[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 100 Laatste
Acties:
  • 721.631 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Orion84 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:35:
Zijn pocket hole boortjes überhaupt verkrijgbaar met een hex aansluiting voor in een schroefmachine?
Hex is standaard bij Kreg zoals al eerder werd opgemerkt.
Hier te zien bij die van mij
Afbeeldingslocatie: http://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/a94b4714ed29b0c22a4a19fad3e52046_zpsa541147e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:13
Wat gebruiken jullie om bitjes ed in op te bergen/makkelijk binnen bereik te hebben? Ik heb nog geen werkbank met bijvoorbeeld een lade waar ik ze in kan mikken.
Ik gebruik nu een klein plastic bakje, wat erg onhandig klein is. Maar ben nog niet OCD genoeg om er een heel speciaal opbergding voor aan te schaffen.

Dus overweeg nu een groter plastic bakje, of als jullie goede ideeën hebben, houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Jevon schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:40:
Hoi allemaal,

Ik ben wat aan het zoeken naar een las apparaat voor wat huis-, tuin-, en keuken laswerk. Dit wordt waarschijnlijk een mma inverter omdat je daarmee flexibel met in het materiaal wat je wil lassen. Bij mij zal dit voornamelijk gaan om staal tussen de 1 en 5 mm dik. Later wil ik ook wat aluminium (proberen te) lassen.
Even mijn gedachten:
Staal van 1mm met electrode lassen kan in principe wel maar levert zeer waarschijnlijk heel wat ergernis en gevloek op. Helemaal bij een beginner ;)
Autoplaatwerk (is dunner dan 1mm) lassen kun je helemaal vergeten.
Aluminium lassen hoef je ook niet te proberen, ook dat kan in principe wel, maar dat valt zeker voor een beginner niet mee.
En visueel is dat ook niet mooi.
Plus dat die elektroden voor aluminium aardig aan de prijs zijn, en het "verbruik" daarvan sneller gaat als met staallassen......
Kijk maar eens naar de probeersels van een ervaren lasser met aluminium electrode lassen http://weldingweb.com/sho...ng-Aluminum-My-Experience en dat is dit ook nog eens op redelijk dikke plaatjes.

Van jouw rijtje zou ik die Telwin juist niet nemen, die heeft namelijk als nadeel dat de kabels er vast aanzitten, en vaak zijn die dan ook nog eens erg kort.
Bij de HBM en Gude kun je de kabels met connectoren vastzetten, en dus is het ook mogelijk om ze te verlengen.

Zo,n laskap die je met 1 hand moet vasthouden is niks, die kun je gelijk weggooien.
Het voordeel van een lashelm is ook dat je 1 hand vrij hebt, die kun je dan ook gebruiken om jezelf steun te geven of om in het begin de electrode te "begeleiden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 11:06
Framoes schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:01:
[...]

1. Klinkt als overbelast. Vooral door de rook. En hoewel je machine niet per se direct kapot is, is het niet verstandig om door te gaan als de machine begint te roken.

2. Het is gereedschap, dus heel voorzichtig doen lijkt me geen vereiste om garantie te kunnen claimen. Mijn Kreg jig boor doet het na 100-200 (of meer) pocket holes nog prima. En hoewel er misschien een verschil in kwaliteit is, is 15 pocket holes voor het boortje kapot gaat wel extreem weinig.
Ga morgen eens terug naar de Hornbach. Ben door de gemaakte verbindingen wel overtuigd van het nut van pocket holes. Als ik mijn geld terug kan krijgen ga ik misschien toch wel.voor kreg of ujk. Ondanks dat die 4 keer zo duur zijn.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Raymond schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:17:
Wat gebruiken jullie om bitjes ed in op te bergen/makkelijk binnen bereik te hebben? Ik heb nog geen werkbank met bijvoorbeeld een lade waar ik ze in kan mikken.
Ik gebruik nu een klein plastic bakje, wat erg onhandig klein is. Maar ben nog niet OCD genoeg om er een heel speciaal opbergding voor aan te schaffen.
Dus overweeg nu een groter plastic bakje, of als jullie goede ideeën hebben, houd ik me aanbevolen :)
Heb een stel transparant plastic en afsluitbare opbergbakken met verstelbare vakverdeling van ~27x19x4cm voor mobiel gebruik, in en rond het huis en op klus.

Dit bevalt mij tot nu toe uitstekend.
Klein genoeg om altijd bij je te hebben en groot genoeg om ook tussen de rotzooi van losse tools, krullen en schaafsel nog een beetje op te vallen. O-)

Zo kun je de bitjes handig scheiden, zoals pozidrive, philips, gleufkop en torx.
Voor de impact bits gebruik ik een aparte box, zelfde formaat.

Op m'n vaste werkplekken staan lookalike opbergboxjes, zodat ik er standaard over kan beschikken aan de werkbanken.
Ik word best saggo als ik daar voor de zoveelste weer drie trappen voor af moet. :+

Als je het qua logistiek bij een enkele box wilt houden, dan zou ik een iets grotere kiezen (met handvat) met meer vakverdelingen, zodat je de verschillende bits nog beter uit elkaar kunt houden.
Let dan ook op de degelijkheid van het afsluitbare deksel, dit is geen spul dat je na een val van de vloer wilt gaan graaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Raymond schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:17:

Lekker ghetto DIY:
http://www.steelcitytoolw...screw-tray-woodshop-tool/

Alternatief:
Afbeeldingslocatie: http://kk.org/cooltools/files/2012/10/sortimo2.jpg
Ik ken ze van Sortimo, maar dergelijke dingen heb je ook van mindere goedkopere merken. Ik hou van dit soort systemen, of andere systemen met verstelbare vakjes voor alles van een restje spijkers, schroeven, bouten en moeren, ringetjes, bitjes en boren. Schroeven, spijkers en dergelijken die ik in een doosje koop blijven in de doos zitten totdat de doos dermate leeg is dat ik ze makkelijk in een klein vakje kan mikken.

Bitjes zijn voor mij meestal het lastigste, omdat ik van de meeste bitjes 1 of 2 exemplaren heb. Daarnaast neem ik ze regelmatig mee. In de koffer van mijn accuboor heb ik een bitcheck:
Afbeeldingslocatie: https://img.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5900/5900/5906/1428884_LB_00_FB.EPS.jpg

Als er een bitje kapot gaat, vervang ik die uit de grote boze plastic bak, of ik haal er een paar bij. De enige bitjes die ik veel gebruik zijn Torx, dus ik heb van die bakjes gekocht, eentje met een handjevol T30 en eentje met een handjevol T20. Die bakjes zitten ook in mijn accuboor-koffer.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 09-01-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:53
Iemand hier ervaring met de spullen van Powerplus ?

Voor de immense schuurklus is een langnek schuurmachine toch wel gewenst, en die van Powerplus is 150 euro (En toch 3 jaar garantie)
https://www.bol.com/nl/p/...72/?suggestionType=browse

Afbeeldingslocatie: http://www.powerplus.net/data/getimage.ashx?path=/Upload/Images/ImgGallery/Custom/POWX0476/POWX0476b.jpg&height=800&width=1024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Welke immense schuurklus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Een heel huis (wanden + plafond) , voornamelijk de naden tussen de gipsplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:42:
[...]

gipsplaten schuren? echt?

Zorg maar voor een goede mondkap met filtersysteem. Zelfs met stofzuiger eraan gaat dat stoffen als de ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-07 22:38
artbij schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:46:
[...]

Ga morgen eens terug naar de Hornbach. Ben door de gemaakte verbindingen wel overtuigd van het nut van pocket holes. Als ik mijn geld terug kan krijgen ga ik misschien toch wel.voor kreg of ujk. Ondanks dat die 4 keer zo duur zijn.....
Op Amazon is de Kreg R3 (Jr) een tientje duurder dan de Wolfcraft bij Hornbach. En die is vergelijkbaar qua model. De Kreg van 120 euro is een set die je aan een werkbank kan schroeven met klemmen en mogelijkheid tot stofafzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Anoniem: 828623 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:18:
[...]

Zorg maar voor een goede mondkap met filtersysteem. Zelfs met stofzuiger eraan gaat dat stoffen als de ziekte.
Jup, zal toch moeten

Stofzuiger (Festool CTL Midi) en stofmasker (3M Halfgelaatsmasker 7502) heb ik al
Ik heb het eerst geprobeerd met een Festool Deltaschuurmachine, alleen door de stofzuiger werd hij vacuüm aan de wand gezogen :X (Geen stof trouwens :+ )
Daarna met de hand geprobeerd, alleen gaat dat echt tijden duren op deze manier (en krijg er een lamme arm van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:42:
[...]

