[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.146 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:47
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:45:
Als ik voor 200-300 een leuk setje op marktplaats zou vinden zou ik er vrede mee hebben. Maar dat lijkt nog een uitdaging te zijn.
https://www.bva-auctions....f8%3D&__fp=mp7SG4Gq7HU%3D

Uitdaging......en bieden tot wat jij maximaal wil uitgeven (incl kosten, maar dat zie je automatisch als je inlogt)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 11-01-2017 21:04 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Teijgetje schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:47:
[...]

https://www.bva-auctions....f8%3D&__fp=mp7SG4Gq7HU%3D

Uitdaging......en bieden tot wat jij maximaal wil uitgeven (incl kosten, maar dat zie je automatisch als je inlogt)
Als ik wist waar ik op moest letten prima idee ja. Een bod op dat ding is niet zo'n gek idee, en dan vertrouw ik je op je blauwe ogen :9
Maar misschien is een elektrodelasapparaat niet zo gek ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik las zelf met Lincoln, een Invertec V145-S ( Sorry Italiaans....hier nog te koop(engels)
USP was voor mij de 4mm² mogelijkheid en om te kunnen lassen icm een max 60m verlengsnoer of een aggregaat.(zo dus, al is dat een oud model,, aan/uit zit wel nog steeds achterop. :9~ )
En ondanks max 145A last hij dan ook prima 4mm² op één 16A groep.
Het zelfreguleren van de optimale boogspanning en de "soft" en "crisp" lasmodus ga je al heel snel waarderen en zou ik niet meer willen missen.

Goede apparatuur maken ze, die MIG is van ca 2003 denk ik.
Even contact met ze opnemen of hij goed is.

Edit; maar even gekeken vandaag welke Lincoln ik exact heb. :$ O+
Engelse of Nederlandse brochure kon ik niet vinden?

[ Voor 81% gewijzigd door Teijgetje op 12-01-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:25:
Ah, ongelukken met gereedschap, altijd leuk.
* The Eagle toen ie klein was eens een handbijl tegen zijn voorhoofd aan gehad.
Verklaart tegenwoordig het meeste wel :P
Met je zonnebril op is er bijna niets meer van te zien. _/-\o_

Is jouw reflex dan niet je kinderen zo lang mogelijk bij deze tools vandaan te houden, want kinderen (lees jongens) met priemen, beitels, hakbijlen, messen, kettingzagen, etc. is toch een korte versie van "Darwin in action"??
iscara schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:02:
[...]
Ik heb dezelfde en ik boor er gewoon mee hoor. Nog geen problemen mee gehad. Ik had de Metabo juist gekozen omdat deze de meeste kracht had van alle 10.8 machientjes (kan nu twee jaar later anders zijn)
Ik weet ook wel dat je met deze Metabo prima kunt boren (zolang het geen grote gatzagen worden) maar ik ga daarvoor niet iedere keer weer de boorkopjes er op schroeven die ik juist voor het schroefgemak had verwijderd. ;)

Het is (voor mij dan) iets handiger meteen een andere machine (18V) te pakken die wel een boorkop heeft en minder moeite heeft met grotere boorgaten.
Het is gewoon een luxeprobleem. :+

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 21:11

miekol

erm

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:05:
[...]Ik laat de boorkopjes van deze Metabo's er trouwens default af, het maakt de machines voor puur schroefwerk nml. lichter én korter.
Dat kan omdat voor zover ik weet alleen Metabo een binnenzeskant op de uitgaande booras heeft, je prikt er dus meteen een bit/bithouder in als je het boorkopje loshaalt.
Precies daarom heb ik voor de gewone basic Metabo gekozen en ik snap nog steeds niet goed dat ze zoveel robuuste machine voor zo weinig geld kunnen maken, niets over te klagen dus. O-)
Bosch Flexiclick machine kan dat ook, maar is een hele andere prijsklasse dus telt niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:50
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:13:
[...]

Is jouw reflex dan niet je kinderen zo lang mogelijk bij deze tools vandaan te houden, want kinderen (lees jongens) met priemen, beitels, hakbijlen, messen, kettingzagen, etc. is toch een korte versie van "Darwin in action"??

[...]

Ik weet ook wel dat je met deze Metabo prima kunt boren (zolang het geen grote gatzagen worden) maar ik ga daarvoor niet iedere keer weer de boorkopjes er op schroeven die ik juist voor het schroefgemak had verwijderd. ;)

Het is (voor mij dan) iets handiger meteen een andere machine (18V) te pakken die wel een boorkop heeft en minder moeite heeft met grotere boorgaten.
Er zijn natuurlijk ook boren met een hex aansluiting....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:56

Exigence

dnkroz

Mezelf maar weer eens tegoed gedaan aan wat nieuws :9~
Nieuwe excenterschuurmachine, en wat L-Boxx'en en inlays voor mijn bestaande machines, die heb ik ooit als losse machines aangeschaft. Voor m'n cirkelzaag (GKS 190) bestaat officieel geen inlay, maar hij past perfect in een inlay voor een GKS 65. Ook voor m'n GWS 7-125 haakse slijper bestaat een mooi alternatief, de inlay voor een GWS 14-125.

1x Bosch GEX 125-150 AV met L-Boxx
Afbeeldingslocatie: http://www.werkzeugalarm.de/item/images/10486/2000x2000/10486-GEX125-150AVE-neu.jpg

1x Bosch L-Boxx 238 (tbv. cirkelzaag)
Afbeeldingslocatie: https://images.bosch-professional.com/nl/nl/ocs/stageprodimgfacelift_gallery/l-boxx-238-35968.jpg

1x inlay tbv. cirkelzaag
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapcentrum.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/5/2/520409c6f7d68b9bd4af6f2763cd3b98.jpg

2x Bosch L-Boxx 136 (tbv. haakse slijper en hamerboor)
Afbeeldingslocatie: http://www.werkzeugalarm.de/item/images/10176/2000x2000/10176-2xL-Boxx-136-neu.jpg

1x inlay tbv. haakse slijper
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapcentrum.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/4/9/49bdf40633084106481a2964e0c1849b.jpg

1x inlay tbv. hamerboor GBH 2-28 DFV
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapcentrum.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/7/0/70199eb51ff036f8872a4f658e0c3044.jpg

Vanaf nu alles maar direct met inclusief L-Boxx aanschaffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 20:28
Voor het maken van mijn eigen keuken ben ik op zoek naar een tafelzaag. Ik heb best wat kwaliteitsgereedschap (Mafell, Bosch Blauw, Festool) maar een tafelzaag uit die klassen vind ik echt onbetaalbaar.

Ik zie dat de groene Bosch PTS10 voor minder dan 300 euro te krijgen is, en die ziet er toch aardig capabel uit. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd of ik zaagbladen kan stacken, om dado's te maken, en hoe de nauwkeurigheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54
Ik ben vooral benieuwd of ik zaagbladen kan stacken, om dado's te maken, en hoe de nauwkeurigheid is.
hier kan ik kort over zijn, dat kan niet met europese machines. Er is een Harvey waar mee het kan en een Felder met een speciale arbor. Ik heb de PTS10 bekeken, maar ik vind met name de geleider wat slap, ik vraag me af of hij exact genoeg is. Ik zit zelf te kijken naar een CMS insert voor mijn TS-55 om als zaagtafel te gebruiken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
Muldert schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:36:
Voor het maken van mijn eigen keuken ben ik op zoek naar een tafelzaag. Ik heb best wat kwaliteitsgereedschap (Mafell, Bosch Blauw, Festool) maar een tafelzaag uit die klassen vind ik echt onbetaalbaar.

Ik zie dat de groene Bosch PTS10 voor minder dan 300 euro te krijgen is, en die ziet er toch aardig capabel uit. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd of ik zaagbladen kan stacken, om dado's te maken, en hoe de nauwkeurigheid is.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:34
Muldert schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:36:

Kijk eens op Woodworking.nl, want daar staan meerdere topics over zaagtafels (zoals deze). Meestal gaat het dan tussen 2 modellen van Bosch Blauw (GTS 10 XC en GTS 10 J) en 2 van Dewalt (DW745 en DW7491). Meestal heeft de DW745 de voorkeur vanwege de prijs/kwalitietsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:53

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:38:
Is een elektrodelasapparaat niet een betere optie? Ben je ook flexibeler qua materialen: Andere elektrode erin en gaan :)

Kosten helemaal weinig
+1

Ik ga binnenkort denk ik voor een gysmi E160.

Ik heb verleden week een avondje TIGles gehad van een maatje.......nou dan wil je niet meer anders _/-\o_ maar voor huis/tuin/keuken is dat economisch niet te doen.

Een ander maatje heeft me geleerd wat te bakken braden met de gysmi. Voor klusgebruik is dat perfect. Ik kan straks een werkstuk vast tacken met de electrode en dan in de werplaats netjes afTiggen :)

Miggen kun je niet buiten, of het moet extreem windstil zijn. Electrode gaat prima buiten en kost in verhouding geen drol.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fraggert schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:54:
[...]

+1

Ik ga binnenkort denk ik voor een gysmi E160.

Ik heb verleden week een avondje TIGles gehad van een maatje.......nou dan wil je niet meer anders _/-\o_ maar voor huis/tuin/keuken is dat economisch niet te doen.

Een ander maatje heeft me geleerd wat te bakken braden met de gysmi. Voor klusgebruik is dat perfect. Ik kan straks een werkstuk vast tacken met de electrode en dan in de werplaats netjes afTiggen :)

Miggen kun je niet buiten, of het moet extreem windstil zijn. Electrode gaat prima buiten en kost in verhouding geen drol.
Is dat voor hobbygebruik niet alsnog een beetje overkill? 160A en nog >300e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MikeyMan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:47:
[...]

