[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.287 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Die was helaas op bij de Hornbach... hadden wel een huismerk invalzaag liggen, maar de medewerker daar vertrouwde dat niet zo. Heb uiteindelijk een blauwe Bosch GKS190 meegenomen, zaagt nu al rechter dan m'n decoupeerzaag :p

Had ook een tijdje terug forstner boortjes gekocht bij de Lidl, kostte weinig, maar is ook vrij weinig :p blij dat ik ze had (oa 2 scharniergaten boren) maar als ik ze veel meer nodig zou hebben zou ik gelijk nieuwe, goede, kopen

[ Voor 34% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 01-03-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:22:
Die was helaas op bij de Hornbach... hadden wel een huismerk invalzaag liggen, maar de medewerker daar vertrouwde dat niet zo. Heb uiteindelijk een blauwe Bosch GKS190 meegenomen, zaagt nu al rechter dan m'n decoupeerzaag :p

Had ook een tijdje terug forstner boortjes gekocht bij de Lidl, kostte weinig, maar is ook vrij weinig :p blij dat ik ze had (oa 2 scharniergaten boren) maar als ik ze veel meer nodig zou hebben zou ik gelijk nieuwe, goede, kopen
Kun je die Forstner boortjes niet makkelijk bijslijpen/vijlen?

Lidl heeft overigens deze week een slijpstation in de folder staan :p
https://www.lidl-shop.nl/...tion&utm_campaign=klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:43:
[...]
Maar met een zaagtafel stel je sneller tot op de mm de breedte in dan dat je aftekent, een zaaglineaal neerlegt en met invalzaag zaagt. En dan ga ik er nog van uit dat de liniaal blijft liggen en niet wegloopt, anders moet je die nog vastzetten ook.
Eea hangt inderdaad wel af van je tafel grootte, max zaagbreedte en ondersteuning van de plaat. Maar een beetje handigert heeft die ondersteuning wel op orde.
Dat is meteen het probleem als je op klus bent, ik neem aan dat je dan je 500kg gietijzeren zaagtafel lekker thuis laat. ;)

Met mijn eigen twee mobiele zaagtafels is een grote plaat van 122x244 (of erger) best lastig exact te zagen in je uppie, alle handige ondersteuningen ten spijt.
Leg je zo'n grote plaat echter op een beetje vlakke ondergrond op een stel latten, dan zaag je met een lange zaagliniaal en invalzaag zo'n plaats uiterst betrouwbaar, snel en comfortabel tot op de mm nauwkeurig en onder elke denkbare hoek.

Dat ik (bijna altijd) de liniaal even vastklem om goofy zaagzeperds te voorkomen neem ik dan maar voor lief.
Je leert ermee leven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
geekeep schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 01:43:
[...]

Kun je die Forstner boortjes niet makkelijk bijslijpen/vijlen?

Lidl heeft overigens deze week een slijpstation in de folder staan :p
https://www.lidl-shop.nl/...tion&utm_campaign=klussen
Zal zeker helpen, nu hangen de bramen eraan :p maar had ook idee dat de 35mm versie niet mooi recht was of uit het midden zat, dat is niet te verhelpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:22:
Ben ook aan het zoeken naar een zaag om platen recht te zagen. Bevalt deze machine? Moet je gelijk een geleiderail erbij kopen om recht te zagen of kan het ook met een latje en twee lijmklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan ook wel met een latje, maar het nadeel van een latje is dat je nog steeds het risico loopt dat als je niet goed parallel aan dat latje begint (of het latje niet perfect recht is), je zaag er nog steeds van wegloopt / naar toe loopt (en zich dus klem zaagt). Met een decoupeerzaag kan je dan nog wel bijsturen, met een cirkelzaag gaat dat een stuk lastiger.

Het werkt wel, maar een invalzaag met lineaal is wel heel veel prettiger werken (ook omdat je niet hoeft na te denken bij het aftekenen hoeveel mm je zaagsnede van het latje af komt te zitten etc).

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 02-03-2017 08:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15

Exigence

dnkroz

Orion84 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:53:
Kan ook wel met een latje, maar het nadeel van een latje is dat je nog steeds het risico loopt dat als je niet goed parallel aan dat latje begint (of het latje niet perfect recht is), je zaag er nog steeds van wegloopt / naar toe loopt (en zich dus klem zaagt). Met een decoupeerzaag kan je dan nog wel bijsturen, met een cirkelzaag gaat dat een stuk lastiger.

Het werkt wel, maar een invalzaag met lineaal is wel heel veel prettiger werken (ook omdat je niet hoeft na te denken bij het aftekenen hoeveel mm je zaagsnede van het latje af komt te zitten etc).
Heb zelf ook een GKS190 en gewoon zelf van MDF een geleiderail gemaakt. Juiste maat aftekenen, gelederail precies op de maat klemmen en er lans zagen, niks geen gereken en precies recht. Even een strook van een rechte plaat afzagen, deze op de bovenzijde van deze plaat schroeven/lijmen en langs deze strook de onderliggende plaat afzagen. Klaar is je geleider, altijd precies op maat en kun je zo lang maken als je wilt:)

Ik zie voor mijzelf de toegevoegde waarde van een invalzaag niet eigenlijk :?

Ff gezocht en er zijn er meer die dit principe hanteren :P http://www.popularmechani...ls/reviews/a3602/4283497/

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 02-03-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05
Weten jullie een goed adres om voordelig aan een verlengkabel voor krachtstroom van 25m te komen?

Ik vind ze nu vooral rond de 100 euro. Zijn die er ook voordeliger te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Exigence schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:11:
[...]

Heb zelf ook een GKS190 en gewoon zelf van MDF een geleiderail gemaakt.
Dat ben ik ook van plan :p
Er is voor deze serie geen geleiderail beschikbaar, voor de duurdere GKS55+ en GKS66+ wel, stond daar ook even mee in mijn handen omdat ik dacht dat er een rail bij zat als set, maar helaas.... al is er wel een set met L-box en rail. (gcs oid erachter). Zaag past er ook zo op.

Bosch groen heeft wel een PKS66AF (met F op het eind) daar zit wel een kunststof rail bij, 3 stukken van 35cm meen ik. Die is nu her en der voor een 160 euro te krijgen, maar ben toch voor blauwe Bosch gegaan.

Makita heeft op hun HS6601 en HS7601 zagen ook een optie tot geleiderail, maar je hebt dan ook nog een adapter nodig en voor beide onderdelen zit je zo op 100 euro extra.

Gisteren nog met de zaag aan de gang geweest, betrap mezelf er op dat ik de zaag nog een beetje op wil tillen ipv vlak tegen de plaat houden, wat onhandig als je recht wil zagen :p Wel stukken betere resultaten dan een decoupeerzaag
Raymond schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:19:
Weten jullie een goed adres om voordelig aan een verlengkabel voor krachtstroom van 25m te komen?

Ik vind ze nu vooral rond de 100 euro. Zijn die er ook voordeliger te krijgen?
Je hebt krachtstroom en krachtstroom :p

16A, 32A? En voor de laatste heb je ook nog 4mm² en 6mm² kabels.
Thomann.de heeft een 16A kabel voor 79 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 02-03-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
16A, 5 aderig 2,5mm^2.

Is voor een kloofmachine die ik buiten ga gebruiken, maar mijn krachtstroom aansluiting zit beneden in de kelder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:40:
16A, 5 aderig 2,5mm^2.

Is voor een kloofmachine die ik buiten ga gebruiken, maar mijn krachtstroom aansluiting zit beneden in de kelder :)
Kan je niet beter 25m Neopreen kabel kopen en zelf de stekkers monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:46:
[...]

