[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste
Acties:
  • 722.071 views

Onderwerpen

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik twijfelde tussen dit topic en het "goed autosleutelgereedschap" aangezien het vooral daarom gaat.

Ik heb sinds kort een garage bij huis en zou graag al mijn gereedschap graag mooi en overzichtelijk opbergen aan een wandsysteem.
Zelf wat timmeren van spijkers, spaanplaat en benzinestift zou natuurlijk kunnen, maar zoek wat professioneler maar toch betaalbaar.
Iemand goede ervaringen op dit gebied of merken die ik zeker moet bekijken?

Deze had ik gevonden en lijkt me wel wat, al is het een vrij klein bord. Maar misschien 2x alsnog interessant.
http://www.tools2go.nl/11...chapwand-gereedschapswand

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verstekbakker schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:54:
Ik heb mijn striptang van Knipex kapot. Iemand enig idee hoe ik die kan opgeven voor garantie? Ding is niet eens zo oud...
De winkel waar je hem gekocht hebt? Anders gewoon direct bij Knipex.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:52
L.N. schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:30:
[...]

Volgens mijn vergis jij je. Als ik op de onderdelentekeningen van de DTS en RTS kijk, dan zijn alle onderdelen identiek, behalve de zool / grondplaat. Deze bestaat uit 2 delen, namelijk nummer 36 en 37.
Ik heb het bij van Rossum in Zwolle gevraagd. Die man gaf aan dat het niet paste en dat de schuurbeweging anders is. Ik heb er daarna geen onderzoek meer naar gedaan. Ik kan natuurlijk een schuurzool kopen en kijken of het werkt.

Hier een hele discussie erover:
http://festoolownersgroup...ng-an-rts400-to-a-dts400/

Lijkt alleen met veel moeite te kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 28-09-2016 22:36 ]

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:18:
[...]

De winkel waar je hem gekocht hebt? Anders gewoon direct bij Knipex.
Weet ik eigenlijk niet meer waar dat was... Ik zal thuis eens goed op internet zoeken naar een telefoonnummer of emailadres. Deze dag ga ik gauw vergeten...

-edit- Heeft iemand er ervaring mee? Want ik kom er zo snel niet uit...

[ Voor 9% gewijzigd door Verstekbakker op 28-09-2016 23:10 ]

• Raymond
DopdeDouwer schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:15:
Ik twijfelde tussen dit topic en het "goed autosleutelgereedschap" aangezien het vooral daarom gaat.

Ik heb sinds kort een garage bij huis en zou graag al mijn gereedschap graag mooi en overzichtelijk opbergen aan een wandsysteem.
Zelf wat timmeren van spijkers, spaanplaat en benzinestift zou natuurlijk kunnen, maar zoek wat professioneler maar toch betaalbaar.

Deze had ik gevonden en lijkt me wel wat, al is het een vrij klein bord. Maar misschien 2x alsnog interessant.
Powerplustools verkoopt het ook. Als je een beperkte set gereedschap hebt, die je overzichtelijk wilt ophangen, dan is zo'n wand wel leuk idd :)

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:46
Mijn 10,8 volt 2,5AH was gister opeens helemaal dood... Het gekke is dat hij in de V-ex boormachine helemaal nul reactie gaf, maar in mijn oude 10,8 gsr wel ietsje wat deed, ook heb ik hem nog wel helemaal kunnen opladen gisteren middag.

Maar dat heeft helaas niet geholpen, hij "klikt" opeens helemaal niet meer lekker in de machine..

kijken of bosch blauw hier iets mee doet garantie technisch..

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 05:46

Atmoz

Techno!!

duc848 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 05:30:
Mijn 10,8 volt 2,5AH was gister opeens helemaal dood... Het gekke is dat hij in de V-ex boormachine helemaal nul reactie gaf, maar in mijn oude 10,8 gsr wel ietsje wat deed, ook heb ik hem nog wel helemaal kunnen opladen gisteren middag.

Maar dat heeft helaas niet geholpen, hij "klikt" opeens helemaal niet meer lekker in de machine..

Wat bedoel je met V-ex boormachine? (nooit van gehoord :P)
En is er nu een mechanisch defect én dat de accu niet meer wilt laden?
Beide tegelijk ontstaan?

Zit er nog garantie op? Hopelijk fixen ze een nieuwe voor je :D

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:46
atmoz schreef op donderdag 29 september 2016 @ 05:34:
[...]

Wat bedoel je met V-ex boormachine? (nooit van gehoord :P)
En is er nu een mechanisch defect én dat de accu niet meer wilt laden?
Beide tegelijk ontstaan?

Zit er nog garantie op? Hopelijk fixen ze een nieuwe voor je :D
Ik bedoelde de Gsr 10,8 V-ex boormachine, dat is zo'n korte machine met een HEX aansluiting en zonder koolstofborstels.

Accu laad nog wel op, maar helaas pakt de boormachine hem niet meer, hij klikt niet lekker in de machine, zal het vanmiddag proberen met een andere machine.

En ik hoop zeker op garantie, die 2,5AH is toch wel erg fijn vergeleken met mijn oude 1AH accu

Edit: de machine heet officieel: GSR 10,8 V-EC HX ;)

[ Voor 3% gewijzigd door duc848 op 29-09-2016 05:41 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

duc848 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 05:38:
[...]

Ik bedoelde de Gsr 10,8 V-ex boormachine, dat is zo'n korte machine met een HEX aansluiting en zonder koolstofborstels.
Ik kan alleen de GSR 10,8 V-EC HX vinden?!

[edit]

Oh, haha, ik zie je edit :D
Accu laad nog wel op, maar helaas pakt de boormachine hem niet meer, hij klikt niet lekker in de machine, zal het vanmiddag proberen met een andere machine.

En ik hoop zeker op garantie, die 2,5AH is toch wel erg fijn vergeleken met mijn oude 1AH accu
Hmzzz, das minder ja. Ik heb geen idee hoe ze omgaan met mechanische defecten (omdat hij niet meer vast klikt) maar hopelijk zijn ze niet moeilijk. Succes in ieder geval :)

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:44:
Powerplustools verkoopt het ook. Als je een beperkte set gereedschap hebt, die je overzichtelijk wilt ophangen, dan is zo'n wand wel leuk idd :)
Ben zelf niet zo'n enorme fan van dit soort wanden, neemt veel ruimte in voor niet zoveel gereedschap. Alhoewel zoiets me niet eens zo verkeerd lijkt voor een setje schroevendraaiers.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

DopdeDouwer schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:15:

Je zou ook eens naar een zogenaamd "French Cleat System" kunnen kijken.
Dan kun je de hele wand "customizen" naar je behoeftes:

Afbeeldingslocatie: http://lumberjocks.com/assets/pictures/projects/425487.jpg

Ik ga er binnenkort ook eentje maken.
Maar ben heel bang dan een plaat van 2.44 x 1.22m veel te klein is, dus ben aan het nadenken over een soort "dubbele" met een soort rails ervoor waar ik ook nog spul aan (voor + achterkant) kan hangen.

Als iemand daar nog een goed idee voor heeft --> _/-\o_

Anoniem: 639074

henkie196 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 05:43:
Ben zelf niet zo'n enorme fan van dit soort wanden, neemt veel ruimte in voor niet zoveel gereedschap.
Idem. :+
Alhoewel zoiets me niet eens zo verkeerd lijkt voor een setje schroevendraaiers.
Je kunt dit net zo overzichtelijk houden en zelfs handiger comprimeren door schroevendraaiers etc. aan magneetstrips te kleven.
Heb voor dat doel recent een hele zwik van die strips bij HBM meegenomen, deze magneetstrips zijn behoorlijk sterk en niet duur.

