen en blauw. Als ik naar de specificaties kijken tussen producten dan levert groen dezelfde specs als de blauwe? Waar zit hem dan het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:11

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:15:
Ik wil jullie allen danken.

Rest mij nu nog de vraag wat het verschil is tussen bosch groen en blauw. Als ik naar de specificaties kijken tussen producten dan levert groen dezelfde specs als de blauwe? Waar zit hem dan het verschil?
In de theorie zit het in de bouwkwaliteit, de garantie en de gebruikte onderdelen. Bosch Blauw is wat robuuster over het algemeen, zeker als je het vergelijkt met Bosch Groen. In short: Bosch Groen is niet bedoelt voor dagelijks gebruik, waarbij Bosch Blauw dat wél is. Dat geeft dus ook meteen aan, welke robuuster is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 01-02-2017 16:18 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:17:
[...]

In de theorie zit het in de bouwkwaliteit, de garantie en de gebruikte onderdelen. Bosch Blauw is wat robuuster over het algemeen, zeker als je het vergelijkt met Bosch Groen. In short: Bosch Groen is niet bedoelt voor dagelijks gebruik, waarbij Bosch Blauw dat wél is. Dat geeft dus ook meteen aan, welke robuuster is ;)
Oké weet ik genoeg, dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Jelte,89 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:32:
Zullen we dan magicw00b het laatste woord geven? Want onze posts dragen natuurlijk niet bij aan dit topic

Hij zaagt namelijk 'gewoon' met dit ding en om inderdaad af te ronden zijn we beide blij dat magicw00b een nieuwe apparaat krijgt toch? ;)
Dat zagen koste wat meer moeite dan normaal, doordat het invalmechanisme stroef loopt. Ik vind hem kapot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:38

Pelle

🚴‍♂️

Makita DTD152ZJ voor € 130 bij Gereedschapcentrum (bij concurrenten € 180 of hoger).

Hele mooie prijs dus, maar zo te zien zijn ze geen officieel Makita dealer en dan heb je dus niks aan de gratis accu actie ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 17:07
Pelle schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:09:
Makita DTD152ZJ voor € 130 bij Gereedschapcentrum (bij concurrenten € 180 of hoger).

Hele mooie prijs dus, maar zo te zien zijn ze geen officieel Makita dealer en dan heb je dus niks aan de gratis accu actie ;(
Heb deze gisteren besteld op Amazon spanje voor 89 euro zonder koffer,vandaag al geleverd :)

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Linkie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 17:07
Pelle schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:09:

Heb deze gisteren besteld op Amazon spanje voor 89 euro zonder koffer,vandaag al geleverd :)
https://www.amazon.es/Mak...ding=UTF8&m=AOM9BPCR3UFR7

Het was bij deze verkoper,maar hij heeft er al 3 euro opgezet en verzendkosten erbij :?
Maar ik woon in Spanje,dus hij zal niet blij zijn geweest,ik wel >:)

Hier is ie nog goedkoper,maar leveren meestal niet naar mijn adres in Spanje

https://www.amazon.co.uk/...river-160Nm/dp/B01861LGA2

[ Voor 7% gewijzigd door GRAD85 op 01-02-2017 22:08 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:15:
........
De eerste open deur is het verschil in kleur én het rijmt. :+

Als je de verschillen precies wilt weten dan kun je op de sites van Bosch de "exploded view" van iedere machine downloaden en op "part niveau" vergelijken.
Erg handig is dat.

"Voortschrijdend inzicht" noem ik het maar toen ik een lawaaiig wordende Bosch-groen boormachine eens openmaakte en constateerde dat het achterste lager een cheap glijlager bleek en geen veel deugdelijker kogellager, waardoor het as uiteinde vd boormachine in no-time half was weggesleten.
Ik weet niet of ze dit soort ongein nog steeds uithalen bij Bosch, maar je kunt dit soort dingen nu tenminste wel handig van tevoren uitgebreid checken met de exploded view en parts list binnen handbereik. ;)

Een ander meest lullig voorbeeld was dat van een Bosch-groen Delta schuurdertje, waar de overbrenging naar het schuurkopje weinig meer was dan een flutterig nylon kabeltje.
Dat heb ik elders beter gezien. 8)

Aan hun groene serie brand ik intussen mijn vingers niet meer, daar wordt teveel op de verkeerde dingen bezuinigd.
De Bosch blauw machines die ik heb zijn ook niet allemaal 100% zaligmakend, maar constructief zijn zij van een compleet andere orde en amateurachtige domme besparingen zie je daar niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Iemand ervaring met dit vierkant gatenboor setje? Dus kwalitief...

En is dit ook toe te passen in een goeie schroefmachine of kan dit alleen in een kolomboor?
Wil namelijk een overkapping bouwen en zit met zware balken, dus de: If it's heavy bring the tools the work oid.

https://www.hbm-machines....qkD3tesMou_nEQRoCrDLw_wcB

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Jelte,89 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 01:33:
En is dit ook toe te passen in een goeie schroefmachine of kan dit alleen in een kolomboor?
Wil namelijk een overkapping bouwen en zit met zware balken, dus de: If it's heavy bring the tools the work oid.

https://www.hbm-machines....qkD3tesMou_nEQRoCrDLw_wcB
Ik denk niet dat je dat (makkelijk en netjes) met een gewone boor- of schroefmachine voor elkaar krijgt.

Maar waar ga je het voor gebruiken dan? Ga je helemaal los op pen/gat-verbindingen oid? Ik zou het mezelf er niet makkelijker op gemaakt hebben bij onze overkapping in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/got/klussen/ok-DSC_0446.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Lampje op mijn 1 week oude gsb 18 – 2-Li Plus werkt niet meer. Bij de eerste booractiviteit viel het meteen uit. Boortje gaat dus retour naar Amazon.de.

Omwille van de eerder gemelde problemen met de licht-wiebelende boorkop en om het feit dat ik het gevoel heb de kwaliteit van Bosch-blauw toch net-niet is wat ik had verwacht wil ik Makita eens een kans geven.

Iemand die een goed Makita voorstel heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Pelle schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:30:
[...]

Ik denk niet dat je dat (makkelijk en netjes) met een gewone boor- of schroefmachine voor elkaar krijgt.

Maar waar ga je het voor gebruiken dan? Ga je helemaal los op pen/gat-verbindingen oid? Ik zou het mezelf er niet makkelijker op gemaakt hebben bij onze overkapping in ieder geval.

[afbeelding]
Jep, Met gebogen korbelen, pen gat verbindingen e.d.
Schuur met veranda moet het worden,

Douglas 20x20cm met korbelen van 15x15 of 12x12 (daar ben ik nog niet helemaal over uit, 12x12 is mooier om de toogpennen te bevestigen, maar dan heb ik minder body om de ronding te maken,) kans zit erin dat ik een gat moet maken in een balk van 3 meter dus dan is een kolomboor niet zo handig.. Maar goed, met een beitel is het ook wel te doen.

