[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 100 Laatste
Acties:
  • 718.629 views

Onderwerpen

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
teacher schreef op woensdag 14 september 2016 @ 00:00:
Over twee weken heb ik een afspraak met een makita adviseur; wordt vervolgd.
Je hebt geen advies nodig. Gewoon alles van Makita kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:27
Hmm, hout schaven met 30 graden is geen pretje. Gelukkig wel een goede kans om weer met "leuk speelgoed" aan de slag te mogen gaan. In dit geval de oude Robland X31 op mijn werk.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_2852_zpswxjmc5ek.jpg

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:55:
[...]

Ferm is zeker een B-merk, maar wel een dat al heel wat jaren bezig is op de markt van budget compressoren.

Het zijn ongetwijfeld producten uit China/Taiwan die "ergens" zijn omgekat voor onze markt, waarna er een Nederlandse handschoen overheen is gegaan en er een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing is toegevoegd.
De in Nederland gelegen serviceafdeling was tot nu toe een welkome plus.

Bij Metabo zal het recent net zo zijn gegaan, omdat men kennelijk dacht dat een luchtcompressor niet in het assortiment mocht ontbreken.
Erg origineel is die lijn overigens niet, itt de superieure en vernieuwende producten die dit merk ook levert.

Het zal dus vooral een handige manier zijn om budget producten te laten meeliften op de faam van een A-merk.
Budget compressoren die natuurlijk ook net even duurder zijn, maar goedbeschouwd weinig tot niets aan extra leveren.
Niets mis mee als er ook een degelijke support achter staat.

Maar wie iets meer rust wilt, zoekt beter naar een low-noise compressor.
Deze HBM's zijn weliswaar duurder maar absoluut veel stiller in gebruik, ik heb hier nu een 25l en een 50l van staan en die snorren als een zonnetje.

Voor een echte professionele low noise compressor betaal je een veelvoud en daar kun/mag je deze HBM's dan ook niet mee vergelijken.
Voor dit geld zijn de HBM's fijne apparaten die zeker een jaar of twintig mee moeten kunnen gaan. ;)

[...]

Ben je nog verder gekomen met het opbergen van de bitjes in je opbergkoffer na het breken van het originele magazijnstripje??
Die newbees koppelen ook zo fijn terug. :+
Niet meer naar gekeken eerlijk gezegd, laatste weken erg druk :X
Overigens gaat die lamp nog ff duren. Werd door gereedschapscentrum gemaild EN gebeld; ze konden het ene exemplaar dat ze nog zouden moeten hebben niet meer in het magazijn vinden :+
Wordt dus besteld (mooi, weet ik zeker dat ie hagelnieuw is voor een spotprijs) maar levertijd onbekend. Als ie er is kom ik ws ook weer bij mij accutol in de buurt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Raymond
Was vanavond in de praxis. Daar lag een bosch blauw 14,4volt accuschroefboormachine met 2 1,3ah accu's voor 99 euro.

Leek me een mooie prijs voor zo'n apparaat. Veel betere keuze dan de andere machines in de bouwmarkt van 100 euro :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:45

Vliegvlug

Flight Simple

Een tijdje terug een excentrische schuurmachine gekocht, zat toen te twijfelen tussen een Metabo en een Makita. Hier ook nog gepost en uiteindelijk voor de Metabo SXE 3125 gegaan.

Metabo SXE 3125

Na een paar keer gebruik voelt het ding echter als een miskoop. :(

Het stofzakje lijkt steeds losser te gaan zitten, waar het eerst er redelijk lastig op te wringen was gaat het nu zo makkelijk dat ik bang ben dat hij er straks door de machine afgeblazen gaat worden. Hij verdraait nu al steeds bij het schuren.

Het grootste probleem is echter de hechting van het schuurpapier aan de zool van de machine.
:'(
Ik heb pas een handjevol plankjes geschuurd en steeds heb ik dat schuurpapier dat nog nauwelijks slijtage laten zien compleet los komt van de machine.

De eerste keer dacht ik nog dat het lag aan het feit dat ik er ook planken mee aan het afkanten was en de machine daar misschien niet geschikt voor was. Maar ook na het pakken van een nieuw schuurpapier en enkel het schuren van het vlakke gedeelte van de planken gebeurde het weer.

Schuurkant nog helemaal top maar het probleem is dat de stoffen hechtkant van het schuurpapier grotendeels los laat van het papier en in het klitteband van de machine blijft hangen:

schuurpapier versletenSchuurvoet Metabo SXE 3125

Volgens mij ligt dat aan het type klitteband wat op de schuurvoet gebruikt wordt. (en dat het ding een gatenkaas is zal ook niet helpen want minder klitteband om op het schuurpapier vast te grijpen)

Ik heb namelijk ook al tijden een Bosch PSM 160 A waar ik dat nog nooit mee gehad heb. Zelfs als het schuurpapier zelf bijna geen korrel meer over had bleef het toch nog goed zitten.

Ik heb de onderkant van de Bosch en de Metabo eens naast elkaar gelegd en de bosch heeft echt een heel ander soort klitteband:

Schuurvoet bosch vs metabo
Links Bosch, rechts Metabo

Misschien dat het op de foto niet helemaal duidelijk is maar de Bosch heeft een soort kleine afgeplatte paddenstoel vormpjes erg dicht op elkaar. De Metabo heeft van die kromme zuurstok vormpjes die een stuk langer zijn en verder uit elkaar staan.

De onderkant van het schuurpapier lijkt wel hetzelfde:
Schuurpapier onderkant Bosch vs Metabo
Vandaar dat ik denk dat het aan het klitteband moet liggen.

Hebben andere eigenaren van een Metabo schuurmachine hier ook last van of is er iets niet goed aan die van mij?

En zou het mogelijk zijn een Bosch schuurvoet op de Metabo te zetten?
Weet niet waarom Metabo dat betere klitteband niet gebruikt, misschien heeft Bosch daar patent op, maar daar heb ik wel meer vertrouwen in.

(Wist niet zeker of dit in een eigen post moest of juist hier, maar anders mag een mod 'm moven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Vliegvlug schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:36:
Een tijdje terug een excentrische schuurmachine gekocht, zat toen te twijfelen tussen een Metabo en een Makita. Hier ook nog gepost en uiteindelijk voor de Metabo SXE 3125 gegaan.
Na een paar keer gebruik voelt het ding echter als een miskoop. :(
Het stofzakje lijkt steeds losser te gaan zitten, waar het eerst er redelijk lastig op te wringen was gaat het nu zo makkelijk dat ik bang ben dat hij er straks door de machine afgeblazen gaat worden. Hij verdraait nu al steeds bij het schuren.
Slechte zaak, neem even contact op met de verkoper, of met Metabo zelf, die zullen je hier ongetwijfeld een goed antwoord kunnen geven.
Het grootste probleem is echter de hechting van het schuurpapier aan de zool van de machine.
Ik heb pas een handjevol plankjes geschuurd en steeds heb ik dat schuurpapier dat nog nauwelijks slijtage laten zien compleet los komt van de machine.
Dat lijkt dan eerder aan het schuurpapier te liggen dan aan de machine zelf. ;)
Misschien van een verkeerde batch??

Gebruik je het originele Metabo schuurpapier??
Zo ja, neem dan even contact op met Metabo, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd, maar het lijkt of de rug van dit schuurpapier voortijdig begint te "desintegreren". :(
Zelfs hoogbejaard papier van 15+ jaar oud vertoont dat hier niet.
Volgens mij ligt dat aan het type klitteband wat op de schuurvoet gebruikt wordt. (en dat het ding een gatenkaas is zal ook niet helpen want minder klitteband om op het schuurpapier vast te grijpen)
Ik meen op je foto's vooral de loslatende rug van het schuurpapier te zien, terwijl de klittekut van de machineschuurzool intact lijkt.
Van deze afstand kan ik die twee niet goed vergelijken.

Het is wel zo dat als je met compleet versleten schuurpapier blijft doorschuren dat je dan aan het molesteren van de schuurzool begint en die kun je daarna gevoeglijk weggooien.
Heb ik hier eerder meegemaakt bij "goedwillende behulpzame amateurs" die zoveel mogelijk kilometers met slechts 1 papiertje wilden schuren, maar daarbij wel een dozijn schuurzolen vermoordden. :F
Dat moet je dus zeker niet doen.

Met name met deltaschuurmachines gebeurt dat doorschuren van de schuurzoolpunt net iets te makkelijk.

Als de schuurzoolperforaties en de gaten voor de schroefbevestiging overeenkomen, dan zou je de schuurzool eventueel door een ander merk kunnen vervangen.
Kwestie van schuurzool losschroeven en de overeenkomstige gaten vergelijken met het andere merk.

