[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.431 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
SH007 schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:40:
[...]

Maak je geen zorgen, in een vrachtwagen liggen gewoon 2 12V accu's in serie ;)
Ik ben beide al tegengekomen in zowel tractors als vrachtwagens, komt er op neer dat ik sowieso even moet kijken wat ik nou precies heb ;)

Tis even afwachten waar die maat van me mee komt aanzetten; als ik het nieuw zou moeten kopen zou zo'n accu ineens geen goedkope optie meer zijn, dus we zien wel wat ik gratis op de stoep heb staan hier binnenkort :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ach, en anders draait hij gewoon 2x zo snel toch? Zo werkt dat toch met dubbele voltages?

:+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Notna schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:24:
Ach, en anders draait hij gewoon 2x zo snel toch? Zo werkt dat toch met dubbele voltages?

:+
Nou ja, als ik uiteindelijk besluit toch die accu's te refurbishen wordt het wel 14,4 of 18v, zo'n ouderwetse motor kan dat in theorie prima aan :Y) al is 24v waarschijnlijk toch wat overdreven.
Probleem daarmee is vooral dat ik dan ook een nieuwe lader in elkaar ga moeten prutsen, evenals diepontladingsbeveiliging in de accu zelf, want in de machine zelf zit al die elektronica natuurlijk niet.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Appie Heijn schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:35:
[...]

Thanks! Besteld }:O ben benieuwd!
Dju, net gemist, was een mooie "aanbieding" :D
Ben benieuwd of het lukt!
Je zult wel een mailtje krijgen vandaag met OF order verstuurd, OF "blah blah sorry..."
Hopelijk een mooie orderbevestiging met Track & Trace erin 8)
manzonderdas schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:13:

merk je niet dat resolutie een beperking is van het systeem? hoe is het met zoom? Ben zelf wat aan het zoeken naar > 640*480 native resolutie; wat moeilijk te vinden lijkt te zijn. Kan me niet voorstellen dat de sensoren ondertussen niet op dat niveau zijn

bij die bosch zie ik dat het 320 max is. Is daar een (niet software) zoom bij? Hoe is de belichting? IR mogelijkheid?
De resolutie is inderdaad beperkt. Het licht op de camera is goed te noemen. Ik kan er alles mee zien.
Maar kan me zeker voorstellen dat die goedkope "prullen" voor op je telefoon véél beter beeld geven!
Wist niet zat zoiets bestond, dat je een externe camera kon aansluiten op je phone, dus weer wat bijgeleerd. Prachtig dat dat kan allemaal tegenwoordig :)

Ik heb die Bosch endoscoop eigenlijk ook echt maar gekocht om "te hebben" en om er af en toe mee te prusten. Maar uiteindelijk heb ik hem dus al meerdere malen goed kunnen gebruiken. Wilde eerst met een spiegeltje gaan prutsen, en erna met een "kijkgat" vanuit de andere kant, en toen opeens ----> *ping* (lampje boven 't hoofd) "ochja, ik heb nog die endoscoop liggen" >:)

(analoog) zoomen zit er (natuurlijk :+) niet op, IR weet ik niet, maar denk wel. Tenminste, dat zit op alle camera's toch? (alle camera's kunnen IR zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:23
Waarom?

Ik heb als hobby (laag pitje :P ) luidsprekers bouwen. Met mezelf heb ik de afspraak dat ik luidsprekers bouw en niet gereedschap. Dus ik ga niet om luidsprekers te meten bijvoorbeeld, eerst uitgebreid meetapparatuur lopen klussen, maar ik koop gewoon een meetapparaat. Geeft me veel meer plezier, want dan kan ik bezig zijn met mijn echte hobby.

Als je lekker wilt klussen, werk dan gewoon met normaal gereedschap. Geknooi kost alleen maar tijd en leidt af van waar je echt mee bezig wilt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:24
Notna schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:03:
[...]

En wat zeurt iedereen nou over die zware 18V accus; voor de echte mannen:
Is dit niet veel makkelijker?

McGryphon schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:51:
Ik ga wel iets vergelijkbaars maar netters knutselen voor de panasonic 12v die hier ligt te verstoffen. Accu's compleet useless, maar mechanisch nog n goed ding,
Ipv knutselen?
Overigens, heeft er iemand nog defect 18v li-ion xr spul van Dewalt liggen misschien? Ik heb eigenlijk alleen de connectoren naar de accu nodig :p
Deze?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Teijgetje schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:42:
[...]

Is dit niet veel makkelijker?

[...]

Ipv knutselen?

[...]

Deze?
Vast wel, maar geheel serieus was het niet bedoeld :+ Kwam van deze pagina af (echt... wat daar langs komt :') ) )

https://www.facebook.com/Degrotebeunpagina/?fref=ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nope, niet de moeite om er nog geld in te steken om hem weer op hetzelfde nieveau te krijgen als ie ooit had als accuboormachine. Hij is zwaarder dan mijn 18v, en nauwelijks sterker dan de twee 10,8's die hier ook nog aanwezig zijn. Een 12V supply bij de werkbank is sowieso praktisch om te hebben, de kosten die ik dan extra zou moeten maken om het aan die machine te kunnen hangen zijn marginaal, dus dat wordt hem waarschijnlijk. En als ik alsnog werkende accu's erbij wil hebben wil ik niet meer met NiMh of NiCd gaan lopen klootzakken.
[...]

Deze?
Nee, accu's heb ik gewoon. Ik zoek de connector aan de gereedschapszijde, zodat ik bij de kofferradio die ik ga maken gewoon mijn 18V accu's kan gebruiken, en als ze leeg zijn meteen kunnen vervangen door een andere; anders had ik niet moeilijk gedaan en gewoon een vast accupack ingebouwd maar in principe is het gewoon praktisch om overal dezelfde wisselbare, snel op te laden accu's voor te kunnen gebruiken.

No offense, maar als gewoon vervangen de intentie was geweest zou ik zelf ook wel het benodigde spul kunnen vinden; het is als ik afwijkende dingen wil gaan knutselen (waarbij in deze gevallen het knutselen zelf net zo belangrijk is als het resultaat, is gewoon hobby) dat ik wel eens hier in het topic vraag waar ik <insert ding> zou kunnen vinden/of iemand het nog heeft :P

Is wel een prima site overigens, heb daar wel eens eerder wat parts besteld, maar net waar ik nu naar op zoek ben hebben ze niet echt; normaal maakt dat namelijk gewoon deel uit van de toolbehuizing, dus is niet echt los te verkopen. Wel altijd alles goed lezen daar trouwens, je kan er niet zomaar vanuitgaan dat als er staat "voor machine X" dat dat dan ook past/werkt, zo zie ik bij die Dewalt-link 10,8v accu's staan voor een fullsize 18V boormachine. Dat gaat niet werken :P

En sja, dat de prijzen niet altijd heel goed zijn, dat valt voor mij gewoon onder zelf eigen onderzoek doen, dat >300eu voor een 18V accu niet de goedkoopste deal is kan iedereen natuurlijk bedenken.

[ Voor 27% gewijzigd door McGryphon op 26-09-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ga me afmelden voor de nieuwsbrief van gereedschapscentrum :P

Die hebben nu een onderstel voor een afkortzaag in de aanbieding, ook al iets dat ik al langer zocht.

Zijn jullie bekend met dat onderstel, is het een beetje bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Raymond schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:25:
Ik ga me afmelden voor de nieuwsbrief van gereedschapscentrum :P

Die hebben nu een onderstel voor een afkortzaag in de aanbieding, ook al iets dat ik al langer zocht.

Zijn jullie bekend met dat onderstel, is het een beetje bruikbaar?
GRMBL }:|

Even zitten speuren, maar ik kan niet echt gebruikerservaringen vinden hiervan, behalve dan dat het lijkt op Chinese import (ze verkopen zelf ook afkortzagen etc.)

Je hebt voor 50 euro meer een zelfde onderstel van Bosch Blauw. wat qua merk natuurlijk meer vertrouwen schept zo op het eerste gezicht.

Ik ben vooral bang met dit soort merken dat het plastic en de scharnierpunten erg knullig zijn. Als ik dan zoiets koop zou ik het wel meteen goed willen doen ;)

Edit:

Hier een video review:

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 26-09-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ziet er best prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
McGryphon schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:49:
[...]
Nee, accu's heb ik gewoon. Ik zoek de connector aan de gereedschapszijde, zodat ik bij de kofferradio die ik ga maken gewoon mijn 18V accu's kan gebruiken, en als ze leeg zijn meteen kunnen vervangen door een andere; anders had ik niet moeilijk gedaan en gewoon een vast accupack ingebouwd maar in principe is het gewoon praktisch om overal dezelfde wisselbare, snel op te laden accu's voor te kunnen gebruiken.

