[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 100 Laatste
Acties:
  • 719.445 views

Onderwerpen

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik had het dan ook niet over platkopschroeven (dat is inderdaad wat anders), maar over platkopschroevendraaier. Wellicht dat het spreektaal is, maar ik kreeg er op google in elk geval genoeg hits op.

Als ik wikipedia mag geloven, dan heet het in het engels inderdaad een "slot screw" en die bevestig je met een "flat head screwdriver" (of een van de vele andere benamingen). Ik zie op de NL wikipedia inderdaad wel de term sleufkopschroevendraaier.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Reinier schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:17:
Dag dames,

Ik denk erover om een afkort/paneelzaag aan te schaffen. Net als atmoz heb ik een voorkeur voor Bosch (blauw). Ik wil er in eerste instantie laminaat, plinten en balken voor een vliering mee gaan zagen.

Nu kwam ik op de volgende machines uit, beide rond de € 600 inclusief GTA 2600 onderstel:
  • GCM 8 SJL
  • GCM 8 SDE
De SDE is een paar tientjes duurder en het enige verschil in specs dat ik kan zien is een variabel toerental. Het zaagblad is denk ik ook anders. Iemand nog een mening over deze apparaten? Zie ik iets over het hoofd?

GCM 12 GDL is natuurlijk nog leuker maar nóg meer overkill :)

Alternatief is: laminaat met m'n invalzaag of met een nieuwe dikkepeerzaag, plinten met de hand en de vliering uitbesteden. Maar da's minder leuk

Edit: GCM 8 SDE heeft ook nog dual bevel en SDS, dus voor drie tientjes meer lijkt me dat de moeite waard.
600? Heb je wel goed gezocht: https://www.mastertools.n...K3c1--yoM8CFYYV0wodojAHVA

Afgezien van ieder zijn voorkeur, -en misschien gooi ik de knuppel in het hoenderhok- maar luistert een afkortzaag zo nauw? Ik heb een Einhell van de Hornbach voor 170 eu en die doet het ook prima. Ja hij is wat zwaar (2000 watt en heeft een hoge piekspanning bij het aanzetten waardoor soms een groep eruit knalt bij mij, maar dat ga ik nog oplossen) Ik zou mijn geld dan liever aan een ander werktuig spenderen. En dat onderstel is op zich wel fijn zie ik, maar ik heb de tafel in mijn werkbank verzonken en zit er nu ook aan te denken om het geheel gewoon mobiel te maken wanneer het nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/igwLl7ndOjgja01W9CvxqElD/full.jpg

discogs

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:54:
Ik had het dan ook niet over platkopschroeven (dat is inderdaad wat anders), maar over platkopschroevendraaier. Wellicht dat het spreektaal is, maar ik kreeg er op google in elk geval genoeg hits op.

Als ik wikipedia mag geloven, dan heet het in het engels inderdaad een "slot screw" en die bevestig je met een "flat head screwdriver" (of een van de vele andere benamingen). Ik zie op de NL wikipedia inderdaad wel de term sleufkopschroevendraaier.
Zal wel spreektaal zijn, ja. Wiha en Wera zijn het in ieder geval er over eens dat het sleuf schroevendraaiers /bits zijn, PB Swiss denkt meer aan gleuf schroevendraaiers / bits.

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

loewie1984 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:56:
[...]

600? Heb je wel goed gezocht: https://www.mastertools.n...K3c1--yoM8CFYYV0wodojAHVA

Afgezien van dat, ieder zijn voorkeur, en misschien gooi ik de knuppel in het hoenderhok maar luisterd een afkortzaag zo nauw? Ik heb een Einhell van de Hornbach voor 170 eu en die doet het ook prima. Ja hij is wat zwaar (2000 watt en heeft een hoge piekspanning bij het aanzetten waardoor soms een groep eruit knalt bij mij, maar dat ga ik nog oplossen) Ik zou mijn geld dan liever aan een ander werktuig spenderen. En dat onderstel is op zich wel fijn zie ik, maar ik heb de tafel in mijn werkbank verzonken en zit er nu ook aan te denken om het geheel gewoon mobiel te maken wanneer het nodig is.

[afbeelding]
Heb een einhell afkort en tafelzaag, noooooit meer. Behalve dat de knoppen regelmatig afbreken (beide machines) is de nauwkeurigheid van de afkortzaag ruk, en na afstellen kan ik ongeveer 4/5 snedes doen voordat hij weer uit lood staat. Tafelzaag is een onding waarbij er een deel aan het zaagblad ligt. Maataanduiding is een sticker die na 4x gebruiken losliet.

Had hiervoor een metabo kgs-216+ (helaas samen met vele ander gereedschap gestolen) en dat was een stuk beter. Momenteel een aantal festool dingen, dus de kapex zal er ook wel komen, beetje appels met peren vergelijken, maar ik zou iig niet voor einhell gaan, kijk dan liever bij hbm.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:55

Reinier

\o/

Oh dat scheelt toch weer 100 euro. Thanks. Dacht dat ik de bekende websites wel allemaal gecheckt had.
Afgezien van ieder zijn voorkeur, -en misschien gooi ik de knuppel in het hoenderhok- maar luistert een afkortzaag zo nauw? Ik heb een Einhell van de Hornbach voor 170 eu en die doet het ook prima. Ja hij is wat zwaar (2000 watt en heeft een hoge piekspanning bij het aanzetten waardoor soms een groep eruit knalt bij mij, maar dat ga ik nog oplossen) Ik zou mijn geld dan liever aan een ander werktuig spenderen. En dat onderstel is op zich wel fijn zie ik, maar ik heb de tafel in mijn werkbank verzonken en zit er nu ook aan te denken om het geheel gewoon mobiel te maken wanneer het nodig is.

[afbeelding]
Slim gedaan dat verzinken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Reinier schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:17:
Dag dames,

Ik denk erover om een afkort/paneelzaag aan te schaffen. Net als atmoz heb ik een voorkeur voor Bosch (blauw). Ik wil er in eerste instantie laminaat, plinten en balken voor een vliering mee gaan zagen.

Nu kwam ik op de volgende machines uit, beide rond de € 600 inclusief GTA 2600 onderstel:
  • GCM 8 SJL
  • GCM 8 SDE
De SDE is een paar tientjes duurder en het enige verschil in specs dat ik kan zien is een variabel toerental. Het zaagblad is denk ik ook anders. Iemand nog een mening over deze apparaten? Zie ik iets over het hoofd?

GCM 12 GDL is natuurlijk nog leuker maar nóg meer overkill :)

Alternatief is: laminaat met m'n invalzaag of met een nieuwe dikkepeerzaag, plinten met de hand en de vliering uitbesteden. Maar da's minder leuk

Edit: GCM 8 SDE heeft ook nog dual bevel en SDS, dus voor drie tientjes meer lijkt me dat de moeite waard.
Oeh.... als je jezelf al hebt overgehaald om € 600,- uit te geven, waarom ga je dan niet nog iéts verder en neem je idd die 12 GDL? _/-\o_
Ik kan alleen maar zeggen dat dit écht een vreselijk dikke en goede afkortzaag is 8)
Zou bijna zeggen ik betaal het verschil wel bij zo cool vind ik 'm!

Die € 1200,- wat hij soms op Ebay.de kost hoef je echt niet te betalen he... volgens mij kom je met € 750,- een heel eind als je effe zoekt.

