[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.618 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/6/5836/30779415131_94508bf886_b.jpg
Morgen even de engelse stekker erop knutselen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoerdfoto schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:21:
[afbeelding]
Engelse stekker erop knutselen? Bedoel je niet engelse stekker er vanaf knutselen, en een europese erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:03:
[...]

Engelse stekker erop knutselen? Bedoel je niet engelse stekker er vanaf knutselen, en een europese erop?
Eh ja, excuus. 8)7. Ik wijt het aan 7 uur tentamens en 3 uur reizen gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluemoon23 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:19:
[...]
Heb jij wel eens zo,n 230mm schijf van dichtbij gezien ?
Die is bijna net zo groot als die hele 125mm tol _O-
Dat gaat echt niet werken, 230mm tol huren of kopen (Marktplaats ?).
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
McGryphon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:08:
[...]
ik had mijn 5Ah Dewalt accu's voor 80eu per stuk. Het is echt specifiek Flexvolt en M18 9Ah dat enorm duur is. Dat zijn beide dan ook een andere categorie accu dan "normale" 18-volters.
Dan zou ik toch echt kiezen voor 2x 5Ah in plaats van 1x 9Ah ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 20:01

FZ6

Ook ik ben inmiddels aangestoken door het L-Boxx virus,
maar voor diegene die meer van de Makita M-Box'en houden in de dagbieding bij gereedschapschapscentrum:

http://www.gereedschapcen...campaign=gc.dagaanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:32
Sjoerdfoto schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:21:
[afbeelding]
Nice!

Snel geleverd ook wel :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Technische vraag dudes :)

Kun je bij de 10.8volts GSR/GSB-machientjes de koolborstels vervangen?

Ik las gister ff een reactie van iemsnd die zijn kleine GSR stuk had en daar bleek het dus niet bij te kunnen 7(8)7

Ik sta op het punt die kleine GWSslijper te bestellen en daar een GSR body bij te bestellen of dat wat is voor me. Maar als dat namelijk niet kan, dan geef ik liever iets meer uit voor de 18volt GSR :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:56:

Ik las gister ff een reactie van iemsnd die zijn kleine GSR stuk had en daar bleek het dus niet bij te kunnen 7(8)7

Ik sta op het punt die kleine GWSslijper te bestellen en daar een GSR body bij te bestellen of dat wat is voor me. Maar als dat namelijk niet kan, dan geef ik liever iets meer uit voor de 18volt GSR :)
Alles is beter met meer volt :P

Maar als serieus antwoord: Zijn de recentere machines van Bosch niet grotendeels koolborstelloos?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:28:
[...]

:+

Op zich wel, maar ik heb al een 14.4 panasonic accutol, een bosch GSB13 (klop)boor en een bosch GHB 2-28 hamerboor.

Een 10.8 past daar prima tussen, ook handig voor mijn vriendin namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

Mooie dingen inderdaad bij Axminster en niet duur maar hoe zit dat met de garantie?

Moet je het dan terug sturen naar Engeland of kan je direct bij de fabrikant in Nederland aankloppen?

En dan nog, vraag me af wat ze dan vinden van de afgeknipte stekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:36

Illusion

(the art of)

Fraggert schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:56:

In mijn psr 10,8 bosch groen heb ik gewoon een compleet nieuwe motor gezet a €20,-
Ik ga er vanuit dat dat bij bosch blauw ook wel kan dan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:28:
[...]

Maar als serieus antwoord: Zijn de recentere machines van Bosch niet grotendeels koolborstelloos?
Hun boor- en schroefmachines wel. Ik heb wel het idee dat ze wat achterlopen met BL machines.
Vliegvlug schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:17:
Mooie dingen inderdaad bij Axminster en niet duur maar hoe zit dat met de garantie?

Moet je het dan terug sturen naar Engeland of kan je direct bij de fabrikant in Nederland aankloppen?

En dan nog, vraag me af wat ze dan vinden van de afgeknipte stekker...
Als het goed is kan je het hier wel voor garantie aanmelden, maar die afgeknipte stekker is denk ik wel een probleem. Ik weet ook niet hoe het precies zit met garantie en bijvoorbeeld je machines aanmelden voor extra garantie.

Je bent met machines van buiten NL wel uitgesloten van acties (zoals bijv de gratis accu/proefpakket/etc acties van Makita).

[ Voor 50% gewijzigd door Framoes op 09-11-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:41:
[...]

Hun boor- en schroefmachines wel. Ik heb wel het idee dat ze wat achterlopen met BL machines.

[...]

Als het goed is kan je het hier wel voor garantie aanmelden, maar die afgeknipte stekker is denk ik wel een probleem. Ik weet ook niet hoe het precies zit met garantie en bijvoorbeeld je machines aanmelden voor extra garantie.

Je bent met machines van buiten NL wel uitgesloten van acties (zoals bijv de gratis accu/proefpakket/etc acties van Makita).
Op het onderwerp van garantie: Kun je niet de body en accus aanmelden voor garantie, en accepteren dat je op de lader zelf je garantie verneukt heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
Framoes schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:41:
[...]

Volgens mij zijn de BL modellen van Bosch minstens net zo koolborstelloos als die van de concurrentie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
FZ6 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:00:
Ook ik ben inmiddels aangestoken door het L-Boxx virus,
maar voor diegene die meer van de Makita M-Box'en houden in de dagbieding bij gereedschapschapscentrum:

http://www.gereedschapcen...campaign=gc.dagaanbieding
mooi ook:
(kan stickers van andere producten bevatten)
Die komen dus af van xxxxxxZJ producten waar een xxxxxxxZ product van is gemaakt

Vandaar dat ze ook goedkoop de deur uit gaan, je geeft mensen €15 korting op een accuboor/zaag/whatever en verkoopt dan de Mbox voor €30 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Laatst online: 18-09 20:01

FZ6

[b][message=49062979,noline]Uncle Mel schreef op woensdag 09 november 2016 @

Die komen dus af van xxxxxxZJ producten waar een xxxxxxxZ product van is gemaakt

Vandaar dat ze ook goedkoop de deur uit gaan, je geeft mensen €15 korting op een accuboor/zaag/whatever en verkoopt dan de Mbox voor €30 :*)
Ja dat is op zich een goed verdienmodel :P

maar aan de andere kant:
Ik heb vorige week 2 L-boxxen binnen gekregen en daar zaten ook stickers op.
Even eraf halen, doekje met stickerverwijderaar en je bent weer een stukkie goedkoper uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een afkortzaag van Ferm (MSM 1035, goedkoop, maar hij doet wat ik wil) en als ik balkjes afkort krijg ik vaak een hoop bramen/splinters, beetje zoals op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://gebruiktebouwmaterialen.com/media/catalog/product/cache/1/image/365x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/n/i/nieuw_hout_8_x_20.jpg

Nou was het tot nu niet zo'n issue, die bramen. Maar ik ga nu beginnen aan de afwerking van mijn huis, dus ik wil die bramen/splinters niet meer. Nou kan het natuurlijk zijn dat mijn techniek niet helemaal optimaal is, maar ik vermoed eerder het zaagblad. Dit is het standaard blad wat bij de machine geleverd werd. Wat voor blad kan ik het beste aanschaffen voor mooie, nette snedes in balkjes en planken?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zoek een pakkingschraper (die ik ga misbruiken voor behang/verf enzo).
Waar kan ik die een beetje voordelig scoren (met name vanwege verzendkosten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:35

orf

zonoskar schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:06:
Ik heb een afkortzaag van Ferm (MSM 1035, goedkoop, maar hij doet wat ik wil) en als ik balkjes afkort krijg ik vaak een hoop bramen/splinters, beetje zoals op de foto.

[afbeelding]

Nou was het tot nu niet zo'n issue, die bramen. Maar ik ga nu beginnen aan de afwerking van mijn huis, dus ik wil die bramen/splinters niet meer. Nou kan het natuurlijk zijn dat mijn techniek niet helemaal optimaal is, maar ik vermoed eerder het zaagblad. Dit is het standaard blad wat bij de machine geleverd werd. Wat voor blad kan ik het beste aanschaffen voor mooie, nette snedes in balkjes en planken?
Kijk eerst eens wat er gebeurt als je een stuk resthout onder je te zagen materiaal legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:04:
[...]

Op het onderwerp van garantie: Kun je niet de body en accus aanmelden voor garantie, en accepteren dat je op de lader zelf je garantie verneukt heb?
Ze kunnen adhv het serienummer wel bepalen of je met acties mee kan doen, dus garantie misschien ook.
Raymond schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:44:
[...]

