Heb zelf de WD3 P gekocht voor net geen 100 euro en kan precies wat jij wiltKaasplank schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:10:
ik zoek een bouwstofzuiger
eisen:
niet te duur
Vooral goed zijn in het opzuigen van stof / kleine stukken puin tijdens verbouwingen
Aan te sluiten op (hand)cirkel en bijvoorbeeld bovenfrees
Inschakelen bij activering aangesloten machine
Mate van stoffiltering vind ik niet zo belangrijk. Als het meeste maar afgezogen wordt.

Wat is je budget/niet te duur?Kaasplank schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:10:
eisen:
niet te duur
Vooral goed zijn in het opzuigen van stof / kleine stukken puin tijdens verbouwingen
Mate van stoffiltering vind ik niet zo belangrijk. Als het meeste maar afgezogen wordt.
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Dan heb je helaas net een goede deal op Fok misgslopen... (Bosch GAS 25).
Perfectmate vac23. Rond de 90 euro, voorzien van m-klasse filter. Geen auto inschakeling, maar ik vind een fatsoenlijk filter belangrijker.Kaasplank schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:10:
eisen:
niet te duur
Maar Kaasplank niet als je zijn voorwaarden had gelezenJorik90 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:44:
[...]
Perfectmate vac23. Rond de 90 euro, voorzien van m-klasse filter. Geen auto inschakeling, maar ik vind een fatsoenlijk filter belangrijker.
Yes. Bij aanschaf van de stofzuiger had ik die voorwaarde ook, totdat ik achter de filter klasses kwam. Vandaar dat ik 'm toch noem.Notna schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:45:
[...]
Maar Kaasplank niet als je zijn voorwaarden had gelezen
Iemand ervaring hiermee? Of een idee wat dit kan zijn?
Morgen sowieso de zaak waar ik 'm heb gekocht maar eens bellen.
Dat hoort idd niet. Het mag maar enkele mm's speling hebben. Het is inderdaad een gevalletje garantie. Maar daar heb je aan Fein een goede.Framoes schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:34:
Ik heb een Fein Multimaster 350 en net tijdens het schuren merk ik ineens dat de kracht van de motor niet meer goed doorkomt. Dit ging gepaard met een ratelend geluid. Bleek dat de kop waar je de zaagjes/schuurpad aan vast maakt veel meer speling heeft dan normaal. Normaal oscilleert het, maar nu kan het ongeveer een cm heen en weer.
Iemand ervaring hiermee? Of een idee wat dit kan zijn?
Morgen sowieso de zaak waar ik 'm heb gekocht maar eens bellen.
Ik heb recent de Karcher WD 3 P gekocht bij Coolblue. Je gaat zo gelukkig worden van het automatische inschakelen. De stofzuiger slaat met een vertraging 5 seconden af om zo al het stof in de slang op te zuigenKaasplank schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:10:
eisen:
niet te duur
Stofzuigerzakken haal je trouwens voordelig bij de Hornbach voor 10 euro, in tegenstelling tot online (20 euro) of bij de Blokker (15).
Dank voor de tip, dan weet ik nu ook gelijk waar dit ding op mijn frees voor bedoelt is:Teijgetje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 23:01:
In één keer is teveel verspanen, bovendien krijg je het niet mooi in één keer.
In twee of drie gangen verspanen, ligt er aan hoe zwaar je frees is, de laatste keer haal je maar heel weinig weg dan heb je het mooist resultaat.

Het eerste plankje heb ik uiteindelijk in 5 gangen gedaan wat wat overdreven is voor 1,5cm diepte maar ik was nog wat met de instellingen aan het proberen. De rest probeer ik in 3 gangen te doen maar vandaag was het er helaas geen weer voor met de hele dag regen.
Ik heb de snelheid van de frees vrij laag ingesteld omdat ik begrepen heb dat hoe harder het hout, hoe lager de snelheid.Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:29:
[...]
Het wijst zich eigenlijk vanzelf.
Als je het toerental van je bovenfrees duidelijk terug hoort lopen onder de belasting, of rookwolkjes van het hout ziet komen dan wil je teveel in 1 keer.![]()
Heb er wel erg in van welke kant je het te frezen hout benadert, bedenk maar hoe lekker (of juist niet) dat met een handbeitel gaat.
Haaks op de houtdraad kost veel meer kracht en in de lengterichting van de houtnerf gaat het bijna vanzelf.
Dat werkt voor een freesje op toeren net zo.
Een HM freesje slopen valt nog niet mee hoor, daarvoor moet je echt gaan hakken of de frees dermate verhitten door urenlang rookwolken te produceren.
Als je de frees erg warm laat worden dan zal dat wél het kogellagertje van het aanloopnokje droog laten lopen, omdat het aanwezige kogellagervet dan snel zal verzepen/verbranden.
Je ziet dat ook meteen aan het hout waar op het raakvlak van het gelagerde aanloopnokje een donker schroeistreepje door de hitte verschijnt.
Dat krijg je ook als je de frees iets te langzaam voortbeweegt en dat is op z'n beurt weer afhankelijk van de ingestelde freesdiepte.
Je merkt het eigenlijk allemaal vanzelf, gewoon beginnen dus.
Zolang de bovenfrees soepel en op tempo door het hout gaat zit je goed.
Qua richting beweeg ik de bovenfrees van links naar rechts, tegen de draairichting van frees in, dacht dat dat het beste was. Daarbij verder geen rekening gehouden met het hout zelf want kan de draairichting van de frees toch niet veranderen.
Ik heb pas één plankje gedaan maar dat ging best soepel, sommige stukken gingen merkbaar sneller dan andere maar dat ligt vast aan de nerf van het hout ofzo.
Geen verbrandingen of iets gezien maar het hout was ook nog een beetje nat dus dat zorgde misschien voor koeling.
In elk geval fijn om te weten dat het freesje zelf niet zo makkelijk te slopen is.
Anoniem: 639074
Nee alsjeblieft zeg, houd het toerental voor hout gewoon lekker op maximaal voor een mooie en superstrakke finish.Vliegvlug schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 21:30:
[...]
Ik heb de snelheid van de frees vrij laag ingesteld omdat ik begrepen heb dat hoe harder het hout, hoe lager de snelheid.
Het is niet voor niets dat de toerentallen van een bovenfrees zo hoog zijn.
Het hardmetaal (HM) kan juist prima tegen deze hoge toerentallen en de afname kun je regelen door de freesdiepte te variëren.
Nogmaals, als je ook maar een klein beetje verkeerd bezig bent, dan zie (of ruik!!) je meteen rook.

Het enige waarvoor je het toerental hoeft te reduceren is voor kunststoffen, die door de opgewekte wrijving kunnen smelten.
Als maatvastheid je doel is, dan moet je zeker geen nat hout gaan frezen dat na droging zal gaan werken.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 03-10-2016 01:05 ]
die inschakeling is echt van belang. Bovendien twijfel ik gezien de prijs aan de classificatie van dat ding.Jorik90 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:44:
[...]
Perfectmate vac23. Rond de 90 euro, voorzien van m-klasse filter. Geen auto inschakeling, maar ik vind een fatsoenlijk filter belangrijker.
ik heb al met een schuin oog naar de GAS 20 gekeken omdat het meeste spul dat ik tegenwoordig koop bosch blauw is maar ik vind hem nogal aan de prijs voor de mate van gebruik.Reinier schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:07:
[...]
Dan heb je helaas net een goede deal op Fok misgslopen... (Bosch GAS 25).
@iedereen met een karcher, hoeveel herrie maakt ie?
Mijn Dyson huisstofzuiger maakt een heel stuk meer herrieKaasplank schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:08:
[...]
die inschakeling is echt van belang. Bovendien twijfel ik gezien de prijs aan de classificatie van dat ding.
[...]
ik heb al met een schuin oog naar de GAS 20 gekeken omdat het meeste spul dat ik tegenwoordig koop bosch blauw is maar ik vind hem nogal aan de prijs voor de mate van gebruik.
@iedereen met een karcher, hoeveel herrie maakt ie?
Edit: meteen maar even gedaan; een app op mijn telefoon geeft aan dat het bij bedrijf 60dB doet, maar of dat zo accuraat is moet je zelf maar beslissen. Zo klinkt het iig :
https://dl.dropboxusercon...2016-10-03%2006.17.49.mp4
[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 03-10-2016 08:21 ]
Ik heb eventjes zitten zoeken, maar is er een limiet voor het vermogen van whatever gereedschap je er aan hangt? Ik ben zelf op termijn ook voor zo iets in de markt, en wilde er dan ook graag eentje met inschakelautomaat, maar als die niet werkt met een 1600W cirkelzaag heb ik er weinig aan tbh.Notna schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 18:27:
[...]
Heb zelf de WD3 P gekocht voor net geen 100 euro en kan precies wat jij wilt![]()
Ik heb wel een volledige groep waar ik mijn schuurtje aan kan* hangen, dus de volle 16A mag uit het stopcontact getrokken worden alvorens de stop doorslaat. Nou heeft mijn 180mm slijptol toch niet echt directe stofafzuigingsmogelijkheden en is veel zwaarder dan die cirkelzaag niet strikt nodig aan capaciteit voor die inschakelautomaat, maar toch vind ik het wel praktisch om te weten waar de grens ligt
*De grondkabel is een aantal jaar terug beschadigd geraakt, stekker aan het schuurtje gemaakt, en een 20A verlengkabel aan een haak. Werkt prima
Overigens is al dit bovenstaande uitgaand van een stopcontact op de stofzuiger zelf als inschakelautomaat zoals wat ik eerder heb gezien, of gebruikt Karcher een ander systeem?
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Kijk nog eens goed naar dat filmpje. Kijk dan goed naar het stopcontact aan de voorkant. Daar staat in witte letters:McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:21:
[...]
Ik heb eventjes zitten zoeken, maar is er een limiet voor het vermogen van whatever gereedschap je er aan hangt? Ik ben zelf op termijn ook voor zo iets in de markt, en wilde er dan ook graag eentje met inschakelautomaat, maar als die niet werkt met een 1600W cirkelzaag heb ik er weinig aan tbh.
Ik heb wel een volledige groep waar ik mijn schuurtje aan kan* hangen, dus de volle 16A mag uit het stopcontact getrokken worden alvorens de stop doorslaat. Nou heeft mijn 180mm slijptol toch niet echt directe stofafzuigingsmogelijkheden en is veel zwaarder dan die cirkelzaag niet strikt nodig aan capaciteit voor die inschakelautomaat, maar toch vind ik het wel praktisch om te weten waar de grens ligt
*De grondkabel is een aantal jaar terug beschadigd geraakt, stekker aan het schuurtje gemaakt, en een 20A verlengkabel aan een haak. Werkt prima
Overigens is al dit bovenstaande uitgaand van een stopcontact op de stofzuiger zelf als inschakelautomaat zoals wat ik eerder heb gezien, of gebruikt Karcher een ander systeem?
2100 W
En de stofzuiger heeft 3 standen:
0 = Uit
I = Gewoon aan
II = Aan wanneer de tool op het aangesloten stopcontact aan de voorkant zichzelf inschakelt, waarna er een 5 seconden uitloop is van het zuigen zodra deze zich uitschakelt.
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 03-10-2016 09:24 ]
Ah, dat filmpje dat niet wilde laden hierNotna schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:23:
[...]
Kijk nog eens goed naar dat filmpje. Kijk dan goed naar het stopcontact aan de voorkant. Daar staat in witte letters:
2100 W
Thanks
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
https://s4.kaercher-media..._BTA_int_59656580_000.pdfMcGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:24:
[...]
Ah, dat filmpje dat niet wilde laden hier
Thanks
Pagina 14

P.S Dropbox is wat raar met filmpjes, maar het kan ook zijn dat het 30 MB is wat er ingeladen moet worden
[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 03-10-2016 09:29 ]
Beter zetten ze het dan gewoon bij de specificaties op hun site, als het daar niet tussen staat ga ik echt geen handleidingen doorspitten tenzij ik echt op het punt sta een beslissing te maken
Eens, kwam er ook niet zo 123 achter via de siteMcGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:29:
[...]
Beter zetten ze het dan gewoon bij de specificaties op hun site, als het daar niet tussen staat ga ik echt geen handleidingen doorspitten tenzij ik echt op het punt sta een beslissing te maken
Overigens maakt dat ding aldus de specs '73 dB' aan geluid. Kwam mijn telefoon redelijk in de buurt met meten
http://www.gereedschapcen...EpUQUMNPNHK2xkaAvq08P8HAQ
maar dan via amazon.de ( voor 197,-) scheelt toch weer paar tientjes.
Mooie aanvulling op mijn huidige metabo collectie die helaas nog niet al te groot is
Maar hier komt in de nabije toekomst wel verandering in lol
[ Voor 6% gewijzigd door rjong5 op 03-10-2016 10:25 ]
Maar je weet hoe het gaat, min. 100€ bestellen = gratis verzenden,dus nog een setje Wera schroevendraaiers erbij, zooitje slijpschijven etc.
Gebruik die frees niet zo vaak. Zou eigenlijk een grotere/zwaardere moeten hebben, zodat ik ook sleufgaten voor bouten in 5mm stalen strip kan frezen bijvoorbeeld. Aan de andere kant zou een CNC router waarmee je MDF/alu platen kunt doen ook leuk zijn. Dus dan moet je het eigenlijk weer beide hebben, want een router zal denk ik niet echt werken in staal.
[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 03-10-2016 11:16 ]

Interessant dat je die doorsteekkoppen eigenlijk niet vaker ziet. Bij momentsleutels zie je het wel vaker, maar bij gewone ratels niet. Die van Gedore is dan wel weer een fijnvertande ratel, wat vaak inhoudt dat ze minder zwaar belast kunnen worden. Een constructie met een palletje in plaats van zo'n draaiknop lijkt me ook wel makkelijk genoeg met omschakelen, alhoewel zo'n doorsteekkop natuurlijk wel nog wat betrouwbaarder zal zijn.DavidZH schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 00:35:
Wat @Henkie196 en @Bhagavad zeggen. Je KIJKT alleen naar die knop en hij versteld iets. De volgende 1/2 " word er één met vaste richting en een doordrukcoupler er op. Bijvoorbeeld de Gedore 1993 Z-94.
Qua belastbaarheid vind ik ratels altijd wel een apart iets. Voor je gevoel wil je een goede hebben, maar effectief doe je (ik, in ieder geval) het zware lostrek werk meestal met een wringijzer want die is langer dus dat werkt makkelijker, en het aantrekken met een momentsleutel (alhoewel de meeste insteekkoppen die ik heb bij m'n momentsleutels dan wel weer van het fijn vertande type zijn, omdat dat het enige is dat de juiste kop lengte heeft). Oftewel wordt de ratel meestal niet zo zwaar belast.