Ab 229.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, ok, maar doelde ook op het amperage. Als ik me goed heb georiënteerd zou je aan 130a voldoende moeten hebben voor normale diktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

+1
maar voor huis/tuin/keuken is dat economisch niet te doen.
Dat is hier geen valide argument. :9

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MikeyMan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:06:
Ja, ok, maar doelde ook op het amperage. Als ik me goed heb georiënteerd zou je aan 130a voldoende moeten hebben voor normale diktes.
Een beetje over is altijd wel fijn.
Niet dat je dagelijks 4mm² last maar als het een keer nodig is en het kan dan ben je blij.
En 230 valt reuze mee dan.

Daarnaast heb je een belastingduur, veel goedkope lastrafo`s/inverters kunnen maar hooguit 30% van de tijd hun amperage leveren voor 3,2 mm². Dat houdt in dat al heel snel het toestel door zijn temperatuursensor uitgeschakeld wordt en je bij "grote" klussen je al snel meer staat af te koelen(=wachten) dan dat je kan lassen.
Dus per uur sta je 70% (42 min) af te koelen en kan je 18 minuten lassen.
Zwaardere lasapparatuur kan je langer mee lassen, dat beetje extra geld weegt echt niet op tegen de irritatie van een alweer uitgeschakeld apparaat.

Om je een idee te geven;

Mijn Lincoln Invertec V145-S;
105A@100%
145A@35%

De Gysmi E160;
90A@60%
160A@19%

Beiden EN60974-1 (40°C)
De Lincoln is ruim twee keer zo duur in aanschaf.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 12-01-2017 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Teijgetje schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Niet dat je dagelijks 4mm² last maar als het een keer nodig is en het kan dan ben je blij.

Daarnaast heb je een belastingduur, veel goedkope lastrafo`s/inverters kunnen maar 30% van de tijd hun amperage leveren voor 3,2 mm². Dat houdt in dat al heel snel het toestel door zijn temperatuursensor uitgeschakeld wordt en je bij "grote" klussen je al snel meer staat af te koelen(=wachten) dan dat je kan lassen.
Zwaardere lasapparatuur kan je langer mee lassen, dat beetje extra geld weegt echt niet op tegen de irritatie van een alweer uitgeschakeld apparaat.
Ok, dat zijn valide argumenten :)

Wat is trouwens het verschil tussen de e160 en 160p?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MikeyMan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:26:
[...]

Ok, dat zijn valide argumenten :)

Wat is trouwens het verschil tussen de e160 en 160p?
Een e ervoor of een p er na....... :+

Volgens mij staat e voor electronic, en heb je een display waar het amperage staat en kan je ook mee lift-tiggen.
De p heeft gewoon een draaiknop en kan geen lift-tig en is gewoon een elektroden-lasapparaatje.
Verdere verschillen hier vs hier. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 12-01-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:13:
[...]

Die had ik kunnen verwachten :+
Als ik frons zie je nog twee puntjes: een midden op mijn boorhoofd en die andere zit ergens helemaal links, is in 30 jaar wat weggegroeid :P
Ik was destijds een jaar of 6/7. Mijn pa was een boom aan het rooien, en net toen ie aanhaalde met het bijltje kwam ik achter hem uit de struiken. Tik :X
Dan mag je kinderen proberen van gereedschap weg te houden, aan zoiets doe je niks. Mijn zoontje is nu net 1 jaar oud. Momenteel staat mijn hereedschap op zolder pal naast alle Lego. Dat gaat wel veranderen op termijn. Maar niks mis mee als ie leert klussen :Y)
[...]

Pak gewoon een accutol. De bitjes van Metabo zijn van prima kwaliteit, je draait eerder schroeven stuk dan bitjes

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Nee, zo iets ben je gewoon kwijt voor een redelijk degelijk ding.

Baggermachines zoals die lidl ding halen de opgegeven specs amper tot helemasl niet.

Hier gaat trouwens nog steeds op......wat versta je onder hobbygebruik. De ene hobbybobt hier met lidlspul 2 planken aan elkaar en een ander klust hier op hoog niveau.

Ik wil met die gysmi een rek achterop mijn camper zetten voor een bagagebox met spullen in plaats van het ongebruikte fietsenrek.

Dat moet net ff wat knapper in elkaar zitten dan 2 hoefijzers aan elkaar braaien om je laarzen in te hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Overkill ? :? En die Festool machines voor houtbewerken die je hier in het topic ziet, zijn zeker geen overkill ;)
Ik heb thuis al jaren een 200 A mig/mag machine die volgens mij zowat €1000 was.
En een 250A Kemppi Tig inverter die ik tweedehands heb gekocht voor €650......
Teijgetje schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:22:

Daarnaast heb je een belastingduur, veel goedkope lastrafo`s/inverters kunnen maar 30% van de tijd hun amperage leveren voor 3,2 mm². Dat houdt in dat al heel snel het toestel door zijn temperatuursensor uitgeschakeld wordt en je bij "grote" klussen je al snel meer staat af te koelen(=wachten) dan dat je kan lassen.
Die langere inschakelduur is belangrijker dan het kunnen lassen van 4mm electroden.
Ik werk offshore (nee, niet als lasser ;) ) en hier word regelmatig wat gelast aan constructies, 4mm electroden worden maar heel zelden gebruikt.
Het meeste wordt gedaan met 3,25mm electroden, bij dikker staal worden er gewoon meerdere rupsen gelegd ;)
Miggen kun je niet buiten, of het moet extreem windstil zijn.
Ach dat valt ook wel weer mee.
Ik heb een hele kapschuur/ afdak met MAG in elkaar gelast bij het huis van mijn moeder.

[ Voor 8% gewijzigd door bluemoon23 op 12-01-2017 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:31:
[...]
Er zijn natuurlijk ook boren met een hex aansluiting....
Echt "natuurlijk" is voor mij dan gewoon een 18V machine pakken mét boorkop die pal naast de Metabo 10.8V ligt. O-)

Ik snap dat het kán, maar vind die boor-hex aansluitingen een beetje trieste armoe, echt zuiver ronddraaien zonder gewiebel doet het niet, wat is er toch mis met een oldschool cilindrische boorschacht die tenminste klemvast wordt ingespannen??
The Eagle schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 23:10:
[...]
Pak gewoon een accutol. De bitjes van Metabo zijn van prima kwaliteit, je draait eerder schroeven stuk dan bitjes
Deze laatste reactie begrijp ik niet, of hij moet voor iemand anders zijn bedoeld?? :?
Ik heb het nml. nergens over Metabo bitjes laat staan over de kwaliteit, of het stukdraaien daarvan. 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
bluemoon23 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 23:38:

Overkill ? :? En die Festool machines voor houtbewerken die je hier in het topic ziet, zijn zeker geen overkill ;)
Nee, da`s makkelijk.......
Met een freestafeltje, een freesmachine en een stofzuiger van Festool maakte ik vanmiddag nog even (4 uur) 107 meter kraalplint 15x105.
Weliswaar gewone MDF, en Hornbach zaagde gratis 4 platen in 44 stroken.
Moeiteloos bijna 650 meter freesbewerkingen........ _/-\o_
Nu nog even gronden en lakken........(verfspuit, dat dan weer wel)
Kosten 65 euro MDF, 35 euro grondverf en lak. (en 55 euro kit en lijm om te bevestigen)
Die langere inschakelduur is belangrijker dan het kunnen lassen van 4mm electroden.
Klopt, ik had mijn eerdere post al aangepast hierop om te laten zien wat het verschil is tussen een "goedkope" (Gysmi E160) en een "dure" (Lincoln V145-S) converter qua gebruiksduur.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 13-01-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

Reinier

\o/

Leuke typo in een topic over gereedschap :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10
Happy birthday to me :P

* Raymond snuffelt bekende duitse sites af op zoek naar een mooi cadeau voor zichzelf :+

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 13-01-2017 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 23:46:
Echt "natuurlijk" is voor mij dan gewoon een 18V machine pakken mét boorkop die pal naast de Metabo 10.8V ligt. O-)

Ik snap dat het kán, maar vind die boor-hex aansluitingen een beetje trieste armoe, echt zuiver ronddraaien zonder gewiebel doet het niet, wat is er toch mis met een oldschool cilindrische boorschacht die tenminste klemvast wordt ingespannen??
Er zit inderdaad altijd wat speling met een boorhex (of gewoon bitje) en een hex aansluiting, dat kan natuurlijk ook niet anders. Een boor met hex aansluiting kan wel voordelen hebben in een gewone boorkop om te zorgen dat je boortje niet gaat slippen in de kop.

Ik gebruik zelf ook altijd een gewone boorkop voor boortjes, als ik een eierende boor wil hebben, had ik nooit een nieuwe boormachine hoeven te kopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
bluemoon23 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 23:38:
[...]

Ligt eraan, ik heb ook het overgrote deel van Festool, maar bij mij slijt het tenminste door het vele gebruik

Gros van de machines die je in dit topic ziet zijn sowieso overkill, aangezien ze voor de heb worden gekocht en voor de e-penis lengte
Ik snap tot op de dag van vandaag bijvoorbeeld ook niet waarom er aan mensen die 3 gaatjes in het jaar boren voor een schilderij, de duurste machines worden aangeraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:41:
[...]

Ik snap tot op de dag van vandaag bijvoorbeeld ook niet waarom er aan mensen die 3 gaatjes in het jaar boren voor een schilderij, de duurste machines worden aangeraden
Voor de sport natuurlijk!

Ik heb hier ook om advies gevraagd, maar in mijn geval ging het meer om waar ik op moet letten.

