Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:51:
Voor het schuren van twee houten trappen (en die daarna te verven) ben ik op zoek naar een goede schuurmachine. Ik heb zowel naar excenter- als naar (delta)vlakschuurmachines gekeken en denk dat een deltaschuurmachine de beste optie is (aangezien deze ook bij de hoeken kan). Maar ik hoor graag als dit anders is.
Voor een (delta)vlakschuurmachine heb ik mijn oog laten vallen op de
FLEX Ode 100-2 of de
Rupes LS71TE (een Festool vind ik net iets teveel van het goede). De schuurzool van de Rupes heeft drie extra gaten voor stofafzuiging, maar de FLEX is wat goedkoper. Verder lijken de machines vrijwel hetzelfde (ik las elders dat de machines wellicht uit dezelfde fabriek komen).
Het is jammer dat je niet meldt wat er nu
óp de trap zit en vooral wat er allemaal
áf moet.
Deze machines zijn beide perfect voor het subtielere werk, maar voor het volledig kaal schuren pak ik liever meteen een grote Festo Rotex, al doet die enkel de grotere vlakken.
Een Rotex is duur maar je kunt voor twee trappen waarschijnlijk wel een Rotex huren voor een dag of twee??
Een trap kaal schuren is een heidens klerekarwei en zo'n Rotex gaat zo snel als een bandschuurmachine, maar dan beter en subtieler hanteerbaar.
Voor de randen en hoekjes kun je dan wel een delta machine pakken.
De Flex machines zijn volgens mij identieke versies van Festool, maar dan met een andere sticker.
Het zijn hele fijne machines met een iets prettiger prijskaartje dan Festool.
In gebruik merk ik geen enkel verschil en ik zie die verschillen eerlijk gezegd ook niet zo snel.
Rupes heeft mij eerlijk gezegd nooit volledig kunnen overtuigen ondanks de schare "paint benevelde" aanhangers van dit merk.
De Rupes machines die ik zelf heb doen het op zich prima en betrouwbaar, maar de bouwkwaliteit vind ik maar mmm.
Metabo heeft een onooglijk
kleine excenter in het programma de SX E 400 met een kleine maar handige schuurschijf van slechts 80mm.
Voor trappen is deze Metabo ideaal gebleken als overgang van de eerder genoemde Rotex naar een delta schuurder.
Ik gebruik deze budget Metabo die lekker snel schuurt eigenlijk alleen voor trappen met veel lastige hoekjes.
Het is een bekend probleem bij alle bouwzuigers zónder actieve filterreiniging.
Het is hier al meerdere keren aan de orde geweest, misschien kun je zelf het archief eens raadplegen anders moet het hele verhaal nogmaals omslachtig worden opgehoest.
In het arsenaal van Festool zitten de volautomatische bouwzuigers die je zoekt, Makita heeft er ook een paar, net als Bosch.
Het "autoclean" mechanisme wordt onder verschillende namen in de markt gezet, maar het komt er op neer dat er beurtelings een zuigend compartiment is en een blazend/reinigend compartiment.
Dat laatste reinigt het filter in de harde praktijk zeer effectief.
Als deze machines eenmaal zuigen dan hoor je om de paar seconden een soort van "doffe klop" waarbij van compartiment wordt gewisseld.
Er zijn ook halfautomatische versies van in omloop.
Prijzen zullen ongeveer 2 à 3x duurder zijn dan de Kärcher die je nu hebt, maar dan heb je wel een machine die doet wat je wilt en vele keren beter zal blijven zuigen.
[
Voor 19% gewijzigd door
Verwijderd op 04-02-2017 17:39
]