Volgens mij zijn de BL modellen van Bosch minstens net zo koolborstelloos als die van de concurrentie :P
Bosch was alleen een beetje laat. Andere merken hadden al lange tijd BL modellen en Bosch pas sinds dit jaar meerdere soorten machines. Milwaukee en Makita zijn al aan de tweede generatie BL slijpers toe en die van Bosch is volgens mij dit jaar gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Je moet gewoon een compatibel zaagblad kopen, twee dingen om op te letten, diameter van je huidige en maximale toerental van je machine.
Dan kan je kiezen hoeveel tandjes je zaagblad heeft. Hoe meer tandjes, hoe beter de afwerking, echter hoe sneller deze verslijten bij zwaardere (en dikkere balken) houtsoorten. Ikzelf heb gwn 2 zaagbladen, 1 met veel tanden (32 denk ik) en eentje met heel weinig (8). Als je bijvoorbeeld plaats betonplex zaagt met je fijn zaagblad van 32 tandjes mag je onmiddellijk een nieuw halen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:11:
Ik zoek een pakkingschraper (die ik ga misbruiken voor behang/verf enzo).
Waar kan ik die een beetje voordelig scoren (met name vanwege verzendkosten)?
Ik heb deze, werkt perfect :)

https://www.gamma.nl/asso...schraper-metaal/p/B545402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zoek net wat stevigers (die glasschraper heb ik ook, werkt idd perfect waarvoor'ie bedoeld is)

Meer dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5JYXbYueCsmBZOfuWYu4xut2/full.jpg

Het zijn verzendkosten die het onaantrekkelijk maken. Zo'n schrapertje is voor minder dan een tientje al te vinden. Maar beetje jammer om er dan 7,50 verzendkosten over te moeten betalen.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ben toch ook maar overstag gegaan en heb die Bosch combideal op Axminster besteld. 8)

Wie was ook alweer degene die wel die losse Makita van gereedschapcentrum wilde hebben, maar vond dat het met alle andere losse onderdelen (accu`s, oplader, mbox) toch nog te duur werd? :?

Vanaf vandaag hebben ze een Makita 18V accu in de aanbieding (€53,99), de mbox (€28,88) is gisteren in de aanbieding gekomen en de losse body (€88,88) loopt nog. Hoef je alleen nog een oplader te regelen om de set compleet te krijgen.

De complete set met 2 dezelfde accu`s kost bij gereedschapcentrum bijvoorbeeld al €308,99. Dan wordt het toch nog wel interessant denk ik.

Verwijderd

Trasos schreef op donderdag 10 november 2016 @ 00:19:
Ben toch ook maar overstag gegaan en heb die Bosch combideal op Axminster besteld. 8)

Wie was ook alweer degene die wel die losse Makita van gereedschapcentrum wilde hebben, maar vond dat het met alle andere losse onderdelen (accu`s, oplader, mbox) toch nog te duur werd? :?

Vanaf vandaag hebben ze een Makita 18V accu in de aanbieding (€53,99), de mbox (€28,88) is gisteren in de aanbieding gekomen en de losse body (€88,88) loopt nog. Hoef je alleen nog een oplader te regelen om de set compleet te krijgen.

De complete set met 2 dezelfde accu`s kost bij gereedschapcentrum bijvoorbeeld al €308,99. Dan wordt het toch nog wel interessant denk ik.
Dat was ik. Iemand gaf aan dat de onderdelen los kopen goedkoper kon zijn, en ik gaf aan dat dit hier niet het geval is.

Even uit mijn hoofd kwam ik met rekenen op 365 euro, voor 2 4Ah accu's(a ongeveer 80 euro per stuk), een lader(ongeveer 60 euro) Mbox (destijds 35 euro, ofzo?) en de body voor inderdaad 88,88 euro.

Nu komt het totaal met 2 3Ah accu's op 290 euro. Wel aantrekkelijk, met een hard aandraaimoment van 91 Nm.

Niettemin, in Deutschland immer besser:
https://www.amazon.de/gp/...ords=DHP458&condition=new

Dat is dezelfde machine, maar dan met 4Ah accu's... Met een meerprijs van 19 euro? #worth

En zoals al genoemd, die Bosch deal van Axminster is ook zeker niet slecht. Ik ben alleen nog steeds op Paypal aan het wachten.

• KillaZ
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:09:
[...]

Dat was ik. Iemand gaf aan dat de onderdelen los kopen goedkoper kon zijn, en ik gaf aan dat dit hier niet het geval is.

Even uit mijn hoofd kwam ik met rekenen op 365 euro, voor 2 4Ah accu's(a ongeveer 80 euro per stuk), een lader(ongeveer 60 euro) Mbox (destijds 35 euro, ofzo?) en de body voor inderdaad 88,88 euro.

Nu komt het totaal met 2 3Ah accu's op 290 euro. Wel aantrekkelijk, met een hard aandraaimoment van 91 Nm.

Niettemin, in Deutschland immer besser:
https://www.amazon.de/gp/...ords=DHP458&condition=new

Dat is dezelfde machine, maar dan met 4Ah accu's... Met een meerprijs van 19 euro? #worth

En zoals al genoemd, die Bosch deal van Axminster is ook zeker niet slecht. Ik ben alleen nog steeds op Paypal aan het wachten.
Ik weet zeker dat ik het gemist heb, maar heb je dat aandraaimoment nodig voor het boor gedeelte of het schroefgedeelte?

K to the KillaZ

Verwijderd

KillaZ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:57:
[...]

Ik weet zeker dat ik het gemist heb, maar heb je dat aandraaimoment nodig voor het boor gedeelte of het schroefgedeelte?
Op dit moment heb ik dat aandraaimoment waarschijnlijk niet nodig. Het probleem is dat ik graag in 1 keer klaar wil zijn, en bij de scoutingvereniging waar ik veel klussen doe hebben we veel baksteen. Voor het eerst komende project boor ik misschien 6-10 gaten in steen, en de rest in hout. Maar binnenkort gaan we een groot deel van de buitenverlichting vervangen. De nieuwe armaturen zijn groter dan de oude, want met LED verlichting kan de elektro-groep de grotere armaturen/meer licht wel aan. Hiervoor ga ik best een hoop boorwerk moeten doen, samen met mijn collega's.

Omdat ik thuis en wij bij scouting nauwelijks beton hebben, ben ik niet van plan op korte termijn een boorhamer aan te schaffen, dus de accuklopboor moet wel tegen een stevige klus opgewassen zijn.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:20
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:34:
[...]

Je moet gewoon een compatibel zaagblad kopen, twee dingen om op te letten, diameter van je huidige en maximale toerental van je machine.
Dan kan je kiezen hoeveel tandjes je zaagblad heeft. Hoe meer tandjes, hoe beter de afwerking, echter hoe sneller deze verslijten bij zwaardere (en dikkere balken) houtsoorten. Ikzelf heb gwn 2 zaagbladen, 1 met veel tanden (32 denk ik) en eentje met heel weinig (8). Als je bijvoorbeeld plaats betonplex zaagt met je fijn zaagblad van 32 tandjes mag je onmiddellijk een nieuw halen ;-)
Sorry, maar dit klopt niet. Voor plaatmateriaal geldt inderdaad hoe meer tandjes hoe beter. Maar voor massief hout is een blad met minder tanden beter. Dit heeft er mee te maken dat het blad anders het resthout (=zaagsel) niet weg kan voeren, waardoor er wrijving en brandplekken komen. Dat gebeurt vooral bij schulpen (met de verzellengte mee zagen, bv een plank in de lengte doorzagen), maar ook bij het afkorten speelt het mee. Daarnaast telt de vorm en de hoek van de tand ook mee. Het gaat te ver om dat hier helemaal uit te leggen.

Betonplek zaag je met een blad met zo veel mogelijk tanden! Ja, die worden snel bot en daarom heb je er speciale zaagbladen met vlakdaktanden voor.

[afbeelding]

Ik raad je aan om niet op het goedbedoelde advies van MeHiSt te letten. Helaas klopt het niet (zie mijn uitleg hier boven). De rafels worden waarschijnlijk veroorzaakt door een slecht blad. Kijk eens bij Ecotools voor een redelijk goed zaagblad dat niet te veel kost. Aangezien het om een afkortzaag gaat en om massieve balken, kun je beter een blad met relatief weinig tanden kopen als je snel en veel wilt zagen en een blad met meer tanden als je preciezer wilt zagen.