Ik zou wel eerst checken of je de schuurzool en/of het schuurpapier niet gratis omgeruild kunt krijgen onder je huidige garantie. 8)
The Eagle schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:56:
[...]
Niet meer naar gekeken eerlijk gezegd, laatste weken erg druk :X
Ok, je vraag leek mij zo urgent dat ik met het instant beantwoorden daarvan m'n krappe treinaansluiting heb gemist en daardoor iets te laat in de Kamer verscheen voor het initiatiefwetsvoorstel 'orgaandonatie' van mijn lieve en gewaardeerde collega.
Gelukkig is mijn ontbrekende stem tégen het voorstel zonder grote gevolgen gebleven. :+

De volgende keer moet jij maar even wachten. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 15-09-2016 07:01 ]

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05

artificial_sun

Mazda Rx7

McGryphon schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:34:
Dus. Ik moet wat slijpschijven voor aluminium hebben in 180mm. Normaal haal ik Flexovit, Bosch of Pferd, maar deze drie merken kan ik alu doorslijp- en afbraamschijven enkel per 25 krijgen hier in de buurt, en zo vaak/veel verwerk ik ook weer geen aluminium. Er zit hier wel een zaak die Klingspor schijven per stuk verkoopt in de types die voor mij interessant zijn; ik heb wel eens van het merk gehoord, maar weet niet hoe deze zich tot eerdergenoemde drie verhoudt. Heeft iemand ervaring genoeg hiermee om te zeggen wel/niet doen?
Bij de bouw van de carnavalswagen gebruiken we altijd Klingspor, en een maar van mij ook op zijn werk. Naar mijn mening zijn het gewoon goede schijven. Maar ik heb geen een op een vergelijk. Ik heb al wel dozenvol op geslepen.

Stadia was beter....

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 22:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
artificial_sun schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:34:
[...]

Bij de bouw van de carnavalswagen gebruiken we altijd Klingspor, en een maar van mij ook op zijn werk. Naar mijn mening zijn het gewoon goede schijven. Maar ik heb geen een op een vergelijk. Ik heb al wel dozenvol op geslepen.
Dit is voor mij eigenlijk al voldoende informatie, weet ik in ieder geval dat het betrouwbaar spul is. Thanks :)

Hoe het qua slijpprestaties en duurzaamheid verhoudt zal ik vanzelf ondervinden dan; mocht ook dat goed uitvallen heb ik er hier een "standaard"winkel bij voor een deel van mijn consumables :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 23:29

Aapje

Opel-beun
Heb ze nu van de Action o/ Werken best goed, slijt wat harder weg dan duurdere merken, maargoe... Heb ze nog niet kapot zien spatten. Zelfs niet toen er 1tje zichzelf vast sloeg tegen het gietijzeren uitlaatspruitstuk :D

• Raymond
Vliegvlug schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:36:

Gast, de oplossing is echt supersimpel: Hang er een stofzuiger aan! Als je echt zoveel moet schuren, moet je dat nooit zonder afzuiging doen. Je werkt ten eerste veel gezonder, maar je schuurt ook nog eens sneller, mooier, je papier gaat langer mee.

Je hebt niet eens iets echt heel bijzonders nodig, in tegenstelling tot wat je overal leest. Zelfs het knulligste afzuigertje werkt al 100x beter dan geen afzuiging.
Koop een Karchertje van 100 euro, met het machineslangetje-accessoire (kost 15 euro oid) en werken maar! Een iets leukere versie heeft een ingebouwd stopcontact waarmee de stofzuiger automatisch aan/uit schakelt bij inschakelen van de schuurmachine.

Ik werk iig nooit meer zonder aangesloten afzuiging.

Voorbeeldje:
https://www.kaercher.com/...-p-workshop-16298860.html

Gewoon bij de karwei te koop, inclusief dat accessoireslangetje:
https://www.karwei.nl/ass...%257CNat-+en+droogzuigers

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 15-09-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 01:39:
[...]
Slechte zaak, neem even contact op met de verkoper, of met Metabo zelf, die zullen je hier ongetwijfeld een goed antwoord kunnen geven.
Goed punt, ga ik maar eens doen.
[...]
Dat lijkt dan eerder aan het schuurpapier te liggen dan aan de machine zelf. ;)
Misschien van een verkeerde batch??

Gebruik je het originele Metabo schuurpapier??
Zo ja, neem dan even contact op met Metabo, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd, maar het lijkt of de rug van dit schuurpapier voortijdig begint te "desintegreren". :(
Zelfs hoogbejaard papier van 15+ jaar oud vertoont dat hier niet.
Het schuurpapier ziet er op het oog goed uit vandaar dat ik het papier niet verdacht heb.
Het is overigens geen Metabo maar van Makita. Dat papier heb ik er tijdens het bestellen van de machine bij geklikt want stond aan de rechterkant als 'direct bijbestellen' waarbij er geen merk bij stond en er dus niet bij stil stond dat het een ander merk zou zijn.
Op de verpakking staat echter dat het ook geschikt is voor zo'n beetje alle andere merken waaronder ook Metabo en Makita is ook geen B-merk natuurlijk ;)
[...]

Ik meen op je foto's vooral de loslatende rug van het schuurpapier te zien, terwijl de klittekut van de machineschuurzool intact lijkt.
Van deze afstand kan ik die twee niet goed vergelijken.
Dat zachte laagje aan de achterkant laat inderdaad los maar vanwege het andere soort klitteband op de schuurvoet tov de Bosch was dat mijn hoofdverdachte.
Ik heb het idee dat de klitteband van de Metabo groffer is en daarom op minder plekken hecht op het schuurpapier waardoor de krachten op de stoffen onderkant niet goed verdeelt zijn, een beetje zoals dat je een paar haren zo uit je hoofd kan trekken maar als je een hand vol pakt je dat niet meer lukt.

Ik zou als test eigenlijk het schuurpapier van de Metabo op mijn Bosch moeten zetten, met een beetje bijknippen moet dat wel passend te maken zijn, ik heb alleen niet echt zin daar dan een aantal planken mee te moeten schuren om te zien of het daar ook los laat.
Voor dat werk heb ik tenslotte die excenter gekocht.
Het is wel zo dat als je met compleet versleten schuurpapier blijft doorschuren dat je dan aan het molesteren van de schuurzool begint en die kun je daarna gevoeglijk weggooien.
Heb ik hier eerder meegemaakt bij "goedwillende behulpzame amateurs" die zoveel mogelijk kilometers met slechts 1 papiertje wilden schuren, maar daarbij wel een dozijn schuurzolen vermoordden. :F
Dat moet je dus zeker niet doen.

Met name met deltaschuurmachines gebeurt dat doorschuren van de schuurzoolpunt net iets te makkelijk.
"Guilty as charged" :+
Zo heb ik mijn Bosch in de loop der tijd inderdaad wel behandeld en precies dat met dat puntje ook; was zo warm geworden dat het schuurpapier daar aan de voet was vastgesmolten en ik het moest lossnijden. :P

Maar alle lof voor Bosch op dit vlak, zelfs hierna hechte het schuurpapier nog steeds uitstekend want die voet heb ik uiteraard niet vervangen 'hij doet het tenslotte nog!' :)

Bij de Metabo heb ik voor dit soort fratsen geen kans gehad, zoals gezegd liet het schuurpapier helaas al ver voordat het versleten was los van de zool.
Als de schuurzoolperforaties en de gaten voor de schroefbevestiging overeenkomen, dan zou je de schuurzool eventueel door een ander merk kunnen vervangen.
Kwestie van schuurzool losschroeven en de overeenkomstige gaten vergelijken met het andere merk.
Daar heb ik al een beetje naar gekeken maar is lastig vergelijken via de foto's op internet.
En dan heb je ook nog de remring die wel nauwkeurig om de voet moet passen verwacht ik; te los en hij remt niet en te vast en hij draait niet.

Maar eens langs een fysieke winkel dus om de huidige voet naast één van Bosch te leggen. Dan kan ik gelijk zien of Bosch voor hun excenters ook dat andere type klitteband gebruikt.
Ik zou wel eerst checken of je de schuurzool en/of het schuurpapier niet gratis omgeruild kunt krijgen onder je huidige garantie. 8)
[...]
Ik weet niet echt op welke grond dan eigenlijk, zowel het schuurpapier als de zool zien er nog goed uit, maar kan het wel vragen bij ToolNation.

Hmm, nu ik het schuurpapier van de zool afhaal om het klitteband te bekijken valt me op dat de onderkant vol zit met splinters die van het hout af komen.
Houtsplinters op onderkant van het schuurpapier
Blijkbaar worden ze tussen de zool en het schuurpapier aangezogen en dat zou misschien kunnen verklaren waarom het schuurpapier zo snel los laat.

Bij de Bosch zit het papier veel dichter op de zool waardoor de splinters er daar waarschijnlijk niet tussen komen.

De splinters zijn trouwens afkomstig van Angelim Vermelho hardhout wat fijnbezaagd is en ik eigenlijk zo wilde inzetten maar het bleek zodanig splinterig dat ik het wel eerst moest schuren. :|

Het probleem is dus misschien wel heel specifiek; dat die schuurmachine berekend is op het afvoeren van stof en niet van splinters.
Of zouden die splinters niet een probleem moeten zijn?
Raymond schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:52:
[...]
Gast, de oplossing is echt supersimpel: Hang er een stofzuiger aan!
...
Daar heb je 100% gelijk in! _/-\o_
Dat het stofzakje zo los is gaan zitten was ook meer om aan te geven dat me dat kwalitatief nogal tegenviel van de Metabo.

