[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.299 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sinds de Gamma het volledige assortiment van Bosch blauw en het halve van Makita in het assoriment heeft voor prijzen die niet veel onder doen voor die van de groene Bosch versie, ben ik het vertrouwen in dat spul een beetje kwijtgeraakt.
Blijf dus maar lekker bij Metabo. Of ik betaal minder voor een Bosch groen, maar dan realiseer ik me terdege dat ik een middenmoot en geen profi apparaat koop.
Overigens met de bitjes en boortjes van Metabo nooit issues gehad, integendeel zelfs. Ik draai eerder schroeven stuk dan Metabo bitjes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Ik denk dat dat meer komt omdat het groene spul standaard voor debiel veel geld in de schappen ligt.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe het ook zij, profi spul haal je imho niet standaard bij de bouwmarkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:37

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

De gamma verkoopt ook gewoon accuboormachines van Metabo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Al jaren, de blauwe Bosch ligt er pas net

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 16:50
The Eagle schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:32:
Sinds de Gamma het volledige assortiment van Bosch blauw en het halve van Makita in het assoriment heeft voor prijzen die niet veel onder doen voor die van de groene Bosch versie, ben ik het vertrouwen in dat spul een beetje kwijtgeraakt.
Blijf dus maar lekker bij Metabo. Of ik betaal minder voor een Bosch groen, maar dan realiseer ik me terdege dat ik een middenmoot en geen profi apparaat koop.
Overigens met de bitjes en boortjes van Metabo nooit issues gehad, integendeel zelfs. Ik draai eerder schroeven stuk dan Metabo bitjes :)
Ook ik ben het hier niet mee eens. Ik snap dat vergelijking hoor, maar hier heb je er nog een:

Voor mijn chocoladepasta en mijn glaasje fris ga ik het liefste naar de Albert Heijn, daar koop ik Nutella en Coca Cola. Heerlijk, veel lekkerder, beter en frisser dan het prut dat ze bij de Aldi verkopen. Dat bij de Aldi is leuk voor een keertje, maar echte liefhebbers kiezen voor Nutella en Coca Cola :+

Maar wat zie ik nu? Sinds vorig jaar verkoopt die gammele winkel, Aldi, zelf ook Nutella en Coca-Cola! Nou, laat ik het dan maar niet meer nuttigen, het zal wel prul zijn 8)7

Punt is, Gamma heeft hun assortiment uitgebreid met A merken omdat de verkoop achteruit gaat. Ik zie het in meer dingen, want ook bitjes etc. van huismerken gaan eruit in favor of Bosch bitjes. Handgereedschap zie ik steeds meer Stanley ook.

Zegt natuurlijk helemaal niets over het merk..

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor handgereedschap hebben de meeste bouwmarkten tegenwoordig ook Knipex tangen wel ergens hangen (achter slot en grendel). De Brico hier in de buurt heeft ook Facom schroevendraaiers.

Neemt niet weg dat je die dingen niet bij de bouwmarkt wil halen, overigens. Je kan ze stukken goedkoper elders vinden.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:09
peligro2k schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:56:
Ik ben op zoek naar een schuurmachine om een paar oude plafondbalken schoon te schuren. Ik zat te denken naan de Festool RO 150, maar deze is enorm duur. Een goed alternatief? Misschien de excentrische van Metabo? De SXE 450 is voor 160,- te krijgen in Duitsland.
Ligt er aan hoe slecht je balken zijn en hoeveel tijd je hebt, de Metabo is leuk schuurt redelijk vlot maar komt niet eens in de buurt van de materiaalafname van de Festool rotex.
Als het echt snel moet pak ik mijn Metabo lakfrees 😉

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Chrosser schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:57:
De gamma verkoopt ook gewoon accuboormachines van Metabo :?
De instap modellen ja, midden- en hogesegment modellen vind je er niet, helaas.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:32:
en het halve van Makita in het assoriment heeft voor prijzen die niet veel onder doen voor die van de groene Bosch versie,
Quatsch. Ze hebben alleen de instapmodelletjes van de verschillende productseries en de gecastreerde accuboormachines met het afwijkende accusysteem. Die laatste zijn inderdaad misschien op een vergelijkbaar prijsniveau als de duurdere Bosch groen modellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Ik heb inmiddels een Metabo SBE 1000 gekocht, een gebruikte voor een leuk prijsje. In één woord geweldig! Ik sta echt te kijken van de mogelijkheden van deze machine. Je kan het toerental van 100 tot 2000 instellen in 14 kleine stapjes en hij houdt het mooi constant bij belasting met volop koppel. Ideaal! En inderdaad, waarom zit dit niet op iedere boormachine?

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
miekol schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:41:
[...]
De instap modellen ja, midden- en hogesegment modellen vind je er niet, helaas.
Het zelfde geldt voor Makita. Geen hoger segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

The Eagle schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:47:
Hoe het ook zij, profi spul haal je imho niet standaard bij de bouwmarkt :)
Nu weet ik niet of er een wezenlijk verschil zit tussen de blauwe Bosch bij Gamma of bij de groothandel (en dan heb ik het over de machine zelf, niet over het koffertje of andere compensatie), maar dondert het wat of je dat ding bij de bouwmarkt op de hoek kunt halen of elders, zolang de machine doet wat je ervan verwacht?

Ik haal mijn gereedschap overal vandaan, heb net een heel huis bewoonbaar gemaakt met een verzameling van Bosch, Parkside, Ferm, Kärcher, Einhell, Knipex en Werckmann, met Piranha consumables en het enige waar ik nog steeds geen goed merk voor heb gevonden zijn bitjes, maar goed, die kosten ook niet zoveel.
Het zal me echt roesten waar ik m'n spullen vandaan heb, zolang het doet wat ik ervan verwacht tegen een navenante prijs. Het enige wat me echt tegenviel was de Ferm tegelzaag met waterkoeling: ik ben op een gegeven moment de droge haakse slijptol maar gaan gebruiken. Then again, zo duur was die zaag niet en tegelen doe ik niet dagelijks, dus mja.

Verwijderd

-Venom- schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:13:
[...]
Ligt er aan hoe slecht je balken zijn en hoeveel tijd je hebt, de Metabo is leuk schuurt redelijk vlot maar komt niet eens in de buurt van de materiaalafname van de Festool rotex.
Als het echt snel moet pak ik mijn Metabo lakfrees 😉
Ha, het is voor het eerst dat ik nóg iemand tref met deze lakfrees. _/-\o_

Maar omdat mensen zo graag spijkers in balken timmeren om de meest rare dingen op te hangen, toch maar even met de metaaldetector langs die balken voor je de beiteltjes van je lakfrees sloopt.
Ook als de genoemde balken aan de ruwe kant zijn werkt een Rotex voor mij al snel genoeg, zo'n lakfrees laat zo ook z'n soms hinderlijke sporen achter. ;)
Jackbq schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:56:
[...]
Dat de Makita niet in snelheid te regelen is had ik niet verwacht, zou hier een reden voor zijn?
Ik denk niet dat ze dat bij Makita per ongeluk vergeten zullen zijn, misschien is het om de machine minder kwetsbaar te maken??
Hoe minder elektronica, hoe minder er defect kan is hier misschien het idee.

Zo bleek de fraaie toerentalregeling (inclusief ledjes) van m'n eerder genoemde Holzher/Festo ook iets te gevoelig voor fijn metaalstof te zijn.
Kan ook een gevalletje "goofy user-error" zijn. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 14:52 ]

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Kaj. schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:57:
[...]

Nu weet ik niet of er een wezenlijk verschil zit tussen de blauwe Bosch bij Gamma of bij de groothandel (en dan heb ik het over de machine zelf, niet over het koffertje of andere compensatie), maar dondert het wat of je dat ding bij de bouwmarkt op de hoek kunt halen of elders, zolang de machine doet wat je ervan verwacht?

Ik haal mijn gereedschap overal vandaan, heb net een heel huis bewoonbaar gemaakt met een verzameling van Bosch, Parkside, Ferm, Kärcher, Einhell, Knipex en Werckmann, met Piranha consumables en het enige waar ik nog steeds geen goed merk voor heb gevonden zijn bitjes, maar goed, die kosten ook niet zoveel.
Het zal me echt roesten waar ik m'n spullen vandaan heb, zolang het doet wat ik ervan verwacht tegen een navenante prijs. Het enige wat me echt tegenviel was de Ferm tegelzaag met waterkoeling: ik ben op een gegeven moment de droge haakse slijptol maar gaan gebruiken. Then again, zo duur was die zaag niet en tegelen doe ik niet dagelijks, dus mja.
The eagle gaf aan dat je profi spul niet koopt bij de bouwmarkt... Het maakt dus inderdaad niet uit of het bij de profi shop links of rechts komt, iig niet bij de bouwmarkt...

