Hex is standaard bij Kreg zoals al eerder werd opgemerkt.Orion84 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:35:
Zijn pocket hole boortjes überhaupt verkrijgbaar met een hex aansluiting voor in een schroefmachine?
Hier te zien bij die van mij

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Hex is standaard bij Kreg zoals al eerder werd opgemerkt.Orion84 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:35:
Zijn pocket hole boortjes überhaupt verkrijgbaar met een hex aansluiting voor in een schroefmachine?
Even mijn gedachten:Jevon schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:40:
Hoi allemaal,
Ik ben wat aan het zoeken naar een las apparaat voor wat huis-, tuin-, en keuken laswerk. Dit wordt waarschijnlijk een mma inverter omdat je daarmee flexibel met in het materiaal wat je wil lassen. Bij mij zal dit voornamelijk gaan om staal tussen de 1 en 5 mm dik. Later wil ik ook wat aluminium (proberen te) lassen.
Ga morgen eens terug naar de Hornbach. Ben door de gemaakte verbindingen wel overtuigd van het nut van pocket holes. Als ik mijn geld terug kan krijgen ga ik misschien toch wel.voor kreg of ujk. Ondanks dat die 4 keer zo duur zijn.....Framoes schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:01:
[...]
1. Klinkt als overbelast. Vooral door de rook. En hoewel je machine niet per se direct kapot is, is het niet verstandig om door te gaan als de machine begint te roken.
2. Het is gereedschap, dus heel voorzichtig doen lijkt me geen vereiste om garantie te kunnen claimen. Mijn Kreg jig boor doet het na 100-200 (of meer) pocket holes nog prima. En hoewel er misschien een verschil in kwaliteit is, is 15 pocket holes voor het boortje kapot gaat wel extreem weinig.
Met gestrekt been.
Anoniem: 639074
Heb een stel transparant plastic en afsluitbare opbergbakken met verstelbare vakverdeling van ~27x19x4cm voor mobiel gebruik, in en rond het huis en op klus.Raymond schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:17:
Wat gebruiken jullie om bitjes ed in op te bergen/makkelijk binnen bereik te hebben? Ik heb nog geen werkbank met bijvoorbeeld een lade waar ik ze in kan mikken.
Ik gebruik nu een klein plastic bakje, wat erg onhandig klein is. Maar ben nog niet OCD genoeg om er een heel speciaal opbergding voor aan te schaffen.
Dus overweeg nu een groter plastic bakje, of als jullie goede ideeën hebben, houd ik me aanbevolen
Anoniem: 828623
Lekker ghetto DIY:Raymond schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:17:
Wat gebruiken jullie om bitjes ed in op te bergen/makkelijk binnen bereik te hebben? Ik heb nog geen werkbank met bijvoorbeeld een lade waar ik ze in kan mikken.
Ik gebruik nu een klein plastic bakje, wat erg onhandig klein is. Maar ben nog niet OCD genoeg om er een heel speciaal opbergding voor aan te schaffen.
Dus overweeg nu een groter plastic bakje, of als jullie goede ideeën hebben, houd ik me aanbevolen
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 09-01-2017 08:55 ]
Een heel huis (wanden + plafond) , voornamelijk de naden tussen de gipsplatenRaymond schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:26:
Welke immense schuurklus?
gipsplaten schuren? echt?FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:42:
[...]
Een heel huis (wanden + plafond) , voornamelijk de naden tussen de gipsplaten
Op Amazon is de Kreg R3 (Jr) een tientje duurder dan de Wolfcraft bij Hornbach. En die is vergelijkbaar qua model. De Kreg van 120 euro is een set die je aan een werkbank kan schroeven met klemmen en mogelijkheid tot stofafzuiging.artbij schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:46:
[...]
Ga morgen eens terug naar de Hornbach. Ben door de gemaakte verbindingen wel overtuigd van het nut van pocket holes. Als ik mijn geld terug kan krijgen ga ik misschien toch wel.voor kreg of ujk. Ondanks dat die 4 keer zo duur zijn.....
Jup, zal toch moetenAnoniem: 828623 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:18:
[...]
gipsplaten schuren? echt?
Zorg maar voor een goede mondkap met filtersysteem. Zelfs met stofzuiger eraan gaat dat stoffen als de ziekte.
Anoniem: 93986
Ga je de gipsplaten direct schilderen dan of worden die gestucced? Je weet dat je de naden maar heel licht hoeft te schuren als je gaat stuccen?FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:42:
[...]
Een heel huis (wanden + plafond) , voornamelijk de naden tussen de gipsplaten
Klopt, maar die R3 kan hetzelfde als de wolfkraft. Die hoef ik niet te pakken voor het gemak.Framoes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:23:
[...]
Op Amazon is de Kreg R3 (Jr) een tientje duurder dan de Wolfcraft bij Hornbach. En die is vergelijkbaar qua model. De Kreg van 120 euro is een set die je aan een werkbank kan schroeven met klemmen en mogelijkheid tot stofafzuiging.
Met gestrekt been.
Fijne structuurverf wil ik erop zettenAnoniem: 93986 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:28:
[...]
Ga je de gipsplaten direct schilderen dan of worden die gestucced? Je weet dat je de naden maar heel licht hoeft te schuren als je gaat stuccen?
Muren schuren, of dat nu stucwerk, naden, reparaties, of sauswerk is geeft altijd een teringzooi met de hand inderdaad, met veel schoonmaakwerk achteraf.Anoniem: 828623 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:18:
[...]
gipsplaten schuren? echt?