Hoe dan ook: áls je hem koopt ga je me zeker bedanken ;) Zo niet: ik ben zeer benieuwd welke het dan wordt. In ieder geval veel succes met de zoektocht/koop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:30
Atmoz, ik twijfel tussen een "goedkope" Dick #62 schaaf of de Lie Nielsen versie. Betaal jij het verschil? 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-05 23:16
Volgens mij moet je een hoop bijbetalen dan Atmoz.

Goedkoper dan 989 wordt hij niet, krijg je wel 32 kilo machine voor.

https://www.beslist.nl/kl...0_Watt.html#specs_wrapper

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 23:59

Vliegvlug

Flight Simple

Teijgetje schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:38:
Volgens mij moet je een hoop bijbetalen dan Atmoz.

Goedkoper dan 989 wordt hij niet, krijg je wel 32 kilo machine voor.

https://www.beslist.nl/kl...0_Watt.html#specs_wrapper
Of je besteld 'm in Duitsland voor €739,99 bij Werkzuegalarm 8)7 :P

En voor €9,90 wordt die 32 kilo nog aan je deur bezorgt ook. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 21-09-2016 23:55 ]

• Teijgetje
Die zijn inderdaad spotgoedkoop. _/-\o_

Dat Wiha setje dat voorbij kwam hebben ze ook voor €49,95
Net als een knap Gedore setje voor weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Vliegvlug schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:52:
[...]
Of je bestelt 'm in Duitsland voor €739,99 bij Werkzuegalarm
En voor €9,90 wordt die 32 kilo nog aan je deur bezorgd ook.
Dat wordt dan €370,- in de nu lopende 'atmoz aanbieding'. *;
Hoe lang geldt deze aanbieding eigenlijk??

Heb deze briljante afkortzaag niet echt nodig, maar voor deze prijs kan ik het niet laten.
Het eerste dat ik doe als de Bosch binnenkomt, is een standbeeld zagen voor deze enorm genereuze man, dat is het minste dat je kunt doen. d:)b
McGryphon schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:04:
Met mijn eigen wisselende ervaringen met goedkope schroevendraaiers zal ik je niet lastigvallen.........
Ohh, zulke sets koop je ook als diehard toolaficionado hoor, wat dacht je dat m'n vrouw pakt als er een verfblik open moet en waarom dan niet meteen dezelfde Wiha schroevendraaier gebruiken om lekker door te roeren??
Schoonmaken is natuurlijk nooit een optie. :X

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 22-09-2016 08:27 ]

• Teijgetje
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:15:
[...]

Het eerste dat ik doe als de Bosch binnenkomt, is een standbeeld zagen voor deze enorm genereuze man, dat is het minste dat je kunt doen. d:)b
En hier foto`s daarvan plaatsen natuurlijk... :9~

Teijgetje schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:20:
[...]
En hier foto`s daarvan plaatsen natuurlijk... :9~
Plus een eervolle vermelding met een originele Limited Edition houthakkersspeld!! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Dus... >:) heb ik gelijk? :P

Die € 139,- kan er nog wel effe bij, toch? Behalve als je opzoekt bent naar een mobiele afkortzaag (want dat ding is echt t*ring zwaar!) moet je deze niet kopen.

En wat een enorm verschil in prijzen he... toen ik de mijne kocht kostte die hier in NL iets van € 1450,- wel met onderstel, maarja daar ben je vet mee... Fijne shops in DE _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Op Fok ( ;) ) gaat het nu ook over de Wiha- en Gedore setjes.

Ik vind die atmoz-zaag echt über maar ik kan zo'n lomp groot en zwaar ding eigenlijk nergens kwijt. Ik moet het echt nog even hard overdenken. Met jouw bijbetalingsaanbod wordt het echter wel heel aantrekkelijk :)
Zit trouwens een heel boodschappenlijstje op eBay te maken, want een laserafstandsmeter, 10,8V led-lamp, boorhamer, beitelset, PBM-setje e.d. kunnen er dan ook wel bij :D

• Teijgetje
Tja, een laserafstandmeter............ik ben er al een tijdje naar op zoek en kwam bij de Leica D510 uit.
Gezien je blindelings uit moet kunnen gaan van de metingen.
Deze heeft alles, een smart-horizontal, 1mm afwijking (op 200m), alle opties, camera én bleutooth voor simpele overdracht van de meetgegevens. (Daar kwam ik dit voor tegen overigens, samen met urenregistratie en foto-opname).
Hij is me nog net even te duur helaas, even sparen nog. :-(

Wat ik je wel kan aanraden is een goede kruislijnlaser, (samen met een statief, verstelbaar beugeltje, handontvanger en brilletje), dat scheelt bergen werk en meten.
(Dit was de enige betaalbare groene laser mét loodlijnfunctie, wat goud waard is, en komt uit de fabriek waar ook Leica en Stanley kruislijnlasers gemaakt worden heb ik me laten vertellen)

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 22-09-2016 11:48 ]

• henkie196
  • Niet online
Waar gebruik je zo'n handontvanger eigenlijk voor?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:10:
Waar gebruik je zo'n handontvanger eigenlijk voor?
Om ook in de felle zon makkelijk en snel maten te kunnen uitzetten.
Die ontvanger "ziet" de straal (veel) beter dan jijzelf.

• Teijgetje
Inderdaad, op 60 meter afstand (bv tuinhek(palen) plaatsen) zie je de laser niet meer in daglicht, de ontvanger echter wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 22-09-2016 11:40 ]

• henkie196
  • Niet online
En die hou je dan tegen bv. tegen zo'n paal aan om te zien of de laser onder en boven op dezelfde plek erop schijnt?

• Teijgetje
De ontvanger heeft een meetgebied waarin aangegeven wordt of je net onder, gelijk of net boven de laserlijn zit. Piept hij constant dan ben je level, en anders krijg je met pijltjes en een onderbroken pieptoon te zien of je omhoog of omlaag moet.

Dit idee, alleen dan heeft groen een groter bereik en is beter zichtbaar.
Maar (spat)lijntjes aftekenen/uitzetten hoeft vaak niet meer en bv lampen uitlijnen kan lekker makkelijk op de grond.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 22-09-2016 12:16 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:15
Een goede is idd wel noodzakelijk. Ik heb een groene bosch PCL10. De verticale lijn is prima, kan er met de waterpas geen afwijking aan vinden. Maar de horizontale wijkt iets van 2mm per meter af (misschien een tik gehad oid) en dat maakt hem onbruikbaar om iets ander dan 2 boorgaten af te tekenen. Als je iets op gelijke hoogte wilt hangen als iets dat 2m verderop hangt, dan zit ik er al behoorlijk naast. Beetje jammer.

Wellicht toch ff kijken naar een nieuwe, want het is wel een vreselijk handig ding :)

• Teijgetje
Ook voor bv vloertjes.
Door te meten kun je tot op de liter bepalen hoeveel egalisatie, beton, lijm, etc. je nodig hebt.
Er zijn zoveel toepassingen mogelijk, teveel om op te noemen.

Maar inderdaad een goede is belangrijk omdat je er van op aan moet kunnen.
Maar dan is het ook vergelijkbaar met een SSD voor je gereedschapkist.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:15:
[...]