Er is hier ook niemand die wat tegen de door jou genoemde merken heeft, hooguit ervaring dat boormachines stinken na (te) intensief gebruik, en dat accepteren ze dan, gooien het ding aan de kant en kopen een profi...

Ik koop ook graag profi spul, maar als ik 12m1 per jaar zaag, koop ik een Sheppach invalzaag.. Boor ik 4 uur per dag in hout, koop ik een profi,

Voor bitjes kan ik de Wera bitimpactor aanraden!

Revive the guild!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:40:
[...]
[...]

Ik denk niet dat ze dat bij Makita per ongeluk vergeten zullen zijn, misschien is het om de machine minder kwetsbaar te maken??
Hoe minder elektronica, hoe minder er defect kan is hier misschien het idee.

Zo bleek de fraaie toerentalregeling (inclusief ledjes) van m'n eerder genoemde Holzher/Festo ook iets te gevoelig voor fijn metaalstof te zijn.
Kan ook een gevalletje "goofy user-error" zijn. :+
Dat is de reden dat ik een beetje huiverig ben voor die fancy shizzle op the DTD170. Leuk en aardig, maar 100 instellingen kunnen nooit allemaal heel blijven i.m.o.

K to the KillaZ

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:09
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:40:
[...]

Ha, het is voor het eerst dat ik nóg iemand tref met deze lakfrees. _/-\o_

Maar omdat mensen zo graag spijkers in balken timmeren om de meest rare dingen op te hangen, toch maar even met de metaaldetector langs die balken voor je de beiteltjes van je lakfrees sloopt.
Ook als de genoemde balken aan de ruwe kant zijn werkt een Rotex voor mij al snel genoeg, zo'n lakfrees laat zo ook z'n soms hinderlijke sporen achter. ;)
Het is inderdaad zo dat je na de lakfrees altijd na moet schuren, zelf gebruik ik hem vooral als het hout echt zwaar beschadigt is of als het gestraald is 😉 daarna mag dan de rotex aan de gang 😜

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
Die kloofbijl van de lidl. Wie heeft er ervaring mee? Is hij twee tientjes waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:20
Ik moet toch maar eens geloven aan een setje wet/slijpstenen voor de beitels en schaven. Tijdje terug advies gevraagd over slijpmachines, maar handmatig gaat eigenlijk nog altijd scherper (en veiliger) zijn.

Nou heb ik Fine-tools eens bekeken (als een shop die kwaliteit verkoopt), en een rijtje betaalbare stenen opgesteld. Uiteraard ook op AliExpress e.d. gekeken, maar daar is het overgrote deel ofwel zakformaat, twijfelachtige kwaliteit of net zo duur als hier. :+

Een beginners(!) set van drie stenen van 100-300, 800-1200 en 3000+ grit lijkt me voldoende voor een combinatie van slijpen, honen en polijsten. Drie losse plakken heeft als voordeel een dikkere steen (gaat langer mee) en makkelijker wisselen van steen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o5Al4Vf.png

Dan lijkt me een drietal losse Naniwa stenen de beste combo van bovenstaande? De 55mm breedte lijkt me overigens wel krap voor schaafbeitels. Of heeft iemand anders nog betere alternatieven in evt. andere shops? King is volgens Fine-tools wat zachter van materiaal en slijt dus sneller.

Tegelijkertijd hoor ik ook positief geluid over DMD (namaak DMT) diamant stenen zoals bijv: https://www.aliexpress.co...83-4273-b754-ea16da8d223a

Een setje van twee tientjes zou dan voldoende zijn (én langer mee gaan 8).

ps. ik ben niet van plan mijn baard te scheren met beitels, dus mijn inzet van budget en energie m.b.t. slijpen zal puur pragmatisch gezien zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door geekeep op 16-02-2017 21:59 ]

• KillaZ
  • Nu online
Voor de makita 18v mensen....

https://www.amazon.de/gp/...ef=mp_s_a_1_1?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1487278984&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=dtd152&dpPl=1&dpID=41QL%2B-sRrRL&ref=plSrch

85€ voor levering NL

K to the KillaZ

• Raymond
Nice!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39

Vliegvlug

Flight Simple

KillaZ schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:04:
Voor de makita 18v mensen....

https://www.amazon.de/gp/...ef=mp_s_a_1_1?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1487278984&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=dtd152&dpPl=1&dpID=41QL%2B-sRrRL&ref=plSrch

85€ voor levering NL
"Deze verkoper verzendt niet naar Nederland"

Staat er bij als ik kijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Jelte,89 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:02:
[...]

The eagle gaf aan dat je profi spul niet koopt bij de bouwmarkt... Het maakt dus inderdaad niet uit of het bij de profi shop links of rechts komt, iig niet bij de bouwmarkt...
Misschien lees ik het verkeerd, maar als de bouwmarkt hetzelfde verkoopt als de groothandel: zelfde verschil toch?
Voor bitjes kan ik de Wera bitimpactor aanraden!
Ik ga eens kijken, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Vliegvlug schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 23:29:
[...]

"Deze verkoper verzendt niet naar Nederland"

Staat er bij als ik kijk. :?
Vandaar de €85,-. als je even verder doorklinkt dan je neus lang is kom je op een verkoper die dat wel doet, of zelfs €86 als je het via Amazon laat doen :> :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
geekeep schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:47:
Ik moet toch maar eens geloven aan een setje wet/slijpstenen voor de beitels en schaven. Tijdje terug advies gevraagd over slijpmachines, maar handmatig gaat eigenlijk nog altijd scherper (en veiliger) zijn.

Nou heb ik Fine-tools eens bekeken (als een shop die kwaliteit verkoopt), en een rijtje betaalbare stenen opgesteld. Uiteraard ook op AliExpress e.d. gekeken, maar daar is het overgrote deel ofwel zakformaat, twijfelachtige kwaliteit of net zo duur als hier. :+

Een beginners(!) set van drie stenen van 100-300, 800-1200 en 3000+ grit lijkt me voldoende voor een combinatie van slijpen, honen en polijsten. Drie losse plakken heeft als voordeel een dikkere steen (gaat langer mee) en makkelijker wisselen van steen.
[afbeelding]

Dan lijkt me een drietal losse Naniwa stenen de beste combo van bovenstaande? De 55mm breedte lijkt me overigens wel krap voor schaafbeitels. Of heeft iemand anders nog betere alternatieven in evt. andere shops? King is volgens Fine-tools wat zachter van materiaal en slijt dus sneller.

Tegelijkertijd hoor ik ook positief geluid over DMD (namaak DMT) diamant stenen zoals bijv: https://www.aliexpress.co...83-4273-b754-ea16da8d223a

Een setje van twee tientjes zou dan voldoende zijn (én langer mee gaan 8).

ps. ik ben niet van plan mijn baard te scheren met beitels, dus mijn inzet van budget en energie m.b.t. slijpen zal puur pragmatisch gezien zijn.
waar heb je die prijzen vandaan, bij fine tools is die nawina duurder.
(ik zoek ook nog zoiets :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:20
Ik zou naast mijn Makita DHP481 een schroefmachine erbij willen om lichtere klusjes uit te voeren zoals Ikea kastjes in elkaar schroeven bijvoobeeld, de DHP481 is hier wat te zwaar en lomp voor.
Nu vroeg ik mij af of ik dan best kan gaan voor een slagschroevendraaier zoals onder het linkje hierboven is aangegeven of voor iets veelzijdiger kan gaan zoals deze Bosch GSR 10.8v ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
jos707 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:56:
Ik zou naast mijn Makita DHP481 een schroefmachine erbij willen om lichtere klusjes uit te voeren zoals Ikea kastjes in elkaar schroeven bijvoobeeld, de DHP481 is hier wat te zwaar en lomp voor.
Nu vroeg ik mij af of ik dan best kan gaan voor een slagschroevendraaier zoals onder het linkje hierboven is aangegeven of voor iets veelzijdiger kan gaan zoals deze Bosch GSR 10.8v ?
Met een slagschroevendraaier sloop je Ikea kastjes waarschijnlijk, tenzij je met extreem veel beleid te werk gaat. Als je toch als een Makita 18V hebt, zou ik de DDF483 aanschaffen. Klein formaat 18V machine die ik persoonlijk kan aanraden.

https://www.mtools.nl/mak...-18-v-boor-schroefmachine

€124 met gratis accu. Vast nog wel ergens goedkoper te vinden. Wel even checken of het een officiële dealer is om die gratis accu te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een slagschroevendraaier is niet echt iets dat ik voor licht schroefwerk zou willen gebruiken.