Zorg maar voor een goede mondkap met filtersysteem. Zelfs met stofzuiger eraan gaat dat stoffen als de ziekte.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
[ Voor 98% gewijzigd door Teijgetje op 09-01-2017 12:17 ]
Een Planex gaat het inderdaad niet worden, daarvoor wordt de machine veelte weinig gebruiktTeijgetje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:40:
[...]
Genoemde schuurmachine is voor grote muuroppervlaktes en plafonds, ik heb met die machine geen ervaring.
Wel met soortgelijke Festool Planex. welke erg fijn werkt maar welke ik vaak overkill vind omdat met de kleine machine het ook prima gaat en ik de investering in een Planex te groot vind.
Voordeel van een langnek is wel dat je makkelijker "vlak" blijft, een kleine machine graaft zich gelijk in als je niet oplet, bovendien heb je geen trap nodig.
Op zich lijkt me zo`n Powerplus langnek machine een goede investering voor die prijs. Een Planex is al snel 1000 ex BTW, en heeft nog 200W minder vermogen ook.
Bij veel (nieuw) stucwerk of wanden zou ik de gok wel durven nemen voor die 150 euro, je voorwerk is het belangrijkste bij mooi schilder/saus werk en dat zie je vaak pas als er strijklicht langs valt.
Heb ik uiteraard ook naar gekeken, alleen het nadeel is dat ik de machine wel zeker 4 dagen nodig heb in de verschillende ruimtes en op verschillende tijdenRaymond schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:53:
En daar kom ik weer om de hoek zeilen: Als dit een eenmalige klus is, waarom dan niet een complete set huren?
https://www.boels.nl/hure...plafondschuurmachine-gips
Kan je huren inclusief alle accessoires voor minder dan de aanschafprijs van een kale powerplusmachine. En toen ik bij de Boels was, zag ik dat ze zowel Flex als Festool (planex) machines in de verhuur hadden.
En na afloop lever je het weer in en zit je niet met een machine waar je verder niks meer mee kan, anders dan op marktplaats gooien
De tip van PeterSalamander (review) op Bol.com is wel een goede mocht je veel plafondwerk hebben, om een goedkope Gyprocsteun te kopen die het gewicht van de schuurmachine draagt..FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:12:
Heb ik uiteraard ook naar gekeken, alleen het nadeel is dat ik de machine wel zeker 4 dagen nodig heb in de verschillende ruimtes en op verschillende tijden
Aha, ik doelde meer op je prijsvergelijking van vier keer duurder.artbij schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:30:
[...]
Klopt, maar die R3 kan hetzelfde als de wolfkraft. Die hoef ik niet te pakken voor het gemak.
Dacht meer aan die K4 of UJK incl klem en stofafzuiging. Werkt een stuk preciezer ook volgens mij.
Als veel pocketholes geboord moeten worden voor lades, kast etc. is die kregk4 met klem wel handig. elke keer opnieuw klemmen etc is tijdrovend. Zie dat er ook een versie is waar beide in zitten. Een losse en 1 met klem.Framoes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:49:
[...]
Aha, ik doelde meer op je prijsvergelijking van vier keer duurder.
Ik vind persoonlijk het kleine formaat wel praktisch. Ik bouw er wel eens kasten mee en een plaat van 120 bij 60 in een klem op een werkbank hangen vind ik onhandig. Deze kan ik met een lijmklem of schroef op een stuk hout vastmaken en vervolgens makkelijk boren.
Als je de stofzuiger erbij houdt, heb je ook amper rotzooi.
Met gestrekt been.
Hehe, zo ben ik nietTeijgetje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:20:
[...]
De tip van PeterSalamander (review) op Bol.com is wel een goede mocht je veel plafondwerk hebben, om een goedkope Gyprocsteun te kopen die het gewicht van de schuurmachine draagt..
Trouwens Wehkamp heeft blijkbaar de 1200W uitvoering, die bestaat niet volgens mij, misschien kan je die na gebruik gewoon terugsturen omdat je niet kreeg wat je besteld had en dat pas opviel na gebruik....
En met een delta moet je zwaaien, ik doe er ook hele wanden mee regelmatig, een naad gaat dan ook prima imo.
Zo`n langnek gaat wel als de brandweer ivt een kleintje met mooier resultaat als je niet zo vaak schuurt en daar optimale controle over kan houden.
Festool adviseert ook de stofzuiger op laagste stand te zetten bij schuren volgens mij, dat toevallig ook geprobeerd?FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:27:
[...]
Jup, zal toch moeten
Stofzuiger (Festool CTL Midi) en stofmasker (3M Halfgelaatsmasker 7502) heb ik al
Ik heb het eerst geprobeerd met een Festool Deltaschuurmachine, alleen door de stofzuiger werd hij vacuüm aan de wand gezogen(Geen stof trouwens
)
Daarna met de hand geprobeerd, alleen gaat dat echt tijden duren op deze manier (en krijg er een lamme arm van)
Jahzeker, wanneer de stofzuiger op vol vermogen staat werkt de schuurmachine niet eens, dan trilt alleen het handvat en staat de zool stilmiekol schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:47:
[...]
Festool adviseert ook de stofzuiger op laagste stand te zetten bij schuren volgens mij, dat toevallig ook geprobeerd?