Dat wordt dan €370,- in de nu lopende 'atmoz aanbieding'. *;
Hoe lang geldt deze aanbieding eigenlijk?
Waar heb jij die 370 euro aanbieding gezien?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Reinier

Reinier

\o/

Teijgetje schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:29:
Ook voor bv vloertjes.
Door te meten kun je tot op de liter bepalen hoeveel egalisatie, beton, lijm, etc. je nodig hebt.
Er zijn zoveel toepassingen mogelijk, teveel om op te noemen.
Speciaal voor het zoeken van low spots en high spots in een vloer vind ik dit ding echt cool:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TbTnlMzNras]

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 19:05
Raymond schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:06:
Bosch 10,8V 4Ah accu.
Gaat een beetje in tegen het draagbare van zo'n 10,8V machientje, maar ik kon deze bestellen voor minder geld dan een 2 of 2,5Ah accu. En als het een keertje compact moet, kan ik alsnog mn 2,0Ah accu in de machine stoppen.
Waar heb je die besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Appie Heijn schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:36:
Waar heb jij die 370 euro aanbieding gezien?
Uhmm, hier dus.

Het af te tikken totaalbedrag is €740,- waarvan deze week (enkel voor alle participerende forumleden) de helft door atmoz wordt opgehoest, in het kader van "Meest briljante Bosch met allerhoogste gunfactor". _/-\o_

Dan kom je vanzelf op €370,- voor eigen rekening.
Die deal mag je natuurlijk niet laten lopen en gelukkig is dat "atmoz approved". d:)b

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Rem

Ben aan het kijken voor vervanging van mijn oudere bosch groen spullen. Ben aan het kijken naar een bosch blauw 10,8v boormachientje en reciprozaag maar twijfel hoe krachtig die dingen zijn.

Gebruik de boor nog wel eens voor wat hardhout en daar heeft mijn bosch groen (14.4v) behoorlijk moeite mee. Zal de 10.8 daar veel moeite mee hebben? Het gewicht staat me namelijk wel heel erg aan! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:12:
[...]

Uhmm, hier dus.

Het af te tikken totaalbedrag is €740,- waarvan deze week (enkel voor alle participerende forumleden) de helft door atmoz wordt opgehoest, in het kader van "Meest briljante Bosch met allerhoogste gunfactor". _/-\o_

Dan kom je vanzelf op €370,- voor eigen rekening.
Die deal mag je natuurlijk niet laten lopen en gelukkig is dat "atmoz approved". d:)b
In dat geval DM ik mijn iban even >:)

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Rem schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:20:
Ben aan het kijken voor vervanging van mijn oudere bosch groen spullen. Ben aan het kijken naar een bosch blauw 10,8v boormachientje en reciprozaag maar twijfel hoe krachtig die dingen zijn.

Gebruik de boor nog wel eens voor wat hardhout en daar heeft mijn bosch groen (14.4v) behoorlijk moeite mee. Zal de 10.8 daar veel moeite mee hebben? Het gewicht staat me namelijk wel heel erg aan! :)
Ligt er aan welke 14,4 groene Bosch je bedoelt. NiCd accu's? Dan kan een nieuwe blauwe 10,8 alles wat je huidige groene kan, maar dan beter.
Nieuwere groene 14,4 is het wat iffy; die is beduidend sterker dan de oude NiCd's, maar heb ze nooit direct head-to-head vergeleken. Wat ik weet is dat ik er zelf nooit kracht mee tekort gekomen ben, maar bij bv. een gatenzaag of grote speedboor/slangenboor pak ik dan ook direct de 18 ipv met een 10,8 aan de top van z'n kunnen te zitten.

Mijn dewalt 10,8 gaf het op ergens tussen "grindbeton mixen" en "kiezelbeton mixen" in, en de Bosch van mijn pa doet daar slechts heel weinig voor onder. Ik heb ze nooit ècht uitgebreid tegenover elkaar gezet, wellicht tijd om dat eens te doen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Rem

McGryphon schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:35:
[...]

Ligt er aan welke 14,4 groene Bosch je bedoelt. NiCd accu's? Dan kan een nieuwe blauwe 10,8 alles wat je huidige groene kan, maar dan beter.
Nieuwere groene 14,4 is het wat iffy; die is beduidend sterker dan de oude NiCd's, maar heb ze nooit direct head-to-head vergeleken. Wat ik weet is dat ik er zelf nooit kracht mee tekort gekomen ben, maar bij bv. een gatenzaag of grote speedboor/slangenboor pak ik dan ook direct de 18 ipv met een 10,8 aan de top van z'n kunnen te zitten.

Mijn dewalt 10,8 gaf het op ergens tussen "grindbeton mixen" en "kiezelbeton mixen" in, en de Bosch van mijn pa doet daar slechts heel weinig voor onder. Ik heb ze nooit ècht uitgebreid tegenover elkaar gezet, wellicht tijd om dat eens te doen.
Mooi! Dankje. Zo de 10.8 accuboor alvast besteld bij onze oosterburen. Zag een recipro goedkoper in NL dus die bestel ik wat later wel dan.
En nu mooie dingen maken zonder dat de boormachine begint te stinken. 8)

• Teijgetje
Reinier schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:40:
[...]
Speciaal voor het zoeken van low spots en high spots in een vloer vind ik dit ding echt cool:

[video]
Dat is ook een pracht apparaatje, alleen verder kan je er niets mee voor €450, en maar tot 10 meter (20m met richtplaat).
En je moet min of meer op je knieën om hoogteverschillen te bepalen die volgens hun kaartje beperkt zijn.

Met een kruislijn blijf je lekker staan en ook grote verschillen kan je simpel opmeten, tot 30 meter ( 60 meter afstand met ontvanger).

Met storten/uitvlakken is het een hulp, wat je hier met egalisatie ziet kan natuurlijk ook met beton of cementdekvloer.
Maar naar mijn ervaring is het toch zelden alleen blindelings tegels plakken daarna, je hebt sowieso een bed nodig en met huidige grootformaat tegels moet je ook vaak dubbelsmeren (vloer en tegel) om genoeg werkruimte te houden.
Maar wel mooi specialistisch gereedschap als je alleen vloeren doet.

(Maar als Atmoz toch inspringt.... ik wou eerst deze, maar dan is de GSL2 misschien toch wat. :9~ )
(Of toch maar de Leica D512 ipv deze die ook veel kan en redelijk goed is voor zijn prijs. ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 22-09-2016 15:31 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sorry, hier alleen ervaring met de GLL 3-80 :)

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:47
Jarenlang een Bosch groen accuboor 18v gehad. Erg veel plezier van gehad. Ik denk dat ie een jaar of 8 is meegegaan. Heeft 2 volledige renovaties (apartement / woonhuis + nieuwbouw) meegemaakt.
De accus beginnen het nu te begeven en ook de spankop heeft wat kuren.
Ik denk dus aan een nieuwe en gezien mijn ervaring heeft Bosch mijn voorkeur. Dit keer echter Bosch Blauw.

Ik zag op Bender een prachtige aanbieding, zonder L-Box. Ik gebruik de doos van de accuboor nooit omdat ie altijd voor het grijpen ligt. Ik gebruik dat ding erg veel. Vandaar geen doos.

Ik lees hier wat ervaringen met Bender. Leveren zij ook naar NL?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Jep, leveren perfect naar NL. Ik koop er geregeld :)

[Edit]
Welke ga je halen?