Voor alleen schroefen zou ik eerder naar een Bosch GSR 10.8 HX kijken, zo'n 1/4" hex aansluiting is makkelijker en compacter voor bitjes dan een gewone boorkop.

Ik zie nu ook dat Bosch een GSR 12V-15 FC heeft, met verwisselbare kop, en het is kennelijk een heavy duty uitvoering. Eindelijk alternatieven voor de Milwaukee BDDX voor verwisselbare koppen *O* (naast de Festool C12, dan). Maar nog steeds geen koolborstelloze motor, als ik het zo gauw even zie (Milwaukee en Festool ook niet, in de 10.8V range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:10:
Een slagschroevendraaier is niet echt iets dat ik voor licht schroefwerk zou willen gebruiken.

Voor alleen schroefen zou ik eerder naar een Bosch GSR 10.8 HX kijken, zo'n 1/4" hex aansluiting is makkelijker en compacter voor bitjes dan een gewone boorkop.

Ik zie nu ook dat Bosch een GSR 12V-15 FC heeft, met verwisselbare kop, en het is kennelijk een heavy duty uitvoering. Eindelijk alternatieven voor de Milwaukee BDDX voor verwisselbare koppen *O* (naast de Festool C12, dan). Maar nog steeds geen koolborstelloze motor, als ik het zo gauw even zie (Milwaukee en Festool ook niet, in de 10.8V range).
Metabo heeft al een tijd lang een boormachine met hex/boor/haakse verwisselbare kop. Sinds een tijdje ook met BL motor. Ze hebben ook nog de 10.8V Powermaxx quick. En meerdere zware machines in de Quick variant. Daar zijn de Mafell boormachines op gebaseerd.

https://www.metabo.com/nl...u-boorschroefmachine.html

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 17-02-2017 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
iscara schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:31:
[...]

waar heb je die prijzen vandaan, bij fine tools is die nawina duurder.
(ik zoek ook nog zoiets :))
Staan (als enkele steen) tussen de combinatiestenen. Wellicht slijten ze (voor die prijs) wat harder dan de €40+ stenen.
https://www.fine-tools.com/kombischleifstein.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Thx! Wilde bij fine tools mijn beitels bestellen, kunnen deze meteen mee.
Wat denk je over de slijphulp, VERITAS MK.II Honing Guide (60 euro), lijkt de top te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Framoes schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:03:
[...]
Met een slagschroevendraaier sloop je Ikea kastjes waarschijnlijk, tenzij je met extreem veel beleid te werk gaat. Als je toch als een Makita 18V hebt, zou ik de DDF483 aanschaffen. Klein formaat 18V machine die ik persoonlijk kan aanraden.

https://www.mtools.nl/mak...-18-v-boor-schroefmachine

€124 met gratis accu. Vast nog wel ergens goedkoper te vinden. Wel even checken of het een officiële dealer is om die gratis accu te krijgen.
Ziet er leuk uit die Makita maar aangezien dat ik dan toch niet beter voor een slagschroevendraaier ga lijkt mij de Bosch 10.8 wat idealer aangezien deze nog lichter en compacter is wat wel belangrijk is voor het lichte schroefwerk in allerlei hoekjes en kantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:18:
Metabo heeft al een tijd lang een boormachine met hex/boor/haakse verwisselbare kop. Sinds een tijdje ook met BL motor. Ze hebben ook nog de 10.8V Powermaxx quick. En meerdere zware machines in de Quick variant. Daar zijn de Mafell boormachines op gebaseerd.

Ik vergeet het altijd er bij te noemen, maar ik bedoelde verwisselbare koppen met excenter ;)

Wat Metabo helaas niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
jos707 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:56:
[...]

Ziet er leuk uit die Makita maar aangezien dat ik dan toch niet beter voor een slagschroevendraaier ga lijkt mij de Bosch 10.8 wat idealer aangezien deze nog lichter en compacter is wat wel belangrijk is voor het lichte schroefwerk in allerlei hoekjes en kantjes.
Ik heb al m'n keukenkastjes in elkaar gezet met die 483. Hij is kleiner dan de Milwaukee M12 machines. Makita prijst ze zelfs aan als machines Ideaal voor in de afbouw, interieurbouw en keukenmontage.

http://www.coptool.com/wp...-black-milwaukee-fuel.jpg

Leek me gezien de prijs en de gratis accu wel de beste deal. Daarnaast is een snelspankop naar mijn idee praktischer, omdat je er dan ook mee kan boren zonder dat je extra dure boortjes met hex-aansluiting moet aanschaffen.

Voor compact met hex zou ik de Metabo Powermaxx quick ook overwegen. Met snelspankop die je kan verwijderen. Dan heb je een hex aansluiting. Multifunctioneel en prima geprijsd.

https://www.amazon.de/Met...x+bs+quick&language=nl_NL
henkie196 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:02:
[...]

Ik vergeet het altijd er bij te noemen, maar ik bedoelde verwisselbare koppen met excenter ;)

Wat Metabo helaas niet heeft.
Dat klopt, die ontbreekt bij de Metabo. Gelukkig heb ik een excenter-kop nog nooit nodig gehad. Heb zelf die Metabo BS 18 quick een tijd terug aangeschaft voor de haakse kop en die komt regelmatig van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:25:
Dat klopt, die ontbreekt bij de Metabo. Gelukkig heb ik een excenter-kop nog nooit nodig gehad. Heb zelf die Metabo BS 18 quick een tijd terug aangeschaft voor de haakse kop en die komt regelmatig van pas.
En ik heb de haakse kop nog nooit gebruikt, ik gebruik veel vaker de excenter. Vooral handig is je iets in een hoek vast moet schroeven en de dikte van je machine in de weg zit als je een schroef er recht in wilt draaien.

Met een haakse kop kom je dan nog niet veel verder, want de boorkop heeft zelf dan vaak nog min of meer dezelfde dikte als de machine zelf. Plus een beetje kracht zetten met een haakse kop lijkt me ook niet zo makkelijk, maar dat zou ik eens moeten proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
iscara schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:46:
Wat denk je over de slijphulp, VERITAS MK.II Honing Guide (60 euro), lijkt de top te zijn
No problem.

Dure accessories moet je aan mij niet vragen. Ik geloof nooit zo in het micromanagen van gereedschap, zoals bijvoorbeeld die hippe minihoeken (micro bevel) op beitels :P echte mannen slijpen sowieso uit de losse hand ;) Slijphulpen zijn er ook in goedkopere alternatieven of DIY uiteraard.

Denk dat ik maar ga voor de Nawina 1000/3000 combi steen plus de losse 120 grit. Dan ben ik voor 4 tientjes klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:43
iscara schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:46:
Die Veritas heb ik en ben er zeer tevreden over. Die werkt veel fijner en nauwkeuriger dan de goedkope slijphulp die ik daarvoor had. Als je veel slijpt zou ik leren het uit de hand te doen. Dat kost veel oefenen, maar is daarna veel sneller en gemakkelijker tussendoor te doen. Maar als je, zoals ik, maar een paar keer per jaar slijpt, dan is de Veritas echt fijn. Niet goedkoop, maar wel heel goed gemaakt en voor mij het geld waard.

Mijn slijpstenen komen gedeeltelijk van Aliexpress. Die zijn goedkoop, maar duidelijk zachter dan de steen die ik van Dictum heb. Als ik nieuwe stenen zou kopen, dan zou ik DMD diamant stenen kopen van Aliexpress tot 400 of 800 grit en (water)stenen bij Dictum of Fine Tools voor 1000, 3000 en misschien zelfs 8000 grit. DMD diamant stones zijn de goedkope Chinese kopieën van DMT stenen.

Let er bij stenen wel goed op of ze breed genoeg zijn. De meeste goedkope stenen zijn voor (koks)messen en zijn niet breed genoeg voor schaafbeitels. 55 mm is de minimum breedte die je nodig hebt voor reguliere schafbeitels, maar ik zou eerder voor stenen van 60 mm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:53:
[...]

En ik heb de haakse kop nog nooit gebruikt, ik gebruik veel vaker de excenter. Vooral handig is je iets in een hoek vast moet schroeven en de dikte van je machine in de weg zit als je een schroef er recht in wilt draaien.