[This space is for rent]
Raymond schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:06:
hmm, ik lees met name een excuus om een nieuwe acuurboor te scoren, maargoed
[This space is for rent]
Het enige verschil in de boorkoppen op de metabo site is de schroefdraad waarmee hij op de machine is bevestigd. Dus ff losdraaien (volgens mij door hem helemaal open te draaien, de schroef in de boorkop los te draaien en dan de boorkop losdraaien van de machine) en dan controleren wat de diameter van de schroefdraad is.PoweRoy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:07:
[...]
Erg interesse in de BS 18, maar ik fix deze ook. Altijd handig om er meerdere te hebben.
Framoes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:23:
[...]
Op Amazon is de Kreg R3 (Jr) een tientje duurder dan de Wolfcraft bij Hornbach. En die is vergelijkbaar qua model. De Kreg van 120 euro is een set die je aan een werkbank kan schroeven met klemmen en mogelijkheid tot stofafzuiging.
Ik heb eens zitten kijken naar die Kreg Jig/pocket hole mallen. Buiten dat ik ze persoonlijk ongelooflijk duur vind voor wat het eigenlijk is, had ik ook mijn twijfels bij de sterkte van zo'n verbinding.artbij schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:30:
[...]
Klopt, maar die R3 kan hetzelfde als de wolfkraft. Die hoef ik niet te pakken voor het gemak.
Dacht meer aan die K4 of UJK incl klem en stofafzuiging. Werkt een stuk preciezer ook volgens mij.
Kijk ook even naar de leeftijd en prestatie van je accu's. Is je metabo al een ouder beestje en zit vervanging vd accu er aan te komen dan zou ik geen geld in die boorkop stoppen. Koop een nieuwe en houd deze ernaast voor wat ragwerk.PoweRoy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:52:
Even een vraag over het vervangen van de boorkop (chuck) van mijn metabo bs 14.4 li accuboormachine. Hier zit een slag in, en ik hoop dat met een nieuwe boorkop dat dit verholpen is.
Even een foto:
[afbeelding]
Op de metabo website vind ik replacement part nummers alleen niet van de chuck...
Kijk ik op de verschillende talen van de metabo website vind ik verschillende collecties chucks:
amerika
deutsland
Deze lijkt het er het meeste op: KEYLESS CHUCK FUTURO PLUS S1, R + L
Alleen daar vind ik meerdere type nummers van: 636617000, 636516000, 636517000
Welke chuck moet ik nu hebben? Of kan ik ook een ander merk kopen?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Voor mij zou het verschil zijn dat ik geen frees heb. Wel een boormachine.geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:39:
[...]
Waarom kies je dan voor zo'n pocket hole constructie? Snelheid?
Een gelijmde pen-gat, halfhout of deuvelverbinding biedt een stuk meer sterkte, waarbij die laatste niet eens zo gek veel meer werk is. Met de juiste mal zijn de eerste twee ook snel op maat te frezen. Enige puntje dat ik zie is het wachten tot de lijm droogt.
Buiten dat uitlijnen los staat van het type verbinding, wat bedoel je precies met uitlijnen met de mal?Raymond schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:46:
Je hebt niet altijd de maximale sterkte nodig en dit is wel een snelle, makkelijke oplossing, waarbij de schroeven redelijk uit het zicht zitten. Ook kan je met de mal meteen ook de onderdelen goed uitlijnen, wat ook handig is.
* Raymond heeft geen pockethole jig, maar ziet er wel de voordelen van.
Voor een deuvelverbinding is ook niet meer nodig dan een boorAnoniem: 828623 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:31:
[...]
Voor mij zou het verschil zijn dat ik geen frees heb. Wel een boormachine.
Daarnaast is het niet per-se altijd nodig om meer sterkte te hebben.
Dat filmpje ken ik. Ik ben gewoon niet zo'n die-hard woodworker als gasten die dit soort filmpjes maken. Ik heb in huis 4 kasten en een bankje gebouwd met pocket holes en allemaal staan ze stevig. Bankje wordt door iedereen gebruikt als opstapje voor hoge planken.geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:39:
[...]
[...]
Ik heb eens zitten kijken naar die Kreg Jig/pocket hole mallen. Buiten dat ik ze persoonlijk ongelooflijk duur vind voor wat het eigenlijk is, had ik ook mijn twijfels bij de sterkte van zo'n verbinding.
Je verwijdert namelijk een stuk 'vlees' dat houvast biedt aan de schroef, waarbij de kans op splijten of scheuren een stuk groter is.
Testen als deze onderstrepen een beetje mijn gevoel:
[video]
Een gelijmde pen-gat, halfhout of deuvelverbinding biedt een stuk meer sterkte, waarbij die laatste niet eens zo gek veel meer werk is. Met de juiste mal zijn de eerste twee ook snel op maat te frezen. Enige puntje dat ik zie is het wachten tot de lijm droogt.
[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 10-01-2017 13:00 ]
Het claimen dat het niet lijmen bij pockethole niets uit maakt klopt volgens mij niet. Ik heb een vergelijkbare test gelezen in Fine Woodworking en daar waren ze juist verbaasd over de sterkte van pocketholes (wel gelijmd).geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:39:
[...]
[...]
Ik heb eens zitten kijken naar die Kreg Jig/pocket hole mallen. Buiten dat ik ze persoonlijk ongelooflijk duur vind voor wat het eigenlijk is, had ik ook mijn twijfels bij de sterkte van zo'n verbinding.
Je verwijdert namelijk een stuk 'vlees' dat houvast biedt aan de schroef, waarbij de kans op splijten of scheuren een stuk groter is.