[ Voor 27% gewijzigd door Atmoz op 22-09-2016 16:39 ]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:47
Top, dank!
Ga ik daar bestellen, al twijfel ik nog over de Metabo 18 quick. Ook mooi machientje. (Heb een Metabo afkortzaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Rem schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:01:
[...]

Mooi! Dankje. Zo de 10.8 accuboor alvast besteld bij onze oosterburen. Zag een recipro goedkoper in NL dus die bestel ik wat later wel dan.
En nu mooie dingen maken zonder dat de boormachine begint te stinken. 8)
Houd wel in het achterhoofd dat een recipro op 10,8 niet zozeer een vervanger is voor een fullsize recipro als een aanvulling op; ik gebruik de mijne met name bij bv. waterleiding/afvoerwerk waar ik weinig ruimte heb en om te snoeien, daar is ie perfect voor geschikt, maar het gebrek aan slaglengte wordt toch al snel een beetje saai als je bv. een aluminium extrusie even wat wil inkorten :P
Daarnaast zal je waarschijnlijk vrij vaak accu's aan het wisselen zijn als je het ding intensief gebruikt, zelfs zo'n kleine reciprozaag trekt toch al een stukje meer vermogen dan een normaal gebruikte accuboormachine.

Niet om te zeggen dat het geen fijn stuk gereedschap is om erbij te hebben hoor, maar weest je bewust van het feit dat 10,8V zaagspul toch vaak teleurstelt als je echt ff door wil, en het gerei echt is gemaakt om het zwaardere spul aan te vullen en niet zozeer om een betaalbaar alternatief ervoor te zijn.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

McGryphon schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:45:
[...]

Houd wel in het achterhoofd dat een recipro op 10,8 niet zozeer een vervanger is voor een fullsize recipro als een aanvulling op; ik gebruik de mijne met name bij bv. waterleiding/afvoerwerk waar ik weinig ruimte heb en om te snoeien, daar is ie perfect voor geschikt, maar het gebrek aan slaglengte wordt toch al snel een beetje saai als je bv. een aluminium extrusie even wat wil inkorten :P
Daarnaast zal je waarschijnlijk vrij vaak accu's aan het wisselen zijn als je het ding intensief gebruikt, zelfs zo'n kleine reciprozaag trekt toch al een stukje meer vermogen dan een normaal gebruikte accuboormachine.

Niet om te zeggen dat het geen fijn stuk gereedschap is om erbij te hebben hoor, maar weest je bewust van het feit dat 10,8V zaagspul toch vaak teleurstelt als je echt ff door wil, en het gerei echt is gemaakt om het zwaardere spul aan te vullen en niet zozeer om een betaalbaar alternatief ervoor te zijn.
Ik kon het niet mooier/beter omschrijven _/-\o_

Maar het is idd een fijn apparaatje. Ik zag die kerl wat bij ons de overkapping kwam plaatsen daar met 0.0 moeite afvoerbuis mee zagen. Ben acuut naar m'n pc gerend en "add to card" gedaan :P

• Teijgetje
atmoz schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:21:
Sorry, hier alleen ervaring met de GLL 3-80 :)
Dat is ook een fijn ding.......zolang hij gecalibreert blijft.

Ik stond ook aanvankelijk op het punt een 3 lijns-360 aan te schaffen.

Advies van de specialist was dat mits ik niet persé die drie lijnen tegelijk nodig had, ik beter voor een robuuste 2lijns kon gaan.
Het mechanisme van een 3lijns is dusdanig gevoelig dat met een beetje pech, (ondanks mijn voorzichtigheid heeft bv mijn telefoon al diverse smakken gemaakt), het toestel na één "ongelukje" al niet meer te repareren zou zijn. (Zijn woorden)
Het zelf stellende mechanisme van een 2 lijns (met loodlijn) is daar minder gevoelig voor omdat het iets robuuster is.
En de stoot/val bestendige 3 lijns beginnen dan weer een factor +2 in prijs vergeleken met de GLL3-80.

Dus kan dit met bv een GLL3-80 zomaar gebeuren, zonder dat je er erg in hebt. :'(
Niet dat dat met een 2lijns niet kan maar die zijn makkelijker te controleren (zelf met testopstelling) en evt te repareren. En mocht het niet te repareren zijn dan word je niet gelijk een poot uitgedraaid ter vervanging.
Uit voorzorg (en ter verlenging van de garantie) laat ik hem dus maar elk jaar calibreren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Crap. Ik had bij de uitverkoop van gereedschapscentrum een Metabo werklamp besteld. Was helaas niet meer in magazijn en uiteindelijk niet meer leverbaar. En kan hem in DE zo snel niet vinden (Bender of werkzeugalarm hebben hem iig niet). Ding zou 30 euro zijn geweest, dus als iemand een metabo werklamp voor bij de 14,4Li accus (met schuifcintact) weet: graag :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Raymond
Is zo'n pcl10 trouwens te calibreren?

Anders wordt het voor mij ook maar tijd om te sparen voor een nieuwe.

Wat zou dan een verstandige zijn?
Ik ga hem binnen gebruiken, langste muur is 10meter. En het zou fijn zijn als er op die afstand minder dan 5mm afwijking in zou zitten :)

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
rinkel schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:39:
Top, dank!
Ga ik daar bestellen, al twijfel ik nog over de Metabo 18 quick. Ook mooi machientje. (Heb een Metabo afkortzaag)
Die Metabo quick is een fijne machine. Licht, compact, maar genoeg power door 18V. Die wisselbare kop is ook een dik pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Raymond schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:23:
Is zo'n pcl10 trouwens te calibreren?
Kalibratie is eigenlijk gewoon de afwijking bepalen.
Als ik het door de leverancier laat doen dan krijg ik daar een certificaat van, dat certificaat zegt eigenlijk ook alleen of hij binnen de tolerantie valt die bij mijn toestel hoort.
Zij hebben een standaard testopstelling, zelf moet je even wat modderen om hem op gelijke hoogte te krijgen op twee plaatsen en hem te kunnen draaien zonder hoogteverschil.
Een (foto)statief is makkelijk.

Zelf kalibreren kan prima;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hmm, daarmee kan je dus precies bepalen hoeveel afwijking er in het toestel zit, maar het valt niet weg te regelen?

Dan maar ff sparen voor een nieuwe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nee, dat valt niet te stellen en eventuele* reparatie is vaak net zo duur als nieuw.

* Bosch levert geen reserveonderdelen voor een PCL10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Is er een redelijk apparaat te krijgen voor €100-€150? Is voor binnen, max een meter of 10. Om ervoor te zorgen dat over de muur zaken op gelijke hoogte komen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

atmoz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:35:
[...]
Oeh.... als je jezelf al hebt overgehaald om € 600,- uit te geven, waarom ga je dan niet nog iéts verder en neem je idd die 12 GDL? _/-\o_
Ik heb nog eens zitten zoeken en op papier is voor mij de GCM 10 GDJ de beste optie. Zeg maar de 10" versie van de 12 GDL, in alles wat kleiner en lichter maar wél met dat glide-systeem.
Alleen is het ding volgens mij voor de Poolse markt gemaakt en hier niet te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fqRjSbmbI2iaawFa9mq3GDe5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ja hoor, maar incl of excl BTW?

Ik heb goede ervaring met Top-lijnlaser.nl.