Met een haakse kop kom je dan nog niet veel verder, want de boorkop heeft zelf dan vaak nog min of meer dezelfde dikte als de machine zelf. Plus een beetje kracht zetten met een haakse kop lijkt me ook niet zo makkelijk, maar dat zou ik eens moeten proberen.
Je hebt inderdaad met een haakse kop nog steeds de breedte van de kop waar je rekening mee moet houden. Deze is overigens wel smaller dan de machine, dus het scheelt wel.

Kracht zetten gaat prima, omdat de kop zo kort is, kan je vaak nog wel een hand er achter kwijt en voldoende kracht zetten om te schroeven. Ook zonder hand er achter kan je via de handgreep van de machine genoeg kracht zetten. In een klein hoekje draai je tenslotte geen 5*80 schroeven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:24
Die 5x80 kan je dan weer voorboren met een boortje met zeskantaansluiting.
Maar zelfs zonder voorboren moet lukken, het gaat er alleen om dat je bitje past/scherp is en je die in de kop aangedrukt houdt. De machine doet de rest.

[ Voor 51% gewijzigd door Teijgetje op 17-02-2017 15:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:10:
Die kloofbijl van de lidl. Wie heeft er ervaring mee? Is hij twee tientjes waard?
Iemand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik denk dat hij maar 19,99 waard is, meer zou ik er in ieder geval niet voor geven.
Ik verwacht dat, gezien hij nu in de aanbieding is, er hier niemand een heeft én er al ervaring mee heeft.
Daarentegen kan er niet zoveel mis zijn, Florabest heeft een goede prijs/kwaliteit- verhouding.
Ze zien er strak/goed uit die bijl en kloofbijl, kan je je imo geen bijl buil aan vallen..
Zelf dus even naar de Lidl om te kijken.
Je krjigt gewoon garantie, dus breekt hij binnen die termijn dan krijg je die 19,99 weer terug.

Husqvarna heeft ook zoiets alleen heeft die ook steelbescherming en een vlakke achterkant waar je een wig (geen stalen) mee kan meppen.
Maar voor 1 universele 70cm Husqvarna heb je dus 4 Florabest bijltjes (bv. twee bijlen en twee kloofbijlen) én een kratje bier. Je krijgt er namelijk wel dorst van.

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 18-02-2017 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vanmiddag maar ff eentje gescoord. Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik lees net dat particulieren geen bomen meer mogen kappen...... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Teijgetje schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:55:
Ik lees net dat particulieren geen bomen meer mogen kappen...... :+
Gaat om staatsbosbeheer die dat niet meer toestaat in hun eigen bossen ivm de ongelukken of gevaarlijke situaties. Als jij een eik achter in de tuin hebt staan mag je die gerust zelf omhalen als je een kapvergunning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
_JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:23:
[...]

Gaat om staatsbosbeheer die dat niet meer toestaat in hun eigen bossen ivm de ongelukken of gevaarlijke situaties. Als jij een eik achter in de tuin hebt staan mag je die gerust zelf omhalen als je een kapvergunning hebt.
Flauw hoor, de clou verraden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wist ik al, mn vader kan nu ook niet verder met zagen (hij heeft een perceel ergens in drenthe om bomen uit te halen). Neemt niet weg dat er nog zeker 50kuub ligt en ik ook wel eens een blokje kleiner wil slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Voor de mensen die aan computers sleutelen en een accu machine zoeken die klein en fijn is en een goede slipkoppeling hebben. Ik beveel jullie hitachi DB3DL2 ik heb er zelf een lange bit bij van 15cm. Computers openschroeven was nog nooit zo makkelijk :P

Eigen ervaring: gebruik ze al drie jaar bijna elke dag voor meerdere klusjes. Nog nooit problemen mee gehad :)

Maak ze er open en dicht mee trouwens, standje 13 op de slipkoppeling sloopt bijna niks :)

[ Voor 21% gewijzigd door DJ-Visto op 19-02-2017 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:37

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ben nog steeds aan het twijfelen welke accuboormachine ik moet gaan aanschaffen.
Nu is er via die klus 10 daagse van Ibood een aanbieding met accuboormachine + een slagschroevendraaier.
Typenummers:
GSB18VLI
GDR 18 LI

Met 2 accu's (wel maar 2x 1,5ah)
Voor 229,95

Online zie ik die voor 390 ongeveer te koop. Wat ik me wel afvraag is of deze machines in 1 koffer geleverd worden? En nogmaals de vraag? Voor huis, tuin en keukenklusjes lijkt me dit prima materiaal?

(Helaas is de Makita die ik eigenlijk wilde, uitverkocht)

[ Voor 6% gewijzigd door Chrosser op 19-02-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:08

Super_ik

haklust!

Ik ben op zoek naar een nieuwe ladder, waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik wil hem in en om het huis gaan gebruiken, een vouwladder lijkt mij daarom wel handig. Daarmee kan ik op het dak van de garage komen, de ramen boven wassen, schilderwerk, de heg knippen, etc.... Hij moet dus wel stabiel staan, ook in de tuin.

Is een vouwladder dan een goede keuze? of is het beter een losse trap en ladder te kopen?

[ Voor 6% gewijzigd door Super_ik op 19-02-2017 17:26 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
jos707 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:56:
Ik beveel ook de DDF483 aan. dat is zo'n beetje de lichtste 18V schroefmachine met power. Je geeft ook niet teveel power (zoals je bij een slagschroevendraaier wel doet) door een goede trigger.

Ik heb zelf de DHP481, DTD452(slagschroevendraaier) en heb de DDF483 erbij genomen om de ikea shit in elkaar te draaien zonder dat het halve kastje explodeert. nooit spijt van gehad. Vandaag nog toevallig een kast in elkaar gezet voor een diepvriezer en inbouwoven. Het grote werk zoals potscharniergaten en wandbevestiging met de DHP481. het op maat zagen van plaatwerk met de DHS680 cirkelzaag (welke een messcherpe snede achterliet btw) en al het schroefwerk met de DDF483. De slagschroevendraaier is voor 4 schroeven gebruikt om ze los te krijgen waar oudere tengels tegen de muur zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:47:

Ik zou niet bang zijn dat wetstenen snel slijten, daar blijk je nog best veel moeite voor te moeten doen. ;)
De enige steen die intussen echt sleetse sporen vertoont is die ik voor onze schaatsen gebruik, de rest ziet er na dertig jaar gezwoeg op beitels nog steeds tiptop uit.

Kies gewoon een stel puike stenen die zo goed mogelijk aansluiten op je doelgroep "whatever de prijs". _/-\o_

Ik weet na al die tijd echt niet meer wat ik daar ooit heb moeten ophoesten, die pijn voel ik nu in ieder geval niet meer.
Een groot uitgevallen Belgisch brok, of Arkansas op de breedte van je grootste beitel is misschien duur, maar wat kun je daar een mooie scherpe snede mee wetten.
Bedenk mij dat ik ook zelf een nog breder 'brok' op het verlanglijstje heb staan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:24:
[...]

Ik zou niet bang zijn dat wetstenen snel slijten, daar blijk je nog best veel moeite voor te moeten doen. ;)
De enige steen die intussen echt sleetse sporen vertoont is die ik voor onze schaatsen gebruik, de rest ziet er na dertig jaar gezwoeg op beitels nog steeds tiptop uit.

Kies gewoon een stel puike stenen die zo goed mogelijk aansluiten op je doelgroep "whatever de prijs". _/-\o_

Ik weet na al die tijd echt niet meer wat ik daar ooit heb moeten ophoesten, die pijn voel ik nu in ieder geval niet meer.
Een groot uitgevallen Belgisch brok, of Arkansas op de breedte van je grootste beitel is misschien duur, maar wat kun je daar een mooie scherpe snede mee wetten.
Bedenk mij dat ik ook zelf een nog breder 'brok' op het verlanglijstje heb staan. ;)
Ondertussen de Naniwa 1000/3000 combi en losse 120-er besteld. Die zullen wel ff meegaan schat ik. :D

Voor de budget-gevoelige klusser heb ik nog een tip (die overigens binnen een recordtijd van 9 dagen uit China binnen was).
Een stalen combinatiehaak van zo'n €3,-. Na een test is 'ie out-of-the-box al bijna haaks. Met een schuurpapiertje zal het met twee keer erlangs halen 100% haaks zijn. Sterk dingetje. Enige nadeel was de groffe afwerking (lang leve de Dremel). Voor dat geld mag ik niet klagen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mMMvOcC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Voor wie nog een multidetector zoekt:

Bosch Professional GMS 120, voor 66.37 euro incl. verzenden

https://www.amazon.fr/gp/product/B0046041C8/

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 20-02-2017 08:43 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50
Iemand ervaring met de Bosch GST 90 E of GST 90 BE decoupeerzaag?