Als je mij vraagt welke machine ik aanraad, zal ik altijd een machine aanraden waarvan ik zeker weet dat hij goed werkt. Dat dat voornamelijk professionele machines zijn, die misschien niet ideaal aansluiten op de wensen/use cases van de vrager, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:23
[...]
Ik kan niet in de portomonnee van een ander kijken dus als er geen budget gegeven wordt bij de vraag welke boor iemand moet kopen kan ik alleen verschillende opties geven uitgaande van wat de persoon zelf al had bedacht. Gereedschap is ook moeilijk om aan te raden als je gewoon niet weet wat iemand al heeft aan gereedschap / accu's, niet weet hoeveel hij in totaal wil besteden, wat hij er mee doet, wat hij verwacht relatief aan zijn voorgaande spullen of hoe het in gebruik is, etc.

Lang verhaal kort: als de vrager geen parameters geeft, staan alle opties vrij om te geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben van plan om e.a. aan kasten en andere meubels te maken. Maar vind het erg lastig om met mijn invalzaag tot op de mm nauwkeurig te zagen.

Zou een zaagtafel een oplossing zijn voor mij? Is het makkelijker om precies te werken met bijvoorbeeld een DeWalt DW745?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:50

Jelte,89

Woodworking

Een oplossing voor nauwkeurig werken is een zaagtafel maar deels, een verkeerde afstelling geeft ook geen nauwkeurig werk. Als je een bepaalde maat een aantal keer moet herhalen zou je iets van een aanslag kunnen maken voor de invalzaag.

Ik schaf mezelf binnenkort een invalzaag aan, maar ik zaag dan ook niet genoeg om mezelf een zaagtafel te veroorloven.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:48:
Ik ben van plan om e.a. aan kasten en andere meubels te maken. Maar vind het erg lastig om met mijn invalzaag tot op de mm nauwkeurig te zagen.

Zou een zaagtafel een oplossing zijn voor mij? Is het makkelijker om precies te werken met bijvoorbeeld een DeWalt DW745?
Maar je zaagt toch met een zaag-liniaal?
Normaal is dan de zijkant van rubberen strip de zaagmaat.
Heb je verschillende bladen gebruikt dan kan dat afwijken doordat een dikker/wiebelend blad de strip "ingekort" heeft maar zolang je met hetzelfde blad, als waarmee je de strip op maat gezaagd hebt, zaagt, kun je exact zagen.

Een zaagtafel geeft je de mogelijkheid om repeterende maten hetzelfde te zagen maar grote breedtes kunnen ook onzuiver zijn, tenzij de tafel de hele plaat draagt.
Die maten zijn namelijk beperkt door je aanslag/geleider.
Dan zaag je toch zuiverder op maat met liniaal en invalzaag.

Die DeWalt gaat dat ook niet doen, die is voor (heel) klein werk imo, poppenhuismeubeltjes moet wel lukken daarmee. ;)

Goed aftekenen, desnoods een klein sneetje/prikje met de punt van een stanleymes om de liniaal exact neer te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Teijgetje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:25:
[...]

Maar je zaagt toch met een zaag-liniaal?
Normaal is dan de zijkant van rubberen strip de zaagmaat.
Heb je verschillende bladen gebruikt dan kan dat afwijken doordat een dikker/wiebelend blad de strip "ingekort" heeft maar zolang je met hetzelfde blad, als waarmee je de strip op maat gezaagd hebt, zaagt kun je exact zagen.

Een zaagtafel geeft je de mogelijkheid om repeterende maten te zagen maar grote breedtes kunnen ook onzuiver zijn, tenzij de tafel de hele plaat draagt.
Dan zaag je toch zuiverder op maat met liniaal en invalzaag.

Die DeWalt gaat dat ook niet doen, die is voor (heel) klein werk imo, poppenhuismeubeltjes moet wel lukken daarmee. ;)

Goed aftekenen, desnoods een klein sneetje met de punt van een stanleymes om de liniaal exact neer te kunnen leggen.
Dewalt kan 61 cm zagen. Dat is voor het meeste werk meer dan voldoende.

Misschien heb ik wel een foutje gemaakt met dat rubber. Als ik het rubber parallel leg met mijn lijntje dan moet de zaag aan de kant van het afgemeten werk zitten toch?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:28:
[...]

Dewalt kan 61 cm zagen. Dat is voor het meeste werk meer dan voldoende.

Misschien heb ik wel een foutje gemaakt met dat rubber. Als ik het rubber parallel leg met mijn lijntje dan moet de zaag aan de kant van het afgemeten werk zitten toch?
Je legt het rubber op je afgetekende lijn, óp je afgemeten werk, zodat je zaagt aan de kant waar het er van af moet.
Zit je zaag aan de kant van je afgetekende werk dan zaag je de zaagdikte tekort af, maar dan ligt je lineaal dus verkeerd om.
Die ligt altijd op je werk, niet op wat er af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Aan de andere kant; als je voor die drie gaatjes in het jaar elke keer staat te klooien of je aan het ergeren bent, word je ook gek. Ik vind het helemaal geen probleem om geld uit te geven aan gereedschap, en kan ook elke keer weer genieten als ik mijn Makita in de muur zet om snel een gaatje te boren. Als ik de buren soms enkele minuten lang hoor boren, kan ik een kleine gniffel ook niet onderdrukken.

Echter; waar ik me vooral bij lasapparaten over verbaas is dat de bandbreedte zo groot is. Met het meeste elektrische gereedschap heb je een bandbreedte tussen de 100 en 800 euro oid (uitzonderingen daargelaten). Echter; zelfs bij tweedehands spul kun je tussen de 100 en 4000 euro uitgeven aan een lasapparaat. Daar ben ik dus lost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Teijgetje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:32:
[...]

Je legt het rubber op je afgetekende lijn, óp je afgemeten werk, zodat je zaagt aan de kant waar het er van af moet.
Zit je zaag aan de kant van je afgetekende werk dan zaag je de zaagdikte tekort af, maar dan ligt je lineaal dus verkeerdom.
Die ligt altijd op je werk, niet op wat er af moet.

Heb hier nooit op gelet :(.

Maar als ik een kast met lades wil maken volgens dit voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/v5zlp3.jpg

Is een zaagtafel toch wel handig.

[ Voor 18% gewijzigd door Artbij op 13-01-2017 10:52 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MikeyMan schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:33:
Echter; waar ik me vooral bij lasapparaten over verbaas is dat de bandbreedte zo groot is. Met het meeste elektrische gereedschap heb je een bandbreedte tussen de 100 en 800 euro oid (uitzonderingen daargelaten). Echter; zelfs bij tweedehands spul kun je tussen de 100 en 4000 euro uitgeven aan een lasapparaat. Daar ben ik dus lost :)
Daar gaat ook op wat je er mee wilt kunnen en met welke methode.
En of je bv maximaal "twee electroden" achter elkaar last of dat je een containerschip af moet lassen.
Dus ook daar is het belangrijk te kijken wat rendabel is, die dure zijn voor continugebruik zonder uitval met alle mogelijke instelopties.

Maar dat gaat dus voor alles op.
Voor drie gaatjes per jaar kom je prima weg met een lidl-schroefmachientje.
Vanwege amper gebruik gaat eerder de accu er aan dan de machine.
Wil je de hele dag gaten maken 24/7 dan verval je in de duurste schroefmachines met snelladers.

Of gewoon op 220V machines, met een snoertje, die meestal krachtiger en goedkoper zijn dan accumachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:13
[...]
Ligt er ook aan over wat voor gereedschap je het hebt. Voor een accuschroefmachine ligt dat wat anders dan voor bijv. een tafelzaag. Ik doe al ruim tien jaar met mijn Bosch groen accuschroefmachine (PSR 14,4 VE-2). Alleen een keer een nieuwe accu gekocht via eBay.
Maar toen ik een keer een goedkope tafelzaag had gekocht bij de Praxis, bleek thuis dat er eigenlijk niet goed mee te werken viel. Spouwmes scheef, veel speling op geleider, andere zaken die niet echt vast zaten of goede ondersteuning gaven etc. Ook voor 3 keer per jaar een plankje zagen is het dan niet goed genoeg.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:33:
[...]

[afbeelding]

Hmm, voorzichtig zeg ik dan ja,

Maar zoals Teijgetje ook aangeeft, als je een repeterende maatvoering hebt is het makkelijk...
Neemt niet weg dat ik dit zo 'even' doe met invalzaag...

Je zaagt eerst 3x een strook van 10cm hoog, en deze deel je door 3 en je hebt 9 frontjes in dezelfde maat,

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte,89 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Hmm, voorzichtig zeg ik dan ja,

Maar zoals Teijgetje ook aangeeft, als je een repeterende maatvoering hebt is het makkelijk...
Neemt niet weg dat ik dit zo 'even' doe met invalzaag...

Je zaagt eerst 3x een strook van 10cm hoog, en deze deel je door 3 en je hebt 9 frontjes in dezelfde maat,
Dan heb je dus 9 keer gezaagd voor 9 frontjes. 9 keer aftekenen, 9 keer rail klemmen etc.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jelte,89 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Da's 9x zagen, waarbij je elke keer de lineaal langs een aftekening legt, dus geen enkele van de maten is hetzelfde. Je hoogte zal varieren tussen 9,9 en 10,1 als je heel netjes hebt gewerkt. De lengte zal ook steeds een stukje variëren. Waarbij het ook nog eens spannend is hoe je een lineaal over een plank van 10cm wilt gaan leggen en toch goed kan zagen.

Klinkt meer als een klus om de lengtes af te zagen op een tafelzaag en daarna de planken af te korten op een afkortzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
[...]

[afbeelding]

Da's niet helemaal waar. Een zaagtafel is alleen handig als de zaagtafel in proportie met je werkstuk is, en daarbij is zaagdiepte (die 63mm) niet zo heel erg van belang. Waar je eerder last van hebt is dat je bij bijvoorbeeld de zijwanden van zo'n kast gewoon de plaat niet goed genoeg vlak op je kleine draagbare zaagtafel kan houden (zwaartepunt van de plaat ligt een eind buiten het bladoppervlak van je tafel) zonder daar een enorme tafel omheen te maken. Dat betekent dat je eenvoudiger en sneller een cirkelzaag of invalzaag en geleiderail kunt gebruiken. De lades van een dergelijke kast kun je juist weer wel heel mooi maken met een kleine zaagtafel omdat je dan heel mooi en vlot achter elkaar dingen op de zelfde maat kunt zagen.