Testen als deze onderstrepen een beetje mijn gevoel:
[video]
[ Voor 4% gewijzigd door iscara op 10-01-2017 13:05 ]
In mijn ogen is die deuvelverbinding grotendeels hetzelfde als zo'n pockethole, misschien iets sterker. Maar een pockethole is denk ik wel weer makkelijker om strak aan te trekken dan een deuvel, omdat de schroef de 2 delen tegen elkaar trekt, met een deuvel moet je dit zelf doen. Daarnaast moet je dan ook deuvels kopen, terwijl ik schroeven toch altijd in huis heb, maar dat is niet (echt) relevant. Ik zou eerder nog aanhalen dat het bij pocketholes minder uitmaakt in welke volgorde je dingen in elkaar zet, je kan namelijk altijd 'dat plankje' er nog tussen zetten. Met deuvels gaat dit niet.geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:56:
[...]
Voor een deuvelverbinding is ook niet meer nodig dan een boorMet wat extra moeite en een zaag/beitel zijn de andere twee verbindingen ook prima te maken zonder frees.
Conclusie: enkel de snelheid van het maken en verbinden van een pocket hole verbinding biedt een voordeel boven andere types?
Framoes schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:57:
[...]
Dat filmpje ken ik. Ik ben gewoon niet zo'n die-hard woodworker als gasten die dit soort filmpjes maken. Ik heb in huis 4 kasten en een bankje gebouwd met pocket holes en allemaal staan ze stevig. Bankje wordt door iedereen gebruikt als opstapje voor hoge planken.
Het gaat ook om de constructie in zijn geheel. Als je een stukje hout zoals in het filmpje bevestigd, is het niet super stevig. Maar als je een kast hebt met planken die aan beide kanten zijn bevestigd, zal er niet ineens heel veel kracht op een plank komen te staan waardoor de plank omklapt.
Ik ben nu keukenkastjes aan het bouwen en die maak ik met lamello's en deuvels. De planken komen er los in (liggend op deuvels), dus ga ik voor iets meer stevigheid van het kastje zelf.
Ik heb overigens alleen twee botte beitels van Bahco waar ik amper iets mee doe. Als het met een machine kan, heeft dat m'n voorkeur.
Eerlijk gezegd verwoordt Framoes het goed:iscara schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:58:
[...]
Het claimen dat het niet lijmen bij pockethole niets uit maakt klopt volgens mij niet. Ik heb een vergelijkbare test gelezen in Fine Woodworking en daar waren ze juist verbaasd over de sterkte van pocketholes (wel gelijmd).
Ik heb ook een kreg en dat is wel degelijk heel veel sneller dan een pen-gat of halfhout verbinding.
Ik heb mijn barbecuetafel van Kreg gemaakt en kan daar gewoon opstaan en springen zonder problemen. Hoe veel meer sterkte heb je nodig?
Pocket holes an sich zijn niet sterk, enkel makkelijk en snel. Daarbij moet je, om het mooi af te werken, de gaten nog vullen. Als aanzicht niet uit maakt is van buitenaf schroeven het makkelijkst en steviger (meer vlees). Voor een mooiere verbinding lijken mij de deuvel-, pen-gat en overige gelijmde verbindingen beter. Wat dat betreft is een zwaluwstaart wel duivels mooi.Het gaat ook om de constructie in zijn geheel.
Daarbij moet wel gezegd worden dat pocket holes enkel bolkop houtschroeven verwachten, die ook nog eens van de juiste lengte moeten zijn. Een taps toelopende schroefkop (gezien vanaf de onderkant) splijt namelijk het hout tijdens het aantrekken als je deze in een pocket hole gebruikt.Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:12:
[...]
In mijn ogen is die deuvelverbinding grotendeels hetzelfde als zo'n pockethole, misschien iets sterker. Maar een pockethole is denk ik wel weer makkelijker om strak aan te trekken dan een deuvel, omdat de schroef de 2 delen tegen elkaar trekt, met een deuvel moet je dit zelf doen. Daarnaast moet je dan ook deuvels kopen, terwijl ik schroeven toch altijd in huis heb, maar dat is niet (echt) relevant. Ik zou eerder nog aanhalen dat het bij pocketholes minder uitmaakt in welke volgorde je dingen in elkaar zet, je kan namelijk altijd 'dat plankje' er nog tussen zetten. Met deuvels gaat dit niet.
Ik maak zelf geen van beide, op dit moment, maar ik schat in dat pocketholes ietsje makkelijker is. De exacte -benodigde- kracht is dan weer afhankelijk van wat je aan het maken bent.
[ Voor 27% gewijzigd door geekeep op 10-01-2017 13:27 ]
Hornbach heeft standaard torx voor minder dan de doorsnee bouwmarkten. Anders de online zaken vermeld in de startpost. Wil je nog goedkoper (en dozen van 1000 stuks), dan moet je richting de groothandel.koelkast schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:32:
Hoewel schroeven niet onder gereedschap vallen, vraag ik me toch af waar ik fatsoenlijke Torx schroeven kan halen voor wat minder geld dan in de bouwmarkt. En dan van die dingen met een boorkop erop, zodat boren niet nodig is. Iemand ervaring met assortimenten met (redelijk) standaard maten?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8
Ik denk dat je www.schroeven-online.nl bedoelt. De link die jij aangeeft stuiterde rechtstreeks door naar 'passiebouw'.CasGas schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:41:
ik zelf heb ze bij www.schroevenonline.nl gehaald, tis wel wat goedkoper volgens mij maar geen idee hoeveel eigenlijk.. het ging mij meer om het praktische om weer niet langs de praxis te hoeven rijden..