Kan je niet beter 25m Neopreen kabel kopen en zelf de stekkers monteren?
oww, dat is ook wel voordelig. Ik had alleen nog maar kale kabel gevonden die per 25m duurder was dan voorgemonteerde kabel :D

De stekkers heb ik al, dus dan is dit helemaal voordelig :)

edit: oww, inc btw kom ik dan ook nog op 70 euro. Op Amazon.de heb ik een brennenstuhl kabel gevonden voor 82 euro, dus de verschillen zijn idd niet zo heel groot :)

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond op 02-03-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Als de beweegbare bek niet helemaal spelingsvrij is en wat op-en-neer kan bewegen, dan gebeurt het nogal makkelijk dat wanneer je er een smal metalen stripje tussen klemt om er een gat in te boren, dat dat stripje dus niet recht blijft zitten (Want de bek gaat dan iets bewegen) en soms zelfs losschiet/omklapt. Erg irritant. Dat vind ik het voordeel van goede bankschroeven: Daar zit nagenoeg geen speling op en dus werkt het beter.
Beetje laat, maar wat denk je van een anti-slip matje voor een paar centen bij de Action halen en daar twee kleine reepjes van knippen voor op de klembekken.

Dan heb je 3 aspecten waar je voordeel aan hebt:
1. Je maakt gebruik van de anti-slip werking
2. Oneffenheden worden opgevuld door het rubber
3. Afdrukken van de metalen bek worden een stuk minder

Ikzelf heb laatst de metalen opzetbekken vervangen door een of andere tropisch hardhout. Ziet er fancy uit en geen afdrukken meer op het fout. Scheelt dat ik 99% van de tijd met hout bezig ben. Kan me voorstellen dat een metalen profiel niet lekker klemt op mijn variant van de opzetbek, hoewel een stukje anti-slip dat probleem weer oplost natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 21:38

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Een vrij schaamteloze maar toch ook weer niet vraag.

Ik ga binnenkort verhuizen en gezien mijn huidige samengeraapte kistje.
A. Uit elkaar valt
B. Voornamelijk bestaat uit toch niet echt goed spul afgezien van een degelijke steek ringratelset van FACOM
Ben ik een beetje aan het kijken naar een goede set basis gereedschap aan tangen en schroevendraaiers, bitjes en eventueel dopjes.

Het geluk is dat ik dit (bijna) allemaal vanuit mijn werk zo uit het schap kan vissen, maar dan is natuurlijk wel de vraag waar gaan we voor als je keuze hebt uit onder andere: Wera, Knipex, Beta, Bahco, Metabo, Gedore en Roebuck.

En dan eigenlijk ook de echte beginnersvraag wat voor setjes (is denk ik het prettigst qua start) zijn dan een beetje handig.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij staat in de topicstart zo'n beetje alles wel benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
Rubman schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:23:

A. Uit elkaar valt
B. Voornamelijk bestaat uit toch niet echt goed spul afgezien van een degelijke steek ringratelset van FACOM
Ben ik een beetje aan het kijken naar een goede set basis gereedschap aan tangen en schroevendraaiers, bitjes en eventueel dopjes.

Het geluk is dat ik dit (bijna) allemaal vanuit mijn werk zo uit het schap kan vissen, maar dan is natuurlijk wel de vraag waar gaan we voor als je keuze hebt uit onder andere: Wera, Knipex, Beta, Bahco, Metabo, Gedore en Roebuck.

En dan eigenlijk ook de echte beginnersvraag wat voor setjes (is denk ik het prettigst qua start) zijn dan een beetje handig.
Mijn lijst:

Schroevendraaiers en bitsets van wera.
Tangen van knipex.
Sleutelgereedschap van gedore

Wat een geluk heb je met je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubman schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:23:

A. Uit elkaar valt

Tja. Hoe hier nu op te antwoorden?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61mJ-w3sABL.jpg

Zo. Dan heb je het wel. Maar 30k euris!

Nu iets serieuzer: zonder enige informatie over jouw budget en jouw werkzaamheden met je gereedschap, kan ik niet echt iets aanraden. Tuurlijk, alles topkwaliteit Wera, Knipex, Wiha, Gedore, Festool, weet ik het... Maar wat heb je nou eigenlijk nodig? Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Brutalsranan schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:51:
[...]

Mijn lijst:

Schroevendraaiers en bitsets van wera.
Tangen van knipex.
Sleutelgereedschap van gedore

Wat een geluk heb je met je werk.
Zeker, is een lager en aandrijftechniek leverancier die ook werkplaats materiaal en veiligheidsspullen levert.

van 3M tot Span-On eigenlijk wel te verkrijgen en ook qua electrisch gereedschap zoals Hitachi en dergelijken prima spul.

Begreep dat Roebuck tangen gewoon Knipex zijn met een ander greepje erom, maar twijfel toch.

Neig naar Knipex en Wera qua tangen en bitjes en de schroevendraaiers dan ook Wera of Beta.
Dopjes worden zeer waarschijnlijk Gedore.
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:57:
[...]

Tja. Hoe hier nu op te antwoorden?

[afbeelding]

Zo. Dan heb je het wel. Maar 30k euris!

Nu iets serieuzer: zonder enige informatie over jouw budget en jouw werkzaamheden met je gereedschap, kan ik niet echt iets aanraden. Tuurlijk, alles topkwaliteit Wera, Knipex, Wiha, Gedore, Festool, weet ik het... Maar wat heb je nou eigenlijk nodig? Wat is je vraag?
Wat ik wil is vooral een beetje een basis set, die ik langzaam aan ga uitbreiden, maar wel direct degelijk spul wil.

Kort gezegd, tangensetje, schorefsetje, bitsetje en dopsetje.

Weet het is een mega Noob vraag, maar dat is meer omdat ik bijna teveel keuze heb :+

[ Voor 37% gewijzigd door Rubman op 02-03-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Rubman schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:59:
[...]

Zeker, is een lager en aandrijftechniek leverancier die ook werkplaats materiaal en veiligheidsspullen levert.

van 3M tot Span-On eigenlijk wel te verkrijgen en ook qua electrisch gereedschap zoals Hitachi en dergelijken prima spul.

Begreep dat Roebuck tangen gewoon Knipex zijn met een ander greepje erom, maar twijfel toch.

Neig naar Knipex en Wera qua tangen en bitjes en de schroevendraaiers dan ook Wera of Beta.
Dopjes worden zeer waarschijnlijk Gedore.

[...]

Wat ik wil is vooral een beetje een basis set, die ik langzaam aan ga uitbreiden, maar wel direct degelijk spul wil.

Kort gezegd, tangensetje, schorefsetje, bitsetje en dopsetje.

Weet het is een mega Noob vraag, maar dat is meer omdat ik bijna teveel keuze heb :+
Dan ben je eigenlijk al op de goede weg. Ik zou zeggen dat wat ik zo hoor. Dat het volgens mij niet uitmaakt wat je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 21:43
Schroevendraaiers, bitjes en doppen - Wera of Wiha ( Zelf Wera fan; Heb een Toolcheck plus in de auto en nog één in een la in de woonkamer :p )
En voor je tangen is het toch wel Knipex

Deondanks is Gedore ook echt prima hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
mitch187 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:13:
Schroevendraaiers, bitjes en doppen - Wera of Wiha ( Zelf Wera fan; Heb een Toolcheck plus in de auto en nog één in een la in de woonkamer :p )

Zijn die gedore tangen niet gewoon knipextangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:55
mitch187 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:13:

Heb destijds zelf (met enorme kortingen(meer als €700,- met de goedkoopste op internet)) volledig alles van Gedore gekocht, vind het fijne schroevendraaiers e.d. maar zou denk ik mogelijk nu eerder voor Wiha of Wera (of PB Swiss) kiezen voor schroevendraaiers.
Voor doppen en sleutels zou ik wel weer Gedore pakken.
Kwa tangen loopt het om elkaar Gedore of Knipex, ze hebben beide een vrij uitgebreid assortiment goed spul.

Weet niet of je (af en toe) met elektra bezig bent maar pak evt. anders direct VDE geïsoleerd gereedschap ;)
Iig voor je zijsnijtang, combinatietang en evt. een (automatische) striptang, en natuurlijk voor een paar "standaard" schroevendraaiers (of direct alle PH/PZ/Sleuf) in VDE uitvoering.
Brutalsranan schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:17:
[...]

Zijn die gedore tangen niet gewoon knipextangen?
Nee Gedore en knipex tangen zijn niet dezelfde, al zijn ze wel vergelijkbaar en hebben beide een flink uitgebreid assortiment.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik heb voor de gein even met mijn directe manager gesproken.