Je kunt daarnaast prima om bepaalde taken heen werken met een cirkelzaag. Als je goed oplet op hoe je je plaat indeelt kun je vaak een hele rits onderdelen met één zaagsnede op maat maken zodat ze in ieder geval netjes op elkaar aansluiten. Daarnaast heb ik toen ik mijn laatste kast in elkaar gezet heb eigenlijk zonder problemen de hele boel met de cirkelzaag en een zelfgemaakte geleiderail gedaan, en ik heb er nooit meer dan 1 mm naast gezeten op lengtes van 1200mm (halve MDF plaat). Kwestie van 3x meten, 1x zagen en dan alles nog een keer heel goed nameten om te kijken of je ook echt maakt wat je wilde hebben.

Overigens moet je vooral een zaagtafel aanschaffen als je die wil hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

6 keer, meten en 6 keer zagen.

Hoewel je een punt hebt dat je maatvoering dan tussen de 9.9 en 10.1 is
En wil je dat voorkomen kun je iets van een aanslag maken, (tuurlijk... is ook meer werk)

(Plaatje ordinair gestolen van woodworking.nl)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/256wvah.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bij mij gaat het vaak fout in het 3 keer meten etc. Ik heb eigenlijk niet het geduld daarvoor. Maar vind het wel leuk om te doen. Dus zoek naar manieren waarop ik met minder effort wel secuur kan werken.

Een tafel om de zaagtafel bouwen was wel de bedoeling. Die 630 is vooral voor het gebruik van de aanslag.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:46:
Maar dat gaat dus voor alles op.
Voor drie gaatjes per jaar kom je prima weg met een lidl-schroefmachientje.
Vanwege amper gebruik gaat eerder de accu er aan dan de machine.
Wil je de hele dag gaten maken 24/7 dan verval je in de duurste schroefmachines met snelladers.

Of gewoon op 220V machines, met een snoertje, die meestal krachtiger en goedkoper zijn dan accumachines.
Er valt inderdaad ook wat te zeggen voor een machine met snoer, als je inderdaad maar 3 gaatjes per jaar boort, is zo'n 15-20 gaten voor een enkele accu misschien toch wel duur voor zo'n accu.

Maar goed, dan is het toch weer een afweging tussen gemak en (afschrijvings)kosten, dus de helling begint meestal al aardig glijdend voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:00
[...]

[afbeelding]

Ik heb een soortgelijk plan. De ruimte onder mijn werkbank wil ik gaan benutten met lades. Echter ik heb een compleet zaagplan gemaakt voor de bouwmarkt. 3 keer een complete plaat van 244x122cm laten zagen je hebt je bouwpakket klaar. Als een plaat in zo veel stukjes moet willen ze vaak "maar" 1 plaat voor je zagen dus rijd ik 3 keer vanuit het werk langs de gamma. Om 5 uur is het vaak druk bij de supermarkt maar bij de gamma hebben ze dan meestal wel tijd.

Gewoon gratis voor je gedaan en je hoeft geen zaagtafel te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:22:
Bij mij gaat het vaak fout in het 3 keer meten etc. Ik heb eigenlijk niet het geduld daarvoor. Maar vind het wel leuk om te doen. Dus zoek naar manieren waarop ik met minder effort wel secuur kan werken.

Een tafel om de zaagtafel bouwen was wel de bedoeling. Die 630 is vooral voor het gebruik van de aanslag.
Kijk voor kleine dingen misschien eens naar een (goeie) combinatiehaak of Incra lineaaltje. Een combinatie haak kun je bv op 10 cm vastzetten en zo makkelijk op meerdere werkstukken exact dezelfde maat aftekenen of lijn langs trekken. Een Incra lineaal heeft voorgeboorde gaatjes die je elke keer exact kunt gebruiken om af te tekenen.

Grotere dingen aftekenen vind ik zelf erg fijn met mijn Hultafors rolmaat, die heeft een klein pikkie waarmee je de opgemeten maat gelijk over kunt zetten/krassen. Kunt er ook binnenmaten mee overnemen, wel opletten dat je daarna met het binnenmaat pikkie aftekent. Weet ik uit ervaring :+

[ Voor 13% gewijzigd door miekol op 13-01-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miekol schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:21:
[...]

Grotere dingen aftekenen vind ik zelf erg fijn met mijn Hultafors rolmaat, die heeft een klein pikkie waarmee je de opgemeten maat gelijk over kunt zetten/krassen. Kunt er ook binnenmaten mee overnemen, wel opletten dat je daarna met het binnenmaat pikkie aftekent. Weet ik uit ervaring :+
Ik kan het niet laten

Pikkie... hurhur.

Ik neem aan dat je de Marking Measure bedoeld, niet de Tape Measure?
http://www.hultafors.com/...king-measure-talmeter-6m/

Chic hoor. Misschien een mee laten komen met mijn volgende duitse bestelling...

Verder ga ik eind februari op reis naar Portugal. Zijn er daar nog gereedschapswinkels die de moeite waard zijn om te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bazzzzzz schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:13:
[...]

Ik heb een soortgelijk plan. De ruimte onder mijn werkbank wil ik gaan benutten met lades. Echter ik heb een compleet zaagplan gemaakt voor de bouwmarkt. 3 keer een complete plaat van 244x122cm laten zagen je hebt je bouwpakket klaar. Als een plaat in zo veel stukjes moet willen ze vaak "maar" 1 plaat voor je zagen dus rijd ik 3 keer vanuit het werk langs de gamma. Om 5 uur is het vaak druk bij de supermarkt maar bij de gamma hebben ze dan meestal wel tijd.

Gewoon gratis voor je gedaan en je hoeft geen zaagtafel te kopen :)
Wel een stuk minder leuk ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:23
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:29:
[...]

Verder ga ik eind februari op reis naar Portugal. Zijn er daar nog gereedschapswinkels die de moeite waard zijn om te bekijken?
Als je ze vindt laat het even weten, ik vond er niet echt iets de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58

Cheezus

Luiaard

[...]

Ik kan het niet laten

Pikkie... hurhur.

Ik heb een hekel aan rolmaten met cm aan de ene kant en inch aan de andere.. zo kun je dus maar één kant gebruiken. Een rolmaat met cm boven en beneden werkt praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij weet ik een verjaardagscadeau voor mezelf. Aangezien we een kachel gaan krijgen, lijkt me een bijl wel een mooi stuk gereedschap om erbij te hebben. Mn vader zaag zn eigen hout in het bos, dus echt veel houthakgereedschap heb ik niet zelf nodig. (zaagkleding enzo heb ik allemaal al en motorzagen hoef ik dus ook niet aan te schaffen). Kloofmachine is er ook al. Dus de bijl is met name voor in het bos, takken van bomen verwijderen en om klein hout bij huis te kloven (denk aan al gekloofd hout nog iets kleiner maken).

Ik zit ff te snuffelen in de catalogi en zie Fiskars, Hultafors en Gransfors. Ik overweeg een kleine kloofbijl of een bosbijl (ff voorbeeldjes uit de Gransfors catalogus)

Wat zijn jullie ervaringen met bijlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou geen kloofbijl nemen om takken te kappen, dat werkt tamelijk suboptimaal. Een gewone bijl om te kloven is ook niet optimaal, maar werkt op zich wel nog voor kleine stukjes zonder al te veel lastige noesten.

Ik weet niet wat voor takken je in gedachten hebt om te kappen, en hoe klein klein hout is, maar de bijlen die je linkt zijn misschien nog wel wat aan de grote kant daarvoor. Voor klein hout en takjes e.d. heb ik een Fiskars X10 (45cm lengte), en voor lomp kloven een X27 (92cm). Voor klein hout is de X27 niet zo handig, maar de X10 is wel een éénhandsbijltje, zeg maar.

Ik zou voor in het bos gewoon de kettingzaag gebruiken voor de grotere takken, en een flinke takkenschaar voor het kleinere grut. En dan een kleinere kloofbijl voor de kleine houtjes te splijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oh, blijkbaar was ik niet helemaal duidelijk :) Zoals het dit topic betaamt, zal ik uitkomen op 2 bijlen. Eentje waarmee ik in het bos de gekapte bomen kan ontdoen van takken (dus een bosbijl) en daarnaast wil ik graag een kleine kloofbijl voor bij huis, om machinaal gekloofde blokken nog wat kleiner te kunnen maken als dat nodig mocht zijn.

Ik zal eens op zoek gaan naar een club die kleinere kloofbijlen verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:48:
Oh, blijkbaar was ik niet helemaal duidelijk :) Zoals het dit topic betaamt, zal ik uitkomen op 2 bijlen. Eentje waarmee ik in het bos de gekapte bomen kan ontdoen van takken (dus een bosbijl) en daarnaast wil ik graag een kleine kloofbijl voor bij huis, om machinaal gekloofde blokken nog wat kleiner te kunnen maken als dat nodig mocht zijn.

Ik heb een Fiskars X17:
Afbeeldingslocatie: https://www.gardenmachinesltd.co.uk/ekmps/shops/garmacltd/images/fiskars-woodxpert-x17-splitting-axe-%5B2%5D-17270-p.jpg

Ze noemen het een kliefbijl, maar het is meer een universeelbijl(de wig is te dun voor een echte kliefbijl). Ideaal om kleine bomen mee te kappen, takken te verwijderen, en klein kliefwerk te doen.

Voor het klieven zelf gebruik ik een kloofhamer. Geen merknaam, 5 kg kop, lekker lange steel. Werkt als een trein.