Dat van die verschillen in Proxxon ratel kwaliteit was dacht ik ook al eens eerder de revue gepasseerd in dit topic, maar het kan ook zijn dat ik de topics door elkaar haal.DopdeDouwer schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 09:58:
Ja klopt. Zie ook het "goed auto sleutel gereedschap" waar de proxxon dozen vaker besproken worden.
Goed (auto)sleutelgereedschap
Ik ben nog steeds super bij met mijn LIDL - Mannesman koffer:
https://www.amazon.de/Man...mannesmann+werkzeugkoffer
Was destijds nagenoeg een tientje duurder dan de kleine doppendoos van Proxxon. Maar veel uitgebreider en tot op heden nog steeds niet kapot, ondanks flink misbruik.
Die Mannesmann dingen zijn goed om alles in één keer bij elkaar te hebben, maar je moet een beetje geluk hebben met de kwaliteit, als je de verschillende verhalen zo eens hoort / leest. De passing van alles is ook wat minder goed dan je misschien zou hopen, maar ook daar moet je waarschijnlijk wat geluk hebben met productiespreiding e.d..
Ik vind het een ideaal ding! Maakt in ieder geval niet meer lawaai dan een standaard stofzuiger.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:29:
[...]
Alleen de "universele" mond past niet overal op --> Op mijn Makita Excenter past hij prima, op de Groene Bosch decoupeer zaag ook, maar op mijn Metabo Afkortzaagje dan weer niet.
K to the KillaZ
Handig om dat wel te weten idd, al is een verloopje daarvoor snel geknutseld. Eens kijken wanneer er zo'n (soort) ding deze kant op komt, ik zit vooral een beetje met ruimtegebrek weer nu, eens kijken in hoeverre dat verandert als het tweede afdak er staat.KillaZ schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:12:
[...]
Ik vind het een ideaal ding! Maakt in ieder geval niet meer lawaai dan een standaard stofzuiger.![]()
Alleen de "universele" mond past niet overal op --> Op mijn Makita Excenter past hij prima, op de Groene Bosch decoupeer zaag ook, maar op mijn Metabo Afkortzaagje dan weer niet.
Overigens, mbt ratel: ik gebruik mijn wringijzer eigenlijk alleen als de ratel echt voelt alsof hij gaat doorslaan. En dat gevoel heb ik met een Facom 3/8" ratel eigenlijk nooit gehad, komt er op neer dat ik het wringijzer alleen gebruik als ik er een pijp overheen moet schuiven.
Ik gebruik een 1.JL.161.1 ratel, dus zonder vergrendeling, 72t ratel met zo'n omschakelpalletje. Voelt enorm degelijk aan ondanks de relatief fijne vertanding, en doet al een aantal jaar zonder morren zijn werk. Werkt imo prettiger dan Gedore.
[ Voor 28% gewijzigd door McGryphon op 03-10-2016 11:24 ]
Klusmateriaal is voor thuis gebruik, maar maak soms wel eigen (eiken)meubelen en het eerste project zal een houthok zijn. Voor het echt zware werk heb ik al een klopboormachine waar ik eventueel ook een kop op kan zetten.
Zien jullie dit al eens mooi duo of zijn er nog beter/andere opties voor gelijkwaardig budget
[ Voor 12% gewijzigd door jjjooo op 03-10-2016 11:58 ]
Wat werkt er prettiger aan dan een Gedore ratel? Is dat puur de fijne vertanding, of meer hoe die in de hand ligt?McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:16:
Overigens, mbt ratel: ik gebruik mijn wringijzer eigenlijk alleen als de ratel echt voelt alsof hij gaat doorslaan. En dat gevoel heb ik met een Facom 3/8" ratel eigenlijk nooit gehad, komt er op neer dat ik het wringijzer alleen gebruik als ik er een pijp overheen moet schuiven.
Ik gebruik een 1.JL.161.1 ratel, dus zonder vergrendeling, 72t ratel met zo'n omschakelpalletje. Voelt enorm degelijk aan ondanks de relatief fijne vertanding, en doet al een aantal jaar zonder morren zijn werk. Werkt imo prettiger dan Gedore.
Wringijzer gebruik ik vooral als het echt vast zit, bv. bij wielbouten. Dan is de langere arm van m'n wringijzer wel zo fijn. Het is meer dat de beperkte lengte van de ratel de kracht die je kan overbrengen beperkt. Dus echt veel kracht zetten op een ratel is niet zo eenvoudig.
M'n 1/4" insteekkop kan ik bv. ook op mijn 10-50 Nm momentsleutel gebruiken, maar er wordt door de fabrikant bij vermeld dat deze tot max 40 Nm goedgekeurd is (wat volgens mij conform één of andere norm is). Maar probeer maar eens 40 Nm te leveren op een 1/4" rateltje, waarvan de meeste toch zo rond de 12cm aan totale lengte zitten, en dus effectief een arm hebben van misschien 8-10cm. Dan moet je toch wel een ontzettend lompe aap zijn om met 40-60 kg aan zo'n klein rateltje te gaan hangen
Het is zeker wel een mooi duo. Maar je hebt dan ook een aardig budget. Is het geen optie om een losse body en een set te kopen? Dan bespaar je wat. En dan wel een batterijen die je onderling kan wisselen natuurlijk.jjjooo schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:54:
Na 7 jaar ga ik afscheid nemen van mijn trouwen accutoolsetje die ik nog al student had gekocht en een upgrade doen. Mijn plan is om als vervangers de volgende machines te kopen. 10.8v slagschroevendraaier 2.0Ah en 10.8V schroefmachine 2.0Ah
Klusmateriaal is voor thuis gebruik, maar maak soms wel eigen (eiken)meubelen en het eerste project zal een houthok zijn. Voor het echt zware werk heb ik al een klopboormachine waar ik eventueel ook een kop op kan zetten.
Zien jullie dit al eens mooi duo of zijn er nog beter/andere opties voor gelijkwaardig budget
Edit: ik zie dat het goedkoper kan. Je krijgt in totaal 4 accu's. Helaas heb ik nu geen tijd om uit te vogelen wat de verschillen zijn. Maar je kan in ieder geval besparen op een losse body. Verder zou ik op idealo.de kijken of het daar goedkoper is.
Edit 2: voor de kenners van Makita. Is dit hetzelfde of soortgelijk als die wat jjjooo wilt?
https://www.amazon.de/gp/...QL65&keywords=Makita+10.8
[ Voor 16% gewijzigd door Brutalsranan op 03-10-2016 12:40 ]
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ben Gedore gewend van huis uit. Gedore heeft met de 1993 model wel een krachtpatser in huis. Maar ik heb ook de ratel met fijne vertanding. Zou het graag willen weten. Beter gereedschap en nieuwe input is altijd welkom.henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:59:
[...]
Wat werkt er prettiger aan dan een Gedore ratel? Is dat puur de fijne vertanding, of meer hoe die in de hand ligt?
bij mij aangeraden door Brutalsranan.. (niet direct hier, maar kijk om je heen bij amazone)jjjooo schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:54:
Na 7 jaar ga ik afscheid nemen van mijn trouwen accutoolsetje die ik nog al student had gekocht en een upgrade doen. Mijn plan is om als vervangers de volgende machines te kopen. 10.8v slagschroevendraaier 2.0Ah en 10.8V schroefmachine 2.0Ah
https://www.toolmax.nl/bo...-met-3x-2-0ah-accu-s.html
GSR 10,8-2-li BASIC (accu-schroefboormachine)
GOP 10,8 BASIC (accu-multicutter)
GDR 10,8 V2 BASIC (accu-slagschroevendraaier)
GSA 10,8 BASIC (accu-reciprozaag)
GLI 10,8 BASIC (accu-lamp )
3 X Accu 10,8 Volt 2.0Ah
1 X Acculader
1x L-Boxx

Ook een mooie optie. Ben je gelijk klaar voorlopig. Wil je perse een 10.8?Paradox schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:50:
[...]
bij mij aangeraden door Brutalsranan.. (niet direct hier, maar kijk om je heen bij amazone)
https://www.toolmax.nl/bo...-met-3x-2-0ah-accu-s.html
GSR 10,8-2-li BASIC (accu-schroefboormachine)
GOP 10,8 BASIC (accu-multicutter)
GDR 10,8 V2 BASIC (accu-slagschroevendraaier)
GSA 10,8 BASIC (accu-reciprozaag)
GLI 10,8 BASIC (accu-lamp )
3 X Accu 10,8 Volt 2.0Ah
1 X Acculader
1x L-Boxx
[afbeelding]
Waarom niet deze als je voor licht en compact wilt gaan:jjjooo schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:54:
http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html
Ik kan me echter voorstellen dat je iets meer power wilt, misschien kun je dan beter iets in de 14.4 V lijn kiezen.
Is 10.8V een bewuste keuze qua specs of prijs?
Hij ligt iets beter in de hand, de kop is wat kleiner, en naast de fijnere vertanding is ook de weerstand van het ratelsysteem zelf is minder. Het zijn de kleine dingetjeshenkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:59:
[...]
Wat werkt er prettiger aan dan een Gedore ratel? Is dat puur de fijne vertanding, of meer hoe die in de hand ligt?
Sja, daar ligt bij mij dus ook de grens; op het moment dat ik een pijp op mijn ratel zou moeten zetten om nog meer kracht te kunnen zetten pak ik het wringijzer. Past ook makkelijker een pijp opWringijzer gebruik ik vooral als het echt vast zit, bv. bij wielbouten. Dan is de langere arm van m'n wringijzer wel zo fijn. Het is meer dat de beperkte lengte van de ratel de kracht die je kan overbrengen beperkt. Dus echt veel kracht zetten op een ratel is niet zo eenvoudig.
Al moet ik zeggen dat als je niet naar een pijp oid grijpt ik niet verwacht dat de gemiddelde 200 pound gorilla een Facom of Gedore ratel zomaar naar de klote draait
zoals ik hierboven noem: dat het kapot kàn wil niet zeggen dat dat ook makkelijk of per ongeluk gaat. Er zijn vast mensen die 40Nm kunnen genereren met een 1/4" rateltje, maar niemand zal dat doen zonder door te hebben dat dat wel ècht grof veel kracht is voor zo'n klein stuk gereedschapM'n 1/4" insteekkop kan ik bv. ook op mijn 10-50 Nm momentsleutel gebruiken, maar er wordt door de fabrikant bij vermeld dat deze tot max 40 Nm goedgekeurd is (wat volgens mij conform één of andere norm is). Maar probeer maar eens 40 Nm te leveren op een 1/4" rateltje, waarvan de meeste toch zo rond de 12cm aan totale lengte zitten, en dus effectief een arm hebben van misschien 8-10cm. Dan moet je toch wel een ontzettend lompe aap zijn om met 40-60 kg aan zo'n klein rateltje te gaan hangen
Die set heb ik dus ook, en omdat er vaak vragen over de 10.8 serie voorbij komen besluit ik even te reageren.
Ondanks hun kleine formaat stond ik versteld van de stevigheid, kracht en het geluid wat ze produceren.
Met 3 accu's kom ik niks te kort, en de laadtijd is erg kort.
En als je dan toch al 3 accu's en lader hebt, dan is het makkelijk om er nog wat losse body's bij te kopen.
Zo heb ik zelf de GST erbij gekocht, in Lbox maar zonder accu's / lader.
link
En om de set compleet te maken heb ik ook de GSB klopboor erbij gekocht, wederom zonder accu's/lader
link
De klopboor is niet ter vervanging van een boorhamer, maar voor het gaten boren in baksteen voldoet hij prima!
Ben zelf zeer tevreden met de hele set en heb ondertussen alles al gebruikt.
Bij vragen over deze set mag je me altijd pm sturen.
Qua brushless maakt het me niet zoveel uit. Koolborstels kosten 8 euro. De brushless zijn wat efficiënter. Maar voor een ander kan het wel een issue zijn. Dus jjjooo. Vertel eens. Wat zijn je voorkeuren en wat zoek je precies?
Je gaat geen brushed 10,8v unit vinden die 35-40Nm levert. Net als je geen brushed 18V gaat vinden die ook maar in de buurt van de 120Nm van Metabo of Makita hun brushless fullsize units komt.
Brushless motoren presteren gewoonweg stukken beter in dezelfde design envelope; enkel de uiteindelijke duurzaamheid staat nog niet compleet vast gezien hoe relatief jong de techniek nog is, maar wat ik tot dusver nog het vaakste fout zie gaan bij brushless gereedschap is dat de overbenging van de kracht van die brushless motoren tot aan het werkstuk incidenteel een probleem is, zoals de aandrijfschachten van M18 Fuel reciprozagen die bij de vleet bleken te breken bij een installatiebedrijf hier in de buurt. Dat onderdeel was niet evenredig in kracht opgeschaald met de motor tov het oudere brushed model, en werd daardoor de mode of failure. Zulke ontwerpfoutjes heb ik al veel vaker over gelezen dan dat brushless motoren zelf onbetrouwbaar zouden zijn.
Dat soms een brushed 18v unit beter bij de wensen kan passen dan een brushless 10,8, oké, dat kan. Maar een brushed model zal het in de regel op alle vlakken afleggen tegen een brushless model met vergelijkbare prioriteiten en beperkingen in het ontwerpproces. De nieuwe brushless 10,8v schroef/boormachine van Bosch is eigenlijk de enige uitzondering daarop die ik tot dusver heb gevonden, die legt het op rauwe power af tegen de oude brushed; daarentegen krijg je wel bijna twee keer zoveel gedaan op eenzelfde accu. Daar is hij niet zwakker omdat hij brushless is, maar omdat de ontwerpwaarden veranderd zijn.
Bedankt voor de verduidelijking. Ik heb zelf ratels van Stahlwille en Hazet, maar als ik er één pak zonder te kijken, zou ik je waarschijnlijk niet kunnen zeggen welke nu welke is. Zeker de 1/2" ratels zijn vrijwel identiek (wel allebei met groffe vertanding). De 1/4" ratels maken ook niet bijzonder veel verschil, alhoewel de Stahlwille er zonder handvat en matte chroom wel een stuk sexier uit zietMcGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:01:
Hij ligt iets beter in de hand, de kop is wat kleiner, en naast de fijnere vertanding is ook de weerstand van het ratelsysteem zelf is minder. Het zijn de kleine dingetjes
Nu ben ik wel benieuwd hoe de weerstand van de Facom is in vergelijking met mijn ratels.