Kreeg te horen dat zeker voor thuisgebruik en omdat het stiekem uit dezelfde fabriek komt rollen Roebuck spullen net zo kwalitatief in orde zijn als Knipex.

Nu kan ik dus voor pak em beet 100 euro een koffer, 9 delige schroevendraaier set (plat kruis en pozidriv), een 100 delige bitset, een VDE tangenset, klauwhamer krijgen.

Lijkt mij zeker als begin setje niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Dan denk ik dat je niet lang moet denken.

Heb naar aanleiding van dit topic behoorlijk geïnvesteerd in gereedschap. Wordt een verslavende hobby goed gereedschap haha

Maar knopen voor de tangen en wera voor schroeven draaierig en bits kan ik zeker aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

sjnelle schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:01:
Dan denk ik dat je niet lang moet denken.

Heb naar aanleiding van dit topic behoorlijk geïnvesteerd in gereedschap. Wordt een verslavende hobby goed gereedschap haha

Maar knopen voor de tangen en wera voor schroeven draaierig en bits kan ik zeker aanraden
Nee ga het morgen ook gewoon mee nemen.
Misschien nog ff een grotere handigere koffer.
Wil als er straks wat meer ruimte is dan wel eens een gereedschapstrolley nemen maar dat is tzt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
Rubman schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:36:
[...]

Nee ga het morgen ook gewoon mee nemen.
Misschien nog ff een grotere handigere koffer.
Wil als er straks wat meer ruimte is dan wel eens een gereedschapstrolley nemen maar dat is tzt.
Ik was van de week bij Arnozio ff helpen met de electra samen met Tommie en hij zei al dat je ging verhuizen. Als je wat inspiratie wil opdoen ben je altijd welkom in 'A-Veen ;) kun je in ieder geval de halve 18V Makita range vasthouden en een hoop Bahco en wat gedore spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Wat was nu eigenlijk de vraag behalve mededelen dat je voor een fijn prijsje mooi gereedschap kan krijgen :+

De merken die je noemt zijn gewoon goed en je weet zelf het beste waar je het meest behoefte aan hebt om daarmee de sets te kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

geekeep schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:02:
Wat was nu eigenlijk de vraag behalve mededelen dat je voor een fijn prijsje mooi gereedschap kan krijgen :+

De merken die je noemt zijn gewoon goed en je weet zelf het beste waar je het meest behoefte aan hebt om daarmee de sets te kunnen kiezen.
De vraag begon als waar kan ik het veste naar kijken qua gereedschap. Input van mensen is altijd prettig als in hier wegblijven of juist dit nemen.

Maar uiteindelijk na gewoon even naar de technische mensen met meer productkennis dan mijzelf stappen en daarna melden wat het is geworden toen ik ook wat beter gingen nadenken over gebruik e.d. een verkapte doe ik er wel goed aan O-)

Oké en een beetje heb je bijna iets nieuws en moet je het showen. :+

Kan wel alles knipex ofzo nemen maar ga ik het dermate intensief of professioneel gebruiken? Nee dus is het dan echt nodig nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat is een goed merk voor vijlen? Vanmiddag in de Hornbach met het "huismerk" en Bahco in handen gestaan, maar om eerlijk te zijn kreeg ik daar geen warm gevoel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53

Yucon

*broem*

Annuk schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:25:
[...]

Nee Gedore en knipex tangen zijn niet dezelfde, al zijn ze wel vergelijkbaar en hebben beide een flink uitgebreid assortiment.
Is carolus niet de net iets goedkopere lijn van gedore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:24
Raymond schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:12:
Wat is een goed merk voor vijlen? Vanmiddag in de Hornbach met het "huismerk" en Bahco in handen gestaan, maar om eerlijk te zijn kreeg ik daar geen warm gevoel van.
Laat ik beginnen te zeggen dat van goede vijlen je geen warm gevoel krijgt.......wel van botte vijlen waar je je het leplazarus mee staat te poetsen. ;)

Bahco is een goed merk.
Andere goede merken zijn Nicholson, Pferd, Dick, Hase, Bludan, Baiter en Iridium.

Ik heb al jaren Bahco's die ik misbruik, ik raak ze aan, maak ze zelden vetvrij en ze liggen gewoon in een bak bij elkaar.
Ik heb ook een setje (inmiddels 3/4) sleutelvijltjes van Iridium dat al 20 jaar meegaat.
Zijn gewoon leuke vijlen qua prijs/kwaliteit.

De grote vraag is eigenlijk; wat je wil gaan vijlen?
Je hebt veel verschillende vijlen namelijk afhankelijk van metaalsoort, legering en gewenste oppervlaktegladheid, van gewoon/universeel tot diamant of Corinox.
Hier een overzichtje van Pferd, (catalogus) om je een indruk te geven van vijlen, speciaalvijlen en Corinoxvijlen(voor de hardste en taaiste staalsoorten).
Gefreesde vijlen zijn beter dan machinaal gekapte, maar ook duurder.
Diamantvijlen nog duurder.

Als tip; gebruik af en toe schoolkrijt om ze droog en vetvrij te houden, raak ze liever niet aan met je handen ivm corrosie en hou ze apart zodat ze elkaar niet kunnen beschadigen en langer scherp blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 03-03-2017 09:56 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik wil de zaagranden van afgezaagde stukken metaal gladvijlen.

Denk aan aluminium profielen (overgangsprofiel voor een vloer, een alu stripje, schilderijrail) of metalen profielen als gordijnrails enzo.

Dus met een setje blokvijlen kom ik al een heel eind. Maar ik heb ooit een keer met een nepmerk moeten werken (lidl oid) en die vijl was zachter dan het metaal, dus dat was frustrerend.

met een stuk of 3 vijlen kom ik al een heel end :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:55
Yucon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:16:
[...]

Is carolus niet de net iets goedkopere lijn van gedore?
Klopt carolus is het goedkopere zusje van gedore, de kwaliteits eisen zijn ietsje lager en de afwerking is anders (er zou een x eeen scherp randje aan kunnen zitten).
Daarom dan ook iets goedkoper, heb zelf ook wel enkele dingen van carolus maar ook in die verpakking zaten registratie papieren van gedore ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 00:36:
..........
Dus met een setje blokvijlen kom ik al een heel eind. Maar ik heb ooit een keer met een nepmerk moeten werken (lidl oid) en die vijl was zachter dan het metaal, dus dat was frustrerend.
Op een slechte dag (laat ik het maar zo noemen :+ ) zit je de Pferd catalogus onschuldig door te bladeren en zie je tot je eigen verbazing dat er naast het bekende rechthoekige model ook nog ronde, vierkante en driehoekige vijlen bestaan van verschillende lengte en niet te vergeten grofte. O-)

En dan vergeet ik maar even de vijlen met een meer specifieke vorm.
Het einde is dan toch al snel zoek en met slechts drie vijlen ga je dit jammer genoeg niet redden. _/-\o_

Ben je eenmaal in deze diep put gevallen dan dient de volgende dringende vraag zich aan:
"Waar laat ik al die vijlen en is in een rek ophangen misschien wel zo handig??"
Gezien de hoeveelheid heb ik zelf maar voor de laatste oplossing gekozen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Wat betreft vijlen Pferd is heer en meester oo dat gebied imho.

Al kan je met een Gedore of Bahco je zeker geen buil vallen.

Zoek vooral eerst goed uit wat je gaat vijlen en dan welke vijl je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Raymond schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 00:36:
Ik wil de zaagranden van afgezaagde stukken metaal gladvijlen.

Denk aan aluminium profielen (overgangsprofiel voor een vloer, een alu stripje, schilderijrail) of metalen profielen als gordijnrails enzo.

