[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.467 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ger schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:21:
De Bosch waar je naar linkt is wel 5x zo duur als die van de Lidl. Dan ga je er dus vanuit dat je bij normaal gebruik maximaal 8 jaar met die van de Lidl doet. En je moet maar hopen dat je met die Bosch inderdaad de 40 jaar haalt, wat absoluut geen garantie is tegenwoordig.

Voor rond de 80 - 100 euro heb je trouwens prima Bosch groen wat voor jouw categorie gebruik bedoeld is.
mijn bosch groen gaat al 10-12 jaar mee :P 1 van de beste kado's ever .. grappig genoeg gaat hij soms beter door beton heen dan een duurdere hilti of ander "duur" merk ..

overgens voor "beitelen" is dat ding weer te zwak..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:22
Ja, mijn Bosch groen ook alweer 6 jaar zonder enige merkbare slijtage (buiten de boren zelf dan natuurlijk). Hiervoor had ik een ± 20 jaar oude klopboor die mijn vader had afgedankt wegens te zwak. Die kwam nog prima door muren uit de jaren '40 heen, maar had toch wat moeite met muren uit de jaren '80. Was ook Bosch groen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een metabo uhe 2250, prachtapparaat een genot om in beton/steen te boren. maar eerlijk gezegd flink overkill. Een Bosch groen voor onder de 100 euro zal prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:28:
Ik ben zelf voorstander van niet álles maximaal autistisch te arrangeren, maar wel dingen als bitjes, doppen e.d. in een houder/doosje waar het direct opvalt als er iets ontbreekt. Voor ieder ligt de balans tussen organisatie en ruimte-efficiëntie anders though, dat blijkt wel uit hoe lang de discussie hier al voortduurt :+
Ik val denk ik redelijk aan het autistische eind van het spectrum, maar ruimte-efficientie en alles netjes opbergen gaan volgens mij redelijk hand in hand. Je moet alleen wel de juiste opbergmethode / middelen kunnen vinden die dat combineert ;)
Dat ligt ook maar aan het soort foam en de kwaliteit daarvan, met name qua pasvorm. De foam inlays van Gedore houden het spul in mijn ervaring behoorlijk netjes op zijn plek, en mijn onlangs ingedeelde koffer met 10,8v boormachine en recipro in simpel zacht foam heb ik ook geen enkel probleem mee voor het wat grotere spul. Maar goed, ik zal er niet ontzettend voorzichtig mee doen, maar het is ook niet of ik die koffer dwars over de bouwplaats keil als ik ergens anders moet wezen :+
In mijn Hazet 1/2" setje blijft ook alles netjes op z'n plek zitten in het schuim. Een kwestie van de gaten niet te ruim laten zijn en niet te veel hoogte over laten.
En daarnaast, "zonde van het geld" vind ik sowieso al een beladen term. Ook nu ik doordeweeks 40+ uur op kantoor zit en niet meer elke dag van alles aan het verbouwen en knutselen ben, ben ik toch nog enorm tevreden met het Dewalt spul dat ik heb liggen. Het werkt domweg stukken prettiger dan goedkoop huismerkspul, en *zeker* omdat het hobby/vrijwilligerswerk is hecht ik ook waarde aan hoe prettig mijn spullen werken en niet alleen aan of ik de klus ermee gedaan kan krijgen.
Het is ook hobby, en hobby mag wat kosten, vind ik. Die balans zal voor iedereen natuurlijk anders liggen.
vso schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:32:
Waarom lees je mijn post niet ;) ik heb een goeie set volgens mij al 2x gemeld . >:) >:) . grappig dat ik vraag om houders en jij probeert me een nieuwe bitjes te verkopen 8)7

ook de irritaties ken ik alleen nog niet gezien dat schroeven breken wegens kracht boormachine..maar ja dat heb je met huismeerk zooi ook niet :)
De combinatie van verhalen was wat vreemd, voor mij. Je hebt goedkopere spullen voor de speciale dingen, ok. Maar dan zeg je ook dat de maat belangrijker is dan de kwaliteit, wat lijkt te suggereren dat je een andere maat ook iets speciaals vindt? Ik denk bij speciale dingen eerder aan torx met gat of tri-wing of zoiets, niet per sé een andere maat.
Thuis gebruik varieert van inderdaad wat dingen bouwen/ophangen tot bouw-werk "je huis" maar goed dat is nog steeds incidenteel .. je belast nog steeds niet extreem je machine in "alle" gevallen.

Als je 40 uur per week / maanden achtereen aan het klussen bent is de investering van semi tot profi materiaal wel handig(er)

Dat ik het absurd vind om 600 euro aan een gouden beitel voor je boorhamer uit te geven wil niet zeggen dat je het niet moet doen..de vraag is hoe eens/oneens ben je het met die mening ? :) _/-\o_
Let wel het is niet mijn zuur verdiende geld .. dat je uitgeeft.. :)
Gouden beitels heb je niks aan, dat is veel te zacht om iets mee te bereiken ;)
En ik denk dat sommige klussers best wel hun machines veel en zwaar belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Jongens, zijn jullie nu serieus bezig om hem naar een minder duur stuk gereedschap om te praten?
Foei!

Gewoon lekker Bosch Blauw kopen, werkt goed en staat mooier bij je huidige collectie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bundin schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:15:
Omdat ie lang mee moet gaan (ja 40 jaar is natuurlijk overdreven) en ik goede ervaringen heb met blauwe Bosch (en ik al shit in LBOXX heb en dat lekker wegstapelt in mijn mini-appartement) kijk ik nu naar deze. Is dat overkill? De Lidl heeft een Parkside geval, dat zal ongetwijfeld prima voldoen en harder hameren, maar gaat die me ook 40 jaar mee? Oh, ik wil ook gewoon kunnen boren met het ding, voor wanneer de accutol het niet trekt.
Die bosch blauw is een hardstikke mooie machine, met verwisselbare kop om er ook gewone boortjes op te kunnen gebruiken. Er zijn in dit topic meerdere die ook dezelfde machine hebben.

Het is vast hardstikke overkill, maar ik heb een paar jaar geleden ook zo'n machine aangeschaft (zelfde prijsklasse, maar dan van Kress, min of meer gelijke specs als de Bosch blauw). Heb ik dat nodig gehad tot nu toe? Niet echt, maar het werkt wel fijn. En met wisselbare kop waren niet zoveel opties in het goedkopere segment, als ik het me goed herinner.

Tip: als je dat nog niet hebt, haal wat oorplugjes er bij, deze dingen maken best wat lawaai bij het hamerboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

henkie196 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:47:
[...]

Ik val denk ik redelijk aan het autistische eind van het spectrum, maar ruimte-efficientie en alles netjes opbergen gaan volgens mij redelijk hand in hand. Je moet alleen wel de juiste opbergmethode / middelen kunnen vinden die dat combineert ;)

[...]

In mijn Hazet 1/2" setje blijft ook alles netjes op z'n plek zitten in het schuim. Een kwestie van de gaten niet te ruim laten zijn en niet te veel hoogte over laten.

[...]

Het is ook hobby, en hobby mag wat kosten, vind ik. Die balans zal voor iedereen natuurlijk anders liggen.

[...]

De combinatie van verhalen was wat vreemd, voor mij. Je hebt goedkopere spullen voor de speciale dingen, ok. Maar dan zeg je ook dat de maat belangrijker is dan de kwaliteit, wat lijkt te suggereren dat je een andere maat ook iets speciaals vindt? Ik denk bij speciale dingen eerder aan torx met gat of tri-wing of zoiets, niet per sé een andere maat.

[...]

Gouden beitels heb je niks aan, dat is veel te zacht om iets mee te bereiken ;)
En ik denk dat sommige klussers best wel hun machines veel en zwaar belasten.
Erhm ik heb gewoon veel soorten bitjes, waaronder een paar "dure" die ik veel gebruik.

kwaliteit tja bitjes die snel kapot gaan die verdwijnen direct de vuilnis bak in, helaas zit de schroef er dan al in..

Hiernaas heb ik ook speciale waar ik het liefst ook veel van verzamel .. ik twijfel niet eens als ik denk dat het bitje niet heb gaat een hele set mee .. :) (*afwijking* ?)

Ik heb al veel hulpmiddelen en zo gesloopt .. bv pomp hulpstuk voor op de boor .. met aansluiting voor tuinslang.maar scheelde me wel 3 kuub emmer geneuzel .. de boormachine vond het niet leuk maar goed had tie maar geen boormachine moeten worden.

ik denk ook dat slecht onderhoud je apparatuur ook snel sloopt,

maar ook slecht schroef helpt ook niet echt veel
werkt dit ding eigenlijk ??
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapland.nl/repository/product/full/las2856.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06

artificial_sun

Mazda Rx7

er zitten veren achter die pinnen, dus als je hem over een bout schuift past het altijd en heb je ongeveer de juiste sleutel.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:39

paQ

BGS gereedschap is binnen.
Het gereedschap zit een stuk strakker in het foam dan ik had verwacht eigenlijk. En de grote schroevendraaiers zijn ook wel... GROOT :o :D
tangen lijken prima in orde, alhoewel het boutje in de striptang echt puin is. Dat is wel zo slecht afgezaagd dat je slecht de juiste draaddikte kunt instellen. En dat is nou net wel redelijk essentieel zeg maar. Ga ik even over mailen want zo is hij nagenoeg onbruikbaar.
Verder komt het allemaal wel degelijk op mij over, maar zie je ook de lagere prijs af aan bepaalde zaken. De handgrepen van de tangen hebben nog best wat bramen enzo (aan de binnen kant gelukkig). Je ziet aan dit soort dingen echt wel dat het geen HAZET, Beta, Stahlwille of Facom is.
Grepen van de schroevendraaiers liggen erg prettig en stroef.
Wat me dan weer mee dan meevalt is bitset 20100. Die is weer boven verwachting 'goed' :)
Afbeeldingslocatie: https://www.heelgoedgereedschap.nl/media/catalog/product/cache/52/image/535x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/20100.jpg

Als iemand 'echte' foto's wil van het een of ander verder, roep maar.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
vso schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:05:
Erhm ik heb gewoon veel soorten bitjes, waaronder een paar "dure" die ik veel gebruik.

kwaliteit tja bitjes die snel kapot gaan die verdwijnen direct de vuilnis bak in, helaas zit de schroef er dan al in..