Een goede bouwzuiger staat nog op het verlanglijstje. :)
Maar ik schuur nu dus nog even zonder, leeg het stofzakje om de haverklap en draag daarbij ook nog een stofmasker. Dus qua gezondheid en schuurresultaat zal het niet veel uitmaken maar een bouwzuiger levert wel een heel stuk gemak en snelheidswinst op dus die zal er zeker nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 00:43:
[...]
Het schuurpapier ziet er op het oog goed uit vandaar dat ik het papier niet verdacht heb.
Het is overigens geen Metabo maar van Makita. Dat papier heb ik er tijdens het bestellen van de machine bij geklikt want stond aan de rechterkant als 'direct bijbestellen' waarbij er geen merk bij stond en er dus niet bij stil stond dat het een ander merk zou zijn.
Op de verpakking staat echter dat het ook geschikt is voor zo'n beetje alle andere merken waaronder ook Metabo en Makita is ook geen B-merk natuurlijk ;)
Klittekut bestaat om het even plastisch te zeggen uit een 'mannetjes' en een 'vrouwtjes' structuur die beiden op elkaar ingrijpen voor een betrouwbare hechting.
Twee mannetjes of twee vrouwtjes hechten van geen kanten op elkaar en daarom lijkt een kruisbestuiving van verschillende merken mij niet zo'n goed idee als je al eerder hebt vastgesteld dat die structuren kennelijk behoorlijk van elkaar verschillen. ;)
Maar eens langs een fysieke winkel dus om de huidige voet naast één van Bosch te leggen. Dan kan ik gelijk zien of Bosch voor hun excenters ook dat andere type klitteband gebruikt.
Misschien dat je eerst maar eens het juiste schuurpapier moet gaan proberen. :)
Hmm, nu ik het schuurpapier van de zool afhaal om het klitteband te bekijken valt me op dat de onderkant vol zit met splinters die van het hout af komen.
Blijkbaar worden ze tussen de zool en het schuurpapier aangezogen en dat zou misschien kunnen verklaren waarom het schuurpapier zo snel los laat.
Kennelijk is de incompatibele(??) hechting papier/schuurzool al meteen niet zo lekker en de centrifugale krachten winnen het dan van de standaard onderdruk die rond de perforaties heerst.
Een aangesloten bouwzuiger maakt daar korte metten mee, soms moet je de zuigkracht zelfs temperen omdat het papier anders aan het werkstuk gaat kleven.
Het probleem is dus misschien wel heel specifiek; dat die schuurmachine berekend is op het afvoeren van stof en niet van splinters.
Of zouden die splinters niet een probleem moeten zijn?
Het komt zeer waarschijnlijk door je huidige mismatch van papier vs schuurzool en door de geringe onderdruk krijgen de splinters de kans tussen het papier en schuurzool te dringen vanwege de sterke centrifugale krachten.
Vervang het papier, of sluit een zuiger aan en dat zou niet meer mogelijk moeten zijn.
Dat het stofzakje zo los is gaan zitten was ook meer om aan te geven dat me dat kwalitatief nogal tegenviel van de Metabo.
Yep, dat is best slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 01:13:
[...]

Klittekut bestaat om het even plastisch te zeggen uit een 'mannetjes' en een 'vrouwtjes' structuur die beiden op elkaar ingrijpen voor een betrouwbare hechting.
Twee mannetjes of twee vrouwtjes hechten van geen kanten op elkaar en daarom lijkt een kruisbestuiving van verschillende merken mij niet zo'n goed idee als je al eerder hebt vastgesteld dat die structuren kennelijk behoorlijk van elkaar verschillen. ;)
De klitteband kant van de zool verschilt inderdaad veel tussen de Bosch en de Metabo maar ik heb sterk de indruk dat dat niet voor de zachte kant van het schuurpapier geldt.

Op de verpakking van het Makita papier staan zowat alle merken die ik ken genoemd als compatible en de achterkant van het Bosch papier wat ik hier heb is zelfs als ik het van dichtbij bekijk hetzelfde. Het voelt ook hetzelfde aan.

En vanochtend was ik toevallig door het papier van mijn Bosch machine heen en ben toen nieuw gaan halen maar helaas hadden ze geen Bosch meer maar nog wel Metabo(!) papier, dus dat genomen. 8)
Ook die onderkant ziet er hetzelfde uit als die andere twee en hecht uitstekend op de zool van de Bosch machine.
[...]

Misschien dat je eerst maar eens het juiste schuurpapier moet gaan proberen. :)
Proberen kan natuurlijk geen kwaad alleen kan ik dat Metabo papier niet zo makkelijk in de buurt krijgen, wel op internet maar om nu voor 3,71 papier te kopen met 6,95 verzendkosten gaat me ook wat ver. :X
[...]

Kennelijk is de incompatibele(??) hechting papier/schuurzool al meteen niet zo lekker en de centrifugale krachten winnen het dan van de standaard onderdruk die rond de perforaties heerst.
Een aangesloten bouwzuiger maakt daar korte metten mee, soms moet je de zuigkracht zelfs temperen omdat het papier anders aan het werkstuk gaat kleven.

[...]
Het komt zeer waarschijnlijk door je huidige mismatch van papier vs schuurzool en door de geringe onderdruk krijgen de splinters de kans tussen het papier en schuurzool te dringen vanwege de sterke centrifugale krachten.
Vervang het papier, of sluit een zuiger aan en dat zou niet meer mogelijk moeten zijn.
Klinkt als een hele goede tip, ik heb nog een oude stofzuiger staan dus zal die er eens met ducttape aan bevestigen. :P
Hopelijk helpt dat.
Heb helaas pas zondag weer tijd om een goed stuk te schuren dus duimen voor goed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 11:16

FZ6

Ik ben voor het gemak maar de woonkamer eens onderhanden aan het nemen en voordat ik de oude lelijke plinten weer even hard erop zet als ik ze eraf heb gehaald heb ik bedacht dat ik misschien wel eens nieuwe plinten wil

Nu ben ik niet van plan om daar de hoofdprijs voor te betalen en zelf maken is natuurlijk ook veel leuker.

Dus...dit vraagt om de aanschaf van een bovenfrees :)

Voordat ik er een ga uitzoeken een vraagje aan de ervaren frezers :X
Het moeten overzetplinten gaan worden, kan ik de uitsparing aan de achterkant van de plint (die weer over de houten latjes op muur moeten vallen) ook frezen met een bovenfrees of vraagt dit om een andere machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Het is dan makkelijker om je frees even in een tafel te hangen en dan de plint langs de frees te geleiden.

Maar frees+freesjes+tafel is denk ik wel duurder dan plinten kopen. En minder mooi (ik heb mn plinten ook zelf gemaakt, maar dat doe ik niet weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 01:41:
[...]

De klitteband kant van de zool verschilt inderdaad veel tussen de Bosch en de Metabo maar ik heb sterk de indruk dat dat niet voor de zachte kant van het schuurpapier geldt.

Op de verpakking van het Makita papier staan zowat alle merken die ik ken genoemd als compatible en de achterkant van het Bosch papier wat ik hier heb is zelfs als ik het van dichtbij bekijk hetzelfde. Het voelt ook hetzelfde aan.

En vanochtend was ik toevallig door het papier van mijn Bosch machine heen en ben toen nieuw gaan halen maar helaas hadden ze geen Bosch meer maar nog wel Metabo(!) papier, dus dat genomen. 8)
Ook die onderkant ziet er hetzelfde uit als die andere twee en hecht uitstekend op de zool van de Bosch machine.

[...]

Proberen kan natuurlijk geen kwaad alleen kan ik dat Metabo papier niet zo makkelijk in de buurt krijgen, wel op internet maar om nu voor 3,71 papier te kopen met 6,95 verzendkosten gaat me ook wat ver. :X

[...]

Klinkt als een hele goede tip, ik heb nog een oude stofzuiger staan dus zal die er eens met ducttape aan bevestigen. :P
Hopelijk helpt dat.
Heb helaas pas zondag weer tijd om een goed stuk te schuren dus duimen voor goed weer.
Mijn inziens ligt het probleem niet bij de schuurvoet maar de manier waarop je het ding gebruikt. Ik krijg namelijk hetzelfde effect met iedere andere excentrische machine op het moment dat ik ga afkanten. Als ik dan iets teveel druk zet komt er door de wrijving teveel hitte vrij vermoed ik. Die hitte is niet zo goed voor dat klitteband en gaat dan vervormen.

Als dat eenmaal gebeurt word het alleen maar erger want alleen maar meer wrijving omdat de boel niet goed meer hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 11:16

FZ6

Raymond schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:47:
Het is dan makkelijker om je frees even in een tafel te hangen en dan de plint langs de frees te geleiden.