Ik heb er echt een nodig voor het zagen van planken/bouwplaat. Persoonlijk lijkt me de BE variant dan handiger omdat dat een beugelvorm is, terwijl die E gewoon erg compact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dihagie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03-2021
geekeep schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:40:
[...]

Ondertussen de Naniwa 1000/3000 combi en losse 120-er besteld. Die zullen wel ff meegaan schat ik. :D

Voor de budget-gevoelige klusser heb ik nog een tip (die overigens binnen een recordtijd van 9 dagen uit China binnen was).
Een stalen combinatiehaak van zo'n €3,-. Na een test is 'ie out-of-the-box al bijna haaks. Met een schuurpapiertje zal het met twee keer erlangs halen 100% haaks zijn. Sterk dingetje. Enige nadeel was de groffe afwerking (lang leve de Dremel). Voor dat geld mag ik niet klagen.
[afbeelding]
Waar heb je die vandaan als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Ali uiteraard, Dat staat synoniem voor China

(toevallig, ding van mij kan ook elk moment binnenkomen)

[ Voor 40% gewijzigd door Jelte,89 op 20-02-2017 11:10 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

PoweRoy

funky!

Dihagie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:33:
[...]

Jelte,89 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:09:

Gok dat hier om een linkje naar de desbetreffende pagina gevraagd wordt ;) Er zijn namelijk altijd heel veel (bijna) dezelfde producten op ali express te vinden.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb exact diezelfde besteld, 2 maanden geleden. Was er in ongeveer 14 dagen.
Ding is bij mij totaal niet haaks (2mm verloop), en de verstel-schroef is niet je-van-het (laat snel los).

Voor die paar euro kon ik me er geen buil aan vallen, maar het exemplaar wat ik heb is niet echt bruikbaar voor als je nauwkeurig wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Eindelijk de Bosch GSB 18-2 Li Plus accu klopboor in de aanbieding voor €105 + €10 verzendkosten

http://www.axminster.co.u...n-l-boxx-18v-2-0ah-719279

>:) >:) >:)

-edit
oh dr zit maar 1 accu bij ;( ook geen aanbieding prijs maar de normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Dihagie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:33:
[...]

Jelte,89 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:09:

Pelle schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:28:
Ik heb exact diezelfde besteld, 2 maanden geleden. Was er in ongeveer 14 dagen.
Ding is bij mij totaal niet haaks (2mm verloop), en de verstel-schroef is niet je-van-het (laat snel los).

Voor die paar euro kon ik me er geen buil aan vallen, maar het exemplaar wat ik heb is niet echt bruikbaar voor als je nauwkeurig wilt werken.
Aliexpress inderdaad. Dit is de exacte link: https://www.aliexpress.co...New-Y103/32786625725.html
Garanties ga ik niet geven, zie einde post.

Bij mij geen problemen met de schroef, zou veel kracht moeten zetten om het schuifstuk van z'n plaats te krijgen. Het is in ieder geval geen plastic-fantastic schuif en aluminium liniaal. Qua haaksheid wijkt 'ie inderdaad minimaal af, maar zoals ik al zei valt dit op te lossen (extreme afwijkingen daargelaten..).
Iedere combinatiehaak heeft in het schuifstuk namelijk twee 'bobbeltjes' zitten die tegen de liniaal drukken. Afhankelijk van de afwijking, schuur of vijl je (voorzichtig! check regelmatig) een van die bobbeltjes af. In tegenstelling tot de meeste winkelhaken zijn combinatiehaken dus bij te stellen! De winkelhaken uit één stuk puur staal zijn overigens met een tik van een centerpunt op de binnen- of buitenhoek ook haakser te krijgen.

Het zou me echt 0,0 verbazen als die dure haken domweg zo duur zijn (naast het merk) omdat een écht ( :+ ) mens de moeite heeft genomen om de haak af te werken, m.n. de haaksheid.

W.b. producten uit China zou je moeten weten dat het soms hit-n-miss is door een gebrekkige quality control. Er zijn maar drie redenen om iets uit China te bestellen:
1. Het is goedkoop genoeg om weg te gooien
2. Er kan niks fout aan zijn/gaan
3. Wat er fout kan zijn, is makkelijk te verhelpen

Desalniettemin is het in veel gevallen een poging waard. Het bestelde slijphulpstuk moet nog binnenkomen (voldoet aan tenminste één van de China-redenen). De te ontvangen slijpstenen heb ik overigens wél van een fatsoenlijk merk gekocht aangezien een redelijke steen uit China alsnog prijzig is. Daarnaast zijn gebroken, kromme of verpulverende stenen niet te verhelpen.

edit: ik zie nu pas dat er ook een kraspennetje in het schuifstuk zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Ik ben op zoek naar een draagbare werkbank. Nou zag ik gisteren in de Gamma folder de B&D WM825 in de aanbieding. Enthousiast naar de bouwmarkt gegaan, maar daar toch een beetje geschrokken van de afmetingen in ingeklapte toestand: 830x740x200. Ik heb helaas geen garage om te klussen, dus dat moet ik meestal op zolder doen (bij mooi weer lekker in de tuin). Naar de zolder toe alleen een vlizotrap.. en dat wordt met die WM825 heel krap (als het al gaat passen).

Nou zag ik bij de bouwmarkt ook de Bosch PWB600
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mzmGoRo.png

Iemand ervaring met deze werkbank? Groot voordeel t.o.v. de workmate is dat deze ingeklapt een stuk compacter (vooral dunner) is: 680x840x97

Of kan ik beter voor een kleinere B&D gaan, bijvoorbeeld de WM550 (ingeklapt 830x610x218)? Of zijn er nog andere alternatieven die beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Voor de mensen zonder betonnen muren in huis:

http://www.ibood.com/diy-...draaier-klopboorschr.html

Wie houdt mij tegen om op bestellen te drukken? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat wil je klussen op zo'n werkbank dan?

Kan je niet veel beter 2 schraagjes en een flinke plank gebruiken? Neemt ingeklapt 0 ruimte in en geeft wel een fatsoenlijke werkruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Gaat mij erom dat ik makkelijk dingen vast kan zetten als ik wat te zagen heb etc. Een vaste werkbank met genoeg werkruimte heb ik wel op de zolder. Die heb ik niet perse "mobiel" nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
KillaZ schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:31:

Van Bosch Blue natuurlijk, de maker van kwalitatief topgereedschap welke nu de nieuwe 12V (jazeker, 12V!)...

Ibood speelt lekker in op onwetendheid. 12V = 10.8V.

Wel lekker goedkoop setje. Zijn dit de BL varianten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Bosch promoot het wel echt als zijnde 12V.
Dus niet als marketingkreet (wat milwaukee doet en als je dan graaft in de specs, zie je dat het idd 10,8V is). Maar echt 12V, ze geven als spanning in de specs en handleiding 12V aan, ze doen er een aparte lader bij.

Maar het apparaat werkt wel met zowel 10,8V en 12V accu's zogenaamd en als je het typenummer van de accu bekijkt, is dat exact hetzelfde als de 10,8V accu.

Dus wat mij betreft nog leugenachtiger dan andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bosch zet normaalgesproken V-EC in de type aanduiding als het brushless is, ik kan op hun website niet terugvinden dat deze nieuwe zogenaamde 12V modellen V-EC zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Raymond schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:01:
Dus niet als marketingkreet (wat milwaukee doet en als je dan graaft in de specs, zie je dat het idd 10,8V is). Maar echt 12V, ze geven als spanning in de specs en handleiding 12V aan, ze doen er een aparte lader bij.

Maar het apparaat werkt wel met zowel 10,8V en 12V accu's zogenaamd en als je het typenummer van de accu bekijkt, is dat exact hetzelfde als de 10,8V accu.