Hiernaas heb ik ook speciale waar ik het liefst ook veel van verzamel .. ik twijfel niet eens als ik denk dat het bitje niet heb gaat een hele set mee .. :) (*afwijking* ?)
Die afwijking heb ik ook, en van het meeste (in ieder geval de standaard PH, PZ, inbus en torx) heb ik ook wel goedkope en dure versies.
werkt dit ding eigenlijk ??
[afbeelding]
Ik zou denken dat het wel zou moeten werken. Min of meer. Voor niet al te vast aangedraaide bouten. En oppassen dat je de bout niet dol draait. Lijkt me iets dat je hebt voor klussen ergens anders / onderweg, voor niet-kritische toepassingen.

Persoonlijk zou ik meer zien in zoiets, dat heeft tenminste nog een zeskant vorm er in zitten:
Afbeeldingslocatie: https://www.wiha.com/magento/media/catalog/category/cache/240x130-70/onlineshop/kapitelbild/Image_SW_Gripper.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja het meeneem gehalte vind ik laag, tenzij je het op je fiets weer kan gebruiken ofzo .. maar moet eerlijk zijn heb liever iets wat goed vast/los draait

Het voordeel van veel bitjes en bijbehorende houders (even afgezien de prijs/kwaliteit) is dat je erg flexibel bent. zeker boren voor bithouders .. en andere zaken zijn soms erg gemakkelijk ..

Wat ik wel mis zijn nog "lange" doppen of goeie lange bitjes .. zeker als je aan het demonteren bent zo kwam ik laatst bij een airco die ik lang niet gebruikt had die wilde ik schoonmaken .. helaas wel passend bitje maar niet voldoende lengte ..(gat net te smal)

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ

paQ

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/np5ilw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2yyuy6u.jpg

het is nét aan met de tangen (kwa breedte lade) maar het past *O*
vanavond maar eens kwaad maken aan de doppensetfoam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
vso schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:00:
tja het meeneem gehalte vind ik laag, tenzij je het op je fiets weer kan gebruiken ofzo .. maar moet eerlijk zijn heb liever iets wat goed vast/los draait
Je kan het op de fiets ook gebruiken, maar een sleutel 10, 15, en een aantal hex bitjes kom je ook een heel eind mee.
Het voordeel van veel bitjes en bijbehorende houders (even afgezien de prijs/kwaliteit) is dat je erg flexibel bent. zeker boren voor bithouders .. en andere zaken zijn soms erg gemakkelijk ..

Wat ik wel mis zijn nog "lange" doppen of goeie lange bitjes .. zeker als je aan het demonteren bent zo kwam ik laatst bij een airco die ik lang niet gebruikt had die wilde ik schoonmaken .. helaas wel passend bitje maar niet voldoende lengte ..(gat net te smal)
Ik heb een bitsetje bij de accuboor, en in beide koffers verschillende sets (en bithouders). Dan zit ik in ieder geval niet gauw verlegen om een bitje als ik een keer niet alles bij me heb.

Lange doppen ben ik langzaamaan aan het opbouwen, ik heb nu een aardig compleet setje voor 1/4", maar nog niet zoveel voor 1/2". Daar is het vooral om óf minder doppen te hoeven wisselen (bv tussen ratel of wringijzer), óf om een moer en bout netjes op elkaar te kunnen schroeven, voor als je met een gewone sleutel er niet goed bij komt.

Lange bits heb ik nog niet zo vaak nodig gehad, maar daar heb ik ook een wisselkling set voor, neemt toch een stuk minder ruimte in beslag als een gewone set schroevendraaiers, maar wel zonder de verdikkingen nodig voor een bithouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[.........]
De Lidl heeft een Parkside geval, dat zal ongetwijfeld prima voldoen en harder hameren, maar gaat die me ook 40 jaar mee? Oh, ik wil ook gewoon kunnen boren met het ding, voor wanneer de accutol het niet trekt.
Begin alsjeblieft niet aan deze Parkside junk, je mag al blij zijn als je het einde van de garantieperiode haalt.

Heb dit soort machines al meerdere keren uit elkaar gehaald en de onderdelen lijken in veel gevallen dan wel echt te zijn, maar zij blijken met ondermaatse machines te worden gemaakt door kennelijke analfabeten in de onontgonnen binnenlanden van heel heel ver weg. :+
Onderdelen die gewoonweg niet passen, scheef zijn, verkeerd geboord, verkeerd afgedraaid en ga maar door.

Had eens een gloednieuwe accuboorhamer als test te pakken waarvan je met een vers geladen accu met enige moeite een half 6mm gaatje kon boren in doodgewoon steen.
Een half gaatje, toen was het gas op. :z

Het is allemaal goedkoop dat is waar, maar als het volgende gezegde al ergens geldig is dan wel hier:
"If you pay peanuts you get frikking monkeys!!" ;)
paQ schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:02:
het is nét aan met de tangen (kwa breedte lade) maar het past *O*
vanavond maar eens kwaad maken aan de doppensetfoam
Mooi man en een kek kleurtje, maar had je geen rode trolley besteld?? O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
Zo'n bosch blauw is wellicht overkill. Maar voelt wel lekker stevig en je hoeft je geen zorgen de maakten als je hem extra op zijn donder geeft.

Zelf heb ik er ook een (helaas zonder l-boxx) gaat waarschijnlijk de rest van mijn leven mee. Als je het geld ervoor hebt gewoon aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Omdat ie lang mee moet gaan (ja 40 jaar is natuurlijk overdreven) en ik goede ervaringen heb met blauwe Bosch (en ik al shit in LBOXX heb en dat lekker wegstapelt in mijn mini-appartement) kijk ik nu naar deze.
Beste keuze die je kunt maken (voor dat geld). Het is echt een pracht van een machine _/-\o_ grappig hoe vaak deze de laatste tijd voorbij komt overal. Vandaag op nog 2 andere forums ook hierover gehad. Iedereen wat 'm koopt is achteraf super blij ermee, echt mooi om te zien :D

Ga je dus geen spijt van krijgen, mocht je hem kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:20:
[...]

[...]

Mooi man en een kek kleurtje, maar had je geen rode trolley besteld?? O-)
jawel, maar dat was alweer een pagina geleden :+

mijn ratels passen niet demmit :|
Ik ga een 1/2 en 1/4 ratel los bestellen, en drie losse dopjes 1/4 :)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 07-09-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Doppen op ladders, de oude zijn vergaan: 2 x 5 cm. Het is een uitvouwladder uit vier delen. Iemand een idee? Plaatje volgt. Ik heb gezocht via internet en in de Karwei, maar niets in die maat.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/internetposts/ladder.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Milmoor op 07-09-2016 22:15 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

atmoz schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:13:
[...]

Beste keuze die je kunt maken (voor dat geld). Het is echt een pracht van een machine _/-\o_ grappig hoe vaak deze de laatste tijd voorbij komt overal. Vandaag op nog 2 andere forums ook hierover gehad. Iedereen wat 'm koopt is achteraf super blij ermee, echt mooi om te zien :D

Ga je dus geen spijt van krijgen, mocht je hem kopen!
Het is zeker een mooi apparaat, en voor die prijs geen slechte deal omdat er ook een boorkopadapter en L-BOXX bij zit.

Maar... voor iemand die af en toe eens wat gaatjes wil boren zijn er ook goedkopere alternatieven. Het L-BOXX-systeem is vooral handig als je de koffertjes gaat stapelen (en dus nog meer duur Bosch-gereedschap koopt). Ik heb nu ook één L-BOXX en ervaar nog weinig voordelen van het systeem.

Zelf heb ik enkele maanden terug de Makita 2470 boorhamer gekocht (nu minder dan 120 euro bij Amazon.de) heeft vrijwel dezelfde features (hameren, boren, omkeerbare koolborstels, traploos toerental) als de Bosch. Iets minder power (maximaal 24 mm versus 28mm gaten in beton) en komt in een plastic koffer (zonder stapelsysteem). Beide meer dan genoeg machine voor af en toe gaten boren in beton. Zoals anderen al aangaven kun je ook voor een nog goedkopere groen Bosch gaan, nadeel is wel dat deze minder krachtig zijn en vaak geen boor/beitelstand hebben waardoor het apparaat weer iets minder veelzijdig is.

Desondanks kun je je afvragen of je met de hamerboor hier niet beter wat kan besparen en dan het geld later ergens anders uitgeven waar het een groter verschil maakt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Milmoor schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:59:
Doppen op ladders, de oude zijn vergaan: 2 x 5 cm. Het is een uitvouwladder uit vier delen. Iemand een idee? Plaatje volgt. Ik heb gezocht via internet en in de Karwei, maar niets in die maat.
[afbeelding]
http://www.altrex.com/nl/...ritrex_do_it_all&u=503580
?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
vso schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:00:

Hier heeft een hele poos dit bitsetje rondgeslingerd van een maat van me. Nu hij m weer mee heeft genomen naar huis mis ik m toch best wel. Dieper dan dit wil je je schroeven niet draaien en de bitjes zagen er zelfs na het vele mishandelen nog superstrak uit. I'm gonna get me some of these..

