[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.549 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:35
Iemand ervaring met de CTL Sys? https://www.festool.com/P...ct-Detail.aspx?pid=584173

Is dat een goede optie voor wat stof zuigen, en bovenfrees afzuiging etc? Ik zie alleen niet of het filter automatisch uitslaat, denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Lijkt me met name ideel voor mobiel schuurwerk. In alle andere gevallen zou ik lekker voor een model op wieltjes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
peligro2k schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:08:
Iemand ervaring met de CTL Sys? https://www.festool.com/P...ct-Detail.aspx?pid=584173

Is dat een goede optie voor wat stof zuigen, en bovenfrees afzuiging etc? Ik zie alleen niet of het filter automatisch uitslaat, denk het niet.
Hou er rekening mee dat deze geen instelbare zuigkracht heeft en dat is onhandig. Bij bv schuren wil je de zaagkracht lager zetten, want anders "plakt" de schuurmachine aan datgene dat je aan het schuren bent. Het resultaat is dat je slechter schuurt, het schuurpapier slijt veel sneller en in het ergste geval zie je schuursporen. Ik heb zelf een schuurmachine zonder instelbare zuigkracht en wil hem om die reden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 20:47
Sinds 3 weken ben ik verhuisd en ben van plan de volgende dingen te gaan schuren:
- Dichte trap van begane grond naar 1e verdieping
- Open trap naar de zolder (misschien niet direct, maar wel dit jaar)
- 2 deuren + kozijnen
- Nog te maken eiken houten tafel

Op dit moment heb ik nog geen schuurmachine. Wat is aan te raden voor bovenstaande klussen? Ik besef me dat voor het schuren van een deur of tafel eigenlijk een andere schuurmachine nodig is dan voor een trap. Daarom zat ik te denken aan de Bosch Blauw GSS 160. Budget is ongeveer 200 euro.

Ik hoor veel verhalen over Festool, bijvoorbeeld de DTS 400. Deze is echter wat boven budget, en bovendien misschien wat minder geschikt voor grote vlakken zoals een tafel/deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:28
L.N. schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:24:
[...]

Hou er rekening mee dat deze geen instelbare zuigkracht heeft en dat is onhandig. Bij bv schuren wil je de zaagkracht lager zetten, want anders "plakt" de schuurmachine aan datgene dat je aan het schuren bent. Het resultaat is dat je slechter schuurt, het schuurpapier slijt veel sneller en in het ergste geval zie je schuursporen. Ik heb zelf een schuurmachine zonder instelbare zuigkracht en wil hem om die reden vervangen.
Ik moet het helemaal oneens met je zijn.

Een schuurmachine die zich door de zuigkracht van de stofzuiger vastzuigt is beter omdat je ook het fijnste stof afzuigt en een vrijwel schoon oppervlak achterlaat.( bovendien hoef je de machine minder te tillen omdat de zuiging dat deels overneemt).
Je hebt ook minder stof in huis = minder schoonmaakwerk, en het is beter voor je gezondheid.
Hij kan zich nooit verder vastzuigen dan tot op de korrel, hij zuigt de korrel niet het lakwerk in.
Zo ook tijdens schuren blijft de korrel gewoon op het werk staan.
Bij schuursporen heb je te grof schuurpapier of je duwt op de machine.
Dat hoeft niet, de machine doet het werk en die hoef je alleen in beweging te houden zonder duwen, en je kan dan ook voelen of het vlak vlak is, is het vlak dan wordt de machine rustiger.
Duw ik op de machine (Festool) dan graaft de machine zich in, en dat zie je.
En meer afzuiging verlengt je levensduur van je schuurpapier omdat er niets in achter blijft.
Gaat je schuurpapier te snel op/loopt vol dan heb je het verkeerde papier, je hebt verschillende soorten voor verschillende materialen (hout, verf, alu etc.) (Of je hebt het te schuren werk niet eerst ontvet natuurlijk)
Vandaar dat ik met Siaspeed schuur, dat heeft een lange standtijd en dekt de meeste materialen die ik tegen kom.(deze dan, ik ben na twee machines afgestapt van de Delta`s, daarvan gaat te snel het puntje van zowel zool als schuurpapier "stuk", de rechthoekige heeft een iets kleiner schuurbereik, vnl tussen dingen in, maar heeft daarentegen 4 hoeken die opgeschuurd kunnen, meeste hoeken zijn toch 90 graden)

Schuurmachines met instelbare zuigkracht ken ik niet. :?
(De zaagkracht lager zetten op een stofzuiger trouwens ook niet ;) )

Mijn CTL 22 of 33 staan dus altijd op vol vermogen tijdens schuren.
Voor gemak zit er permanent een 4 m slang aan de schuurmachine met 8 m snoer.
Empirisch is dat een zware pvc slang geworden waar je op kan gaan staan zonder dat die indeukt of verbuigt, tevens kan die ca.1 bar onderdruk aan. (zo iets, kan de mijne niet vinden die is rood-grijs en iets zwaarder qua uitvoering).
Die gaat met een Festool-koppeling in de dikke Festool slang zodat ik 7,5 m bij de stofzuiger vandaan kan. En eenvoudig de lucht in zonder op de stofzuiger te hoeven letten.
Wel hang ik de slang bij bovenhands en verticaal werk over mijn schouder zodat je niet het gewicht van de slang met een hand hoeft te tillen én de machine te controleren.

[ Voor 55% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2017 13:42 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 23:03
Mij kwam laatst ter ore dat een gemiddelde 'timmerman' genoeg heeft aan korrel 80, 120 en 200. Hierbij is de 120 de meest gebruikte, 80 voor het ruwe werk en 200 glad genoeg om te schilderen. Op zich kan ik me hier wel in vinden. Grover dan 80 is in mijn ogen niet erg nuttig, en fijner dan 200 weinig effectief. Wellicht een fijne korrel (max 240) voor tussen twee laklagen door, hoewel deze snel dicht slibben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:55:
[...]
Het is zo'n typische nieuwbouwhuis-trap waar een (wat versleten) laag witte (grond)verf op zit. Dat hoeft er wat mij betreft niet af, maar zal wel geschuurd moeten worden om een volgende laag (grond)verf aan te kunnen brengen. En ik zou de schuurmachine daarna vooral willen gebruiken om vooral hobbywerk (bijv. een houten kast) en deuren/kozijnen te schuren.
Als ik het dan zo lees, is één van de (flex)vlakschuurmachines dan op zich een goede optie (gelet op de prijzen neig ik dan naar de Flex), of raad je dan toch ook die Metabo aan?
Zoals je het beschrijft lijkt je schuurklus mij aan de zeer overzichtelijke kant, de trap is redelijk clean en onbeschadigd zo te lezen en er hoeven geen lijm of taaie verflagen te worden verwijderd.
Super.
Met enkel een delta machientje zou je deze hele klus dus al prima kunnen klaren, ook als zo'n fijnschurende delta machine niet meteen tot de allersnelste schuurders wordt gerekend.
In dat opzicht bestaat de ideale machine jammer genoeg niet. ;)

De kleine eerder genoemde Metabo excenter gebruik ik vooral omdat voor mij "tijd geld is" en ik een sneller werkende overbrugging zocht voor het schuren met een Rotex naar een delta voor de allerlaatste hoekjes en randjes.
Uiteraard gebruik je een Rotex (of lookalike Makita) enkel voor de grotere vlakken (lees treden).
(Begrijpend willen lezen is in dit opzicht kennelijk niet aan iedereen besteed, hoe duidelijk het ook geformuleerd is. :+ )

Een Rotex kopen voor zo'n beperkte klus is niet zo rationeel, huren lijkt mij zoals ik eerder schreef dan een zinniger optie.
Teijgetje mag dit "schuurgeweld" onzin vinden, een Rotex schuurt wel een slordige 10 à 20x sneller dan een standaard vlakschuurdertje, ook als hobbyist met veel vrije tijd mag je daar best blij van worden.

Met een Rotex schuur ik in ongeveer een uur alle horizontale treden van een trap kaal, op de randen en verticale delen na dan.
Daarbij zuigt m'n uit de kluiten gewassen bouwzuiger zich nagenoeg helemaal vol, dat haal ik met een vlakschuurmachine van geen kanten.
Een trap strak schuren zuigt veel tijd het is niet anders, maar het bepaalt wel hoe de uiteindelijke verflaag gaat tonen.

Een nadeel van deze hybride delta machines is ook al genoemd en dat is het schuurpuntje vd driehoek dat altijd als eerste sneuvelt, slijt of smelt.
Nadeel is ook dat het schuurpapier 'van dit type' niet kan worden verdraaid.

Dat draaien van het driehoekige schuur papier kan wel bij m'n eigen Festool DELTEX DX 93 en Fein machientjes, maar de DELTEX DX 93 wordt helaas schaars als ik zo zie, kennelijk een gevalletje eol.

