[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.143 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
peligro2k schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:39:
Ik wil een Fein Multimaster 350QLS kopen. Nu kan ik een tweedehandse-bijna-nieuw maar bijna geen accessoires kopen voor 150 in een mooie Fein systainer, of een 350QLS in een normale Fein koffer voor 220 met schuurkoppen, zagen etc. Gebruiken jullie de schuurkoppen en andere accessoires veel?
Lekker voor die van 150 gaan en dan kan je voor 70 euro aan accessoires kopen waar je zelf direct behoefte aan hebt.
Ik heb ook een supercomplete set gekocht en de eerste keer dat ik hem ging gebruiken kon ik meteen naar de winkel om het juiste accessoire te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 20:12
Ik heb toch voor 200 euro de volledige versie gekocht met ongeveer alles erbij. Bij Axminster in de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:06

Aapje

Opel-beun
Teijgetje schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:58:
Maar 7 of 800 noem ik geen instapper die je eens per jaar gebruikt en verder in een hoek laat verstoffen. ;)
Cebora is dan ook niet echt een instapper, maar meer een zeer goede voor een thuis klusser/kleine garage die zelden laswerk doet. Je hebt voor instappers die cheapo zijn ook een merk: Giant.

https://www.lasexpert.nl/MIG130
https://www.lasexpert.nl/MIG195

Zijn niet gek duur, werken wel OK voor de hobbyist. Al zou ik altijd gaan voor 1tje met een gasfles, want fluxcore + slak wat er achter blijft is altijd ruk als je beetje door wil lassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brammel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:00:
Deze week een eikenhouten blad gekocht om een eettafel van te maken. Hoeken waren nog heet scherp en blad kon ook een schuurbeurt gebruiken. De Rupes bevalt prima. Schuren gaat makkelijk, ligt leker in de hand en door het regelbare toerental kan heb je goede controle over hoe veel er af gaat.
Is het niet een idee eerst een bovenfrees langs de randen te halen zodat die mooi/strak rond wordt??

De vier hoeken zou ik sowieso eerst allemaal aftekenen op een custom afronding (vanwege de gewenste symmetrie) om daarna met een houtrasp, vijl en vervolgens schuurmachine te bewerken, dat scheelt je later overbodige ritjes naar de EHBO. :+

En uiteraard nog van harte met je super nieuwe Rupes!! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KzfHKvT3KQXDlu5wNqh3G0jq/full.jpg

Eindelijk besteld, makita dhp484.
Vanmiddag ff in winkel gewichten vergeleken en voor de lichtere machine gekozen :)

En gratiesch accu erbij. Mijn huidige accu's zijn intussen 8jaar oud, doen het nog prima, maar een gezond broertje erbij kan geen kwaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Teijgetje schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:11:
Als je niet uitkijkt wordt het inderdaad een plasmasnijder zo`n electrode.
Gelukkig doet die Lincoln van mij het erg fijn, ook met lage stroom starten en lassen(Omnia 2,5mm²@45A (normaal 75-80A) en 3,2@75A (normaal 115-125A)) zodat je niet zo diep in het plaatmateriaal last maar er op.
Ga je hoger, naar normale lasstroomsterkte dan blaas je overal doorheen wat dus ook regelmatig gebeurde, ook met lage stroomsterkte. En vooral als ik dacht wel even door de bak en braadlassen heen te lassen met een hogere stroomsterkte om een nettere las te krijgen.
Ik heb vroegah pijpleidingen aangelegd, die leidingen liepen gewoon boven de grond door/langs het weiland.
Langs die pijpleidingen moesten dan natuurlijk ook weidepalen met prikkeldraad komen voor/tegen de koeien }:O
Die weidepalen waren afgekeurde "tubing"pijpen (wat in een gas of olieput zit), daar moesten gaten in gemaakt worden om het prikkeldraad aan te bevestigen.
Gaten boren met een boormachine duurde te lang, dus die gaten "prikten" we erin met een 3,25mm las elektrode, 300A erop en je prikt zo door 6mm dik staal _O- })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Mijn vaders Bosch gsb 13 re heeft het opgegeven ;w

Hij vond het een prettig tool. Ik kan het nog een keer kopen voor ~70 euro, of iets vergelijkbaar vinden (gewicht + ingebouwd klopboor).

Ik heb de Makita DHP484ZJ Accuklopboormachine gevonden. Maar de oude Bosch had 2800 rpm, en de nieuwe (en duur) Makita maar 2000 rpm. Ik weet niet hier veel vanaf, maar zou hij dit verschil merken? Het wordt in principe gebruikt als hobbiest, voor echt zwaar werk zou hij een andere drill aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37

Pelle

🚴‍♂️

Raymond schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:32:
[afbeelding]

Eindelijk besteld, makita dhp484.
Vanmiddag ff in winkel gewichten vergeleken en voor de lichtere machine gekozen :)

En gratiesch accu erbij. Mijn huidige accu's zijn intussen 8jaar oud, doen het nog prima, maar een gezond broertje erbij kan geen kwaad :P
Nice. Ik heb gisteren uiteindelijk deze besteld:

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/JPG_Product/DTD137ZJ.jpg
DTD137ZJ

Doet qua vermogen nagenoeg niks onder voor de 18V variant, heeft BL-motor en past mooi bij mijn andere 14,4V apparaten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je voortaan zelf je fietsschoenzooltjes losschroeven :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hebben jullie een suggestie voor een handig hulpmiddeltje om binnendeuren weer terug te kunnen hangen?

Dat gepruts met vingers tussen deur en kozijn ben ik nu wel zat :P

Ik heb iets gezien van ivana

Maar die lijkt me niet fijn (ik verwacht dat die de deur doet kantelen). Ik dacht meer aan iets dat onder de deur "grijpt". Kennen jullie zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb wel een tooltje ja, dat heet handigheid, en stalen neuzen/blokje hout. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Heb ik allemaal, maar werkt niet goed genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Meer oefenen dan :P

Maar het is en blijft een vervelende klus natuurlijk. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Joopieboy op 25-02-2017 15:57 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:31
Deurlichters noemen ze die dingen toch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 08:02

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Raymond schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:37:
Hebben jullie een suggestie voor een handig hulpmiddeltje om binnendeuren weer terug te kunnen hangen?

Ik heb iets gezien van ivana

Maar die lijkt me niet fijn (ik verwacht dat die de deur doet kantelen). Ik dacht meer aan iets dat onder de deur "grijpt". Kennen jullie zoiets?
Ik ben gek van mijn wunderbar van Stanley voor dat soort klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Maar dat is het net niet imo.
Dan moet je deze Wunder Bar hebben van Hultafors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Thanks, goeie tips! Daar staat genoeg tussen om een handige tool te vinden. Dan kan ik mijn hornbach/praxis bon ook een keer gebruiken :)

In ander nieuws:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ynVLwgWVOUBh7YI4ekqw3Jy9/full.jpg

Nieuw en oud naast elkaar, 8 jaar vooruitgang :)
Nieuwe machine is net zo sterk(oude machine heeft extra versnelling, in de laagste wat meer koppel daardoor), maar 5cm korter en een kilo lichter :D (en kan ook kloppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik sta op het punt om de Bosch GBH2600 boorhamer te kopen: http://www.toolstation.nl...combihamer+machine/p68832

Vriendelijk geprijsde set lijkt mij. Zijn er nog redenen om naar wat anders te kijken? Wat is bijvoorbeeld het verschil met de Bosch GBH 2-26 F (behalve dat daar geen beitels bij zitten).

Toerental van die machines is wel vrij laag (900 rpm). Ik zoek eigenlijk iets tot 180 euro waar ik ook bijv. probleemloos mee in staal/hout kan boren qua toerental en waar dan een snelspanboorkop bij zit.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37

Pelle

🚴‍♂️

Orion84 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:14:
Kan je voortaan zelf je fietsschoenzooltjes losschroeven :P
De reactie die je wist dat ging komen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:15:
Maar dat is het net niet imo.
Dan moet je deze Wunder Bar hebben van Hultafors.
Dat zijn erg fijne dingen om op je achterbank te hebben als je 's nachts wordt staande gehouden. :+

Wij zijn nog nooit zo vaak midden in de nacht tot stoppen gedwongen sinds wij jaren geleden voor een nieuwe zwartmetallic bestelbus besloten.
Kek busje verder dat intussen reeds is afgevoerd. :(
Daarna maar besloten voor een andere kleur met een iets lager "camp profiel" en dat blijkt te werken.