Maar een goed blad zal het probleem niet helemaal verhelpen. De rafels (tear out) komen doordat het blad met de tanden op hoge snelheid tegen de houtvezels komt. Zolang de vezels ondersteund worden, worden ze dan doorgezaagd. Maar tegen het einde worden ze niet meer ondersteund en worden ze naar buiten geduwd. Een goed blad voorkomt dit gedeeltelijk. Maar je zou dit kunnen maken voor de beste resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/_QsJsqd-ulr8/THouF5ZC0iI/AAAAAAAACYI/CvyO5uBH5O4/s1600/IMG_1288.JPG

Er zijn in MDF twee stukken van MDF gemaakt en die zijn vervolgens ingezaagd. Hierdoor wordt het zaagstuk perfect ondersteund. Zoek maar een op "zero clearance insert miter saw".

Kijk ook eens naar deze video:

[ Voor 44% gewijzigd door L.N. op 10-11-2016 09:23 ]

• KillaZ
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:05:
[...]

Op dit moment heb ik dat aandraaimoment waarschijnlijk niet nodig. Het probleem is dat ik graag in 1 keer klaar wil zijn, en bij de scoutingvereniging waar ik veel klussen doe hebben we veel baksteen. Voor het eerst komende project boor ik misschien 6-10 gaten in steen, en de rest in hout. Maar binnenkort gaan we een groot deel van de buitenverlichting vervangen. De nieuwe armaturen zijn groter dan de oude, want met LED verlichting kan de elektro-groep de grotere armaturen/meer licht wel aan. Hiervoor ga ik best een hoop boorwerk moeten doen, samen met mijn collega's.

Omdat ik thuis en wij bij scouting nauwelijks beton hebben, ben ik niet van plan op korte termijn een boorhamer aan te schaffen, dus de accuklopboor moet wel tegen een stevige klus opgewassen zijn.
Als het alleen metselwerk is ben je met die Bosch deal echt pri-ma uit. Ik probeer je geen bosch blauw aan te smeren (ben een Makita man :+ ), maar die 7 tientjes (of meer) die je in je zak houdt kun je gebruiken voor een paar knappe boortjes en bitjes.

K to the KillaZ

Verwijderd

KillaZ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:11:
[...]

Als het alleen metselwerk is ben je met die Bosch deal echt pri-ma uit. Ik probeer je geen bosch blauw aan te smeren (ben een Makita man :+ ), maar die 7 tientjes (of meer) die je in je zak houdt kun je gebruiken voor een paar knappe boortjes en bitjes.
Boortjes en bitjes zijn verbruiksartikelen, die kan ik declareren bij de scouting :+

Daarbij, om eerlijk te zijn, vind ik de kleur van makita gewoon mooier dan die van bosch blauw :X

Ik weet dat dit een slecht argument is, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Aangezien ik komende tijd veel plaat materiaal moet zagen ga ik invalzaag kopen.
Keus is gevallen op de mafell mt 55 cc.

Welke accessoires zijn dan handig er zit een geleiderail van 1,60 meter bij.
Ik ga veelal platne van 244 x 122 zagen.
Rail van 110 bijkopen met verbindingstuk.

Heb je de klemmen echt nodig? of blijft rails zo goed liggen?
iemand ervaring hier met deze rails: https://estore-sslserver.(...)bjectPath=Categories

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000

Reinier

\o/

sjnelle schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 07:55:
Maar ook ander spul kriebelt, ben nog op zoek naar goede boorhamer, twijfel tussen de makita hr2631 serie, nu leuke accessoires en ook gratis boren actie bij makita of de Bosch blauw GBH 2-28 DFV.
Die Bosch wordt als het goed is vandaag bezorgd :) Hoor er veel goede verhalen over. Heb hem in DE besteld voor een leuke prijs inclusief betonboren, metaalboren en twee SDS-beitels. Al zie ik dat hij in NL ook maar rond de €200 kost met wat boortjes en beitels erbij.
Heb er meteen maar wat L-Boxx mini's, decoupeerzaagjes, 10,8V accu's en een 10,8 ledlamp bij besteld. Bosch fanboy :D

• sjnelle
Reinier schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:10:
[...]

Die Bosch wordt als het goed is vandaag bezorgd :) Hoor er veel goede verhalen over. Heb hem in DE besteld voor een leuke prijs inclusief betonboren, metaalboren en twee SDS-beitels. Al zie ik dat hij in NL ook maar rond de €200 kost met wat boortjes en beitels erbij.
Heb er meteen maar wat L-Boxx mini's, decoupeerzaagjes, 10,8V accu's en een 10,8 ledlamp bij besteld. Bosch fanboy :D
Ben er ook uit dat het de Bosch wordt krijgt veel goede recensies.
Waar in Duitsland heb je hem besteld, zie niet zoveel prijsverschil in Duitsland en Engeland. Voor accu machines is dat anders verhaal

• Raymond
sjnelle schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:02:
Aangezien ik komende tijd veel plaat materiaal moet zagen ga ik invalzaag kopen.

iemand ervaring hier met deze rails: https://estore-sslserver.(...)bjectPath=Categories
Ik heb nu een paar keer met mn festool gewerkt. Heeft mij wel geleerd dat het de moeite is om te investeren in een extra rail. Dat loshalen en vastmaken als je wilt wisselen tussen lang en kort zagen vind ik maar niks.
Ik heb 2x1m40, ik denk dat ik er een korte bij haal en die lange lekker aan elkaar laat zitten :)

• Annuk
  • Laatst online: 14:33
sjnelle schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 07:55:
Verslavend topic dit, na goede reviews Bessey EZS klemmen gekocht.
Afgelopen weekend al super kunnen gebruiken, nu nog paar korte bij bestellen.

Maar ook ander spul kriebelt, ben nog op zoek naar goede boorhamer, twijfel tussen de makita hr2631 serie, nu leuke accessoires en ook gratis boren actie bij makita of de Bosch blauw GBH 2-28 DFV.
Valt me trouwens op dat dit spul bij axminster niet veel goedkoper is.

De boven genoemde dhs680 is ook erg gaaf die mis ik ook nog in mijn collectie zou dan mijn eerste 18 volt zijn.

Maar heb ook nog stofzuiger nodig iemand ervaring met de Starmix NSG basis ADL-1232 EHB?
Ben nieuw hier in dit stukje forum, maar heb dit topic al volledig doorgelezen 8)7 maar wil je wel even een kleine hands-on geven van de Makita HR2631.
Heb deze namelijk zelf ook, heb eerlijk gezegd de pure hamer/beitel stand nog niet gebruikt, maar het gewone boren en hamerboren wel. en dit werkt goed!
Met een SDS+ boor van 25mm en een lengte van 450mm is prima door een betonmuur heen te boren. Zorg wel dat je goede boren hebt. (had 1 goedkope meuk boor, en 1 goede boor die stuk duurder was.)
De goedkope boor 1 gat mee gemaakt en kop was redelijk goed versleten, maar met de goede boor al enkele meerdere gaten gemaakt, werkt super! Hij heeft er letterlijk 0,0 problemen mee.
Heb er ook al enkele dozen mee geboord, daarvoor heeft deze ook voldoende power, natuurlijk geen profi dozenboor dus weet niet hoe hij zich houd als ik enkele 10tallen dozen ga boren, maar die 4 die ik achter elkaar boorde waren geen probleem 8)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Reinier

Reinier

\o/

sjnelle schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:13:
[...]

Ben er ook uit dat het de Bosch wordt krijgt veel goede recensies.
Waar in Duitsland heb je hem besteld, zie niet zoveel prijsverschil in Duitsland en Engeland. Voor accu machines is dat anders verhaal
Via eBay DE bij Werkzeug-Alarm. Ze doen aan gecombineerd verzenden voor €9,90 (niet automatisch, je moet ze een berichtje sturen).

Edit: gewoon hier kan ook, scheelt bijna niks (boortjes/beitels zitten er dan niet bij maar ik heb €20 meer betaald): http://www.gereedschapcen...850w-3-2j-0611267201.html

[ Voor 20% gewijzigd door Reinier op 10-11-2016 10:20 ]

• sjnelle
werkzeug-alarm heeft ook geen Mafell, dus moet nog even verder kijken wil alles in 1 keer doen liefst.

Nu ook nog eens kijken voor beetje betaalbare stofzuiger

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb voor het eerst eens de openingspost doorgelezen (selectief) :+

Met name het stukje op bitjes vond ik interessant:
Blijkt nu dat ik enige tijd terug dus toch een goede bitset heb gekocht :)
Wwas bij de Hornbach, had bits nodig en vond dit Witte setje: Combit-Box 11 het meest aansluiten bij wat ik nodig had.
Was niet duur, had een voor mij onbekende naam, maar wat ik nodig had zat er in, en aan de prijs kon ik me geen bult vallen: 12 euro ofzo...