Samenvattend zou ik het lekker bij de Flex delta, of Rupes houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 19:06

DYX

Ik zit/zat zelf in de zelfde situatie als een aantal mensen boveb; nieuwbouwhuis waarvan de bouwtrap geschuurd moest worden. Heb wat rond gekeken, maar voor de hoeveelheid klussen ik hem nodig heb, vond ik het echt zonde om een hele dure machine te kopen. Om toch alle oppervlaktes te kunnen schuren ben ik uiteindelijk voor de Bosch (groen, jaja..) PSM 200 AES. Met een aanbieding bij de Praxis hem mee kunnen nemen voor iets van e82,-. Voor iedereeen denk een beetje de afweging van wat ga je er mee doen en wat wil je eraan uitgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Over schuurmachines: vandaag jarig :-) en een nieuwe gekregen:

http://www.acetoolonline....l-Sander-p/mak-bo5041.jpg

(Op iPhone, dus kan geen plaatje invoegen).

Daarnaast nog wat mooie knipex tangetjes.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:22:
[...]

Teijgetje mag dit "schuurgeweld" onzin vinden, een Rotex schuurt wel een slordige 10 à 20x sneller dan een standaard vlakschuurdertje, ook als hobbyist met veel vrije tijd mag je daar best blij van worden.
Nee hoor, rotexen schuren geweldig.
Alleen om zo'n machine aan te raden om aan te schaffen vind ik onzin voor een doe het zelfer die af en toe wat schuurt en info vraagt welke Delta de betere keus is om een trap te schuren die daarna geschilderd wordt.
Kaal hoeft dus niet, stond ook niet in de vraagstelling. ;)
Moet het kaal dan heb je inderdaad meer aan een rotex want sneller, maar dan nog, met korrel 80 trek je de boel echt wel snel kaal met een Delta.
En kleine vlakschuurmachine zijn imo voor meer geschikt en snel genoeg voor meer dan alleen subtiel schuurwerk.
Misschien langzamer maar daarentegen voor de beginner beter controleerbaar.

En Rupes is natuurlijk niet alleen voor paint benevelde mensen. Het zijn gewoon goede machines en betaalbaarder dan Festool met een beter schuurresultaat ( de nieuwe zeker, de oude waren ook goed.)
Natuurlijk ieder zijn voorkeur, maar om mensen die Rupes waarderen weg te zetten als paint beneveld, haast OPS patiënten denk ik dan, gaat wel ver.
Dan kan je zo ook over Bosch beginnen......... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Teijgetje schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:20:
[...]

Ik moet het helemaal oneens met je zijn.

Een schuurmachine die zich door de zuigkracht van de stofzuiger vastzuigt is beter omdat je ook het fijnste stof afzuigt en een vrijwel schoon oppervlak achterlaat.( bovendien hoef je de machine minder te tillen omdat de zuiging dat deels overneemt).
Je hebt ook minder stof in huis = minder schoonmaakwerk, en het is beter voor je gezondheid.
Hij kan zich nooit verder vastzuigen dan tot op de korrel, hij zuigt de korrel niet het lakwerk in.
Zo ook tijdens schuren blijft de korrel gewoon op het werk staan.
Bij schuursporen heb je te grof schuurpapier of je duwt op de machine.
Dat hoeft niet, de machine doet het werk en die hoef je alleen in beweging te houden zonder duwen, en je kan dan ook voelen of het vlak vlak is, is het vlak dan wordt de machine rustiger.
Duw ik op de machine (Festool) dan graaft de machine zich in, en dat zie je.
En meer afzuiging verlengt je levensduur van je schuurpapier omdat er niets in achter blijft.
Gaat je schuurpapier te snel op/loopt vol dan heb je het verkeerde papier, je hebt verschillende soorten voor verschillende materialen (hout, verf, alu etc.) (Of je hebt het te schuren werk niet eerst ontvet natuurlijk)
Vandaar dat ik met Siaspeed schuur, dat heeft een lange standtijd en dekt de meeste materialen die ik tegen kom.(deze dan, ik ben na twee machines afgestapt van de Delta`s, daarvan gaat te snel het puntje van zowel zool als schuurpapier "stuk", de rechthoekige heeft een iets kleiner schuurbereik, vnl tussen dingen in, maar heeft daarentegen 4 hoeken die opgeschuurd kunnen, meeste hoeken zijn toch 90 graden)

Schuurmachines met instelbare zuigkracht ken ik niet. :?
(De zaagkracht lager zetten op een stofzuiger trouwens ook niet ;) )

Mijn CTL 22 of 33 staan dus altijd op vol vermogen tijdens schuren.
Voor gemak zit er permanent een 4 m slang aan de schuurmachine met 8 m snoer.
Empirisch is dat een zware pvc slang geworden waar je op kan gaan staan zonder dat die indeukt of verbuigt, tevens kan die ca.1 bar onderdruk aan. (zo iets, kan de mijne niet vinden die is rood-grijs en iets zwaarder qua uitvoering).
Die gaat met een Festool-koppeling in de dikke Festool slang zodat ik 7,5 m bij de stofzuiger vandaan kan. En eenvoudig de lucht in zonder op de stofzuiger te hoeven letten.
Wel hang ik de slang bij bovenhands en verticaal werk over mijn schouder zodat je niet het gewicht van de slang met een hand hoeft te tillen én de machine te controleren.
Sorry, bedoel instelbare zuigkracht. De autocorrectie heeft er iets anders van gemaakt.

Maar eh, ik ben het ook niet met jou eens ;) . Schuur maar eens een wat hardere houtsoort (zoals eiken) van korrel 120 tot 320. Vanaf korrel 240 of 320 plakt de schuurmachine (in mijn geval een DTS400) veel meer aan het hout. Je voelt dat de schuurmachine meer gaat trillen en dat het schuren minder wordt. Bij zagen en frezen maakt het natuurlijk niet uit.

Je hebt gelijk dat je genoeg afzuiging nodig hebt, zodat het schuurpapier niet vol loopt. Maar als de schuurmachine vast plakt aan het hout, dan blijft het stof gevangen tussen het hout en het schuurpapier en wordt het minder weggezogen.

Maar misschien ligt het aan mijn FLEX zuiger. Op papier is die niet sterker dan de Festool CT 26E op mijn werk, maar als ik de zuigkracht vergelijk, dan is de FLEX toch sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik heb dat probleem dat je benoemt echt nog nooit meegemaakt, ook niet met eiken.
Zoals al gezegd wordt de schuurmachine rustiger naarmate je meer het vlak nadert omdat de zool dan op het hele oppervlakte staat ipv alleen op de hoge punten.

Misschien is mijn Festool stofzuiger dan wel niet krachtig genoeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
We hebben een huis gekocht waar we best heel veel vlakke stukken moeten schuren (lambrisering, 15 deuren, etcetera). Ik heb een GEX 125-150 AVE en er komt ook nog wel een schuurapparaat zonder excentrische uitslag. Gezien de hoeveelheid schuurwerk wil ik de schuurmachines aansluiten op een stofzuiger om zo stofvrij(er) te kunnen werken. Daarnaast loopt dan volgens mij ook je schuurmachine minder snel vol.

Wat is aan te raden voor een amateur klusser wat nog redelijk betaalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Teijgetje schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:26:
Ik heb dat probleem dat je benoemt echt nog nooit meegemaakt, ook niet met eiken.
Zoals al gezegd wordt de schuurmachine rustiger naarmate je meer het vlak nadert omdat de zool dan op het hele oppervlakte staat ipv alleen op de hoge punten.

Misschien is mijn Festool stofzuiger dan wel niet krachtig genoeg. ;)
Komt het bij jou niet omdat je er 8m slang tussen hebt zitten? Dan lijkt me de zuigkracht ook wel verminderen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:22:
[...]

Dat draaien van het driehoekige schuur papier kan wel bij m'n eigen Festool DELTEX DX 93 en Fein machientjes, maar de DELTEX DX 93 wordt helaas schaars als ik zo zie, kennelijk een gevalletje eol.
Opgevolgd door de kleine rotex, die ook delta kan schuren :)
https://www.festool.nl/Pr...ct-Detail.aspx?pid=571819

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:09

Exigence

dnkroz

Markprinsen schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:18:
We hebben een huis gekocht waar we best heel veel vlakke stukken moeten schuren (lambrisering, 15 deuren, etcetera). Ik heb een GEX 125-150 AVE en er komt ook nog wel een schuurapparaat zonder excentrische uitslag. Gezien de hoeveelheid schuurwerk wil ik de schuurmachines aansluiten op een stofzuiger om zo stofvrij(er) te kunnen werken. Daarnaast loopt dan volgens mij ook je schuurmachine minder snel vol.

Ik gebruik zelf een Karcher WD3P (dat is de versie met stopcontact), ook in combinatie met een GEX 125-150 AVE. Werkt prima moet ik zeggen en zelf vind ik het inschakelcontact een voordeel. Verkrijgbaar voor rond de 100 euro (heb hem voor 90 euro van Amazon, inclusief zuigslangverlenging). Is verder niet veel speciaals, en niet gecertificeerd voor stofklasse L. Dan kom je eerder in de categorie van minimaal € 200 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Markprinsen schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:18:

Ik heb de Perfectmate VAC23. Stofklasse M, dus ook geschikt voor fijne schuurstof. Lange slang en genoeg snoer, maar helaas geen inschalelautomaat (dat ie aan gaat als je de schuurmachine aan zet). Verder voor de prijs denk ik de beste machine.

http://www.gereedschappro...-watt-23-liter-actie/2228

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Framoes schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:13:
[...]