Mijn schroeven komen van Het Houten Huis en ik ga altijd voor de verzinkte Noegel-schroeven Torx. De zelfborende zijn het beste. Persoonlijk vind ik ze beter dan de reguliere modellen van Spax of Heco. Er zijn ook assortimentsdozen. Zelfs een rek met 22.000 (!!) schroeven.koelkast schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:32:
Hoewel schroeven niet onder gereedschap vallen, vraag ik me toch af waar ik fatsoenlijke Torx schroeven kan halen voor wat minder geld dan in de bouwmarkt. En dan van die dingen met een boorkop erop, zodat boren niet nodig is. Iemand ervaring met assortimenten met (redelijk) standaard maten?
Net even uit elkaar gehaald, slag zit in de boormachine zelf, niet in de kop...Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:30:
[...]
Kijk ook even naar de leeftijd en prestatie van je accu's. Is je metabo al een ouder beestje en zit vervanging vd accu er aan te komen dan zou ik geen geld in die boorkop stoppen. Koop een nieuwe en houd deze ernaast voor wat ragwerk.
My 2 cents
[This space is for rent]
1,5 Ah is dikke prima in mijn ervaring. Continu schroeven (gipswand) houd hij ongeveer vol totdat het tijd voor koffie is ;-) Opladen gaat vlot, dus geen punt lijkt me.leecher schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:01:
Iemand een idee over deze machine?
http://www.screwfix.eu/bo...cordless-combi-drill.html
Het is precies het model dat ik zoek, de prijs is prima. Ik twijfel alleen over de accu capaciteit. De enige vergelijkbare ervaring die ik heb is een 14,4 Metabo machine met 1,3Ah accu's. Die was op zich afdoende qua standtijd. Ik weet alleen niet hoe snel zo'n 18v machine die 1,5Ah accu's leeg trekt.
Ik ben van plan hem redelijk intensief te gebruiken, over een paar maanden moet er een nieuwbouw woning worden ingericht. Verder wat sporadisch misbruik, bijv 30mm gaten boren in staal met een stappenboor (ging goed genoeg met de Metabo).
Bij de action hebben ze Fischer 4x40 schroeven. Iets meer dan €2 voor 100 stuks meen ik. Ecotools is wel goedkoper, maar daar komen dan nog verzendkosten bij.koelkast schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:32:
Van buitenaf schroeven werkt idd prima, maar niet bij multiplex/underlayment. Je trekt de lagen gewoon uit elkaar dan.geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:15:
[...]
[...]
Eerlijk gezegd verwoordt Framoes het goed:
[...]
Pocket holes an sich zijn niet sterk, enkel makkelijk en snel. Daarbij moet je, om het mooi af te werken, de gaten nog vullen. Als aanzicht niet uit maakt is van buitenaf schroeven het makkelijkst en steviger (meer vlees). Voor een mooiere verbinding lijken mij de deuvel-, pen-gat en overige gelijmde verbindingen beter. Wat dat betreft is een zwaluwstaart wel duivels mooi.
[...]
Daarbij moet wel gezegd worden dat pocket holes enkel bolkop houtschroeven verwachten, die ook nog eens van de juiste lengte moeten zijn. Een taps toelopende schroefkop (gezien vanaf de onderkant) splijt namelijk het hout tijdens het aantrekken als je deze in een pocket hole gebruikt.
Maar inderdaad, schroefverbindingen zijn minder permanent. Tenzij je er tevens lijm bij gebruikt.
Trouwens, voor de mensen die wel pocket holes gebruiken bij zaken die echte (dwars)krachten weerstaan (stoelen, banken, etc.). Is het niet zo dat de verbinding na verloop van tijd wat losser gaat zitten? Bijvoorbeeld omdat de kop continu in het hout drukt en dit uiteindelijk langzaam uit slijt?
Zou het echt werken tegen de "onzichtbare" gassen?Notna schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:48:
Voor als je nog een goed stofmasker zoekt:
http://www.banggood.com/6...irator-Mask-p-955917.html
Oops.. ach.. zat redelijk in de buurt toch?Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat je www.schroeven-online.nl bedoelt. De link die jij aangeeft stuiterde rechtstreeks door naar 'passiebouw'.
[ Voor 44% gewijzigd door CasGas op 10-01-2017 15:31 ]
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8
204 km, het is maar wat je in de buurt noemt.
[This space is for rent]
Pocket holes kun je ook lijmen, dan zijn ze nog steviger.geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:56:
[...]
Buiten dat uitlijnen los staat van het type verbinding, wat bedoel je precies met uitlijnen met de mal?
Met een mal/verbinding als deze valt ook prima uit te lijnen:
[video]
[...]
Voor een deuvelverbinding is ook niet meer nodig dan een boorMet wat extra moeite en een zaag/beitel zijn de andere twee verbindingen ook prima te maken zonder frees.
Conclusie: enkel de snelheid van het maken en verbinden van een pocket hole verbinding biedt een voordeel boven andere types?
Met gestrekt been.
Ik twijfel nog, ik zie in de reviews dat er mensen zijn die hem terug hebben gestuurd vanwege de grote slag die in de kop zit. Als ik dan dit filmpje kijk word ik ook niet echt blij. Kan natuurlijk aan de steen liggen of aan het boortje:Muldert schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:23:
[...]
1,5 Ah is dikke prima in mijn ervaring. Continu schroeven (gipswand) houd hij ongeveer vol totdat het tijd voor koffie is ;-) Opladen gaat vlot, dus geen punt lijkt me.
Mooi prijsje!