Als alternatief kan ik je alleen aanraden een keukenbijltje te nemen. Er is geen enkele (echte) kliefbijl die geschikt is om een blok werkelijk klein te klieven, kliefbijlen zijn voor grof werk. Als het groffe gekliefd is, kun je met een keukenbijltje gecontroleerd de blokken kleiner slaan. Met een kliefbijl of kloofhamer heb je eigenlijk altijd te weinig controle hiervoor.

Bij verdere vragen over bijlen, laat maar iets weten. Ik heb hier heel wat ervaring mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

[...]

Ik kan het niet laten

Pikkie... hurhur.

Ja die bedoel ik ja. Er is ook een 3
meter variant geloof ik. Die is iets goedkoper en kleiner. De 2 meter variant heeft geloof ik niet het extra pikkie voor binnenmaten. Ik heb hem zelf bij Gereedschappro gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:48:

Ah ok, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik weet niet wat voor kloofmachine jullie hebben, maar met die van mijn ouders vind ik het persoonlijk (maar dat kan goed mijn subjectieve ervaring zijn) sneller om juist het groffere werk met de kloofbijl te doen. Ik heb het idee dat het sneller is, in ieder geval voor niet al te noestige blokjes.

Dan een kleinere algemene bijl voor de takken snoeien, weet niet of een eenhandbijl of een wat normalere, grotere bijl dan beter geschikt is voor wat je wilt. Ik zou zelf wel eerder een takkenschaar er bij pakken dan een hakbijltje, tenzij je die ook voor de wat grotere takken wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Daarnet bij een winkel geweest, daar hadden ze bijlen van stihl, met een ochsenkopf merk erop. Daar hadden ze een mooi klein kloofbijltje van:
http://www.stihl.nl/STIHL...50/Kloofbijl-AX-13-C.aspx

De handgesmede bosbijl vond ik net te groot, of juist te klein. Ze hadden er eentje uit de goedkopere lijn, die me goed aansprak qua formaat en gewicht. Binnenkort op zoek naar een winkel die ook de zweedse merken heeft om te vergelijken :)

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond op 13-01-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Ah ok, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik weet niet wat voor kloofmachine jullie hebben, maar met die van mijn ouders vind ik het persoonlijk (maar dat kan goed mijn subjectieve ervaring zijn) sneller om juist het groffere werk met de kloofbijl te doen. Ik heb het idee dat het sneller is, in ieder geval voor niet al te noestige blokjes.

Dan een kleinere algemene bijl voor de takken snoeien, weet niet of een eenhandbijl of een wat normalere, grotere bijl dan beter geschikt is voor wat je wilt. Ik zou zelf wel eerder een takkenschaar er bij pakken dan een hakbijltje, tenzij je die ook voor de wat grotere takken wilt gebruiken.
Afhankelijk van de houtsoort heb je gelijk, met je eerste punt.
Ik heb recent 5 kuub amerikaans eikenhout gekliefd met de kloofhamer. 2 mensen aan een kliefapparaat konden mij niet bijhouden. Daarentegen, de fijnspar die we ook hadden liggen, ging veel sneller met het kliefapparaat.

Voor je tweede punt: ik doe zelf takken afhalen ook met de fiskars. Dit vooral omdat het gewicht geschikt is voor zowel eenhandig en tweehandig gebruik ;) Met dunne takken is eenhandig sneller. Met dikkere takken kan je juist met 2 handen meer kracht zetten.
Raymond schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:39:
Daarnet bij een winkel geweest, daar hadden ze bijlen van stihl, met een ochsenkopf merk erop. Daar hadden ze een mooi klein kloofbijltje van:
http://www.stihl.nl/STIHL...50/Kloofbijl-AX-13-C.aspx

De handgesmede bosbijl vond ik net te groot, of juist te klein. Ze hadden er eentje uit de goedkopere lijn, die me goed aansprak qua formaat en gewicht. Binnenkort op zoek naar een winkel die ook de zweedse merken heeft om te vergelijken :)
Helaas wijzen alle drie je linkjes naar dezelfde bijl. Hier hetzelfde als met mijn fiskars(van wat ik van de foto zie): te weinig wigvorm op de kop, dus meer een universeelbijl dan een kliefbijl. Mijn idee van een kliefbijl is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://mehtool.com/image/upload/2015/07/bc/bcd5ddd6b365a42d16bc6e1116c945cd578acf6c.jpg

Dit heeft een behoorlijke extra wig, wat je juist wil hebben, om het klieven lichter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hrmpf, ik moet nog wennen aan telefoon. Linkjes zijn,aangepast.

De bijl die jij laat zien is me veel te groot. Daarvoor hebben we twee kloofmachines :)

Ik zoek echt twee bijltjes voor ernaast :) Leuke speurtocht iig, er is mooi spul te koop. Zowel modern als fiskars, als ook klassiek als een hultafors/grandfors.

Ik vermaak me me met het snuffelen al genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik geloof dat McGryphon een gransfors had, wellicht dat hij een fysieke winkel er voor weet. Ik heb onze Fiskars' van het internet af, kon zo gauw geen winkel bij mij of m'n werk in de buurt vinden die ze hadden.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:01:
Afhankelijk van de houtsoort heb je gelijk, met je eerste punt.
Ik heb recent 5 kuub amerikaans eikenhout gekliefd met de kloofhamer. 2 mensen aan een kliefapparaat konden mij niet bijhouden. Daarentegen, de fijnspar die we ook hadden liggen, ging veel sneller met het kliefapparaat.

Voor je tweede punt: ik doe zelf takken afhalen ook met de fiskars. Dit vooral omdat het gewicht geschikt is voor zowel eenhandig en tweehandig gebruik ;) Met dunne takken is eenhandig sneller. Met dikkere takken kan je juist met 2 handen meer kracht zetten.
Ik denk dat je dan zo in de buurt van een 45-60 cm zit te zoeken, correct? Alhoewel die 60 cm van de X17 me wat aan de grote kant lijkt om met één hand te doen, vind zelf de 45 cm van de X10 al een grensgevalletje.
Helaas wijzen alle drie je linkjes naar dezelfde bijl. Hier hetzelfde als met mijn fiskars(van wat ik van de foto zie): te weinig wigvorm op de kop, dus meer een universeelbijl dan een kliefbijl. Mijn idee van een kliefbijl is als volgt:
[afbeelding]

Dit heeft een behoorlijke extra wig, wat je juist wil hebben, om het klieven lichter te maken.
Hangt af van je definities, denk ik ook. Fiskars noemt een X17 t/m X27 kloofbijlen, een X37 t/m X46 noemen ze een kloofhamer, en dat lijkt meer op wat jij omschrijft. Persoonlijk vind ik die X27 ook beter kloven dan de merkloze kloofhamer (of echte kloofbijl) die we hiervoor hadden, ondanks lager gewicht en smallere kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Ik sluit me bij de Fiskars X10 fanclub aan.
Prima met 1 hand te hanteren en met 2 handen kun je hele behoorlijke blokken kloven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geneuzel met die bijlen. Ongetwijfeld mooi spul, maar ik ga voor ouderwets.
Bij mijn ouders in de schuur staat:
- 1x handgesmeede aks, bouwjaar kan goed nog voor WO2 liggen. 80 cm steel, lomp en onverwoestbaar.
- 1x handbijltje (die ik dus een keer gekopt heb :+ )
- 4x massief stalen spie 10x10x30 cm
- Spanzaag, bouwjaar ook ca 1945 - 50. Bijgehouden, vlijmscherp en ideaal om incidenteel een flinke stam te lijf te gaan.
- 1x homemade houten zaagbok
- 1x dikke korte stam als hakblok :+
- 1x Sachs Dolmar kettingzaag uit 1995. Gebruiken we nooit.

Die spie, die aks en die spanzaag zijn erfstukken van mijn overgrootvader, altijd van vader op zoon gegaan. Komt dus over hopelijk nog vele jaren bij mij in de schuur te staan om nog vele jaren te mogen gebruiken :)

Ja, is zwaar om er mee te werken. Maar van hout hoor je 3x warmte te krijgen: 1x van het klein maken, 1x van het opstapelen en 1x van het opstoken :Y)

Oh ja, en dan vergeet ik nog het houweel met ook 80 cm steel - maar daar kun je geen hout mee kleinslaan :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:42:
Ik geloof dat McGryphon een gransfors had, wellicht dat hij een fysieke winkel er voor weet. Ik heb onze Fiskars' van het internet af, kon zo gauw geen winkel bij mij of m'n werk in de buurt vinden die ze hadden.

[...]

Ik denk dat je dan zo in de buurt van een 45-60 cm zit te zoeken, correct? Alhoewel die 60 cm van de X17 me wat aan de grote kant lijkt om met één hand te doen, vind zelf de 45 cm van de X10 al een grensgevalletje.
Klopt helemaal! Daarom hou ik die X17 voor eenhandig werk wat dichter naar de kop toe vast. Naar mijn mening kan dat niet handig met een zelfde formaat bijl met houten steel, dan is de steel namelijk te zwaar. Maar dat kan natuurlijk persoonlijk zijn.
[...]

Hangt af van je definities, denk ik ook. Fiskars noemt een X17 t/m X27 kloofbijlen, een X37 t/m X46 noemen ze een kloofhamer, en dat lijkt meer op wat jij omschrijft. Persoonlijk vind ik die X27 ook beter kloven dan de merkloze kloofhamer (of echte kloofbijl) die we hiervoor hadden, ondanks lager gewicht en smallere kop.
Mag ik vragen wat voor hout je dan normalijks klieft? Zachtere houtsoorten, met meer knoesten, gaan vaak makkelijker met een 'kloofbijl'. Die snijd namelijk beter door de knoesten en de houtvezels. Bij de harde houten, met (relatief) weinig knoesten, vallen de blokken uit elkaar als je een kloofhamer er op laat vallen.
The Eagle schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:23:
Geneuzel met die bijlen. Ongetwijfeld mooi spul, maar ik ga voor ouderwets.
Bij mijn ouders in de schuur staat:
- 1x handgesmeede aks, bouwjaar kan goed nog voor WO2 liggen. 80 cm steel, lomp en onverwoestbaar.
- 1x handbijltje (die ik dus een keer gekopt heb :+ )
- 4x massief stalen spie 10x10x30 cm
- Spanzaag, bouwjaar ook ca 1945 - 50. Bijgehouden, vlijmscherp en ideaal om incidenteel een flinke stam te lijf te gaan.
- 1x homemade houten zaagbok
- 1x dikke korte stam als hakblok :+
- 1x Sachs Dolmar kettingzaag uit 1995. Gebruiken we nooit.