Aan zo'n kamerbrede wand ontploft je gereedschapsarsenaal als het ware, ik heb hier best de ruimte maar zou desondanks niet weten waar ik alles op deze manier kwijt moest.
Alle hamers en kloppers liggen hier bijv. in een grote bak direct onder de werkbank, het werkt en ik kan er mee leven.
De verzameling schaven staat gewoon achter een kastdeur, je kunt er toch maar 1 tegelijk gebruiken en je hoeft ze zo niet constant vrij van krullen en stof te houden.

Zo'n hele wand ziet er best sexy uit, maar het schiet voor mij het doel voorbij, daarnaast wordt alles zo open en bloot een ontiegelijke stofhapper.
Iedere dag poetsen is niets voor mij. :X
Een soort van systeem zoals apothekers hebben met complete uittrekbare kasten aan rails is prachtig, maar ook dat is voor mij 'a bit too much' en geen harde noodzaak.

Beitels en vijlen kun je ook aan magneetstrips ophangen, die wil je niet echt in een grabbelkoffer hebben.
Maar scherpe beitels aan een beweegbare rail lijkt mij dan weer geen goed idee voor je kwetsbare tenen. 8)
duc848 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 05:30:
Dit klinkt heel erg als goofy user abuse.
Als ik Bosch was [not] dan zou ik zeggen: "Lieve meneer stopt u die accu eens in de machine zoals het is bedoeld." ;)

Check de geleidestrips van het accu schuifmechaniek eens, want als dat geheel niet koosjer past dan zal er ook geen effectief contact kunnen worden gemaakt. O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 29-09-2016 07:01 ]

Anoniem: 620028

Dat zijn veel handzagen op een rij.

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 06:34:
Je kunt dit net zo overzichtelijk houden en zelfs handiger comprimeren door schroevendraaiers etc. aan magneetstrips te kleven.
Heb voor dat doel recent een hele zwik van die strips bij HBM meegenomen, deze magneetstrips zijn behoorlijk sterk en niet duur.
Dat is waarschijnlijk inderdaad een betere en veelzijdigere oplossing.
Aan zo'n kamerbrede wand ontploft je gereedschapsarsenaal als het ware, ik heb hier best de ruimte maar zou desondanks niet weten waar ik alles op deze manier kwijt moest.
Alle hamers en kloppers liggen hier bijv. in een grote bak direct onder de werkbank, het werkt en ik kan er mee leven.
De verzameling schaven staat gewoon achter een kastdeur, je kunt er toch maar 1 tegelijk gebruiken en je hoeft ze zo niet constant vrij van krullen en stof te houden.

Zo'n hele wand ziet er best sexy uit, maar het schiet voor mij het doel voorbij, daarnaast wordt alles zo open en bloot een ontiegelijke stofhapper.
Iedere dag poetsen is niets voor mij. :X
Een soort van systeem zoals apothekers hebben met complete uittrekbare kasten aan rails is prachtig, maar ook dat is voor mij 'a bit too much' en geen harde noodzaak.

Beitels en vijlen kun je ook aan magneetstrips ophangen, die wil je niet echt in een grabbelkoffer hebben.
Maar scherpe beitels aan een beweegbare rail lijkt mij dan weer geen goed idee voor je kwetsbare tenen. 8)
Ik zou zelf denk ik eerder neigen naar een gereedschapswagen, of een kast met lades en een stukje met kastdeur bovenop voor wat spul wat niet netjes in de lades past. Ruimt lekker netjes op, al was het alleen maar voor het oog. Maar we hadden al eerder vastgesteld dat ik wat meer richting het OCD kant van het gereedschap-opbergen-spectrum zat ;)
In dat plaatje van atmoz? Dat zijn volgens mij schaven (en beitels er boven).

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 29-09-2016 07:30 ]

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-07 19:11

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Dat zijn schaven 8)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 23:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

atmoz schreef op donderdag 29 september 2016 @ 05:53:
in plaats van een schuifwand kun je misschien beter een systeem maken dat op deurtjes lijkt.

Op de muur hang je dan een vaste plaat en daarvoor komen 2 deurtjes, elk de helft van de wandplaat.

Voordeel is dat je sneller bij je gereedschap kan en je kan de deurtje zowel aan de voor als achterkant volhangen met gereedschap _/-\o_

Aan de binnenkant kun je het incourante spul hangen en al je mooie spul aan de buitenzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1hdh8OTlMD7bwq4PY8RXaRcF/full.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

Maar ben heel bang dan een plaat van 2.44 x 1.22m veel te klein is, dus ben aan het nadenken over een soort "dubbele" met een soort rails ervoor waar ik ook nog spul aan (voor + achterkant) kan hangen.

Ik heb recentelijk ook met french cleats een toolwand gemaakt, werkt perfect. linkje

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

iscara schreef op donderdag 29 september 2016 @ 08:45:
[...]
Ik heb recentelijk ook met french cleats een toolwand gemaakt, werkt perfect. linkje
Ziet er wel gaaf uit :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:37

rjong5

?

Iemand een idee welke duitse webshop naar NL verzend ?
Ben op zoek naar een winkel die dus deze verkoop.

http://www.preis.de/produ...-6-022178-80/3851661.html

amazon heeft wel een paar aanbieders die naar nl verzenden, echter kan ik daar niet met paypal betalen, en creditcard heb ik niet.

zoeken via idealo.de etc levert ook niets op (tenzij ik meer dan €200,- wil betalen), maar dan kan ik net zo goed in NL bestellen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

rjong5 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:03:
Iemand een idee welke duitse webshop naar NL verzend ?
Ik heb een tijdje terug een blauwe bosch bij Baumarkt Bender besteld.

klik

[ Voor 22% gewijzigd door hjs op 29-09-2016 10:11 ]

• rjong5

rjong5

?

hjs schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:09:
[...]

Ik heb een tijdje terug een blauwe bosch bij Baumarkt Bender besteld.

klik
die heeft ook leuk spul indd. maar niet de set die ik graag wil.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

rjong5 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:13:
[...]
die heeft ook leuk spul indd. maar niet de set die ik graag wil.
Had inderdaad gezien dat het niet dezelfde set was.
Misschien kun je die wel zelf samenstellen daar mocht je hem nergens anders vinden ;)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:06

Reinier

\o/

rjong5 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:03:
Iemand een idee welke duitse webshop naar NL verzendt ?
Ben op zoek naar een winkel die dus deze verkoop.

http://www.preis.de/produ...-6-022178-80/3851661.html

amazon heeft wel een paar aanbieders die naar nl verzenden, echter kan ik daar niet met paypal betalen, en creditcard heb ik niet.

zoeken via idealo.de etc levert ook niets op (tenzij ik meer dan €200,- wil betalen), maar dan kan ik net zo goed in NL bestellen.
Kijk ook vooral eens naar Duitse verkopers op eBay!

