L.N. schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:24:
[...]
Hou er rekening mee dat deze geen instelbare zuigkracht heeft en dat is onhandig. Bij bv schuren wil je de zaagkracht lager zetten, want anders "plakt" de schuurmachine aan datgene dat je aan het schuren bent. Het resultaat is dat je slechter schuurt, het schuurpapier slijt veel sneller en in het ergste geval zie je schuursporen. Ik heb zelf een schuurmachine zonder instelbare zuigkracht en wil hem om die reden vervangen.
Ik moet het helemaal oneens met je zijn.
Een schuurmachine die zich door de zuigkracht van de stofzuiger vastzuigt is beter omdat je ook het fijnste stof afzuigt en een vrijwel schoon oppervlak achterlaat.( bovendien hoef je de machine minder te tillen omdat de zuiging dat deels overneemt).
Je hebt ook minder stof in huis = minder schoonmaakwerk, en het is beter voor je gezondheid.
Hij kan zich nooit verder vastzuigen dan tot op de korrel, hij zuigt de korrel niet het lakwerk in.
Zo ook tijdens schuren blijft de korrel gewoon op het werk staan.
Bij schuursporen heb je te grof schuurpapier of je duwt op de machine.
Dat hoeft niet, de machine doet het werk en die hoef je alleen in beweging te houden zonder duwen, en je kan dan ook voelen of het vlak vlak is, is het vlak dan wordt de machine rustiger.
Duw ik op de machine (Festool) dan graaft de machine zich in, en dat zie je.
En meer afzuiging verlengt je levensduur van je schuurpapier omdat er niets in achter blijft.
Gaat je schuurpapier te snel op/loopt vol dan heb je het verkeerde papier, je hebt verschillende soorten voor verschillende materialen (hout, verf, alu etc.) (Of je hebt het te schuren werk niet eerst ontvet natuurlijk)
Vandaar dat ik met
Siaspeed schuur, dat heeft een lange standtijd en dekt de meeste materialen die ik tegen kom
.(deze dan, ik ben na twee machines afgestapt van de Delta`s, daarvan gaat te snel het puntje van zowel zool als schuurpapier "stuk", de rechthoekige heeft een iets kleiner schuurbereik, vnl tussen dingen in, maar heeft daarentegen 4 hoeken die opgeschuurd kunnen, meeste hoeken zijn toch 90 graden)
Schuurmachines met instelbare zuigkracht ken ik niet.
(De zaagkracht lager zetten op een stofzuiger trouwens ook niet
)
Mijn CTL 22 of 33 staan dus altijd op vol vermogen tijdens schuren.
Voor gemak zit er permanent een 4 m slang aan de schuurmachine met 8 m snoer.
Empirisch is dat een zware pvc slang geworden waar je op kan gaan staan zonder dat die indeukt of verbuigt, tevens kan die ca.1 bar onderdruk aan. (
zo iets, kan de mijne niet vinden die is rood-grijs en iets zwaarder qua uitvoering).
Die gaat met een Festool-koppeling in de dikke Festool slang zodat ik 7,5 m bij de stofzuiger vandaan kan. En eenvoudig de lucht in zonder op de stofzuiger te hoeven letten.
Wel hang ik de slang bij bovenhands en verticaal werk over mijn schouder zodat je niet het gewicht van de slang met een hand hoeft te tillen én de machine te controleren.
[
Voor 55% gewijzigd door
Teijgetje op 05-02-2017 13:42
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.