Of kijk ik nu naar de verkeerde productlijn van Witte :+ (zou me niets verbazen)

Sinds een eerder elektrisch gereedschap debacle bij de Hornbach heb ik besloten om voortaan maar wat meer uit te geven voor gereedschap dat ik regelmatig verwacht te gebruiken, zodat ik weet dat het tenminste langer dan een jaar mee gaat.

offtopic:
Side note: persoonlijk vertrouw ik Hornbach niet qua gereedschap waar een voor mij onbekende naam op staat en niet duur is.
Ooit een MacAllister decoupeerzaag gekocht, dat ding wijkt aan alle kanten af :+

Verwijderd

L.N. schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:07:
[...]
Dit heeft er mee te maken dat het blad anders het resthout (=zaagsel) niet weg kan voeren, waardoor er wrijving en brandplekken komen.
Heeft naar mijn ervaring mee te maken met verkeerdelijk instellen van de invaldiepte van je blad, een degelijke afzuiging en je hout die onder spanning komt te staan door de mindere stabiliteit dan de hoeveelheid tanden op je zaagblad.

Het trucje dat je aanhaalt met die mdf is inderdaad handig, ware het niet standaard op een iet of wat degelijke afkortzaag. Je belemmert jezelf trouwens wel in het schuin zagen, dus van de opstaande kant moet je driehoekje afzagen.

• Framoes

Ik heb bij m'n invalzaag een 140cm en 80cm rail en moet zeggen dat dat wel een stuk praktischer is dan alleen een lange rail. Helemaal als je beperkte ruimte hebt als je gaat zagen. Klemmen zijn niet altijd nodig, maar zijn wel handig.

Als je budget ruim is zou ik een extra rail en klemmen kopen. Aangezien je een Mafell wil aanschaffen denk ik dat je best een redelijk budget hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Mail call :) (meerdere eigenlijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GrGTspjHNeacGuk7zsomHXzX/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rJULEYpi4w1tnNw02DzOJ3QP/full.jpg

Een paar kilo aan ijzerwaren en andere meuk: Fischer-kozijnpluggen, drie Fischer DuoPower FIXtainers, SPAX-schroeven in meerdere maten, schroefnagels, centerpuntset, gatenzaagset, raveeldragers, hoekankers, houtdraadbouten.
En een doos vol Bosch-spulletjes: GBH 2-28 DFV met boren en beitels (in L-Boxx nummer 16 :P), veiligheidsbril, L-Boxxjes, extra 10,8 volt-accu's, een Tough Box met decoupeerzaagbladen en een led-lamp.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bedankt. Ligt het toch deels aan mijn techniek :) Ik zal eens kijken voor een mooi nieuw blad.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• L.N.
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:18:
[...]

Het trucje dat je aanhaalt met die mdf is inderdaad handig, ware het niet standaard op een iet of wat degelijke afkortzaag. Je belemmert jezelf trouwens wel in het schuin zagen, dus van de opstaande kant moet je driehoekje afzagen.
Wederom onjuist, zoals ook in de video wordt aangegeven. Elke afkortzaag heeft een te grote ruimte, want anders zou je in het apparaat zagen als je het zaagblad onder een hoek zet. Eigenlijk moet je dus een aparte insert maken voor elke hoek. Waarschijnlijk gebruik je vooral 45 en 90 graden en kom je met deze twee al een heel eind. Zie bv hier:

The theory behind using a zero clearance insert is to bring the distance between the blade and the nearest supporting surface down to nothing, and as a result, every zero clearance insert is good for one, and only one, bevel angle setting. Having a 90 and 45 degree insert on hand is a good start, and more can be added as needed.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Absolute topzaag! _/-\o_ Ik heb hem zelf ook en blij dat ik erin geinvesteerd heb.

Ik klem mijn rails nooit. Maar ik zaag dan ook bijna alles op de grond :)

Ik leg een grote MDF plaat op de grond en zorg dat ik net 1 á 2 mm door het te zagen werkstuk heenzaag.

Amper stof en perfecte zaagsnedes. *O*

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:55
IkRS691939919NL heb een afkortzaag van Ferm (MSM 1035, goedkoop, maar hij doet wat ik wil) en als ik balkjes afkort krijg ik vaak een hoop bramen/splinters, beetje zoals op de foto.
Zorg dat je een blad koopt met negatieve vertanding/spaanhoek! Dit zorgt ervoor dat de zaag zichzelf niet door het materiaal trekt, waarbij een normaal zaagblad dit wel doet, met alle mogelijke gevolgen.

Verder doet een insert zoals vaker gezegd wonderen, aangezien je hiermee zorgt dat het laatste stuk hout ook ondersteunt word.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben aan het kijken voor een reciprozaag.

Voor zover ik heb kunnen bepalen komen de belangrijkste zaken op de volgende 3 punten neer:
  1. motor vermogen; bepaald hoe dik en hoe snel je kan zagen.
  2. Uitschuifbare schoen; om lengte van zaagblad in te stellen en slijtage te verdelen.
  3. Zaagblad oriëntatie; mogelijkheid om zaagblad omgekeerd te plaatsen of soms zelfs een kwartslag gedraaid.
Voor het eerste punt heb ik wel een duidelijk beeld, namelijk dat ik wel een stevige motor wil. Niet zo'n licht ding in elk geval.

Maar van de twee andere punten kan ik niet goed inschatten of dat nu echt belangrijk is om te hebben.
Dus ik hoop dat er mensen hier zijn die hier uit praktijk
ervaring iets over kunnen zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Atmoz schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:53:
[...]

Klopt, komt verder niets bij.
Daarom ook: spotgoedkoop gewoon :D
Ik zit nog te twijfelen over diezelfde set. Ik wil graag die GDR, maar ik heb al een boormachine, de 18V-EC.
M'n vader wil ook graag een nieuwe boormachine, dan denk ik dat hij de boormachine uit de set krijgt.

Heb je het wireless charging al getest? Ik ben er nog niet over uit of ik dan mijn conventionele laadsysteem behoud of overstap op dit nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32

Atmoz

Techno!!

Vliegvlug schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:22:
Ik ben aan het kijken voor een reciprozaag.

Voor zover ik heb kunnen bepalen komen de belangrijkste zaken op de volgende 3 punten neer:
  1. motor vermogen; bepaald hoe dik en hoe snel je kan zagen.
  2. Uitschuifbare schoen; om lengte van zaagblad in te stellen en slijtage te verdelen.
  3. Zaagblad oriëntatie; mogelijkheid om zaagblad omgekeerd te plaatsen of soms zelfs een kwartslag gedraaid.
Voor het eerste punt heb ik wel een duidelijk beeld, namelijk dat ik wel een stevige motor wil. Niet zo'n licht ding in elk geval.

Maar van de twee andere punten kan ik niet goed inschatten of dat nu echt belangrijk is om te hebben.
Dus ik hoop dat er mensen hier zijn die hier uit praktijk
ervaring iets over kunnen zeggen
Ik zou die "foefjes" liever niet erop hebben. Denk dat 't er allemaal niet robuuster op wordt. Zo'n recipro is mijns inziens voor zeer lomp werk, dus dan kan de machine maar beter ook "lomp" zijn :)
GerbrandR schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 02:56:

Ik zit nog te twijfelen over diezelfde set. Ik wil graag die GDR, maar ik heb al een boormachine, de 18V-EC.
M'n vader wil ook graag een nieuwe boormachine, dan denk ik dat hij de boormachine uit de set krijgt.

Heb je het wireless charging al getest? Ik ben er nog niet over uit of ik dan mijn conventionele laadsysteem behoud of overstap op dit nieuwe systeem.
Nog niet getest, maar dat zit wel goed... Het werkt precies zoals je zou verwachten, toch?! :D De accu's zijn bovendien ook gewoon te laden met een normale lader, tenminste daar ga ik toch wel vanuit. Dat kan ik straks misschien wel effe testen, maar zou niet weten waarom niet...

De wireless accu's zijn wel een stuk hoger. Maar verder denk ik dat het een zeer handig systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atmoz schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:01:
[...]
De wireless accu's zijn wel een stuk hoger.
Daar heb je het al, meteen een nadeel lijkt mij?? O-)
Maar verder denk ik dat het een zeer handig systeem is.
Ik heb mij hier nog niet echt in verdiept, maar wat er is nu zo handig aan draadloos laden, behalve dat het kán?? :+
Is het goedbeschouwd niet een oplossing van een probleem dat niet bestaat, want de voordelen zie ik nog niet echt??

