thommich schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:29:
Ik ben op zoek naar een geschikte cirkelzaag voor het verwerken van plaatmateriaal.
Bedoeling is om in eerste instantie vensterbanken in MDF op maat te zagen, later zullen daar nog verschillende andere klussen bij komen.
Ik heb een voorkeur voor Makita, en gezien het niet voor professioneel gebruik is kom ik dan bij de
Makita HS7601J. Alleen mis ik dan nog een geleiderail + adaptor, wat ook nog eens +/-100euro extra zou kosten.
Heeft iemand tips of alternatieven? (liefst binnen Makita, zoals gezegd).
Wat jij gevonden hebt is een cirkelzaag, met een geleiderail (dat zwarte beugeltje).
Zoals gezegd is dat heel iets anders dan een invalcirkelzaag met zaagliniaal, wat je eigenlijk zoekt.
Persoonlijk vind ik adapters een halve oplossing, samen met de vrij dunne zool geeft dat imo toch wel een foutmarge. Die zool is zo verbogen en alu buig je niet meer terug.
Bovendien heb je sowieso meerdere liniaals nodig, plaatlengtes gaan van 244 tot 360, dus meerdere lengtes die schakelbaar zijn.
Je kan wel zelf goedkoop een
geleideplank maken.
Toch is onder verstek zagen lastig daarmee.
Wil je zoals je zegt er nog meer mee kunnen dan kan je beter investeren in een iets duurdere machine die je uit kan breiden. Een vaste zool met geleiding werkt veel beter
Is dat je te duur dan kan je kijken op marktplaats of op veilingen.
Bv
voor deze is de vraagprijs hetzelfde als jij uit wil geven aan jouw keuze. Als je 150 biedt (of iets minder via mail en onderhandelt) kan je hem zo ophalen (of op laten sturen) denk ik.
Op veilingen kom je ook
van alles tegen, ook
liniaals.
Van jouw keuze staan er momenteel toevallig niet
één, niet
twee, maar
drie nieuwe machines te koop. Wel zelf ophalen maar dan kan een geleider en adapter er misschien bij voor wat jij oorspronkelijk ongeveer in je hoofd hebt.
Pas beginnen te bieden vlak voor het eind om geen slapende honden wakker te maken.;)
Toch zou ik voor een invalcirkelzaag gaan, daar kan gewoon veel meer mee.
En een Mbox, of systainer wil je er echt wel bij, daar past alles van de zaag in en is altijd opgeruimd en alles bij de hand.
[
Voor 13% gewijzigd door
Teijgetje op 10-09-2016 23:23
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.