Exclusief is dit een abslute topper voor €149.

Inclusief is er ook genoeg te vinden.
Er zijn leuke sets in die prijsklasse maar de simpele Top-laser YL-501 voor €95,59 zou al voldoen.
Bij de iets duurdere heb je meer aansluitingen qua statief en vaak ook al een magnetische wandhouder erbij.
Dat is een afweging.
De Stanley wandhouder is een aanrader, daarmee kan je de laserlijn simpel horizontaal en verticaal richten.

Best even bellen met Marc, die geeft je graag advies.

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 23-09-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Teijgetje schreef op donderdag 22 september 2016 @ 20:17:
[...]

Dat is ook een fijn ding.......zolang hij gecalibreert blijft.

Ik stond ook aanvankelijk op het punt een 3 lijns-360 aan te schaffen.

Advies van de specialist was dat mits ik niet persé die drie lijnen tegelijk nodig had, ik beter voor een robuuste 2lijns kon gaan.
Het mechanisme van een 3lijns is dusdanig gevoelig dat met een beetje pech, (ondanks mijn voorzichtigheid heeft bv mijn telefoon al diverse smakken gemaakt), het toestel na één "ongelukje" al niet meer te repareren zou zijn. (Zijn woorden)
Het zelf stellende mechanisme van een 2 lijns (met loodlijn) is daar minder gevoelig voor omdat het iets robuuster is.
En de stoot/val bestendige 3 lijns beginnen dan weer een factor +2 in prijs vergeleken met de GLL3-80.

Dus kan dit met bv een GLL3-80 zomaar gebeuren, zonder dat je er erg in hebt. :'(
Niet dat dat met een 2lijns niet kan maar die zijn makkelijker te controleren (zelf met testopstelling) en evt te repareren. En mocht het niet te repareren zijn dan word je niet gelijk een poot uitgedraaid ter vervanging.
Uit voorzorg (en ter verlenging van de garantie) laat ik hem dus maar elk jaar calibreren.
Hmzz, ik vind eerlijk gezegd dat je zo'n nauwkeurig/optics/fragiel ding ook niet moet laten vallen.
Die 3-80 is dan wel redelijk robuust gebouwd, maar ik zou niet blij met mezelf zijn als ik die eens liet vallen :o

Vind het dan ook niet super vreemd als die na een valpartij ineens niet meer goed "z'n ding" deed :P

Zal binnenkort eens kijken of ik de mijne kan checken tegen een super rechte waterpas. Maar heb er eigenlijk wel goed vertrouwen in. Heb er het scherm in m'n HT mee opgehangen/afgesteld, en dat zit allemaal retestrak. (0,0 "tuning" met m'n projector nodig achteraf).

Pics van de zaak in actie:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/HT/HT_Bosch_GLL3-80_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/HT/Bijna_klaar/IMG_8017.JPG

Ook in de escaperoom wordt hij veelvuldig gebruikt. Ook over lange(re) afstanden (> 30m) en nooit iets vreemd/scheefs opgemerkt ofzo.

Ik denk dat je sowieso met iedere laser voorzichtig moet zijn. Er zitten toch genoeg spiegeltjes en daar soort dingen in...
Reinier schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:16:

Ik heb nog eens zitten zoeken en op papier is voor mij de GCM 10 GDJ de beste optie. Zeg maar de 10" versie van de 12 GDL, in alles wat kleiner en lichter maar wél met dat glide-systeem.
Alleen is het ding volgens mij voor de Poolse markt gemaakt en hier niet te krijgen:

[afbeelding]
Het lijkt er inderdaad op dat die 10" versie hier zeer slecht c.q. niet te krijgen is. Moet je die dan willen vraag ik me af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Je moet ze inderdaad niet laten stuiteren............(is geloof ik regel 1 in de gebruiksaanwijzing. ;) )
Helaas is op een bouwplaats niet iedereen even voorzichtig en is het fijn als je apparaat tegen een stootje kan.

Superrechte waterpassen, bv mijn Sola`s, hebben vaak een tolerantie van 0,5 mm/m, dus dan kom je niet echt verder als de afwijking 0,2 mm/m mag zijn.
Je kan hem net zo kalibreren als een tweelijns volgens mij, als je hem midden in de ruimte 180 graden draait en aftekent zouden de marks hetzelfde moeten zijn. Als je hem dan naar een muur verplaatst kun je de afwijking zien/meten.
Door het kruispunt hor/vert af te tekenen op een paar punten kun je de horizontale lijn checken, met een schietlood de verticale.

@ Raymond;
De iets duurdere lasers zijn vaak helderder en hebben een dunnere projectielijn, wat nauwkeuriger aftekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik duik erin. Op zich bevalt me die pcl10 prima (zo spannend is het allemaal niet, wat ik ermee wil doen), alleen stoort het me dat ik kan zien dat die horizontale lijn echt afwijkt. Volgens mij zelfs nog wel binnen de gestelde tolerantie, maar dat is me al te veel :P

Het is dat ik weet dat'ie zo verrekte handig is, anders had ik hem weggedaan en me er niet meer druk over gemaakt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:45
Zo, weer 50 euro het zwarte gat ingegooid met dank aan dit forum :)
Met veel moeite kon ik me beheersen toen de set schroevendraaiers bij gereedschapscentrum werd genoemd, maar nu dan toch gezwicht voor dezelfde set in duitsland. Voordeeltje voor mij is dat deze nu nog vijf euro goedkoper was en ik het in Duitsland kan laten bezorgen dus geen verzendkosten. Al met al dus toch zo'n tientje goedkoper dan vorige week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

vandaag proefpakket van Makita binnen gekregen \o/ reuze blij mee. 9 recipro (bimetaal en hout) zagen. bithouder, compleet bitsetje met houder. 3 beitels voor sloophamer, decoupeerzaagjes en een invalcircelzaag blad. Ik hoef ff geen vervangende zaken meer te kopen voor me gesloopte tools :+

[ Voor 3% gewijzigd door mutsje op 23-09-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teijgetje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:09:
...........
Superrechte waterpassen, bv mijn Sola`s, hebben vaak een tolerantie van 0,5 mm/m, dus dan kom je niet echt verder als de afwijking 0,2 mm/m mag zijn.
Je kan hem net zo kalibreren als een tweelijns volgens mij, als je hem midden in de ruimte 180 graden draait en aftekent zouden de marks hetzelfde moeten zijn. Als je hem dan naar een muur verplaatst kun je de afwijking zien/meten.
Door het kruispunt hor/vert af te tekenen op een paar punten kun je de horizontale lijn checken, met een schietlood de verticale.
Mag ik het begrip "kalibratie" zo lezen dat je na een vastgestelde afwijking van de laserlijn die ook eigenhandig kunt corrigeren tot de geprojecteerde lijn wel correct binnen de specs wordt weergegeven??
En zo ja, kan dat corrigeren met iedere laser, of is dat enkel voorbehouden aan duurdere/geavanceerder modellen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Nee, kalibratie is puur het vaststellen hoe groot de afwijking exact is.
Valt dat binnen de specs dan is hij nog gekalibreerd, valt het er buiten dan is hij afgekeurd.
En nee dat bijstellen kan niet zelf begreep ik, of niet makkelijk volgens mij. Al heb ik nog nooit er een opengemaakt.
Voor duurdere lasermodellen zijn soms onderdelen te krijgen.
Top-lijnlaser.nl repareert ze wel indien mogelijk, je zou Marc kunnen bellen wat mogelijk is met jouwe.
Is jouwe niet te duur dan kan je kijken of je hem open kan schroeven en of de verstelling van het zelflevelende mechanisme simpel met schroefjes (met loctite vastgezet denk ik) te verstellen is.
Hij legde mij uit dat dat vrij complex is en als er wat mis is er meestal een onderdeel van dat mechanisme stuk/verbogen is. Wat bij 3lijns vaker een total-loss oplevert dan bij 2lijns.