Heb er weinig kaas van maar las ergens dat 12V de max spanning is en 10,8V het gemiddelde en dat beide dus gewoon waar zijn. Maar uit marketing-oogpunt klinkt 12V natuurlijk net wat ruiger als 10,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

geekeep schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:01:
Bij mij geen problemen met de schroef, zou veel kracht moeten zetten om het schuifstuk van z'n plaats te krijgen. Het is in ieder geval geen plastic-fantastic schuif en aluminium liniaal. Qua haaksheid wijkt 'ie inderdaad minimaal af, maar zoals ik al zei valt dit op te lossen (extreme afwijkingen daargelaten..).
Iedere combinatiehaak heeft in het schuifstuk namelijk twee 'bobbeltjes' zitten die tegen de liniaal drukken. Afhankelijk van de afwijking, schuur of vijl je (voorzichtig! check regelmatig) een van die bobbeltjes af.
_O_
Dat ga ik vanavond meteen even proberen.
edit: ik zie nu pas dat er ook een kraspennetje in het schuifstuk zit :P
Die krijg ik er bij mij met geen mogelijkheid uit 8)7
Heb nog geen WD40 geprobeerd, misschien dat dat nog uitkomst biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
jos707 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:50:
[...]

Heb er weinig kaas van maar las ergens dat 12V de max spanning is en 10,8V het gemiddelde en dat beide dus gewoon waar zijn. Maar uit marketing-oogpunt klinkt 12V natuurlijk net wat ruiger als 10,8.
Het probleem is, dat dat dus gewoon de specs voor 10,8V zijn. Waarbij Bosch het zelfs aandurft om als specificatie op de website daadwerkelijk 12V te vermelden. Iets wat gewoon niet klopt, als ze exact dezelfde accu's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik houd je niet tegen. (Volgens mij) exact dezelfde set bij Axminster kost (ex verzending en UK->NL stekker adapter) exact hetzelfde.
http://www.axminster.co.u...driver-10-8v-2-0ah-503777

Nog niet op Amazon gekeken. Doe dat wel effe, want de iBood aanbiedingen zijn niet altijd werkelijk aanbiedingen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher

Ik niet, maar waarom de Engelse variant bij ibood kopen terwijl je het spul voor hetzelfde geld of minder uit Duitsland kunt halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 09:31

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:10:
[...]

Ik houd je niet tegen. (Volgens mij) exact dezelfde set bij Axminster kost (ex verzending en UK->NL stekker adapter) exact hetzelfde.
http://www.axminster.co.u...driver-10-8v-2-0ah-503777

Nog niet op Amazon gekeken. Doe dat wel effe, want de iBood aanbiedingen zijn niet altijd werkelijk aanbiedingen ;) .
http://www.werkzeugalarm....llbohrer-bitsatz/a-11827/

Nog een betere aanbieding lijkt me.

Edit: oh wacht, GSB vs GSR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
jos707 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:50:
[...]

Bwah, als die 12V enkel en alleen geldt als de accu net van de lader komt, en dus in 99% van de tijd 10.8V of lager is lijkt me brullen met 12V specs wat voorbarig.

LiPo accu's bij RC wagentjes hebben overigens hetzelfde effect, waarbij dat net-van-de-lader voltage binnen no-time is terug gezakt naar de normale werkspanning (en daarna langzaam afloopt naar Vmin, daaronder komen is slecht voor de cellen). De beste 'bewaarspanning' ligt ergens tussen Vwerk en Vmin, en de beste langdurige bewaartemperatuur is te vinden in de vriezer ivm stopzetten chemisch intern proces. Vraag me af of wij onze gereedschap accu's ook bij langdurig opslaan in de vrieskast moeten stoppen (LiPo vs Li-ion) :p
Pelle schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:51:
[...]

_O_
Dat ga ik vanavond meteen even proberen.

[...]

Die krijg ik er bij mij met geen mogelijkheid uit 8)7
Heb nog geen WD40 geprobeerd, misschien dat dat nog uitkomst biedt.
Misschien zit het pennetje geschroefd? :p Of de cement waarmee de libel vast zit is per ongeluk bij fabricage tussen de kraspen gekomen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:01:

Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met uniform maken van de internationaal gebruikte voltages. In de US gebruikt Bosch al langer 12V. Het is wel een beetje cheap dat Bosch het zelf ook brengt als iets nieuws en dan tussen neus en lippen door vermeld dat het allemaal compatible is met 10.8V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Waar brengt Bosch het dan als iets nieuws?

Ik vind het 12v gezeur sowieso onzin. Zowel van de merken als van de gebruikers.
12v en 10.8v zijn hetzelfde. Exact. En daar is niks huigelachtigs aan, want het is het allebei. Zelfs als 18v en 20v, ook precies hetzelfde. Het zijn de exact zelfde cellen, met dezelfde techniek.
En slim dat Bosch zegt dat ze compatible zijn, want anders zijn er legio mensen die op zoek gaan naar accu's die over twee jaar nergens meer te vinden zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 10:06
Toch hoop ik stiekem dat mensen per se de nieuwe 12V-serie willen hebben en dat de 10,8V spullen dan in de uitverkoop gaan. Dan koop ik nog wel een extra accu'tje voor mijn schroefmachine. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Muldert schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:47:
Waar brengt Bosch het dan als iets nieuws?

Ik vind het 12v gezeur sowieso onzin. Zowel van de merken als van de gebruikers.
12v en 10.8v zijn hetzelfde. Exact. En daar is niks huigelachtigs aan, want het is het allebei. Zelfs als 18v en 20v, ook precies hetzelfde. Het zijn de exact zelfde cellen, met dezelfde techniek.
En slim dat Bosch zegt dat ze compatible zijn, want anders zijn er legio mensen die op zoek gaan naar accu's die over twee jaar nergens meer te vinden zijn :-)
Die 12V is de maximale spanning bij een volle accu. Dat haal je in de praktijk dus een paar seconden en daarna niet meer. Daar vervolgens mee adverteren is doen alsof er meer bruikbaar voltage is en in het geval van Europa ook doen alsof je meer voltage biedt dan de concurrentie. Dat is natuurlijk wel een beetje misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:14:
Iemand ervaring met de Bosch GST 90 E of GST 90 BE decoupeerzaag?
Ik heb er echt een nodig voor het zagen van planken/bouwplaat. Persoonlijk lijkt me de BE variant dan handiger omdat dat een beugelvorm is, terwijl die E gewoon erg compact is.
Geen ervaring met deze twee specifieke Bosch machines, maar wel met de Bosch GST 160 CE en met een aantal voorgangers in deze pro tak van Bosch.
Fijne machines trouwens.

Vind zelf een decoupeer met een T-grip wel het meest prettig werken, vooral als je de machine af en toe ondersteboven moet gebruiken.
Een beugelgreep werkt dan niet prettig, voor mij tenminste.

Verder ligt het zwaartepunt bij een T-grip gunstiger.

Ik kan de bekende beugelgreep eigenlijk alleen aanraden als je handen klein zijn uitgevallen, of als er kinderen mee moeten werken zoals dat bij handenarbeid op school kan gebeuren.
M'n vrouw moppert graag als haar handen aan de kleine kant zijn voor een T-grip als de genoemde GST 160 CE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
krietjur schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:07:
Ik ben op zoek naar een draagbare werkbank. Nou zag ik gisteren in de Gamma folder de B&D WM825 in de aanbieding. Enthousiast naar de bouwmarkt gegaan, maar daar toch een beetje geschrokken van de afmetingen in ingeklapte toestand: 830x740x200. Ik heb helaas geen garage om te klussen, dus dat moet ik meestal op zolder doen (bij mooi weer lekker in de tuin). Naar de zolder toe alleen een vlizotrap.. en dat wordt met die WM825 heel krap (als het al gaat passen).

Nou zag ik bij de bouwmarkt ook de Bosch PWB600
[afbeelding]

Iemand ervaring met deze werkbank? Groot voordeel t.o.v. de workmate is dat deze ingeklapt een stuk compacter (vooral dunner) is: 680x840x97

Of kan ik beter voor een kleinere B&D gaan, bijvoorbeeld de WM550 (ingeklapt 830x610x218)? Of zijn er nog andere alternatieven die beter zijn?
heb ook de pwb600, prima ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

geekeep schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:19:
Misschien zit het pennetje geschroefd? :p Of de cement waarmee de libel vast zit is per ongeluk bij fabricage tussen de kraspen gekomen haha.
Met veel kracht (dunne schroevendraaier als hefboom) eruit gebroken. Het kunststof van het pennetje leek vastgesmolten aan de behuizing.
Maar door het bijna wegvijlen van 1 van die 2 nokjes heb ik 'm mooi haaks gekregen. Dank voor de tip dus d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:59:
Vind zelf een decoupeer met een T-grip wel het meest prettig werken, vooral als je de machine af en toe ondersteboven moet gebruiken.
Een beugelgreep werkt dan niet prettig, voor mij tenminste.