"Inspecteer zelf maar was dan mijn standaard antwoord, dat lijkt mij voor iedereen het beste", waarna de dierentuin in de bus zich luidkeels van hun beste kant liet horen. _/-\o_
De hondenbrigade kon die grap nog het meest waarderen en na het geven van pootjes en natte likken mocht je dan je weg weer vervolgen.
Vreemd natuurlijk, omdat je daarna nog steeds een compleet arsenaal aan inbrekersgereedschap en Hultafors had kunnen meevoeren, maar waarnaar (na de oorverdovende blaf orkaan) niemand meer had gezocht.

Tegenwoordig laat ik de achterdeuren gewoon openstaan als het warm is, ook als er een lading tools onboard is.
Niemand die ook maar in de buurt komt, veiliger kan haast niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik had vroeger een collega die daar het volgende op gevonden had:

Ik zeg tegenwoordig altijd maar dat ik bang voor honden ben als er op een klus een hond rondloopt.
Niet dat ik bang ben maar ze willen altijd helpen, zijn overal nieuwsgierig naar en als je niet uitkijkt verwond je ze ook nog omdat ze vaak ( ongemerkt) in de weg gaan staan.

:+
Het werkt wel want vaak gaan die honden dan gewoon achter een deur, de tuin in, of in hun bench, ook al vind het baasje dat het hun domein is en ze overal mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:24:
Ik had vroeger een collega die daar het volgende op gevonden had:
Ik zeg tegenwoordig altijd maar dat ik bang voor honden ben als er op een klus een hond rondloopt.
Niet dat ik bang ben maar ze willen altijd helpen, zijn overal nieuwsgierig naar en als je niet uitkijkt verwond je ze ook nog omdat ze vaak ( ongemerkt) in de weg gaan staan. :+
Het werkt wel want vaak gaan die honden dan gewoon achter een deur, de tuin in, of in hun bench, ook al vind het baasje dat het hun domein is en ze overal mogen komen.
Ik beperk ook zelf hun actieradius als ik met gevaarlijke tools bezig ben, dan mogen ze van een veiliger afstand meekijken.
Zij gaan bij voorkeur áchter je benen liggen en voor je het weet breek je dan je eigen nek.
Na 15 jaar zie ik nu nog steeds de sporen op m'n been van zo'n ongelukkige tuimeling. :+

Wat wel verslavend werkt is het gemak dat je even veilig kunt weglopen als al je tools buiten voor het oprapen liggen.

Heb eens een neurotische kat meegemaakt (zijn zij dat niet allemaal?? :+ ) type "allesvrezer" en die kwam iedere keer uitgerekend onder de zaagtafel liggen, ook als die stond te loeien.
Met katten die in potentie overal clueless opspringen is dat geen goed idee. :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
jerkitout schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:52:

Hij vond het een prettig tool. Ik kan het nog een keer kopen voor ~70 euro, of iets vergelijkbaar vinden (gewicht + ingebouwd klopboor).

Ik heb de Makita DHP484ZJ Accuklopboormachine gevonden. Maar de oude Bosch had 2800 rpm, en de nieuwe (en duur) Makita maar 2000 rpm. Ik weet niet hier veel vanaf, maar zou hij dit verschil merken? Het wordt in principe gebruikt als hobbiest, voor echt zwaar werk zou hij een andere drill aanschaffen.
2000rpm is ruim voldoende voor al het boor- en schroefwerk. Er zijn volgens mij ook geen accuboormachines die boven de 2300-2400 komen.

Die DHP484 is sowieso een prima machine. Ik zie 'm ook voorbij komen bij aannemers, dus als hobbyist is het sowieso goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jerkitout schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:52:

Heb zelf een voorloper van deze Bosch standaard aangesloten op de werkbank liggen, voor niet al te intensieve klusjes.
Daar is het een prima machine voor die lekker licht is en met 1 hand solide is te bedienen terwijl je met de andere hand 'iets' moet vasthouden.
Vaak is dat om even snel iets te polijsten/afbramen met bijv. een 3M mop, of lappenschijf en precies voor dát werk is het hogere toerental juist erg fijn.
Ook bij de zware 18V accumachines mis ik dan toch net die laatste kick van een hoog toerental.

Lastig vergelijken dus, zeker met een accumachine, beide machines hebben zo hun eigen bestaansrecht. ;)
Raymond schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:37:
Dit model deurlift doet precies wat je wilt.
Als je eenmaal met zo'n ding hebt gewerkt dan vraag je je af hoe je deuren afhangen ooit zonder deze superhandige tool hebt kunnen doen. :)
Zeker als je geen hulpje bij de hand hebt.

De bediening met je voet is een beetje aan de erg directe kant imho, iets meer vertraging in beide bewegingen zou ik wel handig vinden.
Vooral de draaibeweging links/rechts is soms lastig onder controle te houden, maar het is wel lichtjaren verwijderd van de hopeloze trial & error van de bekende oldskool methode. 8)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:58:
Maar 7 of 800 noem ik geen instapper die je eens per jaar gebruikt en verder in een hoek laat verstoffen. ;)
dat zijn wel prijzen voor instappers van een degelijk gerenommeerd merk, maar ik ben niet van plan om hem te laten verstoffen natuurlijk ;-)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hrmpff, hebben jullie dat nu ook?

Ik heb die DHP484 onder andere gekocht omdat die geleverd werd in een mpak systainer. Met het idee om die systainer te gaan gebruiken om er schuurpapier voor machines in te stoppen, zoals hier: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E6Rna8SOa4AeMcGFrO7k1tFN/thumb.jpg

Maar nu ik een beetje aan passen en meten ben, komt het erop neer dat hier dus mijn voorraad 125mm schuurschijven voor de rotex in gaan. En nu overweeg ik om toch maar een Festool systainer te gaan bestellen, omdat het me niet zint dat mn Festool spullies in een Makita kistje zitten 8)7.

Hij is nog niet besteld, maar staat dus al wel op mn verlanglijst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 16:59
Gewoon kopen, al is het maar omdat ze makkelijker open gaan dan de Makpacs :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hebben wij dat ook? Lichte tik van OCD, bedoel je? Natuurlijk hebben velen hier (ik in ieder geval) dat ook ;)

[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 27-02-2017 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 08:47
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:52:
[...]

Ik sta op het punt om de Bosch GBH2600 boorhamer te kopen: http://www.toolstation.nl...combihamer+machine/p68832

Vriendelijk geprijsde set lijkt mij. Zijn er nog redenen om naar wat anders te kijken? Wat is bijvoorbeeld het verschil met de Bosch GBH 2-26 F (behalve dat daar geen beitels bij zitten).

Toerental van die machines is wel vrij laag (900 rpm). Ik zoek eigenlijk iets tot 180 euro waar ik ook bijv. probleemloos mee in staal/hout kan boren qua toerental en waar dan een snelspanboorkop bij zit.
Verschil tussen de oude series en de nieuwe GBH 2-2x zijn voor zover ik kon vinden de mogelijkheid tot levering met een L-boxx. Mocht je deze niet willen dan ben je net zogoed af met de oudere GBH.

Ik had eigenlijk de zelfde eisen als jij, ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Metabo UHE 2660-2 quick set, boren met twee versnellingen, hameren en boor hameren. deze heb ik sinds vorige week in het bezit voor €190 uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
lyncyst schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:44:
[...]

Verschil tussen de oude series en de nieuwe GBH 2-2x zijn voor zover ik kon vinden de mogelijkheid tot levering met een L-boxx. Mocht je deze niet willen dan ben je net zogoed af met de oudere GBH.