• rjong5

rjong5

?

ebay heeft beetje zelfde probleem, als ik de aanbieders die hem voor <200 aanbieden eruit zoek, die verzenden geen van alle naar NL.

denk dat het toch maar via amazon.de moet en dan zo'n giftcard aanschaffen en die in mijn amazon account toevoegen.

als ik zo kijk is het los samenstellen van het spul aanzienlijk duurder.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
atmoz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:23:

Deze ken ik niet van eigen gebruik, maar ik heb zijn grotere broer, de GEX 125-150 AVE. Prachtige machine _/-\o_ "Head to head" getest met een groene Bosch tijdens het schuren van m'n zwembadje ---> wat een apparaat, het ging letterlijk 4x zo snel ermee 8) Als die van jou voor de helft zou presteren zou ik 'm direct nemen! (en daar ga ik wel van uit eerlijk gezegd). Hij kost namelijk ook minder dan de helft ;)
Bedankt voor de tip, hij is onderweg vanuit duitsland (254 incl verzending). Ben benieuwd of hij de meerprijs waard is. Eerste project is een aanrechtblad van 4m2.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Markprinsen schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:55:
[...]

Bedankt voor de tip, hij is onderweg vanuit duitsland (254 incl verzending). Ben benieuwd of hij de meerprijs waard is. Eerste project is een aanrechtblad van 4m2.
Gefeliciteerd met je aankoop :D

Krijg je echt geen spijt van 8)
Veel klusplezier in ieder geval!

• Reinier

Reinier

\o/

rjong5 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:25:
ebay heeft beetje zelfde probleem, als ik de aanbieders die hem voor <200 aanbieden eruit zoek, die verzenden geen van alle naar NL.
Ah ja sorry, ik keek niet goed (andere sets, minder accu's, etc.).

• rjong5

rjong5

?

Denk maar dan dat deze het wordt :-)

https://www.toolmax.nl/me...kz_2LFy9sXzJV9RoCQX_w_wcB

weliswaar niet zoveel accessoires als de andere set erbij, maar die haakse kop kan ook wel handig zijn

• henkie196
  • Niet online
Nou was er eerder deze week een discussie over 18V boormachines met een 10mm boorkop, en ik zie dat deze machine ook een 10mm boorkop heeft? 48 Nm lijkt me ook niet zo spannend voor een 18V machine.

Zo'n haakse kop kan inderdaad wel handig zijn, ja.

• rjong5

rjong5

?

henkie196 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:00:
Nou was er eerder deze week een discussie over 18V boormachines met een 10mm boorkop, en ik zie dat deze machine ook een 10mm boorkop heeft? 48 Nm lijkt me ook niet zo spannend voor een 18V machine.

Ik doe nu alles met een 14,4 bosch groen van plusminus 8 jaar oud :-). dus alles is een verbetering.
werk er al regelmatig mee ( me pa heeft deze machine ook ) en vind em erg prettig in het gebruik en zwaar genoeg voor wat ik ermee doe.

voor de vrouw is het ook handig omdat ie wel lekker licht is ( 1,3 kg geloof ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
henkie196 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:00:

Voor het meeste boor- en schroefwerk is het prima. Ik heb 'm als schroefmachine naast een accu klopboor (Makita HP481) die ik voor het zwaardere werk gebruik.

De wisselkop is ook handig om boortjes met bitjes af te wisselen.

• henkie196
  • Niet online
Dat is ook wel zo, maar waarom dan niet een kleinere en lichtere 10.8V? Een brushless model doet maar weinig onder voor dat koppel (en heeft een grotere spankop).

Dat wisselen van boortjes en bitjes met een wisselkop is minder handig dan je wellicht zou denken. Of in ieder geval heb ik altijd wat meer moeite om de snelspankop te verwijderen met het boortje er nog in op mijn machientje, waardoor ik meestal alsnog eerst het boortje los haal en daarna de boorkop verwijder.

........
denk dat het toch maar via amazon.de moet en dan zo'n giftcard aanschaffen en die in mijn amazon account toevoegen.
Kan de accuschroefmachine dan wel naar Nederland worden verzonden want ik lees: "Dieser Verkäufer liefert den von Ihnen gewählten Artikel nicht in die Niederlande". ??

Op Amazon.fr wordt deze Metabo wel à €199 naar Nederland verstuurd, maar die vragen voor de verzending een bizar bedrag van €20,-

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:58
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:00:
[...]

Kan de accuschroefmachine dan wel naar Nederland worden verzonden want ik lees: "Dieser Verkäufer liefert den von Ihnen gewählten Artikel nicht in die Niederlande". ??

Op Amazon.fr wordt deze Metabo wel à €199 naar Nederland verstuurd, maar die vragen voor de verzending een bizar bedrag van €20,-
Meestal is het zo dat wanneer je ze mailt dat het dan wel mogelijk is. Een zware product kost meestal 16 euro. De lichtere machines sturen ze vaak wel voor 10 euro op vanuit Duitsland. Als ze dan nog 20 euro vragen is dat gewoon een extraatje van hun.

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:58

als ik zo kijk is het los samenstellen van het spul aanzienlijk duurder.
Op amazon.de kan je ook met PayPal betalen vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:41:
Dat is ook wel zo, maar waarom dan niet een kleinere en lichtere 10.8V? Een brushless model doet maar weinig onder voor dat koppel (en heeft een grotere spankop).

Dat wisselen van boortjes en bitjes met een wisselkop is minder handig dan je wellicht zou denken. Of in ieder geval heb ik altijd wat meer moeite om de snelspankop te verwijderen met het boortje er nog in op mijn machientje, waardoor ik meestal alsnog eerst het boortje los haal en daarna de boorkop verwijder.
Omdat 10.8V BL modellen duurder zijn dan deze machine en 18V ook andere voordelen heeft dan alleen kracht. Je kan met een 18V 2.0Ah accu meer schroeven indraaien dan met een 10.8V of 14.4V 2.0Ah accu en vaak is het toerental net iets hoger.

Qua formaat heeft 10.8V wel weer veel voordeel, hoewel de Metabo zonder kop een zeer korte bouwvorm heeft.

• iscara
  • Niet online
En voor de 18V accus zijn meer soorten machines te krijgen

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:29
enriqueeeee schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:19:
Heeft iemand advies om bij een Dwalt DW745 de hoeveelheid zaagsel die het ding produceert en overal heen dumpt te verminderen ?

Ik heb er een Festool stofzuiger aanhangen maar wordt na afloop gek van het opruimen :(.

[...]

Heb je een advies qua Duitse web shops ? zoek zelf nog een bosch schuurmachine buiten amazon.de . >:)
Beetje laat vanuit mij maar alsnog mijn antwoord :+

Voor Bosch Blauw en Metabo kun je terecht bij Bender. Via idealo.de (een soort Duitse beslist.nl, maar dan beter) kun je webshops vergelijken.

Let wel op dat de verzendkosten naar NL nogal kunnen verschillen, als ze überhaupt naar NL verzenden :P
Ze keek ik laatst met een schuin oog naar de Metabo Powermaxx SSD, maar maakten de verzendkosten à 12 euro het verschil met Nederlandse prijzen een stuk kleiner. Bij toevoeging van een tweede artikel stegen de verzendkosten al naar €20. Dan rijst toch de vraag of ik niet liever de Nederlandse economie wat steun voor die paar eurootjes meer. ;)

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:29

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Voor degenen die willen weten welke boortjes ze waarvoor nodig hebben (en hoe ze te gebruiken) heeft AvE weer best een goed filmpje gemaakt :) beter dan ik het zelf gedaan zou hebben, zonder twijfel :P

[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 29-09-2016 19:27 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Raymond
Eens zien of ik het eens ben met ze (aka: Of zij gelijk hebben :+ )

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-07 21:18
Nou zag ik in de folder van de formido dat er 25% korting was op stanley artikelen.
Nou ben ik eigenlijk een knappe rolmaat en duimstok nodig. (En waarschijnlijk nog wat spullen waar ik in de bouwmarkt pas bedenk dat ik het nodig ben.)
Is dit van stanley een beetje kwalitatief goed spul? Of zeggen jullie kijk verder voor wat anders.