Ik heb de Perfectmate VAC23. Stofklasse M, dus ook geschikt voor fijne schuurstof. Lange slang en genoeg snoer, maar helaas geen inschalelautomaat (dat ie aan gaat als je de schuurmachine aan zet). Verder voor de prijs denk ik de beste machine.

http://www.gereedschappro...-watt-23-liter-actie/2228
mooie tip! genoeg vermogen om je schuurmachine verticaal aan de muur te laten 'kleven'? en dus ook geschikt voor het leeg zuigen van je open haard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 22:12
omdat ik het wat beu was om steeds gereedschap te moeten lenen ben ik nu de vaakst gebruikte tools zelf aan het kopen. daar hoort natuurlijk een goede ( maar niet extreem dure ) set ring/steeksleutels bij.
na het doorlezen van dit topic ben ik op onderstaande set uitgekomen, is dit een goede keuze qua compleetheid, degelijkheid en prijs/kwaliteit ?

https://www.conrad.nl/nl/...lset-15-delig-826161.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:48
Ik zou er zelf niet voor kiezen om maar één set te kopen waarbij de ring- en steeksleutel van een maat aan dezelfde sleutel zitten.

Als je een keer twee sleutels 10 nodig hebt, één voor de bout en één voor de moer, dan heb je al een probleem. Of je moet er een slijptol bij kopen. ;)

Liever 2 losse sets. Of natuurlijk 2 van zulke sets maar ik weet niet of de prijs je dan nog aanstaat. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 06-02-2017 08:13 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:12:
Ik zou er zelf niet voor kiezen om maar één set te kopen waarbij de ring- en steeksleutel van een maat aan dezelfde sleutel zitten.

Als je een keer twee sleutels 10 nodig hebt, één voor de bout en één voor de moer, dan heb je al een probleem. Of je moet er een slijptol bij kopen. ;)

Liever 2 losse sets. Of natuurlijk 2 van zulke sets maar ik weet niet of de prijs je dan nog aanstaat. ;)
Ik zou dan eerder gaan voor 1 set, en een goede tang, voor de incidenten dat je er 2 nodig hebt.

Ik het verleden heb ik hier al van alles voor gebruikt, bij gebrek aan beter. Combinatietang voor de kleintjes, waterpomptang/sleuteltang voor de grotere.

Voor een beginnende doe het zelver vind ik 2 sets sleutels nogal overdreven...

EDIT: Een andere optie is natuurlijk een knap doppensetje, bij voorkeur met ratel, bij de steek-ringsleutel set. Ik ben helemaal verliefd op de doppenset van mijn vader. Ouderwets, onverwoestbaar en gruwelijk handig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
gewoon een bahco erbij en je bent klaar :)

Volgens mij is proxxon wel prima spul, als ik de meningen in dit topic er eens op na sla :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
er is opzich wel budget voor twee aparte sets, scheelt 25,- maar ben van plan hier wel een poos mee te doen dus als in de praktijk 2 sets handiger is dan denk ik daar serieus over na. een Bahco staat idd ook nog op het verlanglijstje. onderstaande sets een goed alternatief

https://www.conrad.nl/nl/...-7-20-x-22-mm-826149.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat setje Proxxon ring-steeksleutels lijkt me prima, goede prijs / kwaliteit verhouding.

Ik weet niet waarvoor je vooral deze sleutels gebruikt, maar als je dit gebruikt om aan een fiets / brommer / motor / auto te klussen, zou je ook kunnen overwegen om niet een tweede set van dubbele ringsleutels erbij te halen, maar om een 3/8" ratel setje erbij te halen.

Een Proxxon 23110 setje lijkt me dan een wat veelzijdigere uitbreiding dan een setje ringsleutels, en hoeft bij het goede adres ook niet veel meer te kosten, zie ik nu. Zo'n doppenset is wel onmisbaar voor bouten of moeren waar je niet goed van de zijkant er bij kan komen.

Afhankelijk van hoe ver je budget opgerekt zou kunnen worden, zou je ook nog een Proxxon 23282 setje kunnen overwegen, zit je meteen ook goed voor inbus, torx, en lange doppen.

Een waterpomptang of bahco kan ook, maar zeker met een waterpomptang ga je die bouten wel beschadigen.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 06-02-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J-roenn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:45:
er is opzich wel budget voor twee aparte sets, scheelt 25,- maar ben van plan hier wel een poos mee te doen dus als in de praktijk 2 sets handiger is dan denk ik daar serieus over na. een Bahco staat idd ook nog op het verlanglijstje. onderstaande sets een goed alternatief

Ik herhaal: Als je echt 2 sets nodig denkt te hebben(ik bijna nooit), denk dan over een goede sleuteltang van Knipex. Ik ben persoonlijk geen fan van meerdere sleutelsets, maar zoals gezegd, ik heb het bijna nooit nodig. Een doppenset is een andere goede optie. Met ratel scheelt een hoop moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:55:
[...]

Ik herhaal: Als je echt 2 sets nodig denkt te hebben(ik bijna nooit), denk dan over een goede sleuteltang van Knipex. Ik ben persoonlijk geen fan van meerdere sleutelsets, maar zoals gezegd, ik heb het bijna nooit nodig. Een doppenset is een andere goede optie. Met ratel scheelt een hoop moeite.
Helemaal mee eens. Zeker als je Knipex neemt. Heb zelf de Cobra XXL (56 cm) en die krijgt alles los... Erg goed mechaniek, geen speling.

Afbeeldingslocatie: https://www.tangencenter.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/n/knipex-cobra-560.jpg

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
henkie196 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:54:
Dat setje Proxxon ring-steeksleutels lijkt me prima, goede prijs / kwaliteit verhouding.

Ik weet niet waarvoor je vooral deze sleutels gebruikt, maar als je dit gebruikt om aan een fiets / brommer / motor / auto te klussen, zou je ook kunnen overwegen om niet een tweede set van dubbele ringsleutels erbij te halen, maar om een 3/8" ratel setje erbij te halen.

Een Proxxon 23110 setje lijkt me dan een wat veelzijdigere uitbreiding dan een setje ringsleutels, en hoeft bij het goede adres ook niet veel meer te kosten, zie ik nu. Zo'n doppenset is wel onmisbaar voor bouten of moeren waar je niet goed van de zijkant er bij kan komen.

Afhankelijk van hoe ver je budget opgerekt zou kunnen worden, zou je ook nog een Proxxon 23282 setje kunnen overwegen, zit je meteen ook goed voor inbus, torx, en lange doppen.

Een waterpomptang of bahco kan ook, maar zeker met een waterpomptang ga je die bouten wel beschadigen.
voorlopig sleutel ik aan de fiets, en af en toe een klusje in/om het huis, de auto laat ik nog maar even aan de professional over ;)
jullie brengen me wel in dubio hoor, ik ga nog eens goed nadenken over wat de voorkeur heeft, en wat ik denk nodig te hebben. wel heb ik gelezen dat proxxon slechte ratels heeft die snel stuk zijn, klopt dat ? welk betaalbaar merk zou ik dan wel on overweging kunnen nemen mocht ik voor een set met ratel gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Raymond schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:31:
[...]

Komt het bij jou niet omdat je er 8m slang tussen hebt zitten? Dan lijkt me de zuigkracht ook wel verminderen :)
Zou kunnen, al zegt mijn boerenverstand dat je eerder meer onderdruk krijgt dan minder vanwege de leidingweerstand icm verminderde diameter.
Met persen zou ik je direct gelijk geven, dan is de druk uit kleiner dan de druk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
J-roenn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:04:
voorlopig sleutel ik aan de fiets, en af en toe een klusje in/om het huis, de auto laat ik nog maar even aan de professional over ;)
jullie brengen me wel in dubio hoor, ik ga nog eens goed nadenken over wat de voorkeur heeft, en wat ik denk nodig te hebben. wel heb ik gelezen dat proxxon slechte ratels heeft die snel stuk zijn, klopt dat ? welk betaalbaar merk zou ik dan wel on overweging kunnen nemen mocht ik voor een set met ratel gaan ?
Dat klopt inderdaad, die goedkopere ratels zoals in die 23110 set schijnen inderdaad niet zo goed te zijn, maar die asymmetrische ratels zoals in die 23282 set zijn wel goed. Een ander merk waar je naar zou kunnen kijken is Teng Tools, dat heeft ook een behoorlijke prijs / kwaliteit verhouding.

Voor de fiets ben ik begonnen met een Gamma setje dubbele ringsleutels en dubbele steeksleutels, en eigenlijk had ik die altijd allebei nodig als ik een nieuwe band eromheen wilde leggen, want er zat altijd iets vast met een maatje 10 bout en moer.