Voor de geïnteresseerden, hier en hier haal ik mijn inspiratie vandaan, en zal hier uiteraard tzt wel wat posten... (het klussende topic natuurlijk)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
forstner bit + beitel, zo'n vierkante gat boor lijkt me rampzalig als hij niet recht blijft.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ander nieuws: Mogelijk weten jullie nog, ik heb recent gevraagd naar bitjes. Dit voornamelijk om informatie in te winnen, want ik had niet onmiddelijk geld beschikbaar ;-).

Van het werk heb ik een Tinteling gekregen(t.w.v. 25 euro). Ingerolen voor een Bol.com cadeaukaart, en met die korting was het opeens wel interessant om een Wera bitcheck aan te schaffen(de 30 delige met rapidapter).

Ook meteen maar even een Hex schroevendraaier meebesteld. Ben wel nieuwsgierig. Ik heb nog nooit via bol.com bij een derde partij dingen besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

simon schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:11:
forstner bit + beitel, zo'n vierkante gat boor lijkt me rampzalig als hij niet recht blijft.
Nou heeft die vierkante gatenboor natuurlijk wel een boor erbinnen in... ik weet niet in hoeverre deze centreert, Iemand wel eens mee gewerkt

Maar inderdaad, Forstner en beitel zal het wel op uitdraaien, zoek alleen dan 5 inch beitel voor een mooi prijsje :)

Wat natuurlijk helemaal mooi speelgoed is:

YouTube: Tool Geeks! Meet The Ryobi Chain Mortiser!

Mafell heeft em ook wel, maar voor dat geld bouw ik mijn schuur ongeveer :+

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Jelte,89 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:09:
Jep, Met gebogen korbelen, pen gat verbindingen e.d.
Schuur met veranda moet het worden,
Mooie ambitie. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik ook wel ;)

Eerste klus is de coniferenhaag rooien a.s. zaterdag, dan een kokostouw exemplaar er terug in,

Heb ook nog niet alle tekeningen e.d. klaar wat betreft de schuur/veranda, bedoeling is om er deze zomer mee te beginnen (in de avonden uren) om alles te prefabben, (ik maak o.a. de toognagels ook zelf) en hopelijk volgend jaar om deze tijd beginnen met het storten van de fundering...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Jelte,89 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:45:
Douglas 20x20cm met korbelen van 15x15 of 12x12 (daar ben ik nog niet helemaal over uit, 12x12 is mooier om de toogpennen te bevestigen, maar dan heb ik minder body om de ronding te maken,) kans zit erin dat ik een gat moet maken in een balk van 3 meter dus dan is een kolomboor niet zo handig.. Maar goed, met een beitel is het ook wel te doen.

Heb ook nog niet alle tekeningen e.d. klaar wat betreft de schuur/veranda, bedoeling is om er deze zomer mee te beginnen (in de avonden uren) om alles te prefabben, (ik maak o.a. de toognagels ook zelf) en hopelijk volgend jaar om deze tijd beginnen met het storten van de fundering...
Eigenlijk vraag ik me af wat je met vierkante gaatjes van maximaal 16 mm gaat doen in een constructie van balken 20x20, 15x 15 of 12x12.
Wil je daar pen gat verbindingen mee boren? :?

En een 5" beitel? Bedoel je 12,7 cm breed? Die zijn er volgens mij niet, en zijn ze er wel dan zijn ze slecht te slijpen en scherp te houden, bovendien is dat onhandig werken. Met een smalle brede beitel van ca 25-30 mm kun je het vlak volgen en omdat je minder hout snijdt werk je makkelijker met minder kracht.
Of bedoel je de lengte? 12,7 cm is een beetje kort voor zulke balken, daar wil je misschien wel doorheen kunnen steken in één snede.

Misschien is een goede ZOBO forstner iets voor je.
Weliswaar een duur boortje maar die kan je verlengen, kan je dicht naast elkaar boren en in hoeken tot 70 graden.
En alles uit het handje.
Beetje knap beiteltje erbij en je komt een eind om rechte gaten te maken. Normale beitels zijn ca 275-310 mm lang. Wil je lekker kunnen meppen er op neem er dan een met een stalen kop, waarbij de schacht dus doorloopt tot de kop en je niet het heft stukslaat.

Misschien heb je hier wat aan qua inspiratie? Is wat minder algemeen. ;)
Als je wat meer filmpjes van hem bekijkt krijg je vast wat meer inzicht.

Met een frees kan natuurlijk ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Teijgetje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:07:
[...]

Eigenlijk vraag ik me af wat je met vierkante gaatjes van maximaal 16 mm gaat doen in een constructie van balken 20x20, 15x 15 of 12x12.
Wil je daar pen gat verbindingen mee boren? :?

En een 5" beitel? Bedoel je 12,7 cm breed? Die zijn er volgens mij niet, en zijn ze er wel dan zijn ze slecht te slijpen en scherp te houden, bovendien is dat onhandig werken. Met een smalle brede beitel van ca 25-30 mm kun je het vlak volgen en omdat je minder hout snijdt werk je makkelijker met minder kracht.
Of bedoel je de lengte? 12,7 cm is een beetje kort voor zulke balken, daar wil je misschien wel doorheen kunnen steken in één snede.

Misschien is een goede ZOBO forstner iets voor je.
Weliswaar een duur boortje maar die kan je verlengen, kan je dicht naast elkaar boren en in hoeken tot 70 graden.
En alles uit het handje.
Beetje knap beiteltje erbij en je komt een eind om rechte gaten te maken. Normale beitels zijn ca 275-310 mm lang. Wil je lekker kunnen meppen er op neem er dan een met een stalen kop, waarbij de schacht dus doorloopt tot de kop en je niet het heft stukslaat.

Misschien heb je hier wat aan qua inspiratie? Is wat minder algemeen. ;)
Als je wat meer filmpjes van hem bekijkt krijg je vast wat meer inzicht.

Met een frees kan natuurlijk ook.
Het ging me voornamelijk om de prijs/kwaliteit, die is niet hoog, Ik kan dus ook 2 of 3 keer boren,maar zoals ik al aangaf, soms kun je beter het gereedschap naar het materiaal brengen... ik vroeg ook naar ervaringen, niet of een pen van 16 genoeg was voor een balk van 150 8)

Qua beitels zoek ik nog een hakbeitel van 30cm blad, om door de eventuele 20cm heen te kunnen hakken. heeft idd niks met de 5" te maken nee

Die forstner bewaar ik inderdaad even!