No offense, maar als gewoon vervangen de intentie was geweest zou ik zelf ook wel het benodigde spul kunnen vinden; het is als ik afwijkende dingen wil gaan knutselen (waarbij in deze gevallen het knutselen zelf net zo belangrijk is als het resultaat, is gewoon hobby) dat ik wel eens hier in het topic vraag waar ik <insert ding> zou kunnen vinden/of iemand het nog heeft :P
Non taken hoor, heeft DeWalt dan geen nieuwe machineonderdelen?
Het lijkt me dat je hier niet eens in een kleine vijver zit te vissen voor onderdelen maar in een half leeg wasbakje........ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Na het kijken van de video ben ik dat met je eens. Maar het is wel 'wij van WC eend' uiteraard. Hmm, what to do... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Gewoon laten schieten en pas kopen als je het nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Notna schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:46:
[...]

Na het kijken van de video ben ik dat met je eens. Maar het is wel 'wij van WC eend' uiteraard. Hmm, what to do... :P
Hehe, what to do...

Je was niet eens opzoek naar zo'n ding 8)7

Mooi hoe dat hier gaat altijd met die aanbiedingen enzo. We praten ons allemaal wat aan :D Mooi is dat toch he :P

Ik ben het ook wel eens dat dat ding er helemaal niet slecht uitziet eigenlijk 8)
Het is dat ik mijn eigen "Mitre Station" aan het maken ben, anders had ik deze wel misschien gekocht...

Voor de geïnteresseerden hier mijn versie tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Mitre_Station_build1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Mitre_Station_build2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Mitre_Station_build3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Mitre_Station_build4.jpg

Aan beide kanten van de afkortzaag komen "vleugels" van 1.20 meter. Op beide delen een Kreg lineaal met aanslagen/klemmen.

Er moet nog vanalles aan gebeuren maar eerst is het tijd om de garage af te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Raymond schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:50:
Gewoon laten schieten en pas kopen als je het nodig hebt.
atmoz schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:53:
[...]

Hehe, what to do...

Je was niet eens opzoek naar zo'n ding 8)7

Mooi hoe dat hier gaat altijd met die aanbiedingen enzo. We praten ons allemaal wat aan :D Mooi is dat toch he :P

Ik ben het ook wel eens dat dat ding er helemaal niet slecht uitziet eigenlijk 8)
Nouja ik gebruik die afkortzaag met regelmaat en ben nu aan het klooien met een Workmate + schragen als ik langere planken gebruik. Dus het komt prima van pas én best wel ok geprijsd.

Meh, eerst lunch, dan kijk ik er nog wel een keer naar :+

[ Voor 32% gewijzigd door Notna op 26-09-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Teijgetje schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:46:
[...]

Non taken hoor, heeft DeWalt dan geen nieuwe machineonderdelen?
Het lijkt me dat je hier niet eens in een kleine vijver zit te vissen voor onderdelen maar in een half leeg wasbakje........ ;)
Sure, maar ik herinner me wel dat er hier meermaals dingen door mensen gepost zijn over kapotgaand 18V dewalt spul, mocht iemand zo'n ding nog hebben liggen en er van af willen is dat natuurlijk een betere optie dan weer nieuw spul bestellen, en waarschijnlijk goedkoper ook ;)

Probleem is echter vooral dat wat ik zoek geen los onderdeel is, maar deel van de gereedschapsbehuizing. En het is net een onhandige vorm om zelf te maken met wat ik aan materialen en gereedschap heb; het zou wel kunnen, maar daar zouden best wat uren in gaan zitten gezien ik geen frees heb. If all else fails bestel ik wel gewoon een extra 18V led-lamp denk ik, die heb je regelmatig voor ongeveer 3 tientjes, dat is nog best doenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Alleen losse behuizing van de zaklamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

McGryphon schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:54:
[...]

Sure, maar ik herinner me wel dat er hier meermaals dingen door mensen gepost zijn over kapotgaand 18V dewalt spul, mocht iemand zo'n ding nog hebben liggen en er van af willen is dat natuurlijk een betere optie dan weer nieuw spul bestellen, en waarschijnlijk goedkoper ook ;)

Probleem is echter vooral dat wat ik zoek geen los onderdeel is, maar deel van de gereedschapsbehuizing. En het is net een onhandige vorm om zelf te maken met wat ik aan materialen en gereedschap heb; het zou wel kunnen, maar daar zouden best wat uren in gaan zitten gezien ik geen frees heb. If all else fails bestel ik wel gewoon een extra 18V led-lamp denk ik, die heb je regelmatig voor ongeveer 3 tientjes, dat is nog best doenbaar.
Voor als je een 3D printer tot je beschikking hebt: http://www.thingiverse.com/thing:1270617

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
atmoz schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:59:
[...]

Voor als je een 3D printer tot je beschikking hebt: http://www.thingiverse.com/thing:1270617
Shiieet, daar niet eens aan gedacht.. _O-
Die ken ik wel een aantal, eens rondvragen wat dat zou kosten :9
Teijgetje schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:56:
Alleen losse behuizing van de zaklamp?
Kost ongeveer hetzelfde als een complete zaklamp in de aanbieding, dus dan zou ik eerder de complete halen, connector afzagen en de rest ergens anders toe proberen te passen :+
Maar goed, tenzij iemand zich meldt die nog defect spul heeft rondslingeren denk ik dat ik eens zoals Atmoz noemt kijk of ik het 3d-geprint kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Heeft iemand advies om bij een Dwalt DW745 de hoeveelheid zaagsel die het ding produceert en overal heen dumpt te verminderen ?

Ik heb er een Festool stofzuiger aanhangen maar wordt na afloop gek van het opruimen :(.
geekeep schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:08:
[...]

Je bent de eerste deze week :D

Makkelijk antwoord:
Makita of Bosch Blauw, sommige anderen zijn tevreden met Dewalt of Metabo. Allevier prima merken.
Voor wat serieuzer werk: 18V set, zorg voor minimaal 2 Li-ion accu's van 2.5-3Ah, liefst meer accu's ivm gebruik twee machines.
Brushless of brushed is afhankelijk van of je de meerprijs van de eerste waard vind.

Tip: voor de Duitse merken zijn de prijzen in Duitsland een stuk aangenamer.
Heb je een advies qua Duitse web shops ? zoek zelf nog een bosch schuurmachine buiten amazon.de . >:)

[ Voor 61% gewijzigd door enriqueeeee op 26-09-2016 12:42 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor als je een half uurtje niets te doen hebt en een 251 delige gereedschapstrolley zoekt voor weinig. (nu 69 ex, gratis bezorgd)

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/23350/7997301

Setje(s) is er ook met steekringratelsleutels.

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/23466/7952172

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:52

JJJ

Ik ben zelf nog op zoek naar een accuboormachine en heb een tijdje de aanbiedingen afgewacht. De gamma heeft nu deze in de aanbieding:
Makita DF457DWEX2
Bosch PSR 1820

Beide lijken me een prima koop, alleen wordt bij de Makita genoemd dat ie een variabel toerental heeft. Het gewicht is wel wat hoger bij de Makita dan de Bosch, daarnaast heeft hij geen werkverlichting.

Desondanks lijkt de Makita mij de betere keuze. Klopt dit, of kan ik beter verder zoeken?

Overigens zou ik het alleen voor incidenteel hobbymatig kluswerk gebruiken. Veel klussen doe ik dus niet, maar ik heb een hekel aan slecht gereedschap dus iets goeds mag wat kosten (maar dan wil ik ook waar voor m'n geld :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

JJJ schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:40:
Ik ben zelf nog op zoek naar een accuboormachine en heb een tijdje de aanbiedingen afgewacht. De gamma heeft nu deze in de aanbieding:
Makita DF457DWEX2
Bosch PSR 1820

Beide lijken me een prima koop, alleen wordt bij de Makita genoemd dat ie een variabel toerental heeft. Het gewicht is wel wat hoger bij de Makita dan de Bosch, daarnaast heeft hij geen werkverlichting.

Desondanks lijkt de Makita mij de betere keuze. Klopt dit, of kan ik beter verder zoeken?

Overigens zou ik het alleen voor incidenteel hobbymatig kluswerk gebruiken. Veel klussen doe ik dus niet, maar ik heb een hekel aan slecht gereedschap dus iets goeds mag wat kosten (maar dan wil ik ook waar voor m'n geld :))
ik heb een dergelijke Makita en ben er erg blij mee heb het huis van top tot teen verbouwd en alleen de accu is een beetje aan het opraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 03:07
JJJ 8schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:40:
Makita DF457DWEX2
Bosch PSR 1820

Ik vind beiden wat te prijzig voor de kwaliteit wat je krijgt. In de bouwmarkt zit meestal de 'budget' versies van de grotere merken. Voor 170 euro kan je in duitsland aardig spul halen. Is dat misschien geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Die Bosch valt sowieso voor zwaarder gebruik af door de 10mm boorkop.

