geekeep schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:54:
Wat dat betreft moet je denken in oplossingen, in plaats van geloven dat bewerking x alleen met machine y (van merk z) kan. Houtbewerking wordt al eeuwen gedaan en er zijn meerdere wegen naar Rome.
Ik heb de afgelopen tijd wat inspiratie opgedaan door het kijken naar 'old skool' timmermannen, die ook zonder cnc-gefreesde geleiders, micrometerlinealen of apparaten van een maandsalaris per stuk de meest machtig mooie dingen maken. Gereedschap is het halve werk, maar met ervaring, vaardigheid of domweg gewoon proberen kom je ook een heel eind.
Als het je werk is, is het een ander verhaal. Maar 95% wat hier lurkt is hobbyist

Dan komt de pragmatist in mij naar boven die betwijfelt of een machine die op de tiende mm nauwkeurig kan werken nut heeft, als je met een rolmaat uit de eurobak aftekent.
Zeker mee eens, maar het 1 versterkt natuurlijk een ander, maar een boomstam laat zich lastig aftekenen met een winkelhaak of micrometer lineal. Sinds de basis al netter kan of op maat is word de confectie tot en met gereed product ook nauwkeuriger,
Ook trek ik graag in twijfel dat 'old skool' timmermansproducten altijd goedkoop zijn, Een knap setje beitels en een paar schaven zijn mogelijk duurder dan cheapo decoupeer/cirkelzaag of electrische schaaf.
Daarnaast lurkt een duur/fancy a merk ook lekkerder weg dan een cheap b merk die er niet zo mooi uitziet, en functies mist. Hoewel die een bepaalde job prima kan...
Ben inderdaad hobbyist, maar koop af en toe nog wel eens een beitelsetje, of hoop op een leuk vondst met wat schaven, deze knap ik op en bewaar ze,
Onlangs nog een toogschaaf uit een rommelmarkt/marktplaats vondst gekocht, was een grote doos met allerlei prut, deze lag onderop
https://www.baptist.nl/ho...n/kunz-hol-bol-schaaf-113
Zou ik em vaak gebruiken? Nee, straks een keer voor mijn gebogen korbelen, en daarna vermoedelijk nooit meer... is ie gaaf... Ja
Overigens heb je ook geen excuus nodig om goed gereedschap te kopen