Voor glad heb je zoete vijlen (fijn) nodig.
Voor snel verspanen basterd vijlen (grof)
Daar zit nog van alles tussen, bv halfzoet, maar ik zou een setje kopen met beide soorten er in of met twee verschillende zijden(al geeft dat kans op vergissen, ben je net glad trek je er met de basterdkant weer krassen in)
Let bij platte vijlen er op dat je een gladde kant hebt zodat je tegen iets aan kan vijlen zonder de opstaande kant weg te vijlen, dan kan je hoekjes netjes glad/haaks maken

Vaak verval je in aparte vijlen, dus drie is zes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
nicholson vijlen zijn redelijk verkrijgbaar, maar die Pferd vijlen kan ik wat minder goed vinden. Hebben jullie tips waar die te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geekeep
Laatst zelf een houten hamer gemaakt om mee te beitelen. Eiken kop en onbekende soort donker hardhout als steel en buitenkant. De kop lijkt wat klein door het perspectief, maar is zo'n 12cm breed. Steel is iets meer dan 30cm.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/05KGzkWl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sqRdxBml.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nDDxQ4ml.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
geekeep schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:45:
Laatst zelf een houten hamer gemaakt om mee te beitelen. Eiken kop en onbekende soort donker hardhout als steel en buitenkant. De kop lijkt wat klein door het perspectief, maar is zo'n 12cm breed. Steel is iets meer dan 30cm.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je blond haar, ben je breed gespierd en noem je de hamer liefkozend Mjölnir? :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Notna schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:46:
[...]

Heb je blond haar, ben je breed gespierd en noem je de hamer liefkozend Mjölnir? :+
Alledrie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Leuk! Zelf ook maar eens gaan maken binnenkort :)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:57:
Leuk! Zelf ook maar eens gaan maken binnenkort :)
Inderdaad leuk project. Als je in het Engels naar 'mallet' zoekt, kom je er meer tegen. Als ik er nog één zou maken, wordt het een gelaagde kop. Het middenstuk bestaat dan uit twee tapse stukken waar de steel tussen zit. Dat scheelt een stuk qua tijd/werk. Nu moest ik namelijk een taps gat beitelen in een blok eiken, aan weerszijden 1.5 graden... :p Wel mooi dat op deze manier de hamer zichzelf klemt. Mocht steel of kop aan vervanging toe zijn, dan zijn ze individueel te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Notna schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:46:
[...]

The Samurai Carpenter heeft een hamer genaamd Thor:

https://i.ytimg.com/vi/G-itdabNl4M/maxresdefault.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:45:
Ik kom er steeds meer achter dat als je iets mooi maakt dat je het daarna ook veel te voorzichtig gaat gebruiken. :+
Herken je dat??

Hele fraaie hamer trouwens. _/-\o_
Het lookalike model dat ik eerder uit een blok merbau maakte is intussen nagenoeg aan gort geslagen, ik mep er nog wel mee maar dat ziet er intussen wel wat zielig uit. :X :X

Hier een van m'n pokhouten kloppers die ik alweer jaren geleden op de draaibank heb gemaakt.
Ik gebruik hem vooral op m'n hakbeitels en grote gutsen.
http://imgur.com/a/ihJCf

(Ik krijg het plaatje hier weer eens niet geplaatst wat een ongelooflijk geklungel blijft dat toch. :( )
Mmm, met TinyPic lukt het mij op de een of andere manier wel. :+

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/bg4cox.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:30:
[...]

Ik kom er steeds meer achter dat als je iets mooi maakt dat je het daarna ook veel te voorzichtig gaat gebruiken. :+
Herken je dat??

Hele fraaie hamer trouwens. _/-\o_
Het lookalike model dat ik eerder uit een blok merbau maakte is intussen nagenoeg aan gort geslagen, ik mep er nog wel mee maar dat ziet er intussen wel wat zielig uit. :X :X

Hier een van m'n pokhouten kloppers die ik alweer jaren geleden op de draaibank heb gemaakt.
Ik gebruik hem vooral op m'n hakbeitels en grote gutsen.
http://imgur.com/a/ihJCf

(Ik krijg het plaatje hier weer eens niet geplaatst wat een ongelooflijk geklungel blijft dat toch. :( )
Thanks!

Ja, zo op het gereedschapsbord springt ie wel een beetje in het oog. Veel te mooi dus :p Toevallig vandaag tóch al gebruikt voor het aantikken van een pen-gatverbinding.

Die klopper is ook niet mis! :o

Zo'n draaibank is toch ook wel een handig apparaat om allerlei moois mee te maken. Misschien maar eens een oude bedrade boormachine opwaarderen tot mini draaibank ;) Hoewel zo'n hamer bewerken eigenlijk al te groot is voor dat kleine vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:52:
[...]
Ja, zo op het gereedschapsbord springt ie wel een beetje in het oog. Veel te mooi dus :p Toevallig vandaag tóch al gebruikt voor het aantikken van een pen-gatverbinding.
Ok ik ben hier gelukkig niet de enige meathead. 8)
Je hamer/klopper ziet er in ieder geval superstrak en 100% pro uit en zal ongetwijfeld net zo lekker meppen.

Mijn eigen merbau hamergeval begint uit elkaar te donderen door de onvermijdelijke versplintering langs de zijkanten.
Dat zou je kunnen voorkomen met een sterke band (metaal??) rond de beide kanten vd kop, maar ik heb op dit moment niet goed voor ogen hoe dat je zoiets een beetje elegant zou moeten maken.
Met een ronde kop zou je dat superstrak kunnen draaien.
Die klopper is ook niet mis! :o
Dank je. :)
Ik had een leuke partij pokhout op de kop getikt en moest er nu eenmaal "iets" mee doen. O-)

Heb toen meerdere lookalike kloppers gedraaid, ook met loeisterke stelen van taxus (prachtig hout waar je zuinig op moet zijn) maar bijna allemaal weggeven aan wie er behoefte aan had.
Jammer genoeg is er niet veel meer over van dat schaarse superhout en het valt nog niet mee daar weer in de juiste afmetingen aan te komen. ;(
Zo'n draaibank is toch ook wel een handig apparaat om allerlei moois mee te maken. Misschien maar eens een oude bedrade boormachine opwaarderen tot mini draaibank ;) Hoewel zo'n hamer bewerken eigenlijk al te groot is voor dat kleine vermogen.
De draaibank staat er nog steeds maar gebruik ik maar weinig.
Het schijnt dat je meteen genezen bent als je een compleet schaakspel bij elkaar hebt gedraaid. :+

De metaaldraaibank daarentegen gebruik ik bijna dagelijks. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Heeft iemand hier ervaring met Mirka abranet schuurpapier? Ik moet een aantal dingen binnenshuis schuren en lees dat je met abranet stofvrij schuurt.

Als dat het geval is, is het de moeite waard om in zo'n schuurzool en een paar pakken schijven te investeren. De schuurzool zou namelijk op m'n Makita excenter moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij komt dat stofvrije meer van de afzuiging dan het schuurpapier, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:01:
Volgens mij komt dat stofvrije meer van de afzuiging dan het schuurpapier, toch?
Het schijnt beter te werken met stofafzuiging dan normaal papier. Stofafzuiging gebruik ik nu ook, maar ik zoek een zo efficiënt en stofvrij mogelijke manier van schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Framoes schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 09:20:
Heeft iemand hier ervaring met Mirka abranet schuurpapier? Ik moet een aantal dingen binnenshuis schuren en lees dat je met abranet stofvrij schuurt.

Als dat het geval is, is het de moeite waard om in zo'n schuurzool en een paar pakken schijven te investeren. De schuurzool zou namelijk op m'n Makita excenter moeten passen.
Je schuurt er niet stofvrij mee (tenminste, zonder stofzuiger heb je nog steeds schuurstof), maar het neemt ontzettend goed af, verstopt nauwelijks en heeft een lange standtijd.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:54
Ik ben op zoek naar een nieuwe accuboormachine voor allround gebruik. Deze zomer wil ik wat tuinmeubelen gaan maken. Mijn oog is gevallen op:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/1/6/6/9200000041246611.jpg

https://www.bol.com/nl/p/...-754945/9200000041246611/

Iemand ervaring met deze machine? Andere aanraders? Ik heb een bol.com kadobon van 100 euro. Ik wil graag een machine waar ik jaren mee vooruit kan, dus als ik mijn budget wat moet rekken is het ook niet erg.

[ Voor 15% gewijzigd door __xeno__ op 04-03-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die mij kan helpen met een mooi setje bitjes?