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Johnny schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:14:
Zelf heb ik enkele maanden terug de Makita 2470 boorhamer gekocht [...]
Same here, perfecte boorhamer voor thuis. Blijkbaar komt er een nieuw model uit en dat drukt de prijs van dit type. Ik heb hem gewoon in Nederland bij een webwinkel (Alternate geloof ik) besteld voor €130.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Johnny schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:14:
[...]

Het is zeker een mooi apparaat, en voor die prijs geen slechte deal omdat er ook een boorkopadapter en L-BOXX bij zit.

Maar... voor iemand die af en toe eens wat gaatjes wil boren zijn er ook goedkopere alternatieven. Het L-BOXX-systeem is vooral handig als je de koffertjes gaat stapelen (en dus nog meer duur Bosch-gereedschap koopt). Ik heb nu ook één L-BOXX en ervaar nog weinig voordelen van het systeem.
Ik heb toch de Bosch besteld, morgen gaat ie binnenkomen. De doorslaggevende reden voor mij was de verwisselbare boorkop icm de kwaliteit. Liever die duurzaamheid en flexibiliteit en eenmalig wat meer uitgeven, ben ik weer heel wat jaren klaar. Op de levensduur van dat ding is d emeerprijs verwaarloosbaar.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Raymond schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:03:
Ik heb idd BVA-Auctions ook al in de gaten gehouden. Maar je krijgt dan een flink gebruikt voor misschien een paar tientjes minder dan de nieuwprijs.
:? :? :?
De twee links zijn naar nagelnieuwe machines.
Beter in de gaten houden voortaan zou ik zeggen, niet alles is gebruikt daar. ;)

Bij de veiling die ik link is alles nieuw trouwens, bitjes, zagen, noem maar op, 625 nieuwe producten, voor elk wat wils (en alles wat zo`n beetje de laatste twee pagina`s hier voorbij is gekomen).
Helaas zit er geen Leica D510 voor me tussen.
Veiling begint straks trouwens, wel ophalen in Amersfoort

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 08-09-2016 14:25 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nog eventjes om te reageren op "L-boxx is alleen nuttig als je meerdere boxen hebt": ben ik het niet geheel mee eens. Sure, de stapelbaarheid is het grote verkoopargument, maar daarnaast zijn systeemkoffers van de grote merken ook domweg degelijker dan de vaak standaard meegeleverde koffers. Er zit een grotere stap qua kwaliteit tussen de blow-molded standaardkoffer van mijn 10,8v schroeftol en de Tstak waarin mijn 18v werd geleverd dan tussen die Tstak en een toughbox. Tstak en L-boxx zijn redelijk vergelijkbaar, en hoewel de standaardkoffer van de Bosch GST 90 van mijn vader ietwat beter aanvoelt dan de blowmolded koffer die ik eerder noemde, is het duidelijk nog steeds geen L-boxx of Tstak.

Ik zou de kwaliteit van de opbergkoffer doorgaans niet als een doorslaggevende factor geven voor wel of niet kopen, maar die systeemkoffers bieden wel degelijk meerwaarde als je van plan bent het spul vaak in koffer te verplaatsen, ook als je niet verder in het systeem investeert. Hoe zwaar je dat in je besluit wel/niet kopen of extra betalen meeweegt moet je zelf weten, maar het is zeker niet zo dat er geen verschil in zit.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Raymond
Nieuwe machines gaan er uit voor nieuwprijzen, is mijn ervaring. Komt vast omdat de bijkomende kosten pas bij bieden zichtbaar worden.

Het zou me verbazen als via BVA die machine voor minder te krijgen is dan wat ik er voor heb betaald :)

• Raymond
Over eco-tools: Ik overweeg om daar een paar zaagbladen (afkortzaagblad onder andere, ter aanvulling van het blad dat in mn metabo-afkortzaag zit) en schuurpapier (voor op mn festool rts400) te kopen.

Hoe zijn jullie ervaringen met de spullen van eco-tools. Ik lees een beetje wisselende ervaringen ermee.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Bundin schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:37:
[...]

Ik heb toch de Bosch besteld, morgen gaat ie binnenkomen. De doorslaggevende reden voor mij was de verwisselbare boorkop icm de kwaliteit. Liever die duurzaamheid en flexibiliteit en eenmalig wat meer uitgeven, ben ik weer heel wat jaren klaar. Op de levensduur van dat ding is d emeerprijs verwaarloosbaar.
Ik heb hem ook, en de verwisselbare boorkop is leuk, maar in principe doe je alles met de SDS+ kop. Alleen nu met de badkamer gebruik ik de andere kop (tegelboortjes..)
Raymond schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:20:
Over eco-tools: Ik overweeg om daar een paar zaagbladen (afkortzaagblad onder andere, ter aanvulling van het blad dat in mn metabo-afkortzaag zit) en schuurpapier (voor op mn festool rts400) te kopen.

Hoe zijn jullie ervaringen met de spullen van eco-tools. Ik lees een beetje wisselende ervaringen ermee.
Prijs kwaliteit is er prima. Kwaliteit kan natuurlijk beter maar dan betaal je ook meteen weer meer.. Heb overigens geen ervaring met de zaag en schuur bladen..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

• Jackbq
  • Laatst online: 15-09 12:43
Sinds kort heb ik de Parf guide system binnen van Axminster tools.

Ik ga dus zelf een werkbank maken, gebasseerd op de bovenplaat van de Festool MFT.
Nu zoek ik dus nog tools die ik hiermee kan gebruiken, en ik kwam deze set tegen:

Afbeeldingslocatie: https://toolnation.r.worldssl.net/media/catalog/product/cache/1/image/a0824637e2368af458c3e90fa0badade/2/0/201311_1.jpg

€280,- is wel vrij stevig qua prijs maar ik ga er veel gemak van hebben.
Iemand nog tips (voor / tegen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Zijn idd mooie spullen, maar kijk vooral ook eens bij Dieter Scmidt (fine-tools.com). Die voert veel van Veritas/Lee Valley tools. Die heeft ook een grote collectie van dit soort spul.

Hangt er maar net vanaf waarvoor je je werkbank gaat gebruiken. Die set van festool lijkt erg gericht op het werken met de lineaal. Ga je dat ook doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:18
Jackbq schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:20:
Sinds kort heb ik de Parf guide system binnen van Axminster tools.

Ik ga dus zelf een werkbank maken, gebasseerd op de bovenplaat van de Festool MFT.
Nu zoek ik dus nog tools die ik hiermee kan gebruiken, en ik kwam deze set tegen:

[afbeelding]

€280,- is wel vrij stevig qua prijs maar ik ga er veel gemak van hebben.
Iemand nog tips (voor / tegen)?
Volgens kan het veel goedkoper, want volgens zijn het bestaande onderdelen waar een Festool merkje op is geplakt:
Klemmen: Bessey GTR16
Snelspanners: Walko Snelspanners
Plane stops: VERITAS Surface Dogs with 20mm Post
Bench dogs: VERITAS Planing Stop with 20mm Post

Let op: Veritas heeft ook een 19mm systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 08-09-2016 15:56 ]

• Raymond
De GTR is een schroefklem, is het niet deze:http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/actie-snelspanklem-lijmklem-gtr16s6h/16989 ?

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
En wat is dat dan ;) volgens mij staat er in de naam toch GTR16S6H.

Wel een goede tip trouwens, Festool levert een mooie set, maar gegarandeerd dat ze daar toch ook nog een beetje aan willen verdienen (geef ze eens ongelijk).
Direct van de fabrikant is vast gunstiger geprijsd

• Raymond
Jah, niet goed gekeken :)
Ik googelde gtr16 en daar kwam die schroefklem op naar boven :)

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fijn, een naam voor het ding en daarmee een zoekterm. Helaas zijn die van Altrex 25 x 50 en ik heb 20 x 50 nodig, maar ik ben nu verder dan eerder. Deze heeft zeer, maar is een groothandel: https://www.lasaulec.nl/h...reden_a2st/105250/a341330. Ik zoek door.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Raymond
Lasaulec kan je als particulier ook wel terecht, als je maar pint.

'T is niet dat ze op particulier geld spugen ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Welke accessoires zijn btw "must-haves" bij een invalzaag?

Een klem, extra zaagblad, hoekaanslag en langere rail heb ik al op het lijstje staan. Maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig wat de ervaringsdeskundigen hier weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Raymond schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:25:

Een klem, extra zaagblad, hoekaanslag en langere rail heb ik al op het lijstje staan. Maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig wat de ervaringsdeskundigen hier weten :)
Een stofzuiger en een MFT blad om op te zagen.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Raymond schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:07:
Lasaulec kan je als particulier ook wel terecht, als je maar pint.

'T is niet dat ze op particulier geld spugen ofzo :D
Ik kom wel eens bij de Lasaulec in Emmen, daar staat een bordje bij de ingang "geen verkoop aan particulieren" (of zoiets).
Maar op Zaterdag staan daar allemaal hobbyisten aan de balie die auto onderdelen kopen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raymond schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:25:

Verlengsnoer :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:48

thommich

Belg

Klussers,

Ik ben op zoek naar een geschikte cirkelzaag voor het verwerken van plaatmateriaal.
Bedoeling is om in eerste instantie vensterbanken in MDF op maat te zagen, later zullen daar nog verschillende andere klussen bij komen.
Ik heb reeds een Metabo KGS216M afkortzaag, dus voor het inkorten van balken etc ga ik de cirkelzaag niet gebruiken.