Die Makita.. Die schijnen wel redelijk te zijn, beter dan de oude bouwmarktlijn met de bekende rode NiCd accu's, maar ik meen dat die accu's niet uitwisselbaar zijn met het profispul.. Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkrachten?

Ik denk dat je voor dat geld toch ook wel iets uit de betere lijnen van Makita/Bosch/Metabo/Dewalt/Milwaukee zou moeten kunnen uitzoeken. Mocht er straks niks aangedragen zijn tegen de tijd dat ik thuis ben ga ik eens echt verder zoeken, staat me zo niks bij van een aantrekkelijke actie in die prijscategorie op het moment, maar ben dan zelf ook niet in de markt voor nóg een accuboormachine :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Laatst online: 09:16
McGryphon schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:07:
Die Makita.. Die schijnen wel redelijk te zijn, beter dan de oude bouwmarktlijn met de bekende rode NiCd accu's, maar ik meen dat die accu's niet uitwisselbaar zijn met het profispul.. Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkrachten?
De accu's van mijn vaders bouwmarkt Makita passen inderdaad niet op mijn 'profi' Makita... helaas... :/

Voor de goede orde; andersom past ook niet.

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Die Bosch is wel wat zwakjes voor een 18V. M'n 10.8V heeft bijna net zoveel koppel, en is ook goedkoper. Als je de brushless versie neemt, is die ook nog eens sterker dan de Makita, voor een tientje meer (en die heeft ook een 13mm kop).

Inderdaad dus wat matig aanbod voor een 18V en voor die prijs. Dan liever een compactere 10.8V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

https://www.makita.nl/machine/df457dwex2.html?oud=1
Instapserie met eigen accuplatform voor regelmatig, niet-dagelijks gebruik.
Voor een meer toekomstbestendige instapset van makita kan je eventueel kijken naar sets gebaseerd op de DDF343. Dat is de 14,4V instapper met normale 14,4V accu's en lader die wel uitwisselbaar zijn met andere Makita 14,4V apparatuur.

De vraag is: wil je per se zo'n kofferset incl. accessoires etc. van de lokale bouwmarkt? Anders is het waarschijnlijk interessanter om bij een goede webshop gewoon een machine incl. 1 of 2 accu's en lader te kopen en bitjes en boortjes gewoon los te kopen op het moment dat je ze nodig hebt of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:26:
[...]

Die Bosch is wel wat zwakjes voor een 18V. M'n 10.8V heeft bijna net zoveel koppel, en is ook goedkoper. Als je de brushless versie neemt, is die ook nog eens sterker dan de Makita, voor een tientje meer (en die heeft ook een 13mm kop).

Inderdaad dus wat matig aanbod voor een 18V en voor die prijs. Dan liever een compactere 10.8V.
Een 18V met een 10mm boorkop dient imo per definitie af te vallen als zwaarder gebruik het doel is, ongeacht de verdere specs op papier. Als ze het namelijk al nodig vinden om te besparen op de boorkop en daarmee het inzetbereik te beperken, wie weet waar er dan nog meer op bespaard is?
Die Bosch legt het gewoon op alle vlakken af tegen een Milwaukee M12 Fuel machientje; die is 10,8 volt, maar:
-heeft meer koppel
-heeft een 13mm boorkop
-is veel kleiner
-is significant lichter
-is hoogstwaarschijnlijk duurzamer

En die heb ik ook wel eens voor minder dan 200 euro zien langskomen.

Sowieso illustreren deze twee machines gewoon dat je beter geen boormachine bij de bouwmarkt kan halen. Op papier zullen ze niet heel veel onder doen voor de laatste brushed generatie profi-boormachines, maar in duurzaamheid en gevoel van degelijkheid ga je het verschil zeer zeker merken, om maar niet te spreken over de voortdurende beschikbaarheid van onderdelen, waaronder accu's.

Snelle search leert me dat je voor een van bovengenoemde oude brushed modellen waarschijnlijk rond de 200 euro loopt voor een set met 2 accu's, maar ik kijk straks dus evt even verder om tot een meer gedegen aanbeveling te komen. Een unit die je nu vrij vaak voor weinig verkocht ziet worden is iig de Metabo BS 18 Li; prima machine voor het geld, kan de nieuwere brushless modellen duidelijk niet meer aan maar is alsnog alleszins een erg degelijk stuk gereedschap.

Ook de Dewalt DCD790/795 zie ik nu met regelmaat in de uitverkoop gaan nu de 791 en 796 (hun opvolgers) overal ondertussen goed verkrijgbaar zijn, en dat is nog een stapje sterker dan genoemde Metabo. Wat mij betreft is de 790 best een prima benchmark voor een compacte 18v-machine; het kan zeker sterker, sneller, lichter, maar doorgaans betaal je dan een stuk meer, enigszins vergelijkbaar met hoe de Bosch GSR 10,8 Li in zijn eigen segment ligt. Het doet gewoon probleemloos alles wat je ervan zou verwachten normaal gesproken, en er zijn zonder enig probleem accu's en evt vervangingsonderdelen voor te krijgen overal door het land (zo goed als overal ter wereld, durf ik zelfs te stellen, in beide gevallen).

Zelf wacht ik nog steeds tot ik de DCD996 eens goed kan proberen. De 995 was ik behoorlijk over te spreken maar heb ik destijds doorverkocht gezien ik hem bijna nooit meer gebruikte, de 996 zal ik ook niet per se willen kopen (tenzij me een erg aantrekkelijk aanbod gedaan wordt), maar ik ben toch benieuwd in hoeverre het nog is verbeterd met de nieuwere techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ik zou die Bosch echt niet nemen inderdaad. Voor hetzelfde geld heb je een Blauwe, wat écht wel veel beter is. Hoe komen mensen er eigenlijk nog bij om elektrisch gereedschap in een bouwmarkt te kopen? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
atmoz schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:11:
Ik zou die Bosch echt niet nemen inderdaad. Voor hetzelfde geld heb je een Blauwe, wat écht wel veel beter is. Hoe komen mensen er eigenlijk nog bij om elektrisch gereedschap in een bouwmarkt te kopen? >:)
Onwetendheid van de doorsnee DHZ-er van al dan niet oudere leeftijd of met een bovengemiddelde maat van 'not caring'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:47

Aapje

Opel-beun
Zojuist de DTW190Z besteld :) Kijken hoe die 't doet met een 1,5Ah Accu >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Laatst online: 09:16
Om toch nog even het gratis Makita proefpakket mee te pakken, maar een Makita 4351 Decoupeerzaag aan mezelf cadeau gedaan.

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga wel iets vergelijkbaars maar netters knutselen voor de panasonic 12v die hier ligt te verstoffen. Accu's compleet useless, maar mechanisch nog n goed ding, ondertussen vervangen door Bosch en Dewalt.. Ok, dit wordt een unit die standaard op de werkbank ligt aan een 12v supply, wrs een vrachtwagenaccu met een zelfschakelend laadcircuit, want dat is goedkoop en kan zeker genoeg stroom leveren.

Overigens, heeft er iemand nog defect 18v li-ion xr spul van Dewalt liggen misschien? Ik heb eigenlijk alleen de connectoren naar de accu nodig :p
Bel Kruis.nl ff. Die hebben dat soort dingen vaak los liggen of kunnen het leveren ivm eigen reparatieatelier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:52

JJJ

Jevon schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:13:
[...]

De accu's van mijn vaders bouwmarkt Makita passen inderdaad niet op mijn 'profi' Makita... helaas... :/

Voor de goede orde; andersom past ook niet.
Thanks, dit is dus een van de redenen waarom ik blij ben dat ik hier om advies gevraagd heb :) Voor mij valt de Makita hiervoor al af, het lijkt me wel mooi als ik later onderdelen goed kan delen tussen apparatuur onderling...
Orion84 schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:33:
[...]

https://www.makita.nl/machine/df457dwex2.html?oud=1

[...]

Voor een meer toekomstbestendige instapset van makita kan je eventueel kijken naar sets gebaseerd op de DDF343. Dat is de 14,4V instapper met normale 14,4V accu's en lader die wel uitwisselbaar zijn met andere Makita 14,4V apparatuur.

De vraag is: wil je per se zo'n kofferset incl. accessoires etc. van de lokale bouwmarkt? Anders is het waarschijnlijk interessanter om bij een goede webshop gewoon een machine incl. 1 of 2 accu's en lader te kopen en bitjes en boortjes gewoon los te kopen op het moment dat je ze nodig hebt of zo.
Ik zal eens kijken naar die DDF343 :) Ik hoef niet per se een kofferset te hebben. Heb wel begrepen dat een boormachine + 2 accu's + lader wel een handig minimum is om te hebben, heb er geen problemen mee de bitjes los te kopen. Het leek me alleen wel makkelijk... (tja, misschien ben ik wel de doelgroep voor de bouwmarkt?).
McGryphon schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:48:
[...]