Die bahco heb ik gelukkig niet nodig, ik ben blij met mijn rode nooitgedacht.. (die jaren 80 serie)
Meppen doe ik met mijn ronde hamer!

Paul aafjes ken ik inderdaad, maar die is wat mij betreft altijd zo gehaast.. zie o.a. mijn tijdspanne, ik werk liever langzaam en secuur.. (heb een zoontje van amper 2 jaar oud, en een vrouw in de zorg, dus als die kleine in mand ligt kan ik een uurtje of 3 houtbewerken, daarna een wijntje/flesje bier en mijn avond is gevuld.

Een haaklas gaat er ook wel komen, maar dan alla the samurai carpenter De japanse zagen heb ik al wel.. alhoewel ik denk dat ie er ook wel met de schaaf over is gelopen

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hik, dubbel door Android.

[ Voor 96% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen, je vraagstelling bij elkaar kwam over alsof je er totaal geen hout van snapte en geen idee of ervaring had hoe dat te maken, gecombineerd met geen gereedschap.
Je inspiratie, alle houtconstructies in de wereld, deed dat idee versterken.
My Bad.

Je hoeft het natuurlijk niet in 8 minuten te doen, zoals Paul in het filmpje.
Zijn filmpjes geven je meer een idee hoe klassieke houtconstructies te maken op een redelijk snelle manier, het blijft allemaal veel werk.
Je kan het inderdaad allemaal nog moeilijker maken, a la Japanse houtconstructies.
Dat vraagt wel nog meer skills, en gemaaktefouten + verkloot materiaal.

Zo zal je vrijwel nooit door de balk hakken maar altijd van twee kanten snijden ivm splinteren.

Of het slim is te gaan hameren en zagen als die kleine eindelijk slaapt? Waarschijnlijk is je huis groot genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:36
Toevallig deze week voor het eerst echt de klopboorfunctie nodig gehad, moest wat fotos en 2 spiegels aan de muur maken. Vorig jaar een Worx WX372 gekocht en kreeg een 2e accu erbij via de website.

Wat een heerlijk ding! Heb toch best harde muren, nieuwbouw, maar het ging prima. Zelfs met de goedkope Action steenboortjes ging het goed. Ben blij met deze accuklopboor :) Als je niet iedere dag aan het schroeven bent kan ik deze aanraden!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Deze DHP453RYLJ accu-klopboor van Makita lijkt een ideale vervanger van mijn blauwe Bosch. Nu blijkt dat deze geen lichtje heeft-- best jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jos707 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:46:
Deze DHP453RYLJ accu-klopboor van Makita lijkt een ideale vervanger van mijn blauwe Bosch. Nu blijkt dat deze geen lichtje heeft-- best jammer.
Ik heb de 482. Werkt prima, en heeft een lampje :*)
Afbeeldingslocatie: https://media.powertoolworld.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/h/dhp482.jpg

Linkje is naar gereedschapcentrum, daar kon ik hem het snelste vinden :+

Ik heb hem met 2 5.0 AH accu's

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:59:
[...]

Ik heb de 482. Werkt prima, en heeft een lampje :*)
[afbeelding]

Linkje is naar gereedschapcentrum, daar kon ik hem het snelste vinden :+

Ik heb hem met 2 5.0 AH accu's
Mooi boortje. Maar kan hem niet vinden voor een budget van rond 200Euro. Zelfs niet met combinatie van 1,5 of 2 AH Accu's :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

jos707 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:16:
[...]

Mooi boortje. Maar kan hem niet vinden voor een budget van rond 200Euro. Zelfs niet met combinatie van 1,5 of 2 AH Accu's :-(
Je kunt ook voor de kale versie gaan (de DHP482ZJ). Die kost € 140. Via Makita krijg je daar nu een gratis 3Ah accu bij. Scoor zelf een tweedehands oplader, via Marktplaats of BVA Auctions oid, en je bent voor € 175 helemaal klaar.

Ik heb zelf de DHP470, maar mijn ervaring met het lichtje is dat je er niks aan hebt. De boorkop geeft een schaduw op de plek waar je zou gaan boren. Dus tenzij je boortjes van 20cm of langer gebruikt, heb je er weinig aan. Weet niet of dat bij de 482 ook het geval is, maar dat lampje vond ik toch een beetje vreemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Teijgetje schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:54:
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen, je vraagstelling bij elkaar kwam over alsof je er totaal geen hout van snapte en geen idee of ervaring had hoe dat te maken, gecombineerd met geen gereedschap.
Je inspiratie, alle houtconstructies in de wereld, deed dat idee versterken.
My Bad.

Je hoeft het natuurlijk niet in 8 minuten te doen, zoals Paul in het filmpje.
Zijn filmpjes geven je meer een idee hoe klassieke houtconstructies te maken op een redelijk snelle manier, het blijft allemaal veel werk.
Je kan het inderdaad allemaal nog moeilijker maken, a la Japanse houtconstructies.
Dat vraagt wel nog meer skills, en gemaaktefouten + verkloot materiaal.

Zo zal je vrijwel nooit door de balk hakken maar altijd van twee kanten snijden ivm splinteren.

Of het slim is te gaan hameren en zagen als die kleine eindelijk slaapt? Waarschijnlijk is je huis groot genoeg?
Geeft niks, soms geef ik ook te weinig informatie..

Moet wel eerlijk bekennen dat dit wel mijn eerste project word van deze omvang, ook wel enigszins logisch misschien, Ook hoeft voor mij de haaklas niet zo perfect dat je er niets meer van ziet, Het gaat er mij om dat ik over 10 jaar nog geniet van de gemaakte verbinding...

Uiteraard hak je van 2 kanten, maar zo'n beitel werkt wel lekker om even dat laatste beetje weg te steken en je de balk niet hoeft te draaien. En ik wil gewoon zo'n beitel, want gereedschap :)

Ik heb al een schuur op dit moment, (dus zagen e.d. heeft de kleine geen last van, gewoon de babyfoon mee) maar die staat halverwege het perceel, vandaar dat dat ding moet vertrekken...

Ter illustratie, Woning uit '23, een doorgang samen met de buurman van 2.5m breed (helft van mij, helft van de buurman) 2 meter voor het eind van de woning staat de schutting op de erfgrens (dus 113cm p.p ongeveer) na die 2 meter sta je in mijn 'tuin' en na vervolgens 3 meter staat mijn schuur.. met een garagedeur van 2.5m breed 8)7 8)7 8)7 Achter die schuur heb ik nog iets van 15 meter tuin waar je niets van ziet 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Jelte,89 op 03-02-2017 10:28 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pelle schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:24:
[...]