Tegenwoordig heb ik een goede kwaliteit ring-steeksleutel set en een 1/4" doppenset, zoiets is voor mij wat breder inzetbaar dan een tweede set ringsleutels. Met bv. deze Proxxon 23280 1/4" set kun je in en om het huis ook met inbus en torx overweg (geen L-sleutels of i.d. nodig). Deze set heeft ook de goede ratel. Of iets soortgelijks van Teng Tools.
Teijgetje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:28:
Zou kunnen, al zegt mijn boerenverstand dat je eerder meer onderdruk krijgt dan minder vanwege de leidingweerstand icm verminderde diameter.
Met persen zou ik je direct gelijk geven, dan is de druk uit kleiner dan de druk in.
Dat zegt jouw boerenverstand verkeerd, want, als de diameter van de slang inderdaad een limitatie is, werkt de slang als een smoorklep, en zal daarmee limiteren hoeveel onderdruk jij aan jouw zuigmond kunt krijgen. Je kan dan best een lagere druk hebben bij de blower, maar daar heb je dan aan de zuigmond niks aan en is verspilde energie.

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 06-02-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
henkie196 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:38:

Dat zegt jouw boerenverstand verkeerd, want, als de diameter van de slang inderdaad een limitatie is, werkt de slang als een smoorklep, en zal daarmee limiteren hoeveel onderdruk jij aan jouw zuigmond kunt krijgen. Je kan dan best een lagere druk hebben bij de blower, maar daar heb je dan aan de zuigmond niks aan en is verspilde energie.
Weet je dat zeker?
Stel hij trekt 1 kuub/min door 50mm, dan wil hij die ook door de 25mm halen.
In het gunstigste geval verdubbelt de luchtsnelheid, lukt dat niet dan, stel niets, dan zal hij vacuüm trekken. Hij moet uiteindelijk toch die hoeveelheid door de gaatjes in de zool trekken.
Maar linksom of rechtsom zal de zuigkracht door de gaatjes hoger zijn dan door de 50mm slang, vanwege de reductie van het oppervlak.
Zoals je zuigkracht van het spletenzuigmondstuk hoger is dan van je gewone stofzuigersslang als je dat er in steekt.

De motor moet wel misschien harder werken voor dezelfde opbrengst. Dat kost dan wel extra energie.
Ik zal eens kijken straks hoeveel de motor terugvalt bij insteken van de schuurslang, is me nooit echt opgevallen zoals je wel direct hoort wanneer de slang verstopt is.
(Gebeurt gelukkig ook niet vaak bij gewoon zuigwerk, je wordt gek als je lekker bezig bent en je moet steeds weer die slang gaan zoeken) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

J-roenn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:45:

2 sets wil je echt d:)b

1 setje RINGsleutels om de moer vast te pakken, en 1 setje STEEKsleutels om los te draaien. Dat is een perfecte combi :Y

En natuutlijk een dikke waterpomptang want die wil je gewoon echt hebben voor allerlei klussen :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Markprinsen schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:02:
[...]

mooie tip! genoeg vermogen om je schuurmachine verticaal aan de muur te laten 'kleven'? en dus ook geschikt voor het leeg zuigen van je open haard?
Kleven weet ik niet, maar een open haard moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:19:
Weet je dat zeker?
Stel hij trekt 1 kuub/min door 50mm, dan wil hij die ook door de 25mm halen.
In het gunstigste geval verdubbelt de luchtsnelheid, lukt dat niet dan, stel niets, dan zal hij vacuüm trekken. Hij moet uiteindelijk toch die hoeveelheid door de gaatjes in de zool trekken.
Maar linksom of rechtsom zal de zuigkracht door de gaatjes hoger zijn dan door de 50mm slang, vanwege de reductie van het oppervlak.
Zoals je zuigkracht van het spletenzuigmondstuk hoger is dan van je gewone stofzuigersslang als je dat er in steekt.
Nee, dat weet ik niet zeker. Zoals gezegd, het hangt er vanaf of de 8mm slang inderdaad de limitatie is. Het kan ook zijn dat de gaten in de schuurzool de limitatie zijn.

Ik zie ook even niet hoe een blower altijd 1 m3/min zou moeten trekken, onder alle omstandigheden, dat is niet hoe compressoren werken. Tenzij er een actieve regeling in zit om daarop te regelen, maar dat lijkt mij vrij sterk. En tenzij je een sensor hebt aan de zuigmond / einde van de slang, weet de compressor helemaal niet wat daar gebeurd, en zal hij dus ook niet proberen te regelen dat daar eenzelfde (onder)druk heerst onder alle omstandigheden.

Die 8mm slang hoeft niet de limitatie te zijn, maar zou wel kunnen zorgen voor een groter drukverlies tussen de zuigermond en de blower. Hoeft niet overigens, een ribbelslang van 50mm is ook niet echt heel goed in efficient de luchtstroming in banen te leiden. Misschien dat de blower hiervoor compenseert. Waarschijnlijker lijkt me dat die gewoon een vast vermogen geleverd krijgt, en daarmee afhankelijk van de condities gewoon z'n ding doet, en wat je dan aan de zuigermond overhoudt, is gewoon wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Afgelopen weekend heb ik mijn houten bankschroef afgemaakt. Het is een Veritas Front Vice, die ik met wat reststukken 3cm dik eiken tot een complete bankschroef heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0418_zpsxq0vw0vg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0421_zpsqqhrqwe1.jpg

De drie gaten zijn om benchdogs in te zetten, zodat ik ook horizontaal kan klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0420_zps5tba8trf.jpg

Ik wilde het eerst in 1 stuk eiken vast zetten, maar vond dit bij nader inzien toch net te dun. Dus ik heb er een tweede stuk tegenaan gezet.

Zo ziet de bankschroef er van onder uit.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0422_zpsznsqisqc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nice!
Mooi dat je zo'n hout-werkbank ook kan blijven upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Raymond schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:00:
Nice!
Mooi dat je zo'n hout-werkbank ook kan blijven upgraden :)
Ach, dit is maar een hele simpele. Zoek maar eens op "Roubo workbench" en je ziet veel mooiere en uitgebreidere voorbeelden. Atmoz heeft bv ook een veel mooiere werkbank. Veritas maakt veel bruikbare hardware. Maar de mooiste hardware is van Bench Crafted. Fine Tools heeft een grote collectie hardware om een werkbank te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
henkie196 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:38:
[...]

Nee, dat weet ik niet zeker. Zoals gezegd, het hangt er vanaf of de 8mm slang inderdaad de limitatie is. Het kan ook zijn dat de gaten in de schuurzool de limitatie zijn.

Ik zie ook even niet hoe een blower altijd 1 m3/min zou moeten trekken, onder alle omstandigheden, dat is niet hoe compressoren werken. Tenzij er een actieve regeling in zit om daarop te regelen, maar dat lijkt mij vrij sterk. En tenzij je een sensor hebt aan de zuigmond / einde van de slang, weet de compressor helemaal niet wat daar gebeurd, en zal hij dus ook niet proberen te regelen dat daar eenzelfde (onder)druk heerst onder alle omstandigheden.

Die 8mm slang hoeft niet de limitatie te zijn, maar zou wel kunnen zorgen voor een groter drukverlies tussen de zuigermond en de blower. Hoeft niet overigens, een ribbelslang van 50mm is ook niet echt heel goed in efficient de luchtstroming in banen te leiden. Misschien dat de blower hiervoor compenseert. Waarschijnlijker lijkt me dat die gewoon een vast vermogen geleverd krijgt, en daarmee afhankelijke van de condities gewoon z'n ding doet, en wat je dan aan de zuigermond overhoudt, is gewoon wat het is.
Maar een compressor is natuurlijk wat anders. Imo zuigt die altijd zijn max aan alleen zal dat gelimiteerd worden door wat hij weg kan persen uiteindelijk.

In ieder geval moet mijn stofzuiger iets harder werken als ik de slang van de schuurmachine aansluit, maar niet echt veel.
Een plank Mdf van 11x1,5x 125 cm zuigt vast en kan ik probleemloos optillen met de schuurmachine uit, zet ik hem aan dan is het vacuüm weg en heb ik nog zoveel zuiging over dat ik hem wel met enige kracht/voelbaar los moet trekken. (getest met korrel 120)

De slang is 25 inwendig (Festool aansluiting is 27mm) en glad van binnen, als koppeling naar de brede Festool slang zit er een gewone conische rubberen aansluiting op van een 36/32 Festool dunne slang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:24
Bij Mythbusters konden ze een auto optillen met één stofzuiger :*)
Niet met één zuigslang, maar met meerdere zuignappen (stuk of 20-30) verspreid over de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:39:
Maar een compressor is natuurlijk wat anders. Imo zuigt die altijd zijn max aan alleen zal dat gelimiteerd worden door wat hij weg kan persen uiteindelijk.
In een stofzuiger zit ook een compressor, maar die verplaatst lucht om een onderdruk aan de inlaat te creëren, terwijl een compressor waar jij aan denkt een compressor heeft die lucht verplaatst naar een afgesloten volume om zo een hogere druk / dichtheid in dat afgesloten volume te bereiken.

Mijn gewone stofzuiger heeft meerdere standen, en zal dus niet altijd max aanzuigen, maar die regeling is volgens mij weinig anders dan gewoon het vermogen instellen dat aan het compressor wiel geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
sjnelle schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:01:
[...]

Die Bosch is prijstechnisch wel interessant echter heeft die starmix wel grotere zakken.
Nog mensen ervaring met deze Bosch?
Ik zit ook naar deze stofzuiger te kijken, heb je deze inmiddels aangeschaft? Bosch GAS 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
.
henkie196 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:01:
[...]