Ik zit er niet zo mee een lege accu in de lader te pluggen (eerlijk gezegd heb ik daar meestal hulpjes voor :) ), het enige dat ik dan nog handiger zou vinden is dat de accu's helemaal nooit meer geladen hoeven te worden.
Een "nucleaire kern" zou de werkzame tijd aanzienlijk verhogen, maar dat is ook zo wat en wat zou zo'n afgeschermde core wel niet wegen?? :+

Ben bang dat dat hem niet gaat worden, tenzij zeer binnenkort de nano-fusie core wordt uitgevonden met het formaat en gewicht van een enkele Eurocent.
Hopelijk gaan wij dat nog meemaken. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Een groot voordeel is natuurlijk dat je nooit meer een lege accu hebt. Je hoeft theoretisch dus maar 1 accu te hebben. Of je het apparaat nu op de werkbank zet, of op het laadstation (wat op de werkbank staat). Das toch opzich al zeer handig. Niet dat die 4 of 6Ah accu's snel leeg gaan, maar toch :)

Bovendien super vet systeem/techniek natuurlijk, dus daar wil ik sowieso wel even aan snuffelen 8)

Ik zie eigenlijk geen nadelen, die accu wat iets hoger is, tja... In welke situatie is dát vervelend? En mocht het nodig zijn, ik heb altijd nog genoeg "gewone" accu's.

Ook het "ophangsysteem" ziet er wel handig uit, dat ga ik ook nog effe proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Neem toch aan dat je niet wilt dat die accu altijd opgeladen wordt? Lijkt me niet goed voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:47:
Neem toch aan dat je niet wilt dat die accu altijd opgeladen wordt? Lijkt me niet goed voor de accu.
De nieuwere laders hebben eigenlijk allemaal een overlaadbeveiliging, naar het best van mijn weten.

Zodra de sensors detecteren dat de accu vol is gaat de lader over op druppelladen, geloof ik. Dit is alleen niet per-se continu nodig met li-ion accu's, als je ze niet bijna continu gebruikt. Als je ze na een paar weken uit de kast trekt zullen ze geen volle lading meer hebben, maar het zal elkaar niet veel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ik zou die "foefjes" liever niet erop hebben. Denk dat 't er allemaal niet robuuster op wordt. Zo'n recipro is mijns inziens voor zeer lomp werk, dus dan kan de machine maar beter ook "lomp" zijn :)

[...]
Over de de degelijkheid maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen. Als je een goed merk koopt zal dat wel loslopen. :P

En vaak de duurdere modellen hebben die extra features.
Vroeg me dus af of je daar dan vaak gebruik van zal maken en het het extra geld waard is.
Zou lullig zijn als ik achteraf dacht "had ik toch maar..." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:47:
+
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:51:

De nieuwere laders hebben eigenlijk allemaal een overlaadbeveiliging, naar het best van mijn weten.

Zodra de sensors detecteren dat de accu vol is gaat de lader over op druppelladen, geloof ik. Dit is alleen niet per-se continu nodig met li-ion accu's, als je ze niet bijna continu gebruikt. Als je ze na een paar weken uit de kast trekt zullen ze geen volle lading meer hebben, maar het zal elkaar niet veel maken.
De lader "weet" inderdaad wanneer het nodig is om bij te laden etc...
Er zit een "single-cell" monitoring systeem in wat alles goed in de gaten houd voor optimale lifetime van de accu.
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:07:
[...]

Over de de degelijkheid maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen. Als je een goed merk koopt zal dat wel loslopen. :P

Vroeg me dus af of je daar dan vaak gebruik van zal maken en het het extra geld waard is.
Hehe I see.
Tja, als je denkt dat het misschien handig voor je kan zijn zou ik het gewoon nemen.
Ik weet voor mezelf dat ik het never nooit zou gebruiken.
Bij bijvoorbeeld wortels doorzagen, doorposten doorzagen, even snel wat afkorten of ander sloopwerk heb je dat niet nodig, denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
En je hoeft ook niet bang te zijn voor onregelmatige slijtage aan die zaagjes. Voordat ze versleten zijn, zijn ze al lang vernield :)

Reciprozagen zijn imho voor sloopwerk en ruw werk. Dus hoe minder toestanden erop, hoe beter. Lompe motor erop en een hufterproofe uitvoering is belangrijk, de rest is bijzaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27

vhal

ಠ_ಠ

Mijn nieuwe PB Swiss schroevendraaiers waren binnen gekomen, gisteravond maar even netjes in een L-Boxx gelegd. Aardig compleet zo, 6 x zaagsnede, 4 x PZ en 4 x PH (beide 0-1-2-3). Kan die oude bouwmarktmeuk eindelijk eens weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SMBcw5CqFIE7l1FrBFo2mR1y/full.jpg

Daarnaast ook dit machientje gekocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zknKik4GI9mlO98E8ji9OhXO/full.jpg

Verder wat los spul dat de moeite niet is om op de foto te zetten, o.a. extra klingen voor mijn PB-etui, een Bahco 1/4 doppenset en een Stanley breekmes.

Een nieuwe woning is wel een goed argument om nieuw gereedschap te verantwoorden :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Atmoz schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:39:
Een groot voordeel is natuurlijk dat je nooit meer een lege accu hebt. Je hoeft theoretisch dus maar 1 accu te hebben. Of je het apparaat nu op de werkbank zet, of op het laadstation (wat op de werkbank staat). Das toch opzich al zeer handig. Niet dat die 4 of 6Ah accu's snel leeg gaan, maar toch :)

Bovendien super vet systeem/techniek natuurlijk, dus daar wil ik sowieso wel even aan snuffelen 8)

Ik zie eigenlijk geen nadelen, die accu wat iets hoger is, tja... In welke situatie is dát vervelend? En mocht het nodig zijn, ik heb altijd nog genoeg "gewone" accu's.

Ook het "ophangsysteem" ziet er wel handig uit, dat ga ik ook nog effe proberen :)
Een hogere accu kan in heel veel situaties storend zijn. Je ziet alle merken toch inzetten op compactere accu's en machines. Metabo LiHD, Hitachi compacte accu's, Makita subcompacte 18V machines, kortere bouwvorm voor allerlei machines door BL motors. De enige situaties waarin fabrikanten groter gaan is wanneer het om capaciteit gaat, zoals Milwaukee 9Ah en DeWalt Felxvolt.

Ik heb bijvoorbeeld een Metabo BS18 quick omdat die machine zo compact is. Dat geldt ook voor 10.8V machines. Daar is alleen een markt voor omdat ze kleiner zijn dan 14.4V/18V.

Er zal vast een doelgroep zijn voor draadloos laden, maar vooralsnog vind ik het persoonlijk een gimmick. Ik sleep mijn lader niet overal mee naartoe (moet ik overal verlengsnoeren naartoe leggen) en heb voldoende accu's om niet constant tussentijds te hoeven laden.
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:07:
[...]

Die extra features voegen weinig toe naar mijn idee. Soms moet je alle richtingen op zagen en blijf je de zaag toch draaien, dan is het zaagje draaien alleen maar omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:23:

Een hogere accu kan in heel veel situaties storend zijn. Je ziet alle merken toch inzetten op compactere accu's en machines. Metabo LiHD, Hitachi compacte accu's, Makita subcompacte 18V machines, kortere bouwvorm voor allerlei machines door BL motors. De enige situaties waarin fabrikanten groter gaan is wanneer het om capaciteit gaat, zoals Milwaukee 9Ah en DeWalt Felxvolt.

Ik heb bijvoorbeeld een Metabo BS18 quick omdat die machine zo compact is. Dat geldt ook voor 10.8V machines. Daar is alleen een markt voor omdat ze kleiner zijn dan 14.4V/18V.

Er zal vast een doelgroep zijn voor draadloos laden, maar vooralsnog vind ik het persoonlijk een gimmick. Ik sleep mijn lader niet overal mee naartoe (moet ik overal verlengsnoeren naartoe leggen) en heb voldoende accu's om niet constant tussentijds te hoeven laden.
Het ligt er inderdaad aan waar (en hoe) je de machines/accu's gebruikt.
Ik ga dit systeem bijvoorbeeld alleen maar gebruiken op de werkbank/in m'n garage. Dan is het denk ik super fijn. Die iets hogere accu zal ik geen last van hebben.

En wanneer ik kleiner spul nodig heb, dan is dat ook voorhanden.

Voor op een bouw lijkt me dit wireless spul niet echt een toegevoegde waarde hebben nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbrandR
Die 4Ah accu's zijn toch al niet de kleinste. Ik ben wel benieuwd naar de laadtijd, al is dit systeem meer gericht op tussentijds laden denk ik.

