Yep dat klinkt legitiem, voor slechts 3m melamine ga ik desnoods ninja-style.
De vraag is dan wel of je tevreden gaat zijn met het eindresultaat.
Is dat niet zo, dan laat je zoals Teijgetje al aangeeft het hout die ene keer lekker door een ander zagen.
Aan de andere kant hoeft het bezit van een fijngetand universeel zaagblad geen onoverkomelijk probleem te zijn toch??
Ook al zaag je weinig, een fijngetand HM blad mag eigenlijk niet in je Festo assortiment ontbreken.
Het roept wel de vraag op wat je dan nu voor zaagblad op je machine hebt zitten??
Als het moet dan moet het maar ik zoek vooralsnog bij voorkeur naar een budgetoplossing. Dat blad wat ik postte kost slechts 12 nog wat. Daar moet ik met beleid toch wel 3 meter melamine mee kunnen zagen? Of vliegen de tanden me dan rond de oren ?
De tanden kunnen er bij zo'n blad uit 1 gestansd stuk staal niet vanaf vliegen, het kan wel zijn dat het vanaf de allereerste millimeter zagen al begint te schroeien en dat het zaagresultaat toch niet wordt wat je ervan verwacht.
Een bot wordend zaagblad geeft al snel gehaktdag resultaten en zo'n plaat melamine is voor doorsnee staal aan de ernstig abrasieve kant.
Hardmetaal is dan al snel een verplichte must herinner ik mij nog van m'n allereerste goofy
niet-HM freesjes waarvan de budget HSS snijkanten sleten waar je bij stond, instant gevolgd door wolkjes rook.
Een fijngetand universeel HM zaagblad met een gangbare wisselvertanding hoeft je ook geen vermogen te kosten.
Een tijdje terug kwam hier een shop voorbij die zeer acceptabele HM bladen leverde voor aantrekkelijke prijzen, ik zal eens checken of ik de shop nog voor je kan terugvinden.
De gebalanceerde HM Festool bladen die Teijgetje hier noemt is uiteraard smullen in het kwadraat en hij zal dat er als pro prima uithalen, de CMT bladen die ik eerder noemde zijn waardige vervangers en beduidend goedkoper, de Nederlandse shop die ik net noemde zit daar weer iets onder.
En daarna is er nog de race naar de bodem, of de prijs niet waard, maar daar zou ik met jouw mooie zaagmachine liever niet aan beginnen.
Dan had je net zo goed meteen een barrel van Black&Decker/Aldi/Lidl kunnen kopen.
update
Waar gearchiveerde shortcuts al niet goed voor zijn.
Volgens mij was de shop
Bogeba bv.
Jackbq schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:12:
[...]
Ik wil toch gaan proberen om zelf de vloer te schuren, en wel met een bandschuurmachine met een schuurraam erbij. Zo'n schuurraam zou moeten voorkomen dat je per ongeluk kuilen gaat schuren.
Voor zover ik weet hebben Festool en Makita zo'n schuurraam in hun assortiment.
....
Ik neig nu naar een
Makita Zoals de 9403J Met een korrel 80 of eventueel 60 erop, moet dit in rap tempo voldoende afnemen, en loop ik niet het risico van putten schuren.
De vloer laten schuren kost meer dan €500,- dit geld steek ik liever in gereedschap waarmee ik het zelf kan. Enige verhuur in de buurt is een Boels, en mijn ervaring is dat die machines niet goed afgesteld zijn, dus dat durf ik niet aan. Dan liever iets langer bezig maar meer controle over eigen gereedschap.
De Makita 9403J is een sublieme machine, maar heb er wel erg in dat die helaas geen toerentalregeling heeft.
Op
Amazon.es voor een leuke prijs te koop, dat is dan de kale versie zonder M-box.
Ik heb zelf het schuurraam zoals nu door Festool wordt geleverd, weliswaar op een alweer enigszins bejaarde Holzher, waar de huidige Festo machine op is gebaseerd.
Alleen de kleur van het jasje is anders en doet Festool net of zij hem hebben uitgevonden.
Dat schuurraam is erg precies af te stellen en ik vraag mij nu af of Makita zoiets überhaupt voor hun machines levert.
Maar of ik daar een hele vloer mee wil schuren?? Nou nee.
Er komt zo laag op de vloer met zo'n machine erg veel druk op je rug te staan die ik op het moment totaal niet kan hebben, ik haak hier dus absoluut af.
Daarnaast vraag ik mij af of zo'n schuurraam voor zo'n enorm vlak wel zo fijn werkt, ik denk dat je al snel tot de conclusie gaat komen dat een vrije machine toch iets lekkerder werkt.
Zo'n Festo + schuurraam is trouwens voor die ene(??) klus wel een begrotelijke aangelegenheid.
Wat degelijkheid en betrouwbaarheid onder hoge belasting aangaat heb ik meer vertrouwen in het nagenoeg onverwoestbare oldskool design van Makita, dit soort machines blijken amper te slopen.
Ik heb minder goede ervaringen met het type dat Festool nu levert, de overbrenging van de rotor naar de band blijkt (vanwege de lengterichting vd motor) een uiterst kwetsbaar onderdeel te zijn.
Ik heb van dit type al meerdere machines moeten reviseren, de tandwieloverbrenging vraagt door het specifieke design bijna om problemen.
De parketschuurmachines die te huur zijn werken imho ongelooflijk veel handiger op zo'n groot vlak en het schuurresulaat is meer dan goed genoeg, desnoods haal je er later nog je excenter overheen.
Die belasting is voor je lijf nog wel te doen.
Met de huurmachines voor parket heb ik overigens nooit een centje pijn gehad en zoals al aangegeven, er valt weinig tot niets aan deze machines af te stellen.
Je moet alleen zorgen dat je stoppenkast voldoende is afgezekerd, want die machines vreten stroom.
[
Voor 50% gewijzigd door
Anoniem: 639074 op 15-02-2017 04:00
]