Ik had eigenlijk de zelfde eisen als jij, ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Metabo UHE 2660-2 quick set, boren met twee versnellingen, hameren en boor hameren. deze heb ik sinds vorige week in het bezit voor €190 uit Duitsland.
Mooi ding, eigenlijk de Metabo tegenhanger van die GBH2600, maar dan met een tweede versnelling wat mij wel erg handig lijkt. Ik durf het alleen niet zo goed aan om zoiets in Duitsland te bestellen. Qua bestellen wel (heck, ik laat ook spullen uit China komen), maar meer vanwege moeilijkheden als je ooit eens aanspraak wilt maken op de garantie. Al kan ik mij eigenlijk ook niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer iets terug heb moeten sturen omdat ik aanspraak wilde maken op garantie.

Heb je een linkje naar de webshop waar je jouwe hebt gekocht?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2017 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PLnxYQ85IN1128RM2imMshgk/full.jpg

Met dank aan Ikea voor de vakverdeling :)

Nog ff labeltjes erbij en klaar 8)

Edit: Ik realiseer me nu pas dat er voor rond de 300 euro aan schuurpapier in die koffer zit 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond op 27-02-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:03:
hrmpff, hebben jullie dat nu ook?

Ik heb die DHP484 onder andere gekocht omdat die geleverd werd in een mpak systainer. Met het idee om die systainer te gaan gebruiken om er schuurpapier voor machines in te stoppen, zoals hier: [afbeelding]

Maar nu ik een beetje aan passen en meten ben, komt het erop neer dat hier dus mijn voorraad 125mm schuurschijven voor de rotex in gaan. En nu overweeg ik om toch maar een Festool systainer te gaan bestellen, omdat het me niet zint dat mn Festool spullies in een Makita kistje zitten 8)7.

Hij is nog niet besteld, maar staat dus al wel op mn verlanglijst :+
De sluiting is wel een stuk handiger, maar ze zijn naar mijn idee te duur om los te kopen. Andere systainers zijn nog wel eens in de aanbieding voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Ik moet nog ergens een systainer inlay voor schuurpapier hebben... zal eens kijken of ik die kan vinden.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Roeligan schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:48:
Ik moet nog ergens een systainer inlay voor schuurpapier hebben... zal eens kijken of ik die kan vinden.
Daar heb ik afgelopen weekend veel naar gezocht. Die inlays zijn als "reservedelen" los verkrijgbaar. Ze zijn er niet voor assortimenten, maar alleen per maat schuurpapier: 125mm, 150mm, 80*133, delta enzovoorts. Ik heb een paar foraposts gelezen en daaruit geleerd dat mensen het vaak handiger vinden om een variabele vakindeling te hebben (van Tanos zelf bijvoorbeeld) of te maken.

http://festoolownersgroup...abrasive-systainer-34546/

Even een vraag voor mezelf: Ik krijg binnenkort een werkbank (niet dit model, maar wel vergelijkbaar). Daar wil ik een bankschroef op. Ik zoek een 125mm model met aambeeld. Hoeft geen onverwoestbaar ding te zijn, maar ik wil geen prul met speling erop.
Welk merk/model kunnen jullie me aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 16:59
Framoes schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:08:
[...]

De sluiting is wel een stuk handiger, maar ze zijn naar mijn idee te duur om los te kopen. Andere systainers zijn nog wel eens in de aanbieding voor een schappelijke prijs.
Eensch, heb toevallig van het weekend de #4 Makpac voor 40 euro besteld op Amazon. Dan kan mijn gereedschap in de Makpacs en kan ik een trolley in elkaar flansen. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Om preciezer te kunnen af tekenen ben ik me aan orienteren op meet hulp middelen.

Ik zie mensen zweren bij een starrett combi maar zie ook de incra t die mijzelf zeer praktisch lijkt

Maar welke maat gebruik je veel in praktijk 15 of 30 cm zie bij gereedschap pro ook een swansson combi voor heel andere prijzen dan een starrett

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 08:47
ThinkPadd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Mooi ding, eigenlijk de Metabo tegenhanger van die GBH2600, maar dan met een tweede versnelling wat mij wel erg handig lijkt. Ik durf het alleen niet zo goed aan om zoiets in Duitsland te bestellen. Qua bestellen wel (heck, ik laat ook spullen uit China komen), maar meer vanwege moeilijkheden als je ooit eens aanspraak wilt maken op de garantie. Al kan ik mij eigenlijk ook niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer iets terug heb moeten sturen omdat ik aanspraak wilde maken op garantie.

Heb je een linkje naar de webshop waar je jouwe hebt gekocht?
https://www.klokow-gmbh.d...r-Meisselsatz-10-tlg.html
vorige week nog €180 en 11 euro verzendkosten naar Nederland, nu €189.50.

eventueel kan je nog even kijken op http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5144634_-uhe-2660-2-quick-set-metabo.html naar alternatieve shops die leveren in Nederland.

Alternatief is in Nederland kopen, echter hier is de minimale prijs voor de set +-€240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
lyncyst schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:22:
[...]

https://www.klokow-gmbh.d...r-Meisselsatz-10-tlg.html
vorige week nog €180 en 11 euro verzendkosten naar Nederland, nu €189.50.

eventueel kan je nog even kijken op http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5144634_-uhe-2660-2-quick-set-metabo.html naar alternatieve shops die leveren in Nederland.

Alternatief is in Nederland kopen, echter hier is de minimale prijs voor de set +-€240
Heb hem bij Baumarktdiscount.de ook voordelig gevonden. Je kunt er ook via eBay bestellen: http://www.ebay.de/itm/272565137801 verzendkosten zijn €9,95 (<5kg).

Ik heb Metabo Nederland even gevraagd hoe het zit met garantie op een machine uit Duitsland. Als daar een positief antwoord op komt dan ga ik hem via bovenstaande eBay link bestellen denk ik. Anders gewoon in NL, daar is hij 'maar' 30 euro duurder: https://www.kruis.nl/elec...amer-uhe-2660-2-quick-set

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:11:
[...]
Even een vraag voor mezelf: Ik krijg binnenkort een werkbank (niet dit model, maar wel vergelijkbaar). Daar wil ik een bankschroef op. Ik zoek een 125mm model met aambeeld. Hoeft geen onverwoestbaar ding te zijn, maar ik wil geen prul met speling erop.
Deze Taiwan modellen kosten amper iets.
Heuer bankschroeven zijn ongetwijfeld beter, maar ook veel duurder.

Ik heb ooit een zware, maar cheap Aziaat (draaibaar) gekocht met het idee een echte te kopen als de oude eenmaal was gesloopt.
Na twintig jaar mishandeling staat dat ding er dus nog steeds en heb ik all-along-the-way geen geldig alibi gevonden een betere te kopen. ;)

Ach wat "betere", dat oude ding doet het eigenlijk nog steeds perfect. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:21
Ik heb het schuurpapier van mijn Festool DTS400 (150 x 100 mm) in de nieuwe Tanos Mini Systainer III zitten. Deze systainer is 142mm hoog en daarmee dubbel zo hoog als de "reguliere" mini.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/IMG_0492_zpswisl2si4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/IMG_0493_zpsn8yfqnrd.jpg

De Mini Systainer III is, volgens mij, het goedkoopst bij Van Groningen Tools. De Tanos artikelnummers zijn 80102122 (lichtgrijs) en 80102123 (antraciet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Raymond schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:11:
Daar wil ik een bankschroef op. Ik zoek een 125mm model met aambeeld. Hoeft geen onverwoestbaar ding te zijn, maar ik wil geen prul met speling erop.
Ik heb er een van de Hornbach, prima ding, draaibaar, degelijk en met een knap aambeeld.
Gaat iets verder open dan de HBM`s.

Zetbekken en opzetbekken zijn wel handig erbij.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 27-02-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
sjnelle schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:10:
Om preciezer te kunnen af tekenen ben ik me aan orienteren op meet hulp middelen.

Ik zie mensen zweren bij een starrett combi maar zie ook de incra t die mijzelf zeer praktisch lijkt

Maar welke maat gebruik je veel in praktijk 15 of 30 cm zie bij gereedschap pro ook een swansson combi voor heel andere prijzen dan een starrett

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen
Wat gebruik je nu, wat gaat er niet goed (en moet dus beter) en wat denk je dat een duur merk aftekengereedschap gaat betekenen voor je?