De GDR met L-boxx verkopen ze voor ongeveer €115. Deze set is ongeveer €230. Kan iemand me overhalen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:55
Binnenkort een eikenhouten vloer die opgeschuurd mag worden en daarna white-wash. Als het even kan zou ik het liefst zelf aan de slag gaan ipv uitbesteden.
3 verschillende opties:

- Parket schuurmachine met band, goed maar kwaliteit hangt erg af van onderhoud en afstelling van het apparaat.
- Roterende poets/schuurmachine, eigenlijk bedoeld om te boenen en niet om te schuren. Maakt bij verkeerd gebruik putten of zelfs brandplekken.
- Bandschuurmachine, niet de snelste optie maar wel de veiligste.

Iemand ervaring met het zelf behandelen van een parketvloer (bij voorkeur met bandschuurmachine)?

Bandschuurmachine tips zijn zowiezo welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

vhal schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:07:
Mijn nieuwe PB Swiss schroevendraaiers waren binnen gekomen, gisteravond maar even netjes in een L-Boxx gelegd. Aardig compleet zo, 6 x zaagsnede, 4 x PZ en 4 x PH (beide 0-1-2-3). Kan die oude bouwmarktmeuk eindelijk eens weg.

[afbeelding]

Daarnaast ook dit machientje gekocht
[afbeelding]

Verder wat los spul dat de moeite niet is om op de foto te zetten, o.a. extra klingen voor mijn PB-etui, een Bahco 1/4 doppenset en een Stanley breekmes.

Een nieuwe woning is wel een goed argument om nieuw gereedschap te verantwoorden :+
Nice. En herkenbaar, ik heb vanwege m'n nieuwe huis (volgende week dinsdag naar de notaris) ook aardig geïnvesteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:35:
[...]

Wederom onjuist, zoals ook in de video wordt aangegeven. Elke afkortzaag heeft een te grote ruimte, want anders zou je in het apparaat zagen als je het zaagblad onder een hoek zet. Eigenlijk moet je dus een aparte insert maken voor elke hoek. Waarschijnlijk gebruik je vooral 45 en 90 graden en kom je met deze twee al een heel eind. Zie bv hier:
De grote van die ruimte valt bij de betere modellen best mee, ik krijg mijn vinger niet tussen de sleuf (zeer vervelend als je blokje van paar mm afzaagt die er dan tussenvalt).

Ik werk al jaren met een zaagblad met veel tanden voor nette afwerking en een zaagblad met weinig tanden voor zwaardere houtsoorten waar afwerking niet zo belangrijk is. Ik denk dat het gebruik van professioneel materiaal er ook meer toe doet dan de trucjes die je voorstelt. Feit is ook gewoon dat je met een goede afzuiging ook geen probleem kan hebben met betrekking tot je zaagsel dat niet weggeraakt. Zaak is ook om niet te diep te zagen, 1 a 2 mm dieper dan je hout is meer dan voldoende.

Misschien nog de beste tip van allemaal, zorg dat je hout volledig stabiel ligt. Eens je begint te zagen vermindert de stabiliteit van je lat en komt je hout naar boven geduwd door het gewicht en dat schuurt dan aan tegen je zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:26
hmm m'n order van werkzeugalarm incompleet ontvangen :( heb een Bosch cirkelzaag met geleiderail gekocht, maar heb de rail er niet bij gehad :/ iemand ervaring hoe ze dit oplossen?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

JP_S schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:01:
hmm m'n order van werkzeugalarm incompleet ontvangen :( heb een Bosch cirkelzaag met geleiderail gekocht, maar heb de rail er niet bij gehad :/ iemand ervaring hoe ze dit oplossen?
Das minder!

Maar dat lossen ze perfect op neem ik aan.
Is een fatsoenlijk bedrijf. Alleen maar goede ervaringen mee _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Zojuist ben ik bij Atmoz op bezoek geweest. Lekker 2 uurtjes over tools gehad en zijn mooie werkplaats in wording bekeken. Wonder boven wonder hebben we geen Lie Nielsen-schaaf boven gehaald, maar dat is dan iets voor de volgende keer.

Wel hebben wij zijn goede Bosch Blauw laser naast mijn goedkope laser van Aliexpress (deze) gehouden. Mijn laser had geen afwijking tegenover de Bosch. :)

En tegelijk heb ik ideeen opgedaan voor mijn nieuwe zaag/freestafel. Deze week heb ik tweedehandse Festool CS70 gekocht en die past niet in mijn huidige zaag/freestafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

JP_S schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:01:
Geen ervaring mee (pas één keer bij die lui besteld en dat ging goed). Kan het zijn dat het twee colli waren en het tweede pakket nog ergens zweeft? Heb je een of twee verzendcodes gekregen? Ik kreeg mijn invalzaag ook in twee aparte delen, weliswaar tegelijkertijd.
Ik vond ze qua communicatie overigens prima ook al was dat via eBay, dus ik zou vooral even contact opnemen en niet in paniek raken :P

Edit: ik zie nu dat een van mijn mini L-Boxxjes stuk is, dus wellicht contact ik ze ook nog even

[ Voor 7% gewijzigd door Reinier op 11-11-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jackbq schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:26:
Binnenkort een eikenhouten vloer die opgeschuurd mag worden en daarna white-wash. Als het even kan zou ik het liefst zelf aan de slag gaan ipv uitbesteden.
3 verschillende opties:

- Parket schuurmachine met band, goed maar kwaliteit hangt erg af van onderhoud en afstelling van het apparaat.
- Roterende poets/schuurmachine, eigenlijk bedoeld om te boenen en niet om te schuren. Maakt bij verkeerd gebruik putten of zelfs brandplekken.
- Bandschuurmachine, niet de snelste optie maar wel de veiligste.

Iemand ervaring met het zelf behandelen van een parketvloer (bij voorkeur met bandschuurmachine)?

Bandschuurmachine tips zijn zowiezo welkom
Ik heb er ervaring mee en volgende week ga ik de vloer van ons nieuwe huis (massief eiken) schuren en in de lak/olie zetten.

Ik ga gewoon bij Boels zo'n grote parketschuurmachine huren en voor de nabewerking zo'n roterende. Kantenschuurder skip ik even, want ik heb zelf een Festool Rotex.

Je hebt echt wel wat "geweld" nodig om de lak van een vloer te schuren, anders ben je een volle week bezig om de vloer kaal te krijgen. Daarom gewoon zo'n grote, dat schiet tenminste op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Waarom kijk ik ook te vaak hier. Zojuist besteld:

- 3Ah accu
- 2 Mbox #3
- DHS680Z bij Axminster.

oOo

Dan heb ik een 1.5 Ah voor de DTZ, 2 x 4Ah voor de DHS680 en een 3Ah voor de klopboor. :)
Als de DHS niet in de Mbox past, kan ik altijd nog andere troep kwijt in die Mbox. Wordt in ieder geval een stuk handzamer dan mijn oude Stanley koffer.

Ben benieuwd

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Haha, wat een stel enablers hier ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Reinier schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:56:
Haha, wat een stel enablers hier ook :)
Haha ja, maar dit is net zo duur als wanneer ik een 10.8 Blauwe Bosch zou halen in koffer.

De accu's heb ik al, dus waarom niet :D

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Potverdriedubbeltjes :P .....ook besmet geraakt door de auslandse preisen :+

Zojuist bij Werkzeugalarm de minislijper GWS10,8 met alles drop en dran besteld *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/duRpSqJWCpICqw3oglBDgHXP/full.jpg

De GWS + 2 x 2,5ah accus, lader én dat allemaal in zo'n kekke L-boxx voor €185 _/-\o_

Ik heb 2 grote NL webshops benaderd in hoeverre zij mee kunen mrt de duitse prijzen masr beide mailde terug dat er geen enkele korting meer mogelijk was.

NL prijs voor deze set bedraagt zo'n 240 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Bargain!
Ik geloof niet dat ik van bestaan van die 2,5 Ah-accu's wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:09:
Zojuist ben ik bij Atmoz op bezoek geweest. Lekker 2 uurtjes over tools gehad en zijn mooie werkplaats in wording bekeken. Wonder boven wonder hebben we geen Lie Nielsen-schaaf boven gehaald, maar dat is dan iets voor de volgende keer.

Wel hebben wij zijn goede Bosch Blauw laser naast mijn goedkope laser van Aliexpress (deze) gehouden. Mijn laser had geen afwijking tegenover de Bosch. :)

En tegelijk heb ik ideeen opgedaan voor mijn nieuwe zaag/freestafel. Deze week heb ik tweedehandse Festool CS70 gekocht en die past niet in mijn huidige zaag/freestafel.
Was gezellig!