Dat denk ik ook wel, en voor de gevallen dat het voor zou kunnen komen, heb ik waarschijnlijk ook wel een passende dop voor de 1/2" ratel, en als het dan nog niet lukt... dan is er waarschijnlijk iets naar de klotezoals ik hierboven noem: dat het kapot kàn wil niet zeggen dat dat ook makkelijk of per ongeluk gaat. Er zijn vast mensen die 40Nm kunnen genereren met een 1/4" rateltje, maar niemand zal dat doen zonder door te hebben dat dat wel ècht grof veel kracht is voor zo'n klein stuk gereedschap
Een bedrade boor met een handzaam en licht 10.8V machientje ernaast is geen slechte combinatie. Met een 18V hoef je waarschijnlijk minder gauw naar je bedrade boor te grijpen, en het ecosysteem is vaak wat uitgebreider, maar het is even de vraag of je daar het extra gewicht en groter formaat voor over hebt.jjjooo schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:54:
Naast jouw set, en de andere voorgestelde sets, heb je bv. ook nog deze brushless set van Milwaukee. Meer kracht dan jouw voorgestelde set, en een klopboor (als dat iets uitmaakt voor je) maar ook 2 accu's minder. Dezelfde set is er overigens ook met 4 Ah accu's. Of een iets uitgebreidere set, ook van Milwaukee, maar dan met koolborstels en daarmee wat minder krachtig, maar wel met een recipro er bij (voor licht zaagwerk in moeilijke hoekjes).
Keuze genoeg, in ieder geval.
Ik ben natuurlijk wat gekleurd omdat ik van een brushed gsb 18 ve 2 li kom. Daar kom ik niks tekort qua power. Dat van die overbrenging wist ik niet. Goed om te weten. Ik ben meestal wel afwachtend qua nieuwe techniek.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:32:
Even voor de duidelijkheid, Brushless vs Brushed heeft *niks* te maken met de vervangingskosten van koolborstels. Brushless machines zijn interessant omdat ze efficiënter zijn en meer kracht kunnen ontwikkelen in een vergelijkbare formfactor.
Je gaat geen brushed 10,8v unit vinden die 35-40Nm levert. Net als je geen brushed 18V gaat vinden die ook maar in de buurt van de 120Nm van Metabo of Makita hun brushless fullsize units komt.
Brushless motoren presteren gewoonweg stukken beter in dezelfde design envelope; enkel de uiteindelijke duurzaamheid staat nog niet compleet vast gezien hoe relatief jong de techniek nog is, maar wat ik tot dusver nog het vaakste fout zie gaan bij brushless gereedschap is dat de overbenging van de kracht van die brushless motoren tot aan het werkstuk incidenteel een probleem is, zoals de aandrijfschachten van M18 Fuel reciprozagen die bij de vleet bleken te breken bij een installatiebedrijf hier in de buurt. Dat onderdeel was niet evenredig in kracht opgeschaald met de motor tov het oudere brushed model, en werd daardoor de mode of failure. Zulke ontwerpfoutjes heb ik al veel vaker over gelezen dan dat brushless motoren zelf onbetrouwbaar zouden zijn.
Dat soms een brushed 18v unit beter bij de wensen kan passen dan een brushless 10,8, oké, dat kan. Maar een brushed model zal het in de regel op alle vlakken afleggen tegen een brushless model met vergelijkbare prioriteiten en beperkingen in het ontwerpproces. De nieuwe brushless 10,8v schroef/boormachine van Bosch is eigenlijk de enige uitzondering daarop die ik tot dusver heb gevonden, die legt het op rauwe power af tegen de oude brushed; daarentegen krijg je wel bijna twee keer zoveel gedaan op eenzelfde accu. Daar is hij niet zwakker omdat hij brushless is, maar omdat de ontwerpwaarden veranderd zijn.
En inderdaad Bosch heeft met zijn 10,8 schroef/boormachine gegokt op een langere looptijd in plaats van kracht. Milwaukee heeft het wat kracht naar mijn inziens wat beter voor elkaar.
Datzelfde probleem zag je ook al bij de overgang van NiCd naar Li-Ion; de accu's werden sterker en lichter, dus kon je een grotere/sterkere motor aan een kleinere accu hangen, allemaal leuk en aardig... Maar als je een 50Nm motor hebt en je hangt die aan een versnellingsbak die is ontworpen op 35Nm dan is dat natuurlijk wachten op problemen. Meestal gaat dit best goed bij de grote merken, maar het is wel iets om altijd eventjes rekening mee te houden als je twijfelt over investeren in een nieuwere nog onbewezen productlijn.Brutalsranan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:37:
[...]
Ik ben natuurlijk wat gekleurd omdat ik van een brushed gsb 18 ve 2 li kom. Daar kom ik niks tekort qua power. Dat van die overbrenging wist ik niet. Goed om te weten. Ik ben meestal wel afwachtend qua nieuwe techniek.
Maar, dat je met een ouder brushed model prima toe kon wil natuurlijk niet zeggen dat het niet beter kan. Qua maximaal koppel legt mijn nieuwere brushless 18v van Dewalt het inderdaad af tegen genoemde Bosch bijvoorbeeld, maar ondanks de gelijke accuspanning is het niet zomaar 1 op 1 te vergelijken. 85 Nm in een machine van 2,5 Kg, of 70Nm in een machine van 1,6kg met de lengte van een 10,8... In de categorie van jouw ouwe Brushed machine is tegenwoordig meer dan 130Nm te vinden. Zinnig? Dat moet eenieder voor zichzelf beslissen, maar voor de meesten die ik er in mijn omgeving over hoor is de introductie van brushless grofweg samen te vatten als "ik kan nu een machine halen die een flinke slag lichter en kleiner is zonder op functionaliteit in te leveren"
Ik ben vooral benieuwd of Dewalt nog iets interessants met de 10,8v-lijn gaat doen, want daar gebeurt al een tijdje erg weinigEn inderdaad Bosch heeft met zijn 10,8 schroef/boormachine gegokt op een langere looptijd in plaats van kracht. Milwaukee heeft het wat kracht naar mijn inziens wat beter voor elkaar.
In de 10,8v brushless-arena zou er nog best eens wat interessants kunnen gaan gebeuren. Makita en Milwaukee mikken er duidelijk op om een volledig volwassen 10,8v-boormachine in de markt te hebben liggen, zodat bijvoorbeeld een loodgieter of elektricien nergens meer 18v spul voor nodig heeft, waar Bosch de 10,8v lijn meer lijkt te zien als "sidearm" naast een zwaardere machine.
Ik heb zo'n onderbuikgevoel dat het komende jaar erg interessant gaat worden op powertoolvlak, maar dan juist niet met de focus op 10,8, klein en licht; ik gok dat er forse concurrentie op gang gaat komen in het heavydutygebied. Dewalt Flexvolt, Milwaukee M18-HD, Metabo komt nu met 36V spul, lijkt me een ideaal moment voor Makita om hun 2x18v-lijn uit te breiden met enkele brushless heavy hitters.
[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 03-10-2016 13:52 ]
Als ik zo een beetje rondkijk wordt het vrij lastig om een brushless machine (met accu's, lader etc) voor onder de zeg zo'n €200,- te vinden. Klopt dat en hoe 'gedateerd' zijn de borstelmachines?
Ik ben ook benieuwd naar Dewalt. Zit er nog wat aan te komen daar? Mochten zij niet meegaan met die 10,8 lijn dan zullen ze zwaar achterop raken. Het lijkt er een beetje op dat die 10,8 steeds meer richting zwaarder spul gaat. Zeker met de Brushless technologie.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:46:
[...]
Datzelfde probleem zag je ook al bij de overgang van NiCd naar Li-Ion; de accu's werden sterker en lichter, dus kon je een grotere/sterkere motor aan een kleinere accu hangen, allemaal leuk en aardig... Maar als je een 50Nm motor hebt en je hangt die aan een versnellingsbak die is ontworpen op 35Nm dan is dat natuurlijk wachten op problemen. Meestal gaat dit best goed bij de grote merken, maar het is wel iets om altijd eventjes rekening mee te houden als je twijfelt over investeren in een nieuwere nog onbewezen productlijn.
[...]
Ik ben vooral benieuwd of Dewalt nog iets interessants met de 10,8v-lijn gaat doen, want daar gebeurt al een tijdje erg weinigik zou best mijn dcd710 door een brushless model willen vervangen, maar helaas.
In de 10,8v brushless-arena zou er nog best eens wat interessants kunnen gaan gebeuren. Makita en Milwaukee mikken er duidelijk op om een volledig volwassen 10,8v-boormachine in de markt te hebben liggen, zodat bijvoorbeeld een loodgieter of elektricien nergens meer 18v spul voor nodig heeft, waar Bosch de 10,8v lijn meer lijkt te zien als "sidearm" naast een zwaardere machine.
Ik heb zo'n onderbuikgevoel dat het komende jaar erg interessant gaat worden op powertoolvlak, maar dan juist niet met de focus op 10,8, klein en licht; ik gok dat er forse concurrentie op gang gaat komen in het heavydutygebied. Dewalt Flexvolt, Milwaukee M18-HD, Metabo komt nu met 36V spul, lijkt me een ideaal moment voor Makita om hun 2x18v-lijn uit te breiden met enkele brushless heavy hitters.
De 36 lijn is inderdaad een verhaal apart. Het worden spannende jaren. Ik zit alleen nog te twijfelen om nu al in te stappen op de nieuwe technologie of pas na de 'oorlog'. De verhoudingen qua kwaliteit zullen na een aantal jaar wel duidelijk worden.
Edit: 1,6 kg tegenover 2,5 kg is het overwegen inderdaad waard. Gelukkig ben ik het gewicht 'gewend' geraakt.
Dat is volledig afhankelijk van je voorkeuren. Brushless is future proof. Maar zoals je hierboven kan lezen in de reactie van McGryphon is het nog afwachten. Ik heb zelf geen moeite mee omdat ik een zware machine heb. 200 euro is een mooi budget. Enkele tientjes eroverheen zou perfect zijn. Wat zoek je precies? Ga je het vaak gebruiken of niet? Wil je een klopfunctie erbij of niet? Vind je het gewicht belangrijk of kracht?PaveloW schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:50:
Ik ben momenteel ook aan het rondkijken voor een accu schroef/boor machine. Alledaagse zaken beetje schroeven en boren; geen heel zwaar werk.
Als ik zo een beetje rondkijk wordt het vrij lastig om een brushless machine (met accu's, lader etc) voor onder de zeg zo'n €200,- te vinden. Klopt dat en hoe 'gedateerd' zijn de borstelmachines?
Huidig accuspul werkt prima. Toekomstige zullen lichter/sterker/sneller zijn. Maar mijn 8 jaar oude 18V makita draait nog steeds 1700rpm en boort nog steeds als een malle. Dat je een vergelijkbare machine nu 0,5kg lichter kan krijgen en dat'ie een kwartier langer doet met een accu doet niets af aan de prestaties van mijn machine
En als je nu iets nodig hebt, zal je het met huidige assortiment moeten doen
Ik heb er nog niks van gehoord, nieuw 10,8v spul... Het leek vrij veelbelovend als lijn voor o.a. servicemonteurs, gezien de diagnostische tools zoals inspectiecamera, warmtecamera, maar intussen ligt het alweer eventjes compleet stil helaasBrutalsranan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:53:
[...]
Ik ben ook benieuwd naar Dewalt. Zit er nog wat aan te komen daar? Mochten zij niet meegaan met die 10,8 lijn dan zullen ze zwaar achterop raken. Het lijkt er een beetje op dat die 10,8 steeds meer richting zwaarder spul gaat. Zeker met de Brushless technologie.
De 36 lijn is inderdaad een verhaal apart. Het worden spannende jaren. Ik zit alleen nog te twijfelen om nu al in te stappen op de nieuwe technologie of pas na de 'oorlog'. De verhoudingen qua kwaliteit zullen na een aantal jaar wel duidelijk worden.

Nou is gebleken dat ze de afgelopen jaren enorm veel tijd in het ontwikkelen van Flexvolt hebben gestoken, wat waarschijnlijk 10,8 nogal naar de achtergrond heeft gedrukt, maar ik hoop ten zeerste dat dat niet betekent dat 10,8 ook achterop gaat blijven. Het zou kunnen zijn dat ze meer compact 18v spul uit gaan brengen in dezelfde hoek als mijn dcd791 omdat het domweg een rendabeler platform is dan 10,8v, maar mocht dat zo zijn zou ik er toch niet heel blij mee zijn. Enkel in de accu zelf zit al flink verschil qua formaat, laat staan wat er allemaal verder aan hangt. Het verschil tussen 1,0kg of 1,6kg is in veel situaties toch al erg merkbaar, zodanig dat ik ondanks het voor een 18v erg bescheiden formaat toch met enige regelmaat de 791 laat staan en de 710 pak voor een paar schroefjes/gaatjes.
Brushed machines zijn zeker niet ineens onbruikbaar, en het is allemaal bewezen technologie, je zal er niet snel een echte miskoop aan hebben; je zal vooral wat mindere prestaties hebben tov een gelijk formaat/gewicht brushless machine. Toch zal een Dewalt dcd985 of de zware Bosch die Brutalsranan heeft zonder enig probleem veel sterker presteren op elk vlak dan een brushless 10,8v machinePaveloW schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:50:
Ik ben momenteel ook aan het rondkijken voor een accu schroef/boor machine. Alledaagse zaken beetje schroeven en boren; geen heel zwaar werk.
Zoals hij al zegt, definieer eerst eens wat je nu precies nodig hebt; hoe veel wil je de machine gaan gebruiken en waarvoor precies? Want voor pakweg 200 euro is een hoop spul te vinden dat niet allemaal exact hetzelfde marktsegment bedient.
Dit inderdaad. Wat er nog niet is kan je nog niet kopen, dus als je het op korte termijn nodig hebt zou ik me daar niet te druk om maken. En ouder brushed spul werkt nog steeds net zo goed als het altijd deed. Brushless is niet alleen nog een vrij jonge techniek, maar ook elektrotechnisch een stukje complexer dan brushed, dus het is gewoonweg ook een stukje prijziger. Of je nou met een lichte brushless of een zwaardere brushed machine het beste geholpen bent is afhankelijk van wat je precies wil.Raymond schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:59:
Niet overdrijven he, zo spannend is het ook weer niet![]()
Huidig accuspul werkt prima. Toekomstige zullen lichter/sterker/sneller zijn. Maar mijn 8 jaar oude 18V makita draait nog steeds 1700rpm en boort nog steeds als een malle. Dat je een vergelijkbare machine nu 0,5kg lichter kan krijgen en dat'ie een kwartier langer doet met een accu doet niets af aan de prestaties van mijn machine
[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 03-10-2016 14:03 ]
Voor DIY is het inderdaad zo dat als het goed werkt, werkt het goed.Raymond schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:59:
Niet overdrijven he, zo spannend is het ook weer niet![]()
Ik heb zelf eerder het idee dat Bosch zich richt op iemand die de hele dag lichte schroefarbeid moet doen, en die liever niet accu's hoeven te wisselen gedurende de dag. Kan me niet voorstellen waarom ze anders een toch al vrij ruime standtijd nog wilden verdubbelen. Voor een DIY inzet lijkt een kortere standtijd (in vergelijking met de Bosch, niet echt t.o.v. de oude geborstelde serie) en meer kracht me meer zinvol.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:46:
Dat 36V spul is leuk, maar ook een beetje gimmicky in mijn ogen. Je moet toch wel een duidelijke inzet hebben buiten eenvoudig bereik van een stopcontact om de hogere prijs en het gewicht van een 36V machine goed te praten t.o.v. een gewone bedrade machine.