Maar frees+freesjes+tafel is denk ik wel duurder dan plinten kopen. En minder mooi (ik heb mn plinten ook zelf gemaakt, maar dat doe ik niet weer)
Dat ben ik met je eens....
Even verzinnen of ik nog meer freesklusjes kan verzinnen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:29
Mijn 'klusje' waarvoor ik een bovenfrees aangeschaft heb was het 2x infrezen van een meerpuntssluiting in een deur, dus dat kan al gauw uit dan. Ik heb m verder nog niet zo vaak gebruikt omdat mijn verbouwing nog in de ruwbouwfase zit maar zelfs dan is-ie wel handig af en toe voor malletjes enzo. Straks gaat hij in ieder geval van pas komen bij de nieuwe vensterbankjes die ik nog moet maken.

Ik zou iig niet op zoek gaan naar redenen om er niet een te kopen.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:48

Atmoz

Techno!!

FZ6 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:50:

Dat ben ik met je eens....
Even verzinnen of ik nog meer freesklusjes kan verzinnen dan :)
Als je al aan dit soort klusjes aan het denken bent, en ze dus ook aan durft, dan zou ik gewoon een bovenfrees kopen hoor 8)

Ik ben begonnen met een groene Bosch, en heb inmiddels een blauwe erbij gekocht en een Triton om in een tafel te hangen. Over de blauwe ben ik super tevreden (zit ook zo'n "vaste" houder bij), de Triton moet ik nog in een freestafel installeren (moet de hele tafel nog maken O-)) maar die schijnt ook heel goed te zijn. Keuze genoeg dus. Maargoed, ook van de andere merken zijn er goede bovenfrezen beschikbaar ;)

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hoi allemaal,

Ook ik ben zoekende naar een nieuwe accuboormachine, en ik wil ook gelijk een slagschroevendraaier gaan aanschaffen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer! Er is zoveel keuze, en er zijn zoveel verschillende types dat ik er niet echt uitkom.

Ik wil graag gereedschap wat gewoon goed is, en doet wat het moet doen. Het hoeft niet zo luxe dat men op de bouwplaats jaloers zal zijn, maar de frustraties van goedkoope bouwmarkt meuk ben ik wel zat. Een goede prijs / kwaliteit verhouding vind ik belangrijk! Ik zal de machines o.a.. gaan gebruiken tijdens het bouwen van een houthok en een overkapping in de tuin (Grove douglashout constructies met dikke balken), verbouwen in huis (plafonds isoleren, panlatten schroeven en opnieuw gipsen), nieuwe kap op de schuur zetten en verder wat hobbyen met steigerhout etc. etc.

2 Jaar terug tijdens het klussen in ons huis al veel profijt gehad van het 18v Makita spul van m'n zwager, dus daar heb ik wel een lichte voorkeur voor, echter begrijp ik dat o.a. Bosch Blauw 18v ook goed spul is... Ik lees hier ook vaak dingen over 10,8v maar vraag me af of dat niet veel te licht is voor o.a. grove constructies van douglas hout.

Ik hoop dat jullie met een zetje in de goede richting kunnen geven. Er is budget, ik heb echter niet echt een prijs in gedachten. Ben best bereid om 500-600 neer te leggen voor goede machines, maar minder vind ik natuurlijk ook niet erg ;)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:45
Gewoon je gevoel volgen en gaan voor 18V Makita`s, die kun je soms krijgen in een set met drie accu`s voor minder dan je maximaal in gedachten hebt. Standaard set is met twee accu`s, in koffer of M-box
Bovendien kun je met dezelfde accu`s nog tal van andere Makita`s van stroom voorzien, wil je ooit uitbreiden.
En die verslijt je niet meer bij DHZ gebruik.

[ Voor 36% gewijzigd door Teijgetje op 17-09-2016 10:57 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:32
Robsta86 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:43:
Hoi allemaal,

Ook ik ben zoekende naar een nieuwe accuboormachine, en ik wil ook gelijk een slagschroevendraaier gaan aanschaffen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer!
Je bent de eerste deze week :D

Makkelijk antwoord:
Makita of Bosch Blauw, sommige anderen zijn tevreden met Dewalt of Metabo. Allevier prima merken.
Voor wat serieuzer werk: 18V set, zorg voor minimaal 2 Li-ion accu's van 2.5-3Ah, liefst meer accu's ivm gebruik twee machines.
Brushless of brushed is afhankelijk van of je de meerprijs van de eerste waard vind.

Tip: voor de Duitse merken zijn de prijzen in Duitsland een stuk aangenamer.

Teijgetje schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:50:
..................
Bovendien kun je met dezelfde accu`s nog tal van andere Makita`s van stroom voorzien, wil je ooit uitbreiden.
En die verslijt je niet meer bij DHZ gebruik.
Ik hoop echt dat de gemiddelde DHZ'er dan wél ouder wordt dan een jaar of vijf, de vorige accugeneraties hielden het nml. niet zo heel veel langer uit. ;)

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 23:29

Aapje

Opel-beun
Voordeel is wel dat met die nieuwe lithium generatie er intern veelal 18650 cellen bevinden... Dus beetje tweaker vervangt die in de verre toekomst gewoon zelf ;)

Ik ben overigens erg blij met mijn 1,5AH Accu op de 18v Makita Accuboormachine.

[ Voor 20% gewijzigd door Aapje op 17-09-2016 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
atmoz schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:38:
[...]

Als je al aan dit soort klusjes aan het denken bent, en ze dus ook aan durft, dan zou ik gewoon een bovenfrees kopen hoor 8)

Ik ben begonnen met een groene Bosch, en heb inmiddels een blauwe erbij gekocht en een Triton om in een tafel te hangen. Over de blauwe ben ik super tevreden (zit ook zo'n "vaste" houder bij), de Triton moet ik nog in een freestafel installeren (moet de hele tafel nog maken O-)) maar die schijnt ook heel goed te zijn. Keuze genoeg dus. Maargoed, ook van de andere merken zijn er goede bovenfrezen beschikbaar ;)
Ja, werk eens door aan die tafel, de mijne is al lang af ;) Maar ja, ik krijg niet zo'n mooie werkbank....

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 11:08

miekol

erm

Dat Thomas de Eigen Huis en Tuin klusjesman eigenlijk vooral met Festool gereedschap werkt is volgens mij amper nog een publiek geheim, aangezien die ook in allerlei Festool reclame filmpjes zit.

Bij Eigen Huis en Tuin houden ze dat normaal altijd wel goed buiten beeld, maar moest net wel lachen toen hij eerst vrij prominent met een Workx accuboor met Festool 3mm boortje een gaatje in een keukenkastjes boorde, maar twee shots later een groter gat met een dezelfde Workx machine met een Festool Zobo aan het boren was. Kennelijk was iemand van productie de Workx boortjes vergeten :+

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

Vandaag is me Makita Reciprozaag JR3050T binnen gekomen, deze ga ik gebruiken om wortels van een boom door te zagen. Daarna zal ie vast door de hele vriendenkring abused worden :+ Gelijk maar ff Formulier ingevuld bij Makita voor het gratis proefpakket ter waarde van 170 euries? klik > Proef Pakket <. Dit is tot 30 september geldig voor aankopen tussen 1 juni en 30 september voor bepaalde makita machines. Doe er je voordeel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door mutsje op 17-09-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:43:
[...]

Ik hoop echt dat de gemiddelde DHZ'er dan wél ouder wordt dan een jaar of vijf, de vorige accugeneraties hielden het nml. niet zo heel veel langer uit. ;)
Het kan zo makkelijk zijn........ (alle accu`s houden er namelijk op een gegeven moment mee op)
Ik hou zo een Festo schroefmachine in leven vanwege zijn verwisselbare kop voor een excentrische of haakse schroefkop (dus nog van voor het Festool werd) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Vrijdag postte iemand op FOK! een goede aanbieding van Gereedschapcentrum.
Die kon ik niet weerstaan, dus meteen maar 4 stuks aangeschaft :9
En vervolgens wat mensen getrakteerd O+

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/WIHA_L-boxx_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/WIHA_L-boxx_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/WIHA_L-boxx_3.jpg

Cool zo'n zwarte L-boxxen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Is de prijs nog steeds de aanbiedingprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 08:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jazeker.

Nette deal!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 22:29
Komende tijd moet ik nogal wat laminaat leggen, daarbij lijkt zo'n laminaatsnijder mij erg handig.
Wat me opvalt is dat ik ze bij veel shops niet tegenkom maar elke bouwmarkt biedt ze aan,ik vroeg me af of dat een reden heeft.