Hoeveel geven jullie hier maximaal aan uit? Ze worden vaak zo snel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Toolstation verkoopt veel wera bitjes en verzendt vanaf 10 euro gratis.
Koop een standaard setje met alle soorte n bitjes, zodat je niet misgrijpt. En koop dan van de meestgebruikte (pz2) een paar extra.

Dat is hoe ik het heb gedaan en het bevalt me prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:13:

Zoek even terug in dit topic (en eventuele vorige delen). Is al het nodige over gezegd.

Zelf gebruik ik vanalles. Bitjes uit zo'n soort kofferset zoals hierboven (waar ik mijn elektrische gereedschapcollectie ooit mee begon), een Makita XTT bitset bij mijn slagschroevendraaier, een ander Makita bitsetje dat ik ooit cadeau kreeg in een promopakket bij aanschaf van een machine.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dit zijn fijne kwaliteitsbitjes imho:
http://www.toolstation.nl/shop/p20982?table=no

De impaktor zijn ook goed, maar als je geen slagschroevedraaier hebt, is dit denk ik fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:59
heya.

Ik zit met allemaal losse kisten en dozen van mijn elektrisch gereedschap. Hekel aan. Hebben jullie weet van een goed opbergsysteem waar je bijv. volledige kisten in kan zetten maar ook los elektrisch gereedschap netjes en snel pakbaar kan opbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:13:

Naar aanleiding van dit topic ook wera bit's aangeschaft
Prima tevreden over.

Snel slecht ligt vaak aan jezelf verkeerde bit bij schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:55:
heya.

Ik zit met allemaal losse kisten en dozen van mijn elektrisch gereedschap. Hekel aan. Hebben jullie weet van een goed opbergsysteem waar je bijv. volledige kisten in kan zetten maar ook los elektrisch gereedschap netjes en snel pakbaar kan opbergen?
Het beste zijn eigenlijk altijd Systainers. Zitten alle Festool apparaten in.
De fabrikant van Systainers is Tanos. Een Duits merk.

Ze kosten wat, maar dan heb je ook echt wat!
En je kan ze bijvoorbeeld goedkoop kopen bij https://www.vangroningentools.nl/c-2921765/tanos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:44:
Dit zijn fijne kwaliteitsbitjes imho:
http://www.toolstation.nl/shop/p20982?table=no

De impaktor zijn ook goed, maar als je geen slagschroevedraaier hebt, is dit denk ik fijner.
Overweeg wel een slagschroevendraaier te nemen.
Dan is het ook misschien wel een goed idee wat meer te investeren in zo'n handige Wera set.

Iemand hiermee ervaring? Kost wat, maar hoop dan wel echt klaar te zijn voor de komende jaren :P .
https://www.weragereedsch...ktor-1-4013288156778.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:46:
Iemand hiermee ervaring? Kost wat, maar hoop dan wel echt klaar te zijn voor de komende jaren
Bitjes zijn verbruiksmateriaal, dus dat gaat niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:46:
[...]
Dan is het ook misschien wel een goed idee wat meer te investeren in zo'n handige Wera set.
Iemand hiermee ervaring? Kost wat, maar hoop dan wel echt klaar te zijn voor de komende jaren :P .
https://www.weragereedsch...ktor-1-4013288156778.html
Dit zijn uitstekende bitjes en zo'n set is reuze handig zo niet "een must" zodat je nooit hoeft mis te grijpen.
De (betrekkelijke) keerzijde is dat je een groot deel van zo'n set misschien never nodig zult hebben.

Naast zo'n setje zou ik een bescheiden investering doen in losse extra bitjes waar je wél veel mee werkt, zoals pz2, of torx 10/15/20.
Een oldskool gleufkop zul je niet veel meer tegenkomen en een gleufkopbit werkt sowieso niet lekker met een machine.
Het glijdt constant weg en met wat pech beschadig je het te schroeven materiaal.

Heb ooit A-merk pozidrive bitjes gehad die rond de 200 schroeven totaal uit elkaar barstten, daar kon ik toen de klok op gelijk zetten.
Heeft mij nog 2x een ritje naar de EHBO bezorgd. :X :X

De bitjes van vandaag de dag hebben dit met een torque gerelateerd design (zoals je genoemde Wera set!!) beter voor elkaar, toch moet je bedacht blijven dat iedere bit op een gegeven moment uit elkaar kan spatten.
Zeker met een sterke slagschroevendraaier zou ik default een echte beschermbril dragen, het hoeft maar 1x fout te gaan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Raymond schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:28:
[...]

Bitjes zijn verbruiksmateriaal, dus dat gaat niet op.
Uiteindelijk wel, maar hoe je ermee om gaat kan het verschil maken tussen lang van je bitjes kunnen genieten en om de paar schroeven keer een nieuwe nodig hebben.

Begint al bij juiste bitje voor de schroef zoeken, dat schijnt toch lastig te zijn voor velen en dan uiteraard vooral door blijven rammen terwijl het bitje over je schroefkop slipt.

Bitjes die uit elkaar spatten heb ik nog nooit gehoord, maar heb ook nooit met slagschroevendraaiers gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:28:
[...]
Bitjes die uit elkaar spatten heb ik nog nooit gehoord, maar heb ook nooit met slagschroevendraaiers gewerkt.
Het overkwam mij in een tijd dat de slagschroevendraaier nog moest worden uitgevonden. ;)
Gewoon een irritant gevalletje van de gewenste hardheid van een bitkop ongewenst doorzetten naar de torsiebelaste schacht van het bitje, waarvan de schacht vooral elasticiteit nodig heeft.

Dat geeft geheid problemen als metaalmoeheid gaat toeslaan en het blijkt uit de featureset die modernere bitjes tegenwoordig wél hebben, getuige de wervende teksten op verpakkingen en sites. :+
Dat bits vandaag de dag worden gefabriceerd met alle logische torsiebelastingen in het achterhoofd geeft aan dat men blijkbaar van eerdere fouten heeft geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo had ik een "bruder mannesmann" gereedschapskoffer (ja, de mammut koffer) zodat ik niet meer het gereedschapsbord leeg hoefde te trekken als ik naar de sleutelclub ging.

Eerste bitje wat ik pakte spatte dus inderdaad uit elkaar. Ander bitje gepakt. En ik moest een ratel even fixen (blokkeermechanisme werkte niet).

Overigens: Verder heb ik veeeeel gesleuteld met die set, vooral aan oude roestige zooi. Heeft zich prima gehouden. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
maartend schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:55:
heya.

De systainer werd genoemd, maar er zijn ook wat meer budgetvriendelijke dan die van Tanos/Festool.

De Makita makpac/m-box passen op de Tanos systainers, maar hebben een iets ander sluitsysteem (dat op de classic systainers zit) en Bosch heeft een systeem dat niet compatibel is met andere systainers, maar waarbij je ook de kisten aan elkaar kan maken.

Dan heb je nog Metaloc van Metabo en Tstak van DeWalt. Die laatste zijn geloof ik waterdicht en kunnen meer tegen een stootje dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
Framoes schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:49:
... en Bosch heeft een systeem dat niet compatibel is met andere systainers, maar waarbij je ook de kisten aan elkaar kan maken.
Bosch gebruikt de kisten van Sortimo, dus compatibel met andere merken die Sortimo gebruiken. :)

Maar ik geef toe dat dat niet allemaal merken met powerools zijn.
Afbeeldingslocatie: https://bethepro.com/wp-content/uploads/2014/02/LS_System_700x300_61e81f900b.jpg

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:49:
[...]

De systainer werd genoemd, maar er zijn ook wat meer budgetvriendelijke dan die van Tanos/Festool.

De Makita makpac/m-box passen op de Tanos systainers, maar hebben een iets ander sluitsysteem (dat op de classic systainers zit) en Bosch heeft een systeem dat niet compatibel is met andere systainers, maar waarbij je ook de kisten aan elkaar kan maken.

Dan heb je nog Metaloc van Metabo en Tstak van DeWalt. Die laatste zijn geloof ik waterdicht en kunnen meer tegen een stootje dan de andere.
Je ziet vaak dat iemand die echt voor de systainer is gegaan ook nooit meer terug gaat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:42:
[...]