Die spie, die aks en die spanzaag zijn erfstukken van mijn overgrootvader, altijd van vader op zoon gegaan. Komt dus over hopelijk nog vele jaren bij mij in de schuur te staan om nog vele jaren te mogen gebruiken :)

Ja, is zwaar om er mee te werken. Maar van hout hoor je 3x warmte te krijgen: 1x van het klein maken, 1x van het opstapelen en 1x van het opstoken :Y)

Oh ja, en dan vergeet ik nog het houweel met ook 80 cm steel - maar daar kun je geen hout mee kleinslaan :P
Hoewel ik een fan ben van de zeer sexy look van ouderwetse bijlen en zagen, moet ik eerlijk zeggen dat ik een fiskars persoonlijk prettiger vind. Ik heb ook een tijd lang een 'ouderwetse' aks gehad met gesmeede kop, maar ik merk dat ik met de fiskars langer door kan werken en nauwelijks op efficientie inlever. Zoals hierboven: dit kan persoonlijk zijn.

Ter maatvoering: vorige maand heb ik 50 tot 60 amerikaanse eiken omgehakt(alles met de hand, wij hebben geen vergunning voor machinaal gereedschap). Deze met een gemiddelde diameter van ongeveer 35-40 cm. Hierna heb ik deze bomen in een aanhanger geladen, en bij het scoutinggebouw gelost, in stukken gezaagd met een kettingzaag, en met een kloofhamer dit hout gekliefd. We waren met 5 mensen, die per persoon een soortgelijk aantal bomen omgehakt heeft, met alles van Hultafors hele aksen tot iemand die per-se zijn no-name keukenbijltje wilde gebruiken(tot die krak zei. De kop is gespleten. Van Cranentroep!)

Iedereen was het erover eens dat de Hultafors hele aks het snelste werkt, maar daar word je erg moe van. Mijn Fiskars daarentegen, die is gebruikt door een aantal collega's, en allemaal gaven ze aan hier langer mee te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:42:
Bij Baptist in arnhem hadden ze er een aantal om vast te houden, laatste keer dat ik er was :)
Afgaand op de site nog steeds, en meteen ook het huzarenstukje dat ik zelf heb ook weer teruggevonden: https://www.baptist.nl/ho...s-430-scandinavische-bijl

Ik heb 2 Fiskars bijlen gesloopt in mijn leven, wat significant minder is dan het aantal no-name bijlen, maar toch zal ik nooit maar dan ook nooit meer een Fiskars kopen. De mensen hier boven me die stellen dat een Fiskars minder vermoeiend werkt dan een goede handgesmede bijl hebben ofwel nooit een goede handgesmede bijl vastgehad, ofwel nooit de juiste techniek aangeleerd. Fiskars is onder de bijlen wat de Dynamic-lijn van Bosch is onder de powertools; beter dan wat de meeste mensen gewend zijn, maar toch bij zwaarder gebruik duidelijk inferieur aan de alternatieven die 2-3x zo veel kosten.

Mij staat aan fiskars overigens vooral tegen dat de steel niet vervangbaar is, naast de objectief mindere performance dan een ècht goede bijl. En de prijzen zijn, buiten debiel goedkope aanbiedingen, voldoende hoog dat ik dan liever nog eventjes doorspaar voor iets ècht moois.

Overigens bedoel ik mijn statement over haktechniek in mijn tweede alinea niet als persoonlijke aanval, maar het verschil in scherp blijven en soepel werken tussen een ècht goeie bijl en een Fiskars ga je pas echt waarderen als je het gereedschap ook daadwerkelijk op de correcte manier gebruikt, en dat ook consistent blijft doen. En hoe simpel het ook lijkt, houthakken is toch iets wat behoorlijk wat oefening vereist alvorens het gevoel en uithoudingsvermogen te hebben om het consistent goed te blijven doen.

[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 14-01-2017 02:25 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:31:
Mag ik vragen wat voor hout je dan normalijks klieft? Zachtere houtsoorten, met meer knoesten, gaan vaak makkelijker met een 'kloofbijl'. Die snijd namelijk beter door de knoesten en de houtvezels. Bij de harde houten, met (relatief) weinig knoesten, vallen de blokken uit elkaar als je een kloofhamer er op laat vallen.
De laatste jaren vooral fruitbomen hout, appel, peren, en pruimen hout. Ook wat verdwaald wilgenhout. Het appel- en perenhout is behoorlijk noestig. Als het niet al te noestig is, valt het harde hout (appel, peer) makkelijk uit elkaar. Bij grote stukken vind ik het het makkelijkst om aan de zijkanten te beginnen en het van daaruit kleiner te maken. Meteen vanuit het midden zou wellicht met een kloofhamer wel beter gaan.
McGryphon schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 02:22:
Bij Baptist in arnhem hadden ze er een aantal om vast te houden, laatste keer dat ik er was :)
Afgaand op de site nog steeds, en meteen ook het huzarenstukje dat ik zelf heb ook weer teruggevonden: https://www.baptist.nl/ho...s-430-scandinavische-bijl
En dan ook zoiets voor een kloofbijl?

Gewone hakbijlen lijken ze bij Fiskars ook maar te hebben tot de X10 (45 cm), dus dat is ook wat beperkt. Zo'n kloofbijl is voor hakken niet zo geschikt, alhoewel ik de X27 ook wel heb gebruikt om wat wortels door te hakken om een boom uit te graven.
Ik heb 2 Fiskars bijlen gesloopt in mijn leven, wat significant minder is dan het aantal no-name bijlen, maar toch zal ik nooit maar dan ook nooit meer een Fiskars kopen. De mensen hier boven me die stellen dat een Fiskars minder vermoeiend werkt dan een goede handgesmede bijl hebben ofwel nooit een goede handgesmede bijl vastgehad, ofwel nooit de juiste techniek aangeleerd. Fiskars is onder de bijlen wat de Dynamic-lijn van Bosch is onder de powertools; beter dan wat de meeste mensen gewend zijn, maar toch bij zwaarder gebruik duidelijk inferieur aan de alternatieven die 2-3x zo veel kosten.

Mij staat aan fiskars overigens vooral tegen dat de steel niet vervangbaar is, naast de objectief mindere performance dan een ècht goede bijl. En de prijzen zijn, buiten debiel goedkope aanbiedingen, voldoende hoog dat ik dan liever nog eventjes doorspaar voor iets ècht moois.
Voor het doorsparen valt iets te zeggen, ik heb nog nooit met een gransfors gewerkt om een vergelijk daarmee te kunnen maken. En je moet even zoeken voordat je een winkel hebt gevonden waar je ze überhaupt kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 07:11:
Happy birthday to me :P

* Raymond snuffelt bekende duitse sites af op zoek naar een mooi cadeau voor zichzelf :+
Beter laat.......etcetera.....van harte *O*

Ik heb hier ook een aantal Fiskars bijlen, prima tevreden over. Goede prijs/kwaliteit :)

Ik vond ze fijner vastpakken dan de vergelijkbare husqvarna bijlen met kunststofstelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 14-01-2017 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Als de Husqvarna bijlkoppen nog steeds net als 6 jaar geleden door Wetterlings gemaakt worden is dat wel hogere kwaliteit dan wat ik van Fiskars heb mogen gebruiken, maar ik moet toch toegeven dat hoe het ding in je hand ligt en hoe het aanvoelt om ermee te werken wel belangrijker is dan hoe lang de bijlkop scherp blijft.

Wederom, zelf zou ik het niet kopen, maar dat is niet omdat het ontoereikend zou zijn. Dat is eerder omdat ik geen problemen heb om bij gereedschap dat ik vaker gebruik een paar tientjes meer uit te geven zodat ik ook heb wat ik ècht wil hebben.

Een Fiskars X27 zou waarschijnlijk al een stuk beter werken dan de goedkope oude kloofhamer die ik hier thuis heb staan, maar zo lang ik niet of nauwelijks thuis hout stook is het voor mezelf nog geen prioriteit om een betere te halen. En als dat wel het geval is zal ik zoals hierboven genoemd voor die paar tientjes extra toch voor Gransfors ofzo gaan.

Mijn eerste keer met een Gransfors werken was ook die van een vriend van me die als hovenier werkt, en dat was voor mij ruim voldoende overtuiging. Fysieke winkels die ze hebben zijn er wel maar weinig voor zover ik weet inderdaad, maar dat ben ik sowieso gewend voor kwalitatief hoogstaand gereedschap eigenlijk :P

[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 14-01-2017 12:32 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gransfors is te krijgen bij Bever, voor verrassend goede prijzen. En net een code coor tientje korting gescoord. Ik ga hem zo bekijken in de winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 02:22:
[...]

Overigens bedoel ik mijn statement over haktechniek in mijn tweede alinea niet als persoonlijke aanval, maar het verschil in scherp blijven en soepel werken tussen een ècht goeie bijl en een Fiskars ga je pas echt waarderen als je het gereedschap ook daadwerkelijk op de correcte manier gebruikt, en dat ook consistent blijft doen. En hoe simpel het ook lijkt, houthakken is toch iets wat behoorlijk wat oefening vereist alvorens het gevoel en uithoudingsvermogen te hebben om het consistent goed te blijven doen.
Huh, een Fiskars slopen is mij nog niet gelukt. Daarnaast: hoewel je de steel niet kan vervangen, heb je wel 25 jaar garantie daarop.