Wat betreft de laminaatsnijder zelf zijn er volgens mij 2 verschillende:

Afbeeldingslocatie: https://www.kwantum.nl/imagesresized/catalog/product/343x343/1290130_01.jpg
De simpele, zoals te koop bij de bouwmarkten vanaf €25,-

Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/001369_big_2.jpg
En een wat duurdere, vaak op of boven de €100,-

Wie heeft ervaring met één van deze twee, of zelfs beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik met die onderste, die heb ik bij boels gehuurd. Werkt op zich wel goed, je moet flink kracht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Jackbq schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:24:
Komende tijd moet ik nogal wat laminaat leggen, daarbij lijkt zo'n laminaatsnijder mij erg handig.
Wat me opvalt is dat ik ze bij veel shops niet tegenkom maar elke bouwmarkt biedt ze aan,ik vroeg me af of dat een reden heeft.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb die bovenste wel eens gebruikt. Ging best goed. En verbaasde me toen dat die "messen" helemaal niet scherp zijn, maar gewoon gebruik maken van de lompe kracht. Ik denk dat je met beide fijn kunt werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:06

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[afbeelding]

[afbeelding]

Die bovenste is prima. Werkt een stuk sneller als alles zagen, bovendien slijten zaagjes ook enorm bij laminaat..

Edit: die wiha l-boxxen jeuken wel om te kopen, tot nu toe lukt het me niet te bestellen :P

[ Voor 5% gewijzigd door frankwopereis op 18-09-2016 12:45 ]

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:11
Ik moet niet op de linkjes met aanbiedingen klikken.. Dat is niet goed voor mijn portemonnee.. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zijn dat Wiha Slimfix schroevendraaiers in die aanbieding? Mooie aanbieding, maar het meeste hiervan heb ik al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:05:
Zijn dat Wiha Slimfix schroevendraaiers in die aanbieding? Mooie aanbieding, maar het meeste hiervan heb ik al :)
Ik had ook al alles (meeste dubbel of zelfs driedubbel O-)) maar deze aanbieding is toch wel érg nice. Kan ik dat bouwmarkt spul wat ik altijd als reserve-reserve heb bewaard tenminste écht weg doen :+

Het zijn overigens 1000v (AC) schroevendraaiers. Ik ben Facom gewend, maar deze voelen ook érg goed/degelijk aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik had gezien dat het VDE schroevendraaiers waren, zoals gezegd, ik heb ze ook ;) Ik vroeg me alleen af of deze die taps toelopende isolering hebben of niet. Zeg maar slimfix, of gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:39:
Ik had gezien dat het VDE schroevendraaiers waren, zoals gezegd, ik heb ze ook ;) Ik vroeg me alleen af of deze die taps toelopende isolering hebben of niet. Zeg maar slimfix, of gewoon.
Oh, ik dacht dat je al die spullen al had, maar niet perse dezelfde van Wiha :P

Maareh... het zijn de "gewone".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Argh, ik wil de bestelling aanvullen tot €100, zodat ik geen verzendkosten hoef te betalen.
En ik kan gewoon niets vinden dat de moeite waard is 8)7. Alle spullen die ik zou willen kopen, zijn veel duurder dan bij andere winkels, dus dan kan ik beter die €6 aan verzendkosten betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
atmoz schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:52:
Vrijdag postte iemand op FOK! een goede aanbieding van Gereedschapcentrum.
Die kon ik niet weerstaan, dus meteen maar 4 stuks aangeschaft :9
En vervolgens wat mensen getrakteerd O+

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Cool zo'n zwarte L-boxxen 8)
Mooie set idd. Maareh, heb je geld te veel dat je voor 220 euro aan kisten met schroevendraaiers koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Heb die set zelf ook :) was een combi aanbieding bij Bender destijds, samen met m'n GSR 18V-EC, fijne set, lekker compleet ook.
henkie196 schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:39:
Geen slimfix, zie onderstaande pic ;)
Afbeeldingslocatie: http://toolbrothers.com/wp-03dec-content/uploads/2016/06/Wiha-Werkzeug-Set-31-teilig-in-schwarzer-Bosch-L-Bo_3.png

[ Voor 74% gewijzigd door nick_haak op 18-09-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:45:

Mooie set idd. Maareh, heb je geld te veel dat je voor 220 euro aan kisten met schroevendraaiers koopt?
Geld heb je nooit teveel ;)

Maareh... ze zijn niet allemaal voor mezelf he... 2 heb ik gratis weggegeven, 1 heb ik zelf gehouden, en 1 is voor m'n neefje die er gewoon netjes voor betaald.
nick_haak schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:19:
Heb die set zelf ook :) was een combi aanbieding bij Bender destijds, samen met m'n GSR 18V-EC, fijne set, lekker compleet ook.

Geen slimfix, zie onderstaande pic ;)
[afbeelding]
Ahhhhh, dáár "kende" ik die set dus van :D Ik dacht deze al vaker te zijn tegen gekomen, maar nu herinner ik het me ook weer. Er stonden toen meerdere van deze combi-sets met Bosch Blauw op Ebay.de

Het gekke is: toen dacht ik altijd "ach, ik heb genoeg schroevendraaiers enzo, ik hoef die set niet" En nu is de prijs zo laag dat ik 'm toch maar koop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Jep, de combi set bij Bender staat er ook nog steeds: klik
€319 voor de machine met wireless charger, 2x 4Ah accu, en die Wiha set.

En me nu maar inhouden om niet meteen weer extra spul erbij te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die koffer laat ik nog even aan me voorbij gaan. Ik zie dat'ie bij in dld voor een vergelijkbaar bedrag gekocht kan worden en ik heb er niet echt nut voor. Ik heb al die tangen al, die schroevendraaiers ook en ik ben er nog niet uit hoe ik mn werkplaats ga inrichten, dus wil nog niet echt gaan investeren in systainers/sortimo dingen.

Heb dus mn kooplust kunnen onderdrukken :P

Over 2mnd ga ik verhuizen naar een ander huis. En daar gaan we het nodige in de muur boren (schilderijrails ophangen). In dit topic worden de gms120 en d-tect120 al genoemd. Wat voor soort detector zou voor mij geschikt zijn? verwarmingsleidingen lopen over de muur en het huis komt uit 1979, dus weinig kans op kunststof leidingen in de muren.
Ik verwacht dat eigenlijk dan alleen electriciteitskabels door de muren zullen lopen. Zou ik dan al uit de voeten kunnen met alleen een gms120? Is €75 ten opzichte van €140.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 18-09-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
Ik heb zelf een leidingdetector van Bosch Groen, een PMD10.

Ik weet niet in hoeverre die vergelijkbaar is met de GMS120, maar hij lijkt er verdacht veel op, net zoals de prijs.

Anyway, vind dat maar een onding. Als ik op dat ding zou vertrouwen dan was ik nu nog steeds een geschikte plek om dingen aan te muur op te hangen aan het zoeken, hij begint overal te janken. Ik vertrouw liever op mijn gezonde verstand plus een beetje voorzichtig boren. Is pas één keer fout gegaan :+

Bestaan er van die detectoren die wel een beetje fatsoenlijk werken? Ik heb het nog niet mogen ervaren. :-(

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een keer een d-tect 150 gehuurd. 2 dagen huur kost net zoveel als een gms120 :P

Die geeft perfect alles weer, inclusief de diepte. Ik had hem nodig, want ik heb op een paar plekken veel leidingen lopen (water/gas/verwarming/electra) en moest toch een gat boren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik heb een D-tect 100, voorloper van de 150, oud bakkie, kostte toen ruim fl 800. ( ik stond ook ooit zo met mijn vinger op de muur een straal proberen tegen te houden die horizontaal tot de andere wand 6 meter verderop spoot :X )
Geeft ook prima weer wat er zit, alleen niet zo geavanceerd als de 150.

Hier een testje tussen 120, 150 en 150SV.
Goeie scanners kosten.....
.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 19-09-2016 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

De kunstof uponor leidingen worden ook gedetecteerd, dus als er iets zit, don't worry :)

Mijn gms120 piept ook van mijn badkamer tegel (1cm dikke 120x20 houtlook tegel), weet iemand hoe dat kan? De dunnere witte standaard wandtegels doen dat niet..

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.........................
Ben geen groot liefhebber van deze laminaatknippers, een kleine budget afkortzaagmachine is al snel goedkoper en met het juiste fijn vertande zaagblad kun je daar snel en precies laminaat mee zagen en daarna ook nog gebruiken voor de afwerklatjes die in verstek gezaagd moeten worden.

Die laatste kun je ook knippen, maar 100% strak wordt dat jammer genoeg nooit, itt de zaagsnede van een afkortzaagmachine die (afhankelijk van het zaagblad) loepzuiver kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
frankwopereis schreef op maandag 19 september 2016 @ 07:02:
De kunstof uponor leidingen worden ook gedetecteerd, dus als er iets zit, don't worry :)

Mijn gms120 piept ook van mijn badkamer tegel (1cm dikke 120x20 houtlook tegel), weet iemand hoe dat kan? De dunnere witte standaard wandtegels doen dat niet..
Door de GMS120, of juist door de d-tect?
atmoz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:47:
Ik heb deze, en gebruik hem geregeld. Vind het een handige tool om met een geruster gevoel te kunnen boren :) Hij kan ook hout detecteren in een wand, geen idee hoe dat dan weer werkt...
Wat is jouw ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Raymond schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:18:
[...]