Sowieso illustreren deze twee machines gewoon dat je beter geen boormachine bij de bouwmarkt kan halen. Op papier zullen ze niet heel veel onder doen voor de laatste brushed generatie profi-boormachines, maar in duurzaamheid en gevoel van degelijkheid ga je het verschil zeer zeker merken, om maar niet te spreken over de voortdurende beschikbaarheid van onderdelen, waaronder accu's.

Snelle search leert me dat je voor een van bovengenoemde oude brushed modellen waarschijnlijk rond de 200 euro loopt voor een set met 2 accu's, maar ik kijk straks dus evt even verder om tot een meer gedegen aanbeveling te komen. Een unit die je nu vrij vaak voor weinig verkocht ziet worden is iig de Metabo BS 18 Li; prima machine voor het geld, kan de nieuwere brushless modellen duidelijk niet meer aan maar is alsnog alleszins een erg degelijk stuk gereedschap.
Notna schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:23:
[...]

Onwetendheid van de doorsnee DHZ-er van al dan niet oudere leeftijd of met een bovengemiddelde maat van 'not caring'
Als leek vind ik het wel lastig om wijs te worden in alle modellen die er zijn. Ik zie tig typenummers rondgeslingerd worden maar mij zegt het niks, waar de kenner de ins en outs kent. :)
Iets als een best-buy guide voor klusgereedschap zou echt een uitkomst zijn, maar bij gebrek aan zoiets ben ik blij dat ik het hier heb nagevraagd.
Bedankt voor jullie tips in ieder geval. Mochten jullie nog aanbevelingen hebben dan houd ik me aanbevolen maar het is mij wel duidelijk dat ik niet voor deze Bosch of Makita ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 14:15
Notna schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:53:
[...]

[...]
Meh, eerst lunch, dan kijk ik er nog wel een keer naar :+
Nog besteld? Dan zou ik graag horen of hij bevalt (graag binnen een dag of 5 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was nog zoekende naar een zwaardere accuboormachine, om naast mijn 10.8 makita te gebruiken.

ik kwam deze ddf453sfe Makita tegen.

Hoe is jullie mening over deze machine? Iemand ervaring mee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Jackbq schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:25:
[...]

Nog besteld? Dan zou ik graag horen of hij bevalt (graag binnen een dag of 5 ;) )
Nope. Daarnaast is de levertijd al 3 tot 5 werkdagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:56:
Was nog zoekende naar een zwaardere accuboormachine, om naast mijn 10.8 makita te gebruiken.
ik kwam deze ddf453sfe Makita tegen.
Hoe is jullie mening over deze machine? Iemand ervaring mee toevallig?
Het lijkt mij een prima machine, maar ten opzichte van je huidige 10.8V 'powerhouse' ga je er weinig op vooruit.
Ok je krijgt er een 13mm boorkop voor terug, dat is altijd welkom. :)
De 18V resulteert echter niet in een verdubbeling van de torque om maar iets te noemen, wat kracht betreft is de winst betrekkelijk.

Deze machine heeft overigens geen klopboorfunctie mocht je dat op prijs stellen.
Ik heb juist liever géén klopboor op m'n accuschroefmachines zitten, het blijkt in de praktijk tamelijk onbruikbaar en voor beton pak ik liever meteen een boorhamer die gehakt maakt van kiezels.
Dat spaart je boren, tijd en je humeur. :+

Deze 18V DHP458Z Makita body is bijv. uit een compleet ander hout gesneden en met €105 voor (enkel!!) de body pas een echte diehard.
Heb er zelf twee van en die doen eigenlijk in niets onder voor hun updatet brushless variant de DDF481RFJ en de DHP481RFJ.
Ik gebruik deze Makita's dagelijks naast elkaar en het maakt mij eerlijk gezegd niet uit met welke ik moet werken.
Deze 18V machines zijn alle vier even zwaar en zitten alle in de klasse "méér dan sterk genoeg". _/-\o_

Doe daar via Amazon.de oid twee 3Ah accu's plus een lader bij en je hebt voor praktisch hetzelfde geld een echt werkbeest in je handen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Kan je dan niet voordeliger een complete set kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
JJJ schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:09:
[...]
Ik zal eens kijken naar die DDF343 :) Ik hoef niet per se een kofferset te hebben. Heb wel begrepen dat een boormachine + 2 accu's + lader wel een handig minimum is om te hebben, heb er geen problemen mee de bitjes los te kopen. Het leek me alleen wel makkelijk... (tja, misschien ben ik wel de doelgroep voor de bouwmarkt?).
Bij de gamma bij ons in het dorp heb ik dit weekend een set met de DDF343 gekocht, inclusief systainer (M-Box) en wat accessoires (bitjes en rolmaat tegen de deksel van de doos geschroefd) voor 150€. Ze moesten er blijkbaar vanaf, er zat zo'n enorme oranje 50% sticker op. Prima machine, inderdaad uitwisselbare accu's met een hele rits andere 14V apparaten. Ik heb een 14V machine genomen met de 'professional' accuvoet omdat ik het extra koppel van de 18V niet nodig heb en een beetje minder gewicht wel praktisch vind. De bitjes etc gebruik ik niet, maar ik heb meer spul van Makita en vind zo'n M-Box erg praktisch in de kast en 'op reis' naar andere kluslocaties. Bitjes heb ik gewoon van Wiha, dat is zeker een paar tientjes investering waard!

Zo'n machine in grote kist is trouwens hardstikke handig als je net begint met klussen. Het is inderdaad niet van de beste kwaliteit, maar het werkt allemaal prima en je kunt het zo uit je kist pakken. Ik heb als eerste Makita 10 jaar geleden zo'n set op basis van een Makita 6270D 12V met rode accu gekocht en nooit spijt van gehad. Ik gebruik tegenwoordig zelden of nooit meer iets uit de lades omdat ik daar goed spul voor gekocht heb, stapje voor stapje. Ondertussen gaan de accu's minder lang mee dan de oplaadtijd, dus het was tijd voor wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 06:53:
Kan je dan niet voordeliger een complete set kopen?
Absoluut als dat voor hetzelfde geld -of minder- mogelijk is.
Dat laatste valt nog niet mee. ;)
Kwestie van een optelsom van de losse onderdelen vergelijken met het totaalbedrag van een complete set. ;)

Toen er begin 2016 een Makita actie gaande was met een "gratis" losse accu bleek dat het bij elkaar scharrelen de moeite waard was, complete sets bleken toen regelmatig substantieel duurder.
Het is wel even een gedoe waar je zin in moet hebben.

Aanbiedingen met low-budget boortjes, of bitjes, of een "onvergetelijk" concert van de kwijlende Tobbers in de Arena boeien mij totaal niet, een gratis extra accu is echter altijd welkom. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:19:
Waarom?

Ik heb als hobby (laag pitje :P ) luidsprekers bouwen. Met mezelf heb ik de afspraak dat ik luidsprekers bouw en niet gereedschap. Dus ik ga niet om luidsprekers te meten bijvoorbeeld, eerst uitgebreid meetapparatuur lopen klussen, maar ik koop gewoon een meetapparaat. Geeft me veel meer plezier, want dan kan ik bezig zijn met mijn echte hobby.

Als je lekker wilt klussen, werk dan gewoon met normaal gereedschap. Geknooi kost alleen maar tijd en leidt af van waar je echt mee bezig wilt zijn :)
Zie dit nu pas..
Waarom ik ervoor kies om zo aan te prutsen? Omdat het een hobbyprojectje op zich gaat worden, simpelweg :P
Er liggen hier thuis al 3 accuboormachines die mij beter van dienst zijn dan die oude Panasonic zelfs met nieuwe accu's en een complete tune-up zou zijn. Maar om helemaal niks meer met die machine te doen vind ik ook zonde, dus ga ik eens kijken in hoeverre het bevalt om deze als semi-vaste werkbankmachine te gebruiken, en leg daarbij direct een 12V supply aan die ik op termijn voor meer dingen kan gebruiken. Als het me er puur om had gegaan dat ik een bedrade boormachine bij mijn werkbank zou willen had ik er ondertussen al wel eentje gekocht, geloof dat het hier redelijk algemeen bekend is dat ik niet vies ben van het aanschaffen van nieuw gereedschap, en dan liefst met meer capaciteit dan ik *nodig* heb :+
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:16:
[...]

Absoluut als dat voor hetzelfde geld -of minder- mogelijk is.
Dat laatste valt nog niet mee. ;)
Kwestie van een optelsom van de losse onderdelen vergelijken met het totaalbedrag van een complete set. ;)

Toen er begin 2016 een Makita actie gaande was met een "gratis" losse accu bleek dat het bij elkaar scharrelen de moeite waard was, complete sets bleken toen regelmatig substantieel duurder.
Het is wel even een gedoe waar je zin in moet hebben.