In een stofzuiger zit ook een compressor, maar die verplaatst lucht om een onderdruk aan de inlaat te creëren, terwijl een compressor waar jij aan denkt een compressor heeft die lucht verplaatst naar een afgesloten volume om zo een hogere druk / dichtheid in dat afgesloten volume te bereiken.

Mijn gewone stofzuiger heeft meerdere standen, en zal dus niet altijd max aanzuigen, maar die regeling is volgens mij weinig anders dan gewoon het vermogen instellen dat aan het compressor wiel geleverd wordt.
Het is inderdaad welke definitie je aan compressor hangt.
Een compressor comprimeert, dat daar ook een motor met fan in zit is iets anders imo.
In mijn stofzuiger zit dus een motor compleet met fan. Dat heet geen compressor volgens Festool.
Dat ik er ook een beetje mee kan blazen vanwege de uitgang waar ook de slang in past zie ik niet echt als compressor, ook al is dat een klein beetje wel qua definitie maar de druk verhogen wanneer gebruikt als blazer is niet het doel op zich.
Een stofzuiger heeft normaal een uitgang zonder weerstand.

Zie Kruis
Volgens Wikipedia ook niet.

Dan kan je dus wel elke motor met enige vorm van ventilator een compressor gaan noemen. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat spraakverwarring van mijn kant, inderdaad. Ik doelde op het compressorwiel, meestal een vorm van centrifugaal compressor. Misschien dat soms ook een waaier gebruikt wordt in dit soort toepassingen, dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

L.N. schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:57:
Afgelopen weekend heb ik mijn houten bankschroef afgemaakt. Het is een Veritas Front Vice, die ik met wat reststukken 3cm dik eiken tot een complete bankschroef heb gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

De drie gaten zijn om benchdogs in te zetten, zodat ik ook horizontaal kan klemmen.

[afbeelding]

Ik wilde het eerst in 1 stuk eiken vast zetten, maar vond dit bij nader inzien toch net te dun. Dus ik heb er een tweede stuk tegenaan gezet.

Zo ziet de bankschroef er van onder uit.

[afbeelding]
Mooi gemaakt, en ik snap ook waarom je de onderste helft niet 6cm dik hebt, maar heb je nu door de verdikking geen last van je hand als je de vice aandraait?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Jelte,89 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:17:
[...]

Mooi gemaakt, en ik snap ook waarom je de onderste helft niet 6cm dik hebt, maar heb je nu door de verdikking geen last van je hand als je de vice aandraait?
Het reststukje eik dat ik had was niet hoog genoeg om het gehele stuk 6 cm dik te maken. Ik heb nog meer eiken liggen, maar dan had ik het van een groter stuk af moeten halen, door de vandiktebank moeten halen en dan had ik een minder bruikbaar reststuk over. De afstand tussen de hendel en het eikenhout is nog ruim 3 cm en dat is meer dan genoeg voor mijn vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
henkie196 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:17:
Wat spraakverwarring van mijn kant, inderdaad. Ik doelde op het compressorwiel, meestal een vorm van centrifugaal compressor. Misschien dat soms ook een waaier gebruikt wordt in dit soort toepassingen, dat weet ik niet zeker.
Naar mijn weten, en als ik het zo bekijk, zit er een slakkenhuis-ventilator in.
Die hebben meer opbrengst bij een kleiner formaat, bovendien kun je het schoepen wiel dubbel lageren. Wat een trillingsvrijere, stillere afzuiging geeft met een langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dan had ik het verkeerd begrepen / onthouden. Ik dacht dat centrifugale compressoren vaak in compressoren en stofzuigers zaten, maar wellicht zijn dat juist meestal waaiers (slakkenhuis-ventilator, dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ik twijfel tussen een tweedehands Festool TS55RBQ of een nieuwe Makita http://www.hd-gereedschap...00w-incl-geleiderail.html

De tweedehands Festool kost ongeveer 280 met een geleiderail. De Makita 350, nieuw met garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
peligro2k schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:10:
Ik twijfel tussen een tweedehands Festool TS55RBQ of een nieuwe Makita http://www.hd-gereedschap...00w-incl-geleiderail.html

De tweedehands Festool kost ongeveer 280 met een geleiderail. De Makita 350, nieuw met garantie
Het ligt een beetje er aan hoe er met de Festool is omgegaan.
Als er mee "gehakt" is dan beschadigd de overbrenging van motor/anker (1)op zaagblad (23).
Die tandjes kunnen afbreken als het blad af en toe vastslaat, of gewoon na jaren, tandje voor tandje door zwaarder gebruik.
Heb je mazzel dan is alleen 23 stuk, heb je pech dan moet je ook het anker vervangen ( en een lager overzetten).
Ik heb het met mijn oude ATF 55 EB twee keer gehad, naast een tijdje sleutelen kost het je dus ook ca €160.
Ik heb het anker wel vervangen, één keer hoefde dat niet echt, maar als je toch alles uit elkaar moet halen....

Zonder enige garantie zou ik de Festool niet kopen, ook al is dat de betere.
Maar die heb je ook voor 380, moet je zelf een liniaal scoren. sorry, niet in toerental regelbaar.

De Makita is wel iets zwaarder maar zaagt in 45 graden iets minder diep.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 07-02-2017 00:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
peligro2k schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:10:

Tja, lastig te zeggen zonder de staat van de Festool te zien. Welk type is het precies? Je zegt RBQ, maar die bestaat niet. De REBQ wel en dat is de laatste versie. Als het een andere versie is, dan zou ik sowieso voor de Makita gaan.

De Festool is wat beter dan de Makita, maar komt pas echt tot zijn recht in het Festool ecosysteem. Als je verder geen Festool gereedschap hebt en ook niet de behoefte hebt om die in de toekomst aan te schaffen, dan zou ik voor de Makita gaan. Als je wel meer Festool hebt of wilt, dan zou ik de Festool overwegen, mits in goede staat. Ik zaag nu al 2 jaar met een tweedehands TS55 REBQ.

Maar hier zijn genoeg tevreden gebruikers van de Makita. Dat is absoluut geen slechte machine.

Edit: op elke Festool zit een sticker, waar ook het productiejaar op staat. Vraag eens wat er op staat. Dan weet je tenminste hoe oud de TS55 is. Dat zegt natuurlijk niets over de staat, maar dan weet je wel of de zaag 5, 3 of 1 jaar oud is. Voor een zaag van meer dan 2 jaar oud zou ik niet zo veel geld neerleggen. Eventueel zou je ook bij Madevtools kunnen kijken. Die heeft veel demo-modellen van Festool of jonge occasions. Hij verkoopt ook op Marktplaats onder dezelfde naam.

[ Voor 19% gewijzigd door L.N. op 06-02-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kon ik die nu vergeten.....??

Zit op het moment stevig onder de opiaten en die vertroebelen (op een aangename(!!) manier) m'n blik. :+
Mogge is de ingreep en hopelijk lekker onder narcose. :z

Heb deze Ro 90 nota bene zelf liggen, maar heb hem nog niet eerder met het delta voetje uitgeprobeerd, daar gebruik ik de oldschool Deltex nog voor.
Beetje zielig om de Deltex nu al af te danken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
L.N. schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:55:
[...]

Tja, lastig te zeggen zonder de staat van de Festool te zien. Welk type is het precies? Je zegt RBQ, maar die bestaat niet. De REBQ wel en dat is de laatste versie. Als het een andere versie is, dan zou ik sowieso voor de Makita gaan.

De Festool is wat beter dan de Makita, maar komt pas echt tot zijn recht in het Festool ecosysteem. Als je verder geen Festool gereedschap hebt en ook niet de behoefte hebt om die in de toekomst aan te schaffen, dan zou ik voor de Makita gaan. Als je wel meer Festool hebt of wilt, dan zou ik de Festool overwegen, mits in goede staat. Ik zaag nu al 2 jaar met een tweedehands TS55 REBQ.

Maar hier zijn genoeg tevreden gebruikers van de Makita. Dat is absoluut geen slechte machine.

Edit: op elke Festool zit een sticker, waar ook het productiejaar op staat. Vraag eens wat er op staat. Dan weet je tenminste hoe oud de TS55 is. Dat zegt natuurlijk niets over de staat, maar dan weet je wel of de zaag 5, 3 of 1 jaar oud is. Voor een zaag van meer dan 2 jaar oud zou ik niet zo veel geld neerleggen. Eventueel zou je ook bij Madevtools kunnen kijken. Die heeft veel demo-modellen van Festool of jonge occasions. Hij verkoopt ook op Marktplaats onder dezelfde naam.
Bedankt voor de reactie! Het is deze advertentie: http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=13. De kist ziet er nogal gebruikt uit, dus wellicht beter om deze te laten gaan en voor een nieuwere Makita te gaan. Overigens heb ik net een Makita boormachine gekocht, dus meerdere m-boxen is misschien handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
peligro2k schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Ik zit ook naar deze stofzuiger te kijken, heb je deze inmiddels aangeschaft? Bosch GAS 20
Nee ik ben uiteindelijk voor de Fein Dustex 35 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
peligro2k schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:06:
[...]