Door de GMS120, of juist door de d-tect?

[...]
Door vrijwel iedere leidingszoeker.. Uponor leidingen bestaan uit meerdere lagen, waaronder een aluminium laag.

Ik heb even voor je ge-googled (enkele testresultaten van leidingzoekers < 100 euro):
http://docplayer.nl/10729007-Boren-zonder-ellende.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ik heb deze thuis niet extreem vaak gebruikt, volgens mij alleen goed tijdens de bouw van het home theater. En her en der wat gaatjes in/om het huis (max 5 ofzo). Maar bij de escaperoom hebben we deze wel wat vaker gebruikt (oud pand) en zijn nog nergens door een leiding heen gegaan. Hij geeft het altijd netjes aan :)

Al veel plezier van gehad dus _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
Even een tip:

Op Woodworking.nl maakt iemand een versie van de Woodpecker tracksquare. Dit is een tool om handig haaks te zagen met een geleiderail van een invalzaag:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/WhatsApp%20Image%202016-09-17%20at%2008.30.59_zpsujxh8z1e.jpg

Die van Woodpeckers kostte €150 en deze maar €37,50 (+ portokosten).

[ Voor 16% gewijzigd door L.N. op 19-09-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:54
L.N. schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:00:
Even een tip:

Op Woodworking.nl maakt iemand een versie van de Woodpecker tracksquare. Dit is een tool om handig haaks te zagen met een geleiderail van een invalzaag:

[afbeelding]

TopTip d:)b meteen een account aangemaakt en besteld *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Hmm, ik heb vooral besloten om dat eerdaags zelf eens te proberen te gaan maken, maar dat zou sws niet viable zijn om in serie te maken qua arbeidskosten. Mooi initiatief is het zeker though :)
Zelf ga ik binnenkort toch een paar vierkante meter plaat bestellen en krijgen, dus kan dan eens wat van dit soort dingetjes proberen te fröbelen.

Er komt voor dat soort dingen binnenkort een mooi kruistafeltje en een nieuwe (evt tweedehands) kolomboormachine; dat kan mijn pa in principe ook best gebruiken voor zijn werk en zijn tafelboormachine is langzaamaan stervende, dus die wilde daar dan wel wat aan meebetalen. Eens op zoek naar een mooie Creusen ofzo :P

En even kijken of ik vaste afzuiging kan installeren, dit is al de tweede tafelboormachine die toch duidelijk niet blij wordt van papierstof.

[ Voor 22% gewijzigd door McGryphon op 19-09-2016 19:37 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dussss, ik heb die wera sortimo kist niet besteld, want niet nodig.

En toen kreeg ik een mailtje van dezelfde winkel dat de aanbieding van vandaag een Makita mbox3 is. Precies het maatje waar mijn accucirkelzaag inpast. Dus voor €15 een inlay erbij en voor €45 kan ik mijn cirkelzaag netjes opbergen. Dan is alleen mijn RTS400 schuurmachine nog systainerloos en ben ik verder helemaal voorzien qua kisten (behalve mn Makita accuboormachines, maar die gebruik ik teveel om steeds uit een kist te willen vissen :P ). Daar waar ik vorig jaar nog van mening was dat ik al dat spul niet wilde (en bewust de schuurmachine in een doosje kocht), kom ik daar nu een beetje op terug :P

Weten jullie btw nog handige inlays oid, waarmee je schuurpapier (rond 125mm en 80x115mm) kan opbergen? Ik heb waarschijnlijk (aan waarde) meer schuurpapier, dan de gemiddelde klusser aan schuurmachines, dus dat verdient eigenlijk ook wel een mooi plekje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Even een tip:

Op Woodworking.nl maakt iemand een versie van de Woodpecker tracksquare. Dit is een tool om handig haaks te zagen met een geleiderail van een invalzaag

Dank voor de tip!
Gelijk ook één besteld bij Nico. Lijkt me een super handig stukje gereedschap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:49:
[...]

Mijn inziens ligt het probleem niet bij de schuurvoet maar de manier waarop je het ding gebruikt. Ik krijg namelijk hetzelfde effect met iedere andere excentrische machine op het moment dat ik ga afkanten. Als ik dan iets teveel druk zet komt er door de wrijving teveel hitte vrij vermoed ik. Die hitte is niet zo goed voor dat klitteband en gaat dan vervormen.

Als dat eenmaal gebeurt word het alleen maar erger want alleen maar meer wrijving omdat de boel niet goed meer hecht.
Dat afkanten niet goed gaat met een excentrische schuurmachine kwam ik inderdaad al snel achter toen het papier er pardoes afvloog na een plankje of anderhalf te hebben gedaan. :'(

Met mijn groene Bosch multischuurmachine, zo'n strijkbout vorm zeg maar, heb ik dat echter vaak genoeg gedaan en daar is het papier nooit los gekomen en dat is dan zo'n bouwmarkt apparaat, dus vandaar dat ik dacht dat het met deze semi profi Metabo SXE 3125 excenter ook wel zou kunnen. 8)

En omdat de zool van de Bosch een ander type klittenband heeft dan de Metabo was mijn idee dat het daar wel aan moest liggen. Het klittenband van de Metabo zag er nog steeds prima uit trouwens.

Maar nu ik er zo over nadenk zou het er ook aan kunnen liggen dat de excenter 2 maal het vermogen van de Bosch heeft en daarbij ook nog een grotere draaiing maakt plus een rotatie wat er voor zorgt dat er veel meer kracht op het stoffen laagje van het schuurpapier komt te staan en het daardoor af scheurt.
Kortom, dat mijn Bosch gewoon te zwak is. :P

Toch ben ik in elk geval blij dat ik mijn groene Bosch ook nog heb die ik kan mishandelen d:)b want als ik alleen de excenter had zat ik toch erg onthand met elke schuurklus waarbij er niet enkel een plat vlak te schuren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Even met de schaaf erlangs om het scherpste eraf te halen scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Staat nog in aanbieding bij Hubo België 129€ voor een set
3-delige werkkoffer set
Afbeeldingslocatie: http://www.dutchrobotgames.nl/forum/download/file.php?id=356
Voor foto verslag: http://www.dutchrobotgame...ic.php?f=2&p=56686#p56686

Ook getrakteerd op een schroevendraaiers setje, 12.99€ kun je niet voor sukkelen.
Afbeeldingslocatie: https://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/new%20stuff/P1070817.jpg Afbeeldingslocatie: https://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/new%20stuff/P1070818.jpg Afbeeldingslocatie: https://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/new%20stuff/P1070820.jpg Afbeeldingslocatie: https://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/new%20stuff/P1070821.jpg
:9

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Met mijn eigen wisselende ervaringen met goedkope schroevendraaiers zal ik je niet lastigvallen, maar hoe bevallen die Keter koffers? Hoe is de bouwkwaliteit daarvan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoveel schroevendraaiers, maar geen PZ schroevendraaiers? Alleen maar PZ bitjes en bithouder. Nou ja, voor die prijs kun je je er inderdaad geen buil aan vallen.

Is trouwens wel voor het eerst dat ik een inbus 5.5 bitje zie. Had me logischer geleken om een Torx 15 bitje toe te voegen en dat hex 5.5 bitje weg te laten, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Even een tip:

[afbeelding]

Bedankt voor de tip! Wilde er al een aanschaffen, maar de prijs weerhield me er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 12:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nog ff een tipje voor de mensen die opzoek zijn naar een accutol/accuschroefmachine etc......

ik heb de afgelopen tijd een maatje wat geholpen met een veranda en lichtstraat en heb daar met zijn Metabo 18V LT 5 Ah machine mogen schroeven en boren.

Hele fijne robuuste haast onverwoestbare machine! Ik heb zelf een 14.4v 2Ah (2 accu's) Panasonic maar de volgende kan met deze ervaring zomaar een Metabo worden :)

Maaaarrrr........wat is dat ding gigantisch zwaar met die enorme 5Ah accu!!!!!. 8)7

Nou heb ik absoluut fysiek geen moeite met zwaar gereedschap, maar ik zou zelf voor hobbymatig gebruik niet kiezen voor een machine die zo zwaar is. Ik zou eerder kiezen voor een set met 2x1,5Ah of 2x2Ah (of wat ze dan ook bij metabo hebben) met een snellader.

anyway, ik denk ik post mijn ervaring hier maar even, allicht heeft iemand er iets aan ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat is idd de ervaring van meerdere mensen in dit topic: 18V machines voor serieus werk en daarnaast een licht 10,8V machientje* voor het schroefwerk en voorboren in hout.