De Quick modellen hebben een wisselbare (klik)kop, waarbij de Pro doorgaans geleverd wordt met een haakse kop. Qua specs zijn ze gelijk.PoweRoy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:00:
De 10.8 lijn van Metabo heb je:
- de PowerMaxx BS Quick Pro
- de PowerMaxx BS Quick Basic
Wat is het verschil? Volgens de website kom ik alleen uit op een MetaLoc koffer en zwaardere accus's. Is de body exact hetzelfde?
Met gestrekt been.
De startpost heeft daar een mooi stukje voor.artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:45:
Ik ben zelf ook in voor een extra accuschroevendraaier. Maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. 10,8 volt of 18 volt?
Slagschroevendraaier, boor/schroevendraaier of toch een met klopfunctie?
Makita, Bosch blauw of toch wat meer uitgeven voor Milwaukee?
Erg lastig.....
Lastige is dat dat vooral meningen zijn. En dat je pas achteraf vaak weet of je de goede beslissing gemaakt hebt....geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:45:
[...]
De startpost heeft daar een mooi stukje voor.
Er zijn twee dingen belangrijk: wat wil/ga je er mee doen en wat is je budget.
Met gestrekt been.
In before team Bosch Blauw.artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:45:
Ik ben zelf ook in voor een extra accuschroevendraaier. Maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. 10,8 volt of 18 volt?
Erg lastig.....
Slag is voor meer schroeven achter elkaar. Het is niet gemaakt voor boren.artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:45:
Erg lastig.....
Waarom die Makita gekocht als je die BS18 al hebt? Voldoet die toch niet?Framoes schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:28:
[...]
In before team Bosch Blauw.
Ik gebruik zelf naar tevredenheid de Metabo BS18 quick (sinds een maand of 6-8) en Makita ddf483 (sinds een maand). Daarvoor heb ik heel lang een 10.8V set van Makita gehad, die toen prima voldeed.
De BS18 quick is vrij goedkoop met twee accu's en lader te krijgen, dus dat is ook mooi.
De DDF483 heeft een BL motor en meer power, maar is als set alleen met 4 of 5Ah accu's verkrijgbaar en daardoor duurder.
Dit zijn beide simpele schroefmachines.
Verschil tussen 10,8 en 18 volt zit in de zwaarte van het werk hoor ik van alle kanten. Maar hoe zwaar moet het werk worden dat je niet meer af kunt met 10,8 volt.Brutalsranan schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:32:
[...]
Slag is voor meer schroeven achter elkaar. Het is niet gemaakt voor boren.
Boor/schroevendraaier is meer allround. Doe je alleen schroevendraaien en kleine gaten boren dan is een 10.8 prima. Voor wat zwaarder werk neem je een 18v. Het gewichtsverschil is wel enorm.
Met een klopboor kan je ook in bepaalde steensoorten boren. Het is niet gemaakt voor beton. Een ander voordeel is dat de klopfuntie meestal maar een 10tje of 20tje meer kost.
In mijn ogen is het zo. Als je voor een schroefmachine gaat van de 18v reeks, kan je net zo goed eentje nemen met klopfunctie. Ga je voor lekker licht, veel schroeven (vooral boven je hoofd en moeilijke hoekjes), een soort van alrounder voor licht werk en niet echt voor zwaar werk dan een 10.8v. En een slagschroevendraaier voor veel schroefwerk met een lichte machine.
Met gestrekt been.
[ Voor 27% gewijzigd door Navi op 10-01-2017 20:34 ]
Als ik het goed begrijp gaat het om een gasgevulde MIG lassen, waarbij er tijdens het lassen zelf geen gas vrij komt:mutsje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:54:
Ik zit eens lekker reclame door te bladeren komt ineens Lidl voorbij met een lasapparaat maar ik snap het gasloos niet helemaal? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Lasapparaat/p100212246. Ik weet wat mig/mag/tig lassen is maar daar heb je altijd een beschermend gas om heen en deze is gasloos? Heb al lopen zoeken maar dan kom je uit op draad met gas erin opgesloten. Iemand hier een antwoord op of het de moeite waard is om aan te schaffen ter vervanging elektroden las apparaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 10-01-2017 22:05 ]
Nee, ze hebben beide voordelen. Makita schroeft makkelijker grote schroeven en de Metabo heeft een wisselkop (hex, snelspan of haaks). En nu kan ik ook boren en schroeven met twee machines ipv constant boor en bitje wisselen.artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:26:
[...]
Waarom die Makita gekocht als je die BS18 al hebt? Voldoet die toch niet?
[...]
Verschil tussen 10,8 en 18 volt zit in de zwaarte van het werk hoor ik van alle kanten. Maar hoe zwaar moet het werk worden dat je niet meer af kunt met 10,8 volt.
[ Voor 12% gewijzigd door Framoes op 10-01-2017 22:14 ]
Ik heb de DHP480ZJ besteld. Zat inderdaad gewoon de inlay bij met ruimte voor accu's en lader.Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:08:
[...]
Naar het best van mijn weten is er maar 1 MBOX inlay voor een bepaalde machine. Deze heeft altijd plek voor de accu(s) en lader. Mijn DHP482 werd geleverd met 2 4.0AH accu's, maar volgens mij hebben de andere versies van dezelfde machine(met meer/minder/ander AH) accu's dezelfde inlay.