Ik heb een voorkeur voor Makita, en gezien het niet voor professioneel gebruik is kom ik dan bij de Makita HS7601J. Alleen mis ik dan nog een geleiderail + adaptor, wat ook nog eens +/-100euro extra zou kosten.

Als ik het goed zie heeft die HS7601J een MBox, maar dat hoeft niet voor mij.

Heeft iemand tips of alternatieven? (liefst binnen Makita, zoals gezegd).

Bedankt!

• Raymond
Als jij plaatmateriaal wil gaan zagen met een handzaag, zoek je een invalzaag: http://www.toolnation.nl/...garantie.html?sqr=Sp6000&

• Raymond
Btw: vandaag was ik in een winkel waar de scheppach cs55 op voorraad lag. Idd een mooie machine.

Maar toch vandaag mn festool opgehaald :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a57bpQTv17KX89OCrUFsG4Lj/full.jpg

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:48

thommich

Belg

Raymond schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:21:
Als jij plaatmateriaal wil gaan zagen met een handzaag, zoek je een invalzaag: http://www.toolnation.nl/...garantie.html?sqr=Sp6000&
Hmm, ziet er een zeer mooi toestel uit, en ook zeer compleet.
Ik weet dat een invalzaag voordeel heeft voor plaatmateriaal, maar de prijs is ook 3x zo hoog als het model wat ik had gevonden... :X

Verwijderd

thommich schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:29:
Klussers,

Ik ben op zoek naar een geschikte cirkelzaag voor het verwerken van plaatmateriaal.
Bedoeling is om in eerste instantie vensterbanken in MDF op maat te zagen, later zullen daar nog verschillende andere klussen bij komen.
Ik heb reeds een Metabo KGS216M afkortzaag, dus voor het inkorten van balken etc ga ik de cirkelzaag niet gebruiken.

Ik heb een voorkeur voor Makita, en gezien het niet voor professioneel gebruik is kom ik dan bij de Makita HS7601J. Alleen mis ik dan nog een geleiderail + adaptor, wat ook nog eens +/-100euro extra zou kosten.

Als ik het goed zie heeft die HS7601J een MBox, maar dat hoeft niet voor mij.

Bedankt!
Die Makita die jij aanhaalt heeft bij de beschrijving duidelijk staan dat ie is uitgerust met een aansluiting voor een geleiderail.

Alleen een rail nog en klaar. Verder heeft Makita dus in jouw budget geen set beschikbaar. Dan zal je naar een DeWalt moeten gaan bijvoorbeeld. Die zag ik zo snel staan bij Toolnation.

http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

Verwijderd

thommich schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:32:
[...]

Ik weet dat een invalzaag voordeel heeft voor plaatmateriaal, maar de prijs is ook 3x zo hoog als het model wat ik had gevonden... :X
Een cirkelzaag en een invalzaag zijn dan ook 2 totaal verschillende machines. Ze kunnen alletwee zagen maar daar is dan ook alles mee gezegd.

• Teijgetje
thommich schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:29:

Wat jij gevonden hebt is een cirkelzaag, met een geleiderail (dat zwarte beugeltje).
Zoals gezegd is dat heel iets anders dan een invalcirkelzaag met zaagliniaal, wat je eigenlijk zoekt.

Persoonlijk vind ik adapters een halve oplossing, samen met de vrij dunne zool geeft dat imo toch wel een foutmarge. Die zool is zo verbogen en alu buig je niet meer terug.
Bovendien heb je sowieso meerdere liniaals nodig, plaatlengtes gaan van 244 tot 360, dus meerdere lengtes die schakelbaar zijn.

Je kan wel zelf goedkoop een geleideplank maken.
Toch is onder verstek zagen lastig daarmee.
Wil je zoals je zegt er nog meer mee kunnen dan kan je beter investeren in een iets duurdere machine die je uit kan breiden. Een vaste zool met geleiding werkt veel beter

Is dat je te duur dan kan je kijken op marktplaats of op veilingen.
Bv voor deze is de vraagprijs hetzelfde als jij uit wil geven aan jouw keuze. Als je 150 biedt (of iets minder via mail en onderhandelt) kan je hem zo ophalen (of op laten sturen) denk ik.

Op veilingen kom je ook van alles tegen, ook liniaals.

Van jouw keuze staan er momenteel toevallig niet één, niet twee, maar drie nieuwe machines te koop. Wel zelf ophalen maar dan kan een geleider en adapter er misschien bij voor wat jij oorspronkelijk ongeveer in je hoofd hebt.
Pas beginnen te bieden vlak voor het eind om geen slapende honden wakker te maken.;)

Toch zou ik voor een invalcirkelzaag gaan, daar kan gewoon veel meer mee.
En een Mbox, of systainer wil je er echt wel bij, daar past alles van de zaag in en is altijd opgeruimd en alles bij de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 10-09-2016 23:23 ]

• Framoes
thommich schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:32:
[...]

Je hebt er een met geleiderail voor 375. Die bij Toolnation van 471 is met twee geleiderails.

375 is natuurlijk nog steeds een smak geld, maar als je een cirkelzaag met los een geleiderail koop, ga je ook richting 300 euro. Ik ben persoonlijk blij dat ik voor een invalzaag ben gegaan.

Overigens heb je tegenwoordig ook gewone cirkelzagen met diepte-instelling.

De belangrijkste vraag is: wat is je budget. Je kan namelijk van alles willen, maar als je budget het niet toelaat, moet je improviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
De DWE576k die Ciris noemde is wmb een erg goede optie als het budget niet ver genoeg reikt voor een invalzaag; ik heb er zelf ook zo een, en hij doet exact wat ik ervan verwacht en mee. Slechts een keer heb ik de motor bijna stil zien vallen, maar voordat dat kon gebeuren sloeg de zekering er uit hier in huis :+
Dat was toen mijn vader uit de losse pols door 6cm dik eik heen aan het zagen was en wat begon te wringen, bij normaal zaagwerk heeft hij kracht te over, en zaagt hij met de geleiderail makkelijk kaarsrecht.

Als het budget wat verder reikt en het gaat je niet om de rauwe kracht maar meer om precisie en een nette afwerking zou ik alsnog voor een invalzaag gaan, maar de enige goed verkrijgbare invalzaag in dezelfde prijscategorie als de 576K is vziw de Scheppach PL55, en dat is een 160mm invalzaag met minder vermogen, waardoor je op zaagcapaciteit zal inleveren. Net wat je nodig hebt of gewoon wil hebben :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:40

Tammesp

Next is now

Hallo heren, ik zit met het volgende. Samen met een maat van mij ben ik een bedrijf begonnen in de beveiliging camera wereld, daarbij hangen we camera's op en vooral in de hoogte. Nu boren wij die gaten met een gewone boormachine met snoer. Nu tegenwoordig zijn er leuke accu klopboormachine's die makkelijk een gaatje van 5mm kunnen boren. Dan hoef je niet elke keer met een verleng snoer te zitten prutsen op een aardige hoogte op een trapje.

Ik heb al een paar gevonden wat naar mijn mening aardige goede machines zijn:

De Bosch GSB 18-2 Li Plus | 2 accu's van 2.0ah

Link: http://www.gereedschapcen...in-l-boxx-06019e7100.html

Hoogste koppel van allemaal. Geen koolborstelloos moter. Accu's zijn van 2.0ah wat mij wel voldoende lijkt.

De Makita DHP453SFE | 2 accu's van 3.0ah

Link: http://www.gereedschapcen...rig&country=nl&pid=107354

Sterkste accu van 3.0ah wat een lange accu tijd geeft. Geen koolborstelloos moter en niet een al te hoge koppel.

De Milwaukee M18 BLPD-202C | 2 accu's van 2.0ah

Link: http://www.gereedschapcen...fer-koolborstelloos.html#

Koolborstelloos moter. Net wat minder koppel dan de Bosch en de accu's zijn gelijk aan de Bosch.

Nu rest mijn vraag, wat is het belangrijkst om naar te kijken voor een accu klopboormachine om gaatjes op hoogte makkelijk te boren?

Moet ik naar de koppel (nm) kijken? Of naar de ampères van de accu's (wat naar mijn mening alleen de lengte van de accuduur is) of naar de toerental? Of naar een koolborstelloze machine?

Zelf ben ik wat meer geneigd naar de Bosch, sterke koppel en is vrij recent. Ben erg benieuwd naar jullie input!

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Het gaat om 5 mm gaatjes begrijp ik. Dat doen ze allemaal.
Voornaamste is dat hij licht en klein is, je moet er mee klimmen, en des te meer kan je mee omhoog nemen aan andere dingen (camera, handgereedschap/schroefmachientje, etc)

Voor de meeste steensoorten en tegels (en hout, kunststof en aluminium) kan je zonder kloppen boren met multicut boortjes. (eenmaal die gebruikt wil je niet anders, maakt een zuiver gat zonder splinteren)
Ik weet niet of je in beton moet maar dat gaat niet met een klopboor, daar heb je boorhamers voor nodig, die zijn er ook op accu.
Schroef je er ook mee vast dan is een slagschroefmachine wellicht iets. daar draai je de schroef en de camera niet mee stuk.

Heb zelf een Makita 18v set, schroefboormachine en een slagschroevendraaier + drie accu`s. Is in 98% genoeg.
En een Hilti voor het zware werk.