Ga je de gipsplaten direct schilderen dan of worden die gestucced? Je weet dat je de naden maar heel licht hoeft te schuren als je gaat stuccen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Framoes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:23:
[...]

Op Amazon is de Kreg R3 (Jr) een tientje duurder dan de Wolfcraft bij Hornbach. En die is vergelijkbaar qua model. De Kreg van 120 euro is een set die je aan een werkbank kan schroeven met klemmen en mogelijkheid tot stofafzuiging.
Klopt, maar die R3 kan hetzelfde als de wolfkraft. Die hoef ik niet te pakken voor het gemak.

Dacht meer aan die K4 of UJK incl klem en stofafzuiging. Werkt een stuk preciezer ook volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Anoniem: 93986 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:28:
[...]

Ga je de gipsplaten direct schilderen dan of worden die gestucced? Je weet dat je de naden maar heel licht hoeft te schuren als je gaat stuccen?
Fijne structuurverf wil ik erop zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:05
Anoniem: 828623 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:18:
[...]

Muren schuren, of dat nu stucwerk, naden, reparaties, of sauswerk is geeft altijd een teringzooi met de hand inderdaad, met veel schoonmaakwerk achteraf.
Met de stofzuiger niet, ik doe het regelmatig icm een gewone Festool Delta (een rechthoekige dan) en die zuigt zich inderdaad vast op de muur en geeft nauwelijks tot geen stof.
Met een paar vegen haal je simpel oneffenheden, rillen, druipers en pukkels weg.
Met een goede stofzuiger is een stofmasker niet eens echt nodig, met de hand daarentegen een must.

Genoemde schuurmachine is voor grote muuroppervlaktes en plafonds, ik heb met die machine geen ervaring.
Wel met soortgelijke Festool Planex. welke erg fijn werkt maar welke ik vaak overkill vind omdat met de kleine machine het ook prima gaat en ik de investering in een Planex te groot vind.
Voordeel van een langnek is wel dat je makkelijker "vlak" blijft, een kleine machine graaft zich gelijk in als je niet oplet, bovendien heb je geen trap nodig.
Op zich lijkt me zo`n Powerplus langnek machine een goede investering voor die prijs. Een Planex is al snel 1000 ex BTW, en heeft nog 200W minder vermogen ook.
Bij veel (nieuw) stucwerk of wanden zou ik de gok wel durven nemen voor die 150 euro, je voorwerk is het belangrijkste bij mooi schilder/saus werk en dat zie je vaak pas als er strijklicht langs valt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
En daar kom ik weer om de hoek zeilen: Als dit een eenmalige klus is, waarom dan niet een complete set huren?

https://www.boels.nl/hure...plafondschuurmachine-gips

Kan je huren inclusief alle accessoires voor minder dan de aanschafprijs van een kale powerplusmachine. En toen ik bij de Boels was, zag ik dat ze zowel Flex als Festool (planex) machines in de verhuur hadden.

En na afloop lever je het weer in en zit je niet met een machine waar je verder niks meer mee kan, anders dan op marktplaats gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Maar als je hem twee dagen nodig hebt dan ben je haast net zoveel kwijt als een Powerplus aanschaffen.
Bijvoorbeeld als je toch nog reparaties na schuren moet doen.

Als je het in één dag kan klaren ben je inderdaad goedkoper uit.
Zo`n mobiele werkplaats is handig maar dan zit je bij een dag al op 2/3 van de aanschafprijs, en dan heb je nog geen stofzuiger natuurlijk. (die je voor die 150 ook niet hebt natuurlijk).

Bovendien lijkt me zo`n Powerplus best nog wel restwaarde hebben als je hem een week of twee gebruikt hebt.

[ Voor 98% gewijzigd door Teijgetje op 09-01-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Teijgetje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Genoemde schuurmachine is voor grote muuroppervlaktes en plafonds, ik heb met die machine geen ervaring.
Wel met soortgelijke Festool Planex. welke erg fijn werkt maar welke ik vaak overkill vind omdat met de kleine machine het ook prima gaat en ik de investering in een Planex te groot vind.
Voordeel van een langnek is wel dat je makkelijker "vlak" blijft, een kleine machine graaft zich gelijk in als je niet oplet, bovendien heb je geen trap nodig.
Op zich lijkt me zo`n Powerplus langnek machine een goede investering voor die prijs. Een Planex is al snel 1000 ex BTW, en heeft nog 200W minder vermogen ook.
Bij veel (nieuw) stucwerk of wanden zou ik de gok wel durven nemen voor die 150 euro, je voorwerk is het belangrijkste bij mooi schilder/saus werk en dat zie je vaak pas als er strijklicht langs valt.
Een Planex gaat het inderdaad niet worden, daarvoor wordt de machine veelte weinig gebruikt
Met de Delta ging het mij niet erg goed af, zooltje is net te smal voor de naad (A-AK platen), waardoor je een kuiltje krijgt
De Rotex gaat meteen veel te hard

Daarnaast moet ik ook dingen afwerken zoals een nok

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/3556C319-83CF-42C0-A1DD-39C707191ED3_zpsd0tjfwyq.jpg
Raymond schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:53:
En daar kom ik weer om de hoek zeilen: Als dit een eenmalige klus is, waarom dan niet een complete set huren?

https://www.boels.nl/hure...plafondschuurmachine-gips

Kan je huren inclusief alle accessoires voor minder dan de aanschafprijs van een kale powerplusmachine. En toen ik bij de Boels was, zag ik dat ze zowel Flex als Festool (planex) machines in de verhuur hadden.

En na afloop lever je het weer in en zit je niet met een machine waar je verder niks meer mee kan, anders dan op marktplaats gooien :)
Heb ik uiteraard ook naar gekeken, alleen het nadeel is dat ik de machine wel zeker 4 dagen nodig heb in de verschillende ruimtes en op verschillende tijden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:12:
Heb ik uiteraard ook naar gekeken, alleen het nadeel is dat ik de machine wel zeker 4 dagen nodig heb in de verschillende ruimtes en op verschillende tijden :'(
De tip van PeterSalamander (review) op Bol.com is wel een goede mocht je veel plafondwerk hebben, om een goedkope Gyprocsteun te kopen die het gewicht van de schuurmachine draagt..

Trouwens Wehkamp heeft blijkbaar de 1200W uitvoering, die bestaat niet volgens mij, misschien kan je die na gebruik gewoon terugsturen omdat je niet kreeg wat je besteld had en dat pas opviel na gebruik.... :+

En met een delta moet je zwaaien, ik doe er ook hele wanden mee regelmatig, een naad gaat dan ook prima imo.
Zo`n langnek gaat wel als de brandweer ivt een kleintje met mooier resultaat als je niet zo vaak schuurt en daar optimale controle over kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:30:
[...]

Klopt, maar die R3 kan hetzelfde als de wolfkraft. Die hoef ik niet te pakken voor het gemak.

Dacht meer aan die K4 of UJK incl klem en stofafzuiging. Werkt een stuk preciezer ook volgens mij.
Aha, ik doelde meer op je prijsvergelijking van vier keer duurder.

Ik vind persoonlijk het kleine formaat wel praktisch. Ik bouw er wel eens kasten mee en een plaat van 120 bij 60 in een klem op een werkbank hangen vind ik onhandig. Deze kan ik met een lijmklem of schroef op een stuk hout vastmaken en vervolgens makkelijk boren.

Als je de stofzuiger erbij houdt, heb je ook amper rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Framoes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:49:
[...]

Aha, ik doelde meer op je prijsvergelijking van vier keer duurder.

Ik vind persoonlijk het kleine formaat wel praktisch. Ik bouw er wel eens kasten mee en een plaat van 120 bij 60 in een klem op een werkbank hangen vind ik onhandig. Deze kan ik met een lijmklem of schroef op een stuk hout vastmaken en vervolgens makkelijk boren.

Als je de stofzuiger erbij houdt, heb je ook amper rotzooi.
Als veel pocketholes geboord moeten worden voor lades, kast etc. is die kregk4 met klem wel handig. elke keer opnieuw klemmen etc is tijdrovend. Zie dat er ook een versie is waar beide in zitten. Een losse en 1 met klem.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Teijgetje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:20:
[...]

De tip van PeterSalamander (review) op Bol.com is wel een goede mocht je veel plafondwerk hebben, om een goedkope Gyprocsteun te kopen die het gewicht van de schuurmachine draagt..

Trouwens Wehkamp heeft blijkbaar de 1200W uitvoering, die bestaat niet volgens mij, misschien kan je die na gebruik gewoon terugsturen omdat je niet kreeg wat je besteld had en dat pas opviel na gebruik.... :+

En met een delta moet je zwaaien, ik doe er ook hele wanden mee regelmatig, een naad gaat dan ook prima imo.
Zo`n langnek gaat wel als de brandweer ivt een kleintje met mooier resultaat als je niet zo vaak schuurt en daar optimale controle over kan houden.
Hehe, zo ben ik niet ;)

Ik heb het inderdaad ook vaker gezien van zo'n steun, gelukkig heb ik daar al 2 van staan
Opzich schuur ik trouwens wel vaak genoeg, maar dat is hout en plaatmateriaal, gips heb ik gelukkig niet vaak hoeven te schuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:31

miekol

erm

FabianGTI schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:27:
[...]

Jup, zal toch moeten

Stofzuiger (Festool CTL Midi) en stofmasker (3M Halfgelaatsmasker 7502) heb ik al
Ik heb het eerst geprobeerd met een Festool Deltaschuurmachine, alleen door de stofzuiger werd hij vacuüm aan de wand gezogen :X (Geen stof trouwens :+ )
Daarna met de hand geprobeerd, alleen gaat dat echt tijden duren op deze manier (en krijg er een lamme arm van)
Festool adviseert ook de stofzuiger op laagste stand te zetten bij schuren volgens mij, dat toevallig ook geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
miekol schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:47:
[...]
Festool adviseert ook de stofzuiger op laagste stand te zetten bij schuren volgens mij, dat toevallig ook geprobeerd?
Jahzeker, wanneer de stofzuiger op vol vermogen staat werkt de schuurmachine niet eens, dan trilt alleen het handvat en staat de zool stil :P

Met de stofzuiger op de laagste stand 'plakt' hij nog, terwijl met gewoon schuren dat niet het geval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:51

PoweRoy

funky!

Even een vraag over het vervangen van de boorkop (chuck) van mijn metabo bs 14.4 li accuboormachine. Hier zit een slag in, en ik hoop dat met een nieuwe boorkop dat dit verholpen is.

Even een foto:
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/4qen4el9v/metabo_boor.png

Op de metabo website vind ik replacement part nummers alleen niet van de chuck...

Kijk ik op de verschillende talen van de metabo website vind ik verschillende collecties chucks:
amerika
deutsland

Deze lijkt het er het meeste op: KEYLESS CHUCK FUTURO PLUS S1, R + L
Alleen daar vind ik meerdere type nummers van: 636617000, 636516000, 636517000

Welke chuck moet ik nu hebben? Of kan ik ook een ander merk kopen?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hmm, ik lees met name een excuus om een nieuwe acuurboor te scoren, maargoed :P

Op zich is het nog een prima machine, 14,4 Li-Ion, dus wellicht wel lonend om een nieuwe boorkop voor te scoren.

Volgens mij moet je ff weten met welke schroefdraad hij zit bevestigd en kan je dan zo een universele erop schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Raymond schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:06:
hmm, ik lees met name een excuus om een nieuwe acuurboor te scoren, maargoed :P
O-) Erg interesse in de BS 18, maar ik fix deze ook. Altijd handig om er meerdere te hebben.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
PoweRoy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:07:
[...]

O-) Erg interesse in de BS 18, maar ik fix deze ook. Altijd handig om er meerdere te hebben.
Het enige verschil in de boorkoppen op de metabo site is de schroefdraad waarmee hij op de machine is bevestigd. Dus ff losdraaien (volgens mij door hem helemaal open te draaien, de schroef in de boorkop los te draaien en dan de boorkop losdraaien van de machine) en dan controleren wat de diameter van de schroefdraad is.

Dan kan je ook ff checken of de slag in de kop zit, of in de as van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-07 09:26
Framoes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:23:
[...]

artbij schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:30:
[...]

Ik heb eens zitten kijken naar die Kreg Jig/pocket hole mallen. Buiten dat ik ze persoonlijk ongelooflijk duur vind voor wat het eigenlijk is, had ik ook mijn twijfels bij de sterkte van zo'n verbinding.
Je verwijdert namelijk een stuk 'vlees' dat houvast biedt aan de schroef, waarbij de kans op splijten of scheuren een stuk groter is.

Testen als deze onderstrepen een beetje mijn gevoel:

Waarom kies je dan voor zo'n pocket hole constructie? Snelheid?
Een gelijmde pen-gat, halfhout of deuvelverbinding biedt een stuk meer sterkte, waarbij die laatste niet eens zo gek veel meer werk is. Met de juiste mal zijn de eerste twee ook snel op maat te frezen. Enige puntje dat ik zie is het wachten tot de lijm droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je hebt niet altijd de maximale sterkte nodig en dit is wel een snelle, makkelijke oplossing, waarbij de schroeven redelijk uit het zicht zitten. Ook kan je met de mal meteen ook de onderdelen goed uitlijnen, wat ook handig is.

* Raymond heeft geen pockethole jig, maar ziet er wel de voordelen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PoweRoy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:52:
Even een vraag over het vervangen van de boorkop (chuck) van mijn metabo bs 14.4 li accuboormachine. Hier zit een slag in, en ik hoop dat met een nieuwe boorkop dat dit verholpen is.

Even een foto:
[afbeelding]

Op de metabo website vind ik replacement part nummers alleen niet van de chuck...

Kijk ik op de verschillende talen van de metabo website vind ik verschillende collecties chucks:
amerika
deutsland

Deze lijkt het er het meeste op: KEYLESS CHUCK FUTURO PLUS S1, R + L
Alleen daar vind ik meerdere type nummers van: 636617000, 636516000, 636517000

Welke chuck moet ik nu hebben? Of kan ik ook een ander merk kopen?
Kijk ook even naar de leeftijd en prestatie van je accu's. Is je metabo al een ouder beestje en zit vervanging vd accu er aan te komen dan zou ik geen geld in die boorkop stoppen. Koop een nieuwe en houd deze ernaast voor wat ragwerk.

My 2 cents :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:39:
[...]

Een gelijmde pen-gat, halfhout of deuvelverbinding biedt een stuk meer sterkte, waarbij die laatste niet eens zo gek veel meer werk is. Met de juiste mal zijn de eerste twee ook snel op maat te frezen. Enige puntje dat ik zie is het wachten tot de lijm droogt.
Voor mij zou het verschil zijn dat ik geen frees heb. Wel een boormachine.

Daarnaast is het niet per-se altijd nodig om meer sterkte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Voor als je nog een goed stofmasker zoekt:

http://www.banggood.com/6...irator-Mask-p-955917.html

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Raymond schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:46:
Je hebt niet altijd de maximale sterkte nodig en dit is wel een snelle, makkelijke oplossing, waarbij de schroeven redelijk uit het zicht zitten. Ook kan je met de mal meteen ook de onderdelen goed uitlijnen, wat ook handig is.

* Raymond heeft geen pockethole jig, maar ziet er wel de voordelen van.
Buiten dat uitlijnen los staat van het type verbinding, wat bedoel je precies met uitlijnen met de mal?

Met een mal/verbinding als deze valt ook prima uit te lijnen:
Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:31:
[...]

Voor mij zou het verschil zijn dat ik geen frees heb. Wel een boormachine.

Daarnaast is het niet per-se altijd nodig om meer sterkte te hebben.
Voor een deuvelverbinding is ook niet meer nodig dan een boor :P Met wat extra moeite en een zaag/beitel zijn de andere twee verbindingen ook prima te maken zonder frees.

Conclusie: enkel de snelheid van het maken en verbinden van een pocket hole verbinding biedt een voordeel boven andere types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

[...]

Ik heb eens zitten kijken naar die Kreg Jig/pocket hole mallen. Buiten dat ik ze persoonlijk ongelooflijk duur vind voor wat het eigenlijk is, had ik ook mijn twijfels bij de sterkte van zo'n verbinding.
Je verwijdert namelijk een stuk 'vlees' dat houvast biedt aan de schroef, waarbij de kans op splijten of scheuren een stuk groter is.

[video]

Dat filmpje ken ik. Ik ben gewoon niet zo'n die-hard woodworker als gasten die dit soort filmpjes maken. Ik heb in huis 4 kasten en een bankje gebouwd met pocket holes en allemaal staan ze stevig. Bankje wordt door iedereen gebruikt als opstapje voor hoge planken.

Het gaat ook om de constructie in zijn geheel. Als je een stukje hout zoals in het filmpje bevestigd, is het niet super stevig. Maar als je een kast hebt met planken die aan beide kanten zijn bevestigd, zal er niet ineens heel veel kracht op een plank komen te staan waardoor de plank omklapt.

Ik ben nu keukenkastjes aan het bouwen en die maak ik met lamello's en deuvels. De planken komen er los in (liggend op deuvels), dus ga ik voor iets meer stevigheid van het kastje zelf.

Ik heb overigens alleen twee botte beitels van Bahco waar ik amper iets mee doe. Als het met een machine kan, heeft dat m'n voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 10-01-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

[...]

[video]

Het claimen dat het niet lijmen bij pockethole niets uit maakt klopt volgens mij niet. Ik heb een vergelijkbare test gelezen in Fine Woodworking en daar waren ze juist verbaasd over de sterkte van pocketholes (wel gelijmd).

Ik heb ook een kreg en dat is wel degelijk heel veel sneller dan een pen-gat of halfhout verbinding.
Ik heb mijn barbecuetafel van Kreg gemaakt en kan daar gewoon opstaan en springen zonder problemen. Hoe veel meer sterkte heb je nodig?

edit: deze test http://www.finewoodworking.com/2009/01/01/joinery-shootout
zal vanavond even kijken wat de ranking was

[ Voor 4% gewijzigd door iscara op 10-01-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:56:
[...]

Voor een deuvelverbinding is ook niet meer nodig dan een boor :P Met wat extra moeite en een zaag/beitel zijn de andere twee verbindingen ook prima te maken zonder frees.

Conclusie: enkel de snelheid van het maken en verbinden van een pocket hole verbinding biedt een voordeel boven andere types?
In mijn ogen is die deuvelverbinding grotendeels hetzelfde als zo'n pockethole, misschien iets sterker. Maar een pockethole is denk ik wel weer makkelijker om strak aan te trekken dan een deuvel, omdat de schroef de 2 delen tegen elkaar trekt, met een deuvel moet je dit zelf doen. Daarnaast moet je dan ook deuvels kopen, terwijl ik schroeven toch altijd in huis heb, maar dat is niet (echt) relevant. Ik zou eerder nog aanhalen dat het bij pocketholes minder uitmaakt in welke volgorde je dingen in elkaar zet, je kan namelijk altijd 'dat plankje' er nog tussen zetten. Met deuvels gaat dit niet.

Ik maak zelf geen van beide, op dit moment, maar ik schat in dat pocketholes ietsje makkelijker is. De exacte -benodigde- kracht is dan weer afhankelijk van wat je aan het maken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Framoes schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:57:
[...]

Dat filmpje ken ik. Ik ben gewoon niet zo'n die-hard woodworker als gasten die dit soort filmpjes maken. Ik heb in huis 4 kasten en een bankje gebouwd met pocket holes en allemaal staan ze stevig. Bankje wordt door iedereen gebruikt als opstapje voor hoge planken.

Het gaat ook om de constructie in zijn geheel. Als je een stukje hout zoals in het filmpje bevestigd, is het niet super stevig. Maar als je een kast hebt met planken die aan beide kanten zijn bevestigd, zal er niet ineens heel veel kracht op een plank komen te staan waardoor de plank omklapt.

Ik ben nu keukenkastjes aan het bouwen en die maak ik met lamello's en deuvels. De planken komen er los in (liggend op deuvels), dus ga ik voor iets meer stevigheid van het kastje zelf.

Ik heb overigens alleen twee botte beitels van Bahco waar ik amper iets mee doe. Als het met een machine kan, heeft dat m'n voorkeur.
iscara schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:58:
[...]
Het claimen dat het niet lijmen bij pockethole niets uit maakt klopt volgens mij niet. Ik heb een vergelijkbare test gelezen in Fine Woodworking en daar waren ze juist verbaasd over de sterkte van pocketholes (wel gelijmd).

Ik heb ook een kreg en dat is wel degelijk heel veel sneller dan een pen-gat of halfhout verbinding.
Ik heb mijn barbecuetafel van Kreg gemaakt en kan daar gewoon opstaan en springen zonder problemen. Hoe veel meer sterkte heb je nodig?
Eerlijk gezegd verwoordt Framoes het goed:
Het gaat ook om de constructie in zijn geheel.
Pocket holes an sich zijn niet sterk, enkel makkelijk en snel. Daarbij moet je, om het mooi af te werken, de gaten nog vullen. Als aanzicht niet uit maakt is van buitenaf schroeven het makkelijkst en steviger (meer vlees). Voor een mooiere verbinding lijken mij de deuvel-, pen-gat en overige gelijmde verbindingen beter. Wat dat betreft is een zwaluwstaart wel duivels mooi. ;)
Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:12:
[...]

In mijn ogen is die deuvelverbinding grotendeels hetzelfde als zo'n pockethole, misschien iets sterker. Maar een pockethole is denk ik wel weer makkelijker om strak aan te trekken dan een deuvel, omdat de schroef de 2 delen tegen elkaar trekt, met een deuvel moet je dit zelf doen. Daarnaast moet je dan ook deuvels kopen, terwijl ik schroeven toch altijd in huis heb, maar dat is niet (echt) relevant. Ik zou eerder nog aanhalen dat het bij pocketholes minder uitmaakt in welke volgorde je dingen in elkaar zet, je kan namelijk altijd 'dat plankje' er nog tussen zetten. Met deuvels gaat dit niet.

Ik maak zelf geen van beide, op dit moment, maar ik schat in dat pocketholes ietsje makkelijker is. De exacte -benodigde- kracht is dan weer afhankelijk van wat je aan het maken bent.
Daarbij moet wel gezegd worden dat pocket holes enkel bolkop houtschroeven verwachten, die ook nog eens van de juiste lengte moeten zijn. Een taps toelopende schroefkop (gezien vanaf de onderkant) splijt namelijk het hout tijdens het aantrekken als je deze in een pocket hole gebruikt.

Maar inderdaad, schroefverbindingen zijn minder permanent. Tenzij je er tevens lijm bij gebruikt. >:)

Trouwens, voor de mensen die wel pocket holes gebruiken bij zaken die echte (dwars)krachten weerstaan (stoelen, banken, etc.). Is het niet zo dat de verbinding na verloop van tijd wat losser gaat zitten? Bijvoorbeeld omdat de kop continu in het hout drukt en dit uiteindelijk langzaam uit slijt?

[ Voor 27% gewijzigd door geekeep op 10-01-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoewel schroeven niet onder gereedschap vallen, vraag ik me toch af waar ik fatsoenlijke Torx schroeven kan halen voor wat minder geld dan in de bouwmarkt. En dan van die dingen met een boorkop erop, zodat boren niet nodig is. Iemand ervaring met assortimenten met (redelijk) standaard maten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
koelkast schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:32:
Hoewel schroeven niet onder gereedschap vallen, vraag ik me toch af waar ik fatsoenlijke Torx schroeven kan halen voor wat minder geld dan in de bouwmarkt. En dan van die dingen met een boorkop erop, zodat boren niet nodig is. Iemand ervaring met assortimenten met (redelijk) standaard maten?
Hornbach heeft standaard torx voor minder dan de doorsnee bouwmarkten. Anders de online zaken vermeld in de startpost. Wil je nog goedkoper (en dozen van 1000 stuks), dan moet je richting de groothandel.