[ Voor 8% gewijzigd door BoGu5 op 10-01-2017 22:23 ]
request.getCookies();
Het principe gasgevuld draad ben ik mee bekend maar wat ik las op lidl is dat het zonder gas isNotna schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Als ik het goed begrijp gaat het om een gasgevulde MIG lassen, waarbij er tijdens het lassen zelf geen gas vrij komt:
https://www.heelgoedgeree...atie/gasgevulde-lasdraad/
Wat je zelf dus ook hebt gevonden. Ik denk dat je naar voorbeelden zou moeten zoeken om te zien wat het eindresultaat is. De link die ik hierboven neerzet gaat er ook nog even kort op in.
Edit: bijv. dit :
fluxed core arc welding
[video]
Nouja van wat ik zo kan vinden noemt men dit gasloos lassen. Ik denk eerder dat Lidl dat gewoon overneemtmutsje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:29:
[...]
Het principe gasgevuld draad ben ik mee bekend maar wat ik las op lidl is dat het zonder gas iskunnen ze beter vermelden dat het om gas gevuld draad gaat. Denk dat ik er maar eentje bestel, voor dit bedrag kun je bijna geen buil eraan vallen. Met gasflessen praat je toch over veel hoger bedrag en zoveel las ik niet.
Wise enough to play the fool
Het viel me gewoon op toen ik op het linkje klikteTeijgetje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:42:
[...]
204 km, het is maar wat je in de buurt noemt.
(maar hoezo Passiebouw, een bedrijf met alleen een postbusnummer en veel schrijffouten is imo sowieso erg vaag en niet het vermelden waard)
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte, maar waar laat je het? Als dit een stapje beter is dan elektrodelassen, is het m.i. een goed alternatief.teacher schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:53:
Dit soort knetter-en-spetter setjes zou ik links laten liggen. Trek dan liever een net gebruikt setje (met fles!) van marktplaats af.
[ Voor 47% gewijzigd door Teijgetje op 11-01-2017 09:28 ]
Ik weet niet welke accuschroevendraaier je nu hebt, maar van diezelfde lijn een nemen heeft natuurlijk als voordeel dat je accu's kan uitwisselen.artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:45:
Erg lastig.....
Ik heb met mig/mag en tig lopen lassen en behoorlijk meters gemaakt. Is alweer tijdje geleden maar zoiets verleer je niet. Kleine vrachtautootjes opbouwen aan achterkant dat men zo'n grote aluminium doos erop kan zettenNavi schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:27:
Heb ook zo'n ding staan van Gude met gasgevulde draad, last wel als je het goed kunt maar ik denk voor een beginner (weet niet of je dat bent) je beter af bent met een goed electrode lasapparaat, dus wel gelijkspanning nemen. (inverter)
[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 11-01-2017 09:47 ]
[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2017 10:48 ]
De kop van de Makita is kleiner dan de Milwaukee, maar de rest van de body en de accu toch niet? En het gewicht is toch ook een stuk hoger?Framoes schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:09:
[...]
Ik had al 18V accu's en lader van Makita, dus was de DDF483 ideaal. 18V op een formaat dat kleiner is dan Milwaukee 10.8V (ze noemen het 12V, maar dat is gewoon 10.8V).
Voor dun plaatwerk/materiaal is zoiets prima. Enige nadeel van die gevulde draden is de rotzooi die achterblijft na 't lassen.MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:33:
Nouja, het gaat mij vooral om het lassen van wat buismateriaal voor een kast/tafel/rekje. Ga geen boot lassen.
Heb deze gevonden:
http://www.lasexpert.nl/MIG130
50 euro extra, maar wel wat meer power.
Met gestrekt been.
Anoniem: 639074
Je hebt er in ieder geval een heel handig karretje voor gearresteerd.Aapje schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:21:
[...]
^^ Mijn machine, fijne hieraan is dat de gasleiding afgesloten is door een klep in de machine. En daar een timer op zit na het lassen. Ook heeft deze een stevig looprol systeem. Gaan nogal wat meters doorheen bij mij, dus dat was wel een eis. Als je niet veel last hoef je gelukkig niet zo zorgen te maken hierover. Mijn machine was ongeveer 700 euro incl. de fles.
Als ik een speedboor van zeg 20mm of groter gebruik dan pak ik liever meteen een vd zware 18V machines.artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:26:
[...]
Verschil tussen 10,8 en 18 volt zit in de zwaarte van het werk hoor ik van alle kanten. Maar hoe zwaar moet het werk worden dat je niet meer af kunt met 10,8 volt.
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 11-01-2017 12:23 ]
Ik had exact dezelfde Makita met brakke NiCd accu's en stond voor dezelfde keuze :-) Ik heb uiteindelijk de GSR 10,8 gekocht en deze bevalt perfect voor schroef werk en voor boorwerk in hout en gasbeton. Voor het zwaardere werk (boren in steen/beton) gebruik ik een boorhamer met snoer. Prima combi Tot nu toeartbij schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:36:
Antwoorden hier maken het niet makkelijker.
Ik heb een 6281DWAE met Max. aandraaimoment zacht 20/hard 36 Nm. De accu';s waren versleten (ni-cd) en heb voor 30,- een nieuw nep accu gekocht. Dus verwacht dat die nog wel even meegaat. Maar een nieuwe accu kopen doe ik niet meer.
Ga de schroevendraaiers gebruiken voor:
- Kasten (plaatwerk en balken)
- Fietsenstalling
- Overkapping
- Nieuwe woning, dus allerhanden boor werkzaamheden.
Ik neig naar 2 opties.
Optie een:
Gebruik maken van de makita accu actie en een 18V klop boor schroefmachine aanschaffen. Kosten ronde de 200,-.