[ Voor 66% gewijzigd door Teijgetje op 11-09-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Voornamelijk om 5mm gaatjes idd. Gebeurt ook wel eens dat we gaten van 8-10mm moeten boren voor steunen aan de muur.

Ik heb nog nooit van multicut boortjes gehoord, ik zal mij daar eens in gaan verdiepen.

Ja ik boor ook wel eens in beton, en daarom zoek ik ook een accu klopboormachine, ze kunnen het wel tot max 10mm gaten. Daarna moet je de boorhamer erbij pakken.

Dus jij beveelt een schroef boormachine aan? Met een multicut setje. Zal eens kijken als dat iets voor mij is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Tammesp schreef op zondag 11 september 2016 @ 18:03:
Hallo heren, ik zit met het volgende. Samen met een maat van mij ben ik een bedrijf begonnen in de beveiliging camera wereld, daarbij hangen we camera's op en vooral in de hoogte. Nu boren wij die gaten met een gewone boormachine met snoer. Nu tegenwoordig zijn er leuke accu klopboormachine's die makkelijk een gaatje van 5mm kunnen boren. Dan hoef je niet elke keer met een verleng snoer te zitten prutsen op een aardige hoogte op een trapje.

Ik heb al een paar gevonden wat naar mijn mening aardige goede machines zijn:

De Bosch GSB 18-2 Li Plus | 2 accu's van 2.0ah

Link: http://www.gereedschapcen...in-l-boxx-06019e7100.html

Hoogste koppel van allemaal. Geen koolborstelloos moter. Accu's zijn van 2.0ah wat mij wel voldoende lijkt.

De Makita DHP453SFE | 2 accu's van 3.0ah

Link: http://www.gereedschapcen...rig&country=nl&pid=107354

Sterkste accu van 3.0ah wat een lange accu tijd geeft. Geen koolborstelloos moter en niet een al te hoge koppel.

De Milwaukee M18 BLPD-202C | 2 accu's van 2.0ah

Link: http://www.gereedschapcen...fer-koolborstelloos.html#

Koolborstelloos moter. Net wat minder koppel dan de Bosch en de accu's zijn gelijk aan de Bosch.

Nu rest mijn vraag, wat is het belangrijkst om naar te kijken voor een accu klopboormachine om gaatjes op hoogte makkelijk te boren?

Moet ik naar de koppel (nm) kijken? Of naar de ampères van de accu's (wat naar mijn mening alleen de lengte van de accuduur is) of naar de toerental? Of naar een koolborstelloze machine?

Zelf ben ik wat meer geneigd naar de Bosch, sterke koppel en is vrij recent. Ben erg benieuwd naar jullie input!
http://www.ebay.de/itm/BO...7eb73c:g:jKsAAOSwOdpX0ntk

Alsjeblieft ;)

[edit]

Als je perse een klopboor wilt kan ik je de VE-2-Li aanraden, die is (veel) steviger, en krijg je niet kapot. Ook niet als die eens van je trapje valt 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 11-09-2016 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Let op, deze machine heeft geen klop mogelijkheden.
Heb zelf de nieuwste versie (metalen boorkop, nog iets meer koppel), maar voor de rest identiek.
de GSB heeft wel een klopstand, de GSR niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Voor het beschreven werk lijkt me een accuklopboormachine met 2,0Ah accu's eigenlijk de beste optie. En zo lang het dan brushless is maakt het merk niet eens gigantisch veel uit :P
Dan zou ik zelfs eerder voor een compact model gaan dan een fullsize, als je op een ladder staat te werken is in mijn ervaring minder gewicht veel prettiger.

Zelf ben ik voor een model zonder klopfunctie gegaan ivm de kortere bouw waar dat toe leidt, maar bij gaten groter dan pakweg 6mm mis ik die klopfunctie toch soms wel. Ik gebruik zelf Rotec UniDRE boortjes daarvoor en ben er ook erg over te spreken, lijkt grofweg hetzelfde idee te zijn als die Alpen multicut boortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ik heb liever ook losse apparaten voor iedere klus. Mede om de reden wat hierboven aangegeven wordt.
Over die Bosch multi-construction boortjes ben ik overigens zeer tevreden. Echt super handig in verschillende situaties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
atmoz schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:30:
Ik heb liever ook losse apparaten voor iedere klus. Mede om de reden wat hierboven aangegeven wordt.
Over die Bosch multi-construction boortjes ben ik overigens zeer tevreden. Echt super handig in verschillende situaties!
Oh ja, die heb je ook nog; Alpen Multicut, Bosch Multi-contruction, Rotec UniDRE, genoeg verschillende merken die iets vergelijkbaars hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
Tammesp schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:14:
Ja ik boor ook wel eens in beton, en daarom zoek ik ook een accu klopboormachine, ze kunnen het wel tot max 10mm gaten. Daarna moet je de boorhamer erbij pakken.
Dat kan in beton toch best wel eens tegenvallen hoor... Vaak genoeg bij muren gestaan waar ik met een 6mm boortje al niet in kwam met een klopboormachine. In ieder geval niet zonder een heel flatgebouw een half uur lang te irriteren. :+

Maar boorhamers heb je tegenwoordig ook op accu? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Xander schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:43:
[...]

Dat kan in beton toch best wel eens tegenvallen hoor... Vaak genoeg bij muren gestaan waar ik met een 6mm boortje al niet in kwam met een klopboormachine. In ieder geval niet zonder een heel flatgebouw een half uur lang te irriteren. :+

In het geval dat een boorhamer op accu nodig is heb ik persoonlijk erg goede ervaringen met deze 36V Bosch, maar dat is een erg onhandig accusysteem tenzij je er professioneel mee werkt. Ook de 18V Bosch die ik enkele keren heb gebruikt deed zijn werk ruim naar behoren :)

Persoonlijk zit ik nog af te wachten of er een Dewalt Flexvolt 54V boorhamer langs gaat komen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Als het toch bedrijfsmatig is (Belastingvoordelen etc... >:)) zou ik 3 apparaten kopen:

- GSR om te schroeven
- GSB om te boren
- GBH 2-28DFV (230v) voor als het niet lukt met de GSB (en dat zal toch wel eens voorkomen inderdaad)

Ik vind (vond O-) ) het tijdens het hobby'en al zeer vervelend om steeds te moeten wisselen tussen boortje en bithouder. Laat staan dat ik er ook nog bij moest verzinken. Dan zou ik bedrijfsmatig al helemaal niet die kant op willen gaan...

Als je er uiteindelijk voor kiest om meerdere machines te nemen, dan zou je die GSR nog kunnen vervangen door een GSR 10,8v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Tammesp schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:14:
Voornamelijk om 5mm gaatjes idd. Gebeurt ook wel eens dat we gaten van 8-10mm moeten boren voor steunen aan de muur.

Ik heb nog nooit van multicut boortjes gehoord, ik zal mij daar eens in gaan verdiepen.

Dus jij beveelt een schroef boormachine aan? Met een multicut setje. Zal eens kijken als dat iets voor mij is!
Ik zou voor een klopboor gaan. Als je budget niet al te beperkt is kan je dan het beste een koolborstelloos model nemen en het liefst met een beetje power. Dan ben je op alle situaties voorbereid. Dat of je koopt een lichte machine voor kleine gaten en doet de grote gaten met een machine met snoer.

Paar goeie klopboormachines op accu:

- Makita DHP481
- Milwaukee M18 CPD
- Metabo SB 18 LTX bl

Deze zijn even krachtig als met snoer. Helaas ook niet goedkoop.

En Milwaukee heeft ook een 10.8V boorhamer. Lichter en compacter dan 18V, maar wel redelijk wat kracht.

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 11-09-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Makita heeft een hele lijn met dezelfde accu`s.
Anderen vast ook wel maar ik heb dan weer ervaring met een spijkerpistool,decoupeerzaag, schroefmachine, slagschroevendraaier, haakse slijptol en boorhamer van Makita, allemaal met dezelfde 18v accu`s.
Als het toch bedrijfsmatig is kun je het afschrijven en heb je altijd stroom genoeg bij je.
Ga voor iets degelijks, ze vallen naar beneden als je op een ladder staat. Dan moet het heel blijven. :Y
Ik heb de voorloper van deze, maar ook met verlichting, dat is echt goud waard.

Grotere gaten boor ik altijd voor, met multicut in baksteen gaat prima direkt in 8 of 10 mm (als koek) maar je weet nooit.
Je gat kan iets verlopen of de muur kan deels zacht zijn/brokkelen. Dat kan je opvangen als je begint met iets kleiner.
Een gat opschuiven achteraf is altijd drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Gaten in steen en beton moet je eigenlijk niet voorboren.
Grote kans dat je boor dan vast komt te zitten.

Ik kan het weten, de (ik meen 22mm boor) zit nog steeds in het plafond van de badkamer ;) (wel boven het verlaagd plafond nu, dus geen "last" van)

[edit]

Een klein stukje (als centreergaatje ofzo) zal geen problemen opleveren denk ik, dus in sommige gevallen wel handig!