Aanbiedingen met low-budget boortjes, of bitjes, of een "onvergetelijk" concert van de kwijlende Tobbers in de Arena boeien mij totaal niet, een gratis extra accu is echter altijd welkom. O-)
Ik ben het wel met je eens, maar wel met de kanttekening dat ik de 3Ah accu's die je in je eerdere post noemde niet snel aan zou raden. Ik zou zelf twijfelen tussen 2Ah en 5Ah; 2Ah is merkbaar nogal wat lichter en iets compacter, en hoewel het een stukje sneller leeg is zijn die accu's ook in een uurtje weer vol en raus ik er in de praktijk niet vaak zo'n accu doorheen in minder dan dat (met de boormachine, that is).. Maar mocht je toch hogere capaciteit willen (wat zeker op minder goed bekabelde werkplekken of met zwaardere tools erg begrijpelijk is) zou ik voor hetzelfde gewicht als de 3Ah voor de nieuwere 5Ah accu's gaan, dat zet tenminste zoden aan de dijk, en is het ineens een zinnigere afweging of je nou voor de singlerow of doublerow accupack gaat :P
Of het moet zo zijn dat de 3Ah accu's bij een pak melk weg gaan natuurlijk, is me niet zodanig opgevallen maar Makita-accu's zijn voor mij dan ook niet hee relevant om qua prijs te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:17:
[...]
Ik ben het wel met je eens, maar wel met de kanttekening dat ik de 3Ah accu's die je in je eerdere post noemde niet snel aan zou raden. Ik zou zelf twijfelen tussen 2Ah en 5Ah; 2Ah is merkbaar nogal wat lichter en iets compacter, en hoewel het een stukje sneller leeg is zijn die accu's ook in een uurtje weer vol en raus ik er in de praktijk niet vaak zo'n accu doorheen in minder dan dat (met de boormachine, that is)..
Ja dat klopt, maar om het vergelijk aan zowel de linkerkant als aan de rechterkant van het "=" teken gelijk en overzichtelijk te houden heb ik het voor het gemak maar verder op de 3Ah accu's van de aanbieding gehouden.

Anders ga je knollen met citroenen vergelijken en de Makita 4Ah en de 5Ah accu's zijn ineens een stuk duurder en misschien niet eens nodig voor een incidenteel gebruik.
De Makita DDF453SFE uit de aanbieding had immers ook een 3Ah accu.

Voor mijzelf zou ik deze accu niet meteen als eerste kiezen, maar omdat ik -praktisch als ik graag wil zijn- weinig heilige huisjes koester, bestel ik vandaag nog een pallet van die dingen als de prijs tot een mager tientje zakt.
Daarnaast durf ik een andere tweaker hier geen twee accu's te verkopen die anderhalf keer duurder zijn dan een losse machinebody. :)

Voor "niet nader genoemde personen" in deze groep gelden andere spelregels, maar die zijn al compleet verloren voor deze wereld toch?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op woensdag 14 september 2016 @ 00:00:
Over twee weken heb ik een afspraak met een makita adviseur; wordt vervolgd.
Aardige vent, dtw190 is met hem mee naar eindhoven. Daar gaan ze even uitvogelen wat ze voor mij kunnen doen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:14:
[...]

Ja dat klopt, maar om het vergelijk aan zowel de linkerkant als aan de rechterkant van het "=" teken gelijk en overzichtelijk te houden heb ik het voor het gemak maar verder op de 3Ah accu's van de aanbieding gehouden.

Anders ga je knollen met citroenen vergelijken en de Makita 4Ah en de 5Ah accu's zijn ineens een stuk duurder en misschien niet eens nodig voor een incidenteel gebruik.
De Makita DDF453SFE uit de aanbieding had immers ook een 3Ah accu.

Voor mijzelf zou ik deze accu niet meteen als eerste kiezen, maar omdat ik -praktisch als ik graag wil zijn- weinig heilige huisjes koester, bestel ik vandaag nog een pallet van die dingen als de prijs tot een mager tientje zakt.
Daarnaast durf ik een andere tweaker hier geen twee accu's te verkopen die anderhalf keer duurder zijn dan een losse machinebody. :)

Voor "niet nader genoemde personen" in deze groep gelden andere spelregels, maar die zijn al compleet verloren voor deze wereld toch?? O-)
Zoals ik al zei, mocht het prijsverschil erg significant zijn zou 3Ah m.i. nog wel een optie zijn, maar naar mijn mening is dat beetje extra capaciteit niet het extra gewicht en formaat waard tov 2Ah accu's. M.i. is het gewoonweg niet zinnig om voor double row accu's te gaan tenzij je vaak lastig van/naar de acculader kan vanaf je precieze werkplek of veel met zwaarder gereedschap (zagen/slijpen) werkt, gezien hoe lang 2,0Ah accu's bij normaal gebruik meegaan met de tegenwoordige techniek :P
Een van de grootste voordelen in het gebruik van het nieuwere li-ion spul is naar mijn mening het afgenomen gewicht en formaat, meer nog dan de verbeterde prestaties qua koppel/vermogen. Om toch weer die oude Panasonic erbij te slepen, in 2001 was die 12V 3,0Ah accu domweg revolutionair qua looptijd; maar de nieuwe machines zijn van zichzelf al lichter, en een 18v 2,0Ah accu heeft exact dezelfde capaciteit als 12V/3Ah, bij nauwelijks meer dan de helft van het gewicht. En voor de gemiddelde DHZ'er is dat ruim voldoende capaciteit om de laadtijd van de tweede gelijke accu te overbruggen ;)

Broertje vond onlangs nog een oude 9,6V groene Bosch met NiCd terug, en was verbaasd dat na 4 uur de accu nog niet vol was. Sja, die laadtijden zijn altijd gruwelijk lang geweest, maar dat valt pas echt op als je van Li-Ion teruggaat naar het oude spul. Mijn pa vindt ontegenzeggelijk de grootste voordelen van zijn nieuwere 10,8 Bosch boven de oude Panasonic het kleinere formaat en gewicht aan de ene kant en het niet voor gebruik uren hoeven opladen van de accu; dat zijn beide voordelen die je afzwakt met een grotere accupack, en of dat tegen de grotere capaciteit opweegt is vaak discutabel imo. Ik heb het idee dat mensen makkelijk overgehaald worden om grotere accu's te bestellen waar dat bij hun gebruikspatroon slechts weinig voordeel biedt.

Dat ik niet meer te redden ben, net als enkele anderen hier, is wel al lang bekend inderdaad. Geloof dat jij jezelf ook tot die groep mag rekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ach ja, die 9,6v bosch dingen...

Goed, ze lagen lekker in de hand, maar accu en laad technisch waren ze om te huilen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:31:
Ach ja, die 9,6v bosch dingen...

Goed, ze lagen lekker in de hand, maar accu en laad technisch waren ze om te huilen....
Vooral vermakelijk om het eens te vergelijken met nieuwer spul, want het illustreert perfect hoe groot de vooruitgang nou eigenlijk is. Niet alleen qua accu, maar ook qua power-to-weight ratio. Ik ben nog steeds geen fan van het nieuwere groene Bosch spul, maar vergeleken met de NiCd-tijd is het wel ècht flink vooruit gegaan. Dat oude spul was basically een schroevendraaier waarmee je wel eens een gaatje kon boren... Het nieuwere spul heeft toch bij een vergelijkbare formfactor heel wat meer in zijn mars. Enige echte probleem met groene Bosch is dat de prijsverschillen met de onderkant van het profi-spul zo veel kleiner zijn dan de kwaliteitsverschillen; niet zozeer omdat het duurder is dan vroeger, maar omdat het profispul domweg goedkoper is geworden. Die panasonic kostte destijds 4x zo veel als een 9,6v bosch, tegenwoordig zit er net aan een factor 2 verschil tussen een 14,4v groene bosch met een enkel toerental en een brushless 18V unit van een van de grote spelers. Sterker nog: een PSR 1440 Li kost om en nabij de 150eu bij de meeste bouwmarkten met 2 accu's van 1,5Ah; je hebt een Dewalt DCD791 (zoals ik heb) met 2x 2,0Ah voor 240-260eu. En dan zit je op twee keer het koppel bij 550rpm ipv 400rpm, en heb je nog een tweede versnelling die 2000rpm doet in plaats van aan het lage toerental vast te zitten. Sure, nog steeds een verschil van zo'n 100 euro wat zeker significant is, maar als je echt van plan bent stevig te klussen is het niet per se te verantwoorden om zo veel op capaciteit en werkgemak in te leveren voor die paar tientjes.