Maareh, je hebt de doos van de grootste LN nog aangetikt... Hadden we effe open kunnen maken natuurlijk. Inderdaad maar voor de volgende keer gebruiken, zo heel ver is het niet he ;)

Top (voor jou >:)) dat die laser inderdaad niets scheelde. "Gratis" goede lasers uit China dus 8)

Nogmaals succes met je project(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Reinier schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:17:
[...]

Via eBay DE bij Werkzeug-Alarm. Ze doen aan gecombineerd verzenden voor €9,90 (niet automatisch, je moet ze een berichtje sturen).
Huh, dit klopt niet hoor.

Ik heb zojuist een bestelling geplaatst en als je op de Paypal-knop klikt dan komt er automatisch €9,90 bijgezet op je factuur hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Framoes schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:23:
[...]

Die extra features voegen weinig toe naar mijn idee. Soms moet je alle richtingen op zagen en blijf je de zaag toch draaien, dan is het zaagje draaien alleen maar omslachtig.
Top, dank voor het advies heren, dan ben ik er wel uit, wordt dan de Makita DJR186Z. 8)

Afbeeldingslocatie: http://static.axminster.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/102691_xl.jpg

Bij Axminster maar 80 pond.
Helaas sinds gisteren wel out of stock en 2 weken levertijd. :'(

Verbaas me er echt over dat het in Engeland zo goedkoop is.
Minder dan de helft van de adviesprijs in nl.

Wel apart dat de adviesprijs tussen de DJR168 en DJR187 in nl maar 20 euro is en er bij Axminster 50 pond tussen zit. 8)7

Anders was ik wel voor de DJR187 gegaan want die is brushless maar dit verschil is me wat te gortig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 13:15
Argh...ik had de GWS 10,8-76 V-EC al een paar keer voorbij zien komen...must resist....hold on....helaas, toch besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Niek_ schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:17:
Argh...ik had de GWS 10,8-76 V-EC al een paar keer voorbij zien komen...must resist....hold on....helaas, toch besteld :)
Die foto van Fraggert heeft je zeker overgehaald? O-)

Maar is ook wel écht een handige tool hoor, zul je snel merken.
Klein, lief, mooi blauw apparaatje O+

:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 13:15
Atmoz schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:20:
[...]

Die foto van Fraggert heeft je zeker overgehaald? O-)

Maar is ook wel écht een handige tool hoor, zul je snel merken.
Klein, lief, mooi blauw apparaatje O+

:P
Yup..
Kunnen we nou alsjeblieft kappen met het posten van al die Bosch Blauw tools? Heb in de afgelopen paar weken de GKF600 en de GKT 55 GCE al binnengekregen...je moet wat als je besluit om zelf een werkbank te gaan maken en tot de conclusie komt dat je de helft van de benodigde gereedschappen (nog) niet hebt :')

Trouwens, was op zoek naar een aantal 90cm lijmklemmen tbv het verlijmen van het blad maar werd in het [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 gewezen op het gebruik van spanbanden. Ik kan 6 spanbanden die 1500kg kunnen hebben kopen voor de prijs van een 90cm lijmklem. Iemand een idee waarom ik niet voor de spanbanden zou gaan?

[ Voor 25% gewijzigd door Niek_ op 11-11-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Iemand nog interesse in een Mbox 2? Ik heb er een paar over. DM maar bij interesse.

Makita Mbox/Systainer

Ik neem aan dat ik dit hier wel mag linken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
Niek_ schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:23:
[...]

Yup..
Kunnen we nou alsjeblieft kappen met het posten van al die Bosch Blauw tools? Heb in de afgelopen paar weken de GKF600 en de GKT 55 GCE al binnengekregen...je moet wat als je besluit om zelf een werkbank te gaan maken en tot de conclusie komt dat je de helft van de benodigde gereedschappen (nog) niet hebt :')

Trouwens, was op zoek naar een aantal 90cm lijmklemmen tbv het verlijmen van het blad maar werd in het [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 gewezen op het gebruik van spanbanden. Ik kan 6 spanbanden die 1500kg kunnen hebben kopen voor de prijs van een 90cm lijmklem. Iemand een idee waarom ik niet voor de spanbanden zou gaan?
Is er niet. Spanbanden werken prima. Zou het alleen niet te strak zetten vanwege beschadigingen van de mooie rechte hoeken. Je kan eventueel de hoeken wel beschermen door planken tussen de spanbanden en de hoeken van je werkstuk te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Brutalsranan op 11-11-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Fraggert schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:44:
[...]

Huh, dit klopt niet hoor.

Ik heb zojuist een bestelling geplaatst en als je op de Paypal-knop klikt dan komt er automatisch €9,90 bijgezet op je factuur hoor.
Ja, maar ik had 6 dingen gekocht en dat leverde een kleine 60 euro aan verzendkosten op. Normaal gesproken kun je dan een totaalfactuur aanvragen met gecombineerde verzending. Alleen bij Werkzeug-Alarm lukte dat niet (dit kun je als verkoper blijkbaar instellen). Maar na een eBay-message hebben ze het alsnog gefixt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Reinier schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:30:
[...]

Ja, maar ik had 6 dingen gekocht en dat leverde een kleine 60 euro aan verzendkosten op. Normaal gesproken kun je dan een totaalfactuur aanvragen met gecombineerde verzending. Alleen bij Werkzeug-Alarm lukte dat niet (dit kun je als verkoper blijkbaar instellen). Maar na een eBay-message hebben ze het alsnog gefixt :)
Okay, sorrie Reinier :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Niek_ schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:17:
Zal ook ff laten zien waar ik hem voor ga gebruiken :P

Enter: project TV-dressoir

Ik heb een achterbak van een oude Landrover gekocht. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/00LG9BHhFyn5YndD05iAHu6I/full.jpg

Daar ga ik dus een TVdressoir/stereomeubel van maken.

Onderstaande foto is mijn inspiratie, dat is een buro gemaakt van een achterbak _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RqHj9WJP7PrPaLgQrWozZ3la/full.jpg

Die is gemaakt door een meubelmaker voor iemand die een bedrijf heeft in de Landrover-scene B-)

Mijn meubel wordt dus een dressoir en gaat er iets anders uit zien, maar je krijgt zo een aardig idee van het plan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Wat cool!
Vrienden van mij zijn Defender fans (die bruiloft paar dagen terug -> Defender als trouwauto). Die zouden dit ultramooi vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Fraggert schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:21:
[...]

Zal ook ff laten zien waar ik hem voor ga gebruiken :P

Enter: project TV-dressoir

Ik heb een achterbak van een oude Landrover gekocht. *O*

[afbeelding]

Daar ga ik dus een TVdressoir/stereomeubel van maken.

Onderstaande foto is mijn inspiratie, dat is een buro gemaakt van een achterbak _/-\o_

[afbeelding]

Die is gemaakt door een meubelmaker voor iemand die een bedrijf heeft in de Landrover-scene B-)

Mijn meubel wordt dus een dressoir en gaat er iets anders uit zien, maar je krijgt zo een aardig idee van het plan ;)
Leuk idee. Hoelang neem je er de tijd voor? En nog belangrijker: ga je de vooruitgang delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wat een prachtig topic is dit toch. Alle mensen (incluis myself) die spullen kopen aan de overkant. Ze zullen wel denken, wat hebben die Nederlanders opeens toch.

Vet die landrover tafel! Ik ben groot fan van het gebruiken van zulke dingen en er iets anders, nuttigs van maken. Zet 'm op,en zeker bijhouden hier! Blog starten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
[quote]Atmoz schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:01:
[...]

Als het goed is, dan is het compatibel met het 18V systeem van Bosch. Kan je misschien een foto maken van een gewone 4Ah en deze met wireless? Ter vergelijking.

Ik denk dat ik hem wel ga kopen, maar iets houdt me nog tegen.

[ Voor 51% gewijzigd door GerbrandR op 12-11-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Ik heb zelfde GSR 18 V-EC (2016) met wireless charging 4AH accu's, en op de zaak de iets oudere versie met de wireless 2AH accu's, ik vind het wel een fijn systeem.
De accu's zijn wel hoger en wat zwaarder dan de gewone, dat is een nadeel, maar het biedt wel wat voordelen ook.

Je kan makkelijk tussentijds de machine met accu en al op de lader zetten om even bij te laden (mocht dat nodig zijn), laden gaat nog steeds erg snel, en als je vaak onderweg bent, zijn er mooie autoladers voor verkrijgbaar, waar je bijvoorbeeld je hele boormachine met accu en al in kan zetten, of zelfs accu's laden door de koffer heen...