[edit2]

Wat betreft die accu's: bij Bosch Blauw hebben ook alle apparaten (van hetzelfde voltage) dezelfde accu's. Ik gebruik er zo'n +/- 25 ofzo, dus dan is hetzelfde accu-systeem wel handig >:)

[ Voor 40% gewijzigd door Atmoz op 11-09-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Dank voor alle reacties! Probeer op zoveel mogelijk te reageren. Één vraag rest mij nog. De modellen die ik gepost heb, is dat wat? Want na zoveel berichten us dat nog niet echt duidelijk voor mij.
atmoz schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:20:
[...]

http://www.ebay.de/itm/BO...7eb73c:g:jKsAAOSwOdpX0ntk

Alsjeblieft ;)

[edit]

Als je perse een klopboor wilt kan ik je de VE-2-Li aanraden, die is (veel) steviger, en krijg je niet kapot. Ook niet als die eens van je trapje valt 8)
Dank voor de link, een erg mooi apparaat maar helaas geen klop. De VE-2Li zal wel prijzig wezen?
McGryphon schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:27:
Voor het beschreven werk lijkt me een accuklopboormachine met 2,0Ah accu's eigenlijk de beste optie. En zo lang het dan brushless is maakt het merk niet eens gigantisch veel uit :P
Dan zou ik zelfs eerder voor een compact model gaan dan een fullsize, als je op een ladder staat te werken is in mijn ervaring minder gewicht veel prettiger.

Zelf ben ik voor een model zonder klopfunctie gegaan ivm de kortere bouw waar dat toe leidt, maar bij gaten groter dan pakweg 6mm mis ik die klopfunctie toch soms wel. Ik gebruik zelf Rotec UniDRE boortjes daarvoor en ben er ook erg over te spreken, lijkt grofweg hetzelfde idee te zijn als die Alpen multicut boortjes.
Dank voor je input! Een brushless model maakt het wel een stukje duurder, zal dat de meerprijs waarmaken denk je? De Bosch is dan weer niet brushless dus dan kom ik uit op de Milwaukee. Het gaat ook maar om gaatjes van 5-6mm. Als het groter is pakken we de boorhamer erbij.
Xander schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:43:
[...]

Die boorhamers zijn flink prijzig, die gaan al richting de 700 euro wat mij iets te duur is. Maar als het niet lukt met de accu klopboormachine dan kan ik nog altijd de boorhamer gebruiken. Al wil ik later wel eentje hebben op accu als ik meer budget heb.
atmoz schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:49:
Als het toch bedrijfsmatig is (Belastingvoordelen etc... >:)) zou ik 3 apparaten kopen:

- GSR om te schroeven
- GSB om te boren
- GBH 2-28DFV (230v) voor als het niet lukt met de GSB (en dat zal toch wel eens voorkomen inderdaad)

Ik vind (vond O-) ) het tijdens het hobby'en al zeer vervelend om steeds te moeten wisselen tussen boortje en bithouder. Laat staan dat ik er ook nog bij moest verzinken. Dan zou ik bedrijfsmatig al helemaal niet die kant op willen gaan...

Als je er uiteindelijk voor kiest om meerdere machines te nemen, dan zou je die GSR nog kunnen vervangen door een GSR 10,8v.
Ja het is bedrijfsmatig en ik wil nu geen 3 nieuwe apparaten aanschaffen. Of het word een goede accu klopboormachine of een accu schroefmachine met een snoer boorhamer. Het budget is nog niet zoveel om alles op accu te laten lopen, wat natuurlijk wel het mooist is! ;)
Framoes schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:25:
[...]

Ik zou voor een klopboor gaan. Als je budget niet al te beperkt is kan je dan het beste een koolborstelloos model nemen en het liefst met een beetje power. Dan ben je op alle situaties voorbereid. Dat of je koopt een lichte machine voor kleine gaten en doet de grote gaten met een machine met snoer.

Paar goeie klopboormachines op accu:

- Makita DHP481
- Milwaukee M18 CPD
- Metabo SB 18 LTX bl

Deze zijn even krachtig als met snoer. Helaas ook niet goedkoop.

En Milwaukee heeft ook een 10.8V boorhamer. Lichter en compacter dan 18V, maar wel redelijk wat kracht.
Mijn budget is max 300 euro voor een accu klopboormachine. De modellen die ik liet zien, zijn dat goede opties of? De modellen van hierboven zijn net iets te duur. Maar zijn wel prachtige apparaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Tammesp schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:30:
Dank voor alle reacties! Probeer op zoveel mogelijk te reageren. Één vraag rest mij nog. De modellen die ik gepost heb, is dat wat? Want na zoveel berichten us dat nog niet echt duidelijk voor mij.

[...]

Dank voor de link, een erg mooi apparaat maar helaas geen klop. De VE-2Li zal wel prijzig wezen?

[...]

Dank voor je input! Een brushless model maakt het wel een stukje duurder, zal dat de meerprijs waarmaken denk je? De Bosch is dan weer niet brushless dus dan kom ik uit op de Milwaukee. Het gaat ook maar om gaatjes van 5-6mm. Als het groter is pakken we de boorhamer erbij.

[...]

Die boorhamers zijn flink prijzig, die gaan al richting de 700 euro wat mij iets te duur is. Maar als het niet lukt met de accu klopboormachine dan kan ik nog altijd de boorhamer gebruiken. Al wil ik later wel eentje hebben op accu als ik meer budget heb.

[...]

Ja het is bedrijfsmatig en ik wil nu geen 3 nieuwe apparaten aanschaffen. Of het word een goede accu klopboormachine of een accu schroefmachine met een snoer boorhamer. Het budget is nog niet zoveel om alles op accu te laten lopen, wat natuurlijk wel het mooist is! ;)

[...]

Mijn budget is max 300 euro voor een accu klopboormachine. De modellen die ik liet zien, zijn dat goede opties of? De modellen van hierboven zijn net iets te duur. Maar zijn wel prachtige apparaten!
Ah kijk, een budget van 300 euro.. Eens kijken, de Milwaukee uit je eerdere post voldoet daaraan. Dan is er bij dezelfde winkel ook nog de Dewalt DCD795; ik heb zelf de opvolger hiervan zonder klopfunctie, en ik heb zijn grote broertje de DCD995, dus wel met klopfunctie, ook gehad. Over beide ben ik erg te spreken in hun respectievelijke toepassingsgebied, en verwacht dat de 795 erg goed aan jouw eisen zal voldoen. Veel verschil in kwaliteit zal het tussen die twee niet maken, ik zou je aanraden om beide eens in de hand te krijgen en te kijken welke je beter aanvoelt.

Een andere optie is om in Duitsland rond te kijken of er iets leuks van Bosch Blauw of Metabo in je budget te vinden is, maar ik moet nu echt gaan slapen en heb daar zelf even geen zin in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Valt mee: http://www.ebay.de/itm/Bo...90d540:g:A5wAAOSwi0RX1Gve

Is ook met 2x 4Ah accu's en enorm sterk: zowel qua kracht (85Nm) als de behuizing 8)

[edit]

Is dus een paar euro boven je budget (300,-) maar dan heb je wel alvast 2 stuks 4Ah accu's wat je later veel plezier gaat opleveren als je gaat uitbreiden ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Atmoz op 11-09-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
atmoz schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:42:
[...]

Valt mee: http://www.ebay.de/itm/Bo...90d540:g:A5wAAOSwi0RX1Gve

Is ook met 2x 4Ah accu's en enorm sterk: zowel qua kracht (85Nm) als de behuizing 8)

[edit]

Is dus een paar euro boven je budget (300,-) maar dan heb je wel alvast 2 stuks 4Ah accu's wat je later veel plezier gaat opleveren als je gaat uitbreiden ;)
Ik heb deze ook. Een topapparaat zeg. Jammer dat die nog koolborstels heeft. De opvolger, de koolborstelloze GSB 18 VE-EC, komt binnenkort uit. Dit is dus het juiste moment om hem aan te schaffen. Krachtiger zal het niet snel worden voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Brutalsranan schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:50:

Ik heb deze ook. Een topapparaat zeg. Jammer dat die nog koolborstels heeft. De opvolger de koolborstelloze GSB 18 VE-EC komt binnenkort uit. Dit is dus het juiste moment om hem aan te schaffen. Krachtiger zal het niet snel worden voor die prijs.
Ach, ik maak me daar niet zo druk om... Koolborstels of niet, het spul blijft toch wel draaien :) Heb er nog nooit iets van gemerkt, en bijna al m'n accugereedschap is met koolborstels... En idd een zeer fijn apparaat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Misschien eens kijken naar Milwaukee M12 klopboor. Heel compact, maar best veel kracht voor een 10.8V machine. Eigenlijk ideaal voor de werkzaamheden en past in je budget. €277 met twee 4Ah accu's.

https://www.kruis.nl/elec...N_sn86ZiM8CFcaVGwodIxsNKQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
atmoz schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:53:
[...]

Ach, ik maak me daar niet zo druk om... Koolborstels of niet, het spul blijft toch wel draaien :) Heb er nog nooit iets van gemerkt, en bijna al m'n accugereedschap is met koolborstels... En idd een zeer fijn apparaat _/-\o_
Ik ben ook van plan om hem te houden hoor. Als ik nu 1 zou zoeken dan zou het die nieuwe zijn. Maar vooralsnog is deze krachtig genoeg, sterk genoeg en hij blijft inderdaad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
atmoz schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:49:
Gaten in steen en beton moet je eigenlijk niet voorboren.
Grote kans dat je boor dan vast komt te zitten.