Lees even een paar posts terug. Hecht je waarde aan meer kracht? Kijk dan eens naar de brushless machines. Maakt het voor jou niet zoveel uit? De brushed machines zijn minder krachtig, maar ook een goede hap goedkoper.PaveloW schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:50:
En zoals de anderen voor me al schreven, welke andere eisen heb je? Klop-functie, verwisselbare kop, gewicht en formaat?
Niet vaak in de zin van dagelijks gebruik, maar het toch wel met enige regelmaat wat projecten te doen; schilderijtje ophangen, houtwerk. Voor het zwaardere werk heb ik een boorhamer.Brutalsranan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:56:
Dat is volledig afhankelijk van je voorkeuren. Brushless is future proof. Maar zoals je hierboven kan lezen in de reactie van McGryphon is het nog afwachten. Ik heb zelf geen moeite mee omdat ik een zware machine heb. 200 euro is een mooi budget. Enkele tientjes eroverheen zou perfect zijn. Wat zoek je precies? Ga je het vaak gebruiken of niet? Wil je een klopfunctie erbij of niet? Vind je het gewicht belangrijk of kracht?
Liever wat meer kracht dan een lichtere machine, maar gezien waar ik vandaan kom (een oude B&D van lang geleden (+ 10jaar en een beperkter budget) zal alles daar snel aan voldoen. Het is meer zo dat ik me aan het orienteren ben en het nieuwe 'buzz' woord brushless is, maar dat dat voor mijn budget eigenlijk net iets te hoog gegrepen lijkt.
Vreemde keuze als ze die ontwikkeling zo hebben geprioriteriseerd. 10.8V lijkt me toch een groter volume van de markt aan te spreken dan een flexvolt machine.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:01:
Ik heb er nog niks van gehoord, nieuw 10,8v spul... Het leek vrij veelbelovend als lijn voor o.a. servicemonteurs, gezien de diagnostische tools zoals inspectiecamera, warmtecamera, maar intussen ligt het alweer eventjes compleet stil helaas
Nou is gebleken dat ze de afgelopen jaren enorm veel tijd in het ontwikkelen van Flexvolt hebben gestoken, wat waarschijnlijk 10,8 nogal naar de achtergrond heeft gedrukt, maar ik hoop ten zeerste dat dat niet betekent dat 10,8 ook achterop gaat blijven. Het zou kunnen zijn dat ze meer compact 18v spul uit gaan brengen in dezelfde hoek als mijn dcd791 omdat het domweg een rendabeler platform is dan 10,8v, maar mocht dat zo zijn zou ik er toch niet heel blij mee zijn. Enkel in de accu zelf zit al flink verschil qua formaat, laat staan wat er allemaal verder aan hangt. Het verschil tussen 1,0kg of 1,6kg is in veel situaties toch al erg merkbaar, zodanig dat ik ondanks het voor een 18v erg bescheiden formaat toch met enige regelmaat de 791 laat staan en de 710 pak voor een paar schroefjes/gaatjes.
Voor 10.8V vind ik zelf dat vooral Bosch (blauw) een zeer uitgebreid assortiment heeft, ook met het één en ander aan detectie spul en dergelijke.
Dan zou ik gewoon gaan voor een brushed machine, daar zul je ook niet gauw te kort aan hebben.PaveloW schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:09:
Niet vaak in de zin van dagelijks gebruik, maar het toch wel met enige regelmaat wat projecten te doen; schilderijtje ophangen, houtwerk. Voor het zwaardere werk heb ik een boorhamer.
Liever wat meer kracht dan een lichtere machine, maar gezien waar ik vandaan kom (een oude B&D van lang geleden (+ 10jaar en een beperkter budget) zal alles daar snel aan voldoen. Het is meer zo dat ik me aan het orienteren ben en het nieuwe 'buzz' woord brushless is, maar dat dat voor mijn budget eigenlijk net iets te hoog gegrepen lijkt.
Ik zit te denken.. Ik kom er later op terug. Wat is je budget?PaveloW schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:09:
[...]
Niet vaak in de zin van dagelijks gebruik, maar het toch wel met enige regelmaat wat projecten te doen; schilderijtje ophangen, houtwerk. Voor het zwaardere werk heb ik een boorhamer.
€200 maar dat is ook echt wel max.Brutalsranan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:13:
[...]
Ik zit te denken.. Ik kom er later op terug. Wat is je budget?
(zoiets als dit ziet er mij best aardig uit:
https://www.toolmax.nl/ma...hine-144v-13ah-liion.html
maar dan heb je deze bijna exact dezelfde machine (ze beweren dat de accu verschilt, maar bij de specs is dat weer niet zo... oh wacht de SYE is de opvolger van de SHE lijkt het...)
https://www.toolmax.nl/makita-bdf343she-144v-13ah-liion.html
[ Voor 45% gewijzigd door PaveloW op 03-10-2016 14:21 ]
Goed punt; lijkt me dat bv. Actemium waar de hele dag elektrakasten met DIN-terminals in elkaar worden geschroefd niet op zoek is naar een fullsize 18v monster maar naar een kleine lichte schroefmachine met goede standtijd. Die messing schroefjeskrijg je ook met 20Nm wel kapotgedraaidhenkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:07:
[...]
Ik heb zelf eerder het idee dat Bosch zich richt op iemand die de hele dag lichte schroefarbeid moet doen, en die liever niet accu's hoeven te wisselen gedurende de dag. Kan me niet voorstellen waarom ze anders een toch al vrij ruime standtijd nog wilden verdubbelen. Voor een DIY inzet lijkt een kortere standtijd (in vergelijking met de Bosch, niet echt t.o.v. de oude geborstelde serie) en meer kracht me meer zinvol.
Ze zullen ook niet op de gemiddelde Teun de Beun richten met dat spul, maar op bedrijven die die afweging erg bewust maken. En naar wat ik ervan gezien heb is het gemiddelde grondwerk/bouwbedrijf het eeuwige geklooi met aggregaten al lang zat, hoe groot die markt nou uiteindelijk is gaan we waarschijnlijk binnenkort zien.Dat 36V spul is leuk, maar ook een beetje gimmicky in mijn ogen. Je moet toch wel een duidelijke inzet hebben buiten eenvoudig bereik van een stopcontact om de hogere prijs en het gewicht van een 36V machine goed te praten t.o.v. een gewone bedrade machine.
Puur speculatief zou ik zeggen dat Dewalt Flexvolt heeft geprioritiseerd om daarmee de concurrentie voor te zijn en zich duidelijk als een van de toppers op heavy-dutygebied te profileren, boven het updaten van een productlijn in een sector waar de concurrentie toch al moordend is. Verder kijk ik er hetzelfde tegenaan als jij, ik heb ook het idee dat er met 10,8v door de rauwe aantallen veel meer te verdienen zou moeten zijn dan met 54v.henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:12:
[...]
Vreemde keuze als ze die ontwikkeling zo hebben geprioriteriseerd. 10.8V lijkt me toch een groter volume van de markt aan te spreken dan een flexvolt machine.
Voor 10.8V vind ik zelf dat vooral Bosch (blauw) een zeer uitgebreid assortiment heeft, ook met het één en ander aan detectie spul en dergelijke.
Al verliezen we daarmee wellicht beiden uit het oog dat Stanley/B&D meer merken in hun portfolio heeft dan alleen Dewalt; het zou ook nog kunnen dat ze de 10,8v-lijn van Dewalt uiteindelijk willen uitfaseren of naar een van hun andere merken willen overhevelen, om Dewalt nog meer in de markt te zetten als professioneel heavy-duty spul.
Overigens zit er wel een nieuw "bouwmarktmodel" in de pijplijn, de DCD777. 18v brushless on a budget. Qua specs lijkt het erg richting de DCD780 (oude premium brushed) te gaan in een formfactor die meer op de 791 lijkt; zijn nog niet in het wild te vinden, maar zodra ik er eentje vast kan houden zal ik er een kort verslag van doen.
[ Voor 35% gewijzigd door McGryphon op 03-10-2016 14:24 ]
Zoiets ja. Of de mensen die in een autofabriek de hele dag een portier op een auto in elkaar draaien.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:17:
Goed punt; lijkt me dat bv. Actemium waar de hele dag elektrakasten met DIN-terminals in elkaar worden geschroefd niet op zoek is naar een fullsize 18v monster maar naar een kleine lichte schroefmachine met goede standtijd. Die messing schroefjeskrijg je ook met 20Nm wel kapotgedraaid
Dan is het inderdaad een duidelijke (zakelijke) keuze. Ik heb zelf niet een goed idee hoevaak zoiets voor komt op een bouwplaats, maar kennelijk vaker dan ik dacht.Ze zullen ook niet op de gemiddelde Teun de Beun richten met dat spul, maar op bedrijven die die afweging erg bewust maken. En naar wat ik ervan gezien heb is het gemiddelde grondwerk/bouwbedrijf het eeuwige geklooi met aggregaten al lang zat, hoe groot die markt nou uiteindelijk is gaan we waarschijnlijk binnenkort zien.
Maar hoezo binnenkort? 36V spullen bestaan toch al langer? Of gaat die 54V nog weer een stuk meer vermogen hebben?
Tja, een B&D heeft naar mijn idee alleen maar bouwmarkt spul in de lijn zitten, zou het (qua reputatie) een beetje een vreemde keuze vinden. Maar goed dat is allemaal speculatie, inderdaad. De DeWalt bouwmarkt lijn vind ik ook al een vreemde keuze, ze zouden dan beter net als Bosch de splitsing tussen groen en blauw heeft, de splitsing duidelijker maken tussen B&D en DeWalt. Hierdoor heeft, bij mij in ieder geval, DeWalt niet een goede naam gekregen. Het is dat ik hier in het topic lees dat ze ook goed spul hebben, anders had ik het aan iedereen afgeraden om DeWalt te halen.Puur speculatief zou ik zeggen dat Dewalt Flexvolt heeft geprioritiseerd om daarmee de concurrentie voor te zijn en zich duidelijk als een van de toppers op heavy-dutygebied te profileren, boven het updaten van een productlijn in een sector waar de concurrentie toch al moordend is. Verder kijk ik er hetzelfde tegenaan als jij, ik heb ook het idee dat er met 10,8v door de rauwe aantallen veel meer te verdienen zou moeten zijn dan met 54v.
Al verliezen we daarmee wellicht beiden uit het oog dat Stanley/B&D meer merken in hun portfolio heeft dan alleen Dewalt; het zou ook nog kunnen dat ze de 10,8v-lijn van Dewalt uiteindelijk willen uitfaseren of naar een van hun andere merken willen overhevelen, om Dewalt nog meer in de markt te zetten als professioneel heavy-duty spul.
Het huidige 18V spul is al significant sterker dan bijna al het oudere 36V spul. Milwaukee M18-HD gaat als wat ik gehoord heb klopt een maximumvermogen vanaf de accu leveren van om en nabij de 1,1kW, Flexvolt zou tot bijna 2kW moeten kunnen komen. Het Metabo 36V-spul zou ik zo snel niet kunnen zeggen, maar is een 2x10cell accu ipv 1x15cell zoals Flexvolt. Vergelijk dat met de 36V 1st gen Li-Ion accu's van Dewalt, die maximaal zo'n 700W konden leveren, en de beruchte 36V NiCd's met accu's over de 3 kg en een maximumvermogen van 600W.henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
Zoiets ja. Of de mensen die in een autofabriek de hele dag een portier op een auto in elkaar draaien.
[...]
Dan is het inderdaad een duidelijke (zakelijke) keuze. Ik heb zelf niet een goed idee hoevaak zoiets voor komt op een bouwplaats, maar kennelijk vaker dan ik dacht.
Maar hoezo binnenkort? 36V spullen bestaan toch al langer? Of gaat die 54V nog weer een stuk meer vermogen hebben?
Milwaukee loopt hier vooral achter vanwege de backwards compatibility waar ze zo graag aan vasthouden; de bestaande M18-connector wordt onveranderd gebruikt met gewoon nóg een rij cellen voor meer stroom, maar veel meer dan een kilowatt kan die connector domweg niet hebben zonder zichzelf vast te lassen.
Alle hierboven genoemde vermogens zijn overigens de continuvermogens.
Basically geven deze nieuwe acculijnen in combinatie met brushless technologie om het benodigde vermogen terug te dringen eindelijk eens ècht "cordless, but with corded performance", tot aan afkortzagen/tafelzagen en haakse slijpers aan toe.
Sja, ik weet het ook niet precies, anders had ik het al wel gemeld hier. Maar Makita doet hetzelfde met bouwmarktspul hè, zowel met de oude beruchte rode accu's, als nu met de nieuwere 18v Li-Ionlijn; dat is duidelijk van mindere kwaliteit dan het echte 18v spul, en de accu's zijn niet eens uitwisselbaar. En toch is dat allemaal niet aangegeven op de verpakkingen, en gebruiken ze ook niet hun al bestaande budgetmerk Maktec... Ik vraag me vooral af waarom Makita hier zo veel minder imagoschade van lijkt te ondervinden dan Dewalt, want ze doen echt exact hetzelfde en toch hoor je mensen er absoluut niet op dezelfde manier over.[...]
Tja, een B&D heeft naar mijn idee alleen maar bouwmarkt spul in de lijn zitten, zou het (qua reputatie) een beetje een vreemde keuze vinden. Maar goed dat is allemaal speculatie, inderdaad. De DeWalt bouwmarkt lijn vind ik ook al een vreemde keuze, ze zouden dan beter net als Bosch de splitsing tussen groen en blauw heeft, de splitsing duidelijker maken tussen B&D en DeWalt. Hierdoor heeft, bij mij in ieder geval, DeWalt niet een goede naam gekregen. Het is dat ik hier in het topic lees dat ze ook goed spul hebben, anders had ik het aan iedereen afgeraden om DeWalt te halen.
En nee, het bouwmarktspul van Makita is niet beter dan dat van Dewalt. Van beide merken al meerdere budgetprullen overbelast door de jaren heen... Maar het wordt Makita in de regel veel minder aangerekend dan Dewalt, en ik erger me eraan dat ik niet weet waarom.
[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 03-10-2016 14:48 ]
Weet niet bij welke bouwmarkt jij komt... maar bij mij zijn m'n accu's gewoon uitwisselbaar...? Kwaliteit van de machine doet zeker niet onder de duurdere series.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:47:
[...]
Maar Makita doet hetzelfde met bouwmarktspul hè, zowel met de oude beruchte rode accu's, als nu met de nieuwere 18v Li-Ionlijn; dat is duidelijk van mindere kwaliteit dan het echte 18v spul, en de accu's zijn niet eens uitwisselbaar.