Je kunt ook voor de kale versie gaan (de DHP482ZJ). Die kost € 140. Via Makita krijg je daar nu een gratis 3Ah accu bij. Scoor zelf een tweedehands oplader, via Marktplaats of BVA Auctions oid, en je bent voor € 175 helemaal klaar.

Ik heb zelf de DHP470, maar mijn ervaring met het lichtje is dat je er niks aan hebt. De boorkop geeft een schaduw op de plek waar je zou gaan boren. Dus tenzij je boortjes van 20cm of langer gebruikt, heb je er weinig aan. Weet niet of dat bij de 482 ook het geval is, maar dat lampje vond ik toch een beetje vreemd. :)
Bij de 482 zit het lampje net boven de pistoolgreep/"trekker". Ik heb geen problemen gehad met de schaduw van de boorkop, ook niet met een 2mm staalboortje, of een lang schroefbitje.

Ik kon hem ook niet vinden met 1,5 of 2 AH accu's, maar daar heb ik ook specifiek NIET naar gezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Pelle schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor de suggestie, met die gratis accu moet het lukken om binnen budget te blijven.
Bosch heeft het lampje in de voet van de boor ingebouwd en verlicht hierdoor het boorgat zonder schaduwen. Lijkt dat Makita dit iets minder goed voor elkaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik zelf werk veel met een hoofdlampje van de action, kost geen drol en ziet er niet uit, maar ben er wel blij mee. Daar waar je kijkt heb je licht en de handen vrij

Je hebt dan ook geen gezeur met een lampje die uitgaat als je de boormachine uitzet, of bij moet draaien

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 12:59
Ik ga even vloeken in de kerk, maar ik heb even een vraagje. Ik woon nog thuis en gebruik altijd gewoon het gereedschap wat daar beschikbaar is, wat een goed gevulde koffer is met kwaliteit spul. Nu heb ik echter een eigen huis gekocht en lijkt het mij wel handig om daar ook gewoon een leuke voorraad te hebben zodat ik niet misgrijp als er wat is.
Nu ben ik geen grote klusser en zit ik niet wekelijks iets in elkaar te zetten dus dacht ik om gewoon een goedkope set te halen en mijn idee was dan als iets aan vervanging toe is het goed te doen. Nu zijn er bijna elke dag wel aanbiedingen voor gigantische koffers voor een lage prijs ( Vandaag deze bijv: http://aanbieding.marktpl...gang-gereedschapskoffer-2 ).

Is dit verstandig? Is dit af te raden? Ik dacht ik leg het maar even bij de pro's neer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Dat soort sets zijn van een bedenkelijke kwaliteit. En ook de inhoud van de set word ik niet echt blij van, een zeer beperkt aantal steek/ringsleutels en een nog dramatischer aantal tangen...

Wat wil je met het gereedschap gaan doen? Huis-, tuin- en keukenwerk? Dan heb je veel aan goede schroevendraaiers en tangen. Ga je sleutelen aan je motor/fiets/brommer? Dan zou ik meer kijken naar een set met steek/ringsleutels en een doppenset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 12:59
Exigence schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:03:
Dat soort sets zijn van een bedenkelijke kwaliteit. En ook de inhoud van de set word ik niet echt blij van, een zeer beperkt aantal steek/ringsleutels en een nog dramatischer aantal tangen...

Wat wil je met het gereedschap gaan doen? Huis-, tuin- en keukenwerk? Dan heb je veel aan goede schroevendraaiers en tangen. Ga je sleutelen aan je motor/fiets/brommer? Dan zou ik meer kijken naar een set met steek/ringsleutels en een doppenset.
Huis-, tuin- en keukenwerk inderdaad. Je advies is dus om gewoon wat losse sets ( schroevendraaiers, tangen. hamer, misschien een sleutel set, etc ) te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Jelte,89 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:46:
Ik zelf werk veel met een hoofdlampje van de action, kost geen drol en ziet er niet uit, maar ben er wel blij mee. Daar waar je kijkt heb je licht en de handen vrij

Je hebt dan ook geen gezeur met een lampje die uitgaat als je de boormachine uitzet, of bij moet draaien
Zo gaat het ook maar een ingebouwd lampje is wel zo handig. Met zo'n los lampje is altijd wel wat aan de hand de momenten dat je het juitst nodig hebt, batterijen leeg, raakt zoek, ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Mja, Daar heb je ook wel een punt inderdaad. Moet wel zeggen dat ik 3 of 4 van die lampjes in mn huis heb slingeren, 1 in de meterkast omdat de deur het licht blokkeert, 1 op de bergzolder bij de CV ketel enz. enz. er werkt er altijd wel 1 :) en ik ben best wel secuur met dat soort dingen.. batterijen vervang ik gewoon als ze leeg zijn

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

xStoryTeller schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:08:
[...]

Huis-, tuin- en keukenwerk inderdaad. Je advies is dus om gewoon wat losse sets ( schroevendraaiers, tangen. hamer, misschien een sleutel set, etc ) te halen?
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar persoonlijk zou ik een goede tangenset (bijv. een basissetje van Knipex) aanschaffen in combinatie met een goede schroevendraaierset (basissetje van bijvoorbeeld Wera) en een verstelbare moersleutel.
- https://www.klium.nl/knip...r-set-00-20-09-v01-338163
- https://www.klium.nl/wera...ig-xxl-05051010001-265367 (of een kleiner setje)
- https://www.klium.nl/bahc...lbare-moersleutels-108347

Als je dat aanvult met een klein doppensetje wat steek/ringsleutels en een hamer van de Action kom je een heel eind :) Denk je op een later moment dat je toch een stuk meer gebruik maakt van bijvoorbeeld je doppensetje of je steek/ringsleutels dan schaf je daar een goede set voor aan :)

Gereeschap zou ik zelf nooit in één set kopen, maar per toepassing kijken óf je het nodig hebt en zo ja, welke kwaliteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
xStoryTeller schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:08:
Je kan het eens proberen. Mijn issue met dat soort kits als van die van Wolfgang is (naast de kwaliteit) dat er vaak dingen in zitten die je nooit zult gebruiken, en dingen niet in zitten die je wel nodig hebt.

Ik kan niet bij je in de beurs kijken, en het is ook hoe je er tegen aan kijkt. Je kan zo'n koffer nu kopen en dan wat kapot gaat vervangen door beter spul. Dan koop je in feite alles 2x. Je kan nu ook een wat beperktere set kopen van een beetje midrange spul, dan heb je iets dat wat meer gericht is op wat jij nodig hebt, en waarschijnlijk gaat het ook langer mee en werkt het prettiger.

Misschien heb je de TS al eens doorgelezen, maar daar staat wel wat in qua basisdingen.