Ik kan het weten, de (ik meen 22mm boor) zit nog steeds in het plafond van de badkamer ;) (wel boven het verlaagd plafond nu, dus geen "last" van)
:? :?
Klinkt als "Help...mijn man is klusser". :+
Goeie boor nemen, als hij in het plafond vast zit zit je waarschijnlijk klem op betonijzer......goeie scanner nemen voortaan. ;)
(mijne kijkt overigens ook maar 10 cm diep.;) )
Maar bijvoorbeeld Hilti boren hebben 4 snijvlakken ipv 2, die sla je ook wel door betonijzer heen als het moet. (Maar liever niet)
Over LIDL SDS boren heb ik het maar niet, die lijken leuk voor de DHZer maar zijn meer voor metselstenen en kalkzandsteen, niet voor beton. Die stukjes hardmetaal stellen ook weing voor en slaan zo los in beton, met als gevolg een vastgevreten boor.

En koolstofborstelloos is natuurlijk mooier, maar ik heb een Bosch decoupeerzaag van ik schat 20 jaar oud waar ik twee keer nieuwe koolborstels ingezet heb, net als in de rupus en festo schuurmachines.
Ik zou me daar niet blind op staren.
Beter zware kwaliteit met borstels dan iets minder zonder.

En 700 voor een accuboorhamer?
Dan heb je een set voor minder....

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 12-09-2016 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Teijgetje schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:05:
[...]

Goeie boor nemen, als hij in het plafond vast zit zit je waarschijnlijk klem op betonijzer......goeie scanner nemen voortaan. ;)
Maar bijvoorbeeld Hilti boren hebben 4 snijvlakken ipv 2 die sla je ook wel door betonijzer heen als het moet. (Maar liever niet)

En koolstofborstelloos is natuurlijk mooier, maar ik heb een Bosch decoupeerzaag van ik schat 20 jaar oud waar ik twee keer nieuwe koolborstels ingezet heb, net als in de rupus en festo schuurmachines.
Ik zou me daar niet blind op staren.
Beter zware kwaliteit met borstels dan iets minder zonder. (beetje verhaal of je aan 8gb Ram genoeg hebt of per se 16 moet hebben. :9~ )
Haha klopt. En die koolborstels kosten ook maar iets van 8 euro ofzo. Het enige wat dan rest is dat die minder stroom verbruikt. Maar ja. Ik heb twee 6.0 ah batterijen eronder en de snellader. Op één van die 6.0 batterijen heb ik nooit met een lege batterij gezeten. Bij welke klus dan ook. Dus twee 2.0 ah met een snellader lijkt me al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
[...]
[...]
Je kunt het overzichtelijk houden door meteen te kiezen voor 1x een 18V accuschroefmachine plus 1x een 18V accuboorhamerbody van bijv. Makita, zo kun je het bij dezelfde courante accu's houden van hetzelfde merk.
De link van Teijgetje hierboven geeft bijv. zo'n uiterst mobiel pretpakket waarvan je de accu's handig kunt uitwisselen, daar zit amper teveel in maar ook niets te weinig. ;)
En zo zijn er meer pakketjes samen te stellen, zo zou de ledlamp uit het pakket van mij meteen opgeofferd mogen worden, daar zijn betere oplossingen voor.

Houd het wel comfortabel bij hetzelfde voltage van 18V en je kunt vooruit met dezelfde accu's, dezelfde lader en dezelfde machines met dat voltage.
Hoe handig, sterk en compact 10.8V accuschroefmachines ook zijn, vergeet het voorlopig als je budget nu kritiek is.

Een accu schroef-klopboormachine zou van mij geen prioriteit hebben boven een iets "kalere" accuschroefmachine, ik gebruik de klopboorfunctie nooit en als er iets te boren valt in steen of beton dan pak ik liever meteen een (accu)boorhamer, dan weet ik tenminste meteen dat het werkt.

Met zo'n pakket kun je iedere mobiele boorklus aan zonder dat je iets teveel koopt. ;)

update
Bosch levert zo'n set met twee 4Ah accu's in 2x een L-Boxx voor slechts €419,99
Dezelfde set met twee 6Ah accu's is slechts €30,- duurder: €449,99

Beide machines zijn brushless, wat wil je nog meer. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2016 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Teijgetje schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:05:

Maar bijvoorbeeld Hilti boren hebben 4 snijvlakken ipv 2, die sla je ook wel door betonijzer heen als het moet. (Maar liever niet)
Over LIDL SDS boren heb ik het maar niet, die lijken leuk voor de DHZer maar zijn meer voor metselstenen en kalkzandsteen, niet voor beton. Die stukjes hardmetaal stellen ook weing voor en slaan zo los in beton, met als gevolg een vastgevreten boor.
Oops, ik ben niet helemaal compleet geweest zie ik. Helemaal niet correct wat ik zeg |:(

Je mag (bij gewone gaten) wél voorboren in beton/steen. Het gaat inderdaad pas fout als je een diep "door-en-door" gat (bijvoorbeeld door een hele vloer heen) wilt maken en je hebt daarvoor niet de juiste spullen :)

Situatie:
Ik moest een 40cm lang gat van m'n bovenverdieping naar de 2e verdieping maken. Hier moest een PVC buis doorheen. Ik had alleen (ik meen dus die 22mm) een veel te korte boor van de juiste dikte. Dus dacht ik slim te zijn en het gat door-en-door voor te boren met een hele lange, maar dunne boor. Erna gewoon van beide kanten met die dikke boor na boren. Maar dat gaat dus mis! Je boort namelijk nooit PRECIES in dezelfde lijn als het eerste gat, en kom je uiteindelijk vast te zitten :+

Maar inderdaad: voorboren in beton doe ik zelf ook geregeld, dus klopte echt even niet wat ik zei. Had een paar biertjes op gisteravond, mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Iemand de Flexvolt prijzen al gezien? Invalzaag body: 664 euro. De Festool TSC55 body is ruim 200 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:43
Ik ben op zoek naar een goede 50liter compressor. Ik ben getriggerd door de Lidl actie, waar een Parkside 24l compressor voor 99 euro te koop is. Ik wil echter een grotere van 50l om op de toekomst voorbereid te zijn. Budget is rond de 200 euro.

Zelf heb ik een FERM CRM1046 op het oog, maar die is wel aardig aan de prijs (250 euro).

Iemand tips?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58

Aapje

Opel-beun
Maakt herrie je veel uit? Want dit type compressor maakt een hoop herrie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zou niet (iig niet alleen) kijken naar de inhoud van de tank, maar juist naar het volume dat de pomp kan leveren.

Die Ferm is nu in de aanbieding bij de praxis voor 217 euro.

Het volume dat de pomp kan leveren is goed 200 liter per minuut, dat houdt niet echt over. Leuk om een beetje te blazen en een tacker op aan te sluiten, maar luchtgereedschap kan je er niet mee gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Aapje schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:00:
Maakt herrie je veel uit? Want dit type compressor maakt een hoop herrie :)
Het is een oliegevulde compressor, die zijn volgens mij wat stiller dan olievrije

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58

Aapje

Opel-beun
Raymond schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:01:
[...]

Het is een oliegevulde compressor, die zijn volgens mij wat stiller dan olievrije
M'n Metabo is dat ook... Kan je garanderen zit een hoop herrie in :)

Als herrie niet uitmaakt, Liters per minuut zo hoog mogelijk en zoveel mogelijk bar (liefst rond 10bar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Uiteraard heb ik een stille compressor met zo veel mogelijk liters per minuut en zoveel mogelijk bar het liefst. Dan zal de prijs daar ook naar zijn.

Ik dacht dat die Ferm wel een goed merk is. Metabo toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:16
Voor wie reeds in bezit is van passende accu's en lader: kwam per toeval de Metabo Powermaxx SB 10.8V body tegen voor slechts €54,32.
http://www.gereedschapcen...hine-body-600385890.html#

In andere shops tikt de body bijna de 100 euro aan..

Eerlijk gezegd wel een twijfelgevalletje voor mij persoonlijk. Heb op dit moment bovenstaand machientje al, maar ben het wisselen van boor/bit beu. Was eigenlijk op zoek naar de slagschroevendraaier (SSD), maar die gaat al gauw richting de 90 euro (incl verzenden). Tot nu toe niets tegen gekomen waar de SB kracht te weinig heeft, maja 'wie weet' heb ik die slagschroever ooit nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Thx voor de tip. Zag dat ze de bij mijn 14,4li passende werklamp nog hadden, 20 euro goedkoper dan normaal. Maar ff besteld :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:42:
Voor wie reeds in bezit is van passende accu's en lader: kwam per toeval de Metabo Powermaxx SB 10.8V body tegen voor slechts €54,32.
http://www.gereedschapcen...hine-body-600385890.html#
In andere shops tikt de body bijna de 100 euro aan..
Eerlijk gezegd wel een twijfelgevalletje voor mij persoonlijk. Heb op dit moment bovenstaand machientje al, maar ben het wisselen van boor/bit beu.
Het is absoluut een erg fijn accuschroevertje met een bescheiden prijskaartje en pittige prestaties, maar voor €89,99 bij Elektrowerkzeuge-Bender.de vond/vind ik zelf de versie in koffer + lader + twee accu's van 2Ah een net iets leukere aanbieding als je ook behoefte hebt aan een stel extra accu's en lader.