Dat de 18V Li-Ion accu's van de goedkopere Makita's uit de bouwmarkt niet uitwisselbaar zouden zijn met de rest van het profi 18V spul heb ik uit het topic hier. Zelf heb ik geen van beiden, maar ook op de Makita-site zie ik:Aapje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:53:
[...]
Weet niet bij welke bouwmarkt jij komt... maar bij mij zijn m'n accu's gewoon uitwisselbaar...? Kwaliteit van de machine doet zeker niet onder de duurdere series.
Dit lijkt ook een andere machine te zijn dan de jouwe.•Instapserie met eigen accuplatform voor regelmatig, niet-dagelijks gebruik.
[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 03-10-2016 15:03 ]
Kortom goed opletten wat je koopt... Maargoed dat is zo'n beetje met alle merken, als er 1tje besluit de connector te veranderen kan het bestaande grut wat je hebt zo maar niet meer aansluiten.... Mag 't hopen dat de gemiddelde die hier in het topic kijkt wel doorheeft dat ze een apparaat kopen wat qua accu anders eruit ziet dan wat ze al hebben.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:02:
[...]
Dat de 18V Li-Ion accu's van de goedkopere Makita's uit de bouwmarkt niet uitwisselbaar zouden zijn met de rest van het profi 18V spul heb ik uit het topic hier. Zelf heb ik geen van beiden, maar ook op de Makita-site zie ik:
[...]
Dit lijkt ook een andere machine te zijn dan de jouwe.
Ik heb zelf 't onderstaande boormachinetje gekocht in de aanbieding bij de bouwmarkt (linker):

Doet niks onder van de duurdere zusjes. Accu's zijn gewoon de gebruikelijke reeks. En amper duurder dan de bouwmarkt huismerk dingen...
Maar die hele discussie over 'profi' spul... Pas zodra je 't spul uit elkaar gaat trekken zal je verschillen pas gaan ontdekken. Want een simpele test van de consumentenbond bijv. zal nooit laten zien of 't tandwiel binnenwerk gemaakt is van goedkoop of kwaliteits tandwieltjes bevatten.
Edit:
Maargoed, de kwaliteit van die goedkope lijn van Makita.... Kom je pas achter of 't crap is als je 't eens goed gaat gebruiken... Mijn gedachte er achter, mensen die niet vaak een boormachine nodig hebben grijpen niet mis met zo'n apparaat. Mensen die wat meer verwachten misschien wel...
[ Voor 9% gewijzigd door Aapje op 03-10-2016 15:09 ]
Klopt, maar dat is niet altijd evident als je in de markt bent voor een nieuw systeem. Mocht Dewalt nu een nieuw accusysteem op de markt brengen met bijvoorbeeld alleen een zwarte knop aan de voorkant ipv geel als visueel onderscheid, waar het nieuwe spul enkel voor budgetmachines is en de huidige accu's voor het pro-spul gebruikt blijven worden, dan zou ik dat wel doorhebben en hier in het topic posten, maar zouden er ongetwijfeld toch nog mensen op hun neus kijken omdat ze daar compleet niet bij nagedacht hebben. Sure, dat valt onder eigen onderzoek doen, maar niet iedereen heeft zin om veel vooronderzoek te doen alvorens gereedschap aan te schaffen. Ik bedoel, B&D bestaat ook nog steeds...Aapje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:08:
[...]
Kortom goed opletten wat je koopt... Maargoed dat is zo'n beetje met alle merken, als er 1tje besluit de connector te veranderen kan het bestaande grut wat je hebt zo maar niet meer aansluiten.... Mag 't hopen dat de gemiddelde die hier in het topic kijkt wel doorheeft dat ze een apparaat kopen wat qua accu anders eruit ziet dan wat ze al hebben.
Qua specificaties doet die wel iets onder voor zijn duurdere zusjes, truth be told, maar ik kan me zeker goed voorstellen dat je daar weinig tot niets van merkt als je binnen de grenzen blijft van waar het voor ontworpen is. Zoals enkele posts terug al aangegeven werd: met degelijk 18v brushed spul zal je normaal gesproken ook niet snel aan de limiet zitten, en het zijn nog steeds erg degelijke tools, dat het beter kan betekent niet dat dat ook altijd maar *nodig* is. En ik meen dat jij daar wat pragmatischer tegenover staat dan enkelen (waaronder ik) hier, met "als het werkt en niet in brand vliegt is het goed genoeg" in plaats van "welk van deze twee modellen presteert op de vlakken die ik belangrijk vind net 5-10% beter"Ik heb zelf 't onderstaande boormachinetje gekocht in de aanbieding bij de bouwmarkt (linker):
[afbeelding]
Doet niks onder van de duurdere zusjes. Accu's zijn gewoon de gebruikelijke reeks. En amper duurder dan de bouwmarkt huismerk dingen...
Maar die hele discussie over 'profi' spul... Pas zodra je 't spul uit elkaar gaat trekken zal je verschillen pas gaan ontdekken. Want een simpele test van de consumentenbond bijv. zal nooit laten zien of 't tandwiel binnenwerk gemaakt is van goedkoop of kwaliteits tandwieltjes bevatten.
Mja, dat is dus wel precies de reden dat ik zelf niet zo'n fan ben van DIY-lijnen met een profi-merkje, of het nou Metabo, Makita of Dewalt is. Bij die merken verwachten mensen professioneel spul, maar als de kwaliteit dan daar niet naar is ben je alsnog je geld kwijt en kan je op het moment dat het te zwak* blijkt te zijn weer terug naar de winkel...Edit:
Maargoed, de kwaliteit van die goedkope lijn van Makita.... Kom je pas achter of 't crap is als je 't eens goed gaat gebruiken... Mijn gedachte er achter, mensen die niet vaak een boormachine nodig hebben grijpen niet mis met zo'n apparaat. Mensen die wat meer verwachten misschien wel...
Om nog maar niet te beginnen over verenigingen waar dan bijvoorbeeld een onderhoudscommissie is, maar het bestuur toch zelf de inkopen wil doen, ongehinderd door enige kennis van zaken, qua werkzaamheden noch gereedschap. Dan wordt niet alleen onderbemeten spul gehaald vanwege blind op een merkje afgaan, maar kan je ook nog eens niet zomaar ff terug langs de winkel en een zwaardere halen, maar moet dat weer via ander volk. Na een paar van zulke incidenten krijg je heel snel een hekel aan onderbemeten spul in een hoesje dat kwaliteit en duurzaamheid suggereert.
Dat kleurt dan ook mijn posts over dit onderwerp nogal, ik zal niet snel de goedkopere lijnen van de duurdere merken aanraden tenzij zeker is dat het beoogde gebruik binnen de door de fabrikant gestelde eisen valt, deels ook omdat ik zodanig geen fan van deze praktijken ben.
*"Zwak" kan meerdere dingen zijn; een motor die volloopt met stof of onvoldoende gekoeld wordt, tandwieltjes in het versnellingshuis die vastlopen/beschadigen bij te veel/lange belasting, boorkop die overlijdt als het ding één keer vastslaat... Ik heb al allerhande failure modes gezien. "te zwak" qua maximaal koppel is slechts zelden het probleem tbh.
http://www.toolnation.nl/...OnM0oLgvs8CFaoW0wod7lYLqgjjjooo schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:54:
Twee machines, beide koolborstelloos en de sterkste in de 10.8V klasse. Niet goedkoop, maar wel binnen je budget en veel voordelen tov de genoemde Makita en Bosch Blauw. Daarnaast heeft Milwaukee ook genoeg andere 10.8V machines, zoals een 140mm cirkelzaag en boorhamer (die geen enkel ander merk heeft).
Als Makita ook een BL versie van hun 10.8V slagschroevendraaier zouden hebben, had ik die aangeraden (als liefhebber van Makita).
[ Voor 11% gewijzigd door Framoes op 03-10-2016 15:39 ]
Ik ben volgens mij ook de enige die klaagt over de DeWalt bouwmarktlijn hier, tenminste kan me niet herinneren dat ik veel "ik ook" verhalen heb gehoord daarover. Wellicht had ik ook gewoon een maandagmorgen modelletje. Ik heb geen ervaring met Makita, maar die verschillen tussen bouwmarkt en profi-lijn vind ik zelf ook niet netjes. Zelfs als je het weet moet je altijd weer goed opletten als je eens kijkt naar wat anders, en welke modellen nu precies tot welke lijn behoren is ook niet echt eenduidig of makkelijk te achterhalen, volgens mij.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:47:
Sja, ik weet het ook niet precies, anders had ik het al wel gemeld hier. Maar Makita doet hetzelfde met bouwmarktspul hè, zowel met de oude beruchte rode accu's, als nu met de nieuwere 18v Li-Ionlijn; dat is duidelijk van mindere kwaliteit dan het echte 18v spul, en de accu's zijn niet eens uitwisselbaar. En toch is dat allemaal niet aangegeven op de verpakkingen, en gebruiken ze ook niet hun al bestaande budgetmerk Maktec... Ik vraag me vooral af waarom Makita hier zo veel minder imagoschade van lijkt te ondervinden dan Dewalt, want ze doen echt exact hetzelfde en toch hoor je mensen er absoluut niet op dezelfde manier over.
En nee, het bouwmarktspul van Makita is niet beter dan dat van Dewalt. Van beide merken al meerdere budgetprullen overbelast door de jaren heen... Maar het wordt Makita in de regel veel minder aangerekend dan Dewalt, en ik erger me eraan dat ik niet weet waarom.
Ik denk overigens dat veel mensen gewoon geen extra spullen kopen in een accu-lijn, en dus ook niet gauw tegen die incompatibiliteit van accu's aan zullen lopen.
Dat inderdaad. Veel mensen vertrouwen gewoon blind op een merknaam, maar tenzij je eerst online even na gaat zoeken, kan het dus goed zijn dat je toch opeens met een miskleun zit.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:34:
Klopt, maar dat is niet altijd evident als je in de markt bent voor een nieuw systeem. Mocht Dewalt nu een nieuw accusysteem op de markt brengen met bijvoorbeeld alleen een zwarte knop aan de voorkant ipv geel als visueel onderscheid, waar het nieuwe spul enkel voor budgetmachines is en de huidige accu's voor het pro-spul gebruikt blijven worden, dan zou ik dat wel doorhebben en hier in het topic posten, maar zouden er ongetwijfeld toch nog mensen op hun neus kijken omdat ze daar compleet niet bij nagedacht hebben. Sure, dat valt onder eigen onderzoek doen, maar niet iedereen heeft zin om veel vooronderzoek te doen alvorens gereedschap aan te schaffen. Ik bedoel, B&D bestaat ook nog steeds...
Begrijpelijk, maar zelfs al zou het binnen het beoogde gebruik vallen, heb ik het idee dat de kwaliteitscontrole ook wat minder is op die goedkopere modellen, en dat je dus eerder met speling of eierende boorkoppen komt te zitten.Dat kleurt dan ook mijn posts over dit onderwerp nogal, ik zal niet snel de goedkopere lijnen van de duurdere merken aanraden tenzij zeker is dat het beoogde gebruik binnen de door de fabrikant gestelde eisen valt, deels ook omdat ik zodanig geen fan van deze praktijken ben.
Ik doelde meer op de wereld daarbuiten dan op alleen dit topic met dat de bouwmarktmeuk Dewalt stukken zwaarder aangerekend wordt dan Makita. Je zou ze eens de kost moeten geven, de types die op basis van één machine die ze zelf in de uitverkoop bij de Praxis hebben gehaald stellen "Dewalt is tegenwoordig allemaal kut, vroeger was het goed spul maar daar is niks meer van over".henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:53:
[...]
Ik ben volgens mij ook de enige die klaagt over de DeWalt bouwmarktlijn hier, tenminste kan me niet herinneren dat ik veel "ik ook" verhalen heb gehoord daarover. Wellicht had ik ook gewoon een maandagmorgen modelletje. Ik heb geen ervaring met Makita, maar die verschillen tussen bouwmarkt en profi-lijn vind ik zelf ook niet netjes. Zelfs als je het weet moet je altijd weer goed opletten als je eens kijkt naar wat anders, en welke modellen nu precies tot welke lijn behoren is ook niet echt eenduidig of makkelijk te achterhalen, volgens mij.
Het lijkt de laatste tijd weer ietsjes bij te trekken, maar de vraag blijft mij vooral waarom Dewalt daar door best wat volk zó keihard op wordt afgerekend en Makita helemaal niet, terwijl die precies hetzelfde deden en doen.
Hier in het topic valt het allemaal nogal mee inderdaad, zal ook wel schelen dat de gemiddelde Tweaker gewend is om niet alleen naar merken maar ook naar typenummers te kijken, maar ze mogen het m.i. best wat makkelijker maken het onderscheid te maken als je niet zo in de materie thuis bent. Maar ja, ze willen het natuurlijk niet té duidelijk maken, want dan kopen mensen het niet meer zo makkelijk
Klopt, maar dat maakt het imo geen minder geniepige actie. Het is niet zo dat de accutechnologieën onvergelijkbaar zijn of de merken verschillend zijn. Dat het binnen de verpakking vergelijkbaar is met het bosch groen vs blauw verhaal is één ding, maar "makita 18v li-ion" en "makita 18v li-ion" zit wel èrg dicht bij elkaar om niet uitwisselbaar te zijn. Met Bosch heeft het gereedschap nog verschillende kleuren om het duidelijk te maken, Dewalt heeft gewoon uitwisselbaarheid tussen accu's, waarom moet Makita het nou weer zo doen dan? Dit en de plotselinge onaangekondigde formfactor-change op 10,8v van steek- naar slidepack geven mij wel een enigszins zure bijsmaak bij het merk eigenlijk.Ik denk overigens dat veel mensen gewoon geen extra spullen kopen in een accu-lijn, en dus ook niet gauw tegen die incompatibiliteit van accu's aan zullen lopen.
Bij Dewalt kan je gewoon een Flexvolt-accu van 200eu aan een DCD771 van 120 euro hangen, waarom je het zou willen is een tweede maar in ieder geval geen grappen met een andere connector ofzo.
Zal je zien dat de dcd777 ineens wèl andere accu's gebruikt straks hè... Let's hope not.
Sja, vaak genoeg tegengekomen ook dat zelfs als je tot aan het serienummer aan toe opgeeft wat je nu exact nodig hebt het alsnog misgaat, want "deze was goedkoper en volgens de verkoper net zo goed". Zouden die mensen nou echt geen verschil voelen als ze het allebei vasthebben, of gaan ze er zo blindelings vanuit dat de verkoper wel gelijk zal hebben dat ze dat niet eens proberen, of wat?[...]
Dat inderdaad. Veel mensen vertrouwen gewoon blind op een merknaam, maar tenzij je eerst online even na gaat zoeken, kan het dus goed zijn dat je toch opeens met een miskleun zit.