Ik deel jouw mening over handgesmeed versus fiskars niet perse. Zoals in mijn eerdere comment aangegeven, ik heb alles tussen een goedkope keukenbijl, mijn fiskars X17 en een Hultafors handgesmeede gebruikt, en ik vond de fiskars het makkelijkste werken. Zodra het over nog hogere kwalitieit dan Hultafors gaat, kan ik niet meer meepraten, maar mijn verwachtingen zijn niet hoog.

Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat mijn Fiskars van iBood komt, waar hij in de aanbieding was. Als ik de keuze had gehad was ik 1 maatje groter gegaan.

Over techniek: Ik hak ondertussen 5 jaar lang, gemiddeld ongeveer 100 bomen per jaar. Dit om mijn scoutingvereniging van hout te voorzien. Wij hebben een kapvergunning in een lokaal bos, waar staatsbosbeheer ons los laat op alle uitheemse boomsoorten: amerikaanse eik, amerikaanse vogelkers, fijnspar, douglasspar, etc. Aan ervaring schort het bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:30:
Een Fiskars X27 zou waarschijnlijk al een stuk beter werken dan de goedkope oude kloofhamer die ik hier thuis heb staan, maar zo lang ik niet of nauwelijks thuis hout stook is het voor mezelf nog geen prioriteit om een betere te halen. En als dat wel het geval is zal ik zoals hierboven genoemd voor die paar tientjes extra toch voor Gransfors ofzo gaan.

Mijn eerste keer met een Gransfors werken was ook die van een vriend van me die als hovenier werkt, en dat was voor mij ruim voldoende overtuiging. Fysieke winkels die ze hebben zijn er wel maar weinig voor zover ik weet inderdaad, maar dat ben ik sowieso gewend voor kwalitatief hoogstaand gereedschap eigenlijk :P
Als ik van het bestaan van gransfors had afgeweten, had ik die wellicht wel gehaald ipv de X10. Alhoewel ik nog steeds wel gecharmeerd ben van de glasvezel stelen, dat maakt het geheel toch wat lichter in gebruik.

In mijn geval zou de gransfors opties wel eerder richting de 2x zo duur zijn gegaan, alhoewel ik dat persoonlijk niet eens zo bezwaarlijk zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mensen hier die ervaring hebben met de schroeven van ecotools? Ik vind ze wel erg goedkoop.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58

ripexx

bibs

Heb tot nu toe altijd goede ervaringen met EcoTools, vond de prijzen voor de multitool zaagjes ook goed. Maatje van mij heeft een klusbedrijf en besteld daar al zijn schroeven. Kan de Bouwmaat of Hornbach niet tegen op.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:25:
Iemand hier ervaring met de spullen van Powerplus ?

Voor de immense schuurklus is een langnek schuurmachine toch wel gewenst, en die van Powerplus is 150 euro (En toch 3 jaar garantie)
https://www.bol.com/nl/p/...72/?suggestionType=browse

[afbeelding]
Ik heb de zelfde van einhell, gebruikt voor wanden en plafonds op zolder, ook voor de naden inderdaad. Werkte perfect, powerplay heb ik helaas niet maar de prijs was ongeveer het zelfde;) deze is regelbaar in snelheid en heeft redelijke afzuiging er gaat vrij weinig langs of je moet hem schuinhouden. Ik heb wel heel fijn schuurpapier gebruikt van feramotools die van einhell kon ik helaas niet vinden.

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

simon schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:04:
[...]

hier kan ik kort over zijn, dat kan niet met europese machines. Er is een Harvey waar mee het kan en een Felder met een speciale arbor. Ik heb de PTS10 bekeken, maar ik vind met name de geleider wat slap, ik vraag me af of hij exact genoeg is. Ik zit zelf te kijken naar een CMS insert voor mijn TS-55 om als zaagtafel te gebruiken.
DeWalt heeft ook een zaag die het kan.
De dw745 niet maar de iets duurder versie wel dw7450 uit mijn hoofd.

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Keuze gemaakt, na spelen in de winkel: gransfors small forest Axe

Gekozen omdat ik die met één hand nog goed kan hanteren. Met z'n grotere broer lukt me dat niet.

Mooi bijltje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8mQNVFSLr8t9t3Gn3rGKVwTo/full.jpg

En ik heb ook wel gezien dat het niet bij deze gaat blijven. Er komt ook nog wel zn grotere broertje bij en een mooi kloofbijltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Wat is eigenlijk het verschil tussen een cirkelzaag en invalzaag? behalve dat je invalzaag halverwege in een plaat kan zetten?

Ik wil er eigenlijk 1 aanschaffen om recht te kunnen zagen... maar volgens mij kan ik dat ook met bijvoorbeeld deze:

https://www.mastertools.n...WBi7PZhjWCkFjlxoCQc7w_wcB

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte,89 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:32:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een cirkelzaag en invalzaag? behalve dat je invalzaag halverwege in een plaat kan zetten?

Ik wil er eigenlijk 1 aanschaffen om recht te kunnen zagen... maar volgens mij kan ik dat ook met bijvoorbeeld deze:

Je zaagt met een cirkelzaag altijd op volle diepte. Ik heb mijn cirkelzaag weggedaan en een invalzaag gekocht. Dze kun je een paar milimeter dieper instellen dan je plaat, ik vind dit fijner zagen. Ook springt hij terug als je hem loslaat, ook veiliger.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Een invalzaag is een cirkelzaag met een veersysteem die "in rust" boven de zool staat.
Een cirkelzaag heeft een zaagblad dat altijd onder de zool uitsteekt en niet in (zaag)diepte verstelbaar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

PoweRoy

funky!

artbij schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Je zaagt met een cirkelzaag altijd op volle diepte. Ik heb mijn cirkelzaag weggedaan en een invalzaag gekocht. Dze kun je een paar milimeter dieper instellen dan je plaat, ik vind dit fijner zagen. Ook springt hij terug als je hem loslaat, ook veiliger.
Uhm mijn cirkelzaag groene Bosch pks 55a kan je gewoon op diepte instellen voordat je gaat zagen. Bij heel veel kan je dit. Verder zit er een beschermer erop dus als je na het zagen de zaag eruit haalt, de beschermer er weer voor klapt.

Invalzaag kan je inderdaad in het midden van een plaat beginnen. Verder moet je naar mijn idee een zaag geleider gebruiken, bij cirkelzaag optioneel.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PoweRoy schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:56:
[...]

Uhm mijn cirkelzaag groene Bosch pks 55a kan je gewoon op diepte instellen voordat je gaat zagen. Bij heel veel kan je dit. Verder zit er een beschermer erop dus als je na het zagen de zaag eruit haalt, de beschermer er weer voor klapt.

Invalzaag kan je inderdaad in het midden van een plaat beginnen. Verder moet je naar mijn idee een zaag geleider gebruiken, bij cirkelzaag optioneel.
Dat klopt, maar is bij een invalzaag wel handiger...

En die beschermkappen zijn echt ondingen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Hmm, maakt voor mij de keuze niet echt makkelijk, belangrijkste reden voor aanschaf is het recht kunnen zagen

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Recht zagen kan prima met een normale cirkelzaag, ook zijn de meeste gewone cirkelzagen gewoon in hoogte te verstellen, ik weet niet hoe vaak je gaat zagen en waarin maar op marktplaats staan vaak zwaardere machines als het bouwmarktspul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Jelte,89 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:09:
Hmm, maakt voor mij de keuze niet echt makkelijk, belangrijkste reden voor aanschaf is het recht kunnen zagen
Dat kan met beide, zolang je maar iets van een geleider hebt (of een heel erg vaste hand). Ik heb zelf een invalzaag en cirkelzaag. Beide werken met de geleiderails die ik heb, maar de gewone cirkelzaag heeft wel een adapter nodig.

Het voordeel van op zo'n geleiderail zagen is dat je aftekent en de rail vervolgens langs die lijn legt. Dat werkt snel en precies.

Overigens kan ik m'n gewone cirkelzaag ook op diepte instellen, maar ik weet niet of dat bij elke cirkelzaag kan. Het is wel minder precies dan bij m'n invalzaag. Daar zit een mm afstelling op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:34
Framoes schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:12:
[...]

Dat kan met beide, zolang je maar iets van een geleider hebt (of een heel erg vaste hand). Ik heb zelf een invalzaag en cirkelzaag. Beide werken met de geleiderails die ik heb, maar de gewone cirkelzaag heeft wel een adapter nodig.

Het voordeel van op zo'n geleiderail zagen is dat je aftekent en de rail vervolgens langs die lijn legt. Dat werkt snel en precies.

Overigens kan ik m'n gewone cirkelzaag ook op diepte instellen, maar ik weet niet of dat bij elke cirkelzaag kan. Het is wel minder precies dan bij m'n invalzaag. Daar zit een mm afstelling op.
Plus dat zo'n liniaal een kunststof strip heeft die als splinterguard dient, waardoor de zaagsnede veel mooier zijn. Een invalzaag is voor beheerst netjes te zagen en een cirkelzaag voor sneller en ruwer te zagen. Ik zou altijd voor een invalzaag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jelte,89 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:32:

De set van jouw link lijkt me prima aan jouw eisen te voldoen.
Recht zagen gaat prima vanwege de meegeleverde geleiderail.
De zaag is ook in diepte instelbaar, dus het enige wat je mist is dat je niet makkelijk halverwege een plaat kunt beginnen. Aan jouw de vraag of je dat gaat missen.