*"machientje" :P Ik kom nog uit de tijd dat 7,2V ni-cd de norm was en 9,6V een zware machine :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fraggert schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:48:
.........
ik heb de afgelopen tijd een maatje wat geholpen met een veranda en lichtstraat en heb daar met zijn Metabo 18V LT 5 Ah machine mogen schroeven en boren.
Maaaarrrr........wat is dat ding gigantisch zwaar met die enorme 5Ah accu!!!!!. 8)7
Nou heb ik absoluut fysiek geen moeite met zwaar gereedschap, maar ik zou zelf voor hobbymatig gebruik niet kiezen voor een machine die zo zwaar is. Ik zou eerder kiezen voor een set met 2x1,5Ah of 2x2Ah (of wat ze dan ook bij metabo hebben) met een snellader.
Tja, de Metabo BS 18 LTX versies tikken met een 5Ah accu zomaar 2,3 kg aan en dat ga je zeker voelen.
De BS 18 LT versies komen zo te zien niet verder dan 2 kg, ik zie zo snel geen specs met de 5Ah accu.

Oplossing is de machine zowel links- als rechtshandig te gebruiken, anders groeit je armomvang al snel ongelijk uit de voegen en dat ziet er zomers niet uit. :+

Mijn eigen Makita's en Hitachi's zitten ook op dat gewicht en je raakt er wel aan gewend, al was m'n vrouw blij verrast met de gloednieuwe 10.8V Metabo's die zij in de mancave terugvond en die zij nu beide "de hare" noemt. :(

"Resistance is futile" beet zij mij nog als een volleerde Borg toe.
Ik zweeg. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik lees alleen maar een excuus om nieuwe spullen te kopen.

Geen probleem dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik werk zelf met mijn 18v Dewalt meestal ook liever met 2Ah accu dan met 5Ah, maar niet per definitie. Als ik weet dat het aantal gaten dat ik moet boren en schroeven die ik in hout moet draaien in de honderden gaat lopen hang ik er gewoon de 5Ah onder.

Overigens is die Dewalt DCD791 met 5Ah accu alnog lichter dan de oude Panasonic met 12V 3Ah NiMh accu, dus ik vind het echt nogal meevallen qua gewicht eigenlijk.

Als ik plafonds in moet of anderszins boven mijn macht moet werken pak ik bijna altijd de 10,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:34:
Ik lees alleen maar een excuus om nieuwe spullen te kopen.
Geen probleem dus.
Dat is ook mijn eigen standaard reflex, maar de terloopse opmerking (die ik nu maar als nadrukkelijke waarschuwing lees) maar beter niet die "dialoogvorm" te zoeken, doet vermoeden dat ik dan tot ver in 2017 op vloeibaar voedsel moet gaan leven. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:27:
Tja, de Metabo BS 18 LTX versies tikken met een 5Ah accu zomaar 2,3 kg aan en dat ga je zeker voelen.
De BS 18 LT versies komen zo te zien niet verder dan 2 kg, ik zie zo snel geen specs met de 5Ah accu.

Oplossing is de machine zowel links- als rechtshandig te gebruiken, anders groeit je armomvang al snel ongelijk uit de voegen en dat ziet er zomers niet uit. :+

Mijn eigen Makita's en Hitachi's zitten ook op dat gewicht en je raakt er wel aan gewend, al was m'n vrouw blij verrast met de gloednieuwe 10.8V Metabo's die zij in de mancave terugvond en die zij nu beide "de hare" noemt. :(

Het is ook geen standaardset of -machine, het is de LT 2Ah machine met 5.5Ah accu erin :)

Die sets worden voor maatje zijn werk door hun gereedschaphandel geleverd op hun wensen.

LOL @ Borg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
McGryphon schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:45:

Als ik plafonds in moet of anderszins boven mijn macht moet werken pak ik bijna altijd de 10,8.
Voor plafonds en wanden, veel schroefwerk dus, heb je superlichte schroefautomaten. (weliswaar met snoer maar qua snelheid en gebruiksgemak kan tegen 1,4 kg niets op, schroefmagazijn niet inbegrepen overigens.)
Ik gebruik hem ook met gewone snelbouwschroeven, niet alleen voor gipsplaten.
Gewoon continu aan zetten, met de blokkeringsknop, en schroeven pompen....... _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

Fraggert schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:48:
Nog ff een tipje voor de mensen die opzoek zijn naar een accutol/accuschroefmachine etc......

Hele fijne robuuste haast onverwoestbare machine! Ik heb zelf een 14.4v 2Ah (2 accu's) Panasonic maar de volgende kan met deze ervaring zomaar een Metabo worden :)

anyway, ik denk ik post mijn ervaring hier maar even, allicht heeft iemand er iets aan ;)
bijkomend probleem is soms ook dat je de lader moet gaan zoeken als je hem nodig hebt ;)

ik heb een 18V Bosch blauw en daar zaten 3 2A accu bij, dan denk je das gaaf dat werkt fijn.
dus ik op die dingen cijfertjes gezet zodat je ze een beetje gelijkmatig gebruikt.
tot ik 2 6Ah accu's tegenkwam voor verschrikkelijk weinig ( onder de 100 euro ) en ik een Bosch Blauw pendelzaag profi zag, ik dacht dat komt nog mooier uit.

meer dan een dag werken en nog niet leeg, en dan moet je een keer laden en bende meer tijd kwijt de lader zoeken dan dat ze weer vol zijn :)
dus de lader heeft nu een houder op gereedschapsbord in werkplaats.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:09:
Voor plafonds en wanden, veel schroefwerk dus, heb je superlichte schroefautomaten. (weliswaar met snoer maar qua snelheid en gebruiksgemak kan tegen 1,4 kg niets op, schroefmagazijn niet inbegrepen overigens.)
Gewoon continu aan zetten, met de blokkeringsknop, en schroeven pompen....... _/-\o_
Dat is wel specifiek voor gipsplaten vast te schroeven. En volgens mij is mijn 10.8V boortje met 2.0Ah zelfs nog een tikkeltje lichter dan 1.4 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:27:

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Zoals gezegd, ik gebruik ook gewoon snelbouwschroeven, voor hout ed. ;)

Inderdaad zijn die minimachientjes iets lichter (bv deze scheelt 4 ons), qua snelheid leggen ze het wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

talin schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:17:

bijkomend probleem is soms ook dat je de lader moet gaan zoeken als je hem nodig hebt ;)
Ding zit bij mij in de koffer :+ ...en mijn koffer staat daar waar ik op dat moment aan het klussen ben.

In de koffer zitten ook mijn bitsetjes en wat ander klein spul waar ik me anders suf om zoek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:23:
Zoals gezegd, ik gebruik ook gewoon snelbouwschroeven, voor hout ed. ;)

Inderdaad zijn die minimachientjes iets lichter (bv deze scheelt 4 ons), qua snelheid leggen ze het wel af.
En qua koppel winnen die mini-machientjes het waarschijnlijk weer ;) Die gips schroevers zijn specifiek voor snelheid en weinig koppel ontworpen, dat heeft zo z'n voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Het zijn dan ook "erbij" machientjes voor snelheid, dat is denk ik toch wat je zoekt als je meer machines mee sleept.
Voor zwaarder schroefwerk volstaat de 18V schroefmachine en/of slagschroefmachine. Waarom meer van hetzelfde kopen?

Ik kan me voorstellen dat je bij bepaalde beroepen/werkzaamheden genoeg hebt aan een kleintje, werk je er universeel mee dan heb je imo meer aan (een) zwaardere die alles kan/kunnen en een automaat voor de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zo, even wat dingen besteld:

bosch gms120

Bosch 10,8V 4Ah accu.
Gaat een beetje in tegen het draagbare van zo'n 10,8V machientje, maar ik kon deze bestellen voor minder geld dan een 2 of 2,5Ah accu. En als het een keertje compact moet, kan ik alsnog mn 2,0Ah accu in de machine stoppen.

En om de bestelling compleet te maken een sds-clic snelspanmoer voor haakse slijper. Geknooi met zo'n ding met onhandige sleutel aandraaien is nu ook mooi afgelopen :)

Dit alles bij elkaar voor een €15 meer dan alleen de GMS120 in NL :+

En mn Makita mbox 3 met inlay voor cirkelzaag is ook onderweg. Nu alleen nog een systainer fixen voor mn schuurmachine en ik kan alles netjes opbergen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 20-09-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:45:
Het zijn dan ook "erbij" machientjes voor snelheid, dat is denk ik toch wat je zoekt als je meer machines mee sleept.
Voor zwaarder schroefwerk volstaat de 18V schroefmachine en/of slagschroefmachine. Waarom meer van hetzelfde kopen?

Ik kan me voorstellen dat je bij bepaalde beroepen/werkzaamheden genoeg hebt aan een kleintje, werk je er universeel mee dan heb je imo meer aan (een) zwaardere die alles kan/kunnen en een automaat voor de snelheid.
Het is net hoe je er tegenaan kijkt. Ik denk eerder aan een kleine 10.8V machine voor lichtschroef en boorwerk en algemeen gebruik. Lekker licht en handzaam. En voor het zwaardere werk een bedrade (klop)boor(hamer).