Deze vragen zijn nogal belangrijk om überhaupt suggesties te kunnen doen. Preciezer aftekenen zit in meer dan enkel Starrett of Incra tools aanschaffen. Een dik timmermanspotlood helpt meestal ook niet. Plus, de manier van aftekenen kan ook van invloed zijn. Of het gebruikte materiaal, scheef en krom hout van bijvoorbeeld de gemiddelde bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Wat Geekeep zegt; Wat wil je er precies mee doen dat je bv overweegt om 200 uit te geven?
Begin met een vulpotlood van 0,5mm met een zachte stift of een Pica met verschillende vullingen.
Naast een knappe zwaaihaak en blokhaak.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 27-02-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 19:33

vhal

ಠ_ಠ

Geloof nooit wat er op de verpakking staat als het komt tot max. vermogen :+

De wasmachine deed het opeens niet meer en het stonk naar verbrand plastic. Wij hadden tijdelijk zo'n stekkerblok waar je droger en wasmachine op 1 WCD kan aansluiten maar dit is wel de laatste keer dat zoiets in huis komt :/ :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EsnvciIY3MtftDpxgCqDkSsv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zlHJSjNao3I9BAsiVeFLtPL3/full.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
vhal schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:07:

De wasmachine deed het opeens niet meer en het stonk naar verbrand plastic. Wij hadden tijdelijk zo'n stekkerblok waar je droger en wasmachine op 1 WCD kan aansluiten maar dit is wel de laatste keer dat zoiets in huis komt :/ :X

[afbeelding]

[afbeelding]
:/ En die aardedraad is ook nog spontaan eruit gevallen?

Zitten er uberhaupt iets van adereindhulzen op die draden (bij de aarde iig niets van te zien)?

Kijk eens naar het aansluitvermogen van je wasmachine en droger, als het moderne apparaten zijn (lees: warmtepompdroger) kunnen die hoogstwaarschijnlijk gewoon zonder problemen samen op 1 groep.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:21:
[...]
Ik heb er een van de Hornbach, prima ding, draaibaar, degelijk en met een knap aambeeld.
"Manmanman" wat een prijzen zijn dat. :+
Inderdaad wel een goed plan om meteen op de maximale opening van de bekken te letten, dat kan nooit genoeg zijn.
Het zetbekje is bijna duurder dan de hele bankschroef. O-)

De laatste keer dat ik bij Buitelaar was maar meteen een doosje van die goedkope opzetbekjes meegenomen voor alle bankschroeven boven, beneden en buiten, superhandig die dingen, niet in het minst door de ingebouwde magneetjes.
De aluminium bekjes die ik al had kwamen ooit zonder magneet en die lazeren daardoor bij het minste al op de vloer.

Met m'n huidige tergende rugpijn word ik op dit moment instant chagrijn van dingen die totaal onnodig op de grond flikkeren. :X
vhal schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:07:
Kun je nu nog achterhalen waardoor de draden precies zijn losgekomen??
Fijn als je huis affikt door zo'n ongelofelijke constructieve faal. :(

Ga je nog verhaal halen bij de verkoper, of licht je de controlerende instanties in die dit wanproduct op de markt hebben toegelaten??
"Instanties" waar je anders alleen maar iets van hoort na uit de hand gelopen champagneontbijtjes, of overige schimmige vormen van zelfverrijking etc.
Gevalletje "zelfregulering van de markt" naar goed VVD gebruik. :+

Je ziet nu wat voor verdrietige resultaten dat oplevert, godgeklaagd zoiets.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:17:
[...]

"Manmanman" wat een prijzen zijn dat. :+
Inderdaad wel een goed plan om meteen op de maximale opening van de bekken te letten, dat kan nooit genoeg zijn.

[...]

Het zetbekje is bijna duurder dan de hele bankschroef. O-)

De laatste keer dat ik bij Buitelaar was maar meteen een doosje van die goedkope opzetbekjes meegenomen voor alle bankschroeven boven, beneden en buiten, superhandig die dingen, niet in het minst door de ingebouwde magneetjes.
De aluminium bekjes die ik al had kwamen ooit zonder magneet en die lazeren daardoor bij het minste al op de vloer.
Ik wist niet eens van het bestaan van zetbekken....... :+
Maar wel handig nu ik het weet, die prijs valt me mee, iets kleins netjes laten zetten kost meer en vaak genoeg moet er ergens een hoekje aan wat neer komt op hameren, waar het niet altijd mooier van wordt, zeker 3 mm staal niet. En dunner wil ook nog wel eens vals buigen zodat je een paar klappen moet geven om de vouw op de juiste plaats te krijgen.
Lijkt mij het proberen en de prijs waard.

De prijzen bij Hornbach vielen me reuze mee voor een degelijke bankschroef, hij ligt dan ook altijd in de auto en komt vaak van pas.
Heb er dan ook aan één genoeg. ;)
Die alubekjes met magneetjes, daar ben ik er al een paar van kwijtgeraakt, het komt meestal neer op een stukje alu hoeklijn afzagen ipv zoeken.......en die er inderdaad uitvallen als je niet uitkijkt. ;)

Dat je daar momenteel niet blij van wordt snap ik, maar als dit je had overkomen waarschijnlijk ook niet. ;)

@Vhal;
Lijkt me inderdaad een gevalletje retour winkel en de fabrikant aanspreken.
Dit is juist waarom je ze niet op een stopkontakt/groep zet en het had erger kunnen zijn.
Zou gewoon mijn geld terug eisen, ook al heb je de bon niet meer.
Is duidelijk een gevalletje fout in elkaar gezet in de sociale werkplaats, zoals gezegd horen er ook minimaal adereindhulsen op.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 28-02-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 00:17:
[...]
Dat je daar momenteel niet blij van wordt snap ik, maar als dit je had overkomen waarschijnlijk ook niet. ;)
Lijkt mij juist het toppunt van geluk (voor hem dan), maar voor zijn directe omgeving iets minder. 8)

Je struikelt over een stoeprand en na de operatie weet je niet eens meer wat je eigen voor- of achterkant is, maar je lacht je wel de godgansedag een ongeluk.
Behalve bij het Wilhelmus, dan komen de traantjes voor een korte tijd, de lach neemt dit uiteraard weer snel en happy over.

Nee, die vrouw is er veel erger aan toe, zal tegen een hartkwaal aanzitten en stottert sinds hij (haar man) de meest irritante lach op aarde heeft ontwikkeld.
Wie dit 5 minuten heeft aangehoord zal hem óf op het bot haten, óf nooit meer langskomen, maar niets zal deze clueless lachoptimist ooit nog ergens vanaf houden.

He's such a happy dude. :+
Briljant filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
geekeep schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:45:
[...]

Wat gebruik je nu, wat gaat er niet goed (en moet dus beter) en wat denk je dat een duur merk aftekengereedschap gaat betekenen voor je?

Deze vragen zijn nogal belangrijk om überhaupt suggesties te kunnen doen. Preciezer aftekenen zit in meer dan enkel Starrett of Incra tools aanschaffen. Een dik timmermanspotlood helpt meestal ook niet. Plus, de manier van aftekenen kan ook van invloed zijn. Of het gebruikte materiaal, scheef en krom hout van bijvoorbeeld de gemiddelde bouwmarkt.
Teijgetje schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:55:
Wat Geekeep zegt; Wat wil je er precies mee doen dat je bv overweegt om 200 uit te geven?
Begin met een vulpotlood van 0,5mm met een zachte stift of een Pica met verschillende vullingen.
Naast een knappe zwaaihaak en blokhaak.
De pica heb ik gekocht werkt idd al 10 keer fijner dan een timmermans potlood. Wat er mis gaat het kost veel tijd en is lastig om met de rolmaat of meter precies op juiste lengte af te tekenen of evenwijdig strepen te zetten.

Wat bedoel je met manier van aftekenen?