Maar goed, dat is een ander probleem
Ook dat inderdaad, of dat nou aan de QC zelf ligt of aan de normen die voor de goedkopere producten aan QC worden doorgegeven, de uiteindelijke kwaliteit op die vlakken is inderdaad altijd weer een crapshoot. Maar dat is niet beter bij de merken die zich exclusief in dat prijsbereik positioneren in mijn ervaring, maar echt gewoon inherent aan de "DIY-prijsklasse".[...]
Begrijpelijk, maar zelfs al zou het binnen het beoogde gebruik vallen, heb ik het idee dat de kwaliteitscontrole ook wat minder is op die goedkopere modellen, en dat je dus eerder met speling of eierende boorkoppen komt te zitten.
Anyway. Of er nog iets met de Dewalt 10,8v-lijn gaat gebeuren ga ik eerdaags eens navragen, wellicht kom ik wat nieuws te weten, en if so zal ik het hier ongetwijfeld ook doorgeven.
My favorite programming language is solder.
Ja, daar doelde ik in mijn vorige post al op; de staafaccu's, dus dezelfde formfactor die Bosch en Milwaukee ook gebruiken, hebben ze eerder dit jaar ineens zonder waarschuwing vervangen door schuifaccu's zoals alle 18v-systemen en dewalts 10,8v. Achteraf lijkt dit te zijn ivm de introductie van het nieuwe brushless spul, of dit nou technische noodzaak was? Ik denk persoonlijk dat dit is gedaan om een iets toekomstbestendigere formfactor voor accu's (want koeling) in de markt te zetten met kort daarna een reden om over te stappen voor het volk dat in de oude lijn geïnvesteerd heeft door het brushless gerei enkel met de nieuwe accupacks uit te brengen.Puch-Maxi schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:20:
Bij Makita heb je ook twee verschillende uitvoeringen met 10,8v accu's. Dat was voor mij wel ff wtf
Milwaukee en Bosch hebben gewoon vastgehouden aan de oude formfactor voor hun brushless spul, en Milwaukee is op papier nog steeds de sterkste van de drie ondanks de technisch gezien inferieure formfactor voor de accu's. Ergo, technische noodzaak lijkt er niet te zijn.
Komt dat niet gewoon omdat het je als dewalt fan gewoon wat meer aan het hart gaat?McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:16:
maar de vraag blijft mij vooral waarom Dewalt daar door best wat volk zó keihard op wordt afgerekend en Makita helemaal niet, terwijl die precies hetzelfde deden en doen.
Hierboven stond ook een opmerking over de beperkingen aan een connector (max 1,1 KW) ivm backwards compatability.
Ik juig dat toe: mn 8 jaar oude 18V machines hebben hetzelfde systeem als de huidige.
Moet je dat eens vergelijken met 15 jaar terug in de nicd/nimh tijd, toen elke nieuwe lijn met zn eigen accu's kwam! Zowel in vorm als spanning weer anders.
Nu gewoon al 10jaar eenzelfde connector en spanning. Machines veranderen, accu's krijgen meer capaciteit, maar connector en systeem is hetzelfde.
Da's de manier om klanten te binden, want ik heb intussen zoveel makita 18V spul dat ik niet voor 10nm meer koppel ga wisselen van merk
DeWalt is een tijd terug overgenomen en toen kwamen de "Chinese meuk"-verhalen. DeWalt werd Elu en B&D kwam met een nieuwe DeWalt. Dat achtervolgt ze nog steeds. Omdat Makita altijd Makita is geweest (en vaak nog made in Japan was), hebben zij daar minder last van. Grotendeels sentiment dus.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:16:
[...]
Ik doelde meer op de wereld daarbuiten dan op alleen dit topic met dat de bouwmarktmeuk Dewalt stukken zwaarder aangerekend wordt dan Makita. Je zou ze eens de kost moeten geven, de types die op basis van één machine die ze zelf in de uitverkoop bij de Praxis hebben gehaald stellen "Dewalt is tegenwoordig allemaal kut, vroeger was het goed spul maar daar is niks meer van over".
Het lijkt de laatste tijd weer ietsjes bij te trekken, maar de vraag blijft mij vooral waarom Dewalt daar door best wat volk zó keihard op wordt afgerekend en Makita helemaal niet, terwijl die precies hetzelfde deden en doen.
Hier in het topic valt het allemaal nogal mee inderdaad, zal ook wel schelen dat de gemiddelde Tweaker gewend is om niet alleen naar merken maar ook naar typenummers te kijken, maar ze mogen het m.i. best wat makkelijker maken het onderscheid te maken als je niet zo in de materie thuis bent. Maar ja, ze willen het natuurlijk niet té duidelijk maken, want dan kopen mensen het niet meer zo makkelijk
[...]
Klopt, maar dat maakt het imo geen minder geniepige actie. Het is niet zo dat de accutechnologieën onvergelijkbaar zijn of de merken verschillend zijn. Dat het binnen de verpakking vergelijkbaar is met het bosch groen vs blauw verhaal is één ding, maar "makita 18v li-ion" en "makita 18v li-ion" zit wel èrg dicht bij elkaar om niet uitwisselbaar te zijn. Met Bosch heeft het gereedschap nog verschillende kleuren om het duidelijk te maken, Dewalt heeft gewoon uitwisselbaarheid tussen accu's, waarom moet Makita het nou weer zo doen dan? Dit en de plotselinge onaangekondigde formfactor-change op 10,8v van steek- naar slidepack geven mij wel een enigszins zure bijsmaak bij het merk eigenlijk.
Bij Dewalt kan je gewoon een Flexvolt-accu van 200eu aan een DCD771 van 120 euro hangen, waarom je het zou willen is een tweede maar in ieder geval geen grappen met een andere connector ofzo.
Zal je zien dat de dcd777 ineens wèl andere accu's gebruikt straks hè... Let's hope not.
[...]
Sja, vaak genoeg tegengekomen ook dat zelfs als je tot aan het serienummer aan toe opgeeft wat je nu exact nodig hebt het alsnog misgaat, want "deze was goedkoper en volgens de verkoper net zo goed". Zouden die mensen nou echt geen verschil voelen als ze het allebei vasthebben, of gaan ze er zo blindelings vanuit dat de verkoper wel gelijk zal hebben dat ze dat niet eens proberen, of wat?
Maar goed, dat is een ander probleem
[...]
Ook dat inderdaad, of dat nou aan de QC zelf ligt of aan de normen die voor de goedkopere producten aan QC worden doorgegeven, de uiteindelijke kwaliteit op die vlakken is inderdaad altijd weer een crapshoot. Maar dat is niet beter bij de merken die zich exclusief in dat prijsbereik positioneren in mijn ervaring, maar echt gewoon inherent aan de "DIY-prijsklasse".
Anyway. Of er nog iets met de Dewalt 10,8v-lijn gaat gebeuren ga ik eerdaags eens navragen, wellicht kom ik wat nieuws te weten, en if so zal ik het hier ongetwijfeld ook doorgeven.
Ik denk trouwens dat die bouwmarkt-lijn niet zo heftig wordt gebruikt. Het is er puur voor de DHZ'er.
Makita wilde meer gaan concurreren op 10.8V en besloot dus de boel om te gooien. De nieuwe form factor sluit aan op de 14.4 en 18V lijn en is daardoor herkenbaar. De accu's zijn ook 2Ah en 4Ah geworden en hebben een batterij-indicator. Daarnaast kunnen deze accu's ook op de snelladers met koeling, zoals die al voor 14.4 en 18V bestaan.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:25:
[...]
Ja, daar doelde ik in mijn vorige post al op; de staafaccu's, dus dezelfde formfactor die Bosch en Milwaukee ook gebruiken, hebben ze eerder dit jaar ineens zonder waarschuwing vervangen door schuifaccu's zoals alle 18v-systemen en dewalts 10,8v. Achteraf lijkt dit te zijn ivm de introductie van het nieuwe brushless spul, of dit nou technische noodzaak was? Ik denk persoonlijk dat dit is gedaan om een iets toekomstbestendigere formfactor voor accu's (want koeling) in de markt te zetten met kort daarna een reden om over te stappen voor het volk dat in de oude lijn geïnvesteerd heeft door het brushless gerei enkel met de nieuwe accupacks uit te brengen.
Milwaukee en Bosch hebben gewoon vastgehouden aan de oude formfactor voor hun brushless spul, en Milwaukee is op papier nog steeds de sterkste van de drie ondanks de technisch gezien inferieure formfactor voor de accu's. Ergo, technische noodzaak lijkt er niet te zijn.
Enige bias zal er zeker zijn, maar het komt ook gewoon vaker voor, in ieder geval in mijn omgeving. En dát het gebeurt kan ik wel mee leven, maar waarom de perceptie zo verschilt tussen twee merken die hetzelfde doen? Dat niemand dát kan verklaren is wat echt niet in mijn patroontje pastRaymond schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:33:
[...]
Komt dat niet gewoon omdat het je als dewalt fan gewoon wat meer aan het hart gaat?
Ik snap precies wat je bedoelt, maar wat nu het geval is: met o.a. Flexvolt en het nieuwe Metabo 36V spul is een heel nieuw speelveld geopend, waar Milwaukee zich ook op lijkt te willen richten met sterkere 18V accupacks. Echter hebben die nieuwe packs misschien een 20% toename in vermogen dat het kan leveren door die oude connector te hergebruiken op dezelfde spanning, waar Metabo en Dewalt de spanning hebben verhoogd om tot een betekenisvolle vermogenstoename te kunnen komen. En bij Metabo weet ik het niet, maar bij Dewalt is het 1 kant op nog wel backwards compatible; flexvolt accu's werken native op 18V voor backwards compatibility met het bestaande 18V spul, maar schakelen naar 54V voor het spul dat het nodig heeft. Sure, met mijn 18v 5Ah accu's kan ik geen Flexvolt tafelzaag gebruiken, maar de M18-HD accu's kunnen (tenzij Milwaukee ze in paren gaat laten gebeuren) überhaupt zo'n stuk gereedschap niet van voldoende stroom voorzien. Het systeem is zeker niet zonder voordelen, maar ik zie ze met de line-up die ze daarmee geïntroduceerd hebben niet serieus met Flexvolt of Metabo 36v concurreren.Hierboven stond ook een opmerking over de beperkingen aan een connector (max 1,1 KW) ivm backwards compatability.
Ik juig dat toe: mn 8 jaar oude 18V machines hebben hetzelfde systeem als de huidige.
Moet je dat eens vergelijken met 15 jaar terug in de nicd/nimh tijd, toen elke nieuwe lijn met zn eigen accu's kwam! Zowel in vorm als spanning weer anders.
Nu gewoon al 10jaar eenzelfde connector en spanning. Machines veranderen, accu's krijgen meer capaciteit, maar connector en systeem is hetzelfde.
Da's de manier om klanten te binden, want ik heb intussen zoveel makita 18V spul dat ik niet voor 10nm meer koppel ga wisselen van merk
Als dat alles is.. Dan vind ik dat een slechte verklaringFramoes schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:39:
[...]
DeWalt is een tijd terug overgenomen en toen kwamen de "Chinese meuk"-verhalen. DeWalt werd Elu en B&D kwam met een nieuwe DeWalt. Dat achtervolgt ze nog steeds. Omdat Makita altijd Makita is geweest (en vaak nog made in Japan), hebben zij daar minder last van. Grotendeels sentiment dus.
Maar goed, niet iedereen bekijkt zulke zaken op dezelfde manier als ik, dat blijkt.
Ah, dat van die snelladers was me ontgaan. Blijft het punt bestaan dat een hoop volk dat in de vorige 10,8v-lijn heeft geïnvesteerd in de hoop dat die lijn geüpdatet zou worden hier niet heel blij mee zal zijn, maar je kan niet altijd iedereen tevreden houden natuurlijk.[...]
Makita wilde meer gaan concurreren op 10.8V en besloot dus de boel om te gooien. De nieuwe form factor sluit aan op de 14.4 en 18V lijn en is daardoor herkenbaar. De accu's zijn ook 2Ah en 4Ah geworden en hebben een batterij-indicator. Daarnaast kunnen deze accu's ook op de snelladers met koeling, zoals die al voor 14.4 en 18V bestaan.
Het is toch wat meer geworden dan alleen een rolmaat.kipneck schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:25:
Nou zag ik in de folder van de formido dat er 25% korting was op stanley artikelen.
Nou ben ik eigenlijk een knappe rolmaat en duimstok nodig. (En waarschijnlijk nog wat spullen waar ik in de bouwmarkt pas bedenk dat ik het nodig ben.)
Is dit van stanley een beetje kwalitatief goed spul? Of zeggen jullie kijk verder voor wat anders.

De mijne heeft al heel wat meters gemaakt en ben er nog steeds erg tevreden mee. En mijn pa vond het 11t zaagblad perfect geschikt voor klein/dun hardhout, splintert daarmee nagenoeg niet.
Die mini-check, is dat de ph/pz variant?
Helemaal met je eens dat het een geniepige actie is, zou zelf ook not amused zijn als ik per ongeluk zo'n ding zou hebben gekocht. Sinds het DeWalt prul zoek ik het inderdaad allemaal wel uit online, maar er zijn altijd dingen waar je net even niet op let, of waar je niet wist dat je op moest letten. Zoals die Makita accu's, of het feit dat Hazet bepaalde dingen uit eenzelfde set niet altijd in DE maakt, maar in China (met helaas voorspelbare gevolgen voor de kwaliteitscontrole, in mijn ervaring).McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:16:
Klopt, maar dat maakt het imo geen minder geniepige actie. Het is niet zo dat de accutechnologieën onvergelijkbaar zijn of de merken verschillend zijn. Dat het binnen de verpakking vergelijkbaar is met het bosch groen vs blauw verhaal is één ding, maar "makita 18v li-ion" en "makita 18v li-ion" zit wel èrg dicht bij elkaar om niet uitwisselbaar te zijn. Met Bosch heeft het gereedschap nog verschillende kleuren om het duidelijk te maken, Dewalt heeft gewoon uitwisselbaarheid tussen accu's, waarom moet Makita het nou weer zo doen dan? Dit en de plotselinge onaangekondigde formfactor-change op 10,8v van steek- naar slidepack geven mij wel een enigszins zure bijsmaak bij het merk eigenlijk.
Helaas is de DIY prijsklasse vaak min of meer net zo duur als het betere spul, wat prijs een slechte onderscheider maakt.Ook dat inderdaad, of dat nou aan de QC zelf ligt of aan de normen die voor de goedkopere producten aan QC worden doorgegeven, de uiteindelijke kwaliteit op die vlakken is inderdaad altijd weer een crapshoot. Maar dat is niet beter bij de merken die zich exclusief in dat prijsbereik positioneren in mijn ervaring, maar echt gewoon inherent aan de "DIY-prijsklasse".