Maar ik kan me ook voorstellen dat zo'n automaat ook wel fijn is als je een nieuw plafond of latwerk ergens in moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

wat ga je er mee doen?
ik heb thuis ook zo'n ding en afraden is ook weer zo wat maar echt goed zn werk doen is te veel eer voor dat ding.

ik had houtbouw, daar 12mm gipsplaat op en daar stucwerk, en ik wilde hoge plinten vastschroeven, en dacht met at ding kan ik mooi de balkjes weer vinden.
het is gelukt maar blind boren was net zoveel werk geweest.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
Auto van een maat opengebroken vannacht, dus nu haastig op zoek naar een vernieuwd setje.

wat zat erin:
Bosch Blauw , boorschroevendraaier, slagschroevendraaier, schuurmachine, multitool..
verder koffers met handgereedschap..

iemand tips, die L-Boxen waren verdomd handig in stapelen..
eigenlijk op zoek naar een nieuwe set met veelal eigen l-boxen.

ps, als iemand marktplaats advertenties ziet in omgeving van amsterdam met mooi apparatuur, zie ik graag een PB ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Paradox op 20-09-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:36
Paradox schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:15:
Auto van een maat opengebroken vannacht, dus nu haastig op zoek naar een vernieuwd setje.

wat zat erin:
Bosch Blauw , boorschroevendraaier, slagschroevendraaier, schuurmachine, multitool..

ps, als iemand marktplaats advertenties ziet in omgeving van amsterdam met mooi apparatuur, zie ik graag een PB ;)
Lijkt me een goed moment om een goede deal in Duitsland eruit te halen. Mocht je tips willen voor bepaalde sites. Laat het me dan weten.

Edit: een mooi complete set:

https://www.amazon.de/gp/...ID=61ipPuiktrL&ref=plSrch

[ Voor 12% gewijzigd door Brutalsranan op 20-09-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:24

Rem

Paradox schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:15:

wat zat erin:

Dat is echt goed klote, mijn medeleven heb je.
Ligt er natuurlijk wel aan wat de prijs is van de set die ze aanbieden of we hem melden of niet... :P :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Teijgetje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:09:
[...]

Zijn inderdaad mooie dingen, maar niet voor mijn gebruik. Ik doe nauwelijks ooit iets met gipswand ;)
En als je denkt dat 1,4kg niet te verslaan is heb je niet op accuspul van tegenwoordig zitten letten; 10,8V-machines zitten allemaal zo rond de kilo met een 2Ah accu, en zelfs mijn 18V met 2,0Ah zit er niet heel ver boven met 1,6 :P geloof dat Metabo nog een wat lichtere 18 had zelfs.

Maar, het punt met zulke dingen die ergens het beste in zijn is vaak dat ze andere dingen niet of nauwelijks kunnen. Een spijkerpistool is stukken sneller dan een hamer, maar lang niet zo veelzijdig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
talin schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:55:
[...]

wat ga je er mee doen?
ik heb thuis ook zo'n ding en afraden is ook weer zo wat maar echt goed zn werk doen is te veel eer voor dat ding.

ik had houtbouw, daar 12mm gipsplaat op en daar stucwerk, en ik wilde hoge plinten vastschroeven, en dacht met at ding kan ik mooi de balkjes weer vinden.
het is gelukt maar blind boren was net zoveel werk geweest.
Ik zou niet weten waarom ik naar hout zou moeten zoeken?

Ik wil voorkomen dat ik leidingen in de muur lek boor en op dat gebied lees ik gewoon goede verhalen over dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Zo, maar even impulsief geweest. Kreeg net de nieuwsbrief van Toolstation binnen. Mooie Heller 11-delige speedborenset (10-40mm) met zeskant voor €18,90.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kbgG424.jpg?1

Daarnaast bij Gereedschapscentrum een Metabo haakse voorzetkop (€14.99) voor m'n 10.8V machientje, je weet maar nooit :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hYBmnzq.jpg?1

Beide artikelen zijn normaal (ook in DE) het dubbele, goede deal dacht ik zo.

Die laatste shop mag overigens wel toegevoegd worden aan de TS dacht ik zo :P

• sjnelle
  • Laatst online: 08-01 13:03
Welke bitset zouden jullie kiezen ben aan twijfelen tussen de volgende

Wera Kraftform Kompakt 100 Bits-Assortimen
Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/8c556c97-40d7-416e-9a42-aa60f529db78/kraftform-kompakt-100-bits-assortiment-en-haakse-sleutel-set-52-delig-in-luxe-etui.jpg?w=550&h=425&q=70

Wera Bit-Safe 61 BiTorsion 1, 61-delig
Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/533a90ec-d4b4-4c3d-8c54-7984491cf624/bit-safe-61-bitorsion-1-61-delig.jpg?w=550&h=425&q=70

of toch Wera Bitset BC 30 Diamond 1, 30-delig
Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/114d89be-f18d-4e7e-b031-ba26a64fb07d/bitset-bc-30-diamond-1-30-delig-beste-bitset-op-de-markt.jpg?w=550&h=425&q=70

De inbus sleutels van eerste set heb ik niet echt nodig.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ik heb een minder uitgebreide versie van die onderste, en vind ze heel fijn!

Slijten echt veel minder hard dan die gratis dingen die je overal bij krijgt. (logisch ook wel natuurlijk :+)

• henkie196
  • Niet online
Tja, wat heb je nodig? De 30 Diamond heeft geen hex bitjes, de 61 BiTorsion heeft alles, maar geen lange bits, de 100 bits set heeft geen sleuf, maar wel lange bits én impaktor bits (als je nog dacht aan een slagschroevendraaier).

[ Voor 16% gewijzigd door henkie196 op 21-09-2016 10:58 ]

• sjnelle
  • Laatst online: 08-01 13:03
henkie196 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:56:
Tja, wat heb je nodig? De 30 Diamond heeft geen hex bitjes, de 61 BiTorsion heeft alles, maar geen lange bits, de 100 bits set heeft geen sleuf, maar wel lange bits én impaktor bits (als je nog dacht aan een slagschroevendraaier).
Henkie wat bedoel je precies met heeft geen sleuf?

• MotormuisXT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Heeft iemand de 'nieuwe' Bosch Blauw GKS 18V-57G al getest? Ik wil een cirkelzaag en heb al Bosch accu's vanwege mijn Bosch Blauw schroefboormachine. Op papier is dit een erg mooi apparaat, maar ik vind er nog weinig over op het web.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:26

Reinier

\o/

Dag dames,

Ik denk erover om een afkort/paneelzaag aan te schaffen. Net als atmoz heb ik een voorkeur voor Bosch (blauw). Ik wil er in eerste instantie laminaat, plinten en balken voor een vliering mee gaan zagen.

Nu kwam ik op de volgende machines uit, beide rond de € 600 inclusief GTA 2600 onderstel:
  • GCM 8 SJL
  • GCM 8 SDE
De SDE is een paar tientjes duurder en het enige verschil in specs dat ik kan zien is een variabel toerental. Het zaagblad is denk ik ook anders. Iemand nog een mening over deze apparaten? Zie ik iets over het hoofd?

GCM 12 GDL is natuurlijk nog leuker maar nóg meer overkill :)

Alternatief is: laminaat met m'n invalzaag of met een nieuwe dikkepeerzaag, plinten met de hand en de vliering uitbesteden. Maar da's minder leuk

Edit: GCM 8 SDE heeft ook nog dual bevel en SDS, dus voor drie tientjes meer lijkt me dat de moeite waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Reinier op 21-09-2016 11:33 ]

• henkie196
  • Niet online
sjnelle schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:06:
Henkie wat bedoel je precies met heeft geen sleuf?
Sleuf schroevendraaier bit. Voor schroefkoppen met een sleuf in de kop, i.p.v. bv. een PH of PZ.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De rest van de wereld noemt dat een platte schroevendraaier of platkop (flat head in het engels) of iets in die richting :P

Dat soort schroeven zijn sowieso ellende om machinaal te gebruiken. Het is nogal lastig de machine zo netjes recht te houden dat hij niet uit die 'sleuf' loopt.

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 21-09-2016 12:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• henkie196
  • Niet online
Rest van de wereld in NL, misschien, maar ik kom beide benamingen tegen. En ik kan niet altijd op de naam komen ;)

/edit
Dat soort schroeven vind ik altijd een ellende om mee te werken, maar ja, je komt ze nog wel eens tegen.

[ Voor 55% gewijzigd door henkie196 op 21-09-2016 12:50 ]

• Teijgetje
Orion84 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:06:
De rest van de wereld noemt dat een platte schroevendraaier of platkop (flat head in het engels) of iets in die richting :P
Platkop (of flat head in het Engels) zijn schroeven die verzonken zijn (countersunk in het Engels).
Die schroeven kunnen alle mogelijke bit- of schroevendraaieraansluitingen hebben. ;)

Platkop bitjes bestaan dan ook niet. Je hebt het over zaagsnede-, sleuf- of gleufkopschroeven als je schroeven voor een platte schroevendraaier of gleuf/sleuf/zaagsnede-bitje bedoelt.

Pagina: 1 ... 30 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.