Wat is een voorbeeld van een knappe zwaai en blokhaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 19:33

vhal

ಠ_ಠ

@Xander @Teijgetje @Bhagavad Ja, er zaten wel adereindhulzen op. De losse aardedraad komt ws doordat ik de behuizing iets te grof heb opengemaakt. Of ik hier nog wat mee zal gaan doen is nog iets wat ik uit moet gaan zoeken. Het ding komt bij de Karwei vandaan, wellicht dat ik het daar even aangeef. Misschien melden via de KEMA-Keur instantie.
De afgefikte draad lijkt een schakeldraad te zijn afkomstig van een printje. Ik zal vanavond het ding even verder open slopen om te kijken wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn.

Neemt niet weg dat het eigenlijk niet zou mogen...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
sjnelle schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 07:04:

Wat is een voorbeeld van een knappe zwaai en blokhaak?
Een knappe blokhaak is er een die ook echt 90 graden is. Makkelijk te checken door hem om te draaien.
Een knappe zwaaihaak kan je goed vastzetten zodat je hoek niet verloopt als je hem verplaatst, en je kan het been schuiven zodat je ook korte hoeken over kan nemen. En liever de sluiting achterop zodat je hem tweezijdig kan gebruiken.
Dat hoeft niet zo duur te zijn.
Evenwijdige lijnen zet je met een kruishoutje.

Exact een maat aftekenen met een meetlint/rolmaat; maak een V-tje ipv een streepje. Een streepje kan je scheef zetten en dan is maar de vraag waar de maat exact was, bij een V weet je dat het puntje de maat is.
Bovendien meet je dus met een V eigenlijk twee keer, en met het tweede pootje kan je een eventuele foutmarge van je eerste pootje corrigeren.

Die Starret combiset die je bedoelt is er ook voor een aanzienlijk leuker prijsje.....van aluminium denk ik.
Daar kan je alles mee wat je wilt, alleen misschien even exact haaks maken.
Persoonlijk hou ik van iets degelijker en in staal omdat het doorgaans in gebruik veel te verduren krijgt, maar als je er normaal mee omgaat moet zoiets voor de DHZer prima te doen zijn icm met een vulpotlood van 0,5mm om precies af te kunnen tekenen.

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 28-02-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Teijgetje schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:21:
[...]

Is die bankschroef een beetje spelingsvrij? Dus niet dat wanneer je er een dun stripje metaal tussen klemt om er een gat in te boren, die continu omklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Raymond
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met spelingvrij en omklappen?
Er zit altijd een minimale speling in, de bekken sluiten wel altijd recht en op elkaar, die verschuiven niet tov elkaar tijdens aandraaien. En flinke klappen met een moker kon hij ook tegen tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Teijgetje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:39:
[...]

Die Starret combiset die je bedoelt is er ook voor een aanzienlijk leuker prijsje.....van aluminium denk ik.
Daar kan je alles mee wat je wilt, alleen misschien even exact haaks maken.
Persoonlijk hou ik van iets degelijker en in staal omdat het doorgaans in gebruik veel te verduren krijgt, maar als je er normaal mee omgaat moet zoiets voor de DHZer prima te doen zijn icm met een vulpotlood van 0,5mm om precies af te kunnen tekenen.
Thx voor de tips dat v toe ga ik eens gebruiken. Die is echt wel cheap mag je daar iets van verwachten? Goed gereedschap mag van mij best iets kosten maar de hoofdprijst hoeft ook weer niet te zijn. De incra vond ik nog meevallen de starrett is over de top en zocht daar dan ook goed alternatief voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Teijgetje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:49:
@Raymond
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met spelingvrij en omklappen?
Er zit altijd een minimale speling in, de bekken sluiten wel altijd recht en op elkaar, die verschuiven niet tov elkaar tijdens aandraaien. En flinke klappen met een moker kon hij ook tegen tot nu.
Als de beweegbare bek niet helemaal spelingsvrij is en wat op-en-neer kan bewegen, dan gebeurt het nogal makkelijk dat wanneer je er een smal metalen stripje tussen klemt om er een gat in te boren, dat dat stripje dus niet recht blijft zitten (Want de bek gaat dan iets bewegen) en soms zelfs losschiet/omklapt. Erg irritant. Dat vind ik het voordeel van goede bankschroeven: Daar zit nagenoeg geen speling op en dus werkt het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
sjnelle schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:18:
[...]

Thx voor de tips dat v toe ga ik eens gebruiken. Die is echt wel cheap mag je daar iets van verwachten? Goed gereedschap mag van mij best iets kosten maar de hoofdprijst hoeft ook weer niet te zijn. De incra vond ik nog meevallen de starrett is over de top en zocht daar dan ook goed alternatief voor.
Aan de juiste kant van de streep afzagen en tevens rekening houden met de zaagdikte zijn ook twee belangrijke aspecten. Bij gebruik van een haak voor het rondom aftekenen van een balk twee van de vier meest rechte zijden als referentie gebruiken (http://wiki.dtonline.org/index.php/Face_Side_and_Face_Edge). Er is genoeg kijk- en leesvoer mbt meten en aftekenen te vinden op YouTube en het www.

Toevallig heb ik een paar pagina's terug een budgettip voor een combinatiehaak van 3 euro gegeven. Een combinatiehaak is een stuk veelzijdiger dan een blokhaak:
https://www.fix.com/blog/...-your-combination-square/
Als budget niet super belangrijk is zou ik lekker voor twee tientjes een stalen haak van een courant merk halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-09 19:08
Sinds vorige week een 18G brad nailer in huis. Wat een feest, wat een feest :-) (goedkoop Mannesmannetje trouwens, 37 euro via Amazon, maar vrij degelijk gebouwd. Tijd zal het leren)

Bij een testje merkte ik dat ik vrij prima een hardhouten plint in kalkzandsteen kan schieten. Ik zou er niet op vertrouwen dat dat 10 jaar blijft zitten. Maar icm een kitje erachter zit dat volgens mij muurvast.

Waarom worden er dan dure, zware betontackers verkocht? Wat zie ik over het hoofd? Zijn er mensen die een plintproject zo hebben opgelost? Ik heb zo'n hekel aan het 30 minuten ondersteunen van een plint terwijl de kit droogt..

[ Voor 9% gewijzigd door Muldert op 28-02-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Muldert schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:59:
Waarom worden er dan dure, zware betontackers verkocht? Wat zie ik over het hoofd?
Beton is iets anders dan kalkzandsteen :) Dus daar heb je een ander apparaat voor nodig.

Ikzelf heb een tackertje van 25 euro van de Aldi. Ik snap prima waarom een goede tacker het tienvoudige moet kosten. Wat een prul :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Als je high tack kit gebruikt, bv van zwaluw, hoef je niet een half uur te ondersteunen en heb je ook geen gaatjes van de nieten.

[ Voor 34% gewijzigd door decipherer op 28-02-2017 12:56 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Als de beweegbare bek niet helemaal spelingsvrij is en wat op-en-neer kan bewegen, dan gebeurt het nogal makkelijk dat wanneer je er een smal metalen stripje tussen klemt om er een gat in te boren, dat dat stripje dus niet recht blijft zitten (Want de bek gaat dan iets bewegen) en soms zelfs losschiet/omklapt. Erg irritant. Dat vind ik het voordeel van goede bankschroeven: Daar zit nagenoeg geen speling op en dus werkt het beter.
Nee, er zit geen halve mm speling in de bekgeleiding.
Wel iets in de schroefas/spindel, je kan onbelast de bek ca 1,5 mm in/uit schuiven. Waar je uiteraard geen last van heb als je naar binnen of buiten klemt.
Is imo een goede bankschroef voor weinig.
sjnelle schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:18:

Die is echt wel cheap mag je daar iets van verwachten?
Ik kan zelfs met een paar rechte houtjes exact aftekenen, een kruishoutje in elkaar schroeven of een zwaaihaak of blokhaak maken. ;)
Je hebt dus eigenlijk helemaal geen dure spullen nodig......
Exact aftekenen doe je zelf, dat doet een hulpmiddeltje niet voor je.