Heb zelf geen gewone accu's / lader, dus kan het niet testen, maar bosch maakt zelf heel duidelijk dat je deze accu's met elke bosch 18v lader kan opladen.

[ Voor 10% gewijzigd door nick_haak op 12-11-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
nick_haak schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:58:
Ik heb zelfde GSR 18 V-EC (2016) met wireless charging 4AH accu's, en op de zaak de iets oudere versie met de wireless 2AH accu's, ik vind het wel een fijn systeem.
De accu's zijn wel hoger en wat zwaarder dan de gewone, dat is een nadeel, maar het biedt wel wat voordelen ook.

Je kan makkelijk tussentijds de machine met accu en al op de lader zetten om even bij te laden (mocht dat nodig zijn), laden gaat nog steeds erg snel, en als je vaak onderweg bent, zijn er mooie autoladers voor verkrijgbaar, waar je bijvoorbeeld je hele boormachine met accu en al in kan zetten, of zelfs accu's laden door de koffer heen...

[video]

Heb zelf geen gewone accu's / lader, dus kan het niet testen, maar bosch maakt zelf heel duidelijk dat je deze accu's met elke bosch 18v lader kan opladen.
Ik heb de GSR 18V-EC met gewone 4Ah accu's. Ik twijfel nog of ik die dan aan m'n vader geef inclusief accu's, of dat ik de GSB uit de set van Axminster aan hem geef en ik de rest houd.

Edit: Net de set besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Nice, dit is de GSR met 4Ah wireless charging accu (plaatje schaamteloos van google gejat, dat dan weer wel ;) )

Afbeeldingslocatie: https://www.mastertools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/768x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/s/gsr_18_v-ec_wlc_l-boxx.jpg

Geen geweldige afbeelding, maar geeft het formaat van de accu wel aardig weer :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 14:18

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Hallo,

Ik had al een topic aangemaakt maar volgens mij moet ik hier zijn met mijn vraag aangaande DeWalt apparatuur.

Sinds kort ben ik in het bezit van een Amerikaanse lijn Dewalt set. Gewonnen via een website. Nu zit er een acculader (DCB113, 12v -20v input: 120v AC, 60hz, 1,2amps) bij met USA stekker ala 110-120v. Simpelweg het stekkertje vervangen gaat natuurlijk niet. Ik heb hiervoor een goedkope omvormer gekocht maar deze blijkt te zwak te zijn... na 10 minuutjes stopte hij ermee en er zit geen leven meer in. De accu was wel half opgeladen... (2 van de 3 ledjes groen) De accu is trouwens een DCB200 20v MAX Lithium Ion.

Ik moet er ook bij vermelden dat ik bij Pontmeyer ben geweest met deze vraag. De heren daar zijn DeWalt dealer. Mijn 20v accu in een nederlandse acculader van 18v deed niets.... de 18v accu's doen het wel weer in mijn gereedschap.

Mijn vraag aan jullie is:
1. Moet ik een nieuwe (Europese) oplader kopen die deze 20V, 3ampere batterijen aan kan? (Zo ja: welke oplader?)
2. Of moet ik toch een omvormer hebben en dan welke?

Geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: https://img.conrad.nl/medias/global/ce/8000_8999/8800/8840/8849/1175978_BB_01_FB.EPS_80.jpg
Link

Ik ben niet echt thuis in dit soort rekensommetjes maar: de AC omvormer heeft 45 wat of 45 VA. Als ik het goed bereken dan is dit 45Wat / 110V = 0,4 ampère. Achterop de lader staat dat er 1,2 ampère benodigd is. Niet genoeg dus en logisch dat deze omvormer nu kapot is... klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71yKygOnO1L._SL1500_.jpg.

[ Voor 5% gewijzigd door FloydRaalte op 12-11-2016 21:13 ]

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
FloydRaalte schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:11:
Hallo,

Ik had al een topic aangemaakt maar volgens mij moet ik hier zijn met mijn vraag aangaande DeWalt apparatuur.

Sinds kort ben ik in het bezit van een Amerikaanse lijn Dewalt set. Gewonnen via een website. Nu zit er een acculader (DCB113, 12v -20v input: 120v AC, 60hz, 1,2amps) bij met USA stekker ala 110-120v. Simpelweg het stekkertje vervangen gaat natuurlijk niet. Ik heb hiervoor een goedkope omvormer gekocht maar deze blijkt te zwak te zijn... na 10 minuutjes stopte hij ermee en er zit geen leven meer in. De accu was wel half opgeladen... (2 van de 3 ledjes groen) De accu is trouwens een DCB200 20v MAX Lithium Ion.

Ik moet er ook bij vermelden dat ik bij Pontmeyer ben geweest met deze vraag. De heren daar zijn DeWalt dealer. Mijn 20v accu in een nederlandse acculader van 18v deed niets.... de 18v accu's doen het wel weer in mijn gereedschap.

1. Moet ik een nieuwe (Europese) oplader kopen die deze 20V, 3ampere batterijen aan kan? (Zo ja: welke oplader?)

Geprobeerd:
[afbeelding]
Link

Ik ben niet echt thuis in dit soort rekensommetjes maar: de AC omvormer heeft 45 wat of 45 VA. Als ik het goed bereken dan is dit 45Wat / 110V = 0,4 ampère. Achterop de lader staat dat er 1,2 ampère benodigd is. Niet genoeg dus en logisch dat deze omvormer nu kapot is... klopt dat?

[afbeelding].
Ik dacht te menen dat de 20v van Amerika de Europese 18v is. Maar de antwoord hierop zal McGryphon vandaag of morgen wel antwoord geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Brutalsranan schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:29:
[...]

Leuk idee. Hoelang neem je er de tijd voor? En nog belangrijker: ga je de vooruitgang delen?
Heb nog wat klussen openstaan, not any time soon dus, maar ga wel alvast wat met de maatvoering uitvogelen en te schetsen.

Ik zal wel wat pics plempen hierzo......mét gereedschap natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

...
De accu is trouwens een DCB200 20v MAX Lithium Ion.

.
Ik zou niet met omvormers gaan klooien, de betere kosten waarschijnlijk meer dan een europese lader en het is onhandig.

Wat ik begrepen heb wordt de Amerikaanse 20V Max lijn in Europa 18V XR genoemd

En kan je de Dewalt DCB115 lader gebruiken, voor €39,99 bij gereedschapcentrum

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschapcentrum.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/9/8/989896b6bc0009103044881909deb3a5.jpg

Type nummer DCB115 komt overeen met de amerikaanse lader alleen staat er dan 20V Max ipv XR op de sticker.

Zie Amazon amerika:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81hxTAC21bL._SL1000_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

GerbrandR schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:50:
[quote]Atmoz schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:01:
[...]

Als het goed is, dan is het compatibel met het 18V systeem van Bosch. Kan je misschien een foto maken van een gewone 4Ah en deze met wireless? Ter vergelijking.

Ik denk dat ik hem wel ga kopen, maar iets houdt me nog tegen.
Bij deze :)

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bosch_4Ah_accu1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bosch_4Ah_accu2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bosch_4Ah_accu3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sinds kort ben ik in het bezit van een Amerikaanse lijn Dewalt set. Gewonnen via een website.
hoi, welkom en dikke complimenten voor je log-lamp _/-\o_

Dik gaaf d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
(DCB113, 12v -20v input: 120v AC, 60hz, 1,2amps)[/small] bij met USA stekker ala 110-120v. Simpelweg het stekkertje vervangen gaat natuurlijk niet.
Ik weet dat zo net nog niet: vaak hebben die apparaten een geschakelde voeding en werken ze op alles van 100-250volt. Het is de moeite waard om dat ff te checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:38:
[...]

Ik weet dat zo net nog niet: vaak hebben die apparaten een geschakelde voeding en werken ze op alles van 100-250volt. Het is de moeite waard om dat ff te checken
Geen definitief bewijs maar als ik erop google kom ik een Poolse site tegen waar iemand zijn DeWalt 120v lader ook wil laten werken op 230v en het ding uit elkaar haalt en daar blijken toch wat andere componenten in te zitten:
(Wat ik met Google translate eruit kon halen tenminste :P)

DeWALT DCB101 - Processing charger from 120V to 230V

Dit gaat natuurlijk wel om een ouder model lader, de DCB101.

Maar als op je huidige lader niet specifiek 110-230V vermeld staat verwacht ik dat het niet kan.
Maar controleren kan natuurlijk geen kwaad al zou ik geen idee hebben hoe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Inderdaad, schroef je lader eens open. Clive Mitchell heeft hetzelfde gedaan met een Ryobi:
YouTube: How to convert Ryobi P117 charger from 120V to 230V use.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.