Dit zijn uitstekende bitjes en zo'n set is reuze handig zo niet "een must" zodat je nooit hoeft mis te grijpen.
De (betrekkelijke) keerzijde is dat je een groot deel van zo'n set misschien never nodig zult hebben.

Naast zo'n setje zou ik een bescheiden investering doen in losse extra bitjes waar je wél veel mee werkt, zoals pz2, of torx 10/15/20.
Een oldskool gleufkop zul je niet veel meer tegenkomen en een gleufkopbit werkt sowieso niet lekker met een machine.
Het glijdt constant weg en met wat pech beschadig je het te schroeven materiaal.

Heb ooit A-merk pozidrive bitjes gehad die rond de 200 schroeven totaal uit elkaar barstten, daar kon ik toen de klok op gelijk zetten.
Heeft mij nog 2x een ritje naar de EHBO bezorgd. :X :X

De bitjes van vandaag de dag hebben dit met een torque gerelateerd design (zoals je genoemde Wera set!!) beter voor elkaar, toch moet je bedacht blijven dat iedere bit op een gegeven moment uit elkaar kan spatten.
Zeker met een sterke slagschroevendraaier zou ik default een echte beschermbril dragen, het hoeft maar 1x fout te gaan. O-)
Dat geloof ik. Zie bij Wera wel echt heel veel soorten setjes.
https://www.weragereedschap.nl/13-bitsets
https://www.fine-tools.com/bitsortimente.html

Denk eerst even een klein setje kopen, bij die grote set zitten wel heel veel dubbel.
Barstende bitjes nog nooit gehad, misschien ben ik een wat zachtaardig persoon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dh44BbFl.png

Dagaanbieding gereedschapcentrum voor de geïnteresseerden. Combiset Makita DHP482 18V Klopboormachine, Makita DTD152 Slagschroevendraaier, 2x 3 Ah, MBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 09-09 22:31

PoweRoy

funky!

geekeep schreef op maandag 6 maart 2017 @ 07:39:
[afbeelding]

Dagaanbieding gereedschapcentrum voor de geïnteresseerden. Combiset Makita DHP482 18V Klopboormachine, Makita DTD152 Slagschroevendraaier, 2x 3 Ah, MBox.
Mooie aanbieding!

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:23
Kijk voor Festool/Tanos systainers eens op Amazon.de. Die zijn daar veel goedkoper als in Nederland. Echter niet altijd. Veel inlays en de Mini Systainers zijn bv weer goedkoper bij GereedschapPro of Van Groningen Tools. Overigens is Festool meestal goedkoper dan Tanos. BTI is weer goedkoper, maar die hebben een beperkter assortiment en alleen in oranje. BTI wordt o.a. verkocht door GereedschapPro en Kostershop.

Het Duitse Koffersfunshop heeft een breed assortiment in verschillende kleuren systainers, waarbij je zelf de kleuren (systainer, hendel en T-loc-knop) kunt samenstellen. Ze zijn wel prijzig.

Zelf heb ik een haat/liefde verhouding met Systainers. Ze zijn handig, maar ook groot. Door de hendel aan de bovenkant is de deksel behoorlijk dik en door de T-loc sluiting aan de voorkant verlies je ook ruimte. Daarnaast hebben de meeste inlay's behoorlijk wat ruimte aan de randen (om de pinnetjes in de deksel ruimte te geven), waardoor je aan de binnenkant behoorlijk wat ruimte verliest. Dat maakt je een behoorlijk verpakvolume hebt en een verhoudingsgewijs laag gebruiksvolume.

[ Voor 30% gewijzigd door L.N. op 06-03-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Je ziet vaak dat iemand die echt voor de systainer is gegaan ook nooit meer terug gaat 8)
Mijn enige probleem met Systainers is de prijs... Ik ben niet bereid zoveel geld neer te tellen voor een koffer.

Dit is natuurlijk een smaakkwestie, maar toch vind ik het goed dat iemand de wat minder kostbare alternatieven aangeeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:50:
[...]

Mijn enige probleem met Systainers is de prijs... Ik ben niet bereid zoveel geld neer te tellen voor een koffer.

Dit is natuurlijk een smaakkwestie, maar toch vind ik het goed dat iemand de wat minder kostbare alternatieven aangeeft ;)
Volgens mij zijn er weinig goedkope alternatieven voor elektrisch gereedschap. Je wilt niet dat dit los in een gereedschapskoffer ligt, dus dan zit je met inlays of andere systemen. En die vind je vooral bij de betere (en dus duurdere) merken koffers.

Ik weet niet of je bereid bent tijd te steken in een koffer, maar je kunt ze ook zelf maken en dan bv een inlay maken van Kaizenfoam of een ander schuim. Kaizenfoam wordt o.a. verkocht door GereedschapPro.

Je hebt die passend voor een systainer, maar ook grotere vellen. Eventueel kun je ook een systainer zelf maken van hout. Tekeningen voor een houten systainer zijn o.a. hier te downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/7f/33/16/7f331612d85fed2fb135182b749e5877.jpg

Lee Valley/Veritas heeft een handige link met tekeningen van de maat van de systainer inlays, als je er zelf wilt maken. Dat heb ik hier ook gedaan met bij de nieuwe mini systainer III:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/IMG_0493_zpsn8yfqnrd.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door L.N. op 06-03-2017 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:32:
[...]

Dat geloof ik. Zie bij Wera wel echt heel veel soorten setjes.
https://www.weragereedschap.nl/13-bitsets
https://www.fine-tools.com/bitsortimente.html

Denk eerst even een klein setje kopen, bij die grote set zitten wel heel veel dubbel.
Barstende bitjes nog nooit gehad, misschien ben ik een wat zachtaardig persoon :D
Je hebt een aantal Wera Bit Check houders met bithouder. Daar zitten vaak weinig/geen dubbele bitjes in. En een extra PH2/PZ2 is altijd handig.

https://www.weragereedsch...K7Wvd3CwdICFU-eGwodgEAGLQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Ik heb de laatste tijd hier wat weinig gepost, vanwege e grote drukte op het werk en dat ik bezig ben met een groter project. Ik ben namelijk mijn Festool CS70 aan het upgraden. Dit is het plan:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/Zaagtafel%20DEF%205_zps0cm1aon5.jpg

Het is de CS70 in een frame van profielen van Item met een Incra LS Psotioner als langgeleider. Er komt ook een Incra Miter 1000SE op. Daarnaast komt mijn Festool OF1010-bovenfrees er in te hangen met een zelfgebouwde freeslift. Het blad wordt van HPL. De tafelverlenging kan ingeklapt worden en ook als tafelverbreder gebruikt worden.

Het frame is ondertussen af:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0494_zpsakexonup.jpg

Je ziet links de ingeklapt tafelverlenging:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0495_zpsbiwnbhtw.jpg

Uitgeklapt tafelverlenging:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0495_zpsbiwnbhtw.jpg

Tafelverlenging in gezet als verbreding:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Nieuwe%20zaagtafel/IMG_0497_zps9c4eaxqm.jpg

Het hele proces is meer in detail te volgen op Woodworking.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Mijn nieuwe CTL Midi stofzuiger geprobeerd van het weekend; werkt best. Nu heb ik alleen het "probleem" dat mijn papier (Blue line) niet de gaten heeft die overeenkomen met de ETS 150/2. Ik las hier een tijd geleden iets over een pons die gaten maakte in het papier? Iemand bekend met zoiets voor Festool maten?

Tevens een advies gevraagd voor een zaagblad voor de TS55 mbt trespa zagen, iemand hier ervaring mee?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:38
__xeno__ schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:13:
Ik ben op zoek naar een nieuwe accuboormachine voor allround gebruik. Deze zomer wil ik wat tuinmeubelen gaan maken. Mijn oog is gevallen op:

[afbeelding]

Iemand ervaring met deze machine? Andere aanraders? Ik heb een bol.com kadobon van 100 euro. Ik wil graag een machine waar ik jaren mee vooruit kan, dus als ik mijn budget wat moet rekken is het ook niet erg.
Heb na veel miskopen een Makita slagschroevendraaier gekocht, wil nooit meer anders. Heb me laten adviseren door een aannemer van dakkapellen, die jaagt er 20 cm schroeven mee in het hout. De 14.4V visie is voor semi professionals prima.