[ Voor 19% gewijzigd door McGryphon op 27-09-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:31
Ik heb twee oude NiCd machines voorzien van Turnigy Li-ion accupacks, werkt boven verwachting. Een van ze is een 7,2V groene Bosch uit +/- 1998, fijn ding voor het standaard schroef werk. Zo goed had ie het nog niet gedaan ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
10,8V bosch groen is duurder dan 10,8V bosch blauw :)

Maar wat een gedoe over de accu's, terwijl de oplossing hier toch gewoon voor de hand ligt: Gewoon beide kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:40:
10,8V bosch groen is duurder dan 10,8V bosch blauw :)

Maar wat een gedoe over de accu's, terwijl de oplossing hier toch gewoon voor de hand ligt: Gewoon beide kopen :)
Sja, heb ik ook gedaan, maar ik heb wat minder problemen met geld uitgeven aan de tools die ik gebruik dan te verwachten is van iemand die af en toe wat onderhoud aan zijn huis doet en meer ook niet ;)

Een enkele 5,0Ah accu voor Dewalt is vaak 70-90eu in de aanbieding, meestal ruim 120 als normale prijs. Dan wordt het toch een duur grapje als het niet nodig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zeker omdat je die accu's na een 5 jaar of zo toch wel redelijk kan afschrijven, ze verliezen ook capaciteit als functie van de tijd, niet alleen als functie van gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:27:
[...]
Dat ik niet meer te redden ben, net als enkele anderen hier, is wel al lang bekend inderdaad. Geloof dat jij jezelf ook tot die groep mag rekenen :+
Nu er hier toch even niemand meeleest, durf ik dat voor die ene keer wel toe te geven ja. O-)

Toch moet ook hier het aankoopbeleid (of beter de afwezigheid daarvan) rationeel gestroomlijnd worden, al was het maar dat ieder doosje ook weer een handig opslagplekje moet krijgen dat logisch terug te vinden is.
Die plekken beginnen schaars te worden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:27:
[...]

Nu er hier toch even niemand meeleest, durf ik dat voor die ene keer wel toe te geven ja. O-)

Toch moet ook hier het aankoopbeleid (of beter de afwezigheid daarvan) rationeel gestroomlijnd worden, al was het maar dat ieder doosje ook weer een handig opslagplekje moet krijgen dat logisch terug te vinden is.
Die plekken beginnen schaars te worden. :X
Ja, dat ken ik.. Heb daarom een prioriteitenlijstje gemaakt met wat ik eigenlijk nog moet hebben en voor welke klus (vrij kort lijstje ondertussen :P ) en daaronder een lijstje met wat ik eigenlijk nog wil hebben maar waarvoor de uitgave eigenlijk (nog) niet te verantwoorden is :P
En een aantal units op die lijsten staan gemarkeerd met een asterisk, die betekent dat het pas een daadwerkelijke optie wordt tegen de tijd dat ik ergens een daadwerkelijke hobbywerkplaats kan inrichten ipv het met mijn schuurtje te moeten doen.

Denk wel dat het komende half jaar oid de kosten voor verbruiksmaterialen als zaagbladen etc hoger zullen uitvallen dan voor gereedschap zelf. En waarschijnlijk komt er binnenkort weer voor een paar honderd euro aan staal en hout hierheen... Als je het gereedschap hebt ben je natuurlijk nog niet klaar met de kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:14:
[...]

Als jij hetzelfde bedoelt als dat ik denk dat je bedoelt, dan snap ik 'm! Ik dacht dat ik de enige was die zulke fratsen opmerkte. :o

[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 27-09-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Heeft iemand advies om bij een Dwalt DW745 de hoeveelheid zaagsel die het ding produceert en overal heen dumpt te verminderen ?
Ik heb er een Festool stofzuiger aanhangen maar wordt na afloop gek van het opruimen :(.
Alles valt er aan de onderkant uit..

Weet iemand of er ook ergens een lijstje met duitse web shops ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Idealo.de werkt goed als prijszoekmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
enriqueeeee schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:17:
Alles valt er aan de onderkant uit..

Weet iemand of er ook ergens een lijstje met duitse web shops ?
Nope. Moet zelf ook met de bouwzuiger door de schuur als ik met m'n invalzaag of frees bezig ben geweest. Bij m'n afkortzaag heeft stofafzuiging al helemaal geen zin. Als het goed is, scheelt het iig een groot deel vergeleken met zonder afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Mijn TS55 doet het anders knap met stofzuiger eraan, de frees (1010) moet ik nog proberen. Mijn einHELL afkortzaag doet het niet heel best, maar scheelt toch een slok op een borrel als ik de stofzuiger eraf haal.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Met mijn festool frees en invalzaag heb ik bijna tot geen stof met afzuiging maar die zaag vind het een drama. Heb zelf al wat gaten en kieren gedicht maar dan nog.
Het viel mij erg tegen...

• iscara
  • Niet online
Ik zit te twijfelen over welke frees is nodig heb. Wat ik er mee wil gaan doen zijn kantjes en pen/gat verbindingen. Voor het eerste is een kantfrees voldoende, maar voor pen/gat is een bovenfrees nodig.

Dan kom je dus uit op een multifrees. Maar als ik zo snel kijk heb je in NL maar twee opties DeWalt D26204K en Makita RT0700CX3J. Of zijn er nog andere opties?

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Heb 'm de slagmoersleutel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q28x0oGM0doVZ6sLnglusbHI/full.jpg

Werkt prima op de 1,5Ah. Heb blijkbaar een * accu soort van Makita... Die schakelen zichzelf uit voor ze leeg zijn en beschermen tegen overbelasting. Dus okeydokey gaat prima :) 4 wielen losgetrapt ermee. En nog pit over in de accu. Dus doet 't goed :)

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zoek een excentrische schuurmachine voor het schuren van een aanrechtblad (beton ciré) en een aantal deuren.

Eisen:

- Goed schuurvermogen (krachtig)
- Dermate trillingsarm dat je lang kan schuren zonder verdoofde armen te krijgen.
- Prijs en kwaliteit in verhouding (ik ben een hobby klusser)

Ik zat zelf te denken aan deze: https://www.toolmax.nl/bo...rschuurmachine-125mm.html

Tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

iscara schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:15:
Ik zit te twijfelen over welke frees is nodig heb. Wat ik er mee wil gaan doen zijn kantjes en pen/gat verbindingen. Voor het eerste is een kantfrees voldoende, maar voor pen/gat is een bovenfrees nodig.

Dan kom je dus uit op een multifrees. Maar als ik zo snel kijk heb je in NL maar twee opties DeWalt D26204K en Makita RT0700CX3J. Of zijn er nog andere opties?
Ja, er zijn zeker nog andere opties ;)
Ik gebruik zelf de Bosch Blauw GMF-1600CE (set) voor het zware werk:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bosch_GMF1600.jpg

Maar heb me laatst, omdat het een oerdegelijk (maar daardoor ook redelijk zwaar!) apparaat is, nog een kleine/lichte kantenfrees erbij genomen. De Bosch Blauw GKF 600:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Bosch_kantfrees_accuslijptol.JPG

(eigen foto's :P)

Over die laatste ben ik tevreden wat betreft resultaat van het werk/de prestaties, maar niet echt over de bouw. Hij voelt wat sloppy aan, hier en daar rammelen er wat dingen (klembeugeltjes enzo). Ik vind hem aanvoelen als een product uit China. Maargoed, als het resultaat maar goed is natuurlijk he :)

De GMF-1600CE voelt zoals gezegd zeer degelijk aan. Een pracht van een machine, veel mogelijkheden en zeer compleet. Maar dat mag ook wel voor die prijs, ik meen dat ik iets van ruim € 450,- heb betaald toen!
Markprinsen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:18:
Ik zoek een excentrische schuurmachine voor het schuren van een aanrechtblad (beton ciré) en een aantal deuren.

Eisen:

- Goed schuurvermogen (krachtig)
- Dermate trillingsarm dat je lang kan schuren zonder verdoofde armen te krijgen.
- Prijs en kwaliteit in verhouding (ik ben een hobby klusser)

Ik zat zelf te denken aan deze: https://www.toolmax.nl/bo...rschuurmachine-125mm.html

Tips?
Deze ken ik niet van eigen gebruik, maar ik heb zijn grotere broer, de GEX 125-150 AVE. Prachtige machine _/-\o_ "Head to head" getest met een groene Bosch tijdens het schuren van m'n zwembadje ---> wat een apparaat, het ging letterlijk 4x zo snel ermee 8) Als die van jou voor de helft zou presteren zou ik 'm direct nemen! (en daar ga ik wel van uit eerlijk gezegd). Hij kost namelijk ook minder dan de helft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
Bedankt Atmoz, ik kan me je advies als bosch blauw fanboy goed voorstellen ;)

Als hobby klusser ben je op een gegeven moment wel klaar met matige spulletjes en wil je best wat meer uitgeven. Alleen dubbel zo veel? Dat weet ik nog niet.