• geekeep
Was hier laatst niet iemand die houtboren maar onzin vond, en daarom enkel steen- en metaalboren kocht? :p

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 10:47

miekol

erm

henkie196 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:41:

De Metabo BS 18 Quick heeft identiek dezelfde body/greep als de Metabo Powermaxx 10,8v, maar dan met een 18v accu aansluiting.

Eigenlijk dus een soort best of both worlds, vandaar de de Nm ook niet zo super hoog is.

• Framoes
kipneck schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:25:
Nou zag ik in de folder van de formido dat er 25% korting was op stanley artikelen.
Nou ben ik eigenlijk een knappe rolmaat en duimstok nodig. (En waarschijnlijk nog wat spullen waar ik in de bouwmarkt pas bedenk dat ik het nodig ben.)
Is dit van stanley een beetje kwalitatief goed spul? Of zeggen jullie kijk verder voor wat anders.
Ik heb een Stanley rolmaat die het al een jaar of 6 prima doet. Model is de 8 meter fatmax dacht ik. Maar kijk ook even online of het niet goedkoper is dan bij Formido met die korting. Bouwmarkten zijn relatief duur (hoewel je op zo'n lage prijs nooit veel extra kwijt bent).

Als je bereid bent veel te betalen voor een geweldige rolmaat, moet je eens naar een Hultafors talmeter kijken. Je schrikt als je de prijs ziet, maar het is een geweldige rolmaat met een paar mooie snufjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 29-09-2016 21:02 ]

• henkie196
  • Niet online
miekol schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:29:
De Metabo BS 18 Quick heeft identiek dezelfde body/greep als de Metabo Powermaxx 10,8v, maar dan met een 18v accu aansluiting.

Eigenlijk dus een soort best of both worlds, vandaar de de Nm ook niet zo super hoog is.
Hangt er vanaf hoe je er tegenaan kijkt, vergeleken met sommige andere 18V machines is deze Metabo wel wat zwakjes aangelegd.

Maar Framoes heeft wel gelijk, een 10.8V met hetzelfde koppel is duurder (ietsjes) en scheelt qua gewicht ook niet zoveel. En de 18V heeft inderdaad een grotere capaciteit met een 2Ah accu dan een 10.8V.
McGryphon schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:27:
Voor degenen die willen weten welke boortjes ze waarvoor nodig hebben (en hoe ze te gebruiken) heeft AvE weer best een goed filmpje gemaakt :) beter dan ik het zelf gedaan zou hebben, zonder twijfel :P
[video]
Interessant, alhoewel hij wel vrij lang er over doet om het één en ander uit te leggen.

Kwam er laatst ook achter dat de tegels waar ik een maand of wat geleden zoveel moeite mee had om een gat in te boren, waarschijnlijk geen wandtegels waren, maar vloertegels. Die kennelijk een stuk harder zijn. De Rotec Unidre die ik daarvoor had gebruikt was kennelijk niet het goede type boor voor dit soort tegels, dan had ik zo'n diamantboor voor moeten gebruiken. Weer wat geleerd.

• miekol
  • Laatst online: 28-07 10:47

miekol

erm

henkie196 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:48:
[...]

Hangt er vanaf hoe je er tegenaan kijkt, vergeleken met sommige andere 18V machines is deze Metabo wel wat zwakjes aangelegd.

Maar Framoes heeft wel gelijk, een 10.8V met hetzelfde koppel is duurder (ietsjes) en scheelt qua gewicht ook niet zoveel. En de 18V heeft inderdaad een grotere capaciteit met een 2Ah accu dan een 10.8V.
Ja als je alleen blind staart op het cijfertje 18v, dan zijn er natuurlijk wel krachtigere 18v machines te vinden. Maar niet met die kleine form factor en lichte gewicht. Volgens mij heeft alleen DeWalt een vergelijkbare compacte 18v machine en die heeft geen verwisselbare kop.

Metabo heeft ook een 120 Nm 18v machine (SB/BS 18 LTX Quick BL I), maar die is met 2kg aanzienlijk zwaarder (vs 1,3 kg) en een slag groter als de BS 18 Quick.

• Reinier

Reinier

\o/

kipneck schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:25:
Volgens mij is Stanley voor de standaard DHZ'er prima. Ik heb meerdere FatMax-rolmaten en die zijn goed. Ik ga ook nog een Fubar bestellen.
M'n Stanley waterpas is echter nooit in orde geweest dus inmiddels heb ik twee Sola's :)

• Fraggert
  • Laatst online: 23:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Stanley heeft prima spul :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Raymond
Elektrische schaaf versus handschaaf: Wat zijn de overwegingen? Ik ga regelmatig een lijmkantje glad maken de komende tijd en vraag me af waarom je voor het ene of het andere zou kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:00:
[...]

Ik heb een Stanley rolmaat die het al een jaar of 6 prima doet. Model is de 8 meter fatmax dacht ik. Maar kijk ook even online of het niet goedkoper is dan bij Formido met die korting. Bouwmarkten zijn relatief duur (hoewel je op zo'n lage prijs nooit veel extra kwijt bent).

Als je bereid bent veel te betalen voor een geweldige rolmaat, moet je eens naar een Hultafors talmeter kijken. Je schrikt als je de prijs ziet, maar het is een geweldige rolmaat met een paar mooie snufjes.
Ik heb zo'n Hultafors Talmeter. Toevallig vandaag voor het eerst gebruikt (en ook pas uitgepakt eigenlijk :)) Fijn ding inderdaad! Erg slim die extra's wat erop zitten...
Raymond schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:44:
Elektrische schaaf versus handschaaf: Wat zijn de overwegingen? Ik ga regelmatig een lijmkantje glad maken de komende tijd en vraag me af waarom je voor het ene of het andere zou kiezen.
Tja, das een goeie... Ik heb me volledig op de handschaven gestort, maar heb eigenlijk nog nooit met een elektrische schaaf gewerkt, dus ben best wel benieuwd of je beide ook zomaar kunt "uitwisselen" of dat de elektrische bijvoorbeeld toch voor totaal andere klussen is?

[ Voor 26% gewijzigd door Atmoz op 29-09-2016 22:49 ]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
miekol schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:02:
[...]
Ja als je alleen blind staart op het cijfertje 18v, dan zijn er natuurlijk wel krachtigere 18v machines te vinden. Maar niet met die kleine form factor en lichte gewicht. Volgens mij heeft alleen DeWalt een vergelijkbare compacte 18v machine en die heeft geen verwisselbare kop.
Ik neem aan dat je op de DCD791 doelt? :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qNybKpOog1qMYsd4ZOvODlqH/medium.jpg
Die is wel kort inderdaad, maar wel iets zwaarder, vetter en een stuk sterker dan die Metabo. Dat en het "gebrek" aan een wisselbare boorkop maken hem een directere concurrent van de Bosch GSR 18 V-EC. Dat is op zijn beurt weer een machine die ik veel zie bij onderhoudsmonteurs op het werk; de compacte formfactor en de wereldwijde beschikbaarheid van Bosch, evenals een reparatiecentrum op 1,5km afstand van de hoofdvestiging, maken het een erg populair ding. Heb ze wel eens direct met elkaar kunnen vergelijken en de verschillen zijn miniem; de Dewalt is voor mijn gevoel en op papier iets sterker (maar is ook recenter), en is wat lichter. De toerentallen zijn ook verschillend: 550/2000 voor de Dewalt, 600/1900 voor de Bosch. Beide mikken op een net iets zwaarder segment dan die Metabo, maar leggen het af op werken in ècht krappe ruimtes door het gebrek aan wisselkop.
Metabo heeft ook een 120 Nm 18v machine (SB/BS 18 LTX Quick BL I), maar die is met 2kg aanzienlijk zwaarder (vs 1,3 kg) en een slag groter als de BS 18 Quick.
Had jij niet zo'n LTX? Ben benieuwd hoe die tegenover de nieuwe dcd996 presteert. Op papier is het 120Nm voor Metabo en 95Nm voor Dewalt, maar ik weet niet zeker hoe het in de praktijk uitpakt. Vorige generatie waren de DCD995 en de Milwaukee M18 Fuel in de praktijk eigenlijk gewoon de beste, ondanks dat dat op papier wat tegenviel.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Raymond
McGryphon schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:48:
Beide mikken op een net iets zwaarder segment dan die Metabo, maar leggen het af op werken in ècht krappe ruimtes door het gebrek aan wisselkop.
Daarvoor heb je toch dit soort machines?
Afbeeldingslocatie: https://images.bosch-professional.com/nl/nl/ocs/stageprodimgfacelift/gwi-10-8-v-li-33603.png

Of deze:

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/PNG_web/DA331DWJ.png

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 29-09-2016 23:07 ]

• teacher
  • Laatst online: 21:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Elektrische schaaf gebruik ik om deuren in te korten, of ramen pas te maken in het kozijn.

Handschaafje gebruik ik om even snel ergens een randje mee af te schuinen.

En nu heb ik weer ineens een hultafors taxameter besteld. I blame you lot!

Wise enough to play the fool

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:08
Reinier schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:29:
[...]

Ik heb meerdere FatMax-rolmaten en die zijn goed. Ik ga ook nog een Fubar bestellen.
Ik kwam laatst op zoek naar het juiste gereedschap deze rolmaat tegen.
In één woord GENIAAL. _/-\o_
(en met magneet waar ik voorstander van ben)

Jammer dan weer dat ze alleen in inches zijn. :(
Voor siding maakt dat niet uit, die komen in inches, voor dagelijkse metingen is cm makkelijker, al maakt dat ook niet uit als je gewend bent...... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 29-09-2016 23:52 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Raymond schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:03:
[...]

[afbeelding]

Of deze:

[afbeelding]
Ook deze zijn vrij lomp.. Heb de Bosch variant maar in een klein hoekje schroeven lukt ook hiermee niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

[afbeelding]

Of deze:

[afbeelding]
Ik heb die metabo met losse haakse kop gehaald omdat ik dan een 18V schroefmachine en haakse schroefmachine in 1 heb. Scheelt weer een extra machine aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

[afbeelding]

Of deze:

[afbeelding]
Ik heb die Bosch, maar die kun je eigenlijk niet gebruiken om in nauwe ruimtes te boren, want én geen snelspanboorkop, én veel te laag toerental. Is dus echt puur om te schroeven. En alhoewel het inderdaad een vrij lomp ding is (voelt overigens wel degelijk aan 8)), heeft hij niet super veel kracht. Ik heb 't al meegemaakt dat ik er niet mee kon losschroeven wat ik wilde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
frankwopereis schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 06:24:
Ook deze zijn vrij lomp.. Heb de Bosch variant maar in een klein hoekje schroeven lukt ook hiermee niet..
Daar is een excenter volgens mij inderdaad handiger mee, zo'n haakse kop is meer als je zeer beperkte werkhoogte hebt.

Zoiets is wat veelzijdiger, denk ik dan:
Afbeeldingslocatie: https://ce0db7b8788ac1045574-0e495f8d4858b5fe3ffc245591f450ed.ssl.cf3.rackcdn.com/Milwaukee%20Product%20Media/Cordless/M12/Tools/M12_BDDX/M12_BDDX-202CM12_BDDX-202C--Hero_10_HiRes.jpg

Of natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://assets.festool.com/media/zoom_bs_c15li_564554_p_01a.jpg?RenditionID=280

Of, maar minder compact:
Afbeeldingslocatie: https://images.bosch-professional.com/de/de/ocs/stageprodimgfacelift_gallery/gsr-18-v-ec-fc2-34967.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 30-09-2016 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 07:29:
[...]

Daar is een excenter volgens mij inderdaad handiger mee, zo'n haakse kop is meer als je zeer beperkte werkhoogte hebt.

Zoiets is wat veelzijdiger, denk ik dan:
[afbeelding]

Of natuurlijk:
[afbeelding]

Of, maar minder compact:
[afbeelding]
Ik heb me toen die Bosch pas uit kwam laten verleiden en heb 'm toch gekocht.
Maar ook weer snel teruggestuurd omdat voor dat geld (niet super goedkoop) alleen maar de snelspanboorkop erbij zat. De rest van de koppen kon ik bijkopen voor € 75,- p/stuk 8)7 Ja daaaag, dat werd me een beetje té... Ik weet niet wat hij nu kost, en of het nu wel als complete set kan. Het was in ieder geval wel een fijn ding zo te zien, maar dan wil ik wel alles compleet hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Complete set was, de laatste keer dat ik keek, ruim € 500. Niet goedkoop, maar wel een stuk goedkoper dan alles los te kopen.

Valt me nu wel op dat de excenter van Bosch en vooral ook Festool de bithouder een stuk meer op de zijkant hebben zitten dan de Milwaukee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:44
atmoz schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:44:
[...]

Ik heb zo'n Hultafors Talmeter. Toevallig vandaag voor het eerst gebruikt (en ook pas uitgepakt eigenlijk :)) Fijn ding inderdaad!
+1 voor de Hultafors. Die heb ik ook en is zeer fijn. Die staat ook op de foto's van de Wera Tool Check Plus die ik een paar dagen terug gepost heb. Heel handig is dat je iets uit kunt klappen, waardoor je nauwkeurig tussen 2 vlakken kunt meten.

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 30-09-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Framoes schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:37:
[...]

Je kan kijken naar de Triton JOF001. Schappelijk geprijsd en relatief compact voor een bovenfrees. Met een aanslag om langs randen te werken (dus kanten te frezen).
Ik heb zojuist de grotere broer besteld MOF001. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 23:05
Framoes schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:00:
[...]

Ik moet hier eigenlijk ook niet meelezen want ik heb zojuist een Hultafor talmeter rolmaat besteld terwijl mijn Stanley fatmax rolmaat nog helemaal geen gebreken vertoond.. En gelijktijdig ook maar zo'n Pica Dry markeerpotlood erbij besteld zodat de verzendkosten tenminste gedeelt kunnen worden ;)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024

[afbeelding]

Dat heb ik ook in de schuur, 1 plaat van 2.44x1.22 met french cleat systeem, en ernaast nog zo`n plaat waar ik gewoon spijkers in ram.
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/Klussen%20en%20laswerk/DSC_0913_zpshnie8uop.jpg
Maar ik probeer wel meerdere dingen op 1 haakje te doen anders neemt het zoveel oppervlak in, zo heb ik meerdere hamers "achter elkaar" hangen, en ook voor de beitels heb ik zoiets.

Beitelrekje aan een french cleat lat:
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/forum/DSC_0918_zpsgpjdxr2s.jpg
Schroevendraaierrek, dit is een RVS honingraat deel van een industrieel filter, daar kan ik mooi mijn schroevendraaiers in steken ;)
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/forum/DSC_0920_zpsloadj9fe.jpg
Tekeningen ladenkasten zijn ook mooi om spul in op te bergen, kost vaak geen drol tweedehands, die van mij was €50.
De vorige eigenaar had er zijn verzameling modelautootjes in _O- , het ding paste maar net in de auto (stationwagon)
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/Klussen%20en%20laswerk/DSC_0914_zpsqpek9obx.jpg
3 doppenset passen in 1 la, wel allemaal in hun doosje zodat ik ze mee kan nemen (dat kan niet bij een inlay in een gereedschapskar) maar wel de deksels open zodat ik er snel bij kan.
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/Klussen%20en%20laswerk/DSC_0915_zpsbk3lalki.jpg

Let niet op de rommel op de foto`s, ik heb geen OCD :z

[ Voor 16% gewijzigd door bluemoon23 op 30-09-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waar kopen jullie al die hultafors spullen? :P

En tekenkast is idd goed idee! Ik heb best veel los materiaal (schuurpapier, schroeven: Al dat soort verbruiksmateriaal) dat in zo'n soort kast perfect opgeborgen kan worden. Hebben die lades een beetje draagvermogen (voor dozen met schroeven ed?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Gereedschappro verkoopt ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Raymond schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:41:
En tekenkast is idd goed idee! Ik heb best veel los materiaal (schuurpapier, schroeven: Al dat soort verbruiksmateriaal) dat in zo'n soort kast perfect opgeborgen kan worden. Hebben die lades een beetje draagvermogen (voor dozen met schroeven ed?)
draagvermogen zal nog wel meevallen 50kg per lade denk ik http://www.bisley.com/nl/product_ranges/47 , maar de lades zijn niet erg hoog bij dit soort kasten, meestal 50mm ofzo.
Dus je dozen met schroeven moeten niet te groot zijn ;)

[ Voor 100% gewijzigd door bluemoon23 op 30-09-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Toffe kasten, ik heb daar regelmatig naar zitten kijken om m'n zakmesverzameling in op te bergen. Maar dat is hier off topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Mijn pa heeft in zijn binderij ook zulke kasten onder zijn werktafel; de meeste lades liggen zoals bedoeld vol met papier/leer/linnen en dat soort spul, maar de lade vol gereedschap lijkt er niet echt onder te lijden. Ligt zo'n 20kg in gok ik, dus dat valt dan ook wel weer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Raymond schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:41:
Waar kopen jullie al die hultafors spullen? :P

Gereedschappro heeft het, maar Amazon.de is goedkoper.

Dit is niet echt gereedschap, maar wilde het wel delen. Vandaag lag er bij thuiskomst een "pakketje".

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_2926_zpszvgvyaik.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_2927_zpskzbcpihd.jpg

Een hele mooie set met 140 houtmonsters in 3 mooie kistjes. Het is zowel Europees hout als tropisch hout, met mooie namen zoals Zwarte Kabbes, Azijnhout en Bossé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Weet iemand ook hoe de Hultafors beitels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
L.N. schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:05:
[...]

Dit is niet echt gereedschap, maar wilde het wel delen. Vandaag lag er bij thuiskomst een "pakketje".

[afbeelding]

[afbeelding]

Een hele mooie set met 140 houtmonsters in 3 mooie kistjes. Het is zowel Europees hout als tropisch hout, met mooie namen zoals Zwarte Kabbes, Azijnhout en Bossé.
Mooie collectie! Wat ben je er mee van plan?

Hoe zijn de ervaringen hier trouwens m.b.t. WGB, het sleutels/doppen-huismerk van Hornbach?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1PPcOaK.jpg?2

Die 1/2+1/4 doppenset lijkt verdomd veel op de set van Proxxon:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3UwRIh2.jpg

Qua (Nederlandse) prijs scheelt het niks ~€80-85, in het voordeel van Proxxon zelfs. Dus de keuze lijkt makkelijk, hoewel de WGB handgrepen mij iets fijner lijken. Vroeg me gewoon of wat WGB precies voor merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb alleen een 150mm bahcosleuteltje van WGB, die ik standaard in mijn rugzak heb voor eventuele fietsreparaties. Daarvoor heb ik er net genoeg vertrouwen in tbh, maar verder was ik er niet bepaald van onder de indruk eerlijk gezegd.

Ratels en steek/ringsleutels zou ik niks van kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

L.N. schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:05:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Daar is een pakketbezorger mooi de sjaak geweest. Die ligt nu vast met een dubbele hernia thuis op de bank :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
The Eagle schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:48:
[...]

Daar is een pakketbezorger mooi de sjaak geweest. Die ligt nu vast met een dubbele hernia thuis op de bank :+
Haha, doet me denken aan een zak filterzand (à 25kg + omdoos) die ik ooit heb laten bezorgen. De bezorger dacht dat ik een lijk had besteld :o Bezorging was gratis, dusjah waarom niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
geekeep schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:12:
[...]

Ik wil meer met massief hout gaan werken en dan is het een mooie collectie om eens kennis te maken met verschillenden houtsoorten.
The Eagle schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:48:
[...]

Ach, dat valt wel mee. Het gewicht is 15 KG en de afstand van de bus naar de voordeur is minder dan 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Mijn spijkers, schroeven en andere losse rommel heb ik in een stalen "vakkenkast" , bij magazijnen en technische diensten gebruiken ze die ook veel, 1m breed, 2m hoog en 30cm diep.
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/forum/DSC_0917_zps9i4krwzj.jpg
Als je hem dicht wilt hebben dan maak je er maar een paar deuren voor ;)
Nieuw zijn ze €100 zie ik http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=55
Gebruikt staan ze nu voor €25 op Marktplaats.
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=76

http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28

Vliegvlug

Flight Simple

Morgen wil ik wat planken van een schuine kant voorzien en daarvoor leek een 45° frees me het makkelijks.
Daarom heb ik deze frees bij EcoTools besteld:

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/350x350/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/9/a9ca09ed372f1f73d9421be73d855ec6.jpg

Alleen heb ik helemaal geen ervaring met frezen. :P
Kan ik meteen de frees instellen op de maximale diepte (1,5cm) of is het aan te raden dit in een paar gangen te doen en steeds een beetje dieper te gaan?
Zo ja hoeveel gangen dan?

In één keer doen heeft mijn voorkeur vanwege de snelheid maar als ik daarmee het freesje sloop ben ik natuurlijk nog verder van huis.

Het betreft trouwens hardhout, 10 planken van 180cm die aan elke kant moeten worden afschuind, heb dus in totaal 36 meter te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:08
In één keer is teveel verspanen, bovendien krijg je het niet mooi in één keer.
In twee of drie gangen verspanen, ligt er aan hoe zwaar je frees is, de laatste keer haal je maar heel weinig weg dan heb je het mooist resultaat.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:42
[...]

Hoe zijn de ervaringen hier trouwens m.b.t. WGB, het sleutels/doppen-huismerk van Hornbach?
[afbeelding]

[afbeelding]

Qua (Nederlandse) prijs scheelt het niks ~€80-85, in het voordeel van Proxxon zelfs. Dus de keuze lijkt makkelijk, hoewel de WGB handgrepen mij iets fijner lijken. Vroeg me gewoon of wat WGB precies voor merk is.
Zelf met WGB geen ervaring maar als je de Duitse forums mag geloven zitten ze op hetzelfde niveau als proxxon. Zelf heb ik een aantal jaar geleden een proxxon set besteld in Duitsland. Voor mijn huis tuin en keuken werk voldoet dit ruimschoots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:17
[...]

* plaatje *

* plaatje *
Ik heb een klein 1/4" doppensetje als auto-toolkit (inclusief Torx bitjes, dus kan er in wezen het hele interieur mee uit elkaar halen...), maar daar ben ik niet kapot van. Vooral de omschakeling van de ratel is gammel. Hij slaat vaak door. :/

(Nu heb ik dat ook met een Facom ratel met zo'n draaiknop als schakelaar, dus de volgende ratel word er een zonder richtingschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Het is weliswaar niet elektrisch maar wat zijn jullie ervaringen met gereedschapkarren? Ik kan een bavaria gereedschapkar krijgen voor een in mijn ogen schappelijke prijsje 130eu (lijkt op dezehttp://www.topworld.nl/automotive-producten/gereedschappen/werkplaatsuitrusting/gereedschapwagen-bavaria.html)

Het zou voornamelijk gaan om in de schuur te zetten waar al mijn gereedschap in komt te liggen wat nu kris kras door elkaar en overal en nergens ligt dus het is echt voor amateur gebruik en meer als organizer voor alles zodat als ik iets nodig heb het direct kan terugvinden.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DavidZH schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 14:16:
[...]
Vooral de omschakeling van de ratel is gammel. Hij slaat vaak door.
(Nu heb ik dat ook met een Facom ratel met zo'n draaiknop als schakelaar, dus de volgende ratel word er een zonder richtingschakelaar)
Is dat niet gewoon het gevolg van iets teveel kracht zetten??

Een ratel is niet echt bedoeld voor maximale krachtexplosies, daar pak je een wringijzer/schuifhandgreep voor als de ratel je lief is. ;)

Hoe fijner vertand, hoe eerder je een ratel naar de mallemoer draait.
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:33:
Alleen heb ik helemaal geen ervaring met frezen. :P
Kan ik meteen de frees instellen op de maximale diepte (1,5cm) of is het aan te raden dit in een paar gangen te doen en steeds een beetje dieper te gaan?
Zo ja hoeveel gangen dan?
In één keer doen heeft mijn voorkeur vanwege de snelheid maar als ik daarmee het freesje sloop ben ik natuurlijk nog verder van huis.
Het wijst zich eigenlijk vanzelf.
Als je het toerental van je bovenfrees duidelijk terug hoort lopen onder de belasting, of rookwolkjes van het hout ziet komen dan wil je teveel in 1 keer. :)

Heb er wel erg in van welke kant je het te frezen hout benadert, bedenk maar hoe lekker (of juist niet) dat met een handbeitel gaat.
Haaks op de houtdraad kost veel meer kracht en in de lengterichting van de houtnerf gaat het bijna vanzelf.
Dat werkt voor een freesje op toeren net zo.

Een HM freesje slopen valt nog niet mee hoor, daarvoor moet je echt gaan hakken of de frees dermate verhitten door urenlang rookwolken te produceren.
Als je de frees erg warm laat worden dan zal dat wél het kogellagertje van het aanloopnokje droog laten lopen, omdat het aanwezige kogellagervet dan snel zal verzepen/verbranden.
Je ziet dat ook meteen aan het hout waar op het raakvlak van het gelagerde aanloopnokje een donker schroeistreepje door de hitte verschijnt.

Dat krijg je ook als je de frees iets te langzaam voortbeweegt en dat is op z'n beurt weer afhankelijk van de ingestelde freesdiepte.
Je merkt het eigenlijk allemaal vanzelf, gewoon beginnen dus. :+
Zolang de bovenfrees soepel en op tempo door het hout gaat zit je goed.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 01-10-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:29:
Is dat niet gewoon het gevolg van iets teveel kracht zetten??

Een ratel is niet echt bedoeld voor maximale krachtexplosies, daar pak je een wringijzer/schuifhandgreep voor als de ratel je lief is. ;)

Hoe fijner vertand, hoe eerder je ze naar de mallemoer draait.
Ik lees het eerder dat het omdraaien van richting met zo'n draaiknop niet altijd goed gaat, waardoor de ratel doorslaat. Ik ben wat dat aangaat inderdaad niet zo'n van die draaiknoppen, een palletje om de richting te veranderen geeft meer het gevoel dat het de juiste richting in klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henkie196 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:53:
[...]
Ik lees het eerder dat het omdraaien van richting met zo'n draaiknop niet altijd goed gaat, waardoor de ratel doorslaat. Ik ben wat dat aangaat inderdaad niet zo'n van die draaiknoppen, een palletje om de richting te veranderen geeft meer het gevoel dat het de juiste richting in klikt.
Het zelf meestal oorlog met zo'n draaiknop, zodra je de ratelknop een beetje extra steun wilt geven dan schakelt die door de draaibeweging meteen om.
Echt handig kan ik zo'n mechaniek op zo'n moment niet vinden, maar dat kan ook aan mij liggen.
Het bestaat immers alweer wat jaren.

Ratels zijn sowieso kwetsbaar en een omstelmechaniek (welke dan ook) maakt het er niet veel beter op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 10:17
Vandaag de installateur op bezoek gehad, we moesten een WP aansluiten. Omdat ik verder niets te doen had ben ik de leidingen vast gaan zetten, boor 8 en redelijk harde steen. Toen kwam mijn Milwauke m12 CPD even te voorschijn. Die moest de installateur natuurlijk ook even proberen, en wat bleek, de klopfunctie was beter/sneller dan zijn 1,5 jaar oude Makita 18V :*)

Omdat ze veel sanitair installeren, zou hij deze op de wenslijst zetten, net zoveel of zelfs meer power en compacter dan de makita.

[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 01-10-2016 21:44 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:03:
Het zelf meestal oorlog met zo'n draaiknop, zodra je de ratelknop een beetje extra steun wilt geven dan schakelt die door de draaibeweging meteen om.
Echt handig kan ik zo'n mechaniek op zo'n moment niet vinden, maar dat kan ook aan mij liggen.
Het bestaat immers alweer wat jaren.

Ratels zijn sowieso kwetsbaar en een omstelmechaniek (welke dan ook) maakt het er niet veel beter op. :+
Tja, daarom bestaan ook wringijzers en dergelijke. En een ratel heeft ook een inherente weerstand, waardoor ze soms niet ratelen als de schroef / moer niet genoeg weerstand heeft bij het in- of uitdraaien.