Optie twee:
Bosch GDR, kosten incl twee accu's 100,-. Of wellicht een slagschroevendraaier, de GDR.
Oud schoonmaakkarretje uit een hotel lag op een oudijzerbultAnoniem: 639074 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:05:
[...]
Je hebt er in ieder geval een heel handig karretje voor gearresteerd.![]()
Zelf gelast, of over van een bouwsteiger projectje??
[ Voor 33% gewijzigd door Aapje op 11-01-2017 12:35 ]
Ik heb dezelfde en ik boor er gewoon mee hoor. Nog geen problemen mee gehad. Ik had de Metabo juist gekozen omdat deze de meeste kracht had van alle 10.8 machientjes (kan nu twee jaar later anders zijn)Anoniem: 639074 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:05:
[...]
Je hebt er in ieder geval een heel handig karretje voor gearresteerd.![]()
Zelf gelast, of over van een bouwsteiger projectje??
[...]
Als ik een speedboor van zeg 20mm of groter gebruik dan pak ik liever meteen een vd zware 18V machines.
Een beetje gatzaag begin ik niet eens aan met 10.8V.![]()
Schroeven gaat wel prima met mijn Metabo PowerMaxx 10.8 machientjes, lekker licht en voor het meeste schroefwerk meer dan sterk en snel genoeg.
Boren doe ik er niet mee.
Hardere steen en grotere diameters borenartbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:26:
[...]
Waarom die Makita gekocht als je die BS18 al hebt? Voldoet die toch niet?
[...]
Dan zie je maar hoe 'snel' de nederlandsche overheid wel niet is. Wij wisten dit 2 maanden terug alReinier schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:48:
http://www.nu.nl/lifestyl...t-slijpmachine-terug.html
Voor wie het had gemist. Volgens mij was dit al een tijdje bekend
Ik hoorde het net op het nieuws, en herinnerde me dat ik een hele tijd geleden al gecontroleerd had of mijn Bosch Blauw bij de betreffende modellen hoorde (niet dus)...Anoniem: 828623 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:16:
[...]
Dan zie je maar hoe 'snel' de nederlandsche overheid wel niet is. Wij wisten dit 2 maanden terug al
By each crime and every kindness, we birth our future
Reinier schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:48:
http://www.nu.nl/lifestyl...t-slijpmachine-terug.html
Voor wie het had gemist. Volgens mij was dit al een tijdje bekend
Kneuzingen en snijwonden...iemand wel eens foto's gezien van mensen die door een slijptol zijn geraakt?"Het kan daarom niet worden uitgesloten dat zich sporadisch snijwonden of kneuzingen zouden kunnen voordoen", stelt het bedrijf zelf.
Om hier nog even op terug te komen; misschien zoek ik niet goed, maar ik zie op MP weinig spul staan wat een beetje betaalbaar is. Waar moet ik op letten?teacher schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:53:
Dit soort knetter-en-spetter setjes zou ik links laten liggen. Trek dan liever een net gebruikt setje (met fles!) van marktplaats af.
Als je niet echt meters maakt thuis, is een 5 literfles wellicht een optie. Supergas heeft zelfs 2 literflesjes volgens mij.mutsje schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:22:
[...]
Ik heb met mig/mag en tig lopen lassen en behoorlijk meters gemaakt. Is alweer tijdje geleden maar zoiets verleer je niet. Kleine vrachtautootjes opbouwen aan achterkant dat men zo'n grote aluminium doos erop kan zettenDus nee ben geen beginner.
@teacher, mijn schuur is niet groot genoeg voor apparaat met fles, anders was er allang eentje aangeschaft. Voor goed gereedschap trek ik graag de geldkraan open.
Bedenk eerst wat je wil lassen. Zolang je geen dikke binten wil vastbakken is een 220v machine prima.MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:18:
[...]
Om hier nog even op terug te komen; misschien zoek ik niet goed, maar ik zie op MP weinig spul staan wat een beetje betaalbaar is. Waar moet ik op letten?
[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 11-01-2017 18:52 ]
Wise enough to play the fool
Snap ik, maar dan ga je ineens van 100 naar 600 euro. Als ik voor 200-300 een leuk setje op marktplaats zou vinden zou ik er vrede mee hebben. Maar dat lijkt nog een uitdaging te zijn.teacher schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:24:
[...]
Als je niet echt meters maakt thuis, is een 5 literfles wellicht een optie. Supergas heeft zelfs 2 literflesjes volgens mij.
Edit: http://www.supergas.nl/nl/supergas/cilindergegevens/68/
[...]
Bedenk eerst wat je wil lassen. Zolang je geen dikke binten wil vastbakken is een 220v machine prima.
Een nette hobby machine zoals de cebora's van rustbuster haal je voor ongeveer 600. Dat lijkt veel, maar een reduceersetje is niet goedkoop, en een ruilfles aanschaffen ook.
Iets van een "merk" zorgt er voor dat je bij elke technische handel onderdelen kan halen.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2017 19:47 ]
Ik heb toch wel eens een 230mm diamantschijf in mijn enkel gehad. Maar dat lag niet aan een defecte machine... Hoewel dat oude ding natuurlijk niet het toppunt van veiligheid/gebruiksvriendelijkheid is. Slechts een paar hechtingen, toen ging het wel weer. Wel een mooi litteken gebleven overigens.Framoes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:15:
[...]
[...]
Kneuzingen en snijwonden...iemand wel eens foto's gezien van mensen die door een slijptol zijn geraakt?
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq