Wise enough to play the fool
Hier het lijstje met deelnemende producten:teacher schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:39:
Ik stel ook een belangrijke vraag: welke makita ga ik aanschaffen ivm de accu actie???
https://m.makita.nl/aanbieding/
Aangezien je nog twijfelt is het misschien verstandig om gewoon alles aan te schaffen en 100 gratis accu's binnen te harken.
Mocht je uiteindelijk weten welke tool je daadwerkelijk zocht, kun je de overige 154 items voor een zacht prijsje aanbieden in de v&a...
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Nee nee, allemaal prijzen incl rail! En nog een voordeel van Mafell; ze hebben hun railsysteem uitgelicenseerd (?) aan Bosch. Dus de veel goedkopere Bosch rails (en goed verkrijgbaar) zijn precies dezelfdeRaymond schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:12:
[...]
Zijn dat de prijzen voor de kale machines? Zonder rail begin je niet zoveel, hier de TS55 met 2x140cm rail:
http://www.ijzerhandel.nl...e-ts-55-rebq-plus-fs.html
(mijn ervaring btw na een paar keer deze set te hebben gebruikt: het verlengen van een rail is maar geklooi, dus ik zou er nog wel een 140cm rail bij willen hebben om standaard een rail van 280 en een rail van 140 te hebben liggen. Of een rail inruilen op een rail van 250cm)
Ik heb zelf een enkele 140, en wil er eigenlijk een 110 bij hebben. Samen 250 voor plaatwerk en die 110 is een stuk handzamer weer.
jep, ik vind nergens een echte review van iemand die die zaag lang gebruikt heeft. En om nou voor dat bedrag het risico te wagen, laat ik liever aan iemand anders over.CasGas schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:59:
[...]
als ik kijk op woodworking.nl zijn er wel positieve verhalen, maar die zijn weer niet van de laatste tijd..
Enige wat ik er over tegen kwam:
YouTube: Scheppach HBS20 bandsaw unboxing and setup
YouTube: Changing and adjusting a band saw blade on the Scheppach HBS20
|>
170 euro voor een set die anders zo'n 500 euro doet, dat is inderdaad wel bijna te mooi om waar te zijn.Brutalsranan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:04:
Ik vraag me nog steeds af of dit een echte set is. Klinkt te mooi om waar te zijn.
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=11
Ik wacht tot het voorjaar met de aanschaf van een invalzaag... Ben een makita fanboy, maar mogelijk dat ik de scheppach koop omdat ik hobbymatig dat ding gebruik
Deze dus:
YouTube: GereedschapPro - DE inval-cirkelzaagtest.mov
[ Voor 20% gewijzigd door Jelte,89 op 05-01-2017 10:36 ]
Revive the guild!
Ik heb de CS 55 van scheppach. Komt overal goed uit de test (zie ook youtube en de Woodstar Divar 55, zelfde zaag maar andere benaming).Jelte,89 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:42:
Ik dacht juist dat die Scheppach behoorlijk uit de test kwam, zeker prijs/kwaliteit...
Ik wacht tot het voorjaar met de aanschaf van een invalzaag... Ben een makita fanboy, maar mogelijk dat ik de scheppach koop omdat ik hobbymatig dat ding gebruik
De scheppach kost 115 euro, als je dit vergelijk met de 600 euro voor een Festool is het een koopje.
Met gestrekt been.
Prima als je daar je geld aan wilt uitgeven, maar voor hobbymatig gebruik is dat wat overdreven.
We zijn tweakers en willen vaak de beste spullen hebben, maar om af en toe een klusje mee te doen, kom je met groene Bosch of Black&Decker ook een heel eind. Zolang je de huismerken van de bouwmarkt en Ferm, Kinzo en dergelijke maar links laat liggen.
Punctuality is the politeness of kings
Tja, wat heb je nodig of "nodig"? Ik heb bijvoorbeeld een decoupeerzaag, maar wil er eigenlijk een op accu.teacher schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:39:
Ik stel ook een belangrijke vraag: welke makita ga ik aanschaffen ivm de accu actie???
Aan de andere kant gebruik ik 'm amper. Dat kan er ook aan liggen dat ik geen zin heb om een verlengsnoer naar de schuur te trekken om even iets te zagen met. Dan ga ik 'm dus vaker gebruiken als ik er een op accu heb.
Kortom: soms heb je iets nodig, soms iets "nodig" en soms blijkt dat je het dan toch echt nodig had. Een beter excuus om gereedschap aan te schaffen kan ik je niet geven.
Mee eens, in mijn vergelijk dan met de SP6000 van Makita, geloof rond de 300 euro
@Dreamscape
Inderdaad, maar mijn Makita collectie uitbreiden heeft ook wel wat...
@Framoes
Vorig jaar had Makita deze actie ook, ik heb toen de goedkoopste schroefmachine gekocht (altijd handig een 2e machine voor voorboren/verzinken/noem maar op) een losse body voor 90 euro ofzo...
Kreeg er een 4ah 18v accu bij (via de Makita actie uiteraard) en de body werd ook nog geleverd met een Mbox
Revive the guild!
Ik woon in een appartement, afgelopen weekend even een plank maken van pallethout en andere scrap houtjes. Geen stroom in de berging dus dan ben je heel blij dat je een cirkelzaag, en boren op accu hebtFramoes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:18:
[...]
Tja, wat heb je nodig of "nodig"? Ik heb bijvoorbeeld een decoupeerzaag, maar wil er eigenlijk een op accu.
Aan de andere kant gebruik ik 'm amper. Dat kan er ook aan liggen dat ik geen zin heb om een verlengsnoer naar de schuur te trekken om even iets te zagen met. Dan ga ik 'm dus vaker gebruiken als ik er een op accu heb.
Kortom: soms heb je iets nodig, soms iets "nodig" en soms blijkt dat je het dan toch echt nodig had. Een beter excuus om gereedschap aan te schaffen kan ik je niet geven.
Hier ben ik het best mee eens eigenlijk.Framoes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:18:
[...]
Tja, wat heb je nodig of "nodig"? Ik heb bijvoorbeeld een decoupeerzaag, maar wil er eigenlijk een op accu.
Zo heb ik een 10,8v reciprozaag. Voegt in principe 0 toe aan welke klussen ik nou wel of niet kan aanpakken, maar omdat hij toch significant kleiner is dan een normale reciprozaag is het tegenwoordig heel zeldzaam dat ik nog met een beugelzaag aan de gang moet. En dat heeft me al redelijk wat uren bespaard intussen.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Weet iemand deze nog met de 1400mm rail te vinden?
En passen er ook Makita en andere A-merk cirkelzaagbladen op deze zaag?
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Het valt eigenlijk wel te proberen.. Maar mijn setjes zijn helaas nog allemaal heel. Ook Gedore. Niet kapot te krijgen.henkie196 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:18:
[...]
170 euro voor een set die anders zo'n 500 euro doet, dat is inderdaad wel bijna te mooi om waar te zijn.
250 cm is te kort om een plaat goed te zagen. Je hebt aan het begin en aan het eind een stukje nodig dat uitsteekt om de invalzaag te ondersteunen. Afhankelijk van de invalzaag en de dikte van het materiaal is 10 tot 15 cm aan leuke kant genoeg.Muldert schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 06:17:
[...]
Ik heb zelf een enkele 140, en wil er eigenlijk een 110 bij hebben. Samen 250 voor plaatwerk en die 110 is een stuk handzamer weer.
Je maakt ze vrij simpel aan elkaar. Ik heb ze trouwens nooit ergens gezien met 1400mm.Jorn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:36:
Ik zit zelf ook een beetje te kijken naar een Scheppach CS55 invalzaag, maar nu valt me op dat deze nergens(meer) met 2 geleiderails van 1400mm geleverd wordt, ik kan hem alleen nog maar vinden met 2x geleiderail van 700mm er bij, wat wel erg kort is.
En passen er ook Makita en andere A-merk cirkelzaagbladen op deze zaag?
Met gestrekt been.
Ik heb hem destijds in NL ook gewoon met 1400mm gekocht, maar dat lijkt niet meer mogelijk.Jorn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:36:
In Duitsland wordt hij wel nog geleverd met de 1400mm rail. Zie eBay-linkje.
Dan kun je beter de zaag van €115,- met 2 keer 70 kopen. En dan los nog een 1400mm erbij volgens mij. Die heb ik voor €50,- gezien.dreamscape schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:48:
[...]
Ik heb hem destijds in NL ook gewoon met 1400mm gekocht, maar dat lijkt niet meer mogelijk.
In Duitsland wordt hij wel nog geleverd met de 1400mm rail. Zie eBay-linkje.
[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 05-01-2017 14:14 ]
Met gestrekt been.
Zojuist DDF470ZJ besteldteacher schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:39:
Ik moet nog eens een keer een extra 150cm geleiderail halen, want hoewel ik met een enkele 150cm rail er ook wel kom door halverwege de zaagsnede de rail te verschuiven geeft dat gewoon een minder resultaat in meer tijd en met minder gemak.L.N. schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:06:
[...]
250 cm is te kort om een plaat goed te zagen. Je hebt aan het begin en aan het eind een stukje nodig dat uitsteekt om de invalzaag te ondersteunen. Afhankelijk van de invalzaag en de dikte van het materiaal is 10 tot 15 cm aan leuke kant genoeg.
Maar helaas is het voor mij nog relevante Dewalt spul minder vaak in de aanbieding dan Makita of Bosch.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Dat is zeker een idee, maar waar vind je die zaag voor €115,- ?artbij schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:14:
[...]
Dan kun je beter de zaag van €115,- met 2 keer 70 kopen. En dan los nog een 1400mm erbij volgens mij. Die heb ik voor €50,- gezien.
Ik vind hem pas vanaf zo'n €170,- met die 2 keer 700mm bladen.
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Vandaar nu dus een nieuwe 10,8 Bosch blauw om veel mee te schroeven. Ik kon hem nergens vinden met twee sterke accu's, dus toen kwam de twijfel: de i-boxx met 1x 2,0 Ah of de L-boxx met 2x 1,5 Ah. Toch voor die laatste gegaan, want 2x 1,5 kan tussendoor laden en 1x 2,0 kan dat niet
Heb je wel eens naar YouTool gekeken? Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar ben er wel naar aan het kijken voor mijn DWE576.McGryphon schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:57:
[...]
Ik moet nog eens een keer een extra 150cm geleiderail halen, want hoewel ik met een enkele 150cm rail er ook wel kom door halverwege de zaagsnede de rail te verschuiven geeft dat gewoon een minder resultaat in meer tijd en met minder gemak.
Maar helaas is het voor mij nog relevante Dewalt spul minder vaak in de aanbieding dan Makita of Bosch.
5520 Wp op WZW PVOutput
Nee, daar heb ik niet naar gekeken. Twee niet-identieke rails hebben past ook echt niet in mijn patroontje basicallyPhr34k schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:02:
[...]
Heb je wel eens naar YouTool gekeken? Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar ben er wel naar aan het kijken voor mijn DWE576.
Zelfs al zou de interfacing en nauwkeurigheid exact gelijk zijn, daar zou ik me ècht aan kapot gaan ergeren. Niet dat er geen Dewalt op staat, maar dat er op de twee rails verschillende merkjes staan, ik zou alsnog een maand later toch een dewalt rail erbij halen denk ik.
De meeste van mijn beslissingen qua gereedschap zijn perfect rationeel te onderbouwen, maar dit is echt een gevoelsdingetje.
[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 05-01-2017 15:05 ]
Heb het al eens gepost. Heb hem hier gehaald: https://www.my-powertools.de.Jorn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:01:
[...]
Dat is zeker een idee, maar waar vind je die zaag voor €115,- ?
Met gestrekt been.
Gewoon dat gele spul de deur uitschoppen en voor een echt merk gaan....McGryphon schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:57:
[...]
FTW Makita

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Opgetyft met die lelijke muk, ik mot gereedschap hebben dat werktAnnuk schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:38:
[...]
Gewoon dat gele spul de deur uitschoppen en voor een echt merk gaan....
FTW Makita![]()
For real, ik heb de nieuwste Bosch en Makita boormachines inmiddels vastgehad, maar geen daarvan lag voor mij zo prettig in de hand en gaf zo'n mooie balans tussen compactheid en kracht als mijn Dewalt DCD791. En zo lang die boormachine het niet opgeeft is er sowieso nul kans dat ik naar een ander accuplatform overstap.
Plus, ondanks mijn klachten over het gebrek aan relevante aanbiedingen heb ik helemaal niks te klagen over wat ik alles bij elkaar voor mijn huidige collectie betaald heb. En dat wat ik wil hebben zelden in de aanbieding is is vooral omdat de producten die veel klanten trekken bij een aanbieding bijna allemaal al in mijn schuur liggen
Oh trouwens, die nieuwe subcompact 18v Makita? Fantastisch ding, al sluit het niet precies aan op mijn usecase naast het extra accuplatform waar ik aan zou moeten beginnen. Denk dat dat toch wel een van de mooiste machines is voor een "af en toe klussende huisvader"-gebruiksprofiel op dit moment. Eigenlijk is het hoofdzakelijk metaalbewerking en enigszins constructie waarbij voor mijn gebruik die Makita me wat te licht leek, dus zou hem afhankelijk van de prijs in principe aan iedereen die dat niet of weinig doet aanraden zelfs.
[ Voor 30% gewijzigd door McGryphon op 05-01-2017 19:02 ]
En dan doe ik niet op Bosch
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Helaas heb ik de laatste generatie Metabo spul nog niet echt aan de tand kunnen voelen, maar buiten de afkortzagen is me nooit iets van hun tegengevallen, en bij die afkortzaag was het niet zozeer echte teleurstelling maar meer "you get what you pay for" en oneerlijk vergelijkingsmateriaal.The Eagle schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:33:
Goed gereedschap is gewoon groen
Festool Groen!!!!!!!1111111The Eagle schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:33:
Goed gereedschap is gewoon groen

Nadat ik dit topic ook goed meegelezen heb afgelopen dagen hetzelfde setje besteld.dreamscape schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:01:
Zo, mijn Bosch GSR 10,8-2-Li setje is binnen. Mijn oude 12v schroefmachine is intussen wel op en bij mijn vorige verbouwing heb ik een 18v machine gekocht. Die laatste is fijn om wat mee te boren en schroeven, maar als je veel moet schroeven is het ding toch wat zwaar. Daarnaast is bij werken in hout (dus voorboren en daarna schroeven) een tweede machine sowieso een must.
Vandaar nu dus een nieuwe 10,8 Bosch blauw om veel mee te schroeven. Ik kon hem nergens vinden met twee sterke accu's, dus toen kwam de twijfel: de i-boxx met 1x 2,0 Ah of de L-boxx met 2x 1,5 Ah. Toch voor die laatste gegaan, want 2x 1,5 kan tussendoor laden en 1x 2,0 kan dat niet
En ook deze is binnen!

Tevens mijn eerste elektrische gereedschap, op een bedrade 15 jaar oude skil boormachine na
Op naar de rest!
Toevallig een skil EMH Multi?Julian97 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:16:
[...]
Nadat ik dit topic ook goed meegelezen heb afgelopen dagen hetzelfde setje besteld.
En ook deze is binnen!
[afbeelding]
Tevens mijn eerste elektrische gereedschap, op een bedrade 15 jaar oude skil boormachine na
Op naar de rest!

Overigens heb ik intussen verschillende mooie gereedschapscollecties afgetrapt zien worden met exact die Bosch boormachine, dus ik heb er goede hoop op

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 05-01-2017 20:18 ]
Dat is zeker waar. Het Festool ecosysteem is heel fijn mee te werken, maar minder fijn voor de portemonnee....Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:07:
[...]
Dan heb je het wel over net even een andere prijs dan de blauw-groen die ik prefereer
Ik vind het een topding. Ideal voor het meeste schroefwerk en prima voor veel boorwerk in hout. Zelfs met flink formaat speedboren heeft ie geen moeite. Ik heb naast m'n DHP481 geen slagschroevendraaier nodig met de DDF483. (Dat betekent overigens niet dat ik geen slagschroevendraaier wilMcGryphon schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:49:
[...]
*knip*
Oh trouwens, die nieuwe subcompact 18v Makita? Fantastisch ding, al sluit het niet precies aan op mijn usecase naast het extra accuplatform waar ik aan zou moeten beginnen. Denk dat dat toch wel een van de mooiste machines is voor een "af en toe klussende huisvader"-gebruiksprofiel op dit moment. Eigenlijk is het hoofdzakelijk metaalbewerking en enigszins constructie waarbij voor mijn gebruik die Makita me wat te licht leek, dus zou hem afhankelijk van de prijs in principe aan iedereen die dat niet of weinig doet aanraden zelfs.
Ik denk alleen dat ie voor de klussende huisvader iets te prijzig is, als je voor een set met accu's en lader gaat. Dan ben je toch €200 duurder uit dan een setje van de Gamma. Voor zover ik weet wordt de machine in de markt geplaatst als machine voor o.a. keuken- en standbouwers. Voor in de kleine ruimte, maar wel genoeg power.
Hmmm, volgens mij geen Skil EMH Multi. Ik denk nog ouder...McGryphon schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:17:
[...]
Toevallig een skil EMH Multi?
Overigens heb ik intussen verschillende mooie gereedschapscollecties afgetrapt zien worden met exact die Bosch boormachine, dus ik heb er goede hoop op
Zelf Google heeft geen hits meer op het model.
Dan zelf maar een foto, zelf de doos hebben we er nog van...
Skil 1551H:

Oh ja, maar ik ga er vanuit dat, gezien dit op zijn eigen manier toch wel een nieuw vlaggenschip voor Makita is, die dingetjes binnenkort op steeds meer plekken in de aanbieding gaan zijn. En het is hier in het topic sport om mensen met een hobbybudget toch aan professioneel spul te helpen, en ik denk dat als de prijs goed is deze machine één van de beste, zo niet dé beste, is voor het door mij geschetste gebruiksprofiel. Al is het maar omdat het een erg lichte en handige machine is waarmee je je toch in een 18v-platform inkoopt, met alle uitbreidingsmogelijkheden van dien.Framoes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:21:
[...]
Ik vind het een topding. Ideal voor het meeste schroefwerk en prima voor veel boorwerk in hout. Zelfs met flink formaat speedboren heeft ie geen moeite. Ik heb naast m'n DHP481 geen slagschroevendraaier nodig met de DDF483. (Dat betekent overigens niet dat ik geen slagschroevendraaier wil)
Ik denk alleen dat ie voor de klussende huisvader iets te prijzig is, als je voor een set met accu's en lader gaat. Dan ben je toch €200 duurder uit dan een setje van de Gamma. Voor zover ik weet wordt de machine in de markt geplaatst als machine voor o.a. keuken- en standbouwers. Voor in de kleine ruimte, maar wel genoeg power.
Een vriend van me werkt in de standbouw en heeft de DCD737 boormachine daarvoor, en die stelde dat hij eigenlijk graag een nog net wat sterkere machine zou willen hebben. En gezien het enige dat hij op 14,4v heeft de decoupeerzaag en die boormachine zijn, maar hij wel recent fors in flexvolt heeft geïnvesteerd, overweegt hij nu om de DCD791 die ik ook heb te gaan halen. Net wat krachtiger en net wat korter, vond hij allebei flinke voordelen. Afgaand daarop lijkt me dat de ddf483 voor standbouw toch aan de lichte kant zal zijn, maar daarbij spreek ik dus niet uit persoonlijke ervaring. Hij heeft ook mijn DCD710 twee weken mee op klus gehad om te kijken of het hem voldoende beviel om ook in het Dewalt 10,8v platform in te kopen, maar die bleek voor het meeste van zijn gebruik toch echt onderbemeten. Da's wel echt nog een slag kleiner en zwakker though, brushed 10,8v.
Ik heb ook nog zo'n stokoude boormachine. De oude Bosch van mijn pa uit begin jaren tachtig. Die gebruik ik alleen nog met een soort bandschuur-opzetstuk. Lekker dwars op de as kracht zetten. Geeft niks, want er zit toch al zeker 7 mm speling op.
Voor beter boorwerk heb ik nog een boorhamer van Bosch. Afkomstig van schoonvader die hem na de aanschaf van een houten huis echt niet meer nodig had
In Amerika zijn ze de subcompacts wel hard aan het promoten, dus het is wel een paradepaardje van Makita, ja. Wat aanbiedingen betreft kunnen ze vrij weinig. De machine zelf is al erg goedkoop en accu's en laders zie ik bijna nooit afgeprijsd liggen. Een set met twee accu's en lader kost je €385,- (online), dus dat is vrij prijzig voor een schroefmachine voor een af en toe klusser. Die zie ik toch eerder zo'n altijd in de aanbieding set bij de Gamma halen. Of evt een Metabo BS18 set (die van 150 bij Amazon.de).McGryphon schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:28:
[...]
Oh ja, maar ik ga er vanuit dat, gezien dit op zijn eigen manier toch wel een nieuw vlaggenschip voor Makita is, die dingetjes binnenkort op steeds meer plekken in de aanbieding gaan zijn. En het is hier in het topic sport om mensen met een hobbybudget toch aan professioneel spul te helpen, en ik denk dat als de prijs goed is deze machine één van de beste, zo niet dé beste, is voor het door mij geschetste gebruiksprofiel. Al is het maar omdat het een erg lichte en handige machine is waarmee je je toch in een 18v-platform inkoopt, met alle uitbreidingsmogelijkheden van dien.
Een vriend van me werkt in de standbouw en heeft de DCD737 boormachine daarvoor, en die stelde dat hij eigenlijk graag een nog net wat sterkere machine zou willen hebben. En gezien het enige dat hij op 14,4v heeft de decoupeerzaag en die boormachine zijn, maar hij wel recent fors in flexvolt heeft geïnvesteerd, overweegt hij nu om de DCD791 die ik ook heb te gaan halen. Net wat krachtiger en net wat korter, vond hij allebei flinke voordelen. Afgaand daarop lijkt me dat de ddf483 voor standbouw toch aan de lichte kant zal zijn, maar daarbij spreek ik dus niet uit persoonlijke ervaring. Hij heeft ook mijn DCD710 twee weken mee op klus gehad om te kijken of het hem voldoende beviel om ook in het Dewalt 10,8v platform in te kopen, maar die bleek voor het meeste van zijn gebruik toch echt onderbemeten. Da's wel echt nog een slag kleiner en zwakker though, brushed 10,8v.
Dat maakt overigens niet dat de DDF483 gezien het gewicht en formaat heel handig is voor de basic klusser. Alleen de prijs is dus een dealbreaker. Behalve nu dan. Machine en lader los kopen en gratis accu krijgen.
Wat betreft de kracht. Dat ding kan best wat hebben. Ik ben iig onder de indruk.
Het probleem ligt hem bij bedrijfsmatig gebruik dan doorgaans ook niet om wat het *maximaal* kan hebben, maar om wat het meerdere kregen op een dag jarenlang volhoudt als er geen heftruck over je machine rijdt ofzo.Framoes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:07:
[...]
In Amerika zijn ze de subcompacts wel hard aan het promoten, dus het is wel een paradepaardje van Makita, ja. Wat aanbiedingen betreft kunnen ze vrij weinig. De machine zelf is al erg goedkoop en accu's en laders zie ik bijna nooit afgeprijsd liggen. Een set met twee accu's en lader kost je €385,- (online), dus dat is vrij prijzig voor een schroefmachine voor een af en toe klusser. Die zie ik toch eerder zo'n altijd in de aanbieding set bij de Gamma halen. Of evt een Metabo BS18 set (die van 150 bij Amazon.de).
Dat maakt overigens niet dat de DDF483 gezien het gewicht en formaat heel handig is voor de basic klusser. Alleen de prijs is dus een dealbreaker. Behalve nu dan. Machine en lader los kopen en gratis accu krijgen.
Wat betreft de kracht. Dat ding kan best wat hebben. Ik ben iig onder de indruk.
Het is zeker geen zwakke machine, maar het is ook niet omdat mijn dcd791 vastslaat dat ik er een 996 bij wil als ik een werkplaats en/of grote relevante opdracht binnenhaal, maar omdat geen enkele accumachine er op gemaakt is om langdurig boven ~60% van maximumbelasting te werken.
Een enkel 12mm gat hier en daar in 3mm staalplaat gaat bijvoorbeeld prima met mijn 791, maar het is bij het 50e 8mm gat door 40x40x2 achtereen dat hij toch echt heel warm begint te worden en het duidelijk minder leuk vindt.
Op je andere punten heb ik niks aan te merken, maar ik doelde ook op dat buiten het prijskaartje eigenlijk de gedroomde machine is voor wat een "klusvader" nodig zou hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 05-01-2017 21:29 ]
Mijn eerste boormachine was een Bosch (groen) en daarmee was mijn trend gezet. Ik was bloedje fanatiek en al het andere was prutMcGryphon schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:15:
Mijn voorkeur voor Dewalt is op meerdere zaken gebaseerd, niet minst daarvan de ergonomie die me erg past en het feit dat ik het meeste voor weinig geld heb kunnen oppikken, maar ik zal de eerste ook zijn die toegeeft dat ze niet altijd en voor iedereen het beste gereedschap maken. Er is echter geen enkel merk dat daar voldoende bij in de buurt komt om te zeggen dat één merk "het beste" is.
Inmiddels iets genuanceerder; Bosch blauw heb ik vrij veel van, omdat ik de accu's heb. Als ik nieuw zou moeten kopen zou ik Milwaukee sterk overwegen. Maar daarnaast heb ik ook Festool (stofzuiger), Mafell (invalzaag en decoupeerzaag), Makita (schroefautomaat) en Dewalt (reciprozaag) in de schuur hangen. Simpel omdat de merken in DAT opzicht het beste waren (in mijn ogen dan
Heb zef een nog veel oudere (ik meen Skil) liggen. Is van mijn opa (overleden 1997) geweest, en toen ik hem kreeg was ie al uit het jaar kruik. Wel nog alle accesoires en koffer bij. Doet het nog, maakt een flinke herrie, denk een tandwiel niet helemaal lekker. Gebruik hem nooit maar doe hem ook nooit weg. Zal binnenkort eens een foto schieten.Julian97 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:27:
[...]
Hmmm, volgens mij geen Skil EMH Multi. Ik denk nog ouder...
Zelf Google heeft geen hits meer op het model.
Dan zelf maar een foto, zelf de doos hebben we er nog van...![]()
Skil 1551H:
[afbeelding]
Die Skil EMH multi moest ik even opzoeken. Mooi spul
Zag dat er laatst eentje op een veilig was verkocht voor 19 euro. Moet voor de verzamelaar McG dus wel aan te komen zijn denk ik.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Oh ik heb er al eentje, daarom vroeg ik het juistThe Eagle schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:19:
[...]
Heb zef een nog veel oudere (ik meen Skil) liggen. Is van mijn opa (overleden 1997) geweest, en toen ik hem kreeg was ie al uit het jaar kruik. Wel nog alle accesoires en koffer bij. Doet het nog, maakt een flinke herrie, denk een tandwiel niet helemaal lekker. Gebruik hem nooit maar doe hem ook nooit weg. Zal binnenkort eens een foto schieten.
Die Skil EMH multi moest ik even opzoeken. Mooi spul
Zag dat er laatst eentje op een veilig was verkocht voor 19 euro. Moet voor de verzamelaar McG dus wel aan te komen zijn denk ik.
Nee, het spul van skil uit die tijd was altijd zo onverwacht duurzaam, dan is het jammer om te zien wat daarvan geworden is.
Leuk ding, ik heb zelf de GSB-variant (met klopboorfunctie) die buitengewoon fijn werkt in een huis met kalkzandsteenmuren.Julian97 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:16:
[...]
Nadat ik dit topic ook goed meegelezen heb afgelopen dagen hetzelfde setje besteld.
En ook deze is binnen!
[afbeelding]
Op naar de rest!
Gisteravond heb ik nog een oude (blauwe) B&D workmate opgehaald voor weinig. Deze mag nog wel wat TLC gebruiken (oppervlakkig roest her en der, likje verf + wat smeren) maar de basis is prima. Zelfs de rubberen voetjes zaten er nog op
[ Voor 24% gewijzigd door vhal op 06-01-2017 08:33 ]
Jorn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:01:
[...]
Dat is zeker een idee, maar waar vind je die zaag voor €115,- ?
De deeplink was https://www.my-powertools...ssaege-1200w/a-950004316/artbij schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:06:
[...]
Heb het al eens gepost. Heb hem hier gehaald: https://www.my-powertools.de.
Volgens mij is hij inmiddels uitverkocht en dus niet meer zichtbaar.

Mee eens! Je moet per machines kijken wat je nodig hebt en welk merk/model daar het best bij past. Natuurlijk moet je dan ook rekening houden met de prijs en met de ecosystemen die je al hebt (bv accu's). Zo heb ik vanalles:Muldert schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:07:
[...]
Inmiddels iets genuanceerder; Bosch blauw heb ik vrij veel van, omdat ik de accu's heb. Als ik nieuw zou moeten kopen zou ik Milwaukee sterk overwegen. Maar daarnaast heb ik ook Festool (stofzuiger), Mafell (invalzaag en decoupeerzaag), Makita (schroefautomaat) en Dewalt (reciprozaag) in de schuur hangen. Simpel omdat de merken in DAT opzicht het beste waren (in mijn ogen dan)
- Festool: invalzaag, deltaschuurmachines, bovenfrees, decoupeerzaag, CS70 zaagtafel, linialen en veel accessoires
- Flex: bouwzuiger
- Dewalt: afkortzaag
- Milwaukee: 2 schroefmachines en een slagschroevendraaier
- Chinese lijnlaser van Aliexpress
- Wera: bits en schroevendraaiers
- Heller: boren voor hout, metaal en steen
- Incra: LS Positioner voor mijn zaag/freestafel. meetgereedschap
- CMT: zaagblad afkortzaag, 2 verschillende hoekmeters
- Japans (niet echt een merk, maar toch): zaag, linialen
- Carolus: veel handgereedschap
- Bessey: klemmen
- Stanley: klemmen en een schaaf uit 1930
- Lie Nielsen: Schaaf #62 en blokschaaf #12
- Veritas: accessoires schaven, slijphulp en MFT-accessoires
Zoals jullie zien heb ik een voorkeur voor Festool, maar bv hun schroefmachines vind ik te duur voor wat ze bieden. Ze werken heel fijn en precies, maar zijn vaak niet krachtig genoeg en/of te groot en te duur. Daarom heb ik die van Milwaukee (M12-serie). Zo zijn er meer zaken waar ik Festool niet goed genoeg in vind of boven mijn budget zijn. Bij de aanschaf van een afkortzaag heb ik gekeken naar een Festool Kapex 120. Geweldig apparaat, maar ik wilde geen €1200 uitgeven aan een afkortzaag. Nu heb ik een Dewalt DWS778 die de helft kost.
Ik ben nu bezig om een nieuwe zaagtafel te ontwerpen en daar komt waarschijnlijk een frees van Triton met een freesplaat van Woodpeckers in. Het ontwerp is duidelijk nog niet af:

Mijn huidige zaagtafel heeft als nadeel dat je er mijn Festool invalzaag in moet hangen en dat werkt toch niet altijd handig. Bovendien kon ik heel goedkoop een CS70 krijgen.
Zie hem ook niet meer staan.... Goedkoopste nu is 127,- ex verzendkostenTravockMD schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:53:
[...]
[...]
De deeplink was https://www.my-powertools...ssaege-1200w/a-950004316/
Volgens mij is hij inmiddels uitverkocht en dus niet meer zichtbaar.
Welke lijnlaser heb je? Ben zelf toevallig net op zoek.L.N. schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:09:
[...]
Mee eens! Je moet per machines kijken wat je nodig hebt en welk merk/model daar het best bij past. Natuurlijk moet je dan ook rekening houden met de prijs en met de ecosystemen die je al hebt (bv accu's). Zo heb ik vanalles:
- Festool: invalzaag, deltaschuurmachines, bovenfrees, decoupeerzaag, CS70 zaagtafel, linialen en veel accessoires
- Flex: bouwzuiger
- Dewalt: afkortzaag
- Milwaukee: 2 schroefmachines en een slagschroevendraaier
- Chinese lijnlaser van Aliexpress
- Wera: bits en schroevendraaiers
- Heller: boren voor hout, metaal en steen
- Incra: LS Positioner voor mijn zaag/freestafel. meetgereedschap
- CMT: zaagblad afkortzaag, 2 verschillende hoekmeters
- Japans (niet echt een merk, maar toch): zaag, linialen
- Carolus: veel handgereedschap
- Bessey: klemmen
- Stanley: klemmen en een schaaf uit 1930
- Lie Nielsen: Schaaf #62 en blokschaaf #12
- Veritas: accessoires schaven, slijphulp en MFT-accessoires
Zoals jullie zien heb ik een voorkeur voor Festool, maar bv hun schroefmachines vind ik te duur voor wat ze bieden. Ze werken heel fijn en precies, maar zijn vaak niet krachtig genoeg en/of te groot en te duur. Daarom heb ik die van Milwaukee (M12-serie). Zo zijn er meer zaken waar ik Festool niet goed genoeg in vind of boven mijn budget zijn. Bij de aanschaf van een afkortzaag heb ik gekeken naar een Festool Kapex 120. Geweldig apparaat, maar ik wilde geen €1200 uitgeven aan een afkortzaag. Nu heb ik een Dewalt DWS778 die de helft kost.
Ik ben nu bezig om een nieuwe zaagtafel te ontwerpen en daar komt waarschijnlijk een frees van Triton met een freesplaat van Woodpeckers in. Het ontwerp is duidelijk nog niet af:
[afbeelding]
Mijn huidige zaagtafel heeft als nadeel dat je er mijn Festool invalzaag in moet hangen en dat werkt toch niet altijd handig. Bovendien kon ik heel goedkoop een CS70 krijgen.
Met gestrekt been.
Ik heb deze:artbij schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:15:
Welke lijnlaser heb je? Ben zelf toevallig net op zoek.

Hier is de link naar Aliexpress. Zie ook deze post voor meer foto's.
De laser heb ik vergelijken met de dure Bosch Blauw (>€350) van Atmoz en de mijne was even precies als die Bosch
[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 06-01-2017 09:24 ]
Staat op niet meer leverbaar.L.N. schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:23:
Misschien heb ik geluk gehad en ik kan niet garanderen dat jij een even precieze zult ontvangen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik weet het, maar met een beetje zoeken op Aliexpress vind je hetzelfde model bij andere aanbieders. Hou wel rekening met 2 zaken:
- Het model AK47 (what's in a name....) heeft verschillende modellen met dezelfde naam, maar met een verschillend aantal laserlijnen. Ik wilde er een die minstens een horizontale lijn van 180 graden kon geven en dat kunnen de modellen met minder laserlijnen niet allemaal.
- De lijnlaser heeft een een grote aansluiting (5/8" ?) dan de meeste (fotos)statieven. Nu kun je op Aliexpress een goedkoop verloopje kopen, dus dat is geen echt probleem.
Inderdaad de naam AK47 maakt het niet makkelijk om op alieexpress te zoekenL.N. schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:47:
[...]
Ik weet het, maar met een beetje zoeken op Aliexpress vind je hetzelfde model bij andere aanbieders. Hou wel rekening met 2 zaken:
- Het model AK47 (what's in a name....) heeft verschillende modellen met dezelfde naam, maar met een verschillend aantal laserlijnen. Ik wilde er een die minstens een horizontale lijn van 180 graden kon geven en dat kunnen de modellen met minder laserlijnen niet allemaal.
- De lijnlaser heeft een een grote aansluiting (5/8" ?) dan de meeste (fotos)statieven. Nu kun je op Aliexpress een goedkoop verloopje kopen, dus dat is geen echt probleem.

[ Voor 0% gewijzigd door PoweRoy op 06-01-2017 10:39 . Reden: typo ]
[This space is for rent]
Eindelijk een goed excuus om eens door te pakken met het vervangen van mijn 12V Ni-Cd accuboor met olifantengeheugen.
request.getCookies();
Revive the guild!
Verwijderd
Naar het best van mijn weten is er maar 1 MBOX inlay voor een bepaalde machine. Deze heeft altijd plek voor de accu(s) en lader. Mijn DHP482 werd geleverd met 2 4.0AH accu's, maar volgens mij hebben de andere versies van dezelfde machine(met meer/minder/ander AH) accu's dezelfde inlay.BoGu5 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:04:
Nu maakt die gratis accu actie het eea wel interessant bij Makita. Ik ben alleen wel benieuwd welke inlays er in de mboxxen bij de modellen zonder meegeleverde accu zitten? Ik heb bijvoorbeeld de DHP480ZJ op het oog, met een losse lader erbij. Krijg je daar wel een Mbox inlay bij die plaats biedt aan de machine + lader + 1 a 2 accu's?
Eindelijk een goed excuus om eens door te pakken met het vervangen van mijn 12V Ni-Cd accuboor met olifantengeheugen.
Maar waarom geef je dan een link waar hij niet te krijgen is als je simpel een zelfde vindt die wel te krijgen is?L.N. schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:47:
[...]
Ik heb gewoon een goede groene kruislijnlaser met statieven en verstelmogelijkheden zodat ik simpel de lijnen kan richten tot op de mm.
Beter zichtbaar, 2x nauwkeuriger, smalle lijnen (ook op afstand) en voldoet dan ook prima tot 60m met ontvanger.
Bovendien kan er minder aan stuk doordat het zelflevelende gedeelte simpeler is.
[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 06-01-2017 12:19 ]
Ja en de oude inleg module voor de BASIS tafel (de CMS is de opvolger dan BASIS en is 10 cm hoger en heeft een ander (in lijn met de MFT/3, CS 50 en 70) aluminium profiel rondom. De inleg platen zelf zijn wel uitwisselbare onderdeling) was naar mijn idee beter. Daarmee kon je namelijk ook afkorten. De oude module icm een ATF 55 komen soms nog weleens relatief goedkoop voorbij op Marktplaats. Dan kan het wel interessant worden als je bv ook de frees- en bandschuurmachine inleg erbij hebt...Raymond schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:50:
Ik heb weleens gekeken voor de CMS tafel voor mn TS55, maar voordat je die compleet hebt, heb je een bedrag uitgegeven waar je een prima standalone zaagtafel voor koopt. En die heb ik liever, want zo'n CMS vind ik maar een wiebelding.
Omdat de vraag was waar ik de mijne had gekocht en dat is daarTeijgetje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:13:
[...]
Maar waarom geef je dan een link waar hij niet te krijgen is als je simpel een zelfde vindt die wel te krijgen is?
Niet om vervelend te doen, maar weet je dat de meeste modellen die toplijnlaser.nl verkoopt voor veel minder te koop zijn op Aliexpress?
Het is "nodig"Framoes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:18:
[...]
maar alles wat ik "nodig" heb, heb ik dus al. Ik neig naar een haakse slijper, alhoewel je die liever bedraad hebt, of een schuurmachine, maar dan koop ik liever een nieuwe festool.
Fwp!
Wise enough to play the fool
Heb je een linkje naar Ali waar mijn kruislijn-laser goedkoper is?L.N. schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:34:
Niet om vervelend te doen, maar weet je dat de meeste modellen die toplijnlaser.nl verkoopt voor veel minder te koop zijn op Aliexpress?
Of één met dezelfde specs en loodlijnfunctie én twee jaar garantie?
Op AliExpress staat inderdaad wel veel goedkope meuk imo..
Dat belooft dus nog wat
Al hoop ik stiekem dat mij niet het zelfde overkomt als mijn pa destijds: die heb ik op 4 jarige leeftijd een keer flink met de klauwhamer op zijn duim geslagen toen ik mijn eerste spijker in het hout mocht slaan
Verwijderd
Ach, als het maar niet met de verkeerde kant van de klauwhamer is...The Eagle schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:34:
On a different note: mijn zoontje is nu 13 maanden en vind nu mijn schroevendraaiers en gereedschapskist al rete-interessant. Ook de kabelgoten die hier liggen vindt ie werelds.
Dat belooft dus nog wat
Al hoop ik stiekem dat mij niet het zelfde overkomt als mijn pa destijds: die heb ik op 4 jarige leeftijd een keer flink met de klauwhamer op zijn duim geslagen toen ik mijn eerste spijker in het hout mocht slaan
Misschien toch maar een bankhamertje?

Die heb je ook in klein formaat
EDIT: Mijn linkje naar Ali werkt niet, excuses.Teijgetje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:29:
[...]
Heb je een linkje naar Ali waar mijn kruislijn-laser goedkoper is?![]()
Of één met dezelfde specs en loodlijnfunctie én twee jaar garantie?
Op AliExpress staat inderdaad wel veel goedkope meuk imo..
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 13:41 ]
Betreft slijptol heb ik bij het lassen toch al een aantal keer spijt gehad dat ik mijn draadloze machine heb weggedaan destijds. Eigenlijk lopen er al meer dan genoeg kabels per vierkante meter als ik überhaupt met metaal aan de gang ga.teacher schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:02:
[...]
Het is "nodig"![]()
maar alles wat ik "nodig" heb, heb ik dus al. Ik neig naar een haakse slijper, alhoewel je die liever bedraad hebt, of een schuurmachine, maar dan koop ik liever een nieuwe festool.
Fwp!
Maar dat is dan vooral mijn eigen schuld natuurlijk. Ik bedoel het is niet per se *nodig* om voor doorslijpschijft, afbraamschijf, lamellenschijf en komborstel losse slijptollen te hebben.
Maar goed, ook weer 100% FWP. "Als ik vier slijptollen pak omdat ik te lui ben om schijven te wisselen lopen er veel kabels"
mijn zoontje loopt de hele dag te zeulen met dit koffertjeThe Eagle schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:34:
On a different note: mijn zoontje is nu 13 maanden en vind nu mijn schroevendraaiers en gereedschapskist al rete-interessant. Ook de kabelgoten die hier liggen vindt ie werelds.
Dat belooft dus nog wat

Laatst ging ik een tv beugel ophangen in de keuken en toen pakte hij het koffertje ook direct bij om te helpen.
Ook met de speelgoed decoupeerzaag is alles al meerdere malen doorgezaagd. Er is ook een hele werkbank van die hij vast ook helemaal geweldig vind.
Verwijderd
Wel verkeerde kleur BoschKaasplank schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:50:
[...]
mijn zoontje loopt de hele dag te zeulen met dit koffertje
Laatst ging ik een tv beugel ophangen in de keuken en toen pakte hij het koffertje ook direct bij om te helpen.
Ook met de speelgoed decoupeerzaag is alles al meerdere malen doorgezaagd. Er is ook een hele werkbank van die hij vast ook helemaal geweldig vind.
Eerst wat me opviel was dat de lader een fannetje heeft voor actieve koeling, de 10,8 hebben dat niet. Maakt verder niet uit want de accu's zijn binnen 35 min op 80% en 55 min op 100%
Voor de liefhebbers is mijn bedrade GBH 2-20 D te koop (zgan):
Bosch Blauw Boorhamer GBH 2-20 D
Bosch Blauw komt binnenkort met de nieuwe EneRacer accu's, dat zijn 18V 6.3ah accu's, opzich niets bijzonders, maar dan met extra grote cellen en verbeterde koeling waardoor er maximaal 1500W (normaal 700/800W dacht ik uit 18V) uitgetrokken kan worden. Ideaal voor dingen zoals slijptollen, cirkelzagen, etc.teacher schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:02:
[...]
Het is "nodig"![]()
Fwp!
https://www.protoolreview...battery-technology/26311/
YouTube: Bosch ENERACER Batteries - What are They and What Can You Do?
[ Voor 54% gewijzigd door Navi op 06-01-2017 14:47 ]
De laatste generatie accu slijptollen zijn qua kracht praktisch net zo sterk als een bedrade. Alleen qua looptijd ben je dan beperkt. De nieuwste hebben ook een automatische rem en anti-kickback.teacher schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:02:
[...]
Het is "nodig"![]()
Fwp!
Haha, daar begint het mee. M'n zoontje van 6 heeft een gereedschapsset. Moet alleen wel wat dingen vervangen die eigenlijk niet doen wat ze moeten doen (oa de handzaag). Misschien dat ik een kleine Japanse zaag voor hem haal.Kaasplank schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:50:
[...]
[afbeelding]
Hij wil ook graag spijkeren en helpen met dingen bouwen. Af en toe laat ik m wat schroeven indraaien met mijn schroefmachine. Ook ben ik een beetje rond aan het kijken voor een 7,2V/10,8V schroefmachine die hij kan bedienen.
Ja, gereedschapsgekte is duidelijk erfelijk.
Verwijderd
Kolere, is 6 jaar niet wat jong voor een bloederige diy harakiri??Framoes schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:22:
[...]
Haha, daar begint het mee. M'n zoontje van 6 heeft een gereedschapsset. Moet alleen wel wat dingen vervangen die eigenlijk niet doen wat ze moeten doen (oa de handzaag). Misschien dat ik een kleine Japanse zaag voor hem haal.
Daarmee vergeleken was de botte klauwhamer die ik op die leeftijd vond nog onschuldig vermaak.
Je weet hoe scherp die krengen zijn, of wordt het een puur plastic Intertoys editie??
Yep, dat droog doorzagen kun je niet vaak genoeg oefenen.Kaasplank schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:50:
[...]
Ook met de speelgoed decoupeerzaag is alles al meerdere malen doorgezaagd.
M'n vrouw was laatst niet meer bij deze cute werkbank weg te slaan.Er is ook een hele werkbank van die hij vast ook helemaal geweldig vind.
Het werkbankje heeft ook ongeveer de juiste hoogte voor haar.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2017 06:55 ]
Hij heeft al gezaagd met eentje van de Aldi die minder scherp was. Alleen dat blad is dermate flexibel en lang dat het best wat techniek vereist om niet constant vast te lopen.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 06:44:
[...]
Kolere, is 6 jaar niet wat jong voor een bloederige diy harakiri??
Daarmee vergeleken was de botte klauwhamer die ik op die leeftijd vond nog onschuldig vermaak.![]()
Je weet hoe scherp die krengen zijn, of wordt het een puur plastic Intertoys editie??
Met hamers loopt hij al regelmatig rond. Ook met schroevendraaiers, maar daar is een duidelijke regel voor: niet mee rondrennen of klimmen (dus in zijn geval alleen mee stilzitten). Ik zie m al ergens van af donderen met een scherp metalen voorwerp in z'n hand

Die kleine zaagjes zien er wel prima uit. Een werkbank moet ik zelf maar maken, want die van fine tools past niet echt binnen het budget. En zelf makenL.N. schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:25:
Dieter Schmid/Fine Tools.com heeft ook gereedschappen, werkbanken en tuingereedschap voor kinderen.

Verwijderd
Schijnt qua prijs/kwaliteit toch wel de top te zijn, omdat je meestal voor rond de 40-50 euro een set met bits, de machine en accu hebt.
Mijn vader heeft een complete aanbouw (twee verdiepingen, eigenlijk een klein huis zowat) gedaan met een enkele schroefmachine van de Lidl (welke toen wel op was..)
Volgens mij 10.8 of 14.4 vaak...
Voor het geld van een Makita heb je 2 of 3 machines, ik denk dat je er langer mee doet in totaal.
Voor 60 een 18-volts bij Lidl (slagschroevendraaier!)
https://www.lidl-shop.nl/...hroevendraaier/p100195109
Oude actie Aldi:
V.b:

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2017 11:01 ]
Lijkt me niks mis mee voor 50 euro. Mocht er wat misgaan heb je alsnog de garantie.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:50:
Wat is jullie ervaring met de jaarlijks voorbij komende Aldi / Lidl accu-schroef(boor)machines?
Schijnt qua prijs/kwaliteit toch wel de top te zijn, omdat je meestal voor rond de 40-50 euro een set met bits, de machine en accu hebt.
Mijn vader heeft een complete aanbouw (twee verdiepingen, eigenlijk een klein huis zowat) gedaan met een enkele schroefmachine van de Lidl (welke toen wel op was..)
Voor het geld van een Makita heb je 2 of 3 machines, ik denk dat je er langer mee doet in totaal.
Oude actie Aldi:
V.b: [afbeelding]
Verwijderd
https://www.lidl-shop.nl/Acties/Over-2-weken/a037907 >> https://www.lidl-shop.nl/...ine-PABS-12-B2/p100211480
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2017 11:08 ]
Verwijderd
Ja precies, dat zit meestal ook wel snor bij Aldi / Lidl is mijn ervaring.Brutalsranan schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:02:
[...]
Lijkt me niks mis mee voor 50 euro. Mocht er wat misgaan heb je alsnog de garantie.
Denk dat ik het maar gewoon ga doen, nog even kijken welke het wordt.
En Aldi heeft trouwens soms goede dingen tussen zitten.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:07:
[...]
Ja precies, dat zit meestal ook wel snor bij Aldi / Lidl is mijn ervaring.
Denk dat ik het maar gewoon ga doen, nog even kijken welke het wordt.
Kan je je waarschijnlijk geen buil aan vallen.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:50:
Wat is jullie ervaring met de jaarlijks voorbij komende Aldi / Lidl accu-schroef(boor)machines?
Oude actie Aldi:
V.b: [afbeelding]
Je betaalt voor A-merken waarschijnlijk meer omdat zowel bouwkwaliteit, ontwerp en gebruikte onderdelen beter zijn. Daarnaast ken ik aannemers die jaren (dat zijn meer dan drie verbouwingen/aabouwen) doen met Makita machines.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook niet goed om een paar euro te besparen, maar wel twee apparaten extra weg te gooien in een bepaalde periode. Elektronic waste is al een groeiend probleem.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Hoe oud is je zoontje dan?Kaasplank schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:50:
[...]
[afbeelding]
Dat soort dingen zit hier stiekem ook wel in de pijplijn, moet ie alleen wel oud genoeg voor zijn. Hij is pas net zo ver dat ie zichzelf optrekt en incidenteel staat. Die hele Bosch werkbank kan ik hier zo bij de speelgoedwinkel halen zag ik laatst
Overigens had ik zelf op mijn 6/7e een echte houten werkbank (met bankschroef!) en eigen gereedschap (figuurzaag, boor, hamer, schroevendraaiers) en een gereedschapskist. Begon al vroeg
Klopt inderdaad. Ik heb hetzelfde gevoel. Maar ik kan het nog verantwoorden doordat ik het vaak gebruik. Maar als het om 3 schilderijen in het jaar gaat dan is dit een goede optie.Framoes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:46:
[...]
Kan je je waarschijnlijk geen buil aan vallen.
Je betaalt voor A-merken waarschijnlijk meer omdat zowel bouwkwaliteit, ontwerp en gebruikte onderdelen beter zijn. Daarnaast ken ik aannemers die jaren (dat zijn meer dan drie verbouwingen/aabouwen) doen met Makita machines.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook niet goed om een paar euro te besparen, maar wel twee apparaten extra weg te gooien in een bepaalde periode. Elektronic waste is al een groeiend probleem.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Uitgehuwelijkt?Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 06:44:
M'n vrouw was laatst niet meer bij deze cute werkbank weg te slaan.
Het werkbankje heeft ook ongeveer de juiste hoogte voor haar.

Dank voor de tip!Framoes schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:17:
[...]
Als je de voordelen van 18V (kracht, looptijd per lading) en 10.8V (formaat) wil combineren, kan ik de DDF483 van Makita aanraden. Voor rond de 100 euro heb je een losse machine. Daar krijg je vanaf 1 januari een gratis accu bij en een lader is 40-50 euro. Dan ben je voor 150 euro klaar.
Wel opletten dat je de machine bij een aangesloten dealer/webshop koopt om in aanmerking te komen voor een accu.
Hier een artikel met wat foto's.
Is o.a. deze machine in NL: https://www.makita.nl/boo...18-v-boor-schroefmachine/
Een ietsje zwaardere machine (DDF484) heeft een aluminium tandwielhuis, en deze hier niet. Weet iemand wat de voor- en nadelen daarvan zijn?
Als je maar 1 accuschroefboor neemt kies de ddf484, dan neem ik even aan dat je al een klopboor hebt op snoer of zo.Rob Z schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:33:
[...]
Dank voor de tip!
Is o.a. deze machine in NL: https://www.makita.nl/boo...18-v-boor-schroefmachine/
Een ietsje zwaardere machine (DDF484) heeft een aluminium tandwielhuis, en deze hier niet. Weet iemand wat de voor- en nadelen daarvan zijn?
Ik heb expliciet voor de DDF483 gekozen omdat hij compacter lichter en sterker was dan mijn 14.4V Makita. Ik had al een 18v klopboor (DHP481) en een slagschroevendraaier. Ik had dus iets nodig om ikea meuk in elkaar te draaien en te schroeven.
Wederom, het ligt er aan wat je nodig hebt; klein en licht? DDF483. De DDF484 heeft 25% meer kracht maar weegt ook 25% meer en is wat groter.
Als je verwacht in steen te moeten boren ben je trouwens beter af met een DHP model, kost een paar tientjes meer maar heeft wel klopfunctie.
Staar je niet blind op typenummers trouwens, hoger =/= altijd beter.
Schroeven doe ik tot nu met een Makita DF030DWE maar die is te licht voor wat zwaarder schroefwerk.
Steen doe ik met een blauwe Bosch, en voor normaal boorwerk heb ik ook een blauwe machine met snoer. De laatstgenoemde gaat weg, samen met de Makita 6095 die al jaren (in nieuwstaat) op zolder ligt
In dat geval past de DDF484 mooi tussen de DF030DWE en Bosch klopboor.Rob Z schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:30:
OK, dankjewel.
Schroeven doe ik tot nu met een Makita DF030DWE maar die is te licht voor wat zwaarder schroefwerk.
Steen doe ik met een blauwe Bosch, en voor normaal boorwerk heb ik ook een blauwe machine met snoer. De laatstgenoemde gaat weg, samen met de Makita 6095 die al jaren (in nieuwstaat) op zolder ligt
Heb je al een Roomba?teacher schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:02:
[...]
Het is "nodig"![]()
Fwp!

Meer serieus over die haakse slijper, het ligt er een beetje aan hoe lang je hem aaneengesloten gebruikt maar ik heb de DGA504 en daar zit genoeg power in.
Ter inspiratie:
Have:
RT0700CX2 Freesmachine
DDF343 14,4V Lichte Schroefboormachine
DDF483 18V Brushless Lichte Schroefboormachine
DTD152 18V Slagschroevendraaier
DHP481 18V Brushless Klopboor
DJV182 18V Brushless Decoupeerzaag
DGA504 18V Brushless Haakse Slijper
DHS680 18V Brushless Cirkelzaag 165 mm
DTM50ZJX3 18V Multitool + Toebehorenset
Want:
DJR187 18V Brushless Reciprozaag
DKP180 18V Schaaf
DTW281 18V Slagmoersleutel
Hoe bevalt die DJV182? Qua kracht en looptijd? En heb je na het zagen een mond vol hout of voert ie het goed af (met/zonder stofzuiger)?Uncle Mel schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:18:
[...]
In dat geval past de DDF484 mooi tussen de DF030DWE en Bosch klopboor.
[...]
Heb je al een Roomba?DRC200:
[afbeelding]
Meer serieus over die haakse slijper, het ligt er een beetje aan hoe lang je hem aaneengesloten gebruikt maar ik heb de DGA504 en daar zit genoeg power in.
Ter inspiratie:
Have:
RT0700CX2 Freesmachine
DDF343 14,4V Lichte Schroefboormachine
DDF483 18V Brushless Lichte Schroefboormachine
DTD152 18V Slagschroevendraaier
DHP481 18V Brushless Klopboor
DJV182 18V Brushless Decoupeerzaag
DGA504 18V Brushless Haakse Slijper
DHS680 18V Brushless Cirkelzaag 165 mm
DTM50ZJX3 18V Multitool + Toebehorenset
Want:
DJR187 18V Brushless Reciprozaag
DKP180 18V Schaaf
DTW281 18V Slagmoersleutel
Denk namelijk dat ik m'n Dewalt decoupeerzaag met snoer weg doe en die aan ga schaffen.
Verwijderd
Yep, ze moesten duidelijk van haar af.
Maar de weergaloze knapperd blijkt een lot uit de loterij te zijn en na het lezen van je reply groeide zij zomaar 2 koppen erbij.
Zij kan nu ook bij het aanrecht en daar verwacht ik veel van.
De lieve meid kan trouwens ook geweldig klussen en brengt een leuk salaris mee, dat wordt een blijvertje.
Illusion schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:35:
Voor de vriendin op zoek naar een compressor. Ze woont klein, zonder berging, dus een 25liter model valt af.
Waarvoor wordt ie gebruikt:
*Voor de heb (ja ook meisjes willen blijkbaar graag gereedschap)
*Banden oppompen (auto, fiets ed)
*Bal oppompen (type skippybal)
*Af en toe wat schoonspuiten.
Eisen:
*Supercompact, denk aan opslag onder het bed, in een tv-meubel etc. Geen berging aanwezig.
*Niet te lawaaiig. Muzikante piano/viool. Dus 97dBA is uit den boze.
*Toch een beetje luchtopbrengst.
*Liefst toch met tank, ook al is dat dan maar 5 of 6 liter.
*Budget liefst ordegrootte €150 incl slang, bandenpomp en blaaspistool (coolblue had een aanbieding voor de stanley in die prijsrange).
Voorlopig valt er vooral heel veel af op geluidsniveau, al het kleine spul met ca 5L tank en 200 L/min is 97 dBA. Blijft over:
**Stanley DN 55/8/5: 55L/min 85dB: https://www.toolmax.nl/st...ressor-8-bar-compact.html
Nadeel: slechts 55l/min, 85 dB
Voordeel: relatief goedkoop
**Airpress H215/6: 185l/min, 76dB: http://www.compressorcent...ml#product_specifications
Nadeel: duurder
Voordeel: Meer luchtopbrengst, stiller: 76dB.
**Senco PC1010N: 34 l/min, 68dB: http://www.senco.com/tools/details-page/pc1010n
Voordeel: Stilste, kleinste
Nadeel: Duur, slechts 34 l/min, kleinste tank.
Wat zie ik over het hoofd? Wie heeft er nog tips?
Navi schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:38:
Ik heb zo'n stanley, maar dan 1 modelletje groter. 8 ltr tank dacht ik. Prima ding voor wat je zoekt, banden, skippybal, etc, maakt echter wel een enorme herrie.
Ze hebben hem nu nog bij de hornbach, dacht rond de 110 euro voor complete set.
Hillie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:44:
Als het voor incidenteel gebruik is en budget belangrijk is, dan zou ik minder op het geluid letten en voor een paar knaken een degelijk stel oorkappen erbij nemen. Een stillere compressor is natuurlijk fijn, maar met je andere criteria (budget, formaat) zou ik het geluid een lagere prioriteit geven. Ik draag zelf met vrij veel taken oordoppen of -kappen.
Mannen bedankt.Rob Z schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:52:
Of zo'n airbrush ding? https://www.hbm-machines....-18-a-airbrush-compressor
Let wel dat het genoemde volume per minuut meestal het aanzuigvolume is.
Bijvoorbeeld 240l/min is al net te weinig voor een slagmoersleutel.
Uiteindelijk is het de stanley DN200/8/6 geworden. In theorie een lawaaibeest met 97dB, maar ik heb hem in het echt beluisterd, en daar viel het me eigenlijk best mee. Aanbieding bij de hornbach €109,-- incl slang, spuitpistool, bandenvulpistool en 3 verloopnippels voor luchtbedden/ballen. Prima deal: http://www.hornbach.nl/sh...-set/8479185/artikel.html
Mini Review:
Kleine tank (6Liter) dus hij hij slaat vaak aan, maar is ook heel snel weer vol (20sec ofzo). Je merkt wel dat ze de druk waarop de pomp weer aanslaat vrij laag hebben gezet (ca 6 bar), waarschijnlijk omdat je anders helemaal gek wordt. Dit is even lastig als je je racefietsbanden op 8 bar wil hebben, maar met een kleine workaround is dat ook goed te doen.
Slang is wel veel korter dan je verwacht. 5 meter spiraalslang klinkt lang, maar heeft een praktisch bereik van slechts 2 a 3 meter.
Desondanks een aanrader, zeker als je weinig ruimte hebt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik ben wat aan het zoeken naar een las apparaat voor wat huis-, tuin-, en keuken laswerk. Dit wordt waarschijnlijk een mma inverter omdat je daarmee flexibel met in het materiaal wat je wil lassen. Bij mij zal dit voornamelijk gaan om staal tussen de 1 en 5 mm dik. Later wil ik ook wat aluminium (proberen te) lassen.
Momenteel heb ik mijn keuze 'beperkt' tot:
Telwin Force 125 (€130 met laskap)
GYS 130P (€240 zonder laskap)
Güde 100GC (€160 met laskap)
MetalWorks TEC160 (€165 met laskap)
HBM 160 (€120 met laskap)
De GYS valt voor mij af omdat ik deze te duur vind. De MetalWorks lijkt mij een beroerde inschakeltijd te hebben.
Het argument met laskap is denk ik ook niet echt interessant, omdat een automatische laskap toch wel een redelijk essentieel ding is? Ik doe wel een MIG lassen bij mij op het werk en dan vind ik het toch wel erg prettig om twee handen beschikbaar te hebben. Een automatische laskap heb je geloof ik wel voor een euro of 30.
Zo beredenerend nijg ik naar de Telwin Force 125 + een knappe laskap.De Güde lijkt meer verschillende materiaal diktes te kunnen verwerken. Iemand die hier nog wat input/advies over kan geven? Wie weet daarnaast een goede prijs/kwaliteit elektrode?
Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |
- Ligt dat langzamer gaan aan de accu? Of was de schroevendraaier overbelast?
- Kunnen die rookwolkjes kwaad?
Tweede vraag. Ik gebruik een jigset van wolfcraft voor het maken van pocketholes. De smalle punt van de boor is naar een gaatje of 15 afgebroken. Is dat normaal en moet ik gewoon heel voorzichtig doen? Of is het iets waarmee ik terug zou kunnen naar de hornbach?
Met gestrekt been.
Het is zeker even wennen, hij heeft een soort automatische snelheidinstelling waarbij hij sneller gaat naarmate je harder naar voren duwt, geeft je veel meer controle dan normaal maar is zoals gezegd even wennen. Kracht is prima, ik kom gewoon 2cm multiplex door maar pak toch de cirkelzaag als je veel meters moet maken. Looptijd heb ik nog niet echt kunnen testen maar ziet er op het eerste gezicht goed uit (na 20 min nog 75% charge over).Framoes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:26:
[...]
Hoe bevalt die DJV182? Qua kracht en looptijd? En heb je na het zagen een mond vol hout of voert ie het goed af (met/zonder stofzuiger)?
Denk namelijk dat ik m'n Dewalt decoupeerzaag met snoer weg doe en die aan ga schaffen.
Handige features zijn:
-quick release voor zaagbladen
-feit dat je hem op de accu rechtop kan neerzetten
-safetylock zodat hij niet per ongeluk aan gaat als je hem oppakt
-stofzuigeraansluiting rechts of links te monteren (niet getest want alleen op locatie zonder stroom gebruikt, vandaar op accu gekocht
-redelijk snel onder een hoek van 45 graden te zetten en de zool "lockt" weer terug op 90
1. Klinkt als overbelast. Vooral door de rook. En hoewel je machine niet per se direct kapot is, is het niet verstandig om door te gaan als de machine begint te roken.artbij schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:04:
Even een vraagje, ik heb een Makita 6281, gisteren heb ik deze gebruikt voor het boren van wat gaten van 9,5mm in hout. Na een gaatje of 20 snel na elkaar sloeg de boor af en toe vast en dan kwam er wat rook uit de machine. Ook ging het boren al wat langzamer.
Tweede vraag. Ik gebruik een jigset van wolfcraft voor het maken van pocketholes. De smalle punt van de boor is naar een gaatje of 15 afgebroken. Is dat normaal en moet ik gewoon heel voorzichtig doen? Of is het iets waarmee ik terug zou kunnen naar de hornbach?
2. Het is gereedschap, dus heel voorzichtig doen lijkt me geen vereiste om garantie te kunnen claimen. Mijn Kreg jig boor doet het na 100-200 (of meer) pocket holes nog prima. En hoewel er misschien een verschil in kwaliteit is, is 15 pocket holes voor het boortje kapot gaat wel extreem weinig.
Met gestrekt been.
Zijn pocket hole boortjes überhaupt verkrijgbaar met een hex aansluiting voor in een schroefmachine?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Op aliexpress is alles te krijgenOrion84 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:35:
Voor het boren bedoel je? Lijkt me niet ideaal. Hele kleine diameters voorboren kan wel met een slagschroevendraaier, maar pocktetholes lijkt me niet handig. Als je wat weerstand krijgt in je rig begint ie te slaan, wat doorgaans niet bevordelijk is voor de kwaliteit van het boorgat, het boortje en in dit geval ook de rig.
Zijn pocket hole boortjes überhaupt verkrijgbaar met een hex aansluiting voor in een schroefmachine?
Met gestrekt been.
Kreg levert ze standaard met hex aansluiting. Er zijn ook schroefmachines met alleen een hex aansluiting.Orion84 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:35:
Voor het boren bedoel je? Lijkt me niet ideaal. Hele kleine diameters voorboren kan wel met een slagschroevendraaier, maar pocktetholes lijkt me niet handig. Als je wat weerstand krijgt in je rig begint ie te slaan, wat doorgaans niet bevordelijk is voor de kwaliteit van het boorgat, het boortje en in dit geval ook de rig.
Overigens kan je met een slagschroevendraaier pocket holes boren, maar hij begint idd wel te ratelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Framoes op 08-01-2017 15:15 ]
Verwijderd
1. Klinkt als overbelast.artbij schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:04:
Even een vraagje, ik heb een Makita 6281, gisteren heb ik deze gebruikt voor het boren van wat gaten van 9,5mm in hout. Na een gaatje of 20 snel na elkaar sloeg de boor af en toe vast en dan kwam er wat rook uit de machine. Ook ging het boren al wat langzamer.
2. 3 mogelijkheden: De rookwolkjes zijn:
2.1: Zaagsel in de machine. Is er niet goed voor. Machine word warm, zaagsel vliegt in de fik, bad times.
2.2: Koolborstels kunnen het niet aan. Dit heb ik in het verleden meegemaakt met een oude slijptol. Deze heb ik netjes aan de kant gelegd, en een nieuwere geleend van iemand.
2.3: Elektronica. Elektronica werkt op rook. Komt de rook eruit, doet het niet meer werken. Dit lijkt bij jou niet het geval, omdat je aangeeft dat ie af en toe vast slaat, niet ermee opgehouden is.
Dit topic is gesloten.