Heb zelf nog niet echt problemen gehad met die draaiknoppen, maar qua gevoel zweeft het allemaal wel een beetje. En de grip is ook niet altijd fantastisch, waardoor het soms, vooral met wat olie op de handen, wel lastig kan zijn om zo'n draaiknop te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Appie Heijn schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:42:
Vandaag de installateur op bezoek gehad, we moesten een WP aansluiten. Omdat ik verder niets te doen had ben ik de leidingen vast gaan zetten, boor 8 en redelijk harde steen. Toen kwam mijn Milwauke m12 CPD even te voorschijn. Die moest de installateur natuurlijk ook even proberen, en wat bleek, de klopfunctie was beter/sneller dan zijn 1,5 jaar oude Makita 18V :*)

Omdat ze veel sanitair installeren, zou hij deze op de wenslijst zetten, net zoveel of zelfs meer power en compacter dan de makita.
Welk model Makita was het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Framoes schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:19:
[...]

Welk model Makita was het?
Volgens mij de dhp451rfj met een 3 Ah batterij. In ieder geval brushless. En vlak achter de boorkap was het materiaal metaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 01-10-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 482 is geen brushless machine zover ik weet.

Met Makita word je sowieso al overspoeld met modellen. Dat is niet 1 op 1 te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat type proxxon ratel sowieso prut. Heb er veel geld aan uitgegeven en is snel stuk gegaan. Heb een nieuwe onder garantie gekregen maar die was nog sneller stuk "dol".
Die pro versie met knopje is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:17
Wat @Henkie196 en @Bhagavad zeggen. Je KIJKT alleen naar die knop en hij versteld iets. De volgende 1/2 " word er één met vaste richting en een doordrukcoupler er op. Bijvoorbeeld de Gedore 1993 Z-94.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

freestyler2 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 17:48:
Ik kan een bavaria gereedschapkar krijgen voor een in mijn ogen schappelijke prijsje 130eu (lijkt op deze http://www.topworld.nl/automotive-producten/gereedschappen/werkplaatsuitrusting/gereedschapwagen-bavaria.html)
Het zou voornamelijk gaan om in de schuur te zetten waar al mijn gereedschap in komt te liggen wat nu kris kras door elkaar en overal en nergens ligt dus het is echt voor amateur gebruik en meer als organizer voor alles zodat als ik iets nodig heb het direct kan terugvinden.
Er lijkt mij weinig verkeerd aan deze gereedschapswagen, is dat prijsje van €130 voor een nieuwe??

Kijk als het in je schuur vochtig is ook eens naar een betaalbare rvs variant, ik heb zelf een beetje spijt dat ik die "de laatste keer" niet ook meteen heb meegenomen ipv de nagenoeg even grote stalen versie. ;)
RVS roest tenminste niet zo snel, maar is wel €100 duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 02-10-2016 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
DopdeDouwer schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 00:31:
[...]

Dat type proxxon ratel sowieso prut. Heb er veel geld aan uitgegeven en is snel stuk gegaan. Heb een nieuwe onder garantie gekregen maar die was nog sneller stuk "dol".
Die pro versie met knopje is veel beter.
Je bedoelt de ratel met de asymmetrische kop die stukken beter is?
https://www.amazon.de/gp/...n+steckschl%C3%BCsselsatz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Appie Heijn schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:45:
[...]

Volgens mij de dhp451rfj met een 3 Ah batterij. In ieder geval brushless. En vlak achter de boorkap was het materiaal metaal.
De 451 is niet brushless en volgens mij ook een oud model. Daarna kwam de DHP458 en nu is de DHP481 het flagship model. Die laatste is wel brushless.

Desalniettemin is het natuurlijk wel mooi dat een 10.8V machine het beter doet dan een 18V. Milwaukee loopt in dat segment ook voor op de concurrentie. Persoonlijk vind ik die M12 cirkelzaag heel gaaf.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:51:
De 482 is geen brushless machine zover ik weet.

Met Makita word je sowieso al overspoeld met modellen. Dat is niet 1 op 1 te vergelijken.
De 482 is volgens mij een soort basic model dat relatief goedkoop is. Geen toeters en bellen. Misschien voor bedrijven die veel machines er doorheen jagen.

Volgens mij hebben ze net een BL versie uitgebracht, de DDF/DHP483.

[ Voor 28% gewijzigd door Framoes op 02-10-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

geekeep schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 01:48:
[...]

Je bedoelt de ratel met de asymmetrische kop die stukken beter is?
https://www.amazon.de/gp/...n+steckschl%C3%BCsselsatz
Ja klopt. Zie ook het "goed auto sleutel gereedschap" waar de proxxon dozen vaker besproken worden.
Goed (auto)sleutelgereedschap

Ik ben nog steeds super bij met mijn LIDL - Mannesman koffer:
https://www.amazon.de/Man...mannesmann+werkzeugkoffer
Was destijds nagenoeg een tientje duurder dan de kleine doppendoos van Proxxon. Maar veel uitgebreider en tot op heden nog steeds niet kapot, ondanks flink misbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@framoes
Dan is het toch de DHP458, hij was 100% BL omdat het anders helemaal niet netjes vergelijken was. En hij had metaal als materiaal achter de boorkop. Dik een jaar oud. Een afneembare beugel en18V meer weet ik niet 😉

Idd heeft Milwaukee wel een mooie lijn met de M12, redelijk compact maar erg veel power. Wil je echt compact dan pak je de 10,8 Bosch blauw of de Metabo.

Ik heb de recipro M12 ook nog. Ook een erg handig apparaat. Maja ik kan dan ook alleen maar vergelijken met mijn 230V 25 euro praxis recipro. Deze laatste is voor abuse zaken en leen ik aan jan en alleman uit. Mijn Milwaukee materiaal leen ik alleen uit aan een selectief groepje mensen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Appie Heijn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:01:
@framoes
Dan is het toch de DHP458, hij was 100% BL omdat het anders helemaal niet netjes vergelijken was. En hij had metaal als materiaal achter de boorkop. Dik een jaar oud. Een afneembare beugel en18V meer weet ik niet 😉

Idd heeft Milwaukee wel een mooie lijn met de M12, redelijk compact maar erg veel power. Wil je echt compact dan pak je de 10,8 Bosch blauw of de Metabo.

Ik heb de recipro M12 ook nog. Ook een erg handig apparaat. Maja ik kan dan ook alleen maar vergelijken met mijn 230V 25 euro praxis recipro. Deze laatste is voor abuse zaken en leen ik aan jan en alleman uit. Mijn Milwaukee materiaal leen ik alleen uit aan een selectief groepje mensen 😉
De DHP458 is niet BL. De 480, 459 en 481 wel. De 480 en 459 zijn naar mijn idee meer schroefmachines met een klopstand. De 458 is trouwens wel een redelijk zware accu-klopboor, dus dat ie het aflegt tegen een 10.8V machine is niet best, haha.

https://www.makita.nl/boo...-klopboor-schroefmachine/

Motor: 4-polig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:55
Als ik de specs bekijk van de DHP458 dan heeft ie 91Nm (hard). Best een hele zware accuboor idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik zoek een bouwstofzuiger

eisen:
niet te duur
Vooral goed zijn in het opzuigen van stof / kleine stukken puin tijdens verbouwingen
Aan te sluiten op (hand)cirkel en bijvoorbeeld bovenfrees
Inschakelen bij activering aangesloten machine

Mate van stoffiltering vind ik niet zo belangrijk. Als het meeste maar afgezogen wordt.
Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.