Heco, Würth en Spax zijn fatsoenlijke merken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-07 22:17

CasGas

.

ik zelf heb ze bij www.schroevenonline.nl gehaald, tis wel wat goedkoper volgens mij maar geen idee hoeveel eigenlijk.. het ging mij meer om het praktische om weer niet langs de praxis te hoeven rijden..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CasGas schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:41:
ik zelf heb ze bij www.schroevenonline.nl gehaald, tis wel wat goedkoper volgens mij maar geen idee hoeveel eigenlijk.. het ging mij meer om het praktische om weer niet langs de praxis te hoeven rijden..
Ik denk dat je www.schroeven-online.nl bedoelt. De link die jij aangeeft stuiterde rechtstreeks door naar 'passiebouw'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb laatst een hele zwik schroeven gekocht bij ecotools in allerlei maten. Kost geen drol en ze voldoen wat mij betreft prima en doen precies wat ze moeten, heel blijven als je ze in het hout draait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:35
Mijn schroeven komen van Het Houten Huis en ik ga altijd voor de verzinkte Noegel-schroeven Torx. De zelfborende zijn het beste. Persoonlijk vind ik ze beter dan de reguliere modellen van Spax of Heco. Er zijn ook assortimentsdozen. Zelfs een rek met 22.000 (!!) schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 21:13
Iemand een idee over deze machine?

http://www.screwfix.eu/bo...cordless-combi-drill.html

Het is precies het model dat ik zoek, de prijs is prima. Ik twijfel alleen over de accu capaciteit. De enige vergelijkbare ervaring die ik heb is een 14,4 Metabo machine met 1,3Ah accu's. Die was op zich afdoende qua standtijd. Ik weet alleen niet hoe snel zo'n 18v machine die 1,5Ah accu's leeg trekt.
Ik ben van plan hem redelijk intensief te gebruiken, over een paar maanden moet er een nieuwbouw woning worden ingericht. Verder wat sporadisch misbruik, bijv 30mm gaten boren in staal met een stappenboor (ging goed genoeg met de Metabo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:30:
[...]

Kijk ook even naar de leeftijd en prestatie van je accu's. Is je metabo al een ouder beestje en zit vervanging vd accu er aan te komen dan zou ik geen geld in die boorkop stoppen. Koop een nieuwe en houd deze ernaast voor wat ragwerk.

My 2 cents :)
Net even uit elkaar gehaald, slag zit in de boormachine zelf, niet in de kop...

Tijd voor een nieuwe dus. Eerst dacht ik voor een Metabo BS 18 te gaan, maar twijfel nu ivm DeWalt, bosch blauw of Milwaukee M12 lijn.

Vooral door deze youtube video neig ik nu naar milwaukee...

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
leecher schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:01:
Iemand een idee over deze machine?

http://www.screwfix.eu/bo...cordless-combi-drill.html

Het is precies het model dat ik zoek, de prijs is prima. Ik twijfel alleen over de accu capaciteit. De enige vergelijkbare ervaring die ik heb is een 14,4 Metabo machine met 1,3Ah accu's. Die was op zich afdoende qua standtijd. Ik weet alleen niet hoe snel zo'n 18v machine die 1,5Ah accu's leeg trekt.
Ik ben van plan hem redelijk intensief te gebruiken, over een paar maanden moet er een nieuwbouw woning worden ingericht. Verder wat sporadisch misbruik, bijv 30mm gaten boren in staal met een stappenboor (ging goed genoeg met de Metabo).
1,5 Ah is dikke prima in mijn ervaring. Continu schroeven (gipswand) houd hij ongeveer vol totdat het tijd voor koffie is ;-) Opladen gaat vlot, dus geen punt lijkt me.

Mooi prijsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Bij de action hebben ze Fischer 4x40 schroeven. Iets meer dan €2 voor 100 stuks meen ik. Ecotools is wel goedkoper, maar daar komen dan nog verzendkosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:15:
[...]

[...]

Eerlijk gezegd verwoordt Framoes het goed:

[...]

Pocket holes an sich zijn niet sterk, enkel makkelijk en snel. Daarbij moet je, om het mooi af te werken, de gaten nog vullen. Als aanzicht niet uit maakt is van buitenaf schroeven het makkelijkst en steviger (meer vlees). Voor een mooiere verbinding lijken mij de deuvel-, pen-gat en overige gelijmde verbindingen beter. Wat dat betreft is een zwaluwstaart wel duivels mooi. ;)

[...]

Daarbij moet wel gezegd worden dat pocket holes enkel bolkop houtschroeven verwachten, die ook nog eens van de juiste lengte moeten zijn. Een taps toelopende schroefkop (gezien vanaf de onderkant) splijt namelijk het hout tijdens het aantrekken als je deze in een pocket hole gebruikt.

Maar inderdaad, schroefverbindingen zijn minder permanent. Tenzij je er tevens lijm bij gebruikt. >:)

Trouwens, voor de mensen die wel pocket holes gebruiken bij zaken die echte (dwars)krachten weerstaan (stoelen, banken, etc.). Is het niet zo dat de verbinding na verloop van tijd wat losser gaat zitten? Bijvoorbeeld omdat de kop continu in het hout drukt en dit uiteindelijk langzaam uit slijt?
Van buitenaf schroeven werkt idd prima, maar niet bij multiplex/underlayment. Je trekt de lagen gewoon uit elkaar dan.

En wat betreft pocket holes: ik denk dat wat jij noemt ook gebeurt bij van buitenaf schroeven. Pocket holes zijn in principe ook van buitenaf schroeven, maar dan binnenstebuiten.

Ik heb overigens niet dat verbindingen minder worden en als dat na pak hem beet 5 jaar wel gebeurt, draai je de schroeven gewoon een paar mm verder in en zit het waarschijnlijk wel jaren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-07 22:17

CasGas

.

Zou het echt werken tegen de "onzichtbare" gassen?
Ik zoek wel zoiets, maar via banggood denk ik niet dat het echt helpt maar een cheap knockoff is, maar dat is meer mijn idee erbij dan wat anders..
Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat je www.schroeven-online.nl bedoelt. De link die jij aangeeft stuiterde rechtstreeks door naar 'passiebouw'.
Oops.. ach.. zat redelijk in de buurt toch? :)

[ Voor 44% gewijzigd door CasGas op 10-01-2017 15:31 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
CasGas schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:25:
Oops.. ach.. zat redelijk in de buurt toch? :)
204 km, het is maar wat je in de buurt noemt. ;)
(maar hoezo Passiebouw, een bedrijf met alleen een postbusnummer en veel schrijffouten is imo sowieso erg vaag en niet het vermelden waard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

De 10.8 lijn van Metabo heb je:
- de PowerMaxx BS Quick Pro
- de PowerMaxx BS Quick Basic

Wat is het verschil? Volgens de website kom ik alleen uit op een MetaLoc koffer en zwaardere accus's. Is de body exact hetzelfde?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:56:
[...]

Buiten dat uitlijnen los staat van het type verbinding, wat bedoel je precies met uitlijnen met de mal?

Met een mal/verbinding als deze valt ook prima uit te lijnen:
[video]

[...]

Pocket holes kun je ook lijmen, dan zijn ze nog steviger.

Lijm die moet drogen vind ik nogal een showstopper. Ik beschik niet over 300 lijmklemmen en al helemaal niet over lange klemmen die ik bij met maken van kasten nodig zou hebben.

Overigens splijt hout niet bij gebruik van de juiste schroeven.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 21:13
Muldert schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:23:
[...]

1,5 Ah is dikke prima in mijn ervaring. Continu schroeven (gipswand) houd hij ongeveer vol totdat het tijd voor koffie is ;-) Opladen gaat vlot, dus geen punt lijkt me.

Mooi prijsje!
Ik twijfel nog, ik zie in de reviews dat er mensen zijn die hem terug hebben gestuurd vanwege de grote slag die in de kop zit. Als ik dan dit filmpje kijk word ik ook niet echt blij. Kan natuurlijk aan de steen liggen of aan het boortje:

YouTube: Bosch GSB18-2-LI Plus 18V 1.5Ah Li-Ion Cordless Combi Drill - Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
PoweRoy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:00:
De 10.8 lijn van Metabo heb je:
- de PowerMaxx BS Quick Pro
- de PowerMaxx BS Quick Basic

Wat is het verschil? Volgens de website kom ik alleen uit op een MetaLoc koffer en zwaardere accus's. Is de body exact hetzelfde?
De Quick modellen hebben een wisselbare (klik)kop, waarbij de Pro doorgaans geleverd wordt met een haakse kop. Qua specs zijn ze gelijk.

Eerlijk gezegd zijn webshops weinig consistent m.b.t. namen en modellen. Ik heb toentertijd ook hoofdpijn gehad met de BS en BS Basic schroefmachine alsmede de PowerMaxx SSD en PowerImpact 12 slagschroefmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben zelf ook in voor een extra accuschroevendraaier. Maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. 10,8 volt of 18 volt?

Slagschroevendraaier, boor/schroevendraaier of toch een met klopfunctie?

Makita, Bosch blauw of toch wat meer uitgeven voor Milwaukee?