Ik kan de bekende beugelgreep eigenlijk alleen aanraden als je handen klein zijn uitgevallen, of als er kinderen mee moeten werken zoals dat bij handenarbeid op school kan gebeuren.
M'n vrouw moppert graag als haar handen aan de kleine kant zijn voor een T-grip als de genoemde GST 160 CE.
Persoonlijk vind ik alleen de zagen met knop een drama.
Ikzelf heb er een met beugel/handgreep en dat was toch wel fijn met 2mm staalplaat uit de hand zagen.

Onverwacht projectje tussendoor......
(moet toch eens een MIG lasapparaat kopen want roestige staalplaat elektrisch lassen terwijl je dunne electroden op zijn en je over moet op 3,2mm²@75A is ook niet alles. Dat is met MIG al het beter bak en braadwerk maar met slakken erbij word je af en toe moedeloos er van. ;) )
Ik zag een klein roestplekje bij de bevestiging van het subframe van mijn oude Vito waar onder meer de wieldraagarm aan vast zit (bedankt engeltjes _/-\o_ ).
Had plotseling een klein probleempje voor de keuring dat opgelost moest nadat ik aan de roest ging zitten en wat aan de underbody coating die ruimte had pielde.... :(
Wel een beetje jammer dat om ruimte voor het laswerk in de motorruimte te krijgen de hele voorkant (bullbar,bumper,dwarsbalk, radiator met intercooler, slotbalk, koplampen en diverse steunen) gedemonteerd moest. :(

motorzijde origineel 2mm dik

wielkastzijde origineel 1mm dik

wielkastzijde origineel 1 mm  plaatwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oWX0SvdHPPBXkh81BY9IfZET/thumb.jpg

En toen dacht ik aan de andere kant nog even snel een spatbord te vervangen..........
Gelukkig niets dragends, het plaatwerk is 1 mm, dus 6 verbindingslippen waren zat.

na schoonmaken, ontroesten en behandelen

Morgen kan eindelijk de boel weer in elkaar. :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 22-02-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Vandaag gekregen een 3M Peltor X2a. Echter wat ziet mijn oog; bij beide oorkappen bedekt het schuim niet de volledige binnenkant. De Peltor X1a die ik heb heeft dit niet, daar zit het schuim netjes door de hele behuizing. Normaal of een nieuwe vragen?

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/tt2tks9u9/peltor.png

[ Voor 8% gewijzigd door leecher op 22-02-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik snap de foto niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:55:
[...]
(moet toch eens een MIG lasapparaat kopen want roestige staalplaat elektrisch lassen terwijl je dunne electroden op zijn en je over moet op 3,2mm²@75A is ook niet alles. Dat is met MIG al het beter bak en braadwerk maar met slakken erbij word je af en toe moedeloos er van. ;) )
Ik zag een klein roestplekje bij de bevestiging van het subframe van mijn oude Vito waar onder meer de wieldraagarm aan vast zit (bedankt engeltjes _/-\o_ ).
Gelukkig kun je een Vito eenvoudig 90o kantelen, zodat je comfortabel onder de hand kunt lassen. :+
Wel knap van je dat je zo'n hoopje roestpoeder nog enigszins kunt "lassen" met een 3,2mm2 elektrode, want bij mij gaat zoiets al snel op een geweldsdelict met een plasma snijder lijken. 8)

Ja, een Mig/Mag lijkt mij helemaal aan jou besteed, maar waarom heb je die dan nog niet??

Het eindresulaat ziet er niet eens slecht uit, is het geheel nu een beetje stevig geworden en behoort een noodstop op de snelweg nog tot een verantwoorde ingreep??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Heb het aangegeven in de foto. Het schuim bedekt niet de volledige binnenkant van de schelp. Ik kan niet inschatten of testen hoe nadelig dit is voor de werking van de gehoorbeschermers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:08:
[...]

Gelukkig kun je een Vito eenvoudig 90o kantelen, zodat je comfortabel onder de hand kunt lassen. :+
Wel knap van je dat je zo'n hoopje roestpoeder nog enigszins kunt "lassen" met een 3,2mm2 elektrode, want bij mij gaat zoiets al snel op een geweldsdelict met een plasma snijder lijken. 8)

Ja, een Mig/Mag lijkt mij helemaal aan jou besteed, maar waarom heb je die dan nog niet??

Het eindresulaat ziet er niet eens slecht uit, is het geheel nu een beetje stevig geworden en behoort een noodstop op de snelweg nog tot een verantwoorde ingreep??
Normaal las ik alleen constructiewerk, en dan ben je met een elektrisch apparaat wat vrijer qua elektroden, ik heb standaard wat liggen voor RVS, gietijzer en staal. Bij MIG zit je aan rollen vast en buiten is niet altijd fijn met wind.

Eigenlijk huur ik normaal een grote MIG en een brug per uur in de DHZ-garage als ik laswerk aan mijn auto doe. Ik heb aan die bus rondom al heel wat gelast, al was dat vaak gewoon plaatwerk en niet echt dragend.
En meestal bleef dat beperkt tot een middagje en kon je er makkelijk bij. En dan reed je `s middags weer naar huis.
Hier zat al een halve dag demontage aan, en ruim 2 dagen las- en schoonmaakwerk.
Naast eea aan extra werk.
Dat gebeurde dus op straat voor de garage. Auto op steunen, blok op steunen en lekker op je knieën en liggend.
En niet altijd zonder vloeken, je snapt dat weglekkende staaldruppels en slakken je jas en handschoenen dan lekker kunnen laten fikken..... en Jump. :9~
Als je niet uitkijkt wordt het inderdaad een plasmasnijder zo`n electrode.
Gelukkig doet die Lincoln van mij het erg fijn, ook met lage stroom starten en lassen(Omnia 2,5mm²@45A (normaal 75-80A) en 3,2@75A (normaal 115-125A)) zodat je niet zo diep in het plaatmateriaal last maar er op.
Ga je hoger, naar normale lasstroomsterkte dan blaas je overal doorheen wat dus ook regelmatig gebeurde, ook met lage stroomsterkte. En vooral als ik dacht wel even door de bak en braadlassen heen te lassen met een hogere stroomsterkte om een nettere las te krijgen.
Niet dus, voor je het weet blaas je er doorheen of kreeg het zink de overhand en vlamt even een stukje plaat weg.
Dat bleef dus druppeltjes lassen, slakken bikken en druppeltjes lassen, slijpen en weer lassen... totaal een electrode of 50 voor alles zwaar genoeg vast zat en dicht was. :(
Ik had restjes plaat die weer aan elkaar gelast zijn, het mocht natuurlijk niets kosten en er was nog een stuk van 10x100 cm en 2 plaatjes gegalvaniseerd staalplaat van 10x20. Dat zit er allemaal in.
En een spuitbus roestvreter, twee spuitbussen primer en een spuitbus bodycoating.

Wat je zag was niet het eindresultaat. ;)
De gleuf op de foto met primer die je ziet is het weggerotte deel, ik heb daar gewoon hoekstripjes over gehecht van 2mm plaat.
Het resultaat was verder ook niet de moeite van fotograferen waard, het draagt genoeg en zit weer verborgen achter het spatbord.

De rotte subfamebevestiging/chassis ziet er nu zo uit. Ook gerepareerd met 2 mm plaat.
Grootste uitdaging was boven/naast remleidingen, bedrading en aandrijfashoezen zonder daar doorheen te smelten met spetters en vlamboog.

Motorzijde
De motor zit al weer in elkaar.

wielzijde
Heb nog een plekje onder mijn koplamp waar ik nog wat aan moet doen kwam ik achter...... :+

Dit zijn geen cosmetische reparaties, het chassis dan, dus bij twijfel aan jezelf niet aan beginnen. :+
En ja, daar durf ik gewoon weer een noodstop mee te maken. ;)

Heb nog wat roest her en der verwijderd waar ik nu makkelijk bij kwam, dat behandeld en in de primer gezet. Beetje rotweer vandaag maar tussen de buien door lekker opgeschoten.
Hij zit al weer bijna in elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 22-02-2017 21:27 ]

Verwijderd

Teijgetje schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:11:
Normaal las ik alleen constructiewerk, en dan ben je met een elektrisch apparaat wat vrijer qua elektroden, ik heb standaard wat liggen voor RVS, gietijzer en staal. Bij MIG zit je aan rollen vast en buiten is niet altijd fijn met wind.
Mig/Mag dan maar bij voorkeur binnen doen.
Gietijzer lassen blijft wel een hopeloze exercitie, zelfs als je netjes voor- en nagloeit.
En constructief betrouwbaar wordt een verbinding nooit meer.
Ik noem het maar "netjes aan elkaar plakken". :)
Eigenlijk huur ik normaal een grote MIG en een brug per uur in de DHZ-garage als ik laswerk aan mijn auto doe. Ik heb aan die bus rondom al heel wat gelast, al was dat vaak gewoon plaatwerk en niet echt dragend.
Als ik goed lees dan heb je welbeschouwd een bijna volledige Vito bij elkaar gelast, op de asbak na. _/-\o_
En niet altijd zonder vloeken, je snapt dat weglekkende staaldruppels en slakken je jas en handschoenen dan lekker kunnen laten fikken.
Heb lang geleden in een 40+o/C. omgeving leren lassen en deed dat default met een kuip water binnen handbereik om m'n leren boots (met inhoud) in te kunnen zetten als de lasdruppels weer eens langs mijn enkel liepen.
Na al die jaren zie ik nog de littekens. :F
Gelukkig doet die Lincoln van mij het erg fijn, ook met lage stroom starten en lassen(Omnia 2,5mm²@45A (normaal 75-80A) en 3,2@75A (normaal 115-125A)) zodat je niet zo diep in het plaatmateriaal last maar er op.
Is dat een inverter??
Wat je zag was niet het eindresultaat. ;)
De gleuf op de foto met primer die je ziet is het weggerotte deel, ik heb daar gewoon hoekstripjes over gehecht van 2mm plaat.
Het resultaat was verder ook niet de moeite van fotograferen waard, het draagt genoeg en zit weer verborgen achter het spatbord.
Het zag er anders al redelijk toonbaar uit, respect hoor.
Komt zo'n bijeen gelaste hoeveelheid plaatwerk nog gewoon door de keuring??
Dit zijn geen cosmetische reparaties, het chassis dan, dus bij twijfel aan jezelf niet aan beginnen. :+
En ja, daar durf ik gewoon weer een noodstop mee te maken. ;)
Ik hoop dat ik het niet een keer in het ochtendnieuws hoef te horen. O-)

• Teijgetje
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 00:55:
Als ik goed lees dan heb je welbeschouwd een bijna volledige Vito bij elkaar gelast, op de asbak na. _/-\o_
Neuh, hooguit een kwart. :9~
Is dat een inverter??
Yep, een Lincoln Invertec 145-S met soft/crisp functie en elektronisch gestuurd zodat een constante boogspanning behouden blijft, bv bij een aggregaat of zoals nu met hele lage amperage willen lassen.
Komt zo'n bijeen gelaste hoeveelheid plaatwerk nog gewoon door de keuring??
Alle auto`s zijn bijeen gelaste hoeveelheden plaatwerk...... >:)
Maar daar ga ik wel van uit, er zijn wel eisen aan laswerk, de plek en de hoeveelheid toegestane roest bij de APK, maar ik heb wat deze balk betreft er vertrouwen in.
Ik hoop dat ik het niet een keer in het ochtendnieuws hoef te horen. O-)
Ik ook niet, sta je voor niks vroeg op. :F

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 24-02-2017 15:21 ]

Verwijderd

Teijgetje schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 01:04:
Alle auto`s zijn bijeen gelaste hoeveelheden plaatwerk...... >:)
Maar daar ga ik wel van uit, er zijn wel eisen aan laswerk, de plek en de hoeveelheid toegestane roest bij de APK, maar ik heb wat deze balk betreft er vertrouwen in.
Ik vermoed dat de RDW dat "vertrouwen" nader zal hebben omschreven en de regels daarvan in solide beton heeft gegoten. 8)
Ik ook niet, sta je voor niks vroeg op. :F
Nope, om eerlijk te zijn staat de radiowekker doorgaans op 1 minuut voor 6 en als er opnieuw files staan dan trek ik de dekens gewoon iets verder omhoog.
Die tragiek overkomt mij dus iedere dag. :+

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Net een CTL Midi (stofzuiger) aangeschaft. Gamma stofzuiger na ca. 100x gebruikt te hebben (verspreid over 4 jaar, meestal achter mijn afkortzaag...) is kapoet, nu maar iets kopen wat beter werkt (automaat die niet pas na 4 seconden inschakelt).

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roeligan schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:48:
Net een CTL Midi (stofzuiger) aangeschaft. Gamma stofzuiger na ca. 100x gebruikt te hebben (verspreid over 4 jaar, meestal achter mijn afkortzaag...) is kapoet, nu maar iets kopen wat beter werkt (automaat die niet pas na 4 seconden inschakelt).
geef het toch altijd even de tijd......je onderdruk moet door een fiks aantal meters slang voordat je afzuiging effectief is ter plaatse van je gereedschap.

ik heb een CTL26E, je gaat veel plezier hebben van je nieuwe stofzuigert.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:55:
Onverwacht projectje tussendoor......
Heb je al wat op het oog?? qua merk?

ik wil eens een cursusje volgen en dan een mig/mag machine aanschaffen voor wat licht werk zoals een tafelonderstelletje, etc [en uiteindelijk een camperopbouw achter op een truck.]

• Muldert
Fraggert schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:25:
[...]

geef het toch altijd even de tijd......je onderdruk moet door een fiks aantal meters slang voordat je afzuiging effectief is ter plaatse van je gereedschap.

ik heb een CTL26E, je gaat veel plezier hebben van je nieuwe stofzuigert.
Ik heb ook een CTL Midi. Afzuiging gaat direct met de machine aan en nog geen seconde later staat het uiteinde van de slang onder druk (3,5m)

• Teijgetje
Fraggert schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:28:
[...]

Heb je al wat op het oog?? qua merk?

ik wil eens een cursusje volgen en dan een mig/mag machine aanschaffen voor wat licht werk zoals een tafelonderstelletje, etc [en uiteindelijk een camperopbouw achter op een truck.]
Nee, zoals gezegd heb ik er eigenlijk te weinig werk voor en huur ik liever een goede dan.
Goedkope apparaten werken vaak net niet.

Misschien had die gasloze van de Aldi of Lidl laatst in dit geval een paar uur gescheeld maar ik weet niet hoe dat last en nu weet ik dat de lassen diep genoeg ingelast zijn en dik genoeg zijn.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:36:
[...]

Nee, zoals gezegd heb ik er eigenlijk te weinig werk voor en huur ik liever een goede dan.
Goedkope apparaten werken vaak net niet.

Misschien had die gasloze van de Aldi of Lidl laatst in dit geval een paar uur gescheeld maar ik weet niet hoe dat last en nu weet ik dat de lassen diep genoeg ingelast zijn en dik genoeg zijn.
Ah juist, ik dacht je eigenlijk dus overstag ging voor een eigen machine.

ik kijk ook dan wel naar instappers van Metalworks, Weldkar, Cebora......dus geen Ferm ofzo.

dikke machines zoals van Kemppi of Tico gaat hier niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:50
Wij hebben thuis een Cebora MIG las apparaat en die doet het al jaren lang perfect. Gebruikt om dun plaatwerk te lassen aan auto's en dat ging prima. Amperagebereik was laag genoeg in te stellen voor dun plaatwerk en hoog genoeg om toch dikker staal te kunnen lassen.

Nooit spijt van dat ding gehad, kostte toen 7 of 800 euro ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Maar 7 of 800 noem ik geen instapper die je eens per jaar gebruikt en verder in een hoek laat verstoffen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:23
Ik wil een Fein Multimaster 350QLS kopen. Nu kan ik een tweedehandse-bijna-nieuw maar bijna geen accessoires kopen voor 150 in een mooie Fein systainer, of een 350QLS in een normale Fein koffer voor 220 met schuurkoppen, zagen etc. Gebruiken jullie de schuurkoppen en andere accessoires veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 22:41
geekeep schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:45:
[...]

Mooi spul! Uiteraard verwachten wij hier over een tijdje een (korte) review ;)
Bij deze:

Deze week een eikenhouten blad gekocht om een eettafel van te maken. Hoeken waren nog heet scherp en blad kon ook een schuurbeurt gebruiken. De Rupes bevalt prima. Schuren gaat makkelijk, ligt leker in de hand en door het regelbare toerental kan heb je goede controle over hoe veel er af gaat. Stofafzuiging werkt ook heel fijn met het meegeleverde filter. Had verwacht dat ik een hoop stof in de woonkamer zou vinden, maar vrijwel alles verdween in het ophangsysteem. Heb helaas niet veel ervaring met andere schuurmachines dus kan hen niet vergelijken.
Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.