Bij BOL:
https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch

[ Voor 6% gewijzigd door geldersscheepje op 06-03-2017 11:19 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__xeno__ schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:13:

[afbeelding]

Ik heb geen ervaring met Hitachi, dus daar kan ik niks over zeggen. Naar mijn mening is het gebruikelijk wel 'beter' om de machine en boortjes/bitjes los te kopen, de boortjes en bitjes in zo'n set zijn gebruikelijk niet veel soeps.
geldersscheepje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:16:
[...]

Heb na veel miskopen een Makita slagschroevendraaier gekocht, wil nooit meer anders. Heb me laten adviseren door een aannemer van dakkapellen, die jaagt er 20 cm schroeven mee in het hout. De 14.4V visie is voor semi professionals prima.

Bij BOL:
Een slagschroevendraaier is niet bepaald geschikt om mee te boren. Als je op zoek bent naar een machine om mee te schroeven EN te boren, kun je beter voor een accuboormachine gaan. Als het alleen om schroeven gaat, is een slagschroevendraaier inderdaad een goed advies.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Niet voor 14,4 gaan. Is een machine die gewicht van 18v heeft en de prestaties van 10,8v.

Gewoon de 18V pakken, veel toekomstbestendiger accusysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

Bij BOL:
Ik zou ook niet meer graag zonder een slagschroevendraaier doen, maar echt allround kan je die dingen niet noemen. Absoluut een waardevolle aanvulling, maar geen vervanging voor een schroefboormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Orion84 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:32:
[...]

Ik zou ook niet meer graag zonder een slagschroevendraaier doen, maar echt allround kan je die dingen niet noemen. Absoluut een waardevolle aanvulling, maar geen vervanging voor een schroefboormachine.
Mee eens! Een slagschroevendraaier maakt meer herrie en is minder allround. Ik zou inderdaad voor een schroefboormachine gaan. Vaak is hetzelfde model met klopboorfunctie amper duurder dan het model zonder. Voor een schilderijtje ophangen in een bakstenen muur kan dat ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:38
L.N. schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:37:
[...]

Mee eens! Een slagschroevendraaier maakt meer herrie en is minder allround. Ik zou inderdaad voor een schroefboormachine gaan. Vaak is hetzelfde model met klopboorfunctie amper duurder dan het model zonder. Voor een schilderijtje ophangen in een bakstenen muur kan dat ideaal zijn.
Meer herrie zal de gemiddelde tweaker niet interesseren. En je kunt het uitzetten. Voor de liefhebber zijn er zelfs speciale boren voor te krijgen...

Maar de eerlijkheid gebiedt dat ik er twee heb: een slagschroevendraaier en een schroefboormachine. :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
geldersscheepje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:39:
[...]

Meer herrie zal de gemiddelde tweaker niet interesseren. En je kunt het uitzetten. Voor de liefhebber zijn er zelfs speciale boren voor te krijgen...

Maar de eerlijkheid gebiedt dat ik er twee heb: een slagschroevendraaier en een schroefboormachine. :)
Een slagschroevendraaier maakt een kloteherrie en je kan het niet uitzetten. Ik gebruik zo'n ding niet zonder gehoorbescherming. Je kan de klopstand bij een klopboor vaak wel uitzetten. Die link naar Bol in jouw reactie was ook naar een klopboor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
geldersscheepje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:39:
[...]

Wat kun je uitzetten? De herrie? Bij veel modellen toch niet. Veel Tweakers vinden de herrie een groot nadeel. Ik ben er daar 1 van.

Boren met een slagschroevendraaier kan, maar is altijd minder dan met een (schroef)boormachine. Doordat de beweging niet continu is bij een slagschroevendraaier worden de gaten minder mooi en slijten de boren veel sneller. Ook het toerental is lager. Daarnaast moet je bijna altijd hex-boren hebben en daarmee beperk je de keuze behoorlijk.

Daarnaast heb je bij een slagschroevendraaier geen slipkoppeling. Draai maar eens schroeven in een gipsplaat met een slagschroevendraaier en probeer die mooi te verzinken. Dat kan wel, maar met een schroefmachine met een slipkoppeling gaat het veel en veel sneller, beter en stiller. Je hoeft je ook minder te concentreren, dus ook minder moe en minder fouten.

Ik heb er driee: een slagschroevendraaier, een boorschroefmachine en een schroefmachine (alle drie M12 Milwaukee's) en de slagschroevendraaier gebruik ik verreweg het minst. Dat is voornamelijk om de herrie en het gemis van de slipkoppeling.

[ Voor 22% gewijzigd door L.N. op 06-03-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Bij BOL:
Je linkt naar een klopboormachine, niet naar een slagschroefmachine. De omschrijving bij BOL.com lijkt vertaald uit het Duits en is niet correct.

Een klopboormachine timmert op de boor, zodat je makkelijker in steen kan boren. Maar dat is geen functie die je gebruikt bij het indraaien van schroeven.

Een slagschroefmachine hamert met de draairichting mee en draait zo "pulsgewijs" een schroef in. Een erg handige machine voor het verwerken van zware schroeven, omdat het je polsen minder belast en je met minder kracht, grotere schroeven kan aandraaien.
Het is een functie die je normaal niet uit kan zetten, omdat het vaak een specialistische machine betreft: voorbeeldje van Makita.
Makita noemt ze ook specifiek schroevedraaiers met een eigen rubriek op de website en niet boor/schroemachines oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 13:24
Is dit de schroevendraaier die alle andere schroevendraaiers overbodig maakt ? Ik heb een berg schroevendraaiers in allerlei maten en vormen, waarvan sommige met barstjes of licht geplooid, het liefst zou ik deze allemaal ergens wegkieperen en vervangen door bovenstaand model.
Iemand die een zo'n Wera modelletje heeft liggen en die kan zeggen of dit een goed idee is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Heb een gewone schroevendraaier met bitjeshouder... maar grijp toch meestal naar de gewone schroevendraaiers en gebruik die alleen als ik geen schroevendraaier heb in dje maat, maar wel bitjes.

Nadeel kan zijn dat hij wat dikker is, er moet immers nog een bitje in, waardoor je hem niet in sommige gaten kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
jos707 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:22:
Is dit de schroevendraaier die alle andere schroevendraaiers overbodig maakt ? Ik heb een berg schroevendraaiers in allerlei maten en vormen, waarvan sommige met barstjes of licht geplooid, het liefst zou ik deze allemaal ergens wegkieperen en vervangen door bovenstaand model.
Iemand die een zo'n Wera modelletje heeft liggen en die kan zeggen of dit een goed idee is ?
Nee, die zal niet alle schroevendraaiers overbodig maken. Doordat deze gebruik maakt van bitjes zul je niet overal bij kunnen (zoals diep verzonken schroeven). Daarnaast ben je afhankelijk van de beschikbare bitjes. In hele kleine maten zijn die nauwelijks te krijgen.

Ook VDE-schroevendraaiers zal deze niet vervangen. Niet alleen door het gebrek aan isolatie, maar je kunt er bv ook geen kabel met vastzetten omdat die vaak kleine schroeven daarvoor gebruiken (bv bij een kroonsteentje).

Kan deze schroevendraaier veel andere schroevendraaiers vervangen? Zeker wel. Kijk ook eens naar de versie met de pistoolgreep:

Afbeeldingslocatie: http://products.wera.de/images/products/additional-big/kk_pistol_ra.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zo'n ratelbithouder is zeker makkelijk, ik heb er verschillende (maar niet deze van Wera).

De ingebouwde bithouder is makkelijk, maar zes bits is wel wat beperkt. Als je vantevoren weet wat je nodig gaat hebben kan het volstaan, anders moet je toch vaak nog even in je bitverzameling gaan zoeken voor het juiste bit.