Erg lastig.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:45:
Ik ben zelf ook in voor een extra accuschroevendraaier. Maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. 10,8 volt of 18 volt?

Erg lastig.....
De startpost heeft daar een mooi stukje voor.

Er zijn twee dingen belangrijk: wat wil/ga je er mee doen en wat is je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
geekeep schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:45:
[...]

De startpost heeft daar een mooi stukje voor.

Er zijn twee dingen belangrijk: wat wil/ga je er mee doen en wat is je budget.
Lastige is dat dat vooral meningen zijn. En dat je pas achteraf vaak weet of je de goede beslissing gemaakt hebt....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes

Erg lastig.....
In before team Bosch Blauw.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid de Metabo BS18 quick (sinds een maand of 6-8) en Makita ddf483 (sinds een maand). Daarvoor heb ik heel lang een 10.8V set van Makita gehad, die toen prima voldeed.

De BS18 quick is vrij goedkoop met twee accu's en lader te krijgen, dus dat is ook mooi.

De DDF483 heeft een BL motor en meer power, maar is als set alleen met 4 of 5Ah accu's verkrijgbaar en daardoor duurder.

Dit zijn beide simpele schroefmachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:34

Erg lastig.....
Slag is voor meer schroeven achter elkaar. Het is niet gemaakt voor boren.

Boor/schroevendraaier is meer allround. Doe je alleen schroevendraaien en kleine gaten boren dan is een 10.8 prima. Voor wat zwaarder werk neem je een 18v. Het gewichtsverschil is wel enorm.

Met een klopboor kan je ook in bepaalde steensoorten boren. Het is niet gemaakt voor beton. Een ander voordeel is dat de klopfuntie meestal maar een 10tje of 20tje meer kost.

In mijn ogen is het zo. Als je voor een schroefmachine gaat van de 18v reeks, kan je net zo goed eentje nemen met klopfunctie. Ga je voor lekker licht, veel schroeven (vooral boven je hoofd en moeilijke hoekjes), een soort van alrounder voor licht werk en niet echt voor zwaar werk dan een 10.8v. En een slagschroevendraaier voor veel schroefwerk met een lichte machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Framoes schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:28:
[...]

In before team Bosch Blauw.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid de Metabo BS18 quick (sinds een maand of 6-8) en Makita ddf483 (sinds een maand). Daarvoor heb ik heel lang een 10.8V set van Makita gehad, die toen prima voldeed.

De BS18 quick is vrij goedkoop met twee accu's en lader te krijgen, dus dat is ook mooi.

De DDF483 heeft een BL motor en meer power, maar is als set alleen met 4 of 5Ah accu's verkrijgbaar en daardoor duurder.

Dit zijn beide simpele schroefmachines.
Waarom die Makita gekocht als je die BS18 al hebt? Voldoet die toch niet?
Brutalsranan schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:32:
[...]

Slag is voor meer schroeven achter elkaar. Het is niet gemaakt voor boren.

Boor/schroevendraaier is meer allround. Doe je alleen schroevendraaien en kleine gaten boren dan is een 10.8 prima. Voor wat zwaarder werk neem je een 18v. Het gewichtsverschil is wel enorm.

Met een klopboor kan je ook in bepaalde steensoorten boren. Het is niet gemaakt voor beton. Een ander voordeel is dat de klopfuntie meestal maar een 10tje of 20tje meer kost.

In mijn ogen is het zo. Als je voor een schroefmachine gaat van de 18v reeks, kan je net zo goed eentje nemen met klopfunctie. Ga je voor lekker licht, veel schroeven (vooral boven je hoofd en moeilijke hoekjes), een soort van alrounder voor licht werk en niet echt voor zwaar werk dan een 10.8v. En een slagschroevendraaier voor veel schroefwerk met een lichte machine.
Verschil tussen 10,8 en 18 volt zit in de zwaarte van het werk hoor ik van alle kanten. Maar hoe zwaar moet het werk worden dat je niet meer af kunt met 10,8 volt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heel zwaar, voor in en om het huis kun je haast alles met een goeie 10,8. Zie ook mijn post een stukje terug over de bosch 10,8.

[ Voor 27% gewijzigd door Navi op 10-01-2017 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ik ben voor Milwaukee. Ik heb er zelf 2 uit de FUEL-serie en een slagschroevendraaier. De Milwaukees zijn de duurste 10.8V machines, maar ook de sterkste. En ik zit toch regelmatig tegen de grenzen van de kracht aan. Een Bosch Blauw of een andere zou al snel niet sterk genoeg voor mij zijn.

Bij voorkeur gebruik ik de 2.0 Ah batterij, want de 4.0 maakt het geheel toch een stuk zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 14:11

mutsje

Certified Prutser

Ik zit eens lekker reclame door te bladeren komt ineens Lidl voorbij met een lasapparaat maar ik snap het gasloos niet helemaal? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Lasapparaat/p100212246. Ik weet wat mig/mag/tig lassen is maar daar heb je altijd een beschermend gas om heen en deze is gasloos? Heb al lopen zoeken maar dan kom je uit op draad met gas erin opgesloten. Iemand hier een antwoord op of het de moeite waard is om aan te schaffen ter vervanging elektroden las apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:54:
Ik zit eens lekker reclame door te bladeren komt ineens Lidl voorbij met een lasapparaat maar ik snap het gasloos niet helemaal? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Lasapparaat/p100212246. Ik weet wat mig/mag/tig lassen is maar daar heb je altijd een beschermend gas om heen en deze is gasloos? Heb al lopen zoeken maar dan kom je uit op draad met gas erin opgesloten. Iemand hier een antwoord op of het de moeite waard is om aan te schaffen ter vervanging elektroden las apparaat.
Als ik het goed begrijp gaat het om een gasgevulde MIG lassen, waarbij er tijdens het lassen zelf geen gas vrij komt:

https://www.heelgoedgeree...atie/gasgevulde-lasdraad/

Wat je zelf dus ook hebt gevonden. Ik denk dat je naar voorbeelden zou moeten zoeken om te zien wat het eindresultaat is. De link die ik hierboven neerzet gaat er ook nog even kort op in.

Edit: bijv. dit :

fluxed core arc welding

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 10-01-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:26:
[...]

[...]

Verschil tussen 10,8 en 18 volt zit in de zwaarte van het werk hoor ik van alle kanten. Maar hoe zwaar moet het werk worden dat je niet meer af kunt met 10,8 volt.
Nee, ze hebben beide voordelen. Makita schroeft makkelijker grote schroeven en de Metabo heeft een wisselkop (hex, snelspan of haaks). En nu kan ik ook boren en schroeven met twee machines ipv constant boor en bitje wisselen.

Ik had al 18V accu's en lader van Makita, dus was de DDF483 ideaal. 18V op een formaat dat kleiner is dan Milwaukee 10.8V (ze noemen het 12V, maar dat is gewoon 10.8V).

Ik ben trouwens al een paar keer tegen de limieten van 10.8V aangelopen. Daarom heb ik m'n Makita en later Panasonic 10.8 weg gedaan. Qua kracht, looptijd, maar ook RPM is het een flink verschil met 18V.

[ Voor 12% gewijzigd door Framoes op 10-01-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:27

BoGu5

hmmmz

Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:08:
[...]

Naar het best van mijn weten is er maar 1 MBOX inlay voor een bepaalde machine. Deze heeft altijd plek voor de accu(s) en lader. Mijn DHP482 werd geleverd met 2 4.0AH accu's, maar volgens mij hebben de andere versies van dezelfde machine(met meer/minder/ander AH) accu's dezelfde inlay.
Ik heb de DHP480ZJ besteld. Zat inderdaad gewoon de inlay bij met ruimte voor accu's en lader.

Nu begint het grote wachten op de gratis accu voordat ik de machine uberhaupt kan gebruiken :+

[ Voor 8% gewijzigd door BoGu5 op 10-01-2017 22:23 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Notna schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:01:
[...]

Als ik het goed begrijp gaat het om een gasgevulde MIG lassen, waarbij er tijdens het lassen zelf geen gas vrij komt:

https://www.heelgoedgeree...atie/gasgevulde-lasdraad/

Wat je zelf dus ook hebt gevonden. Ik denk dat je naar voorbeelden zou moeten zoeken om te zien wat het eindresultaat is. De link die ik hierboven neerzet gaat er ook nog even kort op in.