Dus mag je wat verwachten voor 10 euro? Dat ligt aan jezelf, hoe je het gebruikt.
Zoals je kon lezen kan je die soortgelijke blokhaak/kruishout uit China krijgen voor twee of drie euro en moet je die wellicht iets aanpassen voor exact haaks.
Deze heeft als gemak een cm verdeling, voor de metrieker die niets anders gewend is want aftekenen in inches gaat net zo exact. ;)
Voor die middelpuntzoeker en gradenboog geldt hetzelfde, als er al een afwijking in zit dan hoeft dat geen probleem te zijn, je zet meestal een hoek over, je stelt zelden iets in op een bepaalde hoek en zaagt klakkeloos af. Dan is 30 graden dat in werkelijkheid 29,5 is een probleem. Zolang je overzet maakt het niet uit, op een zwaaihaak staan helemaal geen gradenverdelingen en daar zet je ook exact een hoek mee over.
Het ligt dus aan jezelf wat je er mee kan, en soms moet je even de afwijking uitzoeken om die te kunnen compenseren, dat is met zaagtafels/elke hoekafstelinrichting ook.
Alles wijkt namelijk af, in cm, mm, tiende mm, honderdste mm, duizendste mm etc
En dat valt pas op als je een ander meetinstrument erbij pakt, zolang je hetzelfde gebruikt is de gemeten 10 exact gelijk aan de afgetekende 10.
Daarom kan het fout gaan als één iemand meet en de ander met een ander meetlint aftekent, daar kan verschil in zitten. Bv in de lip die beweegt.

Tenzij je zelf ernaast aftekent. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Teijgetje op 28-02-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Muldert schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:59:
Sinds vorige week een 18G brad nailer in huis. Wat een feest, wat een feest :-) (goedkoop Mannesmannetje trouwens, 37 euro via Amazon, maar vrij degelijk gebouwd. Tijd zal het leren)

Bij een testje merkte ik dat ik vrij prima een hardhouten plint in kalkzandsteen kan schieten. Ik zou er niet op vertrouwen dat dat 10 jaar blijft zitten. Maar icm een kitje erachter zit dat volgens mij muurvast.

Waarom worden er dan dure, zware betontackers verkocht? Wat zie ik over het hoofd? Zijn er mensen die een plintproject zo hebben opgelost? Ik heb zo'n hekel aan het 30 minuten ondersteunen van een plint terwijl de kit droogt..
Ik denk dat een betontacker waarschijnlijk wel iets geschikter is om in beton te tacken. Brad tackers zijn eigenlijk voor hout-hout verbindingen. Zo dacht ik iig.

Een betontacker is ook niet echt bedoeld om plintjes vast te schieten. Dan zijn 50mm nagels waarschijnlijk iets te veel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Teijgetje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:31:
[...]

Nee, er zit geen halve mm speling in de bekgeleiding.
Wel iets in de schroefas/spindel, je kan onbelast de bek ca 1,5 mm in/uit schuiven. Waar je uiteraard geen last van heb als je naar binnen of buiten klemt.
Is imo een goede bankschroef voor weinig.

[...]

Dus mag je wat verwachten voor 10 euro? Dat ligt aan jezelf, hoe je het gebruikt.
Zoals je kon lezen kan je die soortgelijke blokhaak/kruishout uit China krijgen voor twee of drie euro en moet je die wellicht iets aanpassen voor exact haaks.
Deze heeft als gemak een cm verdeling, voor de metrieker die niets anders gewend is want aftekenen in inches gaat net zo exact. ;)
Voor die middelpuntzoeker en gradenboog geldt hetzelfde, als er al een afwijking in zit dan hoeft dat geen probleem te zijn, je zet meestal een hoek over, je stelt zelden iets in op een bepaalde hoek en zaagt klakkeloos af. Dan is 30 graden dat in werkelijkheid 29,5 is een probleem. Zolang je overzet maakt het niet uit, op een zwaaihaak staan helemaal geen gradenverdelingen en daar zet je ook exact een hoek mee over.
Het ligt dus aan jezelf wat je er mee kan, en soms moet je even de afwijking uitzoeken om die te kunnen compenseren, dat is met zaagtafels/elke hoekafstelinrichting ook.
Alles wijkt namelijk af, in cm, mm, tiende mm, honderdste mm, duizendste mm etc
En dat valt pas op als je een ander meetinstrument erbij pakt, zolang je hetzelfde gebruikt is de gemeten 10 exact gelijk aan de afgetekende 10.
Daarom kan het fout gaan als één iemand meet en de ander met een ander meetlint aftekent, daar kan verschil in zitten. Bv in de lip die beweegt.

Tenzij je zelf ernaast aftekent. ;)
Thx voor alle adviezen kan ik wel wat mee. Ga denk ik die goedkope van 10 euro eens bestellen. En kijken wat ik ervan gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@sjnelle,
Veel succes er mee, gaat vast lukken. ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Teijgetje op 28-02-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik maakte altijd gebruik van de decoupeerzaag van mijn pa. Een klassiekertje een BOSCH P10
Afbeeldingslocatie: https://img.tweedehands.nl/f/normal/233425233_1-wipzaag-bosch-p10.jpg
Ik kon er een jaar of 5 geleden al lastig zaagjes voor vinden bij de lokale bouwmarkt, vandaag kon ik ze helemaal niet meer vinden.

Daarnaast is het vastzetten van zaagjes in deze machine vrij irritant en staat hij nagenoeg altijd ietsje scheef. Nu de zaagjes weer vervangen moeten worden denk ik erover om er zelf eentje te halen.
Bij de Gamma liep ik tegen een aanbieding aan; een BOSCH PST 700 E. Eentje met draad dus.
Ben op zich in de markt voor een budget ding, maar wel nette kwaliteit.
Zal m vooral gebruiken voor laminaat en dat soort spul.

Iemand nog favorieten op dat gebied?
Of mocht iemand weten hoe die "dubbele T" fitting heet ben ik ook benieuwd.

[ Voor 18% gewijzigd door DopdeDouwer op 28-02-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Favorieten niet, ik gebruik dat ding zo weinig dat mijn decoupeerzaag ook een Bosch is (moest groen zijn he :P). Wat ik wel erg praktisch vind is dat er een sds kopje op zit. Zaagje insteken en vast. Zat ook wat extra richttools bij. Model weet ik zo niet, pst600 meen ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-09 15:07

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hier een makita gebruiker (FCT 4350) op marktplaats gekocht voor 25€ met een defect snoer. Snoer vervangen, schoongemaakt en gaan met de banaan. Werkt super. Lampje erop als werklicht is ook erg fijn. Snelkliksysteem voor de zaagjes werkt, eh, snel!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
DopdeDouwer schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:43:
Ik maakte altijd gebruik van de decoupeerzaag van mijn pa. Een klassiekertje een BOSCH P10
Waren dat niet omgebouwde keukenmixers nog. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
DopdeDouwer schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:43:
[afbeelding]
Ik kon er een jaar of 5 geleden al lastig zaagjes voor vinden bij de lokale bouwmarkt, vandaag kon ik ze helemaal niet meer vinden.

Daarnaast is het vastzetten van zaagjes in deze machine vrij irritant en staat hij nagenoeg altijd ietsje scheef. Nu de zaagjes weer vervangen moeten worden denk ik erover om er zelf eentje te halen.
Bij de Gamma liep ik tegen een aanbieding aan; een BOSCH PST 700 E. Eentje met draad dus.
Ben op zich in de markt voor een budget ding, maar wel nette kwaliteit.
Zal m vooral gebruiken voor laminaat en dat soort spul.

Iemand nog favorieten op dat gebied?
Of mocht iemand weten hoe die "dubbele T" fitting heet ben ik ook benieuwd.
Ik heb een Dewalt DW331 met kapotte zaaghouder gekregen van iemand. Nieuwe zaaghouder besteld en gefixt. Prima machine, maar nieuw €230 dus nogal prijzig. Daarvoor had ik een Lidl decoupeerzaag. Die raad ik af, omdat die het zaagsel met name richting je gezicht afvoert. Was geloof ik €30.