Ik had laatst smoel op deze, een Leica Wild LNA 20, outdoor, shockproof, compleet, 240m range en machinesupportmogelijkheid (Machinaal graven/niveleren met ontvanger).(specs)
Marc kon die niet repareren, ondanks dat Leica niet de goedkoopste is..
Dus voor dat geld toch maar laten lopen, wat moet je immers met een fout meetinstrument behalve weggooien?

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 23-09-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ok, calibratie testje gedaan en ook paar streepjes hier en daar gezet.

Lijkt er nu op dat mn sola waterpas niet goed is :X

Teijgetje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:15:
Nee, kalibratie is puur het vaststellen hoe groot de afwijking exact is.
Valt dat binnen de specs dan is hij nog gekalibreerd, valt het er buiten dan is hij afgekeurd.
En nee dat bijstellen kan niet zelf begreep ik, of niet makkelijk volgens mij. Al heb ik nog nooit er een opengemaakt.
Voor duurdere lasermodellen zijn soms onderdelen te krijgen.
Top-lijnlaser.nl repareert ze wel indien mogelijk, je zou Marc kunnen bellen wat mogelijk is met jouwe.
Is jouwe niet te duur dan kan je kijken of je hem open kan schroeven en of de verstelling van het zelflevelende mechanisme simpel met schroefjes (met loctite vastgezet denk ik) te verstellen is.
Hij legde mij uit dat dat vrij complex is en als er wat mis is er meestal een onderdeel van dat mechanisme stuk/verbogen is. Wat bij 3lijns vaker een total-loss oplevert dan bij 2lijns.
Mijn eigen laser bestaat slechts op papier, die schade is dus te overzien.
Tot nu toe red ik het redelijk met waterpassen, een oldskool slangwaterpas en rooksignalen. :+
Wel gehannes dat voorlaatste maar het werkt uitstekend, alleen bij het kruisen van de evenaar moet ik het meetresultaat corrigeren (wet Buys Ballot), maar dan praat je over substantiële lengtes.

Zo'n laserkalibratie stelt dus weinig voor als er ook niets in te stellen valt. :?
Goed je weet dat het apparaat correct werkt, of juist niet.
Wie wil nu een laser zonder een toegankelijk "inspectieluikje" waar minstens het kopje van een precisie schroevendraaier, of torxje in past?

Als Tweaker kun je daar toch niets mee? :z
Raymond schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:11:
Daarvoor hoefde je het waterpas alleen maar 1800 te draaien. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 24-09-2016 07:52 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:11:

Doe inderdaad die 180 graden test eens :)

Ik kan me zo slecht voorstellen dat een SOLA niet goed is (zonder hem te hebben mishandeld).

Maar goed om te zien dat ik dus niet voor niets de wat sterkere Stabila's heb genomen ;)

• henkie196
  • Niet online
De meeste Stabila's hebben ook een (gespecificeerde) nauwkeurigheid van 0.5mm / m, ook meer dan die laserlijn waterpassen die eerder op de 2mm / 10m zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 07:49:
[...]

Tot nu toe red ik het redelijk met waterpassen, een oldskool slangwaterpas en rooksignalen. :+

Zo'n laserkalibratie stelt dus weinig voor als er ook niets in te stellen valt. :?
Goed je weet dat het apparaat correct werkt, of juist niet.
Wie wil nu een laser zonder een toegankelijk "inspectieluikje" waar minstens het kopje van een precisie schroevendraaier, of torxje in past?

Als Tweaker kun je daar toch niets mee? :z
Ik deed het ook jaren zonder, oldskool.
Tot je ergens meekrijgt hoeveel sneller en makkelijker het kan, en overal kampvuurtjes opstarten wordt niet altijd gewaardeerd. ;)

Kalibreren is het vaststellen/ijkmeting, justeren het afstellen.
Een kalibratie is dus altijd een "ijkmeting". ;)
En is je apparaat (nog)gekalibreerd dan voldoet het aan de fabrikantspecificaties, is hij geijkt dan voldoet het aan wettelijke standaarden.

Een inspectieluikje is er niet, afstelmogelijkheden wel geloof ik.
Hier wordt een PCL10 afgesteld (@ Raymond).
Mijn Russisch is niet zo goed, gelukkig is er ondertiteling, maar daar slopen ze alles uit elkaar.......
Ook een GLL3-80 is geen probleem voor ze.....

Dus zolang je weet wat je doet zal je het vast zelf af kunnen stellen en het zelfs zo kunnen justeren dat je de fabrikantspecificaties ver overtreft, (0mm/10m), al naar gelang van de kwaliteit van het mechanisme natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 24-09-2016 13:34 ]

• Raymond
Ik ben er idd achter gekomen door de waterpas 180graden te draaien :)

Maar omdat het ding nauwelijks gebruikt is en zeker niet mishandeld, had ik dat eerst niet overwogen om te doen. Dat heb ik pas gedaan toen uit calibratie bleek dat mn laser eigenlijk wel prima is.

Maarre, is stabila beter dan Sola?
Blijkbaar ben ik in de markt voor een nieuwe waterpas ipv een nieuwe laser :D

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:55:
Ik ben er idd achter gekomen door de waterpas 180graden te draaien :)

Maar omdat het ding nauwelijks gebruikt is en zeker niet mishandeld, had ik dat eerst niet overwogen om te doen. Dat heb ik pas gedaan toen uit calibratie bleek dat mn laser eigenlijk wel prima is.

Maarre, is stabila beter dan Sola?
Blijkbaar ben ik in de markt voor een nieuwe waterpas ipv een nieuwe laser :D
Het zijn beide goede merken, maar ik ben uiteindelijk voor Stabila gegaan vanwege de goede verhalen, filmpjes en ervaringen van mensen op forums. De Type R300 is echt vreselijk stevig, mooi en makkelijk in gebruik. Ik heb er inmiddels 3 zo fijn vind ik ze!

• Raymond
Is het handig om zo'n ding uit duitsland te laten komen, gezien het transport? Scheelt wel 40 euro namelijk.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:44:
Is het handig om zo'n ding uit duitsland te laten komen, gezien het transport? Scheelt wel 40 euro namelijk.
Als het goed verpakt is (zal wel :)) dan zie ik geen problemen.
Dat ding is super robuust, en mega sterk. De R300 bedoel je toch?
Welke maat je ga je nemen dan?

atmoz schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:01:
[...]
Het zijn beide goede merken, maar ik ben uiteindelijk voor Stabila gegaan vanwege de goede verhalen, filmpjes en ervaringen van mensen op forums. De Type R300 is echt vreselijk stevig, mooi en makkelijk in gebruik. Ik heb er inmiddels 3 zo fijn vind ik ze!
Mooi en stevig zijn deze Stabila's en Sola's zeker, wat dat betreft hoef je niet zo heel lang na te denken voor een verantwoorde aankoop. :)

Toevallig had ik vanmiddag in de shop hier nog een paar Sola's in m'n hand, zien er gewoon fantastisch uit.
Wat ik wel jammer vind is dat de libelles tegenwoordig niet meer zijn na te stellen, zo moeilijk is dat niet en niets is zo irritant als een waterpas dat steevast een pietsje verkeerd aangeeft.