Misschien heeft er iemand anders nog een héél goede tip voor een ander merk? Dan kan ik wat gaan vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
atmoz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:23:
[...]

Ja, er zijn zeker nog andere opties ;)
Ik gebruik zelf de Bosch Blauw GMF-1600CE (set) voor het zware werk:

[afbeelding]

Maar heb me laatst, omdat het een oerdegelijk (maar daardoor ook redelijk zwaar!) apparaat is, nog een kleine/lichte kantenfrees erbij genomen. De Bosch Blauw GKF 600:

[afbeelding]

(eigen foto's :P)

Over die laatste ben ik tevreden wat betreft resultaat van het werk/de prestaties, maar niet echt over de bouw. Hij voelt wat sloppy aan, hier en daar rammelen er wat dingen (klembeugeltjes enzo). Ik vind hem aanvoelen als een product uit China. Maargoed, als het resultaat maar goed is natuurlijk he :)

De GMF-1600CE voelt zoals gezegd zeer degelijk aan. Een pracht van een machine, veel mogelijkheden en zeer compleet. Maar dat mag ook wel voor die prijs, ik meen dat ik iets van ruim € 450,- heb betaald toen!
dank je atmoz, denk data de Bosch buiten mijn budget valt ;(
Ik zit te denken kan je met een boven/invalfrees ook niet de kantjes doen als je de in de laagste stand zet? Of zeg ik hier iets doms (gelukkige hoorde ik op de radio dat het domme vragen dag is :D)

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

[...]

[...]

Deze ken ik niet van eigen gebruik, maar ik heb zijn grotere broer, de GEX 125-150 AVE. Prachtige machine _/-\o_ "Head to head" getest met een groene Bosch tijdens het schuren van m'n zwembadje ---> wat een apparaat, het ging letterlijk 4x zo snel ermee 8) Als die van jou voor de helft zou presteren zou ik 'm direct nemen! (en daar ga ik wel van uit eerlijk gezegd). Hij kost namelijk ook minder dan de helft ;)
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de Gex 125, zit er namelijk ook zelf aan te denken om die te halen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

enriqueeeee schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:48:

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de Gex 125, zit er namelijk ook zelf aan te denken om die te halen.
Je bedoeld de GEX 125-150 AVE?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Aapje schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:56:
Heb 'm de slagmoersleutel :)

[afbeelding]

Werkt prima op de 1,5Ah. Heb blijkbaar een * accu soort van Makita... Die schakelen zichzelf uit voor ze leeg zijn en beschermen tegen overbelasting. Dus okeydokey gaat prima :) 4 wielen losgetrapt ermee. En nog pit over in de accu. Dus doet 't goed :)
Ik snap er niks van, ik heb ook een dtw190, maar die krijgt niks los boven de 80nm.

:'(

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
Ik ga wel iets vergelijkbaars maar netters knutselen voor de panasonic 12v die hier ligt te verstoffen. Accu's compleet useless, maar mechanisch nog n goed ding, ondertussen vervangen door Bosch en Dewalt.. Ok, dit wordt een unit die standaard op de werkbank ligt aan een 12v supply, wrs een vrachtwagenaccu met een zelfschakelend laadcircuit, want dat is goedkoop en kan zeker genoeg stroom leveren.

http://www.gereedschapcen...campaign=gc.dagaanbieding

Is dit de juiste?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Die bedoelde ik inderdaad. Ik kijk straks na het werk eventjes of dat hem gaat worden of dat ik het plastic voor de connector ergens laat 3D-printen, dat zou namelijk wel een potentieel elegantere oplossing zijn. Had die link anders vanmiddag wel weer gezien bij het doorspitten van mijn ongewenste mail.. ondanks whitelisten en alles blijven de dagaanbiedingen van GC in mijn spamfolder belanden :(

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

atmoz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:05:
[...]

Je bedoeld de GEX 125-150 AVE?
Nee de Bosch Blauw GEX 125-1 AE, ik vond de 125-150 een beetje een hoop geld.
Zit er wel nog tussen te twijfelen, maar zie nu nog de toegevoegde waarde niet tussen de 2.

Zou je mij wel kunnen vertellen in hoeverre je stof vrij kan werken met de GEX 125-150 AVE als je er een stofzuiger aanhangt.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
teacher schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:09:
[...]

Ik snap er niks van, ik heb ook een dtw190, maar die krijgt niks los boven de 80nm.

Gebruik je de hamerfunctie wel? Je moet de hamer in de slagsleutel z'n werk laten doen he... Kan even duren voor die loskomt :)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

enriqueeeee schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:22:

Nee de Bosch Blauw GEX 125-1 AE, ik vond de 125-150 een beetje een hoop geld.
Zit er wel nog tussen te twijfelen, maar zie nu nog de toegevoegde waarde niet tussen de 2.
Hmzz, tja daar heb ik dus helaas geen ervaring mee.
Zou je mij wel kunnen vertellen in hoeverre je stof vrij kan werken met de GEX 125-150 AVE als je er een stofzuiger aanhangt.
Die is goed te noemen!
Ik heb nog nooit ergens geschuurd waar het echt super schoon was, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat er GEEN stof vanaf komt, maar hij maak echt geen grote rommel als je de zuiger eraan hangt. Ik schuur dan altijd zonder mondkapje, en dan heb ik verder nergens last van.

Als je nog een betere schuurmachine wilt moet je eens kijken naar Mirka, of de Rotex van Festool, maarja je vond de GEX 125-150 al te veel geld, dus dan hoef je ook niet verder te kijken eigenlijk :+

Succes met keuzes maken :)

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

atmoz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:38:
[...]

Hmzz, tja daar heb ik dus helaas geen ervaring mee.

[...]

Die is goed te noemen!
Ik heb nog nooit ergens geschuurd waar het echt super schoon was, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat er GEEN stof vanaf komt, maar hij maak echt geen grote rommel als je de zuiger eraan hangt. Ik schuur dan altijd zonder mondkapje, en dan heb ik verder nergens last van.

Als je nog een betere schuurmachine wilt moet je eens kijken naar Mirka, of de Rotex van Festool, maarja je vond de GEX 125-150 al te veel geld, dus dan hoef je ook niet verder te kijken eigenlijk :+

Succes met keuzes maken :)
Die van festool zijn super mooi, ook qua stofvrij werken, als ik kijk hoe dat gaat met mijn invalzaag en frees dan durf ik bewijze van spreke midden in de woonkamer de zaag aan te zetten. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb een ETS 150 (https://www.festool.nl/Pr...ct-Detail.aspx?pid=571898) van Festool en ik heb nog nooit zo stofvrij iets geschuurd, elke machine die ik eigenlijk sinds de aankoop van die ETS gebruik vind ik vervelend. Zelfde geldt ook voor m'n TS55, er wordt vaak gebitched op Festool hoge prijs, maar het stofvrij werken maakt voor mij eigenlijk bizar veel goed.

|>

• Markprinsen
Leuk hoor maar bijna 500 piek voor een hobbybob is zelfs mij wat te veel, en dan moet er nog een stofzuiger bij ook..

• Raymond
teacher schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:09:
[...]

Ik heb een slagschroefmachine van Makita, misschien eens vergelijken? Dat ding van jou moet wel stuk zijn. Heb je al nieuws uit eindhoven van Makita?

Waar zit je veel in de buurt, kunnen we ff afspreken (ik met name in Zwolle en Venlo, hoewel ik komend weekend en 15 oktober in de buurt van A'dam ben)

• Markprinsen
https://m.alternate.de/mo...1217217&page=3&q=excenter

Is dit een goede aanbieding of zijn er betere aanbiedingen?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Markprinsen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:20:
Leuk hoor maar bijna 500 piek voor een hobbybob is zelfs mij wat te veel, en dan moet er nog een stofzuiger bij ook..
Check bijv marktplaats, madevtools.eu, etc. Je hoeft niet allemaal alles brand spanking new te hebben :)

|>

• Markprinsen
Nieuw is wel 4 jaar garantie...

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik vind bij Bosch Blauw ook nog wel wat kwaliteitsverschil in bouw/afwerking.

Mijn GBH2-28 voelt aan als een tank terwijl de GSB13, buiten het feit dattie prima werkt, echt kwalitatief een stuk minder stevig in elkaar gezet lijkt.
De kleine slijptol GWS7-125 zit er qua bouw precies tussenin.