Edit: bijv. dit :

fluxed core arc welding

[video]
Het principe gasgevuld draad ben ik mee bekend maar wat ik las op lidl is dat het zonder gas is 8)7 kunnen ze beter vermelden dat het om gas gevuld draad gaat. Denk dat ik er maar eentje bestel, voor dit bedrag kun je bijna geen buil eraan vallen. Met gasflessen praat je toch over veel hoger bedrag en zoveel las ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:29:
[...]

Het principe gasgevuld draad ben ik mee bekend maar wat ik las op lidl is dat het zonder gas is 8)7 kunnen ze beter vermelden dat het om gas gevuld draad gaat. Denk dat ik er maar eentje bestel, voor dit bedrag kun je bijna geen buil eraan vallen. Met gasflessen praat je toch over veel hoger bedrag en zoveel las ik niet.
Nouja van wat ik zo kan vinden noemt men dit gasloos lassen. Ik denk eerder dat Lidl dat gewoon overneemt :+

Je hebt geen gasflessen nodig; zodoende is het dus gasloos lassen.

Dat er een poeder in de lasdraad zit die voor het gas zorgt is een ander verhaal. Het is niet gasvrij lassen immers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmm... Interessant!

Zit ook al een tijdje te loeren naar een lasapparaat, en dit kost haast niks.
Vraag is wel of je ook ander draad en/of toebehoren ermee kunt gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit soort knetter-en-spetter setjes zou ik links laten liggen. Trek dan liever een net gebruikt setje (met fles!) van marktplaats af.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teijgetje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:42:
[...]

204 km, het is maar wat je in de buurt noemt. ;)
(maar hoezo Passiebouw, een bedrijf met alleen een postbusnummer en veel schrijffouten is imo sowieso erg vaag en niet het vermelden waard)
Het viel me gewoon op toen ik op het linkje klikte ;)
Voor mijn eigen bookmarks-dossier check ik veel linkjes uit deze thread, en als ze goede spullen voor een goede prijs bieden, komen ze erbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

teacher schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:53:
Dit soort knetter-en-spetter setjes zou ik links laten liggen. Trek dan liever een net gebruikt setje (met fles!) van marktplaats af.
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte, maar waar laat je het? Als dit een stapje beter is dan elektrodelassen, is het m.i. een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb ook zo'n ding staan van Gude met gasgevulde draad, last wel als je het goed kunt maar ik denk voor een beginner (weet niet of je dat bent) je beter af bent met een goed electrode lasapparaat, dus wel gelijkspanning nemen. (inverter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hier een filmpje met een soortgelijk goedkoop lasapparaat, flux-cored.
YouTube: 90 amp flux wire welder mig harbor freight
(Die lintzaag is wel top trouwens)

Of dezen;
YouTube: Harbor Freight 90

Geeft een beetje overzicht wat je er mee kan, ook als lasnoob voor de eerste keer.
De PFDS 33 A1 heeft wel iets meer mogelijkheden qua draadmogelijkheden en lasstanden.
Zo op het eerste gezicht lijkt me dat je je er niet echt een buil aan kan vallen.

Flux-cored geeft wel net als electrodenlassen meer rook dan MIG, ventilatie is wel een vereiste.
En je hebt enigszins slakvorming door de kern, net als bij elektroden maar minder.

[ Voor 47% gewijzigd door Teijgetje op 11-01-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online

Erg lastig.....
Ik weet niet welke accuschroevendraaier je nu hebt, maar van diezelfde lijn een nemen heeft natuurlijk als voordeel dat je accu's kan uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Navi schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:27:
Heb ook zo'n ding staan van Gude met gasgevulde draad, last wel als je het goed kunt maar ik denk voor een beginner (weet niet of je dat bent) je beter af bent met een goed electrode lasapparaat, dus wel gelijkspanning nemen. (inverter)
Ik heb met mig/mag en tig lopen lassen en behoorlijk meters gemaakt. Is alweer tijdje geleden maar zoiets verleer je niet. Kleine vrachtautootjes opbouwen aan achterkant dat men zo'n grote aluminium doos erop kan zetten :+ Dus nee ben geen beginner.

@teacher, mijn schuur is niet groot genoeg voor apparaat met fles, anders was er allang eentje aangeschaft. Voor goed gereedschap trek ik graag de geldkraan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit apparaat is dan misschien niet alles, maar de techniek staat me wel aan. Als je er nog 100 euro tegenaan gooit, heb je dan wel wat fatsoenlijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Als je een iets duurder apparaat koopt heb je meer instelmogelijkheden, meer draaddiametermogelijkheden en verschillende vullingen. De spoelen zijn meestal iets groter.
De techniek blijft hetzelfde.
Dit apparaatje is niet voor zware lassen, dan verval je weer in grote karren die honderden duurder zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 11-01-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, het gaat mij vooral om het lassen van wat buismateriaal voor een kast/tafel/rekje. Ga geen boot lassen. :)

Heb deze gevonden:

http://www.lasexpert.nl/MIG130

50 euro extra, maar wel wat meer power.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Framoes schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:09:
[...]

Ik had al 18V accu's en lader van Makita, dus was de DDF483 ideaal. 18V op een formaat dat kleiner is dan Milwaukee 10.8V (ze noemen het 12V, maar dat is gewoon 10.8V).
De kop van de Makita is kleiner dan de Milwaukee, maar de rest van de body en de accu toch niet? En het gewicht is toch ook een stuk hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:45

Aapje

Opel-beun
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:33:
Nouja, het gaat mij vooral om het lassen van wat buismateriaal voor een kast/tafel/rekje. Ga geen boot lassen. :)

Heb deze gevonden:

http://www.lasexpert.nl/MIG130

50 euro extra, maar wel wat meer power.
Voor dun plaatwerk/materiaal is zoiets prima. Enige nadeel van die gevulde draden is de rotzooi die achterblijft na 't lassen.

Ik kom met mijn MIG machine nooit eigenlijk boven de 2de stand uit, pas zodra ik echt dik spul moet lassen ga ik richting z'n volle vermogen en dan praat je over kokerbalken van 3mm wanddikte :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Ksl01IZqCoJfKK5TXt6B9sx/full.jpg

^^ Mijn machine, fijne hieraan is dat de gasleiding afgesloten is door een klep in de machine. En daar een timer op zit na het lassen. Ook heeft deze een stevig looprol systeem. Gaan nogal wat meters doorheen bij mij, dus dat was wel een eis. Als je niet veel last hoef je gelukkig niet zo zorgen te maken hierover. Mijn machine was ongeveer 700 euro incl. de fles.

Ben wel erg nieuwsgierig hoe je het apparaat gaat vinden in de praktijk. Als je iemand kent met beetje las-ervaring, laat die ook eens ermee lassen. Kijken of zo'n persoon überhaupt nog een nette las kan leggen ermee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Antwoorden hier maken het niet makkelijker :).

Ik heb een 6281DWAE met Max. aandraaimoment zacht 20/hard 36 Nm. De accu';s waren versleten (ni-cd) en heb voor 30,- een nieuw nep accu gekocht. Dus verwacht dat die nog wel even meegaat. Maar een nieuwe accu kopen doe ik niet meer.

Ga de schroevendraaiers gebruiken voor:

- Kasten (plaatwerk en balken)
- Fietsenstalling
- Overkapping
- Nieuwe woning, dus allerhanden boor werkzaamheden.

Ik neig naar 2 opties.

Optie een:

Gebruik maken van de makita accu actie en een 18V klop boor schroefmachine aanschaffen. Kosten ronde de 200,-.

Optie twee:

Bosch GDR, kosten incl twee accu's 100,-. Of wellicht een slagschroevendraaier, de GDR.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Aapje schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:21:
[...]
^^ Mijn machine, fijne hieraan is dat de gasleiding afgesloten is door een klep in de machine. En daar een timer op zit na het lassen. Ook heeft deze een stevig looprol systeem. Gaan nogal wat meters doorheen bij mij, dus dat was wel een eis. Als je niet veel last hoef je gelukkig niet zo zorgen te maken hierover. Mijn machine was ongeveer 700 euro incl. de fles.
Je hebt er in ieder geval een heel handig karretje voor gearresteerd. _/-\o_
Zelf gelast, of over van een bouwsteiger projectje??
[...]
Als ik een speedboor van zeg 20mm of groter gebruik dan pak ik liever meteen een vd zware 18V machines.
Een beetje gatzaag begin ik niet eens aan met 10.8V. ;)

Schroeven gaat wel prima met mijn Metabo PowerMaxx 10.8 machientjes, lekker licht en voor het meeste schroefwerk meer dan sterk en snel genoeg.
Boren doe ik er niet mee.