Voor huis, tuin, en keuken gebruik zou ik minimaal een schroevendraaierset voor PH, PZ, sleuf, inbus, en torx. Waarschijnlijk is het goedkoper en compacter om bithouder met een setje bits te halen, en daar zou je dan waarschijnlijk ook wel direct een setje Wiha of Wera bits voor kunnen kopen. Die kun je later ook mooi gebruiken in een accuschroefmachine die je ook altijd wel goed kan gebruiken in en om het huis.

Alternatief zou je een setje gewone schroevendraaiers kunnen halen (ook bij voorkeur Wiha of Wera, is op amazon.de niet zo duur) voor de phillips, pozidriv, en sleuf schroeven, en een setje L-sleutels voor de inbus en torx.

Verder een aantal tangen, zou zelf in ieder geval een combinatietang halen. En beter een goede combinatietang dan een matige combinatietang en zijkniptang, mijn Knipex combinatietang knipt beter dan m'n Bahco zijkniptang, bijv. Andere tangen die handig zijn vind je ook in de TS, maar ik gebruik de combinatietang en zijkniptang zelf het meest in en om het huis. Ook hier zou ik bij voorkeur Knipex of NWS halen, als je beurs dat toe laat, dat werkt echt fijner.

En dan nog een hamer, rolmaat, en schuifmaat en dan ben je een aardig eind, denk ik.

Tenzij sleutelen aan de fiets ook onder huis, tuin, en keuken gebruik valt voor je, dan zou je nog kunnen kijken naar een mooi setje ring-steeksleutels van Proxxon, bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 18:30
xStoryTeller schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:54:
Verhaal over een goedkope gereedschapkoffer
Ik heb een tijd geleden ook zo'n koffer gekocht. Gereedschap is knap waardeloos, heb meer dan de helft al niet meer. Meeste is kapot gegaan. Koffer zelf stelt ook niks voor.
Toch is het wel handig dat je het meeste al hebt. Ik heb een week erna gelijk een knappe gereeschapkist van stanley gehaald en een schroevedraaierset van wera, maar die schroevendraaiers uit die koffer kun je mooi mishandelen omdat die toch niks voorstellen.

Heb inmiddels het volgende er al bij besteld:
schroevendraaierset
tangenset
ratelsetje

Al mijn toekomstige gereedschap worden ook weer van Wera in zo'n handige etui, dit werkt veel makkelijker dan alles los in de gereedschapkist.

[ Voor 32% gewijzigd door kipneck op 03-02-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter is Gamer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 22:26
Heren, recent heb ik een nieuwbouw woning gekocht die momenteel nog in aanbouw is, daar in staan straks de volgende klussen op de planning:
- Leggen van een laminaat vloer
- Maken trapkast
- Tuinbank van steigerhout
- Werkbank van vuren balken met een stelling daar onder,

Omdat bij bovenstaande klussen veel planken en balken afgekort moeten worden lijkt het mij handig om een verstekzaag te kopen.

Na wat zoeken ben ik op de volgende machine uitgekomen,
https://www.hbm-machines....ort-en-verstekzaagmachine

Mijn budget is < 200 €

Doe ik er verstandig aan om deze machine aan te schaffen of zijn er betere alternatieven? En wat zijn aandachtspunten waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een verstekzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exigence schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:03:
Doet mij denken aan een vriend van mij die met zijn toenmalige barrel Lada eens pech had, logisch zou je denken. :+
Ik zei nog "Wil je m'n Gedore sleutels even lenen??".
Maar nee dat hoefde niet, want bij Lada wordt "een echte Russische sleutelset" meegeleverd. 8)
En nu jij, voegde hij daar nog superieur aan toe.

Ik liet deze toendra ridder maar verder begaan, maar moest erg lachen toen hij na een half uur nogmaals verscheen terwijl al zijn Ladastaal sleutels tot grillige wokkels waren verdraaid.
En alle hardnekkige schroeven zaten uiteraard nog steeds vast.
Of hij toch de Gedoreset even mocht lenen..... O-)

Goedkoop = duurkoop. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jos707 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:19:
[...]

Zo gaat het ook maar een ingebouwd lampje is wel zo handig. Met zo'n los lampje is altijd wel wat aan de hand de momenten dat je het juitst nodig hebt, batterijen leeg, raakt zoek, ..
Ik heb laatste deze gekocht:
https://www.bosch-profess.../gli-deciled-35988-ocs-p/

Gaat een 10,8V accu in, (zelfde als in het gereedschap), geeft enorm veel licht en is heel veelzijdig, hij kan staan, hangen, zit een magneet in dus ook opplakken aan iets van metaal, en je kan de hoek instellen, super handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Navi schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Ik heb laatste deze gekocht:
https://www.bosch-profess.../gli-deciled-35988-ocs-p/

Gaat een 10,8V accu in, (zelfde als in het gereedschap), geeft enorm veel licht en is heel veelzijdig, hij kan staan, hangen, zit een magneet in dus ook opplakken aan iets van metaal, en je kan de hoek instellen, super handig :)
Ik zelf heb zo'n ding opladen via usb :)

http://www.ebay.co.uk/itm...aschenlampe-/272049556307 Afbeeldingslocatie: http://shop.swoboda-fahrzeugkultur.de/media/image/product/45164/lg/berner-led-pen-light-7-1-werkstattlampe-akkuhandlampe-mit-usb-ladekabel-12v-230v.jpg

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 23:18
Ik zat me al een poosje te oriënteren op een accuboormachine voor 1-2x/maand gebruik, wat ook niet direct heel zwaar gebruik zal zijn. Nu zag ik in de folder van de Aldi deze aanbieding staan: een Bosch blauw 14,4V accuboormachine met 2 accu's voor €119,- met 3 jaar garantie.
Heeft deze aanbieding een interessante prijs/kwaliteits-verhouding? Of zou ik beter kunnen kijken naar een aanbieding in een willekeurige bouwmarkt voor bijvoorbeeld een Makita?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Koploper schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:39:
Ik zat me al een poosje te oriënteren op een accuboormachine voor 1-2x/maand gebruik, wat ook niet direct heel zwaar gebruik zal zijn.
Ik denk dat deze Bosch wat compacteren completer is.
Bevalt mij uitstekend voor dezelfde doeleinden als jij hem gaat gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 03-02-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Peter is Gamer schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:13:
Heren, recent heb ik een nieuwbouw woning gekocht die momenteel nog in aanbouw is, daar in staan straks de volgende klussen op de planning:
- Leggen van een laminaat vloer
- Maken trapkast
- Tuinbank van steigerhout
- Werkbank van vuren balken met een stelling daar onder,

Omdat bij bovenstaande klussen veel planken en balken afgekort moeten worden lijkt het mij handig om een verstekzaag te kopen.

Na wat zoeken ben ik op de volgende machine uitgekomen,
https://www.hbm-machines....ort-en-verstekzaagmachine

Mijn budget is < 200 €

Doe ik er verstandig aan om deze machine aan te schaffen of zijn er betere alternatieven? En wat zijn aandachtspunten waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een verstekzaag?
Ik ken de kwaliteit van die HBM machine niet, maar ik weet wel dat een goed zaagblad wel érg fijn is. Laminaat wil je liever met een laminaatblad zagen. Dus vergeet ook niet daar in te investeren.

Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn afkortzaag (Metabo KGS254). Bosch laminaatblad (€ 70) gebruikt voor 100m2 laminaat, en het meegeleverde blad voor (voornamelijk) vuren afkorten. Pannenlatten, rachelwerk, tuinoverkapping, schuttingpalen, radiatorombouw, enz :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die tangenset heb ik ook, zeker een aanrader. Zo'n schroevendraaier set (eigenlijk meer een wisselkling set, maar goed) is ook een hele fijne, VDE isolatie kan altijd handig zijn, en met de nauwere isolatie op het einde is het toch ook in moeilijk bereikbare plekken goed te gebruiken.
Al mijn toekomstige gereedschap worden ook weer van Wera in zo'n handige etui, dit werkt veel makkelijker dan alles los in de gereedschapkist.
Ik heb m'n spul zo opgeborgen, geen etuis nodig :)
gereedschap gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Magicw00b schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:00:
[...]

Dat zagen koste wat meer moeite dan normaal, doordat het invalmechanisme stroef loopt. Ik vind hem kapot ;)
Zucht, vandaag de nieuwe cs55 ontvangen. Heeft het zelfde euvel als de andere. Welliswaar iets minder maar nog steeda niet hoe het zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
hjs schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:47:
[...]

Ik denk dat deze Bosch wat compacteren completer is.
Bevalt mij uitstekend voor dezelfde doeleinden als jij hem gaat gebruiken.
heb net dezelfde besteld, maar dan voor nog iets minder uit NL:
http://www.toolnation.nl/...l?sqr=bosch%20gsr%2010.8& - e103 incl verzenden :-)

erg mooie machine, voelt veel kwalitatief hoogwaardiger dan mijn vorige bosch groen PSR 14.4 machine. ben er superblij mee, zeker voor circa 100 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Magicw00b schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:01:
[...]

Zucht, vandaag de nieuwe cs55 ontvangen. Heeft het zelfde euvel als de andere. Welliswaar iets minder maar nog steeda niet hoe het zou moeten zijn.
Dat meen je niet... Zou überhaupt niet mogen gebeuren natuurlijk maar 2x is wel ernstig...

Wat ga je nu doen?

Ik zal het ook direct eens bij mijn exemplaar bekijken, gewoon het naar beneden duwen loopt ietwat zwaar?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zijn er eigenlijk houders om van een handcirkelzaag een afkortzaag te maken :?
En zo ja, hoe zoek je daar op?

@Peter is gamer: afkortzaag voor je laminaat is niet handig. Huur een laminaatsnijder en koop een decoueerzaag voor de hoekjes. En een plintenschaar ;)
Andere activiteiten zou ik een handcirkelzaag voor pakken icm een geleider, en zie verder ook mijn vraag hierboven. Als dat bestaat ben je icm een geleider helemaal klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
Fr33z schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:55:
[...]

erg mooie machine, voelt veel kwalitatief hoogwaardiger dan mijn vorige bosch groen PSR 14.4 machine. ben er superblij mee, zeker voor circa 100 euro :)
Wel andere accu's, 1,5 ipv 2 Ah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:24
The Eagle schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:09:
Zijn er eigenlijk houders om van een handcirkelzaag een afkortzaag te maken :?
En zo ja, hoe zoek je daar op?

@Peter is gamer: afkortzaag voor je laminaat is niet handig. Huur een laminaatsnijder en koop een decoueerzaag voor de hoekjes. En een plintenschaar ;)
Andere activiteiten zou ik een handcirkelzaag voor pakken icm een geleider, en zie verder ook mijn vraag hierboven. Als dat bestaat ben je icm een geleider helemaal klaar :)
Draait het blad van een handcircelzaag niet andersom dan een afkortzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het schuren van twee houten trappen (en die daarna te verven) ben ik op zoek naar een goede schuurmachine. Ik heb zowel naar excenter- als naar (delta)vlakschuurmachines gekeken en denk dat een deltaschuurmachine de beste optie is (aangezien deze ook bij de hoeken kan). Maar ik hoor graag als dit anders is.

Voor een (delta)vlakschuurmachine heb ik mijn oog laten vallen op de FLEX Ode 100-2 of de Rupes LS71TE (een Festool vind ik net iets teveel van het goede). De schuurzool van de Rupes heeft drie extra gaten voor stofafzuiging, maar de FLEX is wat goedkoper. Verder lijken de machines vrijwel hetzelfde (ik las elders dat de machines wellicht uit dezelfde fabriek komen).

Ik was benieuwd of iemand ervaringen heeft met één van de genoemde schuurmachines en of de drie extra gaten op de schuurzool bij de Rupes heel veel meerwaarde hebben qua prestaties t.o.v. de FLEX. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Jelte,89 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:39:
[...]

Dat meen je niet... Zou überhaupt niet mogen gebeuren natuurlijk maar 2x is wel ernstig...

Wat ga je nu doen?

Ik zal het ook direct eens bij mijn exemplaar bekijken, gewoon het naar beneden duwen loopt ietwat zwaar?
Goede vraag, er is weerstand bij naar beneden duwen, schurend geluid en een circelvormuge kras op de behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:51:

Ik was benieuwd of iemand ervaringen heeft met één van de genoemde schuurmachines en of de drie extra gaten op de schuurzool bij de Rupes heel veel meerwaarde hebben qua prestaties t.o.v. de FLEX. Alvast bedankt.
Niet met deze.
Wel met Flex en Rupes.
Flex is imo voor de doe het zelver al een machine die je niet snel verslijt, een Rupes verslijt je niet.
Van Rupes heb ik een paar machines versleten, met bergen zooltjes en diverse koolborstelsets. Erg fijne machientjes die veel misbruik kunnen hebben.(stuiteren, hele dagen schuren)
Persoonlijk zou ik de Rupes kiezen uit de twee, maar Flex is ook degelijk.

Ik heb nog ergens een Flex profielschuurder, die werkt nog steeds. Gekocht als hebbedingetje, er zitten allemaal rubberen profielblokjes bij die kantjes en profieltjes kunnen schuren, met (stukjes) plakschuurpapier te gebruiken (wat slecht verkrijgbaar is sinds iedereen op velcro is overgegaan, zo`n rolletje met 100 vel stickit kostte toen 1/3 tov velcro)

Inmiddels schuur ik al weer een tijdje met Festool.

Let er even op wat voor schuurpapier er op gaat, dat is een beetje afhankelijk van de gaten.
Er is namelijk genoeg goed schuurpapier te krijgen wat niet van "een merk" is, en dus goedkoper dan dat van bv Festool, Flex of Rupes zelf.
Zelf schuur ik met Blue Line Siaspeed schuurpapier.
Vroegah kreeg je een (zool)prikker bij een Rupes, kon je zelf de gaten doorprikken in het schuurpapier als die er niet in zaten of je extra gaten nodig had, zoals je drie in het midden nu.
Die extra gaten zorgen voor meer stofafvoer, hoe schoner je papier blijft, doordat ook in het midden afgezogen wordt, des te langer gaat je papier mee.
Schuurstof met de hitte van het schuren/schuurbeweging gaat nog wel eens plakken en verstopt dan de korrel.
En het snelst en netst schuur je met scherp schuurpapier dat niet volgelopen is en daardoor "plakt" ipv schuurt.
De kostprijs van je schuurpapier speelt dus een grote rol, je wilt namelijk snel schuren en daarvoor moet je regelmatig verwisselen, als dan elk vel 64 of 48 cent kost.....Lijkt maar een klein verschil maar soms vreet een verflaag papier.
En het scheelt natuurlijk als je kleinverpakkingen kunt krijgen.
Ik gebruik 60,80,100,120, 180 en 220.
Meestal is 120 genoeg als laatste bewerking, die en 80 gaan het snelst qua verbruik. Maar af en toe is even voor 100 - 200 euro schuurpapier aanschaffen niet grappig, ook al gebruik je een "goedkopere".........(zit wel de koffer voorlopig weer vol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Flex is imo voor de doe het zelver al een machine die je niet snel verslijt, een Rupes verslijt je niet.
Van Rupes heb ik een paar machines versleten
wuh? Verder.. vergeet niet nog in je stofafzuiging te investeren. Groot deel van 't schuurplezier zit daarin.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Als doe het zelver.....dat zijn de meesten hier.;)

Ga je dingen professioneel gebruiken dan verslijten ze inderdaad gewoon. Een Rupes ging bij mij met intensief gebruik een jaar of zes mee, en dan schuur je bergen schuurpapier op, meerdere zolen en meerdere koolborstelsets.
Ik heb dus wel ervaring met Rupes, erg goede machines.

Voor de doe het zelver imo haast onverslijtbaar. Een trappetje/huisje lacht die om. ;)

Voordat Festo (nu Festool) op de markt kwam was Rupes "The machine to buy". (en misschien eigenlijk nog wel steeds). Kwalitatief is het zeker vergelijkbaar, misschien zelfs wel beter.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

In de schilder industrie is het nog steeds rupes wat de klok slaat.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:58
Hoi,
Ben bezig met het herindelen van een verdieping, waar ondere andere de badkamer er ook aan moet geloven.
Zijn er nog tips voor de aanschaf van goede niet al te dure lijmklemmen?
Gebruik; zagen plaatmateriaal en raggels voor wanden, plaatsen deurposten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ik heb deze gekocht: Bessey KLI-S KliKlamp lijmklemmen SET. Erg fijne klemmen!

Normaliter beginnen deze klemmen rond de 20 euro, maar in deze aanbieding zijn ze rond de 12 euro per stuk.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Het ligt er aan wat je wilt.
Wil je ze bewaren en heb je ze vaker nodig en geil je op gereedschap dan kan je investeren in dure klemmen.
Voor zaaglinealen heb je klemmen die onderin de liniaal schuiven en waar je geen last van hebt met zagen. Daar heb je verder dan weer weinig aan want klein.
Wil je veel voor weinig, wat ook gewoon werkt, dan kom je met gietijzeren klemmen van 5 tot 15 euro ook lekker weg. Die zijn in grotere maten en lengtes ook leuk betaalbaar.

Ik heb een grote bak goedkope, want vaak heb je er veel nodig, en een set eenhands- knijpgreepklemmen voor gemak. Naast wat Festool liniaalklemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Ik had voor de test eens wat ecotools klemmen gekocht, erg tevreden voor 't geld. Vrij degelijk, klemt goed. Beter dan veel concurrenten met een vergelijkbare el-cheapo prijs.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Nu online
Weet iemand een goede stofzuiger welke gebruikt kan worden voor bouwstof, schuren, frezen etc? Ik heb nu een Karcher maar deze zuigt het filter vol met stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Roeligan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:12:
In de schilder industrie is het nog steeds rupes wat de klok slaat.
Meen je dat?

Toen ik bij sigma was om mm verf te halen, hadden ze alleen Festool. Ik ken Mirka ook als een goed merk.

Rupes is zo te zien in verhouding wel lekker betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:51:
Voor het schuren van twee houten trappen (en die daarna te verven) ben ik op zoek naar een goede schuurmachine. Ik heb zowel naar excenter- als naar (delta)vlakschuurmachines gekeken en denk dat een deltaschuurmachine de beste optie is (aangezien deze ook bij de hoeken kan). Maar ik hoor graag als dit anders is.

Voor een (delta)vlakschuurmachine heb ik mijn oog laten vallen op de FLEX Ode 100-2 of de Rupes LS71TE (een Festool vind ik net iets teveel van het goede). De schuurzool van de Rupes heeft drie extra gaten voor stofafzuiging, maar de FLEX is wat goedkoper. Verder lijken de machines vrijwel hetzelfde (ik las elders dat de machines wellicht uit dezelfde fabriek komen).
Het is jammer dat je niet meldt wat er nu óp de trap zit en vooral wat er allemaal áf moet. ;)

Deze machines zijn beide perfect voor het subtielere werk, maar voor het volledig kaal schuren pak ik liever meteen een grote Festo Rotex, al doet die enkel de grotere vlakken.
Een Rotex is duur maar je kunt voor twee trappen waarschijnlijk wel een Rotex huren voor een dag of twee??
Een trap kaal schuren is een heidens klerekarwei en zo'n Rotex gaat zo snel als een bandschuurmachine, maar dan beter en subtieler hanteerbaar. :+
Voor de randen en hoekjes kun je dan wel een delta machine pakken.

De Flex machines zijn volgens mij identieke versies van Festool, maar dan met een andere sticker.
Het zijn hele fijne machines met een iets prettiger prijskaartje dan Festool.
In gebruik merk ik geen enkel verschil en ik zie die verschillen eerlijk gezegd ook niet zo snel.

Rupes heeft mij eerlijk gezegd nooit volledig kunnen overtuigen ondanks de schare "paint benevelde" aanhangers van dit merk.
De Rupes machines die ik zelf heb doen het op zich prima en betrouwbaar, maar de bouwkwaliteit vind ik maar mmm.