Ik denk dat de door jou genoemde Bosch een prima machine is. Helemaal voor die prijs. Voor €57 kan je er eigenlijk geen buil aan vallen. Bosch maakt gewoon prima machines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 17:07:
[...]
Ik heb Metabo Nederland even gevraagd hoe het zit met garantie op een machine uit Duitsland. Als daar een positief antwoord op komt dan ga ik hem via bovenstaande eBay link bestellen denk ik. Anders gewoon in NL, daar is hij 'maar' 30 euro duurder: https://www.kruis.nl/elec...amer-uhe-2660-2-quick-set
Metabo NL zei het volgende:
Beste, voor garantie dient u altijd terug te gaan naar de dealer waar u de machine heeft gekocht. In dit geval dus de dealer in Duitsland. Met vriendelijke groet, MetaboNL
Ik heb hem dus zojuist in NL besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-09 16:02
Op zoek naar een afkortzaag en gestuit op deze 2 modelletjes:

https://www.mastertools.n...LiDmfDXs9ICFQqNGwodbnAOnw

https://www.mastertools.n...sjl-afkortzaag-0601b19100

De 8sjl heeft een laser en kan iets grotere planken zagen. Voor die 90,- meerprijs is dat voor mij niet de moeite. Iemand die ervaring met 1 van deze 2 heeft? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://www.bosch-profess...n?productIds=_30919_30918

Die 8 is de wat meer profi machine. Meer bereik en verder te verstellen in verstek. Ook zwaarder, dus wellicht steviger/stabieler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-09 16:02
Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:41:
https://www.bosch-profess...n?productIds=_30919_30918

Die 8 is de wat meer profi machine. Meer bereik en verder te verstellen in verstek. Ook zwaarder, dus wellicht steviger/stabieler
Thanks! Zocht al een tijdje zo'n vergelijkingslijstje, maar kon niet zo'n overzichtelijke vinden. Ik ga voor de 800. Na de tuinverbouwing zal ik er niet zo heel veel gebruik meer van maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DCNY schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:01:
[...]

Thanks! Zocht al een tijdje zo'n vergelijkingslijstje, maar kon niet zo'n overzichtelijke vinden. Ik ga voor de 800. Na de tuinverbouwing zal ik er niet zo heel veel gebruik meer van maken..
waarom dan een profi bosch en niet een metabo oid die een stuk goedkoper is? Hou je mooi wat geld in de knip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 16:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zie mezelf komend voorjaar ook nog een nieuwe elektrische zaag kopen. Ik zie hierboven nou iemand een mooie afkortzaag kopen. Ik ben alleen bang dat die erg beperkt is. Is een zaagtafel niet veel veelzijdiger?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
DCNY schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:01:
[...]

Heb hem ook, 't is een fijn ding! Je kunt hem nauwkeurig verstellen (als ie niet haaks is) en hij blijft erg lang haaks. Dat itt eerder genoemde Metabo's, daarbij is mijn ervaring dat hij na een halve dag werken zeker niet meer haaks is.

Ik heb wel meteen het blad vervangen, het is een erg grof blad wat er op zit, en dat is voor fijner werk toch niet zo handig (multiplex of hardhout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

bonzz.netninja schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:21:
Ik zie mezelf komend voorjaar ook nog een nieuwe elektrische zaag kopen. Ik zie hierboven nou iemand een mooie afkortzaag kopen. Ik ben alleen bang dat die erg beperkt is. Is een zaagtafel niet veel veelzijdiger?
Je gebruikt beide op een andere manier. Als je gaat verbouwen is een afkortzaag mobieler en vaker van toepassing. Ga je echt meubelmaken of iets dergelijks dan is een zaagtafel vaak weer handiger, maar uiteraard is allebei het makkelijkst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Het hangt ook een beetje af wat je verder hebt. Ik stond op het punt er een te kopen maar ben uiteindelijk voor een frees gegaan. De combinatie frees, invalzaag, afkortzaag kan eigenlijk alles beter dan wat een zaagtafel kan. Is ook een wat duurdere combinatie uiteraard, maar wat ik probeer te zeggen is dat ze 1 op 1 niet te vergelijken zijn.

Met een zaagtafel kun je erg veel, maar weinig ERG nauwkeurig en dus weinig echt super goed (in mijn ervaring, kan aan mij liggen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Een afkortzaag gebruik je planken en balken af te korten. Een tafelzaag gebruik je om plaatmateriaal op maat te zagen. Daar kan je overigens ook een invalzaag of cirkelzaag met geleider voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En als je twijfelt tussen een tafelzaag en afkortzaag: er zijn ook apparaten die die twee functies in zich combineren.

Makita:
https://www.makita.nl/zaagmachine/afkort-tafelzaag/

Dewalt:
http://producten.dewalt.n...toverview/hierarchy/3176/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 16:14
Framoes schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:32:
[...]

Een afkortzaag gebruik je planken en balken af te korten. Een tafelzaag gebruik je om plaatmateriaal op maat te zagen. Daar kan je overigens ook een invalzaag of cirkelzaag met geleider voor gebruiken.
Dat is wel erg kort door de bocht, met een zaagtafel kun je ook goed afkorten, maar minder makkelijk, en je moet er iets meer bij nadenken.

De flipover tafels/combi's vind ik zelf eigenlijk vooral 't minste van 2 werelden. De flipovers gaan nog wel, maar bedenk vooral dat wat je bij een zaagtafel waardeert, bijv. bij schulpen is dat je een goede geleider hebt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ik heb een tweedehands Festool ro90 excentrische schuurmachine gekocht. Iemand een tip voor welke grofheid schuurpapier ik moet kopen. Bijvoorbeeld 60 en 120? En welk merk is een goed alternatief voor het dure Festool schuurpapier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik koop 't gewoon bij Ecotools. 60 op een rotex ben je wel snel door het materiaal heen wat je schuurt. Wat wil je er mee doen? Ik heb voor m'n ETS 150 80, 120 en 220. Dat is voor mij alles wat ik ooit nodig heb.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
simon schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:52:
Ik koop 't gewoon bij Ecotools. 60 op een rotex ben je wel snel door het materiaal heen wat je schuurt. Wat wil je er mee doen? Ik heb voor m'n ETS 150 80, 120 en 220. Dat is voor mij alles wat ik ooit nodig heb.
Ik wil wat kozijnen en deuren kaal schuren, de kozijnen hebben 1 laag verf, de deuren 2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peligro2k schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:14:
[...]

Ik wil wat kozijnen en deuren kaal schuren, de kozijnen hebben 1 laag verf, de deuren 2-3.
Met 60 schuur je volgens mij dwars door je deuren heen. Afhankelijk van het materiaal van je deuren en kozijnen, zou ik voor 80 of 120 gaan voor de eerste keer, misschien daarna een keer met iets hogers er nog over heen. 80, 120 en 220 moet voldoende zijn voor zo'n beetje alle klussen, behalve als je een erg glad resultaat wil, dan kun je nog hoger gaan. Ik gebruik eigenlijk nooit 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Bedankt voor de info! Dan ga ik drie pakken bestellen, dan heb ik waarschijnlijk genoeg voor de komende 5 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
simon schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:27:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht, met een zaagtafel kun je ook goed afkorten, maar minder makkelijk, en je moet er iets meer bij nadenken.

De flipover tafels/combi's vind ik zelf eigenlijk vooral 't minste van 2 werelden. De flipovers gaan nog wel, maar bedenk vooral dat wat je bij een zaagtafel waardeert, bijv. bij schulpen is dat je een goede geleider hebt.
Afkorten kan ook met een cirkelzaag. Mijn punt is dat beide machines een bepaalde basisfunctie hebben. Je kan met een dado zaagblad bijvoorbeeld ook frezen met een zaagtafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 15:56
Muldert schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:38:
[...]

Het hangt ook een beetje af wat je verder hebt. Ik stond op het punt er een te kopen maar ben uiteindelijk voor een frees gegaan. De combinatie frees, invalzaag, afkortzaag kan eigenlijk alles beter dan wat een zaagtafel kan. Is ook een wat duurdere combinatie uiteraard, maar wat ik probeer te zeggen is dat ze 1 op 1 niet te vergelijken zijn.