Zoals gezegd, door de verdikking van de bithouder kun je sommige moeilijker bereikbare plekken gewoon niet bereiken. Je kan hiervoor wel lange bits gebruiken, maar met een toch al lange steel wordt je totale lengte dan wel erg groot.

En zoals ook genoemd, het is niet geïsoleerd. Ik heb overigens wel een geïsoleerde bithouder, maar dan nog is dit niet VDE (want dan moet het bitje zelf ook isolatie hebben).

Kleine maten kun je vaak wel krijgen als bits, en Wiha heeft bijvoorbeeld ook 4mm bits (ipv de gangbare 6.3mm bits) voor de kleine maten, maar het wordt wel moeilijker te verkrijgen. Daarnaast vind ik persoonlijk zo'n groot heft ook niet zo fijn voor de kleine maten, ik ben dan gewend om een handvat met een draaidop te hebben. Dat werkt makkelijker, vind ik.

Voor het ratel gedeelte vind ik persoonlijk vooral de weerstand van de ratel van belang, want dat bepaald of je ratel wel ratelt als het schroefje weinig weerstand heeft. Ik heb geen ervaring met deze Wera, maar daar zou ik zeker wel op letten.

Ik vind persoonlijk een wisselklingset meer een directe vervanging van normale schroevendraaiers, dat heeft dezelfde mogelijkheden, in ieder geval. Zoiets, dus, of met VDE isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 06-03-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 13:24
Ben het ermee eens dat bovengenoemde all-in-1 schroevendraaier niet inzetbaar is voor alle mogelijke schroefklussen maar in combinatie met wat bitjes en dan een losse VDE- en één of twee met smalle stang erbij zou het moeten lukken om een heel eind van alle schroefklussen in alle gemoedsrust aan te vangen.
Zo'n pistoolgreep model lijkt wat minder handig om kracht te zetten als je recht op recht gaat schroeven; eentje met een recht handvat is naar mijn idee dan wat breder inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
jos707 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:44:
Ben het ermee eens dat bovengenoemde all-in-1 schroevendraaier niet inzetbaar is voor alle mogelijke schroefklussen maar in combinatie met wat bitjes en dan een losse VDE- en één of twee met smalle stang erbij zou het moeten lukken om een heel eind van alle schroefklussen in alle gemoedsrust aan te vangen.
Zo'n pistoolgreep model lijkt wat minder handig om kracht te zetten als je recht op recht gaat schroeven; eentje met een recht handvat is naar mijn idee dan wat breder inzetbaar.
Ja, voor de meeste zaken zal het wel lukken. Maar als je er nog een extra bitjes en een VDE-setje bij moet gaan halen, dan zou ik eerder gaan voor de al genoemde VDE-set. Dan heb je alles in 1 keer. Die heb ik ook en ligt in de keuken. Ik merk dat ik deze veel sneller pak dan de reguliere Wera-schroevendraaiers. Die laatste liggen namelijk in de garage en voor een klein klusje is het vaak de moeite niet waard om er heen te lopen.

Met de pistoolgreep kun je juist meer kracht zetten, omdat je kracht kunt zetten vanuit de arm en minder vanuit de pols. De pistoolgreep is duurder en het is minder gemakkelijk om lin kleine hoekjes te komen, maar qua kracht heeft het enkel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 21:31
Kreeg net het krantje van de Aldi binnen met wat aanbiedingen voor elektrisch gereedschap. Omdat er geen modelnummer bij staat weet ik nou nooit of het koopjes zijn of niet (Vanaf pagina 14). Volgens mij dus totaal niet.
https://publish.folders.eu/fixed/196331477551202

Onder andere wordt aangeboden:
Afbeeldingslocatie: https://ibin.co/3EdireegIpzd.jpg

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
L.N. schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:44:
[...]

Wat kun je uitzetten? De herrie? Bij veel modellen toch niet. Veel Tweakers vinden de herrie een groot nadeel. Ik ben er daar 1 van.

Boren met een slagschroevendraaier kan, maar is altijd minder dan met een (schroef)boormachine. Doordat de beweging niet continu is bij een slagschroevendraaier worden de gaten minder mooi en slijten de boren veel sneller. Ook het toerental is lager. Daarnaast moet je bijna altijd hex-boren hebben en daarmee beperk je de keuze behoorlijk.

Daarnaast heb je bij een slagschroevendraaier geen slipkoppeling. Draai maar eens schroeven in een gipsplaat met een slagschroevendraaier en probeer die mooi te verzinken. Dat kan wel, maar met een schroefmachine met een slipkoppeling gaat het veel en veel sneller, beter en stiller. Je hoeft je ook minder te concentreren, dus ook minder moe en minder fouten.

Ik heb er driee: een slagschroevendraaier, een boorschroefmachine en een schroefmachine (alle drie M12 Milwaukee's) en de slagschroevendraaier gebruik ik verreweg het minst. Dat is voornamelijk om de herrie en het gemis van de slipkoppeling.
Alles klopt w.b. slagschroevendraaiers, op de 'Ook het toerental is lager' na. :D

Ik wist het zeker van een aantal machines, maar heb even snel de meest courante merken nagelopen. Boorschroefmachines draaien typisch tussen de 1500 en 2000 tpm. De schroefmachines liggen daar vlakbij of ietsje lager, schroefautomaten en haakse schroefmachines buiten beschouwing gelaten. De slagschroefmachines hebben allemaal plusminus 3000 tpm, met uitschieters naar 3500+ tpm.
Des te meer reden dat doseren van een slagschroevendraaier een stuk moeilijker gaat door de combinatie van hoog toerental en gebrek aan slipkoppeling bij bijvoorbeeld het vastzetten van delicaat spul (Ikea, gipsplaat, etc.).
Oftewel, slagschroevendraaiers zijn vooral nuttig voor wat lomper constructiewerk. Als je dat niet (vaak) doet, is een tweede boorschroefmachine een logischere keuze (voorboren + schroeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
krizzziz schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:06:
Kreeg net het krantje van de Aldi binnen met wat aanbiedingen voor elektrisch gereedschap. Omdat er geen modelnummer bij staat weet ik nou nooit of het koopjes zijn of niet (Vanaf pagina 14). Volgens mij dus totaal niet.

[afbeelding]
Hier de 18v accuschroefmachine voor dezelfde prijs (de aldi heeft de 10.8v). http://www.toolstation.nl/shop/p93216

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
geekeep schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:34:
[...]

Alles klopt w.b. slagschroevendraaiers, op de 'Ook het toerental is lager' na. :D
Klopt dat wel? Volgens is de slagfrequentie wel hoog, maar het toerental niet. Zie bv de specs van de Milwaukee M12CID:

Onbelast toerental (omw/min) 1200/2650
Slagfrequentie (per min) 2700/3550

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En hoeveel toeren doet de gemiddelde 12V schroefboormachine, 1500-1700 rpm of zo?
Mijn 14.4V slagschroever haalt iets van 3600rpm uit mijn hoofd. Dat haalt mijn schroefboormachine bij lange na niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2017 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

krizzziz schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:06:

[afbeelding]
Ik heb toevallig die accuschroevendraaier. 10.8v klinkt weinig maar dat ding is echt serieus sterk voor z'n voltage. Ik vond hem stukken sterker dan m'n voormalige 14v b&d. Ik klus behoorlijk veel en ben eigenlijk nog niets tegengekomen waar hij aan kracht te kort kwam. ok, ik gebruik hem natuurlijk niet om in beton te boren, maar verder echt niet alleen om ikea kasten in elkaar te zetten

Aanrader!

Er bestaat trouwens ook een slagschroevendraaier van diezelfde set. Die heeft me al een aantal vastzittende 5mm schroeven op de draad doen afbreken.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 06-03-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 21:31
Verwijderd1 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:51:
[...]

Hier de 18v accuschroefmachine voor dezelfde prijs (de aldi heeft de 10.8v). http://www.toolstation.nl/shop/p93216
Haha, zie je ik wist het!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

krizzziz schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:32:
[...]

Haha, zie je ik wist het!
Hij is zelfs 30 euro goedkoper dan de 10.8v bij dezelfde leverancier. 2x zo veel koppel, wat een beul moet dat zijn :D
Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.