Metabo heeft een onooglijk kleine excenter in het programma de SX E 400 met een kleine maar handige schuurschijf van slechts 80mm.
Voor trappen is deze Metabo ideaal gebleken als overgang van de eerder genoemde Rotex naar een delta schuurder.
Ik gebruik deze budget Metabo die lekker snel schuurt eigenlijk alleen voor trappen met veel lastige hoekjes.
peligro2k schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:46:
Weet iemand een goede stofzuiger welke gebruikt kan worden voor bouwstof, schuren, frezen etc? Ik heb nu een Karcher maar deze zuigt het filter vol met stof.
Het is een bekend probleem bij alle bouwzuigers zónder actieve filterreiniging. ;)
Het is hier al meerdere keren aan de orde geweest, misschien kun je zelf het archief eens raadplegen anders moet het hele verhaal nogmaals omslachtig worden opgehoest.

In het arsenaal van Festool zitten de volautomatische bouwzuigers die je zoekt, Makita heeft er ook een paar, net als Bosch.
Het "autoclean" mechanisme wordt onder verschillende namen in de markt gezet, maar het komt er op neer dat er beurtelings een zuigend compartiment is en een blazend/reinigend compartiment.
Dat laatste reinigt het filter in de harde praktijk zeer effectief.

Als deze machines eenmaal zuigen dan hoor je om de paar seconden een soort van "doffe klop" waarbij van compartiment wordt gewisseld.
Er zijn ook halfautomatische versies van in omloop.

Prijzen zullen ongeveer 2 à 3x duurder zijn dan de Kärcher die je nu hebt, maar dan heb je wel een machine die doet wat je wilt en vele keren beter zal blijven zuigen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Als je een zak in je stofzuiger doet komt er geen stof in het filter.
Bij mijn Festool met eeuwigdurende zak (leegbaar) in ieder geval niet.
Tenzij je de zak niet goed aansluit.......

Voordeel van papieren weggooizakken is dat je dat binnen kan weggooien en verwisselen.
Ik moet naar buiten en boven de wind om mijn zak te legen en uit te kloppen ivm fijnstof.

En met het juiste schuurpapier trek je een trap ook snel kaal met een klein machientje.
Er is voor verschillende soorten schuurwerk bijpassend schuurpapier te krijgen. Korrel 80 moet zat grof zijn daarvoor.
En zoals gezegd met een rotex kun je niet overal bij, met een parketschuurmachine ook niet......;-)

[ Voor 57% gewijzigd door Teijgetje op 04-02-2017 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Ik heb een kleine cyclone (op wieltjes) dat helpt een stuk:

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/d04ba61a-d301-44d0-83cf-20dc6c1738d4/dust-deputy-deluxe-cycloon-set-met-opvangbakken.jpg?w=550&h=425&q=70
http://www.gereedschappro...set-met-opvangbakken/2509

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Fr33z schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:55:
[...]

Die zelfde deal ongeveer heb ik voor 84 https://www.mastertools.n...roefboormachine-601868185

En idd hij bevalt mij ook heel erg goed. Lekker compact en krachtig genoeg tot nu toe. Alleen die rare insteek bak snap ik niet zo goed :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Nu online
Bedankt voor de tips, misschien ga ik wel op zoek naar een tweedehands Festool mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:22:
[...]

Het is jammer dat je niet meldt wat er nu óp de trap zit en vooral wat er allemaal áf moet. ;)
Het is zo'n typische nieuwbouwhuis-trap waar een (wat versleten) laag witte (grond)verf op zit. Dat hoeft er wat mij betreft niet af, maar zal wel geschuurd moeten worden om een volgende laag (grond)verf aan te kunnen brengen. En ik zou de schuurmachine daarna vooral willen gebruiken om vooral hobbywerk (bijv. een houten kast) en deuren/kozijnen te schuren.

Als ik het dan zo lees, is één van de (flex)vlakschuurmachines dan op zich een goede optie (gelet op de prijzen neig ik dan naar de Flex), of raad je dan toch ook die Metabo aan?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Met die Flex heb je meer dan zat.
Die Metabo laat ook veel handwerk achter omdat je niet in hoeken kan komen, bovendien is die absoluut NIET geschikt voor vlakken. Die is voor rondingen en polijstwerk.

Laat je niet bang maken dat je niet genoeg hebt aan die Flex of Rupes, daar heb je meer dan genoeg aan en laten nauwelijks handschuurwerk over.
Schuren is nu eenmaal een klusje, daar gaat sowieso tijd in zitten.
En zo'n rotex is leuk als je vaak grote vlakken moet doen, auto's, boten, ed, voor de rest kom je prima uit met een delta en is dat de betere universele keus.

Ik heb nog nooit een schilder een kozijn of trap met een rotex zien schuren of het moeten de treden zijn . Wel deuren of tafelbladen omdat dat snel moet, grote vlakken dus. En die heeft dan ook een delta erbij.Jij hebt die druk niet dat elk extra uur je een sloot extra kost.
Je zwaardere machines aanraden omdat die sneller schuren vind ik pure onzin, onnodig, en voor een goedwillende klusser weggegooid geld want een echt goede rotex draait en oscileert, dan verval je al snel in Festool e.d.
En dan nog heb je een delta nodig...........

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 04-02-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Check de bosch gss160 multi eens.

Zitten verwisselbare zolen bij, kan je alles doen wat je wilt. En voor het schuren van verf is dat ding ideaal :)

Ik heb hem naast mn Festool. Alle waar naar zn geld (hij kost een derde), maar het is een prima machine en het zeker niet behelpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:55:
[...]

Het is zo'n typische nieuwbouwhuis-trap waar een (wat versleten) laag witte (grond)verf op zit. Dat hoeft er wat mij betreft niet af, maar zal wel geschuurd moeten worden om een volgende laag (grond)verf aan te kunnen brengen. En ik zou de schuurmachine daarna vooral willen gebruiken om vooral hobbywerk (bijv. een houten kast) en deuren/kozijnen te schuren.

Als ik het dan zo lees, is één van de (flex)vlakschuurmachines dan op zich een goede optie (gelet op de prijzen neig ik dan naar de Flex), of raad je dan toch ook die Metabo aan?
Ga gewoon voor een deltaschuurmachine. Hoewel er excenters zijn die net als een Rotex draaien en oscilleren en veel betaalbaarder zijn (heb zelf een Makita BO5041), betekent dat wel dat je twee machines moet kopen of alle hoekjes met de hand moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Hier nog een hele positieve reciew van de Dupes delta: http://festoolownersgroup...-king-of-orbital-sanders/
Pagina: 1 ... 66 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.