Ik laat de boorkopjes van deze Metabo's er trouwens default af, het maakt de machines voor puur schroefwerk nml. lichter én korter.
Dat kan omdat voor zover ik weet alleen Metabo een binnenzeskant op de uitgaande booras heeft, je prikt er dus meteen een bit/bithouder in als je het boorkopje loshaalt.
Precies daarom heb ik voor de gewone basic Metabo gekozen en ik snap nog steeds niet goed dat ze zoveel robuuste machine voor zo weinig geld kunnen maken, niets over te klagen dus. O-)

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 11-01-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:36:
Antwoorden hier maken het niet makkelijker :).

Ik heb een 6281DWAE met Max. aandraaimoment zacht 20/hard 36 Nm. De accu';s waren versleten (ni-cd) en heb voor 30,- een nieuw nep accu gekocht. Dus verwacht dat die nog wel even meegaat. Maar een nieuwe accu kopen doe ik niet meer.

Ga de schroevendraaiers gebruiken voor:

- Kasten (plaatwerk en balken)
- Fietsenstalling
- Overkapping
- Nieuwe woning, dus allerhanden boor werkzaamheden.

Ik neig naar 2 opties.

Optie een:

Gebruik maken van de makita accu actie en een 18V klop boor schroefmachine aanschaffen. Kosten ronde de 200,-.

Optie twee:

Bosch GDR, kosten incl twee accu's 100,-. Of wellicht een slagschroevendraaier, de GDR.
Ik had exact dezelfde Makita met brakke NiCd accu's en stond voor dezelfde keuze :-) Ik heb uiteindelijk de GSR 10,8 gekocht en deze bevalt perfect voor schroef werk en voor boorwerk in hout en gasbeton. Voor het zwaardere werk (boren in steen/beton) gebruik ik een boorhamer met snoer. Prima combi Tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:45

Aapje

Opel-beun
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:05:
[...]

Oud schoonmaakkarretje uit een hotel lag op een oudijzerbult :D Perfecte wieltjes eronder, de wieltjes maken/breken een goed laskarretje. Heb intussen een plank boven op gemaakt zodat er nog wat opgelegd / gezet kan worden :)

Al zit ik wel te denken om wat kokerbuizen te halen en zelf een ander karretje te maken :) (WIl ruimte voor een grotere fles, 20L is zo leeg met autoplaatwerk lassen)

@accuboormachines. Heb nu bijna een jaar een 18v Makita Lithium ding... Accu's zijn nog perfect. Kop van de boormachine heeft zo'n 'lock' mechanisme dat je 'm kan vastzetten. Maar die pakt nu de laatste tijd erg slecht, moest 'm nu zelfs een keer slaan voor ie vast klikte om de boor vast te kunnen zetten.

Nu moet ik wel toegeven ik misbruik 'm voor alles, staalborstels, bouten&moeren waar je normaal de slagmoersleutel nodig hebt, ik boor veel proplassen uit, veel geboor in beton/steen.... :P

[ Voor 33% gewijzigd door Aapje op 11-01-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:05:
[...]

[...]

Als ik een speedboor van zeg 20mm of groter gebruik dan pak ik liever meteen een vd zware 18V machines.
Een beetje gatzaag begin ik niet eens aan met 10.8V. ;)

Schroeven gaat wel prima met mijn Metabo PowerMaxx 10.8 machientjes, lekker licht en voor het meeste schroefwerk meer dan sterk en snel genoeg.
Boren doe ik er niet mee.
Ik heb dezelfde en ik boor er gewoon mee hoor. Nog geen problemen mee gehad. Ik had de Metabo juist gekozen omdat deze de meeste kracht had van alle 10.8 machientjes (kan nu twee jaar later anders zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:34
[...]

[...]

Hardere steen en grotere diameters boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

Reinier

\o/

http://www.nu.nl/lifestyl...t-slijpmachine-terug.html

Voor wie het had gemist. Volgens mij was dit al een tijdje bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zie je maar hoe 'snel' de nederlandsche overheid wel niet is. Wij wisten dit 2 maanden terug al |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Anoniem: 828623 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:16:
[...]

Dan zie je maar hoe 'snel' de nederlandsche overheid wel niet is. Wij wisten dit 2 maanden terug al |:(
Ik hoorde het net op het nieuws, en herinnerde me dat ik een hele tijd geleden al gecontroleerd had of mijn Bosch Blauw bij de betreffende modellen hoorde (niet dus)...

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
"Het kan daarom niet worden uitgesloten dat zich sporadisch snijwonden of kneuzingen zouden kunnen voordoen", stelt het bedrijf zelf.
Kneuzingen en snijwonden...iemand wel eens foto's gezien van mensen die door een slijptol zijn geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

teacher schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:53:
Om hier nog even op terug te komen; misschien zoek ik niet goed, maar ik zie op MP weinig spul staan wat een beetje betaalbaar is. Waar moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mutsje schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:22:
[...]

Ik heb met mig/mag en tig lopen lassen en behoorlijk meters gemaakt. Is alweer tijdje geleden maar zoiets verleer je niet. Kleine vrachtautootjes opbouwen aan achterkant dat men zo'n grote aluminium doos erop kan zetten :+ Dus nee ben geen beginner.

@teacher, mijn schuur is niet groot genoeg voor apparaat met fles, anders was er allang eentje aangeschaft. Voor goed gereedschap trek ik graag de geldkraan open.
Als je niet echt meters maakt thuis, is een 5 literfles wellicht een optie. Supergas heeft zelfs 2 literflesjes volgens mij.

Edit: http://www.supergas.nl/nl/supergas/cilindergegevens/68/
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:18:
[...]

Om hier nog even op terug te komen; misschien zoek ik niet goed, maar ik zie op MP weinig spul staan wat een beetje betaalbaar is. Waar moet ik op letten?
Bedenk eerst wat je wil lassen. Zolang je geen dikke binten wil vastbakken is een 220v machine prima.
Een nette hobby machine zoals de cebora's van rustbuster haal je voor ongeveer 600. Dat lijkt veel, maar een reduceersetje is niet goedkoop, en een ruilfles aanschaffen ook.

Iets van een "merk" zorgt er voor dat je bij elke technische handel onderdelen kan halen.

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 11-01-2017 18:52 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ja dat snap ik ook Teacher, echter las ik dusdanig weinig dat een beetje merk in huis halen overkill is. Ik zie het meer als spielerij setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

teacher schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:24:
[...]

Als je niet echt meters maakt thuis, is een 5 literfles wellicht een optie. Supergas heeft zelfs 2 literflesjes volgens mij.

Edit: http://www.supergas.nl/nl/supergas/cilindergegevens/68/

[...]

Bedenk eerst wat je wil lassen. Zolang je geen dikke binten wil vastbakken is een 220v machine prima.
Een nette hobby machine zoals de cebora's van rustbuster haal je voor ongeveer 600. Dat lijkt veel, maar een reduceersetje is niet goedkoop, en een ruilfles aanschaffen ook.

Iets van een "merk" zorgt er voor dat je bij elke technische handel onderdelen kan halen.
Snap ik, maar dan ga je ineens van 100 naar 600 euro. Als ik voor 200-300 een leuk setje op marktplaats zou vinden zou ik er vrede mee hebben. Maar dat lijkt nog een uitdaging te zijn.
Ik zou vooral wat metalen meubels in elkaar willen lassen van stalen buizen. Niks spannends.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:22
Framoes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:15:
[...]

[...]

Kneuzingen en snijwonden...iemand wel eens foto's gezien van mensen die door een slijptol zijn geraakt?
Ik heb toch wel eens een 230mm diamantschijf in mijn enkel gehad. Maar dat lag niet aan een defecte machine... Hoewel dat oude ding natuurlijk niet het toppunt van veiligheid/gebruiksvriendelijkheid is. Slechts een paar hechtingen, toen ging het wel weer. Wel een mooi litteken gebleven overigens.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, ongelukken met gereedschap, altijd leuk.
* The Eagle toen ie klein was eens een handbijl tegen zijn voorhoofd aan gehad.
Verklaart tegenwoordig het meeste wel :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Is een elektrodelasapparaat niet een betere optie? Ben je ook flexibeler qua materialen: Andere elektrode erin en gaan :)

Kosten helemaal weinig
Pagina: 1 ... 61 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.