Bedankt voor de reactie! Het is deze advertentie: http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=13. De kist ziet er nogal gebruikt uit, dus wellicht beter om deze te laten gaan en voor een nieuwere Makita te gaan. Overigens heb ik net een Makita boormachine gekocht, dus meerdere m-boxen is misschien handiger.
Dat is de EBQ en dat is een ouder model. Ik dacht dat je daar het toerental niet van kan regelen. Ook de sytainer is het oude model. Ik zou die niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Top nogmaals erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Iemand ervaring met de Bosch GHP serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 18:55
L.N. schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Dat is de EBQ en dat is een ouder model. Ik dacht dat je daar het toerental niet van kan regelen. Ook de sytainer is het oude model. Ik zou die niet kopen.
Op mijn EBQ kan ik zover ik weet wel 't toerental regelen, ik weet niet waarom je die niet zou kopen?

Wel vind het hoogste bod nu ook wel fors aan de prijs, mag 50e lager.

[ Voor 8% gewijzigd door simon op 06-02-2017 22:13 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ff een vraagje: Ik woon nu in een ander huis, met niet al te harde muren. Met een beetje goede wil, kom ik daar met een universeelboor eigenlijk al prima in. En wanneer ik een klopboormachine pak, fluit de boor door de muur heen. Een hamerboor is overkill, daarmee verniel ik het gat.

Nu werk ik nog veel met mijn oude getrouwe BDF451 uit 2008. Werkt tadeloos, ook al is het een onbenullig zwaar ding. 80Nm in 2008, niet gek :)

Maar met de gratis accu actie van Makita, is het misschien wel een idee om eens over te stappen op een brushless klopboorapparaat.

Makita heeft dan eigenlijk twee keuzes:

de 484 die voor ongeveer 155 euro te koop is. 54Nm doet en 1,9KG zwaar is met accu.

En de 481, die vijf tientjes meer kost, 115Nm doet en 2,7Kg met accu weegt.

Normaal gesproken zou ik meteen voor de 481 gaan, maar als ik het goed zie, dan weegt die zelfs meer dan mijn 451 (snap ik niet, maar goed) en dat is me echt te veel. De extra Nm's heb ik niet nodig, de 54Nm van de 484 zal heus niet te weinig zijn en voor het echte zware schroefwerk, heb ik een 18V slagschroevedraaier die 165Nm doet.

Dus dan lijkt me de 484 de betere keuze.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36

Vliegvlug

Flight Simple

Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al ;), die DHP481 is gewoon te zwaar.

Zat destijds te twijfelen tussen de DHP480 (de voorloper van de DHP 484) en de DHP481 maar ben omwille van het gewicht voor de 480 gegaan en nog geen spijt van gehad.

En je hebt je 451 natuurlijk ook nog om op terug te vallen dus keus snel gemaakt toch? De DHP484 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
L.N. schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Volgens mij staat de R voor de nieuwste serie, een Q voor vast toerental (6500/min) en EB voor elektronisch regelbaar (2000-5200/min) .
De oude serie heeft een Q of EBQ, de nieuwe RQ of REBQ .
En dan heb je natuurlijk de hele oude, bv mijn trouwe ATF 55 EB, elektronisch regelbaar met nog een stalen zool.
Festool.de (sägen>handkreissägen>tauchsägen)geeft iets goedkopere prijzen voor onderdelen, maar ik zou het inderdaad niet wagen.
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:57:
[...]

Zit op het moment stevig onder de opiaten en die vertroebelen (op een aangename manier) m'n blik. :+
Mogge is de ingreep en hopelijk lekker onder narcose. :z
Sterkte en beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:41:
...........
de 484 die voor ongeveer 155 euro te koop is. 54Nm doet en 1,9KG zwaar is met accu.
Dat de 484 "slechts" 54Nm doet valt mij voor deze uitvoering met lichtmetalen tandwielhuis een beetje tegen, het is niet niks maar de net iets zwaardere broertjes doen hier zomaar het dubbele aan koppel.

Ik heb een van m'n eigen DDF481's eens op de keukenweegschaal gezet en die tikt met een 4.0Ah accu 2450 gram aan, dat is de versie zónder klopboor.
De versie mét klopboor weegt volgens de specs een slordige 250gr meer.
Mijn twee DHP458's hebben wél klopboor, maar dat feature had ik liever niet gehad, ik gebruik het eigenlijk nooit en vind de stand op de draaiknop eerder storend als je het toch niet gebruikt.

Voor een gat in steen of beton pak ik liever meteen een hamerboor.
Voor zacht steen kun je de hamerfunctie comfy uitschakelen, of je reduceert het toerental, is tot nu toe eigenlijk nooit een probleem.
Gipsmuurtjes etc. gaat gewoon met de accuboor met desnoods een afgedankte HSS metaalboor als je een echt mooi gaatje wilt.

Ja deze Makita machines zijn inderdaad aan de zware kant, maar verschillen amper in gewicht met m'n oudere Hitachi 18V (93Nm??) schroevers.
Zo te zien zitten alle overige merken met een vergelijkbaar koppel in exact dezelfde gewichtsklasse, paar grammetjes meer of minder.
De Makita 481 is in ieder geval wel een vd fijnste machines die ik in handen heb gehad, "objectief" kun je mij dus niet echt noemen. ;)

Jammer dat je de BDF451 al hebt, die is nu meteen een gevalletje "wet van de remmende voorsprong" voor je geworden. :+
Prachtige machine trouwens.
Normaal gesproken zou ik meteen voor de 481 gaan, maar als ik het goed zie, dan weegt die zelfs meer dan mijn 451 (snap ik niet, maar goed) en dat is me echt te veel. De extra Nm's heb ik niet nodig, de 54Nm van de 484 zal heus niet te weinig zijn en voor het echte zware schroefwerk, heb ik een 18V slagschroevedraaier die 165Nm doet.
Wat vinden jullie?
'Tandenknarsend' lijkt mij dit alles bij elkaar opgeteld voor jou waarschijnlijk wel de rationele keus, al krijg ik dat met die loerende 481 maar lastig uit m'n bek. ;)
Dank je. :)

Tussenwervelschijf is aan gort en de chirurg gaat extra ruimte frezen.
Pijn is nu amper te harden, opiaten of niet.
Festoolfrees??
Geen idee, ik weet niet of ik mag meekijken. :+

Komende dagen lekker lui de hele dag horizontaal (volledig verzorgd) internetten op de iPad.
Wat een luxe.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2017 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:41:
ff een vraagje: Ik woon nu in een ander huis, met niet al te harde muren. Met een beetje goede wil, kom ik daar met een universeelboor eigenlijk al prima in. En wanneer ik een klopboormachine pak, fluit de boor door de muur heen. Een hamerboor is overkill, daarmee verniel ik het gat.

Nu werk ik nog veel met mijn oude getrouwe BDF451 uit 2008. Werkt tadeloos, ook al is het een onbenullig zwaar ding. 80Nm in 2008, niet gek :)

Maar met de gratis accu actie van Makita, is het misschien wel een idee om eens over te stappen op een brushless klopboorapparaat.

Wat vinden jullie?
Ik heb zelf de 482. Enige reden waarom je die niet meeneemt in je vergelijking?

Hij bevalt mij prima bij regelmatig boren(met en zonder klopfunctie) en schroeven. Ik vind hem niet bijzonder zwaar, maar dat kan aan mij liggen, natuurlijk.

EDIT: niet brushless, sorry. Bevalt me alsnog prima, dat dan weer wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Teijgetje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:50:
[...]

Het ligt een beetje er aan hoe er met de Festool is omgegaan.
Als er mee "gehakt" is dan beschadigd de overbrenging van motor/anker (1)op zaagblad (23).
Die tandjes kunnen afbreken als het blad af en toe vastslaat, of gewoon na jaren, tandje voor tandje door zwaarder gebruik.
Heb je mazzel dan is alleen 23 stuk, heb je pech dan moet je ook het anker vervangen ( en een lager overzetten).
Ik heb het met mijn oude ATF 55 EB twee keer gehad, naast een tijdje sleutelen kost het je dus ook ca €160.
Ik heb het anker wel vervangen, één keer hoefde dat niet echt, maar als je toch alles uit elkaar moet halen....

Zonder enige garantie zou ik de Festool niet kopen, ook al is dat de betere.
Maar die heb je ook voor 380, moet je zelf een liniaal scoren. sorry, niet in toerental regelbaar.

De Makita is wel iets zwaarder maar zaagt in 45 graden iets minder diep.
En op 90° weer iets dieper. Trouwens best vreemd dat de Festool met een blad dat 5mm kleiner is op 45° dieper weet te zagen.

Iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Framoes schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:46:
[...]

En op 90° weer iets dieper. Trouwens best vreemd dat de Festool met een blad dat 5mm kleiner is op 45° dieper weet te zagen.

Iemand hier een verklaring voor?
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar ik gok het kantelpunt dichter bij het blad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
simon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:12:
[...]

Op mijn EBQ kan ik zover ik weet wel 't toerental regelen, ik weet niet waarom je die niet zou kopen?

Wel vind het hoogste bod nu ook wel fors aan de prijs, mag 50e lager.
Je hebt gelijk dat de EBQ ook een regelbaar toerental heeft. Ik zou deze niet kopen, omdat ik het te veel geld vind voor een machine die al enkel jaren oud is. Volgens mij is de REBQ in 2012 geïntroduceerd en heeft toen de EBQ vervangen. Dat betekent dat de EBQ op Marktplaats minstens 5 jaar oud is. Ik zou niet snel een dergelijke oude zaag kopen en zeker niet voor zoveel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Ik denk dat ik voor een nieuwe SP6000 ga, iets meer power, makkelijk 45 graden zagen, en ik vind Makita een top merk! Nu nog een goede stofzuiger erbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Check wel of je lineaal vlak is, behoorlijke klacht over Makita linealen is dat hij niet vlak is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Wat denken jullie:

Flex VC
Ongeveer 170 euro in Duitsland, geen automatische filterreiniging
https://www.toolmax.nl/fl...niging-20-l-klasse-l.html

Geen filterreiniging, lekker compact

Bosch GAS 20

190 euro in Nederland

Handmatige filterreiniging, geen idee of dit werkt

https://www.toolmax.nl/bo...JOj2YnT_tECFVEo0wod4ukJWQ

Of een tweedehands Festool Midi

[ Voor 10% gewijzigd door peligro2k op 07-02-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
Vliegvlug schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:57:
Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al ;), die DHP481 is gewoon te zwaar.

Zat destijds te twijfelen tussen de DHP480 (de voorloper van de DHP 484) en de DHP481 maar ben omwille van het gewicht voor de 480 gegaan en nog geen spijt van gehad.

En je hebt je 451 natuurlijk ook nog om op terug te vallen dus keus snel gemaakt toch? De DHP484 :P
De 48x serie van makita zijn dan ook een paar compleet verschillende apparaten. Ik heb de DDF483, een zeer kleine lichte 18V schroefmachine en de DHP481, een zware klopboor.

Ja de 481 is zwaarder maar gebruik je dan ook voor compleet andere toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36

Vliegvlug

Flight Simple

Ik weet dat ze verschillende toepassingen hebben maar Raymond vroeg voor een keuze tussen de twee. :)

Had zelf destijds ook de gedachte gewoon voor de zwaarste machine te gaan 'want dan kan je tenminste alles'.
Maar dat gaat inderdaad niet op.
(Pas later geleerd :P)

Hier ook wel een mooie vergelijking tussen de huidige Makita modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn eerste ingeving is ook om voor de grootste cijfertjes te gaan. Maar met name het gewicht staat me tegen (die 5 tientjes meerprijs overleef ik wel :P )

En dan is die 484 opeens een heel goede optie: metalen lagerhuis, brushless, laag gewicht.
Enige wat je inlevert is max koppel (en 100tpm en de extra heavy duty uutvoering, die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor het hoge gewicht), maar daarvoor heb ik al twee andere machines.

Ik denk dat de keuze gemaakt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 23:17:
Mijn eerste ingeving is ook om voor de grootste cijfertjes te gaan. Maar met name het gewicht staat me tegen (die 5 tientjes meerprijs overleef ik wel :P )
En dan is die 484 opeens een heel goede optie: metalen lagerhuis, brushless, laag gewicht.
Enige wat je inlevert is max koppel (en 100tpm en de extra heavy duty uutvoering, die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor het hoge gewicht), maar daarvoor heb ik al twee andere machines.
Als ik zo de afbeeldingen en dimensies van deze twee machines bekijk, dan zie ik een volledig metalen 13mm boorkop vs een 13mm deels kunststof kop.
Dat zal zeker grammen schelen.

Daarnaast vermoed ik vanwege het verschil in koppel een verschil in wikkeling om dat vermogen op te kunnen wekken en ik mag hopen dat ook de lagering en tandwielen in overeenstemming met het hogere koppel zullen zijn gebracht.
De 481 toont op die plek (logisch) ook iets dikker dan de 484, maar je moet ze echt naast elkaar hebben om daar zekerheid over te kunnen geven.
Dan zijn de gewichtsverschillen zomaar verklaard. ;)

Nu mag je de 484 best een "laag gewicht" toedichten en deze 484 is inderdaad lichter dan de 481, maar het is nog steeds geen lichtgewicht.
Een onsje meer of minder vind ik in deze (zwaargewicht)klasse niet zo bijster boeien, na een paar uur boven je hoofd schroeven/boren voel je ze allemaal.

Voor een echt lichtgewichtje pak ik liever een vd Metabo's 10.8V, die inclusief accu minder weegt dan 1 luttele kilogram. _/-\o_
Maar inderdaad die heeft geen klopboor, het is ook altijd wat. ;)

Veel sterkte met je uiteindelijke keus overigens. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
peligro2k schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:48:
Wat denken jullie:

Flex VC

Bosch GAS 20

190 euro in Nederland

Ik heb de blauwe bosch gas 20, opzich aardig ding, niet heel zwaar. Filterreiniging doet weinig hoor, niet heel boeiend.

Om bouwstof te kunnen zuigen moet je zowieso wel zakken erin doen anders zit het filter zo vol en doet hij weinig meer.

Het is qua opbergen ook een onding, je kunt de kabel en slang nergens goed kwijt.

Zou hem over het algemeen niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
simon schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:27:
Check wel of je lineaal vlak is, behoorlijke klacht over Makita linealen is dat hij niet vlak is.
Ik heb die opmerking hier eerder gehoord. Heb je een bron? Heb er zelf geen last van en ook in mijn omgeving nog niet gehoord of op internet iets over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 06:28:
[...]

Als ik zo de afbeeldingen en dimensies van deze twee machines bekijk, dan zie ik een volledig metalen 13mm boorkop vs een 13mm deels kunststof kop.
Dat zal zeker grammen schelen.

Daarnaast vermoed ik vanwege het verschil in koppel een verschil in wikkeling om dat vermogen op te kunnen wekken en ik mag hopen dat ook de lagering en tandwielen in overeenstemming met het hogere koppel zullen zijn gebracht.
De 481 toont op die plek (logisch) ook iets dikker dan de 484, maar je moet ze echt naast elkaar hebben om daar zekerheid over te kunnen geven.
Dan zijn de gewichtsverschillen zomaar verklaard. ;)

Nu mag je de 484 best een "laag gewicht" toedichten en deze 484 is inderdaad lichter dan de 481, maar het is nog steeds geen lichtgewicht.
Een onsje meer of minder vind ik in deze (zwaargewicht)klasse niet zo bijster boeien, na een paar uur boven je hoofd schroeven/boren voel je ze allemaal.

Voor een echt lichtgewichtje pak ik liever een vd Metabo's 10.8V, die inclusief accu minder weegt dan 1 luttele kilogram. _/-\o_
Maar inderdaad die heeft geen klopboor, het is ook altijd wat. ;)

Veel sterkte met je uiteindelijke keus overigens. :)
Misschien is het doel van de 481 niet om heel de dag boven je hoofd te gaan schroeven en moet je hiervoor zoals je aangeeft gewoon een lichter modelletje nemen. Ik heb de 481 ook in bestelling en wil deze voornamelijk gebruiken als (klop)boor en niet zozeer om schroefjes in te draaien. Dit wordt mijn zwaarste accuboor tot nog toe dus ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Nice, net een Festool mini stofzuiger gekocht bij Used Products Amsterdam. Heb er 210 euro voor betaald, is in prima conditie met schone filters. Bouwjaar 2014.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:26
peligro2k schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:24:
Nice, net een Festool mini stofzuiger gekocht bij Used Products Amsterdam. Heb er 210 euro voor betaald, is in prima conditie met schone filters. Bouwjaar 2014.
Nice! Van harte. Heb hem zelf ook (de midi dan, potato potato). Heel fijn ding! Kleine gemakken zoals dat 'ie lekker rolt, makkelijk tilt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Thanks! Mijn eerste Festool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Da's een nette prijs! Ook maar even in de gaten houden.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 00:08
Niet om het een of ander, maar hoe zijn jullie ervaringen met gereedschap kopen bij een pandjeshuis? Zitten er nog stickers op van bedrijven en dergelijke.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
peligro2k schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:48:
Wat denken jullie:

Flex VC

Bosch GAS 20

190 euro in Nederland

Ik heb de Flex. Het is een fijne stofzuiger! Het enige nadeel van de stofzuiger is dat je de zuigkracht niet kunt regelen. Maar er zijn geen andere stofzuigers in deze prijsklasse die ik ken die dat wel hebben. Dezelfde stofzuiger wordt ook verkocht als Nilfisk Aero 21, AEG AP2-200 en Makita VC2512L en vermoed dat die allemaal door Nilfisk gemaakt worden. Vaak verschillen de toebehoren en je moet er dus op letten dat je er 1 koopt met gereedschapsadapter. Toch zou ik nu gaan voor een Festool Midi, want ik mis de instelbare zuigkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Framoes schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:52:
[...]

Ik heb die opmerking hier eerder gehoord. Heb je een bron? Heb er zelf geen last van en ook in mijn omgeving nog niet gehoord of op internet iets over gelezen.
JordsWoodshop en DanPattinson hebben er youtube videos over. Zitten blijkbaar wat lemons tussen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Framoes schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:52:
[...]