Zie ook:
YouTube: DeWALT DWE576K Circular Saw from Toolstop

Ik zou het geld lekker in m`n zak houden en gewoon een cirkelzaag met geleiderail kopen.
Of dat dan per se de door jou genoemde DeWalt zou zijn weet ik niet, maar een invalzaag is imho dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de genoemde link per toeval ontdekte, en volgens mij zit daar dezelfde geleider bij als bij de invalzaag van dewalt. Dus het splinteren zou niet mogen gebeuren,

En zoals ik aangaf, het apparaat niet dagelijks gebruik, maar wel graag degelijk spul koop, de dewalt is ongeveer even duur als bijv een sheppach invalzaag, dan neigt mn keus toch meer naar een dewalt...

Edit: Uiteraard bedankt voor de info en hulp,

Ps, je hebt uiteraard nooit een reden nodig voor goed gereedschap, maar heb nog veel projecten te komen dus een festool invalzaag is (helaas) geen optie 😉

[ Voor 21% gewijzigd door Jelte,89 op 15-01-2017 21:18 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Jelte,89 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:07:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de genoemde link per toeval ontdekte, en volgens mij zit daar dezelfde geleider bij als bij de invalzaag van dewalt. Dus het splinteren zou niet mogen gebeuren,

En zoals ik aangaf, het apparaat niet dagelijks gebruik, maar wel graag degelijk spul koop, de dewalt is ongeveer even duur als bijv een sheppach invalzaag, dan neigt mn keus toch meer naar een dewalt...

Edit: Uiteraard bedankt voor de info en hulp,

Ps, je hebt uiteraard nooit een reden nodig voor goed gereedschap, maar heb nog veel projecten te komen dus een festool invalzaag is (helaas) geen optie 😉
In jouw geval zou ik idd een cirkelzaag met rail nemen. Dat is prima voor het meeste zaagwerk.

Nadeel van dewalt geleiderail is wel dat de andere merken er niet op passen. Er zit geloof ik een extra profiel op, die op bijvoorbeeld Makita en Festool niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb meerdere apparaten van Makita, dus ga daar ook nog even kijken inderdaad

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:44:
Keuze gemaakt, na spelen in de winkel: gransfors small forest Axe

Gekozen omdat ik die met één hand nog goed kan hanteren. Met z'n grotere broer lukt me dat niet.
Ziet er uit als een goede keuze, ben benieuwd hoe die je in gebruik bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ook. Staatsbosbeheer heeft het zagen in de bossen nu stilgelegd, dus het uitproberen laat nog even op zich wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
enriqueeeee schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:05:
[...]

Ik heb de zelfde van einhell, gebruikt voor wanden en plafonds op zolder, ook voor de naden inderdaad. Werkte perfect, powerplay heb ik helaas niet maar de prijs was ongeveer het zelfde;) deze is regelbaar in snelheid en heeft redelijke afzuiging er gaat vrij weinig langs of je moet hem schuinhouden. Ik heb wel heel fijn schuurpapier gebruikt van feramotools die van einhell kon ik helaas niet vinden.
Ik heb inmiddels de Powerplus gekocht, inderdaad een prima machine
Goede prijs/kwaliteit verhouding zo op het eerste gezicht (weet natuurlijk niet hoe hij zich houdt op langere termijn)

Afzuiging werkt bij mij prima, wel een mega lange slang zo bij elkaar :+
Verloopje wat erbij zit past ook prima op een Festool slang

Ik moet ook nog extra schuurpads bestellen, liefst korrel 180

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Ik ben aan het kijken naar een (budget) invalzaag of Makita Cirkelzaag. Nu vraag ik me af of een cirkelzaag van Makita samen met een adapter en geleiderail wel zo "degelijk/stabiel" is?
Ik heb niet direct een geleiderail nodig maar wil wel graag de optie hebben.

Cirkelzaag in kwestie:
https://www.gereedschapce...mbox-1050w-160-165mm.html

Invalzaag:
https://www.my-powertools...ssaege-1200w/a-950004316/

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik zal er maar zeer sporadisch gebruik van maken.

[ Voor 7% gewijzigd door TravockMD op 17-01-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 07-10 22:43
Ik ben me aan het orienteren op een multitool.
Ik twijfel tussen de volgende twee

FEIN Multimaster FMM350QSL
Bosch GOP 40-30

Voordelen FEIN.
Uitvinder van de multitool (mischien daardoor iets beter geen idee)
Stofafzuiging standaard en koppelt dan direc met mijn Fein dustex 35
Logischere indeling koffer

Voordelen Bosch:
400 watt ipv 350
Led lamp
koppelt met mijn andere l boxen

Prijs zit dicht bij elkaar. Iemand die iets nuttigs over beide of 1 van de apparaten kan zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zijn beide goede machines, veel beter dan de budgetmachientjes die je tegenwoordig overal kan kopen.

Vergeet niet dat multitools voor "prutswerk" zijn, dus voor klussen waar je met de "juiste" machine niet weg komt (ik heb er bijvoorbeeld het onderste stuk van een kozijn mee afgezaagd, met het leggen van de vloer). Dus vermogen enzo is allemaal niet zo heel spannend. Ze hebben beide volgens mij tegenwoordig dezelfde aansluiting, dus qua accessoires ontloopt het elkaar ook niet meer.

Dus dan kan je beter kijken naar prijs en meegeleverde accessoires. Mijn Fein (nog de 250) heb ik gekocht met een speciale aanbieding, met een enorme bak accessoires erbij. Dat scheelde veel geld.

Als ik het nu opnieuw moest doen, deed ik het andersom: De goedkoopste en kaalste machine en dan los de spullen erbij kopen die ik daadwerkelijk gebruik. Nu heb ik er namelijk een enorme schuurzoolcollectie bij die ik niet gebruik (ik heb betere schuurmachines) en zaagjes die ook net niet goed zijn. Dus ik heb alsnog de juiste hulpstukken moeten aanschaffen. Achteraf had ik dus liever die 100 euro extra voor deze kit in de zak gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Laatst online: 16:11
Trasos schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:38:
[...]

De set van jouw link lijkt me prima aan jouw eisen te voldoen.
Recht zagen gaat prima vanwege de meegeleverde geleiderail.
De zaag is ook in diepte instelbaar, dus het enige wat je mist is dat je niet makkelijk halverwege een plaat kunt beginnen. Aan jouw de vraag of je dat gaat missen.

Zie ook:
YouTube: DeWALT DWE576K Circular Saw from Toolstop

Ik zou het geld lekker in m`n zak houden en gewoon een cirkelzaag met geleiderail kopen.
Of dat dan per se de door jou genoemde DeWalt zou zijn weet ik niet, maar een invalzaag is imho dus niet nodig.
Ha! Deze heb ik vorig jaar gekocht icm een geleiderail. Ik zat heel erg te twijfelen tussen een zaagtafel, mobiele zaagtafel, cirkelzaag met geleiderail of een invalzaag.
Ik had al een hele goede afkortzaag dus zocht iets wat minder ruimte in beslag nam. De DWE576K is heel goed instelbaar en met de geleiderail is het even nauwkeurig zagen als met een invalzaag. Maakt geen klap verschil uit. Wat wel verschil maakt is het type blad wat je op jou zaag zet.
En je kan niet vanuit het midden van een plaat zagen. Maar dat is iets wat ik zelf eigenlijk nooit doe. En voor die uitzondering vind ik wel een alternatief. :9

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
sjnelle schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:15:
Ik ben me aan het orienteren op een multitool.
Ik twijfel tussen de volgende twee

FEIN Multimaster FMM350QSL
Bosch GOP 40-30

Voordelen FEIN.
Uitvinder van de multitool (mischien daardoor iets beter geen idee)
Stofafzuiging standaard en koppelt dan direc met mijn Fein dustex 35
Logischere indeling koffer

Voordelen Bosch:
400 watt ipv 350
Led lamp
koppelt met mijn andere l boxen

Prijs zit dicht bij elkaar. Iemand die iets nuttigs over beide of 1 van de apparaten kan zeggen
Ik heb de Bosch GOP 10,8 V-LI en het is een prima ding, behuizing is stevig en ligt goed in de hand.
Het wisselen van opzetstukken is wel wat omslachtig met een inbus boutje, maar weet niet of dat bij anderen anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

TravockMD schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:14:
Ik ben aan het kijken naar een (budget) invalzaag of Makita Cirkelzaag. Nu vraag ik me af of een cirkelzaag van Makita samen met een adapter en geleiderail wel zo "degelijk/stabiel" is?
Ik heb niet direct een geleiderail nodig maar wil wel graag de optie hebben.

Cirkelzaag in kwestie:
https://www.gereedschapce...mbox-1050w-160-165mm.html

Invalzaag:
https://www.my-powertools...ssaege-1200w/a-950004316/

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik zal er maar zeer sporadisch gebruik van maken.
Ik zit met precies hetzelfde euvel, Ben alleen huiverig voor de b merken met dit soort zagen... er raast wel 5000 rpm langs je hand, betaal liever iets meer en houd mn handen e.d. Weet het niet meer exact, maar mijn genoemde DeWalt, daar zat een zaagblad bij, en koste volgens mij nog geen 200 euro... tegenover de 114 euro voor een b merk.

Zit zelf ook te kijken naar een Makita, maar ook niet heel fan van die adapters idd,

Trouwens, ben ook nog van plan om een houten tuinhuisje te bouwen tzt, is er een minimale diepte instelling bij een cirkelzaag voor het zagen van pennen e.d. (pen/gat verbinding)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 20:28
Navi schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:08:
[...]

Ik heb de Bosch GOP 10,8 V-LI en het is een prima ding, behuizing is stevig en ligt goed in de hand.
Het wisselen van opzetstukken is wel wat omslachtig met een inbus boutje, maar weet niet of dat bij anderen anders is.
Dat heeft de GOP 40-30 niet, die heeft een snelspan kraag.

Mooi ding, heb zelf de 18V variant.
Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.