Als je met een beetje beleid met zo'n ding omgaat en ze bijv. niet als koevoet misbruikt, dan moet een waterpas gewoon een heel lang DIY leven meegaan.
Ik kan mij tenminste niet herinneren dat ik er ooit een echt heb weten te slopen. O-)

• Raymond
atmoz schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:46:
[...]

Als het goed verpakt is (zal wel :)) dan zie ik geen problemen.
Dat ding is super robuust, en mega sterk. De R300 bedoel je toch?
Welke maat je ga je nemen dan?
Ik heb nu een 120cm sola, maar wil eigenlijk net iets langer. Blijkbaar kom je bij stabila dan meteen op 1m80 oid uit. Beetje aan de lange kant. Dan vind ik de 150cm sola een betere keuze.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 20:43:
[...]

Ik heb nu een 120cm sola, maar wil eigenlijk net iets langer. Blijkbaar kom je bij stabila dan meteen op 1m80 oid uit. Beetje aan de lange kant. Dan vind ik de 150cm sola een betere keuze.
Ik ben ook begonnen met een 120cm, kort erna een 60cm, en nog niet zo lang geleden nog een 180cm erbij gekocht.

Zou zelf het verschil tussen 120 en 150 wat klein vinden :)

• Raymond
Klopt, behalve dat ik dan geen 120cm meer heb :P

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 21:24:
Klopt, behalve dat ik dan geen 120cm meer heb :P
Ohzo, haha dat is die kapotte >:)

In dat geval :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb wel ff garantie geclaimed, hopelijk komt daar reactie op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:25
is er iemand hier die ervaring heeft met huis- tuin- en keuken endoscopen? Prijs gaat van 3 euro (ebay China) tot 100k+ (professioneel voor in mensen). Ik vroeg me af of er iemand hier zo'n toestel heeft, en waar ik wat op moet letten. Is voor normaal thuisgebruik, zou liefst een zo klein mogelijke diameter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

manzonderdas schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:10:
is er iemand hier die ervaring heeft met huis- tuin- en keuken endoscopen? Prijs gaat van 3 euro (ebay China) tot 100k+ (professioneel voor in mensen). Ik vroeg me af of er iemand hier zo'n toestel heeft, en waar ik wat op moet letten. Is voor normaal thuisgebruik, zou liefst een zo klein mogelijke diameter hebben.
Ik heb de Bosch Blauw GOS 10,8v en heb er al heel wat leuke en handige dingen mee uitgegaald. Is natuurlijk soieso leuk "speelgoed", maar ook handig om bv. achter een wand te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik heb zo eentje vanuit china gehaald die je op je smartphone kan aansluiten. Voor de prijs zeker een prima kwaliteit.
Deze om precies te zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
atmoz schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:25:
[...]

Ik heb de Bosch Blauw GOS 10,8v en heb er al heel wat leuke en handige dingen mee uitgegaald. Is natuurlijk soieso leuk "speelgoed", maar ook handig om bv. achter een wand te kijken :)
Holy shit... is er een stuk gereedschap van hun, wat je niet hebt?
Denk dat ze de deuren bijna kunnen sluiten, als jij spontaan zou besluiten om over te stappen op een ander merk :P

Gaaf ding trouwens, geloof niet dat ik er zelf veel toepassing voor zou hebben, maar mooi spul is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

nick_haak schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:49:
[...]

Holy shit... is er een stuk gereedschap van hun, wat je niet hebt?
Denk dat ze de deuren bijna kunnen sluiten, als jij spontaan zou besluiten om over te stappen op een ander merk :P
Hehe :)
Er zijn nog wel wat dingen wat ik niet heb (en ook niet hoef) maar het is inmiddels al een redelijke verzameling ja...

Overstappen op een ander merk heb ik nog niet over na hoeven denken, ik ben uiterst tevreden erover 8)
Gaaf ding trouwens, geloof niet dat ik er zelf veel toepassing voor zou hebben, maar mooi spul is het wel.
Zekers! Dit is echt zo'n tool wat je voor de grap nog eens pakt om mee te prutsen/spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Haha, zelfs al heb je hem niet nodig, het is nou eenmaal zo leuk O-)

Toevallig nog ervaring met de GST 18V-LI S decoupeerzaag?
Ik zag in een eerdere post dat je (ik dacht) de GST 90 hebt, maar als ik de verhalen over de collectie zo zie, hoeft dat niet in te houden dat je deze niet kent ;)

Lijkt me wel een interessante machine om er nog eens bij te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

nick_haak schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:15:
Haha, zelfs al heb je hem niet nodig, het is nou eenmaal zo leuk O-)

Toevallig nog ervaring met de GST 18V-LI S decoupeerzaag?
Ik zag in een eerdere post dat je (ik dacht) de GST 90 hebt, maar als ik de verhalen over de collectie zo zie, hoeft dat niet in te houden dat je deze niet kent ;)

Lijkt me wel een interessante machine om er nog eens bij te halen.
Nee, de GST 18V-LI S ken ik niet uit eigen ervaring.
Heb voor het normale/zwaardere werk inderdaad de (bekabelde) GST 90, en voor het lichtere werk de (draadloze) 10,8 volt decoupeerzaag. Er is nog geen situatie geweest dat ik die draadloze op 18v nodig had. Misschien komt die in de toekomst, maar over de 18v cirkelzaag ben ik niet tevreden, dus denk dat ik de decoupeerzaag ook maar links laat liggen. Ik kan me zeer goed (be)helpen met de bekabelde GST 90 (fijn ding! die hogere types zullen alleen nog maar fijner zijn 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Ah, duidelijk.
En die 10.8, beetje een fijn ding (uiteraard rekening houdend met de beperkingen die je hebt met een 10.8 systeem, zal minder krachtig zijn, maar loop je daar heel snel tegenaan?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:53
GST 160 CE hier. GE-WEL-DIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

nick_haak schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:35:
Ah, duidelijk.
En die 10.8, beetje een fijn ding (uiteraard rekening houdend met de beperkingen die je hebt met een 10.8 systeem, zal minder krachtig zijn, maar loop je daar heel snel tegenaan?)
Jep, die vind ik zeer fijn werken. Heeft me al de nodige keren uit de brand geholpen. Even snel wat afkorten, logotje/vormpje maken, etc... heeft z'n geld al lang terugverdiend (is ook niet zo duur maargoed :+). Hij trekt 18mm MDF bijvoorbeeld wel, maar dan merk je wel heel goed dat zo'n bekabelde véél sterker is. Dus het is echt een aanvulling op een normale/bekabelde of natuurlijk zo'n veel krachtigere 18v machine. Zou 'm dus niet willen missen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Nice, weer wat om over te denken dus, ook al heb ik op het moment nog weinig gereedschap nodig (de GSR 18V-EC, 2016 model heeft ook nog weinig daglicht gezien), ben ik wel een groot liefhebber van goed gereedschap, die goedkope meuk van de bouwmarkt (vooral de huismerken) blijf ik liever ver vandaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

nick_haak schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:01:
Nice, weer wat om over te denken dus, ook al heb ik op het moment nog weinig gereedschap nodig (de GSR 18V-EC, 2016 model heeft ook nog weinig daglicht gezien), ben ik wel een groot liefhebber van goed gereedschap, die goedkope meuk van de bouwmarkt (vooral de huismerken) blijf ik liever ver vandaan :p
Niet over nadenken, gewoon kopen :P Ga je toch ooit nodig hebben (of in ieder geval super handig/fijn vinden), dus waarom dan niet meteen kopen denk ik dan altijd).