Ik heb bij mijn linialen wel dat als ik ze aan elkaar maak, dat de overgang niet 100% vloeiend is waardoor de machine blijft haken achter de rand van de tweede liniaal. Leg ik ze andersom aan elkaar dan heb ik nergens last van.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
simon schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:39:
[...]

JordsWoodshop en DanPattinson hebben er youtube videos over. Zitten blijkbaar wat lemons tussen.
Die van DanPattinson kon ik niet vinden. Die van JordsWoodshop was naar mijn idee wat overdreven. Hij heeft een (gebruikte) rail van 3m die wat wiebelt als hij 'm op een werkbank/tafel legt. De rail is iets verdraaid/getordeerd.

Hij heeft natuurlijk recht op een rail die dat niet doet, maar ik vindt het niet wereldschokkend. Het is een plat stuk metaal van 3m lang, dus het lijkt me onmogelijk dat zoiets altijd helemaal recht blijft. Het kan bijvoorbeeld ook tijdens opslag, vervoer of in de winkel zijn gebeurd. Ik vind dat persoonlijk geen lemon. Ook omdat de rail nog prima bruikbaar is.

Maar misschien ben ik hier wel te makkelijk in en moet ik kritischer zijn.
Orion84 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:34:
[...]

Ik heb bij mijn linialen wel dat als ik ze aan elkaar maak, dat de overgang niet 100% vloeiend is waardoor de machine blijft haken achter de rand van de tweede liniaal. Leg ik ze andersom aan elkaar dan heb ik nergens last van.
Dat is dus dat de rail iets verdraaid is. Niet handig, maar ook geen lemon. Zelf heb ik een protool van 80cm en Makita van 140cm en beide zijn naar mijn idee recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ja, precies. In de praktijk geen enkel probleem, ik heb ze gemarkeerd, zodat ik weet op welke manier ik ze het beste aan elkaar kan leggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 16-09 22:59
Zijn er nog tips voor goedkope kunstof bakken die stapelbaar zijn? Lekker diep 600x500x16 ofzo?

Of is dat vloeken in de L-boxx kerk? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Asprine schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:21:
Zijn er nog tips voor goedkope kunstof bakken die stapelbaar zijn? Lekker diep 600x500x16 ofzo?

Ik heb vanalles in diverse bakken van de Action. Verschillende maten en soorten hebben ze daar en kosten niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nadeel van de bakken van de Action is dat het plastic/kunststof sneller vergaat als gevolg van veroudering/UV licht.
Na een paar jaar begint het te brokkelen is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Laatst online: 17-03 20:21
Die bakken van de action(met 2 delig klapdeksel) zijn waardeloos voor zware spullen. Die van mij scheurde kapot toen ik hem optilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 14:46

jeka

Support your local club.

Klopt is niet het sterkste spul van de action. Wel goedkoop dus je kan het ook makkelijk vervangen (niet goed voor het milieu maar wel voor de portemonnee).

[ Voor 10% gewijzigd door jeka op 09-02-2017 10:24 ]

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Asprine schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:21:

Misschien helpt het als je aangeeft wat je erin wil bewaren.

Maakt wel verschil, puur lood, of krimpkousjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:21
Het is Het grote (elektrische) gereedschapstopic, dus ik vermoed dat hij er (elektrisch) gereedschap in wil bewaren. Just sayin'...

En dan kom je uit bij 'zware spullen' en dan sluit ik me aan bij GerbrandR. Ik heb nu voor wat restanten aan elektrisch materiaal waar ik geen kist voor heb (afgeschreven boormachine waar standaard een soort slijptol op zit, oude soldeerbout, verfbrander) gewoon zo'n kunststof bak van Curver. Stevig genoeg om wat zware spullen in te stoppen en klein genoeg om niet te veel zwaar materiaal in te doen. Het moet ook nog tilbaar blijven, dus een te grote kist zou ik afraden.

Vandaag komt hopelijk wel mijn grote L-boxx binnen (374, vergelijkbaar met systainer 4) zodat ik mijn invalzaag wat beter kan opbergen dan in zijn inmiddels toch wel brakke doos :)

En nee, ik ga niet een hele voorraad van die boxxen kopen om alle andere tools te gaan opbergen. Tenminste... voorlopig nog even niet ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Vandaag krijg ik een Tanos Mini III binnen. Dat is een hogere versie van de Tanos Mini Systainer, zoals ook bv Festool die verkoopt. De afmetingen zijn:

Buitenmaat: Hoogte 142 x breedte 265 x diepte 171 mm
Binnenmaat: Hoogte 124 x breedte 254,5 x diepte 154,5 mm

De normale Tanos Mini T-Lock heeft dezelfde maten, maar is maar half zo hoog (71mm).

Afbeeldingslocatie: https://www.tanos.de/pics/Produktbereiche/Neuheiten/MINI-systainer_T-Loc_III/MINI-systainer_T-Loc_III_03.jpg

O.a. te koop bij Van Groningen Tools voor €22,50.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 09-02-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 16-09 22:59
Gereedschap, maar ook gescheiden van elkaar: installatie materiaal, elektra, loodgieter spullen etc. Grof per soort klus gesorteerd dus. Het is voor thuis dus hoeft niet in een koffer of luxe box.
Vandaar de vraag naar een goed(koop) stapelbaar alternatief.
Gebruik nu van die bananendozen maar had graag iets degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Laatst online: 09:26
Asprine schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:05:
Gereedschap, maar ook gescheiden van elkaar: installatie materiaal, elektra, loodgieter spullen etc. Grof per soort klus gesorteerd dus. Het is voor thuis dus hoeft niet in een koffer of luxe box.
Vandaar de vraag naar een goed(koop) stapelbaar alternatief.
Gebruik nu van die bananendozen maar had graag iets degelijker.
Ik heb twee soorten sortering:
L-Boxxen en Systainers: hierin wordt gereedschap bewaard, en daarbij zoveel mogelijk het verspanend gereedschap dat er bij hoort. Zo passen alle cirkelzaagbladen netjes in de systainer van mijn invalzaag, alle boortjes netjes in de SDS boorhamer L-boxx, etc.

Dan nog ijzerwaren en pluggen e.d.
Als het klein en veel is (schroeven enzo) dan krijgt het een stapelbak. Bij grotere dingen (draadeindes, hoekprofielen, kitspuiten) geef ik het een plek in mijn stellingkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 14:46

jeka

Support your local club.

Ik gebruik een aantal oude houten kistjes en wat action prut.

En deze natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: http://schiphorstbv.nl/wp-content/uploads/2013/08/B-3510-000300.jpg

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 20:47
Na een tijd twijfelen of ik wel iets meer dan 200 euro aan een schuurmachine uit zou moeten geven vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een Rupes LE 71TEC besteld. Binnenkort testen op de trap, deuren, tafel en kozijnen. Een rechthoekige leek me toch handiger dan een delta voor deze schuur klusjes. Zal mijn ervaringen hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ok laatste twijfel tussen een invalzaag:

- Makita SP6000 voor € 360,-
- Festool TS 55 REBQ voor € 480,-

Als ik alle reviews lees denk ik Festool, maar is toch weer € 120,- extra..

Ik ga het trouwens 5x per jaar gebruiken, maar als ik het gebruik wil ik wel wat goeds in mijn handen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
peligro2k schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:08:

Ik ga het trouwens 5x per jaar gebruiken, maar als ik het gebruik wil ik wel wat goeds in mijn handen hebben.
Iedereen die deze keuze overweegt heeft zijn/haar eigen inval. Voor mij is het de Festool geworden en de hoeveelheid keren dat ik hem pak zijn ontelbaar geworden. De keurige zaagsnede en het goede afzuigsysteem zijn werelds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
peligro2k schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:08:

Klinkt alsof jij jouw keuze al hebt gemaakt en dat je van ons redenen wil om die door te zetten. De Festool is een zeer fijne zaag en ik denk (afgaande wat ik lees op forums en reviews) dat het de beste invalzaag is op de Mafell na. Het hele systeem van Festool met de zagen, toebehoren, mft, etc is super. Het is een hoop geld en ik denk dat er weinig teleurgesteld zijn in de TS55.

Maar, zoals ik al eerder zei, ook verreweg de meeste gebruikers van de Makita zijn erg tevreden. Als het kan zou ik beide zagen eens uitproberen, dan merk je wel of de Festool de extra €120 waard is. Dat kunnen wij niet voor jou bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Laatst online: 11:01
Ik ben nu sinds oktober bezig met de renovatie van mijn huis, de eerste verdieping is nu bijna klaar. Hiervoor gebruik ik voornamelijk gereedschap wat ik van mijn pa leen. Ik wil nu graag zelf wat elektrisch gereedschap aanschaffen. Focus ligt nu op een klopboor en een accutool, overig gereedschap lijkt nu nog niet nodig. Oude spul is nu een bosch blauw klopboor (oud) en een makita (met de rode accus).

Voor de klopboor heb ik het volgende type op het oog:
Bosch GSB 19-2 RE (https://www.bosch-professional.com/nl/nl/gsb-19-2-re-23335-ocs-p/)

Voor de accutool heb ik de volgende eisen 18 V, budget circa 200 a 250 euro, wat raden jullie aan?

huidige opstelling

Pagina: 1 ... 67 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.