Dit is wel de niet-klopboorvariant en daardoor iets lichter, precies wat ik nog "nodig" had.
En wat je zegt, je hebt er minstens 2 van nodig. :+

Warm aanbevolen en door de afneembare boorkop en de zeskant bitopname in de booras, heeft deze machine een grote plus over de bijna identieke 10.8V Bosch.
Veel compacter kun je het niet krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:58:
Om maar even mijn fanboystatus te herbevestigen:
[afbeelding]
Slagmoersleutel; omdat ik te lui ben om de luchtratel en slang te pakken als ik banden ga wisselen...
Even updaten:

De dtw190 slaat geen deuk in een pakje boter.
Proefondervindelijk vastgesteld dat wielbouten die met plm. 75nm vastzitten nog loskomen, daarboven niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:46:
[...]
Even updaten:
De dtw190 slaat geen deuk in een pakje boter.
Proefondervindelijk vastgesteld dat wielbouten die met plm. 75nm vastzitten nog loskomen, daarboven niet meer....
Teleurstellend, zou de opgegeven torque van 190Nm dan alleen rechtsom worden bereikt??
Heb je dat ook getest??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als je een ander koppel voor vast en los draaien ziet, is het hoge koppel meestal voor het losdraaien, niet het vast draaien. Zou wat vreemd zijn als dat voor deze Makita net andersom zou zijn, dan zou de machine de schroeven die het zelf heeft vast gedraaid niet meer los kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
190nm en dan bouten die niet goed vastzitten?

Weird, ik heb een makita 140nm slagschroevedraaier en als ik daarmee wielbouten vastzet, zitten ze ook echt vast.

Issie niet gewoon stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
SpeedingWilly schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:34:
Uiteraard heb ik een stille compressor met zo veel mogelijk liters per minuut en zoveel mogelijk bar het liefst. Dan zal de prijs daar ook naar zijn.

Ik dacht dat die Ferm wel een goed merk is. Metabo toch ook?
Volgens mij is Ferm een beetje een B-merk. Metabo is wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Laatst online: 23:12

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

SpeedingWilly schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:54:
Ik ben op zoek naar een goede 50liter compressor. Ik ben getriggerd door de Lidl actie, waar een Parkside 24l compressor voor 99 euro te koop is. Ik wil echter een grotere van 50l om op de toekomst voorbereid te zijn. Budget is rond de 200 euro.

Zelf heb ik een FERM CRM1046 op het oog, maar die is wel aardig aan de prijs (250 euro).

Iemand tips?
Ik mis het doel van je investering, waar wil je in de toekomst op voorbereid zijn?

Denk er bijvoorbeeld over na of het apparaat op een vaste plek gebruikt wordt of dat hij verplaatsbaar moet zijn. Welke accessoires wil je gebruiken en met welk doel?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:46:
[...]
Volgens mij is Ferm een beetje een B-merk. Metabo is wel goed.
Ferm is zeker een B-merk, maar wel een dat al heel wat jaren bezig is op de markt van budget compressoren.

Het zijn ongetwijfeld producten uit China/Taiwan die "ergens" zijn omgekat voor onze markt, waarna er een Nederlandse handschoen overheen is gegaan en er een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing is toegevoegd.
De in Nederland gelegen serviceafdeling was tot nu toe een welkome plus.

Bij Metabo zal het recent net zo zijn gegaan, omdat men kennelijk dacht dat een luchtcompressor niet in het assortiment mocht ontbreken.
Erg origineel is die lijn overigens niet, itt de superieure en vernieuwende producten die dit merk ook levert.

Het zal dus vooral een handige manier zijn om budget producten te laten meeliften op de faam van een A-merk.
Budget compressoren die natuurlijk ook net even duurder zijn, maar goedbeschouwd weinig tot niets aan extra leveren.
Niets mis mee als er ook een degelijke support achter staat.

Maar wie iets meer rust wilt, zoekt beter naar een low-noise compressor.
Deze HBM's zijn weliswaar duurder maar absoluut veel stiller in gebruik, ik heb hier nu een 25l en een 50l van staan en die snorren als een zonnetje.

Voor een echte professionele low noise compressor betaal je een veelvoud en daar kun/mag je deze HBM's dan ook niet mee vergelijken.
Voor dit geld zijn de HBM's fijne apparaten die zeker een jaar of twintig mee moeten kunnen gaan. ;)
The Eagle schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:15:
Thx voor de tip. Zag dat ze de bij mijn 14,4li passende werklamp nog hadden, 20 euro goedkoper dan normaal. Maar ff besteld :)
Ben je nog verder gekomen met het opbergen van de bitjes in je opbergkoffer na het breken van het originele magazijnstripje??
Die newbees koppelen ook zo fijn terug. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Over twee weken heb ik een afspraak met een makita adviseur; wordt vervolgd.

• SpeedingWilly
frankwopereis schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:18:
[...]

Ik mis het doel van je investering, waar wil je in de toekomst op voorbereid zijn?

Denk er bijvoorbeeld over na of het apparaat op een vaste plek gebruikt wordt of dat hij verplaatsbaar moet zijn. Welke accessoires wil je gebruiken en met welk doel?
Ik heb nu een autobandenoppompsetje en een universele set om andere dingen mee op te pomen/af te blazen. (low pressure dus). Met mijn opmerking dat ik op de toekomst voorbereid wil zijn bedoel ik dat als ik b.v. een slagmoersleutel of ander gereedschap koop waarvoor je minstens 50l tankinhoud moet hebben, ik niet sta te kijken met maar 24l bijvoorbeeld. Maar aangezien de compressor maar af en toe gebruikt gaat worden wil ik ook geen heel grote investering doen.

De compressor moet wel verplaatsbaar zijn, maar verder als op eigen terrein hoeft het allemaal niet te gaan.

Ik heb momenteel de Powerplus POWX1750 Compressor op het oog, die al voor €159,- te koop is. Nadeel is wel dat deze redelijk luidruchtig is.

• SpeedingWilly
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:55:
[...]

Ferm is zeker een B-merk, maar wel een dat al heel wat jaren bezig is op de markt van budget compressoren.

...

Maar wie iets meer rust wilt, zoekt beter naar een low-noise compressor.
Deze HBM's zijn weliswaar duurder maar absoluut veel stiller in gebruik, ik heb hier nu een 25l en een 50l van staan en die snorren als een zonnetje.

Voor een echte professionele low noise compressor betaal je een veelvoud en daar kun/mag je deze HBM's dan ook niet mee vergelijken.
Voor dit geld zijn de HBM's fijne apparaten die zeker een jaar of twintig mee moeten kunnen gaan. ;)
Thanks voor de suggestie, ik zal ook HBM meenemen in mijn vergelijking.

• Raymond
SpeedingWilly schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:02:
dat als ik b.v. een slagmoersleutel of ander gereedschap koop waarvoor je minstens 50l tankinhoud moet hebben, ik niet sta te kijken met maar 24l bijvoorbeeld.
De tankinhoud is daarvoor volkomen irrelevant (of je moet een tank van 5000liter nemen oid).

Een tank van 50L is genoeg voor misschien 20 seconden een luchtsleutel te laten lopen. Daarna komt het aan op de pomp. Dus kijk aub echt even naar apparaten die meer lucht/ minuut weten te pompen. Zeker als je naar luchtsleutels en ander gereedschap zit te kijken.

• SpeedingWilly
Raymond schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:16:
[...]

De tankinhoud is daarvoor volkomen irrelevant (of je moet een tank van 5000liter nemen oid).

Een tank van 50L is genoeg voor misschien 20 seconden een luchtsleutel te laten lopen. Daarna komt het aan op de pomp. Dus kijk aub echt even naar apparaten die meer lucht/ minuut weten te pompen. Zeker als je naar luchtsleutels en ander gereedschap zit te kijken.
OK duidelijk. Hoeveel liter/minuut heb je dan nodig voor het zwaardere gereedschap zoals een luchtsleutel. Is 222l/min b.v. al voldoende?

Bij sommige gereedschappen staat dat er minimaal 50l tank nodig is en niet hoeveel liter/minuut.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 14-09-2016 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zeg Atmoz....woon jij zo dichtbij joh? :+

volgende tag moet je wel ff Atmoz met een Z op een spiekbriefje meenemen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bP9bEibAcTnPBLOadvl5fE10/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 14-09-2016 10:29 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Dus. Ik moet wat slijpschijven voor aluminium hebben in 180mm. Normaal haal ik Flexovit, Bosch of Pferd, maar deze drie merken kan ik alu doorslijp- en afbraamschijven enkel per 25 krijgen hier in de buurt, en zo vaak/veel verwerk ik ook weer geen aluminium. Er zit hier wel een zaak die Klingspor schijven per stuk verkoopt in de types die voor mij interessant zijn; ik heb wel eens van het merk gehoord, maar weet niet hoe deze zich tot eerdergenoemde drie verhoudt. Heeft iemand ervaring genoeg hiermee om te zeggen wel/niet doen?

• teacher

teacher

Dysgaf!

SpeedingWilly schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:24:
[...]

OK duidelijk. Hoeveel liter/minuut heb je dan nodig voor het zwaardere gereedschap zoals een luchtsleutel. Is 222l/min b.v. al voldoende?

Bij sommige gereedschappen staat dat er minimaal 50l tank nodig is en niet hoeveel liter/minuut.
Dat klopt, want je hebt bijvoorbeeld nooit 50 seconden achter elkaar je luchtratel aan. Dat is twee a drie seconden (en in die tijd slaat de pomp weer aan om de buffer te vullen).

Wil je langer voldoende lucht, dan moet je kijken naar de netto luchtopbrengst: kan je pomp de verbruiker bijhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Fraggert schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:29:
[...]

zeg Atmoz....woon jij zo dichtbij joh? :+

volgende tag moet je wel ff Atmoz met een Z op een spiekbriefje meenemen ;)

[afbeelding]
Whaha >:)

Als je hier in de buurt (ofja, eigenlijk meer rond Hasselt, BE) komt kijken staat het wel vaker op muren en industriële shit geschreven met een 'Z'. Niet door mij overigens, maar door andere liefhebbers van de Atmoz vroeger :+
Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.