Met een zaagtafel kun je erg veel, maar weinig ERG nauwkeurig en dus weinig echt super goed (in mijn ervaring, kan aan mij liggen :) ).
Mag ik vragen voor welke frees je bent gegaan, ben mij ook aan het orienteren op de freesmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Framoes schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:27:
[...]

Afkorten kan ook met een cirkelzaag. Mijn punt is dat beide machines een bepaalde basisfunctie hebben. Je kan met een dado zaagblad bijvoorbeeld ook frezen met een zaagtafel.
Precies mijn punt. Zaagtafel kan frezen, maar een frees kan dat en veel veel meer. (dat, en dado zagen is met EU zaagtafels lastig).
tijlemanz schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:44:
[...]

Mag ik vragen voor welke frees je bent gegaan, ben mij ook aan het orienteren op de freesmarkt.
Ik ben voor de GOF1600 gegaan.

De reden was dat ik onze keuken helemaal zelf ga maken. From scratch, dus dan is een frees wel handig. Deuren worden paneeldeuren, dus daarvoor heb je wat flinke bitjes nodig (12mm schacht) dus kwam ik bij de gof1600 uit. Ook omdat deze makkelijk in een freestafel gemonteerd kon worden als je de tweede voet erbij neemt.

Hoe dan ook, ik de gof1250 ook in mijn handen gehad en vond hem eigenlijk iets comfortabeler werken. De veer (voor het invalsysteem) stond niet zo vreselijk strak afgesteld als die in de GOF1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 22:44
Ben nu een arcadekast aan het bouwen... en netjes recht zagen met een decoupeerzaag lijkt goed te gaan tot je het gezaagde deel op een rechte plaat zet :p

Dan toch maar kijken naar een cirkelzaag, nadeel is dat je begint te kijken bij een bouwmarktmodelletje van een 50 euro maar later toch meer richting de Makita's ed gaat van een 150-200 euro :-/ bv een HS6601 of HS7601.
Heb ook paar Bosch groen apparaten die eigenlijk ook wel goed werken en relatief goedkoop zijn, maar op de een of andere manier 'vertrouw' ik dat niet zo voor een cirkelzaag.

En dit topic is helemaal gevaarlijk, omdat de meesten gelijk een invalzaag aanbevelen :p

Wat is eigenlijk het grootste verschil/voordeel/nadeel van een 165 en 190mm zaagblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Muldert schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:38:

Je bedoelt dan waarschijnlijk een zaagtafel van 80 euro toch? (Al kan je daar met wat aanpassingen prima wel mee leveren)
Anders moet je toch echt eens iets knaps proberen. ;)
Mijn Festool zaagtafel zaagt exact ( dat doe je zelf) en kort simpel af. ( en kan je de invalzaag ook nog uithalen)

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 01-03-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:10:
Wat is eigenlijk het grootste verschil/voordeel/nadeel van een 165 en 190mm zaagblad?
Zaagcapaciteit. Met een groter blad kan je logischerwijs dikker hout zagen. Of er behalve prijs en gewicht nog specifieke nadelen kleven aan een 190mm machine durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Teijgetje schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:13:
[...]

Je bedoelt dan waarschijnlijk een zaagtafel van 80 euro toch? (Al kan je daar met wat aanpassingen prima wel mee leveren)
Anders moet je toch echt eens iets knaps proberen. ;)
Mijn Festool zaagtafel zaagt exact ( dat doe je zelf) en kort simpel af. ( en kan je de invalzaag ook nog uithalen)
Ja ja, heb je gelijk in :9

Rephrase: met een zaagtafel is het minder vlot om tot <1mm nauwkeurig te zagen.

Mag ik dat wel zeggen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met een zaagtafel (en de juiste geleiders) is het wel veel makkelijker om nauwkeurig herhaaldelijk een bepaalde consistente breedte te zagen. Terwijl dat met een cirkelzaag met lineaal bij elke zaagsnede weer varieert met de nauwkeurigheid van je meten, aftekenen en lineaal neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Muldert schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:12:
[...]

Ja ja, heb je gelijk in :9

Maaruh, het klopt toch gewoon niet? Tov een inval zaag heb je even min de kans dat je overal fouten maakt. Het heeft gewoon een ander doel.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Muldert schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:12:

Je mag alles zeggen hier..... :+
Of vragen......... :+

Maar met een zaagtafel stel je sneller tot op de mm de breedte in dan dat je aftekent, een zaaglineaal neerlegt en met invalzaag zaagt. En dan ga ik er nog van uit dat de liniaal blijft liggen en niet wegloopt, anders moet je die nog vastzetten ook.

Eea hangt inderdaad wel af van je tafel grootte, max zaagbreedte en ondersteuning van de plaat. Maar een beetje handigert heeft die ondersteuning wel op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Teijgetje schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:43:
[...]

Je mag alles zeggen hier..... :+
Of vragen......... :+

Maar met een zaagtafel stel je sneller tot op de mm de breedte in dan dat je aftekent, een zaaglineaal neerlegt en met invalzaag zaagt. En dan ga ik er nog van uit dat de liniaal blijft liggen en niet wegloopt, anders moet je die nog vastzetten ook.

Eea hangt inderdaad wel af van je tafel grootte, max zaagbreedte en ondersteuning van de plaat. Maar een beetje handigert heeft die ondersteuning wel op orde.
Die ervaring heb ik in ieder geval totaal niet. Maar ik zal het onthouden :-) Een echt knappe zaagtafel zal hier voorlopig niet inkomen, gezien de prijzen en het feit dat ik nu prima uit de voeten kan.

En een beetje liniaal verschuift niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als ik mn zaagtafel instel op 430mm, dan krijg ik plank na plank op 430mm en ook allemaal exact even breed (wat vaak belangrijker is dan dat het 429 of 431 is). De lineaal moet je steeds opnieuw neerleggen en dus zal er steeds verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Muldert schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:02:
[...]

Die ervaring heb ik in ieder geval totaal niet. Maar ik zal het onthouden :-) Een echt knappe zaagtafel zal hier voorlopig niet inkomen, gezien de prijzen en het feit dat ik nu prima uit de voeten kan.

En een beetje liniaal verschuift niet :+
Een echt knappe zaagtafel bouw je zelf :p dat kan zelfs met een oude cirkelzaag die je toevallig nog hebt liggen. Een vlakke tafel, een cirkelzaag die eronder hangt met evt een hoogteverstelling, een geleiding die parallel loopt en evt een slede die haaks op de zaag glijdt. That's it. Met wat betonplex en u-profielen kom je een heel eind.
Voor mij part maak je 'm nog inklap-/schuifbaar ook.

Niet alles hoeft honderden euro's te kosten, zeker als hobbyist. :)

Een van mijn persoonlijke toekomstplannen: een oude bovenfrees gebruiken voor een fancy freestafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:10:
Ben nu een arcadekast aan het bouwen... en netjes recht zagen met een decoupeerzaag lijkt goed te gaan tot je het gezaagde deel op een rechte plaat zet :p

Dan toch maar kijken naar een cirkelzaag, nadeel is dat je begint te kijken bij een bouwmarktmodelletje van een 50 euro maar later toch meer richting de Makita's ed gaat van een 150-200 euro :-/ bv een HS6601 of HS7601.
Heb ook paar Bosch groen apparaten die eigenlijk ook wel goed werken en relatief goedkoop zijn, maar op de een of andere manier 'vertrouw' ik dat niet zo voor een cirkelzaag.

En dit topic is helemaal gevaarlijk, omdat de meesten gelijk een invalzaag aanbevelen :p

Ik heb een HS7601J uit engeland (via axminster.co.uk) en die was nog geen 100 pond.
Ik vind het echt een heerlijke zaag. Hiervoor een Black and decker van 900W en 140mm zaagblad. Was leuk, maar deed niet veel.

Ervaring leert dus dat je het beter in 1x goed kan kopen als twee keer half.

Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.