Die 18V-EC serie lijkt me ook wel cool, maar ik kan het mezelf niet wijsmaken dat ik deze ook nog "nodig" heb... Heb al 4 stuks Bosch Blauw 18V accuschroevers/boren dus voorlopig even niets nieuws :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
Haha, heb ook weer geen geld als water hoor, dan zou er waarschijnlijk ook al een mega stapel van dat spul staan, maar dat staat (voor mij in elk geval) niet altijd op prio 1 ;)

Heb voor m'n werk de vorige generatie GSR 18V-EC liggen, en ben er erg tevreden mee, vandaar dat de keuze voor thuis erg makkelijk was.
Huidige type heeft de metalen boorkop, en nog wat meer koppel dan de oude (weliswaar nog nooit tegen de beperkingen aangelopen, dus dat gaat wel goed komen), en de ERC (anti kickback), dus toch een leuke upgrade tov de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

vandaag zijn we eens bezig geweest met een recipro zaag om wortels van een boomstronk door te zagen. Daarna me Stihl kettingzaag volledig erop verkracht, maar die krijgt straks lekker een verwenbeurt en wij hebben de stronk dusdanig ingekort dat we er weer overheen kunnen tegelen. Nog ff motorolie op stam gesmeerd en ingeboord waarna de terpentine rijkelijk vloeide dus die groeit voorlopig niet meer. Binnenkort beginnen met volledig afdak tussen twee carports en daarna de zaak ophogen en tegelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Overduidelijk een prijsfout, maar voor de tweakers die van een gokje houden;
Prijs inmiddels weer op juiste niveau

https://www.amazon.de/Bos...xx+136+%2B+Bosch+Caddy%29

bosch

[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 25-09-2016 22:06 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Switchie schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:31:
Overduidelijk een prijsfout, maar voor de tweakers die van een gokje houden;

https://www.amazon.de/Bos...xx+136+%2B+Bosch+Caddy%29

[afbeelding]
Thanks! Besteld }:O ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Appie blijft op de kleintjes letten......... :9

(We zijn benieuwd d:)b )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nu weer 1380 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:25
atmoz schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:25:
[...]

merk je niet dat resolutie een beperking is van het systeem? hoe is het met zoom? Ben zelf wat aan het zoeken naar > 640*480 native resolutie; wat moeilijk te vinden lijkt te zijn. Kan me niet voorstellen dat de sensoren ondertussen niet op dat niveau zijn

bij die bosch zie ik dat het 320 max is. Is daar een (niet software) zoom bij? Hoe is de belichting? IR mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dan gaat ie meteen in de verkoop hier, dan kan ik er tenminste echt goed spul voor kopen _O-
Milwaukee FTW >:) maw mijn M12 gereedschap bevalt mij zeer goed, ook veel complimenten gekregen rondom met name omdat het bij de meeste alleen qua naam bekend is maar niet daadwerkelijk ervaring mee. Meeste zijn toch makita of hilti mannen, wellicht vanwege de huur/lease constructie's.

De M12CPD heeft al heel wat gaatjes geboord in ieder geval. Dit weekend de M12 recipro uitgeleend aan een timmerman, ben benieuwd wat ie ervan vind.

[ Voor 77% gewijzigd door Appie Heijn op 25-09-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 13:09

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Appie Heijn schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:35:
[...]

Thanks! Besteld }:O ben benieuwd!
Jij woont niet in NL? Staat namelijk dat ze niet naar NL leveren, nog afgezien van de prijsfout :+

En wat zeurt iedereen nou over die zware 18V accus; voor de echte mannen:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/14409430_1785992401681619_8481652323554304902_o.jpg

8)7

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat is daar het praktisch nu van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 19-05 09:27
Dat je hem minder snel kwijt raakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik ga wel iets vergelijkbaars maar netters knutselen voor de panasonic 12v die hier ligt te verstoffen. Accu's compleet useless, maar mechanisch nog n goed ding, ondertussen vervangen door Bosch en Dewalt.. Ok, dit wordt een unit die standaard op de werkbank ligt aan een 12v supply, wrs een vrachtwagenaccu met een zelfschakelend laadcircuit, want dat is goedkoop en kan zeker genoeg stroom leveren.

Overigens, heeft er iemand nog defect 18v li-ion xr spul van Dewalt liggen misschien? Ik heb eigenlijk alleen de connectoren naar de accu nodig :p

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 25-09-2016 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Notna schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:03:
[...]

Jij woont niet in NL? Staat namelijk dat ze niet naar NL leveren, nog afgezien van de prijsfout :+
Jazeker wel, maar heb ook een Duits adres :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:51:
Ik ga wel iets vergelijkbaars maar netters knutselen voor de panasonic 12v die hier ligt te verstoffen. Accu's compleet useless, maar mechanisch nog n goed ding, ondertussen vervangen door Bosch en Dewalt.. Ok, dit wordt een unit die standaard op de werkbank ligt aan een 12v supply, wrs een vrachtwagenaccu met een zelfschakelend laadcircuit, want dat is goedkoop en kan zeker genoeg stroom leveren.
Vrachtwagens hebben 24V boordspanning, dus daar moet je nog een omzetting maken om het op 12V te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:18:
[...]

Vrachtwagens hebben 24V boordspanning, dus daar moet je nog een omzetting maken om het op 12V te krijgen.
Klopt, maar dat is in principe niet zo'n probleem. 24V DC naar 12V DC converteren is een stuk goedkoper en makkelijker dan 230V AC naar 12V DC :P

Denk dat ik een van die rotte accu's ga kannibaliseren om gewoon een connector voor de boormachine te maken trouwens, en dan wel zo dat ik achteraf altijd nog de accu opnieuw zou kunnen vullen met nieuwe cellen en terug assembleren. Gewoon weer een hobbyprojectje zeg maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:21:
Klopt, maar dat is in principe niet zo'n probleem. 24V DC naar 12V DC converteren is een stuk goedkoper en makkelijker dan 230V AC naar 12V DC :P
Ik weet niet hoe wijd verspreid de kennis is dat een vrachtwagen een andere boordspanning heeft dan een personenwagen, dus ik denk, ik vermeld het maar even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:21:
[...]

Denk dat ik een van die rotte accu's ga kannibaliseren om gewoon een connector voor de boormachine te maken trouwens, en dan wel zo dat ik achteraf altijd nog de accu opnieuw zou kunnen vullen met nieuwe cellen en terug assembleren. Gewoon weer een hobbyprojectje zeg maar :P
Maak je geen zorgen, in een vrachtwagen liggen gewoon 2 12V accu's in serie ;)
Pagina: 1 ... 31 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.