Ja, dit is ondertussen bij zo goed als alle gereedschapsmerken gewoon te verwachten helaas. Voor Facom heb ik bijvoorbeeld een excelsheet op mijn computer staan, met daarin precieze informatie wat uit welk land komt, om zulke miskopen te voorkomen. Maar eigenlijk is het belachelijk dat dat nodig is.henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:54:
[...]
Helemaal met je eens dat het een geniepige actie is, zou zelf ook not amused zijn als ik per ongeluk zo'n ding zou hebben gekocht. Sinds het DeWalt prul zoek ik het inderdaad allemaal wel uit online, maar er zijn altijd dingen waar je net even niet op let, of waar je niet wist dat je op moest letten. Zoals die Makita accu's, of het feit dat Hazet bepaalde dingen uit eenzelfde set niet altijd in DE maakt, maar in China (met helaas voorspelbare gevolgen voor de kwaliteitscontrole, in mijn ervaring).
Hier in Nederland gek genoeg wel ja. Dewalt machines die in de VS voor 150 en 210 dollar naast elkaar liggen zijn hier 240 en 250 euro[...]
Helaas is de DIY prijsklasse vaak min of meer net zo duur als het betere spul, wat prijs een slechte onderscheider maakt.

Fijne rolmaat en zaagkipneck schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:46:
Het is toch wat meer geworden dan alleen een rolmaat.
[afbeelding]
Die zaag kwam bij mij niet in zo'n doos, dus wat heb je nog meer gekocht?

Bosch heeft er een makkelijke tussenoplossing voor: De 4,0Ah 10,8V accu van hen steekt gewoon een stuk uit. Dus krijg je de vormfactor van die Makita, met backward compatability.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:25:
[...]
Ja, daar doelde ik in mijn vorige post al op; de staafaccu's, dus dezelfde formfactor die Bosch en Milwaukee ook gebruiken, hebben ze eerder dit jaar ineens zonder waarschuwing vervangen door schuifaccu's zoals alle 18v-systemen en dewalts 10,8v. Achteraf lijkt dit te zijn ivm de introductie van het nieuwe brushless spul, of dit nou technische noodzaak was? Ik denk persoonlijk dat dit is gedaan om een iets toekomstbestendigere formfactor voor accu's (want koeling) in de markt te zetten met kort daarna een reden om over te stappen voor het volk dat in de oude lijn geïnvesteerd heeft door het brushless gerei enkel met de nieuwe accupacks uit te brengen.
Ik moet wel zeggen dat ik het ook wel een nadeel vind hebben, die staafaccu: De grip wordt er een stuk dikker van. De 10,8V bosch die ik heb, houd minder makkelijk vast dan de andere accu machines. Ik heb in een winkel ook een 10,8V van -ik meen- Metabo vastgehouden en da's wel prettiger, met de accu onder de machine en een dunne grip. Maar die machine is dan ook weer bijna net zo groot als een 18V met 2Ah accu, dus levert in dat opzicht maar weer weinig voordeel op.
Waarom ik voor de bosch heb gekozen is juist omdat'ie klein is en ik daarmee makkelijker in krappe ruimtes kan komen (waar ik met mn 18V machines niet weg kom).
Het blijft afwegen van voor/nadelen voor je eigen toepassing
En een oplossing als Makita met 2 18V accu's aan 1 machine, hoe kijk je daar tegenaan?McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:46:
Ik snap precies wat je bedoelt, maar wat nu het geval is: met o.a. Flexvolt en het nieuwe Metabo 36V spul is een heel nieuw speelveld geopend, waar Milwaukee zich ook op lijkt te willen richten met sterkere 18V accupacks.
Mn vader heeft zo'n cirkelzaag (waar ik een variant met 1 18V accu heb). Ding is idd een stuk krachtiger en bruikbaarder. Maar ook een stuk minder handzaam.
Ik ben er nog niet uit. Aan de ene kant mooi dat alles met 1 model accu werkt, maar andere kant is een tweede (of derde als je 10,8V ook gebruikt) niet zo'n heel drama, als dat een heel eigen gebruikersscenario heeft (Denk aan Bosch met z'n tuinmachines )
Heeft Milwaukee ook. Het probleem is dan echter nog steeds hetzelfde, namelijk dat 3 van de 6 cellen in het handvat weggestopt zitten en dus minder makkelijk koel blijven dan wanneer het er onder "vrij" hangt. Tenminste, dat is het grootste technische voordeel vanuit gereedschapsontwerpsstandpunt; warmteafvoer is zeker bij 18V vaak wel een relevant punt bij het ontwerpen, bv. de fullsize boormachines van Dewalt op 18V trekken zonder problemen ruim 800W uit zo'n accu als het moet, dan wordt het spul nogal warm. En zeker bij bv. een slijptol of cirkelzaag die dat soort vermogens continu trekt wordt de afvoer van die warmte gewoon echt een probleempunt waar je bij het ontwerp rekening mee moet houden.Raymond schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:59:
[...]
Bosch heeft er een makkelijke tussenoplossing voor: De 4,0Ah 10,8V accu van hen steekt gewoon een stuk uit. Dus krijg je de vormfactor van die Makita, met backward compatability.
Dat is een van de redenen geweest dat ik destijds een Dewalt 10,8v unit heb gehaald; qua ergonomie was die (iig voor mij) veel prettiger dan wat Milwaukee, Bosch en Makita op dat moment te bieden hadden. Voor 10,8v zat ik toen nog niet aan een accusysteem, en was de intentie van oorsprong om het bij een kleine boormachine te houden, dus dat heeft me toen over de streep getrokken.Ik moet wel zeggen dat ik het ook wel een nadeel vind hebben, die staafaccu: De grip wordt er een stuk dikker van. De 10,8V bosch die ik heb, houd minder makkelijk vast dan de andere accu machines. Ik heb in een winkel ook een 10,8V van -ik meen- Metabo vastgehouden en da's wel prettiger, met de accu onder de machine en een dunne grip. Maar die machine is dan ook weer bijna net zo groot als een 18V met 2Ah accu, dus levert in dat opzicht maar weer weinig voordeel op.
Het probleem dat ik er bij Makita vooral ook mee heb is dat ze zonder aankondiging of wat dan ook van formfactor geswitched zijn, niet dat het huidige systeem slechter zou zijn.
Yup, helemaal waar. en dat is ook precies de reden dat ik voor mijn pa destijds een Bosch 10,8 heb gehaald; dat was de beste match met zowel wat mijn pa nodig had als wat we gezamenlijk allemaal al aan spul hier thuis hebben liggen. Nou ja.. De 791 had ik toen nog niet, maar toen was wel al duidelijk dar er een 791 of 796 deze kant op zou komen, dus voor die enkele keer dat mijn pa meer kracht nodig heeft dan een 10,8 levert kon ie dan die wel pakken ipv altijd met een grotere zwaardere machine te moeten werken.Waarom ik voor de bosch heb gekozen is juist omdat'ie klein is en ik daarmee makkelijker in krappe ruimtes kan komen (waar ik met mn 18V machines niet weg kom).
Het blijft afwegen van voor/nadelen voor je eigen toepassing
Ik vind het een veel mooiere oplossing dan Milwaukee's "we maken de 18v accu's nog groter voor net een beetje meer power"; in theorie zou je met Makita's 2x18 systeem ook wel een mooie kleine afkortzaag of tafelzaag moeten kunnen voeden bijvoorbeeld, en dat het dezelfde accu's gebruikt als wat couranter spul is natuurlijk erg mooi meegenomen, zonder dat ze met de beperkingen van de connector zelf zitten te kijken. Het nadeel is echter dat het wel groter zal zijn (qua oppervlakte) dan een enkele accu die op hetzelfde totale vermogen gebouwd is, en je steeds twee accu's op te laden hebt in plaats van eentje. Ze zullen sowieso de lineup eens moeten revampen en uitbreiden als ze ècht mee willen doen in de komende "veldslag" om high-powered cordless tools, maar ik denk dat die strijd ook erg beïnvloed gaat worden door marketing. En, biased als ik ben natuurlijk, denk ik dat daar Dewalt door de hogere spanning voor veel volk direct al mentaal als "potentieel krachtigste" zal registreren. Ik bedoel, er is ook nog steeds genoeg volk dat meent dat een 18v NiCd Black&Decker sterker is dan Milwaukee M12 Fuel...[...]
En een oplossing als Makita met 2 18V accu's aan 1 machine, hoe kijk je daar tegenaan?
Mn vader heeft zo'n cirkelzaag (waar ik een variant met 1 18V accu heb). Ding is idd een stuk krachtiger en bruikbaarder. Maar ook een stuk minder handzaam.
De onderlinge compatibiliteit zal wel zeker een grote rol spelen; anders was Flexvolt niet deels backwards compatible en waren Dewalts 10,8v accu's niet op de 18v laders op te laden. Zelf heb ik met 10,8 naast 18 absoluut geen problemen, vooral ook vanwege die multifunctionele laders, maar kan me voorstellen dat een bedrijf met een wat groter machinepark wellicht zo min mogelijk verschillende accusystemen in gebruik wil hebben. En ik heb te weinig inzicht in de criteria die nou exact tellen en hoe zwaar bij inkoop van machines bij grotere bedrijven om daar veel zinnigs over te zeggen.Ik ben er nog niet uit. Aan de ene kant mooi dat alles met 1 model accu werkt, maar andere kant is een tweede (of derde als je 10,8V ook gebruikt) niet zo'n heel drama, als dat een heel eigen gebruikersscenario heeft (Denk aan Bosch met z'n tuinmachines )
Ik weet ook niet wat ik er van moet vinden, maar het is wel een argument dat ik meerdere keren heb gehoord. B&D heeft naam van Dewalt geen goed gedaan.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:46:
Als dat alles is.. Dan vind ik dat een slechte verklaring
Maar goed, niet iedereen bekijkt zulke zaken op dezelfde manier als ik, dat blijkt.
Volgens mij is die oude serie gewoon end of life. Wat er nog wordt verkocht zal wel rest zijn. En omdat er relatief weinig verschillende apparaten zijn, is de kans klein dat mensen er gigantisch veel in hebben geïnvesteerd.[...]
Ah, dat van die snelladers was me ontgaan. Blijft het punt bestaan dat een hoop volk dat in de vorige 10,8v-lijn heeft geïnvesteerd in de hoop dat die lijn geüpdatet zou worden hier niet heel blij mee zal zijn, maar je kan niet altijd iedereen tevreden houden natuurlijk.
Ik vind de prijsverschillen tussen Amerika en Nederland sowieso schandalig. Je hebt daar combosets voor 199 dollar die je hier voor het dubbele koopt.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:58:
[...]
Hier in Nederland gek genoeg wel ja. Dewalt machines die in de VS voor 150 en 210 dollar naast elkaar liggen zijn hier 240 en 250 euro
Keuze genoeg, vandaar dat ik ook hier om advise vraaghenkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:34:
[...]
Bedankt voor de verduidelijking. Ik heb zelf ratels van Stahlwille en Hazet, maar als ik er één pak zonder te kijken, zou ik je waarschijnlijk niet kunnen zeggen welke nu welke is. Zeker de 1/2" ratels zijn vrijwel identiek (wel allebei met groffe vertanding). De 1/4" ratels maken ook niet bijzonder veel verschil, alhoewel de Stahlwille er zonder handvat en matte chroom wel een stuk sexier uit ziet
Nu ben ik wel benieuwd hoe de weerstand van de Facom is in vergelijking met mijn ratels.
[...]
Dat denk ik ook wel, en voor de gevallen dat het voor zou kunnen komen, heb ik waarschijnlijk ook wel een passende dop voor de 1/2" ratel, en als het dan nog niet lukt... dan is er waarschijnlijk iets naar de klote
[...]
Een bedrade boor met een handzaam en licht 10.8V machientje ernaast is geen slechte combinatie. Met een 18V hoef je waarschijnlijk minder gauw naar je bedrade boor te grijpen, en het ecosysteem is vaak wat uitgebreider, maar het is even de vraag of je daar het extra gewicht en groter formaat voor over hebt.
Naast jouw set, en de andere voorgestelde sets, heb je bv. ook nog deze brushless set van Milwaukee. Meer kracht dan jouw voorgestelde set, en een klopboor (als dat iets uitmaakt voor je) maar ook 2 accu's minder. Dezelfde set is er overigens ook met 4 Ah accu's. Of een iets uitgebreidere set, ook van Milwaukee, maar dan met koolborstels en daarmee wat minder krachtig, maar wel met een recipro er bij (voor licht zaagwerk in moeilijke hoekjes).
Keuze genoeg, in ieder geval.
Maar jullie tips waren zeer welkom oftewel ga ook even Wilwaukee bekijken ookal is dat merk voor mij een echte onbekende.
Ik weet niet hoe de kwaliteit is voor die producten waar geen made in germany op staat, ik mag hopen dat ze niet allemaal dezelfde fout maken als Hazet lijkt te hebben gemaakt. Ben wel benieuwd waar je die info vandaan haalt, trouwens, ik zoek kennelijk op de verkeerde plekken hiervoor. Het was me laatst opgevallen dat veel van de sleutels van Stahlwille bv ook niet meer Germany erop hebben staan. Alleen een aantal (oudere?) modellen hebben dat er nog op staan. Ben benieuwd waar die modellen zonder Germany vandaan komen, want ik ken alleen de 3 duitse fabricage plaatsen voor Stahlwille.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:58:
Ja, dit is ondertussen bij zo goed als alle gereedschapsmerken gewoon te verwachten helaas. Voor Facom heb ik bijvoorbeeld een excelsheet op mijn computer staan, met daarin precieze informatie wat uit welk land komt, om zulke miskopen te voorkomen. Maar eigenlijk is het belachelijk dat dat nodig is.
Even een korte duik door de gereedschapskoffers:
- Stahlwille ratels, doppen, momentsleutels: Germany
- Stahlwille bitschroevendraaierratel en ring-ratelsleutel: geen Germany
- Hazet ratels, doppen, bits: Germany
- Hazet verlengstukken, ring-ratelsleutels, en schroevendraaiers: geen Germany
- Wiha schroevendraaiers, L-sleutels, sommige bits en sommige bithouders: Germany
- Sommige Wiha bits en bithouders, Wiha kunstofhamer: geen Germany
- Wera bit verloopstukje: geen Germany (n = 1, heb niet veel van Wera)
- Knipex tangen: Germany
- Knipex pincetten: geen Germany
- Gedore ringsteeksleutels, bits (wederom n = 1): Germany
- Gedore hamer: geen Germany (ik denk dat het dezelfde is als van Carolus)
- PB Swiss bits en klingen: geen Swiss
- PB Swiss handvaten: Swiss
- BMI rolmaat: geen Germany
- BMI quicky: Germany
- Peddinghaus hamer: France
Maar ook een Bosch groen die bijna hetzelfde kost als een Bosch blauw hier.Hier in Nederland gek genoeg wel ja. Dewalt machines die in de VS voor 150 en 210 dollar naast elkaar liggen zijn hier 240 en 250 euro
Voor 200 euro heb je de Makita df332dsaj. 10.8V, 35Nm (net als die ddf343), brushless, twee 2Ah accu's en snellader. En nu krijg je gratis twee bitsetjes (torx en kruis/plat) en een setje boortjes gratis.PaveloW schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:15:
[...]
€200 maar dat is ook echt wel max.
(zoiets als dit ziet er mij best aardig uit:
https://www.toolmax.nl/ma...hine-144v-13ah-liion.html
maar dan heb je deze bijna exact dezelfde machine (ze beweren dat de accu verschilt, maar bij de specs is dat weer niet zo... oh wacht de SYE is de opvolger van de SHE lijkt het...)
https://www.toolmax.nl/makita-bdf343she-144v-13ah-liion.html
http://www.toolnation.nl/...ox-4-jaar-dealer-garantie
bedankt.. Heb hem net besteld de Gex 125 -150 Aveatmoz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:38:
[...]
Hmzz, tja daar heb ik dus helaas geen ervaring mee.
[...]
Die is goed te noemen!
Ik heb nog nooit ergens geschuurd waar het echt super schoon was, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat er GEEN stof vanaf komt, maar hij maak echt geen grote rommel als je de zuiger eraan hangt. Ik schuur dan altijd zonder mondkapje, en dan heb ik verder nergens last van.
Als je nog een betere schuurmachine wilt moet je eens kijken naar Mirka, of de Rotex van Festool, maarja je vond de GEX 125-150 al te veel geld, dus dan hoef je ook niet verder te kijken eigenlijk![]()
Succes met keuzes maken
[ Voor 7% gewijzigd door enriqueeeee op 03-10-2016 22:02 ]
Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)
Alstublieft.enriqueeeee schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:58:
Nu nog even zoeken naar een goede winkel voor PB swiss
Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)
Die set heb ik ook! Paar weekeinden terug de ultieme test gehad (wat mij betreft dan). In 2 dagen tijd een complete stal voorzien van stalinrichting voor 96 koeienJackbq schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:03:
[...]
Die set heb ik dus ook, en omdat er vaak vragen over de 10.8 serie voorbij komen besluit ik even te reageren.
Ondanks hun kleine formaat stond ik versteld van de stevigheid, kracht en het geluid wat ze produceren.
Met 3 accu's kom ik niks te kort, en de laadtijd is erg kort.
En als je dan toch al 3 accu's en lader hebt, dan is het makkelijk om er nog wat losse body's bij te kopen.
Zo heb ik zelf de GST erbij gekocht, in Lbox maar zonder accu's / lader.
link
De excelsheet heb ik eens een keer van garagejournal geplukt, daar zitten een stel van die gekken die er hun halve levenswerk van maken om alles wat een specifiek merk doet tot in de puntjes uit te zoeken en bij te houden. Daar is vast ook wat over Gedore te vinden als je maar lang genoeg zoekthenkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:52:
[...]
Ik weet niet hoe de kwaliteit is voor die producten waar geen made in germany op staat, ik mag hopen dat ze niet allemaal dezelfde fout maken als Hazet lijkt te hebben gemaakt. Ben wel benieuwd waar je die info vandaan haalt, trouwens, ik zoek kennelijk op de verkeerde plekken hiervoor. Het was me laatst opgevallen dat veel van de sleutels van Stahlwille bv ook niet meer Germany erop hebben staan. Alleen een aantal (oudere?) modellen hebben dat er nog op staan. Ben benieuwd waar die modellen zonder Germany vandaan komen, want ik ken alleen de 3 duitse fabricage plaatsen voor Stahlwille.
Even een korte duik door de gereedschapskoffers:Het lijkt allemaal een beetje een ratjetoe inderdaad. En sommig van het spul dat niet Germany made is, lijkt tot nu toch best in orde. Maar het blijft wel een beetje gokken.
- Stahlwille ratels, doppen, momentsleutels: Germany
- Stahlwille bitschroevendraaierratel en ring-ratelsleutel: geen Germany
- Hazet ratels, doppen, bits: Germany
- Hazet verlengstukken, ring-ratelsleutels, en schroevendraaiers: geen Germany
- Wiha schroevendraaiers, L-sleutels, sommige bits en sommige bithouders: Germany
- Sommige Wiha bits en bithouders, Wiha kunstofhamer: geen Germany
- Wera bit verloopstukje: geen Germany (n = 1, heb niet veel van Wera)
- Knipex tangen: Germany
- Knipex pincetten: geen Germany
- Gedore ringsteeksleutels, bits (wederom n = 1): Germany
- Gedore hamer: geen Germany (ik denk dat het dezelfde is als van Carolus)
- PB Swiss bits en klingen: geen Swiss
- PB Swiss handvaten: Swiss
- BMI rolmaat: geen Germany
- BMI quicky: Germany
- Peddinghaus hamer: France
Ja dat is dan wel weer de reden geweest dat ik maar naar pro-spul ben overgestapt in eerste instantie; het prijsverschil is eigenlijk voor alles dat je vaker dan eens per jaar gebruikt wel te verantwoorden in een hoop gevallen[...]
Maar ook een Bosch groen die bijna hetzelfde kost als een Bosch blauw hier.

Ik bedoel, ik vond 200 euro voor een cirkelzaag 5 jaar terug niet weinig, maar toen zag ik dat een Black&Decker rond de 120 euro liep en een groene Bosch tegen de 160... Ja, dan ga ik toch voor een Dewalt met bijbehorende stap omhoog in bouwkwaliteit, meer vermogen, magnesium zool, en geleiderail
Oh en trouwens, "bijna"? Gamma heeft nu ook Bosch Blauw in het assortiment. Laten we de prijzen van reciprozagen voor de grap eens met elkaar vergelijken... Gewoon, voor de grap...
Bosch Groen PSA 900 E, 900w, voor 174,95 euro
Bosch Professional (blauw) GSA 1100 E, 1100w, voor 165,00 euro
Wat de neuk, Gamma

Ik ben eerder dit jaar eens met twee mensen met een behoorlijk beperkt budget op weg gegaan voor goed gereedschap. Vijf kringloopwinkels en een marktplaatsverkoper later hadden ze een accuboormachine, boorhamer, cirkelzaag, decoupeerzaag, slijptol en een kist vol met handgereedschap, voor samen net aan 300 euro. Dat was wel allemaal oud en relatief zwak elektrisch gereedschap, en neem nog 40 euro extra voor het vervangen van wat koolborstels en een snoer, maar het kòn wel. Zat ook een hele hoop rotzooi tussen bij die kringloopwinkels, maar daarom was ik ook ff meegegaan, we hebben er redelijk het beste af geplukt
Dat was bijna allemaal Metabo en blauwe Bosch, die twee liggen kennelijk minder hoog in de markt tweedehands dan Dewalt en Makita, en die ene mooie Hilti boorhamer die ik zag was ook buiten budget. Metabo slijptol lag naast een twee keer zo dure net zo oude Dewalt bij een van die kringloopwinkels
Alles doet het nog steeds, en ze hebben intussen toch best wat verbouwd en gerenoveerd aan hun oude geërfde huis
Zelf blijf ik wel nieuw spul kopen, vind dat veel te mooi natuurlijk, maar puur om functioneel op te starten kan je met wat geluk en rondreizen best goedkoop klaar zijn.
Leek me wel relevant om tussendoor ook eens te noemen. Zo lang een accusysteem courant is blijven de body's hun waarde nog wel enigszins houden, evenals de laders, maar daarna wordt het al snel minder. Accu's zelf zijn helemaal niet waardevast. Bedraad gereedschap blijft behoorlijk goed zijn waarde houden daarentegen; de vermogen/gewicht-vergelijking wordt met de jaren wel steeds beter, evenals wat quality of life verbeteringen, maar een 800w Metabo slijptol uit de jaren negentig kan echt fantastisch zijn, misschien moeten de koolborstels vervangen worden maar verder vaak nog in prima bruikbare staat. En de tijd zal uitwijzen over welke merken in 2040 wordt gezegd "Oh, uit 2016, da's nog prima bruikbaar", maar die kans is er met de meeste A-merken wel
Decoupeerzaag of recipro? Zelf ben ik in zulke hoekjes wel al blij geweest met m'n 10,8v recipro, net als gisteren bij wat snoeiwerkNiek_ schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 22:42:
[...]
Die set heb ik ook! Paar weekeinden terug de ultieme test gehad (wat mij betreft dan). In 2 dagen tijd een complete stal voorzien van stalinrichting voor 96 koeien. Slagsleutel wordt lekker warm maar staat z'n mannetje. Accuschroevendraaier draait met gemak de schroeven erin en met 3 accu's en een snellader konden we door blijven gaan
Zaag tot nu toe 2x gebruikt. Was best handig, net te weinig ruimte voor een handijzerzaag, maar met deze kwam ik prima door de 12mm koperen waterleiding heen. Ook de tectyleenslang voor de buitenkraan ermee doorgezaagd. Ik had hiervoor een 14,4V B&D die aan het einde van z'n latijn was en had deze stap al veel eerde moeten maken.
[ Voor 26% gewijzigd door McGryphon op 03-10-2016 23:30 ]
ph/pz torx, maar ph 1 maar 1 bit en pz 2.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:50:
Die mini-check, is dat de ph/pz variant?
Ah, ok. Het is maar net wat je veel gebruikt natuurlijk; heb zelf 2 setjes mini-check hier rondslingeren, beide 2x slot 2x ph 2x pz
Eentje meebesteld destijds voor 5 euro, de andere werd gratis met mijn tweede boormachine meegeleverd. Blijven prima setjes, als je niet meer nodig hebt dan wat er in zit helpt het behoorlijk om de set compact te houden
[quote]Je hebt aangegeven dat de AV120 niet meer waterpas zou zijn. We maken hieruit op dat het product wel waterpas is geweest. Tijdens het gebruik slijt het product en er kunnen natuurlijk allerlei zaken gebeuren tijdens het werken, bijvoorbeeld: stoten, vallen en dergelijke, die de nauwkeurigheid van het product nadelig beinvloeden.
SOLA geeft 30 jaar garantie op de libellen. Dit betekent als een libel een luchtbel vertoont die groter is dan de afmeting tussen de ringen of vlakjes een waterpas in aanmerking komt voor garantie Dit geldt ook wanneer een libel volledig blank is geworden i.p.v. de heldere groene kleur.
Helaas komt je waterpas niet in aanmerking voor garantie.
Repareren is te duur, want repareren kan alleen in de fabriek in Oostenrijk. Alleen het heen- en weersturen kost al meer dan de aankoopprijs van een AV120 Mocht je van mening zijn dat de onnauwkeurigheid toch is ontstaan door een fabrieksfout, dan kun je het waterpas aanbieden bij een ijzerwaren- en Gereedschappenhandelaar. Als je aangeeft waar je woont kunnen we een adres doorgeven.
Mocht je verder geen actie ondernemen, dan hopen wij dat je tevreden bent geweest met het product en een nieuwe SOLA aan zal schaffen. SOLA heeft nu standaard de FOCUS libellen met vlakjes i.p.v. ringen voor 4 x beter, sneller en nauwkeuriger meten.[/quote]
Deze is dat toch? (linkje werkte niet)Framoes schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:53:
Voor 200 euro heb je de Makita df332dsaj. 10.8V, 35Nm (net als die ddf343), brushless, twee 2Ah accu's en snellader. En nu krijg je gratis twee bitsetjes (torx en kruis/plat) en een setje boortjes gratis.
http://www.toolnation.nl/...ox-4-jaar-dealer-garantie
http://www.toolnation.nl/...gratis-proefpakket-2.html
Ziet er inderdaad goed uit, en zelfs nog betere specificaties dan degene die ik eerder linkte, bedankt!
Of kwam die van jou wel in die doos?atmoz schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:16:
Fijne rolmaat en zaag![]()
denk dat dit een doos van wat anders was, waar alles wat ik besteld had in paste.
Anoniem: 639074
Scherp opgemerkt.atmoz schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:16:
[...]
Er is niets dat het geoefende oog van deze doorgewinterde shopaholic nog ontgaat.
HahaAnoniem: 639074 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:16:
[...]
Scherp opgemerkt.![]()
Er is niets dat het geoefende oog van deze doorgewinterde shopaholic nog ontgaat.
Maareh... shopaholic valt de laatst tijd reuze mee hoor
Als je een verzameling accugereedschap wilt opbouwen dan kan het al bijna uit om daarvoor op vakantie naar de VS te gaan.McGryphon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:58:Hier in Nederland gek genoeg wel ja. Dewalt machines die in de VS voor 150 en 210 dollar naast elkaar liggen zijn hier 240 en 250 euro
Nog even wat handgereedschap in slaan daar als je er toch bent.
Ik heb wel eens DeWalt bare tools gekocht op vakantie in de VS, paste mooi bij de rest van mijn DeWalt accu gereedschap, scheelde vaak zo 50% of meer in prijs.
Ik heb mijn broertje die daar meerdere keren per jaar heen reist dan ook gevraagd om even te laten weten als hij in een positie is om wat voor me mee te nemen, tussen een paar duizend euro aan handboogspul kan hij vast wel een body of wat kwijtbluemoon23 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:57:
[...]
Als je een verzameling accugereedschap wilt opbouwen dan kan het al bijna uit om daarvoor op vakantie naar de VS te gaan.
Ik heb wel eens DeWalt bare tools gekocht op vakantie in de VS, paste mooi bij de rest van mijn DeWalt accu gereedschap, scheelde vaak zo 50% of meer in prijs.
Zoals zoveel dingen in de states, helaas moeten we het hier in eurotjes betalenbluemoon23 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:45:
Geen geld, kan je broertje zo meenemen.
[afbeelding]
Watvoor handgereedschap denk je dan aan? Dat loont alleen voor amerikaanse merken, en buiten iets als Snap-on ken ik niet zoveel aan amerikaanse merken voor handgereedschap. Of dingen als Incra, Woodpecker of Veritas voor aftekenen een geleidingslinealen.bluemoon23 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:57:
Als je een verzameling accugereedschap wilt opbouwen dan kan het al bijna uit om daarvoor op vakantie naar de VS te gaan.
Ik heb deze zomer ook wat spul meegenomen van Stanley (vooral meer keus), Estwing, Irwin en Milwaukee (handgereedschap).henkie196 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:48:
[...]
Watvoor handgereedschap denk je dan aan? Dat loont alleen voor amerikaanse merken, en buiten iets als Snap-on ken ik niet zoveel aan amerikaanse merken voor handgereedschap. Of dingen als Incra, Woodpecker of Veritas voor aftekenen een geleidingslinealen.
Er zijn toch wel wat leden op GoT en andere fora die precies aan die merken aan aardig fortuin hebben uitgegeven.henkie196 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:48:
Of dingen als Incra, Woodpecker of Veritas voor aftekenen een geleidingslinealen.
Dan heb je een vliegticket zowat terugverdiend.
Dit topic is gesloten.