De GBH komt uit Deutschland, de GSB uit Rusland en de GWS uit china :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
iscara schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:47:
[...]
dank je atmoz, denk data de Bosch buiten mijn budget valt ;(
Ik zit te denken kan je met een boven/invalfrees ook niet de kantjes doen als je de in de laagste stand zet? Of zeg ik hier iets doms (gelukkige hoorde ik op de radio dat het domme vragen dag is :D)
Je kan kijken naar de Triton JOF001. Schappelijk geprijsd en relatief compact voor een bovenfrees. Met een aanslag om langs randen te werken (dus kanten te frezen).

• Raymond
argh, kreeg vanmiddag het aanbod (stukkie sponsoring, om het zo maar te noemen :) ) dat ik electrisch (met name Makita/Bosch) gereedschap kan uitzoeken tegen ruwweg 40% van de prijs.

Nu ben ik opeens hebberig en heb ik keuzestress :D

Gelukkig had ik al een verlanglijstje, ik denk dat ik dat maar braaf ga aanhouden en probeer er niet te veel bij uit te zoeken.

• Framoes
Raymond schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:16:
argh, kreeg vanmiddag het aanbod (stukkie sponsoring, om het zo maar te noemen :) ) dat ik electrisch (met name Makita/Bosch) gereedschap kan uitzoeken tegen ruwweg 40% van de prijs.

Nu ben ik opeens hebberig en heb ik keuzestress :D

Gelukkig had ik al een verlanglijstje, ik denk dat ik dat maar braaf ga aanhouden en probeer er niet te veel bij uit te zoeken.
Natuurlijk alleen maar Makita ;)

• Raymond
Ik heb 10,8v bosch spullen en 18v makita spullen en 230V festool spullen. Nu verwacht ik niet dat ik festool kan krijgen, maar wel de andere merken.
Ik kan me nog verrassend goed inhouden :) Even een afweging gemaakt van wat ik de komende maanden verwacht te gaan doen en dan blijk ik maar weinig "te kort" te komen :)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
[...]
verhaal over de GMF 1600 CE
[...]
Shiiiiit ik moet echt stoppen met dit topic te volgen haha, ook deze machine staat al een tijdje op m'n wishlist om in de toekomst te halen (onder het mom van: beter in 1x goed, dan 3x een goedkoop k*tding van de bouwmarkt, en uiteindelijk alsnog een goede :p )

Hij is niet goedkoop (410 @ Werkzeugalarm op het moment, plus een tientje verzending), maar ziet eruit als een verdomd mooie en complete machine

• Raymond
Ok,
Makita BO4565K:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/PNG_web/BO4565K.png

Of
Bosch GS160 multi:
Afbeeldingslocatie: https://images.bosch-professional.com/nl/nl/ocs/stageprodimgfacelift/gss-160-multi-36649.png

Om in hoekjes te schuren, waar mn ets400 niet bij kan komen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:14:
Ok,
Makita BO4565K:
[afbeelding]

Of
Bosch GS160 multi:
[afbeelding]

Om in hoekjes te schuren, waar mn ets400 niet bij kan komen.
Ik heb de Bosch, en ben zeer tevreden erover _/-\o_

Voorheen had ik 2 groene PSM160 ofzoiets meen ik, maar die blauwe is toch echt een stuk serieuzer 8)

[edit]

Het is trouwens de GSS 160 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 28-09-2016 20:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
De laatste tijd heb ik weinig gepost hier, vanwege drukte op het werk, het schilderen van 10 kozijnen & 3 deuren, het reorganiseren van de garage om een betere werkplek te hebben, het opruimen van de zolder omdat het de nieuwe slaapkamer van mij dochter wordt. Maar nu heb ik weer wat meer tijd.

Ik ben ondertussen wat spullen gaan verzamelen om weer te gaan kamperen. Dat hebben we jaren niet meer gedaan, maar volgend jaar gaan we weer. Dus tie wraps, duct tape, touw dat 110 KG kan dragen, multitool, scheerlijnspanners, zakmessen, led lantaarn, zaklampen, storm lucifers, etc.

Natuurlijk moet daar ook gereedschap bij. Nu zag ik nieuws van Wera: de Tool Check Plus. Dit is een 38-delige gereedschapscombinatie van ratel, bits, doppen en een handhouder met uiterst compacte afmetingen. Het heeft de meestvoorkomende bits (PH, PZ, Torx, imbus en 1 sleuf) en 7 doppen. Er zit ook een verloopje in om de doppen in een hex aansluiting te gebruiken. Je kunt hiermee de doppen dus ook gebruiken in een schroefmachine. De set is ideaal om mee te nemen als je niet veel plek hebt. De hele set is maar 18,5 x 9,0 x 2,5 cm groot (of eigenlijk klein).

De set is in het nieuwe kleurenschema van Wera, waardoor het veel gemakkelijker moet zijn om de juiste bit, dop of ander onderdeel te herkennen. Ik geloof dat het werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/ddb61835-e17f-47e4-9606-fde64fdd8eb3_zpssvo5urwo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/IMG_2907_zps8hokp6pd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/IMG_2909_zpsw1bylmxq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/IMG_2911_zpskbtwwxw2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/IMG_2912_zps3ebzazwv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/IMG_2910_zpsvxggkpfk.jpg

(De ratel is ook zonder de Rapidaptor bithouder te gebruiken)

Er zijn wel een paar nadelen. De Zyklop Mini (ratel) en het handvat om de bits te houden zijn erg klein. Ze zijn 8 of 9 cm lang. Het handvat (om de bits met de Rapidaptor bithouder als schroevendraaier te gebruiken) is kort en dun, waardoor het niet heel lekker in de hand ligt. Prima voor af en toe een schroef, maar niet geschikt om meerdere schroeven achter elkaar erin of uit te draaien. Met de Zyklop kun je weinig kracht zetten, doordat deze zo kort is. Je kunt natuurlijk de steel verlengen met een metalen buisje of zo. Hier een foto van de Zyklop en handvat naast de grootste en kleinste schroevendraaier uit mijn Wera set.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/IMG_2914_zpss4xkwvaa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Wera%20Tool%20Check%20Plus/IMG_2915_zpsezhaku8a.jpg?t=1475000188

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
atmoz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:18:
[...]

Ik heb de Bosch, en ben zeer tevreden erover _/-\o_

Voorheen had ik 2 groene PSM160 ofzoiets meen ik, maar die blauwe is toch echt een stuk serieuzer 8)

[edit]

Het is trouwens de GSS 160 ;)
M'n s'jes waren op :+

Leek me wel een handige aanvulling voor in hoekjes enzo. Een RTS400 vind ik wat overkill naast mn ets, dus vandaar hier ff naar kijken :)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:31:
[...]

M'n s'jes waren op :+

Leek me wel een handige aanvulling voor in hoekjes enzo. Een RTS400 vind ik wat overkill naast mn ets, dus vandaar hier ff naar kijken :)
lol :+

Ik had voor iemand op FOK nog een klein testje gedaan met 't apparaatje...
Zojuist de foto's gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/20160520_192841%20(Custom).jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/20160520_193133%20(Custom).jpg

Weinig rondvliegend stof. Alleen precies onder het schuurwerk wat omlaag valt.... En dat alleen met het "opzet-filter", heel aardig vind ik dat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Atmoz op 28-09-2016 20:39 ]

• Raymond
Ik haal mn typenummers door elkaar: Ik heb dus een Festool RTS400 (rechthoekige schuurzool) en vind een dts400 een beetje overtrokken voor erbij.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:41:
Ik haal mn typenummers door elkaar: Ik heb dus een Festool RTS400 (rechthoekige schuurzool) en vind een dts400 een beetje overtrokken voor erbij.
Hebben beide machines niet beide zolen?

• L.N.
Raymond schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:41:
De goedkoopste manier om toch een DTS400 te hebben is om de delta zool van de DTS onder jouw RTS te schroeven. Dat zou een kwestie van 4 schroeven loshalen zijn. ik heb het nooit gedaan, dus onderzoek het beter voordat je allerlei onderdelen aanschaft.

• miekol
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

L.N. schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:47:
[...]

De goedkoopste manier om toch een DTS400 te hebben is om de delta zool van de DTS onder jouw RTS te schroeven. Dat zou een kwestie van 4 schroeven loshalen zijn. ik heb het nooit gedaan, dus onderzoek het beter voordat je allerlei onderdelen aanschaft.
Als ik me niet vergis kon dat alleen bij de voorloper, maar vanaf de DTS/RTS niet meer...

• L.N.
miekol schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:14:
[...]
Als ik me niet vergis kon dat alleen bij de voorloper, maar vanaf de DTS/RTS niet meer...
Volgens mijn vergis jij je. Als ik op de onderdelentekeningen van de DTS en RTS kijk, dan zijn alle onderdelen identiek, behalve de zool / grondplaat. Deze bestaat uit 2 delen, namelijk nummer 36 en 37.

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb mijn striptang van Knipex kapot. Iemand enig idee hoe ik die kan opgeven voor garantie? Ding is niet eens zo oud...
Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.